Pfff...ben nu aan het stoeien met de voltages. Die staan bijna allemaal op auto. Maar ik zie in HWINFO64, dat de boost functie van het moederbord daar nogal kwistig mee om gaat. Maar met zó veel verschillende voltages raak ik een beetje het overzicht kwijt. Want in HWINFO krijgen ze niet allemaal dezelfde naam als in de UEFI.
Zo blijft de cpu voltage gewoon op 1.425 staan, wanneer de cpu terugzakt van 4,4GHz naar 4,1GHz. En dat kan toch niet de bedoeling zijn. En ik zag dat er op mijn mobo een ledje van groen naar oranje verspringt, als ik het voltage van de cpu op 1.83 zet. Die led bevindt zich tussen de heatsink van de VRM's en de IO in. Een is er voor de poort van ROG connect, en die ander is volgens een stuk dat ik lees voor het HTT gebeuren. (vaag want hij verrsprong van kleur toen ik de cpu voltage aanpastte)
HT Status is overigens 2600Hz (3200Hz kan het mobo aan) en de SB staat op 2400Hz.
Dus nu is vooral mjn vraag of er voltages zijn die ik absoluut met rust moet laten, op het moment dat ik eigenlijk alleen de CPU overclock via de multiplyer, terwijl ik de frontbus snelheid verder niet aanpas? Want dan zet ik namelijk alles wat ik niet nodig heb handmatig in de UEFI op de standaard waarde, en kan ik tijdens het klokken die voltages aanpassen die wel wat extra nodig hebben.
Ik ben zelf
hier al aan het lezen. Maar eer dat ik van dat hele verhaal in het engels ook een duidelijk beeld heb gecreëerd in mijn hoofd, gaat er nog wel even wat tijd overheen.
In die tijd heb ik ruimte genoeg om wel zes mobo's op te blazen. Want mijn waterkoeling is ook nog altijd niet compleet. En de garantie termijn op enkele onderdelen is nu zelfs al verstreken, zo lang duurt het vorodat ik eindelijk verder kan met bouwen. Mijn cpu wordt wel goed gekoeld, maar ik heb niet het idee, dat er een temperatuursensor bij de VRM's zit, maar alléén bij de chip van de north bridge.
Ik had mijn cpu op 4,4GHz geklokt, met een boost naar 4,5GHz. Tijdens het benchen liep windows vast. Terwijl ik er al die tijd gewoon mee gegamed had. Ik alles teruggezet op stock speed, liep Windows al wéér vast. Dus mijn Windows install waarschijnlijk niet meer helemaal stabiel. Maar daar heb ik dus alléén maar last van op het moment dat ik Prime95 gebruik of Asus Realbench. Een herinstall is op het moment niet aan de orde, anders moet ik enkele games, alweer voor de vierde keer, helemaal opnieuw beginnen. Nóg meer pech kan ik nu op dit moment even niet gebruiken.
Dus 'help me out here please' .. want ik heb nu al zo veel pech gehad met deze build. De spullen zijn al zó verouderd, er zit niet eens meer ondersteuning op dit type mobo. En ik heb er nog niet één keer uit kunnen halen wat er in zit. Als ik de kosten van de waterkoeling bij elkaar optel, had ik daarvoor alleen al een nieuwe pc kunnen bouwen. (AMD dan ..geen Intel)
[
Voor 6% gewijzigd door
Phaerion op 11-03-2014 22:26
]