Ja die Q80R komt goed uit de test, is zeker een kanshebber. De Q90R stond een tijdlang op mijn favoriete lijstje. Maar door alle problemen die ik hier lees op het forum met dit type is die er weer vanaf gehaald. Misschien nog even wachten op zijn opvolger.marcovandam schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:16:
[...]
Ik ben super tevreden over het geluid van mijn Q80R. Voor dat budget zou ik zeker de Q90R halen.
Maar ik heb die LG niet gehoord, mijn vorige LG SK8Y was in ieder geval veel minder goed dan de samsung.
PLus je hebt goede integratie met de TV.
Ik heb zelf na diverse soudbars te hebben beluisterd die van Bluesound gekocht met subwoofer ,past precies in je budget . Ook de nieuwe B&O schijnt erg goed te zijn maar deze is zonder sub.Dimi1974 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 13:35:
Ben al een tijd aan het rondkijken voor een soundbar voor onder mijn Samsung QE65Q80R.
Ondertussen zij al vele soundbars de revue gepasseerd.
Mijn budget is 1500 euro. Wat zouden jullie in huis halen.
Maar wel eerst zelf gaan luisteren , smaken verschillen er zijn er die vinden Sonos goed klinken .
[ Voor 9% gewijzigd door ramrodwillem op 01-07-2020 17:43 ]
Zelf geen enkel probleem met de Q90R. Maar, als je het kan is het wellicht handig om even op de opvolger(s) te wachten.Dimi1974 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:38:
[...]
Ja die Q80R komt goed uit de test, is zeker een kanshebber. De Q90R stond een tijdlang op mijn favoriete lijstje. Maar door alle problemen die ik hier lees op het forum met dit type is die er weer vanaf gehaald. Misschien nog even wachten op zijn opvolger.
PSN: TDBtje
Don papa
Ik neem aan dat jij de lg dsn11 in je bezit heb.
Hoeveel beter is deze tegenover de lg sl10 van vorig jaar.
Want ik heb zeker ook interesse in de lg soundbar.
Toch lees ik ook heel veel positieve berichten over de Q90RDimi1974 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:38:
De Q90R stond een tijdlang op mijn favoriete lijstje. Maar door alle problemen die ik hier lees op het forum met dit type is die er weer vanaf gehaald. Misschien nog even wachten op zijn opvolger.
Hij is trouwens tot 10:00 uur in de aanbieding bij de mediamarkt voor 844 euro
Klopt ik heb de LG SN11RG nu een paar weken in mijn bezit en ben daar zeer tevreden over. Ik heb geen ervaring met de SL10, kan je dus geen vergelijking geven tussen deze twee sets. Ik kan je wel zeggen dat ik de LG set een stuk beter vind dan de Sonos & Bose 700 set, die ik hiervoor heb gehad. Ik moet ook eerlijk zeggen, er zit ook één nadeel aan deze set en dat is dat de buurman soms komt vragen of het iets zachter kanBen er schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 22:10:
Ik zou zeggen ga gewoon eens keer luisteren in de winkel
[ Voor 36% gewijzigd door DON PAPA op 02-07-2020 08:52 ]
Ik heb de Samsung HW-K950 soundbar een paar jaar gebruikt via mijn Samsung KS7000 (2016) TV.
Dit tot tevredenheid, alleen nu wil ik graag Atmos via Netflix ontvangen...
Hiervoor wil ik de Samsung soundbar vervangen voor een Sonos Arc, maar ook de tv vervangen voor een groter exemplaar.
Welke Samsung TV heb ik hiervoor nodig? Ik las dat de TV e-Arc nodig heeft, klopt dat?
Hiervoor wil ik de Samsung soundbar vervangen voor een Sonos Arc, maar ook de tv vervangen voor een groter exemplaar.
Welke Samsung TV heb ik hiervoor nodig? Ik las dat de TV e-Arc nodig heeft, klopt dat?
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Ik ga deze zeker even beluisteren en mij er iets meer in verdiepen. Weer misschien een kanshebber erbij.ramrodwillem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:38:
[...]
Ik heb zelf na diverse soudbars te hebben beluisterd die van Bluesound gekocht met subwoofer ,past precies in je budget . Ook de nieuwe B&O schijnt erg goed te zijn maar deze is zonder sub.
Maar wel eerst zelf gaan luisteren , smaken verschillen er zijn er die vinden Sonos goed klinken .
Ook staat de Teufel Cinebar Lux Ambition 5.1-Set nog op mijn lijstje.
Beide zijn geen Dolby Atmos systemen, Ik vraag mij af in hoeverre ik dit ga missen. Wat zijn hier de ervaringen van Dolby Atmos gebruikers hier. Is het iets waar je nu niet meer van buiten zou kunnen??
Die B&O had ik ook over het hoofd gezien, met name omdat B&O normaal gesproken een (zeer prijzig) gesloten systeem is. Deze soundbar is echter als standalone te gebruiken. Ziet er heel mooi uit en klankmatig gok ik dat het ook wel goed zit.
Gewoon de Q90R halen!Dimi1974 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 17:38:
[...]
Ja die Q80R komt goed uit de test, is zeker een kanshebber. De Q90R stond een tijdlang op mijn favoriete lijstje. Maar door alle problemen die ik hier lees op het forum met dit type is die er weer vanaf gehaald. Misschien nog even wachten op zijn opvolger.
Voor minder dan €900 vind je GEEN betere/completere.
De connectie issues zijn reeds een tijdje opgelost met een firmware update.
Bij mij werkt de Q90R probleemloos icm de Samsung 65Q90R; de integratie van de 2 apparaten is optimaal.
Heb de soundbar nu 1 week: connectie soundbar en subwoofer / rear speakers is 100% stabiel, muziek streamdiensten idem dito, muziek klinkt meer dan prima met de standard mode met toepassing equalizer (ik gebruik pop). En met films is er geen betere soundbar!!!
Als de Q90R niet bevalt, dan kun je het nog altijd retourneren .. (zal niet nodig zijn :-) )
Ik koop zeker geen ander systeem zonder atmos meer.Dimi1974 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:01:
[...]
Ik ga deze zeker even beluisteren en mij er iets meer in verdiepen. Weer misschien een kanshebber erbij.
Ook staat de Teufel Cinebar Lux Ambition 5.1-Set nog op mijn lijstje.
Beide zijn geen Dolby Atmos systemen, Ik vraag mij af in hoeverre ik dit ga missen. Wat zijn hier de ervaringen van Dolby Atmos gebruikers hier. Is het iets waar je nu niet meer van buiten zou kunnen??
Maar het verschil met 5.1 en 7.1 is nu ook weer niet wereldschokkend. Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel atmos content je kijkt.
Vooral bij een oorlogsfilm of een film met veel luchtactie is het wel echt toegevoegde waarde.
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Voor een "echte" home cinema beleving heb je gewoon een subwoofer en rear speakers nodig. Dan moet je bij B&O flink wat budget vrij maken. B&O staat meer bekend om design dan om geluidskwaliteit. Ze draaien de laatste jaren rode cijfers (dus minder r&d) en zoeken al een tijdje een investeerder.DJT schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:11:
Die B&O had ik ook over het hoofd gezien, met name omdat B&O normaal gesproken een (zeer prijzig) gesloten systeem is. Deze soundbar is echter als standalone te gebruiken. Ziet er heel mooi uit en klankmatig gok ik dat het ook wel goed zit.
Maar als je het ervoor over hebt en het klinkt voor jou goed genoeg , gewoon doen ...
Ondanks ik de subwoofer op -12 heb gezet op de hw-q90r ervaar nog steeds het gedreun van de bass. Als je bijvoorbeeld op de trap naar boven staat hoor je het heel erg. Dit is niet altijd even prettig. De subwoofer heb ik niet in een hoek staan en al een andere plek geprobeerd te zetten. Zijn er nog andere tips om de bass wat te verlagen?
Toevallig laatst ergens een tip gelezen (ging wel over een subwoofer in de hoek, maar wellicht werkt het ook voor jou) om een prop in de baspoort te stoppen. Mits de HW-Q90R deze heeft, dat weet ik niet aangezien ik het ding zelf niet heb.thekvnz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:48:
Ondanks ik de subwoofer op -12 heb gezet op de hw-q90r ervaar nog steeds het gedreun van de bass. Als je bijvoorbeeld op de trap naar boven staat hoor je het heel erg. Dit is niet altijd even prettig. De subwoofer heb ik niet in een hoek staan en al een andere plek geprobeerd te zetten. Zijn er nog andere tips om de bass wat te verlagen?
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
niet voor netflix (dd+) atmos werkt ook met arc,op welke samsung tv weet ik niet,bij mijn lg c7 werkt het vanaf 2017,even vragen in het samsung tv forum,weet je zeker dat de k950 het ondersteund ?MillZ schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:19:
Ik heb de Samsung HW-K950 soundbar een paar jaar gebruikt via mijn Samsung KS7000 (2016) TV.
[ Voor 3% gewijzigd door pwh53 op 02-07-2020 20:12 ]
https://www.homecinemamag...en-voor-het-beste-geluid/thekvnz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:48:
.
[ Voor 99% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:25 ]
De K950 icm mijn KS7000 ondersteund geen Atmos via Netflix. Ligt aan de doorvoer van de TV.pwh53 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 20:11:
[...]
niet voor netflix (dd+) atmos werkt ook met arc,op welke samsung tv weet ik niet,bij mijn lg c7 werkt het vanaf 2017,even vragen in het samsung tv forum,weet je zeker dat de k950 het ondersteund ?
Nu ben ik dus op zoek naar een combinatie van de Sonos Arc en een Samsung TV waarbij ik via Netflix probleemloos films kan kijken met Atmos geluid. Ik weet inderdaad dat de LG’s dit als eerste in 2017 ondersteunden, vroeg me of welke tv’s dit nu ook doen?
Op de wind van gister kan je niet zeilen
Je zou ook een Nvidia shield pro kunnen gebruiken voor ATMOS / DTS-X audio formaat, deze ondersteunt als het goed is ATMOS in Netflix. alleen moet de Shield direct op de soundbar en via de soundbar naar je TV. wel even goed navragen of video passthrough word ondersteund en eventueel 4K\HDR en hoeveel HDMI poorten er zijn.MillZ schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 23:11:
[...]
De K950 icm mijn KS7000 ondersteund geen Atmos via Netflix. Ligt aan de doorvoer van de TV.
Nu ben ik dus op zoek naar een combinatie van de Sonos Arc en een Samsung TV waarbij ik via Netflix probleemloos films kan kijken met Atmos geluid. Ik weet inderdaad dat de LG’s dit als eerste in 2017 ondersteunden, vroeg me of welke tv’s dit nu ook doen?
Bedoel je om de resonantie tegen te gaan, daar kun je bijvoorbeeld zoiets voor gebruiken https://www.tonecontrol.n...dude-2-subwoofer-isolatie of dit https://www.thomann.de/nl/isoacoustics_iso_200sub.htmthekvnz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:48:
Het onderste voorbeeld gebruik ik zelf onder mijn sub en bevalt zeer goed
[ Voor 16% gewijzigd door DON PAPA op 07-07-2020 17:26 ]
Vond net wat gegevens van de opvolger van de Samsung Q90R
https://www.samsung.com/t...dbar-hw-q950t/HW-Q950TXT/
Ziet er fraai uit, misschien toch nog maar even geduld hebben met de aanschaf.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met "Q Symphony" van Samsung ??
https://www.samsung.com/t...dbar-hw-q950t/HW-Q950TXT/
Ziet er fraai uit, misschien toch nog maar even geduld hebben met de aanschaf.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met "Q Symphony" van Samsung ??
Geluidskwaliteit is bij B&O normaal gesproken zeker wel op orde.SjakieZulu schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:07:
[...]
Voor een "echte" home cinema beleving heb je gewoon een subwoofer en rear speakers nodig. Dan moet je bij B&O flink wat budget vrij maken. B&O staat meer bekend om design dan om geluidskwaliteit. Ze draaien de laatste jaren rode cijfers (dus minder r&d) en zoeken al een tijdje een investeerder.
Maar als je het ervoor over hebt en het klinkt voor jou goed genoeg , gewoon doen ...
Ik ga voorlopig nog geen soundbar kopen maar áls ik dat ga doen is de B&O zeker een kanshebber. Favorieten waren tot zover de Bluesound en de Dali Kubik One. Het voordeel van de B&O ten opzichte van deze twee is dat hij een dedicated center channel heeft. UIteraard is het geen immersive ervaring met een driekanaals soundbar, maar dat is ook niet wat ik zoek. Een soundbar is voor in de woonkamer en moet aardig klinken en netjes eruit zien. Voor m'n surround set heb ik een aparte ruimte.
[ Voor 19% gewijzigd door DJT op 03-07-2020 09:33 ]
@DJT : heb je genoemde soundbars al beluisterd? Mooie lijst van traditionele HiFi merken.
Het is raadzaam om vooraf met een sounbar te "spelen": kwaliteir bij muziek en film, klankkleur,, software, streamingdiensten, etc). Al kun je natuurlijk altijd de soundbar terugsturen binnen 2-4 weken.
Ik heb de Harman Enchant 1300 plus subwoofer 3 weken in huis gehad. Schitterend (!!!) geluid bij muziek en films en een goede virtuele surround geluid door de multibeam technologie (wel een beetje "gemaakt" door het ontbreken van rear speakers). Met het laatst genoemde kon ik nog leven, echter werkte de built-in chromecast functionaliteit gewoon slecht. Niet fijn dat bv. Tunein radio constant stoort. Heb de Harman dus terug gestuurd.
Ik heb lang in de consumentenelektronica gewerkt. Het succes wordt mn bepaald door de kwaliteit van de software. Daar gaat het bij de traditionele HiFi merken vaak fout. Een paar slechte reviews en je bent out.
Het is raadzaam om vooraf met een sounbar te "spelen": kwaliteir bij muziek en film, klankkleur,, software, streamingdiensten, etc). Al kun je natuurlijk altijd de soundbar terugsturen binnen 2-4 weken.
Ik heb de Harman Enchant 1300 plus subwoofer 3 weken in huis gehad. Schitterend (!!!) geluid bij muziek en films en een goede virtuele surround geluid door de multibeam technologie (wel een beetje "gemaakt" door het ontbreken van rear speakers). Met het laatst genoemde kon ik nog leven, echter werkte de built-in chromecast functionaliteit gewoon slecht. Niet fijn dat bv. Tunein radio constant stoort. Heb de Harman dus terug gestuurd.
Ik heb lang in de consumentenelektronica gewerkt. Het succes wordt mn bepaald door de kwaliteit van de software. Daar gaat het bij de traditionele HiFi merken vaak fout. Een paar slechte reviews en je bent out.
[ Voor 12% gewijzigd door SjakieZulu op 03-07-2020 09:58 ]
IK zag dat er al tweakers de LG DSN11RG hebben. Hebben jullie een vergelijk met de samsung Q80R of Q90R toevallig qua geluidskwaliteit?
Ik ben wel tevreden over de samsung Q80R, maar ik zie wel wat verbeterpunten in de LG.
Google integratie vind ik toch wel erg fijn, hij is iets lager dan de samsung wat net iets mooier staat bij mij.
De upfire drivers van de rear speakers zullen weer wat extra atmos geven.
Hij is nu nog wel erg prijzig, zal toch wachten worden tot het eind van het jaar als hij hopelijk meer richting 1000 zal gaan.
Ik ben wel tevreden over de samsung Q80R, maar ik zie wel wat verbeterpunten in de LG.
Google integratie vind ik toch wel erg fijn, hij is iets lager dan de samsung wat net iets mooier staat bij mij.
De upfire drivers van de rear speakers zullen weer wat extra atmos geven.
Hij is nu nog wel erg prijzig, zal toch wachten worden tot het eind van het jaar als hij hopelijk meer richting 1000 zal gaan.
M'n buurman heeft de Bluesound, de Dali heb ik live gehoord op de ISE en in een winkel. Ik vind de Dali mooier klinken van deze twee. Softwarematig is de Bluesound dan weer véél beter/completer. Ik vind ze echter allebei niet mooi.SjakieZulu schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 09:54:
@DJT : heb je genoemde soundbars al beluisterd? Mooie lijst van traditionele HiFi merken.
Mijn wensenlijstje:
- Minimaal 3 kanaals
- bekabelde sub out
- DIRAC calibratie
- >120cm breed
- Chromecast
En hij moet een beetje mooi zijn, en dan denk ik aan looks zoals de Citation bar of de B&O. De Sennheiser Ambeo komt heel dicht in de buurt maar die vind ik denk té groot, ik wil 'm nog een keer in het echt zien en beluisteren.
Ik zit in hetzelfde schuitje, ik wil graag een soundbar met in ieder geval een bekabelde sub out. Daarnaast wil ik ook meerdere HDMI ingangen, dat heeft die bluesound weer niet. Iemand een goede suggestie?
Waarom wil je een bekabelde sub out? Heb je een subwoofer liggen die je wil aansluiten? En gaat dat passen qua klankkleur?johan12 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 12:38:
Ik zit in hetzelfde schuitje, ik wil graag een soundbar met in ieder geval een bekabelde sub out. Daarnaast wil ik ook meerdere HDMI ingangen, dat heeft die bluesound weer niet. Iemand een goede suggestie?
Ik was in eerste instantie huiverig voor de wireless connectie tussen soundbar en rear speakers & subwoofer. Ten onrechte, want de connectie is 100% bedrijfszeker.
Ben dik tevreden met mijn Q90r. Mooie soundbar, klinkt top.
Enige waar ik niet uitkom: als ik Spotify connect gebruik staat het geluid megahard. Moet hem dan heeeeeeeel snel zachter doen, blaas anders m'n speakers op.
Hoe kan het dat dit volume op de één of andere manier veel hoger staat dan wanneer ik de Shield gebruik of tv kijk?
Enige waar ik niet uitkom: als ik Spotify connect gebruik staat het geluid megahard. Moet hem dan heeeeeeeel snel zachter doen, blaas anders m'n speakers op.
Hoe kan het dat dit volume op de één of andere manier veel hoger staat dan wanneer ik de Shield gebruik of tv kijk?
Dat heb ik ook, tot op heden heb ik niet gevonden hoe ik dat kan aanpassen ergens.Goofyduck384 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:15:
Ben dik tevreden met mijn Q90r. Mooie soundbar, klinkt top.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Ik heb de LG DSN11RG maar geen echt goeie vergelijking met de Samsung Q80R of Q90R. Ik heb wel een keer geluisterd in de winkel naar de Q90R en vond die ook zeer goed klinken. Maar omdat ik zelf een LG 65C9 heb ging mijn voorkeur uit naar een LG soundbar. Daarom had ik de LG DSN11RG besteld (zonder dat ik die had gehoord) met in mijn achterhoofd, mocht ik niet tevreden zijn, dan stuur ik hem terug en dan bestel ik als nog de Q90R. Maar zoals ik al eerder melden, ik heb nog geen moment spijt gehad van deze aankoop (ondanks de hoge prijs), zeker als ik het vergelijk met mijn vorige Sonos en Bose 700 set.marcovandam schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:57:
IK zag dat er al tweakers de LG DSN11RG hebben. Hebben jullie een vergelijk met de samsung Q80R of Q90R toevallig qua geluidskwaliteit?
Daarom inderdaad, heb een sub staan van kef die ik erop wil aansluiten en die heeft alleen een kabelaansluiting. De soundbar van Sennheiser schijnt alles te hebben wat ik nodig heb alleen is die 2500 euro wat ik weer teveel vind...SjakieZulu schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Waarom wil je een bekabelde sub out? Heb je een subwoofer liggen die je wil aansluiten? En gaat dat passen qua klankkleur?
Ik was in eerste instantie huiverig voor de wireless connectie tussen soundbar en rear speakers & subwoofer. Ten onrechte, want de connectie is 100% bedrijfszeker.
Iemand een suggestie qua shops in de provincie Utrecht?. Shops die een beetje uitgebreid assortiment hebben en dit ook nog eens een beetje netjes hebben opgesteld zodat je eens goed kunt luisteren.
Ik kan PlatteTV in Utrecht zeer aanraden, geen paid promotion, vind het serieus een goede winkel. Heb daar mijn Q90R soundbar gekocht. Tot nu toe heel tevreden mee, maar dolby Atmos werkt nog niet zo lekker op Netflix en Disney+ in combinatie met mijn Philips PUS7304 Tv. Lukt het bij jullie wel goed? Moet soms 20x switchen tussen signaal en settings om eindelijk dolby Atmos geluid te krijgen.
Ik heb een instap samsung soundbar gekocht, de HW-S60T. Is een nieuw model, maar wat vragen.
Dat ding staat niet normaal hard. Volume gaat van 0-100 en bij 10 denk ik dat de buren al last ondervinden. Als ik via Spotify luister is het volume daardor heel lastig te regelen. Het is al snel te hard.
Geluid eruit is wel netjes, mooi vol geluid, maar ik twijfel nog om de SWA-W500 sub aan te schaffen.
Tweede vraag ovr Alexa, ik krijg dit niet echt als echte Alexa speaker in mijn Alexa app, klopt dat? Is het geen volwaardige Alexa speaker? Ik kan de tv er lijkt het, ook niet mee aanzetten. En "next" bij luisteren Spotify werkt ook niet.
Dat ding staat niet normaal hard. Volume gaat van 0-100 en bij 10 denk ik dat de buren al last ondervinden. Als ik via Spotify luister is het volume daardor heel lastig te regelen. Het is al snel te hard.
Geluid eruit is wel netjes, mooi vol geluid, maar ik twijfel nog om de SWA-W500 sub aan te schaffen.
Tweede vraag ovr Alexa, ik krijg dit niet echt als echte Alexa speaker in mijn Alexa app, klopt dat? Is het geen volwaardige Alexa speaker? Ik kan de tv er lijkt het, ook niet mee aanzetten. En "next" bij luisteren Spotify werkt ook niet.
klinkt als een slechte hdmi-handshake,al een keer geprobeerd met een andere kabel ?thomas_vdlaan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:18:
Ik kan PlatteTV in Utrecht zeer aanraden, geen paid promotion, vind het serieus een goede winkel. Heb daar mijn Q90R soundbar gekocht. Tot nu toe heel tevreden mee, maar dolby Atmos werkt nog niet zo lekker op Netflix en Disney+ in combinatie met mijn Philips PUS7304 Tv. Lukt het bij jullie wel goed? Moet soms 20x switchen tussen signaal en settings om eindelijk dolby Atmos geluid te krijgen.
Q90R besteld, als het goed is wordt hij vandaag bezorgd. Ik ben benieuwd.
Ben nog opzoek naar Dolby Atmos materiaal om e.e.a. uit te testen (via de Htpc zonder BR Drive)
Ben nog opzoek naar Dolby Atmos materiaal om e.e.a. uit te testen (via de Htpc zonder BR Drive)
Hier kan je veel demo files downloaden in verschillende formaten. Er is ook een DTS pagina.atomix9 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:24:
https://thedigitaltheater.com/dolby-trailers/
Laat even weten hoe hij bevalt, staat bij mij ook op de verlanglijst.
[ Voor 7% gewijzigd door marcovandam op 08-07-2020 10:46 ]
Zeer slechte review van de LG-SN11RG https://www.whathifi.com/reviews/lg-sn11rg
Super jammer deze stond hoog op mijn lijstje. Ik wacht de nieuwe Q950T van Samsung even af.
Super jammer deze stond hoog op mijn lijstje. Ik wacht de nieuwe Q950T van Samsung even af.
“bet your technical analysis didn’t see this sh*t coming”
Ik zal hier toch ook eens beginnen meelezen.
Ik twijfel al 2 jaar (echt) om een soundbar te kopen voor in de woonkamer. Daar hebben we nu een mooie 65" TV (Sony XE9305) en gebruik ik een powered stereo set (AudioEngine A5 - 2x 50W RMS) voor het geluid. Die speakers zijn zeer goed, maar toch mis ik diepe bas en ruimtelijkheid. Die openingsscene van LOTR is een beetje lachwekkend als ik vergelijk met hoe dat klinkt in onze home-cinema (met een bijna 20j oud 5.1 systeem). Ook had ik deze week met een Netflix film voor dat de spraak niet al te best verstaanbaar was en verzoop in het omgevingsgeluid, maar dat kan misschien ook aan een slechte mix van de film liggen. Naast films (Netflix, BluRay) wordt er ook wel op de PS4 gegamed op deze set-up.
De reden van mijn eeuwige twijfel is vooral dat de woonkamer-layout eigenlijk gewoon niet toelaat van met rear speakers te werken. Achter de sofa gaat helemaal niet omdat daar al onze eetplaats is, en links en rechts van de sofa kan ik ze nooit symmetrisch opstellen.
Dus het zal een soundbar-only oplossing worden en dan is de vraag hoeveel meerwaarde een 5-kanaals of 7-kanaals bar heeft tegenover mijn stereo speakers. Voor muziek zullen de bestaande speakers sowieso superieur zijn, maar die hoeven eigenlijk ook niet weg (worden ook gebruikt met een Chromecast Audio). Een sub daarentegen zal zeker wél meerwaarde hebben.
Als ik dan uiteindelijk toch overstag ga, lijkt de Samsung HW-Q80R dan wel een prima keuze als ik zo de reviews wat bekijk. De Atmos kant van deze bar is momenteel voor mij wel geen toegevoegde waarde, aangezien noch mijn TV, noch de PS4, Atmos ondersteunt. Maar ik neem aan dat er sowieso in de bar ook nog wel processing/mixing gebeurt dat zelfs met een 5.1 bron de upfiring speakers er niet werkloos gaan bij liggen ?
Ik twijfel al 2 jaar (echt) om een soundbar te kopen voor in de woonkamer. Daar hebben we nu een mooie 65" TV (Sony XE9305) en gebruik ik een powered stereo set (AudioEngine A5 - 2x 50W RMS) voor het geluid. Die speakers zijn zeer goed, maar toch mis ik diepe bas en ruimtelijkheid. Die openingsscene van LOTR is een beetje lachwekkend als ik vergelijk met hoe dat klinkt in onze home-cinema (met een bijna 20j oud 5.1 systeem). Ook had ik deze week met een Netflix film voor dat de spraak niet al te best verstaanbaar was en verzoop in het omgevingsgeluid, maar dat kan misschien ook aan een slechte mix van de film liggen. Naast films (Netflix, BluRay) wordt er ook wel op de PS4 gegamed op deze set-up.
De reden van mijn eeuwige twijfel is vooral dat de woonkamer-layout eigenlijk gewoon niet toelaat van met rear speakers te werken. Achter de sofa gaat helemaal niet omdat daar al onze eetplaats is, en links en rechts van de sofa kan ik ze nooit symmetrisch opstellen.
Dus het zal een soundbar-only oplossing worden en dan is de vraag hoeveel meerwaarde een 5-kanaals of 7-kanaals bar heeft tegenover mijn stereo speakers. Voor muziek zullen de bestaande speakers sowieso superieur zijn, maar die hoeven eigenlijk ook niet weg (worden ook gebruikt met een Chromecast Audio). Een sub daarentegen zal zeker wél meerwaarde hebben.
Als ik dan uiteindelijk toch overstag ga, lijkt de Samsung HW-Q80R dan wel een prima keuze als ik zo de reviews wat bekijk. De Atmos kant van deze bar is momenteel voor mij wel geen toegevoegde waarde, aangezien noch mijn TV, noch de PS4, Atmos ondersteunt. Maar ik neem aan dat er sowieso in de bar ook nog wel processing/mixing gebeurt dat zelfs met een 5.1 bron de upfiring speakers er niet werkloos gaan bij liggen ?
Er zijn (legaal) demo's te downloaden. Even googlen, zo gevonden.atomix9 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:24:
Wat ik erg jammer vindt aan de Q90R is dat je de speakers niet individueel kan afstellen. Het gaat steeds per paar. Dus je bent verplicht ze (min of meer, komt niet op een paar cm) symmatrisch op te stellen. Anders had het niet zo erg geweest als de ene een meter verder stond. Dat had ik in mijn oude woning ook, maar ik had een behoorlijk uitgebreide Pioneer LX92 receiver. Met dat ding kon je behalve de afstanden individueel instellen, ook nog een equalizer gestuurd setup programma draaien. Als je dat een beetje goed deed, paste hij de hele boel aan op je ruimte (acoustisch dus, echo, alles). Dus dan klinkt het altijd perfect.Twixie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:58:
Maar Samsung heeft dat geen van beiden. Als de 95 dat wel heeft, is dat misschien wel een reden om te upgraden. Ze hebben Harman Kardon gekocht, dus de kennis is wel in huis. Een beetje een gemiste kans wat mij betreft als je roept dat je een premium product hebt. Maar ja...premium heeft alleen maar met marketing te maken en niets met kwaliteit natuurlijk...
Maar daar los je nog altijd niet de directionaliteit mee op. Daarnet nog eens onze layout bekeken, en de speaker links zou zo'n volle meter meer naar voor moeten staan (en zelfs iets meer naar voor dan de zitplaats zelf) dan de speaker rechts. Los van het feit dat dat er niet zal uitzien, zou het wellicht ook allesbehalve optimaal klinken.mphilipp schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:22:
[...]
Met dat ding kon je behalve de afstanden individueel instellen, ook nog een equalizer gestuurd setup programma draaien.
Grappig: ik vond dit topic niet terug in Mijn Topics. Bleek dat ik het al hidden had, nadat ik hier ruim een jaar geleden al eens wat gepost had n.a.v. een iBood offer op een LG soundbar
De Q950T stond bij mij ook hoog op het lijstje onder mee om dat deze komt met Q-Symphony-functie.zwembroek schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:28:
Helaas is dat alleen voor de TV met 8K, beetje jammer
Ik las op het AV forum dat deze review niet echt serieus te nemen is. Ik wacht de RTINGS review nog even af, die meten wat betrouwbaarder de prestaties.zwembroek schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:28:
De owners op het AV forum zijn nagenoeg allemaal super tevreden over de SN11RG, en degene die kunnen vergelijken zeggen dat hij beter is dan de Q90R.
Dat weet ik nog zo net niet. Ik ben ook aan het zoeken geslagen over plaatsing van speakers en in een best wel uitgebreid verhaal zeiden ze ook dat die ideaalplaatjes uitgangspunten zijn. Momenteel lukt het mij ook niet om beide rears op dezelfde hoogte/positie vanaf de bank te plaatsen. Dat gaat gewoon niet. En dan is een 'second best' oplossing helemaal geen ramp. De vraag is of je het zelfs goed kunt horen. Als je de speakers in de goede richting richt, zou het verschil niet zo rampzalig moeten zijn.Twixie schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 12:57:
[...]
Maar daar los je nog altijd niet de directionaliteit mee op. Daarnet nog eens onze layout bekeken, en de speaker links zou zo'n volle meter meer naar voor moeten staan (en zelfs iets meer naar voor dan de zitplaats zelf) dan de speaker rechts. Los van het feit dat dat er niet zal uitzien, zou het wellicht ook allesbehalve optimaal klinken.
Ik wacht ook nog even af en ga sowieso de soundbars eerst ergens luisteren. Ik ben benieuwd of de nieuwe Samsung Q950T met HDMI 2.1 ook Dolby Vision passthrough heeft. Dat zou anders een deal breaker zijn. Wil de soundbar koppelen aan de 77CX. De klipsch bar 54 heeft ook zeker mijn aandacht. Dat lijkt ook een krachtig systeem te worden met 1000 watt.marcovandam schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Ik las op het AV forum dat deze review niet echt serieus te nemen is. Ik wacht de RTINGS review nog even af, die meten wat betrouwbaarder de prestaties.
De owners op het AV forum zijn nagenoeg allemaal super tevreden over de SN11RG, en degene die kunnen vergelijken zeggen dat hij beter is dan de Q90R.
Daar zeg je nu wel zoiets. In de bioscoop kan je ook achteraan gaan zitten en zitten de surrounds dan ook aan de zijkant vóór ipv naast/achter je, en dat levert niet ineens slechte klank op. Heb eens gekeken en de surround speakers zouden dan wel redelijk mooi kunnen opgesteld worden : zo'n 0.5m vóór me en 3m zijwaarts van me, en mooi symmetrisch.mphilipp schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:46:
[...]
Dat weet ik nog zo net niet. Ik ben ook aan het zoeken geslagen over plaatsing van speakers en in een best wel uitgebreid verhaal zeiden ze ook dat die ideaalplaatjes uitgangspunten zijn. Momenteel lukt het mij ook niet om beide rears op dezelfde hoogte/positie vanaf de bank te plaatsen. Dat gaat gewoon niet. En dan is een 'second best' oplossing helemaal geen ramp. De vraag is of je het zelfs goed kunt horen. Als je de speakers in de goede richting richt, zou het verschil niet zo rampzalig moeten zijn.
Moet ik toch eens bekijken, want in dat geval ga ik dan wel gewoon voor een traditionale 5.1 setup ipv soundbar. 7.1 blijft wel onhaalbaar, maar vind ik minder belangrijk.
Hoe kom je hier nou weer bijDimi1974 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 13:38:
[...]
De Q950T stond bij mij ook hoog op het lijstje onder mee om dat deze komt met Q-Symphony-functie.
Helaas is dat alleen voor de TV met 8K, beetje jammer

:strip_exif()/f/image/E0dyZQCUeYGgJ6as4kA2Vc3N.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de 65Q90T en Q symphonie gaat hier prima op werken.
Scrooge NL
Ik had mijn info via dit item op tweakers maar ik lees nu op andere site's dat het wel zou werken op 4K Samsung. Derde alinea regel 4 en 5.Theo27 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 16:02:
[...]
Hoe kom je hier nou weer bij![]()
[Afbeelding]
Ik heb de 65Q90T en Q symphonie gaat hier prima op werken.
Choasmarkk in 'nieuws: Samsung kondigt high-end soundbars aan die samen kunn...
Dit schijnt een site te zijn die niet heel onafhankelijke reviews aflevert.zwembroek schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:28:

Er zijn inmiddels meerdere reviews van deze soundbar en die laten toch een ander beeld (geluid) zien. Veelal positiever.
Heb de Q90R hier inmiddels thuis staan. Ben er niet tevreden mee. Ga deze retour zenden en ik ga voor de LG.
Wat me tegen valt aan de Q90R? Geen eArc, geen HDMI 2.1. (maar dat wist ik van te voren) omslachtige manier van connecten met bluetooth naar de telefoon. De Samsung app die meer voor domotica is dan voor deze soundbar. Net te hoog voor mijn tv (dus tv moet op een plankje oid) Ik hoor nu al gekraak in geluid. Dit schijnt vaker voor te komen bij dit type....etc.
Voor het geld wil ik het gewoon perfect voor elkaar hebben. Dat is nu niet zo. Ik ga wat meer uitgeven voor een wellicht beter merk/model.
Gisteren de nieuwe LG DSN8YG soundbar aangeschaft. Hierbij heb ik de LG CX 48 als televisie.
Nu wil ik graag Dolby Atmos content kijken op Netflix, alleen dit icoontje verschijnt niet meer rechtsboven. Alleen Dolby Vision. Wanneer ik alleen de luidspreker van de tv gebruik staat er wel een Dolby Atmos icoontje bovenin wanneer de film start.
Ik heb PCM aangepast naar Auto en nu zie ik wel bij de films Dolby Atmos staan maar bij het starten niet rechts bovenin.
Geluid staat op HDMI ARC.
Gekke is dat op de soundbar wel Dolby Atmos staat.
Heeft iemand een idee hoe dit zit? Heb al gezocht of diverse forums maar nog geen antwoord gevonden.
En waarom is het zo dat ik bij HDMI ARC de geluid setting (Sound Mode) niet meer kan aanpassen naar bijvoorbeeld Sports, Standard, Voice etc wat bij de TV luidspreker wel kan. Mis ook de Dolby app in de LG store waar ik over gelezen heb met test materiaal. Denk dat LG die uit de store heeft gehaald.
Thanks!
Nu wil ik graag Dolby Atmos content kijken op Netflix, alleen dit icoontje verschijnt niet meer rechtsboven. Alleen Dolby Vision. Wanneer ik alleen de luidspreker van de tv gebruik staat er wel een Dolby Atmos icoontje bovenin wanneer de film start.
Ik heb PCM aangepast naar Auto en nu zie ik wel bij de films Dolby Atmos staan maar bij het starten niet rechts bovenin.
Heeft iemand een idee hoe dit zit? Heb al gezocht of diverse forums maar nog geen antwoord gevonden.
En waarom is het zo dat ik bij HDMI ARC de geluid setting (Sound Mode) niet meer kan aanpassen naar bijvoorbeeld Sports, Standard, Voice etc wat bij de TV luidspreker wel kan. Mis ook de Dolby app in de LG store waar ik over gelezen heb met test materiaal. Denk dat LG die uit de store heeft gehaald.
Thanks!
Ik doe hiereen paar aannames, dus pin me er niet op vastfrenky2503 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:29:
Gisteren de nieuwe LG DSN8YG soundbar aangeschaft. Hierbij heb ik de LG CX 48 als televisie.
Thanks!
Ik heb op de tv nog nooit een atmos melding in beeld gezien als de film start, als deze wel komt bij tv speaker dan is dat een melding van de tv zelf. Als je je geluid naar de soundbar stuurt dan hoeft de tv niet in atmos dus is het logisch dat je dan de melding niet krijgt. Belangrijkste is dat je atmos op je soundbar ziet.
Wat betreft de keuze voor setting, op de Q80R soundbar die ik heb kan je ook geen settings kiezen als hij in atmos of dts-x modus is. Zal denk ik hetzelfde zijn.
Als je bedoelt de settings op de tv, dat kan niet als je het geluid naar de soundbar stuurt, dan zal je daar op de settings moeten instellen.
Voor demos even googlen op atmos demo, er is genoeg te downloaden. Ik denk alleen niet dat de 8YG Earc heeft? Dan zou je via de soundbar moeten afspelen voor lossless atmos en dts-x.
Ik heb zelf ook een LG 8KY gehad, ik kan wel heel erg een upgrade naar de samsung Q80R of Q90R aanraden als je die kwijt kan. Is echt wel heel veel meer en beter geluid.
[ Voor 7% gewijzigd door marcovandam op 10-07-2020 13:14 ]
Heb je de laatste firmware geïnstalleerd? Issues zoals connecten en earc zouden daarmee opgelost zijn.atomix9 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:22:
[...]Wat me tegen valt aan de Q90R? Geen eArc, geen HDMI 2.1. (maar dat wist ik van te voren) omslachtige manier van connecten met bluetooth naar de telefoon. De Samsung app die meer voor domotica is dan voor deze soundbar. Net te hoog voor mijn tv (dus tv moet op een plankje oid) Ik hoor nu al gekraak in geluid. Dit schijnt vaker voor te komen bij dit type....etc.
Ja heb ik meteen al gedaan. Maar ik bedoelde meer met connecten, het bluetooth verhaal. Je kan slechts 1 apparaat koppelen en in mijn ogen is het connecten met de phone omslachtig. Ik moet telkens verbinding leggen, (1 extra handeling op de telefoon) dus eerst bluetooth aan, q90 selecteren, verbinden.coazter schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:18:
[...]
Heb je de laatste firmware geïnstalleerd? Issues zoals connecten en earc zouden daarmee opgelost zijn.
Ik heb ook een ander "el cheapo" bluetooth box, 1 x gepaired, box gaat aan en als mijn telefoon ook de bluetooth aanheeft, hoppa, meteen ge-connect. Dit werkt bij de Q90 niet zo. Er valt ook niets meer in te stellen op dat gebied.
Er zit wel arc op, maar geen Earc? dus je hebt geen lip sync enzo. Ik heb het idee dat deze sounbar minder voorbereid is op de toekomst.PS5, voor mij persoonlijk een LG oled tv, etc.
Zou je die link met de tip eventjes kunnen sturen aub. Kan het zelf niet zo 1,2,3 vinden op Google13art schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 17:04:
[...]
Toevallig laatst ergens een tip gelezen (ging wel over een subwoofer in de hoek, maar wellicht werkt het ook voor jou) om een prop in de baspoort te stoppen. Mits de HW-Q90R deze heeft, dat weet ik niet aangezien ik het ding zelf niet heb.
Dan moet ik zelf ook weer even gaan zoeken. Was echt toeval dat ik die tegen kwam. Ik ga kijken voor je.thekvnz schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:56:
[...]
Zou je die link met de tip eventjes kunnen sturen aub. Kan het zelf niet zo 1,2,3 vinden op Google
edit:
Toch weer snel gevonden.
https://www.homecinemamag...en-voor-het-beste-geluid/In de hoek
Zoals hierboven aangegeven is de hoek in de kamer één van de meest populaire posities voor de plaatsing van de subwoofer, met name door de beperkingen in ruimte. Afhankelijk van het vermogen van de subwoofer en de grootte van de driver kun je het geluid in de hoek optimaliseren. Sommige subwoofers worden geleverd met een foam-stukje dat in opening aan de achterzijde geplaatst kan worden. Gebruik dit, of een zelf gemaakt stuk foam of een sok, om de interactie met de muur achter de subwoofer te beperken. Dit is iets wat je moet proberen door te luisteren want voor de wat minder krachtige subwoofers (die onderdeel uitmaken van een alles-in-één set) is dit vaak niet nodig. Zorg er daarnaast voor dat de subwoofer minimaal 20centimeter van de muur afstaat. Ook hier geldt weer dat je wat kunt schuiven voor een optimaal geluid.
[ Voor 61% gewijzigd door 13art op 10-07-2020 16:09 ]
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Thanks voor het terug zoeken naar het artikel! Ik zou het graag willen proberen dmv van een opgerolde sok in de baspoort plaatsen aan de achter kant van de subwoofer. Helaas zijn er geen tutorials of dergelijke waarbij je moet opletten ik weet niet of het kwaad kan als ik er zo maar iets in de poort stop..13art schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:06:
[...]
Dan moet ik zelf ook weer even gaan zoeken. Was echt toeval dat ik die tegen kwam. Ik ga kijken voor je.
edit:
Toch weer snel gevonden.
[...]
https://www.homecinemamag...en-voor-het-beste-geluid/
@thekvnz : heb je eerder een subwoofer gehad? Wellicht ben je gewoon niet gewend aan die lage tonen ..
Ik vind de subwoofer van de Q90 juist heel subtiel. De subwoofer van de HK Enchant 1300 is veeeeeeel bruter :-)
Ik vind de subwoofer van de Q90 juist heel subtiel. De subwoofer van de HK Enchant 1300 is veeeeeeel bruter :-)
Ik heb de sub van mijn Q90R ook op -12 staan. Veel te bonkerig anders. Ben erg tevreden over de soundbar wat betreft filmbeleving icm ruimtebesparing. Wel mis ik wat kwaliteit bij muziek en de sub is te aanwezig. Ik zal ook eens kijken naar die port truc.
Heeft er iemand de Samsung HW Q90R soundbar opgehangen aan de muur?
Vanwege de atmos moet de soundbar enigszins vrij naar boven richting plafond kunnen uitzenden.
Nu wil ik deze soundbar koppelen aan een Philips 65OLED804 (of 805) maar deze OLED's komen iets van de muur te hangen vanwege ambilight.
Ben erg benieuwd of dit dan vervolgens de atmos beleving van de soundbar gaat beperken.
Dus op zoek naar antwoorden hoe veel centimeter je de soundbar onder de TV aan de muur bevestigd en hoeveel centimeter jullie TV's van de muur komen...
Vanwege de atmos moet de soundbar enigszins vrij naar boven richting plafond kunnen uitzenden.
Nu wil ik deze soundbar koppelen aan een Philips 65OLED804 (of 805) maar deze OLED's komen iets van de muur te hangen vanwege ambilight.
Ben erg benieuwd of dit dan vervolgens de atmos beleving van de soundbar gaat beperken.
Dus op zoek naar antwoorden hoe veel centimeter je de soundbar onder de TV aan de muur bevestigd en hoeveel centimeter jullie TV's van de muur komen...
het klopt precies,gaat bij mijn c7 + sk9y ook zo,staat de soundbar uit geeft de tv dolby vision/atmos aan,soundbar aan,dan geeft tv alleen vision aan,en atmos gaat naar de soundbar,zou je ook duidelijk moeten horen.frenky2503 schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:29:
Thanks!
of busjes/ringetjes achter de beugel vd soundbar,zodat deze iets naar voren komt.Keukenboer schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:51:
Heeft er iemand de Samsung HW Q90R soundbar opgehangen aan de muur?
Heb je al iets er aan gedaan? Ik ben benieuwd ernaarRay-zor schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 11:30:
Ik heb de sub van mijn Q90R ook op -12 staan. Veel te bonkerig anders. Ben erg tevreden over de soundbar wat betreft filmbeleving icm ruimtebesparing. Wel mis ik wat kwaliteit bij muziek en de sub is te aanwezig. Ik zal ook eens kijken naar die port truc.
Ik zal de handleiding er eerst even bij pakken. Wellicht staat het daar wel in vermeld. En anders neem ik wel contact op met de Samsung klantenservice. Alhoewel ik meestal niet heel warm word van een algemene klantenservicemedewerker die zogenaamd expert is van alle producten, van witgoed tot oledspwh53 schreef op zondag 12 juli 2020 @ 10:05:
[...]
of busjes/ringetjes achter de beugel vd soundbar,zodat deze iets naar voren komt.

gaat er meer om welke pluggen je gebruikt en welke soort muur je hebt,stel je voor, een busje (of een zakje ringetjes) van 1,5 - 2 cm,wat langere en dikkere pluggen en schroeven gebruiken,heb je waarschijnlijk ook nog iets meer ruimte/speling voor de kabels.Keukenboer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 08:06:
[...]
Ik zal de handleiding er eerst even bij pakken. Wellicht staat het daar wel in vermeld. En anders neem ik wel contact op met de Samsung klantenservice. Alhoewel ik meestal niet heel warm word van een algemene klantenservicemedewerker die zogenaamd expert is van alle producten, van witgoed tot oleds![]()
Het is een harde betonnen (buiten) muur waar de soundbar aan komt te hangen.pwh53 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:08:
[...]
gaat er meer om welke pluggen je gebruikt en welke soort muur je hebt,stel je voor, een busje (of een zakje ringetjes) van 1,5 - 2 cm,wat langere en dikkere pluggen en schroeven gebruiken,heb je waarschijnlijk ook nog iets meer ruimte/speling voor de kabels.
V.w.b. de kabels;
het netsnoer gaat uiteraard richting stopcontact.
Vragen:
1. Hoe lang is dit netsnoer?
2. is het netsnoer los te koppelen van de soundbar?
3. is de aansluiting van het netsnoer aan de soundbar aan de achterkant van de soundbar of aan de onderzijde? (wil de kabels uiteraard zo mooi mogelijk wegwerken)
Heb in de muur vanaf het stopcontact naar locatie soundbar een goot / gleuf waar de kabel doorheen getrokken kan worden. Echter is dit wel een afstand van grofweg 2 meter.
Het zelfde geldt voor de HDMI kabel die richting TV gaat.
4. is de aansluiting van de HDMI op de soundbar aan de achter- of onderkant? Dit wederom ivm wegwerken kabel in de muur...
Heb je er wel een sjabloon bij, toen ik hem kocht in 2019 zat er geen sjabloon bij. Nu wil ik hem graag ophangen dus moet opzoek naar dat ding.Keukenboer schreef op maandag 13 juli 2020 @ 11:27:
[...]
Het is een harde betonnen (buiten) muur waar de soundbar aan komt te hangen.
V.w.b. de kabels;
het netsnoer gaat uiteraard richting stopcontact.
Vragen:
1. Hoe lang is dit netsnoer?
2. is het netsnoer los te koppelen van de soundbar?
3. is de aansluiting van het netsnoer aan de soundbar aan de achterkant van de soundbar of aan de onderzijde? (wil de kabels uiteraard zo mooi mogelijk wegwerken)
Heb in de muur vanaf het stopcontact naar locatie soundbar een goot / gleuf waar de kabel doorheen getrokken kan worden. Echter is dit wel een afstand van grofweg 2 meter.
Het zelfde geldt voor de HDMI kabel die richting TV gaat.
4. is de aansluiting van de HDMI op de soundbar aan de achter- of onderkant? Dit wederom ivm wegwerken kabel in de muur...
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.
Sjakie Zulu en Don Papa bedankt voor jullie reacties en foto's!Pierre schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:47:
[...]
Heb je er wel een sjabloon bij, toen ik hem kocht in 2019 zat er geen sjabloon bij. Nu wil ik hem graag ophangen dus moet opzoek naar dat ding.
Pierre, heb m nog niet in huis....wil m in 1 koop doen met de Philips OLED of een Samsung Q-led en over die laatste twee ben ik nog niet uit....
Mijn Philips OLED804 hangt ongeveer 8 cm van de muur (gemeten voorkant scherm). Ik had al een Vogels beugel, zou met Ultraflat beugel dichterbij kunnen, maar dan heb je minder ambilight effect. Afhankelijk van de beugel en TV is het puzzelen hoe de leiding in de muur te frezen. Bij deze TV zit voeding rechts en aansluitingen links. Zo te zien zitten die bij de Q90 soundbar ook op verschillende plekken en zul je voedingskabel op soundbar kunnen vastplakken.
Overigens werd er bij mijn Harman soundbar netjes een sjabloon en beugels mee geleverd. Niet gebruikt, soundbar ligt hier op meubel. Zat ook een flexibele HDMI kabel van een meter bij, terwijl ik 2,5 meter nodig had door de goot met wat speelruimte om de TV op te hangen.
Overigens werd er bij mijn Harman soundbar netjes een sjabloon en beugels mee geleverd. Niet gebruikt, soundbar ligt hier op meubel. Zat ook een flexibele HDMI kabel van een meter bij, terwijl ik 2,5 meter nodig had door de goot met wat speelruimte om de TV op te hangen.
Mag ik vragen hoe jouw ambilight beleving is bij 8 cm afstand tot aan muur? Philips adviseert bij ophangen aan muur max 15 cm (lekker vaag) maar als je de OLED neerzet dan een afstand van 20 tot 25 cm.In het algemeen geldt, hoe verder van de muur hoe beter de ambilight beleving. Maar ja, dan werkt de ATMOS van de Samsung HW Q90R weer niet....Fazer013 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 15:31:
Mijn Philips OLED804 hangt ongeveer 8 cm van de muur (gemeten voorkant scherm). Ik had al een Vogels beugel, zou met Ultraflat beugel dichterbij kunnen, maar dan heb je minder ambilight effect. Afhankelijk van de beugel en TV is het puzzelen hoe de leiding in de muur te frezen. Bij deze TV zit voeding rechts en aansluitingen links. Zo te zien zitten die bij de Q90 soundbar ook op verschillende plekken en zul je voedingskabel op soundbar kunnen vastplakken.
Met 8 cm, zitten de Ambilight LEDstrips achter op de TV rond de 5 a 6 cm van de muur. Ze zitten op een verdikking van de TV en schijnen dus recht richting de zijkanten en bovenkant van de TV. Dit geeft een goed effect bij mij thuis. Eerste weken had ik de TV op het meubel staan en stond deze 25 cm van de muur. Dan zie je op het plafond en muren aan de zijkant ook een Ambilight streep, die ik niet mooi vind. Hangend blijft het effect mooi om de TV en door wat ruimte achter de TV kunnen kabels makkelijk weg worden gewerkt. Ligt een beetje aan je thuis situatie, als je vanuit zichtplekken het gat en kabels achter je TV niet kan zien, dan komt de afstand tot de muur niet op een paar centimeters nauwkeurig. In het Ambilight menu kun je ook een aantal modi instellen naar jouw smaak of het (tijdelijk) uitzetten.Keukenboer schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 17:39:
[...]
Mag ik vragen hoe jouw ambilight beleving is bij 8 cm afstand tot aan muur? Philips adviseert bij ophangen aan muur max 15 cm (lekker vaag) maar als je de OLED neerzet dan een afstand van 20 tot 25 cm.In het algemeen geldt, hoe verder van de muur hoe beter de ambilight beleving. Maar ja, dan werkt de ATMOS van de Samsung HW Q90R weer niet....
Overigens heb ik met de Citation 700 ook wat lopen experimenteren met afstand tot de muur, plaats op het houten meubel en calibratie. Daar zul je met de Q90R wat meer mogelijkheden hebben qua finetuning.
[ Voor 3% gewijzigd door Fazer013 op 15-07-2020 08:36 ]
Nu ik mij een beetje heb verdiept in de 2020 soundbars blijkt dat er geen een is met de volledige HDMI 2.1 specificatie. Dus als je straks bijvoorbeeld de PS5 op de lg sn11rg aansluit dan laat de soundbar geen VRR en ALLM door naar de GX Oled. Dit vind ik echt een enorme dealbreaker. Is er geen mogelijkheid om de PS5 aan te sluiten op de GX en dan via eARC het geluid naar de soundbar te laten lopen?
Ik heb mogelijk interesse in een soundbar, voor mijn LG 55" C9 oled tv.
Daarbij denk ik aan de '8' serie Soundbar van LG.
Ik zie de SL8YG voorbij komen maar er wordt ook gesproken over de DSN8YG.
Wat is het verschil? Ik kom daar helaas niet uit in mijn google-zoekslagen...
Ook de officiële LG vergelijkingssite begrijp ik eigenlijk niet:
https://www.lg.com/nl/audio/lg-SL8YG?returnFlag=Y
en
https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn8yg?returnFlag=Y
Ik zie de SL8YG voorbij komen maar er wordt ook gesproken over de DSN8YG.
Wat is het verschil? Ik kom daar helaas niet uit in mijn google-zoekslagen...
Ook de officiële LG vergelijkingssite begrijp ik eigenlijk niet:
https://www.lg.com/nl/audio/lg-SL8YG?returnFlag=Y
en
https://www.lg.com/nl/audio/lg-dsn8yg?returnFlag=Y
De DSN8YG is het nieuwe 2020 model en de SL8YG is het oude model.Allewijn schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 15:40:
Ik zie de SL8YG voorbij komen maar er wordt ook gesproken over de DSN8YG. Wat is het verschil?
Hier kun je een uitgebreide review over de DSN8YG lezen: https://www.homecinemamag...et-ai-en-kamerkalibratie/
@DON PAPA Dankjewel, maar wat is het TECHNISCHE verschil?
Er is nml nog al een prijs verschil... SL circa 399, - en de DSN 699,- waarbij die laatste bijna nergens te vinden lijkt...
Er is nml nog al een prijs verschil... SL circa 399, - en de DSN 699,- waarbij die laatste bijna nergens te vinden lijkt...
Wat ik zo snel kan vinden:Allewijn schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:07:
@DON PAPA Dankjewel, maar wat is het TECHNISCHE verschil?
SL8YG
Inputs
1 x HDMI 2.0
1 x Optical TOSLINK
Outputs
1 x HDMI 2.0 - ARC
Wireless Audio Protocols
Bluetooth, Chromecast
Bluetooth
4.2
Audio Decoding
DTS Digital Surround, DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, LPCM
Sampling Frequencies
Up to 96 kHz
HDMI Compliance
ARC, CEC
HDCP Compliance
HDCP 2.2
Supported File Formats
AAC, FLAC, LPCM, MP3, OGG, WAV, WMA
Power Consumption
39.4 W (Soundbar)
36 W (Subwoofer)
< 0.5 W (Soundbar, Subwoofer, Standby)
SN8YG
Inputs
1 x HDMI 2.1
1 x Optical TOSLINK
Outputs
1 x HDMI 2.1 - eARC
Wireless Audio Protocols
Bluetooth, Chromecast, Wi-Fi
Bluetooth
5.0
Audio Decoding
DTS Digital Surround, DTS-HD, DTS:X, Dolby Atmos, Dolby Digital, Dolby Digital Plus, Dolby TrueHD, LPCM
Sampling Frequencies
Up to 96 kHz
HDMI Compliance
eARC
HDCP Compliance
HDCP 2.3
Supported File Formats
AAC, FLAC, LPCM, MP3, OGG, WAV
Power Consumption
45 W (Soundbar)
38 W (Subwoofer)
< 0.5 W (Soundbar, Subwoofer, Standby)
[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 16-07-2020 18:43 ]
Dankjewel. Nu wordt het me al een stuk duidelijker. E-arc/hdmi 2.0 VS 2.1 lijkt me dus het grootste verschil...?
Maar bij de specs van de SL zie ik in jouw lijst niks over over chromecast, maar dat + Google assistent zit er toch ook gewoon op meen ik?
Maar bij de specs van de SL zie ik in jouw lijst niks over over chromecast, maar dat + Google assistent zit er toch ook gewoon op meen ik?
ja klopt, heb het aangepast, had deze gegevens even snel gevonden via Google en niet gecontroleerd
Reuze bedankt. Helemaal duidelijk nu. Even voor mezelf nu gaan uitvogelen of het 300 euro verschil waard gaat zijn op mijn LG C9 Oled...
Ik heb nu een paar maanden de LG SL10YG en LGSPK8 in huis; soundbar werkt perfect en geluid is goed te noemen; alleen de rear-speakers vind ik nog niet echt van goede kwaliteit; soms is het geluid bijna niet te merken ondanks met de instellingen spelen.
Nou was ik benieuwd of het verschil kan maken wanneer er andere kabels er aan vast maak dan die standaard meegeleverd worden? Zodat het qua kwaliteit / volume beter wordt.
Nou was ik benieuwd of het verschil kan maken wanneer er andere kabels er aan vast maak dan die standaard meegeleverd worden? Zodat het qua kwaliteit / volume beter wordt.
Rupsen, Rapsen.
Ik heb ook de SPK8(S) en heb er geen klachten over, maar dat is met een oudere model soundbar (SK9Y) en volgens mij werkte het eerst daar ook niet zo lekker mee tot er een software update kwam. Heb je gekeken of er een update beschikbaar is voor je soundbar?Metian schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:30:
Ik heb nu een paar maanden de LG SL10YG en LGSPK8 in huis; soundbar werkt perfect en geluid is goed te noemen; alleen de rear-speakers vind ik nog niet echt van goede kwaliteit; soms is het geluid bijna niet te merken ondanks met de instellingen spelen.
Goedemorgen,
Ik ben me aan het orienteren voor een soundbar (mogelijk met rears) maar ben een beetje in dubio.
Ik kan via werk met een kortingscode bijv bij JBL bestellen en mijn oog daarbij is gevallen op de 5.1 surround.
Ik twijfel alleen hoe goed dit zal werken, reden is namelijk dat de zithoek waar de bar komt aan een zijde open is.
De hoek is zo ingericht dat op Noord de tv hangt (lg c8), op west een muur/raam zit, de bank op zuid staat en de oostzijde is daarbij dus open. We zitten ongeveer 3 meter van de tv.
Ik wil graag niet meer dan 500e uitgeven. Als opties kan ik dan (tweedehands) een LG met rears kopen (bijv de sl8yg), de bar 5.1 of bijv de 5.1 surround van jbl.
Wat denken jullie wat de beste ‘bang for bucks’ is?
Ik ben me aan het orienteren voor een soundbar (mogelijk met rears) maar ben een beetje in dubio.
Ik kan via werk met een kortingscode bijv bij JBL bestellen en mijn oog daarbij is gevallen op de 5.1 surround.
Ik twijfel alleen hoe goed dit zal werken, reden is namelijk dat de zithoek waar de bar komt aan een zijde open is.
De hoek is zo ingericht dat op Noord de tv hangt (lg c8), op west een muur/raam zit, de bank op zuid staat en de oostzijde is daarbij dus open. We zitten ongeveer 3 meter van de tv.
Ik wil graag niet meer dan 500e uitgeven. Als opties kan ik dan (tweedehands) een LG met rears kopen (bijv de sl8yg), de bar 5.1 of bijv de 5.1 surround van jbl.
Wat denken jullie wat de beste ‘bang for bucks’ is?
@DON PAPA welke instelling is dat dan? Bedoel je hier de surround mode voor de achterspeakers? Ik heb de LG DSN11RG sinds kort ook en ben nog zoekende naar de beste modus en instelingen.DON PAPA schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Ja zo heb ik mijn LG DSN11RG ingesteld staan als ik via de Ziggo Nextbox gewoon TV kijk, vooral om inderdaad de verstaanbaarheid bij talkshows.
En kijk je gewone tv via Ziggo Next op movie of een andere stand? Misschien AI Sound?
Ja ik heb op de Nextbox Dolby Audio uitgeschakeld (dan loopt ook het beeld/geluid tenminste gelijk), en in de LG WiFi speaker app heb ik surround mode aan voor de achterspeakers.Wreckerrm schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:35:
[...]
welke instelling is dat dan? Bedoel je hier de surround mode voor de achterspeakers? Ik heb de LG DSN11RG sinds kort ook en ben nog zoekende naar de beste modus en instelingen.
En kijk je gewone tv via Ziggo Next op movie of een andere stand? Misschien AI Sound?
En ik gebruik voor tv kijken altijd AI Sound pro
Mijn Next heb ik op het volgen van de bron staan. Maar in jouw geval krijg je toch geen Dolby doorgegeven? Dan ben je dus afhankelijk van wat de Soundbar zelf voor surround maakt. Ik zal het ook eens proberen.DON PAPA schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 23:18:
[...]
Ja ik heb op de Nextbox Dolby Audio uitgeschakeld (dan loopt ook het beeld/geluid tenminste gelijk), en in de LG WiFi speaker app heb ik surround mode aan voor de achterspeakers.
En ik gebruik voor tv kijken altijd AI Sound pro
Klopt, maar dat heb ik liever dan dat het beeld/geluid niet gelijk loopt bij tv kijken via de Nextbox. Pas als Ziggo dat probleem heeft opgelost ga ik Dolby proberen op de NextboxWreckerrm schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:31:
[...]
Maar in jouw geval krijg je toch geen Dolby doorgegeven? Dan ben je dus afhankelijk van wat de Soundbar zelf voor surround maakt. Ik zal het ook eens proberen.
[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 22-07-2020 12:13 ]
Verkeerd
[ Voor 98% gewijzigd door Aggressor op 23-07-2020 13:54 ]
Ik ervaar met de Samsung HW q80r dat bij het afspelen van Dolby Vision content stemgeluid heel laag is. Iemand die dit ook heeft opgemerkt?
Aka You.SuCK or less confronting JoeZuCK. Played Return to castle Wolfenstein on a professional level and was within Team Netherlands. Steam: joezuck | PSN: JoeZuCK
Is er een reden dat de Bang & Olufsen Beosound Stage hier nooit wordt genoemd?
Deze is aan de dure kant (1500 EUR) maar heeft geen sub nodig volgens de reviews. Als je dat dan vergelijkt met een Sonos soundbar + wallmount + Sub is het goedkoper..
Verder heeft de Stage Dolby Atmos, Airplay 2 etc dus technisch aardig compleet.
Deze is aan de dure kant (1500 EUR) maar heeft geen sub nodig volgens de reviews. Als je dat dan vergelijkt met een Sonos soundbar + wallmount + Sub is het goedkoper..
[ Voor 4% gewijzigd door Laros88 op 23-07-2020 12:50 ]
kan iemand mij snel helpen? ik wil sounbar van sony bestellen. (omdat ik ook een sony tv heb)
k twijfel tussen de pricewatch: Sony HT-G700 en pricewatch: Sony HT-ZF9.
Ik ga [b[geen[/b] rear speakers gebruiken. Ik heb hier geen ruimte voor.
Alleen de soundbar en sub.
De g700 kan ik voor +- 375 krijgen.
En de zf9 voor 575. En dan 100 cashback of de speakers erbij nemen en los verkopen... En voor 175? Dan kom ik rond de 400 uit..
Welke zullen beter klinken met alleen de sub en bar.
De zf9 waren in het begin stukken duurder, en de g700 zijn weer nieuwer...
En de zf9 voor 575. En dan 100 cashback of de speakers erbij nemen en los verkopen... En voor 175? Dan kom ik rond de 400 uit..
Geluid is ook vaak een persoonlijke smaak, waarom ga je niet eerst eens in de winkel luisteren naar deze twee soundbars.Aggressor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:46:
kan iemand mij snel helpen? ik wil sounbar van sony bestellen. (omdat ik ook een sony tv heb)
Heb ik gedaan.. Ik kon alleen naar de demo luisteren.....en het was druk in de winkel... Dus moeilijk...DON PAPA schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:52:
[...]
Geluid is ook vaak een persoonlijke smaak, waarom ga je niet eerst eens in de winkel luisteren naar deze twee soundbars.
Maar wat zou jij zeggen?
Dit is afhankelijk van jouw wensen.Aggressor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 12:46:
De HT-ZF9 biedt overall een betere geluidskwaliteit en beschikt over WiFi. Daarentegen presteert de HT-G700 beter op het gebied van virtueel surround, je moet hier natuurlijk wel een geschikte ruimte voor hebben.
Persoonlijk zou ik geluidskwaliteit altijd boven virtueel surround verkiezen.
@Freshouttheoven de bedankt. Scheelt het veel dan?
Voor rear speakers heb ik gewoon geen ruimte... Of kan ik ook de rear speakers naast de tv gebruiken als front speakers?
Voor rear speakers heb ik gewoon geen ruimte... Of kan ik ook de rear speakers naast de tv gebruiken als front speakers?
Dat vroeg ik me ook af. Lijkt best een aardig ding te zijn (t3 soundbar van het jaar) en B&O kennende zit het zowel qua afwerking als qua geluid meestal wel goed. Plus dat ik hem er persoonlijk ook nog eens een stuk beter uit vind zien dan de concurrenten, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.Laros88 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 12:33:
Is er een reden dat de Bang & Olufsen Beosound Stage hier nooit wordt genoemd?
C64 met datarecorder (Giana Sisters 4ever)
Daar zul je weinig aan hebben.Aggressor schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:02:
@Freshouttheoven de bedankt. Scheelt het veel dan?
Virtueel surround is eerder een gimmick bij soundbars zonder dedicated speakers die naar boven en de zijkanten gericht zijn. Persoonlijk zou ik in jouw situatie voor de ZF9 kiezen met cashback.
@Freshouttheoven de zf9 is bij Amazon 441.
En bij mm kan ik 17 cashback krijgen en nog 10 kortingscode..
Is dan 570..en 100 cashback is 470.
Of de speakers nemen voor hoeveel kan ik die los verkopen?
Ik twijfel nog 700 of zf9.
Ik zit er 3.5 meter vanaf
-edit-
Ik gebruik het alleen puur voor de tv.. Netflix. History channel... En ps4..
Dus geen muziek
En bij mm kan ik 17 cashback krijgen en nog 10 kortingscode..
Is dan 570..en 100 cashback is 470.
Of de speakers nemen voor hoeveel kan ik die los verkopen?
Ik twijfel nog 700 of zf9.
Ik zit er 3.5 meter vanaf
-edit-
Ik gebruik het alleen puur voor de tv.. Netflix. History channel... En ps4..
Dus geen muziek
[ Voor 17% gewijzigd door Aggressor op 24-07-2020 14:26 ]
Ik denk dat naamsbekendheid een grote rol hierin speelt in samenhang met het (te) prijzige imago/ 'vergane glorie'. Onlangs is er een nieuwe CEO aangesteld bij B&O die het merk iets wat anders wil positioneren in de markt, en daarnaast o.a. de naamsbekendheid weer wil vergroten.cornelisprul schreef op vrijdag 24 juli 2020 @ 14:08:
[...]
Dat vroeg ik me ook af. Lijkt best een aardig ding te zijn (t3 soundbar van het jaar) en B&O kennende zit het zowel qua afwerking als qua geluid meestal wel goed. Plus dat ik hem er persoonlijk ook nog eens een stuk beter uit vind zien dan de concurrenten, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk.