Quooker en boilers stroombesparing

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1058657
Je vaatwasser heeft een e-element en de quooker heeft een e-element, dus daar bespaar je niets mee.
Heb je ook 2 aparte groepen voor quooker en vaatwasser of ga je zo eentje toepassen?
https://www.hornbach.nl/s...T.tsrc=Preissuchmaschinen
Dan is het sowieso al het een of het ander.

Maar een quooker (of grohe red) is altijd een goed idee, en bespaart je gas en verspilling van water.
Kijk meteen ook naar een waterontharder :P

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-04-2018 13:10 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb de warmwaterleiding in de keuken ook afgesloten. Bij mij zit er ook iets van 10m leiding tussen keuken en de ketel op zolder. Vanwege overschot aan stroom vanuit de zonnepanelen een plintboiler geplaatst (Inventum Q5 boiler). Deze is 5L, voor handen wassen en twee pannen afwassen is dat voldoende voor ons.

Heb de flexibele slangen van de boiler nog wel geïsoleerd trouwens, daar trok best nog wat warmte vanuit het boilervat in.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2018 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik zou hem in elk geval niet op de vaatwasser aansluiten. Dat geeft weinig extra rendement. Beiden gevallen warm je op met electra. Kans is dat resultaat minder is omdat je vaatwasser korter draait en ook dan spoelt met warm water (onnodig).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1058657

Hartelijk dank voor jullie reactie.

De meeterkast wordt aangepast dus als ik het goed begrijp is een aparte groep voor een Quooker verstandig? De Quooker koppelen aan de vaatwasser is dus niet zinvol. Een ontharder is wel aan te raden. Moet zeggen dat ik een ontharder best prijzig vind.

Tevens gaan wij de cv ketel vervangen voor een Valliant ecoTEC plus VHR 35-38/5-5 L. Op ten duur willen wij dit combineren met een warmtepomp zodat het een hybride systeem wordt en met zonne pannelen.

Als jullie nog tips of aanvullingen hebben dan hoor ik graag. Dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:20
@ThinkPad heb je de warm water leiding in de keuken afgesloten of heb je dat ook hoger in het huis gedaan ?

Ik ben zoals eerder aangegeven ook van plan om te kijken naar een boiler in de keuken, alleen ik kan mijn warm water niet afsluiten zonder breekwerk.

ivm legionella heb ik het nog niet aangeschaft en uitgevoerd omdat ik zeker wil zijn of het verstandig is om de warm waterleiding alleen in de keuken af te sluiten.

Ik kan hem uiteraard ook aansluiten op de warm waterleiding, maar dan heb je toch nog je CV nodig.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Anoniem: 1058657
Ik vind de prijs nog meevallen voor een ontharder?
Heb hem zelf ook...

Officieel moet het beide op een aparte groep. Maar je kan 1 huidige groep gebruiken met deze die ik al aangaf)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@MdO82 Op beide plekken. Op zolder zit er een T-splitsing waardoor ik de boel makkelijk kon afkoppelen.
Met de verbouwing van de keuken heb ik toen de warmwaterleiding er ook uitgehaald (dopje op de leiding net boven waar hij uit de vloer komt).

Stukken dode leiding wordt niet aangeraden inderdaad.

Aansluiten op warmwater leiding (=hotfill) doe je alleen voor comfort, het kost dan namelijk meer energie (gas + elektra immers) dan zonder boiler.

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2018 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 09:11
Update over mijn te warme Grohe Red, inmiddels ook bewezen met een warmtecamera :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2G0ywAWYfz1uR8iTZkxAqlWr/medium.jpg

Reparateur langs geweest, hoewel hij niet echt een beeld had van normaal verbruik (toch apart). Hoe dan ook na aanvoelen en de foto gezien te hebben heeft hij hem vervangen voor een andere. Fijn ook dat hij het nieuwe type heeft geïnstalleerd dus zelfs een upgrade gekregen. Duurt ff maar goede service.

De stroommeter ligt er weer aan, over een weekje kijken wat het nu is.

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Anoniem: 1058657 schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:31:
Hartelijk dank voor jullie reactie.

De meeterkast wordt aangepast dus als ik het goed begrijp is een aparte groep voor een Quooker verstandig? De Quooker koppelen aan de vaatwasser is dus niet zinvol.
Het kan wel zinvol zijn als je aansluiting tekort schiet, nu zou tijdens de vaatwasser die aan het verwarmen is (2000W) ook de boiler (2000W) kunnen aanslaan.
Gooi je water uit de boiler in de vaatwasser is het alleen de boiler die aan slaat en zouden ze ook beide op 1 16A groep kunnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

ThinkPadd schreef op maandag 2 april 2018 @ 20:16:
@MdO82
[...]
Aansluiten op warmwater leiding (=hotfill) doe je alleen voor comfort, het kost dan namelijk meer energie (gas + elektra immers) dan zonder boiler.
Of met gratis warmwater uit een zonneboiler... Dat kost niets extra.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junketsu
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09-05 07:45
Dzine schreef op donderdag 5 april 2018 @ 22:07:
Update over mijn te warme Grohe Red, inmiddels ook bewezen met een warmtecamera :)

[afbeelding]

Reparateur langs geweest, hoewel hij niet echt een beeld had van normaal verbruik (toch apart). Hoe dan ook na aanvoelen en de foto gezien te hebben heeft hij hem vervangen voor een andere. Fijn ook dat hij het nieuwe type heeft geïnstalleerd dus zelfs een upgrade gekregen. Duurt ff maar goede service.

De stroommeter ligt er weer aan, over een weekje kijken wat het nu is.
Het is nu een aantal weken later. Ik ben wel benieuwd hoe het is afgelopen. Zijn er al resultaten? :-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dzine
  • Laatst online: 09-06 09:11
Junketsu schreef op woensdag 25 april 2018 @ 14:55:
[...]

Het is nu een aantal weken later. Ik ben wel benieuwd hoe het is afgelopen. Zijn er al resultaten? :-)
Zeker; 583 uur / 19,1 KwU = 5,5 KwU per week. Ongeveer een kwart van de vorige boiler!!

Thanks v de reminder :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Met het oog op de toekomst (einde salderen) wil ik eigenlijk een kokendwaterkraan aanschaffen, die 's nachts (of misschien ook al 'savonds na het eten) uit te zetten is. Kan ie de volgende ochtend op zonnestroom wel weer opwarmen.

Maar de meeste kranen gebruiken ook electra voor de bediening geloof ik? Als er dan een (fatsoenlijke) tijdklok tussen zou zetten, kan ik zodra de spanning eraf is geen kokend water meer tappen lijkt me?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hesselbeertje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:01:
Met het oog op de toekomst (einde salderen) wil ik eigenlijk een kokendwaterkraan aanschaffen, die 's nachts (of misschien ook al 'savonds na het eten) uit te zetten is. Kan ie de volgende ochtend op zonnestroom wel weer opwarmen.

Maar de meeste kranen gebruiken ook electra voor de bediening geloof ik? Als er dan een (fatsoenlijke) tijdklok tussen zou zetten, kan ik zodra de spanning eraf is geen kokend water meer tappen lijkt me?
Aan een quooker is veel gemeten. In de nacht uitzetten levert verdomd weinig op. Dus daarvoor zou ik het niet doen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Wel als het salderen eindigt. Snachts moet ik stroom kopen, terwijl ik na 7 uur sochtends zat van het dak kan halen. Dus snachts mag ie lekker uit blijven.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Als je een niet te dure schakelklok koopt dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Ik zoek dus een kraan die zonder spanning nog wel kokend water kan geven. Of waarbij de bediening en de boiler apart gevoed worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

hesselbeertje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:15:
Ik zoek dus een kraan die zonder spanning nog wel kokend water kan geven. Of waarbij de bediening en de boiler apart gevoed worden...
Zover ik weet doet de grohe red duo hier gewoon geven tot hij leeg/koud is, alleen de vraag of het kokend is, ik zal eens testen.
Maar ik weet niet hoe het bij jou zit maar kokend water heb ik in de nacht niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

hesselbeertje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 23:15:
De quooker die ik heb kan dat (ouder model, weet niet of modern model dat ook kan). Daar gaat gewoon de boiler uit, maar blijf het water in de boiler heel lang warm (water is nog warm na weekend weg, gok een graad of 40....) Als hij paar uur stroomloos is, is het water nog erg heet. Of het boven de 100 graden is weet ik niet, maar je kunt er nog thee van zetten. Wel is het zo dat met elke tapbeurt het water in de boiler kouder wordt omdat er koud water bijkomt.

Na een nachtje zonder stroom is hij in de ochtend in 2 minuten weer kokend heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Cyberpope schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:34:
Let wel op dat je geen gefrituurde schakelklok krijgt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:20
Cyberpope schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 21:34:
ericplan schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 10:02:
[...]

Let wel op dat je geen gefrituurde schakelklok krijgt.
Je moet inderdaad opletten welke je hebt niet alle schakelklokken zijn hier geschikt voor.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Nu online
Zit meer te denken aan een fatsoenlijk relais inderdaad, gestuurd door een tijdklok of zelfs daglichtsensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-06 17:02

watercoolertje

Untertitel

hesselbeertje schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:54:Zit meer te denken aan een fatsoenlijk relais inderdaad, gestuurd door een tijdklok of zelfs daglichtsensor.
Nog beter, aangestuurd door een sensor die meet of je zonnepanelen op dat moment daadwerkelijk wat opleveren 8)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ja, maar let op je prijs, want anders verdien je het niet meer terug, gezien de besparing zeer beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
Weet iemand wat het verschil is tussen de oude Quooker combi en de nieuwe (ik verwacht dat de isolatie is verbeterd)? Weet iemand vanaf welk jaar het huidige "nieuwe" model is gelanceerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha
  • Niet online
adnanoner schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 17:50:
Weet iemand wat het verschil is tussen de oude Quooker combi en de nieuwe (ik verwacht dat de isolatie is verbeterd)? Weet iemand vanaf welk jaar het huidige "nieuwe" model is gelanceerd?
Isolatie is al sinds 2000 hoogvacuüm en dus grofweg gelijk (+-10W stand-by verlies). Verschil is tussen het model met een magneetklep en zonder magneetklep. De oude modellen kranen hebben een keramische afsluiter (de losse kraantjes met een hoek), de nieuwe geven een signaal aan het reservoir die daarop de magneetklep opent. Dat heeft naast vermindering van slijtage als voordeel dat de kokendwaterleiding na de klep leegkookt = minder koude voorloop bij volgende tapping. Dit geldt overigens voor alle reservoirs, zowel 7L als 3L. Daarnaast zijn er nog wat generaties aan combi mengventielen (eerst los daarna samengevoegd). Dat maakt vrij weinig uit in het gebruik.

Het huidige "nieuwe" reservoir is dus gelijktijdig geleverd met het oude reservoir, afhankelijk van de daarbij gekochte kraan. De oude kraan met mechanische afsluiter is sinds ongeveer 3 maanden niet meer nieuw te koop. Zo uit m'n hoofd is het reservoir met magneetklep ergens rond 2009-2010 geïntroduceerd.
hesselbeertje schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 14:01:

In theorie is dit mogelijk met behulp van het systeem in de energieverdeler die Quooker verkoopt. Die geeft een signaal aan het reservoir dat het niet het verwarmingselement mag inschakelen zodra de andere aansluiting belast wordt (door een afwasmachine bijvoorbeeld). De elektronische kraan blijft daarbij wel bedienbaar. Aangezien je dan die energieverdeler voor de gek moet houden dat er een afwasmachine 's nachts aan staat zal dit echter niet zomaar gaan werken...
Cyberpope schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 08:18:
[...]

De quooker die ik heb kan dat (ouder model, weet niet of modern model dat ook kan). Daar gaat gewoon de boiler uit, maar blijf het water in de boiler heel lang warm (water is nog warm na weekend weg, gok een graad of 40....)
Dit is alleen dus het geval bij de modellen zonder magneetklep, als er wel een magneetklep is dan zal er geen kokendwater uit de kraan komen als het reservoir uitgeschakeld is. Magneetklep modellen zijn te herkennen door de aansluiting bovenop, reservoirs zonder magneetklep hebben een leiding met aansluiting i.p.v. direct een vaste aansluiting. Daarnaast te herkennen aan de "EQ" in de naamgeving van het reservoir en de "VAQ-E" in het serienummer.

[ Voor 42% gewijzigd door Micha op 17-08-2018 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Nog maar weer eens getest, tijdschakelaar (in mijn geval 22u (!) per dag UIT, alleen tussen 17:00 - 19:00 aan) tussen keuken boiler levert nauwelijks een besparing op: ThinkPadd in "Serieus elektriciteit besparen"
Ik kom op €7-€14 besparing per jaar. En daar moet de investering van een tijdschakelaar nog vanaf...

Je bent beter af met de boiler flink inpakken met isolatie (als je de ruimte hebt, die ik helaas niet heb) en het isoleren van de slangen. Dat laatste heb ik wel gedaan (zowel warme leiding als koude leiding), aangezien de warmte best een eind de gevlochten mantel van de slangen in trok.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 13-10-2018 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 31-05 17:57
Ik wil onze nieuwe quooker combi plus hotfill aansluiten. Ik wil hem eigenlijk zodanig aansluiten dat ik de warm water leiding naar de quooker zelf apart aansluit (rechtstreeks vanaf de boiler die wordt verwarmd met heatpipes en warmtepomp), en isoleer die buis.
Omdat het water rechtstreeks in de quooker terecht komt zal het legionella meteen dood zijn (quooker temperatuur is 110 graden).

Ik dacht de quooker dan als onderstaand aan te sluiten (heb het schema van de combi plus aangepast).
Zou eventueel mooi zijn als ik de vaatwasser ook gelijk hot fill kan aansluiten maar ik denk dat ik dan een extra solar mengventiel nodig heb.

Edit: Mis ik het reduceerventiel nu ergens? Ik snap niet echt goed wat de functie daar van is icm de Quooker.

Volgens mij kan het trouwens nog simpeler, je kunt de koudwaterkraan aansluiten op waar de "plus" zit van het mengventiel. Dan hoef je ook geen t-stukje bij te plaatsen. Moet je alleen wel een verloopje hebben voor daartussen.

Hotfill zou ik dan met een thermostatische mengkraan doen met een t-stukje op de warm-water kraan. Dus een t-stukje op het quooker mengventiel waar het warm-water uitkomt, dan een thermostatische mengkraan, zodat ik de vaatwasser op 45 graden kan instellen.
Aan de andere kant, misschien hoeft dat helemaal niet, en is 50 graden (minimale temperatuur van de quooker) voldoende voor 'warm water' uit de kraan. Dan hoef ik niet een verschil te hebben tussen de vaatwasser wasmachine. Kijk dat anders wel eerst even aan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/73FO8k1c1yPOvb1XxulGu34x/full.png

[ Voor 37% gewijzigd door adnanoner op 24-11-2018 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik krijg binnenkort ook een Quooker Combi+.
Wat mij betreft zou die niet bij elke warmwatervraag de warme leiding hoeven aanspreken.
Is er nou op geen enkele wijze mogelijk om het de levering van warm water vanaf de CV ketel te vertragen? Pas na meer dan een liter ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-06 21:43
MikeyMan schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:41:
Wat mij betreft zou die niet bij elke warmwatervraag de warme leiding hoeven aanspreken.
Is er nou op geen enkele wijze mogelijk om het de levering van warm water vanaf de CV ketel te vertragen? Pas na meer dan een liter ofzo?
Geen combi + kopen? Lijkt me ruim genoeg 7 liter of je moet je auto met 5 emmers afspoelen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Je kunt de combi+ wel aansluiten zonder hotfill, maar dat is echt een andere manier van aansluiten.

Ik heb de combi+ gekocht en zonder hotfill aangesloten. Mocht ik nog ooit een zonneboiler of ander buffervat met warm water hebben dat efficiënter verwarmd wordt dan COP=1, dan kan ik hem altijd weer als hotfill aansluiten.

Voornaamste reden dat ik hem niet als hotfill heb aangesloten is inderdaad dat de cv-ketel dan niet steeds aan hoeft te springen. Bijkomend voordeel; Verwarmen gaat nu ook wat soepeler, omdat de ketel niet steeds hoeft te schakelen tussen warm water en verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daanNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 06-06 20:31
Wij hebben een close-in boiler van 15 liter in de keuken. Deze is bijna 10 jaar oud. Nu vroeg ik mij af, in het kader van energiebesparing... Kan ik deze het beste gebruiken totdat hij er mee ophoudt? Of ivm met (zeer waarschjinlijke verkalking?) na een bepaalde periode preventief vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Meten is weten :) Hang er eens een maand een verbruiksmeter tussen.

Vervolgens kun je het verbruik wel extrapoleren naar een jaar en zo vergelijken of een niet-verkalkte zuiniger is ;) Alleen om de leeftijd hoef je het niet te doen, in theorie zou een nieuwe net zo onzuinig moeten zijn als je huidige, 100% van de energie wordt immers in warmte omgezet. Maar het punt van verkalking is wel een goede :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-06 13:21
Ik heb een vraag over een grohe red duo (L boiler), enkel op koud water aangesloten. Misschien dat jullie wat weten hierover.
Volgens de handleiding kan er met de knop op de boiler de warmwatertemperatuur ingesteld worden tussen 35 en 75 graden. Bij ons komt er 72 graden water uit, en of ik die knop nu linksom of rechtsom draai, nothing happens, en hij gaat ook maar 1 slag rond.
Voordat ik grohe laat komen en ze 85 euro voorrijkosten vragen omdat ik zelf iets niet goed heb gedaan, ideeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 17 december 2018 @ 14:41:
Ik zat ook over dit probleem na te denken, want mijn conclusie is ook dat een Combi+ i.c.m. een CV niet interessant is omdat je dan bij elke warmwatervraag dubbele kosten hebt.
Toen bedacht ik het volgende (al weet ik niet of zoiets kan en heel logisch is): wat nou als je de combi (dus niet per se combi+) gewoon alleen op de koude kraan aansluit en bij de warmwateruitgang (niet kokendwateruitgang) van de Quooker (of ander merk) een 'kraan' zet die detecteert dat het water uit de Quooker kouder wordt / lagere druk (nog geen ervaring mee) of desnoods iets dat na x liter vanzelf switcht en dan overschakelt op de CV-leiding? Als dit kan, moet je alleen wel rekening houden met het feit dat je de CV-leiding regelmatig (elke 2 weken?) even schoonspoelt i.v.m. legionella.

OK, schiet maar op dit idee of help me aan de juiste tools :)

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-06 14:15
Waarschijnlijk heb je die hele warmwater leiding in de praktijk nooit meer nodig. Dus kun je ook kijken of je de leiding van cv ketel buiten gebruik kunt stellen, dat wil zeggen daar afdoppen waar hij aftakt van cv ketel of rest van warmwater leiding.

[ Voor 3% gewijzigd door !null op 13-01-2019 10:37 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:06
Bits! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Ik zat ook over dit probleem na te denken, want mijn conclusie is ook dat een Combi+ i.c.m. een CV niet interessant is omdat je dan bij elke warmwatervraag dubbele kosten hebt.
Toen bedacht ik het volgende (al weet ik niet of zoiets kan en heel logisch is): wat nou als je de combi (dus niet per se combi+) gewoon alleen op de koude kraan aansluit en bij de warmwateruitgang (niet kokendwateruitgang) van de Quooker (of ander merk) een 'kraan' zet die detecteert dat het water uit de Quooker kouder wordt / lagere druk (nog geen ervaring mee) of desnoods iets dat na x liter vanzelf switcht en dan overschakelt op de CV-leiding? Als dit kan, moet je alleen wel rekening houden met het feit dat je de CV-leiding regelmatig (elke 2 weken?) even schoonspoelt i.v.m. legionella.

Op het moment dat je naar de warm water van de cv schakelt komt er toch eerst koud water uit de leiding ?

Ik heb zelf de Grohe Red en nog nooit gehad dat ik te weinig warm water heb. Zit enkel op de koud water leiding aangesloten. (Warm niet eens meer aangelegd met de keuken verbouwing)

[ Voor 8% gewijzigd door Erwin_83 op 13-01-2019 10:52 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Dat hangt heel erg van je gebruik af, dubbele kosten spelen alleen als je vaak veel water gebruikt naar de CV nog net niet in de keuken aangekomen is.

Ik spoel best vaak even snel wat af, dan is het gunstig dat ik niet op de CV hoef te wachten. Daardoor ben ik in tien seconden klaar dus zijn de dubbele kosten te verwaarlozen.
Daarnaast was ik ook vaak m'n pannen met de hand, of sop de keuken. Meestal gebruik ik dan een hoop water dus ben wel blij dat het niet gelimiteerd is.

Het punt is dat je dan dus voor de periode dat het water van de CV naar beneden moet komen geen warm water hebt. Dat past nu niet echt in het idee van comfort wat zo'n Quooker moet bieden. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bits!
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Ja, het zal dan even koud zijn, maar als de boiler leeg is, is het ook koud.. vandaar

Canon EOS 60D + 24-105mm f/4 L + 70-200mm f/4 L + 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Bits! schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:00:
Ja, het zal dan even koud zijn, maar als de boiler leeg is, is het ook koud.. vandaar
Je wilt dus gewoon je CV als backup gebruiken voor het geval je wel een keer meer water wilt?
Persoonlijk zou ik dan nog eerder voor een extra kraan gaan, bijvoorbeeld dat je hem zelf met de hand even op CV stand kunt schakelen in je keukenkastje. Geen koude pauze en heb je ook meer invloed op doorspoelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:20
Kijk maar eens op de website van Quooker, je kunt gewoon kiezen tussen een variant met of zonder warm water aansluiting.

Voor de mensen die erover nadenken om hun Quooker s’nachts uit te zetten heb ik nog een beter advies: koop een waterkoker, bespaart je zeker 1500 euro 😘

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Cpt.Chaos schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 16:32:
Ik heb een vraag over een grohe red duo (L boiler), enkel op koud water aangesloten. Misschien dat jullie wat weten hierover.
Volgens de handleiding kan er met de knop op de boiler de warmwatertemperatuur ingesteld worden tussen 35 en 75 graden. Bij ons komt er 72 graden water uit, en of ik die knop nu linksom of rechtsom draai, nothing happens, en hij gaat ook maar 1 slag rond.
Voordat ik grohe laat komen en ze 85 euro voorrijkosten vragen omdat ik zelf iets niet goed heb gedaan, ideeen?
Is de knop nog heel, dat is een vrij slap ding, er is hier een keer iets tegenaan gekomen en als je nu draait gaat de knop wel rond maar het asje niet. :)
Mij boeit het niet zo aangezien je de temperatuur met de kraan regelt, en kouder heb je nog minder warm te besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tupolev schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:08:
Kijk maar eens op de website van Quooker, je kunt gewoon kiezen tussen een variant met of zonder warm water aansluiting.
Feitelijk gewoon de keuze tussen een Combi of Combi+. De enige reden om een + te nemen is als je juist de CV ook nog wilt kunnen gebruiken voor warm water, wil je dat niet dan is het gewoon zonde van je geld.
Voor de mensen die erover nadenken om hun Quooker s’nachts uit te zetten heb ik nog een beter advies: koop een waterkoker, bespaart je zeker 1500 euro 😘
Een veel te luxe kraan voor 1500 halen en hem dan met kunst en vliegwerk zuiniger proberen te maken gaat mij ook een beetje boven de pet. Dan zijn er volgens mij slimmere oplossingen voor minder geld te bedenken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het ding is vooral dat die combi+ prima is, maar pas na x liter warm water zou moeten gaan vragen, IPV bij elk wissewasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat zou op zich een mooie feature zijn, al vraag ik mij af hoeveel het onder de streep echt zou schelen. Ik zie het dan ook meer als een luxeprobleem. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Yep, we kunnen ook weer in een grot gaan wonen en jagen voor ons eten maar dat is niet zo comfortabel. :+
Ik ben juist blij dat ik van die k*t waterkoker af ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
[...]

Mede tweaker @Aesculapius heeft al een aardige aanzet gemaakt voor wat jij wilt, kijk eens naar zijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gonadan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:13:
Dat zou op zich een mooie feature zijn, al vraag ik mij af hoeveel het onder de streep echt zou schelen. Ik zie het dan ook meer als een luxeprobleem. :P
Nouja, luxe probleem. Het is meer een oplossing voor het niet opraken van je boiler reservoir.
Vraag me overigens wel af wat de combi+ doet als ie geen warm water aangeleverd krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Kijk even het aansluitschema van de Quooker+ na: Warm water wordt gemengd uit kokend + koud totdat de warm-wateraanvoer (CV) het overneemt. Als er geen warm water komt dan blijft hij dus uit de 100 graden voorraad bijmengen.

(maar als je hem zonder warmwater aansluiting aansluit moet je hem toch weer anders aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

MikeyMan schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:19:
Nouja, luxe probleem. Het is meer een oplossing voor het niet opraken van je boiler reservoir.
Vraag me overigens wel af wat de combi+ doet als ie geen warm water aangeleverd krijgt.
Ik doelde op die paar seconden dubbele kosten waar men over valt, dat vind ik een luxeprobleem. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Mijn vriendin tapt aardig wat thee en zo een quooker lijkt me ook praktisch bij het afwassen, visite etc. Dus ik overweeg er ook eentje aan te schaffen.

Kan iemand aangeven of je met de COMBI zonder + wegkomt met 1 kraan? Of heb je dan het probleem dat je geen warm water hebt als je boiler van de combi leeg is en je tevens ook de warmwater leiding moet afdoppen ivm legionella ?

Als ik het goed begrijp zou de Combi + dit probleem niet hebben maar zorgt er dus voor dat de ketel altijd aanspringt als je de warm water kraan openzet. Dit heb je feitelijk toch ook nu zonder Qooker?

Dus je mist het rendement voor de ketel/gas, maar je hebt wel direct kokend water - dus in verhouding minder gas? Of zie ik het verkeerd?

edit: nu heb je ook nog de Quooker PRO3-VAQ reservoir... wel een hele studie dit :D

[ Voor 36% gewijzigd door Workaholic op 19-01-2019 13:21 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balk
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:02
Workaholic schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 13:02:
Mijn vriendin tapt aardig wat thee en zo een quooker lijkt me ook praktisch bij het afwassen, visite etc. Dus ik overweeg er ook eentje aan te schaffen.

Kan iemand aangeven of je met de COMBI zonder + wegkomt met 1 kraan? Of heb je dan het probleem dat je geen warm water hebt als je boiler van de combi leeg is en je tevens ook de warmwater leiding moet afdoppen ivm legionella ?

Als ik het goed begrijp zou de Combi + dit probleem niet hebben maar zorgt er dus voor dat de ketel altijd aanspringt als je de warm water kraan openzet. Dit heb je feitelijk toch ook nu zonder Qooker?

Dus je mist het rendement voor de ketel/gas, maar je hebt wel direct kokend water - dus in verhouding minder gas? Of zie ik het verkeerd?

edit: nu heb je ook nog de Quooker PRO3-VAQ reservoir... wel een hele studie dit :D
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met 1 kraan, maar als je je afvraagt of de Combi toereikend is: bij mij wel. Ik heb hem in de anderhalf jaar bezit 1x leeg gekregen en toen was ik een zwembadje aan het vullen met lauw water. Ik heb geen warm water leiding meer lopen naar de keuken.

Bij de Combi+ springt inderdaad de CV aan als je gaat tappen; minder efficient!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Zojuist mijn eerste boiler, een close in boiler aangesloten. De warmwaterleiding die voorheen gebruikt werd wordt nu door de vaatwasser gebruikt, als de grote boiler (EDR 51) hangt, krijgt deze water van ongeveer 45-50 graden gevoerd. Lijkt me een mooie temperatuur voor douchewater.

Over 2 weken komen de Blitzwolf BW-SHP2 meters, dan kan ik ook de kosten van beide units monitoren.

Ben benieuwd of ik in onde de 500 M3 gas, wat een vermindering van ongeveer 300m3 zou betekenen tov. de bandgeiser met waakvlam die er nu hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09-2023
Ik heb op dit moment een warm en koud water leiding vanuit de CV, waarbij ik de hot fill vaatwasser heb aangesloten op de warmwaterleiding. Ik heb het verwarmingselement van de vaatwasser uitgeschakeld, zodat alleen door de warmte die na het spoelen nog in de vaatwasser aanwezig is, de vaat droogt (dit duurt wel wat langer natuurlijk, maar vind ik prima).

Nu krijg ik binnenkort een Quooker, en wil het liefst - om gas te besparen - door middel van een mengventiel de Quooker warm water laten voeden naar de vaatwasser (waarbij uiteraard het verwarmingselement van de vaatwasser nog steeds is uitgeschakeld). Technisch gezien zou dit mogelijk moeten zijn, maar ik twijfel een beetje over het mengventiel wat ik daartussen zou moeten zetten. Hoe betrouwbaar is dit? Ik wil uiteraard voorkomen dat er pieken kokend water de vaatwasser in gaan...

Is er iemand die zoiets al operationeel heeft? Of tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chris27 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:35:
Ik heb op dit moment een warm en koud water leiding vanuit de CV, waarbij ik de hot fill vaatwasser heb aangesloten op de warmwaterleiding. Ik heb het verwarmingselement van de vaatwasser uitgeschakeld, zodat alleen door de warmte die na het spoelen nog in de vaatwasser aanwezig is, de vaat droogt (dit duurt wel wat langer natuurlijk, maar vind ik prima).

Nu krijg ik binnenkort een Quooker, en wil het liefst - om gas te besparen - door middel van een mengventiel de Quooker warm water laten voeden naar de vaatwasser (waarbij uiteraard het verwarmingselement van de vaatwasser nog steeds is uitgeschakeld). Technisch gezien zou dit mogelijk moeten zijn, maar ik twijfel een beetje over het mengventiel wat ik daartussen zou moeten zetten. Hoe betrouwbaar is dit? Ik wil uiteraard voorkomen dat er pieken kokend water de vaatwasser in gaan...

Is er iemand die zoiets al operationeel heeft? Of tips?
Waarom denk je dat het (elektrische) element van de Quooker zuiniger is dan het (elektrische) element van de vaatwasser?

Vraag me sowieso af hoe nuttig hot-fill is voor een vaatwasser. Tegen de tijd dat ik warm water heb vanuit de ketel is de vaatwasser bijna klaar :)

Maar ik heb dan ook extreem veel leiding tussen ketel en keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 11:42:
[...]
Waarom denk je dat het (elektrische) element van de Quooker zuiniger is dan het (elektrische) element van de vaatwasser?
Nou, dat denk ik niet zozeer, maar ik weet wel dat mijn vaatwasser veel sneller klaar is als ik hem met warm water voed. Daarnaast hoef ik dan ook geen stroomverdeler te plaatsen (okee, wel weer een mengventiel....)

Wel een leuk onderzoekje waard trouwens: Stroomverbruik vaatwasser op koud water + Quooker standby vs vaatwasser op Quooker aangesloten en verwarmingselement vaatwasser uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chris27 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Nou, dat denk ik niet zozeer, maar ik weet wel dat mijn vaatwasser veel sneller klaar is als ik hem met warm water voed. Daarnaast hoef ik dan ook geen stroomverdeler te plaatsen (okee, wel weer een mengventiel....)

Wel een leuk onderzoekje waard trouwens: Stroomverbruik vaatwasser op koud water + Quooker standby vs vaatwasser op Quooker aangesloten en verwarmingselement vaatwasser uit.
Sneller is niet per definitie ook zuiniger natuurlijk.

Mengventiel lijkt me ook niet nodig. Simpele aftakking op de warmwaterleiding is voldoende, uitgaande van een Quooker combi.
Overigens blijkt de leiding tussen boiler en kraan ook wel redelijk Quooker-specifiek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Chris27 schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:36:
[...]

Een vaatwasser heeft wel koud water nodig voor het droogprogramma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
Wolly schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:47:
[...]
Een vaatwasser heeft wel koud water nodig voor het droogprogramma.
Mijn Miele niet. En dat gaat al 20 jaar goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
MikeyMan schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 12:43:
[...]
Sneller is niet per definitie ook zuiniger natuurlijk.

Mengventiel lijkt me ook niet nodig. Simpele aftakking op de warmwaterleiding is voldoende, uitgaande van een Quooker combi.
Overigens blijkt de leiding tussen boiler en kraan ook wel redelijk Quooker-specifiek te zijn.
Veel handiger natuurlijk. |:( Blijft over de vraag of ik pieken van water >65 graden kan verwachten rechtstreeks na het mengventiel bij het vragen van heet water door de vaatwasser...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:21
Tip voor mensen die een nieuwe Quooker kraan nodig hebben:

Met een verloopnippel van Mathijs van Lion-E is het mogelijk om een Itho Daalderop 3-in-1 kraan op een Quooker aan te sluiten. Je kan de nippel bij hem kopen, daarnaast heeft hij de tekening online staan om hem eventueel zelf te maken/ergens te laten maken.

Zo heb ik nu een vrij oude 7 liter 3,2kW Quooker Combi van marktplaats geplukt waar een kapotte Quooker kraan bij zat. Toen een Itho 3-in-1 kraan gekocht, ook van Marktplaats. Nieuw filter erbij, en de bovenstaande verloopnippel. Hulde ook voor de service van Quooker, zij stuurde mij zonder problemen kosteloos nieuwe schuimdelen op die bovenop de Quooker horen, die van de gekochte Quooker waren uiteen gevallen door de broosheid.

Totale kosten:

Quooker: €110
Itho 3-in-1: €30
Filter: €31,95
Verloopstuk: €26,95 (op maat gemaakt, dus helaas relatief prijzig)
Isolatie: Gratis

Totaal €198,9 voor een perfect werkende 7 liter Quooker Combi :9~

D.m.v. een Sonoff Pow het energieverbruik in de gaten gehouden, dat komt in de maand juli op gemiddeld 17W, dus zo'n 150 kWh per jaar, oftewel +- 35 euro. Had ook al een meting lopen toen de schuimdelen nog niet binnen waren, toen was het gemiddelde verbruik zo'n 31W. Scheelt dus nog aardig wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-06 09:58
Ik ben met hetzelfde bezig, de combi 7 Liter heb ik al, de daalderop 3-in-1 zit al in de keuken, wat voor filter heb je het hier over, heb je misschien een linkje voor me?

thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:05:
[...]

Ik ben met hetzelfde bezig, de combi 7 Liter heb ik al, de daalderop 3-in-1 zit al in de keuken, wat voor filter heb je het hier over, heb je misschien een linkje voor me?

thanks!
Het Quooker HITAC VAQ filter. Te koop bij o.a. vervangingsmarkt.nl, maar misschien kan je beter Quooker direct contacten, is wellicht goedkoper en hebben erg goede service. Als je het filter vervangt kan je meteen de Quooker kalkvrij maken, was bij mijn Quooker flink nodig.

-edit-
Je kan even kijken of het bij jouw Quooker nodig is, in theorie moet het filter iedere 5 jaar vervangen worden, dus afhankelijk van de leeftijd van je Quooker is het niet nodig om een nieuw filter te kopen. Mijn Quooker zou net geserviced zijn met een nieuw filter volgens de verkoper, maar na onderzoek zat de hele Quooker vol met kalk, was het filter geel uitgeslagen en had het filter een productiedatum van 7 jaar geleden 8)7 Dus ik heb het filter maar nieuw gekocht voor de zekerheid.

[ Voor 27% gewijzigd door PeeVv op 24-10-2019 15:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatthijsBoef
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-12-2024
Leuk man, ik werd hier door iemand op gewezen... Als je wilt weten hoe je een filter kunt vervangen en waarom, google eens op Lion-E (ik heb me nog niet in de regels van dit forum verdiept en weet niet of ik schaamteloos mijn blog mag spammen) dan vind je mijn blog, ik heb daar een beschrijving gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
MatthijsBoef schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 15:24:
Leuk man, ik werd hier door iemand op gewezen... Als je wilt weten hoe je een filter kunt vervangen en waarom, google eens op Lion-E (ik heb me nog niet in de regels van dit forum verdiept en weet niet of ik schaamteloos mijn blog mag spammen) dan vind je mijn blog, ik heb daar een beschrijving gemaakt.
Ik heb je blog een paar posts hierboven gelinkt, dat was ook mijn aanleiding om een Daalderop kraan te kopen bij mijn Quooker. Nogmaals hartelijk dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Als je op zoek gaat naar een tweedehands 7-liter versie, let dan op. Er zijn twee versies, een 2,2 kW en een 3,0 kW versie. Laatste versie is niet meer leverbaar. 3,0 kW versie warmt sneller op. Van belang als je, zoals wij, geen vaatwasser hebben en met de hand snelfilterkoffie zetten. Het lukt ons met enige regelmaat om de Quooker leeg te trekken. D.w.z. nog wel warm water, maar geen kokend water voor de koffie (na de afwas).

Geeft verder niet, 10 minuten later is het probleem opgelost, maar het is iets. De 2,2 kW versie is dan weer iets makkelijker in te passen als je geen aparte groep beschikbaar hebt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de quooler zich zelf bijvuld.

Stel ik pak 3 glazen kokend water voor thee. Begint die dan meteen bij te vullen met koud water en is je totaal water dus onder de 100 graden? Of wacht die even omdat je nog meer kokend water wil voor bv een 4e glas of pan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zoals elke boiler staat hij onder waterleidingdruk en duwt het koude water van onderen het hete water erboven eruit als de kraan open gaat. Er zit geen klep of pomp in, dat zou ook niet veilig zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
trekker22 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:37:
Ik ben eigenlijk benieuwd hoe de quooler zich zelf bijvuld.

Stel ik pak 3 glazen kokend water voor thee. Begint die dan meteen bij te vullen met koud water en is je totaal water dus onder de 100 graden? Of wacht die even omdat je nog meer kokend water wil voor bv een 4e glas of pan?
De Quooker wordt direct bijgevuld met koud water. Iedere milliliter die eruit gaat, gaat er meteen weer terug in. Dit koude water wordt via een buisje onderin de Quooker ingebracht, en door natuurlijke convectie blijft dat onderin de Quooker. Warm water blijft bovenin. Het warme water wordt dan ook bovenin afgetapt, zo kan je dus zonder problemen vrij veel water warm water uit de Quooker halen zonder zonder dat de temperatuur daalt. Na verloop van tijd wordt de watertemperatuur in de Quooker weer uniform, en daarmee kouder, en dan springt het warmte element aan om het weer kokend te krijgen. De Quooker moet dan ook altijd rechtop staan, anders mengt het water meteen en kan je inderdaad niet teveel water tappen omdat het dan te koud wordt.

-edit-
Wat @Proton_ zegt dus 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
ericplan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:26:
Als je op zoek gaat naar een tweedehands 7-liter versie, let dan op. Er zijn twee versies, een 2,2 kW en een 3,0 kW versie. Laatste versie is niet meer leverbaar. 3,0 kW versie warmt sneller op. Van belang als je, zoals wij, geen vaatwasser hebben en met de hand snelfilterkoffie zetten. Het lukt ons met enige regelmaat om de Quooker leeg te trekken. D.w.z. nog wel warm water, maar geen kokend water voor de koffie (na de afwas).

Geeft verder niet, 10 minuten later is het probleem opgelost, maar het is iets. De 2,2 kW versie is dan weer iets makkelijker in te passen als je geen aparte groep beschikbaar hebt.
Apparaten van >2kW moeten volgens de NEN1010 hun eigen groep hebben. Dus daarvoor maakt het niet uit of je de 2,2kW versie hebt of de 3kW.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeVv
ericplan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 17:26:

(minstens) Drie versies zelfs, de mijne is een 3.2kW variant. Al gebruikt hij in de praktijk ~2.8kW. Maar in theorie moeten alle Quookers op een eigen groep (alles >2 kW moet een eigen groep). Of je je daar aan houdt is een tweede natuurlijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

RocketKoen schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:19:
[...]

Apparaten van >2kW moeten volgens de NEN1010 hun eigen groep hebben. Dus daarvoor maakt het niet uit of je de 2,2kW versie hebt of de 3kW.
Dat geldt natuurlijk alleen voor nieuwe installaties in een nieuwbouwwoning. In bestaande installaties kan er wel iets meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
Toen onze nieuwe keuken werd geplaatst (4 jaar geleden) werd de quooker op dezelfde aansluiting geplaatst als de afwasmachine. Daar werd wel een kastje tussen gezet die de quooker uitschakelt als de afwasmachine teveel stroom vraagt. Af en toe hebben we dus geen kokend water (blijkbaar heeft de quooker stroom nodig om kokend water te geven), maar tegenwoordig staat de afwasmachine op de timer en gaat pas 's nachts draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-06 13:54
ericplan schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:51:
[...]

Dat geldt natuurlijk alleen voor nieuwe installaties in een nieuwbouwwoning. In bestaande installaties kan er wel iets meer.
De aanpassingen is van 2006. Dus geldig voor alle groepenkasten die geplaatst zijn sinds 2006.

Al mogen oplossingen die minimaal net zo veilig zijn ook. En heeft Nederland geen inspecteurs die huis aan huis gaan om te controleren of je wel aan de norm voldoet. Maar degene die het aansluit is wel aansprakelijk als er wat mis gaat.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
Proton_ schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 18:06:
Zoals elke boiler staat hij onder waterleidingdruk en duwt het koude water van onderen het hete water erboven eruit als de kraan open gaat. Er zit geen klep of pomp in, dat zou ook niet veilig zijn.
Maar stel ik tap een eerste glas thee 250ml. Dan is het volgende al niet meer 100’graden? Vaak pas na een liter springt die op rood en is het niet meer kokend.
Dacht altijd dat er een soort van tussen reservoir was waar de voor verwarming werd gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
woger schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 20:42:
Toen onze nieuwe keuken werd geplaatst (4 jaar geleden) werd de quooker op dezelfde aansluiting geplaatst als de afwasmachine. Daar werd wel een kastje tussen gezet die de quooker uitschakelt als de afwasmachine teveel stroom vraagt. Af en toe hebben we dus geen kokend water (blijkbaar heeft de quooker stroom nodig om kokend water te geven), maar tegenwoordig staat de afwasmachine op de timer en gaat pas 's nachts draaien.
Is "dat kastje" wat er tussenzit een originele Quooker Power-switch? Of een ander merk?
Ik heb er in mijn keuken ook zo'n ding tussen zitten, maar wel een originele Quooker. Die zorgt er nl. voor dat de Quooker nog wel gewoon kokend water blijft geven, maar alleen het reservoir niet bijwarmt als de vaatwasser aan het bijwarmen is.
Het grootste deel van de tijd dat onze vaatwasser aan staat (eco-programma, bijna 3 uur) verbruikt de vaatwasser niet heel veel en heeft de Quooker nergens last van. Slechts 2 keer 10-15 minuten tijdens de bijna 3 uur verwarmt onze vaatwasser het water. Alleen in die tussentijd warmt de Quooker niet extra bij.

Maar je kunt hem dan dus wel gewoon gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

trekker22 schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 21:33:
[...]
Maar stel ik tap een eerste glas thee 250ml. Dan is het volgende al niet meer 100’graden?
Waarom denk je dat? Er is 7 liter op 100 graden waarvan de onderste 250 ml op 10 graden. Dat mengt niet zoveel en blijft vooral onderaan zitten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woger
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-04-2024
ocaj schreef op donderdag 24 oktober 2019 @ 22:52:
[...]

Is "dat kastje" wat er tussenzit een originele Quooker Power-switch? Of een ander merk?
Ik heb er in mijn keuken ook zo'n ding tussen zitten, maar wel een originele Quooker. Die zorgt er nl. voor dat de Quooker nog wel gewoon kokend water blijft geven, maar alleen het reservoir niet bijwarmt als de vaatwasser aan het bijwarmen is.
Het grootste deel van de tijd dat onze vaatwasser aan staat (eco-programma, bijna 3 uur) verbruikt de vaatwasser niet heel veel en heeft de Quooker nergens last van. Slechts 2 keer 10-15 minuten tijdens de bijna 3 uur verwarmt onze vaatwasser het water. Alleen in die tussentijd warmt de Quooker niet extra bij.

Maar je kunt hem dan dus wel gewoon gebruiken.
Ik denk het niet, want als ie afgeschakeld is, geeft ie geen kokend water meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@woger Als je dat stoort zou je hem kunnen vervangen door een orignele van Quooker:
https://www.dekokendwater...rgieverdeler-power-switch
(ook wel goedkoper te vinden, bijv: https://www.bemmelenkroon.nl/merken/quooker/ev3-quoo/ ).

Wel iets duurder dan de vergelijkbare schakelaars bij de bouwmarkt (die zijn doorgaans rond de 40-50 euro), maar hij doet dus iets meer dan alleen maar bot afschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikkehans
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-08-2024
@ocaj
Ja ik heb inderdaad een bouwmarkt exemplaar en heb er een wasmachine/droger schakelaar van de Hornbach tussen zitten voor €28.
https://www.hornbach.nl/s...-alu/5854671/artikel.html

Tot nu toe nooit problemen gehad met dat ze tegelijk vol vermogen vroegen.
in 90% van de gevallen draaien we de vaatwasser ‘s nachts. Dus dan zitten ze elkaar sowieso niet in de weg.
Ik heb’m er vooral tussen zitten voor ‘dat feestje’ of die ’ene middag’ dat je toevallig alles tegelijk wil doen. Maar zoals gezegd, tot nu toe nooit (merkbaar) problemen mee gehad.
Ik heb de vaatwasser op de prio stekker en de ‘domme’ Quooker op de stekker die uitgeschakeld zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1334634

Ik weet dat dit Topic al wat ouder is, maar ik ben geïnspireerd geraakt en heb een vraag, vandaar dat ik hier verder ga ipv een nieuwe te openen!

Weet iemand of de Pro3Vaq boiler van Quooker middels het mengeventiel ook gebruikt kan worden om warmwater af te geven door het kokende te mengen met koud water? Zo kan ik ook warmwater pakken zonder de CV aan te spreken.. Of kan dit alleen met de Combi boilers, en hebben die andere/meerdere aansluitingen?

Thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Met de combi zul je altijd de CV ketel aanspreken. Andere modellen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

De Pro3vaq heeft maar één slang die direct aan de kokendwaterkraan komt. Daar zit geen mengventiel bij.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-06 22:07
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:39:
Met de combi* zul je altijd de CV ketel aanspreken. Andere modellen niet.
*Met de combi+ bedoel je:
De COMBI+ is aangesloten op zowel de koud- als de warmwaterleiding. Net als de 'gewone' COMBI rekent hij af met het lange wachten op warm water en de verspilling van water. Door de aansluiting op de warmwaterleiding heb je onbeperkt warm water.
De zonder-plus heeft geen aansluiting op de CV:
Met de Quooker COMBI is ook het wachten op warm water verleden tijd. Het reservoir mengt koud leidingwater met kokend water uit de Quooker. Het ultieme alternatief voor de gewone keukenboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@theredone51 excuus idd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 2 februari 2020 @ 22:39:
Met de combi zul je altijd de CV ketel aanspreken. Andere modellen niet.
De combi+ is echter wel om te bouwen zodat er geen ww leiding meer nodig is.
https://www.quooker.nl/ve...r-ombouwen-naar-een-combi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1334634

Ik zag dat de Selsiuz boiler ook maar 1 slang heeft, maar dat daar een mengventiel voor te krijgen is om hiermee ook warm water vanuit de boiler te krijgen (dus gemengd met koud), hetzelfde als de Quooker Combi doet. Vandaar de vraag of zoiets ook met de Quooker ProVaq mogelijk is..

Zou de aansluiting van Selsiuz hetzelfde zijn als andere 3-in-1 kranen? Maw, gebruikt alleen Quooker een eigen maat aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 08:01

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Wolly schreef op maandag 3 februari 2020 @ 13:23:
[...]

De combi+ is echter wel om te bouwen zodat er geen ww leiding meer nodig is.
https://www.quooker.nl/ve...r-ombouwen-naar-een-combi
Ik vraag mij af wat de besparing hiervan kan zijn en hoe ik die het beste kan berekenen.

Heb nu een combi+ omdat ik daar via de keuzehulp van Quooker op uitkwam. In eerste instantie verder niet over nagedacht. Nu hoor ik de ketel opspinnen wanneer ik water uit de Quooker gebuik (nooit meer dan 5 liter oid) en vraag mij af hoe efficiënt dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Beekforel schreef op vrijdag 14 februari 2020 @ 19:01:
[...]

Ik vraag mij af wat de besparing hiervan kan zijn en hoe ik die het beste kan berekenen.

Heb nu een combi+ omdat ik daar via de keuzehulp van Quooker op uitkwam. In eerste instantie verder niet over nagedacht. Nu hoor ik de ketel opspinnen wanneer ik water uit de Quooker gebuik (nooit meer dan 5 liter oid) en vraag mij af hoe efficiënt dit is.
Zoals je in dit topic kunt lezen is het geen kwestie van efficiëntie, maar of je de leiding netjes in de buurt kunt afdoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ongeveer onder de ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:35

ErikVers

e-Duurzaam

Anoniem: 1334634 schreef op zondag 2 februari 2020 @ 21:06:
Ik weet dat dit Topic al wat ouder is, maar ik ben geïnspireerd geraakt en heb een vraag, vandaar dat ik hier verder ga ipv een nieuwe te openen!

Weet iemand of de Pro3Vaq boiler van Quooker middels het mengeventiel ook gebruikt kan worden om warmwater af te geven door het kokende te mengen met koud water? Zo kan ik ook warmwater pakken zonder de CV aan te spreken.. Of kan dit alleen met de Combi boilers, en hebben die andere/meerdere aansluitingen?

Thnx!
Ondertussen eruit of het kan? Ik zat hetzelfde te denken; t stuk aan kokend waterslang met 1 naar kook en met mengventiel met koud erbij als warm naar de kraan. Zou prima moeten kunnen?

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hercul3s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06 10:12
Hier nog iets anders. Sinds een paar maanden een Quooker. Heb hem via marktplaats gehaald en geinstalleerd. Bevalt goed maar het is wel een oud type, Quooker ST, 800w. De buitenkant hiervan wordt ook warm. Op zich geen probleem maar nu vraag ik me af of een Quooker 3 ProVAQ dusdanig betere isolatie heeft dat het zich loont om over te stappen. Over de ST kan ik helaas weinig vinden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:58
Iemand ervaring met een Quooker in samenwerking met een boiler?
Momenteel heb ik heet water in douche en keuken dmv een 65l boiler.
Voor heet water in de keuken duurt het ongeveer 15 seconden , voor de douche 10 seconden.

Qua waterbesparing zal het voordeel in de keuken behoorlijk zijn , benieuwd of dit ook geldt voor stroom voordeel als er geen heet water meer voor de keuken zal worden gebruikt uit de boiler , er is ook een vaatwasser aanwezig, kan iemand zijn ervaring delen of uitleggen of dit op jaar basis nog een voordeel oplevert ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ramrodwillem schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 19:42:
Iemand ervaring met een Quooker in samenwerking met een boiler?
Momenteel heb ik heet water in douche en keuken dmv een 65l boiler.
Voor heet water in de keuken duurt het ongeveer 15 seconden , voor de douche 10 seconden.

Qua waterbesparing zal het voordeel in de keuken behoorlijk zijn , benieuwd of dit ook geldt voor stroom voordeel als er geen heet water meer voor de keuken zal worden gebruikt uit de boiler , er is ook een vaatwasser aanwezig, kan iemand zijn ervaring delen of uitleggen of dit op jaar basis nog een voordeel oplevert ?
Dan zou ik een quooker pro 3 nemen.
Denk niet dat je de meerprijs van een grotere quooker eruit haalt.
Tenzij je naar het hele plaatje gaat kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-06 13:14
Ik zit te twijfelen of ik een combiswitch van Quooker moet nemen van 63 euro of een extra groep/stopcontract moet laten aanleggen à 330 euro. Ik heb niet direct plannen om meer apparatuur aan te laten sluiten op deze groep. Zitten er nog nadelen aan zo'n combiswitch behalve dat de Quooker soms op standby gaat als de vaatwasser veel stroom trekt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, de prijs... Zonder Quooker logo kost dat ineens nog maar de helft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb zo'n switch, nog nooit gemerkt dat hij daadwerkelijk wat deed (ga er vanuit dat dat ok is...). Volgens mij betaalde ik er iets van 35 euro voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 13 juli 2020 @ 19:23:
Ja, de prijs... Zonder Quooker logo kost dat ineens nog maar de helft...
Staat me iets van bij dat de Quooker-combiswitch nog iets speciaals heeft, zodat je nog wel kokend water kunt tappen als de vaatwasser bezig is.
Warm/koud water gaat puur op waterdruk, maar volgens mij is er voor het kokend water iets met een magneetklepje (?) waar een beetje stroom voor nodig is. De Quooker combiswitch geeft een signaal aan de Quooker zodat alleen het verwarmen onderdrukt wordt, maar de rest wel blijft werken.

(maar kan ook zijn dat ik het me niet goed herinner en het een marketing-verhaal is en de goedkopere switches ook werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:46
Nee, dat heb je goed.
Kan me haast niet voorstellen dat een goedkopere switch ook zo werkt aangezien deze de 230V eraf gooit.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• traders
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-05 07:17
ocaj schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 23:28:
[...]

Staat me iets van bij dat de Quooker-combiswitch nog iets speciaals heeft, zodat je nog wel kokend water kunt tappen als de vaatwasser bezig is.
Ik gok dat dit marketingpraat is: "switcht de Quooker naar standby" is marketingpraat voor stroom eraf. Als ik naar de foto kijk kan dit ding alleen de stroom onderbreken. Die Quooker versie kost 90 euro. Hierboven staat ook een link naar Hornbach voor 28.

Als het iets speciaals zou doen zou het niet simpel de stroom onderbreken maar via een interface moeten praten met de boiler.
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste