Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
In mijn zoektocht naar een geschikte soundbar oplossing viel het me op dat er niet echt een centraal topic bestaat over soundbars. Wellicht heeft dat er mee te maken dat de echte audiofiel enigszins sceptisch is over de geluidskwaliteit. Toch denk ik dat de interesse in soundbars zal toenemen. Het lijkt erop dat de soundbar zich snel ontwikkelt en steeds beter een goede surround weergave kan nabootsen. Daarmee wordt een soundbar een steeds interessanter alternatief voor mensen die een minimalistische setup nastreven met behoud van geluidskwaliteit. De hoogste tijd voor een centraal discussie topic, waarin we ervaringen met elkaar kunnen delen.

Wat is een soundbar?
Een soundbar is een geluidskast met meerdere luidsprekers. De soundbar kan onder of naast de LED TV of andere platte tv worden gemonteerd. Door middel van ‘virtueel surround’ geven de luidsprekers een gevoel van een 5.1 surround sound systeem zonder gebruik te maken van achterluidsprekers. Er is maar één manier waarop een soundbar echt goed kan klinken, en dat is met een luidspreker-array. Een soundbar heeft dan niet 2 luidsprekereenheden, maar 16 tot 48 kleine luidsprekereenheden op een rij in één kast. Iedere luidspreker wordt apart aangestuurd met een eigen versterkertje.

Een Sound Bar komt meestal gepaard met een subwoofer voor het leveren van lage tonen. Op veel systemen is de subwoofer draadloos, zodat deze overal in de kamer worden geplaatst.

Afbeeldingslocatie: http://www.soundbarvergelijk.nl/uploads/content/soundbar-kamer.jpg

De meeste soundbars werken goed in een kleine-tot middelgrote kamer. Net als bij conventionele luidsprekers, kunt je voor een grote kamer beter kiezen voor een zwaarder soundbar systeem.

Er zijn verschillende soorten soundbars. Zo heb je soundbars die Virtual Surround bieden. Dit houdt in dat de soundbar zelf een surround geluid verzorgd, zonder luidsprekers achter in de kamer te hoeven plaatsen. Let wel; Het is Virtual surround, wat inhoudt dat het surround geluid nagebootst wordt en nooit de realiteit van een echt surround systeem zal kunnen weergeven. Een andere soort soundbar is de Full Surround soundbar. Met soundbars van dit type zijn er nog wel extra luidsprekers nodig achter in de kamer en ook een subwoofer is vereist. De soundbar neemt puur taak van de frontspeakers en de center speaker voor zijn rekening. Dit resulteert in een beter geluid dan met een Virtual Surround soundbar. Daarnaast heb je een receiver nodig om de soundbar en de andere luidsprekers aan te sturen.

De soundbar wordt door middel van een enkele kabel op de tv aangesloten. In de meeste gevallen zal dit een hdmi- kabel zijn. Deze hdmi-kabel zorgt ervoor dat het tv-geluid via de soundbar afgespeeld kan worden en tevens zorgt deze hdmi-kabel voor de verbinding van de dvd- of blu-rayspeler met de tv.

Daarnaast heeft de soundbar vaak ook nog andere aansluitmogelijkheden. Een soundbar beschikt in veel gevallen over meerdere digitale en analoge geluidsingangen, usb-aansluitingen of een docking station voor een iPod of iPhone. Wil je dus ook nog andere apparaten aansluiten dan is dat geen probleem. Sluit deze apparaten dan rechtstreeks aan op de soundbar en niet op de tv.

Overzicht van populaire soundbars

Low-budget (< 300 euro)

Yamaha YAS-101 (subwoofer geintegreerd)
Samsung HW-E450
Panasonic SC-HTB520

Mid-budget (tussen 300 en 750 euro)

Samsung HT-E8200
Sony HT-CT550W
Harmon Kardon SB16
Teufel Cinebar 21
Yamaha YSP-2200
Samsung HW-E551

High-budget (> 750 euro)

Bose Cinemate 1 SR
Harmon Kardon SB30
Bowers & Wilkins Panorama
Teufel Cinebar 51

[ Voor 176% gewijzigd door Kasj op 17-07-2012 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Zelf heb ik het probleem dat mijn woonkamer een lange rechthoek is waarin mijn zitbank in het midden staat. Ik heb dus geen stopcontacten bij mijn bank in de buurt en ik kan ook geen geluidskabels wegwerken. Verder zoek ik een minimalistische uitstraling en wil ik zoveel mogelijk proberen om kabels uit het zicht te houden. Ik heb bijvoorbeeld geen audio meubel onder mijn tv en wil dat ook voorkomen. Er is dus geen plek voor een aparte receiver in de buurt van de tv.

De meest voor de handliggende optie is om gebruik te gaan maken van een soundbar in combinatie met een draadloze subwoofer. Ik ben me ervan bewust dat ik concessies zal moeten doen in de geluidskwaliteit en waarschijnlijk ook in de surround effecten. Het zou op zich dus mooi zijn wanneer de soundbar in de toekomst uit te breiden is met draadloze surround speakers.

Ik heb me inmiddels al behoorlijk ingelezen en ik moet zeggen ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees veel goede dingen over de bose cinemate SR1, maar laten we wel wezen: die is behoorlijk prijzig.

Ik lees ook veel goede dingen over een aantal budget soundbars zoals de Sony HT-CT150, maar deze is niet verkrijgbaar in Nederland. Ook over de vizio VHT510 (met draadloze achter speakers) lees ik veel positiefs, maar helaas: ook niet verkrijgbaar in nederland.

Ik vraag me af of ik me niet beter kan richten op een midrange soundbar, zoals bijvoorbeeld de polk soundbar 6000, de Teufel 51 of de harmon kardon sb30. Adviezen die mij (en hopelijk anderen) verder helpen zijn van harte welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
Heeft er iemand misschien ervaring met de Samsung HW-E551? Deze krijgt behoorlijke reviews. Veel power, ruim in de aansluitingen en mooi design (al is dat natuurlijk altijd persoonlijk). Bovendien erg betaalbaar. Interessante kandidaat.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Er is blijkbaar niet veel interesse in deze oplossing om je kamer te voorzien van geluid, ikzelf zit ook met hetzelfde dilemma.
Momenteel heb ik een Sony dolby surround 5.1 set waar ik de achterste speakers niet meer van heb aangesloten omdat ik geen kabel circus meer in mijn huis wil, op zich voldoet deze set prima. Maar ik zou toch een alles-in-één oplossing willen in vorm van een soundbar, maar ik twijfel over hoe 'warm' het geluid klinkt, het is voor standaard tv/muziek/film en geen audiofiel praktijken. :+

De Yamaha YAS-101 lijkt me erg interessant, maar het enige nadeel is dat deze te weinig interfaces heeft om al mijn apparaten aan te kunnen sluiten (xbox 360, media, digitale tv, tv), een groot voordeel vind ik dat de sub geïntegreerd is en geen los component en ik zie geen gelijkwaardig product met meer interfaces.

[ Voor 23% gewijzigd door Hari-Bo op 30-08-2012 10:26 ]

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 23:32
Ik ben sterk de volgende opstelling aan het overwegen:

- Sony HW50ES (projector)
- Yamaha YSP-2200

PS3 en Apple TV naar de Yamaha, de Yamaha HDMI out naar de Sony projector. De Yamaha wordt dat in feite gebruikt als een zeer eenvoudige (en zo heb ik het graag) input selector.

Ik denk echter dat ik CEC problemen ga tegen komen:
- blijkbaar is het zo dat als minstens één van de verbonden apparaten geen CEC ondersteunt (de Apple TV ondersteunt CEC niet), dat CEC dan stopt met werken?
- ik vind tegenstrijdige informatie op het internet over hoe Sony's "Bravia Sync" (hun marketingnaam voor CEC) samenwerkt met andere merken hun CEC, en dan vooral die van Yamaha

Alle feedback welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Even een schop, ik heb gister avond toch maar besloten om een soundbar aan te schaffen, namelijk de yamaha yht-s401. Ik laat volgende week weten wat mijn ervaring is. :)

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 06:57
Hari-Bo schreef op zaterdag 03 november 2012 @ 09:02:
Even een schop, ik heb gister avond toch maar besloten om een soundbar aan te schaffen, namelijk de yamaha yht-s401. Ik laat volgende week weten wat mijn ervaring is. :)
En?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

Ik heb deze nu twee weken in gebruik en kan zeggen dat ik er zeer content mee ben. Er zijn verscheidene recensies over deze soundbar en die kan ik volledig beamen, gewoon een goed en vol geluid inclusief de geintergreerde sub. Wat ik ook een positief punt vind is dat je per HDMI kanaal specifieke settings kan configureren.
Voor het vervangen van een normale surround set kan ik deze aanraden, ik ben geen audiofiel dus ik kan niet speciek ingaan op bepaalde geluids kwaliteiten.

[ Voor 14% gewijzigd door Hari-Bo op 19-11-2012 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBoneCollector
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 25-02 06:57
Tnx! Schakelt de soundbar ook in- en uit met de televisie mee? Ben nu ook beland in het soundbar jungle, de keuze is reuze. Ga maar eens het eea beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Nu online

Hari-Bo

Foutcodefluisteraar

TheBoneCollector schreef op maandag 19 november 2012 @ 12:54:
Tnx! Schakelt de soundbar ook in- en uit met de televisie mee? Ben nu ook beland in het soundbar jungle, de keuze is reuze. Ga maar eens het eea beluisteren.
Ik heb een Logitech afstandbediening dus alle aparaten gaan sowieso automatisch uit en aan. :+
Er zit trouwens ook een optie op als je tv kijkt en er is reclame dat het volume omlaag gaat ook erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lud0v1c
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-04 18:33
Zijn er meer tweakers hier die ervaring hebben met de YSP-2200 van Yamaha? Ik heb de lovende user review van joramoudenaarde gelezen en ik zou graag andere er ook over willen horen.

Gold is the money of kings, silver is the money of gentlemen, barter is the money of peasants – but debt is the money of slaves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smerik
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-04 12:31
Deze week zijn de Yamaha YSP-3300 en YSP-4300 verschenen in een aantal webshops. Zie de prijsvergelijker van Hardware.Info voor de prijzen.
Tevens zijn deze wall mountable met een optionele bracket, wat bij de YSP-2200 niet het geval is.
edit:
Ik zeg niet dat de YSP-2200 niet wall mountable is, maar hiervoor biedt Yamaha geen accesoires (volgens hun site)

Ik ben erg benieuwd naar deze sets. Heeft iemand deze al ergens gespot in een winkel waar men kan luisteren?

[ Voor 9% gewijzigd door smerik op 22-12-2012 11:41 . Reden: toevoeging op 'mountable' opmerking ]

As long as the answer is right, who cares if the question is wrong?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:00
De soundbar heeft ook zeker mijn interesse getrokken, ik heb momenteel een versterker met 2 grote massieve boxen er naast. Waar ik heel hard muziek etc mee kan afspelen, maar gezien ik momenteel in een flat woon zullen mijn onderburen dit niet erg waarderen.

Zo langzaam aan heb ik de laatste tijd aardig wat samsung materiaal verzamelt, het is er langzaam ingeslopen. Inmiddels heb ik een samsung galaxy s3, samsung galaxy note 10,1, samsung ue40es6900, de producten bevallen me ook allemaal prima.Maar omdat het standaard geluid van een TV voor mij niet voldoende is als ik een filmpje aan het kijken ben, ben ik me toch eens gaan verdiepen in de soundbar, betaalbare leuke oplossing lijkt me dit.

Na veel aardig wat positieve recenties gelezen te hebben zit ik er over na te denken om ook dit keer voor een samsung apparaat te gaan. Vooral omdat alles goed met elkaar kan samenwerken icm allshare. Iemand enig ervaring met de Samsung HT-E8200, dit is voor zover ik kan vinden het enige apparaat wat aan mijn voorwaarden voldoet. Wat ik overigens jammer vind is dat hier een bluray speler in zit, voor mij persoonlijk overbodig.

Maar ik zou graag jullie 2 cents willen hebben over dit onderwerp. Alle reacties worden gewaardeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-04 10:33
Als ik de topicstarter zo hoor is de nieuwe Sonos Play bar wel iets voor jou. Dit is een sounbar van Sonos die vanaf 5 maart verkrijgbaar is. Het heeft de gemakken van een draadloze Sonos speaker, is gemakkelijk uit te breiden met andere speakers en met de draadloze subwoofer en hij werkt dus als sounbar voor het geluid van je TV. De prijs is 699,- euro. De subwoofer kost hetzelfde, beide dus los verkrijgbaar. Ik vind Sonos in ieder geval een geweldig voed systeem en zie deze Play Bar dan ook wel zitten. Hoop hem volgende week te kunnen horen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ziet er leuk uit, echter vind ik dat de Sonos te duur.Ik dacht een bedrag van maximaal 500 euro uit te geven hier aan. Iets waaraan de samsung nog net voldoet bij een aantal winkels.

Overigens ken ik iemand met een Sonos apparaat, komt wel heel erg mooi geluid uit, de bediening is ook heel makkelijk via smartphone, tablet etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Ik heb lang gezocht naar welke soundbar ik moet nemen, ik denk dat ik toch voor de Teufel Cinebar 51 ga, deze heeft toch de beste recenties.

Iemand ervaring met de soundbar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-04 10:16

CrackSlet

Professioneel Schillenboer

Dat is toch weer beduidend meer dan de €500,- die je als max had ingesteld. Weet precies hoe dat gaat ;) Zit zelf ook erg te kijken naar een soundbar en de Cinebar 51 had in eerste instantie mijn interesse gewekt. Nou weet ik niet precies in welke setting je de soundbar gaat gebruiken, maar wat mij een beetje tegen viel waren de aansluitingen op de C51. Ikzelf wil de bar onder mn tv gebruiken waar mn xbox360 en pc op aangesloten zijn. Verder zit mijn tv er zelf ook op, dus dan zit je al met 3 aansluitingen. Toen ik even verder ging kijken viel mn ook op de Yamaha YSP-2200. Zit in dezelfde prijscategorie als de Teufel maar heeft 3 hdmi aansluitingen met 1 passthroug naar je tv. Dat vind ik zelf wel een mooi systeem dat er maar 1 hdmi kabel naar je tv hoeft te lopen voor je PC en console. Verder zijn de recensies qua audio ook erg lovend bij de Yamaha. Let wel, ik heb de Yamaha nog niet zelf gehoord, dus echt uitsluitsel kan ik hier niet over geven, maar op het moment gaat mijn voorkeur uit naar de Yamaha boven de Teufel als ik er 1 aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Crackslet :o

Dat is het zeker, maar als ik dan toch wat extra geld ga uitgeven aan een geluids systeem dan wil ik ook wel waar voor mijn geld en alle reviews over de Cinebar 51 zijn er zeer lovend over.

Ik had zelf ook graag gezien dat er nog een optische aansluiting bij had gezeten. Is er echter ook verschil tussen een HDMI aansluiting en optisch, behalve dan dat HDMI ook beeld kan doorzenden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-04 10:17

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik snap persoonlijk niet waarom je voor een soundbar 800 euro zou betalen als je er voor onder de 300 ook al een hebt.

Natuurlijk zit er verschil in geluidskwaliteit maar het is toch al een groot compromis tov. een echte speakerset. Een 5.1 ervaring kun je rustig vergeten, en ook op stereo/muziek gebied is het niet echt een gewenst formaat voor goede kwaliteit. Dus ja, waarom zo veel betalen? ECHT goed wordt het toch niet.

Als we het dan toch hebben over "waar voor je geld" geloof ik niet dat het grote verschil zit tussen de set van 300 en 800 euro, maar tussen crappy TV-speakers en een goedkope soundbar. Hell, een 2.1 PC-setje van 30euro geeft al een grote verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

Omdat ik het persoonlijk een erg nette all-in-one oplossing vind voor een audio systeem ter aanvulling van mn TV. En als ik de reviews moet geloven weten bars als de Teufel C51 en de Yamaha YSP-2200 toch de grootste kritiek van bars van €300,- (het blijft behelpen) aardig weg te nemen, ook volgens reviewers die de voorgaande soundbars toch eigenlijk helemaal niks vonden. En tuurlijk zal de ervaring niet hetzelfde zijn als een goede 2.1 set met versterker (laat staan een 5.1 set), maar in dat geval heb je ook een versterker, 2 (of 5) speakers en een subwoofer die je moet plaatsen. Bij een soundbar heb ik 1 speaker op mn tv meubel en 1 subwoofer in mn meubel, thats it. En dat idee spreekt mij erg aan.

Even een samenvattend antwoord op je vraag van waarom €700,- ipv €300,-: (sommige) bars van €700,- bieden weten de grootste punten van kritiek op €300,- bars te verbeteren. En waarom geen losse speakers? Uiterlijke voorkeur.

En nog even reagerend op Marnix:
Ik snap dat je kwaliteit wil, maar ik begrijp dat de ysp-2200 niet onderdoet voor de C51. Maar zoals gezegd heb ik niet echt vergelijkingsmateriaal. Wat betreft HDMI/optical; of hier qua kwaliteit echt verschil tussen zit weet ik niet, maar ik weet niet hoe het precies zit als je meerdere apparaten op je soundbar wilt aansluiten. Als dat allemaal via je tv gaat doen, lijkt mij dat de kwaliteit van het geluid er niet op vooruit gaat. Je kan trouwens bij Apollo in Almere de Yamaha beluisteren, misschien moet ik dat ook maar is doen. Maar mocht je nou voor de Teufel gaan, hou ik me aanbevolen hem eens te komen beluisteren aangezien het toch lastig is dit te doen zonder hem aan te schaffen ;)

[ Voor 42% gewijzigd door CrackSlet op 06-03-2013 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Atomic Shockwave

persoonlijk wil ik dat omdat het wegwerken van 5 boxen incl kabels echt een ramp is(in mijn huis), en het simpel weg niet mooi vind om overal boxen te hebben. Een goede soundbar kan zeer zeker goed geluid produceren, en je een echte bioscoop ervaring geven. Dat hoeft echt niet perse met een 5.1 surround set.

@Crackslet

Ik zal zeker een review schrijven als ik de teufel ga aanschaffen. Echter zal ik eerste een nieuwe TV aanschaffen en daarna de soundbar, dus zal deze maand nog niet op de agenda staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

Ik ken het probleem, zo grote wishlist, zo weinig geld ;) Maar ik hou het in de gaten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 21:24

ScSi

Belg.

Gezien ik zelf op zoek ben naar een goede soundbar, kwam ik dit topic tegen. Gezien mijn budget echt beperkt is (<200 euro) ging ik op zoek naar een aantal alternatieven dan die genoemd staan in de topicstart.

Ik kwam oa onderstaande tegen van Samsung, maar heb meteen ook een pak soundbars van LG aan de pricewatch toegevoegd. Deze zijn nu reeds gereviewd (hulde tweakers.net!)..

Het gaat om de LG NB2020A, NB2420A, NB2520A en de NB3520A (met losse sub). Ik ben nog bezig met reviews lezen, maar te zijner tijd zal ik die hier wel neerplempen.

2.0 Soundbars
FabrikantTypePrijs
SamsungHW-E350€ 149

Weet iemand trouwens of het veel uitmaakt of je soundbar en TV van dezelfde fabrikant zijn? Ik zou vermoeden dat een aantal zaken eenvoudiger te bedienen zijn, maar dat het daar ook bij ophoudt..

[ Voor 14% gewijzigd door ScSi op 08-03-2013 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

En op de site van Samsung Roemenië kwam ik ook een pak nieuwe modellen tegen:
  • HW-F350 - €179
  • HW-F355 - € 199
  • HW-F450 - €299
  • HW-F550 - €499
  • HW-F551 (zilveren versie)
Het lijken zijn de versies voor 2013 te zijn, maar dat kan ik niet bevestigen op dit moment :)

[ Voor 11% gewijzigd door ScSi op 08-03-2013 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FF
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-04 13:20

FF

Ik heb momenteel de Humax iHDR-5200c aangesloten op een simpel logitech 2.1 systeem om radio te kunnen luisteren zonder de TV aan te hoeven zetten.

Verder is op de tv het geluid te horen van de Wii, BD-speler en de Humax.

Aangezien ik een L-vormige woonkamer heb en de TV-aansluiting in de oksel zit, gaat het geluid van de TV de andere kamer in. Nu wil ik een soundbar gaan gebruiken om het geluid naar voren te richten.

Ik lees alleen verwarrende manieren van aansluiten.
- HDMI gebruiken
- Randapparatuur alleen aansluiten op soundbar

Ik dacht simpel te doen met:
1 optical out TV -> optical in soundbar
1 optical out Humax -> optical in soundbar
Maar ik las dat je dan het volume niet kan aanpassen via de TV-afstandsbediening.

Kom ik ermee weg als ik zeg:
HDMI (ARC?) TV -> soundbar = geluid via TV instellen
optical out Humax -> soundbar = geluid via soundbar instellen

Het is de bedoeling dat ik het geluid van de BD en de Wii ook nog hoor.

Of moet ik anders denken:
HDMI BD -> soundbar
HDMI Humax -> soundbar
Wii component -> soundbar
HDMI soundbar -> TV

En dat ik dan al het geluid via de soundbar hoor en de TV-bediening kan gebruiken om volume aan te passen doordat ik HDMI gebruik?

[ Voor 15% gewijzigd door FF op 08-03-2013 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-04 14:13
SirMemeAlot schreef op maandag 25 februari 2013 @ 23:24:
De soundbar heeft ook zeker mijn interesse getrokken, ik heb momenteel een versterker met 2 grote massieve boxen er naast.
Maar ik zou graag jullie 2 cents willen hebben over dit onderwerp. Alle reacties worden gewaardeerd :)
Zit hier ongeveer met hetzelfde: 5.1 geluid eruit gedaan na de verbouwing en nu 2 vloerstaanders met versterker voor tv-geluid en muziek. Ik maak er echter niet zo heel veel gebruik van en eerlijk gezegd puur voor tv/films. Muziek luisteren is niet te doen met kids en drukke baan. Ik plof eigenlijk in de bank na de hectiek van de dag en dat is het dan.

Ik ga vanmiddag nog wel luisteren naar een aantal soundbars. Mede omdat ik eigenlijk de center mis in de huidige opstelling (Dali Ikon 5 mk2 en Denon versterker).
De hamvraag is dan eigenlijk: uitbreiden met een center + goede receiver of zou een soundbar een goede middenweg zijn, met als voordeel plaatsbesparing.

Ter orientatie ga ik o.a. beluisteren: Sonos Playbar en de B&W panorama 2. De laatste is zowat onbetaalbaar maar ik ben wel eeerrrug nieuwsgierig of het wat is.

Zal de bevindingen eens posten.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScSi

ScSi

Belg.

De Samsung line-up voor 2013 via Samsung Roemenië..

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o133/ScSi_009/Samsungnewsoundbars_V2_zpsd486e2ef.png

[ Voor 85% gewijzigd door ScSi op 09-03-2013 12:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
Terug van Hobo Hifi.
Vanwege de regen was er niemand binnen en heb ik uitgebreid kunnen spelen met de Sonos Playbar en de B&W Panorama 2.

De Sonos geeft een soort "processed" geluid. Dat viel me al eerder op en daar moet je van houden of niet. Ik niet dus. Het geluid bleef ook wat plakken aan de soundbar. Streaming was perfect en handig in gebruik. Mooi strak ontwerp.

De B&W Panorama 2 ging daar voor de 1e keer aan (?).
Ik heb daar wat muziek geluisterd.
Het is echt verbluffend wat daar uitkomt. Enorm diepe bas, vol en ruimtelijk geluid.
In stereo klinkt het wat braafjes en met stereo wide is het geluid veel voller.
Zonder meer een volwaardig apparaat maar dan de prijs... 8)7
Het enig wat ik eigenlijk er op aan te merken had, was dat twee normale vloerstaanders meer en wat breder stereo-geluid geven. Logisch eigenlijk.
Om het kort te maken: ik ga volgende week nog een keer terug met wat andere muziek om nog een keer de B&W te luisteren, incl. wat filmefffecten.
Wordt vervolgd.

Edit:
Mijn huidige tv Sony HX850, geeft via de optical out slechts stereo! }:O De Sonos Playbar zal eigenlijk via deze optical out gevoed moeten worden en zal dus nooit 5.1 geluid kunnen krijgen, althans niet via de tv.
Wellicht via de BR speler direkt,maar dan ga je wel prutsen.
5.1. geluid krijg ik wel via de HDMI ARC, dus een soundbar met ARC ondersteuning is toch wel must.
De Sonos valt dus nu meteen af als eventuele kandidaat,

[ Voor 18% gewijzigd door Shocked op 10-03-2013 12:39 . Reden: info ]

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shakedown
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-03 14:39
ScSi schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 09:23:
Gezien ik zelf op zoek ben naar een goede soundbar, kwam ik dit topic tegen. Gezien mijn budget echt beperkt is (<200 euro) ging ik op zoek naar een aantal alternatieven dan die genoemd staan in de topicstart.

Ik kwam oa onderstaande tegen van Samsung, maar heb meteen ook een pak soundbars van LG aan de pricewatch toegevoegd. Deze zijn nu reeds gereviewd (hulde tweakers.net!)..

Het gaat om de LG NB2020A, NB2420A, NB2520A en de NB3520A (met losse sub). Ik ben nog bezig met reviews lezen, maar te zijner tijd zal ik die hier wel neerplempen.

2.0 Soundbars
FabrikantTypePrijs
SamsungHW-E350€ 149

Weet iemand trouwens of het veel uitmaakt of je soundbar en TV van dezelfde fabrikant zijn? Ik zou vermoeden dat een aantal zaken eenvoudiger te bedienen zijn, maar dat het daar ook bij ophoudt..
Ik ben toevallig al een paar weken naar reviews te zoeken en lezen van de lg 3520a. Wat ik kan vinden is dat de lg 3520a toch wel goed bevonden wordt. Zeker voor het geld dat je ervoor neer moet leggen. Ik heb vanmorgen de gok maar genomen en hem besteld via plattetv.nl. ik heb nu nog een hele simpele goedkope TV. Maar het geluid is zelfs voor dat het geld dat de TV gekost heeft beroerd. Zal me benieuwen. Heb nog nooit een sound bar gehad of echt bij iemand thuis gehoord. Maar voor 200euro kan ik het altijd proberen.
Blauwe tand lijkt me ideaal om muziek en radio te luisteren.

Om eerlijk te zijn heb ik het gekocht om te kijken in hoeverre een sound bar een redelijk geluid geeft. Ik wil een 55 inch TV, maar dat weet ze nog niet. (Gaan samenwonen) Als voorbereiding ga ik ervoor zorgen dat ze geen kabels door de kamer heen krijgt... Ik lever in op geluid (logitech 5500, oude woning) maar wil daar 13 inch voor terug....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwchess
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Shocked schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 16:59:
Edit:
Mijn huidige tv Sony HX850, geeft via de optical out slechts stereo! }:O De Sonos Playbar zal eigenlijk via deze optical out gevoed moeten worden en zal dus nooit 5.1 geluid kunnen krijgen, althans niet via de tv.
Wellicht via de BR speler direkt,maar dan ga je wel prutsen.
5.1. geluid krijg ik wel via de HDMI ARC, dus een soundbar met ARC ondersteuning is toch wel must.
De Sonos valt dus nu meteen af als eventuele kandidaat,
Heb je ingesteld op de TV dat de interne speakers uitgeschakeld zijn? Volgens mij geeft die dan nl. wel 5.1 signalen door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
jwchess schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 16:53:
[...]

Heb je ingesteld op de TV dat de interne speakers uitgeschakeld zijn? Volgens mij geeft die dan nl. wel 5.1 signalen door.
Ah, een lichtpuntje hoop. _/-\o_
Bedankt, ik ga het uitzoeken!
Ik weet wel dat LG, Samsung en Sony daar berucht om zijn. Philips schijnt zonder meer 5.1 via de optical-out door te geven.
Ik vind het wel een belangrijk punt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwchess
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op mijn Sony EX720 is dit namelijk wel het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
jwchess schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 09:16:
Op mijn Sony EX720 is dit namelijk wel het geval.
Ik ben aan het spitten en het kan inderdaad zijn dat met tv-speakers on, het hdmi-device ( br-speler ofzo) de tv ziet als een "two-channel stereo device" en alleen stereo wordt doorgegeven. Met speakers off, wordt de 5.1 wel gewoon doorgegeven.

Ik heb mijn receiver en ander zut al verkocht om wat nieuws op te bouwen. Beetje voorbarig en ik kan het hier thuis dus niet testen met alleen een ordinaire stereoversterker. Maar ik kan natuurlijk ook even in de winkel dit even 100% laten uitzoeken. Maar wel alvast super bedankt voor de tip.

EDIT ; Sonos!
De Sonos Playbar kan weliswaar Dolby 5.1 weergeven, maar niet DTS-HD.
Dit is toch wel een erg minder puntje, aangezien Bond films (zoals Skyfall) in DTS-HD opgenomen zijn, evenals als vele andere films (300, Looper - komt nog uit- , Bourne Legacy etc. etc.).
Erg jammer en een gemiste kans voor de Sonos. Je mag eigenlijk wel van een soundbar verwachten dat ie de meest gebruikte formats afspeelt.

[ Voor 23% gewijzigd door Shocked op 16-03-2013 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twarne
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 14-04 08:09
@shakedown: Wat vind je van de LG NB3520A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twarne
Iemand ervaring met LG NB3520A of Sony HT-CT260?

Ben aan het twijfelen tussen deze 2 omdat deze zeer goede reviews krijgen op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83

twarne schreef op zondag 24 maart 2013 @ 23:26:
Iemand ervaring met LG NB3520A of Sony HT-CT260?

Ben aan het twijfelen tussen deze 2 omdat deze zeer goede reviews krijgen op internet.
Die tweede komt hier deze week binnen met de post hoop ik :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twarne
Anoniem: 83 schreef op maandag 25 maart 2013 @ 16:05:
[...]

Die tweede komt hier deze week binnen met de post hoop ik :9
Ik kijk er naar uit wat je van deze vindt, want deze draagt ook mijn voorkeur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb in het verleden o.a. de B&W Nautilus 805 in bezit gehad, en mijn ouders (voor wie deze soundbar is) switchen vanaf hun oude vertrouwde B&O beocenter 9000 met RL45.2. Ik kan dus wel enigzins vergeleken kwa geluidskwaliteit.

Hij is gekocht zonder te luisteren, want bij de BCC/Media Markt e.d. hadden ze alleen wat outdated LG en Yamaha modellen binnen budget. Sony is meestal wel "okay" kwa geluid.

Ik verwacht iig niet veel voor 300 euro, en wat ik vooral interessant vind is het bereik van de draadloze sub, kan die bijvoorbeeld echt aan de andere kant van de kamer.

Als ook de kwaliteit van de bluetooth functionaliteit. Mijn ouders schaffen dit aan als alternatief op een Sonos apparatuur. Sonos beperkt veel functionaliteit van b.v. Spotify en dat staat mij niet aan. Liever een "domme" versterker met boxen, en een slimme bron die je vaker vervangt. Een iPad was goedkoper dan een Sonos Connect, dus ze zetten nu die HT-CT260 neer. Ik ga hem eerst testen op hun huidige Android tablet via Bluetooth, als dat niet opschiet (geluidskwaliteit of bereik of accuduur), dan komt er een iPad aangezien ze al een Airport Express met Airplay hebben.

Ik heb zelf ook AirPlay en dat werkt echt geniaal. En tenslotte vervang je een tablet/telefoon vaker dan een versterker, en mijn ouders hebben er geen zin in dat Sonos over 10 jaar die Connect dingen uitfaseerd en ze dan geen updates meer krijgen..

Anyways, ik zal 'm ook even testen met de digitale uitgang van m'n MBP, en eventueel via m'n externe DAC (Lampucera).

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 83 op 25-03-2013 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Helaas is de soundbar vertraagd, ik wist dat hij niet op voorraad was, maar hij komt pas volgende week binnen :\

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Iemand die deze set wel eens heeft gehoord of in het bezit heeft?

JBL Cinema SB400 2.1 soundbar

http://www.jbl.nl/jbl_product_detail_nl/cinema-sb400.html

pricewatch unsorted: Harman Kardon SB400/230 SOUNDBAR HARMAN SB400/230

Kan er nog weinig over vinden op het internet qua ervaringen.

Beter 1 hand in de lucht, dan geen hand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Centropy schreef op woensdag 10 april 2013 @ 16:42:

Op internet zijn ze er wel tevreden over. D'r zijn wel wat gebruikerservaringen te vinden.

Maar wat wel zorgen baart is dat hij alleen Dolby 5.1 aankan en geen DTS. Ook wordt er geen vermelding gemaakt van PCM acceptatie. En dat is niet zo best eigenlijk.

In de praktijk ziet dat er volgens mij zo uit- correct me if i'm wrong - :

Soundbars dienen eigenlijk in ieder geval Dolby 5.1 en DTS te kunnen decoderen en ook nog PCM te accepteren.
Wat kan er dan gebeuren:

Dolby 5.1 > Dolby 5.1
DTS > DTS

Dolby-HD > PCM > Dolby 5.1 (bij Dolby HD wordt ook de gewone Dolby 5.1 meegestuurd)
DTS-HD > PCM > DTS ( idem, DTS zit in de stream)

Je bluray speler kan vaak audioformaten converteren naar pcm en dus kan je vanuit hier weer de gewone Dolby of DTS oppakken.

Het is dus zaak om goed te letten wat de soundbar aan formaten kan verwerken, anders kan je voor verrassingen komen te staan. Sonos Playbar is ook zo'n draak:
Sonos Playbar kan wel Dolby 5.1 aan maar geen DTS of PCM..(DTS). Dan geeft de Sonos zelfs geen geluid, ook niet stereo ofzo. :o En laat nu vele (50%) van de bluray's DTS of DTS-HD audioformaten bevatten.
Dan begrijp je de woede :( van sommige gebruikers. Ding doet niet alles en veelal stereo...

Ikzelf heb de B&W panorama 2, die Dolby 5.1, DTS en PCM accepteert en dus niet in de knel komt met de aangeboden audioformaten (Dolby-HD en DTS HD worden via PCM opgepakt). Deze soundbar is dus ook niet perfect maar komt er net mee weg en voor het geld had ie ook wel de HD-formaten mogen decoderen :9

De JBL zal goed geluid produceren maar je moet wel afwegen wat je ermee wilt. Puur tv zal geen probleem zijn want de HD zenders geven meestal gewoon Dolby 5.1. Met films kan je vastlopen op DTS of Dolby-HD.
En dat zijn aardig wat films (James Bond collectie bluray bijvoorbeeld). Je zou je dus ook in de specs moeten verdiepen of wellicht de fabrikant even mailen wat de JBL SB 400 doet met DTS of andere audioformaten, want uit de pdf-manual wordt dat niet duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Nou bedankt shocked, zonet een afhaalopdracht in werking gezet, de JBL gaat terug.

De scene uit Starwars Phantom Menace met de podrace geprobeerd en die gooit dan DTS-MA er heen.
Ik was niet onder de indruk, ook niet een beetje. Ruimtelijk waardeloos en bass was wel redelijk.

Ik denk dus ook meteen dat dat komt dat ie de DTS niet snapt. Afijn een Soundbar van 549,- de eerste en laatste die ik test. Ik ga naar een 3.1 set ofzo kijken als dit bestaat.

Ik ga geen consessies doen op input niveau al, ofwel de input moet hij snappen zowieso en de output neem ik eerder wat dingen op de koop toe. Maarja daar ging het meteen dus al mis.

Mijn advies luid dan niet anders dan dat van jouw, Led goed op! bij wat hetgeen accepteerd als input.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
[b][message=40085042,noline]Ik ga naar een 3.1 set ofzo kijken als dit bestaat.

Mijn advies luid dan niet anders dan dat van jouw, Led goed op! bij wat hetgeen accepteerd als input.
Precies. Mijn speelgoed (Panorama) komt er net mee weg en vreet alles en geeft echt heel goed geluid. Zal eens een korte review plaatsen hierzo met voor- en nadelen.

Maar ik heb wel eens lang zitten luisteren naar deze set:
LG HX952

Het is een 5.1 setje, met een mooi middengebied ( = stemmen zijn ruimtelijk en klinken echt). Je zou de 2 rears weg kunnen laten en de smalle speakers (front, center, front) als 1 speakerbar langs elkaar kunnen leggen. Een soort DIY soundbar. Uiteraard kan deze set wel alle formaten aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centropy
  • Niet online

Centropy

Let there be light.

Ja ik ga er naar kijken, maar is dat zo simpel dan ? de Rears weglaten?
Ik heb 2 mooie B&W speakers met een stereo versterker voor muziek, misschien kan ik daar ook nog wel wat mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Bij een goede set/receiver kan je aangeven dat je geen rears hebt. Dan worden de special effects voor de rears weer naar de fronts gemixed. Je mist dan bijvoorbeeld een kogel die echt "overvliegt". Ik zelf vind zowiezo dat effecten via de rears wel meevallen. Muziek, dialogen, explosies komen veelal van voren. Bij Avatar heb je wel een mooie soundwolk bijvoorbeeld.
Eens soundbar is dan zeker ook geen slechte oplossing als je veel tv kijkt of soms een film kijkt en je wilt niet teveel rompslomp..
Maar met een receiver, je 2 b&W's en een center kan je al een 3.0 setje samenstellen, das waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Laatst online: 10:49

_Apache_

For life.

Weet iemand of er bij de yamaha YAS-101 een afstandsbediening meegeleverd word ? Want hoe schakelt deze apparatuur zich aan en uit anders?

Ah, gevonden, hij heeft een IR receiver, maar heeft zelf geen ab, hij kan met de tv ab omgaan.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twarne
Aan het wachten op reviews van de ht-ct660 van Sony (de opvolger van de ct260)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 16:52:
Helaas is de soundbar vertraagd, ik wist dat hij niet op voorraad was, maar hij komt pas volgende week binnen :\
Bestelling geannuleerd bij webshop, opnieuw besteld direct bij Sony, 1 euro duurder en 2 dagen later in huis *O*

Mijn impressie van de HT-CT260 so far:
Geluid is okay wat mij betreft, ik heb het geluid op de "stereo" EQ preset gezet, en daarna nog de bas op -2 en de treble op +2. Ik ben wel een hoge tonen lover, dus de meeste mensen zullen de treble misschien op +1 zetten.
De sub is erg getuned op de 50Hz regio, waardoor je rond de 80Hz een beetje wat mist, niet enorm storend.
Uiterlijk een dikke plus, de sub is ook erg strak en minimalistisch, het geheel schakelt automatisch aan/uit na een bepaalde tijd geen input. (dus ook de sub, via BT).
Ook het volume is prima, hij blijft tot op een hard volume vervormingsvrij.

Draadloze sub werkt prima in onze woonkamer, setup zo gedaan.
Bluetooth streaming vanaf iPhone en Galaxy Tab werkt als een tiet.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 83 op 26-04-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

Ik heb afgelopen vrijdag de Cinebar 51 van Teufel besteld. Zit nu met smart te wachten tot hij geleverd gaat worden, alleen zal dat waarschijnlijk nog wel even duren, gezien het pinkster weekend. Als ik m binnen heb, zal ik mijn bevindingen hier even melden, voor degene die geïnteresseerd zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door CrackSlet op 20-05-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
Shocked schreef op donderdag 11 april 2013 @ 17:13:
[...]

Precies. Mijn speelgoed (Panorama) komt er net mee weg en vreet alles en geeft echt heel goed geluid. Zal eens een korte review plaatsen hierzo met voor- en nadelen.
kom maar op met die review :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
CrackSlet schreef op maandag 20 mei 2013 @ 12:58:
Ik heb afgelopen vrijdag de Cinebar 51 van Teufel besteld. Zit nu met smart te wachten tot hij geleverd gaat worden, alleen zal dat waarschijnlijk nog wel even duren, gezien het pinkster weekend. Als ik m binnen heb, zal ik mijn bevindingen hier even melden, voor degene die geïnteresseerd zijn ;)
Ik ben in ieder geval super nieuwschierig! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
marz01 schreef op maandag 20 mei 2013 @ 16:57:
[...]

kom maar op met die review :)
Ok. Moet nog even een foto'tje van de hele opstelling maken om e.e.a. te verduidelijken. En natuurlijk tevens bewijs dat ie hier staat :9
Er zijn verder weinig echte gebruikerservaringen van een audioot, dus het is wellicht voor een aarzelende koper interessant om te lezen. Of wat ze gemist hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poster
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Shocked schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 22:50:
[...]

Ok. Moet nog even een foto'tje van de hele opstelling maken om e.e.a. te verduidelijken. En natuurlijk tevens bewijs dat ie hier staat :9
Er zijn verder weinig echte gebruikerservaringen van een audioot, dus het is wellicht voor een aarzelende koper interessant om te lezen. Of wat ze gemist hebben...
Heb ook interesse in deze Teufel, dus ik ben erg benieuwd naar je ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
B&W Panorama - na 6 weken gebruik

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/695panorama2.jpg

1. Alhoewel ik een prima 5.1 set van B&W had staan, viel het gebruik ervan toch tegen. Allereerst betrapt ik me erop dat steeds vaker de moeite niet nam om 'm aan te zetten. Alleen bij een film ofzo. Ten tweede zit je met een 5.1 opstelling vast aan 1 opstelling. De kamer veranderen met een andere indeling is haast geen optie meer. Er werd gekozen voor een wat flexibeler opstelling met 2.0 geluid. Dus 2 boxen, links en rechts.

2. De 2.0 opstelling gaf al meer flexibiliteit. In ieder geval viel er wat meer te schuiven. Voor de tv werd op marktplaats een 2e hands Spectral QX111 model voor een zacht prijsje gescoord. Nu begon het erop te lijken!
Het Spectral-meubel heeft wieletjes in de poten en dus verrijdbaar, en de tv is ook nog een zwenkbaar.
De vakken zijn royaal en bergen mooi de apparatuur op.

3. Het volgende probleem dook op. De tv was naar wens te verrijden en door de hoekbankopstelling kan je kiezen voor dicht (1,5 meter) of veraf kijken (3 meter). Maar vaak zat je dan wel met 1 oor in de linkerluidspreker. Ook het stereo-beeld was niet echt ok, stemmen moest je vaak "zoeken" en directe plaatsing van stemmen in het scherm was lastig. Oftwel de virtuele stemweergave was niet perfect.
En weer werd door de relatieve overkill, de 2.0 boxen ( Dali ) niet vaak aangezet.

4. Na veel nadenken en gepruts toch maar eens besloten om naar een soundbar te gaan kijken. Het liefst dan wel 1 zonder subwoofer, omdat je anders weer een blok ergens in de ruimte had die de flexibiliteit zou kunnen beinvloeden.
Kandidaten waren : Yamaha YSP 401 ofzo, Sonos bar, B&W Panorama 2.
Ik kon nergens een Yamaha beluisteren en volgens fora was deze zowiezo slecht met muziek en viel dus af. De Sonos heb ik geluisterd, maar viel wat tegen en kon bovendien geen DTS, DTS-HD en Dolby -HD signalen verwerken. Alleen Dolby 5.1 en dus heb je er niks aan bij films over het algemeen.
De B&W Panorama bleef als kandidaat over, weliswaar veels te duur, maar een poging waard.

5. De B&W Panorama 2 was eigenlijk ver boven gedacht budget. Hobo-hifi leende mij een week een demo-model om te testen.
Stiekum hoopte ik dat het tegen zou vallen, want de prijs (1999,- euro) zou betekenen dat ik a) moest gaan overwerken en b) een gedeelte van mijn audio-spulletjes moest gaan verkopen om het te kunnen betalen.

TEST

De B&W Panorama 2 ligt bij mij vrij op het meubel en wijst iets schuin naar boven. Er zijn 2 sets pootjes bijgeleverd (hoog / laag). Verder bevat de doos niet veel, behalve een afstandsbediening en een muurbevestiging, type primitief. Ook waren er geen hdmi kabels etc. bij.

Instellingen: Via een primitief menu kan je wat basisinstellingen bereiken. Zo kan je de afstand tot linker en rechtermuur instellen, de luisterafstand etc. Verder kan je trebble en bass instellen. Verdere handige functies: ARC, automatisch aan/uit etc.
Een uitgebreide equalizer, db-instelling etc. zit er niet op.

De B&W bezit 3 vrije HDMI-plaatsen. Je kan dus alles via de sounbar laten lopen en de uitgang van de B&W met je tv (arc) laten verbinden. Het grote probleem was hier wel dat geluid asynchroon met het beeld bleef lopen. De soundbar bevat weliswaar een mogelijkheid om te geluid te vertragen (tot 190 mS), maar of het werkte niet of het was te weinig.
De oplossing was vrij simpel : ik heb alle apparatuur (UPC-box, Bluray speler) op de tv aangesloten en de bar op ARC gezet van de tv. Het geluid wordt dan doorgelusd naar de soundbar, maar jet moet wel schakelen via de tv. De soundbar is dan puur slaaf.

Geluid

Treble op +3 en Bass op +2. Zeker de treble iets opkrikken omdat het anders wat dompig kan klinken en dit maakt net het verschil.

De B&W is een 3.0 bar, wat betekent dat hij/zij een zeer belangrijke midden-luidspreker bevat voor stemweergave. Stemmen klinken zeer goed. Vrouwenstemmen zijn natuurlijk. Mannenstemmen wat donkerder dan ik gewend was.

Stereo-effect: goed.

Ruimtelijk surround effect: matig. Het geluid wordt breed weergegeven. Soms hoor je een kogel van links naar echts fluiten, maar over het algemeen moet je geen 5.1 verwachten.

Film kijken: perfect. Het algemene geluidsbeeld is echt heel gaaf. Stemmen zijn duidelijk en er is veel dynamiek. Een explosie is ook echt een explosie met veel bass. Vallend glas en details blijven zeer duidelijk hoorbaar.

Muziek: goed, een 8. Echte boxen klinken gewoon beter. Maar voor mijn doel, meer dan voldoende. Als er een muziekstuk zit in de film, dan klinkt dat prima. Zeker acoustische stukken zijn echt goed. Helder en krachtig.

Ruimtelijkheid: geluid komt goed los van de soundbar. Het geluid lijkt echt "uit de tv" te komen. Dat is wel zeer ontspannend luisteren en kijken.

Pluspunten opgesomd:
+ geluidsweergave films (cijfer 10)
+ geluid muziek (cijfer 8)
+ verwerking formats (Dolby, DTS, PCM en stereo-wide = beter voor muziek)
+ ARC-functie: automatisch aan/uit met TV en hard/zacht via afstandsbediening TV
+ geen subwoofer nodig
+ Klasse-D versterker = zeer zuinig en geen reden om 'm niet te gebruiken
+ eenvoudig in gebruik, slaaf-principe
+ zeer fraai afgewerkt

Minpunten opgesomd:
- het instelmenu alleen oproepbaar bij een 1080P bron
- onduidelijk of geluidsvertragingsfunctie nou wel of niet werkt (omzeild via arc)
- erg duur
- geen 5.1 effecten.
- matige equalizer

Afbeeldingslocatie: http://www.freebits.nl/images/707panorama3.jpg

Foto:
Opmerking: hoekje van de hoekbank is links te zien, het Spectral meubel kan ik verrijden tot waar ik het wil hebben. Ik kan dus kiezen of ik dichtbij kijk of wat verder.

- Sony 40HX850
- Spectral meubel 2e hands QX111
- UPC-Box :X
- Panasonic dvd speler
- Denon pma 4x80 Watt ( oude versterker, staat erin om links wat op te vullen, werkloos)

CONCLUSIE

Het is gewoon een gaaf ding. Voor mijn doel zeer geschikt: eenvoudig, altijd aan en geen subwoofer nodig en flexibel met het meubel. Het geluidsbeeld is gewoon overweldigend met films en je hebt niet het idee dat je een 5.1 set mist. Stemmen zijn duidelijk en goed te volgen. Het grootste pluspunt (voor mij althans) is dat het geluid gecentreerd wordt om/in de tv heen. Ik zit wat meer "in de film" op die manier. Het is wat moeilijk uit te leggen, maar wellicht maakt het voor iemand wat duidelijk: als je een motorrijder ziet en hoort, komt het geronk niet 2 meter van links uit de box maar nu op de plaats waar je het verwacht: van de motor op de tv...

Vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door Shocked op 23-05-2013 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:50

Nox

Noxiuz

Een maatje van me heeft hem gekocht. Hij heeft er geen verstand van maar ik zit er niet op te wachten om alle HDMI kabels in dat ding te frotten. Ik ga er vanuit dat een optisch touwtje vanuit de TV gaat werken. Muziek speelt hij via zijn iphone af naar het apparaat. Het is geen veeleisende gebruiker/audiofiel, als het er maar mooi uit ziet, het geluid wat er uit komt is 'goed' als het 'hard' kan.

Op zijn TV komen een decoder en PS3.

Stereo, dolby, DTS... het verschil gaat hij niet horen :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
@Shocked,

Handige review, niet alleen maar technisch praat maar ook vooral jou ervaring wat ik vaak belangrijker vind. Ik heb nu het zelfde probleem met een 2.0 systeem, opzich prima geluid maar als ik aan de linker kant van de bank zit hoor ik vooral de linker box en zit ik aan de rechterkant hoor ik de rechter box.

Jou review heeft mij wel overtuigd om toch weer even te gaan kijken naar een soundbar. Ik zal de review van crackslet nog even afwachten met de teufel, die toch een prijsklasse lager is. Dan maar eens even zien of ik langer wil door sparen of niet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 516179

Ik heb zelf de Panasonic SC-HTB520 enkele maanden in gebruik en ik moet zeggen dat deze me zeer goed bevallen is. De geluidskwaliteit is perfect en het systeem is zeer veelzijdig te gebruiken, al heb ik het in de 'standaard' configuratie staan.

Voor mensen die om praktische redenen geen 5.1 setup kunnen/willen hebben kan ik deze soundbar aanbevelen. Het is niet te duur en doet wat het moet doen. Voor audiofielen is het waarschijnlijk niets, maar voor de gemiddelde persoon komt er perfect geluid uit. Ik heb zelf geen audiofielwaardige bronnen buiten misschien een blu-ray speler en dat geluid klinkt in mijn ogen echt perfect, heel helder en veel detail met een stevige bas. De bas is los te regelen wat wel fijn is, bij een filmavond zet je em lekker hard, bij wat TV kijken hou je em wat zachter voor de buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

SirMemeAlot schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 10:51:
@Shocked,

Handige review, niet alleen maar technisch praat maar ook vooral jou ervaring wat ik vaak belangrijker vind. Ik heb nu het zelfde probleem met een 2.0 systeem, opzich prima geluid maar als ik aan de linker kant van de bank zit hoor ik vooral de linker box en zit ik aan de rechterkant hoor ik de rechter box.

Jou review heeft mij wel overtuigd om toch weer even te gaan kijken naar een soundbar. Ik zal de review van crackslet nog even afwachten met de teufel, die toch een prijsklasse lager is. Dan maar eens even zien of ik langer wil door sparen of niet :-)
Ik heb hem binnen en ben "as we typ" een review aan t tikken (t is rustig op mn werk :P) Ik zal m alvast leesbaar maken, maar zoals gezegd, het is nog een work in progress.
Om heel heel heel kort samen te vatten: "Hij is nice!" :*)

Edit: Heb de review toch weer even gehide voor redactionele doeleinden. Maar ik ben er mee bezig, dus even geduld nog ;)

[ Voor 6% gewijzigd door CrackSlet op 23-05-2013 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
Pff ben al de hele middag aan het refreshen, krijg lamme vingers :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

SirMemeAlot schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 18:43:
Pff ben al de hele middag aan het refreshen, krijg lamme vingers :p
Haha, sorry dat het wat langer duurde ;) Maar hij staat erop:
productreview: Teufel Audio Cinebar Cinebar 51 review door CrackSlet

Hoop dat je er wat aan hebt en mocht je nog iets willen weten, dan kan je me altijd even DM'en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-12-2013
Dit topic ff doorgelezen en ook ik ben dus op zoek naar een vervanging van mijn 5.1 set. Ik wil geen gedoe meer met kabels etc.

Nu zie ik hier een hoop merken voorbij komen, maar geen Philips. Nu ben ik niet per se een Philips liefhebber, maar ik heb net de 42PFL6877 gekocht. Vandaar dat ik mij eerst aan het orienteren ben op Philips soundbars. Maar, zoals gezegd sta ik overal voor open.

Dit is wat ik nodig heb:
- Aansluiten (HDMI)
- Aansluiten Mediaspeler, Popcorn Hour (HDMI)
- Aansluiten Logitech Squeezebox Touch (optical)
- Aansluiten TV (HDMI, ARC)
- ARC
- Geen blu-ray (als deze er wel in zit niet erg)
- Aardig geluid, maar absoluut geen adiofiel!
- Makkelijk te bedienen
- Geluid moet via vooringestelde programma's te regelen zijn (Muziek/Film/Sport e.d.)

In a nutshell: Gemak met een mooi geluid.

Ik heb zelf al naar deze gekeken (niets geluisterd):
- Philips Fidelio HTB9150
- Philip HTL9100
- Philips HTL5120/12
- Samsung HW-F550
- Samsung HW-F750

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen.

Cheers,

hilgie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

hilgie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32:
Dit topic ff doorgelezen en ook ik ben dus op zoek naar een vervanging van mijn 5.1 set. Ik wil geen gedoe meer met kabels etc.

Nu zie ik hier een hoop merken voorbij komen, maar geen Philips. Nu ben ik niet per se een Philips liefhebber, maar ik heb net de 42PFL6877 gekocht. Vandaar dat ik mij eerst aan het orienteren ben op Philips soundbars. Maar, zoals gezegd sta ik overal voor open.

Dit is wat ik nodig heb:
- Aansluiten (HDMI)
- ARC
- Makkelijk te bedienen
- Geluid moet via vooringestelde programma's te regelen zijn (Muziek/Film/Sport e.d.)

- Philip HTL9100
- Philips HTL5120/12
- Samsung HW-F550
- Samsung HW-F750

Cheers,

hilgie
Gezien de prijzen van de door jou voorgestelde bars, denk ik dat je ook eens naar de Yamaha YSP-2200 kijken. Ik heb deze eens mogen beluisteren en klonk zeker niet verkeerd. Ben uiteindelijk zelf voor de Teufel Cinebar 51 gegaan aangezien ik deze zelf beter vind klinken, maar het grootste nadeel hiervan is het ontbreken van HDMI aansluitingen. Iets wat in mijn geval geen probleem was, maar gezien jouw lijstje wel een vereiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Ziet er inderdaad ook erg goed uit. Zit nu te twijfelen tussen deze en pricewatch: Philips HTL9100...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrackSlet

CrackSlet

Als ik het zo snel even zie, ondersteunt de Philips geen DolbyTrueHD en DTS-HD en de Yamaha wel. Ik weet niet of dit van belang voor jou is. Zou eerlijk gezegd het verschil tussen de non-HD varianten ook niet echt weten. (zal vast iets van kwaliteit zijn ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Klopt. Dit had ik ook gezien. Ik hoop echter met een Philips een goede compatibiliteit te hebben met mijn TV. Ook kunnen er van de HTL9100 boxen uitgehaald worden en achter je neer gezet worden (draadloos, batterij gevoed) waardoor je wel 5.1 krijgt. Leuk als je een filmpje kijkt.

Vraag me ook af of ik DolbyTrueHD en DTS-HD echt mis als ik het niet heb (heb het nu nl ook niet). Ben er nog niet uit.

Kan je dese trouwens ook ophangen? Kan dat zo snel niet zien/vinden.

[ Voor 8% gewijzigd door hilgie op 04-06-2013 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
hilgie schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 15:12:

Vraag me ook af of ik DolbyTrueHD en DTS-HD echt mis als ik het niet heb (heb het nu nl ook niet). Ben er nog niet uit.
Nee, dat ga je niet missen. De - HD formaten bevatten lossless materiaal. De gewone formaten (Dolby 5.1) zijn opgeschoonde formaten waarbij "onhoorbare" frequenties en andere niet-ter-zake doende materiaal eruit gefilterd is om het bestand wat compacter te krijgen. De - HD versies kunnen zeer sterk gecomprimeerd (25%) worden met behoud van origineel materiaal, het zogenaamde losless.
Omdat we tegenwoordig 7.1 geluid kennen en de bluray-schijfjes maar 50Gb kunnen bevatten, gaan ze liever over op DTS-HD audio, wat ruimte bespaart zodat er nog bonusmateriaal op past...

Ik denk met een soundbar je zeker never nooit het verschil gaat horen tussen gewoon Dolby of Dolby-HD.
Van belang is gewoon dat je soundbar Dolby en DTS signalen kan verwerken. Het Dolby-HD en DTS-HD bevat namelijk ook het originele Dolby en DTS signaal en dat kan de soundbar wel verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DM89
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 26-04 23:04

Ik heb deze en ben er zeer tevreden over. Heb er avatar extended edition mee gekeken... Wat een geluid _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Shocked schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:49:
[...]

Nee, dat ga je niet missen. De - HD formaten bevatten lossless materiaal. De gewone formaten (Dolby 5.1) zijn opgeschoonde formaten waarbij "onhoorbare" frequenties en andere niet-ter-zake doende materiaal eruit gefilterd is om het bestand wat compacter te krijgen. De - HD versies kunnen zeer sterk gecomprimeerd (25%) worden met behoud van origineel materiaal, het zogenaamde losless.
Omdat we tegenwoordig 7.1 geluid kennen en de bluray-schijfjes maar 50Gb kunnen bevatten, gaan ze liever over op DTS-HD audio, wat ruimte bespaart zodat er nog bonusmateriaal op past...

Ik denk met een soundbar je zeker never nooit het verschil gaat horen tussen gewoon Dolby of Dolby-HD.
Van belang is gewoon dat je soundbar Dolby en DTS signalen kan verwerken. Het Dolby-HD en DTS-HD bevat namelijk ook het originele Dolby en DTS signaal en dat kan de soundbar wel verwerken.
Ja, dat dacht ik al wel. Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-04 07:48
Ben al een tijdje in de markt voor een Yamaha YSP-2200, echter is muziek ook voor mij belangrijk. Vind een draadloze subwoofer ook wel fijn gezien mijn wens om kabels tot het minimum te beperken.

Nu heb ik veel reviews gelezen tbv de YSP-3300. Stuk duurder (1099 EUR) maar wel veel beter als ik AVForums e.d. moet geloven. Met name tbv de muziek weergave is er een hoop verbeterd.

Heeft iemand deze al getest of zelfs staan? Benieuwd naar een Tweaker ervaring voordat ik de winkels ga bezoeken.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 368035

Ben opzoek naar en soundbar + sub (liefst draadloos) voor <300€. Het setje zal gebruikt worden om films en series te kijken en zo heel af en toe wat muziek te luisteren in een kamertje van +/- 12 vierkante meter. Hij wordt aangesloten dmv HDMI op mijn laptop.

Vereisten:
- HDMI
- Een zo goed mogelijke surround beleving (voor zover dat mogelijk is in deze prijsklasse)

Ik heb mijn oog laten vallen op deze panasonic http://www.kieskeurig.nl/...b520/specificaties/963248

Nu is mijn vraag of deze soundbar ook kan worden opgehangen aan de muur zonder de aanschaf van een beugel en dergelijke. Ook zou ik willen weten of deze soundbar een beetje overweg kan met VLC player wanneer ik de panasonic dmv HDMI op mijn laptop aansluit (IGP HD3000). Hiermee bedoel ik of de panasonic DD5.1 of DTS content in VLC kan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 74886

Heeft er iemand ervaring met een soundbar met AM/FM tuner . Ik ben mij ook aan het overwegen om een soundbar te kopen maar ik zit hier nog met een JVC stereo installatie van bijna 40 jaar oud .
Nu ben ik in het bezit van een 3D Panasonic TV van een 2 jaar en een 3D Blu-ray speler ook 2 jaar oud .
Maar die oude stereo installatie die is voor mij een doorn in het oog .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Ik zal mijn steentje bijdragen; ik ga verhuizen en in de woonkamer (Ong. 6.5x4.5) komt mijn 40" Sony LCD TV. Ik wil hier wat deftiger geluid uit laten komen voor films en wil geen grote speakerset met versterker e.d. Vandaar dat mijn aandacht viel op een soundbar. Andere eisen: géén subwoofer, wél bluetooth om vanaf iphone/android muziek te kunnen streamen. Daarnaast wil ik niet teveel uitgeven, zeg 300/400 max.

Nu is mijn aandacht gevallen op de JBL SB200, die voldoet aan mijn wensen en kost ca. 250,-.

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
estorino schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 17:34:

Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?
Wellicht de Philips HTL5120 ? Net beschikbaar en schijnt goed te zijn, zonder subwooofer. Prijs is ok in Nederland : onder de 200 euro.

Hier een review: http://www.avforums.com/r...ar-Review_604/Review.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4-systeembeheer
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-10-2021
Voor de budget zoeker kan ik deze zeker aanraden:
Xiron SB90X 2.1
http://www.dagaanbiedings...l/xiron-sb90x-21-soundbar
Voor minder dan 100 euro af te halen.

Houten kast met 4 analoge aansluitingen uit mijn hoofd, maar het geluid is goed vol.
Enige nadeel is wel dat de blauwe lampjes rechtsonder niet echt een functie hebben. Deze kun je het beste gewoon zwart maken.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-03 14:19
Shocked schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 21:43:
[...]

Wellicht de Philips HTL5120 ? Net beschikbaar en schijnt goed te zijn, zonder subwooofer. Prijs is ok in Nederland : onder de 200 euro.

Hier een review: http://www.avforums.com/r...ar-Review_604/Review.html
Goede tip, bedankt! 50,- voordeliger dan de JBL en avforums review boezemt wel vertrouwen in. Deze review is ook positief:
http://www.trustedreviews...round-Sound-System_review

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Kasj
estorino schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 00:14:
[...]

Goede tip, bedankt! 50,- voordeliger dan de JBL en avforums review boezemt wel vertrouwen in. Deze review is ook positief:
http://www.trustedreviews...round-Sound-System_review
Ik heb deze soundbar en ben zelf wat minder positief eigenlijk. Het is niet slecht ofzo, maar ook niet veel beter dan het geluid van mijn lg tv (nou is dat best wel ok). Als je met optische kabel kan werken en hdmi geen vereiste is zou ik voor de yamaha yas-101 gaan. Heeft alleen maar geweldige reviews.

Anoniem: 451726

Wij hebben nu bijna een jaar de Bose Cinemate 1SR soundbar in huis. B-)

Ik heb toen veel soundbars beluisterd maar vond het altijd maar weinig hebben. In de reviews lees je toch te vaak dat het tot pakweg 700 euro toch teveel vlees noch vis is in soundbar land; het is een te groot compromis voor losse speakers. Ik heb daarom ook in het duurdere segment gekeken die volgens de verhalen wėl een mooi geluidsbeeld kunnen weergeven, zoals oa. de B&W en Bose.

En ja, Bose. Want met alle wilde verhalen die de ronde gaan over Bose was ik wel heel sceptisch geworden. De B&W was ook een mooie oplossing, alleen nog weer duurder wat ik er niet vanaf hoorde. "No high, no lows, it must be Bose" of "Marketing Galore" waren mij bijgebleven. Ja, ik ben ook een audiofiel.

Om kort te zijn, deze soundbar heeft ons echt positief verrast. De Bose is aan de prijs, daar staat echter veel dagelijks gebruiksplezier en gemak tegenover. Absoluut een aanrader om zelf eens uit te proberen!
Mits je durft en je je niet gelijk laat afschrikken door de naam Bose. :P

De plussen
Voordelen van deze Bose is de opvallend mooie weergave van het TV geluid, ook met muziekvideo's klinkt het allemaal prachtig in balans. De surround werkt echt goed. Je hoort opeens echt geluid uit 'virtuele' speakers komen die er niet zijn, opeens naast de gordijnen bijvoorbeeld gaat een piano spelen of uit een plant schuin naast je. Heel bizar in het begin. Het wordt echter nooit kermis met fake effecten of teveel bassen wat ik snel vermoeiend vind. Leuk voor even maar je moet tenslotte ook gewoon het Journaal of een praatprogramma ermee kunnen kijken, spraakweergave is goed duidelijk en helder. De Bose soundbar bij ons dan ook altijd in gebruik, het eigen geluid van de TV is nooit meer gebruikt. Meegeleverd wordt ook een subwoofer, die is gelukkig klein en werkt draadloos en - heel belangrijk - bonkt niet.

De minnen
Nadelen zijn de al genoemde hoge prijs en dat je niets maar dan ook helemaal niets zelf aan het geluid kan instellen. ;( De soundbar moet je wel zelf kalibreren op de ruimte met een speciale hoofdtelefoon die je er ook bij krijgt, dat systeem werkt op zich wel weer gebruiksvriendelijk. De Bose is doordat je de surround mode nooit uit kan zetten dan ook voor mij geen vervanger voor een volledig geluidssysteem.

Afbeeldingslocatie: http://a2.img.mobypicture.com/bafa63862c1b0a0cb47001b7acf82a41_view.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 21-09-2013 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 11:22
hilgie schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32:

Dit is wat ik nodig heb:
- Aansluiten (HDMI)
- ARC
- Makkelijk te bedienen

- Philip HTL9100
- Philips HTL5120/12
- Samsung HW-F550
- Samsung HW-F750

Cheers,

hilgie
Ik heb vergelijkbare wensen. Ik heb een Philips 55PFL8008 TV en overweeg de Philips HTB9150 Soundbar.

Wat mij opvalt is dat er maar 1 HDMI ARC uitgang op de Soundbar zit. Waar sluit ik dan mijn XBMC mediaplayer op aan? :? Ik verwacht nog HDMI in aansluitingen op de Soundbar...

Edit:

Ik lees ergens:

Yes, most home theater gadgets these days use HDMI, but that doesn't mean you necessarily need HDMI ports on your sound bar. Instead, you can connect all your home theater devices directly to your TV, then use the TV's audio output to connect to the sound bar. That way when you switch inputs on your TV, you'll also be switching what audio is sent to your sound bar. And it's typically a slightly cleaner setup because you only need one cable running to the sound bar.

Nu kan ik wel mijn XBMC speler op de TV aansluiten en het audio signaal door laten sturen van de TV naar de Soundbar, maar... Ik dacht altijd dat het beter was om direct te verbinding tussen mediaplayer en versterker omdat dan de TV niet aan het signaal kan rommelen.

[ Voor 19% gewijzigd door technorabilia op 29-09-2013 19:02 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilgie
Ik heb gekozen voor de HTL9100, aangezien is geen BluRay wil/nodig heb.
Ook wil ik minimaal 3 HDMI poorten en ARC op 1 van deze poorten.

Een mooie extra feature is dat de boxen ontkoppeld kunnen worden om zodoende een 5.1 geluid te creeeren (en dit is nog mooi geluid ook). Dit geheel draadloos (boxen hebben accu's die automatisch opgeladen worden).

Ik heb wat ervaringen neergezet in het forum voor de HTL9100.

Fidelio soundbar HTL9100 - Advies

Cheers,

hilgie

[ Voor 39% gewijzigd door hilgie op 02-10-2013 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 11:22
Ja precies, de HTB9150 heeft bv. maar 1 HDMI ARC out aansluiting en ook BR/mediaplayer wat ik ook niet nodig heb.
(het valt mij op dat veel Soundbars tegenwoordig geen HDMI aansluiting hebben :? ; ik dacht juist dat HDMI wel standaard was tegenwoordig; blijkbaar moet dat allemaal optisch tegenwoordig)

Edit: Ok, bovengenoemde heb ik hierboven ook al getikt... :z

Bedankt, ik ga 'm ook maar eens proberen...

[ Voor 8% gewijzigd door technorabilia op 02-10-2013 19:15 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:50

Nox

Noxiuz

Anoniem: 451726 schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 18:55:
Wij hebben nu bijna een jaar de Bose Cinemate 1SR soundbar in huis. B-)

Ik heb toen veel soundbars beluisterd maar vond het altijd maar weinig hebben. In de reviews lees je toch te vaak dat het tot pakweg 700 euro toch teveel vlees noch vis is in soundbar land; het is een te groot compromis voor losse speakers. Ik heb daarom ook in het duurdere segment gekeken die volgens de verhalen wėl een mooi geluidsbeeld kunnen weergeven, zoals oa. de B&W en Bose.

En ja, Bose. Want met alle wilde verhalen die de ronde gaan over Bose was ik wel heel sceptisch geworden. De B&W was ook een mooie oplossing, alleen nog weer duurder wat ik er niet vanaf hoorde. "No high, no lows, it must be Bose" of "Marketing Galore" waren mij bijgebleven. Ja, ik ben ook een audiofiel.

Om kort te zijn, deze soundbar heeft ons echt positief verrast. De Bose is aan de prijs, daar staat echter veel dagelijks gebruiksplezier en gemak tegenover. Absoluut een aanrader om zelf eens uit te proberen!
Mits je durft en je je niet gelijk laat afschrikken door de naam Bose. :P

De plussen
Voordelen van deze Bose is de opvallend mooie weergave van het TV geluid, ook met muziekvideo's klinkt het allemaal prachtig in balans. De surround werkt echt goed. Je hoort opeens echt geluid uit 'virtuele' speakers komen die er niet zijn, opeens naast de gordijnen bijvoorbeeld gaat een piano spelen of uit een plant schuin naast je. Heel bizar in het begin. Het wordt echter nooit kermis met fake effecten of teveel bassen wat ik snel vermoeiend vind. Leuk voor even maar je moet tenslotte ook gewoon het Journaal of een praatprogramma ermee kunnen kijken, spraakweergave is goed duidelijk en helder. De Bose soundbar bij ons dan ook altijd in gebruik, het eigen geluid van de TV is nooit meer gebruikt. Meegeleverd wordt ook een subwoofer, die is gelukkig klein en werkt draadloos en - heel belangrijk - bonkt niet.

De minnen
Nadelen zijn de al genoemde hoge prijs en dat je niets maar dan ook helemaal niets zelf aan het geluid kan instellen. ;( De soundbar moet je wel zelf kalibreren op de ruimte met een speciale hoofdtelefoon die je er ook bij krijgt, dat systeem werkt op zich wel weer gebruiksvriendelijk. De Bose is doordat je de surround mode nooit uit kan zetten dan ook voor mij geen vervanger voor een volledig geluidssysteem.

[afbeelding]
Ik vind het leuk geluid maar voor het geld is er zoveel beter te verkrijgen. Mijn pa heeft hem hangen, stuk voller dan de tv en dat is met name dankzij de sub.

Wat mij betreft is het een ding van kijk mij eens een Bose hebben en niet vanwege het goede geluid. Het verschil met normale speakers is imho nog veel te groot om te zeggen dat er deftig surround uit komt.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-04 20:35
Even een schopje:

Stoor me al een tijdje aan de draden, speakers en de grote subwoofer van mijn Logitech Z680. Ooit eens gekregen van iemand, kwam er na verloop van tijd achter dat er zelfs een box mist (namelijk de center box) dus daar hangt een center box aan van een ander merk.

Ben geen audiofiel, maar het geluid van de Z680 klinkt mooi.

Anyway, ik kan nu een soundbar kopen, namelijk de Philips HTL2160/12. Vind het een leuk ding, kan er ook via bluetooth muziek mee afspelen dus dat ziet er ook gaaf uit.

Zijn er mensen die ervaring met die bar hebben? Ik zie maar 1 negatieve reactie staan hier op Tweakers, misschien zijn er mensen met meer ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NoxiuZ schreef op woensdag 02 oktober 2013 @ 19:21:
[...]

Ik vind het leuk geluid maar voor het geld is er zoveel beter te verkrijgen. Mijn pa heeft hem hangen, stuk voller dan de tv en dat is met name dankzij de sub.

Wat mij betreft is het een ding van kijk mij eens een Bose hebben en niet vanwege het goede geluid. Het verschil met normale speakers is imho nog veel te groot om te zeggen dat er deftig surround uit komt.
Normale speakers vs. soundbar is een totaal andere discussie. Heb heel wat soundbars uitgeprobeerd en vond de Bose soundbar gewoon het beste geluid hebben. Let wel: voor een sound bar. Kijk mij een Bose hebben is onzin, want sinds wanneer is Bose een status symbool geworden. :?

De voordelen om niet de hele woonkamer met boxen vol te plempen weegt toch het zwaarste bij de keuze van een soudbar. Deze Bose soundbar zet een mooi muzikaal en vooral rustig geluidsbeeld neer.

Hardware.info heeft de Bose soundbar getest, aardig verhaal ook over soundbars in het algemeen.
Ze vergeten alleen te melden dat je altijd een soundbar opnieuw moet kalibreren wanneer je de set anders plaatst.

http://youtu.be/zhBghArinf4

Ook een bijzondere opstelling, de soundbar op de tv.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/9q92si.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 548595

Ben zelf in het bezit van een samsung HW-E551,deze heeft het altijd goed gedaan tot enkele weken geleden.
Heb de subwoofer met een analoge kabel op een LG BD660 blu-ray speler aangesloten.
Als ik nu muziek wil beluisteren stopt hij na een uurtje en geven de boxen van de soundbar de medeling check subwoofer aan,het geluid valt dan weg.
Het ligt niet aan de blu-ray speler want als ik op de soundbar een usb stick aansluit ,krijg ik deze melding ook .
Wie weet waar dit aan kan liggen,heb samsung ook al gemaild en die weten het ook niet.
bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 22:29
Ik ben me nu aan het orienteren op een soundbar en mijn keuze wordt de Bose Solo (€400) of de nieuwe Denon DHT-T100 (€300) Nu kan ik van de Denon nog geen fatsoenlijke review vinden en van de Bose vind je een enkele tegenstander omdat het Bose is of mensen die het geweldig vinden met geen onderbouwing. Nu lijken ze verder eigenlijk hetzelfde en de prijs van de Denon is 100€ goedkoper waarmee ik richting de Denon nijg.

Waarom deze 2, ze vallen binnen het budget en ik kan ze beter plaatsen onder de tv of in het meubel, bijv bovenop de humax en hebben mn voorkeur tov de echte bars (wat betreft de vorm)

Dus, iemand ervaringen met Denon soundbars (tov Bose)?

[ Voor 22% gewijzigd door cbr600f4i op 20-10-2013 17:22 ]

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Die Denon en ook de Bose Solo zijn geen volledige soundbars, het zijn soundboards of -bases. Het is meer geschikt voor een upgrade van het TV geluid, verwacht dan ook niet veel surround sound.

Ga vooral zelf luisteren of het genoeg verbetering voor je is. Uiteindelijk ben ik bij een volledige soundbar van Bose uitgekomen omdat ik die vooral voller en ruimtelijker vond klinken dan een compacte soundbase. Is het genoeg voor je dan is het wel een hele mooie compacte oplossing.

Er komen de laatste tijd veel meer van dit soort producten op de markt voor vergelijkbare prijzen:

Panasonic SC-HTE80
Afbeeldingslocatie: http://cdn.homecinemamagazine.nl/wp-content/uploads/2013/08/SC-HTE80-Panasonic.jpg

Orbitsound SB60
Afbeeldingslocatie: http://cdn.homecinemamagazine.nl/wp-content/uploads/2013/10/Orbitsound-SB60-Soundbase.jpg

Philips SoundStage HTB4150B, etc.
Afbeeldingslocatie: http://cdn.homecinemamagazine.nl/wp-content/uploads/2013/10/Philips-SoundStage-speaker-HTL4110B-2.jpg

Al kun je ook een paar actieve stereo speakers naast de tv plaatsen.
Zoals deze Philips Fidelio SoundSphere. Wanneer iets hoger budget geen issue is. :9

Afbeeldingslocatie: http://cdn.homecinemamagazine.nl/wp-content/uploads/2013/10/Philips-Fidelio-SoundSphere-DesignLine-2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 451726 op 20-10-2013 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 22:29
Bedankt, ik zal eens naar deze alternatieven kijken, ik moet er wel bij zeggen dat het niet voor mezelf is maar voor mijn ouders en opzich is een goede upgrade van het geluid al snel voldoende maar hoe beter hoe mooier natuurlijk

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Heb gisteren de Monitor Audio ASB-2 besteld bij mijn lokale dealer. Helaas geen luister mogelijkheid gehad maar hij komt zeer goed uit de reviews dus ik nam de gok.

Eigenlijk wilde ik de B&W Panorama 2 maar die vond ik te duur, helemaal omdat de ASB-2 beter getest is. Zelf ben ik wel fan van het B&W geluid maar hij is gewoon te duur voor een soundbar en hij geen airplay ondersteunt.

Een review op van whathifi staat hier, http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-asb-2

Mocht je deze soundbar zelf hebben dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 25-04 17:45
Hoewel ik me er ten volle van bewust ben dat een soundbar bedoelt is om bij de TV te plaatsen zodat het geluid naar je toe komt, vroeg ik me af of het mogelijk is of het mogelijk is om een soundbar bij een beamer te plaatsen/calibreren zodat het geluid eigenlijk in je rug zit? Ik heb namelijk niet de mogelijkheid om de soundbar bij het beamerscherm te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-04 21:02

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Bigg Balls schreef op zondag 08 december 2013 @ 17:18:
Heb gisteren de Monitor Audio ASB-2 besteld bij mijn lokale dealer. Helaas geen luister mogelijkheid gehad maar hij komt zeer goed uit de reviews dus ik nam de gok.

Eigenlijk wilde ik de B&W Panorama 2 maar die vond ik te duur, helemaal omdat de ASB-2 beter getest is. Zelf ben ik wel fan van het B&W geluid maar hij is gewoon te duur voor een soundbar en hij geen airplay ondersteunt.

Een review op van whathifi staat hier, http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-asb-2

Mocht je deze soundbar zelf hebben dan ben ik erg benieuwd naar je ervaringen.
Vandaag mijn Monitor Audio Soundbar geïnstalleerd en mijn Panasonic 50VT50 ook maar direct opgehangen aan de muur (anders past de soundbar er niet onder). Het is een goede soundbar maar als B&W fan moet ik wel erg wennen aan het Monitor Audio geluid.

Komende week ga ik de soundbar verder testen en instellen maar misschien zet ik hem ook nog wel op Marktplaats om verder te sparen voor een B&W Soundbar 2, ben er zelf nog niet helemaal over uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
Bigg Balls schreef op zaterdag 14 december 2013 @ 15:54:
[...]
Vandaag mijn Monitor Audio Soundbar geïnstalleerd .
Heeft deze ook een echte center-speaker, zoals de B&W Panorama?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 26-04 07:34
Ik overweeg ook al een tijdje een soundbar, met name de Samsung HW-F550 met draadloze sub. Aantrekkelijk geprijsd bij bol €399 (komt van +/-500)...mooi ontwerp en is ongetwijfeld geschikt voor wat ik het nodig heb, voornamelijk tv en soms films via een mediaspeler.

Nevermind, ik ben gevallen voor de goedkopere Philips HTL5120 na het lezen van de ene lovende review na de andere. :+

Mensen met dit toestel in huis toevallig?

[ Voor 17% gewijzigd door Drwho1 op 19-12-2013 19:20 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:52
Ik wil de Bose Solo kopen bij Amazon.de voor 290 (!) euro in plaats van 399 euro wat ze hier in Nederlandse shops vragen. Alleen... Amazon mag 'm van Bose niet verzenden naar Nederland (vind je het gek met zo'n prijsverschil, Bose Benelux wil lekker winst maken maar waarom zou ik 110 euro meer betalen voor éxact hetzelfde product met Europese garantie??). Normaal heb ik dan een truukje om hem te laten afleveren bij een Duitse kiosk net over de grens zodat de verzending binnen Duitsland blijft, maar ook dat werkt niet. Iemand tips? :)

• Drwho1
Deezers schreef op donderdag 19 december 2013 @ 19:11:
Ik wil de Bose Solo kopen bij Amazon.de voor 290 (!) euro in plaats van 399 euro wat ze hier in Nederlandse shops vragen. Alleen... Amazon mag 'm van Bose niet verzenden naar Nederland (vind je het gek met zo'n prijsverschil, Bose Benelux wil lekker winst maken maar waarom zou ik 110 euro meer betalen voor éxact hetzelfde product met Europese garantie??). Normaal heb ik dan een truukje om hem te laten afleveren bij een Duitse kiosk net over de grens zodat de verzending binnen Duitsland blijft, maar ook dat werkt niet. Iemand tips? :)
mailboxde.com

Registeren, hierna beschik je over een Duits 'adres', Amazon laten shippen naar dat adres en vervolgens van daaruit laten doorsturen. Dat noemt men een mailforwarder.
Je kan op hun prijslijst kijken wat het je zal kosten, maar het werkt perfect en je haalt het er zeker uit op 110 euro. Zo heb ik destijds ook mijn Nexus 10 naar hier gehaald, voor hij hier te koop was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 17:59

LithoMan

Toemaar

Ik koop binnenkort een lcd tv de Samsung 40 inch F8000. Nu ben ik me ook aan het orieenteren op een soundbar. Nu zag ik een aanbieding van Redcoon. Een Samsung soundbar type HW-F750 voor 380 euro. Is dit een hele verbetering ten opzichte van het geluid van de Samsung tv? Wie heeft er ervaring mee? Ik heb een goede 7.1 set staan maar die staat alleen aan met films. Het gaat puur om het tv geluid te verbeteren. Graag jullie mening.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
LithoMan schreef op zondag 22 december 2013 @ 18:42:
Ik koop binnenkort een lcd tv de Samsung 40 inch F8000. Nu ben ik me ook aan het orieenteren op een soundbar. Nu zag ik een aanbieding van Redcoon. Een Samsung soundbar type HW-F750 voor 380 euro. Is dit een hele verbetering ten opzichte van het geluid van de Samsung tv? Wie heeft er ervaring mee? Ik heb een goede 7.1 set staan maar die staat alleen aan met films. Het gaat puur om het tv geluid te verbeteren. Graag jullie mening.
maar heb je dan geen 2 subwoofers in je woonkamer? Als je alleen je tv geluid wil versterken is dit misschien wel iets:

pricewatch: Philips HTL5120/12 Soundbar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
Kasj schreef op zondag 22 december 2013 @ 20:27:
[...]

maar heb je dan geen 2 subwoofers in je woonkamer? Als je alleen je tv geluid wil versterken is dit misschien wel iets:

pricewatch: Philips HTL5120/12 Soundbar
Yep, deze heb ik op 't oog. Wil ook vooral het geluid van mijn TV versterken en als ik de reviews van die set mag geloven dan is het veel bang for the buck. Zolang je met realistische verwachtingen naar de set kijkt uiteraard, het is en blijft een soundbar met geïntegreerde sub.

Was eerst in de markt voor een duurdere Samsung HW-F550 met aparte draadloze sub, maar staat ook nog aan €399 en gaat eigenlijk toch nog boven het budget dat ik eraan spenderen wil.

Deze Philips HTL5120 staat bij bobshop momenteel €179 €189, een koopje. In BE een lanceringsactie van 5€ korting voor nieuwe klanten, dus ik kan hem daar zelfs aan 174€ meenemen...nu nog op voorraad wachten.

edit:
Nou, neemt Bobshop de (belgische) consument wel serieus? Vanmorgen stond deze niet op voorraad, dan plots wél. Ik stel per mail aan vraagje aan de klantendienst (over de levering) en zeggen ze me doodleuk dat het niet op voorrad is, ik check de website en inderdaad, niet meer op voorraad.
Kijk ik net nog even terug en is het nog steeds niet op voorraad, maar de prijs is wél 10 euro verhoogd naar €189.

Heb mijn bedenkingen overgemaakt aan de klantendienst, met zo'n bokkesprongen ben ik plots een pak minder geneigd om hem bij hen te bestellen. Dan maar iets meer betalen elders en wél zeker zijn van service. :X

[ Voor 29% gewijzigd door Drwho1 op 23-12-2013 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LithoMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-04 17:59

LithoMan

Toemaar

Ik dank jullie voor de reacties. Qua vormgeving vind ik de Philips niet mooi. Ja, ik heb al een sub staan in de woonkamer. De sub van de Samsung kan ik plaatsen waar ik wil want het wordt toch draadloos verbonden. Heb er ruimte genoeg voor.

Intel Pro Kit NUC ANH i7 Intel Core 1360P 32GB 1TB Samsung 980Pro / Dell U2518D / Samsung S23 Ultra / Samsung Watch 6 classic 47mm LTE / Samsung Tab 8 Ultra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
LithoMan schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:48:
Ik dank jullie voor de reacties. Qua vormgeving vind ik de Philips niet mooi. Ja, ik heb al een sub staan in de woonkamer. De sub van de Samsung kan ik plaatsen waar ik wil want het wordt toch draadloos verbonden. Heb er ruimte genoeg voor.
Hou zelf ook meer van de strakke samsung vormgeving met haar HW-F550/750 modellen, maar dat is een concessie die ik wil doen voor het prijsverschil. Zelf heb ik ook niet zoveel aan een aparte sub, hoewel ik er ook de plaats voor heb.

Nou, Bobshop zal ik maar weer vergeten, voorraadstatus van de Philips HTL-5120 is gewijzigd van '23 dec 2013' naar '14 februari 2014'...kan het nóg ruimer? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasj
LithoMan schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:48:
Ach, smaken verschillen ;-)

Ik heb zelf de philips en de vormgeving is juist vrij discreet vind ik zelf.
Pagina: 1 2 ... 58 Laatste