Quooker en boilers stroombesparing

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

ocaj schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Staat me iets van bij dat de Quooker-combiswitch nog iets speciaals heeft, zodat je nog wel kokend water kunt tappen als de vaatwasser bezig is.
Warm/koud water gaat puur op waterdruk, maar volgens mij is er voor het kokend water iets met een magneetklepje (?) waar een beetje stroom voor nodig is. De Quooker combiswitch geeft een signaal aan de Quooker zodat alleen het verwarmen onderdrukt wordt, maar de rest wel blijft werken.

(maar kan ook zijn dat ik het me niet goed herinner en het een marketing-verhaal is en de goedkopere switches ook werken).
Quooker werkt ook gewoon zonder stroom, maar maakt dan alleen het water niet meer warm.
Maar met stroom eraf krijg ik ook nog gewoon warm water zolang het erin zit. Wordt wel steeds kouder.
Als ik hem uit heb gezet voor de vakantie, maar wil na installeren fietsendrager handen wassen, heb ik nog gewoon heet water. Kan zelfs de thermoskan nog vullen met kokend water.

Dus volgens mij exact dezelfde schakelaar. Moet ook wel omdat er alleen een 230v stekker aan zit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:51

ericplan

5180 Wp PV

De nieuwere Quooker heeft een magneetventiel en dat ventiel werkt niet zonder 230V.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:41:
[...]

Quooker werkt ook gewoon zonder stroom, maar maakt dan alleen het water niet meer warm.
Maar met stroom eraf krijg ik ook nog gewoon warm water zolang het erin zit. Wordt wel steeds kouder.
Als ik hem uit heb gezet voor de vakantie, maar wil na installeren fietsendrager handen wassen, heb ik nog gewoon heet water. Kan zelfs de thermoskan nog vullen met kokend water.

Dus volgens mij exact dezelfde schakelaar. Moet ook wel omdat er alleen een 240v stekker aan zit.
Dat er alleen een 230V stekker aan zit wil niet zeggen dat er geen extra informatie overheen gaat (wel eens van powerline gehoord...?). Maar dat signaal zou dan wel een Quooker-specifiek signaal zijn en een reden om de originele Quooker-energieverdeler te kopen.

Zojuist even onderin in mijn keukenkastje gedoken (tja, nu wil ik het ook gewoon weten O-) ) en inderdaad: Zonder stroom komt er geen kokend water uit mijn Quooker. Warm (en koud) water uiteraard wel, zolang de voorraad strekt.

Zoals @ericplan aangeeft is dit mogelijk anders bij oudere Quookers. De mijne is een kleine 2 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ocaj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:19:
Zoals @ericplan aangeeft is dit mogelijk anders bij oudere Quookers. De mijne is een kleine 2 jaar oud.
Denk dat het van de kraan afhangt ipv de boiler. In de moderne kranen zit natuurlijk een stuk techniek om het interne omschakelen en zo te realiseren. Ik heb gewoon een aparte kraan voor kokend, die ik zo open draai (en dus ook zonder 230v water uit komt).

En ja, in theorie zou er een signaal via de 230 stekker kunnen gaan. Ik zou het heel raar vinden als ze dat zo zouden bouwen als ik eerlijk ben.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22:28
traders schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 06:10:
[...]
Die Quooker versie kost 90 euro.
Hier heb je 'm voor 63 euro (bij afhalen). https://www.bemmelenkroon.nl/merken/quooker/ev3-quoo/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Denk dat het van de kraan afhangt ipv de boiler. In de moderne kranen zit natuurlijk een stuk techniek om het interne omschakelen en zo te realiseren. Ik heb gewoon een aparte kraan voor kokend, die ik zo open draai (en dus ook zonder 230v water uit komt).
Dat zou kunnen, ik heb een Fusion-kraan met een COMBI+ reservoir. Voor mijn gevoel zit het magneetventiel wel in de boiler zelf en niet in de kraan. Maar met een aparte kraan werkt het vast anders.
En ja, in theorie zou er een signaal via de 230 stekker kunnen gaan. Ik zou het heel raar vinden als ze dat zo zouden bouwen als ik eerlijk ben.
Raar maar waar....

(dat het werkt had ik al eerder vastgesteld: als de vaatwasser lekker stookt (doorgaans zo'n 10-20 minuten, afhankelijk van programma), dan werkt alles prima en warmt de Quooker simpelweg niet bij. Nadat de vaatwasser klaar is met verwarmen dan gaat de Quooker aan de slag. Laag verbruik van de vaatwasser voor rondpompen van water gaat gelijktijdig met verwarmen van de Quooker, er zit dus wel iets van een drempelwaarde ingebouwd (100? 200? 500? Watt, niet onderzocht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ocaj schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:15:
(dat het werkt had ik al eerder vastgesteld: als de vaatwasser lekker stookt (doorgaans zo'n 10-20 minuten, afhankelijk van programma), dan werkt alles prima en warmt de Quooker simpelweg niet bij. Nadat de vaatwasser klaar is met verwarmen dan gaat de Quooker aan de slag. Laag verbruik van de vaatwasser voor rondpompen van water gaat gelijktijdig met verwarmen van de Quooker, er zit dus wel iets van een drempelwaarde ingebouwd (100? 200? 500? Watt, niet onderzocht).
Die zit er in al dat soort stopcontacten. Oorspronkelijk om een droger en wasmachine op 1 groep te zetten.
Geloof niet dat er een extra communicatiesignaal tussen het stopcontact en de Quoocker zit wat dan via de 230v stekker verstuurd wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 16-07-2020 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:23:
[...]

Die zit er in al dat soort stopcontacten. Oorspronkelijk om een droger en wasmachine op 1 groep te zetten.
Geloof niet dat er een extra communicatiesignaal tussen het stopcontact en de Quoocker zit wat dan via de 230v stekker verstuurd wordt.
Nieuwe Quookers hebben een magneetventiel, alleen op de kokendwateraansluiting. Dat ventiel zit ingebouwd onder de rode deksel. Op de kranen zit tegenwoordig een ring met een drukcontact. Twee keer indrukken en dan draaien bedient het magneetventiel. De koppeling is laagspanning met een snoertje en een plugje, alleen net iets anders als op de oude Quookers.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:49:
[...]

Nieuwe Quookers hebben een magneetventiel, alleen op de kokendwateraansluiting. Dat ventiel zit ingebouwd onder de rode deksel. Op de kranen zit tegenwoordig een ring met een drukcontact. Twee keer indrukken en dan draaien bedient het magneetventiel. De koppeling is laagspanning met een snoertje en een plugje, alleen net iets anders als op de oude Quookers.
Mmmm.. dat zou betekenen dat als mijn reservoir stuk gaat ik alles moet vervangen? Dat is niet fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Cyberpope schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:57:
[...]En ja, in theorie zou er een signaal via de 230 stekker kunnen gaan. Ik zou het heel raar vinden als ze dat zo zouden bouwen als ik eerlijk ben.
Dat kan betrekkelijk simpel hoor, als ze vb bij laagvermogenstand gewoon een diode ertussen zetten, wordt de helft van de wisselspanning doorgelaten en kan de boiler dat zeer eenvoudig detecteren en zijn verwarmingselement uitschakelen, terwijl de laagspanningskant nog voldoende voeding overhoud om magneetklep te schakelen.

Als iemand zo'n stekkerblok heeft en deze even wil openhalen, is dat met wat geluk zeer goedkoop in te bouwen in een ander stekkerblok.

[ Voor 10% gewijzigd door naftebakje op 16-07-2020 15:07 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:09:
[...]

Mmmm.. dat zou betekenen dat als mijn reservoir stuk gaat ik alles moet vervangen? Dat is niet fijn.
Ik heb bij een oude quooker wel eens een onderhoudsset besteld, en kreeg toen eigenlijk alles van het reservoir behalve de cilinder zelf nieuw. Dus hele mechaniek + verwarmingselement etc was allemaal nieuw en dat voor 120e oid. Vond het geen geld als ik zag wat ik kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-07 23:22
Ik ben na het plaatsen van een slimme meter aan het kijken waar de grootste verbruikers in mijn huis zitten. Kan het zijn dat onderstaand door de Quooker veroorzaakt wordt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-kfs1VUbmdp8njmm5T8yeBWs0w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YvC5G6ElMRAzU1gfqdcAhasP.png?f=fotoalbum_large

De piek is vrij kort, denk max 10 sec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja. Dat lijkt erg op mijn quooker in de nacht. Maar die komt boven de 2000watt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Je schaal klopt niet helemaal (maar ik weet niet hoe vaak je slimme meter een update stuurt?), maar het patroon is herkenbaar. Als je de Quooker niet gebruikt doet hij zo'n 2 a 3 keer per uur een kort piekje van 2200W. Net iets minder dan 10 sec.

Eerst vond ik het een wat vreemde aanpak, maar hij is wel logisch: Je mag een zekering tot 10 seconde met een factor 2 overbelasten. Door piekjes van max 10 sec. te geven is de kans veel kleiner dat je hoofdzekering eruit knalt als je toevallig ook nog de oven, vaatwasser en wasmachine aan had staan....

O ja, als je in de keuken zit kun je het ook zien trouwens: De rode ring gaat op het moment van die pieken zo'n 10 seconde aan om aan te geven dat hij aan het opwarmen is.

[ Voor 13% gewijzigd door ocaj op 28-07-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cupra4
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-07 23:22
Cyberpope schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:19:
Ja. Dat lijkt erg op mijn quooker in de nacht. Maar die komt boven de 2000watt uit.
Ik zal eens kijken als het donker is. Waarschijnlijk scheen de zon net een beetje en werd er 1000W gecompenseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:21

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Weet niet of het dusdanig kort is dat de piek in Domoticz wordt weggesnoept, maar bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HLPCTTSzjGzsJMrPeoISOViW3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cEIzKaG2jkSIoEiIwD5svXbL.png?f=fotoalbum_large

ik weet het, er moet nog ergens een forse besparing mogelijk zijn

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-07-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 10:19:
Heb je nog een 3kW-element? Want dat kan ook. Nieuwe zijn allemaal 2,2kW.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
Hier een 3kW Quooker, gebruikt +- 2800 watt in de praktijk. Springt in rust ieder uur even aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdpMbiK6hpPV2hXwcQy3i_GhKpA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XNkAbRxOGfenO24Hxfsh3gi4.png?f=fotoalbum_large
MikeyMan schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:34:
Weet niet of het dusdanig kort is dat de piek in Domoticz wordt weggesnoept, maar bij mij ziet het er zo uit:

[Afbeelding]

ik weet het, er moet nog ergens een forse besparing mogelijk zijn
Meting is inderdaad lastig door de korte pieken. Tasmota o.a. kan het bijna niet meten door de minimale tijd van 10 seconden tussen metingen, dan kan zomaar de piek gemist worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
cupra4 schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 16:29:
[...]

Ik zal eens kijken als het donker is. Waarschijnlijk scheen de zon net een beetje en werd er 1000W gecompenseerd.
Dat klinkt inderdaad logisch, omdat je de data uit je slimme meter in de grafiek hebt staan en niet een verbruiksgrafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

JT

VETAK y0

Ik vond het vrij irritant dat we na het eten geen thee konden pakken met die power switch dus heb ik er een gewoon stekkerblok tussen gezet :P Vaatwasser aan en bij de momenten in het programma dat hij verwarmt (op het display te herkennen aan een specifiek icoon en ook resterende tijd waarbij we voorheen geen kokend water hadden) flink kokend water gepakt. Geen centje pijn 8) Er klapte niks uit. Ik vind het mooi zo.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Ja, je mag een zekering flink overbelasten voor relatief lange tijd voor die uitvalt (trek 30A door een zekering van 20A, dan valt ie binnen 1 uur uit...). Je wil beveiligen tegen kortsluiting, dan is de stroom hoger en valt ie meteen uit, en ook tegen oowarmen van de draad in de muur, die kan wat hebben dus dat gaat trager.
Daardoor dat dingen die teveel stroom trekken vaak wel lukken, de vaatwas gaat niet constant maximaal verwarmen en de quooker is ook in een tiental minuten warm.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

JT schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:16:
Ik vond het vrij irritant dat we na het eten geen thee konden pakken met die power switch dus heb ik er een gewoon stekkerblok tussen gezet :P Vaatwasser aan en bij de momenten in het programma dat hij verwarmt (op het display te herkennen aan een specifiek icoon en ook resterende tijd waarbij we voorheen geen kokend water hadden) flink kokend water gepakt. Geen centje pijn 8) Er klapte niks uit. Ik vind het mooi zo.
Raar, dan werkt mijn switch anders denk ik. Heb gewoon kokend water wanneer de vaatwasser draait. Gebruik zo'n originele van Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Beekforel schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:35:
[...]

Raar, dan werkt mijn switch anders denk ik. Heb gewoon kokend water wanneer de vaatwasser draait. Gebruik zo'n originele van Quooker.
Hangt van je kraan af. Ik heb ook nog een oudere en die geeft ook gewoon kokend water met stroom eraf (zolang de boiler heet is natuurlijk!). Nieuwe versies doen niets zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Beekforel schreef op zondag 1 november 2020 @ 21:35:
[...]

Ik heb een goedkope van praxis.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

naftebakje schreef op zondag 1 november 2020 @ 20:42:
Ja, je mag een zekering flink overbelasten voor relatief lange tijd voor die uitvalt (trek 30A door een zekering van 20A, dan valt ie binnen 1 uur uit...). Je wil beveiligen tegen kortsluiting, dan is de stroom hoger en valt ie meteen uit, en ook tegen oowarmen van de draad in de muur, die kan wat hebben dus dat gaat trager.
Daardoor dat dingen die teveel stroom trekken vaak wel lukken, de vaatwas gaat niet constant maximaal verwarmen en de quooker is ook in een tiental minuten warm.
Het beperkt zich in die tijd tot een paar koppen thee :) Maar ik wist niet dat er zoveel marge op zat.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 12:29

Videopac

Rommelt wat aan.

Het nadeel van een keukenboiler is dat je keukenkraan na enige tijd steeds stroever gaat / moeilijker te doseren is. Dat komt door de extra kalkaanslag t.g.v. de snelle temperatuurswisseling, vermoed ik.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
JT schreef op zondag 1 november 2020 @ 22:08:
[...]

Ik heb een goedkope van praxis.
Tja, die is wel goedkoop, maar geen goede koop... Hij doet het namelijk niet met een (moderne) Quooker, zoals je gemerkt hebt.
Met een originele Quooker powerswitch kun je prima theewater tappen tijdens het verhitten van het vaatwasprogramma.

Op de prijs van een Quooker (echt goedkoop vond ik dat niet...), zou ik ook niet die paar tientjes bezuinigen met een praxis-powerswitc. Zet er gewoon een originele tussen van Quooker zodat alles gewoon veilig werkt zonder dat je ergens rekening mee hoeft te houden of op hoeft te letten of er niks overbelast raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry_kriele
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 29-01 14:56
Beste tweakers!

Ik heb een Quooker combi (oud model zonder magneetklep) op mplaats gekocht en aangesloten op een Itho Daalderop 3in1 kraan. Met het verloopje m10/m12 van e_lion. Na een hoop geklungel (alle aansluitingen lekten en zijn verschillende maten) werkt het prima: Koud, warm en kokend uit 1 kraan.

Nu het stroomverbruik: ik hoor m eigenlijk heel vaak aanslaan, ook als ik niet net getapt heb. Gemeten en kom op circa 40W rustverbruik, waar 10W is beloofd. Dat is teveel.

Dan zijn er 2 mogelijke oorzaken: er lekt warm water of alleen warmte. Warm waterlekkage kan ik niet vinden, dus het moet warmte zijn, Het vat is gewoon koud, prima.
Maar ik vind nu vooral dat het mengventiel voortdurend heet is, ook als ik meteen in de ochtend voel en er dus zeker niet recent water getapt is.

Mijn vragen (ik heb het niet kunnen vinden in dit forum)
* is de normale temperatuur van het mengventiel bij anderen wel koud? Niet als net warm water is getapt natuurlijk, maar als het een tijd niet gebruikt is. Bij mij is-ie continu te heet om lang aan te raken
* is dit een bekend probleem met een bekende oplossing

Dank voor jullie tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@harry_kriele Hier even aan het mengventiel gevoeld, maar dat is gewoon koud, net als de inlaatcombinatie. Heb je de Quooker wel achter een inlaatcombinatie aangesloten?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:40
Beste tweakers, ben ook druk bezig met stroom besparen. Huidige verbruik is 9.000 kWh, vijver en jacuzzi helpen niet echt mee. ;) Nu hebben we de koelkast al vervangen door een zuiniger model wat enkele honderden kWh bespaart, maar het kriebelt nu om verder te zoeken. Alle resterende halogeenverlichting wordt binnenkort vervangen door LED. Maar een mogelijke andere boosdoener is onze Itho Daalderop 5L close-in boiler. Deze heeft in een week 17 kWh verbruikt, wat volgens mij veel te veel is voor dit model. We tappen denk ik twee-drie keer per dag warm water, handen wassen en pannen afspoelen. Wat zou dit hoge verbruik kunnen verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 05-07 11:57

Gerco-M

mijn tornado res.

frankpaul1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:19:
Beste tweakers, ben ook druk bezig met stroom besparen. Huidige verbruik is 9.000 kWh, vijver en jacuzzi helpen niet echt mee. ;) Nu hebben we de koelkast al vervangen door een zuiniger model wat enkele honderden kWh bespaart, maar het kriebelt nu om verder te zoeken. Alle resterende halogeenverlichting wordt binnenkort vervangen door LED. Maar een mogelijke andere boosdoener is onze Itho Daalderop 5L close-in boiler. Deze heeft in een week 17 kWh verbruikt, wat volgens mij veel te veel is voor dit model. We tappen denk ik twee-drie keer per dag warm water, handen wassen en pannen afspoelen. Wat zou dit hoge verbruik kunnen verklaren?
Heb je gemeten hoeveel deze gebruikt op standby en bij piekverbruik? Als je standby verbruikt hebt weet je hoeveel dit per week is zonder dat je water tapt. Dan is het restant aan Kwh dus je warm water gebruik.

Standby verbruik meten is het makkelijkste denk ik door een dag te meten zonder dat je warm water tapt.

Bij een Quooker is het standby verbruik wel minder denk ik, maar per liter warm water gaat het denk ik op hetzelfde neer komen. COP is immers=1 voor alle merken.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankpaul1
Gerco-M schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:51:
[...]

Heb je gemeten hoeveel deze gebruikt op standby en bij piekverbruik? Als je standby verbruikt hebt weet je hoeveel dit per week is zonder dat je water tapt. Dan is het restant aan Kwh dus je warm water gebruik.

Standby verbruik meten is het makkelijkste denk ik door een dag te meten zonder dat je warm water tapt.

Bij een Quooker is het standby verbruik wel minder denk ik, maar per liter warm water gaat het denk ik op hetzelfde neer komen. COP is immers=1 voor alle merken.
Dit zou ik in principe ook kunnen doen door nachtverbruik te monitoren toch? En dat te extrapoleren naar 24 uur. Ga ik vanavond even mee bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:12
frankpaul1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:19:
Wij hebben dezelfde, is normaal verbruik voor dit model. Ik zet hem 's-nachts wel uit, scheelt iets, zit nu op 13 a 14 kWh per week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
13-17kWh per week? 8)7

Mijn 7 liter Quooker deed volgens een Sonoff Pow 26 watt gemiddeld afgelopen week. Dat is dus ~4,5kWh in een week. Energiemeter tussen stekker en stopcontact van begin dit jaar zegt 86kWh totaal in 3 maanden waar ik volgens mij nog wat onderhoud aan de Quooker heb gepleegd en hem dan volledig leeg heb getapt en opnieuw heb opgewarmd.

Vanmorgen tussen 00.00 en 12.00 zat het op zo'n 10 watt gemiddeld, zonder gebruik. Klopt ook ongeveer met de €0,05 per dag die Quooker zelf als standy kosten aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
ericplan schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:39:
@harry_kriele Hier even aan het mengventiel gevoeld, maar dat is gewoon koud, net als de inlaatcombinatie. Heb je de Quooker wel achter een inlaatcombinatie aangesloten?
Zelfde hier inderdaad, gemiddelde verbruik is ook gewoon 10 watt.

@harry_kriele Hoor je de Quooker soms borrelen? In mijn geval was de terugslagklep van de inlaatcombinatie kapot waardoor het hete water terug de koudwaterleiding in kon stromen en de druk daardoor niet op kon lopen. Water gaat dan koken en dat hoor je borrelen. Inlaatcombinatie kan dan ook warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

frankpaul1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]

Dit zou ik in principe ook kunnen doen door nachtverbruik te monitoren toch? En dat te extrapoleren naar 24 uur. Ga ik vanavond even mee bezig.
Ja dat kan ook, maar langere periode is natuurlijk betrouwbaarder. Ook even opletten dat je niet begint met monitoren net nadat je water gebruikt hebt, want dan is ie het water nog weer aan het opwarmen voordat ie in standby gaat.

Laat even weten hoeveel het standby gemiddeld is, ik ben wel benieuwd!

Sommige mensen vertellen hoe weinig hun inbouw boiler / quooker aan stroom verbruikt per week maar dan denk ik ja gebruik je hem eigenlijk wel eens? Puur standby verbruik van de Quooker zelf bv is maar ca 1.5 kwh per week als de specificaties kloppen. Alle verbruik daarboven is dan "gebruik".

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Meubelmaker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:26
frankpaul1 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]

Het verbruik van mijn Quooker Combi+, in juni 2020 geplaatst, wordt gemeten door mijn Fritzbox en wordt gebruikt voor heet water (60°C) om ouderwets af te wassen, (corona-) handen te wassen en kokend water om eten te koken en veel koppen thee te zetten. We zijn trouwens maar met z'n tweeën en elke dag thuis. Daar is de door de Fritzbox berekende forecast ook op gebaseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mg9Y7TmkPDepw2LQpjuY_AI6imE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F2uLDge92JSj7a78p1jY7Sz3.jpg?f=fotoalbum_large.

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:42
Hier Quooker Combi in keuken (oa ter vervanging voor boiler), volop gebruik voor thee, koken etc. (niet afwas):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTv4dSPQcoCqy30h3Hq66c6t7gY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MwtivmDMIqHp9DRdtI8AB3kl.jpg?f=fotoalbum_large

5€/maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meubelmaker
JPDeckers schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:11:
Hier Quooker Combi in keuken (oa ter vervanging voor boiler), volop gebruik voor thee, koken etc. (niet afwas):

[Afbeelding]

5€/maand
Afwassen kost me dus circa € 20 per jaar :O

Opel Ampera-e, Zappi V2 1F32A, 10x250Wp Solar, SMA 2100TL, Remeha Calenta 40C CW5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Meubelmaker schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:20:
[...]

Tot zover de tvt van een vaatwasser. Nog even los van de tijdsbesparing.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

Meubelmaker schreef op woensdag 25 november 2020 @ 20:20:
[...]

Nou mijn Miele vaatwasser zit op 1.60 kwh per beurt dus per jaar gebruikt die ook E120 aan stroom dus jij bespaart wel degelijk hoor!! ;)

Stroom tenminste, tijd weet ik nog zo niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankpaul1
Gerco-M schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:15:
[...]

Laat even weten hoeveel het standby gemiddeld is, ik ben wel benieuwd!
Verbruik in standby is 1.1 kWh per dag. Dus wel behoorlijk meer dan een Quooker. Maar een Quooker past hier niet in de keuken ivm horizontale kraan. Dus alternatief is een nieuwe close-in boiler kopen, maar de terugverdientijd is dan wel heel lang...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M

Gerco-M

mijn tornado res.

frankpaul1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:43:
[...]

Verbruik in standby is 1.1 kWh per dag. Dus wel behoorlijk meer dan een Quooker. Maar een Quooker past hier niet in de keuken ivm horizontale kraan. Dus alternatief is een nieuwe close-in boiler kopen, maar de terugverdientijd is dan wel heel lang...
Okee dan vermoed ik dat het ding gewoon een boel warmte verliest en daar je stroom heen gaat. Afhankelijk van ruimte en opties kan je proberen of je deze unit zelf verder kan isoleren. Rol er een paar keer wat glaswol omheen, of enige andere meer vriendelijke isolatie materiaal. Een beetje helpt al, maar hoe meer hoe beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry_kriele
ericplan schreef op zondag 22 november 2020 @ 13:39:
Zie nu pas de reacties: jahoor ik heb gewoon een inlaatcombinatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry_kriele
PeeVv schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:08:
[...]

Zelfde hier inderdaad, gemiddelde verbruik is ook gewoon 10 watt.

@harry_kriele Hoor je de Quooker soms borrelen? In mijn geval was de terugslagklep van de inlaatcombinatie kapot waardoor het hete water terug de koudwaterleiding in kon stromen en de druk daardoor niet op kon lopen. Water gaat dan koken en dat hoor je borrelen. Inlaatcombinatie kan dan ook warm worden.
Ik heb m nog niet horen borrelen, maar ik zal nog eens goed luisteren. Zit er ook een terugslagklep in het mengventiel? Want ik denk dat-ie aan het circuleren is over het mengventiel kokend water eruit en koud weer terug. Dan wordt het mengventiel een soort radiator en de quooker de CV ketel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:15
Hopelijk niet teveel offtopic.

Ik wil een tweedehands Quooker aanschaffen. Weet iemand hoe ik het verschil zie tussen de oude en nieuwe versies? De nieuwe heeft een magneetklep?. Zie aan de buitenkant weinig verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

peligro2k schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:27:
Hopelijk niet teveel offtopic.

Ik wil een tweedehands Quooker aanschaffen. Weet iemand hoe ik het verschil zie tussen de oude en nieuwe versies? De nieuwe heeft een magneetklep?. Zie aan de buitenkant weinig verschil.
De nieuwe rode kap heeft een flinke puist waar de wateraansluiting zit. De rode kap van de oude versie is rond.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:15
ericplan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:49:
[...]

De nieuwe rode kap heeft een flinke puist waar de wateraansluiting zit. De rode kap van de oude versie is rond.
Thanks. Dit is dan volgens mij het oude model?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr5zt1z_3acDftAIhxdO8Gfzm3c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QKaUp7cA48B043C4nj3Nu3jC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhZ6EEtrCNP6sFycGjYsrq9zR04=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LUZE0MCXaIjr2PbXBUWzCPZZ.png?f=fotoalbum_large

Valt me ook op dat ik maar 1 waterslang zie, en op andere foto’s vaak meerdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Je ziet er maar 1 omdat er ook alleen de kokend water kraan is die je ziet. Deze kraan moet dus naast de normale kraan geïnstalleerd worden volgens mij.

Maar zeker zijn doe ik niet, zou dan een foto van de aansluitingen moeten hebben. Hij is net weer anders als de mijne die echt een oude is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
17 kWh per week kan prima met gebruik
Meubelmaker schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:58:
[...]

Het verbruik van mijn Quooker Combi+, in juni 2020 geplaatst, wordt gemeten door mijn Fritzbox en wordt gebruikt voor heet water (60°C) om ouderwets af te wassen, (corona-) handen te wassen en kokend water om eten te koken en veel koppen thee te zetten. We zijn trouwens maar met z'n tweeën en elke dag thuis. Daar is de door de Fritzbox berekende forecast ook op gebaseerd.

[Afbeelding].
Huh, je Fritzbox die verbruik meet? Hoe dan? Wat voor Fritzbox?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

peligro2k schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 08:59:
[...]

Thanks. Dit is dan volgens mij het oude model?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Valt me ook op dat ik maar 1 waterslang zie, en op andere foto’s vaak meerdere.
Dit is een nieuwe, maar hij wijkt wel af. De kranen hebben tegenwoordig geen greep meer. Alleen een ring die je 2x kort moet indrukken om de magneetklep te activeren. Zie ook geen mengventiel. Misschien dat deze Quooker alleen voor kokend water werd gebruikt?

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 19-12-2020 09:42 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meubelmaker
kabeltjekabel schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:29:
Huh, je Fritzbox die verbruik meet? Hoe dan? Wat voor Fritzbox?
Ja hoor, ik heb meerdere van deze uitbreidingen. https://nl.avm.de/producten/fritzdect/fritzdect-200/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

frankpaul1 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:43:
[...]

Tnx, ook al is het een wat ouder topic.

Ivm verbouwing gaat de warmwaterleiding naar de keuken wss vervallen. Dus opzoek naar de meest efficiënte warmwatervoorziening in de keuken.
10L plintboiler (inventum) of Quooker combi staan op de shortlist. Waarbij het erop lijkt dat de Quooker wat efficiënter is, bovendien wat meer comfort.

Heb ook gezien dat mensen de 3L vaq boiler hebben omgebouwd. :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:34
DopdeDouwer schreef op zondag 21 februari 2021 @ 23:46:
[...]

Tnx, ook al is het een wat ouder topic.

Ivm verbouwing gaat de warmwaterleiding naar de keuken wss vervallen. Dus opzoek naar de meest efficiënte warmwatervoorziening in de keuken.
10L plintboiler (inventum) of Quooker combi staan op de shortlist. Waarbij het erop lijkt dat de Quooker wat efficiënter is, bovendien wat meer comfort.

Heb ook gezien dat mensen de 3L vaq boiler hebben omgebouwd. :S
Afhankelijk van je keuken situatie: bij ons is er direct naast de gootsten een hoekkast waarin draaicarrousel zit. De Quooker kon net achter de carrousel in de hoek. Wel wat lastiger met onderhoud maar geen ruimte hoeven opofferen in kasten. Ymmv.

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Eerst kom ik nog een vaatasser tegen dan.
Wel een optie misschien. Dan heb ik wel langere leidingen nodig.

Heb ook gezien dat de lade van de "vuilnisbakkast" vrij solide is en overgedimenioneerd. Ik kan wss zonder nadelig effect een stuk uit het achterschotje halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Klopt het dat een beetje plintboiler (gezien als meest energiezuinge variant) bijna 2x zoveel verbruikt tijdens standby dan een Quooker (10W/h vs. 18/20W/h)?

En iemand ervaring met het aansluiten van een 3L Quooker gebruiken als Combi (dus zonder warm waterleiding van de combiketel)? Dat zou moeten kunnen met het gebruiken van het juiste mengventiel.
Ik las dat je met de 7L Quooker zo'n 15L warm water kan maken. Dan redeneer ik dat 3L overeenkomt met ca 6L wam water.

Veel warm water gebruiken wij alleen met afwassen van pannen, de rest handen wassen etc. Maar met minder kunnen we waarschijnlijk ook wel af, wellicht dat 5 à 6 net wat te weinig is. Ben benieuwd of iemand dat al geprobeerd heeft.

Voor een grote emmer "sop met heet water" kan ook de kraan in de garage gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJK
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:12

AJK

...

DopdeDouwer schreef op maandag 1 maart 2021 @ 17:39:
Klopt het dat een beetje plintboiler (gezien als meest energiezuinge variant) bijna 2x zoveel verbruikt tijdens standby dan een Quooker (10W/h vs. 18/20W/h)?

En iemand ervaring met het aansluiten van een 3L Quooker gebruiken als Combi (dus zonder warm waterleiding van de combiketel)? Dat zou moeten kunnen met het gebruiken van het juiste mengventiel.
Ik las dat je met de 7L Quooker zo'n 15L warm water kan maken. Dan redeneer ik dat 3L overeenkomt met ca 6L wam water.

Veel warm water gebruiken wij alleen met afwassen van pannen, de rest handen wassen etc. Maar met minder kunnen we waarschijnlijk ook wel af, wellicht dat 5 à 6 net wat te weinig is. Ben benieuwd of iemand dat al geprobeerd heeft.

Voor een grote emmer "sop met heet water" kan ook de kraan in de garage gebruikt worden.
Lang geleden had ik een naar Combi omgebouwde 3L Quooker. Dat is nog al een gepruts omdat je binnenwerk (serviceonderdeel) van een Combi in een 3L moet zien te krijgen. De lengte van het verwarmingselement is anders en de uitlijning van de verschillende onderdelen is erg lastig. Je hebt dan ook een extra slang voor warm water waarvoor je een weg naar buiten moet maken. In theorie kan het dus, in de praktijk niet zonder alles geheel opnieuw op te bouwen.

In het gebruik is voor handen wassen prima, even een pan afwassen lukt ook nog maar dat is het dan wel.

[ Voor 3% gewijzigd door AJK op 01-03-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ok goed om te weten, ik dacht dat het een kwestie was van de appendages van een combi gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Even gerekend, verschil tussen Quooker en Boiler is klein, maar het verschil tussen verwarmen van het tapwater dmv elektra of met gas is erg groot wel.
Zit er nu ergens een fout in de berekening? 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFvt3f9toJkwDINcpGfGVrETaKM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/inaZbw8kQsgAaVO94Y8842os.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeeVv
DopdeDouwer schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:12:
Even gerekend, verschil tussen Quooker en Boiler is klein, maar het verschil tussen verwarmen van het tapwater dmv elektra of met gas is erg groot wel.
Zit er nu ergens een fout in de berekening? 8)7

[Afbeelding]
1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Oftewel gas kost 73/9,769 = 7,4 cent per kWh waar elektriciteit 20,5 cent per kWh kost (als ik jouw cijfers aanhoud). Gas is dus gewoon relatief goedkoop. Quooker is vooral heer en meester op het gebruiksgemak, want voor velen het prijsverschil waard maakt.

overigens zit er een fout bij de kosten van gas, de €11 wordt niet meegerekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Je mist ook aanschaf/afschrijving bij gas? En onderhoud van de cv ketel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Met de Quooker heb je geen waterkoker nodig. Scheelt een apparaat in aanschaf en onderhoud.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:21:
Met de Quooker heb je geen waterkoker nodig. Scheelt een apparaat in aanschaf en onderhoud.
Nou... op het totaal bedrag van een Quooker slaat dat nog geen deuk in een pakje boter.
En alleen al van mijn onderhoudsset voor mijn Quooker, kan ik 4x een waterkoker kopen, die ik niet in deze zelfde periode zou versluiten. Maar oke.

Ik zou hem niet willen missen mijn Quooker.

[ Voor 16% gewijzigd door Cyberpope op 09-03-2021 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Het gaat om een poging tot een eerlijke vergelijking, dan hoort het er gewoon bij. En wil die Quooker ook voor geen goud kwijt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ericplan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:33:
Het gaat om een poging tot een eerlijke vergelijking, dan hoort het er gewoon bij. En wil die Quooker ook voor geen goud kwijt.
Maar dan moet de kosten voor het onderhoud bij de Quooker er ook in.

En vergis je niet, je gaat ook gewoon meer kokend water gebruiken omdat het kan.
Pannetje afwassen, tomaten pellen, etc. Het simpel feit dat je het zo bij de hand hebt, maakt dat je het meer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Beekforel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 07:31:
Je mist ook aanschaf/afschrijving bij gas? En onderhoud van de cv ketel?
Die kosten heb ik sowieso omdat ik mijn huis en douchewater moet verwarmen.
ericplan schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:21:
Die zit er bij de quooker berekening ook niet bij. Waterkoken doe je met de quooker.
PeeVv schreef op maandag 8 maart 2021 @ 22:24:
[...]

1 m3(n) komt overeen met 35,17 MJ/3,6 MJ= 9,769 kWh

Oftewel gas kost 73/9,769 = 7,4 cent per kWh waar elektriciteit 20,5 cent per kWh kost (als ik jouw cijfers aanhoud). Gas is dus gewoon relatief goedkoop. Quooker is vooral heer en meester op het gebruiksgemak, want voor velen het prijsverschil waard maakt.

overigens zit er een fout bij de kosten van gas, de €11 wordt niet meegerekend
tnx voor de heads up x2.

[ Voor 38% gewijzigd door DopdeDouwer op 09-03-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:11

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je schrijft de cvketel niet af, maar je betaalt op z'n minst onderhoud en/of huur.
Ook heeft een cvketel stand-by verbruik, vaak 10W continu en meer als hij verwarmt (zeker met pomp).
Tapwater verwarmen doet hij minder efficiënt omdat ie dan volle bak werkt.
Zit er een boilertje in de cvketel dan geeft dat extra verbruik.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_muller
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:02
Cyberpope schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:
[...]

Nou... op het totaal bedrag van een Quooker slaat dat nog geen deuk in een pakje boter.
En alleen al van mijn onderhoudsset voor mijn Quooker, kan ik 4x een waterkoker kopen, die ik niet in deze zelfde periode zou versluiten. Maar oke.
Wat zijn de kosten dan van zo'n onderhoudsset en hoelang doe je daar mee? Hier zat de Quooker al in het huis waar we nu een jaar wonen. Nog geen onderhoud gepleegd naast het ontkalken van het filtertje aan de uitloop van de kraan. Zou ook niet weten wat/hoe er nog meer gedaan moet worden.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Volgens de regels elke 2 a 3 jaar en ik heb een oude Quooker en volgens mij zijn die rond de 125 euro.
Maar je kunt allemaal vinden de de site van Quooker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Cyberpope schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:42:
Volgens de regels elke 2 a 3 jaar en ik heb een oude Quooker en volgens mij zijn die rond de 125 euro.
Maar je kunt allemaal vinden de de site van Quooker.
"Daarnaast adviseren we je om gemiddeld eens in de vijf jaar een onderhoudsbeurt uit te voeren (afhankelijk van de waterhardheid in jouw regio. Misschien heb je een complete onderhoudsset nodig, maar wellicht kun je ook volstaan met het vervangen van je HiTAC®-filter. "

Elke 2-3 jaar €125 is dus zeker niet aan de orde (gelukkig). Iedere 5 jaar moet het filter vervangen worden à €30. Verder hoef je eigenlijk niet veel te doen. Die €125 is voor een compleet nieuw binnenwerk, die hoef je zeker niet elke 2-3 jaar te vervangen. Eigenlijk alleen wanneer deze kapot gaat. Mijn binnenwerk heb ik na zo'n 15 jaar pas vervangen voor een tweedehandsje van marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gelukkig 1x in de 5 jaar. Maar
Service-set voor COMBI(+)-reservoirs die gekocht zijn vóór 01-2016
(Het serienummer begint met CC, CP, CCE, CPE, CCF of CPF)

€125 incl. verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Cyberpope schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 20:03:
Gelukkig 1x in de 5 jaar. Maar
[...]
Ja, dat is de prijs voor een compleet nieuw binnenwerk. Dat krijg je dit, maar ik snap niet helemaal waarom ze het aanraden om die preventief te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoobyD
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-03 19:21
Hmm toch eens naar kijken, hier al 5 jaar met volle tevredenheid een combi+, maar nog nooit naar onderhoud gekeken.... gelukkig hier zacht water :)
Overigens de kopjes thee het afgelopen jaar met thuiswerk, denk 6-8 per dag, ff snel tussendoor, nooit meer zonder 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-07 18:28
Mijn (rechthoekige) Grohe red uit 2014 is helemaal bovenin gaan lekken met nogal wat schade tot gevolg.
Ergens bovenin bij de pijl. Niet perse bij die T koppeling maar daar boven loopt er water uit.
Dat is nu de derde keer dat het mis gaat met dit ding.

Nu lekte dat ding behalve water ook veel warmte dus ik overweeg sterk 'm te vervangen.
Om die reden had ik de boiler al helemaal ingepakt met radiator folie

Wat ik zoek is een combi van kokend water en warm water met een klein reservoir

Is er uit oogpunt van zuinigheid nog een duidelijke winnaar ?
Ik las dat de Quooker Combi er goed vanaf komt, klopt dat ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMjwe88t-h7jkXoO4HKi9pjyQoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZbrh4MOMqGaGtrQGoTJMkdY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Woodski op 10-05-2021 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Woodski
Heb zelf ook lekkage gehad aan eenzelfde Grohe red. Bij mij begon de flex slang (die in je foto) zelf spontaan te druppen en was lek.

Heb nu een nieuwe grohe red duo aangesloten met nieuwe kraan.
Die blijft wel flink koeler, en verbruik is ook wat beter geworden.
Echter stroomt het kokend water wat minder. (heb nog niet de temperatuur ervan gemeten)
Ook het water "pruttelt" wat meer uit de kraan door de konstruktie van de kraan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Past de oude Grohe red kraan op de nieuw Grohe red boilar, de koppelingen lijken het zelfde.
En nog gekker, past de Grohe red kraan misschien gewoon op de Quooker boiler ?

Dus warm en kokend water
De koppelingen zullen wellicht passen maar kan je de boel dan bedienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Woodski
De nieuwe grohe red kraan heeft een elektrische aansluiting/knop om het kokend water te activeren.
Druk je die knop 3 sec in en dan eronder, dan hoor je een soort van relais schakelen in de boiler en komt er kokend water uit.
Dus is het niet uitwisselbaar met de oude kraan vermoed ik.

Of het op de quooker past weet ik niet.
De oude kokend water kraan van grohe heeft 3 aansluitingen, koud warm en kokend

Maar ik heb mijn oude grohe red nog staan eventueel.
De flex slang was slecht, de boiler zelf lekte niet.
Maar eerlijk gezegd vraag ik me af hoe lang hij nog zal meegaan.. (reeds 5 jaar oud)

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-05-2021 21:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Nieuwe Quooker heeft ook een elektrische bediening met een magneetventiel in de Quooker zelf. Kan me niet voorstellen dat het uitwisselbaar zou zijn. Bij de Quooker moet je twee keer kort drukken en dan draaien voor kokend water.

[ Voor 3% gewijzigd door ericplan op 10-05-2021 21:40 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

ericplan schreef op maandag 10 mei 2021 @ 21:39:
Nieuwe Quooker heeft ook een elektrische bediening met een magneetventiel in de Quooker zelf. Kan me niet voorstellen dat het uitwisselbaar zou zijn. Bij de Quooker moet je twee keer kort drukken en dan draaien voor kokend water.
Er bestaan ombouwsetjes voor, zodat je een ander merk kraan met een "mechanische kraan" kan gebruiken ipv Quooker kraan met elektrische afsluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
@ericplan Jij heb een oude toch zonder magneetventiel die ook niet slecht werkt mbt zuinigheid ?

@DopdeDouwer
Kom ik ook weg met een ouder model zonder ombouwset ?
Bijvoorbeeld deze
En hoe zie ik het verschil tussen een nieuwe en een oude ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/48kBbeT6GMpZmaE6R-npi3Oa8qs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZTQN2wzvSZlViTFUTOF7Wtdp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Woodski Ik had een oude, heb nu een nieuwe. De oude versie heeft een ronde deksel, de nieuwe versie heeft een uitstekende punt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Woodski schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:26:
@ericplan Jij heb een oude toch zonder magneetventiel die ook niet slecht werkt mbt zuinigheid ?

@DopdeDouwer
Kom ik ook weg met een ouder model zonder ombouwset ?
Bijvoorbeeld deze
En hoe zie ik het verschil tussen een nieuwe en een oude ?

[Afbeelding]
CC serienummers zijn altijd de oude. Daarnaast kan je op het typeplaatje een ander type zien bij die met magneetventiel. Zondermagneetventiel = Quooker Combi 3.0 (+), met magneetventiel is Quooker Combi (+) E. Die E zegt dat het een Quooker met magneetventiel is, idem bij de PRO3VAQ.

En zoals @ericplan aangeeft is het uiterlijk net iets anders.

Wat voor kraan heb je bij de Grohe Red? Is dat er eentje zonder elektrisch signaal en zonder magneetventiel in de boiler? Dan zou het in theorie moeten werken. Mijn 'oude' Quooker heb ik nu met een Itho 3-in-1 kraan in m'n keuken zitten.

Overigens is €150 voor een Quooker Combi 3.0 met overstortventiel en mengventiel een hele nette prijs, mits hij goed werkt. Wel even schoonmaken en een nieuw filter erin.

[ Voor 8% gewijzigd door PeeVv op 14-05-2021 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ja ik heb een Grohe red kraan, mooi ding.
Volledig mechanisch zonder elektrisch signaal
Ik zou die graag houden (als de slangen maar niet gaan lekken)

Dan zou ik voor 150 euro klaar zijn, dat is wel mooi.
En die oude combi + (zonder E) is dus ook redelijk zuinig (rond de 10 watt) ?

@ericplan Maakt het veel uit in verbruik tussen de nieuwe en oude ?
Want mijn Grohe was een enorm warmtelek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEsov6Sp_sC142jSYFLIdIcHQVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilgtdGZ1ctdWyMWp68wCOKhO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
In ruststand zijn de oude en nieuwe Quookers in theorie even zuinig, want het vat is exact hetzelfde. Pas bij gebruik zou de nieuwe Quooker iets zuiniger zijn omdat er minder stilstandverlies in de slangen is, maar zou me niks verbazen als dat verwaarloosbaar is.

Mijn oude Quooker doet zo'n 10 watt in ruststand, wat netjes volgens specificatie is. Het daadwerkelijke verbruik is natuurlijk afhankelijk van je gebruik. Heb een tijd geleden 86kWh in 3 maanden gemeten, wat bij 21 cent per kWh op zo'n €6 per maand komt. Had in die tijd wel vrij veel theedrinkers en ik eet veel pasta/rijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Bedankt @PeeVv , je heb me overtuigd :)
Ik ga proberen een "oude" combi + op de Grohe Red te klussen
We waren 100% tevreden met de eenvoudige kraan dus waarom niet.

En ook hier gebruiken we hem veel voor koffie, thee, pasta, rijst, groente, aardappels etc..
Nu zitten we 4 dagen te prutsen met een losse waterkoker dus we missen de kokend water kraan nogal

[ Voor 36% gewijzigd door Woodski op 14-05-2021 10:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Woodski schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 09:58:
Bedankt @PeeVv , je heb me overtuigd :)
Ik ga proberen een "oude" combi + op de Grohe Red te klussen
We waren 100% tevreden met de eenvoudige kraan dus waarom niet.

En ook hier gebruiken we hem veel voor koffie, thee, pasta, rijst, groente, aardappels etc..
Nu zitten we 4 dagen te prutsen met een losse waterkoker dus we missen de kokend water kraan nogal
Kijk ook even op de site van @MatthijsBoef, daar heb ik een verloopnippel gekocht van Itho naar Quooker, wellicht is dat bij jou ook nodig: https://lion-e.nl/nl/daalderop-naar-quooker/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Woodski We hebben een losse kraan voor kokend water op het aanrecht. Vanwege onze slow coffee. De nieuwe Quooker levert een fractie sneller kokend water, maar veel maakt het niet uit. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46Cdu0FW7ZSMULXGHpUDt7g_CV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTjYPdklTFVleUYZ5K4TpAr4.jpg?f=fotoalbum_large

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woodski
PeeVv schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 10:12:
[...]

Kijk ook even op de site van @MatthijsBoef, daar heb ik een verloopnippel gekocht van Itho naar Quooker, wellicht is dat bij jou ook nodig: https://lion-e.nl/nl/daalderop-naar-quooker/
Dat is een handige link, dank je wel !

@ericplan, wel mooi maar ik wil geen extra gat in het aanrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hoi, kan ik deze Quooker aansluiten zonder elektrische sturing ?
serienummer is CC dus het is geen E
Maar waarom zit daar dan een gaatje voor een plugje ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS11RL00yZPclDNIEGujpfJy4p0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9tHFfniW7bBWGq5yTXf9Pj48.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpZnPoS4AlCcMW9DwQajbMbdBBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mSNU2FSIimhVwWnFyu34mkN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dat is voor het rode ledje op de aparte kraan. Lijkt op een netvoedingsplugje. Nieuwe Quooker heeft een 3,5 mm audiojack. En ja, dit is een oude.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 15-05-2021 12:45 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
Jep, en de Quooker werkt perfect zonder dat daar iets aangesloten zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Nou ik heb een Quooker combi 3.0 gekocht

De koud water aanvoer van de Quooker is net als bij Grohe 8 bar en 1/2 duims
Niets aan doe, gewoon aankoppelen dus

De warm water van de Grohe is 3/8 net als de de Quooker maar de Quooker aansluiting is langer en past niet.
Ik heb een verloop van 3/8 naar 1/2 en dan weer 1/2 naar 3/8 liggen waarmee dat lijkt opgelost
Leertjes er tussen en het zou moeten lukken... Hoop ik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leUjsQYPS-EG_e-Lsiz1gmol07g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gY5UXpI4bPJpkfGvXgef2xI0.jpg?f=fotoalbum_large

De kokend water aansluiting is M12 en moet naar 3/8
Hiervoor ben ik bij @MatthijsBoef langsgeweest en hij denkt dat te kunnen maken.
Wat mooi om iemand te vinden die dat kan en wil doen :)

Ik weet alleen niet wat ik met dit (meng?) ventiel zou moeten doen ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZkv6FJ_BOnt83FlAG6DVJ2jojk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJuVrInSsHJ6UMNwKXjTHmlM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu een eenvoudig T-stuk en het overdruk ventiel van de Grohe red

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_7t6Ym_PdzBMSebg_4bwVCH9bM4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nrRx10OWk6Qj9yWYnKmbotJe.jpg?f=fotoalbum_large

De verkoper heeft de Quooker open gemaakt en hij zou binnen in redelijk schoon zijn.
Hij heeft niet op de filter gelet en ik denk ook de pakking niet vervangen
Dus voor de zekerheid gooi ik er een nieuwe filter en pakking in.

Zo te zien krijg ik naast een zuinigere boiler ook meteen een hoop ruimte terug in m'n keukenkastje _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pDjILpTMtoTwum_c3xxdVV-GGEM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U4JPClVDgGb0yjVYAsuMsSA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XmGzItFvV21a1SsdhZ3oZbFDrU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n32hLtDUJ72piEXsjzAWoEJg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door Woodski op 15-05-2021 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik hoop dat het niet erg is dat ik het topic een beetje heb gekaapt :)

Maar werkt een Quooker combi 3.0 zonder kraan ?
Ik heb de boiler aangesloten op het koude water en hem vol laten lopen met water tot het uit de kokend water aansluiting kwam. Daarna de warm en kokend water slangen hoog gehouden en in een emmer gedaan.
Als ik 'm aanzet gaat de rode Q aan en hoor ik een relais inschakelen
Na een tijd zie ik dik 2kw verbruik en gaat de warm water slang druppelen.
Maar kort daarna schakelt hij af en gebeurt er niets meer...

Ik kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met geen druk kunnen opbouwen

Zo ziet trouwens een gebruikte Quooker er van binnen uit die volgens de verkoper mooi schoon is van binnnen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vAuP0oP6GHk75OsInn91mZClrPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RppplEgPZuD7dM5kI2YTZFvz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door Woodski op 16-05-2021 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Woodski schreef op zondag 16 mei 2021 @ 12:49:
Ik hoop dat het niet erg is dat ik het topic een beetje heb gekaapt :)

Maar werkt een Quooker combi 3.0 zonder kraan ?
Ik heb de boiler aangesloten op het koude water en hem vol laten lopen met water tot het uit de kokend water aansluiting kwam. Daarna de warm en kokend water slangen hoog gehouden en in een emmer gedaan.
Als ik 'm aanzet gaat de rode Q aan en hoor ik een relais inschakelen
Na een tijd zie ik dik 2kw verbruik en gaat de warm water slang druppelen.
Maar kort daarna schakelt hij af en gebeurt er niets meer...

Ik kan me voorstellen dat het iets te maken heeft met geen druk kunnen opbouwen

Zo ziet trouwens een gebruikte Quooker er van binnen uit die volgens de verkoper mooi schoon is van binnnen

[Afbeelding]
Die rode Q bovenop is ook een aan/uit schakelaar. Misschien indrukken?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hij gaat aan en het verwarmt het water maar stopt heel snel.
De rode Q blijft dan gewoon aan..
Ik ga er vanuit dat het komt omdat er geen druk is of zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik ben er achter wat dit ding is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZkv6FJ_BOnt83FlAG6DVJ2jojk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJuVrInSsHJ6UMNwKXjTHmlM.jpg?f=fotoalbum_large

Het heet denk ik een Omschakelventiel/diverter
En het heeft te maken met omschalen tussen warm water van de CV of van de Quooker
In mijn geval niet interessant want ik wil geen warm van de CV (want te ver weg)

[ Voor 87% gewijzigd door Woodski op 18-05-2021 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb een Daalderop 120 ltr duo boiler en die wil ik schakelen met een tijdklok,
welke kan ik hiervoor gebruiken?

Ik heb een schakelklok geprobeerd die 3500 watt kan schakelen maar die verkoolde mijn stopcontact ik zoek nu een schakelklok die dit met gemak kan schakelen zonder oververhit te worden.

Iemand een tip voor mij?.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Flanky schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:54:
Ik heb een Daalderop 120 ltr duo boiler en die wil ik schakelen met een tijdklok,

Ik heb een schakelklok geprobeerd die 3500 watt kan schakelen maar die verkoolde mijn stopcontact ik zoek nu een schakelklok die dit met gemak kan schakelen zonder oververhit te worden.

Had je hem op het 1500W element? Of op de grotere 3250W? Meeste schakelklokken kunnen max 3000 dacht ik en als je wcd verbrand heeft dat meer met je wcd te maken waar hij wat meer aan "hangt" , goed geaard wcd waar hij stevig in zit nemen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:26

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

@Flanky Nog altijd een stopcontactschakelklok? Misschien iets professionelers als een DIN-rail schakelklok?
Afbeeldingslocatie: https://media.automation24.com/Artikelbilder/Shop158px/103811_2D_0001.jpg
https://www.automation24....d_vnVum7Z8gUaAjb5EALw_wcB

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HoppyF
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 11:42
Flanky schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 23:54:

Dit?
Gaat tot 16A 3500W
https://shop.shelly.cloud...mart-home-automation-1#51
Kun je ook het verbruik nog mee meten.

Of deze plug and play:
https://shop.shelly.cloud...-smart-home-automation#71
Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste