Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12-04 21:42

millman

6708Mhz @ -185c

kratjepils schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 18:19:
Als iemand hulp nodig heeft bij het overklokken van dit systeem hoor ik het wel:

GA-970A-UD3P rev. 2 + FX 8320. Draait hier op 215 fsb-ref clock, 20.5 cpu multiplier (4,4 ghz), 9.33 memory multiplier (2 Ghz).
Allereerst, welkom op t GOT forum Kratje! Toch wil ik even kwijt dat t niet helemaal zo werkt zowel met overklokken als t forum in t algemeen. De resultaten die je hebt behaald en die in je afgesloten topic staan zijn niet zomaar over te nemen voor een ander. Een cpu zelfs uit dezelfde wafer kan qua temperatuur en voltage karakteristiek totaal verschillend zijn.

Daarnaast is het voor een overklokker toch leuker zijn eigen instellingen te vinden, de weg ernaartoe is leuker dan het eindresultaat imho. Natuurlijk mag je in dit topic je behaalde resultaten delen, maar dan wel een met een screenshot onder load (stabiel) van bijvoorbeeld prime95(8u small fft) met daarbij 2x cpu-z (memory en cpu tab open) en bijvoorbeeld HWinfo hardware monitor open voor de temperatuur. Dan weten we echt waar we over praten.

Zoiets als dit (Intel, i know.. amd blasphemy..sorry)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 13-04 11:00
Justin_ schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor de reacties. Momenteel draait hij stabiel (met stresstesten) op 4000mhz. Wordt niet warmer dan 32 graden en is na het stresstesten binnen 10 seconden weer 0 graden (normaal? vond het wel bijzonder)
...
Waarmee lees je de temperatuur uit? Best doe je dit met een tool van je Mobo. Als je op hun pagina kijkt zie ik bijvoorbeeld: ASRock A-Tuning utility ver:2.0.79 - W8.1 64b (http://www.asrock.com/mb/...cat=Download&os=Win8a64).

Het kan namelijk niet dat je temperatuur 0 graden is, dus dit wordt verkeerd uitgelezen lijkt me.

Over je voltage/multiplier: optimaal gezien moet je natuurlijk je APU zo hard mogelijk moeten laten draaien met zo min mogelijk voltage. Hoeveel heb je nu nodig voor 4 GHz? De 1,35v had ik gezegd om het proces wat te versnellen. Zo kan je het eens instellen en zien of 4,4 stabiel is of 4,3. Dat lijkt me een mooi frequentie om voor te settlen als 24/7 oc.

• Lambo LP670 SV
Justin_ schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Ik las het uit met Core Temp, maar de asrock app geeft inderdaad andere temps weer (idle 30gr).
Bij stresstest:
http://imgur.com/2xJ9o3d
(CPU voltage staat nu op 1.30625v)

Temps droppen zeker graad per seconde na stoppen van stresstest met weer idle rond 30gr.

Op de screenshot zie je mijn huidige settings.
Ook 4100 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 48gr)
Ook 4200 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 50gr)

benieuwd naar je reactie
Dat ziet er goed uit en zijn gezonde/normale waarden. Nu is het een kwestie van een goed evenwicht te vinden van je finale settings qua voltage/frequentie/temperatuur en verbruik.

Het is dus goed mogelijk dat je voor 4,4 veel te veel voltage nodig hebt dan 4,3 waardoor het beter is om voor 4,3 te settelen. Succes met overclocken, eens je het te pakken hebt kan je straks niets meer standaard laten >:)

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05-04 00:51
Ik wil ook AMD, Intel is geen hol meer aan... :w

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• Lambo LP670 SV
Houd er wel rekening mee dat via FSB moeilijker is. Je hebt immers meerdere factoren die kunnen zorgen voor instabiliteit tijdens het verhogen van de FSB. Daarop is het niet slecht om met de MP te beginnen en je NB en RAM afzonderlijk ook al eens te kietelen. Dit om zicht te krijgen op de verschillende grenzen van je onderdelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 13-04 16:54
Consigliere schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 11:16:
[...]

dit is het beste te doen met HWmonitor?

Vreemd nog steeds...

Zodra ik de instellingen gebruik:

AT : Manual
Turbo core : Disabled
CPU/NB speed : auto
cpu bus: 200 mhz
HT Link: Auto
Spread Spectrum: Staat standaard op disabled

Cpu : 1,4v
cpu/nb: 1.23v

core c6: disabled
hpc: disabled

Nu zie ik direct na het opstarten dat mijn
CPU Vcore op 1.7xxV staat
mijn temperatuur van de processor meteen op 76graden staat

Wat doe ik verkeerd?

31-3 kan booten in Windows.. Met een 1.45v en een cpu nb van 1.22v

Jammer genoeg meteen bij stresstesten vastloper....

Wat doe ik nog verkeerd?
Temps zijn wel goed op de tmpin1 na.. Die is op 4.8ghz 55 graden fully load.
55 graden is prima maar ik denk dat je volgorde niet goed is. Begin hier mee:
1. Zet alle energiebesparingen uit.
2. Zet dan je multiplier omhoog en doe een stress test (ik raad IBT AVX aan, 20 passes,KIJK UIT WORD WARM!http://www.overclock.net/attachments/13202).
3. Als die succesvol is, doe de multiplier nog wat hoger. Totdat je systeem niet meer stabiel is.
4. Doe het voltage ongeveer 0.125V hoger en test opnieuw.
5. Succesvol? Herhaal stap 2-4 totdat het geen zin meer heeft om het voltage te verhogen.
6. Wil je nog verder? Volg dan deze stappen:
a) Verhoog het CPU/NB voltage met 0.125V en kijk of je systeem stabiel is.
b) Verhoog weer de multiplier als het systeem stabiel is.
c) Dit is dezelfde procedure als de Vcore, totdat het weer geen zin heeft om het voltage te verhogen.
7. Zet het voltage steeds 1 tikje terug en test na elke aanpassing het systeem weer.
8. Zet alle energiebesparingen aan.

Tevreden? Graag een review! Uiteraard krijg jij er dan ook een.

• Lambo LP670 SV
Jorruchie schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 11:20:
Sinds de aanschaf van een andere koeler ben ik een beetje aan het expirementeren met overclocken in het
BIOS. Vooralsnog lijkt een 240MHz baseclock @1.45V vcore en NB@1.3V stabiel.
De multipliers heb ik vooralsnog onveranderd gelaten en temperaturen blijven met deze settings gedurende een Prime stresstest zo rond de 57 °C (Tmax=62°C).

Zodra ik echter in AOD de autotune functie selecteer, resulteert dit direct in een system freeze.
Ik weet met AOD niet de beste overclock resultaten te behalen zijn, maar dit is toch vreemd.
Heeft iemand een idee wat hieraan te doen is?

1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Asrock 890GX Extreme3€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-U14S€ 60,95€ 60,95
1G.Skill RipjawsX F3-10666CL7D-8GBXH€ 49,50€ 49,50
1Corsair TX650W€ 0,-€ 0,-
Al die tools om automatisch mee over te clocken moet je links laten liggen. Elke chip is anders dus er is geen generieke regel dat je cpu met x voltage x Ghz kan draaien. Vandaar dat hij maar wat probeert wat je cpu uiteindelijk instabiel maakt of juist overvolt.

Gewoon met de hand waarden ingeven in het bios is de beste manier.

• Lambo LP670 SV
Dr1ftK1ng schreef op woensdag 30 november 2016 @ 13:55:
Hoewel dit misschien niet echt overclocken is, wil ik toch wel mijn undervolt-ervaring even delen :)

Standaard loopt mijn FX-6200 op 3800 MHz met een Turbo van 4100 MHz op 4 cores. Bij de 3800 MHz draait de cpu op een CPU VID van 1.3375 V en voor de Turbo loopt dit op naar 1.4125 V. De NB VID is hierbij standaard op 1.1875 V gezet.

Na 15 minuten Prime95 (small FFT) wordt de socket (TMPIN0) maximaal 58C en de CPU zelf (package) 52C.

Nu heb ik zelf het volgende ingesteld via AMD Overdrive, omdat ik via mijn bios niks kan veranderen...

Turbo Boost: uit
CPU VID: 1.2750 V
NB VID: 1.1750 V
Frequentie: 3800 MHz

Nu wordt de socket na 15 minuten Prime 95 maximaal 56C en de CPU 44C. De kamertemperatuur was 17C bij zowel de stock als de verlaagde voltages. Verder geeft Prime 95 aan dat er geen errors zijn, dus het is in ieder geval 15 minuten stabiel :P Dit met een Gelid Solutions Tranquillo Rev. 2 die zo rond de 1500 rmp draait en op een Asus M5A78L/M-USB3.

Plaatje:
[afbeelding]

Wat denken jullie, is dit een redelijke undervolt? En hoe laag kun je gaan met de NB VID, want de North Bridge beïnvloedt toch niet alleen je cpu, maar ook ram, gpu en hdd?
Met de Northbridge moet je idd oppassen dat er geen andere componenten instabiel worden. Weet niet of je ram is overgeklokt, maar dit is in ieder geval een onderdeel dat de NB snelheid wel nodig heeft.

Verder kun je met de CPU natuurlijk zo ver gaan als je wil. Te weinig voltage merk je snel tijdens het stressen en is zo opgelost. Kan je niets mee kapot krijgen (buiten een corrupte windows installatie met veel pech) dus gaan met die banaan en de limiet opzoeken >:)

Verder zou ik de turbo gewoon weer inschakelen en deze ook finetune qua voltage. Eigenlijk zou je zelfs voor elke p-state een optimaal voltage kunnen zoeken. Scheelt warmte en stroomverbruik ten koste van niets in principe.

Gewoon je p-states (idle, stress, turbo, etc) afzonderlijk selecteren (kan via windows energie beheer - minimale cpu load!) of via het programma AMD PScheck en dan je voltage instellen en stressen maar.

Om je voltage per p-state in te stellen kan je eventueel ook kijken naar MrsTweaker:
(http://www.overclock.net/...amd-mrstweaker-mini-guide)

Heb het zelf ook toegepast op een netbook en de desktop.
Al even geleden maar om een idee te geven van mogelijke winsten.

CPU E-350
1,60GHz @ 1,2V (1,3 stock)
1,29GHz @ 1,1V (1,287 stock)
512MHz @ 0,8V (1,025 stock @ 800MHz)

GPU/NB
533MHz @ 0,9V (0,9625 stock)
336MHz @ 0,825V (0,8875 stock)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: oktober 2003
  • Niet online
paco2013 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:35:
[...]

op welk moederbord draai je de cpu en welk voltage heb je in gesteld
Op een Asus B350 Plus. Het voltage staat automatisch op 1,385.

Inmiddels draait m'n waterkoeling en draait hij op 3,9Ghz. Ik kan nog wel verder denk ik, maar voor nu is het prima. Bij 4Ghz neemt de temp extreem toe. Al heb ik wel al veel forum posts gezien waarin men meld dat je het beste het voltage naar beneden kunt schroeven om verder te komen.

Ik ben de wil om er nu mee verder te gaan alleen ff kwijt. M'n water koeler paste niet, waardoor ik terug moest vallen op de stock koeler en een nieuwe bracket moest bestellen. Die vervolgens niet bleek te passen. Na uren vijlen om het passend te krijgen, paste die. Waarna ik de stock koeler probeerde los te trekken om mijn waterkoelblok te plaatsen en toen ging het mis. De CPU kwam los van de socket en bleef aan de koeler plakken. Na veel klooien kwam die los, maar viel toen precies met de pinnetjes op mijn geprepareerde waterblok met articsilver. 4 uur poetsen verder, draait het inmiddels naar wens, maar hierdoor ben ik er wel weer ff klaar mee. :P En ik had me nog zo voor genomen om het secuur en goed voorbereid te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 14-04 17:25
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Ok, dan lijkt het erop dat je cpu automatisch terugklokt als bescherming. Misschien zijn de temperaturen te hoog? Welke cooler gebruik je?
Heb probleem al gevonden. Blijkbaar zit de bug in de MSI bios.
Had via reddit ook aangemaakt en daar gaven ze het aan wat ik kon doen.
Nu klopt het en werkt het wel :)

Iig bedankt voor de hulp. Mocht andere hetzelfde probleem ervaren met MSI.
Kun je of je bios wijzigen naar vorige of een beta of amd cool & quiet uitschakelen en high perfomance profile nemen. Blijkt ook te helpen ( heb zelf even andere bios gedaan )

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 02:40
Misschien kan ik hier om raar vragen.

Ik heb mijn Ryzen 2700x succesvol overclocked naar 4.2ghz op alle cores.

Mijn Setup is een Ryzen 2700x i.c.m. een Asus Crosshair VII (Wifi) met een custom watercool loop en full cover block (mono block) van EKWB. Dus temperatuur blijft wel mooi stabiel. Geheugen is daarbij ook overclocked van 3200 naar 3334mhz.

Mijn settings zijn zover.

Multiplier: 42
Performance Enhancer: Default
Performance Bias: None
Performance Boost: Disabled
Memory Frequency: 3334mhz
Vcore Offset + 0.33750
Max temps maximum heat prime95 79.50* (Oké is heet maar deze test is ook extreem voor de hitte)

Verder dan dit kom ik niet misschien doe ik iets fout.

Maar wat ik mij echt afvraag is hoe ik dynamic multiplier weer kan activeren. Zo kunnen de cores weer downclocken als ik het niet nodig heb. Verder als ik de test niet draait geeft CPU-Z een Core voltage van 1.5 aan maar als ik de test draai zakt die terug naar 1.4, terugval is normaal maar is dit normaal dat het zoveel is.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Aantal ampere dat een CPU nodig heeft. Dat stijgt proportioneel zodra je gaat oc'en of een fikse stresstest zoals IntelBurnTest toe gaat passen. De meer stroom VRM's moeten leveren de meer 'verlies' er komt en dat wijst zich weer uit in meer warmte.

Een voeding ansich hoeft niet zo bijster groot te zijn. Zodra deze al een paar ampere op de 12V lijn kan leveren is het al voldoende. Wat de VRM's doen is het omvornen (DC/DC converter) van 12V naar 1.2 ~ 1.5V. Er is hier maar echt een paar ampere voor nodig om de CPU van 50 tot 150A te voorzien op dat voltage.

Als antwoord op je vraag; voltage dat je de CPU geeft en de kloksnelheid zijn indirect van invloed op 'verbruik'. Bij een zeer hoge CPU temp is vaak een hoger voltage nodig om deze stabiel te houden dan wanneer je een veel lagere CPU temp hebt. Klinkt maf maar een hoop oc'ers zien met gebruik van LN2 op CPU's dat de wattage op stock snelheden ineens veel lager ligt dan wanneer op kamer temperatuur gekoeld.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
Gewoon, de meer stroom een VRM moet leveren de meer warmte-afgifte er is. Dus hoe hoger je gaat des te harder de VRM's moeten werken. Het is altijd aan te raden om er een klein fannetje op te richten op 5 of 7V ofzo (7V verkrijg je door geel als plus aan te houden en rood als min). Nu dat je overigens stabiel op 3.85Ghz zit is het niet een tip om het voltage stap voor stap juist te verlagen en dan opnieuw te stresstesten? Je kunt zo de VRM's iets meer ontlasten als je juist de sweetspot van de CPU weet te vinden.

Als die CPU op 1.37V ~ 1.39V ook stabiel te verkrijgen is dan is dat mooi meegenomen. Geeft weer nieuw speelruimte.

Ik draai zelf nog met een high-end AM3+ bordje (Crosshair formula Z) en een 8320 @ 4.8Ghz met een 300Mhz FSB. Iets van 781CB score ofzo. Voldoet nog prima maar zodra TR wat in prijs zakt upgrade ik het hele zaakje.

Edit: Gebruik core-temp. Ik heb het idee dat je socket temp uitgelezen wordt en niet de core. Second; gebruik intel burn test, probeer eerst een volledige run (10x) op normal, en als je het helemaal zeker wilt weten op high / 10x. Koel je VRM's wel als je daaraan beginnen gaat. De temps schieten zo 10 tot 15 graden omhoog door gebruik van Linpack.

[Voor 17% gewijzigd door Jism op 10-11-2018 17:12]

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
AMD CPU's komen altijd met een wat hoger voltage, om werking in bijna alle mogelijke situaties te garanderen. Aangezien de meeste mensen vaak toch met goede koeling draaien of dat de CPU nooit zo gestressed wordt als met Linpack, voldoet een kleiner voltage vaak ook. Met zo'n stock voltage is je OC headroom dan ineens een stukje ruimer tegelijk. Als je de clocks verhoogd en gaat stresstesten ja dan moeten transistoren ook sneller kunnen schakelen en dat zal meer verbruik met zich meebrengen.

Dus ja, al verhoog je een 50mhz alleen al dan kan je een stijging in verbruik van een paar procent al zien. CPU's hebben met overklokken een bepaalde curve. Alles onder 1 lijn lijkt heel mooi te schalen, maar als je die lijn gaat passeren dan stijgt het verbruik ook veel meer voor die paar honderd Mhz.

Mijn CPU bijv werkt op 5GHz, maar het verbruik stijgt zo hard mee dat het bijna de 250W bereikt gewoon. Op 4.8Ghz scheelt het bijna 60W en dankzij de hogere FSB is ie sneller als een stock op 5Ghz CPU. Voor mij hoeft die 200Mhz meer niet, want het komt met een asociaal hard verbruik meer. En dat merk je in temperaturen VRM's.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
Trek de specsheet van het moederbord er eens bij, en raadpleeg wat de CPU-support is qua TDP. Als dat 95W is dan heb je nog wat speelruimte. VRM's mogen tot in de 80 tot wel 100 graden uiteenlopen, maar zulke temperaturen is altijd tricky. Condensatoren gaan sneller kapot als ze richting die grens zitten.

VRM's mogen dus best warm worden; en mischien moet je gewoon even met een vinger op of rondom de chokes gaan voelen, maar als je hoog gaat qua clocks dan moet je wel rekening houden met een beetje koeling. Ongekoeld maakt in de regel niet veel uit; VRM's kunnen per "VRM" een bepaald wattage afgeven en zolang je binnen die spec zit of blijft is er niet zoveel aan de hand.

Het gaat heus niet kapot als je 'm naar 3.85Ghz OC'ed. Voorbij de 4Ghz is het andere koek.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
Dan zou ik gewoon kijken tot hoever je de CPU kunt pushen man. 125W is een leuke marge (dubbele van wat je nu hebt) en zolang je nog geen voltage hoeft te verhogen en de clocks willen wel nog omhoog zou ik me daar nog lang niet zorgen over maken.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
Probeer gewoon 3.9Ghz of 4Ghz. Voltage verhogen kan gewoon, van 1.40v naar 1.45v max ofzo. Dan zit je echt binnen de safe space van zo'n chip en VRM hoor. :)

Om 5GHz bij mij te behalen met 8 cores tegelijk moet ik op 1.56V zitten en ondanks waterkoeling (2x240mm) is de temperatuur ruim 65 graden met Linpack. De VRM's worden echt goed warm met een CPU verbruik van ongeveer 250W ofzo. :P

Maar goed; er zit bijna 60W verschil tussen 5Ghz en 4.8Ghz in. Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
Ik heb een keer 1.65V gejaagd in een sempron 2.8Ghz. Deze draaide op een vapochiller die de CPU koel hield tot -40 graden. De CPU wist ik over te klokken naar 4.2 ~ 4.4Ghz. Op zulke voltages is zo'n chip geen lang leven meer beschoren. Je moet dus vrij hoog pushen wil je het zaakje kapot krijgen.

Een 2600Pro AGP grafische kaart van 600Mhz naar 1260Mhz overgeklokt. Ook hier een GPU voltage van bijna 2V. Toen ik de 2V aantikte knetterde er wat aan de achterzijde van de kaart en was het feestje over. :P Situaties die je thuis nooit zult krijgen als je alles stapsgewijs verhoogd en binnen de perken van wat de CPU aankan. Check bijv. fora's met wat een goede 24/7 voltage voor de CPU is.

M'n magische bol werken.

• sapphire
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 06:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kon geen limiet vinden van hoe oud een CPU mag/moet zijn om hier over te praten...:+

Gisteren en vanavond aan de slag gegaan met mijn laatste marktplaats aanschaf een Athlon XP 2800+, Barton uit 2004 (jonkie dus) met een gelockte MP (12,5x166). Kwam bij het bord wat ik gekocht had als 'onbekende CPU' dus viel mee.
Op mijn AsRock K7s41GX langzaam de FSB opgevoerd en zonder voltage verhogingen kwam hij al tot 192Mhz, dus 2400Mhz, 3dmarkbaar maar nog niet prime stable.
Dus pinmod gedaan maar nooit geweten dat als de L11 bruggen niet allemaal door gelasert zijn dat dus wat verassende waarde kan geven :|
Pinmod op 1,80v gezet maar dat werd dus 2v :+ en ik maar afvragen waar die belachelijke hoeveelheid warmte vandaan kwam 7(8)7 Gelukkig zat er een koeler op met flinke airflow.
Uiteindelijk getweakt tot ca 1,8v en klein uurtje prime gedraaid.

Vanavond de bolle eelco's van het nieuwe bord vervangen, drama. Bij de AsRock was ik zo klaar maar bij dit bord is de PCB dikker ofzo want het tin wilde voor geen meter vloeien door de gaten.
Uiteindelijk gelukt, pinmod gedaan met FSB lock op 200Mhz en Vcore op 1,675v wat gek genoeg 1,84v word.
Morgen testen en Prime draait op 2500Mhz :)

Niet gek op een mATX bordje met Via KM400a chipset 8)

Vroegâh met een DFI bord, Winbond ram, een XP-M en waterkoeling ben ik nooit voorbij de 2400Mhz gekomen (ok wel 240x10) en nu met zo'n brak bord en een gelockte CPU wel 8)7 }:O

Gabriël ITX

• maks11223344
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 14-04 14:12
dennis_rsb schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:28:
@Jism Ik had wel het maximale voltage van de cpu opgezocht ik dacht uit mijn hoofd 1,55 volt. Maar zover ga ik hem toch niet pushen. Maar ik zat meer in mijn maag met het moederbord zoals je merkt :P Want overal waar je ook zoekt naar dit soort bordjes die 4+1 ongekoeld hebben lees je dat ze het afraden zoals op reddit, tomshardware, overclockers.com etc. Maar die mensen hebben het 9/10 keer wel over een Phenom x4/x6 of FX cpu overklokken. Die athlon II x2 is wat dat betreft een beschaafde cpu als het komt op temps en wattage.

Toen ik het voltage naar 1,45 tijdelijk had verhoogd werd de cpu ook niet echt warmer onder load dan zo'n 37 graden dacht ik. Dat vind ik eigenlijk niet warm, dus over die cpu maakte ik mij niet zo'n zorgen, wel om het moederbord.
maak je niet zo druk om je mobo die dualcores zijn niet zo hongerig.
met de topdown boxed koeler knetterde zelfs mijn x6 op 3.8ghz (1.3v), maar als je je echt druk maakt moet je gewoon voelen met een vinger als je mobo echt tewarm is dan laat je nog net geen vierkant vakje op je vinger achter :+
-edit heb het over crap msi plank die zelfs een quad liet throttlen met een mugen erop... wat een beetje lucht op vrms al niet doet :)

[Voor 5% gewijzigd door maks11223344 op 10-02-2019 16:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jism
  • Niet online
850Mhz DDR3 = 1700Mhz.

Maar wellicht moet je je eens richten op een FSB overclock, met een lagere multiplier. Dat AM3 op een 300Mhz FSB is sneller met een 4.4GHz FX vs een 200Mhz FSB met een 4.7GHz FX.

Dat komt omdat de FSB gewoon de interconnect tot alles is, snelheid van cache enzo gaat aanzienlijk omhoog.

Bij FSB overklokken moet je ten eerste je memory devider gewoon laag zetten, anders loopt je geheugen zwaar out of spec, de CPU multiplier laag genoeg zetten (i.e 10x 300Mhz = 3000Mhz) en je chipset wellicht wat meer voltage geven.

M'n magische bol werken.

• undeepdiver
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 05-04 00:51
nee hoor gewoon 1.8 V er op zetten en rammen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 08:09
Hey blijft mij verbazen hoeveel mensen kiezen voor een All Core OC en niet naar andere opties kijken, met name per CCX overclocking is volgens mij op alle vlakken nog steeds beter.
Heb eindelijk mijn overzicht van de verschillende strategieën om te overclocken online gezet.
Bij deze vast een overzicht van een Ryzen 3600 in Cinebench R20:

Voor meer informatie voor de strategieën:
YouTube: All Ryzen master Overclock Strategies. PBO, Auto OC, CCX, All Core O...

En voor meer informatie waarom je voor de 3900X en de 3950X hier helemaal naar zou moeten kijken
(1 goede CCD en 1 mindere):
YouTube: Per CCX Overclocking on Ryzen 3000 with Ryzen Master. Magic on the 3...

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Jism
  • Niet online
Heb je ook Bclk geprobeerd? Want dat mis ik in je lijstje. Betekend je FSB op maximaal 104MHz zetten, waardoor de max turbo van XFR/PBO verhoogd wordt.

Aldus mijn Ryzen 2700x, met een max boost van 4.4Ghz. :) :P

Ik heb geen All-core OC meer nodig eerlijk gezegd.

M'n magische bol werken.

• Jism
  • Niet online
ice-T106 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

Nee die heb ik nog helemaal niet geprobeerd op deze chips (vroeger deden we niet anders). Is wel een goede optie inderdaad (eventueel in combinatie met PBO en auto OC). Bedankt! Enig idee waar de FSB limiet zit? (chipset, cpu, ram, bus voor andere kaarten?)
Gaan we ook nog testen, zou voor single en multi thread wel eens best goed kunnen zijn.
104 Mhz wordt beschouwd als absolute max, omdat alles erboven, verschillinge timings anders gezet gaan worden. Zie ook https://www.tomshardware....ing-amd-ryzen,5011-3.html

Aangezien alles aan de CPU geknoopt zit zoals de NVME drive / PCI-express kaart, NIC en toestanden kan dat tot heel vreemd gedrag leiden. Ook timings boven een bepaalde waarde gaan anders staan waardoor je scores (zoals je ook kunt zien in bovenstaande link) zelfs lager worden.

Ik heb 102Mhz ingesteld; 104Mhz kan ook; maar ik heb een tikje meer voltage nodig terwijl ik nu volledig stock op 102Mhz kan draaien en alles op 4.45Ghz verkrijg zo.

@@MailMan

1.35v wordt als max 24/7 voltage beschouwd. Hoger is sneller je CPU degraderen. Als dat gebeurd dan is je CPU op bepaalde clocks gewoon niet meer stabiel, heeft het ineens hoger voltage nodig of in het ergste geval draait het al niet eens meer fatsoenlijk op stock.

Pas dus op. Dat 7nm/12nm/14nm proces is erg gevoelig aan hoge voltage met veel amperage.

[Voor 14% gewijzigd door Jism op 16-08-2020 10:31]

M'n magische bol werken.

• ice-T106
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 14-04 08:09
MailMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Als ik per core overclock instel dan gaan de twee snelste cores wel op de ingesteld 4200mhz lopen, maar de andere 4 lopen op 3350mhz. Cinebench scoort dan ook heel laag op die manier?
Ja dat is precies waarom ik de verschillende tactieken uit wil leggen. Als je per CCX de clocks gelijk houd dan draaien ze wel allemaal op die snelheid. Elke core die daar onder zal (veel) langzamer draaien.

snel afvallen afvallen voordeligste hypotheek voordelige hypotheek

• Jism
  • Niet online
MailMan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:21:
https://www.guru3d.com/ne...yzen-(ctr-by-1usmus).html

ClockTuner for Ryzen, van 1usmus :) Nieuwe tool om per CCX undervolting te regelen en meer peformance per watt te halen.
Dit moeten ze betaald aanbieden. 10$ ofzo voor een licentie. Heb je wel een supermooi auto-oc programma voor terug dat beter werkt dan ieder ander tooltje op dit moment.

M'n magische bol werken.

• MailMan
  • Laatst online: 22:42
ice-T106 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:
Hey blijft mij verbazen hoeveel mensen kiezen voor een All Core OC en niet naar andere opties kijken, met name per CCX overclocking is volgens mij op alle vlakken nog steeds beter.
Heb eindelijk mijn overzicht van de verschillende strategieën om te overclocken online gezet.
Bij deze vast een overzicht van een Ryzen 3600 in Cinebench R20:
[Afbeelding]

Voor meer informatie voor de strategieën:
YouTube: All Ryzen master Overclock Strategies. PBO, Auto OC, CCX, All Core O...

En voor meer informatie waarom je voor de 3900X en de 3950X hier helemaal naar zou moeten kijken
(1 goede CCD en 1 mindere):
YouTube: Per CCX Overclocking on Ryzen 3000 with Ryzen Master. Magic on the 3...
Het zijn gaan baanbrekende overclocks, maar met de per CCX overclock zit ik op 4.4/4.325 @ 1.275V. Na uur Prime95 SmallFFT nog stabiel, dus ik ben tevreden :) Dus bedankt voor de tip!

• Jism
  • Niet online
Ja, ik heb een beetje kritiek geuit op dat artikel. Met name het instellen van een handmatig voltage van 1.4V. Dat moet je dus niet doen bij Ryzens. Die dingen degraderen in enkele maanden, weken tijd en dat houdt in dat zelfs stock PBO al niet eens meer stabiel zal zijn.

M'n magische bol werken.

• wortelsky
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 18:35
LanTao schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:28:
[...]

5600X (heb m'n tekst aangepast, en ook dat +100 MHz toch niet zo stabiel bleek, dus ik zit op 4,7 GHz).
A oke. Ik heb hem momenteel ook op +50 maar met -30 all core en dan 1.25v. alleen kom ik all core op een load van 120W max, single rond de 55W. Tot nu toe is mijn verbruik gerelateerd aan prestatie, dus ergens zit de rem er bij jou nog op

[Voor 11% gewijzigd door wortelsky op 08-02-2021 06:58]

MSI B550 AMD 5600X 2x8 GB micron (e die) 3600.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True