Allewijn schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:20:
[...]
En nog een laatste vraag waar ik zelf niet uit kom: Ik zie ook andere nummeringen, nog te koop, voorbij komen, bijv. de SL8Y. Is dat de 'jaar 2020' DSN8YG of iets dergelijks?
Uiteraard is de vraag niet alleen gericht aan @
rCk , maar aan alle tweakers die meningen/ervaringen hebben met de LG soundbars.
Klopt, de letter na de S geeft het jaartal aan. Dus je hebt:
SL8 is de 2019
SN8 is de 2020
de SP8 wordt de 2021 versie
Ik ben uiteindelijk gegaan voor de DSN9 inclusief de rearspeakers. Het is wel iets boven jouw budget van 600 EUR. In het begin na heel lang in dubio gezeten te hebben besloten de speakers te houden. de Logitech Z906 was natuurlijk een bak geluid, maar waarin de DSN9 zich wel naar voren laat komen ten opzichte van die oude set (beknopt):
-aansluitmogelijkheden en gebruiksgemak (niet alleen met HDMI etc, maar ook streamen via Google Cast)
-Weergave van het geluid, het is veel beter gebalanceerd en surround is in mijn ogen ook zeker een hele grote stap vooruit. Ik denk dat een audiofiel hier misschien anders over denkt, maar ik ben er zeker tevreden over.
Zo te zien ga jij hem voor dezelfde doeleinden gebruiken, bij mij is het precies zo!
Mag ik vragen wat voor geluidssysteem je nu hebt, of gewoon tv-speakers?
Maar het kostte wel even wat tijd en wat instellingen aanpassen voor ik overtuigd was. Ook wanneer ik de muziek op een hoger volume aanzet viaspotify is het écht wel zuiver en mooi in balans.
Wel scheelt het heel erg welke soundmode je aan hebt. Netflix (Geen atmos) zet ik "movie" aan, maar voor muziek is dat niet alles, dus zet ik hem altijd over op music, dan klinkt echt echt netjes!
In eerste instantie had ik de DSN11 op het oog, maar die is zoals hierboven al aangegeven een stuk breder, dat was voor mij een dealbreaker (overigens is de DSN10 ook te breed)
Een vriend van me heeft de DSN8 inclusief de SPK8 achterspeakers, welke ook echt wel goed klinkt. Al kan ik geen goede vergelijking doen tussen het geluid. Hun woonkamer is een stuk groter en anders ingedeeld, de wand waar het geluid heen gaat is bij hen glas, bij mij muur.
Hopelijk kun je wat met mijn reactie, mocht je meer willen vragen, stuur me maar een dm, deel mijn ervaringen graag.
-Jelmer87- schreef op dinsdag 16 maart 2021 @ 14:03:
Hallo medetweakers,
Ik heb sinds black friday de LG DSN9YG soundbar in mijn bezit, deze is met een HDMI 2.1 kabel aangesloten op mijn LG 55CX OLED TV (eARC)
Soms valt opeens het geluid weg, de soundbar blijft wel gewoon aan staan. Als ik de source knop indruk tot hij weer op eARC staat is het geluid weer terug. Het gebeurd bij verschillende bronnen die allemaal via HDMI 2.1 kabels aan mijn TV zijn verbonden (Apple TV 4K/PS4) ook bij TV kijken via interne tuner of tv apps komt dit voor, al wordt dit minder vaak gebruikt. Ook gaat het om verschillende audio formaten.
Sinds vorige week heb ik de soundbar uitgebreid met een SPK8 achterspeaker set, wat mij opvalt is dat als ik dicht in de buurt van de speakers kom ik een zeer duidelijke ruis hoor. Ik heb de speakerkabels al vervangen en de ontvanger al op een andere plek geplaats, beide zonder succes.
Is er misschien iemand die mij hier verder mee kan helpen ?
Alvast bedankt!
Jouw eerste klacht, heb ik geen ervaring mee, kan ik je helaas niet mee helpen. Ik zou wel proberen een nieuwe HDMI kabel proberen, wellicht dat dit scheelt?
Wat betreft die statische ruis, die merk ik ook, dat hebben alle SPK8 speakers, want ik heb ook bij die vriend geluisterd, daarbij was het ook. Gelukkig zit ik niet vaak zó dichtbij de speakers waardoor het storend is. Hoor jij het dan wel op de plek waar je zit, of is dat alleen wanneer je met je hoofd bij de speaker zit?