Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-06 15:58
Beste fotografie addicts,

Ik ga over een maand tijd 20 weken naar Japan voor mijn stage. Omdat dit wellicht een once in a lifetime chance is wil ik natuurlijk zoveel mogelijk mooie plaatsjes en filmpjes schieten wanneer de situatie dat toelaat.
Nou ben ik geen enorme camera expert, en houd het op bij begin dingen als sensor size, type, iso en zoom/focal lenght. Mijn ouders hebben een jaar of 3 terug een Canon EOS 1000D aangeschaft die bij vakantie en andere moment al snel bij mij in de hand werd gedouwd. Nou is het een fijne DSLR, maar hebben we eigenlijk alleen een 18-55m lens. Maar al is het een fijne camera om te gebruiken, hij is mij vaak toch wat te groot en lomp, laat staan met een degelijke lens erbij. Neemt mij teveel ruimte in, in de tas.

Nu zou ik toch wel graag een camera willen hebben die wat opties aan de fotograaf over laat, inplaats van een digitale camera die alles met een klik doet. Iets met een beetje zoom vermogen is ook wel welkom op moment kan dat toch wel handig zijn. Ik ga onderzoek doen naar de relatie van trekvogels en waterkwaliteit/voedselaanbod in een gebied nabij Fukuoka. Vogelaars zullen mij wel uitlachen en zeggen dat ik dan voor een DSLR moet gaan, maar het is mij gewoon te groot. Verder wil ik graag iets makkelijks compacts bij de hand hebben voor als ik de steden in ga en andere situaties.

Nou is mijn oog momenteel gevallen op twee cameras. Mijn budget ligt rond de 400 euro, met eventueel een beetje uitloop, maar liever niet.

De volgende cameras hadden mijn interesse gewonnen:
Sony Cybershot DSC-HX50V
Panasonic Lumix DMC-TZ40

Nou verschillen deze cameras niet heel veel met elkaar (naar mijn mening). De Sony heeft een nog groter zoom vermogen en schijnt die toch heel goed te gebruiken in combinatie met de digital en manual focus. Al zal 20x waarschijnlijk ook voldoende zijn. Ik lees van de experts dat de Lumix misschien net ietwat betere fotos schiet, maar dat zal voor mijn oog waarschijnlijk toch niet zichtbaar zijn. De Lumix is ook net wat goedkoper alleen mist naar mij toch het 'mooie' wat de Sony naar mijn zien heeft.

Al met al weet ik niet zo welke kant ik uit moet. Het lijken mij twee prima cameras voor een mooie prijs, maar misschien heb ik wat over het hoofd gezien? Misschien kan iemand mij uit de brand helpen, suggesties geven voor andere opties of wat dan ook. Ik sta open voor ideen!

Thanks!
Gio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

De 2 camera's die jij noemt zijn recente travelzooms die nog niet (veel) in prijs gedaald zijn. Elk jaar komen fabrikanten met opvolgers van hun modellen, maar die hebben meestal maar kleine verbeteringen. De Canon SX260 is een travelzoom die een jaar oud is, maar nog steeds erg goed is (kwam bv. eerste uit de round-up van Tweakers een jaar geleden). Omdat de sensor slechts 12MP bevat zijn de prestaties bij weinig licht relatief goed. Maar bovenal is de prijs gewoon veel lager met slechts 190 euro.

Ik weet niet hoeveel zoom je nodig hebt, maar voor zo'n 380 euro kan je ook de Nikon P7700 high-end compact kopen. De sensor is iets groter, de lens is veel lichtsterker, je hebt meer manual control, maar je hebt wel 'slechts' 8x zoom (tot 200mm).

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Ik zou juist niet voor een oud model gaan, we hebben hier thuis een HX5V liggen en recentelijk de opvolger aangeschaft, een HX50V. Deze laatste is zo veel beter in zo veel opzichten terwijl er maar een paar jaar verschil tussen zit. Het scherm is veel beter en mooier (helderder en veel hogere resolutie), de foto's zijn scherper, de 30x zoom (v.s. de 10x zoom in de HX5V) is top en de camera heeft voor een compact modelletje ook een hele leuke bokeh. Die 30x zoom kun je zeker goed gebruiken om vogels mee te fotograferen; En dat alles past gewoon makkelijk in je jaszak :). Ik denk dat je geen spijt zult krijgen van de Sony, met de Panasonic heb ik echter geen ervaring dus ik weet niet of die beter zal zijn of niet ;).

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

De SX260 is geen oud model, tenzij je 1 jaar oud vindt. Qua prijs/kwaliteit is deze alleszins ongeslagen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Ik heb de HX50V een paar dagen terug aangeschaft.
Kan er niks negatiefs over zeggen, maar ik ben natuurlijk ook geen camera expert.

Alles werkt fantastisch. WiFi functionaliteit met TV, Laptop en Smartphone is enorm handig om snel een foto over te zetten on the go.

Probeer nog een beetje bekend te worden met alle functies en opties. Spelen met de instelling is nog niet helemaal mijn ding, maar als het object geduldig blijft zitten kan je er mooie plaatjes mee maken. En de zoom is gewoon top notch naar mijn mening.
Gisteren toevallig dit plaatje geschoten. Moet zeggen dat hij er erg mooi is uitgekomen. Foto kwaliteit is naar mijn zien dus ook super. Eigenlijk beter dan dat ik met de Canon SLR schiet.

Als er interessen is kan ik er misschien wel wat meer op zetten. Plaatjes en een short review.

---
Het scherm is idd haarscherp, en laat vollop detail zien met het 'reviewen' van de foto's. Hij is idd ook lekker compact, ik heb er een belt tasje dingetje bij, maar hij zal overal makkelijk mee gaan. Ik moet zeggen dat ik de 30x zoom enorm handig vindt, zoals D4V3 al schreef, met vogels fotograferen is dit echt een must. Maar ook voor andere momenten waarop je net iets dichter bij wilt komen. Overigens was de aanschaf wat sneller dan verwacht gegaan, in de winkel was het al snel 'meenemen' helaas hadden ze bij 2 v de winkels waar ik had gekeken de panasonic niet. Dus ik heb uiteindelijk daar ook niet verder naar kunnen kijken. Maar ben ruim tevreden.

[ Voor 31% gewijzigd door LunaTempesta op 05-07-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

Ik weet niet of de camera qua formaat echt beperkt is tot de travelzoom modellen maar anders is een bridge model misschien ook interessant. Deze zijn een stuk compacter dan een kleine dslr maar bieden wel meer bedieningsgemak en lensbereik dan een travelzoom.
Bijvoorbeeld: pricewatch: Canon Powershot SX50 HS Zwart

Als het vooral om vogels gaat is meer mm's eigenlijk altijd beter, en een bridge model heeft nou eenmaal wat meer ruimte voor de lens (meer mm's en betere lichtsterkte op het lange eind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Je hebt blijkbaar niet de reactie boven je gelezen, maar hij heeft de HX50V gekocht :p.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:07

Cheezus

Luiaard

D'oh! ik had de reactie wel gelezen maar niet door dat het de TS was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
LunaTempesta schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:07:
...
Gisteren toevallig dit plaatje geschoten. Moet zeggen dat hij er erg mooi is uitgekomen. Foto kwaliteit is naar mijn zien dus ook super. Eigenlijk beter dan dat ik met de Canon SLR schiet.
Tsja, wanneer je gaat pixel-peepen, dan zie je de tekortkomingen. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de staart. Overigens heb ik de HX9V en die heeft hetzelfde. Komt niet in de buurt van bijvoorbeeld een Canon 40D. De Canon is helaas gestolen en omdat ik eigenlijk geen zin meer had om met een baksteen om mijn nek te lopen, voor de HX9V gegaan.

Voor mij is de reden om bij de Sony HX lijn te blijven het filmen en de mindere fotokwaliteit leg ik me maar bij neer. Op een HDTV ziet het er goed uit. Misschien op een 4K TV (of bijvoorbeeld de Nexus 10) dat je de tekortkomingen wat sneller gaat zien. Helaas was ik net een generatie te vroeg, maar foto's nemen tijdens het filmen geeft net dat stukje extra. Nog aan het dubben of ik nog een jaartje door ga met mijn HX9V en hopen dat de volgende generatie meer aandacht geeft aan beeldkwaliteit, want qua zoom en megapixels is het wat mij betreft al meer dan genoeg.

Overigens lijkt mij een systeemcamera geen goede optie wanneer je een groot zoombereik wil. Ik vraag me af of er wel een lens is voor systeemcamera's met een 24-720mm bereik. Natuurlijk kun je met meerdere lenzen werken, maar dat maakt het niet gebruiksvriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Ja, de Sony shots kijken wat grainy, of hoe je het wilt noemen.
Maar persoonlijk erger ik me daar niet aan, het is idd alleen als je goed gaat kijken dat het vaak opvalt. Maar dat zal met alles wel wat zijn. Ik vindt het zelfs wel een leuke touch hebben eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4V3
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03-2021
Goed om te horen dat je tevreden bent met je keus, het is inderdaad geen SLR maar als je naar de prijzen van een goede SLR met hetzelfde zoom-bereik gaat kijken dan ben je al snel een heel stuk duurder uit en erg compact is het dan ook niet meer ;)

op-voorraad.nl - Realtime voorraad updates voor de Playstation 5!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Je hebt je budget niet genoemd maar zijn systeemcameras met een 18-200 lens niks (aps-c ) zoals de nex serie? 18-200 is wel duur voor de nex, maar je zou ook de 16-50 pancake + een losse 55-210 kunnen pakken. Ik weet niet wat de prijs is van Nikon j1/2 in combinatie met een lens die +/- op 18-200 (crop, dan wel geen crop uitkomt).

Kwaliteit van de fotos zit je met die nex serie bijvoorbeeld al een stuk hoger dan de canon 1000d van je ouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
'Nou is mijn oog momenteel gevallen op twee cameras. Mijn budget ligt rond de 400 euro, met eventueel een beetje uitloop, maar liever niet.'

Maar inmiddels zoals verteld al een HX50V aangeschaft en erg tevreden mee!
Nex series lag volgensmij ook een stukje hoger kwa prijs.

Iets misschien wat unrelated, maar kan het zo zijn dat er via een hack in de toekomst een manier komt om RAW te schieten met een compact camera zoals dit? Ik lees het wel eens met een DSLR waarbij dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

Probeer nog een beetje bekend te worden met alle functies en opties. Spelen met de instelling is nog niet helemaal mijn ding, maar als het object geduldig blijft zitten kan je er mooie plaatjes mee maken. En de zoom is gewoon top notch naar mijn mening.

Als er interessen is kan ik er misschien wel wat meer op zetten. Plaatjes en een short review.
als ik het plaatje bekijk zie ik dat de details uitgesmeerd zijn, het kan liggen aan de "hoge" iso
(op een compact wil je vaak niet hoger dan iso 400 gaan)
of gewoon de scherpte van de lens zelf. Ik ben zelf van een compact travel cameratje (TZ10) naar een micro four thirds gegaan.Maar vond het echt een grote stap voorwaarts in kwalieit.Ik zou niet graag meer terug willen gaan.Nu zal waarschijnlijk een m43 cameratje nog te groot zijn voor jou doel (en je hebt al een camera gekocht). maar ik wil wel aangeven dat de kwaliteit een stap hoger kan.

aan de andere kant, als je zelf tevreden bent met de resultaten: prima toch? :)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Mooi dat je er blij mee bent. Is een prima toestel verder, als je rekenshap houdt dat het geen DSLR of systeemcamera is. Ik had je post te snel gelezen over het budget en had dat dus net gemist. Foto lijkt inderdaad wat uitgesmeerd, of heb je toevallig erg ver ingezoomd tot maximale optische zoom en dan verder met digitale zoom(dit is met kwaliteit verlies). Of een hoge mate van JPEG compressie gebruikt op de pc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Alleen de maximale optische zoom gebruikt. Wel tot 30x.
ISO is 800, dus dat kan ook een rede zijn geweest. Als de ISO zo gevoelig kan zijn zal ik eens wat gaan spelen met de MR/memory en een paar mooie settings erin zitten waarin ik de ISO laag kan houden.
Automatisch is makkelijk maar dan schiet hij toch vaak omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-05 12:13
Voor iso 800 vind ik het er prima uit zien moet ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 09:11
Kan er niks negatiefs over zeggen, maar ik ben natuurlijk ook geen camera expert.

Alles werkt fantastisch. WiFi functionaliteit met TV, Laptop en Smartphone is enorm handig om snel een foto over te zetten on the go.

---

[...]

Het scherm is idd haarscherp, en laat vollop detail zien met het 'reviewen' van de foto's. Hij is idd ook lekker compact, ik heb er een belt tasje dingetje bij, maar hij zal overal makkelijk mee gaan. Ik moet zeggen dat ik de 30x zoom enorm handig vindt, zoals D4V3 al schreef, met vogels fotograferen is dit echt een must. Maar ook voor andere momenten waarop je net iets dichter bij wilt komen. Overigens was de aanschaf wat sneller dan verwacht gegaan, in de winkel was het al snel 'meenemen' helaas hadden ze bij 2 v de winkels waar ik had gekeken de panasonic niet. Dus ik heb uiteindelijk daar ook niet verder naar kunnen kijken. Maar ben ruim tevreden.
Ik neig ook naar deze camera, dus als je tijd/zin hebt in een review en/of meer foto's, heb je in mij in ieder geval 1 aandachtige lezer.. :)

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
De Panasonic fz200 is ook een erg mooie camera!
F2.8 over het hele bereik!!!!

En kan ook RAW schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
Ik wil niet vervelend doen, maar die FZ200 heeft het formaat van een kleine DSLR. Niet bepaald een travelzoom meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Supremo schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 22:27:
Ik wil niet vervelend doen, maar die FZ200 heeft het formaat van een kleine DSLR. Niet bepaald een travelzoom meer.
En niet geheel onbelangrijk, TS heeft al lang en breed de HX-50v gekocht. ;)

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
uncle_sjohie schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 13:06:
[...]

Ik neig ook naar deze camera, dus als je tijd/zin hebt in een review en/of meer foto's, heb je in mij in ieder geval 1 aandachtige lezer.. :)
Heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Of ben je nog aan het na denken. Ik ben het topic een beetje vergeten, vandaar het late antwoord.

Als je nog interesse hebt zal ik morgen/maandag kijken of ik een kleine review kan schrijven. Ik ben geen camera expert en dit is mijn eerste 'echte' eigen camera, maar ik zal kijken of ik de belangrijke dingen mooi kan verwoorden. Ik heb iig al redelijk wat shots kunnen maken en hij valt erg in de smaak bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
LunaTempesta schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:54:
[...]

Heb je inmiddels al een keuze gemaakt? Of ben je nog aan het na denken. Ik ben het topic een beetje vergeten, vandaar het late antwoord.

Als je nog interesse hebt zal ik morgen/maandag kijken of ik een kleine review kan schrijven. Ik ben geen camera expert en dit is mijn eerste 'echte' eigen camera, maar ik zal kijken of ik de belangrijke dingen mooi kan verwoorden. Ik heb iig al redelijk wat shots kunnen maken en hij valt erg in de smaak bij mij.
Het is inmiddels meer een kwestie van "wanneer" ik deze camera zal kopen, en niet meer "of" ik hem zal kopen. Tenzij jij nog showstoppende negatieve ervaringen hebt, maar dat zal zo te lezen wel meevallen. ;)

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of deze camera veel/weinig voordeel heeft van de snelheid van het gebruikte SD kaartje. Maw, is een 95 Mb/s Sandisk het geld waard, of is dat overkill tov zeg een 45 Mb/s kaartje?

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:14

mrc4nl

Procrastinatie expert

uncle_sjohie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:46:
[...]

Het is inmiddels meer een kwestie van "wanneer" ik deze camera zal kopen, en niet meer "of" ik hem zal kopen. Tenzij jij nog showstoppende negatieve ervaringen hebt, maar dat zal zo te lezen wel meevallen. ;)

Waar ik wel benieuwd naar ben, is of deze camera veel/weinig voordeel heeft van de snelheid van het gebruikte SD kaartje. Maw, is een 95 Mb/s Sandisk het geld waard, of is dat overkill tov zeg een 45 Mb/s kaartje?
Hangt een beetje van de burstsnelheid van de camera af en de buffer, als die vol zit gaat de tijd tussen het nemen van foto's aanzienlijk trager (2-5 seconden wachten) :Word ie beperkt door de sd kaart en vind je dat erg. ik zeg: Je moet bursts van 20 foto's willen maken om zon sd kaart van 95 mb te kunnen rechtvaardigen.Persoonlijk zou ik zeggen dat 45mb/s snel zat is. En het is ook geen ramp of even te moeten wachten bij reeksen(zoals panorama's)
zie: [Discussie] Geheugenkaartjes en kaartlezers

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Discussie over geheugenkaartjes kan inderdaad beter in bovenstaand topic om versnippering tegen te gaan.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
uncle_sjohie schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 12:46:
[...]

Ok! Mooi! Negatieve dingen heb ik dus niet echt te zeggen. Ik raad inmiddels af om de auto functie te gebruiken en iets meer tijd te nemen om de manual te gebruiken. Je kan zelf een 4tal standen in de memory zetten voor quick access, dus daar kan je heel wat leuks mee doen. Al verwacht ik dat er weinig mensen hier zijn die de auto functie gebruiken.

Ik heb zelf een class 10 SD kaartje, en alles gaat enorm vlot. Liggend aan de stand kan het wel wat verschillen. Fotos die met een speciale stand worden genomen duren natuurlijk wat langer. Maar zelfs een stand als HDR wordt vrij snel verwerkt naar mijn mening. Ook burst shots worden lekker snel verwerkt. In het algemeen heb ik het gevoel alsof het wel een aardig vlotte camera is wat je ook gebruikt.

Voor het eerst ook redelijk een snapshot van de maan kunnen maken. Leuk!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/RY5wMV6l.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door LunaTempesta op 23-07-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
Hoe heb je die gemaakt? Statief, of los uit de hand? Settings?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Los uit de hand.
Settings waren als volgt:
F6.3
ISO 100. (Iets wat iemand mij misschien kan uitleggen, met de manual functie kan ik 2 keer een ISO waarde aanpassen. Ik merk zelf dat het fijn is om de eerste gewoon op een normale ISO 100~ te zetten en de andere samen met de F waarde wat aan te passen.) Helaas kan ik de 2de ISO waarde zo niet terug vinden.
Sluitertijd 1/200s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-05 15:04
LunaTempesta schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:54:
[...]

vraagje

Hoe is de kwaliteit met het opnemen van video beelden en dan met name het geluid en bij hard geluid/ muziek als je dat dan daarna op de pc afspeelt? Is dat nog helder of kraakt het veel?

Wat had jij betaald in de winkel als ik vragen mag en was dat incl de sony actie korting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Tbh heb ik nog niet erg veel video gemaakt. Nog geen mooie kans gehad om het uit te proberen. Had een stukje gefilmd ergens op de heide in limburg en de wind was wel erg aanwezig toen ik het later afspeelde. Maar het was ook wel erg winderig en ik heb geen idee hoe andere cameras daar mee om gaan. Het kraakt verder niet, alles klinkt vrij helder voor een compact camera. Hij heeft 2 microfoons aan de bovenkant zitten die het geluid opvangen als ik zo goed zie.

De camera had ik voor 399 aangeschaft, en later nog 50 euro terug gehad met idd de Sony actie. In totaal was ik dus 350 kwijt. Camera alleen natuurlijk. Had ook nog een SD kaartje en een camera tasje erbij aangeschaft. - Koop nooit een SD kaart bij een foto winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
LunaTempesta schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 12:05:
Tbh heb ik nog niet erg veel video gemaakt. Nog geen mooie kans gehad om het uit te proberen. Had een stukje gefilmd ergens op de heide in limburg en de wind was wel erg aanwezig toen ik het later afspeelde. Maar het was ook wel erg winderig en ik heb geen idee hoe andere cameras daar mee om gaan. Het kraakt verder niet, alles klinkt vrij helder voor een compact camera. Hij heeft 2 microfoons aan de bovenkant zitten die het geluid opvangen als ik zo goed zie.

De camera had ik voor 399 aangeschaft, en later nog 50 euro terug gehad met idd de Sony actie. In totaal was ik dus 350 kwijt. Camera alleen natuurlijk. Had ook nog een SD kaartje en een camera tasje erbij aangeschaft. - Koop nooit een SD kaart bij een foto winkel.
Bedankt voor je snell reactie.

Ik wil de camera graag meenemen naar festivals, dus voor mij is het geluid nog een laatste obstakel waar ik achter probeer te komen. Mijn oude canon ixus van 6 jaar oud is aan vervanging toe en die nam het geluid wel helder op.

Had je dit online gekocht of in de winkel? En mag ik dan weten waar?
Nee SD haal ik wel ergens anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Ben zelf wonend in Nijmegen en heb hem in de stad bij foto verweij gehaald. Aangesloten bij ring foto. Hier was hij zoals net zoals de laagste prijs op tweakers. Omdat ik de camera voorhand eigenlijk wilde zien ging ik naar de winkel, omdat hij uiteindelijk even duur was had ik hem daar ook maar meteen gekocht.

Voor festivals durf ik echt niet te zeggen hoe het eruit komt. Ik kan een keer thuis de muziek hard zetten en dan filmen o.i.d als dat meerwaarde kan geven? Anders is het misschien beter om iets te hebben waar je een externe micro op kan aansluiten maar ik weet niet of er compact cameras zijn die dat kunnen van dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
nee is niet nodig, toch bedankt voor het aanbod, Ik ga morgen zelf naar een winkel in Eindhoven om er even mee te spelen. Eens zien wat ze daar kosten.
Maar op dit model krijg je toch 30 euro terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Volgensmij was het 50 euro, maar durf het nu niet helemaal zeker te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LunaTempesta
Marc, ik ben wel nieuweschierig wat het winkel bezoek heeft opgeleverd.
Wat misschien voor jou interessant kant zijn is dit dingetje:Afbeeldingslocatie: http://2.static.img-dpreview.com/files/news/3426918634/HX50V-Mic.jpg?v=2377
Een externe microfoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
LunaTempesta schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:47:
Marc, ik ben wel nieuweschierig wat het winkel bezoek heeft opgeleverd.
Wat misschien voor jou interessant kant zijn is dit dingetje:[afbeelding]
Een externe microfoon.
ik heb de camera vorige week gekocht bij de MM voor 380 euro (niet de gps versie) en met de sony actie krijg ik nog 30 euro terug.
Idd daar heb ik ook naar gekeken zo'n mic, ik ga het eerst zonder proberen en anders komt er zoiets bij.

Welke sd kaart heb jij genomen en welke case om het te beschermen?

Enige waar ik wel beetje van schrok is de flitser, dat is toch wel het meest fragiele onderdeel. Verder is de camera geweldig, maar ik moet nog een hoop leren mbt de instellingen.

[ Voor 11% gewijzigd door marc08 op 03-08-2013 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supremo
Microfoons houden niet zo van wind. Mischien dat er softwarematig nog iets aan te doen valt, maar het is niet voor niets dat er microfoons zijn met een windscherm: http://commons.wikimedia...._boom_with_windshield.jpg

Op Youtube kun je vaak wel concertopnames vinden met een bepaalde camera.
YouTube: P!nk - So What (2013-05-22 - Stuttgart)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
Ik heb de camera nu enige tijd en het bevalt prima (vooral de zoom en vele opties), enige wat ik jammer vind is de verwerkingstijd van het maken van foto's (en dan met name bij het maken van foto's op de beste automatische camera stand). Camera moet de foto dan nog wegschrijven op de sd kaart, wat 3 a 4 secs duurt.

Ik maak gebruik van: Transcend 64GB Micro SDXC Card Class 10, ligt het aan de sd kaart of hoort dit bij de camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04-06 22:28
Bij het maken van wat voor soort foto en onder welke omstandigheden. Echte wachttijden met schrijven ken ik alleen bij long exposure ruisreductie dat ie nog een 2de "zwarte" foto direct erna neemt (dit zit op Canon dslr's). En in een niet automatische stand? Want als het aan het kaartje ligt, zou hij dat altijd moeten doen. En kun je niets doen terwijl hij wegschrijft? Geen nieuwe foto's nemen bijvoorbeeld?

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
In dit geval gaat het voornamelijk om foto's die overdag gemaakt zijn met veel zonlicht.
Als ik andere standen neem die automatisch geprogrammeerd zijn op de camera, dan is dat niet of minder lang.

Als de foto wordt weggeschreven kan ik geen andere handelingen doen.

Ik heb overigens ook kaartjes gebruikt met minder geheugen, maar wel hetzelfde type en dan blijft dat probleem zich voordoen.

Kan zijn dat mijn verwachtingen anders zijn, omdat mijn vriendin een sony nex heeft en die heeft dat niet als je een foto maakt.

[ Voor 32% gewijzigd door marc08 op 14-01-2014 16:29 ]

Pagina: 1