Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• celshof
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:23
s0larus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:52:
[...]

Deze link is afgeknipt :( welke is het?

Hoi allemaal, ik heb al een beetje rond gesnuffeld op astroforum en in deze thread en heb mijn oog laten vallen op een Skyliner 200P of Orion XT8. Deze thread op het astroforum komt het beste overeen met wat ik wil. Ik ben niet geintereseerd in astrofotografie behalve een aantal zeer matige, blurry foto's via de telescoop.
...
Des te beter dat ie veel lichter is dan de 200P dobson versie, ~8 vs 26kg.

Dus uiteindelijk is mijn vraag: ga ik niet mis met de Skywatcher Explorer n150/1200 + EQ3-2 mount?
ik ga mee met Joep. 8 inch Dobson ga je veel meer plezier aan beleven. Het gewicht zit voornamelijk in het onderstel en dat maakt hem heel veel stabieler. Denk aan de grote boze wolf en het eerste en laatste huisje van de biggetjes.

• s0larus
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 10-06 22:31
@Joep @celshof, dank voor het advies. De Omegon scheelt in ieder geval 6kg en is 4kg lichter dan m'n pc haha. Ik heb met Skymap al aardig wat gespot, met name Venus, Jupiter, en heel wat sterren. Maar het blijft lastig in Nederland met lichtvervuiling.

Bevelen jullie filters of andere accessoires aan?

• Joep
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:28
Filters zijn nog niet de moeite waard in het begin. Maanfilters sowieso. Ik zou wel fatsoenlijke oculairs kopen, maar op het astroforum lopen er mensen rond met meer verstand daarover. Misschien dat je een hoekzoeker nodig hebt, maar dat kun je het beste zelf ervaren. Mocht je het lastig vinden door de zoeker te kijken, dan kun je die altijd nog kopen.

• celshof
Met een 8 inch kun je ook een boel deepsky of dubbelsterren gaan bekijken, ook met alle lichtvervuiling.
Filter zou ik laten. Mocht je voor een hoekzoeker gaan, kies dan voor de duurdere met een rechtopstaand, correct beeld.

edit: als het er niet bij zit, koop een collimatietool.

[Voor 11% gewijzigd door celshof op 23-07-2020 23:48]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:10
Ik heb na de best goed gelukte foto van Neowise mijn telescoop tevoorschijn gehaald (een "Optisan 36050", niet heel bijzonder, ooit gekocht voor 30 euro, Jupiter en de maan vaak mee bekeken) en na wat zoeken voor het eerst de ringen van Saturnus kunnen zien. Geeft toch wel een beetje kippenvel :o

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 14:53
Peenutzz schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 12:00:
Ik heb na de best goed gelukte foto van Neowise mijn telescoop tevoorschijn gehaald (een "Optisan 36050", niet heel bijzonder, ooit gekocht voor 30 euro, Jupiter en de maan vaak mee bekeken) en na wat zoeken voor het eerst de ringen van Saturnus kunnen zien. Geeft toch wel een beetje kippenvel :o
Ik denk dat Saturnus het object is wat mensen geïnteresseerd maakt om een telescoop te kopen. Voor mij was het in ieder geval de drempel om een betere telescoop te kopen en te beginnen met astrofotografie.

En afgelopen week voor het eerst Saturnus goed kunnen fotograferen. Het fotograferen van planeten is toch weer een vak apart ten opzichten van nevels, maar voor een eerste serieuze poging ben ik super tevreden met het resultaat.

Gemaakt met een canon 650d, iso 200, 0.2 sec sluitertijd f25 met 5meter focal lengte (c8 telescoop met televeu 2.5x barlow). Totaal een stack van 4000 frames

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:10
Heb gekeken of er iets te fotograferen viel, maar heb alleen een compactcamera en een telefoon, zonder verdere hulpstukken. De vage vlek die ik daarmee op sommige momenten in beeld kreeg was niet de moeite van het fotograferen waard :N

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• kippy
Peenutzz schreef op zondag 26 juli 2020 @ 19:25:
Heb gekeken of er iets te fotograferen viel, maar heb alleen een compactcamera en een telefoon, zonder verdere hulpstukken. De vage vlek die ik daarmee op sommige momenten in beeld kreeg was niet de moeite van het fotograferen waard :N
Ja het vaak verbazingwekkend wat je met je ogen door een oculair kunt zien. En dan denk je ooh dat fotografeer ik wel even door het oculair, maar dat valt dan vies tegen.
Je hebt wel houders zodat je makkelijker met een compact camera of telefoon foto's via het oculair kunt maken. Maar dat is echt meer een gimmick dan dat je er serieuse resultaten uit kunt halen.
Sowieso zul je heel snel merken dat je sluitertijd niet toekrijkend is en je dus een tracking mount nodig zult hebben.

Maar visueel heb je nu saturnus, jupiter, de ring nevel, de dumbel nevel en de maan. Dat zijn allemaal objecten die je vrij gemakkelijk door een telescoop met het blote oog kunt bekijken.

• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Ik begin ook erg geïnteresseerd te raken in astrofotografie. :) Ik heb een goeie dslr-camera met prima lichtsterke lenzen en wil ik deze gebruiken voor dso's. Dus ik zit te kijken naar een volgsysteem:
Een Skywatcher Star Adventurer Pro of een iOptron SkyGuider Pro? Heb wat filmpjes bekeken op YouTube en ze lijken beide goed. Heb een voorkeur voor de Skywatcher.

Ik zie hier linkjes van Duitse webwinkels voorbij komen. Op firstlightoptics.com staan goeie prijzen. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens mij een winkel in de UK.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 19:37

Goverman

not loaded

Hulliee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:
Ik begin ook erg geïnteresseerd te raken in astrofotografie. :) Ik heb een goeie dslr-camera met prima lichtsterke lenzen en wil ik deze gebruiken voor dso's. Dus ik zit te kijken naar een volgsysteem:
Een Skywatcher Star Adventurer Pro of een iOptron SkyGuider Pro? Heb wat filmpjes bekeken op YouTube en ze lijken beide goed. Heb een voorkeur voor de Skywatcher.

Ik zie hier linkjes van Duitse webwinkels voorbij komen. Op firstlightoptics.com staan goeie prijzen. Heeft iemand daar ervaring mee? Volgens mij een winkel in de UK.
Bij firstlightoptics komen er shipping costs bij, het verschil wordt dan al weer minder. In Nederland zijn Robtics en Ganymedes bekende winkels. Ook astromarket is bekend en een prima webshop met goede, snelle klantenservice (voor en na koop). Is dus geen dozenschuiver, maar een vakwinkel met uitgebreide webwinkel. Andere winkels geen ervaringen mee.

Via AliExpress kun je best goede oculairs kopen, bijvoorbeeld van SVbony. Ik ben erg fannvan hun 32 mm oculair: echt breed beeld, waardoor je makkelijk naar nevels en bolhopen etc. kan zoeken. Kostte €20 ongeveer.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

• Hulliee
  • Niet online
Thanks voor de tips! Shipping costs lijken mee te vallen bij firstlightoptics, maar garantie en service is ook belangrijk voor me.

Ik ga AliExpress eens checken.
Qua merk en in dit prijssegment, zal Skywatcher of iOptron niet veel uitmaken denk ik?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• s0larus
s0larus schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 17:02:
@Joep @celshof, dank voor het advies. De Omegon scheelt in ieder geval 6kg en is 4kg lichter dan m'n pc haha. Ik heb met Skymap al aardig wat gespot, met name Venus, Jupiter, en heel wat sterren. Maar het blijft lastig in Nederland met lichtvervuiling.

Bevelen jullie filters of andere accessoires aan?
Update: ik heb een Plössl setje met 9 oculairs gekocht. 6,3 mm, 7,5 mm, 10 mm, 12,5 mm, 17 mm, 20 mm, 26 mm, 32 mm en 40 mm. Dus dat zal voldoende zijn. Heb ik ze allemaal nodig, vast niet. Geeft het me genoeg opties, zeker! Ik heb ook gelijk een red dot/circle zoeker en laser collimator gekocht. De laatste heb ik misschien niet nodig maar na even wat lees werk leek het wel handig om te hebben voor het geval dat de telescoop niet meer aligned staat.

Morgen komt de telescoop binnen en de rest volgt hopelijk eind deze week.

• kippy
Hulliee schreef op maandag 27 juli 2020 @ 22:12:

Beide zijn leuke beginners sets. Let wel op als je boven de 135mm komt dat een guide scope toch wel een pre is.
Op het moment staat de i-optron ook op marktplaats te koop.

Als je echt serieus wil beginnen spaar dan door voor een skywatcher HEQ5. Dit is dan wel een heel ander prijs segment, maar mocht je ooit een telescoop willen kopen ben je wel voorbereid.

• Hulliee
  • Niet online
kippy schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 01:40:
[...]

Beide zijn leuke beginners sets. Let wel op als je boven de 135mm komt dat een guide scope toch wel een pre is.
Op het moment staat de i-optron ook op marktplaats te koop.
Daarboven wordt ie onnauwkeurig? Merkt je dat bij sluitertijden van 60seconden of meer, of al eerder?
Als je echt serieus wil beginnen spaar dan door voor een skywatcher HEQ5. Dit is dan wel een heel ander prijs segment, maar mocht je ooit een telescoop willen kopen ben je wel voorbereid.
Hmmm ja da's wel anders idd! :) Gaaf! Maar daar komt nog een voeding/accu bij voor in het veld. Dan wordt het best een bedrag voor een starter.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:02

DirtyBird

Praktiserend denker

kippy schreef op maandag 27 juli 2020 @ 00:25:
[...]

Maar visueel heb je nu saturnus, jupiter, de ring nevel, de dumbel nevel en de maan. Dat zijn allemaal objecten die je vrij gemakkelijk door een telescoop met het blote oog kunt bekijken.
Ik heb een SW 200/1000PDS met geen hele karige oculairen (20mm NPL van Vixen en een 6,5mm LER van ES). De ringnevel krijg ik op dit moment niet beter te zien dan een licht-groenblauwe waas die meer op een out-of-focus ster lijkt.
Collimatie is gecontroleerd, is er iets anders dat ik nog kan doen om dat goed te zien?

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kippy
Hulliee schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:13:
Daarboven wordt ie onnauwkeurig? Merkt je dat bij sluitertijden van 60seconden of meer, of al eerder.?
Als een dergelijke mount echt goed uitgeleind is zou je technisch gezien een 200mm lens kunnen gebruiken met sluitertijden tot 3 minuten of zo. Het probleem is alleen het perfect uitlijnen.
In een dergelijke situatie is het snel praktisch om een guide scope te gaan gebruiken.

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik zelf erg kritisch ben dat de sterren in mijn foto's zo rond mogelijk zijn. Gebruik je dus geen guiding dan merk je dat sterren snel langwerpig worden bij langere sluitertijden.

Denk er ook aan dat voor veel nevels al snel een sluitertijd van 3 tot 5 minuten nodig is op f5 om echt duidelijke data binnen te krijgen.

Als laaste heb ik nog even rond gekeken. En een skywatcher eq3 is ook redelijk betaalbaar. Met als voordeel dat je dan gebruik kunt maken van goto. De draagkracht is verkrijgbaar met een travel mount.

https://www.teleskop-expr...-GoTo-Mount---Tripod.html
DirtyBird schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Ik heb een SW 200/1000PDS met geen hele karige oculairen (20mm NPL van Vixen en een 6,5mm LER van ES). De ringnevel krijg ik op dit moment niet beter te zien dan een licht-groenblauwe waas die meer op een out-of-focus ster lijkt.
Collimatie is gecontroleerd, is er iets anders dat ik nog kan doen om dat goed te zien?
Opzich zou je met een dergelijke setup en oculairs toch een redelijk scherp beeld moeten krijgen.
Ik denk dat je verwachtingspatroon alleen iets te groot is. De meeste nevels zul je nooit beter zien dan een waas. Dit wordt alleen beter door je ogen lang aan het donker te laten wennen (minimaal een half uur), of door op een echt donkere plek te gaan staan. Maar zelfs dan zul je nooit de kwaliteit zien wat je met een camera in een relatief korte tijd kunt behalen.

Sowieso zijn er maar heel weinig nevels die je met het blote oog kunt waarnemen waar je ook nog kleur in terug ziet. De meeste zie je echt alleen in zwart wit.

[Voor 31% gewijzigd door kippy op 28-07-2020 11:34]

Acties:
  • +6Henk 'm!

• s0larus
Vanmiddag heb ik de telescoop ontvangen en na dat ik terug was gelijk in elkaar gezet. De maan kwam op tijd van achter het dak van een gebouw zonder wolken er voor. Heel blij met het resultaat van m'n mobiel maar ik verwacht zeker niet hetzelfde voor planeten haha

Het was even wennen dat alles inverted staat. En de voor de foto's maakt het niet veel uit tenzij je kijkt of het klopt (voor de maan dan).

• kippy
s0larus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:44:
Vanmiddag heb ik de telescoop ontvangen en na dat ik terug was gelijk in elkaar gezet. De maan kwam op tijd van achter het dak van een gebouw zonder wolken er voor. Heel blij met het resultaat van m'n mobiel maar ik verwacht zeker niet hetzelfde voor planeten haha

Het was even wennen dat alles inverted staat. En de voor de foto's maakt het niet veel uit tenzij je kijkt of het klopt (voor de maan dan).

[Afbeelding]
Nice, voor oculair projectie een zeer nette plaat. Ga zo door :)

• asc366
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:49
s0larus schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 22:44:

[Afbeelding]
Tof!
Welke is 't uiteindelijk geworden? Laatste bericht van de 23e zag ik twijfels tussen Skyliner 200P of Orion XT8 maar zie niet meer welke 't nu definitief is geworden; 't eropvolgende bericht ging over oculairs (of ik heb gewoon te weinig koffie op..)

• s0larus
asc366 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:18:
[...]

Tof!
Welke is 't uiteindelijk geworden? Laatste bericht van de 23e zag ik twijfels tussen Skyliner 200P of Orion XT8 maar zie niet meer welke 't nu definitief is geworden; 't eropvolgende bericht ging over oculairs (of ik heb gewoon te weinig koffie op..)
Omegon Dob Advanced X N 203/1200 :) hij was zeer makkelijk in elkaar te zetten.

• kippy
s0larus schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Omegon Dob Advanced X N 203/1200 :) hij was zeer makkelijk in elkaar te zetten.
Zeer nice, goede keuze. Daar ga je nog lang plezier van hebben 🙂

• Fly-guy
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online
DirtyBird schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Weet niet of je daar op doelt, maar verreweg de meeste foto's die je ziet van nevels zijn hevig bewerkt en niet in de juiste kleuren (als in die zie je niet met het blote oog).
Toevallig staat er in het magazine newscientist een mooi artikel over hoe de foto's van bv Hubble "mooier" gemaakt zijn, waarbij kleuren toegevoegd, verzonnen of overdreven worden.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Fly-guy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:17:
[...]
Weet niet of je daar op doelt, maar verreweg de meeste foto's die je ziet van nevels zijn hevig bewerkt en niet in de juiste kleuren (als in die zie je niet met het blote oog).
Toevallig staat er in het magazine newscientist een mooi artikel over hoe de foto's van bv Hubble "mooier" gemaakt zijn, waarbij kleuren toegevoegd, verzonnen of overdreven worden.
Ik weet het, was meer een reactie op kippy die aangaf dat de ringnevel goed zichtbaar is. Ik heb daar een iets ander idee bij.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 12-35mm f/2.8 II ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• kippy
Fly-guy schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:17:
[...]
de foto's van bv Hubble "mooier" gemaakt zijn, waarbij kleuren toegevoegd, verzonnen of overdreven worden.
Even voor de details. De meest van dit soort foto's zijn narrowband foto's. Hierbij worden 3 of 4 verschillende banden separaat gefotografeerd waarnaar de banden aan een kleur worden gekoppeld. Hierna kunnen de 3 verschillende kleuren tot een RGB foto worden bewerkt.
De meest gebruikte banden zijn hydrogen alpha, sulphur 2, Oxygen 3 en hydrogen beta. De reden waarom de banden los gefotografeerd worden en hierna aan losse kleuren worden gekoppeld is alleen om het contrast te vergroten en de details beter zichtbaar te maken. Dit kun je dus nooit met het blote oog zien, het zijn fake kleuren (de foto's zien er meestal wel heel gaaf uit).

De meeste nevels vallen in het keur gebied rood (als je directe rgb foto's maakt), op een paar nevels na. De bekendste, de ring nevel en orion.
DirtyBird schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 21:20:
[...]
Ik weet het, was meer een reactie op kippy die aangaf dat de ringnevel goed zichtbaar is. Ik heb daar een iets ander idee bij.
Had je toen je ogen goed laten wennen aan het donker? Het helpt vaak ook om een handdoek of jas over je hoofd te trekken terwijl je door het oculair kijkt om zo veel mogelijk strooilicht tegen te gaan.
Maar dit is ook iet wat je kunt trainen. Ik kan zelf vrij makkelijk objecten zien in de nacht en aanwijzen, maar als iemand bij mij staat zien ze niets of moeten heel veel meer moeite doen. Ook door een telescope zie ik meer dan mensen met weinig ervaring. Maar dit is iets wat je kunt trainen.

En met kleur zien in de ring nevel bedoel ik dat je iets van kleur kunt zien. Je ziet iets van rood en blauw, ten opzichten van zwart wit zoals je de meeste objecten ziet. Maar dit is zeker niet super helder.

• Hulliee
  • Niet online
Ik denk dat het bewerken een beetje je eigen smaak is. Maar een bewerking mag mijns inziens nooit iets toevoegen of weghalen. Kleuren verschuiven om details te tonen, contrast toevoegen zijn legitieme bewerkingen. Ruis wegfilteren is de uitzondering op de regel van iets weghalen.

Dat je het met eigen ogen niet ziet, lijkt mij geen goede reden om deze details dan maar niet te tonen. Als je alles met eigen ogen moet kunnen zien, dan had je ook geen verrekijker, telescoop, lens moeten gebruiken. Alles wat er tussen je oog en de werkelijkheid staat of wordt geplaatst, is een interpretatie en/of vertaling.

Het zichtbare lichtspectrum is zo ontzettend smal. Het is juist mooi om het infrarood, radio, ultraviolet zichtbaar te maken door deze naar het zichtbare spectrum te verschuiven.

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 15:32

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Kan iemand me hier bevestigen of een eq-1 montering met motortje goed genoeg is om een dSLR te handelen en in de toekomst een telescoop?

Idee is startracker, zodat ik meerdere foto’s kan maken en dan stacken. Alternatief is een Move Shoot Move tracker maar die kan waarschijnlijk minder gewicht hebben.

Hoe werkt dat met zo’n eq-1? Die zijn accuraat genoeg om een dSLR met telelens automatisch sterren te kunnen volgen?

• celshof
Een eq-1 is niet bijzonder stabiel. Denk niet dat je daar lange opnames mee kan maken, ook niet met alleen een DSLR er op, laat staan met een telescoop.

Een EQ3-2 of vergelijkbaar is met een kleine telescoop en DSLR wellicht te doen, maar puur als instap. Ik raad aan dat je tweedehands in de gaten houdt. Dan is het nog wel te betalen. Bijvoorbeeld via Marktplaats of http://te-les-koop.nl/

• Goverman

Goverman

not loaded

kijk anders eens naar iets als een Skywatcher AZ GTI wifi mount. Kost wel wat geld, maar is zowel azimuthaal als Equatoriaal te gebruiken. De mount trackt best goed. En er is een brede fanbase op cloudy nights.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Goverman schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 14:20:
kijk anders eens naar iets als een Skywatcher AZ GTI wifi mount. Kost wel wat geld, maar is zowel azimuthaal als Equatoriaal te gebruiken. De mount trackt best goed. En er is een brede fanbase op cloudy nights.
Dat is wel een mooi ding inderdaad, maar wel bijna 2x zo duur als die move shoot move. Moet er eens goed over nadenken.
celshof schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 10:43:
Een eq-1 is niet bijzonder stabiel. Denk niet dat je daar lange opnames mee kan maken, ook niet met alleen een DSLR er op, laat staan met een telescoop.

Een EQ3-2 of vergelijkbaar is met een kleine telescoop en DSLR wellicht te doen, maar puur als instap. Ik raad aan dat je tweedehands in de gaten houdt. Dan is het nog wel te betalen. Bijvoorbeeld via Marktplaats of http://te-les-koop.nl/
Ja tweedehands houd ik zo af en toe eens in de gaten. Ik wil eigenlijk geen tracker die je met de hand moet draaien enzo. Motor is wel een must :-).

Ik kwam dit hier tegen, niet belachelijk ver rijden.

https://www.ebay-kleinanz...-eq-2/1562966822-242-1773

Is dat het geld waard ?

• celshof
Nee, voor 250 mag je meer verwachten.

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op zaterdag 14 november 2020 @ 22:15:
Nee, voor 250 mag je meer verwachten.
Thanks. Zie nu voor 150€ een Seben Big Boss 150/1400 met EQ-3 te koop staan. Betere keus dan ?

Echt zo’n ding waarbij je snel door de bomen het bos niet ziet .

Edit: nee toch niet, dat is ook een prul :')

[Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 15-11-2020 14:36]

• celshof
Zo'n 150/1400 wil je inderdaad vermijden

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op zondag 15 november 2020 @ 21:47:
Zo'n 150/1400 wil je inderdaad vermijden
Inderdaad.

Ik denk dat ik gewoon ga kijken/sparen voor een refractor met montering. Dan kan ik zowel wat zien door de scope als dat ik m'n camera erop kan aansluiten :)

• celshof
De_Bastaard schreef op maandag 16 november 2020 @ 09:13:
[...]

Inderdaad.

Ik denk dat ik gewoon ga kijken/sparen voor een refractor met montering. Dan kan ik zowel wat zien door de scope als dat ik m'n camera erop kan aansluiten :)
Een refractor is (wat betreft lens/spiegel) duurder dan een reflector en je kunt beide gebruiken voor fotografie. Zo is een 150/750 spiegeltelescoop al best een aardige start. Zo kun je relatief goedkoop kennismaken met astronomie en in de praktijk er achter komen welke kant je op wilt.

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 16 november 2020 @ 10:47:
[...]

Een refractor is (wat betreft lens/spiegel) duurder dan een reflector en je kunt beide gebruiken voor fotografie. Zo is een 150/750 spiegeltelescoop al best een aardige start. Zo kun je relatief goedkoop kennismaken met astronomie en in de praktijk er achter komen welke kant je op wilt.
Thanks, nog wat meer in verdiepen dus.

Een 150/750 kost (nieuw) in elk geval ~€300-350,-. Hetzelfde als bijvoorbeeld een Skywatcher 72ED refractor.

Maar goed, ik ga me nog wat meer inlezen. Zo'n 150/750 ziet er ook prima uit inderdaad. Ik dacht even aan een Dobson maar omdat fotografie toch ook wel mijn hobby is wil ik vroeg of laat toch foto's kunnen maken :D

• celshof
Tweedehands komen dergelijke telescopen regelmatig langs. En dan ook inclusief equatoriale mount.

Wat wel lastig is, is dat een telescoop waar je heel goed visueel mee kunt werken niet per se geschikt is voor fotografie en vice versa.
Zo heb ik een 10" SCT op een ALTAZ mount, waar ik heel goed mee kan kijken, maar die maar heel beperkt geschikt is voor fotografie. Planeten gaan nog wel vrij aardig.
Voor fotografie en om mee te nemen heb ik een 8cm refractor op een EQ5. Daar doe ik dan weer een concessie met het statief voor fotografie, omdat een EQ5 eigenlijk te licht is.

Trouwens, een DSLR met een 135mm lens is ook al heel geschikt voor veel Deep Sky objecten. Dan heb je inderdaad alleen een statief nodig met tracking.

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:36:
Tweedehands komen dergelijke telescopen regelmatig langs. En dan ook inclusief equatoriale mount.

Wat wel lastig is, is dat een telescoop waar je heel goed visueel mee kunt werken niet per se geschikt is voor fotografie en vice versa.
Zo heb ik een 10" SCT op een ALTAZ mount, waar ik heel goed mee kan kijken, maar die maar heel beperkt geschikt is voor fotografie. Planeten gaan nog wel vrij aardig.
Voor fotografie en om mee te nemen heb ik een 8cm refractor op een EQ5. Daar doe ik dan weer een concessie met het statief voor fotografie, omdat een EQ5 eigenlijk te licht is.

Trouwens, een DSLR met een 135mm lens is ook al heel geschikt voor veel Deep Sky objecten. Dan heb je inderdaad alleen een statief nodig met tracking.
ja zo'n 135mm f2 lens staat eigenlijk wel op mijn wishlist _O-. Moet mijn vrouw nog overtuigen dat dat echt belangrijk is :p

• Goverman

Goverman

not loaded

celshof schreef op maandag 16 november 2020 @ 11:36:

Kan die tracking ook alt/az zijn eigenlijk?

• celshof
Goverman schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 09:50:
[...]

Kan die tracking ook alt/az zijn eigenlijk?
Omdat je voor planeten hele korte opnames maakt, maar wel heel veel (filmpjes dus), kun je het daar wel doen. Maar voor onderwerpen waar je een langere belichting nodig hebt, die je dan daarna ook nog wilt gaan stacken, is alt/az eigenlijk ongeschikt.
Maar, er zijn uitzonderingen. Meer over Alt/Az astrofotografie: https://telescopemount.or...how-to-get-great-results/

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 14:31

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Einde aan iconische Arecibo-radiotelescoop in Puerto Rico
De Arecibo-radiotelescoop in Puerto Rico kan niet meer gerepareerd worden en wordt daarom na 57 jaar ontmanteld. Dat heeft de Amerikaanse National Science Foundation (NSF) laten weten. De telescoop werd onder meer gebruikt om asteroïden te volgen, om te bepalen of planeten mogelijk bewoonbaar zijn en of er in het heelal sporen zijn van buitenaards leven.
Erg jammer. Het was echt een iconisch bouwwerk.

[Voor 4% gewijzigd door Standeman op 20-11-2020 09:53]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 19:06
celshof schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Wacht maar tot december met de samenstand van Jupiter en Saturnus. Die staan dan zo dichtbij elkaar dat ze een dubbelplaneet lijken.
Wanneer is dit?

• Joep
Rond 21 december zo uit m'n hoofd

Edit: Rond 22 december dus, maar 21 en 23 december staan ze ook erg dicht bij elkaar.

[Voor 57% gewijzigd door Joep op 05-12-2020 18:42]

• s0larus
Ik ben weer terug! Deze keer met een Canon 700D tweede hands met straks adapters om de camera op m'n telescoop te zetten.

@celshof ja echt, he... Zit ik hier met m'n 8" op een dobson mount die opzich wel foto's kan nemen maar niet echt geschikt is. Dus of ik ga over naar een star tracker soort die alleen bedoeld is voor een camera of ik ga voor iets zoals de EQ5 die uiteindelijk ook een mooi klein telescoopje d'r op kan + camera

Maar de resultaten zouden geweldig moeten zijn mits ik 1:1 pixel resolutie goed kan gebruiken en de adpaters, filters, etc heb. Zie link

e: wat irritant is het dat T2 en M42 dezelfde diameter hebben maar ander schroefdraad... En dan moet m'n camera adapter T2 en M42 vermelden terwijl hij alleen M42 onderstuend.

[Voor 11% gewijzigd door s0larus op 10-12-2020 22:46]

• De_Bastaard

De_Bastaard

Is dit een leuk ding om mee te beginnen? Ik kan zo niet zien wat er voor montering op zit.

https://www.marktplaats.n...102m.html?previousPage=lr

Ik las wel dat het mogelijk wat lastiger zou zijn om occulairen te krijgen hiervoor vanwege een diamter. Iemand hier die daar iets meer van weet?

• s0larus
De_Bastaard schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:28:
Is dit een leuk ding om mee te beginnen? Ik kan zo niet zien wat er voor montering op zit.

Ik las wel dat het mogelijk wat lastiger zou zijn om occulairen te krijgen hiervoor vanwege een diamter. Iemand hier die daar iets meer van weet?
Ik zou een telescoop met 1.25 of 2" fitting vinden want de 0.965" die de Vixen gebruikt zullen niet echt goed te vinden zijn denk ik. Opzich kan je ook een adapter kopen zodat je 1.25" kan gebruiken maar dan gebruik je niet het volle zicht van de ocluairs.

• Goverman

Goverman

not loaded

De_Bastaard schreef op donderdag 17 december 2020 @ 15:28:

Let op: er staat bij "OTA", wat zoveel betekent als "Optical Tube Assembly", oftewel, alleen de buis (met ringen er om heen in dit geval).

Vixen heeft wel mooi optiek. Dit was een kijker waar ik vroeger alleen maar van kon dromen. Maar goed, let wel op wat @s0larus zegt: de focusser (met 0,965 inch) is niet een courante maat meer. 1,25 inch en 2 inch is veel gebruikelijker en daarvoor zijn dus veel meer oculairen beschikbaar.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Nou dan kijk ik gewoon rustig verder. Eind van het jaar en een leuke bonus gekregen van de baas, dus er zit wel een telescoop in :+

• kippy
Een belangrijke vraag voordat je een telescoop aanschaft is wat wil je er er mee doen?
- Voornamelijk planeten / de maan bekijken
- Voornamelijk deep sky objecten (nevels) bekijken
- Voornamelijk astro fotografie

Als je visueel objecten wilt bekijken is de beste bang voor buck altijd een dobson telescoop. Als je voor astrofotografie gaat kun je het beste al je geld in een zo'n goed mogelijke mount steken en beginnen met fotograferen met een gewone camera met lens. En later een telescoop er bij kopen voor fotografie.

En mijn laatste foto die ik gemaakt heb

Mount: skywatcher az-eq6 - scoop: skywatcher 150pds met coma corrector - camera: altair 294c pro met optolong l-enhance filter - 30 x 5 minuten sluitertijd

[Voor 17% gewijzigd door kippy op 21-12-2020 15:02]

• celshof
Als je begint en nog niet weet waar precies je interesses liggen, zou ik niet teveel uitgeven. Een tweedehands 8" Dobson is dan altijd een goede keus. Groot genoege spiegel om allerlei details mee te zien, Deep Sky lukt vrij aardig en je kunt nog makkelijk naar 200x vergroting gaan voor de maan en planeten. En, heel belangrijk, zo'n tweedehands houdt prima zijn waarde, wil je later stoppen of doorgaan naar een uitgebreider of groter model.

Wat wel vaak de moeite is, om een paar betere oculairen aan te schaffen, want de standaard dingen zijn vrij beperkt.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Hoe zit het nu precies met Refraktoren dan?

Zoals eerder aangegeven wil ik waarschijnlijk ook wat gaan doen met fotografie. Nu kwam ik deze tegen voor 350,- en misschien kan daar nog wel wat vanaf.

https://www.marktplaats.n...hawk.html?previousPage=lr

Vergelijkbaar aan een 2e hands dobson qua prijs, maar beter te verplaatsen. Dobson lijkt me leuk maar ik verwacht dat ik toch snel foto's wil gaan maken. Na wat google werk lijkt dit een 80mm f7 refractor te zijn op een EQ3 montering.

Heb nog gezocht naar Newtonian reflectoren, maar nog niet veel tegengekomen.

[Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 18-12-2020 12:12]

• Joep
Dat is een achromaat en is dus niks voor fotografie, tenzij je graag blauwe halo's om je sterren hebt: https://www.astrobin.com/full/197136/0/
Daarnaast is de setprijs te hoog naar mijn mening.

Je begint hier om de zoveel tijd weer over. Maak gewoon eens een topic aan op astroforum.nl en beschrijf daarin wat je wil, verwacht en wat je budget is. En vraag daar eens of er iemand is die bij je in de buurt woont die je advies kan geven.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Joep schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:24:
Dat is een achromaat en is dus niks voor fotografie, tenzij je graag blauwe halo's om je sterren hebt: https://www.astrobin.com/full/197136/0/
Daarnaast is de setprijs te hoog naar mijn mening.

Je begint hier om de zoveel tijd weer over. Maak gewoon eens een topic aan op astroforum.nl en beschrijf daarin wat je wil, verwacht en wat je budget is. En vraag daar eens of er iemand is die bij je in de buurt woont die je advies kan geven.
Heb inmiddels een topic op cloudyskies gestart en met Rob van Robtics gemailed. Wil eigenlijk een 150P heritage kopen maar die is blijkbaar voor de komende twee maanden wereldwijd niet leverbaar.

Als alternatief krijg ik van Robtics nu een 8” dobson en een Omegon 150/750 EQ3 voorgeschoteld maar daar moet ik even over nadenken. Die 8” is net wat te lastig om thuis neer te zetten...

• kippy
Visueel is en 8" dobson het beste in de rij. Maar geen van alle opties zijn geschikt voor fotografie. Iets wat je aan gaf toch te willen gaan doen. Je moet voor je zelf een duidelijke keuze maken.

Als je visueel wilt gaan, koop dan de 8" dobson. Die 6" is leuk, maar is eigenlijk te klein.

Wil je richting fotografie koop dan om te beginnen een skywatcher az-gti mount. Koop hier later een eq wedge en counter weight bij en je hebt een heel leuk beginners statief. Uiteraard moet hier iets van een camera per bij, bijvoorbeeld een canon 650d en een lens. Er zijn best wel wat leuke lenzen rond de 150mm te vinden voor een redelijke prijs. Zolang het een prime lens is me een diafragma van f4 en sneller, kun je al vrij snel en relatief makkelijk leuke platen maken.
De mount is ook stevig genoeg om een refractor telescoop tot 80mm te dragen. Wat voorlopig meer dan voldoende voor je zal zijn.

En als je merkt dat je het echt leuk vind zul je moeten gaan sparen. Maar het voordeel is wel dat je niet alles in een keer hoeft aan te schaffen. Al zijn er toch onderdelen waar je tweedehands rond de 1000 euro voor kwijt bent, of je moet mega veel geluk hebben.

Hoe dan ook ben je fotografisch voor een begin setup als je helemaal niets hebt, toch wel een 500 euro kwijt. Maar als je je camera en lenzen tweedehand koopt kun je ze vrij makkelijk voor hetzelfde geld weer door verkopen als de hobby toch niets voor jou is.

• celshof
De_Bastaard schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 23:38:
[...]
Als alternatief krijg ik van Robtics nu een 8” dobson en een Omegon 150/750 EQ3 voorgeschoteld maar daar moet ik even over nadenken. Die 8” is net wat te lastig om thuis neer te zetten...
Zo'n Dobson heeft een vrij kleine voetafdruk. Denk dat een telescoop op een EQ mount meer ruimte inneemt.

En mocht je een nieuwe willen hebben, kijk dan ook eens verder. Bij Teleskop Express hebben ze vaak goede aanbiedingen: https://www.teleskop-expr...-Parabolic-Dobsonian.html bijvoorbeeld. Of als je iets meer wilt uitgeven, een luxere GSO: https://www.teleskop-expr...scope-Deluxe-Version.html

[Voor 11% gewijzigd door celshof op 20-12-2020 01:25]

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:24:
[...]
Zo'n Dobson heeft een vrij kleine voetafdruk. Denk dat een telescoop op een EQ mount meer ruimte inneemt.

En mocht je een nieuwe willen hebben, kijk dan ook eens verder. Bij Teleskop Express hebben ze vaak goede aanbiedingen: https://www.teleskop-expr...-Parabolic-Dobsonian.html bijvoorbeeld. Of als je iets meer wilt uitgeven, een luxere GSO: https://www.teleskop-expr...scope-Deluxe-Version.html
Mooi ding inderdaad die skywatcher. Jammer dat daar ook een levertjes van 2 maanden op zit :X

Denk dat ik me er toch maar overheen moet zetten en zo’n 8” dob koop zodra ik er een tegenkom of die 150P heritage moet in de tussentijd al beschikbaar zijn.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

kippy schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:09:

En mijn laatste foto die ik gemaakt heb
[Afbeelding]
Mount: skywatcher az-eq6 - scoop: skywatcher 150pds met coma corrector - camera: altair 290c pro met optolong l-enhance filter - 30 x 5 minuten sluitertijd
Waar kijken we naar? Is dit de sluiernevel?

• s0larus
https://imgur.com/a/PBjPvCr

Vandaag bij zonsondergang, Jupiter en Saturnus op beeld kunnen krijgen. Ik ben zo ontzettend blij dat de wolken weg gingen en alles van oost tot west zichtbaar was!

• aicaramba
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11-06 14:41
s0larus schreef op zondag 20 december 2020 @ 23:59:
https://imgur.com/a/PBjPvCr

Vandaag bij zonsondergang, Jupiter en Saturnus op beeld kunnen krijgen. Ik ben zo ontzettend blij dat de wolken weg gingen en alles van oost tot west zichtbaar was!
Mooi hoor! Ik heb het ook geprobeerd met een 300mm lens, maar hoewel ze duidelijk zichtbaar zijn zie je bij saturnus alleen grof de vorm. De ring kun je niet onderscheiden.

CS:GO Stats | DotA 2 Stats | iRacing Profiel

• Joep
DirtyBird schreef op zondag 20 december 2020 @ 08:58:
Waar kijken we naar? Is dit de sluiernevel?
Wikipedia: Elephant's Trunk Nebula
kippy schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:09:
Mount: skywatcher az-eq6 - scoop: skywatcher 150pds met coma corrector - camera: altair 290c pro met optolong l-enhance filter - 30 x 5 minuten sluitertijd
Bedoel je niet de 294C Pro? Met of zonder volgen?

• s0larus
aicaramba schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:32:
[...]

Mooi hoor! Ik heb het ook geprobeerd met een 300mm lens, maar hoewel ze duidelijk zichtbaar zijn zie je bij saturnus alleen grof de vorm. De ring kun je niet onderscheiden.
Ik had de canon op m'n telescoop gezet. Met de canon 75-300mm lens waren ze niet goed genoeg zichtbaar. Maar m'n telescoop is 1200mm + 2x barlow lens dus zeer groot verschil.

Ondertussen heb ik een Omegon Mini Track LX3 gekocht en Astronomik CLS clip-in filter. Zo'n beetje de goedkopste set aan spullen om verder te kunnen met de sterrenhemel.

• kippy
Joep schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:27:
Bedoel je niet de 294C Pro? Met of zonder volgen?
Helemaal gelijk, aangepast. En uiteraard guided. Anders zijn dit soort sluitertijden niet te doen.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Morgen m’n eerste telescoop ophalen, woohoo! Een 8” Omegon dobsonian met veul extra’s.

Ben benieuwd wat er met die heldere hemels te zien is 8-)

• Goverman

Goverman

not loaded

De_Bastaard schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 19:38:
Morgen m’n eerste telescoop ophalen, woohoo! Een 8” Omegon dobsonian met veul extra’s.

Ben benieuwd wat er met die heldere hemels te zien is 8-)
De komende drie weken helemaal niets. Het is namelijk een astronomische wet dat het drie weken slecht weer is nadat je astro spullen hebt gekocht. Dat is *dus* ook de reden dat het na kerst vaak van dat slechte weer is. :+

Maar eh, Gefeliciteerd! En maak je wat plaatjes van de gear? Mocht je hulp nodig hebben met collimeren, laat maar weten!

• s0larus
Vandaag m'n mini track LX3 binnen! Helaas gaat de camera tot max 30s exposure dus veel detail heb ik niet kunnen halen met enkele tests. De volle maan hielp ook niet. Langer dan 30s is mogelijk met Magic Lantern maar dat moet maar een ander keer

• s0larus
Pleiaden op 1-1-2021 om 3u in de ochtend: https://imgur.com/a/F3ifDyF

Canon 700D, Mini Track LX3, de eerste foto met 60s exposure 3200 ISO en de tweede foto met lichtvervuiling filter en 30s exposure op 200 ISO.

De filter was niet nodig en ik zou 1600 ISO moeten gebruiken. Helaas is sinds die avond geen enkel goeie nacht geweest :\ Andromeda was in zicht maar om 3u was ie te laag en dus achter de wolken/mist.

• De_Bastaard

De_Bastaard

Goverman schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 23:54:
[...]

De komende drie weken helemaal niets. Het is namelijk een astronomische wet dat het drie weken slecht weer is nadat je astro spullen hebt gekocht. Dat is *dus* ook de reden dat het na kerst vaak van dat slechte weer is. :+

Maar eh, Gefeliciteerd! En maak je wat plaatjes van de gear? Mocht je hulp nodig hebben met collimeren, laat maar weten!
Haha niets gelogen, het is vooral bewolkt gebleven sinds ik heb hier heb staan.

Dit weekend waren er wel twee dagen dat het helder was, dus meteen geprobeerd. Collimeren moet ik inderdaad nog leren. Ik dacht dat ik hem met mijn Cheshire goed gecollimeerd had, maar alle sterren enzo zagen er toch wazig uit. Het leek soms ook alsof ik naar m’n eigen ook aan het kijken was door de zoeker. Na wat Google werk lijkt het erop dat de primaire spiegel niet helemaal gecollimeerd zou zijn, de sterren waren wat ovaal met een gek randje.

Gisteravond de laser collimater gebruikt, hopelijk is hij nu wel goed gecollimeerd.

Ik moet wel nog eens uitzoeken hoe het nu zit met die Barlow enzo want dat vergroot opeens echt enorm.

Hopelijk is het snel weer helder zodat ik hem weer kan testen.

Anyway wel ziek hoeveel je opeens kunt zien 8-) ! Maar ook hoe snel alles weer uit beeld gaat (Mars).

Ook heb ik volgens mij nog Orion gezien als licht grijze vlek ;)

Ohja, het is toch wel koud buiten :X

• celshof
@De_Bastaard Als het enigzins gecollimeerd is, dan moet je wel in focus kunnen komen. De focusser precies goed krijgen is soms wel wat gedoe, maar krijg je ook vanzelf onder de knie.

Daarnaast moet je eens proberen om met de zijkant van je ogen te kijken. Daar zitten namelijk de staafjes en die zijn het best in licht opvangen.

Wat betreft vergrotingen: ik gebruikte voor mijn Dobson maximaal de 6mm (dus 200x) en alleen voor planeten. Rest, zeker DSO, was 15mm al best prima. Dan is het ook makkelijker om zaken te volgen.

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
s0larus schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:21:
Vandaag m'n mini track LX3 binnen! Helaas gaat de camera tot max 30s exposure dus veel detail heb ik niet kunnen halen met enkele tests. De volle maan hielp ook niet. Langer dan 30s is mogelijk met Magic Lantern maar dat moet maar een ander keer
Volgens mij kun je hem toch ook op handmatige exposure zetten en dan een afstandsbediening gebruiken? Zelfs mijn 450d van >10 jaar oud kan dat.

Alienware M15 R2 OLED Review

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:13:
@De_Bastaard Als het enigzins gecollimeerd is, dan moet je wel in focus kunnen komen. De focusser precies goed krijgen is soms wel wat gedoe, maar krijg je ook vanzelf onder de knie.

Daarnaast moet je eens proberen om met de zijkant van je ogen te kijken. Daar zitten namelijk de staafjes en die zijn het best in licht opvangen.

Wat betreft vergrotingen: ik gebruikte voor mijn Dobson maximaal de 6mm (dus 200x) en alleen voor planeten. Rest, zeker DSO, was 15mm al best prima. Dan is het ook makkelijker om zaken te volgen.
Thanks! Ik hoop dat het misschien vanavond nog helder is, dan kan ik weer een poging wagen. Met bril is het nog wat lastiger denk ik, dus die zet ik nu af en toe af. Weet niet of dat de bedoeling is?

Wanneer je gebruik ik dan zo'n Barlow? Wanneer je echt Jupiter van dichtbij wilt bekijken ?

• celshof
De_Bastaard schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:50:
[...]

Thanks! Ik hoop dat het misschien vanavond nog helder is, dan kan ik weer een poging wagen. Met bril is het nog wat lastiger denk ik, dus die zet ik nu af en toe af. Weet niet of dat de bedoeling is?

Wanneer je gebruik ik dan zo'n Barlow? Wanneer je echt Jupiter van dichtbij wilt bekijken ?
Ik zet mijn bril ook altijd af. Vind ik prettiger kijken. Alleen als ik met mensen kijken die geen bril nodig hebben gebruik ik mijn bril soms.

Een barlow kan handig zijn, maar het ligt ook een beetje aan de kwaliteit. Zelf heb ik liever een extra oculair dan een barlow. Alleen voor planeetfotografie gebruik ik een barlow en dan niet de standaard die er vaak bijgeleverd wordt.

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:10:
[...]
Ik zet mijn bril ook altijd af. Vind ik prettiger kijken. Alleen als ik met mensen kijken die geen bril nodig hebben gebruik ik mijn bril soms.

Een barlow kan handig zijn, maar het ligt ook een beetje aan de kwaliteit. Zelf heb ik liever een extra oculair dan een barlow. Alleen voor planeetfotografie gebruik ik een barlow en dan niet de standaard die er vaak bijgeleverd wordt.
Okido! Thanks.

De gear die ik overigens heb:

Omegon 8" (https://www.astroshop.de/.../p,48730#tab_bar_1_select)

2x Barlow
4 occulairen (12mm, 20mm, 25mm en 32mm GSO Super Plossl)
Laser collimator
Chesire collimator
Zoekertje met zo'n rode crosshair.

Komt vast in de toekomst nog wat bij :+. Foto's volgen nog ;-)

edit: ik denk alleen dat ik nu al een occulair erbij wil om bijv. ook Mars of Jupiter te kunnen zien....

[Voor 6% gewijzigd door De_Bastaard op 11-01-2021 11:38]

• celshof
Jupiter en Saturnus zullen met je 12mm ook al heel mooi zijn. Met 100x vergroting kun je al banden en de GRS zien, alsook de ringen van Saturnus. Mars is vrij klein en we bewegen hard van Mars af, dus dat zal even wachten zijn voor die weer echt indrukwekkend wordt.

• s0larus
pagani schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:19:
[...]

Volgens mij kun je hem toch ook op handmatige exposure zetten en dan een afstandsbediening gebruiken? Zelfs mijn 450d van >10 jaar oud kan dat.
Ik had geen afstandsbediening besteld maar uiteindelijk heb ik hem niet nodig. Magic Lantern kan de bulb timer aansturen en heeft ook een intervalometer functie :) enige punt dat overblijft is focus krijgen met weinig beweging omdat m'n handen nogal wiebelig zijn. Ik heb zo'n bahtinov mask nodig om het makkelijk te maken de goeie focus te vinden denk ik

• s0larus
De_Bastaard schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:14:
[...]

Okido! Thanks.

De gear die ik overigens heb:

Omegon 8" (https://www.astroshop.de/.../p,48730#tab_bar_1_select)

2x Barlow
4 occulairen (12mm, 20mm, 25mm en 32mm GSO Super Plossl)
Laser collimator
Chesire collimator
Zoekertje met zo'n rode crosshair.

Komt vast in de toekomst nog wat bij :+. Foto's volgen nog ;-)

edit: ik denk alleen dat ik nu al een occulair erbij wil om bijv. ook Mars of Jupiter te kunnen zien....
(Super) Plossl occulairs zou ik vermijden als ze kleiner dan 12mm zijn. Dan kan je beter een duurdere kopen (zie link: https://telescopicwatch.com/goldline-eyepieces/ )

Ik heb een setje SVBONY goldlines van Ali gekocht maar helaas nog geen kans gehad om ze te gebruiken. Ter vergelijking, SVBONY 20, 15, 9, 6mm versus plössl 20, 17, 10, 6.3mm. Het is al lastig genoeg om goed voor de 10mm te staan en de goldline maken dat gewoon veel makkelijker! Als ik ze echt kan testen zal ik hier updaten

AliE link: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.67564c4dIqKN0V

• De_Bastaard

De_Bastaard

s0larus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:30:
[...]

(Super) Plossl occulairs zou ik vermijden als ze kleiner dan 12mm zijn. Dan kan je beter een duurdere kopen (zie link: https://telescopicwatch.com/goldline-eyepieces/ )

Ik heb een setje SVBONY goldlines van Ali gekocht maar helaas nog geen kans gehad om ze te gebruiken. Ter vergelijking, SVBONY 20, 15, 9, 6mm versus plössl 20, 17, 10, 6.3mm. Het is al lastig genoeg om goed voor de 10mm te staan en de goldline maken dat gewoon veel makkelijker! Als ik ze echt kan testen zal ik hier updaten

[Afbeelding]

AliE link: https://www.aliexpress.co...042311.0.0.67564c4dIqKN0V
Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen! De jongen waar ik de telescoop van gekocht heb had van die grotere (weet even niet hoeveel inch dat is) van Explore Scientific die hij apart verkocht. Die zagen er ook wel echt heel degelijk uit, maar kosten ook wel wat. Ik wil eerst maar eens kijken hoever ik met deze set kom :+

• s0larus
De_Bastaard schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:44:
[...]

Ik ben benieuwd hoe ze je bevallen! De jongen waar ik de telescoop van gekocht heb had van die grotere (weet even niet hoeveel inch dat is) van Explore Scientific die hij apart verkocht. Die zagen er ook wel echt heel degelijk uit, maar kosten ook wel wat. Ik wil eerst maar eens kijken hoever ik met deze set kom :+
Ja die zijn ook goeie kwaliteit las ik. Explorer Scientific, Televue, en verschillende gold/redline van andere merken. Hangt allemaal een beetje van de prijs af haha

• De_Bastaard

De_Bastaard

s0larus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:47:
[...]

Ja die zijn ook goeie kwaliteit las ik. Explorer Scientific, Televue, en verschillende gold/redline van andere merken. Hangt allemaal een beetje van de prijs af haha
https://www.teleskop-expr...---68----wasserdicht.html

Zoiets was dat idd.

• Remy
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10-06 20:21

Remy

Moderator Devschuur® / General Chat

I usually get 100% accuracy

Vanavond weer eens wat geschoten met de spaarzame heldere hemel.

Orion nevel, op ISO 1600:

(149x5 sec = 745 sec)

En op ISO 3200:

(34x5 sec = 170 sec)

Gebruikte gear: Sky-watcher 130/650PDS op EQ2, met Nikon D750. Stacked in DeepSkyStacker, wat nabewerking in PS :)

LinkedIn
Emailmarketingweb.com
Twitter

• wauske
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:13

wauske

!meisje

OK, even de slapende beer wakkerschoppen!

Zoon heeft sinds deze week een telescoop (Skywatcher Heritage 130p vanaf marktplaats voor een mooie prijs). De afgelopen 2 dagen via het zolderraam gekeken met halve bewolking maar vandaag wat meer tijd genomen en de red-dot finder op de maan afgesteld waarna we ook andere objecten gingen kijken.
Zo kwamen mars, de Pleiades en de nevel bij Orion voorbij.

We hadden nu met de 25mm gekeken en dat was eigenlijk best wel fijn. We hebben ook nog een 10 en 5mm erbij gekregen maar die komen later wel aan de beurt.

Zoon heeft nogal wat wensen van wat hij wil zien maar ik merk dat richten op wat je wil zien nog wel wat lastig is. De red-dot finder helpt zeker maar ik zat ook te denken aan een hoekzoeker met kompas. Al weet ik ook dat mijn tuin op 't zuiden ligt dus daarmee kan je de richting al redelijk bepalen met een print, lijkt me.

Water verspillen is een tik op je billen!

• De_Bastaard

De_Bastaard

Ik heb zoals eerder aangegeven dus een 8" Omegon dobson. Nu kwam ik er vandaag achter, na navraag op Cloudynights, dat er een of andere tussenring zat tussen de focusser & oculair adapter. Ik zag namelijk niets scherp terwijl hij volgens mij wel goed gecollimeerd was.

Nu is dat ding er tussenuit en is het inderdaad allemaal scherper, maar valt het me eigenlijk wel tegen hoe ik nu door de oculairen moet kijken om iets te kunnen zien. Ik ben brildragend, en met een 25mm oculair moet ik echt op 5cm+ afstand van het ding zitten en dan (voor mijn gevoel) door een ieniemienie gaatje kijken.

Dat, in combinatie met de nieuwe maan die toch wel écht héél véél licht geeft, geeft niet echt een rustgevende kijkervaring.

Wordt dat beter als ik die 1.25" oculairen wissel voor 2" ?

Idealiter wil ik gewoon net als bij fotografie met m'n oog afgesloten tegen een rubber aan door de telescoop kijken maar ik ben me er van bewust dat dit bij astronomie niet zo werkt blijkbaar :+

Ik denk dan bijv. aan zoiets: https://www.teleskop-expr...32-mm--argongefuellt.html

[Voor 7% gewijzigd door De_Bastaard op 22-02-2021 20:08]

• wauske

wauske

!meisje

Ik ben zelf ook brildragend maar ik zet mijn bril gewoon af als ik door de telescoop kijk. Afhankelijk van je sterkte zou dat ook een overweging kunnen zijn.

Met mijn 25mm (i.c.m. met 5 inch dob) heb ik in ieder geval niet dat speldenbeeld wat je schetst. Sterker nog, voor mijn gevoel is het beeld behoorlijk groot!
Mogelijk dat de exit pupil van je oculair gewoon heel smal is? Wat ik lees is dat daar nogal wat variatie in zit.

• De_Bastaard

De_Bastaard

wauske schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:17:
Ik ben zelf ook brildragend maar ik zet mijn bril gewoon af als ik door de telescoop kijk. Afhankelijk van je sterkte zou dat ook een overweging kunnen zijn.

Met mijn 25mm (i.c.m. met 5 inch dob) heb ik in ieder geval niet dat speldenbeeld wat je schetst. Sterker nog, voor mijn gevoel is het beeld behoorlijk groot!
Mogelijk dat de exit pupil van je oculair gewoon heel smal is? Wat ik lees is dat daar nogal wat variatie in zit.
En heb jij dan afstand tot het oculair of zit je met je oog er op?

• wauske

wauske

!meisje

De_Bastaard schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:37:
[...]

En heb jij dan afstand tot het oculair of zit je met je oog er op?
Er zit zo'n rubber afstandhouder, daar zit ik dan net niet tegenaan.

Ik heb ook nog een 5mm oculair maar die heeft een verstelbare rand. Maar ook die draai ik nauwelijks naar buiten en dan met m'n oog er tegenaan.

• De_Bastaard

De_Bastaard

wauske schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:42:
[...]

Er zit zo'n rubber afstandhouder, daar zit ik dan net niet tegenaan.

Ik heb ook nog een 5mm oculair maar die heeft een verstelbare rand. Maar ook die draai ik nauwelijks naar buiten en dan met m'n oog er tegenaan.
Welke oculairen heb je als ik vragen mag? Bij mij kan ik met geen enkele m’n oog er tegenaan houden en dan een scherp beeld krijgen. Dat komt pas als ik een paar cm van het oculair vandaan ben, maar kijkt een stuk ongemakkelijker.

• wauske

wauske

!meisje

De_Bastaard schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:46:
[...]

Welke oculairen heb je als ik vragen mag? Bij mij kan ik met geen enkele m’n oog er tegenaan houden en dan een scherp beeld krijgen. Dat komt pas als ik een paar cm van het oculair vandaan ben, maar kijkt een stuk ongemakkelijker.
25, 10 en 5mm op een Hermitage 130p mini dobson. De 10mm heb ik echter nog niet gebruikt.

Lukt het ook niet als je je bril af zet met je oog er tegenaan? Welke bril sterkte heb je want misschien dat die parten speelt? (Ik heb zelf -1).

• celshof
Ik herken het niet en kan gewoon prima scherpstellen met bril (ongeveer -6). Zou je eens een foto kunnen maken van de situatie? En welk oculair gebruik je precies?

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 22 februari 2021 @ 20:59:
Ik herken het niet en kan gewoon prima scherpstellen met bril (ongeveer -6). Zou je eens een foto kunnen maken van de situatie? En welk oculair gebruik je precies?
Vanochtend was het zo:

Op aanraden van iemand op cloudyskies heb ik dit gedaan:

Ze dachten daar dat er een extender zat op de focusbuis die ik er eens af moest halen.

Ter info: eerst zag ik helemaal weinig :p. Zie m’n topic hier:
https://www.cloudynights....gon-dobson/#entry10902735

• celshof
Hmmm, ik zou denken dat je toch voldoende ruimte hebt om te focussen.
Gekke vraag, maar beweegt de focusbuis wel als je het focuswiel beweegt?

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:06:
Hmmm, ik zou denken dat je toch voldoende ruimte hebt om te focussen.
Gekke vraag, maar beweegt de focusbuis wel als je het focuswiel beweegt?
Haha, ja. Had ik al gecheckt. Zit niet vastgeschroefd ;-).

Als ik die Barlow er bijv in steek en dan door de zoeker kijk, ziet het er echt scherp uit. Zodra ik aan de slag ga met die oculairs gaat het mis/minder.

Nu lijkt het met het verwijderen van die ene buis al iets beter, maar dan moet ik dus we een aanzienlijke afstand nemen van het oculair en dat werkt ook niet. Zal morgen even wat foto’s maken.

Heb trouwens de site van Omegon bekeken en zie op de ene foto wel een ring, bij de andere weer niet..

[Voor 24% gewijzigd door De_Bastaard op 22-02-2021 22:41]

• celshof
Heb je het al eens bij daglicht, op een ver object geprobeerd?

Trouwens, over die tussenring, die kan daar gewoon blijven zitten. Als ik het zo zie, kan die gewoon helemaal de focusser in en geeft het je dus extra ruimte naar buiten. En hij staat op alle plaatjes.
Ik snap ook niet hoe het beeld scherper wordt door het te verwijderen. Het is toch alleen een ring zonder glas er in ofzo?

Start anders een met de focusser helemaal de buis in op een aards object en ga dan heel rustig draaien aan het focuswiel totdat het scherp is of het niet verder kan.

edit: deze focusser lijk je te hebben. Klopt dat: https://www.omegon.eu/foc...-newton-teleskope/p,56965

edit2: je haalt die ring er tussen uit als je oculair+focusbuis heel ver in de buis gedraaid moet worden (waardoor je riskeert de secundaire spiegel te raken) of juist heel ver erbuiten (om in focus te komen).

edit3: over mijn bril gesproken, ik kon zowel met als zonder bril mijn Skywatcher Dobson in focus krijgen. Dus je hebt best wel speling normaal gesproken.

[Voor 33% gewijzigd door celshof op 22-02-2021 22:57]

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op maandag 22 februari 2021 @ 22:48:
Heb je het al eens bij daglicht, op een ver object geprobeerd?

Trouwens, over die tussenring, die kan daar gewoon blijven zitten. Als ik het zo zie, kan die gewoon helemaal de focusser in en geeft het je dus extra ruimte naar buiten. En hij staat op alle plaatjes.
Ik snap ook niet hoe het beeld scherper wordt door het te verwijderen. Het is toch alleen een ring zonder glas er in ofzo?

Start anders een met de focusser helemaal de buis in op een aards object en ga dan heel rustig draaien aan het focuswiel totdat het scherp is of het niet verder kan.

edit: deze focusser lijk je te hebben. Klopt dat: https://www.omegon.eu/foc...-newton-teleskope/p,56965

edit2: je haalt die ring er tussen uit als je oculair+focusbuis heel ver in de buis gedraaid moet worden (waardoor je riskeert de secundaire spiegel te raken) of juist heel ver erbuiten (om in focus te komen).

edit3: over mijn bril gesproken, ik kon zowel met als zonder bril mijn Skywatcher Dobson in focus krijgen. Dus je hebt best wel speling normaal gesproken.
Hey,

Dat is inderdaad de focusser die ik heb! Zal proberen later vandaag, of vanavond nog eens te kijken naar het gedrag met die ring. Misschien dat ik te snel aan die focusschroef draai waardoor het maar vaag blijft?

Op cloudy skies zeggen ze dat ik met mijn oog gewoon tegen het rubber van het oculair aan zou moeten kunnen, en dan voldoende zou moeten kunnen zien. Misschien moet ik het oculair niet helemaal in de adapter ring schuiven?

• celshof
Het perfecte focus deel kan inderdaad heel klein zijn. Bij een focusser die niet een extra wieltje heeft die voor de heel kleine stapjes zorgt, kan dat moeilijk zijn.

• De_Bastaard

De_Bastaard

celshof schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 11:29:
Het perfecte focus deel kan inderdaad heel klein zijn. Bij een focusser die niet een extra wieltje heeft die voor de heel kleine stapjes zorgt, kan dat moeilijk zijn.
Kan het zijn dat mijn adapter ring niet helemaal goed is? Volgens CloudySkies zou die paar mm voor bijv. die camera adapter (Die er nu op lijkt te zitten?) misschien teveel afstand veroorzaken.

Deze ring heeft geen schroefdraad: https://www.omegon.eu/red...with-reducer-1-25-/p,1044

• Goverman

Goverman

not loaded

wauske schreef op zondag 21 februari 2021 @ 22:04:
OK, even de slapende beer wakkerschoppen!

Zoon heeft sinds deze week een telescoop (Skywatcher Heritage 130p vanaf marktplaats voor een mooie prijs). De afgelopen 2 dagen via het zolderraam gekeken met halve bewolking maar vandaag wat meer tijd genomen en de red-dot finder op de maan afgesteld waarna we ook andere objecten gingen kijken.
Zo kwamen mars, de Pleiades en de nevel bij Orion voorbij.

We hadden nu met de 25mm gekeken en dat was eigenlijk best wel fijn. We hebben ook nog een 10 en 5mm erbij gekregen maar die komen later wel aan de beurt.

Zoon heeft nogal wat wensen van wat hij wil zien maar ik merk dat richten op wat je wil zien nog wel wat lastig is. De red-dot finder helpt zeker maar ik zat ook te denken aan een hoekzoeker met kompas. Al weet ik ook dat mijn tuin op 't zuiden ligt dus daarmee kan je de richting al redelijk bepalen met een print, lijkt me.
Een hoekzoeker met kompas heeft niet heel veel toegevoegde waarde. Bij een hoekzoeker werkt het bewegen van beeld weer net andersom, dat kan verwarrend werken. Ik heb dezelfde kijker en gebuik de red dot finder. Dat werkt best goed.

Wat ook nog kan is een laserpointer als deze. Je moet dan de groene hebben, met een 11 mm. bevestiging. Die kan op de houder die op de kijker zit in plaats van de red dot finder. Let wel op: deze laser is qua vermogen legaal in Nederland, maar wanneer je onder een aanvliegroute woont is het gebruik nog steeds niet aan te raden. Wat ik doe is mikken en dan de laser weer uitdoen. Zeker in combinatie met een 32 mm. oculair als deze heb je dan zo'n 2 graden beeld veld (in de Heritage 130P zo'n 20x vergroot). Je bent dan al een heel eind in de goede richting en met een steratlas (of app) lukt het vaak wel om een object te vinden.

Mocht je onder een (zeer) lichtvervuilde hemel wonen dan zie je veel objecten met een Heritage trouwens ook gewoon niet tot slecht. Het contrast is dan te laag: de achtergrond is niet zwart maar grijs, waardoor je nevels veel minder goed kan zien dan in een donkerder omgeving. Met nameZuid-Holland (met als toppers Delft/Westland, maar ook Zevenhuizen/Bleiswijk) is echt erg qua lichtvervuiling. Maar ja, verse groenten in de supermarkt en mooie bloemen hebben ook wel weer wat he :)

Een truc die sommigen ook gebruiken, is het aanbrengen van een gradenboog om de basis van de kijker en een digitale hoekmeter (zie hier een voorbeeldje). Zet de kijker kijkend naar het noorden en dan op 0 graden dan op 0 (azimut). Ook doe je hem horizontaal en dan de digitale hoekmeter op 0 graden zetten (altitude). Met een app als stellarium kun je dan zoeken op de ALT/AZ coöridnaten op het moment dat je kijkt. Zeker met een lage vergroting kun je vele objecten dan vrij gemakkelijk vinden. En dan kun je met andere oculairs verder vergroten.

[Voor 10% gewijzigd door Goverman op 23-02-2021 15:20]

• celshof
De_Bastaard schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:27:
[...]

Kan het zijn dat mijn adapter ring niet helemaal goed is? Volgens CloudySkies zou die paar mm voor bijv. die camera adapter (Die er nu op lijkt te zitten?) misschien teveel afstand veroorzaken.

Deze ring heeft geen schroefdraad: https://www.omegon.eu/red...with-reducer-1-25-/p,1044
Maar als je de focusser buis niet volledig ingedraaid of uitgedraaid hebt, lijkt me dat geen issue, want dat kun je altijd die paar mm overbruggen.

• wauske

wauske

!meisje

Goverman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 13:29:
Mocht je onder een (zeer) lichtvervuilde hemel wonen dan zie je veel objecten met een Heritage trouwens ook gewoon niet tot slecht. Het contrast is dan te laag: de achtergrond is niet zwart maar grijs, waardoor je nevels veel minder goed kan zien dan in een donkerder omgeving. Met nameZuid-Holland (met als toppers Delft/Westland, maar ook Zevenhuizen/Bleiswijk) is echt erg qua lichtvervuiling. Maar ja, verse groenten in de supermarkt en mooie bloemen hebben ook wel weer wat he :)
Toen ik in Veldhoven woonde, woonde ik in een vrijstaand huis zonder licht inval van bijvoorbeeld lantaarnpalen. Toen heb ik met regelmaat buiten foto's gemaakt met m'n Olympus camera een een 250mm lens dus dat was wel heel fijn. Als je dan richting Eindhoven keek zag je echt een lichtbruine waas :')

Nu in Tilburg woon ik in een hoekhuis maar heb ik langs mijn hoekhuis 4 of 5 lantaarnpalen in het zicht. Als ik naar het oosten tot zuiden kijk kan ik nog wel uit het directe licht gaan staan maar alle andere richtingen sta ik er vol in omdat 1 van die k*t palen 2 meter van m'n erfgrens af staat maar wel vol in m'n tuin schijnt vanaf 3m hoog :/
Gelukkig hebben we vlak bij onze moestuin een donker stukje met eigenlijk geen lantaarns, maar avondklok he... ;)
Een truc die sommigen ook gebruiken, is het aanbrengen van een gradenboog om de basis van de kijker en een digitale hoekmeter (zie hier een voorbeeldje). Zet de kijker kijkend naar het noorden en dan op 0 graden dan op 0 (azimut). Ook doe je hem horizontaal en dan de digitale hoekmeter op 0 graden zetten (altitude). Met een app als stellarium kun je dan zoeken op de ALT/AZ coöridnaten op het moment dat je kijkt. Zeker met een lage vergroting kun je vele objecten dan vrij gemakkelijk vinden. En dan kun je met andere oculairs verder vergroten.
Ja, dit bedoelde ik dus inderdaad. Ik had gisteren inderdaad al wat vergelijkbare voorbeelden gevonden. Eens kijken of ik een Wyxley hoekmeter (of hoe heet zo'n ding) er bij de vrouw door de budgetgoedkeuring heen krijg (8>
En mijn zoon heeft een iPad dus ik heb de gratis versie van Skysafari er op gezet O-) :+

• Goverman

Goverman

not loaded

wauske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 16:20:
[...]

Toen ik in Veldhoven woonde, woonde ik in een vrijstaand huis zonder licht inval van bijvoorbeeld lantaarnpalen. Toen heb ik met regelmaat buiten foto's gemaakt met m'n Olympus camera een een 250mm lens dus dat was wel heel fijn. Als je dan richting Eindhoven keek zag je echt een lichtbruine waas :')

Nu in Tilburg woon ik in een hoekhuis maar heb ik langs mijn hoekhuis 4 of 5 lantaarnpalen in het zicht. Als ik naar het oosten tot zuiden kijk kan ik nog wel uit het directe licht gaan staan maar alle andere richtingen sta ik er vol in omdat 1 van die k*t palen 2 meter van m'n erfgrens af staat maar wel vol in m'n tuin schijnt vanaf 3m hoog :/
Gelukkig hebben we vlak bij onze moestuin een donker stukje met eigenlijk geen lantaarns, maar avondklok he... ;)

[...]

Ja, dit bedoelde ik dus inderdaad. Ik had gisteren inderdaad al wat vergelijkbare voorbeelden gevonden. Eens kijken of ik een Wyxley hoekmeter (of hoe heet zo'n ding) er bij de vrouw door de budgetgoedkeuring heen krijg (8>
En mijn zoon heeft een iPad dus ik heb de gratis versie van Skysafari er op gezet O-) :+
Een hoekmeter van Aliexpress doet de truc ook wel hoor ;). Ik had deze. Bij een gradenboog even opletten of je hem op het stilstaande deel zet (Noord = 0, Oost = 90 graden, (op 9:00). Zet je hem op het draaiende deel dan moet het precies andersom (Noord = 0, Oost = 90 graden, op 3:00 van de klok)

• wauske

wauske

!meisje

Goverman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 19:47:
[...]

Een hoekmeter van Aliexpress doet de truc ook wel hoor ;). Ik had deze.
Link doet 't niet ;)
Voorkeur voor de Wylex (of hoe heet ie ook alweer) was omdat deze zelf levelt i.t.t. tot veel goedkopere die dat niet doen. Nou heb ik ook wel een waterpas maar toch liever dat dat ding 't voor me doet :P
Bij een gradenboog even opletten of je hem op het stilstaande deel zet (Noord = 0, Oost = 90 graden, (op 9:00). Zet je hem op het draaiende deel dan moet het precies andersom (Noord = 0, Oost = 90 graden, op 3:00 van de klok)
Jup, zover was ik zelf ook al gekomen. Nu nog even printje maken van zo'n cirkel, lamineren en erop plakken met klittenbandjes.

Vanavond met zoon ook nog even gekeken, om 18:00 was natuurlijk alleen de maan zichtbaar maar het was voor hem heel leuk om te zien hoe steeds meer sterren tevoorschijn kwamen. Hij heeft ook veel kunnen oefenen met de red-dot finder.
Ondertussen ook mama eens achter de telescoop gezet en de maan laten zien. Die was toen toch ook wel onder de indruk, wat op zich wel grappig is omdat ze een telescoop eigenlijk veel te veel en veel te duur vond :D

Tegen 19:00 ging ik de jongste in bed doen, ondertussen was de oudste nog steeds druk bezig met z'n telescoop om de Pleiades te vinden. Toen ik naar beneden kwam was 't 'm waarempel ook nog gelukt zeg!

En toen hij in bed lag heb ik nog eens even M42 met de 10mm bekeken. Het viel me eerder met de 25mm op dat 1 ster wel eens een dubbel zou kunnen zijn. Dus de 10mm erin gestopt en toen bleek ik te kijken naar 4 sterren, even opgezocht en dat blijkt dus de trapezium te zijn :o Toch iets geleerd met de scope voordat ik 't op internet opgezocht had!

• Goverman

Goverman

not loaded

wauske schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:36:
[...]

Link doet 't niet ;)
Voorkeur voor de Wylex (of hoe heet ie ook alweer) was omdat deze zelf levelt i.t.t. tot veel goedkopere die dat niet doen. Nou heb ik ook wel een waterpas maar toch liever dat dat ding 't voor me doet :P

[...]

Jup, zover was ik zelf ook al gekomen. Nu nog even printje maken van zo'n cirkel, lamineren en erop plakken met klittenbandjes.

Vanavond met zoon ook nog even gekeken, om 18:00 was natuurlijk alleen de maan zichtbaar maar het was voor hem heel leuk om te zien hoe steeds meer sterren tevoorschijn kwamen. Hij heeft ook veel kunnen oefenen met de red-dot finder.
Ondertussen ook mama eens achter de telescoop gezet en de maan laten zien. Die was toen toch ook wel onder de indruk, wat op zich wel grappig is omdat ze een telescoop eigenlijk veel te veel en veel te duur vond :D

Tegen 19:00 ging ik de jongste in bed doen, ondertussen was de oudste nog steeds druk bezig met z'n telescoop om de Pleiades te vinden. Toen ik naar beneden kwam was 't 'm waarempel ook nog gelukt zeg!

En toen hij in bed lag heb ik nog eens even M42 met de 10mm bekeken. Het viel me eerder met de 25mm op dat 1 ster wel eens een dubbel zou kunnen zijn. Dus de 10mm erin gestopt en toen bleek ik te kijken naar 4 sterren, even opgezocht en dat blijkt dus de trapezium te zijn :o Toch iets geleerd met de scope voordat ik 't op internet opgezocht had!
Deze link doet het wel. Levelt zelf en er zitten ook nog waterpasjes op. Echt, een duurdere is hiervoor niet nodig (als je hem ook voor iets anders wil gebruiken kan het anders zijn natuurlijk). Gedachte is dat je voor jouw Heritage dat geld beter kan gebruiken voor een beter oculair (bijv. Een 32 mm, waarmee het zoeken ook eenvoudiger wordt en waar de Plejaden echt fantastisch in zijn).

Je ervaring klinkt erg mooi - en dat is het natuurlijk ook! De verwondering van wat je kan zien is erg leuk, zeker bij kinderen. De planeten Jupiter en Saturnus staan nu niet gunstig, dat komt over een paar maanden weer. Mars is niet heel bijzonder meer (staat te ver weg, maar je kunt hem wel zien als een bolletje).

Wat je nu kan proberen op te zoeken is de Plejaden (die had je al), Orion-nevel (ook al check) en verder zaken als de “Beehive cluster” (M44) in Kreeft, Andromeda-nevel (M31) en de Double cluster in Cassiopeia (vlakbij het W-vormige sterrenbeeld Cassiopeia). Andere objecten die soms al wat lastiger (of zelfs onmogelijk in lichtvervuilde omgeving) kun je vinden in dit stuk.

En nog een gouden tip: gebruik ook een verrekijker. Als je daarmee begint dan kun je daarna ook makkelijk e.e.a. Vinden met de sterrenkijker. Sowieso kun je met een beetje verrekijker erg goed sterrenkijken!

• wauske

wauske

!meisje

Goverman schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 21:48:
[...]

Deze link doet het wel. Levelt zelf en er zitten ook nog waterpasjes op. Echt, een duurdere is hiervoor niet nodig (als je hem ook voor iets anders wil gebruiken kan het anders zijn natuurlijk). Gedachte is dat je voor jouw Heritage dat geld beter kan gebruiken voor een beter oculair (bijv. Een 32 mm, waarmee het zoeken ook eenvoudiger wordt en waar de Plejaden echt fantastisch in zijn).
OK, ff kieken.

En zo'n 32mm oculair zou ik er graag instoppen maar 1) ding is van m'n zoon en 2) vrouw is nogal op de financien gesteld dus kleine kans dat ik daar groen licht voor krijg zo kort na deze aankoop.
Moet wel zeggen dat de 25mm op dit moment de favoriet is :)
Je ervaring klinkt erg mooi - en dat is het natuurlijk ook! De verwondering van wat je kan zien is erg leuk, zeker bij kinderen. De planeten Jupiter en Saturnus staan nu niet gunstig, dat komt over een paar maanden weer. Mars is niet heel bijzonder meer (staat te ver weg, maar je kunt hem wel zien als een bolletje).
Mars hadden we ook al gevonden ja maar met de 25mm is dat maar net een puntje. Desondanks vond zoon 't al geweldig :D
Hij had het er vandaag ook al over dat hij op z'n verjaardag (donderdag) om 5:00 uit bed wilde om dan nog eens even goed te kijken. Dus ik heb 'm maar even voorgehouden dat we even het weer afwachten :')
Wat je nu kan proberen op te zoeken is de Plejaden (die had je al), Orion-nevel (ook al check) en verder zaken als de “Beehive cluster” (M44) in Kreeft, Andromeda-nevel (M31) en de Double cluster in Cassiopeia (vlakbij het W-vormige sterrenbeeld Cassiopeia). Andere objecten die soms al wat lastiger (of zelfs onmogelijk in lichtvervuilde omgeving) kun je vinden in dit stuk.

En nog een gouden tip: gebruik ook een verrekijker. Als je daarmee begint dan kun je daarna ook makkelijk e.e.a. Vinden met de sterrenkijker. Sowieso kun je met een beetje verrekijker erg goed sterrenkijken!
Met een verrekijker had ik ook geprobeerd, maar die had ik te leen van m'n stiefvader en dat ding is zo scheel als maar zijn kan. Dus ik zit daar met regelmaat met 1 oog dan maar te kijken maar ben er niet heel erg van onder de indruk, vooral omdat dat ding best wel zwaar is en ik in ongemakkelijke houdingen moet om de leuke dingen te zien.

Volgens mij is het niet eens zo'n goedkoop model maar de coating is vooral voor felle zon bedoeld en niet voor sterrenkijken. Dus eigenlijk weer zo'n punt voor de financien, vrouw gaat zeker over de zeik als ik die nu nog eentje aanschaf.

Al met al, ik vind de telescoop echt veel leuker en als een hulpmiddel zoals een hoekmeter en gradenboog me dan kan helpen dan zal ik dat zeker niet nalaten :)

Pagina: 1 ... 15 16 17 Laatste

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True