Nou, er is een flink verschil in prijs bijvoorbeeld, plus dat het schieten van een (semie)macrofoto met een compactcamera een fluitje van een cent is, waar je bij een DSLR behoorlijk moet weten wat je doet, waar "gewone" objectieven niet persé over macromogelijkheden beschikken. Afstoppen is met een DSLR wel mogelijk, maar dan zal je bijvoorbeeld al snel naar een statief moeten grijpen, etc, etc.Universal Creations schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 23:21:
Ik zie even niet in waarom je over scherptediepte begint. Want ze hebben op dat gebied geen enkel voordeel t.o.v. andere camera's, zoals dslr's (die kun je namelijk afstoppen en beiden zijn diffractie-gelimiteerd).
Dat is niet waar. Kwestie van de iso hoger zetten. Waardoor je meer ruis krijgt, maar dat is bij een compact niet anders op basis iso.Toff schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 00:30:
Afstoppen is met een DSLR wel mogelijk, maar dan zal je bijvoorbeeld al snel naar een statief moeten grijpen, etc, etc.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik werp ook even een balletje op in dit topic, tot voor kort was ik een zeer tevreden gebruiker van een canon g 10. Deze is nu weg
Kwijt.... En ik zoek een vervanger. Nu is er een g16, maar die vind ik erg duur en ik vraag mij af of er niet meer onder de zon is. Ik gebruik het apparaat vooral voor vakantie kiekjes, familie, soms wat DTP werk en pasfoto's etc. Ik was erg gecharmeerd van de maat en toch het idee te hebben dat ik een volwaardig fototoestel in mijn handen had.. Ik vond dat ik er mooie foto's mee kon maken. Soort van dslr maar toch niet ( eigenlijk niet eens een soort, maar goed
) destijds had ik het idee dat er geen alternatief was voor de g10, ik kan mij voorstellen dat dat inmiddels anders is. Wat zouden jullie doen?
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? 3-400 euro.
• Wat voor compactcamera wil je? Ik was erg gecharmeerd van mijn G10.. dat was destijds volgens mij een "high end model"
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?Gezinsfoto's,dagelijks gebruik, stillevens, natuurfoto's,
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Weet ik eigenlijk niet, ik was heel blij met wat ik had en weet niet zo goed wat daar voor in de plaats kan komen..
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? 3-400 euro.
• Wat voor compactcamera wil je? Ik was erg gecharmeerd van mijn G10.. dat was destijds volgens mij een "high end model"
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?Gezinsfoto's,dagelijks gebruik, stillevens, natuurfoto's,
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Weet ik eigenlijk niet, ik was heel blij met wat ik had en weet niet zo goed wat daar voor in de plaats kan komen..
[ Voor 29% gewijzigd door hendrikjan op 18-08-2014 11:55 ]
Om je een idee te geven; ik had enige tijd geleden deze twee foto's gepost:sebastius schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 21:57:
Ook ik heb advies nodig. Ik blog vrij graag over elektronica en maak veel close-ups/macro's van mijn soldeerwerk.

weet het niet meer
Verkeerde topic
[ Voor 105% gewijzigd door feddesman op 18-08-2014 12:22 ]
Systeemcamera valt niet onder compactcamera, maar onder ILC: [starters] Ik wil een dSLR / ILC, wat nu? Deel 6
Dus daar graag even de vragenlijst van de openingspost gebruiken.
Dus daar graag even de vragenlijst van de openingspost gebruiken.
Dat is het idee inderdaad! Ik kan niet helemaal inschatten hoe ver je de onderdeeltjes uit kunt vergroten zodat ze nog scherp zijn, kun je daar nog een voorbeeld van posten?Vishari Beduk schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:53:
[...]
Om je een idee te geven; ik had enige tijd geleden deze twee foto's gepost:
[afbeelding]
[afbeelding]
Met deze opstelling:
P1010198C
krijg je dit:
IMG_1356C
En de andere:
P1010203C
IMG_1357C
En ter vergelijking een spiegelreflex met echt macro objectief:
P1010205C
die wint het natuurlijk, maar kost ook veel meer:
DSC_3885C
DSC_3884C
dit zijn de thumbnails, even opklikken voor het volledige formaat
disclaimer: ik heb niet mijn best gedaan met scherpstellen
en dat lampje wat je op de eerste foto zit is het AF hulplicht

krijg je dit:

En de andere:

En ter vergelijking een spiegelreflex met echt macro objectief:

die wint het natuurlijk, maar kost ook veel meer:

dit zijn de thumbnails, even opklikken voor het volledige formaat
disclaimer: ik heb niet mijn best gedaan met scherpstellen
en dat lampje wat je op de eerste foto zit is het AF hulplicht
weet het niet meer
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
€100,-
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
nvt
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Mijn hoofdreden voor het aanschaffen van een camera is om binnenshuis onder kunstlicht te kunnen filmen. Dit omdat mijn broertje binnenkort 1 jaar wordt en ik wil het vast kunnen leggen. Het is dus belangrijk dat de camera redelijk goed kan filmen en fotograferen onder kunstlicht/met weinig licht. Ik besef me wel dat meeste camera's niet goed kunnen filmen of fotograferen onder kunstlicht/met weinig licht. Ik stel echter geen hoge eisen, ik wil de genomen foto of video achteraf terug kunnen zien zonder mij te irriteren omdat het het 80% ruis is. Het beste camera op dit moment in mijn bezit is de camera op mijn nexus 5. Gek genoeg kun je onder kunstlicht/met weinig licht beter mee filmen dan mijn video camera die voor 600 euro had gekocht(weliswaar 6 jaar geleden maar toch). Het is dus belangrijk dat ermee gefilmd kan worden onder kunstlicht/met weinig licht.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik vind het erg lasti om modellen te zoeken, want meeste reviews gaan over overdag, en de sample foto's/video's zijn ook altijd overdag genomen. Ik heb dus geen idee hoe ze presteren onder de omstandigheden die ik beschreven heb bij de vorige punt.
€100,-
nvt
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Mijn hoofdreden voor het aanschaffen van een camera is om binnenshuis onder kunstlicht te kunnen filmen. Dit omdat mijn broertje binnenkort 1 jaar wordt en ik wil het vast kunnen leggen. Het is dus belangrijk dat de camera redelijk goed kan filmen en fotograferen onder kunstlicht/met weinig licht. Ik besef me wel dat meeste camera's niet goed kunnen filmen of fotograferen onder kunstlicht/met weinig licht. Ik stel echter geen hoge eisen, ik wil de genomen foto of video achteraf terug kunnen zien zonder mij te irriteren omdat het het 80% ruis is. Het beste camera op dit moment in mijn bezit is de camera op mijn nexus 5. Gek genoeg kun je onder kunstlicht/met weinig licht beter mee filmen dan mijn video camera die voor 600 euro had gekocht(weliswaar 6 jaar geleden maar toch). Het is dus belangrijk dat ermee gefilmd kan worden onder kunstlicht/met weinig licht.
Ik vind het erg lasti om modellen te zoeken, want meeste reviews gaan over overdag, en de sample foto's/video's zijn ook altijd overdag genomen. Ik heb dus geen idee hoe ze presteren onder de omstandigheden die ik beschreven heb bij de vorige punt.
We (mijn vrouw en ik) zoeken een vervanger voor onze Panasonic Lumix DMC-FZ28. Hoewel die het nog goed doet vinden we het toestel voornamelijk een beetje te traag.
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Maximaal €379, liefst een stuk minder.
Wat voor compactcamera wil je?
Een travelzoom of toch weer een bridge.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera zal voornamelijk worden gebruikt voor het fotograferen van onze twee dochters (4 en 2). Hij moet dus vooral snel zijn
en goed in staat zijn om meerdere foto's achter elkaar te nemen. Daarnaast vinden we het belangrijk dat die ook binnen mooie foto's kan maken zowel met als zonder flitser. Ook met flitsen moet het mogelijk zijn om snel meerdere foto's achter elkaar te nemen.
Ook vinden we het belangrijk dat er minimaal 20x optische zoom mogelijk is icm beeldstabilisatie. Handmatig instellen moet wel kunnen, hoeft echter niet super uitgebreid te zijn. Raw optie gaan we niet gebruiken.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
De meest logische vervanger is de Panasonic FZ200. Deze heeft echter twee nadelen, de prijs en het het toestel blijft toch vrij groot. Omdat de travelzoom toch steeds beter worden twijfelen of we toch niet hiervoor zullen gaan. Een alternatief die we daarom overwegen is de Pansonic TZ40. Dat deze ook wifi heeft vind ik mooi meegenomen.
Welk toestel past het best bij onze wensen? Is de FZ200 een meerprijs van 130 euro waard? Welke andere alternatieven zouden we kunnen overwegen? Qua merk gaat onze voorkeur uit naar Panasonic, Canon, Nikon of Sony.
Maximaal €379, liefst een stuk minder.
Een travelzoom of toch weer een bridge.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera zal voornamelijk worden gebruikt voor het fotograferen van onze twee dochters (4 en 2). Hij moet dus vooral snel zijn
Ook vinden we het belangrijk dat er minimaal 20x optische zoom mogelijk is icm beeldstabilisatie. Handmatig instellen moet wel kunnen, hoeft echter niet super uitgebreid te zijn. Raw optie gaan we niet gebruiken.
De meest logische vervanger is de Panasonic FZ200. Deze heeft echter twee nadelen, de prijs en het het toestel blijft toch vrij groot. Omdat de travelzoom toch steeds beter worden twijfelen of we toch niet hiervoor zullen gaan. Een alternatief die we daarom overwegen is de Pansonic TZ40. Dat deze ook wifi heeft vind ik mooi meegenomen.
Welk toestel past het best bij onze wensen? Is de FZ200 een meerprijs van 130 euro waard? Welke andere alternatieven zouden we kunnen overwegen? Qua merk gaat onze voorkeur uit naar Panasonic, Canon, Nikon of Sony.
+/- € 150,--
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom
Reizen in Zuid-Amerika en andere tripjes daarna. Ik ben geen trouwe fotograaf, maar voor deze reis wil ik toch wel graag mooie foto's kunnen maken.
Ik zou graag een simpele, lichte camera willen die relatief goede foto's maakt in allerlei verschillende omstandigheden en omgevingen. Ik denk dat batterijen het handigst zijn voor op reis. Of ik regelmatig kan opladen is natuurlijk maar de vraag..
Er is zoveel keus dat ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Ik heb op dpreview gekeken, maar volgens mij houden die zich niet zoveel bezig met mijn price range. Ik heb uiteraard ook op de pricewatch gekeken en kwam deze tegen:
Panasonic Lumix DMC-TZ35
Canon PowerShot SX600 HS
Sony Cyber-shot DSC-HX10V
Zit hier iets tussen wat het geld zeker waard is? Hebben jullie nog andere tips?
Alvast hartelijke dank!
+/- € 150,--
Travelzoom
Reizen in Zuid-Amerika en andere tripjes daarna. Ik ben geen trouwe fotograaf, maar voor deze reis wil ik toch wel graag mooie foto's kunnen maken.
Ik zou graag een simpele, lichte camera willen die relatief goede foto's maakt in allerlei verschillende omstandigheden en omgevingen. Ik denk dat batterijen het handigst zijn voor op reis. Of ik regelmatig kan opladen is natuurlijk maar de vraag..
Er is zoveel keus dat ik eigenlijk niet zo goed weet waar ik moet beginnen. Ik heb op dpreview gekeken, maar volgens mij houden die zich niet zoveel bezig met mijn price range. Ik heb uiteraard ook op de pricewatch gekeken en kwam deze tegen:
Panasonic Lumix DMC-TZ35
Canon PowerShot SX600 HS
Zit hier iets tussen wat het geld zeker waard is? Hebben jullie nog andere tips?
Alvast hartelijke dank!
Krijg het idee dat jullie een beetje een schaap met vijf poten zoeken. Én snelle bursts (met flits), én goede hoge-ISO beeldkwaliteit, én 20x zoom. En dan ook nog voor een vrij beperkt budget.zeezuiper schreef op donderdag 21 augustus 2014 @ 21:12:
Goede beeldkwaliteit binnenshuis zonder flits bereik je vooral met een grote beeldsensor in combinatie met een lichtsterke lens. Aan de andere kant hebben mega-zooms doorgaans juist een vrij kleine sensor en géén lichtsterke lens; daar zijn wel een paar uitzonderingen op zoals de FZ200 (wel een lichtsterke lens, maar nog steeds een vrij kleine sensor) maar zoals je al gemerkt hebt zijn die dan weer duurder en groter.
Vraag is dan ook waarom de eis van 20x zoom bestaat. Voor het fotograferen van je kinderen is dat (nog) niet nodig - pas als je die vanaf de zijlijn van een sportveld wilt fotograferen heb je een ruimer zoombereik nodig; en een snelle camera trouwens. Fotograferen jullie nog meer onderwerpen waar een ruimer zoombereik voor nodig is?
Hou er trouwens wel rekening mee dat een travelzoom, doordat die lichter zijn dan bridge camera's, een stuk minder makkelijk 'stil' te houden zijn in de uiterste telezoomstand. De kans op bewegingsonscherpte is dus groter, en stabilisatie kan niet alles opvangen.
Kortom, als 20x zoom een vereiste is, dan is de FZ200 een goede optie hoewel ik geen idee heb over de snelheid/burstrate van het toestel. Ben je bereid in te leveren op zoombereik, kijk dan eens naar een Sony RX-100
Als alternatief in de 'buitencategorie', kun je eens kijken naar een Nikon 1 J2 of J3. Die kun je initieel kopen met alleen een 10-30 lens, en als je dat later toch te beperkt vind zou je die kunnen aanvullen met een 30-110mm, of vervangen door een 10-100
[ Voor 14% gewijzigd door B64 op 22-08-2014 11:38 ]
Anoniem: 619218
- Maximaal €350,-
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
- High End
- De camera gaat vooral gebruikt worden voor fotografie van landschappen en natuur, zoals bloemen en planten. Hij gaat het meeste gebruikt worden op vakantie.
