Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 12:30
Hi,

Ik zoek naar een compact camera. Het moet dus ik een zak of tas passen.

Centjes maakt me niet veel uit, als het maar goed is - hoewel ik de 700+ euris voor de RX100 III wel wat heftig vindt.

Ik heb me wat ingelezen, maar kan niet echt iets ideaals vinden. Wat ik zoek:
* Ik ben geen fotografie expert (en wil dat ook niet worden) dus veel manual control is niet belangrijk - ik heb liever een goede automatische modus en goede JPGs, RAW kan ik op zich wel bewerken (als het onder Linux werkt, heb geen Mac of Windows systeem thuis of op werk).
* zou erg graag GPS willen voor het taggen van foto's. Kan me niet voorstellen waar WIFI nuttig voor is... Maar als je met wifi je telefoon kan gebruiken om te GPS taggen vind ik dat ook best.
* ik zoom letterlijk NOOIT in, dus zoombereik zal me worst wezen
* maar ik fotografeer vaak binnen en in bij weinig licht dus low light performance is WEL heel belangrijk
* daarbij maak ik vaak, en graag, filmpjes, dus dat moet ook een beetje goed werken. Ik zou nog het liefst een functie hebben als mijn HTC One - video EN full-frame pictures (7/sec) tegelijk... 4K video is wel een bonus - dan kan ik thuis lekker croppen in video tijdens het maken van een filmpje van de vakantie!
* Touch screen is cool, EVF - liever niet dan wel, gebruik ik toch niet...
* Flitser houd ik niet van, ziet er niet natuurlijk uit. Dus niet belangrijk...

Op basis van bovenstaand ben ik gecharmeerd van funties als optische beeld stabilisatie en grote sensors en heb ik gekeken naar:
• de RX 100 II en III - EVF ipv touch, geen GPS, duur
• Canon Powershot GX 7 - langzame autofocus en slechte video
• Ricoh GR - geen beeld stabilisatie (matig voor video)
• Panasonic Lumix LX100 - te groot, duur
• Coolpix A - geen beeld stabilisatie (matig voor video)
• Sigma DP?'s - slecht low-light

Eigenlijk vind ik ze allemaal niet zo daverend... Welke mis ik of heb ik iets niet goed begrepen? Of doe ik te moeilijk over de low-light performance van de gemiddelde travel zoom? Had van mijn ouders een oudere Canon compact bij me tijdens vakantie, en die was slechter met weinig light dan mijn HTC One telefoon... Whatever ik koop moet echt beter zijn anders is het de moeite niet waard om het mee te sjouwen.

Enlighten me please ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, denk dat het budget dan de scherprechter moet worden.
De RX100 komt uit alle tests ruim als beste. Vrijwel iedereen is er lyrisch over. Als je niet wilt zoomen, zou ik daarvoor gaan. De II is redelijk te betalen. Misschien de III tijdens een BTW actie van de MM wat goedkoper?

LX100 is inderdaad wat fors voor in de broekzak.

Alternatief ga je gauw naar soort van travelzoom als je aan dat formaat wilt vasthouden. En daar staat een mooie review van op de FrontPage ;)

Goede grap overigens. De prijzen lijken in België steevast 50 euro lager te liggen dan in NL.
Zelfs als je via dezelfde aanbieder kijkt.
De TZ60 is via kamera-express.be 329 en bij .nl 379

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2015 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
De Ricoh GR en Nikon A hebben een veel grotere sensor. Op het gebied van foto's dus een betere performance. Of misschien een hogere artistieke waarde. Maar zoals je zei slechtere video.

rx100 II maakt en mooie plaatjes, en mooie filmpjes, maar is wat betreft ergonomie weer niet de beste. Maar daar kun je aan wennen.

EVF vind ik iritant. Ik heb jaren met een dslr gefotografeerd, maar heb ook een Ricoh GR. Ik mis de viewfinder totaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op donderdag 08 januari 2015 @ 14:39:
Heb ook weer even gezocht en kom eigenlijk op dit lijstje.

Kort samengevat:
Fujifilm FinePix X-F1 rood (andere kleuren zijn veel duurder): goedkoopst @ €194, grootste sensor
Nikon Coolpix P340 Zwart: Back-illuminated CMOS (theoretisch gevoeliger), wifi (for what it's worth...)
Canon PowerShot S120 Zwart: Touchscreen (kan handig zijn), Back-illuminated CMOS en ook wifi gebeuren.
Olympus XZ-2 Zwart: Mechanische stabilisatie versus optisch bij de rest, met f/2.5 veruit het meest gevoelig bij tele (versus f/4,9 tot f/5,7 bij de rest.

De Fujifilm is veruit het oudst (december 2012) maar biedt wel de grootste sensor en is met €194 veruit het goedkoopst.
De Olympus is veruit het duurst (€300) en zal dus eigenlijk wel te duur uitvallen (geheugen moet er ook nog bij). Eigenlijk geen optie dus maar deze biedt wel veruit de meeste lichtgevoelige lens.
De Nikon is met €250 en doet eigenlijk nergens onder t.o.v. de rest.
De Canon is nagenoeg gelijk aan de Nikon maar veel duurder (€286) en biedt eigenlijk t.o.v. de Nikon een touchscreen.

Ik ga nog even snel wat reviews scannen want veel verschil zal er in de praktijk niet zitten tussen deze toestellen. Maar als ik dit zo kijk lijkt mij vooralsnog de Nikon de beste keuze van de 4.

Zo jammer dat onderstaande deal alleen voor België geldt; een RX100 voor maar €238. :o
Ze hebben wel familie in België wonen maar dat is ook zo'n gedoe ;( ...
Ik ben nu meerdere malen wezen rondkijken, pricewatch doorgegaan en zelfs al gekeken naar een systeemcamera of dat een optie was (maar heb ik eigenlijk niets gevonden)
Er springt eigenlijk niets uit en helaas is de RX100 nergens te verkrijgen voor een prijs die in hun budget zit.
Ben jaloers geworden op de Belgen; want als de RX100 beschikbaar was voor een dergelijke prijs had ik hun gelijk die aangeraden.

Zij willen ondertussen wel eens een nieuwe camera en ik denk dat ik maar bij de Nikon P340 blijf: pricewatch: Nikon Coolpix P340 Zwart

Redelijke prijs en schijnt ook redelijk te presteren.
Ik hoop dat ze er wat op vooruitgaan t.o.v. hun huidige Sony Cyber-Shot DSC-W140 (of zoiets).

EDIT: ben door iemand op de Olympux XZ-10 gewezen, een ietwat ouder model waardoor alleen de witte nog in budget valt.
Helaas nog nergens een vergelijking kunnen vinden tussen de Nikon en Olympus.
De Olympus heeft kleinere sensor maar wel lens die lichtsterker is (1.8 - 2.7 vs. 1.8-5.6 van de Nikon)

[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 19-01-2015 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Superstoned schreef op woensdag 14 januari 2015 @ 19:09:
Hi,

Ik zoek naar een compact camera. Het moet dus ik een zak of tas passen.
Eigenlijk vind ik ze allemaal niet zo daverend... Welke mis ik of heb ik iets niet goed begrepen? Of doe ik te moeilijk over de low-light performance van de

Had van mijn ouders een oudere Canon compact bij me tijdens vakantie, en die was slechter met weinig light dan mijn HTC One telefoon... Whatever ik koop moet echt beter zijn anders is het de moeite niet waard om het mee te sjouwen.

Enlighten me please ;-)
Ik kwam met dezelfde eisen uit op de Canon S120 compact snel .

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, zojuist een Panasonic TZ60 besteld voor 279 bij mediamarkt belgie.
Kon hem voor dat geld niet laten liggen, zelfs al is het een zilveren.

Is het echt bagger, ga ik er nog wel een rx100/g7x voor in de plaats kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Superstoned
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-08 12:30
Dank voor de feedback allemaal. Met de huidige stand van zaken denk ik dat ik voor de rx100 m ii ga. Tenzij er nog wat uitkomt de komende 3 weken 😃 want dan is mijn zelf gestelde deadline... (ben het type wat anders eeuwig wacht op the next big thing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:01
Piet91 schreef op zondag 18 januari 2015 @ 20:06:
[...]

...

Zij willen ondertussen wel eens een nieuwe camera en ik denk dat ik maar bij de Nikon P340 blijf: pricewatch: Nikon Coolpix P340 Zwart

...
Waarom niet de tz40 pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omdat je voor dat geld ook zowat een tz60 hebt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 09:04:
Omdat je voor dat geld ook zowat een tz60 hebt? :+
Uh nee : pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ60 Zwart

[ Voor 14% gewijzigd door Dutch Lion op 21-01-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Uh, ja... Lees anders even een paar posts terug...

edit: goede grap, gisteren 279 bij mediamarkt.be, vandaag 329.

[ Voor 39% gewijzigd door MikeyMan op 21-01-2015 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Ik sta uiteraard open voor alle suggesties, maar wat biedt deze t.o.v. de Nikon P340 of de Olympus XZ-10?

De P340: f/1.8 - 5.6 / 1/1.7" sensor.
XZ-10: f/1.8 - 2.7 / 1/2.3" sensor.
TZ40: f/3.3 - 6.4 / 1/2.3" sensor.

De TX40 biedt flink meer bereik (480mm vs. 120/130mm) maar dat is niet echt iets wat ze per se zoeken.
Het gaat maar om die kleine binnenshuis op de foto te zetten. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
MikeyMan schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:55:
Uh, ja... Lees anders even een paar posts terug...

edit: goede grap, gisteren 279 bij mediamarkt.be, vandaag 329.
Dat was én een aanbieding én in België...
Piet91 schreef op woensdag 21 januari 2015 @ 10:55:
[...]

Ik sta uiteraard open voor alle suggesties, maar wat biedt deze t.o.v. de Nikon P340 of de Olympus XZ-10?

De P340: f/1.8 - 5.6 / 1/1.7" sensor.
XZ-10: f/1.8 - 2.7 / 1/2.3" sensor.
TZ40: f/3.3 - 6.4 / 1/2.3" sensor.

De TX40 biedt flink meer bereik (480mm vs. 120/130mm) maar dat is niet echt iets wat ze per se zoeken.
Het gaat maar om die kleine binnenshuis op de foto te zetten. :+
Het was meer een algemene suggestie voor een toestel in dezelfde prijsrange en was benieuwd wat je afweging was om wel/niet te selecteren. En met je antwoord dus verklaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kom er nog niet uit, welke travelzoom zal ik kiezen? Met de BTW-actie van Mediamarkt van komende week, wil ik het liefst mijn slag slaan.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Tot 250 euro, minder mag ook ;)
[b]Wat voor compactcamera wil je? Travelzoom
Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Voornamelijk point-and-shoot vakantiefoto's. Vandaar dat ik graag een ruim zoombereik wil en goede optische stabilisatie.
Eisen:
• Zoombereik >20x (>12x is alleen te overwegen als hij op andere gebieden meer biedt dan de concurrentie)
• HDR, ik merk dat ik nu vaak bezig ben om te stoeien met het contrast bij (beperkte) fotobewerking
• Optische beeldstabilisatie (bij foto's, video's maak ik eigenlijk nooit). Al weet ik niet zo goed of 3/5-assig mij hierbij veel voordeel biedt tov. de standaard stabilisatie (Panasonic TZ55 vs de rest)
• Compact, broekzakable
• Moet ook in het donker redelijke foto's kunnen maken
Wensen:
• Kantelbaar scherm, eigenlijk een eis, maar dat beperkt de keuze enorm
• Helder scherm voor in de zon

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ55 Zwart heeft wel een kantelbaar scherm, enige nadeel voor mij is minder goede stabilisatie dan de TZ40/TZ60.

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
Geen kantelbaar scherm, duur voor een oud model maar betere beeldstabilisatie. GPS en wifi zijn aardige bijkomstigheden, maar ik vermoed dat ze vooral de batterijtijd vreten.

pricewatch: Olympus Stylus SH-50 Zwart / pricewatch: Olympus Stylus Traveller SH-60 Zwart
De SH50 en SH60 zijn bijna gelijk voor zover ik kan achterhalen. Het nadeel is vooral dat dit wat minder gereviewde modellen zijn en ik dus onzekerder ben over wat ik in huis haal. Ander nadeel is dat maar 3 van de 5 stabiliatieassen ingezet worden bij fotografie.

pricewatch: Canon PowerShot SX700 Zwart
Compleet toestel voor een redelijke prijs, maar geen HDR en panorama helaas.

pricewatch: Sony DSC-HX50 Zilver / pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart
Sony schijnt het niet zo goed te doen in het donker, dus daarom vallen deze eigenlijk al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:03

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Jorgen schreef op woensdag 18 december 2013 @ 22:57:
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Liefst < € 250,- en bij voorkeur < € 200.

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Dat weet ik nog niet precies. Ik wil in elk geval foto's kunnen maken met een hoge kwaliteit. Zie wensenlijst hieronder.

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
- point en shoot
- panorama's (ook bestaande uit meerdere foto's en gestitched op de computer)
- foto's van de baby
- natuurfoto's
- foto's van de hond
- nachtfoto's (ik houd van sfeervolle lichtjes, skylines, kaarsjes, etc.)
- veel betere foto's dan ik nu met mijn smartphone (Sony Xperia Z) kan maken (anders is het vrij nutteloos om een camera aan te schaffen)
- Ik hoef niet perse honderdduizend instellingen te hebben, maar wil wel graag de belangrijkste mogelijkheden erop hebben.
- Het lijkt me handig om een goede burst(?) modus te hebben waarbij je veel foto's achter elkaar neemt om daarna de beste hiervan uit te kiezen.
- Ik heb geen merkenvoorkeur, maar heb wel goede ervaringen met Sony.

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
- Ik dacht net als de poster boven mij aan de Canon Powershot SX280. Ik lees hier goede reviews over. De batterijduur heb ik bekeken n.a.v. de opmerking in de post hierboven. Rond de 150 foto's met GPS aan en 200+ zonder GPS lijkt mij best netjes. Voorts is deze bij Foto Klein te koop voor % 184,-
Dit is ook de camera waar ik me het meest in verdiept heb, en die ik hier vaker voorbij zie komen. De andere camera's hieronder kwam ik tegen op mijn zoektocht naar alternatieven.
- De Nikon 1 J3 en S1, lijken me ook mooie camera's. De J3 ligt prijstechnisch wel buiten mijn bereik. Dit zijn echter niet meer compactcamera's te nomen. Ik vraag me ook af hoevaak ik lenzen zou gaan wisselen en of het mij echt veel extra's geeft om zo'n camera te bezitten. Ik begrijp ook dat een J3 op veel vlakken de meerprijs niet waar is t.o.v. de S1.
- Bij de Aldi staat momenteel een fotocamera van Medion in de folder. Te koop vanaf zaterdag. Dat ziet er leuk uit, maar ik weet niet of het wat is. De pijs van € 129,- is natuurlijk ook erg interessant.
- De Panasonic TZ40 wordt hier en daar ook als concurrent voor de SX280 HS genoemd.
Eén jaar lang mocht ik genieten van mijn Canon SX280HS die ik van mijn vrouw als kerstcadeau kreeg. O+ <3 Ik was heel blij met die camera. Vorige week besloot echter de één-of-andere onverlaat om bij ons in te breken en o.a. mijn fototoestel mee te nemen. Ik hoop dat-ie er alleen maar prutfoto's mee schiet. :( Anyway, ik wil dus graag een nieuwe camera. Nu zou ik zonder twijfel weer dezelfde kopen, maar ik las van de week het nieuwsbericht op Tweakers dat er bij dit type camera wat problemen waren en Canon de komende jaren (t/m 2019) gratis repareert of ruilt. Is deze camera dan nog steeds een goede koop? Zeker met de komende BTW-actie van Mediamarkt in het verschiet, zou ik dus graag mijn slag slaan. Ik heb nog steeds mijn Sony Xperia Z, dus de eis dat de camera betere foto's maakt dan mijn smartphone staat nog altijd overeind. Die telefoon maakt trouwens leuke plaatjes, maar in het donker is het al gauw drama. Als er wat dat betreft nieuwe inzichten zijn, dan verneem ik dat graag. Ik was behoorlijk tevreden met de foto's en filmpjes van mijn SX280HS. Alleen als de flitser omhoog schoot zat daar precies altijd mijn vinger bovenop. Ik moest mezelf dus aanleren om de camera anders vast te houden. Dat was eigenlijk de enige echte kritiek die ik op die camera had. Van de vorige 5 pagina's in dit topic begreep ik dat de 270 en 280 opgevolg zijn door de 700, is dat correct? Mijn budget zal rond de € 200 /€ 250 liggen. Iets meer mag, maar het geld hoeft niet perse allemaal op. ;) Gelukkig komt de MediaMarkt BTW-actie eraan.

Ik kwam zelf tot de volgende camera's, waarbij de SX280HS er volgens mij nog steeds goed uitkomt en tevens de goedkoopste is in mijn rijtje. Echter, sinds het nieuwsbericht twijfel ik of ik hem opnieuw moet kopen. Ik herkende het probleem met mijn camera in elk geval niet. De Panasonic lijkt een jaar na dato ook nog steeds een goede keus. Net als de nieuwe Canon 700. Keuzes, keuzes...

pricewatch: Canon PowerShot SX280 HS Zwart
pricewatch: Canon PowerShot SX50 HS Zwart
pricewatch: Sony DSC-HX50V Zwart
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX300 Zwart

Naast elkaar in de Pricewatch vergelijking
Naast elkaar bij DPrewiew

Bovenstaande samengevat: is de SX280HS van Canon nog steeds een goede aankoop passend bij mijn wensen, of kan ik een jaar later beter verder kijken? Zo ja, welke geniet dan de voorkeur?

Alvast bedankt voor de input.

[ Voor 16% gewijzigd door Jorgen op 25-01-2015 22:10 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
Dan ook maar mijn vraag om advies na een poos meelezen.

Tot ongeveer 250-300 euro

Travelzoom / goede kwaliteit compact

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
De camera zal vooral gebruikt gaan worden op vakanties. Ik ben niet echt een goede fotograaf maar wil wel gewoon goede kwaliteit foto's kunnen maken van de dingen die ik tegenkom. Dat zal een combinatie van natuur en cultuur zijn. Aangezien ik op vakantie altijd rondtrek en 's ochtends niet weet waar ik 's avonds slaap, leek mij een GPS functie wel leuk zodat je thuis makkelijk de afgelegde route kunt zien aan de hand van de foto's.
Verder zal de camera voor de standaard belangerijke 'levens' momentjes gebruikt worden.
Het moet dus een goede all-round camera zijn. Videokwaliteit is totaal niet van belang, daar heb ik mijn GoPro voor. Een niet al te groot formaat is ook fijn aangezien ik 'm meestal heel de dag bij me zal hebben. Dus ook met wandelen etc.
Fotobewerking zal ik niet gaan doen dus dat moet ook niet nodig zijn.

Ik zat momenteel te denken aan de Panasonic TZ-40 pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ40 Zwart
De extra functies van de grote broer ga ik volgens mij niet echt gebruiken en deze leek wel aardig aan mijn eisen te voldoen.

Ik hoor echter graag of er alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cerebriform
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-08 13:18
Hoi allemaal, ik heb wat aankoopadvies nodig :)

Mijn vriendin heeft een oude canon compactcamera, de ixus 100 IS. Ze zou graag een nieuwe compactcamera kopen om wat mooiere fotos te kunnen nemen, met name op vakantie. Waar ze nu tegenaanloopt is slechte prestaties met weinig licht en een laag zoombereik (3x). Ik ben een beetje aan het experimenteren met een oude nex 3 systeemcamera, maar ik merk dat de afwegingen toch wat anders zijn bij compact cameras. Er zijn veel verschillen maar niet de standaard dingen waaraan ik denk, met name sensor grootte. Alle travel zooms lijken een 1/2.3" sensor te hebben en een maximale f van ongeveer 1/3.2 en toch zijn er grote verschillen in prestaties met weinig licht. Daarom zou ik jullie om advies willen vragen.

Door het beantwoorden van deze korte vragenlijst in het topic kunnen we je een stuk beter helpen met jouw vraag.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Het originele budget was 300 a 350 euro, maar nu ik rond heb gekeken lijkt er een gat te zitten tussen de 300 en 450 euro. Op zich zou het budget rekbaar zijn tot maximaal 500 euro als daarmee een groot verschil in prestaties behaald wordt, maar we kijken vooral bij 350 euro nu.

Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom of high end compact. Het liefst een optimale combinatie tussen zoom en low light capabilities die mogelijk is binnen het budget. Ik zat eerst naar de cameras met 30x zoom te kijken maar daar was weinig verschil in licht gevoeligheid. Ze lijken allemaal een 1/3.2" sensor te hebben met max f1/3.2. Met name de panasonic lumix dmc tz60 wordt vaak genoemd als mooie camera in dit segment. Als ik dan verder zoek naar grotere diafragma standen krimpt de zoom al snel naar 3x a 4x. Er zijn dan veel verschillende sensor groottes die niet altijd terug te zien zijn in de prijs.

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakantie fotos. Hij hoeft niet super klein te zijn maar we zoeken geen bridge- of systeem camera. Mijn vriendin wil betere low light prestaties en meer zoom dan haar huidige camera en er graag een paar jaar mee vooruit kunnen. Ik zelf zou de voorkeur hebben voor een camera die RAW fotos kan opslaan. Ik vraag me af hoeveel beter een nieuwe camera zal zijn als ze nog steeds een 1/2.3" sensor hebben.

Panasonic lumix dmc tz60 heb ik nu al een paar keer bekeken (f1/3.3 30xzoom 1/2.3").
Panasonic lumix dmc lx7 staat bovenaan in de pricewatch als ik orden op laagste f1/ nummer (f1/1.4 3.8x zoom 1/1.7"). Vergelijkbaar met canon G7X behalve dat die een grotere sensor heeft maar kleiner diafragma.
Panasonic lumix dmc lf1 is in datzelfde rijtje de eerste camera met meer dan 5x zoom (7x zoom f1/2 1/1.7").
Dan komen er nog af en toe vergelijkbare canon powershots langs. Het is moeilijk vergelijkingen te maken omdat je in de pricewatch niet kan ordenen op sensor size en ook niet in een colom van de tabel kan laten weergeven.

Kennen jullie nog mooie compact cameras die een mooie mix van zoom, max aperture en sensor size hebben? Ook al heb ik het idee dat ik een wel beetje weet wat we willen, ik zie door de bomen het bos niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 22:12
RX100 is de beste camera die je in dat budget kan krijgen, maar je zult waarschijnlijk meer zoom willen.
Denk dan eens aan de Olympus Stylus 1, hij ligt wat boven je budget, maar je krijgt er een mooie 1/1.7" sensor, met een 28-300mm (10,7x optische zoom) f/2.8 (!) lens voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 19:50
Tot ongeveer 150-300 euro

Goede (redelijke) kwaliteit Compact / Travelzoom

Ik ga over enkele maanden (2.5-3 maanden) backpacken, en wil daarom een redelijk kleine (compacte) camera meenemen die wel redelijke kiekjes kan maken. Ik ga naar de USA en zal hier eigenlijk van alles gaan doen, de bekende dingen als de Grand Canyon,SF,Vegas,Antelope Canyon etc.
Daarna zal de camera vooral gebruikt worden als ik even weg ga oid. Mijn oude Olympus E-450 is een beetje te lomp/groot om iedere keer mee te slepen. Video is minder belangrijk voor mij, maar af en toe zal dit wel gebruikt worden waarschijnlijk.

Ik zat momenteel een beetje te kijken naar de

pricewatch: Nikon Coolpix S9700 Zwart

pricewatch: Canon PowerShot S120 Zwart

Ik heb ook naar een RX100 zitten kijken alleen zit dat toch net wat boven het budget.

Graag hoor ik of jullie nog adviezen hebben :-).

Alvast bedankt,

Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Zou ik, voor de S120 gaan, heb ik na Lang beraadt ook aangeschaft.
Nog ff wachten op de btw dagen mediamarkt kost dan 239 euro.
Veel voor weinig, handige handtas camera

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum, ik hoop dat ik de vraag in het juiste topic stel.

Ik zit met het volgende dilemma:
Ik ben momenteel in bezit van een Canon eos 550D met een Sigma 17-50mm F2.8 lens. Ik ben hier over het algemeen heel tevreden over al merk ik dat ik de afgelopen tijd het formaat me tegen gaat zitten. Vooral tijdens reizen (bikepacking of hiken) merk ik dat het prettig zou zijn als de camera een kleiner formaat zou hebben. Ik ben bang dat als ik een compact aanschaf, ik direct heel veel inlever in kwaliteit. Klopt dit of zijn de high-end compact camera's tegenwoordig zo goed dat het kwaliteitsverschil minimaal is (of zelfs beter dan mijn huidige camera?).

Rond de 500/600 euro. Al ligt het budget niet vast.

Aangezien ik zo min mogelijk in fotokwaliteit in wil leveren kom ik waarschijnlijk automatisch op een high-end compact camera uit.

De camera zal voor diversen doeleinden ingezet worden, o.a. natuurfotografie, straatfotografie, soms een hockeywedstrijd. Het belangrijkste is dat de camera landschappen mooi vast kan leggen. Verdere eisen:
- Plaatjes schieten in RAW
- compact, al hoef hij niet in mijn broekzak te passen
- ik waardeer het als ik veel zelf in kan stellen, al is dit geen harde eis.

De 3 onderstaande camera's vielen mij positief op, al sta ik open voor andere modellen.
- Sony Cyber-shot DSC-RX100 : veel goede reviews gelezen, goedkoopste van het stel

- Canon PowerShot G7 X: heb dit model in mijn handen gehad in de winkel. Vooral de lens vind ik redelijk indrukwekkend voor een compactcamera.

- Canon PowerShot G1X Mark II: ik verbaas me over de specs van deze camera. Als ik deze compact vergelijk met mijn huidige dslr dan wint deze camera op alle fronten. De enige aspecten waar deze camera op inlevert t.o.v. mijn huidige camera is de sensorgrootte en de groothoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
Supertip schreef op maandag 26 januari 2015 @ 19:57:
Zou ik, voor de S120 gaan, heb ik na Lang beraadt ook aangeschaft.
Nog ff wachten op de btw dagen mediamarkt kost dan 239 euro.
Veel voor weinig, handige handtas camera
Jup had het al in de gaten bij de Mediamarkt :-) Bedankt voor je tip. Neem aan dat de camera dus redelijke foto's maakt ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Fransfb schreef op maandag 26 januari 2015 @ 20:22:
[...]

Jup had het al in de gaten bij de Mediamarkt :-) Bedankt voor je tip. Neem aan dat de camera dus redelijke foto's maakt ? ;-)
Ff op googelen, er is al héél veel positiefs over geschreven, behalve de accu duur, maar daar is de spaarstand voor dat scheelt heel veel.
het enigste wat ik beetje mis, is de greep verdikking aan de rechter voorkant, maar zonder is ook goed te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

schaduw schreef op vrijdag 23 januari 2015 @ 18:01:
Ik ben al een tijdje aan het zoeken, maar kom er nog niet uit, welke travelzoom zal ik kiezen? Met de BTW-actie van Mediamarkt van komende week, wil ik het liefst mijn slag slaan.

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Tot 250 euro, minder mag ook ;)
[b]Wat voor compactcamera wil je? Travelzoom
Voornamelijk point-and-shoot vakantiefoto's. Vandaar dat ik graag een ruim zoombereik wil en goede optische stabilisatie.
Eisen:
• Zoombereik >20x (>12x is alleen te overwegen als hij op andere gebieden meer biedt dan de concurrentie)
• HDR, ik merk dat ik nu vaak bezig ben om te stoeien met het contrast bij (beperkte) fotobewerking
• Optische beeldstabilisatie (bij foto's, video's maak ik eigenlijk nooit). Al weet ik niet zo goed of 3/5-assig mij hierbij veel voordeel biedt tov. de standaard stabilisatie (Panasonic TZ55 vs de rest)
• Compact, broekzakable
• Moet ook in het donker redelijke foto's kunnen maken
Wensen:
• Kantelbaar scherm, eigenlijk een eis, maar dat beperkt de keuze enorm
• Helder scherm voor in de zon

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ55 Zwart heeft wel een kantelbaar scherm, enige nadeel voor mij is minder goede stabilisatie dan de TZ40/TZ60.

Geen kantelbaar scherm, duur voor een oud model maar betere beeldstabilisatie. GPS en wifi zijn aardige bijkomstigheden, maar ik vermoed dat ze vooral de batterijtijd vreten.

pricewatch: Olympus Stylus SH-50 Zwart / pricewatch: Olympus Stylus Traveller SH-60 Zwart
De SH50 en SH60 zijn bijna gelijk voor zover ik kan achterhalen. Het nadeel is vooral dat dit wat minder gereviewde modellen zijn en ik dus onzekerder ben over wat ik in huis haal. Ander nadeel is dat maar 3 van de 5 stabiliatieassen ingezet worden bij fotografie.

Compleet toestel voor een redelijke prijs, maar geen HDR en panorama helaas.

pricewatch: Sony DSC-HX50 Zilver / pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60 Zwart
Sony schijnt het niet zo goed te doen in het donker, dus daarom vallen deze eigenlijk al af.
Inmiddels heb ik zelf al gekozen voor de TZ40, nu nog kopen :) Nuttige info voor andere potentiele TZ55 / TZ57 kopers: in deze toestellen zitten geen Leica-lenzen en tragere processoren waardoor deze modellen slechter presteren dan de rest van de TZ-serie. Na lang zoeken kwam ik hier pas achter, dus de TZ55 is geen echt alternatief voor de TZ40 of TZ60.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Tz55is de opvolger van de tz35, niet van de tz40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
De originele RX100 zou ik links laten liggen, want de II en III zijn een stuk beter, vooral door de nieuwe BSI sensoren (voor betere low-light performance en meer dynamic range). Ook hebben ze kantelbare schermen, wi-fi en de III een lichtsterkere lens en EVF. De Canon G7X en Panasonic LX100 zijn ook erg goed, met beide hun sterke en minder sterke kanten.

Dan is er ook nog de Sony RX10. Dit is praktisch gezien een RX100 III maar dan met een prachtige 24-200mm f/2.8 lens. Hij is een stukje groter en zwaarder dan de RX100 serie, maar zeer geliefd onder foto- en videografen die veel reizen. Je 550D + Sigma 17-50 weegt 1095 gram, en de RX10 813 gram. Qua gewicht ga je er dus zo'n 300 gram op vooruit, maar het formaat scheelt nog veel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Bever! schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 09:16:
Tz55is de opvolger van de tz35, niet van de tz40
Ja inderdaad, maar in mijn persoonlijke keuze zijn het wel alternatieven voor elkaar. Echter de TZ35 heeft, net als de TZ40 en TZ60, wel een Leica lens. De TZ55 en TZ57 zijn voor zover ik kon zien, de enige TZ's die niet de Leica lenzen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maffie500
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 31-07 08:50
Hoeveel geld wil je er aan uitgeven??
Tot ongeveer 500 euro

Travelzoom / goede kwaliteit compact/ systeemcamera?

Wij gaan dit jaar op vakantie naar Noorwegen (juli/augustus) en nu maak ik foto's met mijn nexus5. Ik maak graag natuurfoto's en het toestel moet snel genoeg zijn om leuke foto's te maken van de kids. Ik wil het ook gebruiken voor het nemen van foto's voor websites. Het toestel moet makkelijk mee te nemen zijn.
Panasonic TZ-40 pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX1 Zwart,
Of wacht ik misschien beter tot er nieuwe modellen uitkomen?

Graag jullie advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

Maffie500 schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 10:30:
Tot ongeveer 500 euro

Travelzoom / goede kwaliteit compact/ systeemcamera?

Wij gaan dit jaar op vakantie naar Noorwegen (juli/augustus) en nu maak ik foto's met mijn nexus5. Ik maak graag natuurfoto's en het toestel moet snel genoeg zijn om leuke foto's te maken van de kids. Ik wil het ook gebruiken voor het nemen van foto's voor websites. Het toestel moet makkelijk mee te nemen zijn.
Panasonic TZ-40 pricewatch: Panasonic Lumix DMC-GX1 Zwart,
Of wacht ik misschien beter tot er nieuwe modellen uitkomen?

Graag jullie advies.
De nieuwe Panasonic modellen zijn al aangekondigd en komen in maart. Ook staan ze al op de Panasonic website, TZ57 (opvolger TZ55), TZ70 (opvolger TZ60) en de rest heb ik niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:48

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

De RX100 is nu 429 euro bij Mediamarkt excl 50 euro cashback (Sony).
In de voorwaarden van Sony staat "Deze actie kan niet worden gecombineerd met andere acties op het gekochte product", gaat dit alleen over acties van Sony zelf?

Dan zou de RX100 354,54 - 50 euro = 304,54 euro kosten. Laagste prijs in de pricewatch (Amazon.de) = € 365,03.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
Fransfb schreef op maandag 26 januari 2015 @ 18:41:
Tot ongeveer 150-300 euro

Goede (redelijke) kwaliteit Compact / Travelzoom

Ik ga over enkele maanden (2.5-3 maanden) backpacken, en wil daarom een redelijk kleine (compacte) camera meenemen die wel redelijke kiekjes kan maken. Ik ga naar de USA en zal hier eigenlijk van alles gaan doen, de bekende dingen als de Grand Canyon,SF,Vegas,Antelope Canyon etc.
Daarna zal de camera vooral gebruikt worden als ik even weg ga oid. Mijn oude Olympus E-450 is een beetje te lomp/groot om iedere keer mee te slepen. Video is minder belangrijk voor mij, maar af en toe zal dit wel gebruikt worden waarschijnlijk.

Ik zat momenteel een beetje te kijken naar de

pricewatch: Nikon Coolpix S9700 Zwart

pricewatch: Canon PowerShot S120 Zwart

Ik heb ook naar een RX100 zitten kijken alleen zit dat toch net wat boven het budget.

Graag hoor ik of jullie nog adviezen hebben :-).

Alvast bedankt,

Frans
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik een S120 ging kopen alleen is die niet meer beschikbaar op de Mediamarkt website momenteel (geen mediamarkt in de buurt).

Is de Panasonic LF1 een goede vervanging (foto's in reviews en dergelijke zagen er prima uit, en de reviews waren over het algemeen wel positief) of zeggen jullie misschien toch van koop een Canon Powershot SX700 (Of een ander merk / Camera )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Niet online
Fransfb schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 19:29:
[...]

Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat ik een S120 ging kopen alleen is die niet meer beschikbaar op de Mediamarkt website momenteel (geen mediamarkt in de buurt).

Is de Panasonic LF1 een goede vervanging (foto's in reviews en dergelijke zagen er prima uit, en de reviews waren over het algemeen wel positief) of zeggen jullie misschien toch van koop een Canon Powershot SX700 (Of een ander merk / Camera )
Ik Wilde voor mijn ouders de S120 bestellen bij de mediamarkt, ook om 18.15u tijdelijk niet leverbaar.
#&()%&%## :X

De sx700 raden ze mij sterk af tov s120 een paar weken terug in de winkel .
Om een duidelijke reden heb ik niet gevraagd, dus kan ik je ook niet geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 22:39

Bever!

3

Zal wel een marge kwestie zijn. Prima camera hoor die sx700. Lf1 ook top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
Bever! schreef op woensdag 28 januari 2015 @ 23:04:
Zal wel een marge kwestie zijn. Prima camera hoor die sx700. Lf1 ook top
Het word denk ik de LF1 , wel wat duurder maar ik denk dat ik de extreme zoom van de SX700 niet nodig heb, tevens denk ik dat de LF1 ook iets beter foto's maakt.

Nog maar even goed over nadenken.

Ben nog een beetje aan het twijfelen :p.

iig beide bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ter info, MediaMarkt Den Haag heeft nog de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-RX100 Zwart op voorraad!

Normale prijs: 429 euro
BTW-actie prijs: 354,54 euro
Totaalprijs na cashback Sony: 304,54 euro

Goedkoopste prijs in Pricewatch: 365,03 euro zónder cashback (Amazon.de) of 355,99 na cashback (Bol, Klein)

Dus in totaal toch een mooie 50 euro goedkoper dan de rest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

woutur

Klauwtjes uit!

ocn schreef op dinsdag 27 januari 2015 @ 11:16:
De RX100 is nu 429 euro bij Mediamarkt excl 50 euro cashback (Sony).
In de voorwaarden van Sony staat "Deze actie kan niet worden gecombineerd met andere acties op het gekochte product", gaat dit alleen over acties van Sony zelf?

Dan zou de RX100 354,54 - 50 euro = 304,54 euro kosten. Laagste prijs in de pricewatch (Amazon.de) = € 365,03.
Om even terug te komen op mijn originele vraag (paar pagina's terug): ik heb bij de media markt de Rx100 II gekocht voor €470. Ik ga de cashback uiteraard nog proberen maar ik ga er vanuit dat dat gewoon werkt. Dan zou ik voor €420 deze camera gescoord hebben welke volgens mij dan bijna een onverslaanbare prijs-kwaliteit verhouding heeft.

De RX100III was overigens rond de €660. Ik zou zeggen: cameraliefhebbers, sla je slag! Ik vermoedde dat het weer een 'we verhogen de prijzen en geven dan korting' actie zou zijn maar voor camera's is het dit keer een goede actie!

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocn

ocn

Beste Tweaker 2024 ⭐⭐⭐⭐⭐

woutur schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:58:
[...]

Om even terug te komen op mijn originele vraag (paar pagina's terug): ik heb bij de media markt de Rx100 II gekocht voor €470. Ik ga de cashback uiteraard nog proberen maar ik ga er vanuit dat dat gewoon werkt. Dan zou ik voor €420 deze camera gescoord hebben welke volgens mij dan bijna een onverslaanbare prijs-kwaliteit verhouding heeft.

De RX100III was overigens rond de €660. Ik zou zeggen: cameraliefhebbers, sla je slag! Ik vermoedde dat het weer een 'we verhogen de prijzen en geven dan korting' actie zou zijn maar voor camera's is het dit keer een goede actie!
Alleen de originele RX100 verslaat hem :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:42
Voor 298 incl cashback en btw korting de rx100 gescoord.
Mooie prijs dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53

woutur

Klauwtjes uit!

De originele rx100 voor die prijs is dan ook een echte goede deal! Heb van mijn toestel nu al veel plezier gehad.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Niet online
Na geregeld zoeken en overwegen vandaag knoop doorgehakt; zojuist de RX100 besteld.
De laatste voorraden lijken opgemaakt te worden en bij enkele webshops dook de prijs naar beneden.
Hopelijk gaat de cashback goed en dan hebben ze hopelijk een mooie vervanger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slomy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:22
Ook ik heb geregeld gekeken naar een (voor mij) 1ste camera, daar ik normaal altijd de NEX van mijn ouders leende voor een vakantie. Komend jaar staan er echter een aantal leuke reizen op het programma, vandaar toch maar zelf voor een camera aan het kijken. Het liefst in de categorie klein maar wel met een goede beeldkwaliteit. Met de huidige 'dump' prijs toch de keuze voor de RX100 gemaakt, hopelijk gaat dat de kleine camera zijn die mij de komende jaren van veel mooie foto's gaat voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crepsly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:31
Hoi allemaal,

Ik zit al een tijdje te kijken voor een nieuwe compact camera, ik zit te kijken naar de "enthusiasts/high-end" maar toch pocketable camera's. Na wat onderzoek kom ik het vaste paar uit:

Canon s120 (aug 2013)
Fujifilm XQ1 (dec 2013)
Nikon P340 (feb 2014)
Panasonic LF1 (apr 2013)

RX100 (vind ik net wat te groot om makkelijk in je broekzak mee te nemen).

Al deze camera's zijn al een jaar tot twee jaar oud, en tot op heden is alleen de XQ2 aangekondigd. De XQ2 heeft maar een kleine updates: verbeterde lens coatings/afwerking, nieuwe processor en nieuw AF systeem. Ik hoop dat dit net de verbeteringen zijn om deze camera wat beter uit de verf te laten komen aangezien op specs deze de beste prestaties zou moeten geven. De twee grootste nadelen van XQ1 in de reviews waren ook het niet altijd goed werkende AF systeem en de onscherpe lens.
Kan ik binnenkort nieuwe high-end pocketable camera's verwachten of zijn ze er allemaal mee gestopt vanwege het succes van de RX100? OF moeten we het met XQ2 doen?

2600WP | Zwolle | Zuid Oost 135° | Helling 12.5° | PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

crepsly schreef op woensdag 11 februari 2015 @ 10:15:
RX100 (vind ik net wat te groot om makkelijk in je broekzak mee te nemen).
Ik begrijp je overwegingen, maar het verschil in grootte tussen de RX100 en het door jou genoemde kwartet vind ik niet echt spannend.
Je hebt het dan over luttele millimeters.

Heb je deze vijf wel eens echt naast elkaar gezet??
Ik heb zelf een RX100M2 en dat ding is voor het mini formaat toch erg compleet te noemen en de sensorgrootte van dat ukkie is een aardige mijlpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:27
http://camerasize.com/compact/#475,492,529,456,332,ha,f

Canon S120: 100 x 59 x 29 mm
Fujifilm XQ1: 100 x 58,5 x 33,3 mm
Nikon P340: 103 x 58,3 x32 mm
Panasonic LF1: 102,5 x 62,1 x 27,9 mm
Sony RX100: 101,6 x 58,1 x 35,9 mm

Om de Sony nou te diskwalificeren omdat de lens een paar millimeter verder uitsteekt dan bij de concurrenten... Je hebt het wel over een camera die qua beeldkwaliteit een hele grote voorsprong heeft op de andere camera's uit je lijstje.
Kan ik binnenkort nieuwe high-end pocketable camera's verwachten of zijn ze er allemaal mee gestopt vanwege het succes van de RX100? OF moeten we het met XQ2 doen?
Het succes van de Sony RX100-serie zal de andere camerabouwers niet ontgaan zijn, die zijn dus echt wel aan het broeden op antwoorden daarop. Canon heeft z'n antwoord al klaar, en andere fabrikanten zullen ongetwijfeld volgen. Maar niemand weet wanneer, of hoe zo'n toestel eruit gaat zien.

Maar je bent hier aan het kijken naar camera's die al één tot twee jaar op de markt zijn. Ik neem aan dat dat ook met het prijskaartje te maken heeft, anders had je de Sony RX100 II, RX100 III, Fuji XQ2 en/of Canon G7 X ook wel meegenomen. De vraag is dus of je bereid bent te wachten tot zo'n nieuw model weer een beetje in prijs is gezakt? Er zullen altijd nieuwe toestellen zijn of komen, op een gegeven moment moet je gewoon kiezen uit het aanbod dat er op dat moment is, binnen het budget dat je jezelf gegund hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben in bezit van een Canon Powershot SX260HS 20 keer zoom .
Ik ben aan het overwegen om een bridge camera aan te schaffen met 50 of 60 keer zoom zoals , Canon PowerShot SX50 HS , Nikon Coolpix P600 .
Maar omdat ik maar een leek ben wilde ik graag weten of de sensor van bridge camera's beter zijn dan de travel camera's ???
Is het alleen maar de zoom die in het voordeel staan of zijn er ook andere belangrijke verschillen ??
Graag antwoord .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-09 17:54

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Google eens naar het formaat van de sensor van de camera's die je noemt.
Graag gedaan.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2015 @ 22:49:
Ik ben in bezit van een Canon Powershot SX260HS 20 keer zoom .
Ik ben aan het overwegen om een bridge camera aan te schaffen met 50 of 60 keer zoom zoals , Canon PowerShot SX50 HS , Nikon Coolpix P600 .
Maar omdat ik maar een leek ben wilde ik graag weten of de sensor van bridge camera's beter zijn dan de travel camera's ???
Is het alleen maar de zoom die in het voordeel staan of zijn er ook andere belangrijke verschillen ??
Graag antwoord .
De sx260 en de sx50 hs hebben een even grote sensor van 1/2.3". Wil je echt een verbetering dan moet je voor iets anders gaan dan de gemiddelde bridge camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor je reactie en ben ik goed mee geholpen .
Ik zal mij verder verdiepen in camera lenzen .
Sj44k13 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 08:51:
[...]

De sx260 en de sx50 hs hebben een even grote sensor van 1/2.3". Wil je echt een verbetering dan moet je voor iets anders gaan dan de gemiddelde bridge camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Goede zoomlenzen zijn groot, duur en moeilijk om te maken, dus de kwaliteit van die 20x+ zoomlenzen in goedkope bridge camera's is eigenlijk altijd bagger. Je kan beter investeren in een camera met een scherpere en lichtsterkere lens, en een grotere sensor. Wil je echt betere kwaliteit moet je eens kijken naar een RX100, RX100 II of G7X. Mocht je meer budget hebben moet je eens kijken naar een RX100 III, of de RX10 of FZ1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Balance schreef op maandag 16 februari 2015 @ 12:55:
Goede zoomlenzen zijn groot, duur en moeilijk om te maken, dus de kwaliteit van die 20x+ zoomlenzen in goedkope bridge camera's is eigenlijk altijd bagger. Je kan beter investeren in een camera met een scherpere en lichtsterkere lens, en een grotere sensor. Wil je echt betere kwaliteit moet je eens kijken naar een RX100, RX100 II of G7X. Mocht je meer budget hebben moet je eens kijken naar een RX100 III, of de RX10 of FZ1000.
Allemaal met je eens, maar in de praktijk vind ik het toch wel lastig: mijn Fuji X10 vertoont wat kuren (start soms niet op, dat gedraai aan het objectief heb ik altijd wat gewantrouwd, ontspanknop gaat stroef, zit waarschijnlijk vuil in) en opgeteld bij de andere zwaktes, vooral het falen van de AF terwijl de camera (groene lichtje) aangeeft dat dat wel gebeurd is, maken dat ik uitkijk naar een andere compact. Jammer, want qua beeld is die X10 gewoon goed.

Waarom compact terwijl ik ook een mooie dSLR heb? Hoofdzakelijk vanwege het fietsen: zo'n zwaar geval om je nek is storend, past niet bij je lichaamshouding, zakt steeds naar beneden enz. Eigenlijk lijkt de nieuwe Nikon p8000 me het ideale toestelletje, met z'n snelle en kwalitatief hoogwaardige lensje van 24-120mm. en z'n 1" inch sensor, maar het is nog altijd niet duidelijk wanneer dat eindelijk eens op de markt komt.

De Sony 100 I, II en III zijn prachtig maar hebben voor wat ik ermee wil te weinig bereik, geldt ook voor de zeer fraaie Panasonic LX100. Kom ik uit op de toestellen die jij noemt, de RX10 en FZ1000, maar die zijn me weer te groot. Bovendien vind ik persoonlijk die RX10 wel erg traag, vooral dat zoomen. Alternatieven zijn de Olympus Stylus 1 en de Nikon P7800 (de Canon G16 valt sowieso af vanwege dat onbruikbare stukje glas dat door moet gaan voor een zoeker). Afgaande op wat ik zie levert de P7800 betere beelden dan de Stylus 1 maar de EVF van die Nikon is bagger en nog los daarvan reageert het toestel wel èrg langzaam. De Stylus 1 daarentegen heeft een prachtige EVF, mooi bereik, werkt vlot, is niet al te groot of te zwaar maar de afbeeldingskwaliteit vind ik net niet overtuigend.

Luxeproblemen, natuurlijk, maar ik vind de keuze redelijk lastig en ben er nog niet uit. Ideeën? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Walker78 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:47:
Luxeproblemen, natuurlijk, maar ik vind de keuze redelijk lastig en ben er nog niet uit. Ideeën? :)
Je wilt iets wat technisch gewoon niet mogelijk is: extreme zoomcapaciteit, grote sensor, én compact formaat. Dat kan simpelweg niet. Je zal ergens op moeten inboeten.

Een andere optie is om een kleine Panasonic/Olympus MFT-camera te halen met de 12-32 kitlens (erg goed en erg compact) en dan een losse 40-150 telelens. Die is wellicht groter, maar heb je waarschijnlijk ook minder vaak nodig én je kan heb los ergens tussen proppen wanneer je hem niet nodig hebt. Die lens is ongeveer zo groot als een blikje cola, maar dan stukken lichter.. en kan daardoor eigenlijk altijd wel ergens in je tas gepropt worden.

Ik snap dat je liever een compactcamera hebt, maar dit AFAIK is de enige manier om goede beeldkwaliteit, tele-bereik, én compact formaat te combineren in een draagbaar pakketje.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Walker78 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 14:47:
[...]

Allemaal met je eens, maar in de praktijk vind ik het toch wel lastig: mijn Fuji X10 vertoont wat kuren (start soms niet op, dat gedraai aan het objectief heb ik altijd wat gewantrouwd, ontspanknop gaat stroef, zit waarschijnlijk vuil in) en opgeteld bij de andere zwaktes, vooral het falen van de AF terwijl de camera (groene lichtje) aangeeft dat dat wel gebeurd is, maken dat ik uitkijk naar een andere compact. Jammer, want qua beeld is die X10 gewoon goed.

Waarom compact terwijl ik ook een mooie dSLR heb? Hoofdzakelijk vanwege het fietsen: zo'n zwaar geval om je nek is storend, past niet bij je lichaamshouding, zakt steeds naar beneden enz. Eigenlijk lijkt de nieuwe Nikon p8000 me het ideale toestelletje, met z'n snelle en kwalitatief hoogwaardige lensje van 24-120mm. en z'n 1" inch sensor, maar het is nog altijd niet duidelijk wanneer dat eindelijk eens op de markt komt.

De Sony 100 I, II en III zijn prachtig maar hebben voor wat ik ermee wil te weinig bereik, geldt ook voor de zeer fraaie Panasonic LX100. Kom ik uit op de toestellen die jij noemt, de RX10 en FZ1000, maar die zijn me weer te groot. Bovendien vind ik persoonlijk die RX10 wel erg traag, vooral dat zoomen. Alternatieven zijn de Olympus Stylus 1 en de Nikon P7800 (de Canon G16 valt sowieso af vanwege dat onbruikbare stukje glas dat door moet gaan voor een zoeker). Afgaande op wat ik zie levert de P7800 betere beelden dan de Stylus 1 maar de EVF van die Nikon is bagger en nog los daarvan reageert het toestel wel èrg langzaam. De Stylus 1 daarentegen heeft een prachtige EVF, mooi bereik, werkt vlot, is niet al te groot of te zwaar maar de afbeeldingskwaliteit vind ik net niet overtuigend.

Al naar de Nikon 1 gekeken? Die heeft ook een 1 inch sensor en tamelijk compacte lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Tot zo'n 250 euro.

• Wat voor compactcamera wil je?
Bridge

Aangezien mijn HTC One M7 belabberde foto's maakt is het eens tijd om een degelijke camera te kopen. Zelf ben ik nieuw op het gebied van fotografie en ben ik een beetje de weg kwijt geraakt door alle opties.

Het is de bedoeling om vooral op vakantie foto's te maken (vandaar de grote zoom). De camera moet eigenlijk onder alle omstandigheden mooie plaatjes kunnen schieten: van felle belichting tot foto's tijdens bijvoorbeeld de avond. Gebruiksvriendelijkheid is niet echt een vereiste, een beetje tijd besteden in het verdiepen hoe alles werkt heb ik er wel voor over.

Mijn oog is gevallen op de Nikon Coolpix P530 en de Panasonic Lumix FZ72. Beiden vallen ongeveer in dezelfde prijsklasse (de ene is zo'n 230, de ander 250) en na het lezen van een stuk of 5 reviews van elk heb ik het gevoel dat het op hetzelfde neer komt. De 42x zoom of de 60x zoom maakt mij niet uit, 42 is naar mijn mening ruim voldoende. Kwaliteit van de foto's zijn belangrijker dan die extra zoom :) Hopelijk kan iemand mij helpen bij het maken van deze keuze! (of een andere camera aanbevelen in deze prijsklasse)

[ Voor 22% gewijzigd door yannickzz op 16-02-2015 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Yannickzz schreef op maandag 16 februari 2015 @ 22:09:
Tot zo'n 250 euro.
...
Het is de bedoeling om vooral op vakantie foto's te maken (vandaar de grote zoom). De camera moet eigenlijk onder alle omstandigheden mooie plaatjes kunnen schieten: van felle belichting tot foto's tijdens bijvoorbeeld de avond.
...
Dat wordt op z'n minst... lastig in zo'n budget. Als je dat kan oprekken tot €350 kan je de Panasonic FZ200 kopen, die heeft nog steeds een kleine sensor maar wel een lichtsterke lens. Wil je echt flink beter kwaliteit foto's dan moet je aan een Sony RX100 denken, maar die heeft wel een stuk minder zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickzz
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17-08 21:21
Balance schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 09:54:
[...]

Dat wordt op z'n minst... lastig in zo'n budget. Als je dat kan oprekken tot €350 kan je de Panasonic FZ200 kopen, die heeft nog steeds een kleine sensor maar wel een lichtsterke lens. Wil je echt flink beter kwaliteit foto's dan moet je aan een Sony RX100 denken, maar die heeft wel een stuk minder zoombereik.
Eigenlijk was het aan het begin de bedoeling om gewoon voor een simpele travelzoom te gaan van +- 200 euro, maar na het lezen van gemengde reviews over deze instapmodellen leek een bridge me toch wat aantrekkelijker. De RX100 had ik ook al gezien, maar dat is dan toch nog te duur, evenals de FZ200 :(

Op zich is 30x zoom ook wel ruim voldoende, als ik voor die prijs een betere beeldkwaliteit kan bereiken. Blijft natuurlijk moeilijk, met zo'n klein budget.

EDIT: Toch gekozen voor de P530, omdat de kwaliteit onder slechte lichtomstandigheden daar beter uit de test kwam. Toch bedankt voor de suggesties! :)

[ Voor 8% gewijzigd door yannickzz op 17-02-2015 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Yannickzz schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 10:04:
[...]

Eigenlijk was het aan het begin de bedoeling om gewoon voor een simpele travelzoom te gaan van +- 200 euro, maar na het lezen van gemengde reviews over deze instapmodellen leek een bridge me toch wat aantrekkelijker. De RX100 had ik ook al gezien, maar dat is dan toch nog te duur, evenals de FZ200 :(

Op zich is 30x zoom ook wel ruim voldoende, als ik voor die prijs een betere beeldkwaliteit kan bereiken. Blijft natuurlijk moeilijk, met zo'n klein budget.
De FZ72 is dan geen slechte keus, net als de Sony Cyber-shot DSC-HX300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
link0007 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:05:Je wilt iets wat technisch gewoon niet mogelijk is: extreme zoomcapaciteit, grote sensor, én compact formaat. Dat kan simpelweg niet. Je zal ergens op moeten inboeten.

Een andere optie is om een kleine Panasonic/Olympus MFT-camera te halen met de 12-32 kitlens (erg goed en erg compact) en dan een losse 40-150 telelens. Die is wellicht groter, maar heb je waarschijnlijk ook minder vaak nodig én je kan heb los ergens tussen proppen wanneer je hem niet nodig hebt. Die lens is ongeveer zo groot als een blikje cola, maar dan stukken lichter.. en kan daardoor eigenlijk altijd wel ergens in je tas gepropt worden.

Ik snap dat je liever een compactcamera hebt, maar dit AFAIK is de enige manier om goede beeldkwaliteit, tele-bereik, én compact formaat te combineren in een draagbaar pakketje.
Zó extreem hoeft van mij die zoomcapaciteit ook niet te zijn. Ik fotografeer al jaren met o.a. de E3 + de Zuiko 12-60 (24-120 dus) en daar kan ik meestal prima mee uit de voeten. Vandaar dat ik zo uitkijk naar die nieuwe Nikon. Absolute must is een goeie zoeker, ik haat fotograferen vanaf zo'n schermpje. Vandaar ook dat de G16 afvalt. Die 28-300 van de Stylus hoeft van mij ook niet persé, is leuk meegenomen, het is meer dat de hele camera op zich me wel goed bevalt (als ik er wat mee speel bij de MM). Op reis (en zeker op de fiets) heb ik liever geen gedoe met verwisselen van lenzen maar de Olympus OM-D E-M10 + een aardige all-round lens is een optie. Of toch maar die Nikon P7800: mindere zoeker, goeie IQ.
Sj44k13 schreef op maandag 16 februari 2015 @ 19:55:Al naar de Nikon 1 gekeken? Die heeft ook een 1 inch sensor en tamelijk compacte lenzen.
Heb ik ja, maar nogmaals: het ontbreken van een zoeker is voor mij een deal-breaker. Of je moet de Nikon 1 V3 nemen met zo'n opsteekgeval, wat het geheel weer lomp maakt, zoals bij de PEN-serie van Olympus. Maar eerlijk gezegd heb ik ook nooit wat gehad met die 1-serie van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Walker78 schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 12:38:
[...]

Zó extreem hoeft van mij die zoomcapaciteit ook niet te zijn. Ik fotografeer al jaren met o.a. de E3 + de Zuiko 12-60 (24-120 dus) en daar kan ik meestal prima mee uit de voeten.
Maar je zoekt dus wel net meer dan de LX100 en RX100 III bieden?

Zoals je zelf al zegt, kom je dan toch al snel uit bij de Stylus 1..

Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een combinatie van twee lenzen.. Als je niet altijd het telebereik nodig hebt, kan je flink betere beeldkwaliteit behalen door het systeem op te splitsen in twee lenzen, zonder dat je de camera dikker maakt bij normaal gebruik. Met de 12-32 of 14-42 pancake-zooms van Panasonic resp. Olympus heb je dan iig voor de meeste gevallen een redelijk zoombereik (24-64 resp. 28-84). Een andere optie is de pricewatch: Sony NEX-6 + 16-50mm OSS f/3.5-5.6 + 55-210mm f/4.5-6.3 Zwart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
Op zich is die Sony best mooi hoor, maar dan zit je met die twee lenzen weer op bijna 900 Euro, dat vind ik sowieso te duur en voor dat geld zou ik dan weer eerder naar een Olympus OM-D 10 kijken; qua lenzen spreekt het aanbod van Olympus/Panasonic me meer aan. Anyway, dank voor je input, ik heb nog wel even de tijd, snuffel nog wel wat rond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
max 400 euro

waarschijnlijk een travelzoom

Waarschijnlijk een travelzoom omdat ik hem op vakantie ga gebruiken. Ik ga vrij regelmatig naar de VS als toerist en sportliefhebber. Ik zou graag redelijke sportfoto's maken (honkbal) en de standaard toeristenfoto's. Bij de sportfoto's kan je denken honkbal is een trage/statische sport, maar wat belangrijk is dat actie vaak heel snel en onverwacht is. Een camera die snel gebruiksklaar is is wat dat betreft een pre. Bij de toeristen foto's, ik ga dit jaar richting Grand Canyon/Bryce Canyon/Monument Valley. Daar zit dus wel wat fotowaardigs tussen.

Ik heb net de review van de Panasonic Lumix TZ70 gelezen, op zich leek mij dat wel wat. Ik weet alleen niet of dat wellicht een overkill is. Daarbij GPS lijkt mij een hele aardige toevoeging, zeker omdat ik een Windows Phone heb en er vast geen app is om met de camera verbinding te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tz60 dan? Zal nog wel wat goedkoper worden de komende weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit topic gaat over compact camera's en is voor mij een camera die echt niet groter mag zijn als mijn huidige Canon Powershot SX260 HS ( schitterende camera in mijn ogen ) .
Travel Zoom Camera's vind ik een ideale camera die je met gemak overal kan meenemen in plaats van die grote zware Bridge of Spiegelreflexcamera's .
Maar ik stel ook geen hoge eisen aan fotokwaliteit en ben daarom tevreden met de Canon Powershot SX260HS .
De Canon Powershot SX700HS ( momenteel €199 ) heeft als voordeel / WiFi / Digic 6 processor / NFC ondersteuning / 30 keer zoom .
Daarom overweeg ik over te stappen naar de Canon Powershot SX700HS .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kern
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-03-2020
Verwijderd schreef op zondag 22 februari 2015 @ 01:02:
Dit topic gaat over compact camera's en is voor mij een camera die echt niet groter mag zijn als mijn huidige Canon Powershot SX260 HS ( schitterende camera in mijn ogen ) .
Travel Zoom Camera's vind ik een ideale camera die je met gemak overal kan meenemen in plaats van die grote zware Bridge of Spiegelreflexcamera's .
Maar ik stel ook geen hoge eisen aan fotokwaliteit en ben daarom tevreden met de Canon Powershot SX260HS .
De Canon Powershot SX700HS ( momenteel €199 ) heeft als voordeel / WiFi / Digic 6 processor / NFC ondersteuning / 30 keer zoom .
Daarom overweeg ik over te stappen naar de Canon Powershot SX700HS .
Ik ben ook van plan deze week een nieuwe compactcamera te kopen aangezien mijn oude spoorloos is? ( iets met scheiding :P ) Mijn oog was ook al op de SX700HS gevallen.. 200eppies maar wie doet je wat :) En wat ik tot nu toe heb gevonden in mijn research, geeft deze het beste bang voor buck in deze prijscategorie. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een Canon Powershot SX700HS gekocht bij Kamera Express voor €199,00 .
Deze compact camera voldoet naar mijn verwachtingen en ben er zeer tevreden mee .
Vooral de WiFi en NFC zijn een hele goede toevoeging en je kunt probleemloos je foto's naar je computer draadloos versturen .
Voordelen van een compact camera is voor mij : makkelijk mee te nemen , 30 keer zoom is zeer handig , maakt scherpe foto's , video beelden in Full HD in vloeiende beweging .
Optische beeldstabilisatie is een heel belangrijke functie en zit bij mijn Smartphone Samsung Galaxy S5 niet op .
Canon is een zeer goed merk .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal!

Bij dezen mijn ingevulde vragenlijst:

--- Wij hebben een budget van 400 euro

--- De travelzoom lijkt mij interessant. De instapversie vind ik 'to basic'. Het gaat mij erom dat het niet te zwaar/groot is, maar wel goede foto's kan maken.

--- De camera gaat gebruikt worden voor een jaar langs durende wereldreis. De volgende zaken vinden wij hierin belangrijk:
----- GPS (heel graag, maar niet absoluut nodig)
----- Lange accuduur (we zullen vaker hele dagen weg zijn. Het zou natuurlijk mogelijk zijn een extra accu mee te nemen)
----- Ik wil graag landschap foto's kunnen maken. Een bredere lens zou fijn zijn
----- Ik gok dat we ook de inzoomfunctie gaan gebruiken. Het hoeft niet te ver, want een statief nemen wij niet mee. Ik gok dat x6 genoeg zou zijn, maar dat zou wel absoluut minimaal zijn!
----- Hij moet bestand zijn tegen meerdere klimaten (we gaan vanaf China naar Nieuw-Zeeland met alles ertussen)
----- Hoge kwaliteit foto's (maar geen spiegelreflex camera). Ze moeten er mooi uit komen te zien als ze afgedrukt worden, misschien willen we nog wel eens een poster af gaan drukken van ons meest mooi gemaakte plaatje?

--- Ik heb vrij weinig verstand van camera's en heb op verschillende vergelijkwebsites gekeken. Ik heb nu wel een aantal modellen gevonden, maar dat is helemaal nergens op gebaseerd. Ik wil deze dus vraag dus open laten..

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Zou genius zijn!!

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Kijk eens naar een Sony RX100 (productinformatie). Deze heeft een grote, lichtgevoelige 1" sensor en wordt momenteel beschouwd als de beste compact camera die je onder €400 kan krijgen.

Mocht je nog iets meer budget kunnen vrijmaken zijn de RX100 II en de Canon G7X zeker de prijs waard!

Edit:
Universal Creations schreef op zondag 15 maart 2015 @ 12:01:
Voldoet alleen niet aan de zoomrange die gevraagd wordt.
Andere mogelijkheid, als je het budget iets oprekt: pricewatch: Nikon 1 J4 + 1 NIKKOR 10-100mm f/4.0-5.6 VR Zwart
Het is een systeemcamera, maar niet al te groot en je hoeft de lens niet te verwisselen. Deze heeft ongeveer dezelfde sensor als de RX100.
De zoomrange is inderdaad klein, maar met croppen houd je nog 8 tot 10 megapixel over voor 6x zoom, wat zeker in slecht licht beter zal zijn dan dat de meeste andere compact camera's in deze prijscategorie zullen leveren. Andere compactcamera's kunnen met hun kleine 1/2.3" sensoren kunnen gewoon niet op tegen de 5x grotere 1" sensor van de RX100 (of RX100 II of G7X).

Alternatief is de Olympus Stylus 1. Deze heeft een 1/1.7" BSI sensor, welke iets meer dan anderhalf keer zo groot is als een 1/2.3" sensor (maar nog steeds 3x zo klein als een 1"). In combinatie met de lichtsterke f/2.8 10.7x zoomlens is dit een prima keus, die ook nog eens lichtsterker is (vooral aan het tele-eind) dan de Nikon 1.

[ Voor 47% gewijzigd door Balance op 15-03-2015 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voldoet alleen niet aan de zoomrange die gevraagd wordt.
Andere mogelijkheid, als je het budget iets oprekt: pricewatch: Nikon 1 J4 + 1 NIKKOR 10-100mm f/4.0-5.6 VR Zwart
Het is een systeemcamera, maar niet al te groot en je hoeft de lens niet te verwisselen. Deze heeft ongeveer dezelfde sensor als de RX100.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnovabox
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-09 16:50
Hoi! Ben op zoek naar een compacte camera.

Tot 150 euro, liefst minder.

travelzoom / instapmodel

De camera wordt gebruikt voor een reis in afrika, dus waarschijnlijk foto's van de natuur etc. Hij moet compact zijn want het moet makkelijk mee te nemen zijn.

Er zijn zoveel modellen dat ik geen idee heb welke ik zou moeten hebben.

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is wel heel beperkt. Daarnaast vraag ik me af of er wel travelzoom camera's zijn voor €150. Gebruik eens de pricewatch en doe wat research, zodat we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnovabox
pricewatch: Olympus Stylus SH-50 Zilver
olympus styles sh 50 silver
pricewatch: Nikon Coolpix S9600 Zwart
nikon coolpix s9600

pricewatch: Nikon Coolpix S31 Blauw
nikon coolpix s31

pricewatch: Canon PowerShot SX600 HS Zwart
canon powershot sx6000 hs zwart

Ik heb zelf niet zoveel verstand van camera's, dus de specificaties zeggen mij niet zoveel. Maar ik vond dit op zich wel mooie camera's. De camera is bedoeld om gewoon leuke plaatjes te schieten, het hoeft geen high-end te zijn. Graag wel zoveel waard voor mijn geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
mnovabox schreef op zondag 15 maart 2015 @ 22:01:
pricewatch: Olympus Stylus SH-50 Zilver
olympus styles sh 50 silver
pricewatch: Nikon Coolpix S9600 Zwart
nikon coolpix s9600

pricewatch: Nikon Coolpix S31 Blauw
nikon coolpix s31

pricewatch: Canon PowerShot SX600 HS Zwart
canon powershot sx6000 hs zwart

Ik heb zelf niet zoveel verstand van camera's, dus de specificaties zeggen mij niet zoveel. Maar ik vond dit op zich wel mooie camera's. De camera is bedoeld om gewoon leuke plaatjes te schieten, het hoeft geen high-end te zijn. Graag wel zoveel waard voor mijn geld.
Al reviews opgezocht? Die Nikon voor 88 lijkt mij prima, tenzij de reviews heb echt slecht vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnovabox
Ik zal me er in verdiepen maar de Nikon is idd volgens mij wel prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mnovabox schreef op maandag 16 maart 2015 @ 14:15:
Ik zal me er in verdiepen maar de Nikon is idd volgens mij wel prima
Ik was zelf ook opzoek naar een compactcamera of een stap hoger voor de vakantie. Ondertussen heb ik al een keuze gemaakt.

Tijdens mijn zoektocht heb ik onder andere Camera Labs, DPReview en ephotozine gebruikt en maken goede reviews waar je goed kunt beoordelen of een camera aan je wensen voldoet.

En de pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-W830 Zwart is bij Camera Labs goed getest. Foto's zien er ook goed uit voor deze prijs. Misschien ook handig om mee te nemen in je zoektocht.

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Laatst online: 15:36
Weet iemand of er dit jaar nog een opvolger komt van de Canon Powershot S120 (S130??) Ik heb daar tot nu toe nog niets over gevonden, moest die uitkomen zou je daar nu toch al iets over kunnen vinden?
Anders koop ik de S120, de Sony RX100 vind ik net wat te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
botech schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:41:
Weet iemand of er dit jaar nog een opvolger komt van de Canon Powershot S120 (S130??) Ik heb daar tot nu toe nog niets over gevonden, moest die uitkomen zou je daar nu toch al iets over kunnen vinden?
Anders koop ik de S120, de Sony RX100 vind ik net wat te duur.
280 vs 400 euro... Ik zou als ik jou was serieus overwegen om even door te sparen en de RX100 te nemen, aangezien die toch wel een stuk beter is dan de Canon. Ik heb ook voor een dergelijke keus gestaan en ben erg blij dat ik de duurdere variant (de RX100 was toen 450 euro) heb genomen.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobiwan op 16-03-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• botech
  • Laatst online: 15:36
Sj44k13 schreef op maandag 16 maart 2015 @ 18:45:
[...]

280 vs 400 euro... Ik zou als ik jou was serieus overwegen om even door te sparen en de RX100 te nemen, aangezien die toch wel een stuk beter is dan de Canon. Ik heb ook voor een dergelijke keus gestaan en ben erg blij dat ik de duurdere variant (de RX100 was toen 450 euro) heb genomen.
Ja, de Sony zal wel beter zijn maar voor de keren dat ik het toestel gebruik is de S120 goed genoeg (denk ik toch n.a.v. de vele recensies die ik gelezen heb). En voor die 400 euro heb je een toestel dat weeral 2 nieuwere generaties heeft. En de III is nog enkele honderden euros duurder.
Had gehoopt op een S130 die misschien iets dichter bij de Sony's komt maar nu weet ik nog niet of die er wel of niet komt dit jaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Is de S120 niet min of meer opgevolgd door de G7X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Voor zover ik heb kunnen vinden is de RX100 nu hier het goedkoopste:

http://www.otto.nl/articl...92078468&s2m_campaign=PLA

Voor zover ik heb kunnen lezen is dit op het moment de beste compact camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Laatst online: 18-08 23:53
p2w schreef op woensdag 18 maart 2015 @ 14:51:

Nou die is ook alweer 4 a 5 jaar oud. leuk toestel maar de v2 en v3 zijn al verschenen en nog beter en ook de concurrentie heeft ook niet stil gezeten ondertussen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is inderdaad een heel mooi prijsje incl. tasje, de vraag is alleen of de leverancier betrouwbaar is, daar heb ik niet zulke goede referenties van gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry dubbel gepost

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2015 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 16:00
> maar de v2 en v3 zijn al verschenen en nog beter en ook de concurrentie heeft ook niet stil gezeten ondertussen.

Wat zijn volgens jou dan betere camera,s , volgens mij is het lastig om een beter voor de RX100 I te vinden tegen die prijs .

Ook de RX100 III lijkt me vrij onverslaanbaar qua afmetingen en kwaliteit , de prijs is wel weer aan de hoge kant , in die prijs klasse zal er wellicht iets beters zijn ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Zoveel beter zijn de 2 en 3 volgens mij niet. Iets betere lichtgevoeligheid door bsi sensor en klapschermpje en evf, maar qua fotograferen maakt het volgens mij weinig uit.

De RX100 v3 heeft wel een lichtsterkere lens dat handig kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vitruvius
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 18:42
Mijn vader gebruikt al jaren een Canon 400D voor op safari. Echter is hij het lenzen wisselen inmiddels zat en is hij opzoek naar een compact model camera. M'n vader gebruikt graag de automaat stand en eigenlijk is het dus ook zonde dat hij geïnvesteerd heeft in de aanschaf van heel wat lenzen. Gelukkig gebruik ik ze inmiddels regelmatig met mijn 60D. :)

In de zoektocht naar een nieuwe compactcamera heeft hij mij om advies gevraagd. Het is ongekend hoe groot de keuze is en daarom hier mijn vraag. We hebben hier in huis reeds een compact camera maar daar is m'n vader niet tevreden over. De beeldkwaliteit laat te wensen over bij het binnen fotograferen. (DMZ-TZ5). Ik heb reeds gewaarschuwd dat hij de goedkopere compact modellen wel over kon slaan om dit probleem te voorkomen. Inmiddels is de technologie ook al een paar jaar verder en zijn er inmiddels heuse 'bridge' modellen. Ik denk dat deze uitermate geschikt zijn voor m'n vader.

Niet meer dan 800 euro zou leuk zijn. :)

Bridge/Superzoom

• DSLR vervanger, beeld kwaliteit moet dus goed zijn
  • Safari/Binnenshuis
  • Minimaal 200mm, liefst meer
  • GPS/Wifi/4K zou leuk zijn, géén must
Panasonic DMC-FZ1000, Sony DSC-RX10 en de Panasonic DMC-FZ200.

De eerste twee komen heel dicht bij elkaar in de buurt. De 400mm van de FZ1000 geeft eigenlijk de voorkeur. De DMZ-FZ200 schijnt ook erg goed te zijn, maar de sensor is aanzienlijk kleiner en ik weet niet wat het verschil doet qua beeldkwaliteit.

Tevens valt het me erg tegen dat Canon geen goed alternatief bied. Ik ben benieuwd of ik nog andere alternatieven in overweging moet nemen of dat jullie een duidelijke voorkeur uitspreken in deze drie camera's. Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb een RX10 en ben er zeer tevreden over, maar ik denk dat je vader beter uit is met de FZ1000, puur omdat je nog 2x verder in kan zoomen dan met de RX10. Imaging Resource heeft een erg goede vergelijking tussen de twee camera's.

Bedenk wel dat ze ook weer niet ontzettend veel kleiner zijn dan een DSLR, het scheelt wat maar ze zijn fors groter dan alle compact en de meeste bridge modellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oliesjeik1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:04
Het budget ligt rond de €300,- a €400,00

- Ik neig naar een Travel zoom (dus redelijke zoom capabilities, 20x of meer)

- De camera moet fatsoenlijke foto's kunnen maken (ondanks zoom camera die door kleinere sensor 'mindere' foto's zou maken)
- Redelijke zoom, 20x of meer
- Gemakkelijk mee te kunnen nemen
- De camera zal gebruikt worden gedurende aantal maanden verblijf in Canada. Het is de enige camera die gebruikt zal worden (heb ook nog de HTC One M8 maar dat is meer voor als je echt geen camera bij de hand hebt). Het moet dus een all-rounder zijn.
- Goede video
- Wanneer mogelijk GPS (o.a. vanwege verblijf buitenland)
- Touchscreen, kantelbaar scherm

Zie onderstaande. Ik vind het erg moeilijk een keuze te maken. Aan de ene kant wil ik wel redelijk wat zoom op de camera hebben maar aan de andere kant wil ik niet teveel inboeten op de fotokwaliteit, ook bij wat minder licht. Nu is dit bij een travel zoom vaak een 'probleem' vanwege de kleinere sensor. Ik kan echter moeilijk beoordelen of dit echt een showstopper is. Natuurlijk zal de kwaliteit minder zijn dan bijvoorbeeld een RX100 (M1,M2 of M3) maar hoeveel slechter vind ik lastig te beoordelen. Daarnaast is de RX100 veel duurder en heeft maar beperkte zoom. Daarnaast wil ik maar 1 camera meenemen en dan lijken de HX60V of TZ60 de beste allrounders te zijn.

Kandidaten:

Sony CyberShot DSC-HX60V
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60V Zwart
+ 30x zoom
+ Wifi
+ GPS
+ hoge max resolutie
+ Back-illuminated CMOS
? Fotokwaliteit
- Geen touchscreen + niet kantelbaar

Kan geen reviews vinden of er veel verschil zit in de HX60V vergeleken met zijn voorganger, de HX50V. Is het de €130 euro extra waard of zou de HX50V ook goed genoeg zijn?

Panasonic Lumix DMC-TZ70
http://tweakers.net/pricewatch/431594/panasonic-lumix-dmc-tz70-zwart.html
+ 30x zoom
+ Wifi
+ RAW
+ view finder
? Fotokwaliteit, lagere MP maar volgens review daardoor wel beter bij minder licht
- geen GPS

Panasonic Lumix DMC-TZ60
http://tweakers.net/pricewatch/364590/panasonic-lumix-dmc-tz60-zwart.html
+ 30x zoom
+ WIFI
+ GPS
+ RAW
+/- viewfinder (lage resolutie t.o.v. zijn opvolger)
? Fotokwaliteit

Canon PowerShot SX700
http://tweakers.net/pricewatch/376699/canon-powershot-sx700-zwart.html
+ 30x zoom
+ Wifi
+ volgens review van tweakers heeft deze camera de beste prijs/kwaliteit verhouding
? Fotokwaliteit
- geen GPS
- batterylife

Nikon S9900:
Heb zelf nu nog de Nikon P5000 maar wil eigenlijk wel een keer iets anders dan Nikon dus vandaar dat deze afvalt (ik weet dat dat geen goede reden is maar toch ;) )
UPDATE: Net even snel bij de mediamarkt gekeken (helaas was de batterij daar leeg) maar een fijne bijkomstigheid van de S9900 is dat het scherm kan kantelen plus dat er een goede GPS tracking op zit. Ik ga de S9900 dus toch als optie toevoegen.

Sony Cyber-shot DSC-RX100
Tja deze heeft veel minder zoom en is redelijk aan de prijs. De mark 1 zou nog binnen het budget passen maar ja dan heb ik wel een 'outdated' toestel plus geen GPS. Natuurlijk staat daar tegenover dat de sensor veel groter is.

Alles op een rijtje:
Tweakers vergelijking
DPreview vergelijking

Ik neig op dit moment naar de Sony HX60V maar ik moet ze nog in het 'echt' gaan bekijken/uitproberen. Iemand ervaring met zowel Panasonic en Sony? Hoe is de software van beide (m.b.t bediening, opties, etc)

[ Voor 5% gewijzigd door Oliesjeik1 op 25-03-2015 19:55 . Reden: S9900 toch als optie meenemen ]

d'n oliesjeik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben op zoek naar een goede travelzoom, eigenlijk hetzelfde als OLiesjeik1 hierboven...

Nu is de TZ-60 in de aanbieding bij bol, maar twijfel of ik deze moet nemen aangezien het toch een 'verouderd' model is... Voor 339 euro heb je nu dus de TZ-60, 2 accus en een tas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wickedm3n
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-08 14:55

wickedm3n

Always having fun!

Oliesjeik1 schreef op dinsdag 24 maart 2015 @ 23:44:
Het budget ligt rond de €300,- a €400,00

- Ik neig naar een Travel zoom (dus redelijke zoom capabilities, 20x of meer)

- De camera moet fatsoenlijke foto's kunnen maken (ondanks zoom camera die door kleinere sensor 'mindere' foto's zou maken)
- Redelijke zoom, 20x of meer
- Gemakkelijk mee te kunnen nemen
- De camera zal gebruikt worden gedurende aantal maanden verblijf in Canada. Het is de enige camera die gebruikt zal worden (heb ook nog de HTC One M8 maar dat is meer voor als je echt geen camera bij de hand hebt). Het moet dus een all-rounder zijn.
- Goede video
- Wanneer mogelijk GPS (o.a. vanwege verblijf buitenland)
- Touchscreen, kantelbaar scherm

Zie onderstaande. Ik vind het erg moeilijk een keuze te maken. Aan de ene kant wil ik wel redelijk wat zoom op de camera hebben maar aan de andere kant wil ik niet teveel inboeten op de fotokwaliteit, ook bij wat minder licht. Nu is dit bij een travel zoom vaak een 'probleem' vanwege de kleinere sensor. Ik kan echter moeilijk beoordelen of dit echt een showstopper is. Natuurlijk zal de kwaliteit minder zijn dan bijvoorbeeld een RX100 (M1,M2 of M3) maar hoeveel slechter vind ik lastig te beoordelen. Daarnaast is de RX100 veel duurder en heeft maar beperkte zoom. Daarnaast wil ik maar 1 camera meenemen en dan lijken de HX60V of TZ60 de beste allrounders te zijn.

Kandidaten:

Sony CyberShot DSC-HX60V
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-HX60V Zwart
+ 30x zoom
+ Wifi
+ GPS
+ hoge max resolutie
+ Back-illuminated CMOS
? Fotokwaliteit

Kan geen reviews vinden of er veel verschil zit in de HX60V vergeleken met zijn voorganger, de HX50V. Is het de €130 euro extra waard of zou de HX50V ook goed genoeg zijn?

Panasonic Lumix DMC-TZ70
http://tweakers.net/pricewatch/431594/panasonic-lumix-dmc-tz70-zwart.html
+ 30x zoom
+ Wifi
+ RAW
+ view finder
? Fotokwaliteit, lagere MP maar volgens review daardoor wel beter bij minder licht
- geen GPS

Panasonic Lumix DMC-TZ60
http://tweakers.net/pricewatch/364590/panasonic-lumix-dmc-tz60-zwart.html
+ 30x zoom
+ WIFI
+ GPS
+ RAW
+/- viewfinder (lage resolutie t.o.v. zijn opvolger)
? Fotokwaliteit

Canon PowerShot SX700
http://tweakers.net/pricewatch/376699/canon-powershot-sx700-zwart.html
+ 30x zoom
+ Wifi
+ volgens review van tweakers heeft deze camera de beste prijs/kwaliteit verhouding
? Fotokwaliteit
- geen GPS
- batterylife

Nikon S9900:
Heb zelf nu nog de Nikon P5000 maar wil eigenlijk wel een keer iets anders dan Nikon dus vandaar dat deze afvalt (ik weet dat dat geen goede reden is maar toch ;) )
UPDATE: Net even snel bij de mediamarkt gekeken (helaas was de batterij daar leeg) maar een fijne bijkomstigheid van de S9900 is dat het scherm kan kantelen plus dat er een goede GPS tracking op zit. Ik ga de S9900 dus toch als optie toevoegen.

Sony Cyber-shot DSC-RX100
Tja deze heeft veel minder zoom en is redelijk aan de prijs. De mark 1 zou nog binnen het budget passen maar ja dan heb ik wel een 'outdated' toestel plus geen GPS. Natuurlijk staat daar tegenover dat de sensor veel groter is.

Alles op een rijtje:
Tweakers vergelijking
DPreview vergelijking

Ik neig op dit moment naar de Sony HX60V maar ik moet ze nog in het 'echt' gaan bekijken/uitproberen. Iemand ervaring met zowel Panasonic en Sony? Hoe is de software van beide (m.b.t bediening, opties, etc)
Ik heb zelf de sony hx50v (gebruikt voor zomervakantie Amerika vorig jaar).
Daar meer dan 3500 foto's gemaakt en echt heel tevreden. Vooral de film kwaliteit vind ik super lekker op 30x zoom uit de hand filmen super scherp.
Had zelf ooit ook iets gelezen dat de hx60v niet echt de moeite waard was en op sommige punten slechter zo zijn als de hx50v (al begrijp ik niet hoe maar ben ook geen expert).

Hopelijk heb je hier wat aan.

In progress: VW kever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystic_Jack
  • Niet online

Ik had de RX100 daar besteld 2 weken geleden, vandaag geannuleerd.
Plotseling was het daar niet meer leverbaar. Sowieso vreemd dat het eerst +/- 3 weken levertijd was, terwijl Amazon.de het wel direct kan leveren.

Alleen is mijn Duits niet zo goed om op Amazon.de iets makkelijk te bestellen. Al lees ik wel goede verhalen over Amazon.de, Otto daarentegen. :/

'We're losing touch with ourselves in the technological world, and it is increasingly important to take time out.'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p2w
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12-2024

p2w

Ja ik las ook alleen maar slechte verhalen, dus maar niet daar besteld. Ga nu denk ik ook vooramazon.de

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• founz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:21
Larrs schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:34:
[...]

Ik had de RX100 daar besteld 2 weken geleden, vandaag geannuleerd.
Plotseling was het daar niet meer leverbaar. Sowieso vreemd dat het eerst +/- 3 weken levertijd was, terwijl Amazon.de het wel direct kan leveren.

Alleen is mijn Duits niet zo goed om op Amazon.de iets makkelijk te bestellen. Al lees ik wel goede verhalen over Amazon.de, Otto daarentegen. :/
Electronica koop ik vaker via amazon.de dan een webwinkel in Nederland. Mijn rx100m1 kwam ook van amazon.de vandaan. Helaas had ik na mijn vakantie op Cuba een storend vlekje op de sensor, waardoor de camera nutteloos was geworden. Het probleem had ik gemeld via amazon en heb netjes de dagwaarde retour gestort gekregen (scheelde slechts een paar tientjes met aankoop). Dus met de garantie zit het goed bij aankoop via amazon.

De rx100m1 is trouwens een erg goede keuze. Heb er 2 vakanties veel plezier aan gehad. Nu afwachten op de mark4 >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben nieuw hier en wil mijn graag laven aan deze ´bron van kennis´ over compactcamera´s.

Tot ongeveer 350 Euro

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom.

Vakantiefoto's, macro, foto's van fietsen en fietsonderdelen

Tussen de Canon SX700HS en de Nikon S9900. Deze liggen qua prijs nogal een stuk uit elkaar maar dat is geen probleem. Ik heb een voorkeur voor de S9900 vanwege het kantelbare scherm. Dat heb ik nu ook op mijn Canon Powershot A620 en ik gebruik het heel vaak.

Afbeeldingslocatie: http://www.letsgodigital.org/images/producten/1024/testrapport/canon_powershot_a620_1A.jpg

Ga je wat reviews lezen dan is men op diverse plaatsen niet geheel onder de indruk van de beeldkwaliteit van de S9900. De Canon SX700 zou volgens de diverse sites duidelijk betere foto's maken.

Aan de andere kant: met de meeste foto's van de A620 kan ik prima leven - voornaamste probleem is het overstralen als je iets fotografeert met metalen delen erin waar helder licht op valt. Gezien de ontwikkelingen op cameragebied in de laatste tien jaar (de A620 is van 2005!) zal die S9900 vermoedelijk veel betere foto's opleveren. Bovendien heeft deze camera een véél groter zoombereik en dat is iets wat ik ook graag wil hebben.

Vraag is dus: kan iemand iets zinnigs zeggen over de beeldkwaliteit van de Nikon S9900 in vergelijking met mijn bijna antieke A620? Ik ben in voor alle suggesties _/-\o_

Groet,
Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 16:00
Voor rond dat bedrag zou ik altijd de Sony RX100 nemen , in die prijsklasse onverslaanbaar .
Bij Amazon. de rond de €360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Niet online
Maar geen travelzoom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Gegeven de wensen van mmhof snap ik ook niet waarom hij perse een travelzoom nodig zou hebben. Hij zegt dat hij het graag wil hebben, maar dat kan ook zijn vanwege de zeer succesvolle marketing rondom travelzooms.

Mmhof: heb je liever fantastische kwaliteit foto's en minder zoom, of veel slechtere kwaliteit foto's maar de mogelijkheid om heel ver in te zoomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007 schreef op donderdag 02 april 2015 @ 20:39:
Gegeven de wensen van mmhof snap ik ook niet waarom hij perse een travelzoom nodig zou hebben. Hij zegt dat hij het graag wil hebben, maar dat kan ook zijn vanwege de zeer succesvolle marketing rondom travelzooms.

Mmhof: heb je liever fantastische kwaliteit foto's en minder zoom, of veel slechtere kwaliteit foto's maar de mogelijkheid om heel ver in te zoomen?
De reden om veel zoom te willen is dat het bereik van de A620 al jaren veel te klein vind. Of het dan gelijk 30x moet zijn is weer iets anders maar dan ben je maar gelijk goed voorzien, dacht ik zo.

Ik leer echter graag bij: ik begrijp uit je reactie dat de fotokwaliteit van bijvoorbeeld een S9900 of SX700HS beduidend slechter is dan van die RX100 of wellicht een DSC-HX50V? En als dat zo is: geldt dat vooral bij ver inzoomen of over het hele zoomgebied? Er komt bij dat ik foto's zelden afdruk (laat staan heel groot) dus daar zal het probleem niet zitten.

Blijft voor mij nog de vraag of ook de foto's van een 'travelzoom' die tien jaar nieuwer is dan de A620 niet toch al veel beter zijn.

Groet,
Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Meeste mensen zullen je hier verwijzen naar de RX100.
Maar versie I is ondertussen ook al enige jaren oud.

Ik weet niet of de Engelse taal een probleem is, maar op Dpreview staan een aantal roundups die wellicht interessant leesvoer bieden (en voorbeeld foto's!)
http://www.dpreview.com/a...mpact-camera-roundup-2014
Met daarin de RX100 II en III besproken

Ik weet niet hoe geinteresseerd je in fotografie bent, maar je zou ook nog naar de Mirrorless camera's kijken: http://www.dpreview.com/a...rless-camera-roundup-2014

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Barrycade, dank voor de suggesties. DPRreview ken ik inderdaad, ik zit vooral met het zoombereik dat kennelijk omgekeerd evenredig is met de fotokwaliteit. Alleen: ik weet niet hoe goed c.q. slecht die foto's met de zoomcamera's echt zijn dus kan moeilijk vergelijken.

Vroeger (er was eens ..... ) was fotografie voor mij belangrijk, ik herinner mij de Olympus OM2 nog als de dag van gisteren :-). Nu wil ik gewoon goede afbeeldingen zonder overstraling van lichte delen en een goede scherpte. Ik geloof onmiddellijk dat die compacte c.q. mirrorless camera's briljante foto's leveren maar ik betwijfeld dat ik die fotokwaliteit nu nog belangrijk genoeg vind om af te zien van een duidelijk groter zoombereik dan pakweg 3-4 keer.

Groet,
Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoombereik is niet omgekeerd evenredig met de fotokwaliteit. Grofweg kun je als vuistregel gebruiken dat grotere sensoren een betere beeldkwaliteit opleveren. Kwaliteit en lichtsterkte van de lens hebben ook invloed hierop en natuurlijk technologische vooruitgang, al is dat laatste minder groot dan sommige mensen denken.
De OM2 was een analoge camera en de overstraling was minder omdat film een groter dynamisch bereik had en er waarschijnlijk betere lenzen werden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 10:25:
De reden om veel zoom te willen is dat het bereik van de A620 al jaren veel te klein vind. Of het dan gelijk 30x moet zijn is weer iets anders maar dan ben je maar gelijk goed voorzien, dacht ik zo.

Ik leer echter graag bij: ik begrijp uit je reactie dat de fotokwaliteit van bijvoorbeeld een S9900 of SX700HS beduidend slechter is dan van die RX100 of wellicht een DSC-HX50V? En als dat zo is: geldt dat vooral bij ver inzoomen of over het hele zoomgebied? Er komt bij dat ik foto's zelden afdruk (laat staan heel groot) dus daar zal het probleem niet zitten.
Ja het verschil is behoorlijk. Dat komt omdat de RX100 een grotere sensor heeft, wat tal van voordelen biedt voor de beeldkwaliteit. Het nadeel is dat een 30x-zoomlens met zo'n grote sensor stukken groter zou moeten zijn. Dat is waarom de RX100 geen groot zoombereik heeft.

(Persoonlijk begrijp ik niet waarom je 30x zou moeten kunnen inzoomen met een compactcamera. Waarom zou je foto's maken van dingen ver weg? Als dat zo mooi is, dan kan je er toch beter zelf heen gaan? De meest memorabele foto's zullen toch wijdse landschappen/architectuur-foto's en portretfoto's zijn. De 30x-zoom foto's zijn vaak zo saai dat niemand ze zal missen; een toren in de verte, een detailfoto van een kerktoren, een bewogen vogeltje in de boom, etc. )
Blijft voor mij nog de vraag of ook de foto's van een 'travelzoom' die tien jaar nieuwer is dan de A620 niet toch al veel beter zijn.
Mwah hangt er vanaf. Bij goed licht zal het niet zoveel verschillen in kwaliteit, behalve dan dat je verder kan inzoomen met de nieuwe travelzooms. Bij slecht licht zou ik niet weten welke het wint. Dat moet je even specifiek vergelijken door foto's van nieuwere modellen te vergelijken met jouw foto's.

Als je vooral bij goed licht foto's maakt (overdag dus), verwacht dan geen verschil in beeldkwaliteit. Het enige wat je zal krijgen is een groter zoombereik.

Pagina: 1 ... 17 ... 27 Laatste