Ik had afgelopen week een review willen schrijven over thermal paste als vervanger voor heatpads wat je vaak tussen VRM's en / of geheugenchips ziet zitten. De huidige waren op z'n eind en maakte bar slecht contact. Ik had hiervoor de Crosshair IV als testplank voor. Echter niet zonder slag of stoot natuurlijk.
Wat meer uitleg over het spul:
YouTube: !!! K5 PRO !!! Thermal paste for use insead of thermal pads. NEW PRO...
Het is een niet geleidende pasta wat je aan kunt brengen tussen alles wat een thermal pad nodig heeft. Het kan ook worden gebruikt als geleidingspasta maar daar gebruik ik liever artic silver voor omdat deze een betere geleiding heeft dan de normale producten. Afijn, ik had hiervoor m'n eigen Crosshair IV als testproduct. Wat er exact misgegaan was (waar ik achteraf pas achterkwam) is dat 1 schroef weigerde eruit te komen, op waarop ik deze uitgeboord heb, en blijkbaar beschadigingen heeft staan maken bij de chipset (traces). Hierdoor starte het moederbord wel maar bleef hangen op CPU. De CPU werkt natuurlijk nog wel (getest) maar het bord is daardoor gewoon stukgeraakt. Heel erg jammer, want ik kwam in een aaneenschakeling van clusterfucks om m'n PC terug te krijgen
Als eerst de heatsink eraf, het is 1 groot geheel met heatpipes vanaf VRM's tot aan south-bridge.
Pasta met een tuutje aanbrengen... mag best dik, het is niet geleidend verder en het moet uiteindelijk uitstekend contact gaan maken met de heatsink. Belangrijkste is is dat je na het toepassen even de heatsink eraf trekt, om te checken of daadwerkelijk alles contact ook maakt.
VRM's zijn toch een tricky gedeelte, die dingen gaan gewoon door zonder dat er een thermal limiet opzit, oftewel doorgaan tot ze stukbranden.
Zo moet het ongeveer eruit komen te zien. Let ook op het witte cirkeltje.. daar is waar ik enkele 'traces' heb beschadigd.
Heatsink lekker strak aandrukken, erna vastschroeven.
Echter, zover kwam het niet... de hele pc was erna dood, te wijten aan de kapotte traces. Niet zo'n ramp, het bord kon ik direct vervangen met een Crosshair Z, welk ik via 4launch had besteld. De dag erna bij levering was het gelijk al een DOA, deze maakte kortsluiting zodra ik de 12V CPU 8 pins connector aansloot. Dan maar RMA aanvragen en elders een nieuwe direct bestellen. De kosten krijg ik later toch wel terug, dat was het 'm niet. Aangezien ik toch bezig was, meteen een 8320BE aangeschaft, ter vervanging van mijn Thuban 1055T welk voor ongeveer 2+ jaar in gebruik was.
Ik heb vandaag even zitten spelen ermee, ik kreeg een POST op 5GHz (

) maar verder dan het windows scherm kwam het niet. Binnen een uur tijd gesettled op 4.6Ghz zonder voltage verhoging. Stress test op IBT met high (10 runs) stabiel. Aantal Gflops met IBT valt overigens tegen in verhouding met een 1055T, daar waar ik 80Gflops haalde is het hier net 44Gflops.
Voor de Thuban X6 wil ik het nog 1 keer proberen, om een 4.5GHz of hoger eruit te persen. Gewoon omdat het kan. Heb wat waterkoelingsspul liggen, een 400W TEC, een 30A variabele voeding en een best werkblad waarop ik tekeer kan gaan.