Vandaag is het weer bar en boos op mijn Surface RT tablet.
Eerst krijg ik tijdens het kijken van een embedded filmpje (dat spontaan stopt) een melding dat er te weinig opslagcapaciteit over is op mijn tablet (namelijk 0MB!), en dat ik daarom apps moet gaan verwijderen.
Dat van die capaciteit kon ook wel kloppen, ik merkte al een tijdje dat verschillende apps erg sloom opstarten. Daarnaast heb ik in de Metro-browser zeker zo'n 100 tabs openstaan.
Vervolgens open ik een lijstje waarin per app staat aangegeven hoeveel ruimte hij inneemt. Er zat een app bij genaamd Appex huppeldepup van meer dan 4GB! Omdat de naam me niet direct iets zei heb ik die niet meteen verwijderd. Wel verwijderde ik een paar honderd MB aan spellen die ik toch nooit speel. Maar daarna bleek in de Metro modus dat ik verschillende tegels kwijt ben geraakt (o.a. Weer, Social, Skype, Games, Videos, Reizen, Gezondheid), waaronder ook de belangrijkste, namelijk mijn standaard Metro mail-app. Ik heb die beslist niet verwijderd, maar hij is wel verdwenen. Ik probeer om hem opnieuw te installeren vanuit de store, maar dat lukt niet - hoewel de store aangeeft dat ik hem heb geinstalleerd. Ik heb overigens nog steeds maar 500MB aan ruimte over (van in totaal 27GB). Dat is ook raar, want ik heb voor hooguit 200MB aan apps geinstalleerd staan, geen foto's of video's gemaakt, en slechts enkele tientallen Word documenten (ook geen Excel of Powerpoint bestanden).
(Wel is de Desktop versie van Outlook2013 nog beschikbaar, maar die gebruikte ik nooit.) Verder werd me nog gevraagd opnieuw mijn paswoord in te voeren voor mijn MS account.
En net voordat dit allemaal begon kreeg ik bij het bekijken van mijn hotmail/outlook account op mijn PC een melding van Microsoft dat er sinds vandaag een nieuwe privacy instelling actief is en dat ze daarnaast ook hun service voorwaarden hebben aangepast. Of mijn storing hier iets mee te maken heeft weet ik niet, maar ik baal er wel van.
Verder heb ik vanochtend ook nog een MP4 video proberen af te spelen (van slechts 1 seconde) wat niet lukte, omdat de tablet aangeeft niet met dit bestandstype om te kunnen gaan. Dat bestand heb ik minuten later handmatig opgezocht en verwijderd. Misschien dat dat er mee te maken heeft gehad?
[
Voor 22% gewijzigd door
choogen op 14-09-2016 14:55
]