Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17:09
Ik zit ondertussen op 4.5 Ghz en volgens CPU-Z is mijn voltage 1.392 V, maar in BIOS heb ik dit manueel op 1.415 gezet. Nu haal ik 75 socket en 55 core en door die hoge socket temp begint mijn cpu terug te klokken naar 1.4 Ghz tot hij weer 70 graden is.

Idle zit ik rond de 38 graden met ambient van 22 graden ongeveer (verwarming staat lekker hoog :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Heb je een push and pull op je rad of enkel maar aan 1 zijde koelers?
Ik raad wel aan je VRM's te koelen met een fannetje erop gericht,dat voorkomt ook throttle meestal.

[ Voor 42% gewijzigd door Speedy-J op 11-12-2013 19:34 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Push pull :) De H75 komt met 2 fans in de doos. Ik heb geen klein fannetje om de vrm te koelen. Ik heb al geprobeerd om een 120 mm erop te richten, maar daardoor blies die tegelijk ook warme lucht die langs de radiator binnenkomt (corsair raadt aan om deze als intake te gebruiken) tegen de pomp aan waardoor mijn core temps met 5-6 graden stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvanOsch
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-09 15:27
Ik ga proberen nog wat extra performance eruit te persen. Kwa koeling heb ik twee 140mm fans boven mijn moederbord zitten. Op mijn H55 van Corsair twee 120mm fans in een push/pull configuratie.

[ Voor 48% gewijzigd door BvanOsch op 11-12-2013 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Linus_BE schreef op woensdag 11 december 2013 @ 19:44:
Push pull :) De H75 komt met 2 fans in de doos. Ik heb geen klein fannetje om de vrm te koelen. Ik heb al geprobeerd om een 120 mm erop te richten, maar daardoor blies die tegelijk ook warme lucht die langs de radiator binnenkomt (corsair raadt aan om deze als intake te gebruiken) tegen de pomp aan waardoor mijn core temps met 5-6 graden stijgen.
Oja, jij had me ge-pm'd :P
Is de H75 niet die dunne radiator?
Ik moet namelijk moeite doen om mijn socket boven de 65 te krijgen op 1.5V en 4.6Ghz icm een H80i met Artic Silver 5. Core komt dan niet boven de 55.

Trouwens, welke fanspeed draai jij? Ik draai altijd op 500-600 toeren push-pull.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Dat is die dunne ja. Dat zijn temperaturen met de fans op 100% = 2000 RPM = straaljager. Ik ga hoogstwaarschijnlijk ook een H80i kopen en betere koelpasta. Nemen ze een cpu koeler terug in de winkel zonder de standaard koelpasta? Net gebeld met mycom en ze wisten het niet omdat het als een zegel beschouwd kan worden. Ik wil niet een nieuwe koeler bestellen en de oude niet kwijt geraken :) En ik zit nog binnen de 14 dagen retourperiode van mycom.

edit: Morgen ga ik eens langs bij Mycom Leuven en indien ze hem terugnemen, koop ik daar een H80i :) Kost maar 8 euro meer dan een H75.

[ Voor 13% gewijzigd door Linus_BE op 11-12-2013 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:54

tijmeng

Panasonic 7J

mm ik krijg mn Athlon 760K niet echt tot astronomische hoogtes. Standaard gaat deze cpu op 3,8Ghz met een turbo op 4,1. Intern verschilt de cpu niet veel van de 6800K (zonder gpu dan en iets lager geklokt). Deze komt in reviews makkelijk naar de 4,8Ghz.

Mn 760K zit onder een Hyper 212 op een A88X gigabyte mobo. Bios revisie F1 leek het beter te doen dan F4. Ik heb gewoon teveel last van Throttling. De cpu klokt zichzelf terug omdat deze te "warm" wordt. Heb alle opties qua APM, C&C, C6, Turbo etc uitgezet in de bios. In win8 staat power management op 100%.

CPU komt ook niet boven de 56 graden uit (gemeten met easytune direct vanuit bios) en toch klokt de cpu zichzelf terug.

Heb voor mezelf het volgende als doel gesteld:

-Stabiel in Prime95 voor minstens een uur
-Cinebench 11.5 en 15 kunnen doorlopen op 100% CPU zonder dat deze zichzelf terugklokt.

Stock doet Cinebench 11.5 een score van 3,21, als ik de eerste eis laat varen haal ik 3,81 op BLCK 104mhz, multiplier 44, Vcore + 0,030V en VcoreLL op standaard. Echter wil Prime95 dan niet. Geheugen op 1600, 1866 of 2133 maakt niet uit. et ik VcoreLL op medium dan blijft prime stabiel maar throttled de cpu wel in cinebench wat lijdt tot een lagere score (3,54).

Ik heb het idee dat er nog veel meer uit deze cpu te halen valt alleen dat door de cpu throttling het er niet uit komt. CPU blijft koud zat maar klokt zich toch terug, zelfs met alle mogelijke opties die dit kunnen veroorzaken op disabled.

Momenteel zit ik nu op BLCK 103, Multi 43, +0,018, VcLL medium en ram op 2133. Dat is uren stabiel en geeft een cinebench score van 3,73. Opzich heb ik er vrede mee, maar ik zou er graag veel meer uit halen (een 6800K op 4,8Ghz gaat over de 4,00 in cinebench).

Mis ik iets qua opties wat nog invloed kan hebben op het throttlen? Mn temps vallen mee en toch klokt het zaakje zichzelf terug. Koeling van de VRM's misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ondertussen een H80i geïnstalleerd en werkt goed! Op dezelfde instellingen als met mijn H75 haal ik 10 graden minder op de core en 6 op de socket. Mijn cpu klokt zichzelf wel nog altijd terug ondanks dat de temperaturen binnen de veilige waardes liggen. Mijn VRM's krijgen wel zo goed als geen airflow over zich heen. Mijn H80i bedekt ze helemaal dus ik weet niet hoe ik het kan oplossen. Zou een fan erboven als intake helpen? Mijn H80i is ook intake en ik heb bovenaan voorlopig 1 exhaust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

@tijmeng
Je kan inderdaad proberen je VRM's te koelen ,anders zou ik het ook niet weten gezien de dingen die je al geprobeerd heb.
@Linus_BE
Je kan idd proberen die fan als intake te gebruiken zodat je VRM's een beetje meer airflo hebben,is het niet mogelijk een fannetje links aan je waterblok te monteren?

[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-J op 15-12-2013 19:43 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik heb ondertussen een fan erboven gezet en het probleem lijkt verholpen :) Het was wel krap in mijn Carbide 300r, maar mits enige motivatie is het toch gelukt :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik coretemp eens, die meet de sensoren in de cores direct ipv 1 of andere sensor onder de socket.

56 graden en dan nog terugschakelen klopt niet. Dan heb je een instelling niet goed staan ofzo. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12-09 11:00
hallo,

Ik had een vraagje wat betreft mijn overclock.
ten eerste mijn specs:

amd thuban x6 1090t @ 4Ghz 1,45Volt
cpu nb @ 2600Mhz 1,225Volt
HT link @ 2400Mhz
corsair H100i koeler
2x4 kingston valueram 1333 stock
gigabyte ga 970a-ud3 1.2 rev.
sapphire 7870XT stock
corsair tx650 watt

c1e, cool n quiet, turbo staat allemaal op disabled.

Nu viel mij op dat de clocksnelheid soms voor een seconde verspringt. Ik was te laat met prntscrn maar de laagste waarde was 8,3mhz. Ik zag ook 13,2mhz langskomen. Intelburntest kachelt gewoon rustig door en de scores laten geen abnormale waardes zien als dat gebeurt. screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/dafuqtmb.jpg

Ik heb begrepen dat fsb spread spectrum en pci spread spectrum eventueel kan zijn. Maar deze vind ik niet terug in het bios. Enige wat ik vond was als ik ctrl+f1 indruk dan komt er een extra kopje bij waar southbridge spread spectrum optie staat, deze was disabled.
Mijn vraag is of dit idd aan de spread spectrum ligt? Of is dit een teken dat de boel instabiel is. wPrime 1024M gedraaid zonder problemen, intelburntest gaf ook geen fouten. Ik ben nu met Prime95 op blend bezig en, so far, ook daar geen problemen, maar die moet nog minstens 2 en half uur draaien. bvd.

Het is voor mij de eerste keer dat ik zo uitgebreid bezig ben met overclocken van een cpu, dus snap dat de vraag misschien "dom" kan zijn ;)

edit: thumbnail faal gefixt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je bedoelt dat je clockspeed afgelezen met cpuz 8,3mhz of 13,2mhz van je totale clockspeed afhaalt? Dat je dus of 4016mhz of 4011mhz afleest?

In dat geval kan het te maken hebben met het ophalen van je bios realtime clock enzo zit met een refreshrate issue..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Excuus voor de onduidelijkheid, ik had er misschien een rode lijn omheen moeten zetten, maar als je bij HWinfo op het screenshot kijkt bij minimum tabel is de laagste waarde nog te zien. Hij geeft letterlijk een clocksnelheid van 8,3Mhz weer (alsof het een oude 8bit cpu is). De cpu NB trouwens ook. dit duurt een seconde, en dan is het weer 4027Mhz (en die fluctueert inderdaad ook, tussen de 4014 en de 4027Mhz). Intelburntest ging dus wel gewoon door, die bleef niet hangen of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of je hebt apm nog aanstaan in je bios, die een puls geeft dat het zachter moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:01:
Of je hebt apm nog aanstaan in je bios, die een puls geeft dat het zachter moet..
Ik heb even de 3 uur prime95 test afgewacht, de minimum waarde in HWinfo is nu 8,1 dus het is minstens 1 keer weer gebeurd. Prime95 gestopt (0 erors en 0 warnings) en naar bios gegaan, maar geen apm optie te vinden. dat terwijl de online manual wel degelijk zo een optie noemt onder c1e en CnQ. Maar er zijn dus 2 revisies met de oldschool bios en tig bios versies. Ik voel er weinig voor om al die biosversies te gaan proberen.

Ik draai nu een hci memtest, en daarna nog een langere prime95 run. Als alles geen errors geeft of freezes zijn loijkt het me veilig om te zeggen dat die 8,x Mhz waardes gewoon foutjes zijn in het aflezen?

had ik maar een beter mobo gekozen met uitgebreider bios...

edit:
Ik denk dat je toch gelijk hebt, bij een coretemperatuur van ongeveer 42/43 clockt hij omlaag. Ik snap er nisk van, 43 graden, dat is nog lang geen 62. Ik weet dat de coretemp niet helemaal klopt maar een afwijking van 20 graden lijkt me wel erg extreem.

Ik heb een instelling gevonden die iets in de trant van thermal protection heet in bios. Zou ik die uit zetten? In HWinfo had ik 43 op coretemp, en bij de cpu temp had ik 45 graden. Zou Temperature 3 ook een cpu sensor zijn? die zat nog 10 graden hoger (screenshot van vorige post). Ik was in de veronderstelling dat ik ruim onder de thermische grenzen zit :?

[ Voor 25% gewijzigd door earvaag op 17-01-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Temp 3 is je nb en je motherboard,(Southbridge) is 22c. Je kunt kijken wanneer je thermal protection hebt uitstaan of dat een oplossing biedt..

Vaak is het met dit soort verschijnselen de blik op energiefuncties bekijken..Anders na een prime95 run je log bekijken welke HWinfo parst, je kunt dan exact zien of je clockspeed dan terug word geclocked en hoe lang.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-09 15:12

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Wat zijn veilige voltages voor een FX8320? Zit al 8 jaar in de overclock wereld en heb al een paar maanden mijn FX8320 op 1.5V lopen en 4.8Ghz icm een H80i en Artic Silver 5, temps heb ik nog nooit boven 60 gezien.

Temp 3 is dus de VRM? Die wordt wel 75 graden namelijk, waar de cpu 55 wordt bij Prime 95. Ik zal er eens een kleine 80MM fan opzetten.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Goed om te weten, de temps van de cpu zijn dus gewoon prima.

Ik heb de thermal protection uitgeschakelt en prime gaan draaien met logging aan. Nu zakt de frequentie inderdaad niet meer in, dat deed het hem dus. Maar nu gebeurt er wat anders, na ongeveer 20 minuten p95. Ik hoor een pieptoon en dan zakt de temperatuur 10 graden in ongeveer 7 seconden waarna het weer op temperatuur komt. Cpu voltage gaat ook een stapje omlaag, daarna gebeurt het steeds vaker dat er een piep te horen is en dus temperatuur daalt en voltage fluctueert. Er is dus iets wat te heet word, maar niet de cpu. core cpu 40,3 en moederbord cpu 43, temp3 52. (ik bedoel trouwens geen speaker piepje, die heb ik niet aangesloten).
Nu denk ik dat de VRM's dus te heet worden. Ziet er naar uit dat ik de 4Ghz wel kan vergeten met dit bord :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik krijg deze bsod als ik linx laat lopen na ongeveer 3 minuten: SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION 0x0000003b. Als ik deze code google, lijkt het alsof het iets met de drivers van mijn gpu te maken heeft. Is er een oplossing hiervoor? Ik heb de laatste nvidia drivers geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
@linus_BE

Ben je overclock op cpu aan het testen? als ik BSOD krijg dan is dat meestal een teken dat het voltage een piel omhoog moet.

Ik ben de hele dag bezig geweest met m'n overclock. Ik word er niet wijs uit :'( .
Ik heb om te beginnen een fan geplaatst die op het cpu gebied blaast, er zit op de vrm's gewoon een heatsink.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/IMG20140118143941thumb.jpg

Ik heb de thermal protection weer aangezet, en bij alles boven de 3,9Ghz en 1,375 Volt geeft throtlle. Bij de cpu/nb geeft alles boven de 2,6Ghz en 1,200 Volt (bij een cpu overclock van 3,9Ghz en 1,375 Volt) ook throttle. Temperaturen van cpu blijven gewoon erg laag met m'n corsair h100i.
Ik snap er geen bal van, dit is wel erg karig qua speelruimte! Het moderbord heeft gewoon 8+2 fases, die zou het toch makkelijk aan moeten kunnen. Hoe wil die anders ooit een FX8350 draaien.

ik draai nu dit:

cpu 3900Mhz @ 1,375 Volt
cpu nb 2600 @ 1,200 Volt
ht link stock

En ik zie alweer dat er gethrottled is in HWinfo onder p95 blend dus het zootje zal nog lager moeten :F .

Zou het nog nut hebben van die VRM koelers van thermalright aan te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik mis het plaatje van je voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:52:
Ik mis het plaatje van je voeding.
Daar had ik helemaal niet aan gedacht, het is een corsair tx650. De wat oudere versie zonder bronze certifikaat. Misschien dat die het Inderdaad is die het niet trekt. Dat zou wel balen zijn, ik heb verder geen betere voeding liggen. Ik had zelf een beetje dit rekensommetje gemaakt en dacht dat ik wel goed zou zitten:
200 watt oc cpu
150 Watt vidkaart
Rest 100/150 watt
Samen 500, ruim onder max, en in reviews leek deze het goed te doen als die gepushd word tot de max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo kan je het niet optellen.

Totale wattage is niet van toepassing wanneer je veelal gebruik maakt van de 12V rails. Die zijn bij een videokaart en processor het meest belangrijk.

Totale wattage is 3.3V, 5V en 12V samen bij elkaar. Niet 12V alleen. :)

Test maar met zo min mogelijk randappatuur, externe schijven, eigenlijk alles dat prik afneemt van je voeding. Als je die problemen dan niet hebt dan is het zo goed als.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 01:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
earvaag schreef op zondag 19 januari 2014 @ 00:46:
@linus_BE

Ben je overclock op cpu aan het testen? als ik BSOD krijg dan is dat meestal een teken dat het voltage een piel omhoog moet.
Ja ik ben aan het overclocken, maar met het voltage een paar stappen lager gaf linx gewoon een error na een paar minuten. Nu is het een bsod en soms crasht mijn gpu driver ook waardoor het scherm even zwart wordt. Dit is enkel tijdens linx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@earvaag, open hwmonitor eens, en stress eens vol met prime95. Als je ziet dat je voltslijnen inzakken, zou ik dus ook richting psu kijken.

@Linus_BE

De volle AMD ccc driverpack wil nog niet zeggen dat je ook de sb drivers hebt geinstalleerd. Deze zit nl. niet in de ccc-pack en moet los worden opgehaalt en geinstalleerd.

De sb regelt je sata poorten dus je hdd. Tijdens een Linx-run schrijft Linx pagina's richting je hdd en zonder de sb drivers geinstalleerd kan een schrijven, adresseren van de pagina's richting hdd fout gaan waardoor je wellicht je bsod met de drivermelding krijgt.

Controlleer je sb drivers daarom eens..

Edit: Ik zie dat je nvidia drivers geistalleerd hebt, je zou dus in jouw geval de amd chipsetdrivers moeten inzetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:21:
@earvaag, open hwmonitor eens, en stress eens vol met prime95. Als je ziet dat je voltslijnen inzakken, zou ik dus ook richting psu kijken.

@Linus_BE

De volle AMD ccc driverpack wil nog niet zeggen dat je ook de sb drivers hebt geinstalleerd. Deze zit nl. niet in de ccc-pack en moet los worden opgehaalt en geinstalleerd.

De sb regelt je sata poorten dus je hdd. Tijdens een Linx-run schrijft Linx pagina's richting je hdd en zonder de sb drivers geinstalleerd kan een schrijven, adresseren van de pagina's richting hdd fout gaan waardoor je wellicht je bsod met de drivermelding krijgt.

Controlleer je sb drivers daarom eens..

Edit: Ik zie dat je nvidia drivers geistalleerd hebt, je zou dus in jouw geval de amd chipsetdrivers moeten inzetten.
Ik heb de chipset drivers geïnstalleerd en daarna gaf Linx een normale error tijdens de stress test. Toen heb ik het voltage omhoog gedaan, maar toen kreeg ik terug dezelfde bsod. Tijdens prime95 krijg ik geen errors of bsod's. Dat mijn gpu driver crasht heb ik ook enkel tijdens Linx.

Ik zit op 4.6 Ghz en 1.48V met een FX-8320.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste overclockers,

Nou ben ik geïnteresseerd in overclocken, dus heb ik wat programma´s gedownload. CPU-Z, AMD Overdrive en HW Monitor. Nou hoor ik veel mensen zeggen dat je niet naar de temps van je cpu moet kijken in HW, maar naar de CPUTIN ofzo die bij je mobo staat. Het probleem is alleen, dat ik die niet kan vinden. Ben ik nou zo dom (zeer grote kans, ben beetje nieuw met overclocken) of is er wat anders aan de hand. Hier ff een screenshot zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: http://static.dyp.im/gyLFe9b29i/3efba634a54864aa72ce71b17e274d31.png

Moet ik hier naar nr.1 kijken of naar nr. 2? Alvast bedankt voor julie hulp!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Ik heb even mijn logs bekeken, eigenlijk is het het cpu voltage die het meest naar beneden gaat.

onder intelburntest

+12V idle 12,302 load 12,239 (12,117 met kombustor ook aan)
+5V idle 5,053 load 5,000
+3,3V idle 3,376 load 3,360
VBAT altijd strak op 3168
ram voltage fluctueert tussen 1,504 idle en 1,488 load

Cpu V ingesteld in bios op 1,475 bij 4000Mhz

idle 1,488, load eerst op 1,472, vervolgens zakt deze verder naar 1,456, met uitschieters naar 1,440.

Kan het ook de cpu voeding kabel zijn die brak is? De kabel zit zowat haaks ten opzichte van het stekkertje. Het is een krappe hoek en had bij het isntalleren in de nieuwe kast de kabel flink aangeduwd zodat deze paste.

Volgens deze info levert de voeding op +12 Volt, 52Ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Linus_BE schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:44:
[...]
Ik heb de chipset drivers geïnstalleerd en daarna gaf Linx een normale error tijdens de stress test. Toen heb ik het voltage omhoog gedaan, maar toen kreeg ik terug dezelfde bsod. Tijdens prime95 krijg ik geen errors of bsod's. Dat mijn gpu driver crasht heb ik ook enkel tijdens Linx.

Ik zit op 4.6 Ghz en 1.48V met een FX-8320.
Echt expliciet je sbdriver? Het lijkt een paging error, je nb voltage in je uefi een stapje omhoog? Je nb voltage omhoog is nl. als je noemt een elementair steungoed richting gpu wier zo een belasting minder als attitude krijgt..Kan hoor..

@earvaag, je kunt je psu anders eens testen op stabiiliteit met occt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:09:
[...]

Echt expliciet je sbdriver? Het lijkt een paging error, je nb voltage in je uefi een stapje omhoog? Je nb voltage omhoog is nl. als je noemt een elementair steungoed richting gpu wier zo een belasting minder als attitude krijgt..Kan hoor..

@earvaag, je kunt je psu anders eens testen op stabiiliteit met occt.
nb voltage omhoog doen heeft precies geholpen :) Maar linx gaf na 1 run een error en het cpu voltage omhoog doen is geen goed idee, want ik zit al aan 61 graden max. core temp. Toch bedankt voor de goede raad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is het je Corsair H80i wier wel helpt je chip zover te brengen maar nu een capaciteits definitie laat zien in de vorm van er niet verder de warmte mee te kunnen laten afvoeren. Wellicht een customloop, maar ja daar beslis jezelf maar over
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:03:
Beste overclockers,

Nou ben ik geïnteresseerd in overclocken, dus heb ik wat programma´s gedownload. CPU-Z, AMD Overdrive en HW Monitor. Nou hoor ik veel mensen zeggen dat je niet naar de temps van je cpu moet kijken in HW, maar naar de CPUTIN ofzo die bij je mobo staat. Het probleem is alleen, dat ik die niet kan vinden. Ben ik nou zo dom (zeer grote kans, ben beetje nieuw met overclocken) of is er wat anders aan de hand. Hier ff een screenshot zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel.
[afbeelding]

Moet ik hier naar nr.1 kijken of naar nr. 2? Alvast bedankt voor julie hulp!!!
Wat is je hardware? Moederbord, cpu, mem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn mobo is een Asus M5A78L-M/USB3
Mijn cpu is een AMD FX-6200 (stock koeler)
Mijn ram is 8GB dual channel 1333Mhz van G.Skill

Verder heb ik een 750W Combat Power voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niet van al al te hoge verwachtingen uitgaan, als je er een 200Mhz uit kan halen zonder hardware instabiliteit is dat veel.

Kijk eerst eens wat je temps zijn met alles op stock, Prime95 ofzo eens een half uur laten lopen.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn probleem is dat ik niet weet waar ik naar moet kijken... Er zijn een stuk of 6 temperatuursensoren, alleen ik weet niet welke ik moet kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
TMPIN0 is de cpu socket.
TMPIN1 is een algemene sensor voor het moederbord.
TMPIN2 is veel te hoog en klopt dus niet. Bij mijn mobo is dit ook zo en hier moet je dus niet naar kijken.

Package temp is de core temperatuur.

Aangezien je stock temps al vrij hoog zijn zou ik niet overclocken met je huidige koeler.

[ Voor 17% gewijzigd door Linus_BE op 19-01-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Linus_BE
Ik moet dus kijken naar TMPIN0 en Package? Overclocken was ik idd niet met deze stock koeler van plan nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik heb ook een Asus moederbord en daar werkt het zo :) TMPIN0 heet bij mij wel CPU in HWMonitor. Als je zeker wilt zijn zet je prime95 maar eens op en normaal zie je die temperaturen dan de hoogte in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

earvaag schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:04:

Cpu V ingesteld in bios op 1,475 bij 4000Mhz

idle 1,488, load eerst op 1,472, vervolgens zakt deze verder naar 1,456, met uitschieters naar 1,440.
http://www.overclock.net/...t-is-vdroop#post_10334580 > Daar staat wat nuttigs over je probleem, V-droop. Gezien je verschil maakt het niet zoveel uit. Ik zou eens kijken naar de voeding. Test eens met zo min mogelijk randapparatuur? Dus gewoon 1 schijf en meer niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Verwijderd schreef op zondag 19 januari 2014 @ 20:07:
[...]

http://www.overclock.net/...t-is-vdroop#post_10334580 > Daar staat wat nuttigs over je probleem, V-droop. Gezien je verschil maakt het niet zoveel uit. Ik zou eens kijken naar de voeding. Test eens met zo min mogelijk randapparatuur? Dus gewoon 1 schijf en meer niet?
Vandaag voor werk bezig geweest, dus ik kon niet testen. Morgen middag zal ik eens wat uren vrij maken, alles loskoppelen en kijken hoe het gaat. Ik ga ook nog een stuk zuinigere hd6850 videokaart erin steken (1 6pins stekker ipv 2 6pin stekkers voor de 7870XT).

Ik had vanmorgen wel even snel tien minuutjes occt psu test gedaan, en de cpu lijkt steeds even in te kakken, GPU blijft rustig frames braken. Verder geen anomaliën kunnen terugvinden in de testresults. Morgen maar weer testen dus.

scratch that, blijkbaar normaal die load drops. nieuwe testen gedraaid en gepost

[ Voor 8% gewijzigd door earvaag op 20-01-2014 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Linus_BE
Bedankt!!! Ik ga voor me verjaardag een waterkoeling setje vragen voor het overclocken. Dan kom ik de prestaties hier wel laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
ik vandaag eens wat testjes gedaan, ik weet alleen niet waar ik op moet letten. Ik zie dat de +5V VCCH gigantisch fluctueert vergeleken tussen stock en overclock. Ik heb trouwens mijn multimeter in een molex geprikt, 12 Volt was stabiel op 12.27/12.28 Volt.

Let op, plaatjes zijn 4,5MB groot!

cpu 4000Mhz 1,45 Volt sapphire 7870XT 10 minuten

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/occt%20psu%20test/cpu4000%401%2C457870XTthumb.jpg

cpu 4000Mhz 1,45 Volt sapphire 6850 met zoveel mogelijk ontkoppelt gaf een error

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/occt%20psu%20test/cpu4000%401%2C45hd6850thumb.jpg

cpu stock 3200 1,25 Volt sapphire 6850 met zoveel mogelijk ontkoppelt 10 minuten

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/occt%20psu%20test/cpu%2CstockHD6850thumb.jpg

Zou iemand er naar willen kijken? Ik weet zelf niet helemaal wat ik er van kan maken. Maar met alles ontkoppelt en met een mindere videokaart geeft hij in elk geval nogsteeds problemen dus.

edit: hah ja dat besefte ik mij ook ineens vanmiddag Lambo :P
Aangezien de rest van mijn systeem geen problemen geven, enkel de cpu. De thermal protection blijft maar ingrijpen, en tp uit geeft (verontrustende) problemen. Dan denk ik toch dat de vrm's te heet worden. De voeding blaast ook niet bijzonder hete lucht naar buiten. Mijn plan van aanval is een vrm koeler kopen van thermalright, 15 euro dus dat heb ik wel over voor een testje. kleine stock cpu koeler erop en kijken of dat wat doen. Eventueel andere headsinks op mobo eraf halen, en nieuwe pasta erop.
Mocht dat niet helpen gaat de voeding open en de fan testen/eventueel vervangen. Ik kon van buiten niet echt bijzonders zien qua stof ofzo, er zat altijd een stoffilter voor. En anders toch de voeding.

[ Voor 22% gewijzigd door earvaag op 20-01-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 09:58
De loaddrops worden in iedergeval veroorzaakt door je instellingen ;)

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/11910671/rest/oc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-09 03:48

two

Hoi,

Ik kom niet verder dan 4,5GHz op mijn A8-5600k.

Dit zjin mijn instellingen:

CPU Frequentie: x46 100MHz 4600MHz 1.45V (standaard 1.35)
Offset: +0V
CPU NB x13 200MHz 2600MHz (standaard NB vergeten)
CPU NB/GFx 1.3V (standaard 1.25)

Iemand nog een idee hoe er nog meer uit te persen valt?

Dit worden niet mijn 24/7 instellingen. Benieuwd hoe hoog die kan lopen.

Op een ASRock FM2A75 PRO4-M met Vengeance RAM.

[ Voor 27% gewijzigd door two op 21-01-2014 23:03 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Nou ik geef het op mannen.

Ik had de mosfet heatsink vervangen voor koper, ik heb de originele tegen de achterkant geplakt van het mobo waar de vrm's zitten (en allemachtig wat werd die heet, ouch). Wat kleine fans die er recht op blazen. Het leek goed te gaan, en intelburntest gaf voor het eerst zeer strakke gigaflops op 4Ghz en 2,8Ghz cpu/nb. Voltages werden ook beter vast gehouden. Maar na een tijdje primen begon er toch weer te throttlen. Het probleem bleef, het duurde alleen langer voordat het gebeurd. Blijkbaar is het dus gewoon een heethoofd. En aangezien er geen fx cpu's meer komen en am3(+) eol is vind ik een nieuw mobo verspilt geld.
Gisteren besloten om over te stappen op intel ;w , cpu en mobo knal ik v&a op als ik de boel vervangen heb.

Maar in elk geval bedankt voor de hulp allemaal, ik heb me wel vermaakt met al dat puzzelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20-10-2020
Hej ik heb ook een poging gedaan tot overclocken, me eerste keer.
Met een Asus M5A78L-M/USB3 mobo en de fx4300.
Met me domme kop op 250 busspeed gezet starte razendsnel op maar toen ik zag dat hij op 4,75ghz draaide schrok ik me rot hhahha.
Snel uitgezet op 220 gezet en draait nu op 4.18 volgens systeem van windows.
Mooi zat naar mijn idee. 30 minuten blend test van Prime 95 gedaan en CoreTemp zegt dat hij maximaal een temperatuur bereikt heeft van 68graden(tj.Max 83).
Het rare is dat bij CpuZ mijn corespeed 4290mhz aangeeft. Ik denk dat dit betrouwbaarder is ?
Ook tijdens de blendtest gaat hij soms terug naar 3.8 weet niet of dit normaal is.
Ik heb de OC gedaan gewoon in bios, jumperfree overclocking op manual, voltages heb ik automatisch gelaten.Unleashing mode enabled , advanced clock config op Auto gezet en Cool & quiet mode uit.

Edit: in energiebesparing heb ik een gebalanceerd schema met minimale processorsnelheid op 5%
cpuZ geeft nu wel constant 4289mhz aan op idle.
Komt dit door mijn bios-configuratie ? Zoja vind ik het wel raar dat het tijdens Prime95 wel soms terugschoot naar 3.8 zoals ik eerder vermeldde.

[ Voor 15% gewijzigd door nickster076 op 27-01-2014 18:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Je moet HWMonitor gebruiken voor AMD cpus. Je zou beter eens een overclock gids lezen want zomaar wat doen is geen goed idee. Je CPU die zichzelf terugklokt kan liggen aan een te hoge temperatuur want die Tj max klopt niet.

Edit: hier meer informatie: http://www.overclock.net/t/1340631/overclocking-my-fx-4300

[ Voor 16% gewijzigd door Linus_BE op 27-01-2014 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Linus_BE schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:49:
Je moet HWMonitor gebruiken voor AMD cpus. Je zou beter eens een overclock gids lezen want zomaar wat doen is geen goed idee. Je CPU die zichzelf terugklokt kan liggen aan een te hoge temperatuur want die Tj max klopt niet.

Edit: hier meer informatie: http://www.overclock.net/t/1340631/overclocking-my-fx-4300
Het ligt niet aan de temperatuur want het gebeurt al gelijk na 1 seconde als ik de test start bij 20celcius.
En bij idle clocked hij ook niet terug wat zeer energie verspillend is.
Ook werd aangeraden deze te disablen:
C1e
turboCore
C6 state
CPU spread spectrum
APM
Die ik niet heb in mijn bios ( APM niet zeker ) 8)7
Maar ik zal eens je link checken tnx.

[ Voor 13% gewijzigd door nickster076 op 27-01-2014 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17

Fordox

00101010

earvaag schreef op zondag 26 januari 2014 @ 13:37:
Nou ik geef het op mannen.

Ik had de mosfet heatsink vervangen voor koper, ik heb de originele tegen de achterkant geplakt van het mobo waar de vrm's zitten (en allemachtig wat werd die heet, ouch). Wat kleine fans die er recht op blazen. Het leek goed te gaan, en intelburntest gaf voor het eerst zeer strakke gigaflops op 4Ghz en 2,8Ghz cpu/nb. Voltages werden ook beter vast gehouden. Maar na een tijdje primen begon er toch weer te throttlen. Het probleem bleef, het duurde alleen langer voordat het gebeurd. Blijkbaar is het dus gewoon een heethoofd. En aangezien er geen fx cpu's meer komen en am3(+) eol is vind ik een nieuw mobo verspilt geld.
Gisteren besloten om over te stappen op intel ;w , cpu en mobo knal ik v&a op als ik de boel vervangen heb.

Maar in elk geval bedankt voor de hulp allemaal, ik heb me wel vermaakt met al dat puzzelen.
volgens mij ben ik een redder:
als dit een gigabyte bord is, ik heb de problemen van de 990fxa-ud3 op de voet gevolgt.

Het probleem zit inderdaad in de vrm koeling, maar niet door het koelblok. nja, half door het koelblok.
je moederbord wordt op dat punt krom getrokken waardoor de middelse vrm chips bijna niet worden gekoeld door het koelblok.

je kunt proberen hem recht te trekken door karton achter het meoderbord te drukken. als deze weer recht zit, zul ej zien dat het probleem verholpen is.

en gigabyte blijft ignorant al zijne r genoeg foto's naar hun toe gestuurd...

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
nickster076 schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:05:
[...]

Het ligt niet aan de temperatuur want het gebeurt al gelijk na 1 seconde als ik de test start bij 20celcius.
En bij idle clocked hij ook niet terug wat zeer energie verspillend is.
Ook werd aangeraden deze te disablen:
C1e
turboCore
C6 state
CPU spread spectrum
APM
Die ik niet heb in mijn bios ( APM niet zeker ) 8)7
Maar ik zal eens je link checken tnx.
Jouw moederbord heeft geen heatsink op de VRM's en die kunnen ook warm worden en de oorzaak zijn voor terugklokken van je cpu. En bij een overclock is het meestal het geval dat de kloksnelheid constant hetzelfde blijft.

Nog enkele nuttige links:

http://www.overclock.net/...ng-guide-asus-motherboard
YouTube: Beginners Guide: How to overclock AMD Processors FX-8350 Piledriver

[ Voor 33% gewijzigd door Linus_BE op 27-01-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Linus_BE schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:15:
[...]
Jouw moederbord heeft geen heatsink op de VRM's en die kunnen ook warm worden en de oorzaak zijn voor terugklokken van je cpu. En bij een overclock is het meestal het geval dat de kloksnelheid constant hetzelfde blijft.

Nog enkele nuttige links:

http://www.overclock.net/...ng-guide-asus-motherboard
YouTube: Beginners Guide: How to overclock AMD Processors FX-8350 Piledriver
misschien handig om erbij te vermelden dat de multiplier niet omlaag gaat als ik cpuZ bekijk, bij uitsluitend browsergebruik enzo.
En lijkt me nogal onlogisch dat de heatsink op VRM's te warm worden naar enkel een windows bootje
Edit: ook bij een overclock van 2% doet hij dit, wat mijn vermoeden hierboven bevestigd.

[ Voor 15% gewijzigd door nickster076 op 27-01-2014 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Volgens mij is het nu opgelost, heb bios instellingen ge-reset, en vervolgens automatich clock config gedaan.
nu geeft hij bij windows zelf aan "quad 3.8"
Kijk ik bij cpuZ tijdens prime-test loopt hij wel degelijk op tot 4.3
Vreemd gedoe lol, aangezien er bij windows zelf eerst Quad 4.18 stond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
Fordox schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:15:
[...]

volgens mij ben ik een redder:
als dit een gigabyte bord is, ik heb de problemen van de 990fxa-ud3 op de voet gevolgt.

Het probleem zit inderdaad in de vrm koeling, maar niet door het koelblok. nja, half door het koelblok.
je moederbord wordt op dat punt krom getrokken waardoor de middelse vrm chips bijna niet worden gekoeld door het koelblok.

je kunt proberen hem recht te trekken door karton achter het meoderbord te drukken. als deze weer recht zit, zul ej zien dat het probleem verholpen is.

en gigabyte blijft ignorant al zijne r genoeg foto's naar hun toe gestuurd...
Als dat hem is, dan stap ik in het vliegtuig richting taiwan om de eerste de beste gigabyte engineer te trakteren op een afdruk van m'n mobo :P .
Ik zal het eens proberen in elk geval.

edit: there i fixed it :F , Het gaat nu inderdaad stukken beter. Maar praktisch is het niet. Ik zal er niet rauwig om zijn als deze week dit mobo eruit gaat. De 1090t besloten om naar de linuxbak over te zetten, kan die nog eventueel gebruikt worden om via netwerk mee te helpen met renderen.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/163074721/IMG20140127221941.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door earvaag op 27-01-2014 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Throttle? YouTube: Cpu throtlle? Prime draait ong. 3 uur nu. Zal vast niet aan prime liggen..

Edit: de fans gaan niet harder werken als dat hij bij het opstarten doet dus niet hitte gerelateerd, heb nu prime gestopt en temps lateb zakken. Hij doet dit gewoon bij elke temp :/

2e Edit:
Ook bij standaard clockspeed doet hij dit en gaat hij van 3,8 naar 3,3 8)7 .
Bij andere stresstests zoals Performancetest 8.0 doet hij dat niet.
Lijkt alsof het Prime's manier van stressen is, maar helaas zie ik op youtube anders.

3e Edit: Intel burn test doet precies hetzelfde als Prime95 dus PerformTest zal wel crappy zijn.

[ Voor 119% gewijzigd door nickster076 op 28-01-2014 04:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Net contact opgenomen met Asus komen ze met een smoes dat ze overclocking niet ondersteunen ,
terwijl ik duidelijk had vermeld dat dit probleem zich voordoet op standaard instellingen.
Ik denk dat de medewerker niet weet wat stress-test voor headroom betekend.
Ik dacht dat ik een noob was lol. Edit: stuur anders een screenshot van je taakbeheer zegtie haha, het fluctueert toch omg. Bel ik de technische dienst hier leg alles piekfijn uit probeertie me nieuwe fans aan te smeren, ik zeg hij doet ook hetzelfde bij een dikke underclock en de bijgeleverde fan zou de standaard clockspeed ook aan moeten kunnen anders word hij niet erbij geleverd. En dan krijg je probeer OCCT eens en dan gaat de hoorn erop.

[ Voor 41% gewijzigd door nickster076 op 28-01-2014 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Post hier anders eens een screenshot van je bios instellingen want zo blijft het gokken en probeer fantsoenlijke zinnen te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Linus_BE schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:05:
Post hier anders eens een screenshot van je bios instellingen want zo blijft het gokken en probeer fantsoenlijke zinnen te maken.
Afbeeldingslocatie: http://s11.postimg.org/dmwvywd27/IMG_0513.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/yurte5xm7/IMG_0514.jpg

Leuke kritiek op mijn zinnen maar fantsoenlijk is wel oke ?

cool&quiet enabled/disabled zelfde resultaat
c6 enabled/disabled zelfde resultaat
Clock calib enabled/disabled zelfde resultaat
Unleashing enabled/disabled zelfde resultaat

[ Voor 44% gewijzigd door nickster076 op 28-01-2014 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Sorry voor de grootte ik zal gelijk in de faq kijken.
Voila

[ Voor 9% gewijzigd door nickster076 op 28-01-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe wil je hiermee oc'en terwijl alles op auto staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Verwijderd schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:48:
Hoe wil je hiermee oc'en terwijl alles op auto staat?
Het plan is om die processor stabiel te krijgen zonder overclock...
Hij was overclocked maar toen had ik dus dit probleem, maar op standaard settings is het blijkbaar dus ook.
Hoop dat het zo duidelijk is

Edit:
Ergens gelezen dat Vdroop core-volts kan laten zakken, en dat dit met LLC in te stellen is.
Maar dan vraag ik me af of de Clockspeed en multiplier daardoor verlaagd worden als de Vcore ook daalt.
Aangezien die volts auto staan dus.
Kan iemand dit bevestigen ?

[ Voor 48% gewijzigd door nickster076 op 28-01-2014 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Net 1055T binnengekregen, zodra ik een nieuwe koeler erop heb gaat het echt leuk worden :P
Het gaat om een pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
EDIT: Ik merk dat mijn northbridge in idle modus rond de 35 graden is. Dat is te heet. Iemand die hiervoor een oplossing heeft of weet? :?

EDIT2: met prime95 knallen ze allebij gelijk 45+... Niet normaal!

[ Voor 73% gewijzigd door two op 28-01-2014 19:49 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik vind die nb temp wel mee vallen eerlijk gezegt,mocht je toch iets willen doen dan moet je er een fannetje op richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Speedy-J schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:56:
Ik vind die nb temp wel mee vallen eerlijk gezegt,mocht je toch iets willen doen dan moet je er een fannetje op richten.
na 2 minuten prime al tegen de 60 aan, vind dat wel erg hoog.

edit: fan werkt niet, vliegt net zo snel naar de 60... :/

OC'en met die 790X mobo kan ik dus wel vergeten met zo'n NB temp?

[ Voor 17% gewijzigd door two op 28-01-2014 20:08 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Die nb kan wel wat hebben hoor ,maar als je van koel houd zet je er een fannetje tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Speedy-J schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 20:19:
Die nb kan wel wat hebben hoor ,maar als je van koel houd zet je er een fannetje tegen aan.
Werkt niet, zowel op Ultra Durable stukje geprobeerd als het Gigabyte heatsinkje,

wat lijkt jou er temp die goed is voor een NB om de levensduur niet >50% te verkorten?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Om de levensduur hoef je je geen zorgen te maken,hij gaat echt niet stuk als hij de 60 graden haalt.
Als dat nu in de 70 zou zitten zou ik me wel zorgen gaan maken.
Kan je geen 80mm fan boven op je videokaart zetten ? Ik doe dit al jaren en is niet schadelijk voor de videokaart als hij netje blijf staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Speedy-J schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 20:26:
Om de levensduur hoef je je geen zorgen te maken,hij gaat echt niet stuk als hij de 60 graden haalt.
Als dat nu in de 70 zou zitten zou ik me wel zorgen gaan maken.
Kan je geen 80mm fan boven op je videokaart zetten ? Ik doe dit al jaren en is niet schadelijk voor de videokaart als hij netje blijf staan.
Is het 'veilig' om die er gewoon op te leggen? Dan kan ik het best doen :)

http://www.ixbt.com/video...pphire-6850-scan-back.jpg

Dit is de achterkant van mn GPU. Is dat niet schadelijk?

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

je moet hem wel staande erop zetten en niet zo'n high rpm fan zodat hij niet gaat verplaatsen op de kaart ,dan zie ik het schadelijke er niet van in.

hier heb ik net een foto genomen met een gsm...
Je kan zien wat ik bedoel
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/YbZnBi4l.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Speedy-J op 28-01-2014 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
lijkt me niet, fan behuizing is tenslotten van plastic. Zou me meer zorgen maken over wat er met de fanbladen gebeurt als die omvalt :P. je kan hem ook met een stukje dubbelzijdig tape van de gamma op de northbridge heatsink plakken (klein stukje op het midden van de fan op de kant die niet(!) draait. Dus lucht naar de heatsink toe blazen. die tape is erg sterk en laat niet snel los (wit en vrij dik, beetje schuim achtig spul).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb er zelfs 2 op staan ,ik zie het probleem niet als je er niet aan gaat beunen terwijl de pc draait

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_12oach
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-02-2019

The_12oach

Teveel in te weinig ruimte

Jij hebt ook een Gigabyte 990FXA-UD3? Rev 4 dan ook?
Want dacht dat ik gek werd dat mijn bord niet helemaal recht was. Was me case al de schuld aan t geven ervan.
Ik heb elke keer gezeur ermee met OC'en. Uiteindelijk wel op 5.1 gekregen maar dat was met een airco unit die er op stond te jakkeren. En ik letterlijk doof werd. Nu maar lekker op stock tot ik een oplossing ervoor heb.
Had sowieso al iets gevonden over het vervangen/verbeteren van de bevestiging van de heatsinks. Dingen zitten nu vast met van die plastic dingetjes die amper druk op de VRM zet. Had er eentje dus het vastgezet met paar gewone schroefjes en dat scheelde al gigantisch. Ga ik binnenkort ook proberen te doen. Anders goeie reden om een beter mobo te kopen...

Hier moet toch een simpelere oplossing voor zijn.

AMD FX-8350 4.6 GHz | Gigabyte GA990FXA-UD3 | Crucial Ballistix Tactical 8GB 1866MHz | Samsung Evo SSD 250 Gb | Corsair AX760M | Noctua NH-U9B SE2 | MSI R9 280x OC Crossfire | iiyama Prolite GB2773HS | Gepropt in een Fractal Design Node 605 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
ik heb een 970 ud3. ik hield tegen de achterkant er wat rechts tegenaan en kon het beetje heen en weer wiebelen. Bij mij zaten die heatsinks ook vast met plastic witte pinnetjes met een veertje, zat absoluut niet goed vast. Je kon er makkelijk tegenaan duwen en dan lag de heatsink zowat op zn kant. Schrok me rot toen het voor het eerst gebeurde. Ik kan verder ook alleen maar bedenken om het gewoon stevig vast te schroeven, met een thermische dikke pad ertussen die kwalitatief goed is. Had zelf akasa thermal tape maar dat was veel te dun.
http://www.highflow.nl/?subcats=Y&type=extended&status=A&pshort=N&pfull=N&pname=Y&pkeywords=N&pcodes=Y&search_performed=Y&cid=0&q=thermal+pad&x=0&y=0&dispatch=products.search

edit: of een backplate van hout maken

[ Voor 13% gewijzigd door earvaag op 28-01-2014 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• two

two

Speedy-J schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 20:41:
Ik heb er zelfs 2 op staan ,ik zie het probleem niet als je er niet aan gaat beunen terwijl de pc draait
Hartelijk bedankt voor het voorbeeld!

Ik heb met elastiekjes door de boven kant van m'n CM N300 getrokken. Temperaturen idle zijn 5 graden lager. Beter dan niets! Hij 'hangt' nu als het ware in mn kast :)

Als iemand een foto wilt, ik zal die asap uploaden!

Bedankt voor de hulp, stel het zeker op prijs! _/-\o_

EDIT: Toffe waterkoeling btw :)

Koelblok zit erg stevig dus dat hoeft geen probleem te zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door two op 28-01-2014 21:13 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
LLC op 100% en op 0% geprobeerd, totaal geen verandering helaas.
Ik denk dat ik het maar voor lief moet nemen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mimang schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 18:02:
Net 1055T binnengekregen, zodra ik een nieuwe koeler erop heb gaat het echt leuk worden :P
Het gaat om een pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
EDIT: Ik merk dat mijn northbridge in idle modus rond de 35 graden is. Dat is te heet. Iemand die hiervoor een oplossing heeft of weet? :?

EDIT2: met prime95 knallen ze allebij gelijk 45+... Niet normaal!
Ik ben benieuwd naar je resultaten. Ik heb zelf ook de 1055T met een ASUS Crosshair IV Formula.

Northbridge komt eigenlijk nooit boven de 60 tot 65 graden. Maar ik vermoed dat het eerder komt dat het kussentje onder de VRM's niet zo goed meer doet. Ook loopt alles over 1 en dezelfde heatpipe vanaf southbridge naar northbridge en dan VRM's. Dingen warmen elkaar lekker op, vooral als je een pittige OC uitvoert.

Ik heb er een klein fannetje tegenaan geplaatst, dit haalt grotendeels de warmte ook weg:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/wFVTBfNo2cduC0JFsyZhr1wu/full.jpg

Maar dat is al een tijdje geleden. Inmiddels zit de kast stokvol met HDD's, kabels en is in maanden niet meer uitgestoft. Waterkoeling werkt uitstekend (H90 van corsair).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Ik geraak met mijn fx 8320 op 4.7 GHz, maar dan moet ik llc op high ipv medium zetten. Helaas gaan mijn core temps hierdoor omhoog met 7 graden en al snel richting de 65 tijdens prime, dus dat is niet goed. Ik kan mijn vcore wel nog laten zakken doordat llc op high staat, maar de temperaturen blijven te hoog. In een guide van Asus halen ze 4.8 GHz met een H80i, maar mij lukt het niet met dezelfde instellingen. Ik kom zelfs niet in de buurt van hun temperaturen (in een negatieve zin). Maar ja iedere cpu is natuurlijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mocht je je imc nog geen stapje extra spanning hebben gegeven, kun je dit eens proberen, de imc is je interne memory controller in de cpu..Waarneer je Prime95 blend uitvoert, word ook je geheugen fiks op de proef gestelt, door je geheugen controller wat meer spanning te geven, vergaat het geheugen dezer aanslag properder en moet je haast wel wat hoger uitkomen met je cpu clockspeed. Heeft hier geholpen m'n 4300 boven de 5.0Ghz te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Verwijderd schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 11:41:
Mocht je je imc nog geen stapje extra spanning hebben gegeven, kun je dit eens proberen, de imc is je interne memory controller in de cpu..Waarneer je Prime95 blend uitvoert, word ook je geheugen fiks op de proef gestelt, door je geheugen controller wat meer spanning te geven, vergaat het geheugen dezer aanslag properder en moet je haast wel wat hoger uitkomen met je cpu clockspeed. Heeft hier geholpen m'n 4300 boven de 5.0Ghz te hebben.
Ik was small fft aan het doen dus ram wordt niet veel getest. Toch bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak geeft het verhogen van de imcprik tegelijkertijd ook het feit dat je vcore naar beneden kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickster076
Kan een goedkope Liteon psu misschien leiden tot de instabiele cpu clocks ?

Edit:
Opgelost, (AmdMsrTweaker) Soort command line die APM uitschakeld
Aangezien deze optie niet op de laatste bios versie zit. (1801)
En anders turbo core technology via Amd Overdrive uitschakelen.
Dit disabled tegelijk APM maar is omslachtig naar mijn mening.
Met dank aan Alvinc5. _/-\o_

[ Voor 68% gewijzigd door nickster076 op 31-01-2014 05:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linus_BE
Heb vandaag een H100i geïnstalleerd in mijn Carbide 300r, maar het is op zijn minst nipt geworden. Temperaturen zijn wel meer dan 10 graden beter dan mijn H80i. Na 15 min prime95 op 4.6 Ghz en 1.404V met LLC op ultra high zijn mijn coretemps nu 51 graden en socket rond de 70 met een extra fan die langs achter op het mobo blaast.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/x3dUM1h.jpg?1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel96
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 18:11
Beste overclockers:D,

Ik heb via mijn Fatal1ty moederbord de F-stream tuning software gekregen. Moet ik daarmee overclocken of is bios toch altijd beter?

Als ik mijn processor bijvoorbeeld op 4.5Ghz wil laten lopen. Welke settings zouden jullie nemen?
Hier mijn lijstje:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,94€ 132,94
1ASRock Fatal1ty 990FX Killer€ 118,50€ 118,50
1Thermaltake Urban S31 (window)€ 76,22€ 76,22
1Corsair Hydro H100i€ 93,90€ 93,90
1G.Skill Ripjaws X F3-12800CL9D-8GBXL€ 70,11€ 70,11
1Corsair CX600M€ 59,98€ 59,98
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 551,65

EDIT:
Zelf een beetje lopen kloten. Waarschijnlijk doe ik dit fout maarja:
Afbeeldingslocatie: http://s8.postimg.org/4rgpay46t/image.png

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

[ Voor 3% gewijzigd door daniel96 op 02-03-2014 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Via de BIOS is veel beter ,zet je vcore 1 stapje hoger en draai weer prime95.
Gaat het fout verhoog je weer je vcore maar let goed op je temperatuur van je processor.

Zo te zien doe je ook een crosspost ,dit is niet toegestaan op got.
FX 8320 overclock (Zit ik nu op 5.0 Ghz?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Waarom is het beter om 'eindeloos' te rebooten, terwijl je de mogelijkheid hebt om vanuit het OS te testen wat je max overclock is? Het scheelt toch juist enorm veel tijd wanneer je niet elke keer hoeft te rebooten? Tegen de tijd dat er een stabiele overclock is, kun je die altijd nog in de UEFI of BIOS instellen.

Volgens mij heb ik met mijn ROG bord ook direct toegang tot de UEFI wanneer ik ROG Connect gebruik. (de pech hier is alleen dat ik wel een tweede pc heb maar geen tweede monitor) Al meende ik ooit gezien te hebben dat de settings, die ik gesafed had in AITuner, waren overgenomen in de UEFI moest ik ging rebooten.

Even scrollen naar 13:51. Daar vertelt JJ dat het niet persee nodig is om steeds te rebooten.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ikzelf gebruik ook software om zo quick en dirty in 20 minuten ongveer mijn max tevinden dan stel ik de settings die ik al heb in in de bios en dan kan je een beetje gaat finetunen op het moment dat je hellemaal tevreden bent zet je die settings in je bios en done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tijdens het opkomende amd overdrive dacht ik al van demme, hoe kun je nou overclocken zo ver van je hardware vandaan, en dan ook nog lof uitspreken met het idee in je achterhoofd ik ben aant overclocken lang leve den lol..

M'n bios is nog altijd de perk waarin alles gebeurd, dichter bij de hardware kun je niet zijn en het eindeloos herstarten van het systeem beschouw ik gewoon als een ritmische must die bij de methodiek hoort zoals ik te werk ga met authentiek oc'en..Happy cloud vorming puresang maar niet liefvol uitgesproken alhier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Snap ik.. Maar het gaat dan ook niet over een BIOS flash, maar om wat BIOS/UEFI settings aanpassen, waar je in principe vanuit het OS direct toegang toe hebt. En zoals gezegd, is het op zich wel handig om even snel een indicatie te krijgen hoe ver je ongeveer kunt komen. En voor het fine tunen in het BIOS of UEFI is daarna genoeg tijd over om dat lekker op het gemak te doen.

De automatische insrtellingen van die programmaatjes zijn verre van optimaal. En het aantal opties is in AI Suite ook maar beperkt. Dus uiteindelijk moet je toch wel die BIOS /UEFI in. En met een ROG mobo is het al helemaal fijn dat er ROG connect is... Dan kun je het tunen gewoon vanaf een laptop doen, die aan een speciaal daarvoor gereserveerde USB poort hangt. . Je hebt dan al toegang tot de UEFI voordat de post klaar is. Makkelijker kunnen ze het geloof ik bijna niet meer maken. :P

Niet alles wat nieuw is, is per se ook minder goed omdat het méér consument vriendelijk is. Want ik denk dat er bij het ontstaan van die UEFI juist erg veel rekening is gehouden met de tweaker. En wanneer er bepaalde settings vanuit AI Suite ook in de EUFI worden overgenomen, is dat op zich ook wel handig. Want in mijn geval zit er dus géén ssd in mijn pc. En het wachten op de windows boot gaat me na een tijdje dan ook wel vervelen. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Phaerion op 07-03-2014 04:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:O :O

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 11-03-2014 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Pfff...ben nu aan het stoeien met de voltages. Die staan bijna allemaal op auto. Maar ik zie in HWINFO64, dat de boost functie van het moederbord daar nogal kwistig mee om gaat. Maar met zó veel verschillende voltages raak ik een beetje het overzicht kwijt. Want in HWINFO krijgen ze niet allemaal dezelfde naam als in de UEFI.

Zo blijft de cpu voltage gewoon op 1.425 staan, wanneer de cpu terugzakt van 4,4GHz naar 4,1GHz. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. En ik zag dat er op mijn mobo een ledje van groen naar oranje verspringt, als ik het voltage van de cpu op 1.83 zet. Die led bevindt zich tussen de heatsink van de VRM's en de IO in. Een is er voor de poort van ROG connect, en die ander is volgens een stuk dat ik lees voor het HTT gebeuren. (vaag want hij verrsprong van kleur toen ik de cpu voltage aanpastte)

HT Status is overigens 2600Hz (3200Hz kan het mobo aan) en de SB staat op 2400Hz.

Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/vlta.jpg Afbeeldingslocatie: http://daemonart.nl/vltb.jpg

Dus nu is vooral mjn vraag of er voltages zijn die ik absoluut met rust moet laten, op het moment dat ik eigenlijk alleen de CPU overclock via de multiplyer, terwijl ik de frontbus snelheid verder niet aanpas? Want dan zet ik namelijk alles wat ik niet nodig heb handmatig in de UEFI op de standaard waarde, en kan ik tijdens het klokken die voltages aanpassen die wel wat extra nodig hebben.

Ik ben zelf hier al aan het lezen. Maar eer dat ik van dat hele verhaal in het engels ook een duidelijk beeld heb gecreëerd in mijn hoofd, gaat er nog wel even wat tijd overheen.

In die tijd heb ik ruimte genoeg om wel zes mobo's op te blazen. Want mijn waterkoeling is ook nog altijd niet compleet. En de garantie termijn op enkele onderdelen is nu zelfs al verstreken, zo lang duurt het vorodat ik eindelijk verder kan met bouwen. Mijn cpu wordt wel goed gekoeld, maar ik heb niet het idee, dat er een temperatuursensor bij de VRM's zit, maar alléén bij de chip van de north bridge.

Ik had mijn cpu op 4,4GHz geklokt, met een boost naar 4,5GHz. Tijdens het benchen liep windows vast. Terwijl ik er al die tijd gewoon mee gegamed had. Ik alles teruggezet op stock speed, liep Windows al wéér vast. Dus mijn Windows install waarschijnlijk niet meer helemaal stabiel. Maar daar heb ik dus alléén maar last van op het moment dat ik Prime95 gebruik of Asus Realbench. Een herinstall is op het moment niet aan de orde, anders moet ik enkele games, alweer voor de vierde keer, helemaal opnieuw beginnen. Nóg meer pech kan ik nu op dit moment even niet gebruiken.

Dus 'help me out here please' .. want ik heb nu al zo veel pech gehad met deze build. De spullen zijn al zó verouderd, er zit niet eens meer ondersteuning op dit type mobo. En ik heb er nog niet één keer uit kunnen halen wat er in zit. Als ik de kosten van de waterkoeling bij elkaar optel, had ik daarvoor alleen al een nieuwe pc kunnen bouwen. (AMD dan ..geen Intel) :P

[ Voor 6% gewijzigd door Phaerion op 11-03-2014 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 11:58
Vanavond even met mijn FX6300 aan het spelen geweest, vrij makkelijk naar 4,2 Mhz te krijgen stabiel, maar vond de temperatuur wat aan de hoge kant worden.

61 graden na 20min prime95.

Nu stabiel draaien op 4,0 Ghz, wat natuurlijk niet zo'n groot verschil is met de standaart 3,5 Ghz.
Draai nu 1.350v ipv de standaart 1,375 volt, temperatuur nog niet boven de 55 graden geweest, al met al tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
schiet me er niet op af maar ik denk dat als je 60 graden max op de cores aanhoud dan zit je wel goed denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4.2Mhz... Dikke oc man. :P

60 graden is inderdaad de grens. Ik zou investeren in een betere koeler, caseflow of finetunen waarbij je CPU gewoon minder voltage nodig heeft voor de sweetspot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Ja. idd....ik probeer 'm ook een eind onder de zestig te houden.

Lees dit, als je dat nog niet had gedaan, maar ff door. Understanding all voltage configurations for the motherboard. Beetje verwarrend met al die afkortingen, die erg veel op elkaar lijken.

Dit is ook wel een handige pagina, voor wat meer in depth info over voltages.

Ik heb een Crosshair V Formula. En die heeft zó veel voltage opties, dat het wel handig is je er even goed in te verdiepen. Maar gelukkig ben ik er uit. En nu ben ik een beetje aan het uitprobberen hoe alles mekaar beinvloed en het de temperaturen beïnvloed. It's a jungle out there. Bah bah. :P

Uren zitten gamen nadat ik wat veranderd had, waarbij de game af en toe naar de taakbalk schoot, als ik een pop up kreeg van mijn messenger omdat er mail was. Maar géén vastkaaiers.

Ik heb de multiplier op 21 staan en de fsb gewoon op 200. Cpu boost staat op 22 X 200. En cpu load calibration heb ik op high gezet, zodat het violtage voor de cpu gewoon op kan lopen tot 1,45V. Met ons creen display houd ik ondertussen de voltages en cpu load in de gaten.

Eigenlijk bijna hetzelfde als voorheen. Al heb ik nu de voltages voor de south bridge en het geheugen even vastgezet op de standaard waarden. Maar met Prime95 of met Asus Real Bench bevroor Windows. En dat vat ik ff niet helemaal. Want gister tijdens het gamen bleven alle cores wel gewoon werken. En de northbridge werd, met 57 graden, een stuk warmer dan de dag ervoor tijdens die bencmarks. En toch bleef gisteren alles lekker draaien.

't is alleen kut lastig dat er bijna geen info in het Nederlands is. Het lijkt erop dat Intel in Nederland populairder is dan AMD of de Crosshair mobo's voor AMD. Of ik ben één van de weinigen die Engels lezen zo vervelend vindt. :P

[edit]
Wanneer ik alle voltages op 'auto' zet, en de muliplier op 22 x 200 en cpu boost op 22,5 x 200, crashed Skyrim pas na uren gamen een keer. De temps zien er tijdens het gamen wel steeds acceptabel uit. (wellicht komt dat omdat dit mobo op zich erg veel kan hebben.)

[ Voor 12% gewijzigd door Phaerion op 13-03-2014 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allen,

ik ben sinds enkele dagen maar weer 's begonnen met het opgassen van mijn ''oude'' systeempje.
Mobo: Asrock 870 Extreme3
CPU: Athlon II X3 450. Stock 3200 mhz, OC nu 3760 mhz. (16x 235) 1.3750 volt.
Gr.krt: Radeon5830 Extreme. OC van 945/1145. Stock: 800/1000.
Mem. 8gb (merk?) 667mhz.
Win7 64 Pro.

Zostraks ff paar uur Prime95 gedraaid, zonder errors. CPU temp was 69 graden, dit is bijna wel de grens vind ik. :X
Iemand ervaringen met een GOEDE koeler voor socket AM3?

Grtz.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2014 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 09:47
Ik gebruik zelf de Scythe Mugen 3 op mijn Phenom II X4 960t en die werkt goed.

Inmiddels is de Scythe Mugen 4 ook al een tijd uit, dus je zou daar eens naar kunnen kijken. De Cooler Master Hyper 212 schijnt ook een goede koeler te zijn.

Mijn systeem:

Mobo: Gigabyte GA-970A-UD3 rev 1.1
CPU: AMD Phenom II X4 960T CCBBE CB 1149PGT (20x200 op 1.46v, Northbridge of 2600MHz)
Koeler: Scythe Mugen 3 met mx-4 koelpasta
Mem: 2x4GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Mem2: 2x4GB Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Videokaart: MSI Radeon HD7970 TwinFrozr III OC Boost Edition

Verder dan 4GHz krijg ik hem helaas niet.
De temperatuur komt tot ongeveer 42 graden Celsius volgens de temperatuursensor op het moederbord.
De core temperatuur geeft maar 29 graden Celcius aan tijdens full prime load, dat klopt natuurlijk helemaal niet dus ik ga maar uit van de 42 graden Celsius.

Unlocken heb ik ook nog geprobeerd en dan krijg ik hem als hexacore stabiel tot 3.8GHz (19x200) op 1.42v

Maar ik geef de voorkeur aan X4@4GHz omdat er weinig/geen spellen zijn die gebruik maken van alle cores van een hexacore processor

[ Voor 26% gewijzigd door BartKers op 23-03-2014 18:32 . Reden: Temperatuur erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BartKers schreef op zondag 23 maart 2014 @ 18:21:
Ik gebruik zelf de Scythe Mugen 3 op mijn Phenom II X4 960t en die werkt goed.

Inmiddels is de Scythe Mugen 4 ook al een tijd uit, dus je zou daar eens naar kunnen kijken. De Cooler Master Hyper 212 schijnt ook een goede koeler te zijn.

Mijn systeem:

Mobo: Gigabyte GA-970A-UD3 rev 1.1
CPU: AMD Phenom II X4 960T CCBBE CB 1149PGT (20x200 op 1.46v, Northbridge of 2600MHz)
Koeler: Scythe Mugen 3 met mx-4 koelpasta
Mem: 2x4GB Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9
Mem2: 2x4GB Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9
Videokaart: MSI Radeon HD7970 TwinFrozr III OC Boost Edition

Verder dan 4GHz krijg ik hem helaas niet.
De temperatuur komt tot ongeveer 42 graden Celsius volgens de temperatuursensor op het moederbord.
De core temperatuur geeft maar 29 graden Celcius aan tijdens full prime load, dat klopt natuurlijk helemaal niet dus ik ga maar uit van de 42 graden Celsius.

Unlocken heb ik ook nog geprobeerd en dan krijg ik hem als hexacore stabiel tot 3.8GHz (19x200) op 1.42v

Maar ik geef de voorkeur aan X4@4GHz omdat er weinig/geen spellen zijn die gebruik maken van alle cores van een hexacore processor
Nice, ziet er goed uit.
heb nog wat gezocht naar koelers, en denk dat ik voor de pricewatch: Cooler Master Hyper 412S ga.
Veel goeds over gelezen
Temps van de CPU blijven bij bijv. BF3 zo rond de 55 graden, dus gaat nog. Prime95 is natuurlijk echt stresstest. :)

Edit: Net ff een Passmark Performancetest http://www.passmark.com/index.html gedaan. van 2635 -->>> 3173 CPU score. Lijkt me redelijk, maar moet beter kunnen. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2014 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayuka
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23-09-2022
Hoe zit het precies met die standaard AMD overdrive, kan je die gewoon bewerken hoe je wilt?
Battlefield 4 loopt wel lekker op de standaard settings van AMD maar in Empire total war heb ik vaak lag.
Ligt volgens mij aan het spel zelf, heb zelf alles op low settings gezet in Empire en nog steeds lag lol..
Ik heb een ''Club 3d radeon hd 7870 '13series''
4 gb ram, een intel i7 2.80 GHZ en moederbord is Gigabyte p55a ud3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The PyroPath
  • Laatst online: 07-09 16:52

The PyroPath

Go Tweak your ass off

Rayuka schreef op maandag 14 april 2014 @ 20:37:
Hoe zit het precies met die standaard AMD overdrive, kan je die gewoon bewerken hoe je wilt?
Battlefield 4 loopt wel lekker op de standaard settings van AMD maar in Empire total war heb ik vaak lag.
Ligt volgens mij aan het spel zelf, heb zelf alles op low settings gezet in Empire en nog steeds lag lol..
Ik heb een ''Club 3d radeon hd 7870 '13series''
4 gb ram, een intel i7 2.80 GHZ en moederbord is Gigabyte p55a ud3.
Uhm, das een grap hoop ik? AMD overdrive op een Intel bord/cpu? :?

Breek je nek voorzichtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartKers
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-08 09:47
The PyroPath schreef op woensdag 16 april 2014 @ 12:40:
[...]

Uhm, das een grap hoop ik? AMD overdrive op een Intel bord/cpu? :?
Of misschien bedoelt hij dat hij AMD overdrive wil gebruiken voor de videokaart, maar dan zit hij in het verkeerde topic. Hij zou dan in Algemeen GPU Overclock Topic #1 moeten zijn

[ Voor 3% gewijzigd door BartKers op 16-04-2014 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RareAMV
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-09 15:12
Specs:
Cpu:
FX 6100 met Stock Cooler van AMD

Kast:
Antec 300

Koeling kast:
2x antec's 120mm fans(?? niet opgemeten) op full speed + oude 2001 cpu fan aan de lucht uit/inlaat aan de zijkant, allen blazen naar buiten.

Moederbord:
Asrock Extreme4 970

Geheugen:
2 x 4 GB Kingston Value Ram @1333

Instellingen:

Vcore: 1.375v (bios)(zie plaatjes voor uiteindelijke vcore)
HTT: 215 mhz
Multiplier: 19x

Resultaten:

4085 mhz ~~ 4.1 Ghz OC op een stock cooler XD
Temperaturen ± 58 graden (socket = ± 65 graden, cpu core temp = 57 graden) (deze temperaturen kwamen van een 40 minuten duurende prime95 benchmark en niet van de plaatjes hieronder(had haast))

Screens:

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/ba4103063cd516191162c4eb73169243.png

Full Load (10 minuten):
Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/debe9e2e9b491099cc7278dcd391e778.png

In de kast:
Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/2d08e5607283fefc2fd3e67e2e2acc42.jpg

Kracht van de fans XD:

Afbeeldingslocatie: http://cdn.imghack.se/medium/684c20ef7ddb66aaef39c8182f7d01cf.jpg

Best wel netjes, niet? Teminste voor een stock cooler^^.
Btw pc draait al ± 7 uur met deze clocksnelheid, games zoals beamng en tf2+streamen werken prima^^.

[ Voor 9% gewijzigd door RareAMV op 24-04-2014 11:24 ]

Pagina: 1 ... 7 ... 13 Laatste