Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11-06 23:43

Goverman

not loaded

wauske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 22:00:
[...]

OK, ff kieken.

En zo'n 32mm oculair zou ik er graag instoppen maar 1) ding is van m'n zoon en 2) vrouw is nogal op de financien gesteld dus kleine kans dat ik daar groen licht voor krijg zo kort na deze aankoop.
Moet wel zeggen dat de 25mm op dit moment de favoriet is :)

[...]

Mars hadden we ook al gevonden ja maar met de 25mm is dat maar net een puntje. Desondanks vond zoon 't al geweldig :D
Hij had het er vandaag ook al over dat hij op z'n verjaardag (donderdag) om 5:00 uit bed wilde om dan nog eens even goed te kijken. Dus ik heb 'm maar even voorgehouden dat we even het weer afwachten :')

[...]

Met een verrekijker had ik ook geprobeerd, maar die had ik te leen van m'n stiefvader en dat ding is zo scheel als maar zijn kan. Dus ik zit daar met regelmaat met 1 oog dan maar te kijken maar ben er niet heel erg van onder de indruk, vooral omdat dat ding best wel zwaar is en ik in ongemakkelijke houdingen moet om de leuke dingen te zien.

Volgens mij is het niet eens zo'n goedkoop model maar de coating is vooral voor felle zon bedoeld en niet voor sterrenkijken. Dus eigenlijk weer zo'n punt voor de financien, vrouw gaat zeker over de zeik als ik die nu nog eentje aanschaf.

Al met al, ik vind de telescoop echt veel leuker en als een hulpmiddel zoals een hoekmeter en gradenboog me dan kan helpen dan zal ik dat zeker niet nalaten :)
Donderdag a.s. Om 5:00 zul je Mars niet meer kunnen vinden. Wel staan (heel laag aan de hemel, dat wel) Saturnus en Jupiter in het zuiden. En hoger aan de hemel ook al M13 in het sterrenbeeld Hercules. Ook kun je op zoek naar andere (typisch zomerse) objecten als M57, de erg mooie dubbelster Albireo (in sterrenbeeld Zwaan) en nog veel meer :)

Nog een kleine tip voor (specifiek) de heritage: maak een ‘shroud’, zodat er geen strooilicht in de kijker komt, bijvoorbeeld van lantaarnpalen. Dat ziet er ongeveer zo uit (die mat zwarte koker) En scheelt echt heel veel in contrast. Die heb ik gemaakt van dunne foam dat bij de pippoos (hobbywinkel) te koop is en wat ducktape:

En voor het geval je helemaal geeky wil doen: kijk eens op dit topic van Cloudy Nights, specifiek over dit model telescoop (die in de VS wordt verkocht als Onesky met een ander kleurtje)

[Voor 24% gewijzigd door Goverman op 23-02-2021 23:18]

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Powerblast
  • Registratie: augustus 2011
  • Laatst online: 11:44
Wow, was me nog nooit eerder opgevallen dat hier ook een astronomie topic was :). Kan ik ineens m'n vraag stellen, ik sta op het punt om een heq5 pro aan te schaffen. Nu zie ik dat je zelf nog een power supply moet voorzien. Ik lees op verschillende forums verschillende antwoorden, daarom dat ik op zoek ben naar praktijk ervaringen :)

Ik was eerst van plan om gewoon een adapter van netstroom naar 12v stroom te kopen en die te gebruiken. Meeste waarnemingen gebeuren toch vanuit de tuin dus kan in principe gewoon een verlengkabeltje leggen tot aan m'n mount. Maar toen viel m'n euro dat ik dan natuurlijk een probleem heb op verplaatsing :D. Dan komt een powertank in beeld. Ik heb al wat rondgekeken en zie twee opties terugkomen, powertank voor telescopen, ofwel en jumpstart pack voor auto accu's.

Zijn er hier toevallig mensen die hier ervaring mee hebben, hoe voorzien jullie je mount van stroom? Powertank dan denk ik aan bv deze: https://www.astromarket.o...gon-powertank-7ah/p,33241 (merk zegt me niks, maar deze lijken precies generiek, want ik vind dezelfde van zowel skywatcher als celestron ook terug, ziet er exact hetzelfde uit)

Jumpstart powerpack kan je zo te zien bij elke doe het zelf zaak wel vinden, maar zijn deze dan OK voor een scope montering of moet ik op bepaalde zaken letten?

[Voor 5% gewijzigd door Powerblast op 14-03-2021 12:13]

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:41
Ik zou een flinke stroomadapter aanschaffen, van zo'n 5a. Dan zit je zeker goed. Voor op reis kun je zo'n speciale kopen voor telescopen, maar die zijn een stuk duurder dan een jumpstart powerpack.

En als je een beetje handig bent en al iets als een druppellader hebt, kun je ook een 12v accu halen. Even een snoertje in elkaar zetten en klaar.
Iets als https://www.kabelshop.nl/...00012V-i14366-t99244.html of https://www.allekabels.nl...loodgel-accu-12-volt.html bijvoorbeeld is al zo 100 euro goedkoper.

[Voor 7% gewijzigd door celshof op 14-03-2021 15:04]

Acties:
  • +9Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:53
Eindelijk weer heldere nachten *O*

Dus daar heb ik maar weer eens gebruik van gemaakt. Klik voor groot

M16: Eagle Nebula in Bi color. 8 uur aan integratie tijd. Frames: 300sec - gain 400 .

Geschoten met een Skywatcher 150psd op een AZ-EQ6. Cam Altair 294 kleur, met een Optolong L-Extreme filter er voor.

Bewerkt in Pixinsight en photoshop.

[Voor 10% gewijzigd door kippy op 02-06-2021 19:13]

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True