Helaas heeft mijn lumix TZ8 het onlangs stof op de sensor weten te scoren. Hij werkt verder nog prima, maar de vlek/waas maakt het toestel toch onbruikbaar voor de vakanties.
Ik zit nu dus te denken aan een nieuw vervangend toestel.
Ik heb naast de TZ8 ook een Lumix FZ50. Ook al een oud beestje maar enorm tevreden mee, zie geen reden om die te vervangen. De lens is een 35-420mm. Tot zo ver de randinformatie...
Ben aan het zoeken naar een goede vervanger maar heb het idee dat ik op een verkeerd spoor zit. Wie weet hebben jullie nog goede tips om een juist toestel te vinden.
• Hoeveel geld wil je er aan uitgeven?
Ongeveer 150 euro, mag best een model zijn dat al even op de markt is.
• Wat voor compactcamera wil je?
Een travelzoom heeft mijn voorkeur aangezien ik die ook had.
• Waar gaat de camera voor gebruikt worden en zijn er nog specifieke eisen waar de camera aan moet voldoen?
Is vooral bedoeld als 'compact' toestel voor als ik mijn grote toestel niet bij mij (wil) hebben. Denk aan even naar buiten gaan, een dagje naar een stad of een dagje scouting.
Daarom zou het ook fijn zijn als hij aansluit op mijn andere camera, lens vanaf b.v. 24mm. Telelens is niet echt nodig, maar wel een practische zoom (20x zelden gebruikt, maar 3x is te weinig).
Ben vooral van actie en/of mooie (natuur) foto's. Snelle afdruktijd is dus wel erg fijn.
• Tussen welke modellen twijfel je en waarom?
Ik heb vooral gekeken naar de oudere TZ toestellen, bijvoorbeeld de TZ55. Prijs kan ik ervoor over hebben, zoom is niet onzinnig groot. en goede accuduur.
Maar kijkende naar de huidige TravelZoom specs krijg ik het idee dat deze klasse niet helemaal meer aan mijn wensen voldoet?
Ik hoop dat jullie een andere 'blik' kunnen geven