Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Hij is aangesloten op de Quooker power switch met alleen een vaatwasser erop. De vaatwasser stond aan en de Quooker tikte aan en uit, kokend water geven werkte niet en het power switch lampje ging ook bij iedere tik even aan en uit.
Ik heb de Quooker er nu maar even uitgehaald, maar ik ben benieuwd of dit de bedoeling is. Ik snap dat de power switch de Quooker even wat minder power geeft als de vaatwasser aanstaat, maar dit leek meer op een continue opnieuw opstarten waarin de Quooker of power switch blijft hangen.
Weet iemand of dit normaal is en wat ik kan doen?
Dat weet je of je Quooker of switch defect is.
Switch is zo te vervangen en als je quooker defect is gewoon even bellen voor advies.
De service van ze is bizar goed.
Ik heb nog niet te horen gekregen hoe het werkt; maar heb zo mijn idee hoe ik het zelf zou aanpakken.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Ik heb gezocht naar een vierkante boiler zodat ik daar vrij makkelijk een 10 cm PIR box omheen kon bouwen. Hier in de badkamer had ik hier daar wel de ruimte voor, en bij het aansluiten en nieuw sifon monteren ook al rekening mee gehouden. Maar toch neemt met 20 cm groei in hoogte / breedte en diepte het formaat flink toe! Standaard gebouwd geen goede WAF, maar met wat zwart plastic past de unit redelijk bij onze badkamer styling! Nog niet super, maar ik kan er nog een buiten omkasting omheen bouwen van dun multiplex, of plastic, of zelfs carbon plaat. Dat maak ik voor mijn werk dus ook een optie
Het is een 400 watt boiler die bedoeld is als “hot fill” maar voor incidenteel gebruik in een huishouden van 2 personen ook wel voldoende is. Door het lagere vermogen kan deze vaak direct van de PV draaien. Ik kan er zelfs een timer opzetten zodat deze alleen overdag opwarmt. Heb al gemeten, en snachts uit, en de volgende morgen is de temperatuur nog ca 48 graden. Zonder inschakelen. Als ik deze inschakel om 9:00 en om 9:30 opsta is deze zowiezo warm. En in de zomer misschien helemaal uitschakelen zodat het water gewoon kamertemperatuur is. Ik heb vooral een hekel aan koud winter water en om 2 minuten te wachten om warm water in de badkamer te krijgen via de 22mm warm water leiding vanaf de kelder 2 verdiepingen lager naar de badkamer verdieping. Tot nu bevalt direct warm water erg goed!
Okee zonder pics “it didnt happen” dus hierbij hoe ik het heb gedaan.
:strip_exif()/f/image/a1QpDpn7oWeo3clnURXaHX7W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vJXb464UDiFQBgCSWSQCi3Nx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eKklpN1aeiKTE0UAV2vTTawL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/IktDwO9yqDycOBgeHWgCpMMH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z2murMfRQTupd2msuCQwfEXj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tJcxgL5uOOKKEaDymtp1es77.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/STdA7peBc6QIqfJK8CDKTJUy.jpg?f=fotoalbum_large)
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Onze oude Quooker (er is een nieuwer model) is inderdaad rond de 0,3kwh per dag als we hem niet gebruiken
Dat komt bijna niet voor in ons huis maar 4 december was zo'n dag
Cool! Ik twijfel tussen de Itho 10L en de Inventum Q10. De Itho zou 17W verlies hebben en de Q10 19W, dus bijna gelijk. Wat was jou reden voor de Inventum?Gerco-M schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 21:11:
Ik heb het project om onze nieuwe Plieger 10 Liter inbouw te na isoleren afgerond
Vervolgens, de 500w of de 2kw. 500w zou "mooier" opwaren, minder overshoot. Verbruik per jaar is natuurlijk gelijk. Voordeel van de 2kw is sneller warmwater mocht een keer veel warm water verbruikt worden. 17min wachten tov een dik uur is nogal een verschil.
Er komt ook een timer op, snachts kan de boiler uit in de wintermaanden nov/dec/jan/feb. In de zomer wellicht altijd uit, of een 2x1 uur per dag aan om toch wat warm water achter de hand te hebben? In de keuken is het voornamelijk handen wassen. Vaat is de vaatwasser voor
Gezien de overcapaciteit solar, is de energie meerkosten (250 stroomkosten tov 60-80 euro aan gaskosten) te overzien omdat het zo netto niet meer geld kost. Voordeel is sneller warm water en midner water verspilling.
edit: 0.2 kwh per dag voor de boiler, dat is 75 kwh per jaar....dat is nogal een verschil met de opgegeven 500kwh...
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 13-01-2022 13:07 ]
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Deze Plieger heb ik dus gekozen omdat ie zo mooi vierkant was! En het is ook een goed merk dus ik kan er hopelijk wel een aantal jaren op vertrouwen. Heb ook gekeken naar lage druk boiler systemen, maar dan is de kraankeuze weer te beperkt voor wat we wilden. Ook kan je die maar op een kraan aansluiten en nu bij onze dubbele wastafel zijn beide aangesloten.
Ja een lager vermogen is iets beter voor je PV verbruik, maar het ligt heel erg aan je huishouden en verbruik of dat handig is in je situatie. Bij ons zijn we 1.25 uur verder voordat ie weer warm is, en met 2000 W natuurlijk maar een kwartier. Je bent je daardoor ook wel iets meer bewust van het warmwater gebruik en dat is ook wel duurzaam natuurlijk
Ja met een timer kan je dat regelen om het energie gebruik te beheersen, maar let ook op legionella preventie, dat de boiler wel af en toe op hogere temperatuur zit, of altijd lage temperatuur.
Ja inderdaad enorm verschil, maar dat is dus alleen standby gebruik he! Met normaal gebruik erbij zitten wij nu op ca 1 kwh per dag. Waarvan ca 0,75 kwh gebruik en 0,25 kwh standby dus.
Weteringbrug ZO 9.900Wp — NW 6.270Wp — Totaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)
Maar ik zag ergens een tip voorbijkomen: boiler inpakken met een reddingsdeken (zo'n goud/zilverkleurige)
Zal eens kijken of Action o.i.d. zo'n ding heeft. Zijn vrij goedkoop en zal vast iets helpen!
Nu heb k gelukkig een Quooker. Die verliezen bijna geen warmte
Ik ben hier ook bezig met een boiler-projectje
Wij zijn een gezin van 3 met relatief lage behoefte aan warm water: manueel afwassen en de spaardouche.
Momenteel hebben we een boiler van 100L indirect gestookt door de gasketel er naast.
Onlangs hebben we een lucht/lucht warmtepomp geplaatst om de woning te verwarmen ter vervanging verwarmen met de gasketel.
En nu zou ik dus ook willen omschakelen naar warm water met een elektrisch boilertje.
Bestaande boiler en ketel zijn nog goed dus die wil ik gewoon laten hangen voor het geval dat.
Ik heb een eenvoudig ariston 15L boilertje besteld. Dat zou ik willen plaatsen in de warmwaterleiding tussen de bestaande boiler en de warmwatercollector. Daar is ruimte voor en dan moet ik enkel die bestaande warmwaterleiding doorsnijden.
De bestaande boiler heeft aan zijn koude zijde een inlaatcombi en een expantievat. Mijn vraag is nu: moet ik aan de inlaatkant van het elektrische boilertje (dus aangesloten aan de uitgang van de bestaande boiler) ook nog eens een inlaatcombi plaatsen? Afstand tussen de 2 boilers is minder dan 1m.
Elke boiler moet een eigen inlaatcombinatie hebben. Natuurlijk zou het theoretisch moeten kunnen met 1 inlaatcombinatie op twee in serie geplaatste boilers. Maar omdat je niet zeker weet hoe die warmwaterleiding vanuit boiler 1 inwendig wel of niet voorzien is van een terugstroombeveiliging zou ik het er niet op gokken.Wozmro schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 21:51:toon volledige bericht
Hallo,
Ik ben hier ook bezig met een boiler-projectje
Wij zijn een gezin van 3 met relatief lage behoefte aan warm water: manueel afwassen en de spaardouche.
Momenteel hebben we een boiler van 100L indirect gestookt door de gasketel er naast.
Onlangs hebben we een lucht/lucht warmtepomp geplaatst om de woning te verwarmen ter vervanging verwarmen met de gasketel.
En nu zou ik dus ook willen omschakelen naar warm water met een elektrisch boilertje.
Bestaande boiler en ketel zijn nog goed dus die wil ik gewoon laten hangen voor het geval dat.
Ik heb een eenvoudig ariston 15L boilertje besteld. Dat zou ik willen plaatsen in de warmwaterleiding tussen de bestaande boiler en de warmwatercollector. Daar is ruimte voor en dan moet ik enkel die bestaande warmwaterleiding doorsnijden.
De bestaande boiler heeft aan zijn koude zijde een inlaatcombi en een expantievat. Mijn vraag is nu: moet ik aan de inlaatkant van het elektrische boilertje (dus aangesloten aan de uitgang van de bestaande boiler) ook nog eens een inlaatcombi plaatsen? Afstand tussen de 2 boilers is minder dan 1m.
Het gevaar daarnaast bestaat dat in de toekomst de eerste set met inlaatcombinatie weg haalt. En dan zit nummer 2 zonder 🙈
Suc6 👍
WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |
Ikzelf heb een Quooker, water 100 graden maar gelijkertijd met vol de kraan open van koud water een heerlijke temperatuur om je handen te wassen of teiltje te vullen voor de afwas.SpeksteenWP schreef op zaterdag 21 juli 2012 @ 11:59:
Ik zit in de keuken ook te denken aan een Quooker.
Immers elektrisch verwarmd water door PV lijkt me beter als warm tapwater via de stadsverwarming.
Is het water dat uit de 3 liter versie komt makkelijk te mengen via een reeds bestaande keukenkraan met koud water?
Weet je ook hoe warm het water is dat uit de 3 liter versie komt en uit de 7 liter versie?
Alleen effe opletten dat je eerst de quoteer uitzet en dan het koude water. Hier werkt het!
PV Output - Rijnsaterwoude, 6x 380 Oost, 6x 380 West, 5x 380 West. Totaal 6460Wp
/f/image/JFzjJKjKeTNYjHioOpZvEaSC.png?f=fotoalbum_large)
I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A
Als ik me niet vergis is dat zwarte ding links van de C onder de leiding en links van de afvoer een stopkraantje.
Nadeel is dat je hiermee een 'dode' leiding hebt dus zou je de leiding bij de cvketel ook moeten afsluiten.
Linksboven de boiler zit een mengventiel die als het goed is nog warm water aan de kraan geeft.
Dit alles zit bij mijn Grohe red duo ook ongeveer zo, alleen heeft die het mengventiel ingebouwd.
Omdat ik de keus wil hebben waar het warme water vandaan komt heb ik 2 kraantjes bij de Grohe gemaakt.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Draai de instructievideos voor de Combi en Combi+ op Youtube naast elkaar af en je ziet waar de verschillen zitten.
Combi aanlsuitschema ziet er als volgt uit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/iJa5Q75QDlCco1WOZw1zHx7A.png?f=user_large)
Je moet dus de Quooker zelf op de plek van dat plusje in je huidige situatie aan gaan sluiten. ik vermoed dat je daar een plug uit kan draaien.
:fill(white):strip_exif()/f/image/tQlDuD70AC9troul7CsVXAKo.png?f=user_large)
[ Voor 55% gewijzigd door WackoH op 12-06-2022 12:01 ]
Dat gaat vermoedelijk niet werken want dan heeft het mengventiel [edit: de Quooker] geen voeding meerSpeedy-Andre schreef op zondag 12 juni 2022 @ 10:21:
Het enige wat je kan doen is de warme toevoer van de cvketel afsluiten.
[ Voor 5% gewijzigd door WackoH op 12-06-2022 17:24 ]
https://www.quooker.be/me...aar_combi_met_flex_be.pdf
In de tekening zie ik een t-stuk waar zowel de boiler uitgang (na het mengventiel) als de cv op zitten.WackoH schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:48:
[...]
Dat gaat vermoedelijk niet werken want dan heeft het mengventiel geen hoofdvoeding meer
Of de tekst staat verkeerd want de inlaat combinatie zit normaal op de koude aansluiting.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik bedoelde dat de Quooker geen voeding meer krijgt als je warmwaterleiding zou worden afgesloten. Ik zal dat aanpassen.
Maar blijft staan dat de Quooker vermoedelijk niet meer werkt als de warmwater toevoer wordt afgesloten.
Als ik het goed begrijp kan de ombouw van Combi+ --> Combi (wat @Kec wil) zonder extra onderdelen, maar vereist ombouw van Combi -->Combi+ een setje dat voor 17,- Euro bij Quooker te koop is
[ Voor 13% gewijzigd door WackoH op 12-06-2022 17:23 ]
Huh? wat? Oh Kecin..WackoH schreef op zondag 12 juni 2022 @ 17:22:
...
Als ik het goed begrijp kan de ombouw van Combi+ --> Combi (wat @Kec wil) zonder extra onderdelen, maar vereist ombouw van Combi -->Combi+ een setje dat voor 17,- Euro bij Quooker te koop is
Ik heb hem al uitgezet, geen verschil.
Dus ook maar de stekker eruit gehaald. Gek genoeg blijft het doorgaan!
Mijn simpele tweakers-brein vertelt me dan dat het geen relais is, want die heeft stroom nodig, maar misschien iets van een thermische beveiliging? Hij heeft nu de hele nacht van de stekker gelegen, maar hij klikt nog steeds elke minuut vrolijk door...
Heeft iemand een idee wat dat kan zijn en belangrijker: wat ik er aan kan doen?
Update: Het geluid hield ineens op toen ik de vaatwasser aanzette. Wellicht komt het geluid dat ik hoorde dus niet uit de Quooker, maar uit de powerswitch (waar de Quooker en de vaatwasser samen op zitten en die zorgt dat de vaatwasser voorrang krijgt) die ik áchter de Quooker heb hangen

Mocht het weer voorkomen, dan zal ik de stekker van de powerswitch er eens uit trekken en kijken of het dan ophoudt.
[ Voor 21% gewijzigd door ocaj op 10-07-2022 17:12 ]
CV helemaal uit zetten en kijken wanneer de WAF het merkt.Parody schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:03:
Is er ook een mogelijkheid bij een Quooker Combi+ om de warmwatervraag van de CV uit te stellen en eerst te beginnen met aanvullen met koud water? Zo heb je wel continu warm water, maar gaat niet bij elke keer even kort warm water pakken de CV aan om 15 meter leiding met warm water te vullen voor niks. CV afkoppelen gaat 'm niet worden vanwege de WAF, maar ik zoek wel een manier om al die onnodige korte starts van de CV te minimaliseren.
