Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:00
>Meeste mensen zullen je hier verwijzen naar de RX100.
>Maar versie I is ondertussen ook al enige jaren oud.

En dat maakt het een minder goede camera ...., zou graag van jou dan horen welke volgens jou beter of minstens net zo goed is voor dat geld , de camera,s waar jij naar verwijst zijn duurder dan het bedrag dat hij er voor uit wil geven of gewoon minder goed .

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor het bedrag van de RX100 koop je ook een m4/3 camera met lens. Of je dat wilt, is een andere vraag. Maar het punt is wel dat de RX100 een behoorlijk beperkt zoombereik heeft en het is volgens mij wel duidelijk dat er gevraagd wordt naar wat meer zoom. 20x zoom of meer is overdreven, maar met 10x zoom kom je ook al een eind.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Laatst online: 19:00
Welke dan volgens jou ?
En inderdaad die 30x zoom is kolder

[ Voor 44% gewijzigd door ramrodwillem op 03-04-2015 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Alle mirrorless camera's met kitlenzen voor minder dan 400euro (preciezer kan de pw niet ingesteld worden): http://tweakers.net/categ...JJGoEpC0tTIGViaGIM1FNbCwA
Er zitten dus ook aps-c camera's tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

ramrodwillem schreef op vrijdag 03 april 2015 @ 14:43:
>Meeste mensen zullen je hier verwijzen naar de RX100.
>Maar versie I is ondertussen ook al enige jaren oud.

En dat maakt het een minder goede camera ...., zou graag van jou dan horen welke volgens jou beter of minstens net zo goed is voor dat geld , de camera,s waar jij naar verwijst zijn duurder dan het bedrag dat hij er voor uit wil geven of gewoon minder goed .
Joh rustig aan ik vermeld alleen een vaststaand feit. En zelfs zonder waardeoordeel.
R100 is van juni 2012. Maar ondertussen zijn we ook een aantal jaar en een 2 tal modellen van de RX100. verder. RX100 Mk1 vindt ik nog voor 350 euro.

Rond dat bedrag zit je op Sony A5000 of Panasonic GF6 kit nivo met latere introductie data's.
Kan je er over stoeien wat er beter is. Maar ze zijn wel flexibeler dan de RX100 qua uitbreidingen. Dus vandaar mij suggestie om even na te denken hoe de prioriteiten qua fotografie liggen.

Hij komt vanaf een Powershot uit het stenen tijdperk vergeleken met de camera's van nu. Dus met een HX50V van Sony à 190 euro kan hij weer een tijd vooruit als dat het verwachtings nivo is en blijft. Als hij toch de kriebels heeft kom je in een heel andere categorie: die van de RX-en en de G7X van Canon etc. Óf de ILC camera's. Maar daar hangt wel een ander prijskaartje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barrycade schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 17:00:
[...]

Hij komt vanaf een Powershot uit het stenen tijdperk vergeleken met de camera's van nu. Dus met een HX50V van Sony à 190 euro kan hij weer een tijd vooruit als dat het verwachtings nivo is en blijft. Als hij toch de kriebels heeft kom je in een heel andere categorie: die van de RX-en en de G7X van Canon etc. Óf de ILC camera's. Maar daar hangt wel een ander prijskaartje aan.
Inderdaad: mijn verwachtingsniveau is die Powershot. "Jammer" voor mij is dat de S9900 zo ongeveer de enige betaalbare camera is met een draai-/kantelscherm. Vandaag heb ik de Powershot weer gebruikt en merk dat ik dat kantelscherm toch wel érg prettig vind. Twijfels, twijfels .......

Groet,
Marten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik weet niet wat je onderwerpen zijn waardoor een kantelschermpje echt van belang is.
Maar een Sony A5000 met 16-50 kitlens zit rond de 300 euro en die heeft een kantelbaar schermpje.
Dan heb je wel een camera die qua fotokwaliteit je echt vooruitgang biedt maar de zoom die je met de S9900 hebt heeft hij niet. En ik weet niet of het formaat je aan staat. Dus die 2 zaken zal je zelf even moeten afwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@barrycade: het kantelscherm gebruik ik heel vaak bij het nemen van foto's boven mijn hoofd of van onderaf. En ja, dat doe ik zeer regelmatig. Ook handig om onze honden te verrassen: die merken het altijd als je met de camera naar ze toe komt, met dat kantelscherm kun je ze nog eens neppen.

Ik vermoed dat mijn ideeën en verwachtingen niet parallel lopen met wat velen hier kennelijk nastreven, namelijk de maximale fotokwaliteit. En alles wat daar afbreuk aan doet (bijv. lange zoom) is kennelijk - voor deze groep - minder wenselijk. Als ik echt weer fotografie-om-het-fotograferen zou opnemen dan had ik allang óf een DSLR óf een systeemcamera gekocht zoals die A5000. Dat is gewoon érg mooi spul - maar voor mijn gebruik is het "overkill". Ik ben nu veel meer van het vastleggen van situaties met een fatsoenlijke fotokwaliteit.

Een voorbeeld van een foto waar ik nu prima tevreden mee ben (en die vermoedelijk met een S9900 of iets dergelijks beter kan): https://onedrive.live.com...QY&v=3&ithint=photo%2cJPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Nuja, je vroeg specifiek of de beeldkwaliteit beter zou zijn. Daar hebben we geprobeerd antwoord op te geven.

Je zal meer zoom hebben, en idd geen overstralen (blooming heet dat volgens mij, en dat komt alleen voor bij oude CCD sensors). Maar verder ga je er niet veel op vooruit of achteruit.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

link0007 schreef op zondag 05 april 2015 @ 21:41:
Nuja, je vroeg specifiek of de beeldkwaliteit beter zou zijn. Daar hebben we geprobeerd antwoord op te geven.

Je zal meer zoom hebben, en idd geen overstralen (blooming heet dat volgens mij, en dat komt alleen voor bij oude CCD sensors). Maar verder ga je er niet veel op vooruit of achteruit.
Klopt: ik kreeg antwoord op mijn vraag ..... en nog wat meer om bij te leren _/-\o_. Als het overstralen mogelijk weg is ben ik al heel tevreden. Toch eens kijken naar zo'n S9900 .........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
  • Laatst online: 13-09 19:50
Edit: Niet meer van Toepassing

[ Voor 94% gewijzigd door Fransfb op 08-04-2015 08:38 . Reden: Geen advies meer nodig. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphandor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:01
Ik gebruik nu nog een oude trouwe Canon A60, maar afgelopen vakantie zat ik me te ergeren aan de lage zoom, het hoge gewicht en het ontbreken van een goede beeldstabilisatie. Tijd voor een opvolger! :)

Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
200 euro

Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
instap/travelzoom

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakantie, af en toe foto's van te verkopen spullen (waarbij ik het wel belangrijk vind dat de kleuren een beetje kloppen).
Ik wil ook graag dat de foto's er bij weinig licht nog goed uit komen (of in elk geval zo goed als mogelijk in deze prijsklasse).
Ik heb de meeste handmatige instellingen van mijn A60 nauwelijks gebruikt. Meestal pak ik een preset. Soms stel ik wit-balans, belichtingstijd of ISO in.
Snufjes als WIFI, NFC en GPS vind ik niet belangrijk.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom
Nadat het wegstrepen van een heleboel camera's op basis van reviews, verkrijgbaarheid, prijs en specificaties hield ik deze drie kandidaten over:
pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX350 Zwart (zie review op photography blog)
pricewatch: Samsung WB350F Zwart (zie review op photography blog)
pricewatch: Nikon Coolpix S7000 Zwart (zie review op photography blog)

Ze hebben een beeldsensor van dezelfde grootte en ontlopen elkaar weinig qua prijs, zoom en Mpixels. De Sony springt er voor mij uit vanwege het lage gewicht en de hoge batterijduur. De Nikon is vrijwel even zwaar, maar de batterij gaat maar half zolang mee.

Ook met reviews er naast vind ik het lastig om te bepalen wat de verschillen zijn qua automaat en de prestaties bij weinig licht. Naar het bedieningsgemak moet ik nog eens rustig kijken.

Ideeën?
Ik denk dat ik er sowieso wel op vooruit zal gaan in vergelijking met mijn huidige toestel :P

[ Voor 7% gewijzigd door Sphandor op 22-04-2015 07:34 . Reden: link naar nikon camera was fout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een behoorlijke set die ik gebruik als ik ga fotograferen, omdat mijn vrouw beginnend prof is (Nikon D600 met een paar mooie lenzen bij). Echter zoiets is een volle rugzag en vrij zwaar. Niet handig voor een dagje uit, waar je wat kiekjes wil maken ter herinnering.

350 euro

high-end voor zover mogelijk voor dit geld

Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Compact en licht. Redelijke foto's bij matige lichtomstandigheden. Heel veel zoom is niet nodig (ben ik geen voorstander van). Groothoek is wel fijn. Zelf diafragma, sluitertijd en ISO kunnen bepalen. RAW kunnen schieten. Beeldstabilisatie is prettig.
Verder boeien me zaken als WiFi, GPS, touchscreens, tiltbare schermen en wat al niet meer zij helemaal niets.

Ik zoek binnen mijn budget vooralsnog naar de camera's met iets grotere sensor.

Kom dan uit op:
Nikon P340
Fuji XQ 1 of XQ 2
Canon S120
Sony RX100 (eerste versie)

An sich heeft de Sony, ondanks de leeftijd, de beste papieren lijkt het. Helaas heb ik zeer nare ervaringen met de service van Sony gehad in het verleden, waardoor ik niet graag meer iets van dat merk koop. De XTRANS sensor uit de XQ spreekt me erg aan, maar ik lees zeer wisselende reviews. Ook nog even gedacht aan een Nikon 1 J4 met 11-27.5 erbij, maar.... met lens toch wat groter en zwaarder en geen beeldstabilisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
RDDR: als je dit topic terugleest, zal je zien dat meerdere mensen in jouw situatie hebben gezeten. Telkens weer is de RX100 de beste keus.

Er is voor dat geld gewoon geen betere keus dan de RX100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@link007: ook nu nog? Model is immers al behoorlijk op leeftijd en een mk2 of 3 boven mijn budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus dan kan ie opeens niet meer de foto's maken die hij toen maakte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, natuurlijk niet, maar de beste van een paar jaar geleden kan wel nu middelmatig presteren, doordat de concurrentie verder gaat.

Ben meer thuis in slr land en een Nikon D2h was ooit een van de beste camera's en nu slechter in image quality dan een instap d3300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 19:26:
@link007: ook nu nog? Model is immers al behoorlijk op leeftijd en een mk2 of 3 boven mijn budget.
Ik heb ook bewust voor de mk1 gekozen ongeveer een jaar geleden. De 2 en 3 zijn vast beter, maar ook een stuk duurder. Ik heb https://flic.kr/p/nUS2S5 gemaakt met mijn rx100.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer 350, mag eventueel minder zijn :)

• Wat voor compactcamera wil je? (zie ook Soorten compacts)
Travelzoom/High End

• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakantie kiekjes, close ups. Uitleg; gebouwen en omgeving (vakantie), bloemen en planten (macro) Panorama, eventueel met hulp van photoshop (gebeurt nu ook)

• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik stond op het punt de Sony Alpha A5000 te nemen omdat hij bij Amazon.de erg aantrekkelijk geprijsd is. Ben gaan twijfelen door de beperkte zoom functie. Ze heeft nu 5x zoom en dit toestel heeft 3,125x zoom.
en
De RX100 omdat er hier erg veel over gesproken wordt, is duurder maar heeft wel meer zoom, is kleiner en compacter.

-- extra uitleg --

Mijn vriendin heeft nu sinds 2009 de Nikon Coolpix P60 Dit toestel heeft de halve wereld al gezien en mijn vriendin heeft diverse foto cursussen gevolgd. Ze zegt al tijden dat "het volgende toestel moet wel meer kunnen en wil ik meer zelf instellen"

De meeste instap compact camera's vallen al af denk ik.

Vorig jaar is haar toestel gevallen, niet hard maar wel op een zandige ondergrond waardoor de lens bescherming niet meer goed functioneert en er door de val een krasje op de lens is gekomen. Je ziet er weinig van op de foto's maar voor haar is het toestel bijna heilig (zeer veel exotische vakanties en tochten mee gemaakt)

Omdat ze binnenkort jarig is ben ik op zoek gegaan op het internet, helaas zoals bij alle producten zijn er meer bomen in het bos en heb ik nu geen overzicht meer. Ik ben bang dat ik door alle info op internet en de onervarenheid van mezelf, dingen door elkaar haal. Waarom hebben sommige camera's een lens van 5mm-15mm terwijl haar oude 36mm-180mm heeft. Moeten er dan verplicht andere lenzen bij om iets van ver dichter bij te halen? Kan een 20MP camera met 3x zoom eventueel digitaal (op het moment of after effects) de zelfde foto's creëren als de oude 5x zoom 8MP camera? vragen, onzekerheid, te veel info ;( help!

Kleine samenvatting
- klein en licht
- veel manual settings
- macro
- ongeveer 5x zoom
- voorkeur met flits

[ Voor 4% gewijzigd door RedRayMann op 20-04-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2015 @ 20:08:
Nee, natuurlijk niet, maar de beste van een paar jaar geleden kan wel nu middelmatig presteren, doordat de concurrentie verder gaat.

Ben meer thuis in slr land en een Nikon D2h was ooit een van de beste camera's en nu slechter in image quality dan een instap d3300
Dat is wel een heel wat groter tijdsverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is zeker waar, maar 2012 is ook alweer even terug, vandaar de vraag ;-)
Uitvergroten maakt soms een punt helder

@sj44k13: thanks, ziet er erg goed uit!! Is die van statief genomen? Wat was de ISO waarde?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2015 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
De verschillen tussen de MK 1, 2 en 3 zijn niet zo heel groot. Ze hebben een andere lens erin gezet (maar ook dat verschil valt wel mee) en de MK 3 heeft een viewfinder. Die viewfinder is wél een grote toevoeging, maar daar betaal je dan wel flink extra voor.

De beeldkwaliteit is zo goed als hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-09 21:51
Ik zie dat ik kwa wensen en eisen redelijk in de buurt zit van Sphandor en RDDR.

Vanavond heb ik de wensen en eisen goed doorgesproken met vrouwlief en ga morgen naar BCC/MM om de toestellen te bekijken en te voelen.

Vanaf de P60 zijn alle toestellen op deze pagina vele malen beter. Dus de voorstellen van Sphandor ga ik ook nog even bekijken. Die zijn namelijk klein licht en goedkoper (misschien iets minder opties of "high end" maar voor mijn vriendin goed genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks all.... gaat dus de RX100 worden of.... de Panasonic GM1 gezien ik nog een 14-42 X PZ heb liggen hier.

Kwaliteit daarvan is beter en kan een ex-demo kopen voor dezelfde prijs als de RX100. Echter. met lens (ondanks dat die heel dun is), blijft het toch een stuk dikker en minder 'pockatable'

UPDATE: net de knoop doorgehakt en toch de Panasonic GM-1 gekocht. Iets groter, maar wel een grotere sensor.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 22-04-2015 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 13:35
Aangezien ik deze zomer Vietnam eens ga bezoeken, dacht ik dat het de ideale moment was om eens een fatsoenlijke camera te kopen (gebruik momenteel de -zeer matige- camera van mijn htc one m8).

200-250 euro
• Wat voor compactcamera wil je?
Instap/Travelzoom
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Vakantiefoto's, meeste in goede lichtkwaliteit. Video's zullen er niet veel gemaakt worden. Beeldkwaliteit is de nr 1 vereiste, gps zou leuk zijn, wifi is niet echt nodig.
Na reviews te lezen kwam ik op 3 modellen
Panasonic DMC-TZ40: reviews zijn wat gemengd, bij de ene is de kwaliteit top, bij andere slechts matig, verder goed uitgerust. Respons
Canon Powershot Sx-700 SH: Komt qua beeldkwaliteit in veel reviews heel goed uit (inc hier op tweakers), maar mist dan wel weer wat advanced features (zoals gps, dat omslachtig via smartphone moet) en heeft een matige batterijduur.
Sony Cybershot DSC-HX50V: Zou qua beeldkwaliteit ook goed zijn, zij het iets minder mogelijks? Verder ook goed uitgerust.

Ik zie hier helaas het bos door de bomen niet meer. Is er een camera die echt boven de andere uitsteekt in dit geval (met beeldkwaliteit als belangrijkste factor)? Of zijn het allemaal wel goede opties?

Alvast dank,

Edit: aangezien het allemaal wat dicht bij elkaar lag, heb ik de TZ40 gekozen, deze leek me toch het beste compromis van de 3.

[ Voor 4% gewijzigd door Cooki3s op 28-04-2015 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ferdy538
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-02 21:19
Op dit moment ben ik alvast aan het kijken voor mijn eerste compact camera voor mijn vakantie in Canada.

350 - 450 euro

Wat voor compactcamera wil je?
High end en/of travelzoom

Hij zal voornamelijk gebruikt worden om vakantiefoto's te maken.

Op dit moment twijfel ik uit de onderstaande modellen. Ik weet niet hoeveel ik in beeldkwaliteit in zal leveren met een travelzoom in vergelijking met een RX100. Daarnaast vind ik het moeilijk om te beoordelen of ik genoeg zal hebben aan de zoom van een RX100.

Sony HX90v: Veel zoom en een nieuwe Zeiss lens. Daarnaast dezelfde beeldprocessor als de RX100III. EVF.
Panasonic TZ70: Vergelijkbaar aan de hx90v, echter iets minder compact.
Sony RX100 (eerste versie): Maakt zeer goede foto's alleen minder zoom.
Sony RX100 (tweede versie): Vergelijkbaar aan de eerste versie RX100, echter heeft de tweede versie een kantelbaar scherm en wifi.

Ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door ferdy538 op 02-05-2015 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Als je een travelzoom wilt kopen, kan je eens naar de SX700 kijken: pricewatch: Canon PowerShot SX700 Zwart.

Ik zie niet meteen een reden om 200 euro meer uit te geven voor je Sony HX90V. Ik weet natuurlijk ook niet of je fotografie wat serieuzer wilt beoefenen en dus meer een high-end compact wilt. Je hebt verder ook nog de Canon S120 of Canon G16.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-09 21:30
ferdy538 schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:25:

Panasonic TZ70: Vergelijkbaar aan de hx90v, echter iets minder compact.
Sony RX100 (eerste versie): Maakt zeer goede foto's alleen minder zoom.
In 2012 stond ik voor de keuze tussen o.m. de Panasonic TZ-30 (zelfde sensor grootte als de TZ-70 alleen minder zoom) en de Sony RX 100. Uiteindelijk koos ik voor de TZ-30 omdat die meer dan 2x zo goedkoop was (RX 100 was hagelnieuw en nog duur toen). Achteraf gezien had ik beter toch voor de RX 100 kunnen kiezen: ik gebruik de zoom niet zoveel en de fotokwaliteit van de de TZ-30 valt mij tegen. Op een 1920 x 1080 scherm ziet het er nog wel aardig uit maar als ik de foto's op ware grootte bekijk dan wordt het een aardige smeerboel (zeker bij sterk ingezoomde foto boven 10x zoom). 4K UHD schermen staan ook voor de deur: als ik mijn foto's over een paar jaar op zo'n scherm bekijk dan zien ze er vast niet goed uit. Een 1" sensor camera zoals de RX 100 lijkt me een stuk toekomstbestendiger.

Ik zou een travel compact met kleine sensor en groot zoombereik alleen nog overwegen als je zoveel zoom écht nodig hebt. Dat moet je uiteraard zelf bepalen. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Max. €400

Wat voor compactcamera wil je?
Travelzoom / High-end

Ik heb een Sony A6000, maar kan deze in de meeste gevallen niet gebruiken bij concerten. Daarom ben ik op zoek naar een compactcamera die ik zonder problemen mee kan nemen naar concerten. Als eis heb ik dat het RAW kan schieten en goed kan functioneren in donkere zalen. Aangezien het niet altijd mogelijk is om heel dicht bij een podium te komen (grote concerten, festivals) zou ik graag wel iets willen met een redelijke zoom.

Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Eigenlijk kwam ik al heel snel bij de Sony RX100 uit. De RX100 II en III voegen naar mijn idee voor mij persoonlijk niet veel toe en de prijzen zijn ook ruim boven mijn budget. Enige waar ik met de RX100 mee zit is of het wel genoeg zal zijn als ik een keer niet dicht bij een podium zal staan. Verder heeft het eigenlijk alles waar ik om vraag (goed in donker, kan RAW schieten n veel positieve reviews). Wat denken jullie? Zijn er nog andere camera's waar ik naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:28
Ik ben ook op de markt voor eventueel een nieuwe (compact) camera. De camera zal voornamelijk gebruikt worden voor het maken van vakantiefoto's.

Ter referentie, op dit moment gebruik hiervoor een (oude) Casio EX-Z 1080. Op zich ben ik best tevreden over de camera als ik foto's neem als er veel omgevingslicht is, maar ben een stuk minder tevreden als ik foto's neem bij weinig licht. De foto's bevatten dan veel ruis en zijn vaak bewogen.

Dus waar ben ik wel naar opzoek in een camera:
- Goede prestaties met weinig omgevingslicht/ in het donker
- Goede stabilisatie bij het maken van foto's, ik wil dus geen/weinig bewogen foto's maken
- Ik vind het maken van foto's leuk, maar ben geen expert. Ik zou dus graag ook goede kant en klaar foto's kunnen schieten (maar de mogelijkheid om met de instellingen te kunnen spelen is wel een pre)
- Handzaam
- Het moet wel een echte verbetering zijn t.o.v. mijn Casio EX-Z 1080

Budget: Zo'n EUR 300 (maar liever minder)

Nu heb ik na wat onderzoek eigenlijk drie kandidaten op het oog:
- Canon SX700: komt als beste uit de test in de Best Buy van Tweakers. Ligt in mijn price range, maar heb niet behoefte aan een travelzoom (zeker niet als dat ook de beeldkwaliteit benadeeld)
- Sony RX-100: lijkt de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben, maar ik vind hem wel aan de dure kant.
- Sony A5000: niet veel op aan te merken, al denk ik persoonlijk niet later uit te breiden met een nieuwe lens.

Tot slot kijk ik ook nog met en schuin ook naar de Nikon D3200 (verkeerde topic, weet ik): een betaalbare dSLR heeft altijd ene bepaalde 'aantrekkingskracht', maar praktisch gezien is deze denk ik te groot als vakantiecamera. Echter, als de D3200 echt het beste bij mijn wensen past wil ik hem wel overwegen.

Heeft iemand nog wat zinnigs te zeggen over het bovenstaande om mijn keuze te vergemakkelijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:51
Als je het zoombereik niet nodig hebt kan je ook nog kijken naar de Canon S120, is ook behoorlijk klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
Binnenkort is mijn dochter jarig. Ze wordt dan zes. Zij is een redelijke fan van foto's maken met onze smartphones en ik wil haar graag een foto toestel geven op haar verjaardag. Nu heb je digitale toestellen speciaal gericht op kinderen, alleen zijn die wat betreft foto kwaliteit naar wat ik begrepen heb bagger slecht (VTech Kidizoom Twist Plus). Nu is ze redelijk zuinig op haar spulletjes, maar het is een blijft een kind, en die laten dingen wel eens slingeren of vallen (als ze foto's maakt met mijn dslr dan is ze ook super voorzichtig, maar ja... ze weet dat pappa's speelgoed heilig is :P)

De vragen:
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven? Moet leuk blijven. 75 is het budget. Maar is rekbaar
• Wat voor compactcamera wil je? Gewone instapper dus.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen? Zie omschrijving boven

Rollei Sportsline 60 Roze: Pro's roze, kan tegen een stootje Cons Rollei, nooit van gehoord
Nikon COOLPIX 100: Pro's nikon, touchscreen Cons Kwetsbaarder
Easypix W1400 Active: Pro's voor en achter scherm, redelijk hufterproof Cons Weer een B merk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou kiezen voor een normale compactcamera en dan een nekstrap erbij, zodat ze de camera niet kan laten vallen. Als je een kind leert om hier mee om te gaan, dan is ze er ook zuinig op. Zoals je zelf al zegt over je dslr. Als je haar een kinder camera geeft met het idee: maakt niet uit hoe je er mee omgaat, dan zal ze er ook niet zo zuinig mee omgaan. Met een gewone camera, zal ze het apparaat meer weten te waarderen. Genoeg kinderen van 6 die prima om kunnen gaan met duurdere "volwassen" spullen. Dus ga voor de Nikon in je lijstje. Touchscreen is helemaal handig voor haar, want ze kan ook met je smartphone overweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Ik weet het zo net niet.. Voor een kind lijkt mij juist zo'n 'rugged' camera beter. Dan kan ze meteen onderwater foto's maken, in 't zwembad foto's maken, in de zandbak foto's maken, etc.

Puur vanuit het perspectief van een kind van 6, zou ik zeggen dat een waterdichte camera beter is.

Misschien deze? pricewatch: Nikon Coolpix S33 Roze

Als je dochter veel foto's maakt, is het de meerprijs zeker waard, aangezien dit een mooie aanvulling is op de gebruikelijke vakantiefoto's. Door de waterdichtheid krijg je een heel ander beeld van je vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:31
ik heb mijn dochter van zes een Nikon s32 gegeven! uitstekende keuze. Rugged, onderwaterfoto's maken (erg leuk in het zwembad!), zeer eenvoudige bediening en een aantal leuke kinderopties. Denk hierbij aan een spiegelfunctie, sluitergeluiden zoals een blaffende hond, en automatisch kaders om de foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiuri
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:28
TheJVH schreef op zondag 03 mei 2015 @ 21:24:
Als je het zoombereik niet nodig hebt kan je ook nog kijken naar de Canon S120, is ook behoorlijk klein.
Bedankt voor je reactie. Is deze Canon S120 behalve klein ook beter dan de eerder genoemde alternatieven die ik overweeg? Formaat is voor mij namelijk niet de belangrijkste factor, sterker nog ik zou zelfs een dSLR overwegen als deze het beste bij mijn wensen past, ondanks zijn formaat. Maar volgens mij past een dSLR niet het beste bij mijn wensen, ook omdat ik nu al vrij zeker weet dat ik het toch met de standaard lens kit zou doen en niet extra lenzen erbij aan zou schaffen.

Dus als ik mij focus op de volgende drie punten:
- Prestaties met weinig omgevingslicht / in het donker
- Stabilisatie bij het maken van foto's, ik wil dus geen 'motion blur'
- Goede kant en klaar foto's kunnen schieten (maar de mogelijkheid om met de instellingen te kunnen spelen is wel een pre)

Welke camera (compact/dSLR/systeem) past dan het beste bij mijn wensen en valt binnen mijn budget van maximaal 350 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Op basis van je wensenlijstje; 2e hands dSLR. Maar zelfs een D3200 kit is nieuw onder de 350.

Of de Sony RX100 eerste versie als het compact moet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Mestreechs volksleed:
Jao diech höbs us aon 't hart gelege, Mestreech door alle ieuwe heer
Veer bleve diech altied genege, En deilde dreufheid en plezeer....etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
mijn vrouw is fuji-fanaat. Voor moederdag wil ik haar een XF1 kopen. Nu zie ik op MP bij diverse aanbieders XF1 camera's voor rond de 70 a 80 euro. Nieuw.... Kan dat wel? Is er iets bekend over rebranded, frauduleuze of andere onzin omtrent deze camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-09 22:00
.

[ Voor 137% gewijzigd door SaphuA op 31-01-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Max 400
travel/bridge? Hoeft niet in broekzak te passen, maar moet handzaam genoeg zijn om makkelijk mee te nemen in tasje om nek of dergelijke, geen hele rugzak nodig. Graag aardige zoom, maar hoeft niet extreem.
Foto's binnenhuis (minder licht), dierentuin (zoom), macro.
Ik heb nu een Samsung S4 zoom telefoon, de camera heeft 10x zoom, sensor volgens mij 1/2.3", diafragma 3,1-6,3. Ik maak de meeste foto's in een voorgeprogameerde stand, maar wil me graag wat meer erin verdiepen en dus handmatig in kunnen stellen.
Als ik een camera koop moet deze vooral duidelijke meerwaarde hebben boven mijn telefoon... Betere beeldkwaliteit, sneller, makkelijker instelbaar. Nu begrijp ik dat de meeste compactcamera's een sensor van 1/2.3" hebben. Schiet ik er echt iets mee op in kwaliteit als diafragma bv 2,8 wordt ipv 3,1?
Wifi zou leuk zijn, EFV lijkt me handig maar geen ervaring mee nog, GPS niet nodig. Geen idee of ik raw zou gebruiken...
Panasonic Lumix FZ200
Nikon Coolpix S9900
Fuji FinePix S1
...?
Ik zie dat iedereen Sony RX100 adviseert, maar vraag me af of ik het red met zo weinig zoom... Ik kan niet echt een middenweg vinden, grotere sensor en gemiddelde zoom? De meesten die ik hierboven noem hebben eigenlijk meer zoom dan hoeft en vraag me af of ze echt betere kwaliteit foto's maken dan mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

Een compact camera met kleine sensor en met een flinke zoomlens erop is vanwege het sensorformaat en lens die ervoor zit per constructie niet echt geschikt om je te verdiepen in fotografie. Ook al kun je alles zelf instellen, dan nog beperk je je mogelijkheden. Zo kun je portretfotografie (het isoleren van onderwerpen) min of meer vergeten, want je hebt gewoon teveel scherptediepte.

De compactcamera's die dit wel kunnen, zoals bijvoorbeeld de Sony RX100 hebben dan ook een grotere sensor en een lens met een kleiner bereik. Eigenlijk is het simpel, hoe groter het zoombereik, hoe groter de lens. Hoe kleiner de scherptediepte je wilt hebben, hoe groter de lens en sensor. Zou een 10x zoom willen hebben in combinatie met een grote sensor dan wordt dat gewoon ontzettend moeilijk zonder er een bakbeest van een camera van te maken en dan heb je geen compact meer.

Als je serieus met fotografie aan de gang wilt gaan, zou ik op zijn minst met genoemde RX100 beginnen. In het andere geval voldoet elke van de drie genoemde camera's ook.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een dierentuin is de RX100 niet echt heel handig. Wil je meer zoom en toch die grotere sensor: Sony RX10 en Panasonic FZ1000. 2 behoorlijk prijzige camera's, maar bieden wel diezelfde 1" sensor, maar wel met een behoorlijk zoombereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank voor de reacties :-)
Budget houdt bij 400 toch wel op helaas
Sensor hoeft niet perse 1" te zijn... wil alleen duidelijk verschil met mn telefoon. Als ik 400 euro uit ga geven en de foto's zijn maar net beter dan mn telefoon is het het geld niet waard...
Zie nu Fuji Finepix HS50EXR, 1/2" sensor, F 2,8-5,6, 42x zoom
of Panasonic DMC-LF1, 1/1,7"sensor, F 2-5,9, 7x zoom
Zou dat wat verschil maken of erg weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
De sensor zorgt nu juist voor de beeldkwaliteit. 1" is écht al minimaal. Veel kleiner heeft weinig zin.

En als je budget zo krap is: waarom geen tweedehands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Uhm tja...
Zou een optie zijn als ik de verkoper kende, maar iets elektronisch kopen van een onbekende vind ik net wat te spannend ;-) Vooral aangezien ik als amateur vast niet gelijk zie als er iets aan mankeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
.

[ Voor 119% gewijzigd door SaphuA op 29-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ralph Smeets

Ralph Smeets

sinds 10-7-2009

@1Hanneke
Met een budget van 400 euro zou je in principe een systeem camera moeten kunnen kopen. Alleen heb je dan niet het zoombereik dat je wilt. Echter, je kunt er later nog altijd een zoomlens bij kopen. Dus je zorgt dat je nu een leuke basis hebt die je later kunt uitbreiden met meer zoom. Een kleine systeemcamera met een extra objectief neemt niet heel veel plaats in beslag, bijvoorbeeld:
pricewatch: Olympus PEN Pen E-PL6 + M.Zuiko Digital 3,5-5,6/14-42 II R Zwart
pricewatch: Sony Alpha A5000 + 16-50mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Panasonic Lumix G DMC-GF6X Zwart
Zeer zeker Olympus is hierbij interessant aangezien je voor net geen 160 euro al een extra zoom-lens voor meer bereik erbij kan kopen:
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R Zilver
Sowieso kun je Panasonic lenzen op Olympus en omgedraaid gebruiken. Let wel dat een Olympus lens op een Panasonic niet gestabiliseerd is, aangezien Olympus de stabilisatie in de camera zelf heeft ingebouwd, waardoor elke lens op een Olympus gestabiliseerd is.

Mestreechs volksleed:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigagiel
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-08-2024
Ook ik ben opzoek naar een camera rond de 400 euro. Ik had de RX100 van mijn vriendin gekregen maar vandaag teruggebracht. Ondanks de lovende recensies is de camera inmiddels alweer 3 jaar oud. Over een maandje komt Sony met dé nieuwe travelzoom compactcamera Sony HX90 voor dezelfde prijs. De hands-on zijn positief dus daar ga ik nog even op wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaphuA
.

[ Voor 114% gewijzigd door SaphuA op 29-01-2016 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Gigagiel schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 21:39:
Ook ik ben opzoek naar een camera rond de 400 euro. Ik had de RX100 van mijn vriendin gekregen maar vandaag teruggebracht. Ondanks de lovende recensies is de camera inmiddels alweer 3 jaar oud. Over een maandje komt Sony met dé nieuwe travelzoom compactcamera Sony HX90 voor dezelfde prijs. De hands-on zijn positief dus daar ga ik nog even op wachten!
Ik kan je garanderen dat de RX100 betere beeldkwaliteit heeft dan de HX90. Moderne sensors zijn bijna niet meer te verbeteren binnen de huidige technologie, en hangt dus voor 90% af van sensorgrootte.

Of is beeldkwaliteit niet het belangrijkste voor jou?

[ Voor 3% gewijzigd door link0007 op 06-05-2015 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigagiel
link0007 schreef op woensdag 06 mei 2015 @ 22:47:
[...]
Of is beeldkwaliteit niet het belangrijkste voor jou?
Beeldkwaliteit staat uiteraard op 1 en zoom op 2. Wat is het resultaat als je een foto's cropt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Gigagiel schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 07:36:
[...]

Beeldkwaliteit staat uiteraard op 1 en zoom op 2. Wat is het resultaat als je een foto's cropt?
Hangt ervan af hoe ver je cropt. Je kan hier full-size foto's downloaden waar je mee kan spelen: http://www.photographyblo...hot_dsc_rx100_iii_photos/

Ik vond vooral die foto van het huis een goede, vanwege de goede belichting (lekker zonnig) en goede scherpte (de 10e rij van boven, in het midden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kyran
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-11-2020
Even een kleine terugkoppeling. Uiteindelijk heb ik inderdaad gekozen voor de Sony RX-100 en damn wat een beestje is dat zeg. Super compact, past gewoon inclusief een Lowe Pro cover in mijn broekzak en maakt prachtige foto's.

Ik heb het dinsdagmiddag gekocht en dinsdagavond stond ik er al mee in de Gelredome bij AC/DC. Gebruik was aardig makkelijk aangezien de meeste Sony camera's dezelfde functies hebben en ik al een Sony A6000 heb.

Een paar foto's zijn te vinden op mijn Flickr account.

Ik kan het echt iedereen die een camera van rond de 400 euro zoekt aanraden. Enige kleine nadeel is een lage zoombereik, maar die 20MP maakt het meer dan goed als je wat gaat croppen.

[ Voor 13% gewijzigd door Kyran op 08-05-2015 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hallo ik ben friso,

ik ben 13 jaar en hou heel erg van vogels ik heb een verrekijker maar nog geen camera om het vast te leggen nu ben ik dus op zoek naar een camera met veel zoom zodat ik vogels op afstand kan fotograferen, ik heb gelezen dat bridge cameras hier voor geschikt zijn, maar het aanbod is enorm en ik snap er weinig van. wat is nou de beste.

statief heb ik al
gewicht en formaat maakt niet uit
liefst met een grip
meer dan 20x zoom
budget van 200 euro

zelf had ik een camera als de canon powerschot sx400is in gedachten, is dit een goede? ik hoef niet te fotograferen met weinig licht, de camera moet scherpe fotos kunnen maken met veel zoom.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2015 @ 20:10:
hallo ik ben friso,

ik ben 13 jaar en hou heel erg van vogels ik heb een verrekijker maar nog geen camera om het vast te leggen nu ben ik dus op zoek naar een camera met veel zoom zodat ik vogels op afstand kan fotograferen, ik heb gelezen dat bridge cameras hier voor geschikt zijn, maar het aanbod is enorm en ik snap er weinig van. wat is nou de beste.

statief heb ik al
gewicht en formaat maakt niet uit
liefst met een grip
meer dan 20x zoom, maar het lieftst geen 40 of 50 vanwege sensor.
budget van 200 euro

zelf had ik een camera als de canon powerschot sx400is in gedachten, is dit een goede? ik hoef niet te fotograferen met weinig licht, de camera moet scherpe fotos kunnen maken met veel zoom.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sensor is bij een 20x zoom bijna altijd hetzelfde formaat als bij een 40-50x zoom, dus daar hoef je het niet voor te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok dan is mijn keuze denk ik gemaakt.

Ik ga voor de Canon PowerShot SX510 HS, kun je ook zelf dingen instellen zoals sluitertijd, heeft wel 1080p, en doet het wat beter met weinig licht. Heeft ook betere sensor en het toestel is niet duurder dan de canon powershot sx400is.

bedankt

[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 10-05-2015 17:21 . Reden: dubbelpost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:45
107mb schreef op dinsdag 05 mei 2015 @ 17:07:
mijn vrouw is fuji-fanaat. Voor moederdag wil ik haar een XF1 kopen. Nu zie ik op MP bij diverse aanbieders XF1 camera's voor rond de 70 a 80 euro. Nieuw.... Kan dat wel? Is er iets bekend over rebranded, frauduleuze of andere onzin omtrent deze camera?
Dat is geen vreemde prijs. De Albert Heijn heeft ze een tijdje terug voor 50 euro per stuk verkocht. Daar zijn waarschijnlijk wel wat handelaars op gedoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
JP12 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:38:
[...]

Dat is geen vreemde prijs. De Albert Heijn heeft ze een tijdje terug voor 50 euro per stuk verkocht. Daar zijn waarschijnlijk wel wat handelaars op gedoken.
thanks voor de reply. Ik heb hem sowieso gekocht. Erg fraai apparaat moet ik zeggen, met een bijzondere manier van inschakelen. De camera produceert erg fraaie jpg's, maar dat is bekend van Fuji.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Verwijderd schreef op zondag 10 mei 2015 @ 15:06:
ok dan is mijn keuze denk ik gemaakt.

Ik ga voor de Canon PowerShot SX510 HS, kun je ook zelf dingen instellen zoals sluitertijd, heeft wel 1080p, en doet het wat beter met weinig licht. Heeft ook betere sensor en het toestel is niet duurder dan de canon powershot sx400is.

bedankt
als ik jou was, zou ik marktplaats gaan afstruinen naar bv een canon 400D + 18-55 + 70-300 mm lens (tamron/sigma/canon) of een 55-250 lens. Niet meer het nieuwste, maar voor jouw doel meer dan capabel. Zo'n set kun je zeker voor onder de 200 euro scoren.

onderstaande foto's zijn met een sigma 70-300 (non-APO) gemaakt (niet door mij hoor ;-) )
https://www.flickr.com/ph...4/sets/72157613024843638/

[ Voor 11% gewijzigd door 107mb op 13-05-2015 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heel erg bedankt heb op marktplaats voor hetzelfde geld als 510hs een 400d gevonden bij een occasions zaak met garantie. ga ik denk ik kopen die fotos zijn prachtig

dus als ik het goed heb heeft een lens van 70-300mm ongeveer 4x zoom maar omdat de kleinste brandpuntafstand al ingezoomd is heb je vergeleken met het oog 10x zoom klopt dat

[ Voor 32% gewijzigd door Universal Creations op 13-05-2015 21:53 . Reden: Voortaan de "wijzig" knop gebruiken ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Niet online
Je moet ongeveer rekenen dat 1x zoom 28mm is. Dus 300mm is inderdaad 10x zoom.

Echter: jouw camera heeft een iets kleinere sensor, waardoor je nog iets verder ingezoomd bent. Je moet dus die millimeter-getallen van je lens vermenigvuldigen met 1.6. Dan wordt het dus 480mm, en dus heb je dan zo'n 17x zoom (480/28 = 17.1). Als het goed is heb je ook een andere lens erbij, waarschijnlijk iets van 18-55mm. En rara: 18×1.6 = 29mm. Je breedste stand zou dan dus inderdaad 1x zoom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo werkt dat niet. Het oog is totaal niet te vergelijken met een camera, ook al wordt dat vaak gedacht.
Zoom is niets meer of minder dan de factor tussen minimale brandpuntsafstand en maximale brandpuntsafstand. Zo is die 70-300 inderdaad ongeveer 4x zoom.
Hoe moet je 300mm op je 400D nu vergelijken met een compactcamera? Bij compactcamera's staan meestal omgerekende brandpuntsafstanden (vergeleken met het oude filmrolletje) qua beeld. Dus een 25-400mm compactcamera is qua beeldhoek te vergelijken met een 25-400mm lens op een analoge 35mm camera. Bij systeemcameralenzen (dus ook die van dslr's) geven ze de echte brandpuntsafstanden op, maar vanwege de iets kleinere sensor dan het 35mm filmrolletje, moet je nog vermenigvuldigen met 1,6x (bij Canon). Dus zoals link0007 al zegt, wordt dat 480mm aan het lange eind qua beeldhoek.
Dus als je een 18-55 en 70-300 hebt, kun je dit vergelijken met een compactcamera waarbij brandpuntsafstanden staan vermeld van 29-480mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:39
Hoi ik wil een compactcamera voor mijn vakantie naar Thailand.
Ik heb nu een spiegelreflex (redelijk goedkoop hoor) maar vind die echt te zwaar/groot.

Nu heb ik vanmiddag even gekeken bij de MM en heb daar de Olympus Stylus 1 gezien voor €499.
Machtig mooi ding.
Maar nu is mijn vraag eigenlijk: er zit op deze geen wifi.. is dit echt een supertoevoeging dat dit er wel op zit?
of zeggen jullie: joh laat dat wifi zitten en die Olympus is een geweldig ding.
De recensies zijn wel lovend.

of hebben jullie alternatieven die beter zijn voor een (kleine) meerprijs?
Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:50

copykat

Good copy isn't bad

beebie121 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:26:

Maar nu is mijn vraag eigenlijk: er zit op deze geen wifi.. is dit echt een supertoevoeging dat dit er wel op zit?
of zeggen jullie: joh laat dat wifi zitten en die Olympus is een geweldig ding.
De recensies zijn wel lovend.
volgens hier zit er wél WiFi op de stylus 1.
En volgens mij gebruik je het voor remote bediening via je mobiel of om foto's over te sturen zonder touwtje
(touwtje is sneller vermoed ik)
beebie121 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:26:
Hoi ik wil een compactcamera voor mijn vakantie naar Thailand.
Ik heb nu een spiegelreflex (redelijk goedkoop hoor) maar vind die echt te zwaar/groot.

of hebben jullie alternatieven die beter zijn voor een (kleine) meerprijs?
Alvast bedankt :)
misschien een 1inch sensor camera?
Als ik als voorbeeld dit bekijk weet ik niet of je de meerprijs 90% 75% en de iets grotere body wilt accepteren.
Maar 4k filmen en overall veel plus punten in de vergelijking is het misschien een fijne vakantie camera.
meer optisch bereik, time laps foto (best grappig)

[ Voor 0% gewijzigd door copykat op 16-05-2015 01:12 . Reden: rekenen is ook een vak ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
  • Optie 1: Sony RX100 II of Canon G7X. Erg capabele compact camera's met 1" sensoren voor een redelijk scherpe prijs (€500).
  • Optie 2: Sony RX100 III. De beste compact camera die je kan krijgen, is de meerprijs zeker waard (€700).
  • Optie 3: Sony RX10 of Panasonic FZ1000. Vergelijkbaar met een RX100 III, maar met meer zoom. Formaat is wel flink groter (€750-€850).
Als je even laat weten of het formaat van een RX10 of FZ1000 een probleem is en of je je budget eventueel wilt oprekken richting de €700-€800 kunnen we wat specifieker in gaan op de mogelijkheden :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:39
Hey mensen,
Ik heb voor nu de Olympus gekozen. Maar ik heb de afspraak dat ik hem een week kan gebruiken. Mocht ik hem niet goed vinden kan ik hem inruilen.
Ik heb de RX100 II al gehad en ik moet eerlijk zeggen dat die me niet goed beviel. Ik ben zowieso niet een grote sony fan.
Bedankt nogmaals voor jullie info!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Ik zou het een wonder vinden als ik voor volgende week zondag een geschikte camera heb gevonden, maar we kunnen het altijd proberen. :+

€200-€250

Middenklasse/travelzoom

Vakantiefoto's, niets meer en niets minder. Het is eigenlijk een cadeautje voor m'n ouders die er zelf mee om moeten gaan op vakantie. Zij schieten volledig op Auto. :+ Dingen als Wi-Fi en GPS zijn een leuke bijkomstigheid, maar absoluut niet verplicht.

Momenteel maken zij nog foto's met de eerste digitale camera die wij hebben gekocht, een PowerShot A540 (6MP, 4x zoom). Voor die tijd een prachtige camera, maar nu denk ik toch wat achterhaald.

Ik heb een 'voorkeur' voor Canon en Nikon, maar ook Sony en Panasonic maken prima camera's.
In de test van T.net (alweer een jaartje terug) kwam de SX700 er mooi uit, deze is alleen amper meer leverbaar. De SX710 gaat ver buiten mijn budget. Andere optie is de nieuwe SX610.

Nikon heeft de S9900, maar die is gelijk 300 euro. De S7000 is met z'n 180 euro dan weer opvallend goedkoop. Volgens deze review is de kwaliteit ook prima. LCD en accu schijnen minder te zijn tov de SX610. Dat je 2x optical zoom en Wi-Fi inlevert voor een betere accuduur en beter scherm (oude mensen houden van zo'n scherm :+ ) vind ik een prima keuze.

Zijn er nog camera's die ik over het hoofd zie, die mogelijk meer waar voor mijn geld bieden dan de SX610?

EDIT: de Sony WX350 ziet er ook niet verkeerd uit, alleen het scherm valt dus blijkbaar tegen. Beeldkwaliteit is prima, maar komt bij mij wel iets te 'soft' over. De Nikon en Canon lijken het beter te doen eigenlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door S_Chief op 17-05-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:17
SChief schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:31:
Het is eigenlijk een cadeautje voor m'n ouders die er zelf mee om moeten gaan op vakantie. Zij schieten volledig op Auto. :+ Dingen als Wi-Fi en GPS zijn een leuke bijkomstigheid, maar absoluut niet verplicht.

Momenteel maken zij nog foto's met de eerste digitale camera die wij hebben gekocht, een PowerShot A540 (6MP, 4x zoom). Voor die tijd een prachtige camera, maar nu denk ik toch wat achterhaald.
Ik heb een 'voorkeur' voor Canon en Nikon, maar ook Sony en Panasonic maken prima camera's.
In de test van T.net (alweer een jaartje terug) kwam de SX700 er mooi uit, deze is alleen amper meer leverbaar. De SX710 gaat ver buiten mijn budget. Andere optie is de nieuwe SX610.

Nikon heeft de S9900, maar die is gelijk 300 euro. De S7000 is met z'n 180 euro dan weer opvallend goedkoop. Volgens deze review is de kwaliteit ook prima. LCD en accu schijnen minder te zijn tov de SX610. Dat je 2x optical zoom en Wi-Fi inlevert voor een betere accuduur en beter scherm (oude mensen houden van zo'n scherm :+ ) vind ik een prima keuze.
'Oude mensen' houden ook van een optische zoeker, die ook nog op die oude A540 zit. Ik ken jouw ouders niet natuurlijk, maar weet je zeker dat ze die zoeker, hoe beroerd ook, niet gaan missen?

Ik weet niet in hoeverre jouw ouders 'gewoontedieren' zijn, en of ze de Canon-software gebruiken om foto's op de computer te importeren? In dat geval zou ik sowieso weer voor een Canon kiezen, dat scheelt weer een flinke learning-curve, en dan is die SX610 gewoon een prima keuze imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nope, het schermpje vonden zij dusdanig fijn dat ze juist vrijwel geen gebruik maken van de zoeker.

Software e.d. kan in dit geval buiten beschouwing worden gelaten, importeren doe ik wel voor hun. :) Maar ik neig ook naar de SX610 ja. Prima beeldkwaliteit, goed scherm en een leuk prijsje. Wil alleen zeker zijn dat ik niets over het hoofd zie.

[ Voor 26% gewijzigd door S_Chief op 17-05-2015 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 11:19
Helaas heeft mijn lumix TZ8 het onlangs stof op de sensor weten te scoren. Hij werkt verder nog prima, maar de vlek/waas maakt het toestel toch onbruikbaar voor de vakanties.
Ik zit nu dus te denken aan een nieuw vervangend toestel.

Ik heb naast de TZ8 ook een Lumix FZ50. Ook al een oud beestje maar enorm tevreden mee, zie geen reden om die te vervangen. De lens is een 35-420mm. Tot zo ver de randinformatie...

Ben aan het zoeken naar een goede vervanger maar heb het idee dat ik op een verkeerd spoor zit. Wie weet hebben jullie nog goede tips om een juist toestel te vinden.

Ongeveer 150 euro, mag best een model zijn dat al even op de markt is.

Een travelzoom heeft mijn voorkeur aangezien ik die ook had.

Is vooral bedoeld als 'compact' toestel voor als ik mijn grote toestel niet bij mij (wil) hebben. Denk aan even naar buiten gaan, een dagje naar een stad of een dagje scouting.
Daarom zou het ook fijn zijn als hij aansluit op mijn andere camera, lens vanaf b.v. 24mm. Telelens is niet echt nodig, maar wel een practische zoom (20x zelden gebruikt, maar 3x is te weinig).
Ben vooral van actie en/of mooie (natuur) foto's. Snelle afdruktijd is dus wel erg fijn.

Ik heb vooral gekeken naar de oudere TZ toestellen, bijvoorbeeld de TZ55. Prijs kan ik ervoor over hebben, zoom is niet onzinnig groot. en goede accuduur.
Maar kijkende naar de huidige TravelZoom specs krijg ik het idee dat deze klasse niet helemaal meer aan mijn wensen voldoet?

Ik hoop dat jullie een andere 'blik' kunnen geven ;)

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Je wilt een travelzoom maar tele is niet belangrijk? Hmmm, hét kenmerk van een travelzoom is nou juist dat ze >20x zoom in een compacte body hebben.

Ik heb even mijn interpretatie van jouw wensenlijstje op de Pricewatch losgelaten (5-20x zoom, max 160 Euro, 24mm groothoek), dat is een redelijk overzichtelijk lijstje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atacama
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 11:19
'In mijn wereld' is een travelzoom ook net wat sneller en met wat meer functies om goede foto's te kunnen maken. En de laatste keer was het tot 20x zoom, dat is inderdaad verschoven (helaas). Ik ga eens kijken naar je linkje

Een snel vergelijk is dat inderdaad best een optie in vergelijking met wat ik had. Ga eens wat serieuzer naar die klasse kijken ipv de low-end travelzoom modellen. Thnx

[ Voor 27% gewijzigd door atacama op 19-05-2015 21:18 ]

-= Its dry in the dessert =- So what??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Max 400 euro.

Ik wil een travelzoom. Ik ben geen pro qua fotografie, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om gewoon echt goede foto’s te maken (en eventueel te bewerken). Een kantelbaar scherm lijkt mij ook wel erg handig.

Ik wil een goede camera die ik makkelijk mee kan nemen. Geen grote onhandige dingen dus. Ben vooral van actie en/of mooie (natuur-) foto's. Snelle afdruktijd is dus wel erg fijn. Zoomen vind ik altijd erg leuk om te doen, vandaar de travelzoom. Wifi of GPS is voor mij geen must.

Panasonic Lumix DMC-TZ55, het kantelbare scherm lijkt mij een goede toevoeging, kan je soms net wat leukere foto's door maken.
Panasonic Lumix DMC-TZ70, krijgt erg goede recensies, heeft alleen geen kantelbaar scherm, dat er geen gps bij zit lijkt mij niet heel erg.

PS. ik ben niet Panasonic gebonden hoor, gewoon toeval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Dan ben ik toch wel benieuwd waarom je in je zoektocht uiteindelijk bij die twee Panasonics bent uitgekomen. Camera's als de Canon SX700 of SX710, Nikon S9900, Sony WX500 of HX50V voldoen eigenlijk ook gewoon aan je wensen, maar zijn blijkbaar afgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
Sony HX90V is net nieuw en lijkt een gedegen concurrent van de Panasonic TZ70, natuurlijk altijd afwachten wat de eerste tests gaan zeggen...
De SX710 is niet beter dan de SX700, wellicht zelfs minder wat beeld kwaliteit betreft, en waarschijnlijk nog duurder ook omdat ie nieuwer is. SX700 is zeker een goede en goedkoop alternatief...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

B64 schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 15:51:
Dan ben ik toch wel benieuwd waarom je in je zoektocht uiteindelijk bij die twee Panasonics bent uitgekomen. Camera's als de Canon SX700 of SX710, Nikon S9900, Sony WX500 of HX50V voldoen eigenlijk ook gewoon aan je wensen, maar zijn blijkbaar afgevallen?
Ze zijn zeker niet afgevallen, daarom zeg ik ook dat ik niet Panasonic gebonden be, ;)

De Canon Powershot SX700, Sony DSC-WX500 en de Nikon Coolpix S9900 lijken me ook wel wat.De Sony HX90V ook.... En dan dus die twee Panasonics die ik al eerder aangaf....

Er is gewoon te veel keus om voor een leek als ik een gedegen keuze te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Heb je de travelzoom-review hier op Tweakers al eens gelezen?

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B64
Verwijderd schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Ze zijn zeker niet afgevallen, daarom zeg ik ook dat ik niet Panasonic gebonden be, ;)

De Canon Powershot SX700, Sony DSC-WX500 en de Nikon Coolpix S9900 lijken me ook wel wat.De Sony HX90V ook.... En dan dus die twee Panasonics die ik al eerder aangaf....

Er is gewoon te veel keus om voor een leek als ik een gedegen keuze te maken...
Wellicht moet je ze dan even in een winkel (Mediamarkt?) proberen, kijken welke lekker in de hand ligt, of knopjes voor jou logisch geordend zijn, of je de menu-struktuur snapt... etc.

En anders heb je nog de optie om gewoon simpelweg voor de goedkoopste te kiezen, als ze op alle overige punten gelijk scoren. Het zijn allemaal goede camera's, dus een buil kun je je er niet aan vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MindcrimeNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-06 11:31
B64 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:05:
[...]

Wellicht moet je ze dan even in een winkel (Mediamarkt?) proberen, kijken welke lekker in de hand ligt, of knopjes voor jou logisch geordend zijn, of je de menu-struktuur snapt... etc.

En anders heb je nog de optie om gewoon simpelweg voor de goedkoopste te kiezen, als ze op alle overige punten gelijk scoren. Het zijn allemaal goede camera's, dus een buil kun je je er niet aan vallen
RuudCV:
Ik neem even aan dat je geen RAW wil schieten en alleen standaard OOC (out of camera) JPG foto's pakt.
Neem een SD kaart mee. Neem foto's met elk toestel, want elk merk heeft zijn eigen kleuren instellingen (die je per toestel wel wat kunt tweaken). Sony en Nikon hebben standaard vaak iets meer verzadiging en warmere kleuren dan bijvoorbeeld Panasonic. Canon heeft ook weer zijn eigen ding...

Ga dan thuis naar je PC en bekijk dan op je gemak ook de foto's. Elk toestel heeft zijn voordelen en zijn nadelen, sommige hebben meer features (die je wellicht geeneens zal gebruiken), sommige hebben iets betere beeldkwaliteit (bij weinig licht).

Ik denk dat je op basis van die eigenschappen die je veel zal doen een keuze moet maken:
- Zal ik veel foto's in weinig licht maken? (keuze zwakheid camera bij weinig licht)
- Zal ik de foto's meestal toch gaan nabewerken? (keuze RAW of de kleur die OOC komt)
- Zal ik veel foto's in macro maken? (zoek camera beste foto kwaliteit)
- Zal ik veel foto's ver ingezoomd maken? (zoek camera met veel zoom)

Als je hier nog niet veel van af weet of nog niet vele ervaring hebt met fotograferen in de niet automatische modes (PASM), zou ik gewoon de goedkope keuze maken voor de Canon SX700. Dat is eigenlijk een toestel waarmee het niet fout kan gaan. Leer het fototoestel goed kennen en je komt automatisch erachter wat je écht mist, dan weet je dat voor je volgende toestel en dan heb je in ieder geval niet te veel geld uitgegeven.

Disclaimer: Ik ben geen Canon fanboy, heb nooit een Canon gehad en heb zelf 3 travelzooms van de Panasonic serie (TZ series) en ben daar ook uitermate tevreden over. Maar wat ik zie van tests/forums/foto's is de SX700 een leuk toestel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tobiasvs schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 16:44:
Heb je de travelzoom-review hier op Tweakers al eens gelezen?
Jep, via die weg ben ik eigenlijk bij de Panasonic uitgekomen.
B64 schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:05:
[...]

Goed punt, ik ga zeker eens kijken welke lekker in de hand ligt.
MindcrimeNL schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:42:
[...]

RuudCV:
Ik neem even aan dat je geen RAW wil schieten en alleen standaard OOC (out of camera) JPG foto's pakt.
Neem een SD kaart mee. Neem foto's met elk toestel, want elk merk heeft zijn eigen kleuren instellingen (die je per toestel wel wat kunt tweaken). Sony en Nikon hebben standaard vaak iets meer verzadiging en warmere kleuren dan bijvoorbeeld Panasonic. Canon heeft ook weer zijn eigen ding...

Ga dan thuis naar je PC en bekijk dan op je gemak ook de foto's. Elk toestel heeft zijn voordelen en zijn nadelen, sommige hebben meer features (die je wellicht geeneens zal gebruiken), sommige hebben iets betere beeldkwaliteit (bij weinig licht).

Ik denk dat je op basis van die eigenschappen die je veel zal doen een keuze moet maken:
- Zal ik veel foto's in weinig licht maken? (keuze zwakheid camera bij weinig licht)
- Zal ik de foto's meestal toch gaan nabewerken? (keuze RAW of de kleur die OOC komt)
- Zal ik veel foto's in macro maken? (zoek camera beste foto kwaliteit)
- Zal ik veel foto's ver ingezoomd maken? (zoek camera met veel zoom)

Als je hier nog niet veel van af weet of nog niet vele ervaring hebt met fotograferen in de niet automatische modes (PASM), zou ik gewoon de goedkope keuze maken voor de Canon SX700. Dat is eigenlijk een toestel waarmee het niet fout kan gaan. Leer het fototoestel goed kennen en je komt automatisch erachter wat je écht mist, dan weet je dat voor je volgende toestel en dan heb je in ieder geval niet te veel geld uitgegeven.

Disclaimer: Ik ben geen Canon fanboy, heb nooit een Canon gehad en heb zelf 3 travelzooms van de Panasonic serie (TZ series) en ben daar ook uitermate tevreden over. Maar wat ik zie van tests/forums/foto's is de SX700 een leuk toestel...
Het is inderdaad zeker een goede optie om eerst een wat goedkoper model te nemen om te kijken hoe vaak ik het gebruik / te ervaren wat ik echt op een camera wil.

Bedankt voor de tips allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naj_Geetsrev
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-07 13:18
link0007 schreef op zondag 03 mei 2015 @ 23:22:
Ik weet het zo net niet.. Voor een kind lijkt mij juist zo'n 'rugged' camera beter. Dan kan ze meteen onderwater foto's maken, in 't zwembad foto's maken, in de zandbak foto's maken, etc.

Puur vanuit het perspectief van een kind van 6, zou ik zeggen dat een waterdichte camera beter is.

Misschien deze? pricewatch: Nikon Coolpix S33 Roze

Als je dochter veel foto's maakt, is het de meerprijs zeker waard, aangezien dit een mooie aanvulling is op de gebruikelijke vakantiefoto's. Door de waterdichtheid krijg je een heel ander beeld van je vakantie.
Het is inderdaad de S33 geworden. Ze heeft hem nu bijna twee weken. Prima camera. Kan tegen een stootje. Maakt prima foto's. En er zit een dedicated video knop op waar gretig gebruik van wordt gemaakt. Bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gigagiel
Gezien het advies hier ga ik een Sony rx100 aanschaffen. Ik wil de camera aanschaffen via amazon.de. Is dit een goed moment om de camera te kopen of zal Sony mogelijk op korte termijn met een cashback actie komen of zal er sprake zijn van een price-drops zodra de rx100 IV wordt gelanceerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SToRM666
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-09-2024
Afgelopen week was de RX100-II een aantal keer in de aanbieding, de eerste keer heb ik niet besteld en de 2de keer gemist. Ik vraag me alleen af of de Canon G7X niet een nog betere koop is...

PSN id: NL_SToRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:25
Telkens weer kocht in een gsm met een goede camera. Ik wilde graag mooie foto's maken bij concerten. Nu zie ik daar steeds meer mensen een kleine compactcamera. Ze worden ook steeds kleiner, dus ik heb de gok genomen en een 2e hands Sony WX350 gekocht. Die moet toch mee naar binnen mogen lijkt me. Groot zoombereik was een must, want ik sta niet vaak vooraan bij een concert. Ik kan geen twee uur lang staan hellaas. Binnenkort krijgt ie zijn vuurdoop, dus ik ben zelf ook erg benieuwd en anders blijft het een leuk toestel naast mijn Sony a6000. Die ga ik zonder perskaart echt niet naar binnen krijgen. ;-)

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 00:17
Als een beginner wil ik een compacte camera kopen, de budget is rond 700 euro.
Wat wil ik fotograferen?
Eindelijk van alles, voornamelijk landschap voor bijv als ik op vakantie ben en soms bezoek ik ook concerten.
Opnames maken in 4k: Ik wil ook kunnen op hoge kwaliteit filmen, liefst op 4k, dan ben ik alvast voorbereid voor mijn toekomstige 4k tv.
Inzoomen: tijdens filmen en fotos maken, liefst met zover mogelijk en zo min mogelijk verlies. rond 20x met goede kwaliteit ben ik tevreden. Natuurlijk hoe meer hoe beter als niet ten koste gaat van kwaliteit.
Geluid kwaliteit is minder belangrijk.
Camera resolutie hoeft niet te veel zijn, ik heb begrepen hogere mps betekent niet betere foto, en ik ga max op een 42 inch tv mijn fotos/films bekijken.
Na heel veel zoeken ben ik eens dat een spiegelreflex camera niks voor mij is, je moet veel investeren en kennis hebben. Daarom is een compact camera ideaal voor mij.
Via tweakers pricewatch ben ik bij de volgende cameras terecht gekomen: Sony Cyber-shot RX100 III en Sony DSC-RX10 en Panasonic Lumix DMC-FZ1000.
Persoonlijk valt mijn keuze op Panasonic Lumix DMC-FZ1000, omdat die 4k heeft en het meeste optische zoom heeft van alle 3. RX10 heeft geen 4k en is eignelijk buiten mijn budget en RX100 III heeft weinig zoom.
Zijn er andere alternatieven behalve die Panasonic voor mij? of hebben jullie een advies?

[ Voor 5% gewijzigd door kardox op 25-05-2015 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
kardox schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:44:
Wat wil ik fotograferen?
Eindelijk van alles, voornamelijk landschap voor bijv als ik op vakantie ben.
Opnames maken in 4k: Ik wil ook kunnen op hoge kwaliteit filmen, liefst op 4k, dan ben ik alvast voorbereid voor mijn toekomstige 4k tv.
Inzoomen: tijdens filmen en fotos maken, liefst met zover mogelijk en zo min mogelijk verlies. rond 20x met goede kwaliteit ben ik tevreden.
Jouw opmerking over zoom is een slimme opmerking. 15 tot 30 keer zoom is voldoende, daarboven zie je de kwaliteit hard achteruit gaan.

Hoe belangrijk is 4K video voor jou? Belangrijker dan de fotokwaliteit? Als je genoegen neemt met 1080p video, dan heb je veel meer keus.

Ga je foto's op je computer bewerken? Ga je ze (laten) afdrukken?

Is scherptediepte en hoge ISO belangrijk, ga je voor een relatief grote 1 inch sensor (zoals in de Sony's die je overweegt), of ga je voor een kleine compact camera sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
4k is voor mij eigenlijk een investering voor later, en nu je het vraagt hoe belangrijk het is, het is eigenlijk niet belangrijker dan de fotokwaliteit.
ik ga geen fotos bewerken en ook niet afdrukken.
de volgende vragen zijn wat moeilijker voor mijn kennis, maar ISO ken ik wel, volgens mij hoe minder licht hoe hoger ISO moet ingesteld worden, ik wil wel mooie fotos kunnen maken als het donker is buiten ( niet binnen ). en met fotos bedoel ik meer gebouwen en straten of dijken en landschapen in donker.
Scherptediepte is toch als voorkant scherp is en achtergrond wazig? dat is op zich een leuke manier om fotos te maken.
Hij hoeft niet echt klein te zijn maar qua grootte voldoen alle 3 cameras die ik genoemd heb.
ikweethetbeter schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:57:
[...]

Jouw opmerking over zoom is een slimme opmerking. 15 tot 30 keer zoom is voldoende, daarboven zie je de kwaliteit hard achteruit gaan.

Hoe belangrijk is 4K video voor jou? Belangrijker dan de fotokwaliteit? Als je genoegen neemt met 1080p video, dan heb je veel meer keus.

Ga je foto's op je computer bewerken? Ga je ze (laten) afdrukken?

Is scherptediepte en hoge ISO belangrijk, ga je voor een relatief grote 1 inch sensor (zoals in de Sony's die je overweegt), of ga je voor een kleine compact camera sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als zoom niet het belangrijkste is kijk dan even naar de panasonic LX100, grotere fotosensor dan de Rx100 m3. Vaak is hoemeer zoom hoe moeilijker het wordt om een stabiele foto te maken tevens zijn ingezoomde foto's vaak zacht en niet zo scherp meer.
kardox schreef op maandag 25 mei 2015 @ 21:44:
Wat wil ik fotograferen?
Eindelijk van alles, voornamelijk landschap voor bijv als ik op vakantie ben en soms bezoek ik ook concerten.
Inzoomen: tijdens filmen en fotos maken, liefst met zover mogelijk en zo min mogelijk verlies. rond 20x met goede kwaliteit ben ik tevreden. Natuurlijk hoe meer hoe beter als niet ten koste gaat van kwaliteit.
Geluid kwaliteit is minder belangrijk.
Camera resolutie hoeft niet te veel zijn, ik heb begrepen hogere mps betekent niet betere foto, en ik ga max op een 42 inch tv mijn fotos/films bekijken.
Na heel veel zoeken ben ik eens dat een spiegelreflex camera niks voor mij is, je moet veel investeren en kennis hebben. Daarom is een compact camera ideaal voor mij.
Via tweakers pricewatch ben ik bij de volgende cameras terecht gekomen: Sony Cyber-shot RX100 III en Sony DSC-RX10 en Panasonic Lumix DMC-FZ1000.
Persoonlijk valt mijn keuze op Panasonic Lumix DMC-FZ1000, omdat die 4k heeft en het meeste optische zoom heeft van alle 3. RX10 heeft geen 4k en is eignelijk buiten mijn budget en RX100 III heeft weinig zoom.
Zijn er andere alternatieven behalve die Panasonic voor mij? of hebben jullie een advies?

[ Voor 4% gewijzigd door Jeroen10 op 25-05-2015 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Dus Eigenlijk heb ik twee cameras nodig.
Een voor kunnen inzoomen en een voor betere foto kwaliteit? Bijv die sony hx400 en een sony rx100 i.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
Nee, je hebt één goede camera nodig. Maar je moet hoe dan ook concessies doen. Of op beeldkwaliteit, of zoomfactor of formaat camera.

voorbeelden:
is zoomfactor van minder belang: RX100
is grootte camera van minder belang: RX10
is IQ van minder belang: elke travelzoom

(let op: dit lijstje is incompleet, en een eerste ingeving).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:00

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

kardox schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 12:44:
Dus Eigenlijk heb ik twee cameras nodig.
Een voor kunnen inzoomen en een voor betere foto kwaliteit? Bijv die sony hx400 en een sony rx100 i.
Voor foto's zou ik dan direct aan een DSLR denken omdat je met de twee camera's die je noemt net zo veel mee moet slepen en je dan met twee camera's zit. Een DSLR kan dat alles in één (desnoods met een 18-200 superzoom lens).

4K is dan nog een beetje een struikelblok maar twee camera's zou ik echt niet aanraden ;)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
In plaats van een DSLR zou ik dan een ILC nemen, die komt qua formaat en form factor meer in de buurt van een compact camera / travel zoom.

Op het gebied van ILC's moet je bij de volgende merken zijn:
- Sony;
- Fujifilm;
- Samsung;
- Olympus;
- Panasonic.

Als 4K filmen belangrijk is, dan blijft eigenlijk alleen Samsung over. Maar dat is geen ramp, want Samsung maakt goede camera's!

Voordeel van een ILC is, net als bij een DSLR, dat je de lens kunt vervangen. Met een pancake stop je 'm in je zak, met een superzoom kun je 'm overal voor inzetten.

[ Voor 17% gewijzigd door ikweethetbeter op 26-05-2015 13:42 . Reden: voordeel toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 18:23
4k Ultra-HD camera's
Compact:Systeem:

Van Sony wordt verwacht dat ze binnen anderhalve maand dit rijtje aanvullen met een systeemcamera (A6100 en/of A7000), een RX100 IV en misschien nog een RX10 II.

• Groot Zoombereik
  • Goede Beeldkwaliteit
  • Klein Formaat
Kies twee van de drie, of van alle drie een beetje. Elke camera is een compromis, kies degene die het beste bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
Door jullie adviezen ben ik nou geneigd om toch voor een DSLR of een iLC camera ga kiezen. iLC moet ik nog zoeken wat precies is.
ik heb opnieuw kritisch gekeken naar mijn wensen, en paar dingen laat ik toch vallen:
4k hoeft niet ( is toch voor later )
formaat van camera ( als ik moet kiezen tussen beter beeld of formaat dan kies ik voor het eerste, dus formaat is ook niet meer van belang.
Dit betekent dat ik voor de beste fotokwaliteit kies en voor inzoomen tot 20 en 30 x voor meestal alleen filmen dan, voor fotos zal dat niet het geval zijn omdat het ten koste van fotokwaliteit is begrijp ik.

Maar nou:
Als ik voor een DSLR camera kies, zijn er dan lenzen waarmee tussen 20 en 30 x kan inzoomen om te filmen net als bij een compact camera? zoja, wordt veel duurder dan een compacte camera die dat wel kan? ( Heb net opgezocht en dit gaat hem helaas niet worden, die lenzen zijn erg duur.
Ventieldopje noemde een superzoom lens 18-200. Is dat iets vergelijkbaars??

Een andere probleem die dan ontstaat is het ontbreken van kennis. Als beginner kan je niet omgaan met zo n camera.

Dit betekent wel dat ik nu moet opzoek gaan naar totaal een andere camera plus een lens.

Alles op een rijtje zetten:
Wat zijn 2 belangrijkste eisen:
De beste fotokwaliteit en inzoomen om te filmen.
Wat ga ik het meest fotograferen: vakantiefoto's maken, van landschappen en gebouwen ( Ik ga binnen kort naar Canada, dan wil ik terug komen met veel fotos en mooie fotos 8)7 ) , soms ook in het donker buiten fotos maken.
Formaat: is niet meer van toepassing
4k: niet van toepassing
geluid: minder belangrijk
Dus kom ik weer terug bij een compactecamera :+

[ Voor 18% gewijzigd door kardox op 26-05-2015 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Spiegelreflex kwaliteit, prachtige foto's, ook van de beren die je in de Rocky Mountains kunt zien, Full HD (1080p) filmen met behoud van autofocus, goede prestaties bij weinig licht en een 15 keer megazoom:
een Sony A58 body met een Tamron 18-270 f/3.5-6.3 megazoom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
ikweethetbeter schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:49:
Spiegelreflex kwaliteit, prachtige foto's, ook van de beren die je in de Rocky Mountains kunt zien, Full HD (1080p) filmen met behoud van autofocus, goede prestaties bij weinig licht en een 15 keer megazoom:
een Sony A58 body met een Tamron 18-270 f/3.5-6.3 megazoom!
zijn dan de fotokwaliteiten op deze dslr met die lens beter dan de fotokwaliteiten op die Sony rx10 en panasonic dmc-z1000? En welke van deze 3 ( die twee compactcameras en deze dslr met die lens ) maakt de beste full-hd video's?

[ Voor 3% gewijzigd door kardox op 26-05-2015 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Je hebt een Sony A58 met 15x zoom, een Sony RX10 met 8x zoom en een Panasonic FZ1000 met 16x zoom. Allemaal goede opties met allemaal voors en tegens.

De Sony RX10 heeft een 1" sensor (cropfactor 2,7 tov full frame, dus 2,7 keer kleiner dan FF), de Sony A58 heeft een APS-C sensor (cropfactor 1,5). Qua sensor "wint" de A58 (kort door de bocht, maar klopt wel).

De Sony RX10 heeft een superieure Carl Zeiss lens, lichtsterk (f/2.8 over het hele bereik), de Tamron megazoom is een goed compromis, maakt hele mooie foto's, maar kan niet tippen aan de superieure CZ kwaliteit.

De Panasonic FZ1000 heeft, net als de RX10, ook een 1" sensor. De lens heeft meer zoom, maar is bij tele minder lichtsterk. Hij kan als enige UHD (4K) filmen. Verder is hij gelijkwaardig aan de RX10.

De A58, de enige spiegelreflex (SLT), is het goedkoopst, heeft de beste sensor, een zeer goede bediening, de slechtste lens, maar is wel uitbreidbaar doordat de lens te vervangen is.

De RX10 heeft de beste lens, een zeer goede sensor, en de beste bediening.

De FZ1000 heeft als enige UHD, een goede sensor, en is goed te bedienen.

Het zijn allemaal topcamera's, goed dat je ze op je short list hebt staan! Ik ben blij dat je bij de bridge camera's voor een relatief grote sensor (1") hebt gekozen, daar ga je geen spijt van krijgen. Probeer ze eens uit voordat je beslist welke het wordt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kardox
ikweethetbeter schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 23:02:
Je hebt een Sony A58 met 15x zoom, een Sony RX10 met 8x zoom en een Panasonic FZ1000 met 16x zoom. Allemaal goede opties met allemaal voors en tegens.

De Sony RX10 heeft een 1" sensor (cropfactor 2,7 tov full frame, dus 2,7 keer kleiner dan FF), de Sony A58 heeft een APS-C sensor (cropfactor 1,5). Qua sensor "wint" de A58 (kort door de bocht, maar klopt wel).

De Sony RX10 heeft een superieure Carl Zeiss lens, lichtsterk (f/2.8 over het hele bereik), de Tamron megazoom is een goed compromis, maakt hele mooie foto's, maar kan niet tippen aan de superieure CZ kwaliteit.

De Panasonic FZ1000 heeft, net als de RX10, ook een 1" sensor. De lens heeft meer zoom, maar is bij tele minder lichtsterk. Hij kan als enige UHD (4K) filmen. Verder is hij gelijkwaardig aan de RX10.

De A58, de enige spiegelreflex (SLT), is het goedkoopst, heeft de beste sensor, een zeer goede bediening, de slechtste lens, maar is wel uitbreidbaar doordat de lens te vervangen is.

De RX10 heeft de beste lens, een zeer goede sensor, en de beste bediening.

De FZ1000 heeft als enige UHD, een goede sensor, en is goed te bedienen.

Het zijn allemaal topcamera's, goed dat je ze op je short list hebt staan! Ik ben blij dat je bij de bridge camera's voor een relatief grote sensor (1") hebt gekozen, daar ga je geen spijt van krijgen. Probeer ze eens uit voordat je beslist welke het wordt!
Bedankt voor jouw tips en anderen ook natuurlijk. _/-\o_
Ik zal toch kiezen tussen die RX10 of FZ1000, ik ga nu een bedrag uitgeven en wil de komende jaren daarmee doen.
Ik ga geen lenzen kopen omdat ik daar geen behoeftes aan heb en het kost ook geld en ik heb de kennis niet om met een dslr te kunnen omgaan.

Het wordt denk ik die panasonic fz1000, maar ik ga binnenkort naar een zaak om ze allebei uit te proberen.
Pagina: 1 ... 18 ... 27 Laatste