Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 13:08
In mijn zoektocht naar een geschikte soundbar oplossing viel het me op dat er niet echt een centraal topic bestaat over soundbars. Wellicht heeft dat er mee te maken dat de echte audiofiel enigszins sceptisch is over de geluidskwaliteit. Toch denk ik dat de interesse in soundbars zal toenemen. Het lijkt erop dat de soundbar zich snel ontwikkelt en steeds beter een goede surround weergave kan nabootsen. Daarmee wordt een soundbar een steeds interessanter alternatief voor mensen die een minimalistische setup nastreven met behoud van geluidskwaliteit. De hoogste tijd voor een centraal discussie topic, waarin we ervaringen met elkaar kunnen delen.

Wat is een soundbar?
Een soundbar is een geluidskast met meerdere luidsprekers. De soundbar kan onder of naast de LED TV of andere platte tv worden gemonteerd. Door middel van ‘virtueel surround’ geven de luidsprekers een gevoel van een 5.1 surround sound systeem zonder gebruik te maken van achterluidsprekers. Er is maar één manier waarop een soundbar echt goed kan klinken, en dat is met een luidspreker-array. Een soundbar heeft dan niet 2 luidsprekereenheden, maar 16 tot 48 kleine luidsprekereenheden op een rij in één kast. Iedere luidspreker wordt apart aangestuurd met een eigen versterkertje.

Een Sound Bar komt meestal gepaard met een subwoofer voor het leveren van lage tonen. Op veel systemen is de subwoofer draadloos, zodat deze overal in de kamer worden geplaatst.

De meeste soundbars werken goed in een kleine-tot middelgrote kamer. Net als bij conventionele luidsprekers, kunt je voor een grote kamer beter kiezen voor een zwaarder soundbar systeem.

Er zijn verschillende soorten soundbars. Zo heb je soundbars die Virtual Surround bieden. Dit houdt in dat de soundbar zelf een surround geluid verzorgd, zonder luidsprekers achter in de kamer te hoeven plaatsen. Let wel; Het is Virtual surround, wat inhoudt dat het surround geluid nagebootst wordt en nooit de realiteit van een echt surround systeem zal kunnen weergeven. Een andere soort soundbar is de Full Surround soundbar. Met soundbars van dit type zijn er nog wel extra luidsprekers nodig achter in de kamer en ook een subwoofer is vereist. De soundbar neemt puur taak van de frontspeakers en de center speaker voor zijn rekening. Dit resulteert in een beter geluid dan met een Virtual Surround soundbar. Daarnaast heb je een receiver nodig om de soundbar en de andere luidsprekers aan te sturen.

De soundbar wordt door middel van een enkele kabel op de tv aangesloten. In de meeste gevallen zal dit een hdmi- kabel zijn. Deze hdmi-kabel zorgt ervoor dat het tv-geluid via de soundbar afgespeeld kan worden en tevens zorgt deze hdmi-kabel voor de verbinding van de dvd- of blu-rayspeler met de tv.

Daarnaast heeft de soundbar vaak ook nog andere aansluitmogelijkheden. Een soundbar beschikt in veel gevallen over meerdere digitale en analoge geluidsingangen, usb-aansluitingen of een docking station voor een iPod of iPhone. Wil je dus ook nog andere apparaten aansluiten dan is dat geen probleem. Sluit deze apparaten dan rechtstreeks aan op de soundbar en niet op de tv.

Overzicht van populaire soundbars

Low-budget (< 300 euro)

Yamaha YAS-101 (subwoofer geintegreerd)
Samsung HW-E450
Panasonic SC-HTB520

Mid-budget (tussen 300 en 750 euro)

Samsung HT-E8200
Sony HT-CT550W
Harmon Kardon SB16
Teufel Cinebar 21
Yamaha YSP-2200
Samsung HW-E551

High-budget (> 750 euro)

Bose Cinemate 1 SR
Harmon Kardon SB30
Bowers & Wilkins Panorama
Teufel Cinebar 51

[Voor 176% gewijzigd door Kasj op 17-07-2012 20:25]

• Kasj
Zelf heb ik het probleem dat mijn woonkamer een lange rechthoek is waarin mijn zitbank in het midden staat. Ik heb dus geen stopcontacten bij mijn bank in de buurt en ik kan ook geen geluidskabels wegwerken. Verder zoek ik een minimalistische uitstraling en wil ik zoveel mogelijk proberen om kabels uit het zicht te houden. Ik heb bijvoorbeeld geen audio meubel onder mijn tv en wil dat ook voorkomen. Er is dus geen plek voor een aparte receiver in de buurt van de tv.

De meest voor de handliggende optie is om gebruik te gaan maken van een soundbar in combinatie met een draadloze subwoofer. Ik ben me ervan bewust dat ik concessies zal moeten doen in de geluidskwaliteit en waarschijnlijk ook in de surround effecten. Het zou op zich dus mooi zijn wanneer de soundbar in de toekomst uit te breiden is met draadloze surround speakers.

Ik heb me inmiddels al behoorlijk ingelezen en ik moet zeggen ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik lees veel goede dingen over de bose cinemate SR1, maar laten we wel wezen: die is behoorlijk prijzig.

Ik lees ook veel goede dingen over een aantal budget soundbars zoals de Sony HT-CT150, maar deze is niet verkrijgbaar in Nederland. Ook over de vizio VHT510 (met draadloze achter speakers) lees ik veel positiefs, maar helaas: ook niet verkrijgbaar in nederland.

Ik vraag me af of ik me niet beter kan richten op een midrange soundbar, zoals bijvoorbeeld de polk soundbar 6000, de Teufel 51 of de harmon kardon sb30. Adviezen die mij (en hopelijk anderen) verder helpen zijn van harte welkom!

• Kasj
Heeft er iemand misschien ervaring met de Samsung HW-E551? Deze krijgt behoorlijke reviews. Veel power, ruim in de aansluitingen en mooi design (al is dat natuurlijk altijd persoonlijk). Bovendien erg betaalbaar. Interessante kandidaat.

• Kasj
estorino schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 00:14:
[...]

Goede tip, bedankt! 50,- voordeliger dan de JBL en avforums review boezemt wel vertrouwen in. Deze review is ook positief:
http://www.trustedreviews...round-Sound-System_review
Ik heb deze soundbar en ben zelf wat minder positief eigenlijk. Het is niet slecht ofzo, maar ook niet veel beter dan het geluid van mijn lg tv (nou is dat best wel ok). Als je met optische kabel kan werken en hdmi geen vereiste is zou ik voor de yamaha yas-101 gaan. Heeft alleen maar geweldige reviews.

• Kasj
LithoMan schreef op zondag 22 december 2013 @ 18:42:
Ik koop binnenkort een lcd tv de Samsung 40 inch F8000. Nu ben ik me ook aan het orieenteren op een soundbar. Nu zag ik een aanbieding van Redcoon. Een Samsung soundbar type HW-F750 voor 380 euro. Is dit een hele verbetering ten opzichte van het geluid van de Samsung tv? Wie heeft er ervaring mee? Ik heb een goede 7.1 set staan maar die staat alleen aan met films. Het gaat puur om het tv geluid te verbeteren. Graag jullie mening.
maar heb je dan geen 2 subwoofers in je woonkamer? Als je alleen je tv geluid wil versterken is dit misschien wel iets:

pricewatch: Philips HTL5120/12 Soundbar

• Kasj
LithoMan schreef op maandag 23 december 2013 @ 15:48:
Ik dank jullie voor de reacties. Qua vormgeving vind ik de Philips niet mooi. Ja, ik heb al een sub staan in de woonkamer. De sub van de Samsung kan ik plaatsen waar ik wil want het wordt toch draadloos verbonden. Heb er ruimte genoeg voor.
Ach, smaken verschillen ;-)

Ik heb zelf de philips en de vormgeving is juist vrij discreet vind ik zelf.

• Kasj
Zebby schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 14:41:
Hm, ik dacht dat een Soundbar een goedkope, eenvoudige optie kan zijn om iets beter geluid te krijgen uit mijn TV (standaard 6 serie Samsung, 40"), maar krijg het idee dat ik pas echt een verbetering zal merken bij een uitgave van >300€. Dan kan ik beter een 2.0/1 setje halen denk ik, want 5.1 kan ik niet kwijt (en ik hoef ook geen surround).
Er zijn wel een paar soundbars <300 euro die vrij goed gereviewd worden:

- de yamaha yas-101 voor 179 euro
- de philips htl-5120 voor 179 euro

• Kasj
Zebby schreef op maandag 30 december 2013 @ 20:43:
[...]

Reviews van de Yamaha zijn veelbelovend, maar mijn audiokennis is rampzalig. Ik heb een 6 serie Samsung (weet model niet precies) TV met hierop een laptop, HD receiver en WiiU aangesloten. Kan ik deze soundbar aansluiten op de TV via S/PDIF? En pakt hij dan afhankelijk van welk HDMI kanaal geselecteerd staat het geluid op?
Volgens mij zou dit inderdaad moeten werken. Wellicht wat settings in je tv aanpassen om je tv evt 5.1 geluidssignalen door te laten geven.

• Kasj
Drifter7 schreef op vrijdag 12 september 2014 @ 23:27:

Omdat ik savonds veel T.V. kijk heb ik hier mijn (9 maanden jong) stereo speakers en reciever te koop staan
Een soundbar die ook goed muziek speelt is hier ruim voldoende

Groet, Drifter
Is het een stereo receiver? Kun/wil je niet uitbreiden met surround?

• Kasj
Drifter7 schreef op zaterdag 13 september 2014 @ 13:54:
Is een stereo reciever Onkyo tx-8050
Ik wil geen 5.1 surround omdat ik al die draden en luidsprekers niet in de kamer moet.
Ik denk dat je erg teleurgesteld kunt raken. Ik heb zelf een sonos soundbar, sub en 2 play 1's, maar zeker qua muziek kan het niet op tegen mijn vorige 3.1 set. Voor 400 euro wordt het helemaal lastig goed muziek geluid te vinden.

• Kasj
stftweaker schreef op zondag 14 december 2014 @ 23:43:
Deze week is de week dat ik ben gaan kijken voor een sounbar. Mijn uh7500 speakers zijn echt ruk.

Iedereen heeft het over de sonos. Maar na lezen heeft deze alleen geen dts. En dat is minder met films heb ik mij laten vertellen.

Dus gaan googlen op best sounbar 2014 en daar zie ik de yamaha ysp 2500 vaak naar voren komen. Alleen deze is niet zo populair. En ga ik toch weer twijfelen.

Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven
Kijk eens naar de post voor je. Teufel heeft ook mooie soundbar.

• Kasj
mrwolf schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 16:32:
Ik ben me aan het oriënteren op een soundbar voor bij mijn nieuwe LG OLED557V. Qua looks kom ik al snel uit bij de LG soundbars, die natuurlijk mooi bij de TV passen en ook goede reviews krijgen.

Op mijn shortlist staan nu de SJ6 en SJ8 van vorig jaar, en de SK5 en SK6F van dit jaar, waar het budget echt maximaal 400 euro is.

Van de nieuwe modellen zijn nog niet echt reviews te vinden. Ik ben met name benieuwd naar DTS Virtual:X. Is dit een techniek die echt iets toevoegt aan een soundbar, of is het een marketing gimmick?
Ik zag van de week een super aanbieding voorbij komen voor de Polk magnifi max sr, inclusief draadloze surrounds en subwoofer voor €599. Ik heb zelf een heos set voor 2.5x dit bedrag, dus baal een beetje... Had veel geld kunnen besparen...

https://www.plattetv.nl/i...4d5b54154eda38a415d1d1728

• Kasj
mrwolf schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 13:24:
[...]

Met alle respect, wat heeft dat met mijn vraag te maken? Vast een heel goede aanbieding, maar 50% boven mijn budget.
Ondanks je nickname hoef je mijn hoofd er niet af te bijten. ;) Bijzondere reactie naar iemand die probeert met je mee te denken. Ik attendeer je op een kans om met 250€ korting een soundbar te kopen die waarschijnlijk rondjes loopt om die modellen die je voorstelt. Wellicht was het je die 200€ extra waard geweest.

Gelukkig loopt het storm met andere adviezen op je vraag...
Succes met je keuze.

• Kasj
mrwolf schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 16:36:
[...]

Meedenken waardeer ik zeker, maar ik zet er niet voor niets een budget neer. Ongetwijfeld zal jouw aanbieding kwalitatief veel beter zijn, maar boven budget=boven budget. Als ik in de markt was voor een bar van 600 euro had ik ook andere modellen op mijn shortlist staan. :P

Als ik op zoek ben naar een auto met een budget van 40.000 euro, en je komt met een voorstel van een van 60.000, is dat toch ook vreemd? Hoe goed/mooi/... het ook is.

[...]

Is dat nodig? :-(
Soms kan voortschrijdend inzicht ervoor zorgen dat je bereid bent meer dan budget uit te geven. Je auto is een mooi voorbeeld, maar dan heb je het over absoluut gezien veel meer geld. Dat voorbeeld klinkt al weer heel anders bij een budget van 10€.

Maar dat is mijn punt ook helemaal niet. Het gaat over jouw manier van reageren, terwijl iemand de moeite neemt om een post te schrijven om je ergens op te attenderen. Ik heb geen aandelen Polk, dus ik hoef dat niet te doen. Je antwoord had ook kunnen zijn: Bedankt voor je tip, helaas ben ik niet bereid 200€ meer uit te geven.

Feit blijft dat het een mooi en betaalbaar alternatief is voor Denon Heos / Sonos soundbars met draadloze achterspeakers, zeker met de actie prijs van 599 tegen 849 normaal. Ik heb zelf een Sonos 5.1 gehad en nu een Denon Heos, met subwoofer en achterspeakers en ik kan je dus ook vertellen dat het heel lastig is om een fatsoenlijke surround ervaring uit enkel een surround bar te krijgen, welke DTS virtual processing je ook hebt. Zelfs al met de high-end exemplaren. Draadloze achterspeakers voegen m.i. veel toe en geven wat mij betreft voor een soundbar setup nog een enigszins acceptabele surround ervaring.

Als je een OLED557V hebt (die ik overigens dolgraag zou willen) dan neem ik aan dat je veel waarde hecht aan een optimale kijkervaring incl. surround sound. Of je dat 200€ extra waard is, is aan jou.

Wellicht dat anderen het advies/tip anders wel kunnen waarderen.

• Kasj
steefje schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 20:28:
Die polk vind ik ook erg interessant. Heb lang moeten zoeken naar gebruikerservaringen, maar uiteindelijk wel het nodige gevonden. De prijs van platte tv is bizar laag. Letterlijk de inkoopprijs +btw

https://www.bestbuy.com/s...l-amplifier-black/6163804

Edit: heb ze zojuist opgehaald. Zal later mijn bevindingen posten
Ben benieuwd naar je ervaring!

• Kasj
brogel schreef op maandag 30 april 2018 @ 10:08:
[...]

Idem...

Ik ben alleen nog aan het twijfelen of het dan misschien beter is om een echt 5.1 systeem te kopen(losse reciever+boxen). Voor 600€ heb je ook al wat sets.
Wat is jullie idee hieromtrent? Of zou een 5.1 set van 600€ minder presteren dan de polk soundbar.
Dit hangt af van welke 5.1 set je in gedachten hebt. Met een 'melkpakjes' set zal het elkaar niet zoveel ontlopen. Met vloerzuilen klinkt het al snel beter...

Ik denk dat wanneer je enkel voor geluid hoeft te gaan een 5.1 set gemiddeld beter presteert. Als het qua uitstraling wat meer minimalistisch moet is een soundbar met draadloze sub en rears natuurlijk wel heel strak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
Freakster86 schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 20:11:
@Santee Heos Home Cinema niet via de ING kopen. Even Amazon.co.uk of Amazon.fr in de gaten houden. Is daar al meermaals voor ~370 euro te koop geweest.
Vandaag zelfs voor €333 bij de Mediamarkt

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
Ik kwam het tegen op pepper. Daar staat het volgende:

OP=OP

Korting wordt verrekend in het winkelwagentje als je bent ingelogd als Mediamarkt Clublid.

Aanvulling: persoonlijk zou ik overigens (ondanks de superprijs) voor een soundbar met draadloze surrounds gaan, tenzij je een relatief kleine huiskamer hebt. Ik vind rears echt wat toevoegen. De samsung actie met gratis rears vind ik dan ook erg mooi. (Heb zelf overigens de denon heos bar met sub + surrounds)

Misschien doet plattetv de polk magnifi max surround nog steeds voor 599 weg? Dat is vor die prijs ook echt een topper volgens mij.

[Voor 30% gewijzigd door Kasj op 11-06-2018 09:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kasj
Santee schreef op maandag 11 juni 2018 @ 09:28:
Heeft de Denon set ook Atmos? Ik kan het niet zo 123 opzoeken vanaf mijn telefoon 😅
Geen ATMOS, maar dat lijkt me voor een soundbar sowieso meer marketing dan wat anders :-)

• Kasj
joske18 schreef op zondag 24 juni 2018 @ 22:53:
iemand die me een idee kan geven wat het beste geluid zou geven? De prijs voor beide setups komt voor mij ongeveer overeen.

de : -LG SK9y + LG SPK 8 achterluidsprekers

of

-SONOS playbar + sub + 2x play 1
Betekent dat dat je al SONOS spullen hebt? Want anders komt de prijs niet overeen volgens mij

• Kasj
joske18 schreef op maandag 25 juni 2018 @ 16:43:
[...]

neen ik heb nog geen SONOS spullen maar kan er wel aangeraken met een redelijke korting.
ook was ik van plan om echt een 5.1 systeem op te zetten dus met "draadloze" achter luidsprekers.

Ik had de ST 5000 ook al bekeken, maar ik denk de soundbar al te lang op de markt is en dat je dus niet meer moet verwachten dat ze deze nog compatibel zullen maken met achter luidsprekers.
Als je voor 900 euro aan een volledige sonos set kunt komen is dat wel een superdeal. Ik heb mijn sonos set verkocht en ingeruild voor een denon heos bar, sub en 2x hs2. Voornaamste reden was de hdmi input op de bar en de ondersteuning voor meer digitale formaten. Dat vond ik echt een beperking van de sonos set, dat bijvoorbeeld surround sound vanaf netflix niet werd gedecodeerd. Als je dus veel films en series kijkt zou ik dus niet zo snel voor sonos meer gaan...

• Kasj
schumi2004 schreef op woensdag 27 juni 2018 @ 19:47:
Professioneel systeem gaat hem niet meer worden, die heb ik juist weg gedaan vanwege wat "weerstand" bij mijn wederhelft :P en omdat ik het zelf ook eigenlijk niet meer wil.

Ik ga nu mezelf maar even inlezen in DTS:X etc en de nu potentiële opties die ik genoteerd heb in wat de pros en cons zijn. Als het budget technisch hoger moet worden maar ik er langer mee kan doen dan is dat maar zo
Kom persoonlijk de dts:x codec weinig tegen. Kijk vooral wat je sources zijn en welke codecs daar worden gebruikt (bijvoorbeeld Netflix). Mijn belangrijkste advies zou om een soundbar te gaan die uit te breiden is met draadloze achterspeakers. Naar mijn mening heeft dat een echte meerwaarde en geeft dat de beste surround ervaring.

• Kasj
ToyotaMR2 schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 20:14:
@Ukan net eens getest met de Netflix app van de KPN decoder.

Ook hier krijg ik geen geluid via de 5.1 spoor.

Hdmi kabel moet goed zijn.
Voor zover ik weet had ik nooit problemen. Dus of met de K950 is iets mis, of Netflix heeft een update gehad waardoor de 5.1 spoor nu standaard afspeelt ipv het normale spoor. (zou ik überhaupt geluid moeten krijgen via 5.1 spoor?)

Want normaal met Netflix had ik gewoon instant geluid met elke film.
Even aanvullend op de adviezen van Ukan? Heeft je tv geen ingebouwde Netflix of YouTube app? Wellicht kun je zo je soundbar testen?

• Kasj
ToyotaMR2 schreef op maandag 23 juli 2018 @ 21:56:
@Ukan @Kasj

Net maar eens geprobeerd of ik een Atmos film kon afspelen. Ook geen geluid. Ligt dus aan de soundbar zelf.

Even spanning eraf gehaald en daarna deed alles het weer, ook de 5.1 in Netflix.

Best vervelend dat dit moet, vraag me af waarom.
Huh, dus 5.1 doet het na spanning eraf halen wel?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee