Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-02 07:20
Seth_Chaos schreef op zondag 4 juni 2017 @ 23:02:
[...]

Op een Asus B350 Plus. Het voltage staat automatisch op 1,385.

Inmiddels draait m'n waterkoeling en draait hij op 3,9Ghz. Ik kan nog wel verder denk ik, maar voor nu is het prima. Bij 4Ghz neemt de temp extreem toe. Al heb ik wel al veel forum posts gezien waarin men meld dat je het beste het voltage naar beneden kunt schroeven om verder te komen.

Ik ben de wil om er nu mee verder te gaan alleen ff kwijt. M'n water koeler paste niet, waardoor ik terug moest vallen op de stock koeler en een nieuwe bracket moest bestellen. Die vervolgens niet bleek te passen. Na uren vijlen om het passend te krijgen, paste die. Waarna ik de stock koeler probeerde los te trekken om mijn waterkoelblok te plaatsen en toen ging het mis. De CPU kwam los van de socket en bleef aan de koeler plakken. Na veel klooien kwam die los, maar viel toen precies met de pinnetjes op mijn geprepareerde waterblok met articsilver. 4 uur poetsen verder, draait het inmiddels naar wens, maar hierdoor ben ik er wel weer ff klaar mee. :P En ik had me nog zo voor genomen om het secuur en goed voorbereid te doen.
en kon jij hem koelen met dat voltage, mij lukt dat niet in mijn case maar die is ook niet echt geschikt voor airflow.

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
paco2013 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 05:40:
[...]

en kon jij hem koelen met dat voltage, mij lukt dat niet in mijn case maar die is ook niet echt geschikt voor airflow.
Ja dat gaat prima. Zelfs met de stock koeler. Zolang je een goede case met goede airflow hebt. Ik heb een jaar of 10 geleden een Corsair D800 bigtower gekocht. Best duur maar een goede investering gezien ik hem nog steeds gebruik. Hetzelfde geld voor mijn custom waterkoeling setup. Waar je pc staat, maakt natuurlijk ook erg veel verschil.

Ik neem aan dat je Corsair H115i hem wel koel kan houden? Ik gok eerder dat er te weinig airflow op je moederbord loopt (bij de mosfets).

[ Voor 10% gewijzigd door Seth_Chaos op 05-06-2017 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Seth_Chaos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:53:
[...]

Ja dat gaat prima. Zelfs met de stock koeler. Zolang je een goede case met goede airflow hebt. Ik heb een jaar of 10 geleden een Corsair D800 bigtower gekocht. Best duur maar een goede investering gezien ik hem nog steeds gebruik. Hetzelfde geld voor mijn custom waterkoeling setup. Waar je pc staat, maakt natuurlijk ook erg veel verschil.

Ik neem aan dat je Corsair H115i hem wel koel kan houden? Ik gok eerder dat er te weinig airflow op je moederbord loopt (bij de mosfets).
nee de mosfets zijn geen probleem ik draai nog met de stock koeler op dit moment, maar met de p400s heb ik voor de cpu weinig airflow

Lian Li pc o11 Air / Ryzen 7700x/ asus tuf b650 plus/corsair vengeance 6000mhzC36/ XFX 7800xt Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
paco2013 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:36:
[...]

nee de mosfets zijn geen probleem ik draai nog met de stock koeler op dit moment, maar met de p400s heb ik voor de cpu weinig airflow
Als ik die case zie dan heb je net zoveel airflow als mijn bigtower. Dat zou het probleem niet mogen zijn. wellicht moet je een airduct maken die de achterste fan over je VRM en CPU setup heen blaast. Sowieso die fan naar binnen laten blazen, niet naar buiten. Dat maakt een wereld van verschil qua temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Ergens was het niet stabiel zelfs niet op stock en in Windows balanced powerplan dus heb mobo cpu en mem terug gestuurd zodat ze alles kunnen testen, zodra het terug is en mijn aio word geplaatst laat ik weer weten wat ie doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05:59
Hallo,

Ik heb even hulp nodig.
Mijn ryzen 7 1700 werkt gewoon stabiel op 3800 mhz met 1.26.
Echter wanneer ik mijn 1600 probeer over te klokken gebeurd het volgende.

Ik heb hem op 1.3 gedaan om een basis te hebben en dan kun je omlaag / omhoog enz enz.
Mijn windows laat zien dat ie op 3.8 staat echter als ik cpu z & HWInfo erbij pak staat de snelheid op 1550mhz.

http://i68.tinypic.com/2hqecyt.jpg

Heb de Tomahawk B350 van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
Fordius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 12:53:
Hallo,

Ik heb even hulp nodig.
Mijn ryzen 7 1700 werkt gewoon stabiel op 3800 mhz met 1.26.
Echter wanneer ik mijn 1600 probeer over te klokken gebeurd het volgende.

Ik heb hem op 1.3 gedaan om een basis te hebben en dan kun je omlaag / omhoog enz enz.
Mijn windows laat zien dat ie op 3.8 staat echter als ik cpu z & HWInfo erbij pak staat de snelheid op 1550mhz.

http://i68.tinypic.com/2hqecyt.jpg

Heb de Tomahawk B350 van MSI.
Hoe staat je windows power profiel ingesteld? Ik neem aan dat die snelheid 1.5/3.8GHz onder load is van een prime95 of iets dergelijks?

Als je pc idle is (niets te doen heeft), gaat hij de cpu natuurlijk tijdelijk terugklokken om stroom te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordius
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:12:
[...]

Hoe staat je windows power profiel ingesteld? Ik neem aan dat die snelheid 1.5/3.8GHz onder load is van een prime95 of iets dergelijks?

Als je pc idle is (niets te doen heeft), gaat hij de cpu natuurlijk tijdelijk terugklokken om stroom te besparen.
Heb de amd ryzen profile, maar zelfs als ik hem op hoge prestatie doe en hem ga benchen.
Blijft ie hangen en haal ik amper de helft van de stock bench.

Als ik moederbord reset naar standaard dan staat ie gewoon op de normale clock ( locked ie em op 3400 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Fordius schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:14:
[...]

Heb de amd ryzen profile, maar zelfs als ik hem op hoge prestatie doe en hem ga benchen.
Blijft ie hangen en haal ik amper de helft van de stock bench.

Als ik moederbord reset naar standaard dan staat ie gewoon op de normale clock ( locked ie em op 3400 )
Ok, dan lijkt het erop dat je cpu automatisch terugklokt als bescherming. Misschien zijn de temperaturen te hoog? Welke cooler gebruik je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordius
Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 14 juli 2017 @ 13:15:
[...]

Ok, dan lijkt het erop dat je cpu automatisch terugklokt als bescherming. Misschien zijn de temperaturen te hoog? Welke cooler gebruik je?
Heb probleem al gevonden. Blijkbaar zit de bug in de MSI bios.
Had via reddit ook aangemaakt en daar gaven ze het aan wat ik kon doen.
Nu klopt het en werkt het wel :)

Iig bedankt voor de hulp. Mocht andere hetzelfde probleem ervaren met MSI.
Kun je of je bios wijzigen naar vorige of een beta of amd cool & quiet uitschakelen en high perfomance profile nemen. Blijkt ook te helpen ( heb zelf even andere bios gedaan )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleytjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:50
Bovenstaand probleem hier ook gehad. CPU bleek te hangen op 1.33Ghz waardoor deze een stuk trager aanvoelde dan een PC met exact dezelfde hardware. Na bios opnieuw te flashen waas alles weer opgelost. Vreemde bug :?

MSI B350 PC MATE overigens.

[ Voor 6% gewijzigd door wesleytjuh op 14-07-2017 15:28 ]

AccuSafe.nl: Alles voor je kistradio | Store | Kistradio FAQ | Onze video's | Onze versterker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Ik heb een Ryzen 5 1600X icm met een MSI X370 pro gaming carbon.
Draait momenteel bios versie 7A32v15 en heb t geheugen nu draaien op 3200 mhz met 16-16-16-38 timings.
Heeft iemand van jullie toevallig de nieuwe bios versie "7A32v17" al geprobeerd en zoja wat zijn jullie ervaringen qua geheugen ?

Verder heb ik nog een vraag wat betreft het energie profiel in windows.
Ik lees tegenstrijdige verhalen qua "balanced" en "high performance" wat is nou werkelijk het beste ? :?

Draai namelijk al JAREN op high performance maar hoor dat je voor Ryzen beter balanced kan gebruiken ?

[ Voor 9% gewijzigd door Dracoz op 14-07-2017 18:40 ]

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

Wil je van de XFR functionaliteit gebruikmaken die de X procs hebben dan dien je 'Balanced' te gebruiken, dit is hetzelfde bij Intel overigens. Turbo wordt uitgeschakeld bij 'high performance profiel.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Inmiddels zelf verschillende andere bios versies geprobeerd waaronder beta versies.
Op alle andere bios versies wil mijn geheugen gewoon niet op3200mhz draaien.

Ik blijf dus lekker op het oude bios doorgaan :)

@millman Is dat high performance profiel niet te tweaken zodat je er alsnog gebruik van kunt maken ?

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Jawel, dan dien je de cpu instellingen voor dat profiel aanpassen zodat t zich gedraagt als een gebalanceerd profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtrafris
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14-11-2024
Zelfde probleem als bovenstaand.
MSI B350 Mortar Arctic met een 1600X.

Loopt helemaal prima op de standaard clocks.
Elke poging om een OC te geven leidt tot een CPU die 2200MHz draait op alle cores. Lekker stabiel, dat wel 8)7

Ik zal vanavond nog eens proberen met een oudere BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sassymousasi
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 13-06-2023
Heeft iemand hier al succes om geheugen op een GA-AB350 Gaming 3 i.c.m. een Ryzen 5 1600 op 3200Mhz te krijgen?

Ik krijg hem nu met een XMP profile niet hoger dan 2933Mhz. Maar ik heb het idee dat er geen verschil is met de 2300Mhz hij hem standaard op zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
sassymousasi schreef op woensdag 9 augustus 2017 @ 11:34:
Heeft iemand hier al succes om geheugen op een GA-AB350 Gaming 3 i.c.m. een Ryzen 5 1600 op 3200Mhz te krijgen?

Ik krijg hem nu met een XMP profile niet hoger dan 2933Mhz. Maar ik heb het idee dat er geen verschil is met de 2300Mhz hij hem standaard op zet.
Meten is weten natuurlijk. Als je een game benchmark draait zie je zo of je meer fps krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
Corsair lpx3000 draait met bios 0806 b350m-a nu wel stabiel op docp 2933. Cpu op 38x met 1.31v (wil misschien nog omlaag)

Anoniem: 958773

1600x met een MSI x370 bord, op 4ghz met 1,365 volt.

Ik had ook eerst het probleem dat die in Windows aangaf 2199MHz en niet hoger ging, is opgelost door de laatste bios van MSI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• labmuisfrl
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-05 02:08
Hier ook een r5 1600 en een asus b350 met stock koeler.

Zonder problemen op 3850 daar boven wordt het systeem instabiel.
Volgens mij draai ik op 1,315v

Zou de instabiliteit daarboven liggen aan mijn cpu kwaliteit ?
Het systeem wil dan zelfs wel gaan rebooten.
Temperaturen zijn gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:21
labmuisfrl schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:03:
Hier ook een r5 1600 en een asus b350 met stock koeler.

Zonder problemen op 3850 daar boven wordt het systeem instabiel.
Volgens mij draai ik op 1,315v

Zou de instabiliteit daarboven liggen aan mijn cpu kwaliteit ?
Het systeem wil dan zelfs wel gaan rebooten.
Temperaturen zijn gewoon goed.
Nee, je moet echt naar de 1.4v om richting de 4ghz te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Voor RyZEN hebben we toch t Zen OC topic? AMD Zen Overklok Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-05 07:52
Edit, heb in het Zen topic gepost.

[ Voor 94% gewijzigd door Carel op 05-09-2017 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:54
Ik probeer net voor het eerst na al een paar jaar stock te draaien mijn FX-8320 te overclocken.
Ik draai op een Gigabyte 970A-UD3P en als koeler een Scythe Mugen 5 PCGH.

Om te beginnen nam ik de start settings over van het beste antwoord op deze post op het tomshardware forum:
http://www.tomshardware.c...0-gigabyte-970a-ud3p.html
i have the same motherboard...
1st go in the BIOS (hit del on start-up) and disable all the power saving feature related to the CPU (in ADVANCED FREQUENCY SETTINGS \ ADVANCED CPU CORE FEATURE, disable everything there but put HPC mode on enabled)
Then manualy set CPU clock ratio to 22 (in ADVANCED FREQUENCY SETTINGS)
Then manualy set voltage (CPU Vcore) to 1.435v (in ADVANCED VOLTAGE SETTINGS)

Boot in windows and test for stability with prime 95 for about 10 to 15 minutes, if no core fails you should be stable at 4.4ghz with those settings...if it fails under 10 minutes it's not stable, raise the vcore one notch, you can go as high as 1.5v but the lower the better as long as your overclock is stable...ask if you have any questions

After you're done with the CPU and its stable, for your RAM just check if you can select XMP MEMORY PROFILE 1 in advanced memory settings, selecting this should automaticaly set your RAM to the best possible optimised performance settings...but for gaming the RAM speed makes little to no difference, you could leave everything in regard to your RAM at default and auto if you don't have an XMP profile 1 that you can load...
Dus alle power saving opties uit, cpu clock ratio van 17 naar 22 en cpu VCore naar 1.435, al maakt mijn moederbord daar dan 1.43575 van. Wel had ik al XMP aan en heb ik dat niet uitgedaan.

Na te booten naar windows en Prima95 te starten krijg ik bijna direct op 2 workers een hardware error en gaat Prime95 door met maar 6 workers.

Zelfs als ik de cpu clock ratio nog een stapje verlaag naar 21 en de vcore in meerdere stapjes verhoog tot 1.475 krijg ik het nog voor elkaar elke keer workers te laten crashen op prime95 of zelfs de pc te laten crashen.

Houd dit in dat mijn chip het gewoon niet aankan? Als zelfs de eerste stap met een ruim verhoogd voltage consistent crashes veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik heb mijn FX8320 24/7 op 4.8Ghz gehad met 1.474v en een dubbele waterkoeling. Als die 4.3 of 4.2Ghz op dat voltage niet eens haalt dan is er mischien iets anders aan de hand.

Overklokken is stapsgewijs naar boven toe he, niet in 1 sprong meteen op een hoge snelheid draaien.

Het kan zijn dat de VRM switchting frequency ook een stap omhoog moet. Deze moet optijd kunnen 'schakelen' en stroom bezorgen wanneer de CPU full load gaat beginnen. En de FX lijn is niet echt de beste CPU als het komt op verbruik met OC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-04 16:38

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn FX8120 haalde met gemak 4.8GHz op 1.45v ongeveer op een sabertooth 990FX
De 970 is niet echt een beste overclocker en de kans dat de VRM het gaat begeven met die vcore is best groot.
Dus als je je moederbord niet wil frituren zou ik naar een 4GHz gaan en lekker zo laten..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Anoniem: 58485 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 14:50:
Ik heb mijn FX8320 24/7 op 4.8Ghz gehad met 1.474v en een dubbele waterkoeling. Als die 4.3 of 4.2Ghz op dat voltage niet eens haalt dan is er mischien iets anders aan de hand.

Overklokken is stapsgewijs naar boven toe he, niet in 1 sprong meteen op een hoge snelheid draaien.

Het kan zijn dat de VRM switchting frequency ook een stap omhoog moet. Deze moet optijd kunnen 'schakelen' en stroom bezorgen wanneer de CPU full load gaat beginnen. En de FX lijn is niet echt de beste CPU als het komt op verbruik met OC.
Hoe zou die optie voor VRM switching kunnen heten op mijn bord? Ik ben alle opties langsgegaan maar vond niks dat er op leek.

Om het met die optie te testen heb ik het volgende zojuist gedaan;
CMOS clear
XMP uitgelaten
alle powersaver opties weer uit, virtualisatie deze keer ook maar uit voor de zekerheid.
Gezocht naar VRM switching optie maar niet gevonden en dus ook niet kunnen veranderen
multiplier naar 21, vcore naar 1.4375 volt.
Dit liep 10 minuten stabiel
toen multiplier op 22, gaat direct fout
vcore naar 1.5, gaat nog steeds fout.
multiplier terug naar 21, dit heeft nu stabiel gelopen voor 20 minuten met Prime95.

Is het veilig met mijn bord die 4.2Ghz te behouden met XMP aan voor 1600mhz RAM? Ook als er geen optie voor VRM switching zou zijn? Zo ja ga ik dat even langere tijd testen om te kijken of ik het over langere tijd stabiel kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kan zijn dat er een overcurrent protectie in je BIOS zit en wat ingeschakeld zit. Zit dat er niet dan loop je gewoon tegen de limiet van je VRM's / moederbord aan. In het kort voorkomt OCP dat je CPU teveel stroom gaat trekken van je VRM's. Alleen high-end plankjes (Denk aan Crosshair Formula Z) kunnen die sustained 220W of zelfs meer aan.

Het enige wat je dan kunt kunt doen is 'finetunen' zoals het verhogen van de FSB of bijv het geheugen overklokken. Hou wel de temperaturen van je VRM's in de gaten, je poft ze zo in extreem gebruik. :)

4.2Ghz is een leuke snelheid. Je haalt ook winst door de CPU-NB te verhogen in snelheid. Of bijv iets strakkere timings op het geheugen te plaatsen.

Edit: Schakel eens 2 cores uit, en probeer het nu nog eens op die snelheid? Als het wel lukt, dan is het 100% je VRM & een OCP.

[ Voor 43% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 13-12-2017 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
Hmm. Ik kan in Speccy en Hwinfo64 geen temperatuur van mijn VRM vinden, misschien heeft mijn moederbord daar geen sensor voor. Toevallig wel een warmtecamera in de buurt dus zal eens kijken wat die uitleest na even stressen.

Als ik een overclock stabiel krijg, zijn er dan ook powersaving opties die dan weer aangezet kunnen worden?

edit: Ik kijk mooi over de sensor knop in hwinfo heen, en blijkbaar heb ik dus wel VRM sensoren.
na 7 minuten klimt de VRM al naar 83C en is nog steeds aan het stijgen, laat m nog even lopen.

edit: na 55 minuten Prime 95 nog steeds stabiel en de VRM op 88. Dat is een relatief veilige temperatuur voor VRM's toch?

[ Voor 32% gewijzigd door Flamesz op 13-12-2017 19:46 ]

Is aan de hogere kant. Ik zou het zelf het liefst op 60 a 70 graden willen hebben. De warmer componenten draaien de korter de levensduur. Je moet het ook altijd incalculeren dat met de zomer vooral de boel gewoon warmer wordt, en met 88 graden loop je geheid tegen de 100 graden straks.

Om te testen of je een OCP hebt schakel eens 2 cores uit, en zet de MP op 22. Als dat wel goed gaat dan is het een overcurrent protection. Je kunt niet hoger zonder dat uit te schakelen of genoegen nemen met 8 cores op 21x of 6 cores op 22x of zelfs hoger.

Hier kan ik booten op 5GHz alleen de warmte is echt killing hoog. Dat redt m'n waterkoeling ook niet meer. En ik hou van wel een beetje stilte. :P

• Flamesz
Hmm, ik heb het even getest met slechts 6 cores en een multiplier van 23, en zelfs dan geeft Prime95 meteen errors.
Lijkt er op dat mijn bordje en chip er gewoon geen zin in hebben, dus ik laat m maar gewoon stock, geen zin om te investeren in een nieuw bord wanneer deze wegfikt.

Flamesz schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:13:
Hmm, ik heb het even getest met slechts 6 cores en een multiplier van 23, en zelfs dan geeft Prime95 meteen errors.
Lijkt er op dat mijn bordje en chip er gewoon geen zin in hebben, dus ik laat m maar gewoon stock, geen zin om te investeren in een nieuw bord wanneer deze wegfikt.
Zet het voltage eens op 1.45 of 1.475v. Als die wel stabiel is / blijft dan was het je voltage. Als je een goede kloksnelheid hebt gevonden ga je het voltage stap voor stap verlagen totdat je errors krijgt in Prime, en dan weer stapsgewijs verhogen totdat je geen errors hebt B)

Alleen zo kom je te weten wat de sweetspot voor de CPU is. OC'en is tijdrovend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
nou wil ik het niet te ingewikkeld maken maar nu kan het ook nog zo zijn dat er een paar multi's niet net zo stabiel zijn als de rest je kan dan ook nog spelen met de 200fsb ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-05 18:13

Compizfox

Bait for wenchmarks

Kan iemand een goede guide aanraden voor het overklokken van een Ryzen 2600? Ik heb een Asrock Fatal1ty B450 Gaming G4.

Ik heb deze CPU net, en heb wat vragen w.b.t overklokken.

Allereerst, met de stock settings boost hij wel, maar niet hoger dan 3.9 GHz. Werkt XFR/PBO dan wel? Ik heb meer dan genoeg koeling (hij wordt helemaal niet heet). Toch boost hij niet hoger. Of is dit de limiet van de 2600 en is het alleen de 2600X die tot boven de 4 GHz boost met XFR?

Ik heb geprobeerd de CPU handmatig over te klokken, maar ik kom naar niet boven de 4 GHz. 4 GHz lukt prima met zo'n 1.35 volt, maar alles daarboven crasht direct als ik ga stressen. Ik ben tot 1.4 V Vcore en 1.25 V VSoC gegaan, maar zelfs daarmee is 4.1 GHz niet stabiel.

Nog wat dingen:

- Kijk ik nou niet goed of heeft mijn moederbord geen LLC? Dit mis ik nogal omdat hij op 1.4 V aardig wat droopt.
- Hoe werkt BCLK overclocking? Ik heb in een menu een optie voor een externe clockgen gezien, maar deze inschakelen op bv. 110 MHz heeft geen effect.
- Hoe kan ik zorgen, als ik de CPU handmatig hebt overgeklokt, hij wel terugklokt in idle?

[ Voor 6% gewijzigd door Compizfox op 05-09-2018 23:48 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:23
Misschien kan ik hier om raar vragen.

Ik heb mijn Ryzen 2700x succesvol overclocked naar 4.2ghz op alle cores.

Mijn Setup is een Ryzen 2700x i.c.m. een Asus Crosshair VII (Wifi) met een custom watercool loop en full cover block (mono block) van EKWB. Dus temperatuur blijft wel mooi stabiel. Geheugen is daarbij ook overclocked van 3200 naar 3334mhz.

Mijn settings zijn zover.

Multiplier: 42
Performance Enhancer: Default
Performance Bias: None
Performance Boost: Disabled
Memory Frequency: 3334mhz
Vcore Offset + 0.33750
Max temps maximum heat prime95 79.50* (Oké is heet maar deze test is ook extreem voor de hitte)

Verder dan dit kom ik niet misschien doe ik iets fout.

Maar wat ik mij echt afvraag is hoe ik dynamic multiplier weer kan activeren. Zo kunnen de cores weer downclocken als ik het niet nodig heb. Verder als ik de test niet draait geeft CPU-Z een Core voltage van 1.5 aan maar als ik de test draai zakt die terug naar 1.4, terugval is normaal maar is dit normaal dat het zoveel is.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkVD59
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-03 14:34
Hallo Overklokkers,

Is deze topic, van maar liefst ruim 6 jaar oud, ook ge-update met de laatste nieuwe overklok adviezen, voor de laatste versies Treadrippers???
Mijn favoriet is:
AMD Ryzen Threadripper 2950X _/-\o_

Mij lijkt het handiger, om over deze laatste versies Treadrippers, een nieuwe overklok topic te starten? Of is die er al? Dan heb ik die nog niet gezien! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:23
DirkVD59 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:12:
Hallo Overklokkers,

Is deze topic, van maar liefst ruim 6 jaar oud, ook ge-update met de laatste nieuwe overklok adviezen, voor de laatste versies Treadrippers???
Mijn favoriet is:

Mij lijkt het handiger, om over deze laatste versies Treadrippers, een nieuwe overklok topic te starten? Of is die er al? Dan heb ik die nog niet gezien! :*)
Gezien het hier niet heel actief is lijkt het mij handiger om gewoon hier door te gaan. Als het echt heel actief is kan het wel handig zijn aparte topics maar ik zie er geen noodzaak in. Ik heb ook weinig tips of nog opmerkingen gekregen over mijn overklok. Ben nog steeds benieuwd of dit redelijk is. Op dit moment ook de rx580 aan het overclocken. Ik haal net de 1500 core niet, daarvoor moet ik de bios midden om er een hogere core voltage te krijgen. Temps zijn oké want hij wordt gewatercooled. Maar dat hoort in een ander topic.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De RX580 op 1500Mhz laten draaien komt met een verbruik van 200 ~ 225W. Kan je net zo goed een Vega 56 in huis halen. Dubbele performance. Zelfde verbruik. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:57:
De RX580 op 1500Mhz laten draaien komt met een verbruik van 200 ~ 225W. Kan je net zo goed een Vega 56 in huis halen. Dubbele performance. Zelfde verbruik. :P
Zo probeer ik mezelf ook steeds te overtuigen om te upgraden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
DirkVD59 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:12:
Hallo Overklokkers,

Mijn favoriet is:

Voor Zen is er AMD Zen Overklok Topic. Die had je ook al gevonden zie ik.
Er wordt 'helaas' ook veel overklokken besproken in AMD Ryzen & AM4 Ervaringen topic.

Ik zal de laatste Threadrippers nu aan de topicstart toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lambo LP670 SV schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:43:
[...]

Zo probeer ik mezelf ook steeds te overtuigen om te upgraden :P
Ik snap de fun wel; maar het is alsof je een 1.6l motor gelijkwaardig wil laten presteren als een 3.2l. Dat kleine motortje loopt vol op z'n teentjes iedere keer en gunstig is het niet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:20
Ik stel hem even in het algemene AMD topic omdat ik toevallig bezig ben met een Athlon II x2 over te klokken, alleen in principe stel ik hem als algemene vraag die dus ook voor intel opgaat.

Wat veroorzaakt verhoogde stress/temps op de vrm's en overige componenten op het mobo? (hoe meet je dat eigenlijk) En welke factor veroorzaakt zwaardere eisen aan je voeding bij het overklokken? Ik snap dat een goede voeding en een bord met voldoende vrm's (bij voorkeur gekoelde vrm's) handig is, maar daar gaat het mij niet om.

Zijn dat

A: Verhogen van de FSB (heb die in dat AM3 bordje veranderd van 200 naar 333, vanwege makkelijk northbridge, ram etc op stock te zetten)
B: Verhogen van het voltage van de cpu
C: verhoging van de cpu temp
C: Verhoging van de kloksnelheid
D: anders

Zover ik weet gaat het vooral om het voltage van de cpu. Want als je de kloksnelheid verhoogd en je blijft op het stockvoltage en het blijft stabiel lijkt het mij dat er niet extra stress op je componenten komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Aantal ampere dat een CPU nodig heeft. Dat stijgt proportioneel zodra je gaat oc'en of een fikse stresstest zoals IntelBurnTest toe gaat passen. De meer stroom VRM's moeten leveren de meer 'verlies' er komt en dat wijst zich weer uit in meer warmte.

Een voeding ansich hoeft niet zo bijster groot te zijn. Zodra deze al een paar ampere op de 12V lijn kan leveren is het al voldoende. Wat de VRM's doen is het omvornen (DC/DC converter) van 12V naar 1.2 ~ 1.5V. Er is hier maar echt een paar ampere voor nodig om de CPU van 50 tot 150A te voorzien op dat voltage.

Als antwoord op je vraag; voltage dat je de CPU geeft en de kloksnelheid zijn indirect van invloed op 'verbruik'. Bij een zeer hoge CPU temp is vaak een hoger voltage nodig om deze stabiel te houden dan wanneer je een veel lagere CPU temp hebt. Klinkt maf maar een hoop oc'ers zien met gebruik van LN2 op CPU's dat de wattage op stock snelheden ineens veel lager ligt dan wanneer op kamer temperatuur gekoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:34:
Aantal ampere dat een CPU nodig heeft. Dat stijgt proportioneel zodra je gaat oc'en of een fikse stresstest zoals IntelBurnTest toe gaat passen. De meer stroom VRM's moeten leveren de meer 'verlies' er komt en dat wijst zich weer uit in meer warmte.

Een voeding ansich hoeft niet zo bijster groot te zijn. Zodra deze al een paar ampere op de 12V lijn kan leveren is het al voldoende. Wat de VRM's doen is het omvornen (DC/DC converter) van 12V naar 1.2 ~ 1.5V. Er is hier maar echt een paar ampere voor nodig om de CPU van 50 tot 150A te voorzien op dat voltage.

Als antwoord op je vraag; voltage dat je de CPU geeft en de kloksnelheid zijn indirect van invloed op 'verbruik'. Bij een zeer hoge CPU temp is vaak een hoger voltage nodig om deze stabiel te houden dan wanneer je een veel lagere CPU temp hebt. Klinkt maf maar een hoop oc'ers zien met gebruik van LN2 op CPU's dat de wattage op stock snelheden ineens veel lager ligt dan wanneer op kamer temperatuur gekoeld.
Thanks voor je reactie! Dus als ik je goed begrijp zorgt de hogere kloksnelheid én een hoger voltage voor meer stress op de vrm's en overige componenten op het moederbord? Nu heb ik bijv die athlon op stock voltage (1,400 volt) en hij lijkt stabiel op 3,85 ghz (stock draait hij 3,4 ghz) en dat lijkt stabiel (heb 1,5 uur prime gedraaid en half uur OCCT, met een cpu temp van slechts 30 graden tijdens stresstest) en ik zou graag nog wat verder willen (dan moet wel het voltage omhoog om het stabiel te houden) alleen omdat dat bord weinig vrm's heeft en die volgens mij ook ongekoeld zijn (gigabyte 880gm-ud2h rev 1.3) wil ik dus eerst precies weten wat de oorzaken zijn van stress/hitte op een vrm bij een overklok.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Gewoon, de meer stroom een VRM moet leveren de meer warmte-afgifte er is. Dus hoe hoger je gaat des te harder de VRM's moeten werken. Het is altijd aan te raden om er een klein fannetje op te richten op 5 of 7V ofzo (7V verkrijg je door geel als plus aan te houden en rood als min). Nu dat je overigens stabiel op 3.85Ghz zit is het niet een tip om het voltage stap voor stap juist te verlagen en dan opnieuw te stresstesten? Je kunt zo de VRM's iets meer ontlasten als je juist de sweetspot van de CPU weet te vinden.

Als die CPU op 1.37V ~ 1.39V ook stabiel te verkrijgen is dan is dat mooi meegenomen. Geeft weer nieuw speelruimte.

Ik draai zelf nog met een high-end AM3+ bordje (Crosshair formula Z) en een 8320 @ 4.8Ghz met een 300Mhz FSB. Iets van 781CB score ofzo. Voldoet nog prima maar zodra TR wat in prijs zakt upgrade ik het hele zaakje.

Edit: Gebruik core-temp. Ik heb het idee dat je socket temp uitgelezen wordt en niet de core. Second; gebruik intel burn test, probeer eerst een volledige run (10x) op normal, en als je het helemaal zeker wilt weten op high / 10x. Koel je VRM's wel als je daaraan beginnen gaat. De temps schieten zo 10 tot 15 graden omhoog door gebruik van Linpack.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 10-11-2018 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:03:
Gewoon, de meer stroom een VRM moet leveren de meer warmte-afgifte er is. Dus hoe hoger je gaat des te harder de VRM's moeten werken. Het is altijd aan te raden om er een klein fannetje op te richten op 5 of 7V ofzo (7V verkrijg je door geel als plus aan te houden en rood als min). Nu dat je overigens stabiel op 3.85Ghz zit is het niet een tip om het voltage stap voor stap juist te verlagen en dan opnieuw te stresstesten? Je kunt zo de VRM's iets meer ontlasten als je juist de sweetspot van de CPU weet te vinden.

Als die CPU op 1.37V ~ 1.39V ook stabiel te verkrijgen is dan is dat mooi meegenomen. Geeft weer nieuw speelruimte.

Ik draai zelf nog met een high-end AM3+ bordje (Crosshair formula Z) en een 8320 @ 4.8Ghz met een 300Mhz FSB. Iets van 781CB score ofzo. Voldoet nog prima maar zodra TR wat in prijs zakt upgrade ik het hele zaakje.
Kan ik inderdaad proberen! Maar even voor mij duidelijkheid, ook al draai ik nu op stock voltage, dan nog worden vrm's meer belast doordat ik een iets hogere kloksnelheid gebruik? Wow als dat zo is, dan had ik dat niet verwacht. Ik dacht dat het meer ging om de cpu temperatuur én het voltage van de cpu.

Edit: ik zag dat je net je post had ge-edit. Ik heb de temps inderdaad gemeten met coretemp, en ook nog eens met hwmonitor. Die intel stresstest kan ik ook doen om hem nog doller te testen, ik had overinges in OCCT en Prime95 wel die large testen gedraaid omdat die meer gericht zijn op checken op fouten op de overklok. Die andere optie om meer warmte te creëren heb ik niet gedaan, omdat je dat in de praktijk toch niet gaat halen in realistich gebruik.

[ Voor 15% gewijzigd door dennis_rsb op 10-11-2018 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

AMD CPU's komen altijd met een wat hoger voltage, om werking in bijna alle mogelijke situaties te garanderen. Aangezien de meeste mensen vaak toch met goede koeling draaien of dat de CPU nooit zo gestressed wordt als met Linpack, voldoet een kleiner voltage vaak ook. Met zo'n stock voltage is je OC headroom dan ineens een stukje ruimer tegelijk. Als je de clocks verhoogd en gaat stresstesten ja dan moeten transistoren ook sneller kunnen schakelen en dat zal meer verbruik met zich meebrengen.

Dus ja, al verhoog je een 50mhz alleen al dan kan je een stijging in verbruik van een paar procent al zien. CPU's hebben met overklokken een bepaalde curve. Alles onder 1 lijn lijkt heel mooi te schalen, maar als je die lijn gaat passeren dan stijgt het verbruik ook veel meer voor die paar honderd Mhz.

Mijn CPU bijv werkt op 5GHz, maar het verbruik stijgt zo hard mee dat het bijna de 250W bereikt gewoon. Op 4.8Ghz scheelt het bijna 60W en dankzij de hogere FSB is ie sneller als een stock op 5Ghz CPU. Voor mij hoeft die 200Mhz meer niet, want het komt met een asociaal hard verbruik meer. En dat merk je in temperaturen VRM's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Anoniem: 58485 Dank voor je opheldering. Ik was altijd in de veronderstelling dat zolang je op het stockvoltage zit, en je enkel kijkt wat er nog mogelijk is binnen het stock voltage (in mijn geval een paar zo'n 450 mhz stabiel) dat je verbruik en je stress op de vrm's etc niet verhoogd. Zat ik blijkbaar toch fout mee. Ik heb hem trouwens ook kortdurend op 1,45 volt gezet en dan wat testen op 4 ghz en 4,2 etc alleen ik heb het toch terug gezet omdat ik het eerst even hier wou vragen, en dat is misschien maar goed ook. Overigens die athlon II x2 270 maar 65 watt TDP standaard.

Misschien kan ik het beter dan terug op 3,4 ghz zetten, tenzij ik inderdaad wat fans op de VRM's richt. Ik heb niet heel veel verstand van dit soort dingen, maar zoals ik het zie heeft het bord 4+1 ONGEKOELDE vrm's. Er zit geen heatsink op ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Trek de specsheet van het moederbord er eens bij, en raadpleeg wat de CPU-support is qua TDP. Als dat 95W is dan heb je nog wat speelruimte. VRM's mogen tot in de 80 tot wel 100 graden uiteenlopen, maar zulke temperaturen is altijd tricky. Condensatoren gaan sneller kapot als ze richting die grens zitten.

VRM's mogen dus best warm worden; en mischien moet je gewoon even met een vinger op of rondom de chokes gaan voelen, maar als je hoog gaat qua clocks dan moet je wel rekening houden met een beetje koeling. Ongekoeld maakt in de regel niet veel uit; VRM's kunnen per "VRM" een bepaald wattage afgeven en zolang je binnen die spec zit of blijft is er niet zoveel aan de hand.

Het gaat heus niet kapot als je 'm naar 3.85Ghz OC'ed. Voorbij de 4Ghz is het andere koek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Anoniem: 58485 Had ik al gedaan de zwaarste die er in kan is een FX 4130 (125 watt, 3,8 ghz) en daaronder staat de Phenom 1100T (125 watt, 3,3 ghz) Dus deze cpu die ik heb is een dual core is maar 65 watt TDP. Maar jij gaf ook al aan zodra je het voltage van de cpu verhoogt en de kloksnelheid omhoog gooit dat het verbruik ook enorm snel toeneemt.

Ik heb geen fans rondom de VRM's en is idd ongekoeld, maar ik heb wel een outtake casefan én de koeler van een Phenom x4 955 BE (dus sterkere koeler dan van de athlon) en die koeler is topdown natuurlijk dus die blaast rondom het bord.

Ja 3,85 GHZ is opzich al best een mooie overklok, zonder het voltage te verhogen, met wat geluk kan ik zelfs nog iets zakken in het voltage als het stabiel blijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dan zou ik gewoon kijken tot hoever je de CPU kunt pushen man. 125W is een leuke marge (dubbele van wat je nu hebt) en zolang je nog geen voltage hoeft te verhogen en de clocks willen wel nog omhoog zou ik me daar nog lang niet zorgen over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Anoniem: 58485 Nou ik kan je al wel vertellen dat het op stock niet veel hoger gaat dan 3,85 GHZ als je het stabiel wil houden want ik heb al wel e.e.a. uitgetest :p Dus als ik nu hoger wil dus bijv. 4-4,5 ghz daar iets tussen moet het voltage wel omhoog. Ik heb overigens de northbridge en die HT dingen en de ramsnelheid enzo gewoon op zijn oorspronkelijke snelheid gelaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Probeer gewoon 3.9Ghz of 4Ghz. Voltage verhogen kan gewoon, van 1.40v naar 1.45v max ofzo. Dan zit je echt binnen de safe space van zo'n chip en VRM hoor. :)

Om 5GHz bij mij te behalen met 8 cores tegelijk moet ik op 1.56V zitten en ondanks waterkoeling (2x240mm) is de temperatuur ruim 65 graden met Linpack. De VRM's worden echt goed warm met een CPU verbruik van ongeveer 250W ofzo. :P

Maar goed; er zit bijna 60W verschil tussen 5Ghz en 4.8Ghz in. Dan is de keuze snel gemaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Anoniem: 58485 Ik heb idd een keer op 1,45 volt gezeten en ook iets er tussen, zal wel 1,4250 geweest zijn. Ik weet alleen niet op welke frequentie het stabiel was dat zou ik dan moeten testen :p maar ja klinkt logisch idd dat je dan alsnog safe zit. Omdat de cpu die ik heb en maar een dual core is en maar 65 watt tdp. Dus die tdp zal niet ineens verdubbelen als je gaat overklokken denk ik :p of je moet echt tot het extreme doen 5 ghz ofzo. Denk ik dan he als ik het allemaal zo hoor haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ik heb een keer 1.65V gejaagd in een sempron 2.8Ghz. Deze draaide op een vapochiller die de CPU koel hield tot -40 graden. De CPU wist ik over te klokken naar 4.2 ~ 4.4Ghz. Op zulke voltages is zo'n chip geen lang leven meer beschoren. Je moet dus vrij hoog pushen wil je het zaakje kapot krijgen.

Een 2600Pro AGP grafische kaart van 600Mhz naar 1260Mhz overgeklokt. Ook hier een GPU voltage van bijna 2V. Toen ik de 2V aantikte knetterde er wat aan de achterzijde van de kaart en was het feestje over. :P Situaties die je thuis nooit zult krijgen als je alles stapsgewijs verhoogd en binnen de perken van wat de CPU aankan. Check bijv. fora's met wat een goede 24/7 voltage voor de CPU is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
@Anoniem: 58485 Ik had wel het maximale voltage van de cpu opgezocht ik dacht uit mijn hoofd 1,55 volt. Maar zover ga ik hem toch niet pushen. Maar ik zat meer in mijn maag met het moederbord zoals je merkt :P Want overal waar je ook zoekt naar dit soort bordjes die 4+1 ongekoeld hebben lees je dat ze het afraden zoals op reddit, tomshardware, overclockers.com etc. Maar die mensen hebben het 9/10 keer wel over een Phenom x4/x6 of FX cpu overklokken. Die athlon II x2 is wat dat betreft een beschaafde cpu als het komt op temps en wattage.

Toen ik het voltage naar 1,45 tijdelijk had verhoogd werd de cpu ook niet echt warmer onder load dan zo'n 37 graden dacht ik. Dat vind ik eigenlijk niet warm, dus over die cpu maakte ik mij niet zo'n zorgen, wel om het moederbord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:45

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik kon geen limiet vinden van hoe oud een CPU mag/moet zijn om hier over te praten...:+

Gisteren en vanavond aan de slag gegaan met mijn laatste marktplaats aanschaf een Athlon XP 2800+, Barton uit 2004 (jonkie dus) met een gelockte MP (12,5x166). Kwam bij het bord wat ik gekocht had als 'onbekende CPU' dus viel mee.
Op mijn AsRock K7s41GX langzaam de FSB opgevoerd en zonder voltage verhogingen kwam hij al tot 192Mhz, dus 2400Mhz, 3dmarkbaar maar nog niet prime stable.
Dus pinmod gedaan maar nooit geweten dat als de L11 bruggen niet allemaal door gelasert zijn dat dus wat verassende waarde kan geven :|
Pinmod op 1,80v gezet maar dat werd dus 2v :+ en ik maar afvragen waar die belachelijke hoeveelheid warmte vandaan kwam 7(8)7 Gelukkig zat er een koeler op met flinke airflow.
Uiteindelijk getweakt tot ca 1,8v en klein uurtje prime gedraaid.

Vanavond de bolle eelco's van het nieuwe bord vervangen, drama. Bij de AsRock was ik zo klaar maar bij dit bord is de PCB dikker ofzo want het tin wilde voor geen meter vloeien door de gaten.
Uiteindelijk gelukt, pinmod gedaan met FSB lock op 200Mhz en Vcore op 1,675v wat gek genoeg 1,84v word.
Morgen testen en Prime draait op 2500Mhz :)

Niet gek op een mATX bordje met Via KM400a chipset 8)

Vroegâh met een DFI bord, Winbond ram, een XP-M en waterkoeling ben ik nooit voorbij de 2400Mhz gekomen (ok wel 240x10) en nu met zo'n brak bord en een gelockte CPU wel 8)7 }:O

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:56
sapphire schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:27:
Ik kon geen limiet vinden van hoe oud een CPU mag/moet zijn om hier over te praten...:+

Gisteren en vanavond aan de slag gegaan met mijn laatste marktplaats aanschaf een Athlon XP 2800+, Barton uit 2004 (jonkie dus) met een gelockte MP (12,5x166). Kwam bij het bord wat ik gekocht had als 'onbekende CPU' dus viel mee.
Op mijn AsRock K7s41GX langzaam de FSB opgevoerd en zonder voltage verhogingen kwam hij al tot 192Mhz, dus 2400Mhz, 3dmarkbaar maar nog niet prime stable.
Dus pinmod gedaan maar nooit geweten dat als de L11 bruggen niet allemaal door gelasert zijn dat dus wat verassende waarde kan geven :|
Pinmod op 1,80v gezet maar dat werd dus 2v :+ en ik maar afvragen waar die belachelijke hoeveelheid warmte vandaan kwam 7(8)7 Gelukkig zat er een koeler op met flinke airflow.
Uiteindelijk getweakt tot ca 1,8v en klein uurtje prime gedraaid.

Vanavond de bolle eelco's van het nieuwe bord vervangen, drama. Bij de AsRock was ik zo klaar maar bij dit bord is de PCB dikker ofzo want het tin wilde voor geen meter vloeien door de gaten.
Uiteindelijk gelukt, pinmod gedaan met FSB lock op 200Mhz en Vcore op 1,675v wat gek genoeg 1,84v word.
Morgen testen en Prime draait op 2500Mhz :)

Niet gek op een mATX bordje met Via KM400a chipset 8)

Vroegâh met een DFI bord, Winbond ram, een XP-M en waterkoeling ben ik nooit voorbij de 2400Mhz gekomen (ok wel 240x10) en nu met zo'n brak bord en een gelockte CPU wel 8)7 }:O
Ik heb nog een setje BH6jes op zolder liggen. Deden 260Mhz 2-2-2-5 T1 (bij 3,6volt) op een DFI ultra infinity. Ik weet niet of je er wat aan hebt want die reepjes hadden een onstilbare honger naar voltage.

M'n bartonM (max 2750Mhz), mobo en vga (6800GT) heb ik helaas al jaren geleden opgeruimd

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
dennis_rsb schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 18:28:
@Anoniem: 58485 Ik had wel het maximale voltage van de cpu opgezocht ik dacht uit mijn hoofd 1,55 volt. Maar zover ga ik hem toch niet pushen. Maar ik zat meer in mijn maag met het moederbord zoals je merkt :P Want overal waar je ook zoekt naar dit soort bordjes die 4+1 ongekoeld hebben lees je dat ze het afraden zoals op reddit, tomshardware, overclockers.com etc. Maar die mensen hebben het 9/10 keer wel over een Phenom x4/x6 of FX cpu overklokken. Die athlon II x2 is wat dat betreft een beschaafde cpu als het komt op temps en wattage.

Toen ik het voltage naar 1,45 tijdelijk had verhoogd werd de cpu ook niet echt warmer onder load dan zo'n 37 graden dacht ik. Dat vind ik eigenlijk niet warm, dus over die cpu maakte ik mij niet zo'n zorgen, wel om het moederbord.
maak je niet zo druk om je mobo die dualcores zijn niet zo hongerig.
met de topdown boxed koeler knetterde zelfs mijn x6 op 3.8ghz (1.3v), maar als je je echt druk maakt moet je gewoon voelen met een vinger als je mobo echt tewarm is dan laat je nog net geen vierkant vakje op je vinger achter :+
-edit heb het over crap msi plank die zelfs een quad liet throttlen met een mugen erop... wat een beetje lucht op vrms al niet doet :)

[ Voor 5% gewijzigd door maks11223344 op 10-02-2019 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoogzomer hier in Portugal een OC van 4.8GHz op ruim 1.49V 24/7 op een 8320. 240mm rad en een kamertemperatuur van ruim 36 graden. De onderzijde van het Crosshair Formula Z was gloeiend heet; ik moest de OC gewoon terugdraaien naar 4.2Ghz ofzo om het nog redelijk te houden. Buiten was het 46.5 graden (heetste dag ooit) en het was nog knap dat het zaakje het vol wist te houden. :+

Maar ik ben nu zo tevreden met de 2700X daar hoef je niet echt meer een manueele OC toe te passen. Gewoon snel geheugen en gaan met die banaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 18:55
Ik ben de afgelopen weken langzaam mijn Ryzen 5 2600 aan het overclocken. Bewust deze gehaald over de 2600x als besparing. Ik heb hem nu met Ryzen Master op 1,35v en 4.2ghz stabiel in games e.d. Lijkt nog wat rek in te zitten, dus ik ga gewoon door. De voltage blijf ik nu wel vanaf.
Hoe zit dat bij anderen? Ik hoor van veel dat ze rond de 4ghz blijven hangen, maar gezien het gemak waarmee het nu omhoog gaat lijkt me dat sterk. Of ik heb echt mazzel.
Temperatuur gedurende het games komt niet boven de 70, meestal 65.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:19
Zebby schreef op maandag 25 maart 2019 @ 14:14:
Ik ben de afgelopen weken langzaam mijn Ryzen 5 2600 aan het overclocken. Bewust deze gehaald over de 2600x als besparing. Ik heb hem nu met Ryzen Master op 1,35v en 4.2ghz stabiel in games e.d. Lijkt nog wat rek in te zitten, dus ik ga gewoon door. De voltage blijf ik nu wel vanaf.
Hoe zit dat bij anderen? Ik hoor van veel dat ze rond de 4ghz blijven hangen, maar gezien het gemak waarmee het nu omhoog gaat lijkt me dat sterk. Of ik heb echt mazzel.
Temperatuur gedurende het games komt niet boven de 70, meestal 65.
Same here. Had 4.2ghz stabiel draaien op 1,35v met 63 graden en op 1,33125v op 4.1ghz en 57 graden.
Houdt hem nu voorlopig even op 1,2875v, 4ghz en 54 graden.
Denk dat ik hem hier gewoon lekker op laat draaien en mocht ik ooit tegen een limiet aan lopen hem nog een beetje omhoog schroef.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 01-03-2024
Mijn 2600 is alleen stabiel op 4.2 Ghz met 1.425 Volt (alle cores). Op lagere voltages komt ie niet door stress testen heen. Ik zie ook wel een forse Vdroop.. maar durf het niet aan om de load line calibratie te veranderen. (standaard 5)
Ik ben alleen wel benieuwd waarom de voltages niet automatisch teruglopen bij een handmatige overclock. Ik heb met ryzen software de game modes geselecteerd en deze stuurd automatisch alle cores op een piek van 3,9 Ghz met 1.225 Volt. Dan clocked de CPU en het voltage WEL automatisch terug. Dit in tegenstelling tot de handmatige overvolt en overclock.
Iemand enig idee wat ik fout doe? Of zou dit een bug kunnen zijn van het moederbord * zie inventaris voor systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je moet oppassen met voltages boven de 1.4v. :X Tenzij je graag je chip met ongeveer 6 maanden naar de eeuwige velden wilt helpen. De max recommended, 24/7 safe voltage is ongeveer 1.33v voor ryzen 2x00 series. Alles erboven gaat ten koste van levensduur en degradatie gaat zeer snel gebeuren.

Merendeels van de chips halen amper 4.2 ~ 4.3Ghz. Dus 4.2Ghz is weliswaar netjes maar dat voltage, dat is veels te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem_NL
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik ben zeker ook niet van plan op 1.425 v te gaan draaien. Wilde gewoon even kijken wat voor vlees ik in de kuip had. Hij draait ook stabiel op 1.3 bij 4.1 Ghz (half uurtje prime en wat andere benches). Nu weet ik nog steeds niet waarom het voltage niet automatisch terug schroeft in idle, cpu blijft op hogere clocks draaien maar het amperage gaat wel fors omlaag.
Mijn primaire gebruik is gamen, en ik zie geen toegevoegde waarde om hem nu op zijn staart te trappen aangezien het me maar een paar extra % prestaties oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check eens met CPU-Z. Die schijnt het voltage wel correct te weergeven. Er was iets met HW Info.

1.3V voor 4.1Ghz en 1.425V voor 4.2Ghz. Ik zou het wel weten.

Sws windows power plan op Balanced zetten. Bios dubbel checken of daar niet een optie nog aan / uitgevinkt staat m.b.t power states.

Edit: asus performance enhancer level 4 tracht hier alle cores op 4.3Ghz te zetten. Probeerde 1 CB run op stock voltages maar laat maar zitten. Op Full load schiet de vcore richting 1.44V en crashte erna. Als ik het iets zou verhogen dan zou een all-core 4.3Ghz op CB wel mogelijk zijn maar die chip kan ik zo afschrijven met een paar maanden ofzo :+

Dus, terug naar Performance enhancer level 2, en netjes met een 0.750mv UV draaien. PE level 3 bracht een all-core 4.1GHz met zich mee, soms uitschietend naar 4.192Ghz. Maar weegt weinig op tegen PE level 2.

6 fans in totaal nu op m'n 360mm rad.. ik ga van 4029 naar 4208 CB20. Temps blijven langer onder de 60 graden en dus ook de boost state die langer aangehouden wordt. Free performance.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Gp0dOIZtuSoRkgcNtYe9xZcG/full.jpg

[ Voor 61% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 16-07-2019 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervberkum
  • Laatst online: 13-04 21:22
Hallo Tweaker's,

Sinds kort weer bezig met overclocken. Zie screenshot voor specs.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/vmHz2rp/screenshot1.jpg

Ik kom bij lange na niet in de buurt bij wat anderen halen. Zelfde geheugen ik kom niet voorbij de 1700.

https://www.overclockers....1600-CL9-CMZ8GX3M2A1600C9

Iemand ervaring met sabertooth 990FX en een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens mij is het je CPU en niet geheugen. Met DDR3 / 840Mhz zit je op 1680Mhz DDR3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandervberkum
  • Laatst online: 13-04 21:22
Eindelijk stukje verder nu. Voor nu lijkt de max van geheugen 850.
Heb wel de baseclock nu eindelijk boven 210.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/W5gpN0b/screenshot2.jpg

[ Voor 80% gewijzigd door sandervberkum op 18-07-2019 00:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

850Mhz DDR3 = 1700Mhz.

Maar wellicht moet je je eens richten op een FSB overclock, met een lagere multiplier. Dat AM3 op een 300Mhz FSB is sneller met een 4.4GHz FX vs een 200Mhz FSB met een 4.7GHz FX.

Dat komt omdat de FSB gewoon de interconnect tot alles is, snelheid van cache enzo gaat aanzienlijk omhoog.

Bij FSB overklokken moet je ten eerste je memory devider gewoon laag zetten, anders loopt je geheugen zwaar out of spec, de CPU multiplier laag genoeg zetten (i.e 10x 300Mhz = 3000Mhz) en je chipset wellicht wat meer voltage geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
even ter aanvulling op wat jism al zegt:
als je je fsb verhoogd houd dan ook je cpu/nb en ht link gewoon stock stap voor stap je test er nu 3 tegelijk? :p
inprencipe heb je alleen cpu/nb volts en nb volts nodig vcore is wel het aller laatste dat je gaat verhogen om je max fsb/ht link te vinden ;) (en zorg voor goeie airflow of een fan die rechtstreeks op je mobo blaast bij een serieuze oc word deze knetter heet haha)

[ Voor 17% gewijzigd door maks11223344 op 30-07-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb ook een Phenom X6 1055T gehad. Deze wist ik op 4.2Ghz te verkrijgen met DDR3 rond 2000Mhz. Maar een Vishera (FX) was uiteindelijk sneller ondanks de kleine voorsprong die de X6 in single core prestaties had. De phenom is pretty much straight forward, de meeste toppen rond 4.1 tot 4.3GHz, afhankelijk van je koeling en hoe ver je chip wil op een bepaald voltage.

Er is echt heel veel info te zoeken op dat vlak. De CPU/NB had het meeste effect, hier draait de L3 cache volgens mij ook op mee, als je die verhoogt verhoog je eigenlijk alles. Als je met FSB´s gaat werken stel dan een divider in, anders ga je zo out of spec en boot het zaakje niet meer.

Ik kan je vertellen dat een X6 met 300Mhz FSB super rap is ten opzichte van een stock configuratie. Mijn FX was op 4.6Ghz met een 300Mhz FSB sneller dan een op 4.8Ghz met een stock 200Mhz FSB.

Nu heb ik natuurlijk allang al een Ryzen 2700x, dat is helemaal bulldozer over de vorige generaties heen, met XFR hoef je al niet meer te oc´en omdat deze automatisch de hoogst mogelijke boost stand opzoekt. Hou de CPU´s koel onder de 60 graden en je geniet een retesneller CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azbest
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-05 17:25
Anoniem: 58485 schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:49:
...
Ik kan je vertellen dat een X6 met 300Mhz FSB super rap is ten opzichte van een stock configuratie. Mijn FX was op 4.6Ghz met een 300Mhz FSB sneller dan een op 4.8Ghz met een stock 200Mhz FSB.
...
Dat is een verdraaid nette FSB snelheid, wat voor mobo was dat?

• Mit-46
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-04 14:42
Kan iemand mij op verder op weg helpen mbt de voltages en de maximale temperatuur van de Ryzen 1700x?

Wat moet je aanhouden als max voltage?
Wat je instelt in de BIOS of wat het daadwerkelijk is tijdens een stress test (in Windows -> CPU-Z)?
Dit is bij mij een verschil van 0.06v

Ik begrijp dat de max temperatuur 95c is. Geldt dit voor de CPU TCtrl temperatuur of voor de CPU Tdie temperatuur?
Als de laatste namelijk 95c mag worden dan is de andere 115c. Dit krijg ik niet helemaal helder.

Momenteel aan testen op 3725Mhz met in de BIOS 1.40v. Dat is het idle ook in Windows en onder stress dropt het naar 1.344v volgens CPU-Z.

Cpu TCtrl is 89c
Cpu Tdie is 69c
Cpu is 53c

Cpu: Ryzen 1700x
Moederbord: AsRock x370 Taichi
Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8)
Koeler: Corsair Hydro Series H110i (met 1 fan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paco2013
Mit-46 schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:18:
Kan iemand mij op verder op weg helpen mbt de voltages en de maximale temperatuur van de Ryzen 1700x?

Wat moet je aanhouden als max voltage?
Wat je instelt in de BIOS of wat het daadwerkelijk is tijdens een stress test (in Windows -> CPU-Z)?
Dit is bij mij een verschil van 0.06v

Ik begrijp dat de max temperatuur 95c is. Geldt dit voor de CPU TCtrl temperatuur of voor de CPU Tdie temperatuur?
Als de laatste namelijk 95c mag worden dan is de andere 115c. Dit krijg ik niet helemaal helder.

Momenteel aan testen op 3725Mhz met in de BIOS 1.40v. Dat is het idle ook in Windows en onder stress dropt het naar 1.344v volgens CPU-Z.

Cpu TCtrl is 89c
Cpu Tdie is 69c
Cpu is 53c

Cpu: Ryzen 1700x
Moederbord: AsRock x370 Taichi
Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8)
Koeler: Corsair Hydro Series H110i (met 1 fan)
Ik houd altijd de cpu en de package temp in de gaten, ik gebruik hardware monitor, ik heb de zelfde cpu draaien op 3.8ghz met een dark rock pro 4. onder load zit ik op 1.406v
Als test gebruik ik cinebench r20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
dubbele post. :(

[ Voor 95% gewijzigd door Mit-46 op 28-10-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
paco2013 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 06:06:
[...]

Ik houd altijd de cpu en de package temp in de gaten, ik gebruik hardware monitor, ik heb de zelfde cpu draaien op 3.8ghz met een dark rock pro 4. onder load zit ik op 1.406v
Als test gebruik ik cinebench r20
Uit mijn hoofd heb ik ongeveer hetzelfde. Ik heb alweer een poosje niet achter de pc gezeten. Zal vanavond even kijken wat het exact is.

In principe draait het stabiel bij alles wat ik doe en bij alle benches die ik gedraaid hebt. Behalve Prime95.
Prime crasht de cpu. Zelfs als deze op stock waardes draait. Ik gebruik het daarom met deze cpu niet meer als bench.

Alle andere benches, gamen, renderen zorgen er niet voor dat de cpu crasht. Al met al ben ik tevreden, maar ik merk in de praktijk niets van de paar extra mhz. Het ding is zo rete snel 8)7
Leuk voor de cijfertjes wel :)

Ik heb 3200 mhz geheugen, maar ik kom daar niet overheen. Ik heb wel daar op gekregen. Standaard was het iets van 2200 mhz (uit mijn hoofd). Ga ik er ook maar iets overheen dan crasht het meteen bij het testen.

[ Voor 23% gewijzigd door Mit-46 op 28-10-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Mit-46 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:34:
[...]

Uit mijn hoofd heb ik ongeveer hetzelfde. Ik heb alweer een poosje niet achter de pc gezeten. Zal vanavond even kijken wat het exact is.

In principe draait het stabiel bij alles wat ik doe en bij alle benches die ik gedraaid hebt. Behalve Prime95.
Prime crasht de cpu. Zelfs als deze op stock waardes draait. Ik gebruik het daarom met deze cpu niet meer als bench.

Alle andere benches, gamen, renderen zorgen er niet voor dat de cpu crasht. Al met al ben ik tevreden, maar ik merk in de praktijk niets van de paar extra mhz. Het ding is zo rete snel 8)7
Leuk voor de cijfertjes wel :)

Ik heb 3200 mhz geheugen, maar ik kom daar niet overheen. Ik heb wel daar op gekregen. Standaard was het iets van 2200 mhz (uit mijn hoofd). Ga ik er ook maar iets overheen dan crasht het meteen bij het testen.
blijkbaar hebben je 3200mhz settings ook nog wat aandacht nodig als prime95 eruit vliegt? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mit-46
Het knalt er ook uit met alles op default in de bios.

Zou inderdaad zomaar aan iets anders dan de cpu kunnen liggen.

Los van Prime gebeurd het niet dus ik geloof het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWAFFELAIR
  • Laatst online: 18-03 20:11
Hallo Forum,

Als ik een AMD CPU van een laptop wil overklokken, moet ik dan ergens op letten? Kan hij te heet worden oid?

Groet,
SWAF

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
nee hoor gewoon 1.8 V er op zetten en rammen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas25
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 01-04 20:36
Heeft het zin dat ik mijn systeem ga overclocken?
Is overal clocken een permanente instelling of moet dat elke keer gedaan worden?
Ik neem aan dat je het wel weer uit kan zetten.

Systeem is bijna 2 jaar oud en vanaf dan uit de garantie (Niet dat die dan aan etter mag gaan maar ik las dat overklocken je garantie laat vervallen)

AMD Ryzen 7 1800X, 3,4 GHz
Scythe Mugen 5 PCGH, CPU-koeler
ASUS PRIME X370-PRO, socket AM4 moederbord
ASUS GeForce GTX 1080 Strix Gaming 8G, Grafische kaart,
Seasonic Focus Plus Gold 550W, 550 Watt voeding
Corsair 16 GB DDR4-3000 Kit, Werkgeheugen Zwart, CMK16GX4M2B3000C15, Vengeance LPX, XMP

Of hoef er ik niet over na te denken met mijn huidige voeding van 550W?

[ Voor 3% gewijzigd door Klaas25 op 18-11-2019 17:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 19:08
Hey blijft mij verbazen hoeveel mensen kiezen voor een All Core OC en niet naar andere opties kijken, met name per CCX overclocking is volgens mij op alle vlakken nog steeds beter.
Heb eindelijk mijn overzicht van de verschillende strategieën om te overclocken online gezet.
Bij deze vast een overzicht van een Ryzen 3600 in Cinebench R20:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvuX7BROhYXAobJrJO16d7EBPgw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pd1WjKtqIw0xp7eCmzaCIr5x.jpg?f=fotoalbum_large

Voor meer informatie voor de strategieën:
YouTube: All Ryzen master Overclock Strategies. PBO, Auto OC, CCX, All Core O...

En voor meer informatie waarom je voor de 3900X en de 3950X hier helemaal naar zou moeten kijken
(1 goede CCD en 1 mindere):
YouTube: Per CCX Overclocking on Ryzen 3000 with Ryzen Master. Magic on the 3...

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Heb je ook Bclk geprobeerd? Want dat mis ik in je lijstje. Betekend je FSB op maximaal 104MHz zetten, waardoor de max turbo van XFR/PBO verhoogd wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_PF3zRxQVvP5f14B-jiE5SU2pZ0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/60nNGEYNC1hHHI1io88QB58U.jpg?f=user_large

Aldus mijn Ryzen 2700x, met een max boost van 4.4Ghz. :) :P

Ik heb geen All-core OC meer nodig eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Anoniem: 58485 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 23:18:
Heb je ook Bclk geprobeerd? Want dat mis ik in je lijstje. Betekend je FSB op maximaal 104MHz zetten, waardoor de max turbo van XFR/PBO verhoogd wordt.

[Afbeelding]

Aldus mijn Ryzen 2700x, met een max boost van 4.4Ghz. :) :P

Ik heb geen All-core OC meer nodig eerlijk gezegd.
Nee die heb ik nog helemaal niet geprobeerd op deze chips (vroeger deden we niet anders). Is wel een goede optie inderdaad (eventueel in combinatie met PBO en auto OC). Bedankt! Enig idee waar de FSB limiet zit? (chipset, cpu, ram, bus voor andere kaarten?)
Gaan we ook nog testen, zou voor single en multi thread wel eens best goed kunnen zijn.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-05 23:06
Ik probeer me weer te verdiepen in OCen na vele jaren en kan op het gebied van Ryzen Master de bomen door het bos even niet meer zien. Komt volgens mij ook door verschillende versies er van en outdated guides.

Heb ik het goed begrepen dat PBO en Auto OC in principe identiek zijn, behalve dat Auto OC ook nog hogere boost snelheden toe kan laten (tot max +200mhz)?

Ik zie soms mensen met bizar hoge PBO/Auto OC PTT/EDC/TDC waardes die vele malen boven de stock CPU waardes staan. Doen ze dat omdat ze gewoon geen limiet willen voor de CPU? En heeft dat echt nut? Mijn Ryzen 5 3600 is stock 88/60/90. Ik heb het nu op 100/66/95 staan en geen van die grenzen wordt volgens Ryzen Master bereikt in Cinebench dus waarom zou ik ze überhaupt hoger zetten?

Er is op internet van alles te vinden over wat nou wel of niet schadelijke voltages/amperages zijn. Ik dacht dat boven de 1.3-1.35 sustained (all-core overclock) als de grens wordt gezien, maar met Auto OC pushed Ryzen Master zelfs boven 1.4+, ook voor multi-core. Nou is het wel zo dat het voltage lager wordt bij minder loads en je dus niet constant op 1.4 zit, terwijl je met all-core sustained overclock je misschien wel continue een hoog voltage houdt.

Waar moet ik van uitgaan qua bovengrens?

[ Voor 9% gewijzigd door MailMan op 15-08-2020 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

ice-T106 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 08:27:
[...]

Nee die heb ik nog helemaal niet geprobeerd op deze chips (vroeger deden we niet anders). Is wel een goede optie inderdaad (eventueel in combinatie met PBO en auto OC). Bedankt! Enig idee waar de FSB limiet zit? (chipset, cpu, ram, bus voor andere kaarten?)
Gaan we ook nog testen, zou voor single en multi thread wel eens best goed kunnen zijn.
104 Mhz wordt beschouwd als absolute max, omdat alles erboven, verschillinge timings anders gezet gaan worden. Zie ook https://www.tomshardware....ing-amd-ryzen,5011-3.html

Aangezien alles aan de CPU geknoopt zit zoals de NVME drive / PCI-express kaart, NIC en toestanden kan dat tot heel vreemd gedrag leiden. Ook timings boven een bepaalde waarde gaan anders staan waardoor je scores (zoals je ook kunt zien in bovenstaande link) zelfs lager worden.

Ik heb 102Mhz ingesteld; 104Mhz kan ook; maar ik heb een tikje meer voltage nodig terwijl ik nu volledig stock op 102Mhz kan draaien en alles op 4.45Ghz verkrijg zo.

@@MailMan

1.35v wordt als max 24/7 voltage beschouwd. Hoger is sneller je CPU degraderen. Als dat gebeurd dan is je CPU op bepaalde clocks gewoon niet meer stabiel, heeft het ineens hoger voltage nodig of in het ergste geval draait het al niet eens meer fatsoenlijk op stock.

Pas dus op. Dat 7nm/12nm/14nm proces is erg gevoelig aan hoge voltage met veel amperage.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 58485 op 16-08-2020 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
ice-T106 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:
Hey blijft mij verbazen hoeveel mensen kiezen voor een All Core OC en niet naar andere opties kijken, met name per CCX overclocking is volgens mij op alle vlakken nog steeds beter.
Heb eindelijk mijn overzicht van de verschillende strategieën om te overclocken online gezet.
[Afbeelding]

YouTube: All Ryzen master Overclock Strategies. PBO, Auto OC, CCX, All Core O...

En voor meer informatie waarom je voor de 3900X en de 3950X hier helemaal naar zou moeten kijken
YouTube: Per CCX Overclocking on Ryzen 3000 with Ryzen Master. Magic on the 3...
Als ik per core overclock instel dan gaan de twee snelste cores wel op de ingesteld 4200mhz lopen, maar de andere 4 lopen op 3350mhz. Cinebench scoort dan ook heel laag op die manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
MailMan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:13:
[...]

Als ik per core overclock instel dan gaan de twee snelste cores wel op de ingesteld 4200mhz lopen, maar de andere 4 lopen op 3350mhz. Cinebench scoort dan ook heel laag op die manier?
Ja dat is precies waarom ik de verschillende tactieken uit wil leggen. Als je per CCX de clocks gelijk houd dan draaien ze wel allemaal op die snelheid. Elke core die daar onder zal (veel) langzamer draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
ice-T106 schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Ja dat is precies waarom ik de verschillende tactieken uit wil leggen. Als je per CCX de clocks gelijk houd dan draaien ze wel allemaal op die snelheid. Elke core die daar onder zal (veel) langzamer draaien.
Ik las je bericht verkeerd. Per CCX kan dus beter zijn dan per core :) of PBO + Boost override.

Kan je ook Manual overclocken (per CCX of de hele CCD) op zo'n manier dat het CPU voltage niet altijd op max staat en je cores dus ook downclocken?

Als ik CPU Voltage instel dan blijft deze volgens mij vast staan op dat voltage. Dat staat mij wat tegen i.v.m. degraden van de CPU.

Hmm ik zie nu dat Ryzen Master wel lagere voltages laat zien als ik Manual Overclock gebruik, maar HWInfo blijft vasthouden aan 1.325V.

[ Voor 22% gewijzigd door MailMan op 17-08-2020 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Haal nu 3890 in CineBench R20 Multi-core met 4.3 & 4.25Ghz per CCX @ 1.3V op Ryzen 5 3600 met een Asus Prime B550M-A.

3600x performance met een 3600 denk ik dan :)

In Prime95 smallFFT wordt het wel 90+ graden, maar dat vind ik dan ook weer niet echt realistisch gebruik als ik normaal gesproken alleen maar game. Cinebench wordt max 65 graden.

[ Voor 25% gewijzigd door MailMan op 17-08-2020 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
https://www.guru3d.com/ne...yzen-(ctr-by-1usmus).html

ClockTuner for Ryzen, van 1usmus :) Nieuwe tool om per CCX undervolting te regelen en meer peformance per watt te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

MailMan schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 11:21:
https://www.guru3d.com/ne...yzen-(ctr-by-1usmus).html

ClockTuner for Ryzen, van 1usmus :) Nieuwe tool om per CCX undervolting te regelen en meer peformance per watt te halen.
Dit moeten ze betaald aanbieden. 10$ ofzo voor een licentie. Heb je wel een supermooi auto-oc programma voor terug dat beter werkt dan ieder ander tooltje op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MailMan
ice-T106 schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 21:59:
[Afbeelding]

Het zijn gaan baanbrekende overclocks, maar met de per CCX overclock zit ik op 4.4/4.325 @ 1.275V. Na uur Prime95 SmallFFT nog stabiel, dus ik ben tevreden :) Dus bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
Op het moment ben ik bezig met een AMD Ryzen 5 3600 te underclocken omdat ik wil dat hij in mijn SFF case koel genoeg blijft om de fan in idle en onder een normale load niet te hard te hoeven hebben loeien. De CPU had met de standaardinstellingen nogal de neiging om veel van toeren te wisselen en door de bank genomen vrij heet te worden. Ik loop nu alleen een beetje aan tegen het feit dat ik niet helemaal begrijp wat alle instellingen en meetwaarden betekenen en hoe betrouwbaar ze zijn.

Dit is in elk geval mijn setup:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 108,-€ 108,-
1VideokaartenSapphire Nitro+ Radeon RX 580 4GD5 (11265-07)€ 336,-€ 336,-
1BehuizingenFractal Design Node 202€ 74,-€ 74,-
1ProcessorkoelingScythe Shuriken 2€ 35,01€ 35,01
1VentilatorenNoctua NF-A9x14 PWM, 92mm€ 16,95€ 16,95
1VoedingenCorsair SF450€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 658,96

Op de Scythe Shuriken 2 zit de Noctua fan omdat die bij gemiddelde toeren wat stiller is en aangenamer geluid geeft (ik was skeptisch toen ik dat eerst hoorde zeggen, maar het scheelt daadwerkelijk), maar koeling zal een issue blijven in zo een kast natuurlijk. Ik doe voornamelijk kantoortoepassingen en speel wat lichtere games (Civilization V, Starcraft II, soms zelfs Warcraft III). Met dit soort lasten is de herrie onder het standaard regime onwenselijk, wat mij betreft hoeft mijn CPU hiervoor niet volle boost te draaien, die paar laatste % performance is voor mij niet kritisch.

In eerste instantie ben ik met heel simpele tools aan de slag gegaan. Ik gebruikte HWMonitor om de spanningen, toeren en temperaturen in mijn systeem te checken en CPU-Z om een all-core last te simuleren en een ruwe score te verkrijgen. In het BIOS heb ik toen de boostfrequentie en -spanning handmatig aangepast en vastgesteld dat hij ook wel stabiel liep op 4100MHz/1,2V. De temperaturen waren significant lager en de steady-state score in CPU-Z nam zelfs toe! De temperatuur leek voornamelijk samen te hangen met spanning, en schaalde weinig met frequentie. Naderhand bleek met Prime95 dat er toch fouten waren en dat het worst-case vermogen in de chip daarmee een stuk hoger werd. De chip haalde in Prime95 meer dan 100°C, wat ik wel veel vond.

Dit is op 4040MHz/1,125V onder Prime95 belasting als getoond door HWMonitor 1.41.0:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jE6yde2OVqCtur5oDMQvk3n0e1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZH3RT6fAJO5mMmufMMaVLggC.png?f=user_large

Bovenstaande roept wat vragen op waarop ik hoop dat één van jullie misschien de antwoorden weet:
  • Kloppen de weergegeven frequenties? Volgens HWMonitor gaat de spanning op de core wel omlaag bij geen last, maar de frequentie niet. Dat zou natuurlijk raar zijn;
  • Is er nog wel een temperatuursbeveiliging in de processor als je de frequentie handmatig instelt? Nu wordt mijn processor >100°C, en dat zal hoger worden als de omgeving warmer wordt. Wat is de TJmax van een Zen2 processor?;
  • Zijn er betere tools om mee te meten en/of benchmarken? Prime95 is handig om te testen of het werkt, als het niet 100% goed is krijg je vrij snel een foutmelding zonder dat je hele systeem crasht, maar het geeft (zo ver ik kan zien) geen score;
  • Is er een manier om de spannings-/frequentiecurve die de processor onder het standaard regime gebruikt aan te passen? In het ideale geval zou de processor standaard zijn eigen boostgedrag blijven gebruiken met alleen de scherpste kantjes er vanaf (zoals alleen boosten tot 4100MHz/1,25V en afremmen boven de 75°C). Ik vond in het BIOS wel een paar instellingen, maar de naamgeving is zo cryptisch dat ik er niet echt wijs uit werd.
Dit zijn een hoop vragen, hopelijk begrijpen jullie dat ik geen topoverklokker ben, en de Zen2 maakt het niet makkelijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

105 of 115 graden was het volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Involvement
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-12-2024
Oef, da's hoger dan ik had verwacht. Throttlet hij dan of schakelt de boel dan gewoon uit? Liefst zou ik het zo afregelen dat hij bij een zware last niet gewoon uitschakelt.

Tuurlijk. Als je dat ff uitschakelt dan is de kans op permanente schade aan je processor aanzienlijk. Die hard limit zit er niet voor niets in. Wellicht moet je zorgen voor een beetje airflow of betere afgifte van warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenLeafBird
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11-05 10:01
Ik had verwacht dat er inmiddels hier ook activiteit zou zijn na het uitkomen van ClockTuner for Ryzen, en inmiddels Beta 2.

Het lijkt een handige tool voor een all-core overclock of een undervolt, maar ik ben nog een beetje sceptisch of dit nou echt voordelen biedt tegenover PBO behalve in hele specifieke toepassingen.
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste