Ik heb een LLWP en gebruik nog zo'n 350 m3 aan gas (incl SWW en koken). Dat is dus 350*0.77 = €270 per jaar.
Laten we zeggen dat een joule gas 2 maal zo duur is als een joule elektriciteit (edit: qua afgegeven vermogen natuurlijk). 270/2 = €135 per jaar aan energiekosten besparen. Zelfs als we het vastrecht (€160 per jaar) meetellen (en ik zelf kan dat helaas niet meetellen want ik kan geen extra groep meer naar de keuken trekken), dan nog kom ik uit op een besparing van een loutere €300 per jaar. Sorry maar daar kan ik geen LLWP + WPB voor aanschaffen en laten monteren, op basis van een afschrijving van 15 jaar (dus €4500). Een beetje kleine LWWP doet inclusief installatie én subsidie toch al wel €3500. Dan nog een WPB erbij van zo'n €2000 euro inclusief montage en subsidie en de terugverdientijd komt daarmee uit op 5500/300 = 18,3 jaar. Denk eerlijk gezegd dat ik gezien de ontwikkelsnelheid, ik niet 18 jaar met dezelfde WP zou willen draaien.
Daar komt dus bij dat ík niet die 160 per jaar aan vastrecht kan opgeven, dus feitelijk is mijn terugverdientijd 5500 / 135 = 40 jaar. No way José. Als ik wel gasloos wil gaan dan moet ik ook de investering meenemen voor de overgang naar inductie, en ook dat krijg ik niet renderend tegen €160 per jaar besparing. Lang verhaal maar ik heb geen kruipruimte, geen hoek- of vrijstaand huis en geen loze leidingen dus dan zou ik een groep aan moeten leggen helemaal van voor in het huis vanuit de meterkast, door 2 ruimtes heen naar de keuken, waarvan de achterwand dan ook nog open zou moeten. Als ik in de toekomst een renovatie laat doen dan ga ik dat sowieso laten doen, maar om het puur te doen voor dat vastrecht dat gaat me veel te ver.
Dit is ook één van de afwegingen die ik heb meegenomen in mijn L/W vs L/L-verhaal. Beide zijn op zichzelf staand natuurlijk hartstikke rendabel, maar beide aan laten zeggen verdubbelt de investering (je krijgt subsidie op L/W, maar daar staat tegenover dat je ook weer een WPB moet kopen) en je hoeft je huis nog steeds maar één keer warm te stoken. En zélfs al zou ik voor L/W ipv L/L zijn gegaan, dan nog was ik dus om dezelfde redenen niet van dat vastrecht afgekomen.
Ter verduidelijking, ik bedoelde dus niet rendabel in mijn situatie. Voor anderen kan het natuurlijk verschillen. Onder de juiste omstandigheden kun je nog steeds prima binnen 15 jaar zowel L/W als L/L terugverdienen en dus laten renderen, maar feit blijft dat je 2 hele duren systemen in huis hebt gehaald die toch wel grotendeels hetzelfde doel hebben. Puur financieel moet je gewoon overstappen op L/W als je relatief makkelijk en goedkoop van het gas af kunt. L/L erbij verdubbelt dan je terugverdientijd dus eigenlijk moet je het dan niet zien als LLWP maar echt als
airco, dus puur voor het comfort. Als ik beide had gehad zou ik in ieder geval mijn LLWP alleen gebruiken om te koelen. Daarom stook ik dan ook nu mijn vloer nog warm om aardgas, ondanks dat ik al LLWP heb hangen.
[
Voor 13% gewijzigd door
HarmoniousVibe op 22-11-2020 14:14
]
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW