MaDLiVe schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:58:
Nice, ook voor medewerkers van universiteiten is deze tablet nu beschikbaar. Heb me redelijk goed ingelezen en desondanks dat de surface RT maar een tegra t30 heeft op 1.3ghz blijft het me verbazen hoe soepel het geheel loopt. Ik heb momenteel een nexus 7 32gb/3g maar dit is ook een mooi tablet zeg voorde native office support ziet er geweldig uit. Echter is de matige app library en het gesloten karakter van de tablet een flink minpunt. Ik gebruik met tablet bijvoorbeeld ook om de thermostaat/logitech squeezebox en tv (philips) mee te bedienen en daar zijn geen goeie vervangers voor onder RT. Ook heb ik het gevoel dat microsoft support voor de familie snel gaat laten vallen. Met het zuiniger worden van x86 hardware denk ik niet dat er binnen de windows familie plek is voor een RT platform. Als laatste minpunt is het mis of meer gedwongen worden om alle microsoftware services te gebruiken. Ik zit momenteel diep in de google surfaces en daar blijkt mede door de slechte relatie ms/google ook weinig gemeenschappelijke grond te vinden.
Jammer, want de surface RT is een prachtig apparaat alleen denk ik dat ik tegen teveel zaken ga aanlopen die ik op mijn android tablet wel kan, dit heeft alles te maken met het feit dat er mondjesmaat voor wordt ontwikkeld.
Ik snap je onzekerheden zeker. Surface en windows RT zijn redelijk nieuwe producten en er waren in het begin problemen. Maar inmiddels is het platform aanzienlijk verbetered met bijna wekelijks updates. Microsoft heeft zelf beloftes gemaakt dat ze de surface RT zullen ondersteunen tot 2017, wees maar niet bang dat ze het zomaar opgeven. Hun windows store is niet alleen RT gebonden, maar heeft compatibiliteit met alle windows 8 en toekomstige windows versies.. Zelfs de nieuwe xbox zal windows 8 store ondersteunen, ontwikkelaars zullen zo'n aantrekkelijk platform niet lang vermijden. Er zijn inmiddels 100000 apps beschikbaar en dat in nog niet eens een jaar tijd, het aantal apps groeit steeds sneller. Nieuwe apps zullen ook RT ondersteunen, ook al zal RT niet zo populair blijken. De apps die je zelf zocht blijken gewoon op de apps store te staan.
De nexus 7 is een heel mooi apparaat voor een ontzettend lage prijs, maar qua hardware kan een surface nog steeds aantrekelijk zijn. Zo heb je de beschikking van een usb poort, SD slot, kickstand en micro hdmi, iets wat de nexus niet heeft. Een toetsenbord en office maakt het een van de meer productieve tablets. Zo gebruikte ik het bijvoorbeeld om in de trein een videocollege te kijken op mijn surface terwijl ik met multitasking ernaast met word aantekeningen maakte, je kan dit soort dingen natuurlijk met een laptop doen, maar qua portabiliteit en batterijleven heb je de beste van twee werelden. Ben je klaar dan klap je hem dicht en gaat hij in standbye en meteen in je tas. Terwijl je met een laptop eerst je data moet opslaan, wachten tot hij afgesloten is zodat hij niet oververhit raakt in je tas of met standby je binnen een uur een lege batterij hebt. Dit is natuurlijk maar een anecdote van mijn eigen gebruikswijze en kan sterk verschillen van jouw eigen, maar je hoeft niet te twijfelen aan productiviteit.
Ik weet niet wat voor services of apps je gebruikt, maar je moet je beseffen dat als je ondersteuning in apps mist je altijd nog gebruik kan maken van een volledige webbrowser IE10 en je gewoon websites kunt pinnen op je startscherm. Binnenkort komt ook 8.1 uit met heel wat verbeteringen en nieuwe apps, dus nu is een uitstekende moment om een surface te overwegen vooral met deze ctie