Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Het werkt niet op de 2000 / 1000 series, die bieden namelijk geen per CCX overklokken aan. Het idee erachter is is dat je verschillende cores of ccx's hoger kunt klokken ipv een all core overclock.

Maar het is marginaal allemaal, je mag blij zijn als je 50Mhz boven je PBO kunt draaien.

M'n magische bol werken.

• CykoByte
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 03-02 09:39
Bij deze een tip voor mensen die 1usmus' CTR willen gebruiken:

Ik had crashes bij het openen van de app. Zorg dat je SMT aan hebt staan. CTR lijkt uit te gaan van een vaste thread-count aan de hand van de gedetecteerde CPU. Heb je SMT uit staan, dan klopt de thread-count niet en opent CTR niet, maar crasht deze stilletjes.

Helaas heb ik een Asrock board en is de LLC belabberd. CTR klaagt bij de ingestelde LLC over hoge spanningspieken (heb inderdaad 1.5V voorbij zien komen!) en stopt het proces. Heb maar weer terug mijn handmatige undervolt ingesteld. 4.3 GHz @ 1.25V is ook niet verkeerd.

• Iruk1981
  • Registratie: oktober 2015
  • Laatst online: 01-03 00:18
Bij krijg crasht CTR steeds bij het tunen. Wacht nog even op CTR v1. 1 en probeer het dan wel opnieuw

• wortelsky
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 17:47
Nieuwe msi bios is uit 7C91vA5, uit de bèta nu. Hopelijk brengt het veel leuks

MSI B550 AMD 5600X 2x8 GB micron (e die) 3600.

• LanTao
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Tweakers heeft een Premium-artikel geschreven over AMD Ryzen 5000-series overclocking.

Met de nieuwe (non-beta) MSI BIOS die @wortelsky hierboven noemde nu algemeen beschikbaar ben ik wat gaan spelen met undervolten van m'n 5600X. Ik kan -20 steps met gewone PBO of -12 met PBO en +50 MHz (100 MHz bleek toch niet stabiel). In het laatste geval trekt de CPU bijna 80W 90W in plaats van bijna 80W bij normale PBO met motherboard power limits. De all-core boost is met 4.650 MHz gelijkgebleven maar de single core komt nu tot 4.749. (Buiten het feit dat ik deze CPU überhaupt heb kunnen kopen heb ik de silicon lottery niet echt gewonnen.)

[Voor 4% gewijzigd door LanTao op 08-02-2021 01:27]

• Jism
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Ja, ik heb een beetje kritiek geuit op dat artikel. Met name het instellen van een handmatig voltage van 1.4V. Dat moet je dus niet doen bij Ryzens. Die dingen degraderen in enkele maanden, weken tijd en dat houdt in dat zelfs stock PBO al niet eens meer stabiel zal zijn.

M'n magische bol werken.

• wortelsky
LanTao schreef op zondag 7 februari 2021 @ 17:11:
Tweakers heeft een Premium-artikel geschreven over AMD Ryzen 5000-series overclocking.

Met de nieuwe (non-beta) MSI BIOS die @wortelsky hierboven noemde nu algemeen beschikbaar ben ik wat gaan spelen met undervolten. Ik kan -20 steps met gewone PBO of -12 met PBO en +100 MHz. In het laatste geval trekt de CPU bijna 90W in plaats van bijna 80W bij normale PBO met motherboard power limits. De all-core boost is met 4.650 MHz gelijkgebleven maar de single core komt nu tot 4.749. (Buiten het feit dat ik deze CPU überhaupt heb kunnen kopen heb ik de silicon lottery niet echt gewonnen.)
Met 5600?

• LanTao
  • Niet online
5600X (heb m'n tekst aangepast, en ook dat +100 MHz toch niet zo stabiel bleek, dus ik zit op 4,7 GHz).

• wortelsky
LanTao schreef op maandag 8 februari 2021 @ 01:28:
[...]

5600X (heb m'n tekst aangepast, en ook dat +100 MHz toch niet zo stabiel bleek, dus ik zit op 4,7 GHz).
A oke. Ik heb hem momenteel ook op +50 maar met -30 all core en dan 1.25v. alleen kom ik all core op een load van 120W max, single rond de 55W. Tot nu toe is mijn verbruik gerelateerd aan prestatie, dus ergens zit de rem er bij jou nog op

[Voor 11% gewijzigd door wortelsky op 08-02-2021 06:58]

• LanTao
  • Niet online
wortelsky schreef op maandag 8 februari 2021 @ 06:56:
[...] dus ergens zit de rem er bij jou nog op
-30 steps is instant crash tijdens het Windows opstartscherm, +50 MHz en -16 steps is een crash een seconde later. Helaas...

[Voor 39% gewijzigd door LanTao op 08-02-2021 18:41]

• wortelsky
LanTao schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:40:
[...]

-30 steps is instant crash tijdens het Windows opstartscherm, +50 MHz en -16 steps is een crash een seconde later. Helaas...
Ai. En zonder CO maar dan op 1.25v +50 pbo en iets hogere limieten (of disabeld)

• LanTao
  • Niet online
wortelsky schreef op maandag 8 februari 2021 @ 18:47:
Ai. En zonder CO maar dan op 1.25v +50 pbo en iets hogere limieten (of disabeld)
Dan storten benchmark scores in. Maar ik heb nu toch wat voor elkaar gekregen door de power limit op ongeveer 5800X-hoogtes in te stellen waardoor ik all-core tot 4.750 GHz kom op nipt onder de 1,4V.

Ik heb het gevoel dat dit eerst heel hard crashte maar nu lijkt het te werken. Fingers crossed...

• wortelsky
LanTao schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 01:39:
[...]

Dan storten benchmark scores in. Maar ik heb nu toch wat voor elkaar gekregen door de power limit op ongeveer 5800X-hoogtes in te stellen waardoor ik all-core tot 4.750 GHz kom op nipt onder de 1,4V.

Ik heb het gevoel dat dit eerst heel hard crashte maar nu lijkt het te werken. Fingers crossed...

[Afbeelding]
A oke, er zit een hoop verschil tussen blijkbaar. Als het zo werkt ook prima. Maar hou je hem wel cool nu? 1.4 is geen fulltime aanrader trouwens. Op auto schijnt dat wel te mogen. Je LLC staat ook op auto?

• LanTao
  • Niet online
wortelsky schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 06:58:
[...]

A oke, er zit een hoop verschil tussen blijkbaar. Als het zo werkt ook prima. Maar hou je hem wel cool nu? 1.4 is geen fulltime aanrader trouwens. Op auto schijnt dat wel te mogen. Je LLC staat ook op auto?
Hij komt niet boven de 55º bij gaming, 65º in een benchmark, en core voltage staat volgens HWINFO64 op 0.9V bij idle of 1.250V bij 3,6GHz all-core dus dat komt wel goed, denk ik. En nog steeds een -12 steps undervolt.

• paco2013
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 25-02 12:06
Involvement schreef op vrijdag 11 september 2020 @ 15:28:
Op het moment ben ik bezig met een AMD Ryzen 5 3600 te underclocken omdat ik wil dat hij in mijn SFF case koel genoeg blijft om de fan in idle en onder een normale load niet te hard te hoeven hebben loeien. De CPU had met de standaardinstellingen nogal de neiging om veel van toeren te wisselen en door de bank genomen vrij heet te worden. Ik loop nu alleen een beetje aan tegen het feit dat ik niet helemaal begrijp wat alle instellingen en meetwaarden betekenen en hoe betrouwbaar ze zijn.

Dit is in elk geval mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 108,-€ 108,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 (11265-07)€ 336,-€ 336,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingScythe Shuriken 2€ 35,01€ 35,01
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 16,95€ 16,95
1VoedingenCorsair SF450€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,96

Op de Scythe Shuriken 2 zit de Noctua fan omdat die bij gemiddelde toeren wat stiller is en aangenamer geluid geeft (ik was skeptisch toen ik dat eerst hoorde zeggen, maar het scheelt daadwerkelijk), maar koeling zal een issue blijven in zo een kast natuurlijk. Ik doe voornamelijk kantoortoepassingen en speel wat lichtere games (Civilization V, Starcraft II, soms zelfs Warcraft III). Met dit soort lasten is de herrie onder het standaard regime onwenselijk, wat mij betreft hoeft mijn CPU hiervoor niet volle boost te draaien, die paar laatste % performance is voor mij niet kritisch.

In eerste instantie ben ik met heel simpele tools aan de slag gegaan. Ik gebruikte HWMonitor om de spanningen, toeren en temperaturen in mijn systeem te checken en CPU-Z om een all-core last te simuleren en een ruwe score te verkrijgen. In het BIOS heb ik toen de boostfrequentie en -spanning handmatig aangepast en vastgesteld dat hij ook wel stabiel liep op 4100MHz/1,2V. De temperaturen waren significant lager en de steady-state score in CPU-Z nam zelfs toe! De temperatuur leek voornamelijk samen te hangen met spanning, en schaalde weinig met frequentie. Naderhand bleek met Prime95 dat er toch fouten waren en dat het worst-case vermogen in de chip daarmee een stuk hoger werd. De chip haalde in Prime95 meer dan 100°C, wat ik wel veel vond.

Dit is op 4040MHz/1,125V onder Prime95 belasting als getoond door HWMonitor 1.41.0:
[Afbeelding]

Bovenstaande roept wat vragen op waarop ik hoop dat één van jullie misschien de antwoorden weet:
  • Kloppen de weergegeven frequenties? Volgens HWMonitor gaat de spanning op de core wel omlaag bij geen last, maar de frequentie niet. Dat zou natuurlijk raar zijn;
  • Is er nog wel een temperatuursbeveiliging in de processor als je de frequentie handmatig instelt? Nu wordt mijn processor >100°C, en dat zal hoger worden als de omgeving warmer wordt. Wat is de TJmax van een Zen2 processor?;
  • Zijn er betere tools om mee te meten en/of benchmarken? Prime95 is handig om te testen of het werkt, als het niet 100% goed is krijg je vrij snel een foutmelding zonder dat je hele systeem crasht, maar het geeft (zo ver ik kan zien) geen score;
  • Is er een manier om de spannings-/frequentiecurve die de processor onder het standaard regime gebruikt aan te passen? In het ideale geval zou de processor standaard zijn eigen boostgedrag blijven gebruiken met alleen de scherpste kantjes er vanaf (zoals alleen boosten tot 4100MHz/1,25V en afremmen boven de 75°C). Ik vond in het BIOS wel een paar instellingen, maar de naamgeving is zo cryptisch dat ik er niet echt wijs uit werd.
Dit zijn een hoop vragen, hopelijk begrijpen jullie dat ik geen topoverklokker ben, en de Zen2 maakt het niet makkelijker
je cpu speed verandert niet omdat je het handmatig hebt in gevoerd, 100+c is in ieder geval te hoog wat betreft je temeratuur, waarom moet je test een score geven? neem dan cinebench r23 stress test dat duurt een 30 minuten en geeft wel een score, je kan ook blender openbenchmark nemen.

2700x4.2ghz@1.325v/Asus x470 prime/16gb PNY XLR8 Gaming EPIC-X RGB/Sapphire 5700xt nitro+

• Involvement
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 28-02 23:31
Oef, dat is alweer een tijdje geleden dit... Inmiddels heb ik al vastgesteld dat de 3600 teveel warmte produceert om tegelijk stil en snel te zijn. Omdat het standaard boostgedrag niet makkelijk aan te passen bleek en ik aan een 3300X kon komen ben ik daar voor gegaan. Indertijd (oktober denk ik) kon ik mijn 3600 makkelijk van de hand doen voor een redelijk bedrag.

Ik heb geen acute nood aan het allersnelste, en ik denk dat mijn systeem met een Radeon RX 580 op deze manier ook nog wel in balans is. De 3300X genereert duidelijk minder warmte en de fans in mijn computer loeien nu ook niet elke keer dat ik een enigszins zware toepassing start.

De reden dat ik een score wilde is om te vergelijken of mijn systeem daadwerkelijk sneller werd van de aanpassingen. Het is natuurlijk leuk handmatig aanpassingen te doen, maar als je systeem ondanks de hogere getallen slechter presteert is het natuurlijk nogal zinloos te gaan tweaken.
Pagina: 1 ... 11 12 13 Laatste

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True