Ik ga even de schoolmeester uithangen.

Maar -- laat dat duidelijk wezen -- totaal niet tegen jou gericht, maar gewoon omdat het onderwerp me altijd fascineert. En dan duid ik op NVC: Non-Violent Communication. Even heel kort door de bocht: in NVC wordt je bijvoorbeeld geleerd geen verkapte waarde-oordelen te verbergen in een schijnbare observatie. Zoals in het volgende zinnetje:
"Zij is verdrietig, want hij heeft haar verraden."
Dat is niet alleen maar een observatie, want 'verraden' behelst al een waarde-oordeel over de motieven van 'hem' (een
evaluatie, dus).
In jouw concrete voorbeeld is 'hoezo stemming maken' een duidelijk waarde-oordeel. Immers, hij kan ook gewoon vinden dat organisaties die eerst alleen maar maatschappelijk betrokken lijken te zijn, wel eens een stapje te ver gaan. En er zullen vast mensen zijn die vinden dat hetgeen Anonymous doet
nu al terrorisme is. Maar op het moment dat je zijn mening ''stemmingmakerij' noemt, maak je geen objectieve observatie, maar een (negatieve) evaluatie van zijn motieven. En vanaf dan verloopt de discussie zelden nog lekker.

Als dat wel stemmingmakerij is, hoe zou ik dat dan zo kunnen zeggen dat niet sommige mensen vinden dat dat op de man spelen is?
Het is eerlijk gezegd eigenlijk altijd gewoon het handigste dat soort kwalificaties wellicht wel te denken, maar niet op te
schrijven.
Overigens is een waarde-oordeel op zich prima, maar werkt veel beter (= minder aanstootgevend) wanneer je het op jezelf betrekt. Dus zoiets van:
"Ik ga mezelf in ieder geval niet onnodig bang maken met de gedachte dat Anonymous wellicht ooit de terroristische RAF toer opgaat, want ik denk dat dat wel losloopt."
Prima NVC zin, drukt precies uit dat je niets ziet in stemmingmakerij, maar kwetst de ander op geen enkele manier.
i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW