Quooker en boilers stroombesparing

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:54
mkleinman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:35:
Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of ik op de Combi+ niet alleen de Quooker kraan maar ook de vaatwasser zou kunnen aansluiten. Dan heb ik ook meteen heet water als hotfill in de vaatwasser.
Wat ik denk ik ga doen (heb al wel de Quooker, maar nog niet zonneboiler operationeel) is de Quooker lekker op de koud water aansluiting, dus niet eens hot fill. Het gebruik is nooit meer dan de inhoud van de Quooker combi, en dan is het zonde om het via CV danwel zonneboiler te pakken.
Maar die warmwater aanvoerleiding die dan overblijft zet ik dan waarschijnlijk gewoon op de vaatwasser, als hotfill. Ik moet nog wel even waterverbruik en electraverbruik (per minuut) naast elkaar leggen, om te kijken wanneer hij nou warm water nodig heeft.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:53

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Freemann schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:07:
Heel veel mensen nemen een boiler omdat de leidingen vanaf het verwarmingstoestel naar de kraan (extreem) lang zijn. Gevolg 1-2 liter koud water alvorens er warm water uit de kraan komt.

Jij wilt de ZB op de quooker aansluiten en daar dan winst uit halen?

Thermoskannetje <=1,5 liter, 1 bakje thee is 200ml, leiding inhoud + opwarmen == al snel een liter. Dan blijft de rest van de (graties) ZB warmte in je leidingen zitten.

Klinkt mij een beetje 3-dubbel niet nuttig.
Het is me niet om de besparing te doen, als dat kan is het mooi meegenomen. Het is nu praktisch. De kraan gaat kapot ( die gaat het geen jaar meer redden ) en de waterkoker staat aardig in de weg.

Leidingen zijn hier extreem lang. Er zit tussen de 15 en 20 meter leiding tussen de CV en de warm water kraan in de keuken. Ik wil gewoon snel warm en kokend heet water in de keuken. En als ik daar ook nog eens de vaatwasser op kan zetten is dat mooi.

En je hebt gelijk, heel veel toegevoegde waarde heeft het niet. Ik laat nu een aantal liter water doorstromen voordat het water warm is, dan pas gaat de vaatwasser aan. de Quooker gaat dus in elk geval water besparen.
hansdegit schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:23:
Overwegingen:
- hoeveel warm water heb je nu werkelijk in de keuken nodig?
- de bovenste helft van je boiler wordt óf door de zon óf door je Elga verwarmd, maar in ieder geval met een COP > 2
- weegt het stilstandverlies in de leiding op tegen de besparing van de COP?
- Ook met de Combi+ gaat je ketel starten bij iedere keer dat je de ww opendraait (toch?)

Mijn eerste idee: je warmwaterleiding afdoppen en een Combi nemen ipv een Combi+
We gebruiken regelmatig warm water in de keuken en heel vaak water uit de waterkoker ( thee, pasta, verse groente ). Ik heb ook zo'n vermoeden dat ik meer thee ga drinken als er snel kokend heet water is.

In de zomer vullen we het zwembad buiten met de keukenkraan met lauwwarm water ( dus vanuit de zonneboiler.

De ketel start inderdaad bij warmtevraag. Alleen heb ik een automatische schakelaar. Bij boilerwater warmer dan 45 graden dan schakelt de ketel uit. Branderstarts heb ik nu ook al, dat zal met de Quooker niet afnemen denk ik.

Helemaal afdoppen is lastig wanneer we in de zomer het zwembad willen vullen. Is het dan niet beter om alle opties open te houden?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:04

ericplan

5180 Wp PV

Mijn Quooker is als super-hotfill aangesloten op de zonneboiler. Kan ook makkelijk, leidingen zijn nog geen 5 m. CV-ketel is volledig gedresseerd en met een 50 liter boiler die door de zonneboiler meeverwarmd wordt. Door de inwendige boiler is de branderstart gebaseerd op temperatuur en dat is vrij eenvoudig te omzeilen met een vaste weerstand. In het zomerseizoen staat de ketel volledig stroomloos en wordt wanneer de zonneboiler niet voldoende warm water heeft met de hand en een timerrelais de ketel aangezet. In de stookmaanden staat de ketel wel onder spanning, maar het warmwater wordt nog steeds 'on demand' verwarmd.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-06 00:12
mkleinman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 18:02:

We gebruiken regelmatig warm water in de keuken en heel vaak water uit de waterkoker ( thee, pasta, verse groente ). Ik heb ook zo'n vermoeden dat ik meer thee ga drinken als er snel kokend heet water is.

In de zomer vullen we het zwembad buiten met de keukenkraan met lauwwarm water ( dus vanuit de zonneboiler.

De ketel start inderdaad bij warmtevraag. Alleen heb ik een automatische schakelaar. Bij boilerwater warmer dan 45 graden dan schakelt de ketel uit. Branderstarts heb ik nu ook al, dat zal met de Quooker niet afnemen denk ik.

Helemaal afdoppen is lastig wanneer we in de zomer het zwembad willen vullen. Is het dan niet beter om alle opties open te houden?
Reken maar dat je veel kopjes thee gaat drinken. Maar met thee trek je die 7L niet leeg hoor.
Hoe groot is het badje? Die branderstarts zijn best wel killing, althans bij onze ketel. 2e hands zwembad WP scoren? Of zo'n zwarte zak die je in de zon legt/hangt? Een DIY spiraal? Wat is het bezwaar om even naar de badkamer te lopen met een emmer van 10L?

Zo maar wat opties hoor, geen oordeel.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

hansdegit schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 21:04:
[...]

Reken maar dat je veel kopjes thee gaat drinken. Maar met thee trek je die 7L niet leeg hoor.
Hoe groot is het badje? Die branderstarts zijn best wel killing, althans bij onze ketel. 2e hands zwembad WP scoren? Of zo'n zwarte zak die je in de zon legt/hangt? Een DIY spiraal? Wat is het bezwaar om even naar de badkamer te lopen met een emmer van 10L?

Zo maar wat opties hoor, geen oordeel.
Badje is groot :X Gaat bijna 4000 liter water in. Dus om dan met 10 liter emmers lopen is een hoop werk. Zonneboilerverwarming voor het zwembad staat hier wel hoog op het programma.

Maar enige verschil met combi en combi+ is de warmwater aansluiting toch?

[ Voor 0% gewijzigd door mkleinman op 01-12-2015 22:40 . Reden: typo ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mkleinman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:29:
Maar enige verschil met boiler en boiler+ is de warmwater aansluiting toch?
Wat bedoel je hiermee? Bedoel je verschillen tussen de Quooker varianten? En welke dan precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

!null schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 22:38:
[...]

Wat bedoel je hiermee? Bedoel je verschillen tussen de Quooker varianten? En welke dan precies?
Mijn fout. De Quooker Combi en de Combi+, enige verschil is de WW aansluiting op de Combi+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Combi heeft toch ook al de warmwater aansluitnig? Ik heb het toen geprobeerd uit te zoeken, weet niet meer wat de verschillen zijn.
Ik heb een oude Combi, die gaat tot 3200W. De nieuwe Combi "maar" tot 2200W, maar dat is in de praktijk niet echt een issue natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, warm water output. De + heeft ook warm water input.

Overigens voor mijn doelstelling niet helemaal lekker uitgevoerd. Hij gaat gelijk warm water tappen bij vraag, ipv eerst het boilertje leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17:44
Zojuist heb ik een Grohe Red duo besteld met 8l combi boiler.

Ik zit nu een beetje te rekenen wat voordeliger is: snachts boiler uitzetten of aan laten.

Stel dat ik hem gedurende 8 uur uit zet, dan is het redelijk afgekoeld en duurt misschien iets van een kwartier om het weer op te warmen. Dat is dus 0.25 uur * 2300W = 575W/h

Volgens eerdere berichten van tweakers is het standby vermogen ongeveer 29W.
Als ik hem aan zou laten is dat 8 uur * 29 = 232W/h

Dus 8 uur uit houden bespaart 232W/h, maar kost 575W/h opwarmen, dus netto 340W/h
Dat is nog ongeveer 100 W/h meer dan gewoon aanlaten.

Het zou dus beter zijn om de boiler gewoon aan te houden ipv hem uit doen volgens deze berekening, of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

HBO88 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 15:58:
Zojuist heb ik een Grohe Red duo besteld met 8l combi boiler.

Ik zit nu een beetje te rekenen wat voordeliger is: snachts boiler uitzetten of aan laten.

Stel dat ik hem gedurende 8 uur uit zet, dan is het redelijk afgekoeld en duurt misschien iets van een kwartier om het weer op te warmen. Dat is dus 0.25 uur * 2300W = 575W/h

Volgens eerdere berichten van tweakers is het standby vermogen ongeveer 29W.
Als ik hem aan zou laten is dat 8 uur * 29 = 232W/h

Dus 8 uur uit houden bespaart 232W/h, maar kost 575W/h opwarmen, dus netto 340W/h
Dat is nog ongeveer 100 W/h meer dan gewoon aanlaten.

Het zou dus beter zijn om de boiler gewoon aan te houden ipv hem uit doen volgens deze berekening, of zie ik iets over het hoofd?
Ja :) Common sense.

Hoe grote het temperatuurverschil, hoe meer energieverlies er is naar buiten. Als je het laat afkoelen zal het daarom altijd goedkoper uit komen dan aan laten staan.

De vraag is of het heel veel scheelt, maar uiteindelijk zal het altijd goedkoper zijn dan aan laten staan.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ik snap je reactie even niet, je reageert bevestigend op mijn opmerking dat het beter is om het aan te houden. Daaronder staat dat het goedkoper is om hem uit te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

HBO88 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:02:
Ik snap je reactie even niet, je reageert bevestigend op mijn opmerking dat het beter is om het aan te houden. Daaronder staat dat het goedkoper is om hem uit te zetten?
Ja, ergo -je ziet iets over het hoofd- ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 421545

HBO88 je berekening gaat mank, het is zowieso zuiniger om de quooker uit te laten. Het kan thermodynamisch gewoon niet wat je zegt. Anders dan hield ik mijn huis altijd op 21 graden inplaats van een nachtverlaging.

Maar het scheelt geen reet dus ik doe het alleen als ik op vakantie ga. Juist omdat het warmte verlies van de quooker zo gering is door de goede isolatie, loont het pas bij lange afwezigheid om hem uit te zetten / op tijdklok te zetten. (met andere woorden, het verlies van comfort weegt dan op tegen de uitgespaarde pecunia)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Hooglander1 schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 16:03:
Ja, ergo -je ziet iets over het hoofd- ;)
Ik snap het ook niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBO88
Ok. Ik las ook ergens dat het de moeite kan zijn om de slangen te isoleren. De boiler is redelijk geisoleerd, maar de slangen 'lekken' veel warmte. Gewoon isoleren met bijvoorbeeld dat grijze buis isolatie.

Heeft iemand daar ervaringen/meningen over of dat echt helpt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ja ik heb alleen helaas niet gemeten. Maar ik heb een oudere Combi quooker (ik denk dat de nieuwe nog net ietsje beter zijn).
Deze hoor je gewoon inschakelen met een klik. Ik hoor hem een stuk minder vaak in en uit schakelen na het isoleren van de leidingen. Inderdaad met gewone grijze buisisolatie.

Ook doe ik hem snachts uit, dit leek wel een klein verschil te geven van een paar honderd Wh uit m'n hoofd, maar dit was gezien op een grafiek van totale stroomverbruik van hele huishouden.

Ik moet het nog even meten, voor en na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Dit is het verbruik van mijn Grohe Red per dag:
Afbeeldingslocatie: http://www.gerla.nl/images/quooker_verbruik_per_dag.jpg
Ik heb hem -als experimentje- per 1 september 2015 op een schakelschema gezet, hij staat nu aan van 7:00 tot 23:00 uur. Ik zie het verschil niet.
Je kunt wel een paar andere dingen uit de grafiek opmaken: Hij gebruikt ietsje meer in de winter, iets minder in de zomer. De dips naar nul zijn onze vakanties, en een of twee lange stroomstoringen.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 03-06 22:00
Link naar jaarverbruik van mijn Quooker:
http://gathering.tweakers...message/45767179#45767179

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-04 13:03
mkleinman schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:35:
Hier intussen ook geïnteresseerd geraakt in de Quooker. Huidige kraan in de keuken wordt minder en we verbruiken relatief veel de waterkoker. En daarbij is het 1 + 1 = quooker eigenlijk. Het is me niet echt om de besparing te doen. Alhoewel het wel aardig wat water gaat schelen. De ketel zit 18 meter verder namelijk.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben is of ik op de Combi+ niet alleen de Quooker kraan maar ook de vaatwasser zou kunnen aansluiten. Dan heb ik ook meteen heet water als hotfill in de vaatwasser.
na de wasmachine afgelopen week hotfill uit de zonneboiler te hebben aangesloten en gezien te hebben dat dit (nog voor goede afstelling van het mengventiel) al 37% aan stroomkosten bespaart op een was van 40 graden, is het tijd om de vaatwasser hotfill aan te sluiten.

huidige situatie:
1: water-in komt huis binnen
2: gaat eventueel via Douche-WTW
3: gaat daarna naar ZonneBoiler (ZB)
3.5: gaat hotfill naar wasmachine -> automatische regeling dat als wasmachine = aan, water uit ZB en niet uit e-boiler (zie 4)
4: wordt afhankelijk van of temperatuur in ZB lager is dan 50 graden eventueel nog naverwarmd door 50 liter electrische boiler.
5: wordt eventueel nog naverwarmd door CV-ketel Remeha Calenta 40C

Tussen de ZB en de e-boiler zit een duco mengventiel ingesteld op max 65 graden.

Dus, alles om zo weinig mogelijk gas te verspillen en zoveel mogelijk verplaatsing naar of graties ZB, of electriciteit.

Nu staat deze hele meute boven op zolder en onze keuken is beneden.

In de keuken:
* Siemens vaatwasser, hotfill mogelijk tot 60-65 graden
* Quooker, geen combi, dus alleen kokend water
* Warmwater leiding vanuit CV (ingesteld op 50 graden tapwater)
* Vrouw die kraan altijd halfwarm open doet voor 3 seconden watergebruik

Er zijn verschillende opties voor het besparen van gas/energie:
1. Niets doen, laten zoals het is. Elke dag (en die kraan gaat vaak aan - ook gemeten) tig keer gasverspilling voor warm watergebruik wat nooit op tijd de keukenkraan behaalt. Veel stroomverbruik Quooker (gemeten gemiddelde 0,574 kWh/dag) en vaatwasser (gemeten gemiddelde 0,813 kWh/dag)
2. Quooker en vaatwasser hotfill aansluiten op warmwaterleiding van boven (max 65 door duco mengventiel), keukenkraan ongewijzigd
3. Quooker en vaatwasser hotfill aansluiten op warmwaterleiding van boven (max 65 door duco mengventiel), keukenkraan via mengventiel speciaal geschikt voor hoge temperaturen aansluiten op Quooker
4. Quooker hotfill aansluiten op warmwaterleiding van boven (max 65 door duco mengventiel), keukenkraan én vaatwasser via mengventiel speciaal geschikt voor hoge temperaturen aansluiten op Quooker

1: geen optie, want geen besparing en geen ultieme benutting van de aanwezige (graties) warmte in huis
2: voordeel dat zowel Quooker als vaatwasser minder energie verbruiken omdat ze worden aangesloten op warmwaterleiding. water wat hier doorheen gaat is al minimaal 1 keer opgewarmd door de doucheWTW, daarna nog gratis verwarmd door de zon en eventueel nog (afhankelijk van pv-overschot gratis) verwarmd door e-boiler. nadeel: keukenkraan verspilt nog steeds gas/water door lange leidingen en korte warmtevragen
3: zelfde voordelen als 2, maar nu ook nog dat de keukenkraan geen gas en water meer verspilt door de korte leidingen vanuit de Quooker. Nadelen: debiet? gaat het warmwaterdebiet niet omlaag als het 100 graden gemengd wordt uit de Quooker met koud water? Quooker sneller leeg welke op zijn beurt dan weer gevuld wordt met warm water.
4: zelfde voordelen als 3, maar nu als extra voordeel dat de vaatwasser ook minder verspilling heeft doordat de leidingen kort zijn, ze komen n.l. uit de Quooker die in kastje ernaast staat. Nadelen: zelfde als 3: debiet. En hoe snel trekt die vaatwasser de Quooker leeg? Op zich wordt ook hier de Quooker weer gevuld met warm water wat hoogstwaarschijnlijk gratis is opgewarmd. Maar, de Quooker zal wel veel vaker aanslaan.

Optie 2 is veruit het goedkoopste, het duco mengventiel is er al direct na de ZB. de techniek om altijd water uit de ZB te halen ook middels een driewegklep en dus geen duur electrisch opgestookt water voor de vaatwasser te gebruiken. een t-stuk en wat koppelingen en alles is hotfill aangesloten. Keukenkraan verbruikt echter nog steeds nutteloos gas en water.

Optie 3 en 4 kunnen duurder uitvallen, omdat het solargeschikt mengventiel flink veel duurder is dan een gewoon mengventiel. factor 3 ofzo zelfs.

Daarnaast heb ik voor alle opties volgende vragen: kan de Quooker wel hotfill aangesloten worden? Bij de combi wordt dit specifiek genoemd. Betekent dit dat als het niet wordt genoemd het ook niet mogelijk is? en waarom niet? economisch is geen reden, alles wordt al dubbel en dwars efficient opgewarmd voordat het de keuken zal bereiken.

Dat debiet is natuurlijk belangrijk voor de WAF. Ze is nu een brandweerslang gewend als keukenkraan; ik hoef niet aan te komen met een laf pisstraaltje voor warmwater uit de keukenkraan.

8)7

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

2a. voor de super-waf: warm water circuleren als de zonneboiler heet is. Hiervoor een (dunne) retourleiding opnemen naar de boiler

Voordelen: ook meteen 'gratis' warm water bij korte warmtevraag (quooker, keukenkraan), minder stagnatie ;)
Nadeel: extra zonneboilerverlies

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
een ringleiding dus. zou optie kunnen zijn ware het niet dat ik die retourleiding echt nergens kwijt kan zonder wat hak en breekwerk in de meterkast. daarnaast zou dan nog een extra pomp moeten komen welke ook niet bepaald gratis zijn. en ik vermoed ook nog een driewegklep of zo.

dat zonneboilerverlies is het probleem niet, je wil n.l. dat je boiler zo koud mogelijk blijft; rendement schijnt dan beter te zijn :+

probleem wat daar wel bij komt kijken, is dat als de boiler niet op temperatuur is je eigenlijk dezelfde situatie hebt. water moet van ver komen alsnog opgewarmd door CV. dan ben je dus net zo ver.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Hier is de Quooker aangesloten als superhotfill. Is een 7 l combi en gaat al enige jaren zonder probleem. De gewone quooker heeft een filter op de kokendwatertap. Bij de combi is dit filter standaard gebypasst voor de warmwaterkraanaansluiting. (3x woordwaarde)

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat is het verschil tussen superhotfill en hotfill? ik heb helaas geen combi, maar gewoon de PRO VAQ3 zonder warmwater reservoir.

wat doen die filters, en gaan die problemen opleveren zodra je de pro vaq aansluit op de warmwaterkraan? die zal overigens nooit heter zijn dan 60 graden.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Mijn water gaat ongemengd uit de zonneboiler in de quooker, dus in de zomer is dat wel 90 graden. Dat filter beperkt het debiet en het schijnt een beperkte levensduur te hebben van xx liter water.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
sorry dat het me nog steeds niet duidelijk is, maar bedoel je het filter wat aan het uiteinde zit van de mond van de kraan? als je het topje van de kraan (aparte kraan hebben wij, niet 3-in-1) losdraait, zit daarin dat filter. zit soms kalk op.

als je dat filter bedoelt, snap ik niet wat dat met hotfill te maken heeft, aangezien door dat filter het uiteindelijke kokend water gaat. en dan is dat nog geen eens het 60 graden aanvoer wat de Quooker maximaal te verduren krijgt als "aanvoertemperatuur".

als bovenstaande correct is, kan ik mij voorstellen dat er geen reden is om geen hotfill toe te passen op de Quooker.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Uiteraard bedoel ik niet de perlator. Deze dus: http://www.vervangingsmar...ylbG3BoyyDfW-8hoCsRjw_wcB
Afbeeldingslocatie: http://www.kranenspecialist.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9f8e56d0ea27d4a1c65f20a5a59aced5/b/i/binnenwpro3vaq_2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.vervangingsmarkt.nl/media/catalog/product/cache/4/small_image/295x295/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/q/u/quooker-hitacfilter.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door ericplan op 23-02-2016 09:32 . Reden: plaatjes ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je kunt overigens ook gewoon Quooker zelf bellen op hun service nummer. En dan bestel je wat je nodig hebt, op basis van je product code / serie nummer. Vervolgens houden zij het onderhoud eraan ook bij.
Helemaal niet duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
UPDATE:
wasmachine hotfill aangesloten op ZB, besparing tussen de 30 en 65%.
vaatwasser hotfill aangesloten op ZB, besparing 0% :| tot ongeveer 9% als ik de warmwaterkraan eerst laat lopen alvorens de vaatwasser aan te zetten.

uiteindelijk toch gekozen om de Quooker niet op de ZB aan te sluiten. leidingwerk van ongeveer 10 meter en het gebruik van een Quooker is meestal een kop thee of een pan water voor de rijst. Dus dat warme water komt nooit in de Quooker. Heb wel de aansluiting gemaakt, dus als het ooit nog mag veranderen is het zo over te zetten.

wat ik wel tegen vindt vallen is de besparing van de vaatwasser. 3,3% is toch weer wat, maar blijkbaar doet ie niet veel met de warmte die hij krijgt. het ding verbruikt 21 liter water per beurt dus qua leidingwerk moet ie die warmte makkelijk kunnen krijgen. maar helaas.

meer metingen zijn nodig. ook wat efficienter programmeren om de aanwezige warmte zo goed mogelijk te gebruiken. nu sloeg de ketel voor dat warme water ook nog eens aan => niet handig.

[ Voor 4% gewijzigd door fabstar81 op 11-03-2016 11:46 ]

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 477788

Ik heb zelf een ITHO boiler van 5L, deze kan ik zowel hotfill als coldfill aansluiten. De reden van deze boiler is, net zoals velen, dat het te lang duurt (+/- 60 seconden) voordat er warm water in de keuken is. Wat dat betreft is de boiler een prima oplossing.

De boiler zit nu aangesloten als hotfill. De keren dat we warm water tappen is vrijwel nooit lang genoeg om het warme water van de CV in de boiler te krijgen. Ik zit dus nu te dubben of het niet een besparing oplevert om de boiler als coldfill aan te sluiten.

Nu zit ik alleen met het volgende probleem/vraag waar ik in dit topic nog niet echt een goed antwoord op gevonden heb. Waar de warmwater leiding afdoppen? Bij de CV (zolder) gaat de leiding vrijwel direct de muur in en komt in de keuken (begane grond) weer uit de muur. Op de eerste verdieping zal vast ergens een splitsing zitten voor naar de badkamer, maar zit ook ergens in de muur.

De enige plaats waar ik zou kunnen afdoppen (zonder zoek en breek werk) is dus in de keuken, maar dan heb ik een stilstaande leiding heb vanaf de 'badkamer' tot aan de keuken. Nu zal die warm water leiding niet meer gebruikt worden vanaf de badkamer naar de keuken, maar het stuk vanaf de CV tot aan de badkamer wel. Is dit nu een probleem i.v.m. bacteriën, legionella, etc? of zal het dan toch bij hotfill blijven of het betere zoek en breek werk om de stilstaande leiding zo kort mogelijk te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Inmiddels ook een quooker laten installeren. Nu is de warmwaterleiding in de keuken afgedopt, maar onder de vloer die ligt er dus nog enkele meters leiding. Hoe zit dat met Legionella? Dien ik onder de vloer de leiding ook af te doppen zodat deze niet meer in verbinding staat met de rest van de warmwater leidingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
Klopt. Je mag volgens de normen maar een doodlopende leiding hebben van een halve meter of iets dergelijks. Zo nauw zal het niet komen, maar lange leidingen met water erin is niet de bedoeling.

