Quooker en boilers stroombesparing

Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Emmers vullen inderdaad, of als de tuinslang eraan hangt. Dan ben je wel blij met flinke druk. Zou de druk dan weer toenemen zodra de CV op stoom is of komt er gewoon sowieso minder uit dan?

Daarbij ben ik ook bang dat alleen optie één een kopje thee kan garanderen. Want ook al gebruikt hij maar het halve reservoir totdat de CV op stoom is, de inhoud van het reservoir kookt dan niet meer als ik het goed begrepen heb. Dus na het afwassen van de pannen kan vrouwlief nog even geen thee pakken. Toch? :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gonadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:01:
Emmers vullen inderdaad, of als de tuinslang eraan hangt. Dan ben je wel blij met flinke druk. Zou de druk dan weer toenemen zodra de CV op stoom is of komt er gewoon sowieso minder uit dan?

Daarbij ben ik ook bang dat alleen optie één een kopje thee kan garanderen. Want ook al gebruikt hij maar het halve reservoir totdat de CV op stoom is, de inhoud van het reservoir kookt dan niet meer als ik het goed begrepen heb. Dus na het afwassen van de pannen kan vrouwlief nog even geen thee pakken. Toch? :P
Tuinslang met warm water? Het zal wel, maar waarom? Kinderbadje?

Bij een half gebruikte boiler kan ik gewoon een kopje thee maken, de boiler is niet kokend namelijk maar pakt warm en kookt het bij tijdens tappen of zoiets.
Maar als ik jou zo hoor moet je gewoon de cv blijven gebruiken, via een kokend waterkraan met zijn slangetjes krijg je niet jouw gewenste hoeveelheid.

Bij de meeste mensen hier gaat het om gas te vermijden of water te besparen omdat het niet van zolder komt. Als je het dan over tuinslang met warm en emmers warm water hebt gaat dat alleen met cv en moet je het extra waterverbruik voor lief nemen.

Of het kinderbadje op een andere manier met warm vullen. >:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Gaat ook om bijvoorbeeld auto wassen. Ik snap dat mijn vraag niet echt duurzaam is maar om er nu een heel nieuw topic voor te openen leek mij ook wat overdreven. :P

Misschien begrijp ik dan de website van Quooker verkeerd. Zij zeggen dat alleen het eerste beetje water kookt en dat daarna de temperatuur afneemt omdat er steeds meer koud het reservoir in stroomt. Dat zou inhouden dat als je het halve reservoir gebruikt hebt het water wat eruit komt nog maar zijn 50 à 60 graden is.

Opwarmen duurt wel even heb ik begrepen. In de boiler is het dan 110 graden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 22-01-2017 12:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Gonadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:52:
Misschien begrijp ik dan de website van Quooker verkeerd. Zij zeggen dat alleen het eerste beetje water kookt en dat daarna de temperatuur afneemt omdat er steeds meer koud het reservoir in stroomt. Dat zou inhouden dat als je het halve reservoir gebruikt hebt het water wat eruit komt nog maar zijn 50 à 60 graden is.
Dat is niet zo. Ik heb ook een quooker en je moet toch best veel warm water gebruiken voordat je kouder water krijgt. Dat is niet de eerst 3/4 liter.

Maar als je leiding niet te lang is zou ik de cv combinatie kiezen. Ik (en mijn zus ook) komen toch best wel eens te kort en dan is cv ondersteuning wel handig.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gonadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 12:52:
Gaat ook om bijvoorbeeld auto wassen. Ik snap dat mijn vraag niet echt duurzaam is maar om er nu een heel nieuw topic voor te openen leek mij ook wat overdreven. :P

Opwarmen duurt wel even heb ik begrepen. In de boiler is het dan 110 graden.
Nou dan werkt het met de grohe red duo anders zeker. Hier lijkt dat niet zo te zijn.

Auto wassen gaat prima met koud of met 2 emmers warm eventueel. :)

Maar wat jij wil gaat alleen met cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Cyberpope schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:03:
Dat is niet zo. Ik heb ook een quooker en je moet toch best veel warm water gebruiken voordat je kouder water krijgt. Dat is niet de eerst 3/4 liter.
Apart, dan zal ik de site nog maar eens nalezen. Dus ook als iemand al de pannen groente en piepers heeft gevuld kan je nog gewoon kokend water voor de twee pakken?
Maar als je leiding niet te lang is zou ik de cv combinatie kiezen. Ik (en mijn zus ook) komen toch best wel eens te kort en dan is cv ondersteuning wel handig.
Warm zonder CV vind ik sowieso geen optie, ik wil geen limiet op warm water.
Rol-Co schreef op zondag 22 januari 2017 @ 13:05:
Nou dan werkt het met de grohe red duo anders zeker. Hier lijkt dat niet zo te zijn.
Of ik begrijp het verkeerd. ;)
Auto wassen gaat prima met koud of met 2 emmers warm eventueel. :)

Maar wat jij wil gaat alleen met cv.
Auto wassen kan ook met een zanderige spons, maar ik heb nu eenmaal andere wensen. Laat het gaan. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Gonadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 17:38:
[...]

Apart, dan zal ik de site nog maar eens nalezen. Dus ook als iemand al de pannen groente en piepers heeft gevuld kan je nog gewoon kokend water voor de twee pakken?
Ja, maar ik heb wel een quooker, dus kan niet voor andere merken spreken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• san.okk
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
hansdegit schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 19:00:
Hier Quooker Combi in productie. Wordt voor ongeveer alles gebruikt: pasta, thee, pan omspoelen, flesje voor de kleine, etc, etc. Ongeveer 500kWh per jaar. Tvt: nooit over nagedacht. Het gemak is eindeloos.
Idem. Gebruik de fusion en zou niet meer anders willen. Vooral de theetjes zijn ideaal. Hebben daarnaast een 200 liter boiler en warmtepomp op zolder en zonnepanelen op het dak. Dus geen gas meer in gebruik. Woning is tot nu toe energieneutraal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wat de warm water voorziening van de Quooker betreft

Met normaal gebruik heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen om de quooker "leeg" te krijgen. Volgens mij heb je ook 2 versies van de combi: de combi+ is aangesloten op beide (warm & koud) waterleidingen waardoor hij bij de vraag naar kokend of warm water ook gevuld wordt met warm water uit je cv/boiler en dus sneller weer bijvult.

De Combi (zonder +) is allen op koudwater aangesloten en heeft dus meer tijd nodig om bij te warmen.

De Combi en de Combi+ hebben beide een reservoir van 7 liter, dat verbruik je nooit met alleen eten koken. Hoeveel water heb je nodig voor een pannetje aardappels en groentje?

Zelf heb ik hem alleen "leeg" gekregen door mijn aquarium te vullen met(liters) warm water en/of het zwembadje vna de kids te vullen met heet water.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Chaoss schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:45:
Zelf heb ik hem alleen "leeg" gekregen door mijn aquarium te vullen met(liters) warm water en/of het zwembadje vna de kids te vullen met heet water.
Ik wel. Nou ja. leeg, wel een erg lauw.

Kokend water voor koken, wat pannen afwassen en gootsteen vullen (grote gootsteen).
Dan is mijn thee niet meer kokend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
Chaoss schreef op maandag 23 januari 2017 @ 13:45:
Wat de warm water voorziening van de Quooker betreft

Met normaal gebruik heb ik het nog nooit voor elkaar gekregen om de quooker "leeg" te krijgen. Volgens mij heb je ook 2 versies van de combi: de combi+ is aangesloten op beide (warm & koud) waterleidingen waardoor hij bij de vraag naar kokend of warm water ook gevuld wordt met warm water uit je cv/boiler en dus sneller weer bijvult.

De Combi (zonder +) is allen op koudwater aangesloten en heeft dus meer tijd nodig om bij te warmen.

De Combi en de Combi+ hebben beide een reservoir van 7 liter, dat verbruik je nooit met alleen eten koken. Hoeveel water heb je nodig voor een pannetje aardappels en groentje?

ikzelf heb sinds gisteren een combi ter vervanging van een pro3 vaq om de gasverspilling van de (vrouw die de) kraan half open voor tien seconden. ketel slaat aan, water komt nooit aan beneden en dus voor jan l*l gas verspild.

de reden waarom ik niet voor de combi+ heb gekozen is dat met de +, die op warmwater is aangesloten alsnog voor elke warmwater vraag de ketel aanslaat. je hebt dan wel direct water uit de boiler, maar in die 10 seconden dat ie de boiler leegtrekt slaat wel de CV aan om die 10 seconden weer aan te vullen in de +.

dus dan maar de combi. tot nu toe erg tevreden. alleen wel jammer dat als onze ZB op temperatuur is, je die warmte weer niet kan gebruiken voor de combi. dat is dan wél weer relaxt met de +.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:20
Wat heb je met de warm water leiding in de keuken gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
afgedopt naar de warm water kraan, maar de vaatwasser staat er ook nog op aangesloten.

why?

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 10-02-2017 11:39 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-05 20:20
fabstar81 schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 11:39:
afgedopt naar de warm water kraan, maar de vaatwasser staat er ook nog op aangesloten.

why?
Zit met hetzelfde dilemma, maar vaatwasser gebruikt geen ww.
Als ik dan de leiding in keuken afdop, wordt een stuk leiding tot aan de douche op 1e verdieping niet gebruikt, wat dan weer kan zorgen voor legionellagroei in dat stuk ongebruikte leiding.

Geen probleem bij jou dus ivm de vaatwasser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
er mag geloof ik inderdaad maar max 20 cm leiding afgedopt worden.

als je dat niet kan, kan je je vaatwasser toch gewoon op de warmwaterleiding aansluiten? dan wordt ie iig elke dag 1 keer gebruikt. (bij ons dan tenminste)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Onze installateur zei dat het niet uitmaakte als je een warmwater leiding afdopt. Bij ons staat er twee meter stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Waterkoker schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 19:24:
Onze installateur zei dat het niet uitmaakte...
Dus wel. Zelfde reden dat je vulslang van je cv niet vast mag blijven zitten.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 21:02:
[...]

Dus wel. Zelfde reden dat je vulslang van je cv niet vast mag blijven zitten.
????? Legionella heeft toch niks met je CV-vulslang te maken?
CV-water is sowieso niet geschikt voor consumptie.

Zelf vind ik het wel handig dat ik een vast gemonteerde vulslang heb, die enkele keer in de paar jaar dat je hem nodig hebt hoef je in ieder geval niet te zoeken waar je de tuinslang met de juiste aanslang ook al weer hebt neergelegd.

Waarom zou dat niet mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:27

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

ocaj schreef op vrijdag 10 februari 2017 @ 23:16:
[...]

????? Legionella heeft toch niks met je CV-vulslang te maken?
CV-water is sowieso niet geschikt voor consumptie.

Zelf vind ik het wel handig dat ik een vast gemonteerde vulslang heb, die enkele keer in de paar jaar dat je hem nodig hebt hoef je in ieder geval niet te zoeken waar je de tuinslang met de juiste aanslang ook al weer hebt neergelegd.

Waarom zou dat niet mogen?
Als het een keer mis gaat bestaat de kans dat CV water terug de waterleiding in gaat, en je zegt het zelf al: dat is niet geschikt voor consumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik snap het scenario nog steeds niet wat er dan mis kan gaan? Ik heb een vaste vulslang met een kraantje en een afsluiter in de leiding (is zo aangelegd door de installateur die de ketel kwam plaatsen), die staan normaal allebei dicht.
Wat kan er dan "mis" gaan?
Enige dat ik kan bedenken is dat ik die "per ongeluk" allebei open zou zetten terwijl de keteldruk hoger is dan de druk die Vitens op de leiding zet? Alleen dan zou er water terug kunnen stromen?
Maar misschien zie ik nog een ander rampscenario over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
ocaj schreef op zondag 12 februari 2017 @ 07:45:
Ik snap het scenario nog steeds niet wat er dan mis kan gaan? Ik heb een vaste vulslang met een kraantje en een afsluiter in de leiding (is zo aangelegd door de installateur die de ketel kwam plaatsen), die staan normaal allebei dicht.
Wat kan er dan "mis" gaan?
Enige dat ik kan bedenken is dat ik die "per ongeluk" allebei open zou zetten terwijl de keteldruk hoger is dan de druk die Vitens op de leiding zet? Alleen dan zou er water terug kunnen stromen?
Maar misschien zie ik nog een ander rampscenario over het hoofd?
ik denk dat hij er vanuit ging dat de stopkraantjes niet dicht waren maar dat je gewoon de vulslang in open verbinding laat staan met CV-circuit.

zelf kan ik -zelfs met dichte stopkraantjes- maar 1 risico verzinnen, en dat is dat de vulslang (die op druk blijft staan) knapt. gelukkig is mijn vulslang maar een 40 centimeter dus veel water is dat ook niet.

moet je niet je kraantjes vergeten dicht te zetten :+ :o

maar vanwege Legionella-gevaar mag je maar maximaal "x" centimeter afdoppen. In de Quooker handleiding staat 20 centimeter. ik zit daar nu onder, maar mijn warmwaterleiding wordt sowieso nog elke dag gebruikt door de vaatwasser. (met uitgeschakelde brander natuurlijk als hij draait, anders verbruik ik gas voor jan l*l met een vaatwasbeurt) 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ok, als je beide kraantjes op en zou laten staan, dan snap ik het potentiële risico. Dat is voor mij echter zo onlogisch dat ik er niet eens aan gedacht zou hebben....

Dat stukje vulslang (is bij mij ook iets van 30-40cm), daar ben ik niet zo bezorgd om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-05 20:25
We hebben ons oog ook op een koken water kraan laten vallen. Maar de keuken is niet heel groot. Nu hebben we een kelder direct eronder, die kurkdroog en redelijk warm (lees; altijd boven nul) is.
Dus ik ben aan het kijken of we de Grohe Red boiler niet in de kelder recht onder de keuken kunnen hangen, daarvoor moet ik de lengte weten van de zgn 100 graden leiding.

Als ik deze tekening goed lees dat is deze 1345mm lang is. Kan iemand die vaker dit soort tekeningen heeft gezien dit valideren?
Afbeeldingslocatie: https://cdn08-grohe-com.cloud.grohe.com/lib/0/catalogue_p1/masszeichnungen/1704963.jpg

Of nog beter als iemand dit ding heeft op het oog schatten of deze lengte klopt :P

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
als je naar de kelder wilt, zul je hem hoe dan ook moeten verlengen. bij de Quooker is dat ding hooguit een een 30-50 centimeter. ultra kort. zelfs de warmwater aansluiting was bij mijn Quooker te klein en moest ik verlengen.

maar zie maar eens zo een dun kokend water verlengstukje slang te vinden ergens...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPDeckers
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-05 16:52
fabstar81 schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 10:30:
maar zie maar eens zo een dun kokend water verlengstukje slang te vinden ergens...
Die zijn gewoon verkrijgbaar, officiële, met ook verlenging voor de led-plug. Tot 150cm volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

ja gewoon bij quooker zelf te bestellen, heb ik ook gedaan. maar neem het zeker niet te lang.
Dan moet je langer wachten op je kokend water en dat is irritant (mijne is dus te lang, had met 1 maat korter weg kunnen komen).

• Dzine
Cyberpope schreef op woensdag 15 februari 2017 @ 19:14:
ja gewoon bij quooker zelf te bestellen, heb ik ook gedaan. maar neem het zeker niet te lang.
Dan moet je langer wachten op je kokend water en dat is irritant (mijne is dus te lang, had met 1 maat korter weg kunnen komen).
Thanks, hopelijk biedt Grohe dezelfde service. En inderdaad een goede tip, het gaat tenslotte om snel warm water krijgen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Heb je wel een riool afvoer in de kelder voor je overstort ventiel?

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

fabstar81 schreef op maandag 13 februari 2017 @ 12:14:
[...]

maar vanwege Legionella-gevaar mag je maar maximaal "x" centimeter afdoppen. In de Quooker handleiding staat 20 centimeter. ik zit daar nu onder, maar mijn warmwaterleiding wordt sowieso nog elke dag gebruikt door de vaatwasser. (met uitgeschakelde brander natuurlijk als hij draait, anders verbruik ik gas voor jan l*l met een vaatwasbeurt) 8)7
Waar en in welke handleiding staat dat :) dan heb ik in ieder geval een referentie waarmee ik de installeteur kan confronteren

• fabstar81
Waterkoker schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 12:44:
[...]

Waar en in welke handleiding staat dat :) dan heb ik in ieder geval een referentie waarmee ik de installeteur kan confronteren
ik kan het niet meer vinden. wat mij wel opvalt is dat de quooker niet op onthard water mag aangesloten worden. iemand een Quooker met wel een waterontharder in huis? ik wil misschien ooit ook een waterontharder en daar zou ik dan rekening mee moeten houden bij het aansluiten ervan. 8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythilus
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-03 09:25
Geen idee, mijn Quooker Combi Plus is gewoon (nieuwe keuken) aangesloten en hebben ook water ontharder.
En voor zover ik weer kon het totaal geen kwaad. Alleen zal je hem minder schoon hoeven te maken ivm geen kalk aanslag.

Draait nu alweer geruime tijd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Uitsmijter
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-12-2024
Toch nog even een vraag over het aansluiten van de combi plus op de warm water leiding.

Er zal in ons nieuwe huis minstens 8 meter leiding zitten tussen de CV en de keuken. Als ik dan mijn Quooker op warm water aansluit, dan lijkt het mij dat het alleen bij flink gebruik van de warm water nut heeft, want de eerste tijd bij aanvullen is het water uit de warm water leiding gewoon koud. pas nadat de eerste 8 meter is doorgestroomd zal warm water de Quooker gebruiken (hoeveel liter is dat?). Is dit effect zo groot dat ik me die kosten van de plus vs de reguliere combi maar beter kan besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
De Uitsmijter schreef op zondag 5 maart 2017 @ 20:55:
Toch nog even een vraag over het aansluiten van de combi plus op de warm water leiding.

Er zal in ons nieuwe huis minstens 8 meter leiding zitten tussen de CV en de keuken. Als ik dan mijn Quooker op warm water aansluit, dan lijkt het mij dat het alleen bij flink gebruik van de warm water nut heeft, want de eerste tijd bij aanvullen is het water uit de warm water leiding gewoon koud. pas nadat de eerste 8 meter is doorgestroomd zal warm water de Quooker gebruiken (hoeveel liter is dat?). Is dit effect zo groot dat ik me die kosten van de plus vs de reguliere combi maar beter kan besparen?
ikzelf vind de combi plus nutteloos. hij verbruikt nl altijd gas (mits cv ketel aangesloten) bij elk kopje water wat je tapt. alleen dus als je vaak meer dan 7 liter ineens tapt (inhoud quooker) lijkt me de plus bruikbaar.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTibben
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-04 22:08

Van de quooker site (https://www.quooker.nl/nl/energie-en-techniek/tanks/combi%2B/24):

Stap 1
15 ℃
Vers koud leidingwater stroom het reservoir in.

Stap 2
110 ℃
Het water wordt in het Quooker-reservoir tot 110ºC verhit. De hoogte van de temperatuur maakt het water steriel. Het HiTAC®-waterfilter zuivert het water.

Stap 3
100 ℃
Bij het uitstromen uit de kokendwaterkraan koelt het water van 110ºC af tot 100ºC en gaat koken. Kalkomzetting zorgt ervoor dat er bijvoorbeeld geen vliesjes op de thee komen.

Stap 4
93 ℃
Het water is goed doorgekookt en heeft de ideale temperatuur voor koffie en thee.

Stap 5
60 ℃
In het mengventiel wordt de koude voorloop van het warme water uit de CV-ketel thermostatisch gemengd naar 60 graden met water van 110ºC uit het reservoir. Dit gaat vervolgens naar de warmwateraansluiting van de mengkraan, zodat je direct warm water tot je beschikking hebt. Zodra het warme water uit de CV-ketel in de keuken is aangekomen, zal hiervoor uitsluitend het warme water uit de CV-ketel gebruikt worden, zodat je onbeperkt warm water tot je beschikking hebt.

Zelf vind ik het wel een mooi systeem. Eerst wordt dus het koude water wat nog in de warmwaterleiding zit om te mengen. Het klopt dan inderdaad wel dat er wel telkens gas wordt verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33

8 meter leiding is ongeveer 1,5 liter (bij 15 mm pijpleiding).
Tot een liter of 4 warm water (30-40 seconden) zal de ketel nauwelijk bijdragen maar daarboven wel.

Let wel dat warm water via gas meestal veel milieuvriendelijker en ook aanzienlijk goedkoper is dan water opwarmen dmv elektriciteit.
1 kwh aan elektriciteit kost zo'n 18 cent en een kWh aan gas kost ongeveer 6 cent.

Dus tap je een emmer heet water dan is het wat voordeliger met een combi plus.
Als je echter alleen een los bordje afspoelt met heet water is de Combi plus juist iets minder voordelig omdat de ketel al weer afslaat voordat het warme water bij de mengkraan komt.
Bij kokend watergebruik zal neem ik aan je ketel niet aanslaan en maakt het niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of iemand hier ooit wel eens aan gemeten heeft? Volgens mij gebruikt een CV-ketel juist bij het aanspringen van de brander in verhouding veel meer gas dan wanneer hij continu brandt om bijvoorbeeld een bad te vullen?

Juist het aan/uit gedrag van de ketel elke keer als je even kortstondig warm water tapt om je handen met lauw water te wassen, doekje uit te spoelen of een bordje afspoelt etc. verbruikt gevoelsmatig in verhouding vrij veel en inefficiënt gas.
De vraag is natuurlijk of dat een significante hoeveelheid is op jaarbasis.

Als je 99,9% van de tijd genoeg hebt aan het waterreservoir dan is een extra jaarverbruik van tientallen (?) m3 gas op jaarbasis misschien een beetje jammer (of misschien is het je dat waard voor die enkele keer per jaar dat je meer warm water nodig hebt dan je Quooker kan bieden).

Het hangt ook van je situatie af: als je al een electricteitsoverschot hebt ivm zonnepanelen is het anders dan wanneer je electriciteit en gas allebei moet kopen, en ook merk/type ketel met/zonder voorraadvat zal wel uitmaken. Ik hoop/denk dat een ketel met een warmwatervoorraad de eerste liters uit voorraad levert zodat bij een paar keer achter elkaar een beetje tappen de brander niet elke keer aanslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
TWyk schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:59:
[...]

8 meter leiding is ongeveer 1,5 liter (bij 15 mm pijpleiding).
Tot een liter of 4 warm water (30-40 seconden) zal de ketel nauwelijk bijdragen maar daarboven wel.

Let wel dat warm water via gas meestal veel milieuvriendelijker en ook aanzienlijk goedkoper is dan water opwarmen dmv elektriciteit.
1 kwh aan elektriciteit kost zo'n 18 cent en een kWh aan gas kost ongeveer 6 cent.

Dus tap je een emmer heet water dan is het wat voordeliger met een combi plus.
Als je echter alleen een los bordje afspoelt met heet water is de Combi plus juist iets minder voordelig omdat de ketel al weer afslaat voordat het warme water bij de mengkraan komt.
Bij kokend watergebruik zal neem ik aan je ketel niet aanslaan en maakt het niet uit.
bij ELK watergebruik uit de quooker wordt de warmwaterleiding aangesproken en gebruikt je ketel dus gas. ook een kopje thee. het reservoir van de quooker wordt nl bijgevuld met de warmwateraansluiting.

tenzij de quooker een aparte aansluiting heeft voor ook het koudwater wat weer electrisch wordt verwarmd in het reservoir, blijft de ketel voor elk kopje thee aanslaan.
ocaj schreef op maandag 6 maart 2017 @ 14:33:
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig of iemand hier ooit wel eens aan gemeten heeft? Volgens mij gebruikt een CV-ketel juist bij het aanspringen van de brander in verhouding veel meer gas dan wanneer hij continu brandt om bijvoorbeeld een bad te vullen?

Juist het aan/uit gedrag van de ketel elke keer als je even kortstondig warm water tapt om je handen met lauw water te wassen, doekje uit te spoelen of een bordje afspoelt etc. verbruikt gevoelsmatig in verhouding vrij veel en inefficiënt gas.
De vraag is natuurlijk of dat een significante hoeveelheid is op jaarbasis.

Als je 99,9% van de tijd genoeg hebt aan het waterreservoir dan is een extra jaarverbruik van tientallen (?) m3 gas op jaarbasis misschien een beetje jammer (of misschien is het je dat waard voor die enkele keer per jaar dat je meer warm water nodig hebt dan je Quooker kan bieden).

Het hangt ook van je situatie af: als je al een electricteitsoverschot hebt ivm zonnepanelen is het anders dan wanneer je electriciteit en gas allebei moet kopen, en ook merk/type ketel met/zonder voorraadvat zal wel uitmaken. Ik hoop/denk dat een ketel met een warmwatervoorraad de eerste liters uit voorraad levert zodat bij een paar keer achter elkaar een beetje tappen de brander niet elke keer aanslaat.
precies waarom de plus pas goedkoper wordt als je hele dagen emmers vol warmwater tapt uit je quooker en dus vaak je reservoir leegtapt.

nu lukte dat laatste al slecht met de pro3 vaq (3 liter), met 7 liter kokend water tot je beschikking is dat helemaal weinig kans.

geloof me, ik had liever de quooker ook op warmwater aan kunnen sluiten, we hebben ook een Zonneboiler dus dat had helemaal voordelig geweest. maar het is gewoon niet economisch of rendabel volgens mij.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 30-04 15:33
fabstar81 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:38:
[...]

bij ELK watergebruik uit de quooker wordt de warmwaterleiding aangesproken en gebruikt je ketel dus gas. ook een kopje thee. het reservoir van de quooker wordt nl bijgevuld met de warmwateraansluiting.
Dit plaatje zegt iets anders:
https://www.quooker.nl/nl...echniek/tanks/combi%2B/24
De quooker wordt gevuld vanuit de koude waterkraan en de warmwaterkraan zit op de mengkraan.
Maar bij vraag van kokend water zal die kraan (neem ik aan) alleen water uit de quooker mengen en zou ik niet verwachten dat de ketel aanslaat..

[ Voor 6% gewijzigd door TWyk op 06-03-2017 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythilus
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14-03 09:25
Pcies zoals hierboven staat. Quooker word gevuld met koud en niet middels warmwater kraan. Daar zit meng ventiel op.

Overigens borden spoel ik met koud ergste eraf. Vaatwasser doet de rest. Als er maar geen etens restjes dergelijk op zit ivm filter/slang vaatwasser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
TWyk schreef op maandag 6 maart 2017 @ 16:28:
[...]

Dit plaatje zegt iets anders:
https://www.quooker.nl/nl...echniek/tanks/combi%2B/24
De quooker wordt gevuld vanuit de koude waterkraan en de warmwaterkraan zit op de mengkraan.
Maar bij vraag van kokend water zal die kraan (neem ik aan) alleen water uit de quooker mengen en zou ik niet verwachten dat de ketel aanslaat..
dan nog is hij voor ons niet voordelig(er) denk ik. De vrouw hier heeft er een handje van om de kraan altijd half open te gebruiken en dus altijd warmwater te gebruiken ook al zet ze de kraan maar 10 seconden aan.

in mijn geval zou dan nog steeds, met de combi + de ketel elke keer aanslaan. simpelweg omdat er warmwatervraag is. :F

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:01

ericplan

5180 Wp PV

fabstar81 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 11:44:
[...]

dan nog is hij voor ons niet voordelig(er) denk ik. De vrouw hier heeft er een handje van om de kraan altijd half open te gebruiken en dus altijd warmwater te gebruiken ook al zet ze de kraan maar 10 seconden aan.

in mijn geval zou dan nog steeds, met de combi + de ketel elke keer aanslaan. simpelweg omdat er warmwatervraag is. :F
Neem een CV-ketel met ingebouwde of losse boiler :)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
elke CV-ketel heeft een (klein) ingebouwd boilertje. die heb ik nu juist uitgeschakeld. kost alleen maar gas. en sinds twee weken hebben we een quooker combi (zonder +) :)

van het vrouw-warme-kraan-half-open-gas-verbruik ben ik dan ook af nu :). behalve in de badkamer/wastafel dan...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 01:23

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

^ sommige ketels hebben de mogelijkheid een minimale afname in te stellen. Dit kan in totaal aantal liters en/of doorstroom. Ik heb de mijne van 2 naar 3 liter/min ingesteld en sindsdien gaat mijn ketel niet meer direct aan i.c.m. mijn quooker combi. Het inschakel moment is bij mij van ~4 naar ~9 secondes gegaan.
fabstar81 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 14:49:
elke CV-ketel heeft een (klein) ingebouwd boilertje.
Lang niet elke ketels hoor. Bijv. alle intergas hre kompact's hebben ze niet.

[ Voor 39% gewijzigd door DukeBox op 08-03-2017 15:55 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Wellicht doelt hij op de kolom die warmgehouden kan worden om sneller warm water te kunnen leveren. Die zou ik persoonlijk uitschakelen zodra ik de plus in huis heb.
fabstar81 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 12:27:
ikzelf vind de combi plus nutteloos. hij verbruikt nl altijd gas (mits cv ketel aangesloten) bij elk kopje water wat je tapt. alleen dus als je vaak meer dan 7 liter ineens tapt (inhoud quooker) lijkt me de plus bruikbaar.
Als je warm water tapt inderdaad, niet bij kokend water.

Uiteraard is het persoonlijk hoeveel warm water je nodig hebt, maar ik zou nooit het risico willen lopen dat ik zonder warm water kom te zitten. Dat is wellicht minder zuinig maar het comfort is ook belangrijk.

Daarnaast was ik nog heel veel met de hand af, dat kost ook een hoop warm water. Wellicht haal ik daarmee de 7 liter niet uit het reservoir, maar als ik dan wel ineens krap zit qua kokend water is dat ook weer jammer. Stel dat je eerst een paar pannen vult voor koken, daarna dingen afspoelen en afwassen en dan wil je een kopje thee wat niet meer lukt. Ik wil daar niet over na hoeven denken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
@Gonadan ik ook niet, maar het doel was voor elke keer dat de kraan half open was (OK, dus niet met een kopje thee, maar warm water) dat er gas verbruikt werd wat uiteindelijk niet leidde tot het warme water uit de kraan. daar zijn de leidingen te lang voor.

als ik dus een + zou nemen, dan ben ik 'en niet af van dat nutteloze gasverbruik 'en er wordt nog extra stroom verbruikt ook.

nu heb ik geen gasverbruik meer voor warm water en is het gas omgezet in stroomverbruik.

en inderdaad, als de vrouw nu ff gaat dweilen en de boiler leegtrekt, moet ze zeker wel paar minuten wachten voordat ze een kopje thee kan zetten. met een 2 kW element op 7 liter boilertje is dat overigens zo gebeurd :+

tot nu toe 1 keer voorgekomen in de tijd dat hij is geinstalleerd.

als het echt te vaak voorkomt, als ik straks een goede boor kan vinden en door plafondplaten kan boren, dan kan ik eindelijk de ringleiding aanleggen vanaf de ZB en heeft ze (mits ZB = warm) nagenoeg direct onbeperkt water als ik de quooker hotfill aansluit. :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@fabstar81 Nou misschien wel een beetje. Als ik het verbruik waar de CV gewoon mee doet even buiten beschouwing laat en kijk naar de scenario's waarin ik minder gebruik.

Wat ik regelmatig doe is even een mes afwassen, of een snijplank, of een kom of pan, of babyflesjes, whatever. Dat is toch vaak wel erg prettig met warm water dus moet je wachten tot het beneden komt. De tijdsduur die de CV dan aan staat is de 7 liter die nodig is om überhaupt het hete water beneden te krijgen en daarna nog wat je nodig hebt om schoon te maken. Dus zeg dat je rustig 8 tot 10 liter water moet verwarmen per afwas-/afspoelbeurt.

Gebruik je de plus dan is het water direct warm en staat de CV slechts aan voor de duur dat het afwassen/afspoelen duurt. Dus per keer sowieso zeven liter minder lang verwarmen. Dus het zal wel degelijk schelen qua gas.

Dat mijn methoden wellicht niet geheel passen in de strekkig van dit topic ben ik mij van bewust, maar dat is een andere discussie. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Nu online
Volgens mij is het zo dat de Plus zijn ketel vult met water uit jouw CV aanvoer. De CV zal dus direct gaan branden op het moment dat jij de warm water kraan open draait en pas weer uit gaan als de kraan dicht is en de ketel vol zit.
Je hebt dus alleen voordeel van de Plus als je grote hoeveelheden warm water gaat tappen.
Als je elke keer een klein beetje tapt ben je duurder uit omdat toch elke keer de Cv aangaat.

Dus ga je voor comfort, kies je de Plus.
Ga je voor besparing en/of heb je zonnepanelen, kies je voor het andere model.

[ Voor 13% gewijzigd door remmuz op 19-03-2017 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:33
Weet iemand nog een goede deal voor een Grohe Red Duo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze ?
Rond €600 voor 8 liter is een stuk beter dan €1200 :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-05 11:59
peligro2k schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:25:
Weet iemand nog een goede deal voor een Grohe Red Duo?
Even geduld hebben, ze komen vast weer bij ibood.nl in de aanbieding.
Heb er 2 jaar geleden ook één gekocht met 4L vaatje voor €500,- via die site. Nog steeds tevreden over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:00

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

jaspernts schreef op vrijdag 12 mei 2017 @ 13:53:
[...]

Even geduld hebben, ze komen vast weer bij ibood.nl in de aanbieding.
Heb er 2 jaar geleden ook één gekocht met 4L vaatje voor €500,- via die site. Nog steeds tevreden over.
Ben een beetje klaar met ibood. Slechte, te late of géén leveringen, nauwelijks service nadien. En verschillende nep-producten van Apple, Sandisk en anderen de laatste tijd.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Heeft er iemand wel eens uitgezocht of het energiebesparend is om de boiler van een cooker 'snachts v/d stroom af te schakelen wanneer je die niet gebruikt? Bijv. tussen 23:00-7:00 pakken wij echt geen kokend water.
Ik heb dat gedaan om het eigengebruik van zonnestroom te vergroten en zag geen verschil in het verbruik van de kokendwaterkraan.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09-05 13:17
Ik heb dat wel gedaan met een oudere cooker, en zag wel verschil.

Je zag de lijn van totaal energieverbruik snachts minder hard oplopen dan wanneer hij wel aan stond, dit is logisch. Vervolgens gaat hij sochtends weer opwarmen, wat ook tot verbruik leidt, maar uiteindelijk komt het totaal minder hoog uit.

Het is ook logisch dat het zuiniger is. Quooker heeft niet veel standby verlies maar het is er wel.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• Gonadan

Gonadan

Waarom geeft Quooker dan aan dat het pas vanaf een dag of twee drie zinvol is? Marketingverhaaltje? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• !null
Gonadan schreef op donderdag 23 november 2017 @ 13:49:
Waarom geeft Quooker dan aan dat het pas vanaf een dag of twee drie zinvol is? Marketingverhaaltje? :P
Ik denk dat het ook te maken heeft met welke Quooker het is.

Wij hebben een oude, dus isolatie wellicht minder, en een 3200 Watt element. Zou niet zo veel uit moeten maken hoeveel Watt, maar kan me voorstellen dat het toch wat minder goed afregelt.

Hoe dan ook, de theorie staat nog steeds dat je ook bij een goed geisoleerde Quooker gewoon standby warmte verlies hebt, al is het niet veel.

• Gonadan

Gonadan

Uiteraard is er verlies, maar de buitenkant van de Quooker voelt niet eens warm. Het is gewoon koud. Ik vermoed dat het met de isolatie van de nieuwe variant wel goed zit. :P

Als hij echt gaat verwarmen dan voel je dat wel, maar dat lijkt mij logisch. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• !null
Inderdaad, hij blijft koud. Als hij al lauw of warm wordt aan de buitenkant moet je de Quooker weg doen, dan is ie kapot.

Ik denk dat het meeste warmteverlies nog via de bovenkant wegloopt. Daar heb je een metalen plaat met de aansluitingen en een schuimpje isolatie erop.

Al met al zal het niet veel zijn, en het zou goed zijn om dit eens accuraat te meten.

• Gonadan

Gonadan

Volgens het boekje verbruikt hij 5 cent per dag aan stroom. Aangenomen dat ze daar eerlijk in zijn zou het je dus zo'n vijf euro aan stroom per jaar besparen als je hem elke nacht uit zou zetten.

* Gonadan gaat daar geen moeite voor doen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• !null
Ja maar dat is dus niet waar voor een ouder exemplaar. Heb het destijds allemaal bekeken, zou het nu opnieuw moeten meten met z'n stekker energiemeter die je met telefoon kan uitlezen.

Als je een domotica schakeling kan maken dat je dat ding alleen aan zet als er iemand thuis is, dan gaat dat sowieso wel erg schelen.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Heb er een tijdje een relais met bewegingsmelder tussen geschakeld. Verbruik ging inderdaad iets naar beneden, WAF ook, want het duurde soms net iets langer voor kokend water.

A'dam PVOutput

• Gonadan

Gonadan

!null schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:42:
Ja maar dat is dus niet waar voor een ouder exemplaar. Heb het destijds allemaal bekeken, zou het nu opnieuw moeten meten met z'n stekker energiemeter die je met telefoon kan uitlezen.

Als je een domotica schakeling kan maken dat je dat ding alleen aan zet als er iemand thuis is, dan gaat dat sowieso wel erg schelen.
Tja, dan betaal ik €50 voor een extra tussenstekker en kost het me tien jaar voordat ik winst maak. :+
ericplan schreef op donderdag 23 november 2017 @ 14:45:
Heb er een tijdje een relais met bewegingsmelder tussen geschakeld. Verbruik ging inderdaad iets naar beneden, WAF ook, want het duurde soms net iets langer voor kokend water.
Precies dat. Ik heb zo'n ding voor het gemak. De besparing moet dan wel aanzienlijk zijn wil ik daarin concessies gaan doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• !null
@Gonadan Uiteraard moet je niet hiervoor zo'n meter kopen. Maar als je die wel hebt kun je het meenemen. Wat ik zal doen als ik er een heb.
Tijdschakelaar had ik nog liggen en is derhalve gratis. Smorgens om 7 uur gaat ie weer aan, en dat is voor ons altijd prima.

• Gonadan

Gonadan

Ja dat is wat anders inderdaad. Een tijdschakelaar heb ik ook nog wel liggen, maar echte domoticamodules heb ik meestal niet op voorraad. Zijn ze mij te prijzig voor. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-05 14:57
Ik ben me ook aan het oriënteren op een kokendwaterkraan. Het roept vooral veel vragen op, zoals:
  • Klopt het dat de Quooker inderdaad de zuinigste heetwaterkraan is op dit moment? Volgens Quooker zelf namelijk wel (10W stilstandsverlies, terwijl bijv. Grohe Red op 14W zit en Franke en Itho/Daalderop zelfs op 25W), maar zijn dit betrouwbare data? Ik zie niets staan over een bepaalde standaard die aangehouden wordt bij de meting van het verbruik. Zou iemand dit eens kunnen meten door de Quooker een tijdje niet te gebruiken (een dag of drie is genoeg denk ik)?
  • Welke kranen leveren nu "echt kokend" water? De Quooker gebruikt een gepatenteerd principe waarbij het water onder druk gehouden wordt op ongeveer 110 graden, zodat het water 100 graden is bij het tappen. Als je je erin verdiept zie je dat lang niet alle concurrenten dit hebben overgenomen (waarschijnlijk vanwege royalties e.d.). Er is nog nergens een overzicht welke systemen echt kokend water leveren en welke eigenlijk "nep-kokendwaterkranen" zijn, maar voor zover ik kan zien hebben Franke en Itho/Daalderop ook "echte" kokenwaterkranen en bewaren het water bij 110 graden volgens de handleiding; Grohe, Hotto, Inventum en nog een heleboel andere hebben alleen neppe: temperatuur is maar 100 graden--en dan maken ze bijv. voor Grohe Red reclame dat het daardoor niet spettert, terwijl Quooker zegt dat dat spetteren juist brandwonden voorkomt ;) .
    (Overigens, het patent van Quooker lijkt me wat dubieus: het enige wat de specificatie zegt is zorgen dat de thermostaat wat hoger staat ingesteld, op 110 graden--de druk die daarvoor nodig is levert de waterleiding vanzelf wel.)
  • Is er niet ergens een uitgebreide vergelijkende test beschikbaar van al die systemen? Ik heb gezocht maar kon niks vinden. Zelfs de Consumentenbond heeft ondanks dat deze systemen al vele jaren bestaan nog geen vergelijkend onderzoek gedaan. Zou daar een reden voor zijn?
Er zijn trouwens superveel van sit soort systemen. Na een beetje zoeken kwam ik tegen: Itho-Daalderop/Floww/Aqua Chef/Boily, Quooker, Franke, Grohe Red, Hotto, Dornbracht Water Dispenser, Selsiuz, Zip Hydrotap, Aqua Technic/Qezz, Inventum/Hotspot Titanium, Insinkerator en zo kan ik nog wel even doorgaan.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zonder reclame te willen maken moet ik zeggen dat de service van Quooker bijzonder goed en snel is. Mail naar support wordt snel afgehandeld en zonodig worden er snel onderdelen opgestuurd. Inmiddels ruim 10 jaar ervaring ervaring ermee en dan gaat er wel eens iets kapot.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Dat is fijn om te horen. Ik hoor ook weinig slechte berichten over de service van Quooker. Ook hebben ze het meest uitbreide assortiment (zoals aparte kookkranen). Verder zijn ze naar eigen zeggen dus het zuinigst, maar zoals ik boven schrijf moet dat getest worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TimoDimo
Wat wordt verstaan onder stilstandverlies?
Grohe red en quooker zijn allebei prima geisoleerd. (verwaarloosbaar ten op zichte van elkaar en wij van wc eend verhaal lijkt me)
Ik heb wel het standby en e-verbruik voor je van een Grohe red.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NnzfWwQemwWmrrtcYTv4kYe9/thumb.jpg

Afgelopen maandag is er dus veel thee gedronken... (familie lust alleen maar thee ;) )
En ook wat meer schoonmaak van het huis dan normaal... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-12-2017 17:28 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Interessant, hoe meet je precies het energieverbruik? Ik begrijp niet helemaal hoe je zowel vermogen als energie kunt meten (gele lijn en blauwe staafjes resp.).

Met stilstandsverlies, ook wel "stand-byverlies", bedoel ik de energie die verloren gaat door geleiding of straling vanuit het reservoir, dus niet doordat er heet water uitstroomt. Dat is tevens wat een kokendwaterkraan "meer" verbruikt ten opzichte van een waterkoker. Eigenlijk zou je dat dus moeten meten om te weten hoe zuinig hij is.

Op de dag met het minste verbruik was er bij jou toch nog 0.8kWh aan elektriciteit nodig. Dat vind ik best veel. Als de kraan die dag niet gebruikt is zou dit overeenkomen met het stilstandsverlies. Uitgaande van 20 cent per Kwh gaat dat dan om zo'n 60 euro per jaar. Als die 10W stilstandsverlies van Quooker klopt, dan is die veel zuiniger en kom je op nog geen 20 euro per jaar.

Uiteraard hangt het helemaal af van hoe je meet, en bijvoorbeeld onder welke omstandigheden (hoe warm het is in de keuken bijvoorbeeld). Daarom zou er eens door een onafhankelijk instituut gemeten moeten worden. Of er zou een norm moeten worden ontwikkeld waamee het stilstandsverlies kan worden bepaald en weergegeven.

Bij Milieu Centraal fulmineren ze overigens ronduit tegen de kokendwaterkraan https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@TimoDimo
Ik meet het verbruik met een fibaro z-wave tussenstekker.

Meetgegevens quooker:
oeps in "Serieus elektriciteit besparen"

Ik heb een jaarverbruik van 3500 kWh (all-electric) en een opwek van 5000 kWh met zonnepanelen.
Ergens draait er nog een kokendwaterkraan van mijn stroom dus. ;)
Ik kan je niet vertellen, hoe de service dienst is van Grohe. Ik heb ze in 4 1/2 jaar tijd nog niet nodig gehad.
Ik gebruik wel een waterontharder voor mijn hele huis.
Maar mijn keuze was een "optische". Ik vond destijds de dikke rvs-look pijp van Grohe mooier dan het ielle van quooker.
Ik zie wel dat de Grohe red boiler een make-over heeft gehad. Mijn meetgegevens zijn dus van het "oude" rechthoekige model. (en 100 euro cashback aktie)

[ Voor 66% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-12-2017 08:00 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
TimoDimo schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 01:03:
Met stilstandsverlies, ook wel "stand-byverlies", bedoel ik de energie die verloren gaat door geleiding of straling vanuit het reservoir, dus niet doordat er heet water uitstroomt. Dat is tevens wat een kokendwaterkraan "meer" verbruikt ten opzichte van een waterkoker. Eigenlijk zou je dat dus moeten meten om te weten hoe zuinig hij is.
Je vergeet het verschil in efficiëntie. De Quooker zet nagenoeg 100% van de electrische energie om in warmte en daarvan verlies je - volgens de folder - slechts 10 Watt per uur.

Een waterkoker haalt een veel lagere efficiëntie doordat er heel veel warmte verloren gaat tijdens het koken. Bij mij heb ik ten minste altijd een hele pluim aan opstijgende hete waterdamp gedurende de laatste 5-10 seconden voordat het kookt, die warmte komt niet in het water terecht. Daarnaast neemt de waterkoker zelf een hoop warmte op die je vervolgens niet gebruikt.
Ik meen me te herinneren dat er bij een waterkoker slechts iets van 80-85% van de electrische energie in warm water omgezet wordt, waardoor je dus meer electriciteit gebruikt om 1 liter water te verwarmen.

Het is dus best denkbaar dat een Quooker gemiddeld genomen zuiniger is dan een waterkoker, maar e.e.a. hangt wel erg af van je gebruik. Ergens zit er een omslagpunt waarbij het continu op temperatuur houden van de Quooker precies even veel energie verbruikt als je bij het gebruik van een waterkoker verliest.

(aangenomen dat zowel je waterkoker als je Quooker in je keuken staan wordt in beide gevallen de weglekkende energie "gebruikt" voor het verwarmen van je keuken. 's Zomers zit je daar natuurlijk niet op te wachten, maar 's winters gooi je de energie dus niet helemaal weg)

Samengevat: Volgens mij moet je geen Quooker nemen alleen vanwege de energiebesparing. Doe het gewoon voor het comfort, of als één van de stapjes naar een gasloos huis.
Zelf ben ik nu met het tunen van mijn verwarming bezig en ik zie dat de regeling van de ketel eigenlijk best wel vervelend steeds gestoord wordt elke keer dat je warm water tapt (ik heb een hotfill-closein-boiler). Ook voor de levensduur van de ketel is een Quooker dus positief (minder schakelingen van de 3-wegklep die vaak het onderdeel van een ketel is dat het eerste stukgaat), daar valt al helemaal lastig aan te rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wat betreft stilstandsverlies. Een indirecte meting (natte vinger) levert dat de buitenmantel van de Quooker overal net zo koel is als de rest van het keukenkastje, op een kleine plek na, op de deksel. Ook wordt het keukenkastje niet warmer dan de overige keukenkastjes.
Als de Quooker veel energie zou lekken, zou dit merkbaar moeten zijn door temperatuurstijging van de omgeving.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clifdon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:17
TimoDimo schreef op donderdag 28 december 2017 @ 01:09:
Ik ben me ook aan het oriënteren op een kokendwaterkraan. Het roept vooral veel vragen op, zoals:
In rood mijn antwoorden
  • Klopt het dat de Quooker inderdaad de zuinigste heetwaterkraan is op dit moment? Volgens Quooker zelf namelijk wel (10W stilstandsverlies, terwijl bijv. Grohe Red op 14W zit en Franke en Itho/Daalderop zelfs op 25W), maar zijn dit betrouwbare data? Ik zie niets staan over een bepaalde standaard die aangehouden wordt bij de meting van het verbruik. Zou iemand dit eens kunnen meten door de Quooker een tijdje niet te gebruiken (een dag of drie is genoeg denk ik)?
  • [red] Er is inderdaad geen standaard om deze metingen te verrichten. Dus je zou ze naast elkaar moeten zetten in dezelfde omgeving om er iets van te zeggen. [/red]
  • Welke kranen leveren nu "echt kokend" water? De Quooker gebruikt een gepatenteerd principe waarbij het water onder druk gehouden wordt op ongeveer 110 graden, zodat het water 100 graden is bij het tappen. Als je je erin verdiept zie je dat lang niet alle concurrenten dit hebben overgenomen (waarschijnlijk vanwege royalties e.d.). Er is nog nergens een overzicht welke systemen echt kokend water leveren en welke eigenlijk "nep-kokendwaterkranen" zijn, maar voor zover ik kan zien hebben Franke en Itho/Daalderop ook "echte" kokenwaterkranen en bewaren het water bij 110 graden volgens de handleiding; Grohe, Hotto, Inventum en nog een heleboel andere hebben alleen neppe: temperatuur is maar 100 graden--en dan maken ze bijv. voor Grohe Red reclame dat het daardoor niet spettert, terwijl Quooker zegt dat dat spetteren juist brandwonden voorkomt ;) .
    (Overigens, het patent van Quooker lijkt me wat dubieus: het enige wat de specificatie zegt is zorgen dat de thermostaat wat hoger staat ingesteld, op 110 graden--de druk die daarvoor nodig is levert de waterleiding vanzelf wel.)
  • [red] Het spetteren voorkomt brandwonden ondat men heel duidelijk merkt dat er kokend water uit de kraan komt. De temperatuur van 110 graden zorgt dus voor gasvorming waarbij water flink uitzet. Hierdoor ontstaat een hogere druk in de boiler. Franke en Quooker hebben beide echt 100 graden uit de uitloop. Overigens bestaat er tegenwoordig ook floww een merk met een kokendwater toestel. Qua prijs soms wel interessant[/red]
  • Is er niet ergens een uitgebreide vergelijkende test beschikbaar van al die systemen? Ik heb gezocht maar kon niks vinden. Zelfs de Consumentenbond heeft ondanks dat deze systemen al vele jaren bestaan nog geen vergelijkend onderzoek gedaan. Zou daar een reden voor zijn?
  • [red] Ik denk dat de reden is dat er geen richtlijn is voor het testen van kokendwaterboilers. Die richtlijn komt et binnenkort wel aan. Waarschijnlijk worden er dan wel tests gedaan. [/red]
Er zijn trouwens superveel van sit soort systemen. Na een beetje zoeken kwam ik tegen: Itho-Daalderop/Floww/Aqua Chef/Boily, Quooker, Franke, Grohe Red, Hotto, Dornbracht Water Dispenser, Selsiuz, Zip Hydrotap, Aqua Technic/Qezz, Inventum/Hotspot Titanium, Insinkerator en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Aqua chef is een itho daalderop brand geweest wat inmiddels echt wel achterhaald is.
Hotto inventum en insinkerator leveren geen echt kokend water systemen zo ver ik weet. Zij leveren heel heet water uit een kraan. Voor ieder budget is er wel een passend systeem op de markt tegenwoordig.

Always look on the bright side of life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

TimoDimo schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 01:03:
Interessant, hoe meet je precies het energieverbruik? Ik begrijp niet helemaal hoe je zowel vermogen als energie kunt meten (gele lijn en blauwe staafjes resp.).

Op de dag met het minste verbruik was er bij jou toch nog 0.8kWh aan elektriciteit nodig. Dat vind ik best veel. Als de kraan die dag niet gebruikt is zou dit overeenkomen met het stilstandsverlies. Uitgaande van 20 cent per Kwh gaat dat dan om zo'n 60 euro per jaar. Als die 10W stilstandsverlies van Quooker klopt, dan is die veel zuiniger en kom je op nog geen 20 euro per jaar.

Uiteraard hangt het helemaal af van hoe je meet, en bijvoorbeeld onder welke omstandigheden (hoe warm het is in de keuken bijvoorbeeld). Daarom zou er eens door een onafhankelijk instituut gemeten moeten worden. Of er zou een norm moeten worden ontwikkeld waamee het stilstandsverlies kan worden bepaald en weergegeven.

Bij Milieu Centraal fulmineren ze overigens ronduit tegen de kokendwaterkraan https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/ ;)
Toevallig afgelopen 2 dagen niet thuis, mijn quooker meet dus zonder gebruik een verlies van 9watt.

Wat betreft meer verbruik tov waterkoker, vergeet niet het gemak en wanneer je meerdere keren in de ochtend bijvoorbeeld water wilt hebben je de waterkoker opnieuw moet laten koken.

Heb geen goede meting van mijn waterkoker in het verleden maar mijn jaar verbruik is stabiel, ook na aanschaf van de quooker.

[ Voor 90% gewijzigd door [RNMC] Viper op 30-12-2017 23:45 ]

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-05 18:32
Ik reageer nog even vanwege mijn ervaringen met een Hotto (heb er 2 gehad, dus kans op fabrieksfout is klein). We hadden deze gekozen omdat de kokendwaterkraan het alleen doet als je deze vast blijft houden,
leek ons veiliger voor de kinderen. Uiteindelijk toch overgestapt op een Quooker, vanwege de volgende issues:

- standby stroomverbruik heb ik op 2 manieren gemeten en is ruim 45 W en niet de opgegeven 22 W. Hij voelt ook warm aan de buitenkant, veel warmer dan de Quooker die ik nu heb.

- geen mogelijkheid voor hotfill (iets om in de gaten te houden als je al een warmwaterleiding hebt lopen, gewoon afdoppen en laten zitten is niet verstandig).

- ik drink regelmatig kokend water (zonder smaakje zeg maar) en dat smaakte uit de beide Hotto's die ik had afwijkend. Zou zeker adviseren om in de winkel een kop thee uit de Hotto te drinken, en te kijken of je de smaak OK vindt. Dit kan iets persoonlijks zijn natuurlijk.

- ik heb het idee (jammer genoeg niet gemeten) dat het water uit de Hotto inderdaad net iets kouder is dan het water dat uit de Quooker komt. Er zaten ook witte bubbeltjes in het water, weet niet of dat met de temp
te maken heeft, maar dat zie ik bij de Quooker niet.

- de kraan drupte na. Niet heel veel of heel storend, maar wel opvallend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
ocaj schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:48:
Je vergeet het verschil in efficiëntie. De Quooker zet nagenoeg 100% van de electrische energie om in warmte en daarvan verlies je - volgens de folder - slechts 10 Watt per uur.
Klopt, dat vergat ik nog! Het rendement is inderdaad een stukje lager van een elektrische waterkoker en daarbij blijft er ook meer warmte achter. Maar een elektrische waterkoker heeft weer een stuk hoger rendement dan een fluitketel op gas bijvoorbeeld, alleen is gas dan weer een stuk efficienter qua energieverbruik vanwege directe verbranding i.p.v. elektriciteit, hoewel we toch op niet al te lange termijn van het (fossiele) gas af moeten.

In dit rapport wordt alles uitgebreid onderzocht: https://kokendwaterkranen...gieverbruik-onderzoek.pdf (is wel in opdracht van Quooker uitgevoerd overigens :P)

Op dat rapport valt ook wel wat af te dingen trouwens. Vooral dat de Quooker Combi het zuinigste zou zijn qua energieverbruik. Ze delen de stilstandsverliezen gewoon door vijf, aannemende dat je een vijfde van het water niet voor kokend water gebruikt, maar voor warm water. :? En dat is nu juist zo ontzettend inefficient (zie Milieu Centraal https://www.milieucentraa...rm-water/close-in-boiler/) Ze laten dus de manier om heet water te maken volledig buiten beschouwing (zie hier de mogelijke invloed van Quooker op het rapport ;) ).
ocaj schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 08:48:
Samengevat: Volgens mij moet je geen Quooker nemen alleen vanwege de energiebesparing. Doe het gewoon voor het comfort, of als één van de stapjes naar een gasloos huis.
[...]
Helemaal mee eens. In ieder geval ligt het er maar net aan wat voor aannames je doet, maar volgens het rapport is verder de fluitketel op gas nog steeds het meest milieubewust, zolang er niet meer groene stroom is tenminste. Interessant genoeg komt daarna de magnetron, dan de waterkoker en dan pas de Quooker. Het scheelt echter niet veel tussen al deze manieren om kokend water te bereiden. Dus het gemak van de kokendwaterkraan is inderdaad echt de enige factor voor de aanschaf.
ericplan schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 10:26:
Wat betreft stilstandsverlies. Een indirecte meting (natte vinger) levert dat de buitenmantel van de Quooker overal net zo koel is als de rest van het keukenkastje, op een kleine plek na, op de deksel. Ook wordt het keukenkastje niet warmer dan de overige keukenkastjes.
Als de Quooker veel energie zou lekken, zou dit merkbaar moeten zijn door temperatuurstijging van de omgeving.
Dat beetje warmte daar gaat het juist om: dat is die 10W die het apparaat verbruikt in stand-by, bij andere merken zelfs 25W of meer. Het is niet enorm veel, maar dit topic gaat er nu eenmaal over.
[RNMC] Viper schreef op zaterdag 30 december 2017 @ 23:40:
Toevallig afgelopen 2 dagen niet thuis, mijn quooker meet dus zonder gebruik een verlies van 9watt.
Goed om te horen! Dit is een indicatie dat de Quooker inderdaad zuinig is en dat de specificatie van de fabrikant klopt. En dat terwijl het nu koud is buiten. Meer metingen van anderen welkom uiteraard! Ook met andere merken.
stat schreef op zondag 31 december 2017 @ 08:34:
- standby stroomverbruik heb ik op 2 manieren gemeten en is ruim 45 W en niet de opgegeven 22 W. Hij voelt ook warm aan de buitenkant, veel warmer dan de Quooker die ik nu heb.
De handleiding geeft zelfs een dagelijks elektriciteitsverbruik op van 1,318 kWh, wat neerkomt op 55W. Geen idee waar je die 22W vandaan hebt.
- geen mogelijkheid voor hotfill (iets om in de gaten te houden als je al een warmwaterleiding hebt lopen, gewoon afdoppen en laten zitten is niet verstandig).
Volgens mij moet je de Combi+ niet aansluiten via hotfill. Sowieso moet je dat niet doen met een kraan t.b.v. drinkwater. Je moet een mengventiel gebruiken die het kokende water mengt met de warmwaterleiding t.b.v. heet water, of bedoel je dat ook?
- ik heb het idee (jammer genoeg niet gemeten) dat het water uit de Hotto inderdaad net iets kouder is dan het water dat uit de Quooker komt. Er zaten ook witte bubbeltjes in het water, weet niet of dat met de temp
te maken heeft, maar dat zie ik bij de Quooker niet.
Is ook zo. Zie mijn reacties boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stat
TimoDimo schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:44:

De handleiding geeft zelfs een dagelijks elektriciteitsverbruik op van 1,318 kWh, wat neerkomt op 55W. Geen idee waar je die 22W vandaan hebt.
Ik had dat hier vandaan: https://webshop.hotto.com/faq.
Wat is het stand-by verbruik van de Hotto?
Het stilstandsverlies van de Hotto bedraagt 22 Wh bij instelling op 100 graden.
Het stilstandsverlies van de Hotto bedraagt 15 Wh bij instelling op 70 graden.
Zie nu staan dat het 22Wh is, dat klopt natuurlijk sowieso al niet qua eenheden, toch? Maar is die waarde die jij gevonden hebt niet een soort gemiddeld dagverbruik, dus niet alleen standby? Zou het ook wel sterk vinden als de fabrikant een hoger verbruik op geeft dan ik meet.
Volgens mij moet je de Combi+ niet aansluiten via hotfill. Sowieso moet je dat niet doen met een kraan t.b.v. drinkwater. Je moet een mengventiel gebruiken die het kokende water mengt met de warmwaterleiding t.b.v. heet water, of bedoel je dat ook?
Ja, sorry, dat bedoelde ik. Heb er uiteindelijk voor gekozen om de vaatwasser direct aan te sluiten op de warmwaterleiding, dat is wel hotfill, was ik mee in de war.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-05 12:49
Onze quooker combi, door vorige bewoners in de open keuken in uitbouw geplaatst toen deze in 2008 werd gebouwd, wordt behoorlijk warm aan de buitenkant. Volgens de service afdeling is dit een vacuum lek waardoor de isolatie niet meer werkt. Ik vermoed dat dit behoorlijk wat energieverlies betekent, hoewel het natuurlijk zodoende de keuken en woonmaker een beetje verwarmt :).

Enfin, enige optie is een nieuw reservoir, en dat tikt redelijk aan. Ik zou de keuken het liefst gewoon op warm leidingwater aansluiten, gezien we het kokende water nauwelijks verbruiken, en dan geeft die studie die quooker heeft laten doen zelf ook al aan dat dit aanzienlijk minder efficient is dan heet water van de ketel. Maar helaas loopt er alleen een koud water leiding op het moment. Is er wellicht een manier van quooker tunning waardoor je niet langer kokend water hebt, maar veel efficienter verwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

nel!s schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 19:21:
Is er wellicht een manier van quooker tunning waardoor je niet langer kokend water hebt, maar veel efficienter verwarmt?
NIet zolang de boiler lek is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@nel!s Hij is gewoon lek. Als je de kosten laag wil houden en de kokend water aansluiting niet gebruikt, zou ik voorstellen om zo'n kleine 5 of 10 liter keukenboiler te installeren. Dat kost niet zoveel. Misschien wil je dan wel de kraan vervangen, omdat de kokend water aansluiting dan niks meer doet. maar dat is aan jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Heeft er iemand ooit wel eens gekeken naar een oplossing waardoor de Quooker Combi+ begint met bijmengen op alleen koud water, maar na bijvoorbeeld 2 liter overschakelt naar de warmwater-leiding? Wij zijn voor een + gegaan omdat een paar emmers warm water geen lege Quooker op mag leveren (WAF), dus zit het ding aangesloten op de CV die op zolder staat met zo'n 15-20m leiding ertussen. Het aantal starts van de CV gaat dus door het plafond. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
!null schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 22:33:
@nel!s Hij is gewoon lek. Als je de kosten laag wil houden en de kokend water aansluiting niet gebruikt, zou ik voorstellen om zo'n kleine 5 of 10 liter keukenboiler te installeren. Dat kost niet zoveel. Misschien wil je dan wel de kraan vervangen, omdat de kokend water aansluiting dan niks meer doet. maar dat is aan jou.
Thanks, dat klinkt interessant. Zit echter niet in het assortiment van Quooker, of wel? Zijn er goede opties die ook op de quooker kraan aangesloten kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Parody schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 23:27:
Heeft er iemand ooit wel eens gekeken naar een oplossing waardoor de Quooker Combi+ begint met bijmengen op alleen koud water, maar na bijvoorbeeld 2 liter overschakelt naar de warmwater-leiding? Wij zijn voor een + gegaan omdat een paar emmers warm water geen lege Quooker op mag leveren (WAF), dus zit het ding aangesloten op de CV die op zolder staat met zo'n 15-20m leiding ertussen. Het aantal starts van de CV gaat dus door het plafond. ;)
Zou eerder kijken of je bij de ketel iets kan regelen, zoals een vertragingsrelais.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Parody in principe mengt een Quooker zijn eigen water niet meer bij als de aanvoer van cv op temperatuur is.

Ik zou dus kijken voor een vertraging bij de ketel, maar dat kan ik helaas ook niet instellen bij onze vrij nieuwe Intergas ketel.

Wellicht is het praktischer om de Quooker gewoon op de koudwater aan te sluiten, en in het keukenkastje een kraantje te maken op de warm water leiding voor die keer dat je emmers moet vullen. Maar dan moet je dat wel met enige regelmaat doen (bijvoorbeeld wekelijks of twee wekelijks bij schoonmaak ofzo) anders wordt de leiding een risico.
nel!s schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:17:
[...]

Thanks, dat klinkt interessant. Zit echter niet in het assortiment van Quooker, of wel? Zijn er goede opties die ook op de quooker kraan aangesloten kunnen worden?
Zoek maar even op keukenboiler. Gaat van 100 tot 225 euro.
Je kunt hem aansluiten op je huidige kraan, hooguit een adaptertje nodig als schroefdraadmaat niet overeen komt.
Alleen dan heb je dus niks voor de kokend water aansluiting van je huidige kraan, dus die wordt dan nutteloos.

Kijk ook even naar plintboilers als je meer ruimte in je keukenkastje wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een magneetventiel welke schakelt (na een vertraging) na een trigger door een flow sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
@!null thanks, ik ga op onderzoek uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stat
Je kan ook (desnoods tijdelijk) het + gedeelte verwijderen zodat je gewoon een Combi overhoudt. Als je dan niet regelmatig zonder warm water zit dan zal het met de WAF wel goedkomen, en kan je de warmwaterleiding bijvoorbeeld gebruiken voor de vaatwasser. Loze leiding van meters is niet aan te raden namelijk. Zo heb ik het nu, het + gedeelte van de Combi ligt in een keukenkast en zie het me nog niet inbouwen eerlijk gezegd, echt nog geen problemen gehad met een gebrek aan warm water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nel!s
Ik twijfel nu toch een beetje. De Quooker website (https://www.quooker.nl/nl...chniek/energievergelijker) geeft aan dat met een leiding van 15m van ketel naar de keuken tap, onze besparing op warm water verreweg de grootste is (zowel besparing in energie als water). Is het verlies van lange leidingen zo groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Volgens Milieu Centraal niet (zie mijn link een stukje terug).

Bij de berekening van het leidingverlies moet je zoveel aannames doen (hoe vaak je water tapt, hoe vaak achter elkaar en hoeveel, rendement van de ketel, dikte van de leidingen, temperatuur in huis). Ik betwijfel of ze dat allemaal vanuit zeer neutraal standpunt bepalen. :)

Verder baseren ze naar eigen zeggen die berekening op datzelfde rapport waar ik het eerder over had. Die Combi wordt daar al veel te gunstig afgeschilderd volgens mij, want ze delen het stilstandsverbruik gewoon door vijf. Daarbij, dat rapport kijkt naar de maatschappelijke energiekosten, niet naar de kosten voor de consument. Dus geen idee hoe deze berekening precies gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-05 23:23

hrr

Have a nice Day

Ook wij zijn hier aan het kijken voor een Quooker, een groot gedeelte voor comfort en een gedeelte om in kleine stappen gasloos te worden.

Nu willen wij de warmwaterleiding afdoppen en de Quooker Combi nemen. Maar ik vraag mij af waarom die loze “warmwater”leiding een risico kan vormen (wat ik soms hier lees). Ik wil iig alleen met de koudwaterleiding werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ericplan schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:18:
[...]

Zou eerder kijken of je bij de ketel iets kan regelen, zoals een vertragingsrelais.
Dat zou ook vertraging opleveren met het douchen, waarvan ik de tijd nu net acceptabel vind. Dus dat gaat zeker mis met de WAF. :P
!null schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:27:
@Parody in principe mengt een Quooker zijn eigen water niet meer bij als de aanvoer van cv op temperatuur is.

Ik zou dus kijken voor een vertraging bij de ketel, maar dat kan ik helaas ook niet instellen bij onze vrij nieuwe Intergas ketel.

Wellicht is het praktischer om de Quooker gewoon op de koudwater aan te sluiten, en in het keukenkastje een kraantje te maken op de warm water leiding voor die keer dat je emmers moet vullen. Maar dan moet je dat wel met enige regelmaat doen (bijvoorbeeld wekelijks of twee wekelijks bij schoonmaak ofzo) anders wordt de leiding een risico.

[...]
stat schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:53:
[...]
Je kan ook (desnoods tijdelijk) het + gedeelte verwijderen zodat je gewoon een Combi overhoudt. Als je dan niet regelmatig zonder warm water zit dan zal het met de WAF wel goedkomen, en kan je de warmwaterleiding bijvoorbeeld gebruiken voor de vaatwasser. Loze leiding van meters is niet aan te raden namelijk. Zo heb ik het nu, het + gedeelte van de Combi ligt in een keukenkast en zie het me nog niet inbouwen eerlijk gezegd, echt nog geen problemen gehad met een gebrek aan warm water.
Voor een extra kraan is niet zo heel veel ruimte. We hebben juist voor zo'n combi-kraan gekozen omdat we twee kranen op het aanrecht lelijk vonden. En laten we zeggen dat de spullen in het kastje heel efficiënt in opgeborgen staan. :*) Ook de prullenbak zit in dat kastje geschroefd, en past alleen in dat specifieke kastje (we hebben maar 1 normale diepte kast). Weinig ruimte voor een extra kraan dus. :( Aansluiten op alleen koud water zou ik dus geen permanente oplossing willen maken,want WAF als hij een keer leeg is... Dan maar wat gasverbruik accepteren. :+
Wolly schreef op donderdag 4 januari 2018 @ 10:36:
[...]
Een magneetventiel welke schakelt (na een vertraging) na een trigger door een flow sensor?
Over zoiets heb ik ook al na zitten denken. Ik heb alleen nog nergens een kant-en-klare oplossing kunnen vinden, en er zit al wat google-werk in. Maar weer een nieuw woord voor Google geleerd: magneetventiel. 8) Binnenkort nog eens verder spitten of er niet toch iets kant-en-klaars is. Ik hoor toch meer mensen met ongeveer dezelfde wens, dus er zal toch wel iemand anders ook over nagedacht hebben?

En anders wordt het een projectje voor op de langere termijn (er is maar zo veel vrije tijd). Kan het wel gelijk helemaal goed, dus inclusief minimaal wekelijks een keer verplicht schakelen tussen warm en koud om legionella tegen te gaan. En meten hoeveel warm en koud water er nou gebruikt wordt beneden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 19:50
hrr schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:29:
Ook wij zijn hier aan het kijken voor een Quooker, een groot gedeelte voor comfort en een gedeelte om in kleine stappen gasloos te worden.

Nu willen wij de warmwaterleiding afdoppen en de Quooker Combi nemen. Maar ik vraag mij af waarom die loze “warmwater”leiding een risico kan vormen (wat ik soms hier lees). Ik wil iig alleen met de koudwaterleiding werken.
Het risico zit in de legionellabacterie. Daarom mag je niet meer dan iets van 10 cm leiding met stilstaand water hebben. Nu loopt er bij ons ook een verticale leiding van 2,5 meter die stilstaat, maar dat geloof ik wel. (omdat het verticaal is ga ik ervan uit dat er beweging in het water komt omdat warm water stijgt.Was de oude leiding van de geiser.

Wij hebben overigens de Quooker combi+. Wil ook niet zonder warm water zitten tijdens het uitspoelen van een verfkwast ofzo. Verbruik is gemeten met een verbruiksmeter in het stopcontact. Over 2 maanden gemiddeld 1.03 KWh per dag. Mijn broer heeft alleen een close-in boiler, en die verbruikt 0,8 KWh per dag. voor 0,2 extra heb je dus lekker kokend water >:)

[ Voor 17% gewijzigd door Meester_J op 05-01-2018 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-05 07:56
Misschien wat mostert na de maaltijd over Quooker en stroomverbruik.
Naast dat ik de Quooker gemeten had:
oeps in "Serieus elektriciteit besparen"
had ik ook de situatie daarvoor gemeten:
  • Voor de verbouwing van de keuken hadden we een plintboiler (Itho Daalderop Close-in 5 liter). Die gebruikte in een jaar 462 kWh (meetperiode was net iets meer dan een jaar dus omgerekend naar een jaar).
  • Als je overgaat naar een Quooker gaat je waterkoker als het goed is het huis uit omdat die niet meer nodig is: Onze waterkoker heb ik een maandje op de meter gezet en kwam omgerekend op een jaargebruik van 98 kWh (theeleuten in huis).
Een plintboiler gebruikt zelf al meer dan een Quooker en als je het gebruik van van een waterkoker erbij neemt wordt het verschil nog groter. Qua investering uiteraard een ander verhaal.
Na 3 jaar een Quooker nog geen moment spijt!

[ Voor 6% gewijzigd door oeps op 06-01-2018 07:16 . Reden: Verkeerd gequote ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-04 17:08
In ons vorige huis had ik een Itho Daalderop Boily kokend water plintboiler geinstalleerd, die ik ook met een mengventiel op de warmwaterkraan had aangesloten voor direct warm water (want CV op zolder) . Anders dan voorgeschreven had ik de hele boily inclusief de aftak naar het mengventiel niet op de koudwaterkraan maar op de CV uitgang aangesloten. Hot fill van de boily en dus ook hot fill van naar het mengventiel, zodat de boily maar kort water hoeft te leveren voor de warmwater kraan.

Op zich werkte dat prima, maar de boily op zich beviel me helemaal niet. Het water was niet echt kokend (het is 95 graden, maar bij uitstroom dus eerder 90 graden), en het kastje boven de pint was altijd warm door de boiler eronder (zelfs met wat extra isolatiefolie eromheen). Het was wel het vorige model (zonder controlbox, helemaal mechanisch). Mijn idee was dat het een verbouwde regulier 5l plintboiler was maar dan 3l en dus 2l extra isolatieschuim. Bij lange na niet genoeg om het kokende water afdoende te isoleren.Tegenwoordig wordt 25W verlies opgegeven, maar ik denk dat het eerder 30-35w was bij het oude model.

In mijn nieuwe huis maar een quooker (laten) installeren , deze bevalt mij een stuk beter. Kastje waar die in staat heeft geen enkele last van opwarming. Water is duidelijk in de boiler onder druk boven kookpunt en bij uitstromen daardoor ongeveer op het kookpunt. Wel heb ik van divers Quooker gebruikers gehoord dat de boiler na een jaar of 10 vervangen moest worden. hetzij door lekkage, hetzij door falende vacuumisolatie.

Ketel staat nu beneden, vlak bij keuken, dus geen reden om een mengventiel te gebruiken in de keuken.

Ik heb nu juist op de 2e verdieping (hoog herenhuis) in de warmwaterleiding een doorstroomboiler gezet omdat warm water daar ca 20m aflegt en dus lang duurt. Een standaard 10l daalderop warmwatermodel hot fill aangesloten, deze verbruikt meer als de quooker, ook al bewaart die water op 60 graden... Warmhoudverlies is formeel 17W en je voelt ook duidelijk dat deze wat warmte afgeeft.

Deze heb ik van een tijdschakelaar voorzien. Overdag gebruiken we daar toch geen warm water. Bovendien heb ik het schakelmoment zo gekozen dat hij weer opwarmt met nachtstroom. Dat levert nog een extra besparing op.

Itt een keuken gebruik zul je hier juist de hele boiler leeggebruiken. Door de hot fill is er daardoor altijd een constante flow warm water, ook als je de 10l voorbij gaat. De thermostaatkraan bij douche en bad zorgt er wel voor dat de koudwaterdip door de eerste paar liter koud water uit de leiding vrijwel ongemerkt verloopt. En als je maar lang genoeg doucht is de boiler weer vrijwel helemaal gevuld met warm water en kost het dus maar weinig stroom.

Wat ik me overigens niet gerealiseerd had is dat zo'n doorstroomboiler de doorstroom wel behoorlijk beperkt. De aansluitingen zijn 3/8", vergelijkbaar met 12mm. En je leidingen maken een omweg met bochten. Voor een douche en zeker bad wil je eigenlijk 15mm of meer en zo recht mogelijk.

Dit heb ik eerst ondervangen door een bypass te maken op de boiler met een magneetventiel en thermoschakelaar die open gaat als de aanvoer temp >50 graden wordt. Nadeel was dan alleen dat de boiler veel minder doorstroomt en dus relatief veel moet opwarmen. En je merkt natuurlijk het opengaan van het ventiel.

De echte oplossing was het plaatsen van een drukverhogingspomp (Grundfos UPA). Nu stroomt het weer lekker door zodra de kraan open gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
Zijn er nog een paar heren die het gemiddelde wekelijkse verbruik van een Grohe Red (vierkante model) kunnen delen?

Ik heb een klein jaar de grote variant en wordt behoorlijk warm aan de buiten kant. Soms 50 graden. Ik heb dit al gemeld bij Grohe en die zeggen 'dat het kan'.
Maar nu wil ik bewijzen dat hij ook bovengemiddeld veel verbruikt. Warmte is tenslotte energie.

Ik heb er een Brennestuhl meter op gezet; 184 uur - 23,2 kw verbruikt. Klein gezin wat aardig was thee drinkt ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 16:43
hrr schreef op vrijdag 5 januari 2018 @ 07:29:

Loopt je warmwaterleiding niet naar de keuken, maar ook naar de douche ?
Ik denk dat het probleem is dat als je in de douche het warm water aanzet dat de leiding die naar de keuken ook meegenomen wordt.

Wij hebben hier hetzelfde, het warmwater loopt via de badkamer naar de keuken.
Ik kan de badkamer wel gaan breken om de warm waterleiding af te sluiten, maar dan ben ik meer bezig dan ik zou willen.

Ik wil ook een Grohe Red in de keuken zetten, maar zal deze waarschijnlijk dan op de warmwaterleiding aansluiten.

De cv-ketel zal daardoor wel regelmatig nog aanslaan om de Grohe te vullen als deze gebruikt is, maar je hooft geen tijd te wachten totdat je warm water hebt van zolder.

Wellicht dat mensen hier nog andere ideeën over hebben.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dzine schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 20:18:
Zijn er nog een paar heren die het gemiddelde wekelijkse verbruik van een Grohe Red (vierkante model) kunnen delen?

Ik heb een klein jaar de grote variant en wordt behoorlijk warm aan de buiten kant. Soms 50 graden. Ik heb dit al gemeld bij Grohe en die zeggen 'dat het kan'.
Maar nu wil ik bewijzen dat hij ook bovengemiddeld veel verbruikt. Warmte is tenslotte energie.

Ik heb er een Brennestuhl meter op gezet; 184 uur - 23,2 kw verbruikt. Klein gezin wat aardig was thee drinkt ;).
Wij hebben een red duo en gebruiken zo'n 40 kWh per maand met hem.

Spoelen afwas
Vloer dweilen
Thee zetten
En de rest van warm water, de perlator heb ik een gaatje in geboord zodat we meer vollume hebben.

• remmuz
  • Nu online
Ik zit met de 8 liter variant van de Grohe Red op een 35kWh per maand.
Hij straalt wel warmte af. Het kastje waar de boiler in staat is zo'n 30 graden van binnen.
50 Graden aan de buitenkant lijkt mij erg veel? Dat kun je bijna niet meer met de hand aanraken.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

remmuz schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:04:
Ik zit met de 8 liter variant van de Grohe Red op een 35kWh per maand.
Hij straalt wel warmte af. Het kastje waar de boiler in staat is zo'n 30 graden van binnen.
50 Graden aan de buitenkant lijkt mij erg veel? Dat kun je bijna niet meer met de hand aanraken.
Die ervaring heb ik met een Quooker beslist niet. Kastje is niet warmer dan de andere kastjes.
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/53728755

A'dam PVOutput

• Dzine
Bij mij is het keukenkastje echt warm, terwijl hij niet eens dicht is aan de achterkant. Het afwasmiddel wat er bijv. staat wordt ook echt een beetje zachter.
Ik heb de 45-50 graden gemeten met een vleesthermometer dus dat is niet ideaal maar genoeg signalen dat er iets is.
Zoals gezegd is er iemand van Grohe langs geweest en die zei; iets meer ruimte geven rondom (reeds gedaan) en het staat genoteerd bij hen. Dat laatste doet mij vermoeden dat ik wat meer garantie heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1058657

Beste vakmensen/mensen met kennis van zaken,

Ik (als leek) zit er aan te denken om een Quooker Flex aan te schaffen + de Combi+. Deze zou ik ook willen aansluiten op de de vaatwasser die 9,5 liter per beurt verbruikt (draait alleen 's nachts). Tevens zou ik de warmwater aanvoer naar de keuken willen afsluiten) Waarom allemaal? Onze keuken staat ongeveer 15 meter van de cv-ketel (duurt lang voordat we warm water hebben). We hopen hiermee dus kosten te besparen.

Zouden jullie dit adviseren? Alvast bedankt voor jullie reactie
Pagina: 1 ... 4 ... 10 Laatste