Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 111 ... 113 Laatste
Acties:
  • 1.090.635 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 24-09 12:58

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:27:
[...]

Ben toch benieuwd waardoor er zo'n groot verschil zit in luchtvochtigheid per woning. Als het buiten 5% is ofzo, momenteel kennelijk. Dan moet elke woning toch droog staan binnen? Hoe meet jij die 15%? Ik gebruik zo'n analoge Haar synthese. Net even buiten gelegd bij 5 graden, geeft doodleuk 58% aan.

Ik ventileer ook wel iets minder nu hoor, paar roosters dicht, anders zit je op sommige plekken toch in een soort koude trek.
Ik zit afgelopen dagen op een luchtvochtigheid van 57%. Wanneer ik driftig ga ventileren dan zakt dit gestaag echter lijdt dit tot hinderlijke tocht.

Om de Co2 waardes acceptabel te houden staat er één rooster (soms gedeeltelijk) open en gaat de tussendeur naar het trapgat geregeld een langere tijd open.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
bloedcel schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:28:
[...]

Oké, dan blijkt dit dus echt een MHI dingetje te zijn.
Valt mee hoor :P
Afgelopen 24u grafiek van mijn MHI, hij heeft nu al een run van ruim 3 dagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_rvtzwQi8LUSBWDO9RZPUUGll8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hZY4zQnyLQNPOFgkFyuafVYB.jpg?f=user_large

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
Geen matches
revolution-nl schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:34:
[...]

Valt mee hoor :P
Afgelopen 24u grafiek van mijn MHI, hij heeft nu al een run van ruim 3 dagen

[Afbeelding]
😁👍

Wat zijn jouw instellingen? En ik neem aan dat de buitentemperatuur beneden de 5 graden is geweest? 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:45
Geen matches
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:27:
[...]

Ben toch benieuwd waardoor er zo'n groot verschil zit in luchtvochtigheid per woning. Als het buiten 5% is ofzo, momenteel kennelijk. Dan moet elke woning toch droog staan binnen? Hoe meet jij die 15%? Ik gebruik zo'n analoge Haar Synth. Net even buiten gelegd bij 5 graden, geeft doodleuk 58% aan.

Ik ventileer ook wel iets minder nu hoor, paar roosters dicht, anders zit je op sommige plekken toch in een soort koude trek.
Ventilatie type C...
Luchtvochtigheid meet ik met analoog Hygrometer, maar droge lippen, droge ogen, droge keel en statisch zijn ook voldoende signalen om te herkennen dat het te droog is.

Ik knijp door de ventiel van ventilatie in de woonkamer/keuken iets verder dicht te draaien zodra het stookseizoen begint, roosters dichtzetten heeft geen zin, dan komt het elders binnen.
Boven laat ik bewust roosters open/raam op een kier zodat daar het meeste wordt aangezogen.

Het is vrij normaal dat ventilatie type C en D zorgen voor een te droog klimaat, doorgaans bij een oud huis geen last van want die hebben het vaak niet en daarom zijn dat soort woningen vochtiger.

Tegenwoordig heb je wel ventilatie type D systemen (DWTW) wat het vocht binnen huis kan houden.

Ligt ook aan je gezin met hoeveel mensen je thuis bent, groot gezin heeft er weinig last van ben je met 1 of 2 personen dan wordt het een ander verhaal.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2020 11:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
bloedcel schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:39:
[...]

😁👍

Wat zijn jouw instellingen? En ik neem aan dat de buitentemperatuur beneden de 5 graden is geweest? 😊
Met de vorst van afgelopen dagen moduleerde hij tussen de 200 en 300 watt. Ik draai nu 24/7 op setpoint 22c op ECO, silent modus uit. De flaps statisch in de horizontale stand.

Ik heb het idee dat het pendelen bij mij volledig is verholpen door het setpoint 1 graden hoger te zetten.

Het comfort met 24/7 continu draaitijden zonder gependel vinden wij hoger, het geluid is monotoon dus valt totaal niet op en de benedenverdieping is ook bij vors helemaal egaal verwarmt.

Die 2kWh die het extra kost op een dag nemen wij gezien het PV overschot voor lief.
Afgelopen 2 dagen zit ik op een verbruik van 5.7kWh /dag :)

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tontok
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06-08-2022
Matched: airco
Een goedendag forum leden.

Ik volg dit forum nu ongeveer twee jaar en ben nu in het bezit sinds een jaar van twee MHI srk/src 3.5 zs-w’s.
En wat mij opvalt nu de temperatuur buiten ongeveer nul tot -1 is valt het mij op dat de airco van de benedenverdieping die altijd aanstaat dan plots van ±400 500 W naar 700 800 W springt.
En dit dan ook vervolgens blijft volhouden de hele nacht zolang als het onder nul blijft dus ik mag aannemen dat dit geen ontdooi cyclus is.
Maar ik meer het vermoeden heb dat dit een doel is om een hond dooicyclus te vermijden.

Nu is mijn vraag zijn de forumleden die dit fenomeen herkennen.
En of dit soms exemplarisch is of voorkomt bij alle merken airco’s.
Want mijn airco’s staan namelijk op een plat dak 1 ½-2 mtr van een slaapkamer.
En deze airco’s hoor je bijna niet zolang ze onder de 500 W blijven verbruik uit gaan komen want dan worden deze airco’s toch wel wat rumoeriger in een stille nacht.
Nu is dit voor mij nog niet direct hinderlijk want er slaapt niemand in deze kamer.
Maar ben wel benieuwd of dit een normale gang van zaken is of dat het exemplarisch is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tontok schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:08:
Een goedendag forum leden.

Ik volg dit forum nu ongeveer twee jaar en ben nu in het bezit sinds een jaar van twee MHI srk/src 3.5 zs-w’s.
En wat mij opvalt nu de temperatuur buiten ongeveer nul tot -1 is valt het mij op dat de airco van de benedenverdieping die altijd aanstaat dan plots van ±400 500 W naar 700 800 W springt.
En dit dan ook vervolgens blijft volhouden de hele nacht zolang als het onder nul blijft dus ik mag aannemen dat dit geen ontdooi cyclus is.
Maar ik meer het vermoeden heb dat dit een doel is om een hond dooicyclus te vermijden.

Nu is mijn vraag zijn de forumleden die dit fenomeen herkennen.
En of dit soms exemplarisch is of voorkomt bij alle merken airco’s.
Want mijn airco’s staan namelijk op een plat dak 1 ½-2 mtr van een slaapkamer.
En deze airco’s hoor je bijna niet zolang ze onder de 500 W blijven verbruik uit gaan komen want dan worden deze airco’s toch wel wat rumoeriger in een stille nacht.
Nu is dit voor mij nog niet direct hinderlijk want er slaapt niemand in deze kamer.
Maar ben wel benieuwd of dit een normale gang van zaken is of dat het exemplarisch is.
Zie mijn post hierboven, vorige week had ik bij de -3 wel een defrost waarbij de unit voor de defrost op 250watt draaide en na de defrost overschakelde op 400watt.

Het kan natuurlijk zijn dat de warmtevraag in je woning een bepaalt tipping point bereikt waardoor de mitsu naar een hoger vermogen moduleert.

Dit is ook mijn eerste jaar dat ik met een l/l wp verwarm dus ook ik ben nog aan het ontdekken ;)
Ik hou de unit scherp in de gaten (8>

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 07-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:39

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

Ventilatie type C...
Luchtvochtigheid meet ik met analoog Hygrometer, maar droge lippen, droge ogen, droge keel en statisch zijn ook voldoende signalen om te herkennen dat het te droog is.

Ik knijp door de ventiel van ventilatie in de woonkamer/keuken iets verder dicht te draaien zodra het stookseizoen begint, roosters dichtzetten heeft geen zin, dan komt het elders binnen.
Boven laat ik bewust roosters open/raam op een kier zodat daar het meeste wordt aangezogen.

Het is vrij normaal dat ventilatie type C en D zorgen voor een te droog klimaat, doorgaans bij een oud huis geen last van want die hebben het vaak niet en daarom zijn dat soort woningen vochtiger.

Tegenwoordig heb je wel ventilatie type D systemen (DWTW) wat het vocht binnen huis kan houden.

Ligt ook aan je gezin met hoeveel mensen je thuis bent, groot gezin heeft er weinig last van ben je met 1 of 2 personen dan wordt het een ander verhaal.
OK, ventilatie typen heb ik geen verstand van :)

Snap ik nog 1 ding niet, gezegd wordt dat koude lucht nauwelijks vocht kan bevatten, maar ik meet hier buiten toch tegen de 60%. Juist 's zomers meet ik lager. Dat kan ik nog niet helemaal rijmen. Eveneens met analoge hygrometer trouwens.

Ik heb me inmiddels trachten in te lezen via wikipedia, maar daar mag je ook wel scheikundige voor zijn om het te begrijpen.

[ Voor 4% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-12-2020 12:35 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 16:19
Geen matches
BeQuietAndDrive schreef op maandag 7 december 2020 @ 12:34:
[...]

Snap ik nog 1 ding niet, gezegd wordt dat koude lucht nauwelijks vocht kan bevatten, maar ik meet hier buiten toch tegen de 60%. Juist 's zomers meet ik lager. Dat kan ik nog niet helemaal rijmen. Eveneens met analoge hygrometer trouwens.

Ik heb me inmiddels trachten in te lezen via wikipedia, maar daar mag je ook wel scheikundige voor zijn om het te begrijpen.
Koude lucht met stevige vorst wordt droog omdat het vocht bevriest en niet meer een vloeistof is, daar komt dat koude lucht is droog verhaal vandaan vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
Geen matches
revolution-nl schreef op maandag 7 december 2020 @ 11:50:
[...]

Met de vorst van afgelopen dagen moduleerde hij tussen de 200 en 300 watt. Ik draai nu 24/7 op setpoint 22c op ECO, silent modus uit. De flaps statisch in de horizontale stand.

Ik heb het idee dat het pendelen bij mij volledig is verholpen door het setpoint 1 graden hoger te zetten.

Het comfort met 24/7 continu draaitijden zonder gependel vinden wij hoger, het geluid is monotoon dus valt totaal niet op en de benedenverdieping is ook bij vors helemaal egaal verwarmt.

Die 2kWh die het extra kost op een dag nemen wij gezien het PV overschot voor lief.
Afgelopen 2 dagen zit ik op een verbruik van 5.7kWh /dag :)
Top,dankjewel.
Ik draai de afgelopen dagen met silent modus aan en op 20c. Een verbruik van ongeveer 8.5kWh per dag.

Ik heb de instellingen overgenomen wel de unit op 21c gezet, kan altijd een stapje hoger ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
[...]

Wanneer je koude lucht gaat opwarmen zet het uit en kan het meer vocht bevatten en zodoende daalt de reative luchtvochtigheid, die 60% lwordt dan opeens 40% zeg maar, afhankelijk van hoe groot de temp verschil is.

Als ik het huis afkoelen dan daalt de temp en zal de luchtvochtigheid weer gaan stijgen.

In de zomer heeft dat te maken waar de wind weg komt en hoeveel regen er gevallen is, dat kan inderdaad droge lucht zijn maar ook vochtige lucht denk maar eens aan na een onweersbui opeens benauwd kan worden dan is de lucht vochtig, daarom hoor je ook vaak in warme landen voelt het helemaal niet zo warm puur omdat daar een heel lage luchtvochtigheid is.

Temperatuur en luchtvochtigheid staan in verband met elkaar wat de mens voelt als prettig, dat is tussen de 40 en 60%, hoger dan dit meer kans op schimmel en lager dan dit voelt als koud aan(verschilt een beetje per persoon).
Op dit moment valt het ook wel weer mee, pas richting vriespunt wordt dat een probleem.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2020 14:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 14:13:
[...]

Temperatuur en luchtvochtigheid staan in verband met elkaar wat de mens voelt als prettig.
Afbeeldingslocatie: https://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgr/relatieve_vochtigheid_2_behaaglijk_www_dryfast_nl_www_trotec_com.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
Inderdaad bij mij is dat iets anders, bij 20c moet het hier al 50% zijn, bij 40% wordt het al frisjes.

[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 07-12-2020 14:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TigerXtrm
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-06 18:39
[...]

De term 'relatieve luchtvochtigheid' wordt gebruikt omdat het vochtpercentage relatief is aan de temperatuur van de lucht. Koude lucht kan minder vocht opnemen dan warme lucht, en het vochtpercentage geeft simpel gezegd aan hoeveel vocht er in de lucht zit ten opzichte van hoeveel er maximaal in kan zitten. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 100% krijg je bijvoorbeeld mist omdat de lucht volledig is verzadigd met vocht.

Wanneer je dus de luchtvochtigheid bij 5 graden meet dan kan je zomaar tegen de 60% aanzitten. Zou je die zelfde lucht bij wijs van spreken in een doos stoppen, opwarmen naar 21 graden, en het dan nog eens meten, dan is de luchtvochtigheid ineens maar iets van 25%. De warmere lucht heeft immers meer 'ruimte' voor vocht, maar de hoeveelheid vocht is het zelfde gebleven.

Het condenswater van je airco in de zomer is een voorbeeld van wat er gebeurt als je het omdraait. Je wil dan de warme lucht afkoelen, waardoor er minder ruimte is voor vocht, maar de hoeveelheid vocht in de lucht blijft het zelfde. Het overtollige vocht slaat vervolgens neer als condens op koude stukken (doorgaans het koelelement van je airco, maar bijvoorbeeld ook een koud flesje drinken), omdat de lucht rondom die stukken extreem laag is en het vocht toch ergens heen moet.

(Ik ben duidelijk geen leraar maar ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd :$ )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 15:38
TigerXtrm schreef op maandag 7 december 2020 @ 15:32:
[...]

De term 'relatieve luchtvochtigheid' wordt gebruikt omdat het vochtpercentage relatief is aan de temperatuur van de lucht. Koude lucht kan minder vocht opnemen dan warme lucht, en het vochtpercentage geeft simpel gezegd aan hoeveel vocht er in de lucht zit ten opzichte van hoeveel er maximaal in kan zitten. Bij een relatieve luchtvochtigheid van 100% krijg je bijvoorbeeld mist omdat de lucht volledig is verzadigd met vocht.

Wanneer je dus de luchtvochtigheid bij 5 graden meet dan kan je zomaar tegen de 60% aanzitten. Zou je die zelfde lucht bij wijs van spreken in een doos stoppen, opwarmen naar 21 graden, en het dan nog eens meten, dan is de luchtvochtigheid ineens maar iets van 25%. De warmere lucht heeft immers meer 'ruimte' voor vocht, maar de hoeveelheid vocht is het zelfde gebleven.

Het condenswater van je airco in de zomer is een voorbeeld van wat er gebeurt als je het omdraait. Je wil dan de warme lucht afkoelen, waardoor er minder ruimte is voor vocht, maar de hoeveelheid vocht in de lucht blijft het zelfde. Het overtollige vocht slaat vervolgens neer als condens op koude stukken (doorgaans het koelelement van je airco, maar bijvoorbeeld ook een koud flesje drinken), omdat de lucht rondom die stukken extreem laag is en het vocht toch ergens heen moet.

(Ik ben duidelijk geen leraar maar ik hoop dat ik het een beetje goed heb uitgelegd :$ )
Misschien een analogie/metafoor om het uit te leggen: stel je hebt een emmer van laten we zeggen 10L en een schaal van 3L. De grootte van de emmer/schaal staat voor de hoeveelheid vocht die de lucht kan bevatten. Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de emmer.

In die schaal past hoe je het went of keert maar 1 liter water. Alles wat je er meer in probeert te gieten zal er gewoon als vloeistof (neerslag/douw/condens) uitlopen. Daarom is de relatieve luchtvochtigheid ook zo hoog in de winter. Dat is gewoon (hoeveelheid water) / (maximale capaciteit) en in de de winter is die capaciteit nu eenmaal laag.

Echter als je die lucht nu naar binnen haalt (wat in elk huis gebeurt dmv ventilatie) dan warmt deze lucht op. In onze analogie giet je het water in de schaal helemaal over in die grote emmer. En ineens is de relatieve relatieve luchtvochtigheid gedaald van 100% naar 30%. Puur vanwege de opwarming.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Geen matches
Daikin bezitters, meten jullie je units ook met bv een tussenstekker/ automaat? Ik vind het verschil in wat de app zegt en wat ik meet zo groot(ik meet veel minder) ervaren jullie dit ook?

Voorbeeld: daikin app zegt nu 5,4kwh vandaag, stekker 3,81kwh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
scoobinoobi schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 17:51:
Daikin bezitters, meten jullie je units ook met bv een tussenstekker/ automaat? Ik vind het verschil in wat de app zegt en wat ik meet zo groot(ik meet veel minder) ervaren jullie dit ook?

Ik heb het wel eens gemeten met een "slimme stekker" het verschil met de app van Daikin kwam wel redelijk overeen, mischien iets van 2% foutmarge, is die tussenstekker wel goed?

Ik heb ze ook wel gehad tussenstekkers waar geen zak van klopte, als test sloot ik een 1000watt convector kachel aan en dat ding meette maar 600watt... dus die is maar weer retour gegaan.

Maar eigenlijk elke energiemeter zit wel een kleine afwijking, dat van jouw is wel erg groot.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2020 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16:15

Ik meld me maar even. Hier een Daikin die juist 5-7%* minder verbruikt dan een tuya stekker. Daarna maar een Brennenstuhl PM231 ertussen gehad, en die meette ook 5-7% minder dan de stekker. Dan gok ik maar erop dat die tuya stekker niet klopt.

Bij twijfel altijd een derde meter ertussen. Het wordt pas interessant als die ook iets anders aangeeft. :+

*Afronding vd kwh meter in de tuya stekker laat ook ruimte voor interpretatie over.

@revolution-nl Het zal vast wel voorbij zijn gekomen, maar wat voor type airco/woning heb jij? Ik scoor deze dagen gemiddeld zo'n 700w voor 12u met een toch wel prima Daikin FTXM42. Is wel een woning uit '90.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41
Geen matches
mr_evil08 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:10:
[...]
Ik heb ze ook wel gehad tussenstekkers waar geen zak van klopte, als test sloot ik een 1000watt convector kachel aan en dat ding meette maar 600watt... dus die is maar weer retour gegaan.
Weet je zeker dat het aan de stekker lag? Ik heb hier zo'n goedkoop kacheltje van de Blokker die 2 kW zou moeten verwarmen, maar die verbruikt ook maar 1700 Watt (en op de camping waar de spanning wat inkakte nog veel minder). Maar dat ligt echt niet aan de meter.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
@Andrehj Ja want meerdere apparaten gaaf die steenvast veel te weinig aan, deze stekker geeft meer accuraat weer, maar eigenlijk elke stekker geeft wel een kleine afweging.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 08-12-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 20:32
Ik heb ooit eens een split airco systeem gezien wat ook een boiler kon verwarmen. Maar als ik daar op zoek krijg ik voornamelijk warmtepompboilers etc. Weet iemand een dergelijk systeem?
Ik vermoed dat het het niet helemaal waard is, of je het liever van een bekendere fabrikant te kiezen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:42
!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:50:
Ik heb ooit eens een split airco systeem gezien wat ook een boiler kon verwarmen. Maar als ik daar op zoek krijg ik voornamelijk warmtepompboilers etc. Weet iemand een dergelijk systeem?
Ik vermoed dat het het niet helemaal waard is, of je het liever van een bekendere fabrikant te kiezen.
https://www.sanden-hot-wa...-choose-sanden-heat-pumps

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinus5
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-09 10:23
Geen matches
Mijn IR panelen zijn niet voldoende om het comfortabel in huis te hebben. Ik ben nu aan het kijken naar een L/L warmtepomp en mijn voorkeur gaat naar een Daikin.
Ik zie door de installateursbomen het bos niet meer. Hoe zijn jullie aan een betrouwbare installateur gekomen?

Almere, 10230 Wp, ZZW, 36°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 19:50:
Er zullen ongetwijfeld specifieke systemen zijn, maar buiten VRF is het meestal niet leverbaar.

VRF systemen zijn een optie die je dan combineert met een VRF binnen unit, maar wat duur/groot voor het meeste thuisgebruik tenzij woning ook iets groter is dan het gemiddelde, of als je een eigen zwembad hebt.

Maar waarom geen gewone warmtepomp boiler? Er is geen inherent voordeel van het koppelen, tenzij je een VRF neemt waarbij in theorie de airco-warmte gebruikt wordt om je tapwater te verwarmen. Die VRF's zijn doorgaans omdat het makkelijker is in de MKB/zakelijke markt ivm minder kabels en verschillende zaken aansluiten op een buitenunit. Maar als je de warmtepomp boiler binnenlucht laat gebruiken en je hebt in je huis goede ventilatie (bij voorkeur WTW) heb je in principe hetzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
@Armin Ons huis is juist kleiner en simpeler van aard.
Een warmtepompboiler is nog steeds een optie, maar dan zal het wel zo'n kleine moeten zijn.
En het past eigenlijk voor geen meter in mijn ventilatieplan (balansventilatie)
Om dan zowel de lucht input als de output van de warmtepompboiler in huis te hebben, dan is er dus 2 keer een warmtepomp bezig.
Wel zou ik hem op de lucht in mijn kas kunnen laten werken (die soms opwarmt door de zon), maar die gaat soms ook wel eens onder 0 duiken of i.i.g. heel koud zijn.
Ja aan de andere kant van de wereld :D

Feitelijk had ik dat in ons vorige huis, een L/W warmtepomp die ook de boiler verwarmde.
Maar dat vind ik te veel voor ons nieuwe kleine huisje. Daarom de L/L warmtepomp.
Heb nu een elektrische boiler hangen, misschien moet het daar maar bij blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Geen matches
!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:44:
@Armin Ons huis is juist kleiner en simpeler van aard.
Een warmtepompboiler is nog steeds een optie, maar dan zal het wel zo'n kleine moeten zijn.
En het past eigenlijk voor geen meter in mijn ventilatieplan (balansventilatie)
Om dan zowel de lucht input als de output van de warmtepompboiler in huis te hebben, dan is er dus 2 keer een warmtepomp bezig.
Dat is juist wat je wilt!

Met balansventilatie (WTW / systeem D) heb je vanzelf warmte-verspreiding door je huis. Dus de warmte in het stookhook die onttrokken wordt, wordt vanzelf weer aangevuld. Uiteraard moet je andere warmtepomp dan iets harder werken, maar dat is zoals het oude spreekwoord lood om oud ijzer. Immers, als die pomp zowel tapwater als verwarming moet aansturen moet die ook harder werken. Dat het nu twee pompen zijn is verder geen probleem. Ze werken ook niet noodzakelijk op hetzelfde moment.

Immers het is in principe zelfs een klein voordeel, want in de zomer als je koelt zal de boiler je huisietsje koelen. Ook na het douchen zal via de WTW veel warmte terug je huis in geblazen worden via de afzuiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:48
Geen matches
@!null Zonneboiler?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
@Armin Ja dat gaat niet helemaal op. Ik heb decentraal per ruimte de balansventilatie in de muur. Dus die verspreiding is er niet, en ik ga ook geen warmte onttrekken aan de slaapkamers. Maar wat woonkamer betreft kan het wel zo.
Badkamer is dan weer heel specifiek, want daar heb ik een droogtoilet met eigen ventilatie zitten. Het allerlaatste wat ik wil is dat de ventilator van de warmtepompboiler het wint van de ventilator die in de wc zit, dan wordt het een stinkboel :+

Het werken van 2 pompen is dan voornamelijk het verlies van energie die nodig is om de 2e pomp te hebben draaien. Qua warmte is er niet direct een verlies, dat ben ik met je eens.
En in andere gevallen kan hij overtollig warmte opslaan in boilervat, maar dat zijn de momenten dat ik toch veel te veel energie heb.

@BarryH Ja uiteraard kan dat, en iedere boiler kan je vaak ook kopen met spiraal zodat ik flexibeliteit heb. Maar ik zou graag in de winter zo laag mogelijk willen zitten.

Ik had dus zonneboiler + L/W warmtepomp, helemaal perfect en energieneutraal met PV. Maarja, huis verkocht. En ik had in ons nieuwe kleine huisje bedacht niet met een waterleiding / cv netwerk te gaan werken.

Wat nog kan is dat we voor de sfeer een rocket stove nemen die ook water kan verwarmen. Die zal sporadisch aangaan maar zal dan ook het boilervat kunnen verwarmen, en is het erg goedkoop om een zonneboiler bij aan te sluiten omdat de rest van de componenten hetzelfde zijn.
Als dat de route wordt ga ik vermoedelijk niet de route van de warmtepompboiler nemen.

Maar alles kan nog.

[ Voor 12% gewijzigd door !null op 08-12-2020 22:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Geen matches
/offtopic/
@!null bij zonneboiler kan je het beste de collector min of meer vertikaal op het zuiden richten, dan heb je in de winter er ook wat aan.

Hele andere optie is een neveldouche. Dan heb je het over 2-3 liter per minuut.
/ontopic/

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armin
Geen matches
!null schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:58:
@Armin Ja dat gaat niet helemaal op. Ik heb decentraal per ruimte de balansventilatie in de muur. Dus die verspreiding is er niet, en ik ga ook geen warmte onttrekken aan de slaapkamers. Maar wat woonkamer betreft kan het wel zo.
Badkamer is dan weer heel specifiek, want daar heb ik een droogtoilet met eigen ventilatie zitten. Het allerlaatste wat ik wil is dat de ventilator van de warmtepompboiler het wint van de ventilator die in de wc zit, dan wordt het een stinkboel :+
Ja dan gaat dat inderdaad niet op.
Doch ...
Het werken van 2 pompen is dan voornamelijk het verlies van energie die nodig is om de 2e pomp te hebben draaien.
Dat is echter verwaarloosbaar. Dat ga je niet merken. Immers de eerste pomp zal zeg maar van 7 graden buiten tot 21 graden binnen zijn en de tweede van 21 naar zeg maar 60. Dat wellicht zo'n eerste pomp dat efficienter kan is ook maar de vraag, want pompen zijn vaak geoptimaliseerd voor een bereik. Als een pomp van 7 graden naar 60 moet is dat soms een design-compromis.

Als je echt bang bent kan zo'n warmte-pomp boiler ook rechtstreeks van buiten/de kas aanzuigen. Zou ik niet doen, maar kan ook gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Geen matches
Ja daar heb je helemaal gelijk in, en heb ik gezien bij mijn L/W warmtepomp, het is een compromis voor een bepaald temperatuur bereik.
Ik denk dat ik het even ga aankijken met de elektrische boiler, en los een L/L warmtepomp van ~2,5kW doe en dan is het goed.

Dat wordt even door de bomen het bos zoeken, want er zijn er veel die dat kunnen. En het overzicht van de topic start is volgens mij aardig gedateerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-09 23:00
Geen matches
@scoobinoobi Hier een Daikin FTXM35N - RXM35N gebruiker. Ik monitor het stroom verbuik met TP-HS110 smart plug. Hiervan klopt het verbruik netjes. Volgens de Daikin app dag verbruik van 7,1 Kwh. En de TP hs110 smart plug verbruik geeft aan 7,18Kwh. _/-\o_

Daikin App:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Xi-8GmaQRCOu_bSlUgv4SsZDuM=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2Z5dd8hzSsScNm31p1Xs7r7e.jpg?f=fotoalbum_medium

TP HS110 Smart plug Kasa:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dgi2MXKn1Ft-TKZ8FucCEYrMSo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGnfBuxdlZihBiqUrEOQrvI5.jpg?f=fotoalbum_medium

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Als ik een airco koop voor voornamelijk verwarmen, ben ik dan beter af met een vloermodel? Ik heb het gevoel dat het allemaal weinig uit maakt, en dat ik vooral moet kiezen wat qua plaatsing praktisch uitkomt. En dat is in ons geval eerder een vloermodel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

!null schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:00:
Als ik een airco koop voor voornamelijk verwarmen, ben ik dan beter af met een vloermodel? Ik heb het gevoel dat het allemaal weinig uit maakt, en dat ik vooral moet kiezen wat qua plaatsing praktisch uitkomt. En dat is in ons geval eerder een vloermodel.
Ik denk dat je daar gelijk in hebt, mogelijk dat een wandunit wat beter de warmte de kamer in kan blazen dan een vloermodel ?
scoobs schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 18:25:
[...]

@revolution-nl Het zal vast wel voorbij zijn gekomen, maar wat voor type airco/woning heb jij? Ik scoor deze dagen gemiddeld zo'n 700w voor 12u met een toch wel prima Daikin FTXM42. Is wel een woning uit '90.
700watt gemiddeld klinkt prima toch?

Betreft een hoekwoning bj 2019 met een Mitsubishi SRK 35 ZS-WT, waarmee ik de woonkamer + keuken verwarm (+- 150m3) 24/7 met een ruimte temperatuur van 19.5 graden. De eerste verdieping blijft hiermee op 18c - 18.5 graden en de zolder een graadje kouder (de tussendeur staat vaak bewust op een kier voor de warmte en de Co2)

Het verbruik 08-12-20 was 5,600 kWh maar dat zal vandaag een stukje hoger zijn door de mistige, koude condities, inmiddels heb ik vandaag 5x een defrost gehad.

Ik zie inmiddels ook terug dat de ene defrost cycle langer duurt dan de andere. (de laatste defrost duurde 10 min, wat geen impact heeft op het comfort)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuTFRpSD1nOfV0dBTA4H89Ej8EY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2jRbsb0Ozeq3IWAyNtWMBq28.png?f=user_large

[ Voor 39% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2020 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

!null schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:00:
Een wandmodel is vaak praktischer omdat je boven de meubels uit blaast waardoor de lucht zo min mogelijk blijft hangen. Je kan tevens wat makkelijker de 3D stand gebruiken om gelijkmatig te verwarmen. Een vloermodel kan vaak minder ver naar voren blazen omdat hij eerder meubels tegen komt. Dan blijft de warme lucht hangen en stijgt het langzaam op.

Maar dat hangt dus enorm van de situatie af.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
revolution-nl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:08:
[...]

700watt gemiddeld klinkt prima toch?

Betreft een hoekwoning bj 2019 met een Mitsubishi SRK 35 ZS-WT, waarmee ik de woonkamer + keuken verwarm (+- 150m3) 24/7 met een ruimte temperatuur van 19.5 graden. De eerste verdieping blijft hiermee op 18c - 18.5 graden en de zolder een graadje kouder (de tussendeur staat vaak bewust op een kier voor de warmte en de Co2)

Het verbruik 08-12-20 was 5,600 kWh maar dat zal vandaag een stukje hoger zijn door de mistige, koude condities, inmiddels heb ik vandaag 5x een defrost gehad.

Ik zie inmiddels ook terug dat de ene defrost cycle langer duurt dan de andere. (de laatste defrost duurde 10 min, wat geen impact heeft op het comfort)
Een hoekwoning uit 2019 is inderdaad iets energiezuiniger ja. :+

Misschien hebben wij een andere balans qua verbruik/comfort, maar waarom laat je hem met dit weer niet gewoon iets krachtiger draaien in de periode waarbij er geen defrosts meer zijn? Geen idee hoe het met de Mitsubishi zit, maar de daikin laat de compressorsnelheid best goed regelen aan de hand van ruimtetemp en buitentemp. (En volgens mij mog wat extra parameters als buitentemp en opwarmsnelheid.) Het feit dat je maar een dT van 2 graden hebt tussen zolder en airco (hier 6) zegt mij dat de temperatuur amper zal dalen als je hem uitschakelt tussen 2 en 9. Eventueel kun je compenseren door hem van 16 tot 2 uur een half graadje warmer te zetten. Door de iets hogere buitentemp zou het zelfs nog wat efficienter zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobinoobi
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-07 09:24
Geen matches
Ik heb de "slimme" tuya meter al nu even in een kWh meter gedaan. Waar meter jullie je verbruik zoal mee? Die graphs met die defrosts zien er mooi uit.

Gezien mijn units beide aan de buitenmuur hangen begin ik nu het wat kouder word en de compressors wat harder moeten werken "last" te krijgen van een lichte bromtoon.
De units staan op zachte voetjes en tussen de muurbeugel en muur heb ik rubber granulaat matjes gemaakt. Helaas blijkt dit niet voldoende al neemt het wel het grootste deel van het geluid weg.

Ik heb zojuist twee keer de "vibratie kit 1 groen" veerdempers ontvangen en zal ze vanmiddag monteren. Ik zal mij bevindingen hier nog even posten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d1T7XK30QPTpqlONS_9lF839504=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LI9GrR2KdPabxLPCXoaTZkmq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen matches
Ik meet het hier met slimme stekkers van HiHome. Werkt allemaal wel prima, afgezien van dat een aantal een te hoog voltage meet en dus ook een te hoge stroom :F

Echt typisch Chinees spul.. staat ook gewoon in de handleiding dat er een verschil in kan zitten van 10%. 10%! Moet je voorstellen dat je multimeter zo'n afwijking zou hebben :F

Die kou en mist is niet best voor het verbruik hier trouwens :p Unit op de eerste etage heeft ook al 2 defrosts gehad. Unit beneden al wel vaker denk ik. Met deze koude dagen zit ik wel op 9 a 10 kWh.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
@Glashelder Liever 10Kwh per dag aan stroom dan verbruik gas in NL. Dat is nog veel duurder.
Glashelder schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:44:
Ik meet het hier met slimme stekkers van HiHome. Werkt allemaal wel prima, afgezien van dat een aantal een te hoog voltage meet en dus ook een te hoge stroom :F

Echt typisch Chinees spul.. staat ook gewoon in de handleiding dat er een verschil in kan zitten van 10%. 10%! Moet je voorstellen dat je multimeter zo'n afwijking zou hebben :F

Die kou en mist is niet best voor het verbruik hier trouwens :p Unit op de eerste etage heeft ook al 2 defrosts gehad. Unit beneden al wel vaker denk ik. Met deze koude dagen zit ik wel op 9 a 10 kWh.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches

Same here, 10 a 11 kWh per etmaal ongeveer voor de 5 kW unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
@BeQuietAndDrive Dat is toch heel netjes. _/-\o_
BeQuietAndDrive schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:54:
[...]

Same here, 10 kWh per etmaal ongeveer voor de 5kW unit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Geen matches
revolution-nl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:08:
Ik zie inmiddels ook terug dat de ene defrost cycle langer duurt dan de andere.
Ja... die defrosts vandaag tikt wel aan. Maarja, het water hangt gewoon al vloeibaar in de lucht, half Nederland aan de 100% RV. Liever -5 en kurkdroog qua deforsts dan die onzin met 1 graad en zeikesnatte lucht.

Overigens binnen wel de luchtbevochtiger aan >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen matches
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:57:
[...]
Hehe same here :p Tado zegt 50%. Mijn analoge zegt 60%.. hmm.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EPICOSAURUS
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-09 17:06
Geen matches
Vanochtend kreeg ik het inderdaad niet stabiel comfortabel door de defrosts. Zit dan ook in een bedrijfspand met 0 isolatie. Nu in de middag weer top, SRK63ZR-W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
Ik heb zelf helaas nog geen defrost echt letterlijk kunnen terug zien. Ben druk bezig om de daikin stroom verbruik te intergreren binnnen HA (Home Assistant) maar heb ik nog niet helemaal werkend gekregen. Op dit moment heb ik namelijk nog niet kunnen terug zien wanneer en hoe vaak mijn Daikin een defrost heeft gehad.

Op dit moment erg tevreden met het comfort in de woonkamer. Het enige nadeel is dat het boven erg fris word omdat de kachel helemaal niet aan gaat. Gister avond was het op de slaapkamers 15graden geworden. terwijl het in de woonkamer/keuken heerlijk 20graden gemiddeld is. Dat met gemiddeld 7 a 8 Kwh stroom verbruik per 18 uur verwarmen met de Daikin FTXM35N.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
Was hier ook even frisjes bij binnenkomst maar ach zo opgelost met de functie "powerfull" dan is de unit ook powerfull. XD

ret=OK,htemp=23.0,hhum=-,otemp=2.0,err=0,cmpfreq=90,mompow=13

Zo 2 graden erbij, net een haar föhn. XD
Maar bij meer warmtevraag gaat de Daikin soms vreemd gedrag tonen en "knijpt" die zichzelf, dan gewoon even fors de setpoint temp verhogen tijdelijk los je het op.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 09-12-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-09 14:41
Geen matches
@!null

Volgens mij kunnen bepaalde buitenunits van Daikin dit ook, bijv. Op een 4 poorts, 3 x binnenunit en op poort 4 een wisselaar die sww verwamt

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

scoobs schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:35:
[...]

Een hoekwoning uit 2019 is inderdaad iets energiezuiniger ja. :+

Misschien hebben wij een andere balans qua verbruik/comfort, maar waarom laat je hem met dit weer niet gewoon iets krachtiger draaien in de periode waarbij er geen defrosts meer zijn? Geen idee hoe het met de Mitsubishi zit, maar de daikin laat de compressorsnelheid best goed regelen aan de hand van ruimtetemp en buitentemp. (En volgens mij mog wat extra parameters als buitentemp en opwarmsnelheid.) Het feit dat je maar een dT van 2 graden hebt tussen zolder en airco (hier 6) zegt mij dat de temperatuur amper zal dalen als je hem uitschakelt tussen 2 en 9. Eventueel kun je compenseren door hem van 16 tot 2 uur een half graadje warmer te zetten. Door de iets hogere buitentemp zou het zelfs nog wat efficienter zijn.
Nu het salderen nog bestaat maken die paar kilowatts maken mij niet veel uit omdat ik toch zeer ruim in de PV stroom zit, ik ga dus liever voor comfort met een gelijkmatige temperatuur en een laag vermogen in eco met minimale fanspeed over de 24u.

Daarnaast vind ik die ultra lange draaitijden wel fijn voor de levensduur van de compressor hoewel de defrosts vandaag op dat vlak roet in het eten gooide.

Wanneer de temperatuur weer boven de 6 komt zet ik mijn programma (met nachtverlaging) weer aan om het pendelen en het aantal start/stops wat terug te brengen.

Het valt mij sowieso op dat de verbruikcijfers hier lager lijken te zijn dan lucht/water of water/water, ook gedoe met de installatie en fijn afstelling lijkt hier wat minder besproken te zijn

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2020 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Geen matches
@revolution-nl Er valt ook minder af te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
Wat dat betreft past lucht/lucht wel helemaal bij het kiss principe O+
Het enige nadeel van lucht/lucht vind ik de vervuiling /het reinigen van de binnenunit. Ik zie daar nog wel een beetje tegenop.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 09-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
Geen matches
zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Geen matches
@revolution-nl De opstellingen van beide groepen zijn dan ook heel anders. Ik verwacht zelf dat de l/w groep het hele huis op temperatuur houdt. Nu is dat geen schrikbarend verschil in een nieuwbouwwoning, maar als ik de eerste verdieping + zolder ook op 19-20 graden zou houden, (Nu dus effectief alleen woonkamer, toilet op begane grond is ook al een stuk kouder) dan is mijn dagelijks verbruik vermoedelijk ook al verdubbeld. Daarnaast is SWW voor een gezin ook al snel 10kwh bruto/4kwh netto. Dat tikt allemaal toch best wel aan.

Qua afstelling en ingrepen ben ik het wel met je eens. Op een enkele defrost na gistermorgen nergens last van. Zuid-Limburg heeft volgens mij ook net iets gunstiger weer gehad dan de rest van het land.

En qua poetsen: heb je daar niet gewoon de filters voor in de unit? Die maak ik gewoon elke maand even schoon met perslucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-09 06:47
Geen matches
In hoeverre is dat alleen de wp? Meen ergens gelezen te hebben dat je ook nog bijstookt met de cv.

Ben gewoon benieuwd aangezien we volgens mij beide ongeveer 150m3 met een 3.5 doen als ik het me goed herinner.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34

DropjesLover

Dit dus ->

Geen matches
Na bijna 3 jaar met een Techneco Loria 600
10 (10kW) als 1 groep op begane grond radiatoren en 1e verdieping vloerverwarming gedraaid te hebben...

Is vandaag de 2 zone kit met 100l buffervat en koeling geïnstalleerd.
Energieverbruik afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpqhyZXU4S2gjVEIHVwqWrkkwyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfrpnnhAGE340pFLHIJXnzcQ.jpg?f=fotoalbum_large
Met name maandag was zeer typisch gebruik bij deze temperaturen. Iets warmer en hij ging meer pendelen.
Typisch was dat het op de begane grond, met radiatoren, snel genoeg warm was voor de thermostaat daar, maar het op de slaap/studeerkamer net te koud bleef. Dat hebben we nu opgelost, en ook de temperaturen tot 27°C in de zomer (zodra de juiste koelkit geïnstalleerd is).
Leidingen zijn vervangen door non-ferro en slang met isolatiemateriaal.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen matches
Kire88 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 23:57:
[...]

In hoeverre is dat alleen de wp? Meen ergens gelezen te hebben dat je ook nog bijstookt met de cv.

Ben gewoon benieuwd aangezien we volgens mij beide ongeveer 150m3 met een 3.5 doen als ik het me goed herinner.
Klopt, keuken, gang en badkamer (vloerverwarming) is hier nog gasgestookt. Die eerste twee doen overigens alleen wat als het redelijk koud is zoals nu. Kost 1,6 m3 per dag zo’n beetje.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:13
Geen matches
kabeltjekabel schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:57:
[...]

Hier ook, de 4 liter watertank gaat er ook in iets meer dan een dag doorheen de laatste dagen. Blijf bijvullen >:)

Gisteren ook nog even met de IR-camera gespeeld, dan zie je ook wel waarom de boel met 99% RV buiten zo snel dichtvriest, bij -6,7 graden uitblaastemperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FTXymGdqTTIKTMVVQNioT9EDzDQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ItqKBbJOGZIhYh0p55bInrkv.jpg?f=user_large

Hier ging de voorste unit in defrost, dan zie je mooi t verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIe3lYAZlhrOeNKJRKdvkSViskw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tLAMwGm4TnXI0OWPauoTMlxf.jpg?f=user_large

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@ronjansen87 Wat gaaf om zo te kunnen zien hoe alles qua temperatuur in elkaar zit. Mooi beelden. _/-\o_

Als je zo de temperatuur van de aircoleiding goot ziet. Zou er hier nog iets te winnen qua extra isolatie miesschien? Mijn airco bedrijf heeft namelijk gezegd dat het niet nodig zou zijn om de hele aircoleidingen in te wikkelen met de airco isolatie tape wat in de handleiding staat. Was alleen maar nodig voor de aircoleiding die buiten de goot komt i.v.m. vogels die de isolatie kapot maakt.
ronjansen87 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:51:
[...]

Hier ook, de 4 liter watertank gaat er ook in iets meer dan een dag doorheen de laatste dagen. Blijf bijvullen >:)

Gisteren ook nog even met de IR-camera gespeeld, dan zie je ook wel waarom de boel met 99% RV buiten zo snel dichtvriest, bij -6,7 graden uitblaastemperatuur.

[Afbeelding]

Hier ging de voorste unit in defrost, dan zie je mooi t verschil:

[Afbeelding]

[ Voor 16% gewijzigd door Dolbyadt op 10-12-2020 11:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vannacht is de totaal teller van mijn afstandsbediening van de Daikin Urururu Sarara 3.5 kW rond gegaan, van 9995 kWh gisteravond naar 4.5 kWh (in 229 dagen, wat ook niet klopt want ik heb de airco al 6 jaar).

9 kWh verbruikt in 13 uur, dus ongeveer 700 Watt gemiddeld om de 156 m3 benedenverdieping op 20 graden temperatuur te houden bij buitentemperaturen rond de 0 graden Celsius.

In 6 jaar tijd 10.000 kWh airco verbruik (voornamelijk verwarmen), dus rond 1670 kWh per jaar gemiddeld. En dat terwijl ik voorheen 1600 m3 gas verbruikte (inclusief SWW). Uitgaande van 1400 m3 gas per jaar ongeveer 7x minder energieverbruik _/-\o_

Even los van de zonnepanelen die al bijna 36.000 kWh opgebracht hebben :*)

• RonJ
Dolbyadt schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:24:
@ronjansen87 Wat gaaf om zo te kunnen zien hoe alles qua temperatuur in elkaar zit. Mooi beelden. _/-\o_

Als je zo de temperatuur van de aircoleiding goot ziet. Zou er hier nog iets te winnen qua extra isolatie miesschien? Mijn airco bedrijf heeft namelijk gezegd dat het niet nodig zou zijn om de hele aircoleidingen in te wikkelen met de airco isolatie tape wat in de handleiding staat. Was alleen maar nodig voor de aircoleiding die buiten de goot komt i.v.m. vogels die de isolatie kapot maakt.

[...]
Daar zat ik zelf ook al aan te denken na het maken van deze warmtefoto's. Mijn installateur vond het al een beetje onzin om het stukje leiding tussen de koppelingen op de buitenunit en de geisoleerde koelleiding "door" te isoleren, maar dat heb ik toch gedaan (had nog wel wat stukjes isolatie over). Maar dan heb ik het echt over isolatieschuim oid, niet over de witte tape, dat doet imho vrijwel niets qua isolatie, dat is echt tegen de vogeltjes die anders aan de isolatie gaan pikken en voor de looks.

Ik zit er toch aan te denken om bij dat laatste stukje tussen unit en goot er nog een extra laagje steenwol of buisisolatie met 60mm binnenmaat oid omheen te schuiven. Die witte PVC tape begint nu na 5,5 jaar toch los te laten, dus die moet ik toch al even opnieuw gaan tapen binnenkort. Dan kan ik net zo goed wat extra isolatie aanbrengen als ik toch bezig ben.

Ik zat ook te kijken naar de leidinggoten zelf, want die kleuren ook mooi rood op, maar daar zit met name voor de sarara's nog maar heel weinig ruimte/lucht in, omdat er ook een luchtslang van 42mm doorheen loopt voor de ventilatielucht. Ik wil dit ook niet gaan volspuiten met PUR ofzo, want dan wordt het een grote harde brok en dan moet je gaan hakken als je ooit nog ergens bij wil. De buren krijgen binnenkort ook spouwmuurisolatie met thermoparels, misschien kan ik die mannen dan zo gek krijgen om nog even die bolletjesgun in die leidinggoten te hangen O-).

All-electric.

• Dolbyadt
@ZuinigeRijder Dat is toch heel mooi. Deze resultaat. Dat is ook de bedoeling van veel mensen.

Ik ben zelf ook zeer tevreden met het verwarmen van mijn woonkamer. Moet alleen nog kijken hoe ik het
comfort kan verbetere op de badkamer en slaapkamers. Want afgelopen dagen word het daar toch net iets te fris gemiddeld 15 graden op de slaapkamers.
ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:14:
Vannacht is de totaal teller van mijn afstandsbediening van de Daikin Urururu Sarara 3.5 kW rond gegaan, van 9995 kWh gisteravond naar 4.5 kWh (in 229 dagen, wat ook niet klopt want ik heb de airco al 6 jaar).

9 kWh verbruikt in 13 uur, dus ongeveer 700 Watt gemiddeld om de 156 m3 benedenverdieping op 20 graden temperatuur te houden bij buitentemperaturen rond de 0 graden Celsius.

In 6 jaar tijd 10.000 kWh airco verbruik (voornamelijk verwarmen), dus rond 1670 kWh per jaar gemiddeld. En dat terwijl ik voorheen 1600 m3 gas verbruikte (inclusief SWW). Uitgaande van 1400 m3 gas per jaar ongeveer 7x minder energieverbruik _/-\o_

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:34

DropjesLover

Dit dus ->

Geen matches
ronjansen87 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:19:
[...]

Daar zat ik zelf ook al aan te denken na het maken van deze warmtefoto's. Mijn installateur vond het al een beetje onzin om het stukje leiding tussen de koppelingen op de buitenunit en de geisoleerde koelleiding "door" te isoleren, maar dat heb ik toch gedaan (had nog wel wat stukjes isolatie over). Maar dan heb ik het echt over isolatieschuim oid, niet over de witte tape, dat doet imho vrijwel niets qua isolatie, dat is echt tegen de vogeltjes die anders aan de isolatie gaan pikken en voor de looks.

Ik zit er toch aan te denken om bij dat laatste stukje tussen unit en goot er nog een extra laagje steenwol of buisisolatie met 60mm binnenmaat oid omheen te schuiven. Die witte PVC tape begint nu na 5,5 jaar toch los te laten, dus die moet ik toch al even opnieuw gaan tapen binnenkort. Dan kan ik net zo goed wat extra isolatie aanbrengen als ik toch bezig ben.

Ik zat ook te kijken naar de leidinggoten zelf, want die kleuren ook mooi rood op, maar daar zit met name voor de sarara's nog maar heel weinig ruimte/lucht in, omdat er ook een luchtslang van 42mm doorheen loopt voor de ventilatielucht. Ik wil dit ook niet gaan volspuiten met PUR ofzo, want dan wordt het een grote harde brok en dan moet je gaan hakken als je ooit nog ergens bij wil. De buren krijgen binnenkort ook spouwmuurisolatie met thermoparels, misschien kan ik die mannen dan zo gek krijgen om nog even die bolletjesgun in die leidinggoten te hangen O-).
Maar zodra die goot open gaat (om wat voor reden dan ook), overal die bolletjes :/
Die kom je 100 jaar later nog in je wijk tegen...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• RonJ
Geen matches
DropjesLover schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]

Maar zodra die goot open gaat (om wat voor reden dan ook), overal die bolletjes :/
Die kom je 100 jaar later nog in je wijk tegen...
Niet (zo erg) als je ze inclusief lijm erin spuit, net als in je spouwmuur. Maar dan is er wel een stuk makkelijker bij te komen als er toch iets is dan bij pur. Maar steenwol oid is misschien nog wel een betere optie, ondanks dat dat wat lastiger opvult. En zoveel zal het sowieso niet schelen.

All-electric.

• mr_evil08
Geen matches
revolution-nl schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:08:
[...]

Wat dat betreft past lucht/lucht wel helemaal bij het kiss principe O+
Het enige nadeel van lucht/lucht vind ik de vervuiling /het reinigen van de binnenunit. Ik zie daar nog wel een beetje tegenop.
Dat valt heel erg mee, stof kun je zo met de handen eraf halen van de filter, bovendien heb je dat bij radiatoren bijvoorbeeld ook, daar zit ook veel vuil in de convectorgaten.

Als je ermee gaat koelen wordt die veel viezer ivm condens.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2020 16:28 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:14:

Mooie waardes, kan je iets zeggen over het onderhoud wat je de afgelopen jaren heb uitgevoerd.
mr_evil08 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:28:
[...]

Dat valt heel erg mee, stof kun je zo met de handen eraf halen van de filter, bovendien heb je dat bij radiatoren bijvoorbeeld ook, daar zit ook veel vuil in de convectorgaten.

Als je ermee gaat koelen wordt die veel viezer ivm condens.
Mijn ervaring met een luchtontvochtiger is anders, deze was intern behoorlijk vervuild met stof, met name het ventilator wiel was erg vervuil, dit terwijl er een een koolstoffilter aanwezig is wat fijner is dan het (waardeloze) filter in de Mitsu en ik het filter regelmatig schoonmaakte.

Ik ben dus bang dat enkel een filter wisselen niet voldoende is voor de langere termijn maar dat een grotere service ieder jaar of om het jaar gewenst is gezien de unit hier behoorlijk wat uren maakt.

Het stoffilter in een Daikin lijkt overigens een stuk beter te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 10-12-2020 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
revolution-nl schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:36:
[...]

Mooie waardes, kan je iets zeggen over het onderhoud wat je de afgelopen jaren heb uitgevoerd.
De Daikin Urururu Sarara binnen-unit moet ongeveer eens per 3 maanden schoongemaakt worden (stofbak legen, flash streamer schoonmaken). Ik heb in 2017 de airco laten schoonmaken door ClimaSense (single split: 145 euro + voorrijkosten). Vorig jaar heb ik het zelf gedaan, dat was ook goed te doen, inclusief de filters. Voorheen had ik ook een CV ketel onderhoudscontract, dus nu is dat zelfs goedkoper, aangezien het niet persé ieder jaar hoeft. Maar ben nu wel van plan het ieder jaar zelf te doen, scheelt toch een beetje in verbruik.

Deze video's hebben me ook geholpen:

[YouTube: How to Clean Air Conditioner Outside Unit at Home || Step by Step ||]

Ik heb gewoon met een waterslang de buiten-unit schoongemaakt, na loshalen van het voorpaneel. Misschien dat ik volgend jaar foam ga gebruiken.

Hier wordt de Daikin Ururu Sarara van alle kanten bekeken (russisch, maar met vertaling aanzetten kom je ver):

En hier de buitenunit:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Dolbyadt schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:24:

[...]
Die tape heeft dan inderdaad ook geen echte isolatie-waarde maar is enkel ter bescherming. Wel merkte ik bij mijn isolatie dat de tape de isolatie wat strakker aandrukt en de snede dus minder open ligt.

Wat ik zou doen ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
Geen matches
ronjansen87 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:19:
[...]
...is inderdaad steenwol of zo'n waterleidingbuis isolatie wrap eromheen.

Nu is bij mij de slang maar zo'n 1 meter buiten, maar intern heb ik wat glaswol in de kruipruimte eromheen gewikkeld en buiten zo'n waterleidingbuis isolatie wrap.

Ofwel wat glas/steenwol of zo'n wrap erin is zo gedaan lijkt mij. Kost ook niets.

• mr_evil08
Geen matches
@ZuinigeRijder Beetje met de tuinslang erover kun je toch geen schoonmaken noemen...
Ik vraag mij af of het echt wat doet kwa redement.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2020 21:48 ]

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geen matches
mr_evil08 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:47:
@ZuinigeRijder Beetje met de tuinslang erover kun je toch geen schoonmaken noemen...
Ik vraag mij af of het echt wat doet kwa redement.
Het is altijd moeilijk om te vergelijken, maar ik hou het bij op mindergas en dan kom ik toch uit op 10% minder verbruik dan voor de schoonmaakbeurt, 0,596 kWh/graaddag en nu 0,534 kWh/graaddag. Dus denk dat het zeker geholpen heeft. Ik zag dat het verschil groter was in 2017, toen deze schoongemaakt was door ClimaSense (16% minder verbruik dan voor de schoonmaakbeurt), dus volgend jaar ga ik ook foam gebruiken.

• Trebbors
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 16:06

Trebbors

Failure is no option!

Geen matches
ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:03:
[...]

Ik heb gewoon met een waterslang de buiten-unit schoongemaakt, na loshalen van het voorpaneel. Misschien dat ik volgend jaar foam ga gebruiken.
Staat je unit aan alle kanten vrij? Het lijkt dat de US een extra radiator aan de achterkant heeft. Wanneer je van binnen de slang erop zet denk ik niet dat je de radiator aan de achterkant schoon krijgt.

Heb hier vaker gelezen dat er iemand een keer schoonmaak howto filmpjes van de binnen- en buitenunit zou maken.

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geen matches
Trebbors schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:27:
[...]

Staat je unit aan alle kanten vrij? Het lijkt dat de US een extra radiator aan de achterkant heeft. Wanneer je van binnen de slang erop zet denk ik niet dat je de radiator aan de achterkant schoon krijgt.

Heb hier vaker gelezen dat er iemand een keer schoonmaak howto filmpjes van de binnen- en buitenunit zou maken.
Mijn unit staat wel tegen de muur. Maar ik heb de zijkanten en ook zo goed als mogelijk de achterkant schoongespoten. Maar volgend jaar zomer ga ik met foam schoonmaken.

• scoobs
Zo, de kop is eraf qua kou voorlopig. Morgen weer een max van 6 graden, en daarna kruipen de etmaalgemiddelden weer naar 9 graden. Maar goed ook, want vandaag heeft de haard samen met de airco moeten draaien om het huis warm te krijgen. Dan kan komende week het huis weer lekker opwarmen op de kracht van de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 24-09 06:47
Geen matches
ZuinigeRijder schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:29:
[...]

Mijn unit staat wel tegen de muur. Maar ik heb de zijkanten en ook zo goed als mogelijk de achterkant schoongespoten. Maar volgend jaar zomer ga ik met foam schoonmaken.
Is dat nog een speciaal soort foam wat daarvoor gebruikt wordt?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Geen matches
Kire88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 02:38:
[...]

Is dat nog een speciaal soort foam wat daarvoor gebruikt wordt?
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71bae2oI-6L._AC_SX679_.jpg

Zoiets, maar er zijn vast nog tips hier welke andere (goedkopere of milieuvriendelijkere) producten hiervoor te gebruiken zijn. Milieuvriendelijk zal het wel niet zijn :( Dat is met tuinslang en "Steam cleaner" natuurlijk wel. Dat is waarom ik het van de zomer gewoon met water schoongemaakt heb.

[ Voor 23% gewijzigd door ZuinigeRijder op 11-12-2020 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:51
Geen matches
Ik heb thuis een stofzuiger die ook water kan opzuigen. Denken jullie dat een combinatie van water / foam + stofzuigen ook werkt? Zo maak ik mijn tapijt ook altijd schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
Even een vraagje aan de mensen die al langer verwarmen. Ik heb de afgelopen dagen alleen de verwarm modes gebruikt. Heb nog geen streamer functie gebruikt. Hoe gebruiken jullie deze optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
De streamer functie zet je aan als je er behoefte naar hebt en is met name voor personen met een allergie, dat ding helpt wel als je ergens gevoelig voor bent.

Je kan hem gewoon aan laten in prencipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
@mr_evil08 Bedankt voor de informatie. Heb op dit moment nog niet aangehad. Voegt deze functie niet meer bij het verkoelen i.v.m. mogelijk bacterie die kunnen ontstaan tijdens verkoelen i.v.m. vocht?

Moet wel zeggen mijn kinderen hebben astma & redelijk last van hooikoorts. In mijn auto heb ik afgelopen zomer een interieur filter geplaatst met pollen filter. Dat merkte mijn kinderen meteen nadat we een lange auto rit hadden gemaakt. Zonder dat ik het mijn kinderen had verteld. _/-\o_
mr_evil08 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:16:
De streamer functie zet je aan als je er behoefte naar hebt en is met name voor personen met een allergie, dat ding helpt wel als je ergens gevoelig voor bent.

Je kan hem gewoon aan laten in prencipe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Geen matches
Dolbyadt schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:35:
@mr_evil08 Bedankt voor de informatie. Heb op dit moment nog niet aangehad. Voegt deze functie niet meer bij het verkoelen i.v.m. mogelijk bacterie die kunnen ontstaan tijdens verkoelen i.v.m. vocht?

Moet wel zeggen mijn kinderen hebben astma & redelijk last van hooikoorts. In mijn auto heb ik afgelopen zomer een interieur filter geplaatst met pollen filter. Dat merkte mijn kinderen meteen nadat we een lange auto rit hadden gemaakt. Zonder dat ik het mijn kinderen had verteld. _/-\o_

[...]
Gewoon inschakelen, staat bij mij ook altijd aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGWZ8ZawSAyYHmOnvUZUkAL-8tY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sO7Nv2oGMO2JtmRHrmrA3z3z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Trebbors op 11-12-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
Dolbyadt schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:28:
Even een vraagje aan de mensen die al langer verwarmen. Ik heb de afgelopen dagen alleen de verwarm modes gebruikt. Heb nog geen streamer functie gebruikt. Hoe gebruiken jullie deze optie?
Hier staat ie permanent aan, op alle 3 de units. Gewoon aan laten staan wmb.

Mbt het schoonmaken, de US heeft géén idd een extra radiator aan de achterkant. Ik heb al eerder nog mijn schoonmaakprocedure gepost, en hier onderaan. Qua schuim heb ik "PH-Neutral Snow Foam" van ValetPro (zie carclean.nl of amazon oid) voor de auto gebruikt icm een goeie, metalen foamlans op de hogedrukreiniger. Zo'n spuitbus voor de auto-airco werkt waarschijnlijk nog beter (komt er beter tussen en is ook wat aggressiever, die gebruikte ik wel bij de binnenunits, maar heb nu een stoomreiniger gekocht), maar ik wilde die chemische zooi niet over mn kozijnen, muur en tuintegels hebben, aangezien het binnen de muurverf eraftrok. Dat auto schuimspul is gewoon ph-neutraal en biologisch afbreekbaar, daar kan je iig geen schade mee aanrichten.

In de kerstvakantie zijn de binnenunits aan de beurt, dan zal ik iig even foto's maken.

[ Voor 68% gewijzigd door RonJ op 11-12-2020 12:26 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Geen matches
ronjansen87 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:58:
[...]

Mbt het schoonmaken, de US heeft géén extra radiator aan de achterkant.
Thanks. Ik dacht dat gezien de plaat achterop. Heeft elke buitenunit zo'n plaat met leiding aan de achterkant, dus los van de normale rondlopende lamellen waarbinnen de leiding loopt?

Hier een foto, ik bedoel de plaat die lichter is van kleur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjpcDiO01r3WNeYdaVcj0bY_y-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K2VDawxuKlLj6gPbZUxWiVpG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dolbyadt
Geen matches
@Trebbors Op het plaatje hangt deze buiten unit wel heel erg dicht aan de muur? De buiten unit zou toch minimaal 10cm van de muur af meten zijn i.v.m. luchtstroom volgens handleiding.
Trebbors schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:11:
[...]

Thanks. Ik dacht dat gezien de plaat achterop. Heeft elke buitenunit zo'n plaat met leiding aan de achterkant, dus los van de normale rondlopende lamellen waarbinnen de leiding loopt?

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
scoobs schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:35:
Zo, de kop is eraf qua kou voorlopig. Morgen weer een max van 6 graden, en daarna kruipen de etmaalgemiddelden weer naar 9 graden. Maar goed ook, want vandaag heeft de haard samen met de airco moeten draaien om het huis warm te krijgen. Dan kan komende week het huis weer lekker opwarmen op de kracht van de airco.
Hier geen enkel problemen mee, defrosts gebeuren dan wel af en toe beneden 2 - 4c
Kwa verbruik nam het niet spectaculiar toe als het opeens richting 0c duikt, wel was het rot warmtepomp weer met veel mist en hoge luchtvochtigheid waardoor die om de haverklap dichtslaat, normaal heb ik veel liever dat het -5 is bijvoorbeeld.

rond de 0 kwakkelen doet het redement niet veel goed nee.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2020 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Geen matches
Trebbors schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:11:
[...]

[Afbeelding]
Heb gelijk de keukentrap er maar even bijgepakt, je hebt helemaal gelijk, i stand corrected :X. Bij mij loopt ie echter wat minder ver door naar links, een cm of 4-5, dus je ziet m bijna niet. Ik had een van de allereerste US exemplaren, dat zullen ze later wel aangepast hebben?

Het schuim en water kwam iig aan de achterkant uit de unit, dus met schoonmaken en schuimen zou het niet zo'n probleem moeten geven.

Oh en omdat ik toch op de trap stond, de US hangt op 92mm van de muur, de FTXM-M 110. Heb ze gewoon maximaal naar voren getrokken op deze muurbeugels, dan haal je bij de US nét geen 100mm, maar het werkt prima.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trebbors

Trebbors

Failure is no option!

Geen matches
Dolbyadt schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:13:
@Trebbors Op het plaatje hangt deze buiten unit wel heel erg dicht aan de muur? De buiten unit zou toch minimaal 10cm van de muur af meten zijn i.v.m. luchtstroom volgens handleiding.

[...]
Ik kom gemeten uit tussen de 9 en 9,5cm. Unit werkt perfect alleen zie ik veel defrosts terwijl de unit niet helemaal dichtgevroren is.

De service berekening, formule maar eens invullen.

Er zijn twee types Daikin US. Wellicht is één het oudere type echter de handleiding daarvan is uitgebreider dan de nieuwere.

FTXR-E
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wja0i4y5g25d0bAxzX9cWwf68_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FXwMGiYxhljxw3Fp67dPEbbk.jpg?f=fotoalbum_large

FTXZ-N
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HvT3Tpw2oLK1RJiBhg_WZyiz020=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fW1T8utx9IjOapL6RwFkuA5p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
Dolbyadt schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:35:

[...]
Ook bij verwarmen voegt het zaken toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Geen matches
In de diverse lucht/water topics hoor ik veel defrost klachten waarbij sommige iedere 45min een defrost ervaren.

In dit topic hoor ik minder klachten en zelf heb ik er eigenlijk ook geen last van (twee defrosts afgelopen 24u).

Iemand idee waardoor dit komt? Komt dit misschien omdat bij l/w de warmtewisselaar van de buitenunit in verhouding tot het vermogen kleiner is en de wisselaar hierdoor kouder wordt of zijn er andere redenen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Omdat een lucht/water WP harder moet werken want veelal wordt daarmee het hele huis verwarmt of vergeten radiatoren dicht te zetten waar je niet bent en niet te vergeten de leidingverliezen.

Een lucht/lucht WP gaat tijdelijk op Airco bij defrost, lucht/water moet het met element doen, een lucht/water WP werkt in algemeen ook op hogere temperaturen.

Je kan ze niet echt met elkaar vergelijken, want bij lucht/lucht ben je meer gerichter aan stoken en heb je veel minder invloeden, En als SWW er ook nog bij zit bij lucht/water WP,s dan is het nu helemaal stampen.

Als ik de WP op stand sauna zet heb ik ook na 45min een defrost te pakken, dus ja een water/lucht WP loopt sneller tegen zijn limieten aan.

[ Voor 41% gewijzigd door mr_evil08 op 11-12-2020 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjjl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 20:07
@revolution-nl
Hier wel best wat defrosts gisteren. 0-2 graden en goed mistig. Ook verwarm ik als test 12-13 uur per dag ipv 24/7. vandaag is het een stuk rustiger met 4 defrosts in totaal.

Plaatje hieronder is van gisteren. FTMX42N/RXM42N op ~160m3. temperatuur in de ochtend voordat de airco aan ging was 17,5, dit liep over de dag op naar 20,5/21,5. We zitten boven ivm thuiswerken dus als hij om 16:00 op temperatuur is, is het goed voor de WAF.

cmpfreq gisteren tussen de defrosts is 52 en bij een defrost 70. Verbruik was gisteren 13kwh volgens de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68hcS4C7o1sJBUWN3W4v6Q-od8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ictt5BQklJJM8XYehBsaPZO4.png?f=fotoalbum_large

wat wel opvalt is dat de RXM42N unit meer vermogen levert tussen de defrosts dan de RXM25/35N die er naast staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:55
Geen matches
@revolution-nl het is best simpel hoor als een buitenunit hard moet werken dan moet er heel veel lucht door de condensor gejaagd worden om genoeg “warmte” te kunnen ontrekken voor binnen. Die lucht is nu koud icm een heel hoge luchtvochtigheid, icm de hoge snelheid = ijs.

Een L/L hoeft lang zo hard niet te werken in 9 van de 10 gevallen is dus minder lucht nodig door de condensor, is minder snel dichtvriezen.

Ter vergelijking mijn 6KW WP verwarmd 100m2 vloerverwarming en doet ook nog SWW maken. Mijn 2KW L/L doet maar 15m2 verwarmen. Dat is nogal een verschil.

Ik installeer binnen 2-3 weken een kanaalunit van ongeveer 5KW deze mag proberen de 100m2 b.g.g te verwarmen omdat de vloerverwarming nog niet aan mag. Ben benieuwd hoe deze presteert in vergelijking met de L/W die het over 2-3 maand weer overneemt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkV6
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:59
Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 7 december 2020 @ 10:59:
[...]

Bevochtigen is niet echt koelen want vochtige lucht voelt voor de mens warmer aan(vochtige lucht isolleert), als het hier 20c is met een luchtvochtigheid van 30% is het fris, indien 20c met 50% is het super.
De gevoelstemperatuur staat hier buiten. Ik wijs er alleen op dat je met bevochtigen aan het koelen bent dus dit kost meer energie als je zou verwachten.

RZAG71NY1 FBA71A /SRK ZS-S 2.5kW / Varme vt180 / S197 4.0L /Born 170kW / VanMoof S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen matches
evtje schreef op zondag 6 december 2020 @ 20:30:
[...]

Ik was net even bij mediamarkt aan het kijken maar die had hem niet in de winkel. Laat even weten later hoe het bevalt.
Bevalt tot nu toe prima. Luchtvochtigheid is gestegen van <40% naar 55, 58%.
MarkV6 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:33:
[...]

De gevoelstemperatuur staat hier buiten. Ik wijs er alleen op dat je met bevochtigen aan het koelen bent dus dit kost meer energie als je zou verwachten.
Sinds ik hier een luchtbevochtiger heb staan voelt het hier wel comfortabeler bij een lagere temperatuur. Plus mijn vriendin geeft aan minder last te hebben van gebarsten lippen :p

Er speelt iets waarvan ik het idee heb dat het in dit topic best wel ondergeschikt is aan verbruik en kosten: comfort. Om die reden verwarm ik mijn bovenverdieping ook weer een beetje bij met gas. Kost me wat meer, maar maakt het huis wel een stuk comfortabeler :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
MarkV6 schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:33:
[...]

Dat klopt niet helemaal je bent waarschijnlijk in de war met een mens wat met zweten/vocht het lichaam kan koelen.

Vochtige lucht isolleerd waardoor de lucht "voller" wordt en daardoor kost het meer energie om het op te warmen, en door de isolatie kan je eigen lichaam zijn warmte ook beter vast houden, daardoor krijg je een betere gevoelstemperatuur.

Convectiewarmte en luchtvochtigheid gaan uitstekend samen, en een "airco" doet juist heel veel convectiewarmte, bij vloerverwarming en radiatoren is dit veel minder van toepassing omdat je daarmee meer met stralingswarmte werkt.

@Glashelder Badkamer wordt hier ook nog gewoon verwarmt op gas/handdoekradiator omdat ik voor SWW ook nog gas nodig heb, echter een kleine ruimte verwarmen zet geen zoden aan de dijk kwa gasverbruik, we zitten maar rond 150m3 gas per jaar.

Zo beetje 90% van de verwarmkosten zit in de benedenverdieping en dat is getekkeld.

@evtje De Venta kan uitstekend bevochtigen maar letop het zijn koudwaterverdampers het kost even tijd voordat de luchtvochtigheid gaat stijgen, de bedoeling is ook dat je hem aan laat.
De Venta kan het hier van 20% > 50% brengen, boven de 50-55% komt hij niet.

Sinds hier een bevochtiger staat kan ik op lagere temperaturen stoken.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2020 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches
Glashelder schreef op maandag 14 december 2020 @ 17:38:
[...]

Bevalt tot nu toe prima. Luchtvochtigheid is gestegen van <40% naar 55, 58%.
[...]

Sinds ik hier een luchtbevochtiger heb staan voelt het hier wel comfortabeler bij een lagere temperatuur. Plus mijn vriendin geeft aan minder last te hebben van gebarsten lippen :p

Er speelt iets waarvan ik het idee heb dat het in dit topic best wel ondergeschikt is aan verbruik en kosten: comfort. Om die reden verwarm ik mijn bovenverdieping ook weer een beetje bij met gas. Kost me wat meer, maar maakt het huis wel een stuk comfortabeler :).
Hier ook hoor, de vloerverwarming beneden gaat erbij aan op koude dagen. Sowieso om andere ruimten ook mee te verwarmen beneden, maar ook voor het comfort. Hoe dan ook, bespaar ik enorm op gas dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
BeQuietAndDrive schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:42:
[...]

Hier ook hoor, de vloerverwarming beneden gaat erbij aan op koude dagen. Sowieso om andere ruimten ook mee te verwarmen beneden, maar ook voor het comfort. Hoe dan ook, bespaar ik enorm op gas dit jaar.
Maak ik neem aan dat je vloerverwarming dan als bijverwarming gebruikt en geknepen hebt of stook je hem op naar 40c watertemp?

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 14-12-2020 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Geen matches
mr_evil08 schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:47:
[...]

Maak ik neem aan dat je vloerverwarming dan als bijverwarming gebruikt en geknepen hebt of stook je hem op naar 40c watertemp?
Dat hele CV tuning etc ben ik totaal niet in thuis. Zelfs eenvoudige vragen worden in dat topic vaak beantwoord met formules en delta's en zo. Ik heb wel de CV keteltemperatuur omlaag gezet naar 45 graden. De vloerverwarming gaat einde middag aan als het erg koud is, en dan later 's avonds weer omlaag. Hij gebruikt dan 2 a 2,5 m3 gas voor ca 130 m2 oppervlak als ik pech heb (vrijstaand huis). Ik heb dat in december welgeteld 4x gedaan tot nu toe. Verder in het huis zijn er geen verwarmingen aan.

Ik lees wel dat mensen de boel helemaal knijpen inderdaad, en dan 24/7 laten sudderen op een hoge instelling (maar toch zuinig, want geknepen). Moet je met pompvermogen aan de slag. Ik heb de installatiehandleiding van mijn Calenta erbij gepakt, maar kon daar niets over vinden tussen de 73 verschillende settings, dus toen maar weer afgehaakt :| misschien als ik ooit meer vrije tijd vind, dat ik er nog eens in duik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Geen matches
@Glashelder
Inmiddels besteld. Mijn kamer is niet te groot dus wilde ik een Venta LW25 Comfort Plus Hoogglans wit . Was niet te krijgen meer bij bcc, mediamarkt, coolblue, en op amazon.de erg duur. Nu bij airsian daar was het nog op voorraad. Is wel de andere kant van Nederland. Maar de DPD was inbegrepen en zal wel komen binnekort. Tegelijk nog wat extra wonder middel en schoonmaak middel erbij genomen voor een gratis TFA Thermo Hygro Climate meter. ;)

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Geen matches
@mr_evil08
We gaan het zien ik heb er alle vertrouwen in.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Geen matches
@evtje Met koudwater bevochtigers altijd een stap groter nemen dan noodzakelijk, overbevochtigen kan niet daar hoef je niet druk om te maken, voordeel van een stap groter is dat je de koudwaterverdamper op een lager pitje kan laten draaien waardoor het geluid een stuk minder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evtje
Geen matches
mr_evil08 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:53:
@evtje Met koudwater bevochtigers altijd een stap groter nemen dan noodzakelijk, overbevochtigen kan niet daar hoef je niet druk om te maken, voordeel van een stap groter is dat je de koudwaterverdamper op een lager pitje kan laten draaien waardoor het geluid een stuk minder is.
Vanmiddag binnen gekregen .Staat nu een paar uur te draaien op auto ik zie nu 1streepje en al 4% hoger dan ik begon. Meetpunt staat 3m verder . Dus voor mijn kamer is deze groot genoeg. :) ben er nu al bij mee. Bedankt voor de tip /advies allemaal.

Pagina: 1 ... 111 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat hoofdzakelijk over verwarmen met een warmtepomp. Ja, die kunnen ook koelen, maar voor "airco's" is er een ander, dedicated topic:
Het grote airconditioning topic - Deel 2