Had hier ook een zeer lange leiding van keuken naar CV en daarom gebruikten we eigenlijk al weinig warm water maar nu met de Quooker er direct warm water is wel weer eigenlijk. En als je er een beetje oplet wat je doet is er altijd voldoende eigenlijk. Niet de kraan onnodig open laten staan op volle snelheid is eigenlijk het enigste. Dan is er ruim voldoende voor handen wassen, pannen schoonmaken, pannen vullen of wat je ook doet.
Ik sta 's morgens het eerste op, dus ik denk dat met douchen de HAF een probleem wordt.Gerco-M schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:39:
[...]
CV helemaal uit zetten en kijken wanneer de WAF het merkt.Als je ondertussen veel waterbesparende tips geeft heb je kans dat dat nooit gebeurd, of pas na een jaar als de warme kraan een keer lange tijd gewoon open staat voor niks.
Had hier ook een zeer lange leiding van keuken naar CV en daarom gebruikten we eigenlijk al weinig warm water maar nu met de Quooker er direct warm water is wel weer eigenlijk. En als je er een beetje oplet wat je doet is er altijd voldoende eigenlijk. Niet de kraan onnodig open laten staan op volle snelheid is eigenlijk het enigste. Dan is er ruim voldoende voor handen wassen, pannen schoonmaken, pannen vullen of wat je ook doet.
De Quooker is de vervanging van de boiler die erin zat toen we in dit huis kwamen (keuken vervangen), dus ik herken je verhaal wel. Snel warm water betekent ook dat je het gebruikt. De hoeveelheid water is waarschijnlijk zelden een probleem, al weet ik dat uiteraard niet helemaal zeker, want de CV springt altijd bij. Alleen als je onder het genot van een thermoskan thee een paar emmers heet water nodig hebt voor schoonmaakwerkzaamheden o.i.d. gaat het wel hard.
Ik geloof dat we in die bijna 4 jaar één of misschien twee keer de Quooker leeggehad hebben. Ding is dan ook binnen 20 minuten weer helemaal warm, dus als je niet regelmatig een paar emmers heet water nodig hebt dan gaat dit helemaal nergens over.
Hangt er misschien ook nog van af hoe heet je je mengventiel afstelt? Staat bij mij op een graad of 60 denk ik, dat is voor ons prima.
Ik vermoed dat Quooker bij het formaat van de boiler heeft laten meespelen dat je typische klussen met warm water zonder problemen kan doen.Parody schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 22:00:
[...]j. Alleen als je onder het genot van een thermoskan thee een paar emmers heet water nodig hebt voor schoonmaakwerkzaamheden o.i.d. gaat het wel hard.
De 7 ltr boiler geeft volgens de documentatie 15 ltr @ 60oC. Dus een kleine twee emmers.
Daarmee zijn volgens mij wel 95% van de schoonmaakklussen afgedekt die je binnen 20 of 30 min kan doen.
(bv. water van 60oC over de auto kiepen lijkt me niet verstandig...)
En als er 15 ltr warm water wordt gebruikt om pannen en zo, te spoelen of wassen, dan is daar nog flink wat optimalisatie mogelijk...
Als je een combi(+) hebt dan kan je die inderdaad prima ombouwen zodat die alleen op de koude leiding komt. (scheelt idd een hoop onnodig aanschakelen van de cv)WackoH schreef op zondag 12 juni 2022 @ 11:47:
Je moet dus de Quooker zelf op de plek van dat plusje in je huidige situatie aan gaan sluiten. ik vermoed dat je daar een plug uit kan draaien.
[Afbeelding]
Je haalt de inlaatcombinatie van de warme af, de warm leiding dop je af. De inlaatcombinatie gaat dan op de koude leiding en op de aansluiting van de inlaatcombinatie gaat dan weer het mengventiel. De aanvoer van de Quooker haal je van de inlaatcombinatie af (anders kan het mengventiel er ook niet op
Op het mengventiel heb je dan 4 aansluitingen zitten:
1: aanvoer van koud via inlaatcombinatie.
2: aanvoer naar quooker (slangetje wat in de voormalige rode + plug zit.
3: aanvoer van heet vanuit de quooker naar het mengventiel
4: Warmslang aanvoer naar de kraan.
Ik manipuleer de warm water vraag van de CV door simpelweg de flowswitch te onderbrekenParody schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:03:
Is er ook een mogelijkheid bij een Quooker Combi+ om de warmwatervraag van de CV uit te stellen en eerst te beginnen met aanvullen met koud water? Zo heb je wel continu warm water, maar gaat niet bij elke keer even kort warm water pakken de CV aan om 15 meter leiding met warm water te vullen voor niks. CV afkoppelen gaat 'm niet worden vanwege de WAF, maar ik zoek wel een manier om al die onnodige korte starts van de CV te minimaliseren.
Pas als mijn zonneboiler leeg is gaat de switch weer in de loop en gaat deze stoken.
Je kan iets knutselen dat als de quooker water geeft deze switch open blijft.
Wel ruk als er net iemand staat te douchen dus je moet het wel slim maken
Dat doe je dus aan de CV-kant? Da's inderdaad wat tricky, want naast de koude douche betekent dat ook een kabel door het hele huis.Woodski schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 20:51:
[...]
Ik manipuleer de warm water vraag van de CV door simpelweg de flowswitch te onderbreken
Pas als mijn zonneboiler leeg is gaat de switch weer in de loop en gaat deze stoken.
Je kan iets knutselen dat als de quooker water geeft deze switch open blijft.
Wel ruk als er net iemand staat te douchen dus je moet het wel slim maken
Maar dit geeft me wel een idee. Je zou warm water en de koud water leiding aan een elektrisch bediende mengkraan kunnen hangen (of iets binairs (XOR
Daar moet toch wel iets draadloos op te verzinnen zijn met een countdown timer. Is ook een oplossing voor de pubers van .. die te lang onder de douche staan.Parody schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:13:
[...]
Dat doe je dus aan de CV-kant? Da's inderdaad wat tricky, want naast de koude douche betekent dat ook een kabel door het hele huis.
Maar dit geeft me wel een idee. Je zou warm water en de koud water leiding aan een elektrisch bediende mengkraan kunnen hangen (of iets binairs (XOR) tussen linker-ingang en rechter-ingang). De water-uitgang van die mengkraan hang je dan aan de warm-water ingang van je Quooker. Zo kun je het krijgen van warm water naar believen regelen. Zou dat te doen zijn?
A'dam PVOutput
Meten is weten, zou ik zeggen. Maar als je PIR over hebt lijkt mij niet dat het kwaad kan. Iedere halve graad die je niet verliest hoef je ook niet warm te stoken.KoenVW76 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:25:
Ik ga binnenkort een 50 liter Daalderop boiler installeren, versie 4. Zou het nog zin hebben om die extra in te pakken met PIR? Ik lees dat ze al behoorlijk goed geïsoleerd zijn maar ik heb de ruimte. Misschien interessant om hem eerst zonder te installeren en dan met, om echt te kunnen vergelijken...
Maar 50 liter is wel wat krapjes als je moet douchen, In je eentje goed te doen, maar als je met meerdere mensen achter elkaar onder de douche gaat, moet de tweede al opschieten weet ik uit de eerste hand.
ericplan schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:26:
[...]
Daar moet toch wel iets draadloos op te verzinnen zijn met een countdown timer. Is ook een oplossing voor de pubers van .. die te lang onder de douche staan.

[ Voor 17% gewijzigd door Parody op 26-07-2022 22:58 ]
Je kan de aanvoer leiding toch met een drie weg kraan uitrusten: standaard voeden met koud water en bij enorm gebruik tijdelijk omzetten naar heet water leiding?jurjen_g schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:04:
Eigenlijk zou Quooker bij de combi+ nog een soort extra regeling moeten maken; de eerste 5 a 10 seconden warm water vraag alleen de Quooker aanspreken en daarna pas de CV leiding open doen voor als je veel warm water ergens voor nodig zou hebben. Dan heb je geen CV verlies bij bijvoorbeeld het warm maken van een vaatdoek. Of bestaat zo'n regeling al?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik heb hier een 80 liter Tesy boiler na geisoleerd met 17 cm glaswol.KoenVW76 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:25:
Ik ga binnenkort een 50 liter Daalderop boiler installeren, versie 4. Zou het nog zin hebben om die extra in te pakken met PIR? Ik lees dat ze al behoorlijk goed geïsoleerd zijn maar ik heb de ruimte. Misschien interessant om hem eerst zonder te installeren en dan met, om echt te kunnen vergelijken...
Voor isolatie ca 1 kwh standby verlies per dag, en erna 0,5 kwh.
In een ander topic heb ik wat foto’s geplaatst.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71387760
Ik heb er ook aan gedacht om dit met PIR te doen, maar de boiler is rond en PIR is dat niet
Da's misschien nog wel het simpelste. Als ik die kraan enigszins bereikbaar plaats voor het geval dat je een keer echt veel warm water nodig hebt (WAF), moet dat best werkbaar zijn..BarryH schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 23:10:
[...]
Je kan de aanvoer leiding toch met een drie weg kraan uitrusten: standaard voeden met koud water en bij enorm gebruik tijdelijk omzetten naar heet water leiding?
De elektronische variant is wel leuk, maar ook best prijzig heb ik gezien. Je betaalt rond de €100 voor de kraan, en daar komt nog een flow-sensor of thermometer en wat aansturing bij. Nog afgezien van het programmeren, wat helaas tijd-technisch een probleem is. Een kant-en-klare oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Ja handmatig is eigenlijk het beste, zelf weet je wanneer je een emmer wil vullen, en dan wil je juist direct je CV/boilerwater aanspreken. Het mooiste zou zijn dat je dit op 1 of andere manier met de draairing van de kraan komt selecteren. Maar goed, het totale leidingverlies zal uiteindelijk wel loslopen en de kosten/baten verhouding is dan snel in het nadeel van knutsel werk...Parody schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:30:
[...]
Da's misschien nog wel het simpelste. Als ik die kraan enigszins bereikbaar plaats voor het geval dat je een keer echt veel warm water nodig hebt (WAF), moet dat best werkbaar zijn..
De elektronische variant is wel leuk, maar ook best prijzig heb ik gezien. Je betaalt rond de €100 voor de kraan, en daar komt nog een flow-sensor of thermometer en wat aansturing bij. Nog afgezien van het programmeren, wat helaas tijd-technisch een probleem is. Een kant-en-klare oplossing heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb het geluk van een bijkeuken (met warm en koud water) naast de keuken. Dus ik kan in theorie voor schoonmaakklussen kiezen welk tappunt ik gebruik.
Je kan de klus ook zodanig voorbereiden dat het later alsnog eenvoudig uitgevoerd kan worden. Ik tap zelden meer dan één emmer water direct achter elkaar en ik ben hier de huisman.Parody schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:30:
[...]
Da's misschien nog wel het simpelste. Als ik die kraan enigszins bereikbaar plaats voor het geval dat je een keer echt veel warm water nodig hebt (WAF), moet dat best werkbaar zijn..
A'dam PVOutput
Helaas, die mazzel hebben wij niet. De andere tappunten op de begane grond hebben alleen koud water, en om nou met emmers vanaf de 1e etage naar beneden te gaan sjouwen wordt geen succes.WackoH schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:21:
Een ander tappunt gebruiken?
Ik heb het geluk van een bijkeuken (met warm en koud water) naast de keuken. Dus ik kan in theorie voor schoonmaakklussen kiezen welk tappunt ik gebruik.
Eens, ik denk ook dat we daar de oplossing moeten zoeken.ericplan schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:43:
[...]
Je kan de klus ook zodanig voorbereiden dat het later alsnog eenvoudig uitgevoerd kan worden. Ik tap zelden meer dan één emmer water direct achter elkaar en ik ben hier de huisman.
Kosten/baten is nog niet zo heel erg als ik de tijd zou hebben om ermee te experimenteren. (dit is Tweakers.net, toch?jurjen_g schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:26:
[...]
Ja handmatig is eigenlijk het beste, zelf weet je wanneer je een emmer wil vullen, en dan wil je juist direct je CV/boilerwater aanspreken. Het mooiste zou zijn dat je dit op 1 of andere manier met de draairing van de kraan komt selecteren. Maar goed, het totale leidingverlies zal uiteindelijk wel loslopen en de kosten/baten verhouding is dan snel in het nadeel van knutsel werk...
Kortom, even kijken wat ik allemaal aan onderdelen, leidingen en splitsingen nodig heb en er eens werk van maken.
Dat stilstaande water neemt gewoon de omgevingstemperatuur aan (daarom mag je warmwaterleidingen ook niet isoleren!), legionella lijkt mij dan ook uitgesloten. Dat is met name een risico bij stilstaand water in boilers omdat die constant een hogere (zeg; 45-50 graden) temperatuur hebben. In een leiding koelt het na een paar minuten weer genoeg af om dat te voorkomen. Een legionella-run in leidingen is wat dat betreft niet nodig. Volgens mij hoef je helemaal niets te automatiseren; een driewegkraan en de boiler "hotfill" op die kraan aansluiten is alles wat er nodig is.
Zeker ik heb dit jaar een eenvoudig magneetventiel gekocht op AmazonParody schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:13:
[...]
Dat doe je dus aan de CV-kant? Da's inderdaad wat tricky, want naast de koude douche betekent dat ook een kabel door het hele huis.
Maar dit geeft me wel een idee. Je zou warm water en de koud water leiding aan een elektrisch bediende mengkraan kunnen hangen (of iets binairs (XOR) tussen linker-ingang en rechter-ingang). De water-uitgang van die mengkraan hang je dan aan de warm-water ingang van je Quooker. Zo kun je het krijgen van warm water naar believen regelen. Zou dat te doen zijn?
Die was toen maar EUR 9,69 en is wat mij betreft een aanrader.
Stroom er op een hij gaat open (en de wasmachine krijgt warm water)
:strip_exif()/f/image/sYnpTUewO5Dnp0bNZJ5VjYdL.jpg?f=fotoalbum_large)
Over een aantal weken komt onze nieuwe keuken en daarin zit een Quooker Combi Plus. De keuken staat op de kelder en in de kelder mijn buffervat (800 liter), verwarmd door o.a. een zonneboiler.
In de zomer heb ik een warmteoverschot. Mijn idee is de Combi Plus boiler alleen dan te voeden met warm water. Max 50 graden (mengkraan).
Op de aanvoer naar de Quooker wil ik met een drieweg kogelkraan (in de kelder) ook de koud waterleiding aansluiten, dan kan ik handmatig kiezen of ik de Quooker wil vullen met koud (winter) of met warm (zomer) water.
De meest efficiënte oplossing is in mijn ogen om de koud waterleiding uit onderstaande afbeelding ook aan te sluiten op warm. De koud wateraansluiting van de kraan sluit ik op een 3e leiding aan, die ook echt koud is.
Op deze manier wordt de boiler gevuld met warm water (wanneer kogelkraan zo ingesteld) en behoud ik direct warm water vanuit de zonneboiler, wanneer beschikbaar. Is mijn aanname correct? Zie ik iets over het hoofd? Wat zijn de nadelen?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IbfcVZaBcdXAbvGJF9LV0t7K.jpg?f=user_large)
Dat je dan het water uit je zonneboiler gebruikt om thee te zetten en dus op te drinken. Dat vind ik niet zo'n fijn idee, en de fabrikant van de Quooker ook niet.Hendrik85 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:51:
Op deze manier wordt de boiler gevuld met warm water (wanneer kogelkraan zo ingesteld) en behoud ik direct warm water vanuit de zonneboiler, wanneer beschikbaar. Is mijn aanname correct? Zie ik iets over het hoofd? Wat zijn de nadelen?
Vandaar dat de Quooker normaal aan de koudwaterleiding hangt.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lijkt me een prima oplossing.
Net als close in boilers met hotfill aansluiting.
Door het buffervat loopt een RVS spiraal van onder naar boven: een warmtewisselaar. Drinkwater komt er onder koud in, stroomt door de warmtewisselaar en komt vervolgens boven verwarmd weer uit.
De temperatuur bij de uitgang is afhankelijk van de temperatuur van het buffervat zelf.
A'dam PVOutput
Zo'n vat heet een hygiëneboiler.Hendrik85 schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 12:59:
Dank voor de reacties, wellicht was mijn uitleg qua buffervat wat summier:
Door het buffervat loopt een RVS spiraal van onder naar boven: een warmtewisselaar. Drinkwater komt er onder koud in, stroomt door de warmtewisselaar en komt vervolgens boven verwarmd weer uit.
De temperatuur bij de uitgang is afhankelijk van de temperatuur van het buffervat zelf.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Is dit een correcte conclusie?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hBw55fExlrnPzMhFpDGmn69i.jpg?f=user_large)
[ Voor 45% gewijzigd door Hendrik85 op 01-09-2022 16:24 ]
Waarvoor ga je deze Qooker gebruiken ?Hendrik85 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:51:
Wij gebruiken deze vooral voor thee en eten koken.
Thee duurt iets van 5 seconde voor je kop vol is.
Heet zal een seconde of 15 duren voor het warme water van beneden boven is.
Dus gooi je het warme water uit je boiler eigenlijk gewoon weg in je leding
Dat kan je nu natuurlijk al eenvoudig testen door te kijken hoe lang dit voor jou duurt.
Voor een pan water zal het mijns inziens iets meer nut hebben.
Maar ook daar zal je veel verliezen op je leiding, meten is weten.
Zet je wasmachine en vaatwasser naast je zonneboiler en het gaat leuk worden
Ik denk dat wij de Quooker zullen gebruiken zoals elk gemiddelde Quooker gebruikerWoodski schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 11:27:
[...]
Waarvoor ga je deze Qooker gebruiken ?
Wij gebruiken deze vooral voor thee en eten koken.
Thee duurt iets van 5 seconde voor je kop vol is.
Heet zal een seconde of 15 duren voor het warme water van beneden boven is.
Dus gooi je het warme water uit je boiler eigenlijk gewoon weg in je leding
Dat kan je nu natuurlijk al eenvoudig testen door te kijken hoe lang dit voor jou duurt.
Voor een pan water zal het mijns inziens iets meer nut hebben.
Maar ook daar zal je veel verliezen op je leiding, meten is weten.
Zet je wasmachine en vaatwasser naast je zonneboiler en het gaat leuk worden
Op de zelfde leiding, vlak voor de Quooker, zal een aftakking naar de vaatwasser zitten, dus die is tevens op die driewegkraan aangesloten.
De leiding van het buffervat naar de Quooker boiler is zo'n 1,5 meter, voor een kop thee zal het inderdaad niet tot de Quooker komen. Alles daarboven maakt al wel meer kans
We zitten in een grote verbouwing en we kunnen kiezen voor:
1) Een warm water aansluiting laten aanleggen van de warmtepomp (op zolder) naar de keuken. Dit i.c.m. een 3 liter boiler Quooker.
2) Geen warm water aansluiting naar de keuken en dan een 7 liter Quooker.
Weet iemand wat zuiniger is?
Zorgt je warmtepomp voor warm water?Atomius schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 12:28:
Weet iemand het antwoord op deze vraag?
We zitten in een grote verbouwing en we kunnen kiezen voor:
1) Een warm water aansluiting laten aanleggen van de warmtepomp (op zolder) naar de keuken. Dit i.c.m. een 3 liter boiler Quooker.
2) Geen warm water aansluiting naar de keuken en dan een 7 liter Quooker.
Weet iemand wat zuiniger is?
Ja, voor zowel de vloerverwarming als warm douche- en badwater.
Heeft iemand inmiddels uitsluitsel hoe de Quooker Energieverdeler technisch werkt? De quooker blijft stroom krijgen maar schakelt ook het verwarmingselement uit als het andere aangesloten apparaat veel stroom trekt.naftebakje schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:06:
[...]
Dat kan betrekkelijk simpel hoor, als ze vb bij laagvermogenstand gewoon een diode ertussen zetten, wordt de helft van de wisselspanning doorgelaten en kan de boiler dat zeer eenvoudig detecteren en zijn verwarmingselement uitschakelen, terwijl de laagspanningskant nog voldoende voeding overhoud om magneetklep te schakelen.
Als iemand zo'n stekkerblok heeft en deze even wil openhalen, is dat met wat geluk zeer goedkoop in te bouwen in een ander stekkerblok.
Ik heb begrepen dat alleen de powercable die tussen de stroomverdeler en de quooker zit, dus de communicatie zou inderdaad daarover moeten gaan (radiogolven acht ik uitgesloten)?
Reden voor de vraag is dat ik zou willen dat de quooker op bepaalde tijdstippen niet de 100c aanhoudt maar wel warm water kan geven.
Nadeel is dat wanneer hij uit is, er geen heet water meer mogelijk is. Jammer voor de snelle kop thee. Maar die momenten zijn toch wel redelijk voorspelbaar vermoed ik. Dan zou ik de Quooker bijvoorbeeld alleen stroom geven tussen ~15:00 en 20:00 uur denk ik, starttijd kan ik op basis van beschikbare zonnestroom wel wat eerder doen eventueel.
Zijn hier mensen die hier wat concrete (en recente) testen en berekeningen van hebben?
Ik heb een 3 tal E boilers in huis en heb ze allemaal slim geschakeld, behalve de Quooker.Beekforel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:23:
Ik zit mij, nu de energieprijzen toch steeds meer onder druk komen te staan en het eind van de salderingsregeling in zicht is, af te vragen of het zin heeft mijn Quooker toch te gaan schakelen.
Nadeel is dat wanneer hij uit is, er geen heet water meer mogelijk is. Jammer voor de snelle kop thee. Maar die momenten zijn toch wel redelijk voorspelbaar vermoed ik. Dan zou ik de Quooker bijvoorbeeld alleen stroom geven tussen ~15:00 en 20:00 uur denk ik, starttijd kan ik op basis van beschikbare zonnestroom wel wat eerder doen eventueel.
Zijn hier mensen die hier wat concrete (en recente) testen en berekeningen van hebben?
Deze heeft veel electronica en ik weet niet of die er zo blij mee is als je die telkens via de power aan en uit zet.
Ook is het standby verlies van de Quooker maar 0,25 kwh per dag en met slim schakelen kan je daar maar minder dan 0,1 kwh van besparen schat ik zo. Omdat als deze weer aan gaat, deze ook veel van het warmte verlies van eerder moet inhalen natuurlijk. Is dat deze moeite waard? Een snelle kop thee minder drinken per dag bespaard al meer denk ik
Dat is exact de reden waarom ik zo graag wil weten hoe die energieverdeler werkt! Die schakelt de quooker in een stand waarbij er wel heet water getapt kan worden (indien voorradig) maar niet dat hij steeds bijwarmt.Beekforel schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 17:23:
Ik zit mij, nu de energieprijzen toch steeds meer onder druk komen te staan en het eind van de salderingsregeling in zicht is, af te vragen of het zin heeft mijn Quooker toch te gaan schakelen.
Is die 0,25kWh per dag een opgave van Quooker zelf of is dat ook onafhankelijk gemeten?Gerco-M schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 19:45:
[...]
Ook is het standby verlies van de Quooker maar 0,25 kwh per dag en met slim schakelen kan je daar maar minder dan 0,1 kwh van besparen schat ik zo. Omdat als deze weer aan gaat, deze ook veel van het warmte verlies van eerder moet inhalen natuurlijk. Is dat deze moeite waard? Een snelle kop thee minder drinken per dag bespaard al meer denk ik
OnafhankelijkWolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:08:
[...]
Is die 0,25kWh per dag een opgave van Quooker zelf of is dat ook onafhankelijk gemeten?
ericplan in "Warm water zonder gas"
A'dam PVOutput
Als je graag een gokje waagt: zet eens een diode in serie ertussen, dat is simpel, goedkoop en eenvoudig te detecteren (pulsjes tellen na bruggelijkrichter, helft = niet opwarmen); en werkt ook voor 110V.Wolly schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 21:07:
[...]Dat is exact de reden waarom ik zo graag wil weten hoe die energieverdeler werkt! Die schakelt de quooker in een stand waarbij er wel heet water getapt kan worden (indien voorradig) maar niet dat hij steeds bijwarmt.
Dan sluit je gewoon de diode kort wanneer er mag gewatmd worden, en klaar.
Als mijn gok klopt, ik geef het 85% kans
[ Voor 11% gewijzigd door naftebakje op 25-09-2022 07:56 ]
Quooker wil dat ik een nieuw binnenwerk of een ruil reservoir koop. Vind het wat vlot, maargoed.
Alleen het gekke is nu; hoewel de warmwater leiding gewoon is aangesloten, heb ik op geen enkele manier warm water. Hoe kan dit?
Dus ja die 0,25Kwh is redelijk realistisch
@Gerco-M Mijn Quooker hangt aan zo'm automatische wasmachine/wasdroger schakelaar
Als m'n oven te veel stroom trekt gaat de Quooker uit. Deze is daar nog niet stuk van gegaan
@naftebakje Ik had de zelfde gedachtesprong om de pieken was af te vlakken
Nog niet gedaan want het zou zonde zijn als ik 'm hiermee sloop en/of het lichtnet vervuil
Heeft iemand toevallig ook een andere bron voor een M12 naar 3/8" (althans ik verwacht dat ik dat nodig heb op basis van de info van @Woodski )? Daarnaast heb ik volgens mij alleen zo'n fiber-ring van 11mm nodig?
Ik weet dat ik de elektronische klep nog 'onklaar' moet maken
Bij mij is de Grohe Red boiler trouwens warm aangesloten, maar ik zie daar niet direct een nadeel van in, dus dat ben ik van plan bij de Quooker dan ook te doen.
Ik verwacht dat mijn jaarlijks stand-by verbruik van meer dan 210kW naar zo'n 90kW terugzakt, dus de terugverdientijd met de huidige tarieven is < 1 jaar.
[ Voor 14% gewijzigd door Elektronicanet op 04-10-2022 21:25 ]
Nederlander in België
Gewoon even geduld, Matthijs komt vanzelf boven water
Hangt van je thuissituatie af. Ik zit rond die waarde met een tweepersoonshuishouden, veel thee en koffie en afwassen met de hand (geen vaatwasser).MikeyMan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:34:
Kreeg afgelopen weekend mn swap boiler binnen. Hing een energie label aan met 'klasse A' en '511kwh per annum' eraan. Das vrij fors lijkt me?
A'dam PVOutput
Zal er eens een meter aan hangen, kijken hoe hard het hier gaat. Moet wel zeggen dat met het monteren van een warmtepomp de Quooker eigenlijk nog meer een must is.ericplan schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 19:52:
[...]
Hangt van je thuissituatie af. Ik zit rond die waarde met een tweepersoonshuishouden, veel thee en koffie en afwassen met de hand (geen vaatwasser).
Geen afwassen hier maar wel veel thee en koken
/f/image/DRSPW14N7DG3XoJpE96DXOG3.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Woodski op 06-10-2022 20:43 ]
Waar komt je warme water vandaan? Als dat van een CV op zolder is zou ik eens goed doorrekenen hoeveel gas je eigenlijk weggooit. Je zult vaak kleine beetjes (afgekoeld) water aan het reservoir toevoegen terwijl de ketel opstart en alleen een stuk leiding van warm water voorziet… ik heb destijds hier berekend dat met 25m leiding ik eigenlijk pas warm water beneden kreeg als het reservoir al vol was (vanaf leeg)Elektronicanet schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:21:
Bij mij is de Grohe Red boiler trouwens warm aangesloten, maar ik zie daar niet direct een nadeel van in, dus dat ben ik van plan bij de Quooker dan ook te doen.
Interessante opmerkingSander schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 07:39:
[...]
Waar komt je warme water vandaan? Als dat van een CV op zolder is zou ik eens goed doorrekenen hoeveel gas je eigenlijk weggooit. Je zult vaak kleine beetjes (afgekoeld) water aan het reservoir toevoegen terwijl de ketel opstart en alleen een stuk leiding van warm water voorziet… ik heb destijds hier berekend dat met 25m leiding ik eigenlijk pas warm water beneden kreeg als het reservoir al vol was (vanaf leeg)
Ik ga nu maar op zoek naar iemand met een draaibank, want ik krijg de koppeling nog niet gevonden
[ Voor 4% gewijzigd door Elektronicanet op 07-10-2022 08:56 ]
Nederlander in België
:strip_exif()/f/image/SoyMa1Ciod4pzoIKcAYPjRUD.jpg?f=fotoalbum_large)
De laatste tijd zie ik dit vaker voorbij komen, met het idee dat dit straffeloos kan.KoenVW76 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
Ik had dit ook al in het duurzame kroeg topic gepost, ik was niet in de hoogte van dit topic. Maar ik heb mijn 50 liter Daalderop boiler geïsoleerd met 60mm pir en verder gevuld met glaswol. Ik ben van een stilstandsverlies van 0,7 kWh per dag naar 0,31 kWh gegaan. Naisoleren van een boiler heeft dus zeker zin. Het enige dat jammer is is dat ik de boiler niet op een lagere temperatuur kan instellen dan 65 graden, daar zou nog wat winst te behalen kunnen zijn lijkt mij.
[Afbeelding]
De elektronica van de boiler zelf wordt nu ook warmer dan hoe de boiler oorspronkelijk is ontworpen. Het is algemeen bekend dat er een verband bestaat tussen verhoogde temperatuur en een afname in levensduur van elektronica.
Ben je niet bang dat je hiermee, laten we zeggen de levensduur van, de boiler op elektronica gebied dusdanig reduceert dat je eerder aan een nieuwe printplaat o.i.d. toe bent? Dat zou wellicht je hele besparingscircus financieel weer teniet doen (en wellicht zelfs negatief beïnvloeden).
Bij warmtepomp vaten (zonder electronica) lijkt me het prima, maar bij elektrische boilers kan je dit volgens mij niet zomaar doen, zonder in te leveren op levensduur.
In jouw specifieke geval zou je bijvoorbeeld de bodem van de boiler, waar de elektronica en normaliter het koudste water zit, niet kunnen isoleren, zodat de elektronica in elk geval op normale temperatuur blijft. De rest van de boiler (en met name de bovenzijde) blijft dan ingepakt, daar verlies je ook de meeste warmte in een boiler.
Als je een ‘slimme’ boiler hebt met display, wifi etc. dan zit er wel een kern van waarheid in. Maar dan alsnog valt het wel mee denk ik. Bovenaan zal het warmste zijn.
Voor mijn Inventum boiler heb ik destijds de thermostaat vervangen van ik meen 55 naar 65 graden.KoenVW76 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
Ik had dit ook al in het duurzame kroeg topic gepost, ik was niet in de hoogte van dit topic. Maar ik heb mijn 50 liter Daalderop boiler geïsoleerd met 60mm pir en verder gevuld met glaswol. Ik ben van een stilstandsverlies van 0,7 kWh per dag naar 0,31 kWh gegaan. Naisoleren van een boiler heeft dus zeker zin. Het enige dat jammer is is dat ik de boiler niet op een lagere temperatuur kan instellen dan 65 graden, daar zou nog wat winst te behalen kunnen zijn lijkt mij.
[Afbeelding]
Koperen voelertje er uit en een andere er in, klaar. Was gewoon online te bestellen
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gz096bXYIrYok7hUHRHzW9Hj.jpg?f=user_large)
Een temp lager dan 65 graden van tap water is niet aan te bevelen ivm bacteriën in het stil staande water.KoenVW76 schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:54:
[Afbeelding]
https://strooming.nl/legionella/watertemperatuur/
Knip >
Eén van de voorwaarden die de bacterie nodig heeft om zich te kunnen vermenigvuldigen, is de juiste temperatuur. Legionella gedijt het best bij temperaturen tussen de 25 en 55 graden Celsius, en is met name dol op watertemperaturen rond de 37 graden. Vooral stilstaand warm water, waarin de legionellabacterie in alle rust kan broeien en groeien, vormt een groot risico.
Knip <
Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti
Aangezien mijn cv ketel Remeha Tzerra Ace (1.5 jaar oud) op zolder staat en het warme water voor de keuken zo'n 20 meter moet overbruggen, zit ik te denken om een keukenboiler aan te schaffen.
Warm water wordt gebruikt voor zaken die niet in de vaatwasser mogen en wat schoonmaak klusjes.
Gebruik gas schommelt zo per dag tussen de 0.5 en 0.8 m3, exclusief douchen.
Dagelijks wordt er 1 kopje thee gezet op het gasfornuis, dus kokend water is niet nodig.
Begin volgend jaar loopt mijn huidige goedkope contract af.
Ik heb 6 zonnepanelen die niet mijn complete elektra verbruik kunnen afdekken.
Verstandig om een keukenboiler aan te schaffen?
Dan de keus nog of een compacte in het keukenkastje onder de gootsteen of een plintboiler.
Er gaat een slimme stekker op om overdag de voorraad op te warmen.
Natuurlijk graag een keukenboiler die lang de warmte kan vasthouden.
Als jullie wat tips gebben, graag!
Onzin!B-lex schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 10:17:
[...]De elektronica van de boiler zelf wordt nu ook warmer dan hoe de boiler oorspronkelijk is ontworpen. Het is algemeen bekend dat er een verband bestaat tussen verhoogde temperatuur en een afname in levensduur van elektronica.
...
Ik werk dagelijks met electronica die gemaakt is voor de meest extreme omstandigheden met hoge eisen naar levensduur.
Een van de zaken die je doet is ESS, defecten er uit halen voor toestel het naar de klant gaat, en je kan berekenen hoe 'zwaar' je test is.
Het is algemeen geweten dat daarbij vibratie en schokken (hier niet van toepassing), de temperatuursrange en het aantal cyclussen over je temperatuursrange de zwaarte bepalen.
Dus of je tussen -50 en 0°; of tussen 50° en 100° cycleert is even belastend voor electronica.
In dit geval ga je alles op een constantere temperatuur brengen door de isolatie dus zal de electronica net minder afzien (weliswaar wat warmer, maar dit belast niet).
Zie bijvoorbeeld ook het onderzoek van Google naar levensduur harddisks in relatie tot temperatuur, kouder gaf meer uitval.
Op het verwarmingselement zelf zal een diode geen netvervuiling geven, is netjes resistief dus je schakelt op de nul doorgang.Woodski schreef op maandag 26 september 2022 @ 21:15:
...@naftebakje Ik had de zelfde gedachtesprong om de pieken was af te vlakken
Nog niet gedaan want het zou zonde zijn als ik 'm hiermee sloop en/of het lichtnet vervuil
Hier kreeg de keuken het warmwater van de cv. Aangezien deze op zolder hangt duurde het erg lang voordat we beneden warmwater hadden. Het leek me een mooie optie om zo water en gas te besparen.
Mijn keuken ligt tegen de trap en laat ik nou net onder de trap een mooie ruimte hebben om een keukenboiler te plaatsen. Een bijna onbelaste groep zat er ook al dus dat is mooi meegenomen.
@Gerco-M had al laten zien dat na isoleren behoorlijk wat scheelt, heb zijn idee dus gejat
Dus bij de bouwmarkt een 15 liter 2000W versie van de Plieger boiler gekocht.
Na een afvoer gemaakt te hebben op de hoofdafvoer en het leiddingwerk te hebben aangepast. Kon de boiler op z`n plek
:strip_exif()/f/image/HrA5pZ8jI19ReqacpJzPVyd4.jpg?f=fotoalbum_large)
De warmwaterleiding dus gewoon doorgeknipt en de boiler er tussen. Boven bij de ketel eff omgezet op de koud waterleiding. Dus geen loos leidingwerk.
Standby verbruik is 0,53kwh per dag.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RUaFJDPnWqF8tdTziFQl9w8b.jpg?f=user_large)
Het verbruik meet ik met een doorsteekstekker van HomeWizard, deze kan ik straks ook mooi schakelen zodat ik evt alleen opwarm op zonne energie
Na via Marktplaats wat Pir platen te hebben gescoord, begonnen met na isoleren.
Rondom 8cm extra isolatie. De leidingen heb ik dubbel geïsoleerd. Eerst isolatiebuis voor 12mm, daar omheen nog een 2e laag buisisolatie voor 35mmbuis. Deze paste er mooi omheen.
:strip_exif()/f/image/kBaQuIUwTflOzKrnffJ87ufN.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de los staande los staande platen kon ik al zien dat het scheelde in verbruik
Van het weekend heb ik alles verlijmd en de naden nog eens extra afgeplakt. De opening aan de bovenkant geheel gevuld met kleine stukjes buis isolatie en daarna goed dicht geplakt.
(pur leek me niet handig als ik er ooit nog eens in moest zijn)
:strip_exif()/f/image/8wsr6HN2JCqqCPmsK2QYzmb0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1JJL8sp1vMz8Ll196228kFjX.jpg?f=fotoalbum_large)
Het standby verlies lijkt idd gehalveerd, de tijd tussen het opwarmen was vandaag verdubbeld
:strip_exif()/f/image/ve5ASNCjg2cQT29Y5AdFXXys.jpg?f=fotoalbum_large)
Nog even wachten op een dag zonder verbruik, dan weet ik het exacte verschil
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Ik heb hier een 10 liter versie met 10 cm PIR maar ik gok zo dat jouw 15L versie ook onder de 0,20 kwh per dag aan standby verlies kan komen.
Maar goed dat is geneuzel over kleine getallen, het belangrijkste is dat het comfort in de keuken FLINK omhoog gaat nu je direct warm water hebt. De WAF waarde is altijd de belangrijkste score toch?
Met een nieuw afbreekmes gesneden langs een ijzeren lineaal.Gerco-M schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 22:43:
Hoe heb je trouwens die PIR platen ook zo prachtig strak en haaks gekregen? Ik moest daar met de bandschuurmachine flink op los en dat is was een erg stoffig en niet heel fijn klusje. Als je het perfect strak kon zagen / snijden vind ik het netjes.
Niet 100% maar goed genoeg zonder veel rommel. Paar plekjes moeten corrigeren.
Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde
Nu ben ik toch aan het kijken om het warm water af te sluiten van de Quooker. Ik ben alleen benieuwd naar de ervaringen hierin. Wij doen heel soms wel eens de afwas met de hand (als het een kleine vaat betreft) en we vullen wel eens een pan met kokend/heet water voor de aardappelen of om een pan soep te maken.
Ik ben alleen benieuwd hoeveel tijd het kost voordat de boiler weer voorzien is van nieuw warm/kokend water? En zijn er hier mensen die een soortgelijke situatie hebben? En hoe vaak kom je dan in de problemen met warm water pakken omdat de boiler leeg is?
Ik probeer ook even uit te zoeken wat ik het beste kan doen met het afkoppelen van de warm water leiding naar de Quooker, want het laatste wat je wilt is een loze leiding waar legionella in kan komen. Zijn hier nog tips of ervaringen mee?
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Ik heb als test een keer mijn gehele gootsteen gevuld met heet (niet kokend) water, toen die vol was had ik nog steeds warm water in de Quooker
In het ergste geval moet je eens 15-20 minuten wachten, maar dat is mij in het afgelopen jaar maar eenmaal gebeurd.
Belangrijk om mee te nemen is dat de situatie dat je eerst een grote pan met kokend water vult en dan bijna direct een grote hoeveelheid warm water gebruikt, nooit (of heel weinig) voorkomt.
[ Voor 15% gewijzigd door ericplan op 02-11-2022 15:33 ]
A'dam PVOutput
Ze zullen de Quooker wel hebben geoptimaliseerd voor mensen mét een vaatwasser. En ik schat dat minimaal 95% van de Quooker-kopers ook een vaatwasser heeft, dus dit zal in de praktijk nauwelijks een issue zijn.ericplan schreef op woensdag 2 november 2022 @ 15:31:
We hebben hier een nieuw model Combi (2,2 kW). Geen vaatwasser dus alles met de hand. Warm water is vrijwel nooit een probleem, al lukt het ons met enige regelmaat om het water op te krijgen. Warm water is er al weer snel, voor kokend water voor een kopje thee of filterkoffie zetten moet je echt 15-20 minuten wachten. We vinden het niet zo’n punt, maar onze oude Combi met een 3 kW-element was echt sneller.
En mocht hij helemaal leeg zijn (misschien 1 of 2 keer gebeurd in 4 jaar?) dan is hij inderdaad in 15-20 minuten weer helemaal warm.
Kortom: Nog geen enkele behoefte aan gehad om hem ook op de warmwaterleiding aan te sluiten...
(wel heb ik boven op zolder een kogelkraan in de - nu ongebruikte - warmwaterleiding naar de keuken gezet)
De besparing is meer dan gedacht
Van 0,53kwh per dag naar 0,2kwh per dag, dat is dus een besparing van 0,33kwh / 62,25%
Op jaarbasis is dat dus 120kwh of ongeveer 60,-€
De 30€ aan materiaal kosten heb ik dus snel terug verdient
:strip_exif()/f/image/OFVvZFHcgOFAWflEmQk5p0pt.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 07-11-2022 19:49 ]
In de keuken daarom als proef een quooker in het keukenkastje gemonteerd. Dit bevalt prima in test opstelling, helaas past de lade van het gootsteenkastje er niet meer in. Dus ook nog een 10L Inventum modesto plintboiler geprobeerd, maar die past helaas niet onder de kastjes.
Dus oplossing die ik zie is toch bij het Quooker concept blijven, maar dan te kiezen voor een 3L boiler. Die vervolgens aansluiten als een Combi (niet als combi+). Dat de warmwatervoorziening dan maar beperkt is maakt niet uit eigenlijk. Voor het geval we emmers warm water nodig hebben kan dat in de garage gepakt worden.
Iemand het op die manier aansluiten van een 3L Quooker weleens geprobeerd?
(Ombouwen naar deurtje ipv treklade met prullenbak zou wellicht ook nog kunnen maar heeft niet de voorkeur. Lade aanpassen lukt ook niet en nabijgelegen kastjes bieden ook geen ruimte helaas)
[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 28-11-2022 20:54 ]
Ik heb een hap uit de lade van het keukenkastje gehaald en geen achterwand in het kastje. Dat was bij mij de beste oplossing. Maar er zijn ook minder diepe lades te krijgen.DopdeDouwer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:51:
Om onnodig gasverbruik te minimaliseren en vooral comfort te verhogen in de keuken heb ik de warmwaterleidingv in de keuken naar zolder afgekoppeld. Andere reden is lelijke leiding verloop door o.a. toilet op b.g.
In de keuken daarom als proef een quooker in het keukenkastje gemonteerd. Dit bevalt prima in test opstelling, helaas past de lade van het gootsteenkastje er niet meer in. Dus ook nog een 10L Inventum modesto plintboiler geprobeerd, maar die past helaas niet onder de kastjes.
Dus oplossing die ik zie is toch bij het Quooker concept blijven, maar dan te kiezen voor een 3L boiler. Die vervolgens aansluiten als een Combi (niet als combi+). Dat de warmwatervoorziening dan maar beperkt is maakt niet uit eigenlijk. Voor het geval we emmers warm water nodig hebben kan dat in de garage gepakt worden.
Iemand het op die manier aansluiten van een Quooker weleens geprobeerd?
(Ombouwen naar deurtje ipv treklade met prullenbak zou wellicht ook nog kunnen maar heeft neit de voorkeur.)
A'dam PVOutput
Ik heb onze Quooker combi (flex kraan) in de kast ernaast gezet. Ik heb een gat in de bodem van de kast gemaakt zodat hij op de grond staat en een (losse) ombouw van wat meubel planken resten er omheen gezet. Daardoor past er nog een plank boven. De meegeleverde slagen waren lang genoeg in mijn geval, maar je kan ook langere slagen bestellen via de Quooker site.DopdeDouwer schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:51:
Om onnodig gasverbruik te minimaliseren en vooral comfort te verhogen in de keuken heb ik de warmwaterleidingv in de keuken naar zolder afgekoppeld. Andere reden is lelijke leiding verloop door o.a. toilet op b.g.
Iemand het op die manier aansluiten van een Quooker weleens geprobeerd?
(Ombouwen naar deurtje ipv treklade met prullenbak zou wellicht ook nog kunnen maar heeft neit de voorkeur.)
Ben ik ook wel benieuwd naar. De grotere versies zouden stanby al vrij weinig verbruiken (gem 10W/u als ik het goed herinner), ben er vanuitgaan dat de 3L dat minstens kan evenaren.Farabi schreef op maandag 28 november 2022 @ 16:52:
hoeveel verbruikt nu zo'n quooker van 3 liter per maand? ik heb er geen zicht op.
Staat in iedergeval wel beschreven in dit topic