- Handmatig in te stellen sluitertijd
- Handmatig in te stellen diafragma
- Macrostand
- Sportstand
- Mogelijkheid tot toepassen van filters
- Geschikt voor fotografie van bloemen en landschappen
- Op internet is zoveel te vinden aan camera's dat ik ondertussen niet echt meer weet wat ik moet kiezen.
- Olympus Stylus XZ-2
Ps. mijn huidige camera is een Sony Cybershot DSC-W620
- Maximaal €350,-
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten camera's)
- High End
- De camera gaat vooral gebruikt worden voor fotografie van landschappen en natuur, zoals bloemen en planten. Hij gaat het meeste gebruikt worden op vakantie.
- Handmatig in te stellen sluitertijd
- Handmatig in te stellen diafragma
- Macrostand
- Sportstand
- Mogelijkheid tot toepassen van filters
- Geschikt voor fotografie van bloemen en landschappen
- Op internet is zoveel te vinden aan camera's dat ik ondertussen niet echt meer weet wat ik moet kiezen.
- Olympus Stylus XZ-2
Ps. mijn huidige camera is een Sony Cybershot DSC-W620
[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 619218 op 05-09-2014 19:59 ]
Ik zit ongeveer met t zelfde als jij alleen heb dan nog de canon powershot 340HS als keuze die blijkbaar minder goed is als zijn voorganger (330HS /ixus 255)?Kianora schreef op vrijdag 22 augustus 2014 @ 11:36:
+/- € 150,--
Travelzoom
Panasonic Lumix DMC-TZ35
Canon PowerShot SX600 HS
Alvast hartelijke dank!
en aans löpt wa vast
We zoeken voor thuis een nieuwe camera en zelf had ik de Canon PowerShot SX700 HS op het oog. Compact, groot zoombereik en goede foto's. We willen echter ook dat we via WiFi foto's van de camera meteen op de TV (een samsung) kunnen laten zien. Ik vweet echter niet of dat kan met de Canon. Verder zag mijn vader het liefst een nog groter zoombereik, maar mij lijkt dat persoonlijk overdreven.
Samenvatten zoek ik dus een camera die:
1) Makkelijk mee te nemen is. Dus geen gedoe met losse lenzen en zo.
2) Foto's moeten op de TV getoond kunnen worden via WiFi. Heb geen zin om met kabeltjes te prielen
3) Goeie beeldkwaliteit heeft.
4) Groot zoombereik (hoewel ik beeldkwaliteit nog iets belangrijker vind).
5) Optioneel: RAW formaat ondersteund (maar dat is enkel een bonus).
Zelf was ik het denken aan een travelzoom, maar ik denk dat een niet al te dure high-end ook nog wel bespreekbaar is.
Hoeveel geld wil je eraan uitgeven?
- Travelzoom: max € 400,-
- High-end: max € 800,- (minder is echter zeker welkom (: )
- Waarschijnlijk een travelzoom, misschien een high-end
- Gewoon een normale gezinscamera. Denk aan vakanties, feestjes, festivals, diploma-uitreikingen, festivals e.d. Zie ook boven.
- Canon PowerShot SX700 HS, omdat ik niet weet of je foto's via WiFi naar de TV kunt sturen.
Samenvatten zoek ik dus een camera die:
1) Makkelijk mee te nemen is. Dus geen gedoe met losse lenzen en zo.
2) Foto's moeten op de TV getoond kunnen worden via WiFi. Heb geen zin om met kabeltjes te prielen
3) Goeie beeldkwaliteit heeft.
4) Groot zoombereik (hoewel ik beeldkwaliteit nog iets belangrijker vind).
5) Optioneel: RAW formaat ondersteund (maar dat is enkel een bonus).
Zelf was ik het denken aan een travelzoom, maar ik denk dat een niet al te dure high-end ook nog wel bespreekbaar is.
Hoeveel geld wil je eraan uitgeven?
- Travelzoom: max € 400,-
- High-end: max € 800,- (minder is echter zeker welkom (: )
- Waarschijnlijk een travelzoom, misschien een high-end
- Gewoon een normale gezinscamera. Denk aan vakanties, feestjes, festivals, diploma-uitreikingen, festivals e.d. Zie ook boven.
- Canon PowerShot SX700 HS, omdat ik niet weet of je foto's via WiFi naar de TV kunt sturen.
@Bliepo:
Twee mogelijke kandidaten:
- Panasonic TZ60
- Canon SX700HS
De Canon heeft ook WIFI.
Ik ben zelf een Panasonic eigenaar, maar heb deze Panasonic (nog) niet, heb wel twee van zijn voorlopers die ik uitstekend vind. Er zijn best veel mensen enthousiast over de Panasonic.
Wat je wel ongeveer kunt stellen is dat de beeldkwaliteit bij Canon net iets beter is dan bij Panasonic. Het grote voordeel van de Panasonic is dat hij (tov de Canon) een EVF (en een wel handige lensring) heeft en RAW schiet.
Maar voor het prijsverschil (en beeldkwaliteit) zou ik jou adviseren voor de Canon te gaan...
Voor de verschillen in een overzicht:
http://www.dpreview.com/p...n_sx700&sortDir=ascending
(de TZ60 wordt in de US als ZS40 verkocht)
Twee mogelijke kandidaten:
- Panasonic TZ60
- Canon SX700HS
De Canon heeft ook WIFI.
Ik ben zelf een Panasonic eigenaar, maar heb deze Panasonic (nog) niet, heb wel twee van zijn voorlopers die ik uitstekend vind. Er zijn best veel mensen enthousiast over de Panasonic.
Wat je wel ongeveer kunt stellen is dat de beeldkwaliteit bij Canon net iets beter is dan bij Panasonic. Het grote voordeel van de Panasonic is dat hij (tov de Canon) een EVF (en een wel handige lensring) heeft en RAW schiet.
Maar voor het prijsverschil (en beeldkwaliteit) zou ik jou adviseren voor de Canon te gaan...
Voor de verschillen in een overzicht:
http://www.dpreview.com/p...n_sx700&sortDir=ascending
(de TZ60 wordt in de US als ZS40 verkocht)
Er is volgens mij redelijk wat discussie over kleuring van diverse merken in foto's en ik heb geen zin om deze discussie te laten oplaaien hier, maar op de een of andere manier vind ik de kleuren van foto's gemaakt met Canon camera's altijd erg mooi. Nu heb ik het idee van een systeemcamera een beetje laten varen, omdat ik toch geen zin heb in lenzen wisselen en handelbaarheid belangrijk is. Na redelijk wat gelezen te hebben over compact camera's en een ruime hoeveelheid foto's bekeken te hebben heb ik mijn keuze beperkt tot een Canon G16 of een Sony RX-100.
Voordelen van de Canon:
* Langere exposures
* Viewfinder
* Macro mogelijkheden
* Kleuren (subjectief)
* GPS!! (wel via smartphone, maar alsnog plus!)
* Wifi
Voordelen van de Sony:
* Grotere sensor (oa om te croppen)
* Panorama's
* Focuspunten
* Goedkoper
Iemand nog Canon alternatief voor de Sony?
Wat ik verder echt mis bij de Sony is GPS... Camera wordt voornamelijk gebruikt tijdens reizen en dan is GPS wel echt een leuke feature. Heb wel workarounds gevonden, maar vind dat maar moeilijk.
Voordelen van de Canon:
* Langere exposures
* Viewfinder
* Macro mogelijkheden
* Kleuren (subjectief)
* Wifi
Voordelen van de Sony:
* Panorama's
* Focuspunten
* Goedkoper
Wat ik verder echt mis bij de Sony is GPS... Camera wordt voornamelijk gebruikt tijdens reizen en dan is GPS wel echt een leuke feature. Heb wel workarounds gevonden, maar vind dat maar moeilijk.
there's no tweak without the tweaker
Ik twjjfel erg tussen de Sony HX400V en de Panasonic FZ200. De Sony heeft meer opties qua WiFi, NFC, GPS etc, is nieuwer aar heeft ook een slechtere batterij. De Panasonic is een paar tientjes goedkoper, maar geeft volgens mij betere kwaliteit foto's. Wat denken jullie? Komt er wellicht binnenkort een betere camera uit?
Macro mogelijkheden heeft de Sony ook. Daar kan je best dichtbij mee komen. Wat bedoel je met betere kleuren voor de Canon? Ik heb nooit klachten over de kleuren van mijn RX100 in ieder geval en als je Raw schiet kan je best veel naar wens aanpassen. Als je wifi zoekt kan je eventueel een eyefi kaartje in de RX100 stoppen en dan kan je met je smartphone verbinding maken met de camera...virtualJac schreef op donderdag 11 september 2014 @ 13:22:
Er is volgens mij redelijk wat discussie over kleuring van diverse merken in foto's en ik heb geen zin om deze discussie te laten oplaaien hier, maar op de een of andere manier vind ik de kleuren van foto's gemaakt met Canon camera's altijd erg mooi. Nu heb ik het idee van een systeemcamera een beetje laten varen, omdat ik toch geen zin heb in lenzen wisselen en handelbaarheid belangrijk is. Na redelijk wat gelezen te hebben over compact camera's en een ruime hoeveelheid foto's bekeken te hebben heb ik mijn keuze beperkt tot een Canon G16 of een Sony RX-100.
Voordelen van de Canon:
* Langere exposures
* Viewfinder
* Macro mogelijkheden
* Kleuren (subjectief)
* Wifi
Voordelen van de Sony:
* Panorama's
* Focuspunten
* Goedkoper
Alleen jij kunt dat beanwoorden. Het gaat erom wat jij belangrijk vindt aan een camera. Als beeldkwaliteit bovenaan staat en je graag de hele dag door wil kunnen fotograferen zonder accu te wisselen: FZ200. Fotografeer je alleen maar zo nu en dan en is een belachelijk groot bereik noodzakelijk (1200mm), dan ga je voor de Sony. GPS kan handig zijn met reizen (al is dat met een telefoon ook vrij makkelijk te doen) en is WiFi vooral leuk als je niet met de camera in de hand fotografeert. Ik kan niet zeggen wat jij belangrijk vindt, enkel wat ik belangrijk vind aan een camera.JPtjeeNL schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 23:33:
Ik twjjfel erg tussen de Sony HX400V en de Panasonic FZ200. De Sony heeft meer opties qua WiFi, NFC, GPS etc, is nieuwer aar heeft ook een slechtere batterij. De Panasonic is een paar tientjes goedkoper, maar geeft volgens mij betere kwaliteit foto's. Wat denken jullie? Komt er wellicht binnenkort een betere camera uit?
En wat noem je een betere camera? Betere beeldkwaliteit? Die zijn er al, maar behoorlijk prijzig (Sony RX10 en Panasonic FZ1000) en wat kleiner bereik.
[ Voor 6% gewijzigd door Universal Creations op 14-09-2014 11:34 ]
Ja begrijp ik. Alleen, als ik deze beelden vergelijk, vind ik de Sony mooiere foto's maken, niet? http://www.dkamera.de/tes...ny-cyber-shot-dsc-hx400v/Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:32:
[...]
Alleen jij kunt dat beanwoorden. Het gaat erom wat jij belangrijk vindt aan een camera. Als beeldkwaliteit bovenaan staat en je graag de hele dag door wil kunnen fotograferen zonder accu te wisselen: FZ200. Fotografeer je alleen maar zo nu en dan en is een belachelijk groot bereik noodzakelijk (1200mm), dan ga je voor de Sony. GPS kan handig zijn met reizen (al is dat met een telefoon ook vrij makkelijk te doen) en is WiFi vooral leuk als je niet met de camera in de hand fotografeert. Ik kan niet zeggen wat jij belangrijk vindt, enkel wat ik belangrijk vind aan een camera.
En wat noem je een betere camera? Betere beeldkwaliteit? Die zijn er al, maar behoorlijk prijzig (Sony RX10 en Panasonic FZ1000) en wat kleiner bereik.
Weet niet of die site ook echt betrouwbaar is.
- Groot bereik is niet noodzakelijk
- GPS is een leuke feature, maar zal ook weer batterij opslokken.
- WiFi idem. Zal je een keer op de hotelkamer gebruiken om iets door te zenden van je telefoon naar huis, maar daar houdt het ook op denk ik. Thuis gaat het over USB naar een NAS.
- Accu is zeker belangrijk. Ik heb begrepen dat ik bij de Sony zeker een 2e bij moet bestellen, omdat die het niet zo lang uithoudt. Daarnaast komt er een laadstation bij, omdat je natuurlijk niet 's nachts je accu gaat omwisselen omdat 1 accu opgeladen is.
- Experimenteren met RAW formaten lijkt mij leuk. Is niet perse nodig.
Voor welke van de 2 zou je zelf gegaan zijn, als geld even geen rol speelt? Raad je wellicht een ander model aan voor iets meer geld, maar wel een stuk meer features of betere fotokwaliteit?
Vreemd dat ze de Sony op 24mm hebben afgestopt naar f/3.2 en niet op f/2.8 hebben laten staan (net zoals de FZ200). Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken natuurlijk. En je kunt enkel 24mm zien hier. Bovendien heeft de Sony blijkbaar geen RAW, maar de Panasonic wel. Hierdoor is de chromatische aberratie die te zien is bij de Panasonic makkelijk weg te poetsen.
Op gelijke iso's zal de sony iets beter presteren, vanwege zijn BSI sensor, maar de Panasonic kan op lagere iso blijven als de brandpuntsafstand langer wordt. Aan de lange kant zelfs 4x zo laag.
Als geld geen rol speelt: FZ1000.
Op gelijke iso's zal de sony iets beter presteren, vanwege zijn BSI sensor, maar de Panasonic kan op lagere iso blijven als de brandpuntsafstand langer wordt. Aan de lange kant zelfs 4x zo laag.
Dus als ik het goed begrijp zou je voor de Sony HX-400 gaan? Of wellicht nog een ander model in deze prijsklasse? RAW is leuk, maar ik wil niet bij iedere foto die aberratie weg moeten poetsen.Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 12:23:
Vreemd dat ze de Sony op 24mm hebben afgestopt naar f/3.2 en niet op f/2.8 hebben laten staan (net zoals de FZ200). Dat is niet helemaal eerlijk vergelijken natuurlijk. En je kunt enkel 24mm zien hier. Bovendien heeft de Sony blijkbaar geen RAW, maar de Panasonic wel. Hierdoor is de chromatische aberratie die te zien is bij de Panasonic makkelijk weg te poetsen.
Ik zei geld tussen deze 2. Die FZ1000 gaat mij iets te ver.
Nee, ik zou voor de FZ200 gaan, omdat deze een constant diafragma heeft over het hele bereik en je dan liever een zo laag mogelijke iso wil gebruiken. CA wegpoetsen gaat met 1 click op de knop (even ervan uitgaande dat de FZ200 gewoon in Lightroom zit) tijdens het importeren van de foto's.
Top, heb ik goed gekozen. Coolblue/PostNL kwam deze zojuist afleveren. Dank voor de hulp!
Als je foto's zou maken van rijdende/racende auto's, zou je dan ook de FZ200 verkiezen boven de HX400V? Denk het haast wel vanwege de lens.
Als je foto's zou maken van rijdende/racende auto's, zou je dan ook de FZ200 verkiezen boven de HX400V? Denk het haast wel vanwege de lens.
[ Voor 113% gewijzigd door JPtjeeNL op 14-09-2014 17:49 ]
Dat lijkt mij geen defect, maar hoezo verbogen? Je bedoelt vervorming bij groothoek?
Wat betreft racende auto's wordt vaker gekozen voor een wat langere sluitertijd om zo meer snelheidsgevoel te geven aan je plaat. Je beweegt dan met de auto mee. Punt is dan wel dat de sluitertijd niet te lang moet zijn, iets wat met de FZ200 op lange brandpuntsafstanden beter gaat vanwege meer lichtsterkte.
Wat betreft racende auto's wordt vaker gekozen voor een wat langere sluitertijd om zo meer snelheidsgevoel te geven aan je plaat. Je beweegt dan met de auto mee. Punt is dan wel dat de sluitertijd niet te lang moet zijn, iets wat met de FZ200 op lange brandpuntsafstanden beter gaat vanwege meer lichtsterkte.
Is inmiddels opgelost. Vond online dat je deze zoeker af kunt stellen door aan het schijfje ernaast te draaien. Dit lost het probleem op.Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 17:50:
Dat lijkt mij geen defect, maar hoezo verbogen? Je bedoelt vervorming bij groothoek?
Mooi, ben erg blij met de camera! Nu nog een SD kaart. 32 GB lijkt mij voldoende. Wat raad je aan qua geheugenkaart? https://www.dataio.nl/pro...5&filter_type-geheugen=86
Heb vernomen dat veel fotografen de Sandisk's gebruiken, alleen zijn daar ook weer verschillende van. Weet niet of dat meer een hype is of dat de kaartjes gewoon goed van kwaliteit en snelheid zijn.
[ Voor 16% gewijzigd door JPtjeeNL op 14-09-2014 18:03 ]
Dat schijfje is voor dioptrie in te stellen en verandert niets aan de vervorming, wel aan de wazigheid (is gemaakt voor brildragers). Een Sandisk Ultra 30MB/s is meer dan snel genoeg.
Top, dan ga ik voor een Sandisk Ultra. Het leek ook wat vervorming te zijn, maar het ziet nu weer volledig scherp. Wat denken jullie qua tas? Ik heb de Lowepro Apex 100 AW thuis, die erg goed bevalt. Is helaas net te klein voor de Panasonic. Ik denk dat ik voor de Lowepro Apex 140 AW ga. Zijn er wellicht betere alternatieven?Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:02:
Dat schijfje is voor dioptrie in te stellen en verandert niets aan de vervorming, wel aan de wazigheid (is gemaakt voor brildragers). Een Sandisk Ultra 30MB/s is meer dan snel genoeg.
Daarvoor is het tassen topic. En kijk anders elders naar ervaringen.
Thanks, ga ik daar even kijken! SD kaart is inmiddels besteld. :-)Universal Creations schreef op zondag 14 september 2014 @ 18:06:
Daarvoor is het tassen topic. En kijk anders elders naar ervaringen.
Beide bekeken en uiteindelijk de RX100 gekocht. Geen spijt van, mooi toestel! Ondanks zijn gewicht toch lekker handzaam en legio mogelijkheden qua handmatige instellingen.Sj44k13 schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:24:
[...]
Macro mogelijkheden heeft de Sony ook. Daar kan je best dichtbij mee komen. Wat bedoel je met betere kleuren voor de Canon? Ik heb nooit klachten over de kleuren van mijn RX100 in ieder geval en als je Raw schiet kan je best veel naar wens aanpassen. Als je wifi zoekt kan je eventueel een eyefi kaartje in de RX100 stoppen en dan kan je met je smartphone verbinding maken met de camera...
there's no tweak without the tweaker
Krijg je door zo'n Eye-Fi kaartje dan ook een gps / geotag mogelijkheid op een RX100?Sj44k13 schreef op zondag 14 september 2014 @ 11:24:
[...]
...... Als je wifi zoekt kan je eventueel een eyefi kaartje in de RX100 stoppen en dan kan je met je smartphone verbinding maken met de camera...
Ik vind dat zelf een leuke toevoeging..
Hoi allen,
Voor een vakantie naar Nieuw Zeeland ben ik op zoek naar een goed foto toestel. Ik ben geen echte fotograag maar onze huidige point en shoot is niet goed genoeg volgens mijn vrouw.
Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van het foto toestel.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Weet ik niet, gaat er denk ik eerst om te weten waar op te letten en dan budget te bepalen, een reis naar Nieuw Zeeland is immers waarschijnlijk eenmalig.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts) Niet zo'n groot ding met losse lenzen, maar de rest is allemaal mogelijk.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Vakantie naar Nieuw Zeeland. Dus ik denk veel natuur maar ook wel wat kultuur.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Eigenlijk tussen allemaal omdat ik eigenlijk nog niet weet waar ik naar moet kijken bij een camera.
Voor een vakantie naar Nieuw Zeeland ben ik op zoek naar een goed foto toestel. Ik ben geen echte fotograag maar onze huidige point en shoot is niet goed genoeg volgens mijn vrouw.
Waar moet ik op letten bij het uitzoeken van het foto toestel.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Weet ik niet, gaat er denk ik eerst om te weten waar op te letten en dan budget te bepalen, een reis naar Nieuw Zeeland is immers waarschijnlijk eenmalig.
• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts) Niet zo'n groot ding met losse lenzen, maar de rest is allemaal mogelijk.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Vakantie naar Nieuw Zeeland. Dus ik denk veel natuur maar ook wel wat kultuur.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Eigenlijk tussen allemaal omdat ik eigenlijk nog niet weet waar ik naar moet kijken bij een camera.
Misschien zou je aan je vrouw kunnen vragen, wat er niet goed genoeg is aan jullie huidige camera?
De huidige is een Sony cybershot dsc w380 met G lens, en ze wil graag een betere kwaliteit. Daarmee bedoeld ze scherpere beelden, en met name ook als het donker is.
Voor betere foto's in het donker kun je over het algemeen beter geen compactcamera kopen..Uitzonderingen (die aardig aan de prijs zijn) daargelaten. Dit wordt al vaker aangegeven in dit topic.
Ik heb afgelopen jaar een reis door Amerika gemaakt met een sony hx50 en ben zeer tevreden over de foto's! Je moet je je ook afvragen hoeveel foto's je maakt in het donker en hoe erg het is dat die mindere kwaliteit hebben. Succes met je zoektocht.
Ik heb afgelopen jaar een reis door Amerika gemaakt met een sony hx50 en ben zeer tevreden over de foto's! Je moet je je ook afvragen hoeveel foto's je maakt in het donker en hoe erg het is dat die mindere kwaliteit hebben. Succes met je zoektocht.
In progress: VW kever
Ik ben aan het lezen en zie dan toestellen als een Olympus Stylus 1, of Fujifilm X30, of Sony RX100 III staan die wel goed lijken. Op zich lijken me die allemaal redelijk compact en ook niet superduur en passend voor de handtas van mijn vrouw. Zijn dat een beetje apparaten die aan haar wens voldoen?
smartphone verbinding > GPS tag via smartphone ?Toff schreef op donderdag 18 september 2014 @ 23:25:
Ik zie het verband niet?
Beste mensen,
Graag zou ik jullie advies willen. Me vriendin is op zoek naar een compacte camera alleen zowel zij als ik hebben er totaal geen verstand van. Helaas kon ik geen recente best buy guide hier voor vinden dus graag jullie hulp.
Tot 150 euro
Ik denk instapmodel? dunno.
We willen natuurlijk in dat segment de beste camera. Het moet een camera zijn die leuke foto's kan maken.
Ik heb verschillende gezien weet alleen niet welke beter is en waarom die beter is daarvoor graag jullie hulp.
Alvast erg bedankt.
Graag zou ik jullie advies willen. Me vriendin is op zoek naar een compacte camera alleen zowel zij als ik hebben er totaal geen verstand van. Helaas kon ik geen recente best buy guide hier voor vinden dus graag jullie hulp.
Tot 150 euro
Ik denk instapmodel? dunno.
We willen natuurlijk in dat segment de beste camera. Het moet een camera zijn die leuke foto's kan maken.
Ik heb verschillende gezien weet alleen niet welke beter is en waarom die beter is daarvoor graag jullie hulp.
Alvast erg bedankt.
150 euro is een beperkt budget en dan werkt dit al vrij aardig.De polulaire zijn vaak ook de betere. :-)Runx schreef op donderdag 25 september 2014 @ 00:19:
Beste mensen,
Graag zou ik jullie advies willen. ....Tot 150 euro....
Alleen nog even kiezen tussen compact "plat" bijv. sx270 hs of minder compact:bijv. h300.
Net wat je lekkerder vind vast houden of makkelijker meenemen. Nog een beetje lezen over wat anders is tussen de types of beter of slechter.
Dan helpt vergelijk je verder te beslissen.
google je keuze(s) en "review" =>beetje lezen en vergelijken en hoppa daar is je best mogelijke camera voor 150 euro.
(en bijv. de h300 werkt op aa batterijen in plaats van een accu. wat je als voordeel kan zien als je snel wilt kunnen fotograferen en je camera is leeg. even nieuwe batterijen plaatsen klaar.)
Het is wel een oudewetse manier van powersource, de meeste hebben accu's tegenwoordig.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
deze link is ook handig om te zien welke alternatieven er zijn.
sommige zullen boven je budgetgrens schieten maar misschien spreken de eigenschappen en kwaliteiten je zo aan dat je je budget oprekt.
En als je je keuze gemaakt heb, voelen, vasthouden, proberen in een winkel.
Een technisch goede compact die je niet lekker vind in gebruik ligt ook snel in de kast.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Graag jullie advies.
Max 350 euro.
Travelzoom of High-end (waarschijnlijk buiten budget). Heb nog geen ervaring met fotografie dus een dSLR lijkt me voor nu een stap te ver.
De laatste tijd merk ik dat ik het steeds leuker ga vinden om foto's te maken. Nu nog meestal met mijn telefoon, maar de kwaliteit hiervan is natuurlijk ondermaats (ook al heb ik een Lumia
)
Ik wil met de camera foto's kunnen maken van landschappen, bijv. tijdens vakantie of tijdens het wielrennen. Daarbij ga ik binnenkort een nieuw huis bouwen en lijkt me leuk om het proces doormiddel van foto's vast te leggen.
Zelf heb ik geen ervaring met fotografie en moet ik het hebben van de reviews die ik heb gelezen. Camera waar ik nu van gecharmeerd ben is de Sony Cybershot DSC-HX50. Maar ook de Panasonic Lumix DMC-TZ40 vind ik een goed alternatief. Welke de beste foto's maakt verschilt per review.
Maar misschien zijn er buiten bovenstaande camera's ook nog andere alternatieven. Kan me namelijk goed voorstellen dat de toestellen die ik hierboven benoem, een zoombereik hebben die ik toch nooit zal gebruiken.
Alvast dank voor jullie advies.
Max 350 euro.
Travelzoom of High-end (waarschijnlijk buiten budget). Heb nog geen ervaring met fotografie dus een dSLR lijkt me voor nu een stap te ver.
De laatste tijd merk ik dat ik het steeds leuker ga vinden om foto's te maken. Nu nog meestal met mijn telefoon, maar de kwaliteit hiervan is natuurlijk ondermaats (ook al heb ik een Lumia
Ik wil met de camera foto's kunnen maken van landschappen, bijv. tijdens vakantie of tijdens het wielrennen. Daarbij ga ik binnenkort een nieuw huis bouwen en lijkt me leuk om het proces doormiddel van foto's vast te leggen.
Zelf heb ik geen ervaring met fotografie en moet ik het hebben van de reviews die ik heb gelezen. Camera waar ik nu van gecharmeerd ben is de Sony Cybershot DSC-HX50. Maar ook de Panasonic Lumix DMC-TZ40 vind ik een goed alternatief. Welke de beste foto's maakt verschilt per review.
Maar misschien zijn er buiten bovenstaande camera's ook nog andere alternatieven. Kan me namelijk goed voorstellen dat de toestellen die ik hierboven benoem, een zoombereik hebben die ik toch nooit zal gebruiken.
Alvast dank voor jullie advies.
Je kiest hier voor camera's met een veel grotere sensor met weinig zoom tov van je 4 jaar oude 1/2.3" sensor camera. De techniek heeft niet stil gestaan en de huidige 1/2.3" sensor travelzoom camera's zijn echt wel een stuk beter geworden wat IQ (foto qualiteit) betreft en hebben ook nog een groot bereik wat zoom betreft. Dat laatste kan toch wel handig zijn voor close up.swhnld schreef op maandag 22 september 2014 @ 22:46:
Ik ben aan het lezen en zie dan toestellen als een Olympus Stylus 1, of Fujifilm X30, of Sony RX100 III staan die wel goed lijken. Op zich lijken me die allemaal redelijk compact en ook niet superduur en passend voor de handtas van mijn vrouw. Zijn dat een beetje apparaten die aan haar wens voldoen?
En met die nieuwe travelzoom camera's kun je ook goede landschapsfoto's van Nieuw Zeeland schieten. Je hebt oa (zoals iemand al zei) Sony Cyber-shot DSC-HX50V, Panasonic Lumix TZ60, Panasonic Lumix TZ40, Canon PowerShot SX700 HS, Casio Exilim EX-ZR800, waarbij de laatste drie ook nog eens een stuk goedkoper zijn en de meeste een stuk lichter dan jou voorgestelde camera's. En dat zal je vrouw toch wel merken in haar (waarschijnlijk al overvolle) handtas
En zoals ook al iemand zei, hoeveel foto's maak je daadwerkelijk in het donker of schemer? Landschapfoto's maak je in de vroege ochtend of einde van de dag, vanwege het licht, maar daar is het in NZ echt wel licht genoeg (ervan uitgaande dat het geen regenachtige dag is) dat je die zelfs makkelijk met ISO100 kunt schieten...
PS: Tip voor het Zuidereiland: Archway Islands nabij Farewell Spit, daar spelen de pelsrobben jongen in de kleine poeltjes (als je natuurlijk in de goede tijd van het jaar gaat)...
[ Voor 10% gewijzigd door MindcrimeNL op 01-10-2014 11:47 ]
Bedankt allen, ik heb uiteindelijk gekozen voor de Panasonic Lumix TZ60 omdat die het meest compleet is in deze klasse.
Hier nog een vergelijk voor anderen op zoek:
http://www.dpreview.com/p...00&products=casio_exzr800
Hier nog een vergelijk voor anderen op zoek:
http://www.dpreview.com/p...00&products=casio_exzr800
[ Voor 99% gewijzigd door swhnld op 04-10-2014 13:57 ]
Ook hier maar even mn vraag uitzetten, dan heb ik alles gehad. Ik ben opzoek naar een camera van max 500 euro. Ik ga m op de eerste plaats gebruiken voor het maken van foto’s van eten in restaurants. Aangezien ik geen invloed heb op het licht en het vaak redelijk donker is, is dat wel een belangrijk punt. Het zou wel fijn zijn als de camera ook full hd videos schiet. Een vriend heeft mij de Fuji x30 aangeraden. Ik ben benieuwd naar jullie tips.
Onze Panasonic DMC-TZ10 heeft het na 4 jaar opgegeven (systeemfout: focus). Ik heb geprobeerd dit op verschillende manieren op te lossen, maar dat lijkt niet te helpen
. Ik ben dus op zoek naar een vervanger. Op zich beviel de Panasonic erg goed, dus een opvolger is zeker een optie.
Max 250 euro.
Waarschijnlijk travelzoom. Vrouwlief krijgt steeds meer lol in het maken van foto's, maar is nu nog in het stadium van point-and-click. Ze probeert wel de inhoud van de foto goed te kiezen, maar is nog niet veel bezig met de verschillende instellingen. Gezien het budget en de grootte lijkt een travelzoom het meest voordehandliggend vanwege de vele mogelijke instellingen en groot zoombereik.
Zoals gezegd wil vrouwlief wat meer foto's gaan maken, maar ze is niet zo technisch of handig met de computer dat een bridge of DSLR zin heeft. Ik verwacht wel dat ze over een tijdje wat meer met de instellingen gaat spelen of zelfs een beginners foto-cursus gaat volgen.
Ik ben zelf meer van de point-and-click, maar vind het dan wel fijn om wat te klooien met de instellingen. GPS is een pré, dat gebruik ik op de TZ10 vooral op vakantie. WiFi is grappig maar niet heel nodig. Een app die je kan gebruiken om de camera te bedienen (zowel Android als iPhone) is vooral voor mij leuk, maar wellicht dat vrouwlief dat ook handig vindt voor selfies/groepsfoto's (al weet ze dat nu zelf nog niet). RAW is volgens mij geen optie in deze prijsklasse (de TZ60 heeft dat wel maar is te duur), en waarschijnlijk niet nuttig voor ons gebruiksprofiel?
Snelheid is niet zo van belang, er zullen nauwelijks foto's gemaakt worden van sportgebeurtenissen. Denk meer aan natuur, portretten en vakantiefoto's.
Al eerder gezien hierboven, maar ook ik twijfel tussen de Panasonic TZ40 of TZ55, de Sony DSC-HX50 of DSC-WX300 en Canon PowerShot SX700. Bij de Panasonics heb ik het idee dat de TZ40 de betere camera is, maar de TZ55 is nieuwer. De genoemde Sony en Canon zijn veelgenoemde alternatieven, maar ik krijg er niet echt de vinger achter wat nou het verschil is. Ik zag in de PW dat de Sony wel SD-kaartjes slikt. Als dat niet zo is, valt de Sony af. Ik heb nu namelijk een heel aantal snelle SD-kaartjes liggen en heb geen zin om te investeren in MemoryStick kaartjes...
Als ik deze vergelijking bekijk, neig ik naar de TZ40
edit: ik kwam een mooie TZ40 tegen op MP, dus mijn vraag vervalt
.
Max 250 euro.
Waarschijnlijk travelzoom. Vrouwlief krijgt steeds meer lol in het maken van foto's, maar is nu nog in het stadium van point-and-click. Ze probeert wel de inhoud van de foto goed te kiezen, maar is nog niet veel bezig met de verschillende instellingen. Gezien het budget en de grootte lijkt een travelzoom het meest voordehandliggend vanwege de vele mogelijke instellingen en groot zoombereik.
Zoals gezegd wil vrouwlief wat meer foto's gaan maken, maar ze is niet zo technisch of handig met de computer dat een bridge of DSLR zin heeft. Ik verwacht wel dat ze over een tijdje wat meer met de instellingen gaat spelen of zelfs een beginners foto-cursus gaat volgen.
Ik ben zelf meer van de point-and-click, maar vind het dan wel fijn om wat te klooien met de instellingen. GPS is een pré, dat gebruik ik op de TZ10 vooral op vakantie. WiFi is grappig maar niet heel nodig. Een app die je kan gebruiken om de camera te bedienen (zowel Android als iPhone) is vooral voor mij leuk, maar wellicht dat vrouwlief dat ook handig vindt voor selfies/groepsfoto's (al weet ze dat nu zelf nog niet). RAW is volgens mij geen optie in deze prijsklasse (de TZ60 heeft dat wel maar is te duur), en waarschijnlijk niet nuttig voor ons gebruiksprofiel?
Snelheid is niet zo van belang, er zullen nauwelijks foto's gemaakt worden van sportgebeurtenissen. Denk meer aan natuur, portretten en vakantiefoto's.
Al eerder gezien hierboven, maar ook ik twijfel tussen de Panasonic TZ40 of TZ55, de Sony DSC-HX50 of DSC-WX300 en Canon PowerShot SX700. Bij de Panasonics heb ik het idee dat de TZ40 de betere camera is, maar de TZ55 is nieuwer. De genoemde Sony en Canon zijn veelgenoemde alternatieven, maar ik krijg er niet echt de vinger achter wat nou het verschil is. Ik zag in de PW dat de Sony wel SD-kaartjes slikt. Als dat niet zo is, valt de Sony af. Ik heb nu namelijk een heel aantal snelle SD-kaartjes liggen en heb geen zin om te investeren in MemoryStick kaartjes...
Als ik deze vergelijking bekijk, neig ik naar de TZ40
edit: ik kwam een mooie TZ40 tegen op MP, dus mijn vraag vervalt
[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 13-10-2014 20:42 ]
Voor wie twijfelt tussen de RX100 III en de X30:
[ Voor 30% gewijzigd door tobiasvs op 14-10-2014 18:23 ]
Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl
Max €280
Een compactcamera met goede filmkwaliteit, licht en zo mee te nemen in bijvoorbeeld je tas of broekzak.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden?
Deels thuis video opnemen (op een stand, als in: ik neem wel eens een albumbespreking/review op voor op YouTube, maar neem hem ook vaak mee om onderweg te filmen. Af en toe een foto voor stedentrips natuurlijk
Doel is vooral full HD (oa YouTube).
Specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- Full-HD filmen
- Ook goed filmen bij weinig licht
- Snel in gebruik
- Goed geluid kunnen opnemen
- Compact en licht, makkelijk mee te nemen, en snel te gebruiken.
Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
Licht, goede reviews.
Sony CyberShot DSC-HX50V Zwart
Goede reviews, klein, maar iets groter?
Of wellicht moet ik een heel ander toestel hebben? Merkvoorkeus gaat een beetje naar Sony, maar dat is gevoel, nergens op gebaseerd, haha.
Max €280
Een compactcamera met goede filmkwaliteit, licht en zo mee te nemen in bijvoorbeeld je tas of broekzak.
Waar gaat de camera voor gebruikt worden?
Deels thuis video opnemen (op een stand, als in: ik neem wel eens een albumbespreking/review op voor op YouTube, maar neem hem ook vaak mee om onderweg te filmen. Af en toe een foto voor stedentrips natuurlijk
Doel is vooral full HD (oa YouTube).
Specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- Full-HD filmen
- Ook goed filmen bij weinig licht
- Snel in gebruik
- Goed geluid kunnen opnemen
- Compact en licht, makkelijk mee te nemen, en snel te gebruiken.
Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
Licht, goede reviews.
Sony CyberShot DSC-HX50V Zwart
Goede reviews, klein, maar iets groter?
Of wellicht moet ik een heel ander toestel hebben? Merkvoorkeus gaat een beetje naar Sony, maar dat is gevoel, nergens op gebaseerd, haha.
Volgens mij heb je niet helemaal door waar je op moet letten.
De camera's die je noemt hebben vooral veel zoom en (daardoor) ook een kleine sensor.
De zoom heb je voor jouw toepassingen niet echt nodig, maar voor weinig licht heb je wel een grotere sensor camera nodig.
Deze camera heeft minder zoom, maar wel een grotere sensor: pricewatch: Fujifilm FinePix X-F1 Zwart
De camera's die je noemt hebben vooral veel zoom en (daardoor) ook een kleine sensor.
De zoom heb je voor jouw toepassingen niet echt nodig, maar voor weinig licht heb je wel een grotere sensor camera nodig.
Deze camera heeft minder zoom, maar wel een grotere sensor: pricewatch: Fujifilm FinePix X-F1 Zwart
[ Voor 26% gewijzigd door Universal Creations op 15-10-2014 22:58 ]
Weet iemand of in de Panasonic Lumix FZ1000 een SDXC 128Gb kaartje werkt. SDXC 64Gb U3 werkt perfect, maar ik durf het niet aan om zo'n 128Gb kaartje te kopen omdat Panasonic aangeeft max.64Gb. 128Gb is toch gewoon meer van hetzelfde, of maak ik een denkfout.
Anoniem: 631530
0-200 euro
Bridge/ Superzoom , travelzoom
Foto’s maken van mijn ratjes, en natuurfoto’s neem de camera graag mee naar buiten
Ik ben dus echt een leek wat camera's verder betreft, ik doe nu alles met mijn mobiel en probeer hier zo goed mogelijke foto's te maken maar dat is niet te doen met mijn snelle ratjes.
verder ben ik ook niet handig op de computer met nabewerken
0-200 euro
Bridge/ Superzoom , travelzoom
Foto’s maken van mijn ratjes, en natuurfoto’s neem de camera graag mee naar buiten
Ik ben dus echt een leek wat camera's verder betreft, ik doe nu alles met mijn mobiel en probeer hier zo goed mogelijke foto's te maken maar dat is niet te doen met mijn snelle ratjes.
verder ben ik ook niet handig op de computer met nabewerken
[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 631530 op 03-11-2014 12:00 ]
Beste allemaal,
Ben op zoek naar een nieuwe camera.
Budget: tot 500,-
Model: zo compact mogelijk (niet groter dan de stylus1)
Eisen:
+- 10x zoom
Mooie scherpe foto's voor fotoboeken en eventueel canvas. Dus ook wat groter.
Maak foto's veelal van de kinderen vakantie, bezienswaardigheden, sport, optredens, safari, landschappen e.d.
Bij de optredens en shows is natuurlijk minder licht/kunstlicht. En ook bij verjaardagen s ' avonds.
Heb wel wat modellen gezien zoals de Panasonic tz60, olympus stylus 1, olympus sz17 en de canon sx700.
Wat is nou een goede allround compact camera die aan deze eisen voldoet?
Mijn oude camera was een Panasonic FZ28.
Groet rodney
Ben op zoek naar een nieuwe camera.
Budget: tot 500,-
Model: zo compact mogelijk (niet groter dan de stylus1)
Eisen:
+- 10x zoom
Mooie scherpe foto's voor fotoboeken en eventueel canvas. Dus ook wat groter.
Maak foto's veelal van de kinderen vakantie, bezienswaardigheden, sport, optredens, safari, landschappen e.d.
Bij de optredens en shows is natuurlijk minder licht/kunstlicht. En ook bij verjaardagen s ' avonds.
Heb wel wat modellen gezien zoals de Panasonic tz60, olympus stylus 1, olympus sz17 en de canon sx700.
Wat is nou een goede allround compact camera die aan deze eisen voldoet?
Mijn oude camera was een Panasonic FZ28.
Groet rodney
Rodvil,
De grootste vraag is hier of je die 10x zoom echt nodig hebt. Er zijn namelijk enorm goede en lichtsterke compactcamera's te vinden met 3 tot 4 keer zoom. Deze camera's hebben goede, grote sensoren en scherpe lichtsterke lenzen. Denk bijvoorbeeld (in jouw prijsklasse) aan een Sony RX100 II of een Canon G7X.
Wil je echt die 10x zoom moet je denken aan grotere, duurdere en/of minder lichtsterke camera's. De sensoren zijn vaak kleiner en de lenzen minder lichtgevoelig. In het goedkope eind van dat spectrum moet je dan denken aan een Panasonic TZ60 of een Panasonic FZ200.
En derde optie is een stapje duurder te gaan. Vanaf €800 kom je grote, lichtgevoelige camera's met een grote sensor tegen en meer dan 8x zoom. Denk hierbij aan de Sony RX10 en de Panasonic FZ1000. Deze camera's hebben dus veel voordelen (grote sensor, lichtgevoelige lens, groot zoombereik) maar ook nadelen (formaat en prijs).
De grootste vraag is hier of je die 10x zoom echt nodig hebt. Er zijn namelijk enorm goede en lichtsterke compactcamera's te vinden met 3 tot 4 keer zoom. Deze camera's hebben goede, grote sensoren en scherpe lichtsterke lenzen. Denk bijvoorbeeld (in jouw prijsklasse) aan een Sony RX100 II of een Canon G7X.
Wil je echt die 10x zoom moet je denken aan grotere, duurdere en/of minder lichtsterke camera's. De sensoren zijn vaak kleiner en de lenzen minder lichtgevoelig. In het goedkope eind van dat spectrum moet je dan denken aan een Panasonic TZ60 of een Panasonic FZ200.
En derde optie is een stapje duurder te gaan. Vanaf €800 kom je grote, lichtgevoelige camera's met een grote sensor tegen en meer dan 8x zoom. Denk hierbij aan de Sony RX10 en de Panasonic FZ1000. Deze camera's hebben dus veel voordelen (grote sensor, lichtgevoelige lens, groot zoombereik) maar ook nadelen (formaat en prijs).
Balance,
Zoom is wel redelijk belangrijk aangezien je met optredens niet altijd even dicht bij kan komen en op vakantie ben je ook niet altijd even dicht bij de kids om juist die leuke plaatjes te schieten.
Op de FZ28 gebruikte ik de 18x nooit volledig, maar tot de helft +- 9x gebruik ik zeker wel regelmatig
En de stylus 1 dan?
Lens
Optische zoom 10,7x
Zoom (wide) 28mm
Zoom (tele) 300mm
Diafragma (wide) 2,8
Diafragma (tele) 2,8
Stabilisatie Optische stabilisatie
Sensor
Cameraresolutie 10,7MP
Sensortype Back-illuminated CMOS
Beeldverhouding 4:3
Videoresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Cropfactor 4.7x
Sensorformaat 1/1.7"
qua getalletjes ziet het er goed uit
lees op tweakers alleen erg weinig over olympus
Zoom is wel redelijk belangrijk aangezien je met optredens niet altijd even dicht bij kan komen en op vakantie ben je ook niet altijd even dicht bij de kids om juist die leuke plaatjes te schieten.
Op de FZ28 gebruikte ik de 18x nooit volledig, maar tot de helft +- 9x gebruik ik zeker wel regelmatig
En de stylus 1 dan?
Lens
Optische zoom 10,7x
Zoom (wide) 28mm
Zoom (tele) 300mm
Diafragma (wide) 2,8
Diafragma (tele) 2,8
Stabilisatie Optische stabilisatie
Sensor
Cameraresolutie 10,7MP
Sensortype Back-illuminated CMOS
Beeldverhouding 4:3
Videoresolutie 1920x1080 (Full HD 1080p)
Cropfactor 4.7x
Sensorformaat 1/1.7"
qua getalletjes ziet het er goed uit
[ Voor 25% gewijzigd door Rodvil op 19-11-2014 00:01 ]
Dan moet je in Het MFT topic van 2014 topic zijn.Rodvil schreef op dinsdag 18 november 2014 @ 23:57:
En die Stylus is een goed ding hoor, zeker de F2.8 lens waar je veel baat bij hebt bij minder licht, om hoge iso's te voorkomen. Alternatief is de Panasonic FZ200 ook met zo'n lens.
Stuk voordeliger, iets minder compact.

[ Voor 8% gewijzigd door jesper86 op 19-11-2014 11:38 ]
Liefst rond de €200, mag iets meer zijn, en 2dehands is zeker een optie.
Compact high-end. Ik ben eigenlijk DSLR-gebruiker, maar ben op zoek naar iets leuks en klein voor op reis. Ik ga vaak op trektocht, en dan is een D7000 mij soms wat te groot en zwaar.
Voornamelijk landschap en wat gezinsportretten.
Belangrijk vind ik ook dat de batterij minimaal 5 dagen moet meegaan.
Nikon p330
Panasonic lx7 (op voorwaarde dat ik die tweedehands kan vinden)
Panasonig tz40 (hoewel het ontbreken van RAW-functie wel jammer is)
Canon S110 (ND-filter is wel interessant)
Sony hx50 zie ik ook frequent passeren, maar ook geen RAW in ene beetje jammer dat er geen instelring is.
De Nikon en Canon vallen ook nieuw nog net binnen het budget, en daarom vind ik deze wel interessant (tweedehands nog een pak interessanter natuurlijk).
Alvast bedankt voor de reacties!
Liefst rond de €200, mag iets meer zijn, en 2dehands is zeker een optie.
Compact high-end. Ik ben eigenlijk DSLR-gebruiker, maar ben op zoek naar iets leuks en klein voor op reis. Ik ga vaak op trektocht, en dan is een D7000 mij soms wat te groot en zwaar.
Voornamelijk landschap en wat gezinsportretten.
Belangrijk vind ik ook dat de batterij minimaal 5 dagen moet meegaan.
Nikon p330
Panasonic lx7 (op voorwaarde dat ik die tweedehands kan vinden)
Panasonig tz40 (hoewel het ontbreken van RAW-functie wel jammer is)
Canon S110 (ND-filter is wel interessant)
Sony hx50 zie ik ook frequent passeren, maar ook geen RAW in ene beetje jammer dat er geen instelring is.
De Nikon en Canon vallen ook nieuw nog net binnen het budget, en daarom vind ik deze wel interessant (tweedehands nog een pak interessanter natuurlijk).
Alvast bedankt voor de reacties!
Ook ik ben opzoek naar een Compactcamera
, voor een lange reis. Heb zelf reeds een 600D van Canon, maar deze is wat groot om de gehele dag mee te dragen.
Het liefst maximaal € 150, maar ik ben erg gevoelig voor prijs/kwaliteit. Mocht er een camera zijn die € 200 kost en veel beter is dan de camera's van € 150 is dat geen probleem.
Een Travel zoom. Het liefst een camera waar ook goed video's mee te maken is.
Vooral zoom is belangrijk en de kwaliteit van de foto's is het belangrijkst natuurlijk. Zeker omdat ik na afloop een fotoboek wil gaan maken. Het is mooi meegenomen als er een goede ingebouwde microfoon inzit voor video, maar dat is niet noodzakelijk.
Ik kijk voornamelijk naar Canon omdat ik daar ook een dSLR van heb. Ik zag dat de pricewatch: Canon PowerShot SX700 Zwart als beste uit een vergelijkende test kwam hier op tweakers, maar deze ligt eigenlijk boven mijn budget.
Vandaar dat ik ook kijk naar de: pricewatch: Canon PowerShot SX600 HS Zwart en de pricewatch: Canon PowerShot SX270 HS Zwart.
Zijn er grote verschillen tussen deze camera's? Welke is aan te raden? Zijn er wellicht nog camera's van andere merken die een betere koop zijn?
Het liefst maximaal € 150, maar ik ben erg gevoelig voor prijs/kwaliteit. Mocht er een camera zijn die € 200 kost en veel beter is dan de camera's van € 150 is dat geen probleem.
Een Travel zoom. Het liefst een camera waar ook goed video's mee te maken is.
Vooral zoom is belangrijk en de kwaliteit van de foto's is het belangrijkst natuurlijk. Zeker omdat ik na afloop een fotoboek wil gaan maken. Het is mooi meegenomen als er een goede ingebouwde microfoon inzit voor video, maar dat is niet noodzakelijk.
Ik kijk voornamelijk naar Canon omdat ik daar ook een dSLR van heb. Ik zag dat de pricewatch: Canon PowerShot SX700 Zwart als beste uit een vergelijkende test kwam hier op tweakers, maar deze ligt eigenlijk boven mijn budget.
Vandaar dat ik ook kijk naar de: pricewatch: Canon PowerShot SX600 HS Zwart en de pricewatch: Canon PowerShot SX270 HS Zwart.
Zijn er grote verschillen tussen deze camera's? Welke is aan te raden? Zijn er wellicht nog camera's van andere merken die een betere koop zijn?
250 euro voor camera, tas en 16 GB SD
Superzoom Valt af, vanwege telezoom.
Dus wide angle.
•Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen??
Gebouwen en constructies fotograferen. Civiele techniek
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? canon Sx280, Sx270, Sx700, nikon S9700 en sony Hx50. Omdat Sx270 de beste prijs kwaliteit heeft, helaas is de Sx270 nergens nieuw te koop.
250 euro voor camera, tas en 16 GB SD
Superzoom Valt af, vanwege telezoom.
Dus wide angle.
•Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen??
Gebouwen en constructies fotograferen. Civiele techniek
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom? canon Sx280, Sx270, Sx700, nikon S9700 en sony Hx50. Omdat Sx270 de beste prijs kwaliteit heeft, helaas is de Sx270 nergens nieuw te koop.
[ Voor 7% gewijzigd door MedionAkoya op 25-12-2014 02:20 ]
Trein?
Schijnt de sx700 hs de opvolger van de sx2*0 serie te zijn.MedionAkoya schreef op woensdag 24 december 2014 @ 01:49:
Met wel heel veel zoom, en goede review's en maar ietsje over de 200euro.
De hx 50 is opgevolgd door een hx60, helaas dik 300 EURO
Ikzelf ben toch wel bang voor de techniek van de zoomlens van de sx700 op lange termijn.
Zo is mijn dilemma de sx700 HS of de s120 met een stuk minder zoom.
[ Voor 22% gewijzigd door Supertip op 24-12-2014 19:44 ]
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Het liefste blijf ik onder de 500 euro
Mijn voorkeur gaat uit naar een bridge camera. Ik heb voorheen een DSLR gehad (1100D), maar deze heb ik verkocht omdat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zag qua functies en hoe alles werkte met fotografie. Daarom wil ik ook nog een poging wagen met een compact camera, maar dan wel eentje met een groot zoom bereik. M.i. kom ik dan automatisch uit bij een bridge camera.
Ik wil er voornamelijk mee vliegtuig spotten. En dan fotografie en video's maken afwisselen, dus goede videokwaliteit is ook wel een vereiste eigenlijk.
En met video's doel ik o.a. op:
https://www.youtube.com/watch?v=hhK0gQxBm1w
Dus vandaar de (super)zoom eis.
Ik ben al een aantal avonden druk bezig geweest met reviews lezen en afwegingen maken, maar het wordt eigenlijk alleen maar lastiger. Ik heb momenteel dit lijstje:
- Canon SX60 HS
- Canon SX50 HS
- Nikon P600
- Fuji FinePix S1
- Sony HX400V
- Panasonic Lumix DMC-FZ200
Eigenlijk hebben ze allemaal zo hun voors en tegens, zoals het altijd zo is eigenlijk. Er is geen 1 camera die echt op alle punten goed is en boven de rest uit stijgt, volgens mij.
Het gaat mij nogmaals om een groot zoombereik, goede videokwaliteit en het liefste ook zo goed mogelijk fotokwaliteit. Maar of dat haalbaar is binnen mijn prijsklasse en bij 1 van bovenstaande modellen, geen idee.
Hopelijk kan iemand hier zijn of haar licht erover laten schijnen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een bridge camera. Ik heb voorheen een DSLR gehad (1100D), maar deze heb ik verkocht omdat ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer zag qua functies en hoe alles werkte met fotografie. Daarom wil ik ook nog een poging wagen met een compact camera, maar dan wel eentje met een groot zoom bereik. M.i. kom ik dan automatisch uit bij een bridge camera.
Ik wil er voornamelijk mee vliegtuig spotten. En dan fotografie en video's maken afwisselen, dus goede videokwaliteit is ook wel een vereiste eigenlijk.
Ik ben al een aantal avonden druk bezig geweest met reviews lezen en afwegingen maken, maar het wordt eigenlijk alleen maar lastiger. Ik heb momenteel dit lijstje:
- Canon SX60 HS
- Canon SX50 HS
- Nikon P600
- Fuji FinePix S1
- Sony HX400V
- Panasonic Lumix DMC-FZ200
Eigenlijk hebben ze allemaal zo hun voors en tegens, zoals het altijd zo is eigenlijk. Er is geen 1 camera die echt op alle punten goed is en boven de rest uit stijgt, volgens mij.
Het gaat mij nogmaals om een groot zoombereik, goede videokwaliteit en het liefste ook zo goed mogelijk fotokwaliteit. Maar of dat haalbaar is binnen mijn prijsklasse en bij 1 van bovenstaande modellen, geen idee.
Tesla M3LR '21
De FZ200 is voor zover ik weet veruit de beste uit dat lijstje. Een andere keuze die veel compacter is zou de Sony HX50(v) zijn. Ook een prima superzoom die kwalitatief vergelijkbaar is met de rest van je lijstje, maar dan wat meer in een travelzoom formaat.
Heb je ook je licht laten schijnen op de "opvolger" van de FZ200? De FZ1000?Las Vegas schreef op zaterdag 27 december 2014 @ 17:54:
iets duurder maar misschien vergelijkbaar qua foto kwaliteit met je 1100.
minder zoom maar door de iets grotere sensor lichtgevoeliger en met filmen ook iets hogere resolutie.
vergelijk fz200 fz1000
Vond de Z1000 te duur.
Heb de SX60 HS gekocht, nog voordat er gereageerd was op mijn post
Uiteindelijk gaf de zoom daarop toch de doorslag, hoewel de FZ200 inderdaad wel (een stuk) betere foto's maakt.
Denk dat de SX60 HS uiteindelijk ook wel gaat bevallen
Dank voor de reacties.
Heb de SX60 HS gekocht, nog voordat er gereageerd was op mijn post
Uiteindelijk gaf de zoom daarop toch de doorslag, hoewel de FZ200 inderdaad wel (een stuk) betere foto's maakt.
Denk dat de SX60 HS uiteindelijk ook wel gaat bevallen
Tesla M3LR '21
De meeste tests en feedback van gebruikers duidt er echter op dat de SX60HS zwaar tegenvalt. Oude SX50HS gebruikers klagen dat de beeldkwaliteit zwaar tegenvalt. Ook vergelijkingstest tussen beide en de Sony HX400 laten de SX60HS als duidelijke verliezer zien tov die modellen...Las Vegas schreef op zondag 28 december 2014 @ 22:24:
Vond de Z1000 te duur.
Heb de SX60 HS gekocht, nog voordat er gereageerd was op mijn post![]()
Denk dat de SX60 HS uiteindelijk ook wel gaat bevallenDank voor de reacties.
De SX50HS en FZ200 zijn oudere modellen, FZ1000 is te duur, het enige eigenlijke nadeel van de HX400 is zijn viewfinder die een upgrade had mogen hebben...
Maximaal zo'n €250~ish, minder zou mooi zijn. (er moet namelijk ook nog een geheugenkaart bij aangezien hun huidige Sony Memory Stick kaarten slikt).
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Van de vier genoemde soorten dus maar gezien het budget het instapmodel.
Hun huidige camera (een Sony Cybershot W120, iets ander type) werkt de flits niet meer naar behoren en foto's gemaakt bij schemer vallen tegen.
Ze hebben een opgroeiende baby die ongetwijfeld vele malen vereeuwigd zal worden; voor de rest gewoon een manusje-van-alles.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Gezien hun budget en eigenlijk enige wens (teleurstellende foto's bij schemer) heb ik in de pricewatch maar compacts tot zo'n €300 gesorteerd op oplopende diafragma in groothoek. Deze beginnen bij deze modellen bij f/1.8.
In dit budget zijn geen compacts te vinden met grotere sensors (wat meer zal helpen) en een systeemcamera met aparte (prime)lens valt geloof ik ook niet in het budget. Tevens voegt een systeemcamera ook niet veel toe voor hen, lijkt me.
Keuze in compacts is groot maar als ik ga sorteren springen er een aantal uit; de Canon S120, Olympus XZ-10, Nikon P340 etc. etc.
Veel verschil zit er niet tussen deze modellen, maar misschien is er een type (naast de genoemde) wat er wat jullie betreft bovenuit steekt. Ik sta dus open voor alle suggesties, hou zelf al de aanbiedingen op Amazon.de in de gaten (voor wie het nog niet opgevallen was
) maar daar is ook nog niets interessants langsgekomen.
(Alleen de Canon S200 die op elk gebied de mindere is van de S120)
Maximaal zo'n €250~ish, minder zou mooi zijn. (er moet namelijk ook nog een geheugenkaart bij aangezien hun huidige Sony Memory Stick kaarten slikt).
Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Van de vier genoemde soorten dus maar gezien het budget het instapmodel.
Hun huidige camera (een Sony Cybershot W120, iets ander type) werkt de flits niet meer naar behoren en foto's gemaakt bij schemer vallen tegen.
Ze hebben een opgroeiende baby die ongetwijfeld vele malen vereeuwigd zal worden; voor de rest gewoon een manusje-van-alles.
Tussen welke modellen twijfel je en waarom? Gezien hun budget en eigenlijk enige wens (teleurstellende foto's bij schemer) heb ik in de pricewatch maar compacts tot zo'n €300 gesorteerd op oplopende diafragma in groothoek. Deze beginnen bij deze modellen bij f/1.8.
In dit budget zijn geen compacts te vinden met grotere sensors (wat meer zal helpen) en een systeemcamera met aparte (prime)lens valt geloof ik ook niet in het budget. Tevens voegt een systeemcamera ook niet veel toe voor hen, lijkt me.
Keuze in compacts is groot maar als ik ga sorteren springen er een aantal uit; de Canon S120, Olympus XZ-10, Nikon P340 etc. etc.
Veel verschil zit er niet tussen deze modellen, maar misschien is er een type (naast de genoemde) wat er wat jullie betreft bovenuit steekt. Ik sta dus open voor alle suggesties, hou zelf al de aanbiedingen op Amazon.de in de gaten (voor wie het nog niet opgevallen was
(Alleen de Canon S200 die op elk gebied de mindere is van de S120)
€300,-
mid end // High End
De camera is voor iemand bedoelt die een fotoshop cursus gaa volgen en raw/cr2 opties moet hebben om de fotos te kunnen editen.
Lijstje met belangrijke punten:
- raw/crw/cr2 opslag in plaats van alleen jpeg
- "Point & shoot" - Maar moet ook de mogelijkheid bieden om wat interessantere foto's te maken
- Afmetingen - Een grote camera is niet altijd even handig en kan je niet zo maar in je zak stoppen.
heb momenteel geen voorkeur, ben zelf wel weg van canon, maar goed, kamara is niet voor mij, dus merk maakt eigelijk niks uit. ik vraag het hier, aangezien ikzelf een 7d heb, en dus geen iedee heb van compact markt. Heeft iemand een iedee van wat er mogelijk is binnen het genoemde budged?
€300,-
mid end // High End
De camera is voor iemand bedoelt die een fotoshop cursus gaa volgen en raw/cr2 opties moet hebben om de fotos te kunnen editen.
Lijstje met belangrijke punten:
- raw/crw/cr2 opslag in plaats van alleen jpeg
- "Point & shoot" - Maar moet ook de mogelijkheid bieden om wat interessantere foto's te maken
- Afmetingen - Een grote camera is niet altijd even handig en kan je niet zo maar in je zak stoppen.
heb momenteel geen voorkeur, ben zelf wel weg van canon, maar goed, kamara is niet voor mij, dus merk maakt eigelijk niks uit. ik vraag het hier, aangezien ikzelf een 7d heb, en dus geen iedee heb van compact markt. Heeft iemand een iedee van wat er mogelijk is binnen het genoemde budged?
De Sony RX100 is zonder meer een aanrader en goed geschikt voor jouw doeleinden (behalve als je extreem veel zoom nodig gaat hebben).
Waarom een compact, en niet een instap-dSLR of instap-mirrorless?fcs schreef op woensdag 31 december 2014 @ 15:24:
Daarnaast: in welke omstandigheden zal de camera gebruikt worden? Ik neem aan dat de camera niet enkel voor de cursus gebruikt zal worden?
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Misschien ook de rx100?
Helaas is die zo'n €100 boven budget...
Zelfs 2e-hands (wat ik hen niet direct zou willen aanraden) is die nog steeds een stuk duurder en de Outlet bij Sony zelf (op hun site) is net zo duur als nieuw in de winkel.
@piet91
sony hx50 of canon sx280?
sony hx50 of canon sx280?
Mooie prijzen, maar diafragma is kleiner (f/3.5 versus f/1.8 op bijv. de S120 van Canon) en sensorformaat is ook nog kleiner.
Ook ik ben op zoek naar een compactcamera.
Ga vrij vaak naar concerten, en dan wil je een camera meenemen die in je zak past. Anders mag ie niet mee naar binnen natuurlijk
Nadeel met concerten; het is vaak vrij donker. Gecombineerd met het feit dat ik er nooit zo op te wachten om vooraan te staan maakt het enigszins lastig om een leuke camera te vinden.
Waar ik niet echt uit kom; waar doe ik goed aan? Meer zoom of hogere lichtsterkte?
Zat in eerste instantie te kijken naar de usual suspects voor lastige lichtsituaties:
- Sony Cyber-shot RX100 II / III
- Panasonic Lumix DMC-LX100
- Canon PowerShot G7X
Deze hebben allemaal al hun eigen voors en tegens. Doen het goed met weinig licht, en hebben een grote sensor met flink wat pixels, maar als keerzijde, weinig zoom.
Vraag is dus; ga ik hier gelukkig van worden, of kan ik beter naar een camera uitkijken met een groter zoombereik?
Budget is niet heel erg van belang, maar vind 750 euro wel een beetje de max voor een compact
Ga vrij vaak naar concerten, en dan wil je een camera meenemen die in je zak past. Anders mag ie niet mee naar binnen natuurlijk
Nadeel met concerten; het is vaak vrij donker. Gecombineerd met het feit dat ik er nooit zo op te wachten om vooraan te staan maakt het enigszins lastig om een leuke camera te vinden.
Waar ik niet echt uit kom; waar doe ik goed aan? Meer zoom of hogere lichtsterkte?
Zat in eerste instantie te kijken naar de usual suspects voor lastige lichtsituaties:
- Sony Cyber-shot RX100 II / III
- Panasonic Lumix DMC-LX100
- Canon PowerShot G7X
Deze hebben allemaal al hun eigen voors en tegens. Doen het goed met weinig licht, en hebben een grote sensor met flink wat pixels, maar als keerzijde, weinig zoom.
Vraag is dus; ga ik hier gelukkig van worden, of kan ik beter naar een camera uitkijken met een groter zoombereik?
Budget is niet heel erg van belang, maar vind 750 euro wel een beetje de max voor een compact
Goed bezig, ook nog een nieuwe compact naast een DSLR
.
Als de bovenstaande camera's niet geschik zijn door het formaat of gebrek aan zoom moeten we afscheid van de 1" sensoren gaan nemen en naar 1/1.7" en 1/2.3" gaan. De Panasonic FZ200 is een optie met veel zoom (25-600mm) en een constant F/2.8 diafragma, maar heeft dus maar een 1/2.3" sensor en is nog steeds behoorlijk groot. De Olympus Stylus 1 heeft een iets grotere 1/1.7" sensor en constant F/2.8 diafragma. Hij is wat kleiner dan de FZ200 maar heeft ook een iets kleiner zoombereik (28-300mm).
Daarna kom je uit bij een wilt groei aan compactcamera's en superzooms. Je kan dan terug gaan naar een van de allereerste modellen (RX100 II / III, LX100 of G7X) en agressief gaan croppen, of een van die compacte superzoom modellen overwegen.
De belangrijkste vragen hebben dus helemaal niets meer met fotografie te maken; hoe groot zijn jouw (jas)zakken en hoe goed ben je in door mensen massa's dringen
.
De belangrijkste vraag is hoeveel moeite jij gaat willen doen om dicht bij het podium te komen. Als je vlakbij staat is een RX100 II / III, LX100 of G7X een prima keus, dan gaan we daar naar kijken. Als je toch wat verder weg staat wil je meer zoom hebben (200mm+ FF eqv.), en moet je kijken naar andere camera's. Formaat gaat dan ook weer een rol spelen. Je moet dan denken aan een Sony RX10 of Panasonic FZ1000, waarbij de laaste nog wat geschikter is door 2x meer zoom (24-200mm vs 25-400mm). In een broekzak past die al lang niet meer, maar in een (grote) jaszak zou het kunnen.
Als de bovenstaande camera's niet geschik zijn door het formaat of gebrek aan zoom moeten we afscheid van de 1" sensoren gaan nemen en naar 1/1.7" en 1/2.3" gaan. De Panasonic FZ200 is een optie met veel zoom (25-600mm) en een constant F/2.8 diafragma, maar heeft dus maar een 1/2.3" sensor en is nog steeds behoorlijk groot. De Olympus Stylus 1 heeft een iets grotere 1/1.7" sensor en constant F/2.8 diafragma. Hij is wat kleiner dan de FZ200 maar heeft ook een iets kleiner zoombereik (28-300mm).
Daarna kom je uit bij een wilt groei aan compactcamera's en superzooms. Je kan dan terug gaan naar een van de allereerste modellen (RX100 II / III, LX100 of G7X) en agressief gaan croppen, of een van die compacte superzoom modellen overwegen.
De belangrijkste vragen hebben dus helemaal niets meer met fotografie te maken; hoe groot zijn jouw (jas)zakken en hoe goed ben je in door mensen massa's dringen
Haha, Balance, scherp 
Beide zoektochten hebben voor mij helaas geen doorslaggevende factoren weten op te leveren.
DSLR is voor de vakantie, en de compact voor concerten/kroegmomenten/bruiloftsfeest wat eraan zit te komen.
Thanks voor de input. De Stylus1 zou een goede optie kunnen zijn, maar kan niet zo goed inschatten hoe groot die is. De RX10 en FZ1000 worden lastig naar binnen te smokkelen vrees ik.
Denk dat de hamvraag is; hoe doen de crops van de eerste modellen het op een meter of 30 afstand.
Om op jouw belangrijkste vragen te antwoorden; de jaszakken zijn groot zat, maar ik maak me meer zorgen om de beveiliging. Ben goed in doordringen van massa's, maar sta liever aan de bar
Beide zoektochten hebben voor mij helaas geen doorslaggevende factoren weten op te leveren.
DSLR is voor de vakantie, en de compact voor concerten/kroegmomenten/bruiloftsfeest wat eraan zit te komen.
Thanks voor de input. De Stylus1 zou een goede optie kunnen zijn, maar kan niet zo goed inschatten hoe groot die is. De RX10 en FZ1000 worden lastig naar binnen te smokkelen vrees ik.
Denk dat de hamvraag is; hoe doen de crops van de eerste modellen het op een meter of 30 afstand.
Om op jouw belangrijkste vragen te antwoorden; de jaszakken zijn groot zat, maar ik maak me meer zorgen om de beveiliging. Ben goed in doordringen van massa's, maar sta liever aan de bar
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2015 12:18 ]
Ik heb geen idee hoe vaak je naar concerten gaat, hoe belangrijk je de fotografie hiervan vind en hoe groot je portfolio is, maar een optie is natuurlijk even snel een (Wordpress) blog op te zetten, hier een paar foto albums, artikelen en/of reviews online te gooien (desnoods neppeMikeyMan schreef op woensdag 07 januari 2015 @ 12:18:
Haha, Balance, scherp
Op de productpagina van Olympus zie je ongeveer hoe groot de Stylus 1 is. Googlen op afbeeldingen ook.
Ziet eruit als een leuke camera. Vraag blijft wel wat te prefereren is: 11Mp met 10x zoom en lagere lichtgevoeligheid of 20mp met 3x zoom en hoge lichtgevoeligheid.
Kwa formaat lijkt het goed te lukken.
Jammer dat Nikon weinig te bieden lijkt te hebben in dit segment.
edit: Zie overigens dat de RX100 wel wat traag is. Zie bijvoorbeeld de volgende review:
http://www.google.com/url...g2=bjpwk6Tk6XlVyCNqTWdFAg
edit2: hmm... Wellicht dat de Nikon P7800 toch een mooi compromis is.
Kwa formaat lijkt het goed te lukken.
Jammer dat Nikon weinig te bieden lijkt te hebben in dit segment.
edit: Zie overigens dat de RX100 wel wat traag is. Zie bijvoorbeeld de volgende review:
http://www.google.com/url...g2=bjpwk6Tk6XlVyCNqTWdFAg
edit2: hmm... Wellicht dat de Nikon P7800 toch een mooi compromis is.
[ Voor 60% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2015 16:44 ]
De RX100 is net zoals veel compacts niet zo geschikt voor het tracken van bewegende objecten. Maar de p7800 lijkt me daar niet veel beter in... Daarnaast heeft de nikon een kleinere sensor en het daardoor een stuk moeilijker bij weinig licht.
Als je een bruiloft kan schieten kan ie je dslr gebruiken
Als je een bruiloft kan schieten kan ie je dslr gebruiken
Die bruiloft wordt onze eigen bruiloft, en daar wil ik eigenlijk geen dSLR's op het feest hebben 
Heb genoeg vrienden en kennissen met (semi-) professionele apparatuur, maar het moet juist meer point-and-shoot worden.
Ben intussen nog flink wat reviews aan het lezen. Ben er wel uit dat het een 1 of 1/1.7 sensor moet worden. Of het dan een RX100/LX100/G7X of een Stylus 1 wordt hangt even af van het formaat als ik ze in handen heb. Helaas lijkt er geen 'optimale' oplossing te zijn.
Morgen maar even naar de cameraboer om ze in handen te houden
Heb genoeg vrienden en kennissen met (semi-) professionele apparatuur, maar het moet juist meer point-and-shoot worden.
Ben intussen nog flink wat reviews aan het lezen. Ben er wel uit dat het een 1 of 1/1.7 sensor moet worden. Of het dan een RX100/LX100/G7X of een Stylus 1 wordt hangt even af van het formaat als ik ze in handen heb. Helaas lijkt er geen 'optimale' oplossing te zijn.
Morgen maar even naar de cameraboer om ze in handen te houden
[ Voor 7% gewijzigd door MikeyMan op 07-01-2015 21:00 ]
Je kunt ook eens kijken naar de Nikon 1-serie - bijvoorbeeld de Nikon 1 J4 met 10-30 collapsible lens is een redelijk compact setje, en met een prime kun je 'm nog compacter maken.
Anoniem: 153794
Het budget ligt rond de €300,-
Ik ben op zoek naar een compacte camera die makkelijk mee kan worden genomen, maar wel fatsoenlijke foto's maakt.
De camera moet makkelijk mee te nemen zijn en in een jas of broekzak passen. Zoom is niet belangrijk. Ik heb liever een camera met goede beeldkwaliteit die ook bij slechtere lichtomstandigheden nog redelijke foto's kan maken.
Een spiegelreflex hebben we al, dit is een camera voor er bij om b.v. snel foto's te kunnen maken van onverwachte (leuke) momenten van de kinderen. Binnenshuis of onderweg op de fiets, etc.
Ik zou het heel leuk vinden als het ook mogelijk zou zijn om 1080p video te kunnen schieten, maar ik weet niet of dit een redelijke eis is voor foto camera's in dit segment.
Er zijn een paar dingen waar ik onzeker over ben en daarom vind ik het lastig om de diverse toestellen te vergelijken.
Hoe verhoudt de lichtsterkte van de lens zich t.o.v. het sensorformaat?
Een lichtsterke lens leek mij belangrijk, maar ik heb ook gezien dat de sensorformaten verschillen.
Begrijp ik het goed dat op aflopende volgorde de sensoren zo gerangschikt moeten worden: 1,5" > 1" > 1/1.7" > 1/2.3" ?
Ik ga er van uit dat 1/2.3" = 0.43" en 1/1.7" = 0.59", klopt dat? (lees ik het zo goed of is het een andere notatie?)
Ik heb een lijstje van kandidaten gemaakt, waarvan ik denk dat het misschien goede toestellen zijn die binnen ons budget passen.
Canon PowerShot G1 X (€349)
Lens 2.8 - 5.8
Sensor 1,5"
Mogelijk dat hij qua afmetingen iets groter en onhandiger is, maar het lijkt er op dat dit de grootste sensor is van de cameras die ik gezien heb.
De lichtsterkte van het objectief is echter minder goed dan dat van de meeste andere kandidaten zo te zien.
Canon Powershot S120 (€280)
Lens 1.8 - 5.7
Sensor 1/1.7"
Fujifilm FinePix X20 (€390)
Lens 2 - 2.8
Sensor 2/3"
Eigenlijk valt deze buiten het budget, maar ik heb hem hier genoemd vanwege de afwijkende sensormaat. Na de 1,5" van de Canon PowerShot G1 X en de 1" van de Sony Cyber-shot DSC-RX100 is het dan met 0,67" de grootste toch?
Fujifilm XQ1 (€300)
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1/2.3"
Olympus XZ-2 (€289)
Lens 1,8 - 2,5
Sensor 1/1.7"
Dit lijkt mij een hele mooie camera, want er zit een lichtsterke lens op. De specs lijken goed en er zit zowel mechanische als digitale beeldstabilisatie op. Het is echter bijna de goedkoopste in dit lijstje? Is de (kleinere) sensor zoveel slechter of zie ik iets anders over het hoofd?
Panasonic Lumix DMC-LF1 (€309)
Lens 2 - 5,9
Sensor 1/1.7"
Panasonic Lumix DMC-LX7 (€340)
Lens 1,4 - 2,3
Sensor 1/1.7"
Lichtsterke Leica lens. In het verleden heb ik echter slechte ervaringen opgedaan met een Panasonic Lumix. Dat was op papier een hele mooie camera, maar de sensor produceerde zoveel ruis dat deze eigenlijk niet bruikbaar was waneer de lichtcondidies niet optimaal waren.
Dit is inmiddels alweer jaren geleden, maar toen waren de Canon en Nikon sensors een stuk beter.
Samsung EX2F (€329)
Lens 1,4 - 2,7
Sensor 1/1.7"
Ook een lichtsterke lens, maar dezelfde twijfel als bij de Panasonic. Hoe goed is de sensor?
Sony Cyber-shot DSC-RX100 (€365)
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1"
Eigenlijk net ietsje buiten het budget, maar voor de rest lijkt dit wel een hele mooie camera. Een grotere sensor en toch een nette compacte camera. Ook heb ik wel eens een Sony cybershot mogen lenen die het verassend goed deed in een schaars verlichte omgeving, dus heb ik vertrouwen in de sensor.
Ik ben op zoek naar een compacte camera die makkelijk mee kan worden genomen, maar wel fatsoenlijke foto's maakt.
De camera moet makkelijk mee te nemen zijn en in een jas of broekzak passen. Zoom is niet belangrijk. Ik heb liever een camera met goede beeldkwaliteit die ook bij slechtere lichtomstandigheden nog redelijke foto's kan maken.
Een spiegelreflex hebben we al, dit is een camera voor er bij om b.v. snel foto's te kunnen maken van onverwachte (leuke) momenten van de kinderen. Binnenshuis of onderweg op de fiets, etc.
Ik zou het heel leuk vinden als het ook mogelijk zou zijn om 1080p video te kunnen schieten, maar ik weet niet of dit een redelijke eis is voor foto camera's in dit segment.
Er zijn een paar dingen waar ik onzeker over ben en daarom vind ik het lastig om de diverse toestellen te vergelijken.
Een lichtsterke lens leek mij belangrijk, maar ik heb ook gezien dat de sensorformaten verschillen.
Begrijp ik het goed dat op aflopende volgorde de sensoren zo gerangschikt moeten worden: 1,5" > 1" > 1/1.7" > 1/2.3" ?
Ik ga er van uit dat 1/2.3" = 0.43" en 1/1.7" = 0.59", klopt dat? (lees ik het zo goed of is het een andere notatie?)
Ik heb een lijstje van kandidaten gemaakt, waarvan ik denk dat het misschien goede toestellen zijn die binnen ons budget passen.
Lens 2.8 - 5.8
Sensor 1,5"
Mogelijk dat hij qua afmetingen iets groter en onhandiger is, maar het lijkt er op dat dit de grootste sensor is van de cameras die ik gezien heb.
De lichtsterkte van het objectief is echter minder goed dan dat van de meeste andere kandidaten zo te zien.
Lens 1.8 - 5.7
Sensor 1/1.7"
Lens 2 - 2.8
Sensor 2/3"
Eigenlijk valt deze buiten het budget, maar ik heb hem hier genoemd vanwege de afwijkende sensormaat. Na de 1,5" van de Canon PowerShot G1 X en de 1" van de Sony Cyber-shot DSC-RX100 is het dan met 0,67" de grootste toch?
Fujifilm XQ1 (€300)
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1/2.3"
Olympus XZ-2 (€289)
Lens 1,8 - 2,5
Sensor 1/1.7"
Dit lijkt mij een hele mooie camera, want er zit een lichtsterke lens op. De specs lijken goed en er zit zowel mechanische als digitale beeldstabilisatie op. Het is echter bijna de goedkoopste in dit lijstje? Is de (kleinere) sensor zoveel slechter of zie ik iets anders over het hoofd?
Lens 2 - 5,9
Sensor 1/1.7"
Lens 1,4 - 2,3
Sensor 1/1.7"
Lichtsterke Leica lens. In het verleden heb ik echter slechte ervaringen opgedaan met een Panasonic Lumix. Dat was op papier een hele mooie camera, maar de sensor produceerde zoveel ruis dat deze eigenlijk niet bruikbaar was waneer de lichtcondidies niet optimaal waren.
Dit is inmiddels alweer jaren geleden, maar toen waren de Canon en Nikon sensors een stuk beter.
Samsung EX2F (€329)
Lens 1,4 - 2,7
Sensor 1/1.7"
Ook een lichtsterke lens, maar dezelfde twijfel als bij de Panasonic. Hoe goed is de sensor?
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1"
Eigenlijk net ietsje buiten het budget, maar voor de rest lijkt dit wel een hele mooie camera. Een grotere sensor en toch een nette compacte camera. Ook heb ik wel eens een Sony cybershot mogen lenen die het verassend goed deed in een schaars verlichte omgeving, dus heb ik vertrouwen in de sensor.
Tja 250 euro, geen 2e hands, én liefst 1' sensor en/of f1/8...Piet91 schreef op dinsdag 06 januari 2015 @ 20:35:
[...]
Mooie prijzen, maar diafragma is kleiner (f/3.5 versus f/1.8 op bijv. de S120 van Canon) en sensorformaat is ook nog kleiner.
Misschien moet je 1 van je parameters aanpassen?
meer budget of toch 2e hands?
(check het lijstje hierboven van Yohanman
[ Voor 5% gewijzigd door copykat op 08-01-2015 08:06 ]
Ik bedoelde daar dat de genoemde camera's (Sony HX50 en Canon SX280) in vergelijking met de Canon S120 een kleiner diafragma hebben (beginnen bij f/3.5, waar de S120 bij f/1.8 begint) en hebben een iets kleinere sensor (1/2.3" versus 1/1.7")copykat schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 08:01:
Tja 250 euro, geen 2e hands, én liefst 1' sensor en/of f1/8...
Misschien moet je 1 van je parameters aanpassen?
meer budget of toch 2e hands?
Gedaan, handig om even door te lezen.(check het lijstje hierboven van Yohanman
Heb ook weer even gezocht en kom eigenlijk op dit lijstje.
Kort samengevat:
Fujifilm FinePix X-F1 rood (andere kleuren zijn veel duurder): goedkoopst @ €194, grootste sensor
Nikon Coolpix P340 Zwart: Back-illuminated CMOS (theoretisch gevoeliger), wifi (for what it's worth...)
Canon PowerShot S120 Zwart: Touchscreen (kan handig zijn), Back-illuminated CMOS en ook wifi gebeuren.
Olympus XZ-2 Zwart: Mechanische stabilisatie versus optisch bij de rest, met f/2.5 veruit het meest gevoelig bij tele (versus f/4,9 tot f/5,7 bij de rest.
De Fujifilm is veruit het oudst (december 2012) maar biedt wel de grootste sensor en is met €194 veruit het goedkoopst.
De Olympus is veruit het duurst (€300) en zal dus eigenlijk wel te duur uitvallen (geheugen moet er ook nog bij). Eigenlijk geen optie dus maar deze biedt wel veruit de meeste lichtgevoelige lens.
De Nikon is met €250 en doet eigenlijk nergens onder t.o.v. de rest.
De Canon is nagenoeg gelijk aan de Nikon maar veel duurder (€286) en biedt eigenlijk t.o.v. de Nikon een touchscreen.
Ik ga nog even snel wat reviews scannen want veel verschil zal er in de praktijk niet zitten tussen deze toestellen. Maar als ik dit zo kijk lijkt mij vooralsnog de Nikon de beste keuze van de 4.
Zo jammer dat onderstaande deal alleen voor België geldt; een RX100 voor maar €238.
Ze hebben wel familie in België wonen maar dat is ook zo'n gedoe
schaduw schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 10:04:
Mediamarkt Belgie:
Sony RX100 voor 288 euro] (prijs in winkelmand), -50 euro via Sony dus 238 euro! Uiteraard alleen geldig voor de Belgen hier.
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart
http://www.mediamarkt.be/...27,661134.html?langId=-17
[ Voor 12% gewijzigd door Piet91 op 18-01-2015 19:38 ]
Vandaag even bij Kamera-Express geweest, leuk gesprek gehad met een jongen die vaak concerten fotografeert.
Veel camera's vastgehouden, even willekeurige volgorde:
- Canon G7x
- Sony RX100iii
- Sony A5000
- Sony HX60v
- Panasonic LX100
- Olympus Stylus 1
- Nikon P7800
Leuk gesprek gehad, maar ik kan nog geen keuze maken. Ik weet echter wel dat de voorkeur uitgaat naar een compacter model. De Stylus1/P7800 zijn al aan de forsere kant.
Dan kom je terecht in de superzoom categorie.
Volgens de verkoper heeft een G7X/RX100 alleen zin als je vooraan gaat staan. Hij zou zoom wat dat betreft voor laten gaan op sensorformaat. Zo heb je wel een leuk plaatje van het moment, maar geen topkwaliteit, volgens zijn woorden.
Alternatief is dan om voor een Sony HX60v of Panasonic DMC-TZ60 (de tz70 mist weer flink wat megapixel) te gaan, maar dan mis je natuurlijk een hoop detail. Panasonic heeft dan een Raw mode als 'voordeel'.
Al met al weet ik nog niet helemaal waar ik goed aan doe.
Als ik een ideaalplaatje zou schetsen:
- 1/1.7" sensor
- 10-16x zoom
- Lekker compact
Een soort tussenoplossing.
Maar dat moet nog uitgevonden worden vrees ik. De 1/1.7" camera's die wat compact zijn blijven steken op 7,1x zoom en 12 mp. Dan kan ik denk ik beter voor een g7x gaan.
Overigens heeft de beste kerel me nog een leuk tooltje laten zien, de studio tool van DPReview:
http://www.dpreview.com/r...68254&y=0.767391738949422
Enige wat hierin niet is meegenomen is de zoomfactor.
Veel camera's vastgehouden, even willekeurige volgorde:
- Canon G7x
- Sony RX100iii
- Sony A5000
- Sony HX60v
- Panasonic LX100
- Olympus Stylus 1
- Nikon P7800
Leuk gesprek gehad, maar ik kan nog geen keuze maken. Ik weet echter wel dat de voorkeur uitgaat naar een compacter model. De Stylus1/P7800 zijn al aan de forsere kant.
Dan kom je terecht in de superzoom categorie.
Volgens de verkoper heeft een G7X/RX100 alleen zin als je vooraan gaat staan. Hij zou zoom wat dat betreft voor laten gaan op sensorformaat. Zo heb je wel een leuk plaatje van het moment, maar geen topkwaliteit, volgens zijn woorden.
Alternatief is dan om voor een Sony HX60v of Panasonic DMC-TZ60 (de tz70 mist weer flink wat megapixel) te gaan, maar dan mis je natuurlijk een hoop detail. Panasonic heeft dan een Raw mode als 'voordeel'.
Al met al weet ik nog niet helemaal waar ik goed aan doe.
Als ik een ideaalplaatje zou schetsen:
- 1/1.7" sensor
- 10-16x zoom
- Lekker compact
Een soort tussenoplossing.
Maar dat moet nog uitgevonden worden vrees ik. De 1/1.7" camera's die wat compact zijn blijven steken op 7,1x zoom en 12 mp. Dan kan ik denk ik beter voor een g7x gaan.
Overigens heeft de beste kerel me nog een leuk tooltje laten zien, de studio tool van DPReview:
http://www.dpreview.com/r...68254&y=0.767391738949422
Enige wat hierin niet is meegenomen is de zoomfactor.
[ Voor 43% gewijzigd door MikeyMan op 08-01-2015 20:14 ]
Ja dat begreep ikPiet91 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:39:
Ik bedoelde daar dat de genoemde camera's (Sony HX50 en Canon SX280) in vergelijking met de Canon S120 een kleiner diafragma hebben (beginnen bij f/3.5, waar de S120 bij f/1.8 begint) en hebben een iets kleinere sensor (1/2.3" versus 1/1.7")
Ik ga nog even snel wat reviews scannen want veel verschil zal er in de praktijk niet zitten tussen deze toestellen. Maar als ik dit zo kijk lijkt mij vooralsnog de Nikon de beste keuze van de 4.
(meer dan) voldoende zoom enzo.
Dat nieuwe lijstje ziet er ook goed uit.
Anoniem: 153794
Ben inmiddels nog een paar cameras tegengekomen die misschien wel in dit lijstje passen:Anoniem: 153794 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 02:45:
Lens 2.8 - 5.8
Sensor 1,5"
Lens 1.8 - 5.7
Sensor 1/1.7"
Lens 2 - 2.8
Sensor 2/3"
Fujifilm XQ1 (€300)
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1/2.3"
Olympus XZ-2 (€289)
Lens 1,8 - 2,5
Sensor 1/1.7"
Lens 2 - 5,9
Sensor 1/1.7"
Lens 1,4 - 2,3
Sensor 1/1.7"
Samsung EX2F (€329)
Lens 1,4 - 2,7
Sensor 1/1.7"
Lens 1,8 - 4,9
Sensor 1"
Pentax MX-1 Zwart (~€300?)
1.8 - 2.5
1/1.7"
Nikon Coolpix P340 (€260)
1.8 - 5.6
1/1.7"
De Nikon heeft een back iluminated CMOS, net zoals de Sony.
Helaas ben ik er achter gekomen dat de Sony Cyber-shot DSC-RX100 ruim 400 euro kost en zelfs met de €50,- cashback in Nederland mimimaal ongeveer €370, moet opbrengen.
Wat is het verschil tussen mechanishe en optische stabilisatie of is dat gewoon hetzelfde?
Iemand nog inzichten betreffende mijn dilemma? of moet ik maar gewoon een keuze gaan maken? Kan het niet uitstaan dat ik er geen doorslaggevende factor in kan vinden

Ik denk dat je een keuze moet gaan maken. Aangezien de zoom en compacte formfactor het belangrijkst zijn zou ik voor de Olympus Stylus 1 gaan.MikeyMan schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:16:
Iemand nog inzichten betreffende mijn dilemma? of moet ik maar gewoon een keuze gaan maken? Kan het niet uitstaan dat ik er geen doorslaggevende factor in kan vinden
Och altijd lastig al is je lijstje 3 keuzes of meer.MikeyMan schreef op zaterdag 10 januari 2015 @ 13:16:
Zelf dub ik nog tussen de canon sx700 hs en de Canon S 120.
Wel dat me op het moment de S120 de beste keuze lijkt, maar mijn vrouw weer meer zoom wil, en die voor de foeilelijke rode sx700 hs gaat.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
Tsjah, maar ik zit niet zozeer met een keuze tussen modellen, maar tussen concepten. Dat maakt het juist zo lastig
Ik ben een absolute beginner op het gebied van fotograferen. Ik heb me wat ingelezen over techniek. Ik wil een camera waarmee ik wat meer kan dan mijn smartphone of een oudere compactcamera (Panasonic FS10). Daarnaast ga ik op vakantie naar Vietnam en wil daar wat mooie plaatjes schieten. Ik wil wat spelen met scherptediepte. Ik ga niet klooien met lenzen of grote tassen voor een camera. Te zwaar. Spiegelreflex koop ik wel als fotograferen echt een hobby wordt. Motto is wel: als ik iets koop moet het goed zijn. Prijs komt dan op de tweede plek.
Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.
Zo tussen de 300 (gebruikte camera) en 500 euro.
Het is voor een reis. De camera moet dus vrij compact blijven. Ik heb de Panasonic FZ200 en de Sony HX300V in mijn handen gehad: veel te groot. Niet handig genoeg voor mij. Een bescheiden travelzoom dus.
Vakantiekiekjes, ik zou graag ook wat leuke foto's op verjaardagen willen schieten. Straatleven (in Vietnam maar ook in Nederland) en panorama's.
• Sony RX100 III:
Prachtige camera, goed spul! Erg duur, 650 euro. Vrijwel niet tweedehands te krijgen. Twijfel of ik zoveel geld wil uitgeven. Aan de andere kant vind ik het fijn dat wanneer ik iets koop, meteen iets echt goeds te kopen.
• Sony RX100 II
Ook een goede camera. Fijne zoom met een goede lens. Tweedehands vraagt men echter nog zo ongeveer de nieuwprijs: 450 euro. Net wat minder functies dan de III maar daar kan ik prima mee leven
• Panasonic TZ60
Ik heb reviews hierover gelezen en deze camera schijnt een uitstekende prijs kwaliteit verhouding te hebben. Overall minder dan de Sony's maar daar is de prijs ook naar.
• Canon G7X
Ook weer een uitstekende camera die meedoet met de rest. Even duur als de Sony's ongeveer (tussenin)
Dit zijn zo de camera's die in testen goed uit de bus kwamen en die prettig in de hand lagen (even gechecked in de mediamarkt). Natuurlijk sta ik open voor andere modellen. Het advies kan ook zijn dat ik nog maar eens meer in moet lezen
Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.
Zo tussen de 300 (gebruikte camera) en 500 euro.
Het is voor een reis. De camera moet dus vrij compact blijven. Ik heb de Panasonic FZ200 en de Sony HX300V in mijn handen gehad: veel te groot. Niet handig genoeg voor mij. Een bescheiden travelzoom dus.
Vakantiekiekjes, ik zou graag ook wat leuke foto's op verjaardagen willen schieten. Straatleven (in Vietnam maar ook in Nederland) en panorama's.
- panoramafoto's van sawa's en natuur in Vietnam (en andere verre reizen)
- goed 's avonds/'s nachts foto's kunnen maken op de straat
- point en click eenvoud, voor snelle foto's
- maar ook wat mooier/geavanceerder om betere foto's mee te maken
- goede macro, zodat ik bugs en critters in Vietnam kan fotograferen
• Sony RX100 III:
Prachtige camera, goed spul! Erg duur, 650 euro. Vrijwel niet tweedehands te krijgen. Twijfel of ik zoveel geld wil uitgeven. Aan de andere kant vind ik het fijn dat wanneer ik iets koop, meteen iets echt goeds te kopen.
• Sony RX100 II
Ook een goede camera. Fijne zoom met een goede lens. Tweedehands vraagt men echter nog zo ongeveer de nieuwprijs: 450 euro. Net wat minder functies dan de III maar daar kan ik prima mee leven
• Panasonic TZ60
Ik heb reviews hierover gelezen en deze camera schijnt een uitstekende prijs kwaliteit verhouding te hebben. Overall minder dan de Sony's maar daar is de prijs ook naar.
• Canon G7X
Ook weer een uitstekende camera die meedoet met de rest. Even duur als de Sony's ongeveer (tussenin)
Dit zijn zo de camera's die in testen goed uit de bus kwamen en die prettig in de hand lagen (even gechecked in de mediamarkt). Natuurlijk sta ik open voor andere modellen. Het advies kan ook zijn dat ik nog maar eens meer in moet lezen
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Volgens mij schat je de rx100iii kwa prijs wat laag in. 
Voor vakantiekiekjes zou ik voor de tz60 of een Panasonic tz60 gaan. Daarmee ben je lekker flexibel kwa zoom en houd je wat centen op zak.
Voor vakantiekiekjes zou ik voor de tz60 of een Panasonic tz60 gaan. Daarmee ben je lekker flexibel kwa zoom en houd je wat centen op zak.
Mwoah, er is meer dan tweakers Pricewatch.MikeyMan schreef op dinsdag 13 januari 2015 @ 19:05:
Volgens mij schat je de rx100iii kwa prijs wat laag in.
Het gaat me niet alleen om de vakantiekiekjes. Het is wel het eerste ding dat ik serieuzer wil gaan aanpakken. Maar thuis gekomen wil ook wat meer macro dingen doen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Als je budget rond de €500 ligt, en je kan een RX100 III krijgen voor €650, en je geeft aan dat prijs op de tweede plek komt... dan lijkt me de conclusie vrij eenvoudig: koop een RX100 III 
Die doet alles wat je wil en is zijn geld dubbel en dwars waard. Daarnaast: schijnbaar blijft de camera waardevast, en zou je hem later eventueel met weinig verlies kunnen verkopen tweedehands - mocht je later willen upgraden.
Die doet alles wat je wil en is zijn geld dubbel en dwars waard. Daarnaast: schijnbaar blijft de camera waardevast, en zou je hem later eventueel met weinig verlies kunnen verkopen tweedehands - mocht je later willen upgraden.
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Ken die site, niet, maar op het eerste oog zou ik daar -wellicht onterecht- niet zo snel iets bestellen.
Het is een bedrijf uit Hongkong, dus wat doe je met je garantie, en eventuele douane-naheffing?
Puur kwa camera en fotokwaliteit, zou ik ook voor een RX100 gaan. Maar als je er vakantiefoto's mee wilt maken, en wat details (vogel in een boom, ik noem maar wat) mee wilt fotograferen, schiet de zoom denk ik tekort.
Het is een bedrijf uit Hongkong, dus wat doe je met je garantie, en eventuele douane-naheffing?
Puur kwa camera en fotokwaliteit, zou ik ook voor een RX100 gaan. Maar als je er vakantiefoto's mee wilt maken, en wat details (vogel in een boom, ik noem maar wat) mee wilt fotograferen, schiet de zoom denk ik tekort.
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2015 13:01 ]