Zeg, wel ironisch dat iemand die Waterkoker als naam heeft een Quooker neemt. Ga je je gebruikersnaam ook veranderen? :+

[ Voor 24% gewijzigd door !null op 08-11-2016 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Dode stukken zijn nooit goed, niet in een warmwaterleiding, niet in een koudwaterleiding. Als je er zonder hakken bij kan komen altijd afdoppen of, mooier, T-stuk weghalen. Hoe strakker het leidingverloop, des te minder legionellakans.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

ericplan schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 19:32:
Dode stukken zijn nooit goed, niet in een warmwaterleiding, niet in een koudwaterleiding. Als je er zonder hakken bij kan komen altijd afdoppen of, mooier, T-stuk weghalen. Hoe strakker het leidingverloop, des te minder legionellakans.
Thanks, T-stuk zit ergens in de kruipruimte. Binnenkort maar eens door het gat duiken en de warmwaterleiding naar de keuken lokaliseren en demonteren :)

De leiding verder gewoon leeg laten lopen? Of gaat het koper dan corroderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
Hallo allemaal,

Wij overwegen al enige tijd een kokend water kraan aan te schaffen en ik zag nu toevallig dat de Grohe Red kranen eigenlijk heel goedkoop zijn momenteel (zo'n 600 euro of minder zelfs). Toen wij er eerder naar keken lagen die prijzen veel hoger volgens mij. Ik zag dat de Quookers nog steeds duurder zijn. Als ik het in dit forum lees zijn er qua stroomverbruik niet heel veel verschillen tussen de twee, zijn er nog andere redenen waarom ik het extra geld aan een Quooker uit zou moeten geven?

[ Voor 4% gewijzigd door Industryofcool op 16-11-2016 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonkhuijzen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:12

lonkhuijzen

100% ADH

Kwaliteit!! Ik heb zelf thuis een quooker en op mijn werk een grohe. En voor mij (!) is het echt het verschil tussen een lada en een Mercedes.

Ook hebben ze een systeem waarbij je ondanks dat het heet water is niet direct je hand verbrand als je onder de straal komt met je hand. Dat is bij de grohe ook anders.

5,85kWp 15x Sunpower Max3 390Wp OZO | live PV output | LabelA@‘78

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Hoeveel liter warm water kun je eigenlijk maximaal achter elkaar tappen?

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:52

RvV

Waterkoker schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 18:45:
Inmiddels ook een quooker laten installeren. Nu is de warmwaterleiding in de keuken afgedopt, maar onder de vloer die ligt er dus nog enkele meters leiding. Hoe zit dat met Legionella? Dien ik onder de vloer de leiding ook af te doppen zodat deze niet meer in verbinding staat met de rest van de warmwater leidingen?
Ik heb er een kraantje op gezet ipv helemaal afdoppen. Dan kan ik hem nog een keer laten doorstromen als ik daar zin in heb.
Bij een leiding van koper heb je minimale bacteriegroei zo lang de temperatuur niet al te hoog is. Bij een leiding onder de vloer zou het mee moeten vallen. Geen garanties...

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpeksteenWP schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:37:
Hoeveel liter warm water kun je eigenlijk maximaal achter elkaar tappen?
Hangt erg van type af en of je warm of kokend water tapt.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Gewoon warm water, stadsverwarmingswater moet van ver komen.
Zonnepanelen dekken het extra elektra verbruik wel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Industryofcool schreef op woensdag 16 november 2016 @ 19:14:
Hallo allemaal,

Wij overwegen al enige tijd een kokend water kraan aan te schaffen en ik zag nu toevallig dat de Grohe Red kranen eigenlijk heel goedkoop zijn momenteel (zo'n 600 euro of minder zelfs). Toen wij er eerder naar keken lagen die prijzen veel hoger volgens mij. Ik zag dat de Quookers nog steeds duurder zijn. Als ik het in dit forum lees zijn er qua stroomverbruik niet heel veel verschillen tussen de twee, zijn er nog andere redenen waarom ik het extra geld aan een Quooker uit zou moeten geven?
Je hebt ook nog Daalderop. Bekende van me had die, en de service was goed, maar de service was nodig (garantie) want hij ging ook al twee keer stuk.

De Quooker is fors duurder inderdaad. Maar ik weet niet of de Grohe of Daalderop zo goed zijn geisoleerd.

Misschien wel belangrijker, ik denk echt dat je met een Quooker fors langer kunt doen qua levensduur.
En als er na 10 jaar eens wat mis is, bestel je gewoon een nieuwe pakking of zelfs heel element e.d. En kun je weer door.
Ik heb een oude Quooker van marktplaats gekocht en deze opgelapt. Je kunt ze bellen en voor hele redelijke prijzen onderdelen bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

SpeksteenWP schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:31:
Gewoon warm water, stadsverwarmingswater moet van ver komen.
Zonnepanelen dekken het extra elektra verbruik wel af.
Je hebt een 3 liter en een 7 liter versie, de 7 liter in een Combi en Combi+ uitvoering en ook nog in een 2,2 kW of 3 kW versie. Wij hebben een Combi+ 3 kW en doen daar ruim de afwas mee, geen vaatwasser. Dat wordt bij een hele grote verjaardagsvaat wel eens lauw, maar het is zo weer heet. Daar doet de 2,2 kW-versie iets langer over.
Direct daarna gebruiken we de quooker om filterkoffie te zetten. Quooker is aangesloten als hotfill op de zonneboiler, maar dat zet in het stookseizoen geen zoden aan de dijk. De boiler is dan lauw.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
En de 3 liter versie wordt sowieso niet aangesloten voor tapwater toch? Alleen maar met enkele kokend water aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

!null schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:51:
En de 3 liter versie wordt sowieso niet aangesloten voor tapwater toch? Alleen maar met enkele kokend water aansluiting.
Klopt

A'dam PVOutput

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:49
Ik heb een jaar of twee geleden de Grohe Red Duo (8 liter) gekocht.
Deze is zo rond de 600 euro te krijgen.
Ben er zeer tevreden over. Ook over de service.
We hebben een keer een pan laten stuiteren op de kokend water knop waardoor deze niet meer draaide.
Binnen 2 dagen kwam er een monteur langs om de knop kosteloos te vervangen.

Ik heb hem het eerste jaar aangesloten via een Fibaro plug. Die gaf een standby verbuik van 14 Watt aan en 2150 tijdens opwarmen. Ik kwam uit op ongeveer 300KWh per jaar.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:20

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

lonkhuijzen schreef op woensdag 16 november 2016 @ 20:02:

Ook hebben ze een systeem waarbij je ondanks dat het heet water is niet direct je hand verbrand als je onder de straal komt met je hand. Dat is bij de grohe ook anders.
Bij de 8l Grohe heb je ook een systeempje dat na heet water tappen zorgt dat je het laatste restje niet tapt als je vervolgens koud of warm water gebruikt.
Ook blijft de kraan van buiten koel.
Na 2 jaar gebruik heb ik nog nooit een probleem ermee gehad.
Wel heb ik de boiler extra geïsoleerd, alle beetjes helpen :)
Hier zal het verbruik iets minder dan 200kWh per jaar zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• anandus
  • Niet online
Loont het eigenlijk om de Quooker 's nachts dmv een tijdschakelaar uit te zetten?
Of kost het weer opwarmen dusdanig veel energie dat je er niets mee opschiet?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

anandus schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:51:
Loont het eigenlijk om de Quooker 's nachts dmv een tijdschakelaar uit te zetten?
Ik heb een tijdlang de Quooker op een batterijgeschakelde bewegingsmelder gehad. Duur relais ertussen, want geschikt voor 3 kW. De besparing was nihil, de ergernis om niet werkend systeem (lege batterij bewegingsmelder, tijdklok-problemen) had een lage WAF.

Nu zit het weer continu geschakeld. Kom een beetje terug van alle computergestuurde gadgets. Eenvoud heeft ook z'n charme.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 17 november 2016 @ 09:51:
Iets op temperatuur houden kost altijd meer energie dan terugverwarmen (danwel koelen) naar de gewenste temperatuur. Dit omdat het warmteverlies steeds kleiner wordt naarmate de boiler (in dit geval) langer uitstaat (omdat het warmteverschil kleiner wordt), tot het warmteverlies nul is natuurlijk (omgevingstemperatuur bereikt).

Het enige wat je doet als je een boiler aan laat staan is telkens dat stukje warmteverlies weer in je water terug stoppen. Daarmee hou je dus het warmteverschil groot en dus je verlies. Zelfs als de boiler niet helemaal afkoelt naar omgevingstemperatuur in één nacht (mag hopen van niet) scheelt het dus energie om deze uit te zetten.

Zelfde voor je cv. Het is altijd zuiniger om je cv uit of lager te zetten 's nachts dan om de temperatuur aan te houden.

Wel heb je wat randzaken die e.e.a. kunnen beïnvloeden, zoals efficiëntie van een cv die verschilt bij vol verwarmen ('s ochtends als het dus koud is) t.o.v. bijverwarmen de hele nacht. Dat zijn specifieke gevallen.

Of het loont is aan jou. Zorg er wel voor dat je tijdsschakelaar voldoende vermogen kan schakelen, als je huis afbrandt is het rendement al snel negatief ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Aikon op 17-11-2016 10:18 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik schakel mijn Grohe nog wel, daarmee vermijd ik het standby verbruik van 0,45kWh per dag.
Als je hem aan laat dan komt er na leeg tappen 0,8kWh bij.
Omdat het een boiler is kan je hem gerust een tijd uit doen tenzij je kokend water wil gebruiken.
Bij regelmatig gebruik heeft schakelen minder zin, maar in mijn geval wordt hij een werkdag lang niet gebruikt.
Met de 80l boiler idem, ik zet er pas prik op als ik hem nodig heb, uiteraard wel uren van te voren :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• !null
Ik heb een oud type Quooker Combi met 7 liter vat en 3200W element. Ik heb deze op een tijdklok zitten, en ik kon grofweg wel een verschil van een 250 a 300Wh zien (dus incl opwarming in de morgen). Dus de tijdklok zit er nog steeds, want het bespaart gewoon. Wellicht als je een nieuwe Quooker hebt dat het minder nodig is.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

ericplan schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:48:
[...]

Je hebt een 3 liter en een 7 liter versie, de 7 liter in een Combi en Combi+ uitvoering en ook nog in een 2,2 kW of 3 kW versie. Wij hebben een Combi+ 3 kW en doen daar ruim de afwas mee, geen vaatwasser. Dat wordt bij een hele grote verjaardagsvaat wel eens lauw, maar het is zo weer heet. Daar doet de 2,2 kW-versie iets langer over.
Direct daarna gebruiken we de quooker om filterkoffie te zetten. Quooker is aangesloten als hotfill op de zonneboiler, maar dat zet in het stookseizoen geen zoden aan de dijk. De boiler is dan lauw.
Dank voor de info.
De warmwaterleiding wil ik afkoppelen.
Dus 1 koude leiding naar de quooker, heeft deze dan ook de mogelijkheid om naast heet water ook warm water te leveren, mengkraan idee?

edit,
Voor heet water en warm water heb ik dus een 7 liter combi nodig.
Volstaat bij dit type 1 koude aanvoerleiding?
Wat kan de combi+ meer dan de combi?

[ Voor 7% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-11-2016 21:39 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Tegenwoordig is dat toch geen verschil meer. Vroegah was de combi+ voor aansluiting op warm water en koud water en de combi alleen op koud water. Enige verschil was het mengventiel. Tegenwoordig hebben ze 1 mengventiel voor beide situaties toch?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
!null schreef op woensdag 16 november 2016 @ 21:33:
[...]

Misschien wel belangrijker, ik denk echt dat je met een Quooker fors langer kunt doen qua levensduur.
En als er na 10 jaar eens wat mis is, bestel je gewoon een nieuwe pakking of zelfs heel element e.d. En kun je weer door.
Ik heb een oude Quooker van marktplaats gekocht en deze opgelapt. Je kunt ze bellen en voor hele redelijke prijzen onderdelen bestellen.
Ik mag inderdaad aannemen dat de Quookers kwalitatief beter zijn dan de Grohe Red's met zo'n prijsverschil. Maar als ik het verschil zie dan kan ik over 5 jaar gewoon nog een tweede Grohe Red nieuw aanschaffen en ben ik nog goedkoper uit dan een Quooker ..... (ik lees in ditzelfde topic overigens ook goede verhalen over de service en garantie van Grohe dus de kans dat die meer dan 5 jaar haalt lijkt me ook reëel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-06 07:27

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik heb een red duo en koste nog geen 400,- nieuw.
Ideaal voor thee drinkers, die vinden hem ook beter/warmer dan de qooker versie bij kennissen.
Dan lijkt me de keuze niet moeilijk meer :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Rol-Co schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:19:
Ik heb een red duo en koste nog geen 400,- nieuw.
Ideaal voor thee drinkers, die vinden hem ook beter/warmer dan de qooker versie bij kennissen.
Dan lijkt me de keuze niet moeilijk meer :)
Tja.. mijn ervaring is dus volledig anders.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:52
kokend water is kokend water... wat kan het verschil zijn (objectief gezien)?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

vandermark schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:34:
kokend water is kokend water... wat kan het verschil zijn (objectief gezien)?
Het is niet kokend, kokend water kan je namelijk niet tappen, dat is stoom. En bij stoom komen er hele andere regels in de picture.

Meestal zijn ze rond de 95 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Industryofcool
Cyberpope schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:29:
[...]

Tja.. mijn ervaring is dus volledig anders.
Vertel, laat ons niet in spanning ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Laatst online: 18:10

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ik ben erg aan het twijfelen wat ik wil.. (tldr, zie onderaan)

Regelmatig gebruik ik kleine hoeveelheden warm/heet water en meestal erger ik mij aan het wachten daarop. Met name sinds we een nieuwe kraan hebben met een water bespaar functie welke dus niet optioneel is ($%# ikea) duurt het naar verhouding erg lang als je even snel warm water nodig hebt. Ik zou natuurlijk (weer) een andere kraan kunnen nemen met meer doorvoer maar aan de andere kant is de verspilling van het water natuurlijk ook iets waar ik graag wat aan doe (+ het hete water dat ongebruikt in de leiding blijft).

Voor afwas (pannen e.d. die niet in de vaatwasser gaan) vind ik het niet zo erg om te wachten op warm water omdat de wachttijd in verhouding tot de tijd van het afwassen dan niet zo erg is. Overigens komt er dan ~80 graden uit de kraan met een constante temperatuur.

Een waterkoker zie ik ook altijd als een verspilling van energie.. je kookt bijna altijd meer water dan nodig en omdat ik nogal chaotisch kan zijn komt het regelmatig voor dat deze nog een keer (kort) aan moet omdat ik niet gehoord heb dat ie klaar was. Oftewel, een kokend water krijn lijkt mij ideaal. Ook het niet hoeven wachten op kokend water is dan zelfs ook nog een bonus.

Ik denk dat voor mij een hot-fill kokend water boiler een goede keuze is echter zit ik een beetje beperkt qua inbouw ruimte doordat ik alleen lades heb en geen kastjes.

Het liefst had ik een quooker combi plus genomen maar deze kan ik verticaal niet kwijt en helaas mag deze niet horizontaal hangen.
Een daaldrop of inventum plint boiler kan ik helaas ook niet kwijt omdat mijn plinthoogte 10,5 cm is.

Als ik concessies moet doen op direct warm (afwas/spoel) water zou ik de quooker pro3 vaq denk ik net kwijt kunnen als de aansluitingen een beetje gunstig uitpakken.

tldr;

Ik zou graag de mogelijkheden van een quooker combi + willen hebben maar ik heb te weinig ruimte hiervoor dus heb ik 2 andere opties:

- quooker pro3 vaq past wel maar dan dus niet direct spoel/afwas water.
- ander merk welke wel past (HxBxD 43x16x20 cm of op een andere plek, HxBxD 20x48x40 cm of achter de plint HxBxD 10x120x50)

Het gaat mij voornamelijk om de eerste optie, heeft een van jullie ook deze keuze heeft gemaakt en achteraf spijt van het gemis van direct warm water. Of natuurlijk andersom, hier eigenlijk weinig gebruik van maakt.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Een waterkoker zie ik ook altijd als een verspilling van energie.. je kookt bijna altijd meer water dan nodig en omdat ik nogal chaotisch kan zijn komt het regelmatig voor dat deze nog een keer (kort) aan moet omdat ik niet gehoord heb dat ie klaar was.
Je kan toch 'gewoon' zoveel water koken als dat je nodig hebt?

Wellicht is een wat luxe model waterkoker een goed idee zonder verbouwingen etc. Bijv. een model waarbij je ook 1 of 2 kopjes kan koken (terwijl de waterkoker gevuld is), zoiets: http://www.blokker.nl/nl/...Lyfsa20udACFfUW0wodOf0Lqw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Aikon schreef op maandag 21 november 2016 @ 09:18:
Je kan toch 'gewoon' zoveel water koken als dat je nodig hebt?
Dat probeer ik mijn vrouw al jaren uit te leggen.. helaas, dat heb ik opgegeven. Overigens is het soms ook best lastig in te schatten voor een enkel kopje. 2 seconden de kraan open is zo'n beetje mijn maatstaf maar ik maak er toch altijd 2,5 van omdat ik niet te weinig wil hebben. Das dus simpel gezegd, 25% teveel..
Wellicht is een wat luxe model waterkoker een goed idee zonder verbouwingen..
Dan heb ik weer een apparaat erbij, nee dat gaat het zeker niet worden. Overigens zou ik dan ook mijn vol automaat kunnen gebruiken voor een kopje water maar dat is heel inefficient.

[ Voor 11% gewijzigd door DukeBox op 21-11-2016 09:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Milmoor

Footsteps and pictures.

Je kan een eeuw 25% teveel water koken, en dan heb je de meerprijs van een quooker nog niet terug verdient. Je neemt ze voor het gemak, niet voor de besparing. Disclaimer: niet doorgerekend, ik kan er tien jaar naast zitten ;).

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

True, heb daarom ook verder niets gerept over de kosten van de boilers. Niet dat ik geld teveel heb maar het is gelukkig ook niet iets waar ik mij erg druk om hoef te maken.
Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen van iemand die een quooker pro-vab3 heeft genomen en 'spijt' heeft neit voor een combi + is gegaan. Of anderson, iemand die een combi + heeft maar eigenlijk net zo goed een pro-vab3 had kunnen nemen.

[ Voor 27% gewijzigd door DukeBox op 21-11-2016 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je koopt hem voor het gemak. Een elektrische waterkoker zal nog steeds goedkoper zijn.
Maar ik ben wel blij dat ik niet steeds 8 liter water (of heoveel het ook is) hoef weg te gooien omdat ik moet wachten tot het warme water uit de CV ketel eindelijk mijn keuken heeft bereikt. Dat is niet alleen irritant, maar pure verspilling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:43
Bij ons staat sinds 1 juni jl. een Grohe Red Duo in de keuken. Ik heb daar een energiemeter tussen gehangen (een Powerplug van Itho Daalderop) en ik kom tot het volgende verbruik:

Grohe Red jun-nov 2016

232 kWh dus in 183 dagen = 1,27 kWh per dag.
Niet helemaal eerlijk, want in die periode zijn we in totaal ca. 4 weken weg geweest; als ik die er vanaf trek dan kom ik op 1,50 kWh per dag.

We hebben een gezin met 2 pubers en hij wordt dus regelmatig gebruikt; kopje thee, soepje, pan water voor de spaghetti, en natuurlijk de voorbereidingen van de vaat e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Maar zo te zien heb je die Quooker niet uit gezet toen je weg ging, dus 'moet' je die gewoon meerekenen. Ik vind het een behoorlijk verbruik, maar het is lastig uit te rekenen hoeveel je nu bespaart cq. meer verbruikt. Ik neem aan dat je voorheen ook gas gebruikte om water op te warmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Laatst online: 05-06 20:47
Industryofcool schreef op zondag 20 november 2016 @ 12:07:
[...]

Ik mag inderdaad aannemen dat de Quookers kwalitatief beter zijn dan de Grohe Red's met zo'n prijsverschil. Maar als ik het verschil zie dan kan ik over 5 jaar gewoon nog een tweede Grohe Red nieuw aanschaffen en ben ik nog goedkoper uit dan een Quooker ..... (ik lees in ditzelfde topic overigens ook goede verhalen over de service en garantie van Grohe dus de kans dat die meer dan 5 jaar haalt lijkt me ook reëel).
Quooker zit wat meer op de prijzen, houden de kortingen goed in de gaten. Grohe worden meer kortingen op gegeven, waarschijnlijk mede door Grohe zelf om wat meer marktaandeel te krijgen. Quooker is een beetje de soortnaam geworden van een kokend water kraan.

Qua kraan lijkt me de Red fijner, vooral bediening gemengd water met een normale hendel ipv dat gekke dingetje van Quooker aan de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Bij de introductie was de Grohe ook zo rond de 1200 euro, dus ik vermoed dat ze inderdaad wat marktaandeel proberen te veroveren door met aanbiedingen te stunten.
wat ik persoonlijk fijn vind (en vooral veiliger) van de Grohe is dat er geen druppel koken water meer uitkomt als je de knop los laat.
Uit Het demo model van Quooker in de winkel kwam nog een aardige slok kokend water na het loslaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik weet niet hoe oud dat demo model was?

Maar ik zal daar eens opletten hoe snel hij bij mij stopt. Ik moet zeggen dat het niet echt iets is waar ik erg in had, het is niet zo dat je teveel in je kopje thee schenkt ofzo.

Nou ja, ik vind Quooker in ieder geval fijn omdat je ook gewoon nog te woord wordt gestaan en onderdelen kan bestellen om je 10 jaar oude Quooker te onderhouden/vernieuwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabstar81
DukeBox schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:23:
[...]

True, heb daarom ook verder niets gerept over de kosten van de boilers. Niet dat ik geld teveel heb maar het is gelukkig ook niet iets waar ik mij erg druk om hoef te maken.
Ik ben gewoon op zoek naar ervaringen van iemand die een quooker pro-vab3 heeft genomen en 'spijt' heeft neit voor een combi + is gegaan. Of anderson, iemand die een combi + heeft maar eigenlijk net zo goed een pro-vab3 had kunnen nemen.
Ik heb daar in zoverre spijt van dat mij ten tijde van het kopen van onze keuken geen andere optie is gegeven. Nu we zo bezig zijn met energiebesparing en verspilling minimaliseren had ik dus liever eentje met warmwater boiler gehad. We moeten simpelweg ruime minuut wachten voordat we warmwater hebben. Met de geplande ringleiding die in de zomer de overtollige warmte uit de zonneboiler rondpompt hebben we daar geen last van, maar in de winter weer wel...

Met een mengventiel die tegen kokend water kan, kan je nog wel een slimme warmwaterleiding maken maar zo een mengventiel kost ook een aardige duit.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 21:08
Vraagje voor de kenners:
We hebben ons bedacht om een Grohe Red Duo aan te schaffen met een 8 liter boiler. Alles netjes opgemeten, het past prima in het kastje, geen probleem! Enige waar ik nu mee zit is de stroom aansluiting. Ik heb geen stopcontact over in het kastje en er zit momenteel maar één stopcontact. In dat stopcontact zit momenteel de vaatwasser. Nu dacht ik, misschien kan ik het wel even met een stekkerblok uitbreiden, maar de Grohe Red heeft ongeveer 2100watt nodig aan vermogen en de vaatwasser gebruikt dit soms ook (tussen 2000-2300watt volgens de beschrijving). Nu heb ik even gekeken en zag dat de magnetron ook op dezelfde groep zit (900watt max.). Opzich zou de vaatwasser samen met de magnetron op die groep geen probleem geven, echter een Grohe Red erbij waarschijnlijk wel.

Nu was ik aan het denken, is er zoiets als een stekkerblok dat de Grohe Red tijdelijk uitschakelt wanneer de vaatwasser actief is? Deze staat maar een uurtje of twee maximaal aan per dag, meestal 's avonds laat wanneer ik verwacht niet zoveel water uit de Grohe Red te halen.

Ik zag iets van een Master / slave stekkerblok, maar volgens mij is de werking dan net verkeerd. Ik wil volgens mij een soort van Slave Master, wanneer de Slave actief is, wordt de Master tijdelijk uitgeschakeld... Bestaat zoiets?

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
You made my day! Enorm bedankt, kan ik straks met een gerust hart slapen! :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik heb nog een nieuwe red duo "over" , zelf ook 1 in gebruik en is super.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Hij was al besteld, wordt deze week geleverd, denk dat je er nog steeds een 'over' houdt ;) Hoe hou je er trouwens een over?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

2 gekocht, 1 afgezegd, dan heb je er 1 over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Rol-Co schreef op maandag 19 december 2016 @ 18:14:
2 gekocht, 1 afgezegd, dan heb je er 1 over.
Aha, kon niet meer retour? ;) Maar bevalt dus goed de Grohe Red? Heb goede verhalen al gelezen namelijk! Qua stroomverbruik, heb je daar een indicatie van? Lees een beetje tussen de 200kWh en 400kWh per jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik zit zo rond de 1 kWh per dag met de Grohe Red duo 8 ltr
https://www.mupload.nl/img/joixn8c6jnufj.jpg

Edit: 1 persoonshuishouden

[ Voor 27% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2016 19:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Zanzibar-1337 schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:22:
[...]

Aha, kon niet meer retour? ;) Maar bevalt dus goed de Grohe Red? Heb goede verhalen al gelezen namelijk! Qua stroomverbruik, heb je daar een indicatie van? Lees een beetje tussen de 200kWh en 400kWh per jaar?
Nee niet echt, ik log hem niet, maar het is vast goedkoper dan uit de cv of boiler van zolder. ;) maar het is meer het comfort wat een voordeel is, klein wasje hier, sopje daar, thee zetten, even snel aardappels koken enz enz.
Met andere woorden, we gebruiken hem ook goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

AUijtdehaag schreef op maandag 19 december 2016 @ 19:43:
Ik zit zo rond de 1 kWh per dag met de Grohe Red duo 8 ltr
https://www.mupload.nl/img/joixn8c6jnufj.jpg

Edit: 1 persoonshuishouden
Waar meet je dat mee, een z-wave stekker?
Ik heb opeens een week in de bovenste grafiek met V3.5877 ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op maandag 19 december 2016 @ 20:49:
[...]

Waar meet je dat mee, een z-wave stekker?
Ik heb opeens een week in de bovenste grafiek met V3.5877 ...
Ja met een fibaro tussenstekker.
Dan kan ik hem nog eens uitschakelen als ik het vergeten ben, en ben een paar daagjes van huis.

Edit: Mijn kerstpinguin en de vloerverwarmingspomp zitten ook op zo een stekker.

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-12-2016 20:55 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb een meetstekker (433MHz) gebruikt om bijna de hele keukengroep te meten (kookplaat, koelkast en boiler).
Kokend water tap ik nauwelijks en ik doe de boiler maar 25 min aan met een Kaku schakelaar.
Hierdoor kost het 0,7kWh per dag en moet ik hem nog eens aan doen als ik meer wil tappen..
Er is een Pca301 op 868MHz die meet en schakelt, maar die is onbetrouwbaar en niet met Domoticz te besturen :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:07:
Ik heb een meetstekker (433MHz) gebruikt om bijna de hele keukengroep te meten (kookplaat, koelkast en boiler).
Kokend water tap ik nauwelijks en ik doe de boiler maar 25 min aan met een Kaku schakelaar.
Hierdoor kost het 0,7kWh per dag en moet ik hem nog eens aan doen als ik meer wil tappen..
Er is een Pca301 op 868MHz die meet en schakelt, maar die is onbetrouwbaar en niet met Domoticz te besturen :/
Klinkt als iemand die niet genoeg pv heeft. ;) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Rol-Co schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:08:
[...]

Klinkt als iemand die niet genoeg pv heeft. ;) :+
Daar wordt (rustig) aan gewerkt :P
Misschien gaat het richting 16x SF170 op een schans, al heb ik er nog niet zo veel vertrouwen in dat een string omvormer dan wel goed met schaduw zal omgaan ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:14:
[...]

Daar wordt (rustig) aan gewerkt :P
Misschien gaat het richting 16x SF170 op een schans, al heb ik er nog niet zo veel vertrouwen in dat een string omvormer dan wel goed met schaduw zal omgaan ...
Ah, mijn 15 SF jes "rommelpot" setje ligt van begin september tot april met 10 panelen vol in de schaduw en haalt nog een aardige score van bijna 1000 kWh/kWp op jaarbasis.
En dat met een string omvormer ;)
Dus dan moet jou dat lukken met 2 vingers in je neus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[off-topic] :P
Ik zit naar de foto's te kijken, ik neem aan dat de schaduw op de 10 panelen van je eigen huis is?
Deze periode met schaduw heb ik ook, al is dat van bomen en dus minder hard.
Momenteel heb ik onderlinge schaduw op ruim de helft van de panelen, bijna 3 cellen breed.
Ik neem aan dat je 3 strings van 5 hebt?
[/offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op maandag 19 december 2016 @ 21:56:
[off-topic] :P
Ik zit naar de foto's te kijken, ik neem aan dat de schaduw op de 10 panelen van je eigen huis is?
Deze periode met schaduw heb ik ook, al is dat van bomen en dus minder hard.
Momenteel heb ik onderlinge schaduw op ruim de helft van de panelen, bijna 3 cellen breed.
Ik neem aan dat je 3 strings van 5 hebt?
[/offtopic]
Inderdaad, eigen huis staat er voor,
3x 5 en nu ook op zuid nog last van bomen zonder blad, juni was ook niet best, dat was jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:38
Zanzibar-1337 schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:57:
Nu dacht ik, misschien kan ik het wel even met een stekkerblok uitbreiden, maar de Grohe Red heeft ongeveer 2100watt nodig aan vermogen en de vaatwasser gebruikt dit soms ook (tussen 2000-2300watt volgens de beschrijving). Nu heb ik even gekeken en zag dat de magnetron ook op dezelfde groep zit (900watt max.). Opzich zou de vaatwasser samen met de magnetron op die groep geen probleem geven, echter een Grohe Red erbij waarschijnlijk wel.
Officieel moet ieder apparaat met een aansluitwaarde boven de 2 kW op een eigen groep aangesloten worden. Dus een aparte groep voor de Quooker, volgende groep voor de vaatwasser, magnetron mag dan wel gecombineerd worden met bijv andere WCD's. Vaak is echter ook de aansluitwaarde van de magnetron meer dan 2 kW, waardoor die ook op een eigen groep hoort te zijn aangesloten.

Dat zijn de regels, in de praktijk zal het wel goed gaan met de CombiSwitch er tussen. Een groep kan immers ruim 3600 Watt leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Oilman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:06:
[...]

Officieel moet ieder apparaat met een aansluitwaarde boven de 2 kW op een eigen groep aangesloten worden. Dus een aparte groep voor de Quooker, volgende groep voor de vaatwasser, magnetron mag dan wel gecombineerd worden met bijv andere WCD's. Vaak is echter ook de aansluitwaarde van de magnetron meer dan 2 kW, waardoor die ook op een eigen groep hoort te zijn aangesloten.

Dat zijn de regels, in de praktijk zal het wel goed gaan met de CombiSwitch er tussen. Een groep kan immers ruim 3600 Watt leveren.
Helaas is bij het plaatsen van de keuken geen rekening gehouden met een quooker, zoiets bedenk ik me weer achteraf.. Heb ook geen loze leidingen meer lopen door de muur, dus moet het er maar mee doen. Heb tot nu toe nog nooit problemen gehad met de stroom denk dat het ook wel goed gaat lopen allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:26
Oilman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 09:06:
[...]

Maar dat zijn regels in nieuwe installaties dan? Als je dat in een bestaande huis moet inpassen dan moet alles overhoop.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:38
Die 2 KW grens is van de NEN1010 van 2007, daarvoor was het 3 KW. Met die oude 3 KW limiet viel er een stuk meer te combineren, zeker omdat het daadwerkelijke verbruik altijd lager is dan de aansluitwaarde waarmee je moet rekenen. Bijvoorbeeld een moderne vaatwasser hoeft maar een paar liter water op te warmen, dat zijn maar een paar minuten per dag dat die veel stroom trekt.

Op het moment dat je gaat verbouwen moet je je aan de huidige NEN1010 houden voor zover ik weet, maar ik kan het mis hebben ;) Enkel een Quooker plaatsen is geen verbouwing en dan geldt de oude NEN1010 dus nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Wel of geen bouwvergunning is bepalend.

Uit ervaring weet ik dat er aardig wat op 1 groep kan zonder dat de installatieautomaat uitschakelt. Wel afhankelijk van hoe je het gebruikt. Onbewust schakel ik blijkbaar te weinig gelijktijdig in.

Allemaal op 1 groep: 7,2 kW inductiekookplaat, en 3 kW oven, en 2 kW waterkoker, en nog wat andere keukenspul (broodrooster/magnetron/koffiezetapparaat). De installatieautomaat heb ik al eens bewust overbelast, en die schakelt uit. Ter zijner tijd verhuis ik de inductiekookplaat wel naar een apart groepje.

Zo'n wasmachine droger schakelaar is ideaal. Gebruik het ook als hobbymatige peakshave installatie voor mijn all-electric woning. Ik heb nog wel eentje over denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Heb inmiddels zo'n mooie schakelaar bemachtigd, mijn ouders hadden er eentje over. Het is een 3000 watt versie, verwacht dat het wel gaat werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
Oilman schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 14:02:
Die 2 KW grens is van de NEN1010 van 2007, daarvoor was het 3 KW. Met die oude 3 KW limiet viel er een stuk meer te combineren, zeker omdat het daadwerkelijke verbruik altijd lager is dan de aansluitwaarde waarmee je moet rekenen. Bijvoorbeeld een moderne vaatwasser hoeft maar een paar liter water op te warmen, dat zijn maar een paar minuten per dag dat die veel stroom trekt.

Op het moment dat je gaat verbouwen moet je je aan de huidige NEN1010 houden voor zover ik weet, maar ik kan het mis hebben ;) Enkel een Quooker plaatsen is geen verbouwing en dan geldt de oude NEN1010 dus nog.
De grens van 2KW is vervallen in NEN1010:2015 die in januari 2017 van kracht wordt.
(volgens paragraaf 510.4.2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A4-tje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-06 23:12
[iets off-topic]
Ten aanzien van verbouwen is er "verkregen recht". Houdt in dat hoe je woning is het minimum niveau is en het niet minder mag worden, moet minimaal gelijk blijven en bij voorkeur natuurlijk meer naar deze tijd.
Is je huis dus bv uit 2005 dan hoef je niet te voldoen aande regels die nu gelden.
[iets off-topic]

Ben ook een groot gedeelte van het draadje aan het lezen en ben daardoor nu ook aan het onderzoeken wat ik met eventuele hotfill kan bij m'n vaatwassser. Dankzij jullie ben ik nooit klaar :) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 20 december 2016 @ 12:50:
[...]

Helaas is bij het plaatsen van de keuken geen rekening gehouden met een quooker, zoiets bedenk ik me weer achteraf.. Heb ook geen loze leidingen meer lopen door de muur, dus moet het er maar mee doen.
Gelukkig was ik 4 jaar geleden mijn eigen installateur, en heb met die zaken juist wel rekening gehouden.
Aangezien de materialen en arbeid een scheintje zijn in vergelijking met achteraf doen.

Dus ik snap die keukenboeren niet, en die installatie bedrijven al helemaal niet, die zulke dingen gewoon niet voorstellen of klanten er op attenderen om er rekening mee te houden.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:56
Supertip schreef op zondag 15 januari 2017 @ 22:53:
[...]

Gelukkig was ik 4 jaar geleden mijn eigen installateur, en heb met die zaken juist wel rekening gehouden.
Aangezien de materialen en arbeid een scheintje zijn in vergelijking met achteraf doen.

Dus ik snap die keukenboeren niet, en die installatie bedrijven al helemaal niet, die zulke dingen gewoon niet voorstellen of klanten er op attenderen om er rekening mee te houden.
Meeste mensen kijken niet zover vooruit. Keukenboeren willen dat klanten snel beslissen, dus hoe minder keuzes hoe beter. Hoe goedkoper hoe beter. Ruimte reserveren voor later is niet sexy, spreekt niet aan en verkoopt daarom niet.

Installatiebedrijven komen daarna pas aan bod (leed al geschied, vaak installatieplan gebaseerd op technische tekening van de keukenboer) en gezien de vechtersmarkt (wordt nu iets beter) zal hij ook geen extra arbeid verlenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Zelf ben ik nu ook in de markt voor een kokendwaterkraan, maar twijfel enigszins over de typen. Kosten besparen is niet mijn doel, het is leuk maar ik koop hem voor het gemak. Geheel nieuwe keuken dus kan hem gewoon goed laten installeren.

Zoals ik het begrijp zijn er drie mogelijkheden:
• alleen kokend water, warm via de CV.
• warm en kokend water, CV doet niet meer mee.
• kokend water, warm om te overbruggen tot de CV het levert.

Wij hebben nu geen boiler o.i.d. maar krijgen gewoon warm water van de CV ketel. Aangezien ik regelmatig veel warm water gebruik lijkt optie twee mij geen handige.

Optie drie klinkt dan het meest praktisch, maar ik maak mij zorgen over de capaciteit die dan nog geleverd kan worden. Nu komt er bijna 10 L/min uit de kraan als ik alleen warm open zet, ongeveer net zoveel als koud. Kan je dat met zo'n Quooker of alternatief alsnog krijgen? Of is het leidingwerk en/of capaciteit daar te beperkt voor?

Ander nadeel is dat je door tappen van warm water je kokende voorraad om zeep helpt. Daarom twijfel ik of het niet handiger is om gewoon voor optie één te gaan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gonadan schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:22:
Zelf ben ik nu ook in de markt voor een kokendwaterkraan, maar twijfel enigszins over de typen. Kosten besparen is niet mijn doel, het is leuk maar ik koop hem voor het gemak. Geheel nieuwe keuken dus kan hem gewoon goed laten installeren.

Zoals ik het begrijp zijn er drie mogelijkheden:
• alleen kokend water, warm via de CV.
• warm en kokend water, CV doet niet meer mee.
• kokend water, warm om te overbruggen tot de CV het levert.

Wij hebben nu geen boiler o.i.d. maar krijgen gewoon warm water van de CV ketel. Aangezien ik regelmatig veel warm water gebruik lijkt optie twee mij geen handige.

Optie drie klinkt dan het meest praktisch, maar ik maak mij zorgen over de capaciteit die dan nog geleverd kan worden. Nu komt er bijna 10 L/min uit de kraan als ik alleen warm open zet, ongeveer net zoveel als koud. Kan je dat met zo'n Quooker of alternatief alsnog krijgen? Of is het leidingwerk en/of capaciteit daar te beperkt voor?

Ander nadeel is dat je door tappen van warm water je kokende voorraad om zeep helpt. Daarom twijfel ik of het niet handiger is om gewoon voor optie één te gaan.
toon volledige bericht
Als je 10l / min aan warm water wil in de keuken moet je voor optie 1 gaan inderdaad, een kokend watrkraan kan dat niet.
Maar waarom zou je dat willen nodig hebben, dat doe ik in de douche nog niet. Het is hooguit een emmer warm voor een vloer te dweilen en dat gaat prima.

Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste