Donderdag a.s. Om 5:00 zul je Mars niet meer kunnen vinden. Wel staan (heel laag aan de hemel, dat wel) Saturnus en Jupiter in het zuiden. En hoger aan de hemel ook al M13 in het sterrenbeeld Hercules. Ook kun je op zoek naar andere (typisch zomerse) objecten als M57, de erg mooie dubbelster Albireo (in sterrenbeeld Zwaan) en nog veel meerFelicia schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:00:
[...]
OK, ff kieken.
En zo'n 32mm oculair zou ik er graag instoppen maar 1) ding is van m'n zoon en 2) vrouw is nogal op de financien gesteld dus kleine kans dat ik daar groen licht voor krijg zo kort na deze aankoop.
Moet wel zeggen dat de 25mm op dit moment de favoriet is
[...]
Mars hadden we ook al gevonden ja maar met de 25mm is dat maar net een puntje. Desondanks vond zoon 't al geweldig
Hij had het er vandaag ook al over dat hij op z'n verjaardag (donderdag) om 5:00 uit bed wilde om dan nog eens even goed te kijken. Dus ik heb 'm maar even voorgehouden dat we even het weer afwachten
[...]
Met een verrekijker had ik ook geprobeerd, maar die had ik te leen van m'n stiefvader en dat ding is zo scheel als maar zijn kan. Dus ik zit daar met regelmaat met 1 oog dan maar te kijken maar ben er niet heel erg van onder de indruk, vooral omdat dat ding best wel zwaar is en ik in ongemakkelijke houdingen moet om de leuke dingen te zien.
Volgens mij is het niet eens zo'n goedkoop model maar de coating is vooral voor felle zon bedoeld en niet voor sterrenkijken. Dus eigenlijk weer zo'n punt voor de financien, vrouw gaat zeker over de zeik als ik die nu nog eentje aanschaf.
Al met al, ik vind de telescoop echt veel leuker en als een hulpmiddel zoals een hoekmeter en gradenboog me dan kan helpen dan zal ik dat zeker niet nalaten
Nog een kleine tip voor (specifiek) de heritage: maak een ‘shroud’, zodat er geen strooilicht in de kijker komt, bijvoorbeeld van lantaarnpalen. Dat ziet er ongeveer zo uit (die mat zwarte koker) En scheelt echt heel veel in contrast. Die heb ik gemaakt van dunne foam dat bij de pippoos (hobbywinkel) te koop is en wat ducktape:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UNNrYLM4nEOO5H5lwNMt8LvR.jpg?f=user_large)
En voor het geval je helemaal geeky wil doen: kijk eens op dit topic van Cloudy Nights, specifiek over dit model telescoop (die in de VS wordt verkocht als Onesky met een ander kleurtje)
[ Voor 24% gewijzigd door Goverman op 23-02-2021 23:18 ]
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan