A'dam PVOutput
Als je er nu 'gewoon' een Duco mengventiel op zou zetten? Voor nu is dat bij mijn Floww boiler ook het geval. 100*C water wordt vermengd met koud om zo ±60*C water te krijgen. Volgens mij hoef je bij de oudere modellen ook geen electronica te omzeilen.ericplan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:09:
De 3l-versie is zonder modificaties niet geschikt om warm water te geven, alleen kokend. Weet niet eens of je dat lukt met het nieuwe type.
Ik heb hier de 7L combi dus wellicht is de 3L iets goedkoper qua verbruik, als je onderstaande plaatje doorrekend 0,4x30 = 12 kWh per maand bij weinig gebruik, grafiekje is 2 kopen thee smiddags en savonds wat warm water, dus x 12 = 144 kWh dat zal uiteraard meer zijn als je veel thee drinkt (kokend water gebruikt).DopdeDouwer schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:27:
[...]
Ben ik ook wel benieuwd naar. De grotere versies zouden stanby al vrij weinig verbruiken (gem 10W/u als ik het goed herinner), ben er vanuitgaan dat de 3L dat minstens kan evenaren.
Staat in iedergeval wel beschreven in dit topic
/f/image/YGn7NdHaplPuGMK2mZD8suH2.png?f=fotoalbum_large)
De "gewone" Duco mengventielen hebben een max temperatuur van 85 graden. Geen idee of dat betekent dat hij gaat lekken of snel slijten als je er water van (iets meer dan) 100 graden doorheen stuurt, maar ik denk dat Duco dat vast niet voor niets in de specificaties gezet heeft....koenster schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:27:
Als je er nu 'gewoon' een Duco mengventiel op zou zetten? Voor nu is dat bij mijn Floww boiler ook het geval. 100*C water wordt vermengd met koud om zo ±60*C water te krijgen. Volgens mij hoef je bij de oudere modellen ook geen electronica te omzeilen.
Niet perse Mitsu vraag, maar meer benieuwd naar jullie mening.
Ik ben van plan om mijn huidige boiler extra te isoleren.
Nu las ik hier iemand die sprak over losse korrels. Dit idee heeft mij aan het denken gezet. Stel ik maak een houten bak om de boiler heen. Zorg dat alle leidingen door het hout netjes dicht zijn. En ik vul de bak daarna met eps korrels zoals dit: https://epsparelshop.nl/p...ibute_pa_inhoud=500-liter.
Voordeel; isolatie komt overal en zorgt dus voor prima isolatie.
Nadeel: veel losse korrels 😉. Als je er ooit bij wilt zul je de korrels tijdelijk moeten weghalen. Maar hoe vaak zal dat zijn?
Uiteraard zal ik dit pas doen als ik zeker weet dat er nergens lekkage uit koppelingen komen etc.
Maar wat vinden jullie van dit idee? Ik wil sowieso extra isoleren.
[ Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 03-12-2022 14:10 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Ik zou toch iets maken met PIR platen. Dat isoleert beter, en laat zich ook zonder een puinhoop te worden nog eens verwijderen.JustMyOpinion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:37:
[mbr]verplaatst vanuit Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen [/]
k ben van plan om mijn huidige boiler extra te isoleren.
Nu las ik hier iemand die sprak over losse korrels. Dit idee heeft mij aan het denken gezet. Stel ik maak een houten bak om de boiler heen. Zorg dat alle leidingen door het hout netjes dicht zijn. En ik vul de bak daarna met eps korrels zoals dit: https://epsparelshop.nl/p...ibute_pa_inhoud=500-liter.
Nadeel: veel losse korrels 😉. Als je er ooit bij wilt zul je de korrels tijdelijk moeten weghalen. Maar hoe vaak zal dat zijn?
Uiteraard zal ik dit pas doen als ik zeker weet dat er nergens lekkage uit koppelingen komen etc.
Overigens is de onderzijde van het SWW-vat niet zo belangrijk, want na de eerste keer water tappen zit daar toch al weer koud water. De grote winst haal je aan de zijkanten en de bovenkant, en daar kun je meestal wel redelijk bij.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
PIR kun je ook in verstek zagen. Bijvoorbeeld tot een 8-hoek. Dan blijft er maar erg weinig lege ruimte over, en heb je een veel praktischer oplossing.JustMyOpinion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:20:
Maar pir platen en ronde boiler lijkt me best lastig construeren? In mijn hoofd heb ik dan toch veel hoeken met niets?
Of, als je voldoende ruimte hebt, maar je eerst een vierkant rondom je boiler, en vul je daarna de hoeken op met in verstek gezaagd PIR.
Of je gebruikt het idee van @KoenVW76 hierboven: KoenVW76 in "Quooker en boilers stroombesparing"
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 03-12-2022 14:27 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb ik ook wel over nagedacht, en die parels vullen natuurlijk alle ruimtes, maar ook ruimtes er naast als er ergens een "lek" ontstaat, dan heb je héél veel op te ruimen. Heb even geleken naar de isolatie waarde , en voor een laagdikte van 100 mm is de R waarde 2,30 volgen hun eigen opgave; Glaswol van die dikte een R=2,50 en Rockwool nog iets hoger, dus is dat niet veel handiger om te gebruiken?JustMyOpinion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:37:toon volledige bericht
Heb ook gedacht aan 50 mm dikke PIR platen aal elkaar gelijmd met spuitbus PUR, en de overblijvende driehoekige ruimtes te vullen met (restanten) glaswol/Rockwool deken. PIR heeft een R=2,3 bij 50 mm dik
Dat geeft niet zo'n troep als je er weer eens bij moet zijn, en PIR neemt maar bijna de helft van de ruimte in beslag, en heeft niet de houten platen nodig (Kosten ook niet weinig) 4 PIR platen van 600x1200x50 zijn zo'n €60
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bij grotere boilers zit er soms ook gewoon lege ruimte ertussen, uiteindelijk isoleert stilstaande lucht ook.JustMyOpinion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:20:
Maar pir platen en ronde boiler lijkt me best lastig construeren? In mijn hoofd heb ik dan toch veel hoeken met niets?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
In mijn Grohe Red Duo begon na 3 jaar het mengventiel te lekken langs de knop.ocaj schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:56:
[...]
De "gewone" Duco mengventielen hebben een max temperatuur van 85 graden. Geen idee of dat betekent dat hij gaat lekken of snel slijten als je er water van (iets meer dan) 100 graden doorheen stuurt, maar ik denk dat Duco dat vast niet voor niets in de specificaties gezet heeft....
Ik vermoed dat Grohe daar een 85 graden Duco heeft gebruikt. Het rubber was helemaal vergaan.
Ik heb er nu de 100 graden versie in gezet. Was maar 5 euro duurder.
Ik heb nog niet naar isolatie waarde gekeken, ging er eigenlijk vanuit dat vullen met korrels hoogste isolatie zou geven.Naalroc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:41:
[...]
Heb ik ook wel over nagedacht, en die parels vullen natuurlijk alle ruimtes, maar ook ruimtes er naast als er ergens een "lek" ontstaat, dan heb je héél veel op te ruimen. Heb even geleken naar de isolatie waarde , en voor een laagdikte van 100 mm is de R waarde 2,30 volgen hun eigen opgave; Glaswol van die dikte een R=2,50 en Rockwool nog iets hoger, dus is dat niet veel handiger om te gebruiken?
Heb ook gedacht aan 50 mm dikke PIR platen aal elkaar gelijmd met spuitbus PUR, en de overblijvende driehoekige ruimtes te vullen met (restanten) glaswol/Rockwool deken. PIR heeft een R=2,3 bij 50 mm dik
Dat geeft niet zo'n troep als je er weer eens bij moet zijn, en PIR neemt maar bijna de helft van de ruimte in beslag, en heeft niet de houten platen nodig (Kosten ook niet weinig) 4 PIR platen van 600x1200x50 zijn zo'n €60
Bedankt voor de reminder, ga ik zeker naar kijken wat dan beste isolatie geeft.
Maar... zit er nog even over na te denken. Bij glaswol oid zal je toch ook een frame nodig hebben dat het er nog beetje uit ziet, blijft zitten. En die PIR platen, als ik ze aan elkaar lijm kan ik er toch ook niet meer makkelijk bij?
Zoek wel een oplossing waar, als het nodig is, ik relatief eenvoudig weer bij kan.
[ Voor 12% gewijzigd door JustMyOpinion op 03-12-2022 15:15 ]
Ik kan evengoed maar aan 3 kanten isoleren, omdat de boiler strak tegen 1 zijwand aan staat. Dan wil ik 1 plaat met lange schroeven op opgelijmde latjes schroeven, voor als ik er ooit nog bij moet.
En "B" keus PIR is er al voor minder dan de helft van nieuw, meestal met afgeronde kanten door fout in productie process.
Denk dat ik dit klusje maar eens gauw moet klaren, bedankt voor de herinnering!

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Als je gaat beginnen, zie graag foto's hoe je het gaat maken! Op dit moment zit ik nog wel aan die korrels te denken. Gewoon houten frame met dun plaatje hout bedekken en vullen maar.Naalroc schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:40:
Ik dacht juist om de glaswol(resten, die ik nog wel heb liggen) tussen de pir platen en de boiler te proppen, ben ik daar ook netjes vanaf.
Ik kan evengoed maar aan 3 kanten isoleren, omdat de boiler strak tegen 1 zijwand aan staat. Dan wil ik 1 plaat met lange schroeven op opgelijmde latjes schroeven, voor als ik er ooit nog bij moet.
En "B" keus PIR is er al voor minder dan de helft van nieuw, meestal met afgeronde kanten door fout in productie process.
Denk dat ik dit klusje maar eens gauw moet klaren, bedankt voor de herinnering!
Maar van de week eerst even verdiepen in isolatie waardes
Ik was diegene met (gedeeltelijk) losse korrels. Het zit bij mij zodanig, dat ik de aansluitende leidingen (onderzijde van de aan de wand hangende WP-boiler) gewoon kan bereiken zonder daarvoor losse korrels te moeten verwijderen. Dus lijkt me geen probleem.JustMyOpinion schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:37:toon volledige bericht
En mocht het een keer nodig zijn, dan vang ik de korrels eerst zo veel mogelijk op en de rest zuig ik op met een stofzuiger, die ik dan natuurlijk eerst even van een nieuwe stofzak heb voorzien. Zo kan ik dan ook de losse korrels nog hergebruiken en kom ik niet tekort.
Zwerius Kriegsman
Heb je toevallig tekening of foto hoe je dit hebt opgelost, ben ik wel benieuwd naar. Kan ik dat wellicht deels ook toepassen.Zwerius schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 16:10:
[...]
Ik was diegene met (gedeeltelijk) losse korrels. Het zit bij mij zodanig, dat ik de aansluitende leidingen (onderzijde van de aan de wand hangende WP-boiler) gewoon kan bereiken zonder daarvoor losse korrels te moeten verwijderen. Dus lijkt me geen probleem.
En mocht het een keer nodig zijn, dan vang ik de korrels eerst zo veel mogelijk op en de rest zuig ik op met een stofzuiger, die ik dan natuurlijk eerst even van een nieuwe stofzak heb voorzien. Zo kan ik dan ook de losse korrels nog hergebruiken en kom ik niet tekort.
Stilstaande lucht wel, maar als er al wat meer ruimte is dan krijg je interne convectie / warmte uitwisseling en dan verlies je wel weer veel warmte. Dan is een opvulling met een beetje glaswol of isolatie parels helemaal geen gek idee om te zorgen dat die lucht inderdaad stil staat.DutchWing schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:47:
[...]
Bij grotere boilers zit er soms ook gewoon lege ruimte ertussen, uiteindelijk isoleert stilstaande lucht ook.
Het meest simpele en beste idee is denk ik om een box om de boiler te maken van 40 / 50mm PIR. Die construeren met een beetje PUR schuim of tape, en dan aan de binnenkant vullen met wat glaswol of parels. Dan heb je het beste van 2 werelden en is denk ik relatief eenvoudig te construeren. Zeker als je bv begint met 2 houten balken aan de muur te schroeven en die gebruikt als basis frame om de rest aan te tapen of purren of constructie lijm of wat dan ook.
Maar die box maken van dunne houten platen kan inderdaad ook. Het isoleerd minder goed dan PIR, maar als je het kan compenseren met extra dikte van de parels en daar de ruimte voor hebt werkt het ook.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
De meeste boilers zijn zelf al voorzien van zeker 50 mm, maar vaak al 75mm isolatie, die maar nauwelijks slechts is dan PIR.Gerco-M schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 22:01:
Het meest simpele en beste idee is denk ik om een box om de boiler te maken van 40 / 50mm PIR. .
Een box daar omheen heeft een veel groter oppervlak dan de ronde boiler. En verliest dus bij een gelijk temperatuurverschil meer warmte. Met een doos van slechts 50mm PIR kun je het warmteverlies dus met misschien 1/3 reduceren. Dat zullen velen hier niet genoeg vinden.
Ik zou dus die doos met minimaal 100 mm dik PIR maken. Het werk is hetzelfde, maar het resultaat zal dan pas echt goed merkbaar zijn.
Als je het alleen van de PIR moet hebben, ja. Ik heb de isolatie voor mijn vierkante 10 L Plieger boiler ook van 100mm PIR gemaakt en dat werkt inderdaad perfect.Andrehj schreef op zondag 4 december 2022 @ 10:47:
[...]
De meeste boilers zijn zelf al voorzien van zeker 50 mm, maar vaak al 75mm isolatie, die maar nauwelijks slechts is dan PIR.
Een box daar omheen heeft een veel groter oppervlak dan de ronde boiler. En verliest dus bij een gelijk temperatuurverschil meer warmte. Met een doos van slechts 50mm PIR kun je het warmteverlies dus met misschien 1/3 reduceren. Dat zullen velen hier niet genoeg vinden.
Ik zou dus die doos met minimaal 100 mm dik PIR maken. Het werk is hetzelfde, maar het resultaat zal dan pas echt goed merkbaar zijn.
Maar het ging hier om het maken van een ombouw om een ronde boiler en die ronde ruimte tussen de vierkante bekisting vullen met vulling (parels of glaswol) en dan doet de aller buitenste schil natuurlijk niet het meeste werk en is het verschil tussen 100mm PIR en 50 MM PIR toch al wel wat minder. Maar als je de ruimte (en budget / tijd) hebt is 100 mm PIR wel beter natuurlijk.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Dit is het energieverbruik van mijn Quooker. Elke paar minuten verbruikt die even 2.5kW (dat zijn die korte pieken). De Quooker 15 minuten geleden uitgezet en de pieken blijven weg.
/f/image/ZnlOFRHdf9IHyBVyDlTRZPlC.png?f=fotoalbum_large)
Er is vandaag nog geen warmwater gebruikt uit de Quooker. Nu lees ik her en der dat het verbruik van de Quooker erg hoog kan worden als die lekt langs de driewegklep. Is het handig om een loodgieter te laten komen om dit te controleren of kan ik dit zelf eenvoudig controleren?
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Waarom voorspoelen? Als dat is voor je je spullen in de vaatwas stopt, hou daar dan meteen mee op. Grove etensresten verwijderen, en dan zo in de vaatwas; als het daarmee niet proper raakt is er iets mis met de vaatwas (kunnen de armen vrij draaien), of zit je met extreme vervuiling (aangebrande etenswaren, of plakkende omeletresten zijn moeilijk).BugBoy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:32:
... De kraan wordt eigenlijk vooral gebruikt om 's avonds de boel een beetje voor te spoelen. ...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Je Quooker gaat wel erg vaak aan. Bij mij is hij de afgelopen 24 uur 26 keer aangesprongen.BugBoy schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:32:
Ik heb mijn energiemeter ook maar eens een week op de stekker van de Quooker gezet. Nu weet ik niet precies hoe betrouwbaar het is, maar na 7 dagen stond de teller op 14kWh. Dat vind ik nogal stevig, want dat is zo'n 2kWh per dag. Met de huidige energieprijs ga ik dan naar zo'n 500 euro op jaarbasis. De kraan wordt eigenlijk vooral gebruikt om 's avonds de boel een beetje voor te spoelen. We drinken amper thee.
Dit is het energieverbruik van mijn Quooker. Elke paar minuten verbruikt die even 2.5kW (dat zijn die korte pieken). De Quooker 15 minuten geleden uitgezet en de pieken blijven weg.
[Afbeelding]
Er is vandaag nog geen warmwater gebruikt uit de Quooker. Nu lees ik her en der dat het verbruik van de Quooker erg hoog kan worden als die lekt langs de driewegklep. Is het handig om een loodgieter te laten komen om dit te controleren of kan ik dit zelf eenvoudig controleren?
Helemaal met je eens, maar die discussie heb ik thuis al 100x gehad. Helemaal het voorspoelen met warm water is volledig onzinnig.naftebakje schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:01:
Waarom voorspoelen? Als dat is voor je je spullen in de vaatwas stopt, hou daar dan meteen mee op.
Die van mij springt wel 200x per dag aan vrees ik. Iemand een idee of ik die 3-wegklep kan testen?PeeVv schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:35:
Je Quooker gaat wel erg vaak aan. Bij mij is hij de afgelopen 24 uur 26 keer aangesprongen.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.
Mijn Quooker Combi gebruikte vannacht tussen 24:00 en 06:00 0,187 kWh. Dat is zo'n beetje het enige moment van de dag dat de Quooker niet gebruikt wordt.
A'dam PVOutput
Het zou dan de inlaatcombinatie kunnen zijn, daar zit een terugslagklep in die moet voorkomen dat het warme water terug de koude leiding in stroomt. Heb ik een aantal jaar geleden ook gehad. Toen hoorde ik het water in het vat ook borrelen omdat er niet genoeg druk opgebouwd kon worden om te voorkomen dat het water zou koken. Het zou ook het overdrukventiel in de inlaatcombinatie kunnen zijn, dat die bij te lage druk het water al weg laat stromen.BugBoy schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:40:
[...]
Helemaal met je eens, maar die discussie heb ik thuis al 100x gehad. Helemaal het voorspoelen met warm water is volledig onzinnig.
[...]
Die van mij springt wel 200x per dag aan vrees ik. Iemand een idee of ik die 3-wegklep kan testen?
Aangezien er verder eigenlijk weinig warmte weg kan lekken vermoed ik dat het de inlaatcombinatie is.
Testen is alleen lastig, de koudwaterleiding zou voor je inlaatcombinatie iets warmer dan normaal zijn indien je terugslagklep defect is, maar dat is moeilijk te meten zonder referentie naar een goed werkende Quooker.
Ik wil ook niet zozeer van mijn Quooker af, maar ik wil even weten of die niet teveel verbruikt. Ik ga morgen eens 24 uur de Quooker niet gebruiken en een meting doen. Als het gemiddelde verbruik rond de 10W ligt (idle), dan zou ik op zo'n 0,24kWh uit moeten komen.ericplan schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:59:
@BugBoy Belangrijke vraag is natuurlijk wat het alternatief is. Als dat een CV-ketel op afstand is, of die CV-ketel moet op comfortstand staan om de wachttijd op warmwater te beperken, dan schiet je gasgebruik omhoog.
Dat overdrukventiel zou ik moeten kunnen bekijken. Die slang kan ik vast wel afkoppelen en bekijken hoeveel water daar uitkomt. Ik neem aan dat het niet al teveel mag zijn.PeeVv schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:28:
Het zou dan de inlaatcombinatie kunnen zijn, daar zit een terugslagklep in die moet voorkomen dat het warme water terug de koude leiding in stroomt. Heb ik een aantal jaar geleden ook gehad. Toen hoorde ik het water in het vat ook borrelen omdat er niet genoeg druk opgebouwd kon worden om te voorkomen dat het water zou koken. Het zou ook het overdrukventiel in de inlaatcombinatie kunnen zijn, dat die bij te lage druk het water al weg laat stromen.
Aangezien er verder eigenlijk weinig warmte weg kan lekken vermoed ik dat het de inlaatcombinatie is.
Testen is alleen lastig, de koudwaterleiding zou voor je inlaatcombinatie iets warmer dan normaal zijn indien je terugslagklep defect is, maar dat is moeilijk te meten zonder referentie naar een goed werkende Quooker.
Hij verbruik zo te zien continue zo'n 300 watt, volgens mij lekt hij continue warm water.
Als er hier geen warm water gebruikt wordt, verbruikt de quooker helemaal geen stroom en slaat hij zo eens in de 2 uur even aan om een beetje bij te warmen.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Hmm, @BugBoy, is dat een grafiek van het verbruik van het hele huis of alleen van de Quooker? Een Quooker gaat aan en uit, en in principe niks er tussenin. 300 watt continu verbruik zou dus helemaal niet moeten kunnen. Of heb je ook een Cube erbij?Ben(V) schreef op maandag 12 december 2022 @ 16:52:
Als ik jouw grafiek een beetje inschat zijn de standby verliezen van jouw quooker extreem hoog.
Hij verbruik zo te zien continue zo'n 300 watt, volgens mij lekt hij continue warm water.
Als er hier geen warm water gebruikt wordt, verbruikt de quooker helemaal geen stroom en slaat hij zo eens in de 2 uur even aan om een beetje bij te warmen.
Maar dat zeg je niet, er staat in de post met de grafiek het volgende "BugBoy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 00:02:
Dat verbruik is van het hele huis. De Quooker slaat elke paar minuten heel kort even aan. Heb zojuist een 24 uur smering gestart, waarbij we geen warm water aftappen. Even kijken wat daar uit komt.
Ik heb mijn energiemeter ook maar eens een week op de stekker van de Quooker gezet."
Als je die grafiek moet geloven dan verbruikt hij absurd veel, die van ons (Cube Combi) doet ongeveer 0.7 kWh per dag.
ericplan in "Warm water zonder gas"
A'dam PVOutput
Onze quooker Combi 7L. Doet ook tussen de .6 en .7 per dag. Dagen met veel warm/heet waterverbruik uiteraard hoger. Ik probeer wel een screenshot te maken.LightStar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:40:
[...]
Maar dat zeg je niet, er staat in de post met de grafiek het volgende "
Ik heb mijn energiemeter ook maar eens een week op de stekker van de Quooker gezet."
Als je die grafiek moet geloven dan verbruikt hij absurd veel, die van ons (Cube Combi) doet ongeveer 0.7 kWh per dag.
Heeft de 3L alleen een kokendwater uitgang?ericplan schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 08:09:
De 3l-versie is zonder modificaties niet geschikt om warm water te geven, alleen kokend. Weet niet eens of je dat lukt met het nieuwe type.
Jep!DopdeDouwer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:22:
[...]
Heeft de 3L alleen een kokendwater uitgang?
Owner of DBIT Consultancy
Owner of DBIT Consultancy
Alle quookers kunnen ook gebruikt worden voor de warm watertap.DopdeDouwer schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:22:
[...]
Heeft de 3L alleen een kokendwater uitgang?
Dat is gewoon een kwestie van een mengventiel ertussen te zetten die 100 graden kan terug mengen.
Dus geen standaard Duco die kan maar tot 80 graden.
Quooker verkoopt die dingen ook gewoon apart.
All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.
Als er alleen een vulaansluiting (bij een 3L) op zit en geen warmwateruitgang wordt dat lastig.Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 13:47:
[...]
Alle quookers kunnen ook gebruikt worden voor de warm watertap.
Dat is gewoon een kwestie van een mengventiel ertussen te zetten die 100 graden kan terug mengen.
Dus geen standaard Duco die kan maar tot 80 graden.
Quooker verkoopt die dingen ook gewoon apart.
Op dat mengventiel sluit je dan ook koud water aan en de uitgang verbind je met je warmwater kraan ingang.
T-stuk zal alleen wel speciaal gemaakt moeten worden aangezien Quooker volgens mij geen standaard aansluitingen gebruikt.Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:13:
Je kunt altijd een t-stuk tussen de kokend water uitgang en de kokend water kraan zetten en daar een mengventiel op aansluiten.
Op dat mengventiel sluit je dan ook koud water aan en de uitgang verbind je met je warmwater kraan ingang.
A'dam PVOutput
Volgens mij zit er gewoon een standaard kraanslang aansluiting op, niets bijzonders.PeeVv schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:33:
[...]
T-stuk zal alleen wel speciaal gemaakt moeten worden aangezien Quooker volgens mij geen standaard aansluitingen gebruikt.
[ Voor 94% gewijzigd door DopdeDouwer op 13-12-2022 18:08 ]
Het gaat om de kleine 3L versie. Die hebben alleen een "gewone kraanaansluiting" voor de aanvoer van koud water. De aansluiting voor warm water ontbreekt. Bovenop zit alleen een dun slangetje naar de kokendwaterleiding. Wordt inderdaad alleen vrijgegeven met de dubbele draaiknop.Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:10:
[...]
Volgens mij zit er gewoon een standaard kraanslang aansluiting op, niets bijzonders.
Toestemming nodig voor bekijken van YouTube
Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.
Bekijk op YouTube[ Voor 8% gewijzigd door DopdeDouwer op 13-12-2022 18:13 ]
En ik kan me niet voorstellen dat het zo iets bijzonders is geen t-stuk op te monteren is.
Edit:
Zelfs dat filmpje laat zien dat er gewoon een standaard kraanaansluiting op dit model zit waar het kokend water uitkomt, daar is prima een t-stuk op te zetten is (of een kraanslang plus t-stuk).
[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 13-12-2022 18:20 ]
Kokend water komt toch alleen uit de Quooker door de knop twee keer in te drukken en te draaien? Dat lijkt mij een elektronisch (magneet) ventiel. Als je dat splitst, gebeurt er volgens mij niets zonder een elektrisch signaaltje. En de warmwater kraan open draaien doet dan niks.Ben(V) schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:15:
Ik ken die 3L versie niet, maar er moet een koppeling op zitten anders kun je de kraan niet monteren.
En ik kan me niet voorstellen dat het zo iets bijzonders is geen t-stuk op te monteren is.
Edit:
Zelfs dat filmpje laat zien dat er gewoon een standaard kraanaansluiting op dit model zit waar het kokend water uitkomt, daar is prima een t-stuk op te zetten is (of een kraanslang plus t-stuk).
Ik heb de 7L versie die ook warm water geeft.
Dit is mijn verbruik van de Quooker van vorige week:
/f/image/mbmndPJgpzCSPW2SKa0XY5rT.png?f=fotoalbum_large)
Dat is met normaal gebruik. Pannen afspoelen, koken en een enkel kopje thee.
Ik heb gewoon een algemene energie-monitoring voor heel mijn huis (via de P1 poort). Daar is die grafiek van. Ik heb een losse energiemeter, maar die is niet "connected". Maar dat is de enige mogelijkheid (voor mij) om een 24-uursmeting te doen. Snap dat dit wat verwarrend is.LightStar schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:40:
Maar dat zeg je niet, er staat in de post met de grafiek het volgende "Ik heb mijn energiemeter ook maar eens een week op de stekker van de Quooker gezet.". Als je die grafiek moet geloven dan verbruikt hij absurd veel, die van ons (Cube Combi) doet ongeveer 0.7 kWh per dag.
Dat komt inderdaad aardig overeen met ons verbruik en gebruik. Na bijna 22 uur volledig idle (ketel was op temperatuur) zit ik op 0.30kWh, dus dat komt neer op ongeveer 13.5W gemiddeld. Dat lijkt redelijk normaal als ik dat zo bekijk, dus het zal wel gewoon veel gebruik zijn. Jullie verbruik is ook hoog. Met gemiddeld 2kWh per dag kost de Quooker per jaar dus een euro per dag (met 50ct/kWh). Dat vind ik best stevig. Ik heb mijn vrouw ook al 100x vertelt dat omspoelen prima met koud water kan, want ontvetten doet de vaatwasser wel. Om de een of andere reden gaat het er niet in.orf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:40:
Ik heb de 7L versie die ook warm water geeft. Dit is mijn verbruik van de Quooker van vorige week:
[Afbeelding]
ericplan schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:56:
@BugBoy Je kan ook zelf de vaatwasser inruimen.
Wat gebruik jij hiervoor?orf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:40:
[Afbeelding]
Dat is een Homewizard power socket
Lol. Herkenbaar. Het duurt bij ons ca 20 seconden voordat het tapwater op temp is, en 9 vd 10 keer zie ik mijn vrouw of kinderen warm water pakken dat gewoon koud uit de kraan komt, zonder enige klachten. Haha.DopdeDouwer schreef op woensdag 14 december 2022 @ 09:31:
Ivm een lekkend stopkraantje heb ik laatst de warmwaterkraan van de badkamer dichtgedraaid/afgesloten. Al 3 weken niemand die heeft gezeurd. Dat is pas interessant.
Foute boodschap; zeg "omspoelen mag je niet doen, dat is slecht voor de onkalker, die heeft dan ionen tekort" (of iets anders waar geen reactie op komt).BugBoy schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:44:
[...] Ik heb mijn vrouw ook al 100x vertelt dat omspoelen prima met koud water kan, ...
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Dan valt het verbruik van mijn 15L boiler erg meeorf schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:40:
[...]
Kokend water komt toch alleen uit de Quooker door de knop twee keer in te drukken en te draaien? Dat lijkt mij een elektronisch (magneet) ventiel. Als je dat splitst, gebeurt er volgens mij niets zonder een elektrisch signaaltje. En de warmwater kraan open draaien doet dan niks.
Ik heb de 7L versie die ook warm water geeft.
[Afbeelding]
De dagen met meer warmwaterverbruik zie ik in het weekoverzicht duidelijk terug.
:strip_exif()/f/image/TLZZh3g8tymKwcUbO4JApkiA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/czKcEGOhLBfpnECsx2Vb20yH.jpg?f=fotoalbum_large)
De eerste volle maand heb ik 26KwH verbruikt. Dat zou op jaarbasis 312Kwh zijn, dat is ruim onder de 526KWh die op het Energielabel stond
De gasbesparing is moeilijk te beoordelen.....
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Met de Quooker doen we
- thee/koffie
- pannen afwasjes (de rest in de vaatwasser)
- (snel)koken, pasta, aardappelen etc
Ik vraag me af of dit redelijk is. Het lijkt mij nogal aan de hoge kant. De installatie is gedaan door een keukenmontage bedrijf. Wellicht dat ik zelf nog iets kan finetunen.
/f/image/4jIPINAOmOyD582sGGLPE2um.png?f=fotoalbum_large)
Verbruik hier voor een jaar. (Zal zo even ninja edit doen met het type). Veel thee, pasta enzo.
Ninja-edit: Quooker Combi+ E 7L.
Geen idee of hier nog op te besparen valt? Zit er alweer een paar jaar in
[ Voor 11% gewijzigd door Kecin op 10-01-2023 16:09 ]
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Interpreteer ik het goed dat we ongeveer op hetzelfde verbruik zitten? Dat jij dus ook rond de 2kWh zit gemiddeld?
Tussen de 35 en 50 kwh per maand komt het op uit. Hoofdzakelijk verschil door de hoeveelheid afwas. Die in december logischerwijs wat groter was.goodfella schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:07:
[...]
Interpreteer ik het goed dat we ongeveer op hetzelfde verbruik zitten? Dat jij dus ook rond de 2kWh zit gemiddeld?
Moet wel zeggen; nu ik een warmtepomp heb is het ding wel echt goud waard. De afwas doen met 40-45 graden is geen doen.
Omdat je nu geen gas meer gebruik (met bijbehorend lang wachten op warm water) kost de Quooker waarschijnlijk minder energie. Wat het in kosten scheelt durf ik met de huidige energieprijzen niet te zeggen.
:strip_exif()/f/image/O8jNgQ7kNmVT1kGFUYeeZnwD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door ericplan op 10-01-2023 16:19 . Reden: Plaatje ]
A'dam PVOutput
Wij gebruiken de heetwater functie eigenlijk nauwelijks daardoor nogsteeds goedbruikbaar voor warmwatervoorzieningde gehele dag door.
We hebben dynamisch contract dus wellicht dat op een gegeven moment de aan periode verschuift. Ben benieuwd naar de evaluatie na een paar weken.
Ik denk, eerlijk gezegd, dat ik nu met de Quooker meer energie gebruik dan voorheen omdat ik nu vaker warm water gebruik.ericplan schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 16:18:
Omdat je nu geen gas meer gebruik (met bijbehorend lang wachten op warm water) kost de Quooker waarschijnlijk minder energie.

Voorheen had ik geen zin om 20 tot 30 s te wachten en waste b.v. m'n handen met koud water.
Nu kan dat comfortabel met warm water
Met een eigen verbruik van nog geen 0,3Kwh per dag zal die winst niet heel groot zijn.DopdeDouwer schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:54:
Ik heb onlangs als test de quooker overdag uitgezet en alleen nog tussen 3u en 7u aan.
Wij gebruiken de heetwater functie eigenlijk nauwelijks daardoor nogsteeds goedbruikbaar voor warmwatervoorzieningde gehele dag door.
We hebben dynamisch contract dus wellicht dat op een gegeven moment de aan periode verschuift. Ben benieuwd naar de evaluatie na een paar weken.
Wel leuk natuurlijk als je kan opwarmen in de daluren, maarja in de piekuren gebruik je juist het vaakst warm water. Aan de andere kant maak je 7 liter kokend water niet zomaar op, ook niet als hij uit staat.
Oh je zet me wel aan het denken nu. Hoe mooi zou het zijn om bijvoorbeeld de Quooker in de ochtend om 6 uur uit zetten. Die paar koppen thee haal je er dan nog wel uit. En dan pas aanzetten rond 11 uur als er zon is... Alleen kan je er geen kokend water meer uit halen als hij uit staat
Of.. je moet het verwarmings element ontkoppelen

Dan schiet wellicht in storing of misschien ook niet
Ik ga trouwens deze week testen met een diode om het verbruik te halveren.
Dus als het werkt stook ik met 1 ipv 2Kw waardoor de opwarmtijd wel zal verdubbelen.
Eerst gewoon in het netsnoer en als dat niet werkt op het verwarmingselement. Daar is redelijk goed bij te komen.
[ Voor 15% gewijzigd door Woodski op 10-01-2023 22:47 ]
Dus het netto effect is dan?Woodski schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:40:
[...]
Ik ga trouwens deze week testen met een diode om het verbruik te halveren.
Dus als het werkt stook ik met 1 ipv 2Kw waardoor de opwarmtijd wel zal verdubbelen.
Eerst gewoon in het netsnoer en als dat niet werkt op het verwarmingselement. Daar is redelijk goed bij te komen.
Het netto effect is dan dat salderen 2x zo makkelijk gaat
@Woodski mocht je korte test slagen, dan zou ik een proportionele SSR of dimmer gebruiken. Die geeft geen offset en is nog instelbaar ook.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hangt er een beetje van af, als je zonnepanelen hebt dan kan het gauw uit (in mijn geval heb ik een overcapaciteit waardoor voor ons de quooker een stuk goedkoper is in verbruik dan een tradionele kraan waar je idd vaak zo'n 20 a 30 seconden op staat te wachten), ook voor het koken is het sneller we pakket heet water uit de kraan waardoor het water nog sneller kookt dan het al deed op de inductie plaat.WackoH schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:39:
[...]
Ik denk, eerlijk gezegd, dat ik nu met de Quooker meer energie gebruik dan voorheen omdat ik nu vaker warm water gebruik.![]()
Voorheen had ik geen zin om 20 tot 30 s te wachten en waste b.v. m'n handen met koud water.
Nu kan dat comfortabel met warm water
Dus heb ik heb een diode voor een domme waterkoker gezet (gewoon zo'n goedkoop ding).
Het verbruik ging van 2Kw naar 1Kw en alles werkte goed
Volgens mijn berekening verstookt die diode dan 2000 / 230 * 0,6 = 5.2 / 2 = 2.6watt
Dat is best veel in die hard plastic stekker maar het ging niet stinken of zo.
:strip_exif()/f/image/0hXXrFP5XF58Qcgq13byvpzq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Hyw0y68iOmgPPAdCaZJwU6c9.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna heb ik dit voor mijn Quooker 2.2 gezet... En fail... Hij ging niet meer aan.
Zonder enige twijfel zal het wel werken als ik de diode voor het verwarmings element zet.
Redelijk eenvoudig te doen, draadje doorknippen en de diode er tussen.
Daar is best goed bij te komen en er is voldoende ruimte voor
Of een printspoor doorsnijden en die diode eroverheen solderen..
:strip_exif()/f/image/JBiU1TJbljh5EZkYcemY7nav.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zou dit niet doen.Woodski schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:21:toon volledige bericht
Ik wil het vermogen van mijn Quooker halveren om makkelijker te salderen.
Dus heb ik heb een diode voor een domme waterkoker gezet (gewoon zo'n goedkoop ding).
Volgens mijn berekening verstookt die diode dan 2000 / 230 * 0,6 = 5.2 / 2 = 2.6watt
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna heb ik dit voor mijn Quooker 2.2E gezet... En fail... Hij ging niet meer aan.
Zonder enige twijfel zal het wel werken als ik de diode voor het verwarmings element zet.
[Afbeelding]
Ten eerste omdat die dikke DC-belasting slecht is voor het net, zoals @Proton_ hierboven al had aangegeven.
Ten tweede omdat we nog steeds een salderingsregeling hebben (en die ook nog steeds verlengd wordt). T
en derde omdat je nu een warmtebron hebt gecreëerd waardoor het totaalrendement afneemt en
ten vierde omdat het aanpassen van die printplaat een mooie manier is om je garantie om zeep te helpen.
Slim bedacht maar helaas ook dat werkt niet
Dat is jammer want ik wilde net het domein www.quookerdimmer.com bestellen en waanzinnig rijk worden door miljoenen van deze dingen online verkopen
Dat is een mooie lijst met redenen om niet iets creatiefs en avontuurlijk te proberenAndrehj schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:45:
[...]
Ik zou dit niet doen.
Ten eerste omdat die dikke DC-belasting slecht is voor het net, zoals @Proton_ hierboven al had aangegeven.
Ten tweede omdat we nog steeds een salderingsregeling hebben (en die ook nog steeds verlengd wordt). T
en derde omdat je nu een warmtebron hebt gecreëerd waardoor het totaalrendement afneemt en
ten vierde omdat het aanpassen van die printplaat een mooie manier is om je garantie om zeep te helpen.
Klopt ik zal het lichtnet vervuilen en ik heb geen idee wat de gevolgen zijn..
Zolang er niet allemaal electronica in de war raakt in huis.. kan ik er wel mee leven denk ik
Tegen de tijd dat we niet meer mogen salderen heb ik het dan alvast voor elkaar
Die kleine 3 watt tegen die 1000 watt is 0,3% daar kan ik mee leven
Zeker gezien het salderen zal ik toch wat geld besparen op de lange termijn.
En ik moet 50 cent voor die diode terugverdienen
En garantie heb ik niet dus ook daar kan ik mee leven
Hoe zou die energieverdeler dan werken?
Het zelfde als bij een wasmachine en wasdroger wellicht ?Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:11:
Hmm...@naftebakje blijkbaar werkt het niet als je een diode in serie zet.
Als de master teveel stroom verbruikt zet deze de slave uit...
Mijn Quooker hangt met zo'n wasmachine dingen aan dezelfde groep als de oven
Ik gebruik water tijdens ovenbedrijf en heb nooit problemen gehad
En dat voor 5 euro op marktplaats...
[ Voor 3% gewijzigd door Woodski op 12-01-2023 20:21 ]
Als de quookers geen stroom krijgt kan je geen kokend water tappen, met de energieverdeler kan dat wel. Die schakelt alleen het verwarmingselement uit maar zorgt er wel voor dat de besturing blijft werken.Woodski schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:20:
[...]
Het zelfde als bij een wasmachine en wasdroger wellicht ?
Als de master teveel stroom verbruikt zet deze de slave uit...
Mijn Quooker hangt met zo'n wasmachine dingen aan dezelfde groep als de oven
Ik gebruik water tijdens ovenbedrijf en heb nooit problemen gehad
En het is de vraag hoe ze dat doen want er zit geen aparte kabel bij voor sturing.

Daar heb je een goed punt... Ja geen idee.Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
[...]
Als de quookers geen stroom krijgt kan je geen kokend water tappen, met de energieverdeler kan dat wel. Die schakelt alleen het verwarmingselement uit maar zorgt er wel voor dat de besturing blijft werken.
En het is de vraag hoe ze dat doen want er zit geen aparte kabel bij voor sturing.
[Afbeelding]
Misschien snijden ze de sinus aan als een soort dimmer
Overigens werkt die van mij wel zonder spanning want dat is geen E
[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 12-01-2023 20:26 ]
Je weet dat de energieleverancier kijkt naar het verbruik per kwartier, en dat je dus met 5 minuten op 1kW net zoveel stroom afneemt/teruglevert als met 2,5 minuut op 2kW? (over de dag of kwartier gezien dan)Woodski schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 19:21:toon volledige bericht
Ik wil het vermogen van mijn Quooker halveren om makkelijker te salderen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna heb ik dit voor mijn Quooker 2.2 gezet... En fail... Hij ging niet meer aan.
[Afbeelding]
Zie o.a. Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 12-01-2023 21:33 ]
Als ik verbruik loopt mijn verbruik op_ferry_ schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 21:31:
[...]
Je weet dat de energieleverancier kijkt naar het verbruik per kwartier, en dat je dus met 5 minuten op 1kW net zoveel stroom afneemt/teruglevert als met 2,5 minuut op 2kW? (over de dag of kwartier gezien dan)
Zie o.a. Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?
En als ik teruglever loopt mijn teruglever tellerstand op, toch ?
Dat is het gedrag wat ik zie in DSMR
Of ze het nu per uur, minuut of whatever doorgeven die teller standen lopen vrolijk door
Door het verbruik af te vlakken zal je sneller terugleveren en zal je verbruik teller minder snel oplopen
[ Voor 7% gewijzigd door Woodski op 12-01-2023 21:52 ]
Maar gezien de opwarmtijden van vaak maar een paar seconden gaat dat geen significant verschil op je tellers opleveren. (0.03kwh als hij een minuut lang heeft aangestaan)
Grootste gedeelte van de tijd staat hij alleen de boel op temperatuur te houden, even een paar seconde aan met een belasting van 2kW. Ik meen gelezen te hebben dat de meter op zo'n manier werkt dat hij continu meet wat er aan verbruik of teruglevering is, en bijvoorbeeld na 1 minuut daarop de bijbehorende tellerstanden aanpast, oftewel, een halve minuut import en een halve minuut export (binnen die meetcyclus) hebben hetzelfde effect als een meter waar geen verbruiker aan hangt: de tellerstand blijft hetzelfde. Idem dus met een korte hoge piek of een 2x zo lange maar half zo hoge piek.
Op de momenten dat je niet teruglevert maakt het sowieso niet uit. De winterdagen en elke nacht om het zo maar te zeggen.
Misschien dat je er jaarrond 8 uur per dag "profijt" van zou kunnen hebben, maar dan komt het salderen nog om de hoek kijken en is het uiteindelijke effect nog kleiner.
[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 13-01-2023 08:15 ]
Dat vroeg ik mij ook al af. Iemand hier die zo'n ding een keer open kan trekken?Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:22:
[...]
Als de quookers geen stroom krijgt kan je geen kokend water tappen, met de energieverdeler kan dat wel. Die schakelt alleen het verwarmingselement uit maar zorgt er wel voor dat de besturing blijft werken.
[Afbeelding]
Goed dat iemand het getest heeft, de eenvoudigste methode valt helaas af.Wolly schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:11:
Hmm...@naftebakje blijkbaar werkt het niet als je een diode in serie zet.
Dan vrees ik dat het met wat complexer electronica zit, niet vlotjes na te bouwen. Een tsjirp die weggefiltert wordt naar het net toe mss, of nu en dan een volledige sinus weghalen...
Dat is wat een dimmer doet, maar dat is best wat moeilijker te detecteren dan een 'tsjirp' of volledige sinussen weglaten.
Als ik reken met watertemperatuur van 100 graden en een keukenkastje van 20, en de oppervlakte van de boiler zonder bodem van 0,6m2 dan heeft deze een U van 0,5W/m2K.
Wegens weinig ruimte zou ik maximaal 2cm rondom kunnen isoleren. Doe ik dit met piepschuim dan wordt de nieuwe U waarde 0,4, 1/((1/0,5)+0,5). Verlies gaat dan naar 19W. Op jaarbasis 52kWh en met prijzen van nu ruim 20 eu.
Klopt mijn berekening en is er een plek waar je 1m2 eps kan scoren ipv een pak van 12 platen?
Piepschuim? Kun je er niet beter een paar rollen radiatorfolie of ondervloer omheen rollen dan?Cpt.Chaos schreef op maandag 30 januari 2023 @ 22:19:
Ik heb mijn energiemeter aan de Grohe gehangen en precies volgens boekje heeft deze een stilstandverlies van 25W.
Als ik reken met watertemperatuur van 100 graden en een keukenkastje van 20, en de oppervlakte van de boiler zonder bodem van 0,6m2 dan heeft deze een U van 0,5W/m2K.
Wegens weinig ruimte zou ik maximaal 2cm rondom kunnen isoleren. Doe ik dit met piepschuim dan wordt de nieuwe U waarde 0,4, 1/((1/0,5)+0,5). Verlies gaat dan naar 19W. Op jaarbasis 52kWh en met prijzen van nu ruim 20 eu.
Klopt mijn berekening en is er een plek waar je 1m2 eps kan scoren ipv een pak van 12 platen?
Geen flauw idee maar lijkt me vele malen makkelijker te verwerken dan een pak piepschuim.Cpt.Chaos schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 07:14:
In hoeverre isoleert dat beter? Van piepschuim weet ik het, maar wat zal het effect zijn van die folie op de isolatiewaarde?
Overigens zal dit van een rol ondervloer ook nog wel in de specs te vinden zijn.
Ons 'sluipverbruik' is rond de 1 kWh per dag (in basis 0 maar af en toe een piekje om het vat op temp te houden).
Mijn schoonouders hebben een Quooker met een continu verbruik van 1,2 kWh per dag. Hierboven lees ik dat @Cpt.Chaos 0,6 kWh verlies per dag heeft met de Grohe.
Is er iemand met een overzichtje van verliezen? Ik vind vooral het verlies van de Quooker best heftig aangezien ze promoten dat ze een vacuüm vat hebben met minder verlies.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Ik heb het onlangs een poosje gemeten met een homewizard stekker. Ik heb een standby verbruik van ong 0.6 kWh per dag.wheli schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:57:
Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet alle paginas gelezen heb maar alleen de zoekfunctie. Maar we hebben nu 5 jaar een Floww kraan die 2x binnen de garantie gerepareerd is en nu steeds harder gaat druppen. Ik vind het persoonlijk een k*t apparaat. Twijfel nu tussen repareren (170-250 euro) of toch een andere kraan kopen.
Ons 'sluipverbruik' is rond de 1 kWh per dag (in basis 0 maar af en toe een piekje om het vat op temp te houden).
Mijn schoonouders hebben een Quooker met een continu verbruik van 1,2 kWh per dag. Hierboven lees ik dat @Cpt.Chaos 0,6 kWh verlies per dag heeft met de Grohe.
Is er iemand met een overzichtje van verliezen? Ik vind vooral het verlies van de Quooker best heftig aangezien ze promoten dat ze een vacuüm vat hebben met minder verlies.
Ik heb het wel vrij kort gemeten (2 weken ong) dus geen super betrouwbare cijfers maar het geeft je alvast een beeld. Het verbruik schommelde tussen 0.6 kWh (geen gebruik) en 1.8 kWh (veel gebruik) p.d.
Ik wil er overigens ook iets van isolatie folie er nog omheen gaan doen om het verbruik nog wat te verminderen.
Verbruik van 1 juli tot en met 31 december was 108 kWh.
Vanaf 1 januari tot nu 27,4 kWh.
Het verbruik schommelt tussen 0,3 en 1,5 kWh per 24 uur.
Ik vind het stilstandsverlies erg laag. Als je met een warmtebeeldcamera kijkt zie je dat ook alleen de bovenkant ietsje warmer is dan de omgeving.
[ Voor 38% gewijzigd door Simple mind op 12-02-2023 13:38 ]
Ik heb twee weken lang gemeten aan een Quooker Combi terwijl we op vakantie waren. Stilstandsverlies per dag 0,25 kWh. Gemeten met een mid-gecertificeerde kWh-meter.wheli schreef op zondag 12 februari 2023 @ 10:57:
Ik ga eerlijk toegeven dat ik niet alle paginas gelezen heb maar alleen de zoekfunctie. Maar we hebben nu 5 jaar een Floww kraan die 2x binnen de garantie gerepareerd is en nu steeds harder gaat druppen. Ik vind het persoonlijk een k*t apparaat. Twijfel nu tussen repareren (170-250 euro) of toch een andere kraan kopen.
Het verbruik van de Quooker bij je schoonouders komt dus niet door stilstand.
[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 12-02-2023 14:03 ]
A'dam PVOutput
In ieder geval voelen. Normaal is een Quooker aan de buitenkant net zo koel als de omgeving.Cpt.Chaos schreef op zondag 12 februari 2023 @ 14:25:
Is het vacuum er dan niet uit? Dat kan je toch zien op de quooker?
A'dam PVOutput
Voor mijzelf ga ik dan denk ik voor de Quooker of Grohe.
ID.4 1st | 2320 Wp NO | 3200 Wp ZW | Climarad Sensa V2X | Pana WH-MDC07J3E5
Een 7 liter Quooker zal in rust ca 0,25Kwh per dag gebruiken.
De mijn dipt heel vaak naar 0,20Kwh per dag
Een lek vat is handwarm aan de buitenkant, daar heb je geen camera voor nodig.
Ze zijn wel allemaal hetzelfde dus eenvoudig te vervangen door eentje van MP.
Kan je 'm meteen een schoonmaakbeurt geven.
De techniek van het Quookervat is echt uniek goed
Persoonlijk blijf ik kilometers ver weg van Grohe
[ Voor 12% gewijzigd door Woodski op 18-02-2023 20:36 ]
Dit dan weer niet, zo heb ik een oude zonder magneetventiel. Dus al ik ga vervangen is het alles (inclusief kraan) of niets. Tenzij ik weer een boiler kan vinden die net zo oud is.Woodski schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 20:34:
Ze zijn wel allemaal hetzelfde dus eenvoudig te vervangen door eentje van MP.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......