• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:38

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Idle zit ik op:
cpu: 36°C
MB: 34°C
Vcore1: 45°C
Vcore2: 43°C
NB HT 40°C
DRAM: 32°C

Ik vind het design van de koelblok ook niet echt denderend, er gaat geen lucht over van de niet standaard koeling, waardoor deze dus warmer word dan normaal.

Ondertussen heb ik wel wat ventilators toegevoegd en krijg ik hem wel koeler
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/system/P1070278.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i63.photobucket.com/albums/h148/fragme_dmc/system/CoolNotQuite.png
Alleen de temp van de gpu is soms nog een probleem als het wat warmer word buiten en binnen B)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mischien de pasta eens verversen, en de heatsink wat strakker aandraaien.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/cURRLmSugZhNoEHcvX4waGbs/full.jpg

Zo los ik met warme dagen de GPU's op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil even weten of iemand bekent is met een nb frequentie lock. Ik ben bezig een FX6300 op een 990fxaud3 aan het op sturen, maar krijg met geen mogelijkheid de nb frequentie hoger dan 2280Mhz.

Ik ben met verschillende mp's samen met hogere htt's wezen priegalen, maar breng er de nb frequentie niet meeverder omhoog.

Ter illustratie,

225 htt * 20 mp = 4500Mhz - NB frequentie 2280Mhz
230 htt * 19.5 mp = 4485Mhz - NB frequente 2280Mhz.

In de uefi kan ik de NB wel volledig omhoog zetten, maar geeft geen influenceren in het os. Is dit een lock waar ik mee zit?
cpuz

Opgelost, een vriendelijke inglender wees me op een beta Uefi file..

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2015 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jancob
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-08 17:07
Weet iemand of overclocken mogelijk is als ik een bord heb met maar een 4 pin aansluiting en geen 8 pin? Processor betreft een FX 8350. (Heb een aftermarket koeler dus koeling is wel genoeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:58
Jancob schreef op dinsdag 10 november 2015 @ 12:48:
Weet iemand of overclocken mogelijk is als ik een bord heb met maar een 4 pin aansluiting en geen 8 pin? Processor betreft een FX 8350. (Heb een aftermarket koeler dus koeling is wel genoeg)
Het kan wel, maar je moederbord zal wel een bottleneck zijn. Zorg voor een goede koeling van je vrm's want deze krijgen op hun donder bij een OC.

Probeer er een fan op te richten en eventueel een custom koelblokje op de mosfets te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:23:
Ik wil even weten of iemand bekent is met een nb frequentie lock. Ik ben bezig een FX6300 op een 990fxaud3 aan het op sturen, maar krijg met geen mogelijkheid de nb frequentie hoger dan 2280Mhz.

Ik ben met verschillende mp's samen met hogere htt's wezen priegalen, maar breng er de nb frequentie niet meeverder omhoog.

Ter illustratie,

225 htt * 20 mp = 4500Mhz - NB frequentie 2280Mhz
230 htt * 19.5 mp = 4485Mhz - NB frequente 2280Mhz.

In de uefi kan ik de NB wel volledig omhoog zetten, maar geeft geen influenceren in het os. Is dit een lock waar ik mee zit?
[afbeelding]

Opgelost, een vriendelijke inglender wees me op een beta Uefi file..
Ik vind het maar vreemd ,dat zou makkelijk hoger kunnen.
Heb je al met je nb voltage gespeelt? Misschien een bug in je windows?

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beetje vroeg

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 11-11-2015 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeu man, in de zestien jaar dat ik overclock ben ik dit nimmer tegengekomen als nu in dat Uefi. Ik weet van de voorafgaande Bios'en en dan vooral in die van de UD7 dat je aparte Nb multipliers had om afzonderlijk tot hogere Nb clockspeeds te komen. In het Uefi is dat anders gaan heten, je stelt bijv. 2200Mhz in en aan de hand van de mp die je cpu clockspeed, ddr, ht laat schalen met elkaar kun je in mijn geval met een mp van 20 mp * 220 htt = 4400Mhz cpu clockspeed en respectievelijk een Nb snelheid hebben van 2442Mhz
Welke nb frequentie ik in het uefi ook ingaf met de keuzes uit 2000 2200 2400 2600 2800 3000 ging de Nb frequentie icm met de ref mp niet omhoog. Het hele ufei uitgeplozen om op een wellicht geheime setting te komen, maar nee..helemaal niets..Ik week uit richting een ander forum en kreeg een vriendelijke pm van iemand die dit probleem kende en me een uefi file verstuurde welke het hele probleem op zou lossen.Naarstig het uefi geflashed en nogmaals bezig geweest, en ja, het hielp, ik bracht de frequentie op 2200Mhz en icm de ref mp heb ik nu dan een nb frequentie van 2442Mhz. (20 * 222 = 4440Mhz clockspeed)

Dat het een tik tot schil pressie drops met een disfunctional interface achtige i/o vorm had kunnen zijn stond ik niet bij stil, ja er gebeuren well eens wat artifacs of even geen start menu meer hebben, maar door en niet proper functioneren van een nb effect geven tot in mijn o/s heb ik nooit aangedacht..

Ik heb even een uefi en een bios gepost, in het uefi zie je geen Nb ratio meer staan, je ziet dat je dan ook wel normaal tegenwoordig met de ref mp moet bezig zijn. Op het bios plaatje zie dat je met de nb ratio imo een stukken betere overzicht hebt.
uefi
bios

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebaSlash
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 07-06 23:36
Ik ben ook bezig met het overclocken van mijn Phenom ii 1100t op mijn Gigabyte GA-970-UD3P

Nu is dit de eerste keer dat ik serieus overclock en heb dus verder ook niet veel ervaring, daarom vraag ik jullie of ik goed zit en of ik de processor richten de 4.0 Ghz kan krijgen

Omdat ik dus nieuw ben in het overclocken heb ik mij vooral bezig gehouden met de mulitiplier en een beetje de CPU-NB, ik zit nu op:

Cpu 19x = 3.8Ghz @ 1.1450v
Cpu-nb 2400mhz @ 1.1750v

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/105cgas.png

Heb Linx 20 runs op All gedraaid maar had daar toch geen screenshot van.... dus nieuwe gemaakt na een uurtje, ook Prime95 voor een tijdje gedraaid was stabiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
ik denk dat je met die settings als een heel eind in de buurt van 4,1ghz zit welicht de nb een tikje extra volts en de cpu/nb, dan gaat alles hellemaal goedkomen gewoon uitzoeken tot waar het blijft draaien eerst alleen cpu met nb op 2400 en pas als dat stabiel is verder met je nb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n fx6300 chip de afgelopen week @een 4700Mhz gebracht, 13 uur stabiel en cool icm een EK supremacy full nickel cpu block

Echter kijk ik nu naar p state idle'ing om het 1 en ander qua stroombesparing in idle te reduceren. Ik ben met het aloude PhenomMsrTweaker bezig geweest, maar op heb het idee dat dit niet helemaal saamhorig is met Zambezi. Pscheck in Win 7 krijg ik niet opgestart vreemd genoeg, K10 stat kan ik helemaal vergeten. C&Q is slecht voor mijner ssd doordat de hibernate file dan de ssd in diskrediet kan brengen. Er moet toch wat zijn?

cpuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi allemaal,

In hoeverre heeft het zin om een CPU/GPU over te klokken? Klokken jullie zelf wel over en wat zijn jullie ervaringen ermee? Ik zelf heb een negatief beeld van overklokken (kapotte onderdelen, overhitting e.d. ) en vandaar mijn vragen plus ik heb geen ervaring en verstand met overklokken. Mijn pc-gebruik is niet erg bijzonder. Internet/films kijken/youtube-en/gamen/excel/word/outlook/powerpoint e.d. en dat is het dan zo'n beetje.

Wat raden jullie aan met de volgende specificaties?:

Processor: AMD Athlon X4 860K Quad Core @3,7 Ghz
Videokaart: MSI Geforce GTX 750 TI 2GB Twin Frozr
Moederbord: Gigabyte F2A88XM-HD3
RAM: 8 GB DDR3-1333
Besturingssysteem: Windows 7 - 64 bits
Resolutie: 1280x1024 (monitor-resolutie)

Reden van nieuwsgierigheid: DayZ toont FPS-issues (10-22 fps in steden), (20-32 fps in het bos)

P.S; geen geld voor nieuwe onderdelen mits het kapot gaat.

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/mdPZ3/3cba8d353e.jpg

Is OC mode veilig, via MSI, om die aan te klikken zonder omkijken of is die modes daadwerkelijk voor overklokkers en moet je dat weer in de gaten houden e.d.?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2015 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kunt in kleine stapjes de CPU of GPU snelheid (en geheugensnelheid) verhogen, of automatisch zoals een programma dat voor je doen wil. Het kan zijn dat je een keer een vastloper krijgt, maar als het goed is zou dat programma dat automatisch voor je moeten herstellen.

Ja overklokken heeft effect. En ja de rest wordt sneller erop. Mijn originele 2.8Ghz X6 Thuban draait al een geruim half jaar op 4GHz inmiddels. Omdat het watergekoeld is vallen de temperaturen wel mee. Je moet gewoon weten wat je doet en netjes binnen de grenzen blijven van o.a temperatuur en het voltage dat je extra door de chip heenjaagt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 18:47:
Je kunt in kleine stapjes de CPU of GPU snelheid (en geheugensnelheid) verhogen, of automatisch zoals een programma dat voor je doen wil. Het kan zijn dat je een keer een vastloper krijgt, maar als het goed is zou dat programma dat automatisch voor je moeten herstellen.

Ja overklokken heeft effect. En ja de rest wordt sneller erop. Mijn originele 2.8Ghz X6 Thuban draait al een geruim half jaar op 4GHz inmiddels. Omdat het watergekoeld is vallen de temperaturen wel mee. Je moet gewoon weten wat je doet en netjes binnen de grenzen blijven van o.a temperatuur en het voltage dat je extra door de chip heenjaagt. :)
In de huidige toestand (Chrome met een aantal tabbladen aan, steam aan en hotmail.com aan) de volgende temperaturen:

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/mdR8X/c6ec9280dd.png

Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/mdR9x/98219ad648.jpg

Thermal temperature schommelt tussen 45 en 63 ( CPU)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet je CPU altijd stressen met een overklok, en uitgaan van de worst case scenario. Ook in zomer-toestanden. Download eens intel burn test en voer deze eens volledig uit. Meet dan je temperatuur eens en check dan eens of je overklok stabiel is.

Meestal als ie stabiel is dan overleeft ie 10 sessies achter elkaar. Je kunt ook een mooie score maken met stock snelheid en overklok in aantal Gflops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Ik zou persoonlijk manueel overclocken ipv met een tool en dat via de bios.

Hiervoor dien je wel gestructureerd te werk gaan en er moeite in willen steken om je in te lezen (start bijvoorbeeld met de openingspost). Houd steeds alles bij in een Excel qua temperaturen, voltages en frequenties en overschrijd geen gevaarlijke waarden.
Om je toch al een aanzet te geven:

CPU: De Athlon kan makkelijk harder draaien. Stel in je bios de vcore in (niet op auto!) op bv. 1.40v en ga hierbij op zoek naar de hoogste multiplier dat je systeem aankan. Na het booten met bijvoorbeeld 4GHz@1.4v draai je een stresstest gedurende 10 minuten (1ste snelle indicatie), bij crashen moet je of je voltage verhogen naar bv. 1.41v of je snelheid verlagen naar 3.9GHz@1.4v. Wat is de 3de variabele buiten snelheid en voltage? Dat is de temperatuur. Hou deze steeds in de gaten en zorg dat je processor niet te warm wordt. Het kan goed zijn dat 4.4GHz@1.43v stabiel is, maar door de stock koeler zijn je temperaturen te hoog, dan mag je dit niet draaien! Een andere optie is dat je moederbord begint te piepen, dit is een teken dat de VRM's aan hun max zitten en er teveel stroom door gaat.

Klaar met de CPU? Dan over naar de GPU
Weer hetzelfde liedje, download wat software voor temps in de gaten te houden, download software voor stresstest (Heaven) en pak software om je voltage en speeds in te stellen (MSI afterburner vb.). Stel een waarde in en ga je stabiliteit testen.

Klaar met CPU en GPU? Dan zou ik persoonlijk stoppen tenzij je het echt leuk begint te vinden en het naar meer smaakt. Dan kan je bijvoorbeeld je Northbride aanpakken samen met je geheugen. Echter levert dit in jou geval bijzonder weinig op waarschijnlijk, dus moet je het puur voor het plezier doen als je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NB & geheugen mogen dan procentueel zijn maar tellen mee bij een goede en succesvolle OC. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:55:
NB & geheugen mogen dan procentueel zijn maar tellen mee bij een goede en succesvolle OC. :Y)
Uiteraard, maar om daar als complete beginneling mee te starten vind ik teveel van het goede. Zeker omdat hij geen APU heeft is het geheugen niet zo belangrijk. Het laaghangende fruit dat je makkelijk kan plukken zijn de CPU en GPU. Rest is voor later :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lambo LP670 SV schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:43:
Ik zou persoonlijk manueel overclocken ipv met een tool en dat via de bios.

Hiervoor dien je wel gestructureerd te werk gaan en er moeite in willen steken om je in te lezen (start bijvoorbeeld met de openingspost). Houd steeds alles bij in een Excel qua temperaturen, voltages en frequenties en overschrijd geen gevaarlijke waarden.
Om je toch al een aanzet te geven:

CPU: De Athlon kan makkelijk harder draaien. Stel in je bios de vcore in (niet op auto!) op bv. 1.40v en ga hierbij op zoek naar de hoogste multiplier dat je systeem aankan. Na het booten met bijvoorbeeld 4GHz@1.4v draai je een stresstest gedurende 10 minuten (1ste snelle indicatie), bij crashen moet je of je voltage verhogen naar bv. 1.41v of je snelheid verlagen naar 3.9GHz@1.4v. Wat is de 3de variabele buiten snelheid en voltage? Dat is de temperatuur. Hou deze steeds in de gaten en zorg dat je processor niet te warm wordt. Het kan goed zijn dat 4.4GHz@1.43v stabiel is, maar door de stock koeler zijn je temperaturen te hoog, dan mag je dit niet draaien! Een andere optie is dat je moederbord begint te piepen, dit is een teken dat de VRM's aan hun max zitten en er teveel stroom door gaat.

Klaar met de CPU? Dan over naar de GPU
Weer hetzelfde liedje, download wat software voor temps in de gaten te houden, download software voor stresstest (Heaven) en pak software om je voltage en speeds in te stellen (MSI afterburner vb.). Stel een waarde in en ga je stabiliteit testen.

Klaar met CPU en GPU? Dan zou ik persoonlijk stoppen tenzij je het echt leuk begint te vinden en het naar meer smaakt. Dan kan je bijvoorbeeld je Northbride aanpakken samen met je geheugen. Echter levert dit in jou geval bijzonder weinig op waarschijnlijk, dus moet je het puur voor het plezier doen als je wil.
Verwijderd schreef op woensdag 30 december 2015 @ 19:07:
Je moet je CPU altijd stressen met een overklok, en uitgaan van de worst case scenario. Ook in zomer-toestanden. Download eens intel burn test en voer deze eens volledig uit. Meet dan je temperatuur eens en check dan eens of je overklok stabiel is.

Meestal als ie stabiel is dan overleeft ie 10 sessies achter elkaar. Je kunt ook een mooie score maken met stock snelheid en overklok in aantal Gflops.
Overklokken met AMD Overdrive of is dat niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD overdrive is 'soft' overklokken, gewoon instellen via een stuk software wat bij elke reboot opnieuw toe zal passen. De stresstest binnen AMD overdrive zal je processor en geheugen net zolang stressen totdat het reboot of zelfs vastloopt. Dan verhoogt ie automatisch het voltage en probeert ie het opnieuw.

Ik zou dat niet echt doen als je waardevolle data op je disk hebt. Is niet zo gezond om vanuit het OS te overklokken en te crashen. Er kan dataverlies optreden namelijk.

Via het BIOS is gewoon een 'hard' overklok. Iedere keer als je systeem opnieuw start past het de settings toe. Overdrive is naar mijn mening een beetje voor de luie overklokkers. Er gaat namelijk niets boven een flinke pot koffie, en urenlang 'spelen' ermee om een OC tot het maximale en meest stabiele te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Via Overdrive kan je wel eens snel je voltage laten zakken om quick & Dirty een idee te krijgen wat er nodig is. Vb. je CPU op 4.3 Ghz instellen met als voltage 1.45v en dan je snelheid hetzelfde laten maar je voltage verlagen naar 1.44, 1.43 1.42, ... todat je een instant crash krijgt als je op apply drukt :P. Heb je geen precieze data maar wel al enkele grove punten die je dan verder kan uitwerken.

Een echte OC stel je in je bios in zodat die altijd opgepakt wordt voor je cpu. Voor je GPU dan weer MSI Aferburner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
amd overdrive kan je mee overklokken inc p-states.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-09 11:40
Ik heb een AMD FX 6300 @ 4,3ghz geklokt met een Coolermaster hyper 212 evo.
Op full load word hij alsnog 80 graden :( en idle rond de 40/50 graden.
iemand raad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
pieterbeun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:56:
Ik heb een AMD FX 6300 @ 4,3ghz geklokt met een Coolermaster hyper 212 evo.
Op full load word hij alsnog 80 graden :( en idle rond de 40/50 graden.
iemand raad?
Je voltage verlagen? Hoeveel Vcore krijgt hij nu? Staat dit op auto of heb je manueel een vast voltage of offset ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 09:55:
[...]

Je voltage verlagen? Hoeveel Vcore krijgt hij nu? Staat dit op auto of heb je manueel een vast voltage of offset ingesteld?
Ik heb MSI-OC genie gebruikt met auto overclock. met benchmarks test draait het stabiel, alleen de temperatuur vind ik nog te hoog. maar volgens mij kunnen AMD FX cpu's best wel wat warmte hebben toch?:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
pieterbeun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:04:
[...]

Ik heb MSI-OC genie gebruikt met auto overclock. met benchmarks test draait het stabiel, alleen de temperatuur vind ik nog te hoog. maar volgens mij kunnen AMD FX cpu's best wel wat warmte hebben toch?:P
Auto overclock betekend auto voltage, wat dan weer een synoniem is voor een te hoog voltage >:)
Dus om je temperaturen omlaag te brengen zal je manueel moeten overclocken en de cpu net genoeg voltage geven zodat die stabiel is. Tools als MSI-OC geven de cpu ruimschoots teveel voltage zodat ze stabiliteit kunnen garanderen.

Andere optie is natuurlijk het koelblok/fans goed schoonmaken en de airflow van je case nakijken. Eventueel een nieuwe remount doen van je koeler met verse pasta, mocht deze al heel oud zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pieterbeun
Ik zou de voltages eens checken :P verder is de koeler stofvrij en heb ik nieuwe koelpasta erop gedaan, hielp slechts 2 graden helaas. verder is de airflow prima en alle kabels (redelijk) netjes weg gewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
pieterbeun schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 10:23:
Ik zou de voltages eens checken :P verder is de koeler stofvrij en heb ik nieuwe koelpasta erop gedaan, hielp slechts 2 graden helaas. verder is de airflow prima en alle kabels (redelijk) netjes weg gewerkt
Ik neem aan dat je voldoende maar ook niet te veel pasta hebt gebruikt? Te weinig spreekt voor zich, maar teveel kan de warmte overdracht sterk beletten. De pasta op zich geeft namelijk slecht warmte door en dient puur om oneffenheden in de cpu en het koelblok weg te werken/opvullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb een systeem in elkaar gezet van oude spullen die ik had liggen en her en der voor een prikje heb overgenomen. Bij het in elkaar zetten heb is specifiek op overclockbaarheid/unlockbaarheid gelet.

Als CPU wilde ik eigenlijk de AMD Phenom II X4 970, maar aangezien dat de snelste 'unlockbare' cpu is; gaan die voor belachelijk hoge prijzen weg op Ebay (ruim voorbij $100), in ieder geval de varianten die unlockbaar zijn. Daarom heb ik een AMD Phenom II X4 960 gekocht, die voor $30 mee mocht.

Na wat knutselen in de bios heb ik nu een hexacore die stabiel op 3.6GHz draait, niet slecht voor een eerste poging. Grappig detail is dat wanneer je de cpu alleen unlocked, en niet overclocked, CPU-z 'm als AMD Phenom II X6 1605T ziet, wanneer je 'm overclocked ziet hij 'm als AMD Phenom II X6 1600T. Binnenkort eens krijgen hoe ver ik 'm stabiel ga krijgen.

qeven faster
Jep, deze CPU is ooit verkocht als AMD Phenom II X4 960; een op 3.0GHz draaiende quadcore.

[ Voor 23% gewijzigd door Niekleair op 21-01-2016 23:22 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.5V voor 3.6GHz? Das bestwel hoog! X4, laat maar :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/p44ulR3YqO3GA2BbbDveRB4B/full.jpg

Dit is een standaard 2.8GHz Thuban X6, op nu 4GHz. 4.2Ghz en hoger is mogelijk maar dat trekt m'n AIO-waterkoelertje niet. De waterflow is net te zwak en de single rad is ook niet meer voldoende voor snelheden en voltages boven de 1.5V.

Ik zat te denken om de cooler te upgraden maar als je ziet hoeveel stroom dat ding nog meer nodig heeft voor 4.2GHz dan is dat zonde van je tijd en geld eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Hier ook nog een II 965 BE draaien. Qua voltages draait deze meestal undervolted op 3.4GHz@1.35v (stock 1.475v volgens bios voor 3.4!) en 3.8GHz@1.475v. Sneller kan wel maar dan gaat het moederbord moeilijk doen. Piepende VRM's + het gemeten verbruik aan het stopcontact zakt wat ineen met instabiliteit als gevolg. Is uiteindelijk ook maar een budget ding pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3 dat erin steekt.

4.0 GHz@1.5000v (170W)
3.9 GHz@1.4875v (188W)
3.8 GHz@1.4750v (183W)
3.4 GHz@1.3500v (152W)

Om nu een ander Mobo te gaan kopen om wat verder te gaan clocken is me het geld niet waard. Ik zing het nog wel uit tot eind dit jaar ;) Verder weet ik ook niet of de CPU nog super goed is. Heeft 3-4 jaar geleden enkele dagen op 4.2GHz gedraait op auto-voltage. Resultaat was 1.59v erop.. Dat was mijn eerste OC ervaring :P

Er staat overigens nu wel een fan gericht op de vrm's van het moederbord wat ook wel wat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1.6V gaat nog wel. Het wordt pas gevaarlijk als je op de 1.75V gaat zitten en geen waterkoeling hebt ofzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 januari 2016 @ 23:57:
1.5V voor 3.6GHz? Das bestwel hoog! X4, laat maar :P

[afbeelding]

Dit is een standaard 2.8GHz Thuban X6, op nu 4GHz. 4.2Ghz en hoger is mogelijk maar dat trekt m'n AIO-waterkoelertje niet. De waterflow is net te zwak en de single rad is ook niet meer voldoende voor snelheden en voltages boven de 1.5V.

Ik zat te denken om de cooler te upgraden maar als je ziet hoeveel stroom dat ding nog meer nodig heeft voor 4.2GHz dan is dat zonde van je tijd en geld eigenlijk.
In ben wel eens benieuwd of een Thuban met DDR3 veel betere prestaties neerzet tov mijn AM2+ 790GX board met DDR2 ?

Pifast deed mijn 1045T in 27.4s en LinX zat rond ~72 Gflops. Andere resultaten heb ik zo ook even niet meer.

Ik had deze cpu een tijd op 4GHz (297 X 13.5) tot ik 4 geheugen dimms ging/moest gebruiken voor 8GB werkgeheugen en ik met geen mogelijkheid meer boven DDR2 940MHz uit kon komen (bekend 'probleem' dat de mem controller meestal geen 4 dimm 1066 aan kan).

Vanwege het geheugen nu op 3.8GHz 1,4V, eventueel met 1.55V coreboost naar 4.35GHz. Maar met DC is de load toch altijd 100% load en heeft dat voor mij weinig zin. Dit mobo heeft al tienduizenden draaiuren erop zitten en moet het liefst nog even volhouden tot de nieuwe Zen cpu's. Denk niet dat het voor mij nu nog een upgrade waard is met AM3+ en bijvoorbeeld DDR3 1866? Per clocktik is de X6 nog wel iets sneller dan een FX. Zeker 6 threads met floating point berekeningen.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.wprime.net/Scores/25415/View

Met Wprime zit ik tussen een I5 en I7 dus. Ben iets sneller dan een X8 Vishera die zelfs hoger geklokt is op 4.7GHz: http://www.wprime.net/Scores/15191/View :P

Er kan nog wat winst geboekt worden als ik:

- Sneller DDR3 geheugen kan bemachtigen (nu 1600MHz, waardeloze oc'er)
- 4.2GHz of hoger kan klokken, upgrade in koeling dus B)
- Een nog hogere HTT in kan stellen (Bord gaat tot 355MHz, Crosshair IV)
- PC een keer reboot met 0 services & programma's :P

Mischien toch maar een dual-rad in huis halen als voorlopige upgrade op een ZEN-setup straks. En zojuist besteld :9 Maar veel verschil doet sneller geheugen op een AMD platform niet. Er zijn tests voorbij gekomen met 1333Mhz vs 2100MHz DDR3, en alleen geheugenintensieve applicaties laten een kleine winst zien. 1600MHz DDR3 is vaak het beste al wat je kunt krijgen ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Ik merk ook dat geheugen OC op AMD wat moeizamer gaat. Je moet er veel moeite in steken om iets te bereiken. Zo heb ik op FM2 met een budget bord mijn ram van 1866 naar 2400 geclockt mits lossere timings en kan ik als ik de NB en het ram wat extra voltage geef 2133 draaien met dezelfde timings.

Om AM3+ heeft geheugen eigenlijk weinig effect inderdaad. Naar mijn gevoel moet je de timings gewoon zo strak mogelijk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD profiteert van zo laag mogelijke timings. De beste combi is gewoon snel geheugen in huis te halen, op 1600Mhz in te stellen en zo laag mogelijke latency's proberen. Echter dat kost gewoon uren om zoiets te finetunen en vooral te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Met versie 2.10 zit ik nu op 7,068s met 32M op 3.8GHz en 8GB DDR2 940MHz cl5.
Lijkt me niet helemaal een realistische test dus. Ik kan het nog wel eens testen 2 dimms en 4GHz.

Heb zelf een dubbele 240 radiator met de cpu en gpu in de loop. Eén met 3×80 en andere rad met 2×120 in een Koolance PC2 601 case. Met 1.46V op de core bij 4GHz blijft de cpu 40°C (250W aan de stekker) en fans op 1000rpm. Alleen met LinX is de load zo hoog (340W) dat de temp op 45-46°C uitkomt. Ik denk dat 200MHz niet opweegt tegen het enorme energieverbruik met 1.50V+ op de cpu.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zag een test voorbij komen inderdaad die met extreem lage latencys op DDR3 tussen een I7 instond, en nog een lagere kloksnelheid voor de CPU ook dan mij :P Niet echt objectief ofzo.

Morgen dual-rad binnen, installeren, en kijken of ik de 4.2GHz voorbij kan komen. Heel erg benieuwd of de 4.5GHz uberhaubt lukken zal. Dan heb ik gewoon een top cpu in handen op waterkoeling. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Heb net een FX8350 gekocht ter vervanging van een Phenom 2 1090T. Heb hem meteen licht overgeklockt om eens te kijken of het een aardige chip is die ik in handen heb. Zit momenteel op een stabiele 220x21,5=4730Mhz Hij bevalt al goed. Vanavond weer een paar stappen verder klokken. M'n Firestrike 1.1 score valt me nog wel tegen 9950 met een R9 Fury. Dik in de 10.000 moet toch haalbaar zijn voor mijn setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/w0Gf7Cozb7xk8AtTInJnBOMX/full.jpg

Zo, bijna 20 graden verschil _/-\o_

Nu 4.2GHz eens proberen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04 22:31
Noob meldt zich hier. Ik heb de volgende componenten:

CPU - AMD A serie A10-7700K - 3.5 GHz - 4 cores -
MOBO - ASRock FM2A88X-ITX+ - Socket FM2+ - AMD A88X -
Mem - Kingston HyperX Beast - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 2400 MHz
Koeler - Mugen 4 PCGH
Voeding - CoolerMaster VS Series V450S

Nu merk ik dat de laatste tijd met name de processor voor vertragingen zorgt.
Ik zou hem nu graag overklokken. Hierbij wil ik totaal niet het maximale eruit persen, maar wel graag wat meer snelheid uit mijn processor halen.
Het liefst zou ik overklokken met Overdrive om het hele proces een beetje behapbaar te krijgen.
Momenteel krijg ik mijn CPU (niet overgeklokt dus) met wat stability tests niet boven de 28 graden, hij lijkt dus netjes gekoeld.

Mijn vraag is nu: welke settings raden jullie aan voor mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Vreemd genoeg denderen mijn benchmark scores van 3dmark in elkaar nu ik mijn pc stabiel op 220x22=4840mhz heb draaien. Alle onderdelen draaien inmiddels sneller maar in 3dmark zakt mn score alleen maar in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Power-wall gaande?

Nou, 4.2GHz is alleen mogelijk met een voltage van 1.6V. De temperatuur blijft onder de 43 graden stressed. Wat een enorm extra stroom nodig is om van 4.0GHz naar 4.2GHz te gaan. Zit blijkbaar net onder de juiste grens ermee, om 4GHz te doen vergt het 1.45V. Voor 4.2GHz (200MHz meer dus) meer dan 0.15v.

Efficientie van die CPU gaat dus dikwijls voorbij boven de 4GHz. VRM's worden ook behoorlijk heet op een crosshair IV met 1.6V. Blijkbaar ga ik daar ergens over de 200W heen ofzo :P

Nou ja koeler kan mee naar upgrade van Zen. Alleen X6 1090's lijken voorbij de 4.2GHz te komen. 4Ghz is ook niet verkeerd, had met andere koeling alleen wat meer verwacht.

Cores uitschakelen enzo is ook half werk. Lees dat vooral de 5de en 6de core moeite zouden hebben met een hoge OC. Maar ik oc niet om vervolgens minder cores over te houden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Seth_Chaos schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 22:49:
Vreemd genoeg denderen mijn benchmark scores van 3dmark in elkaar nu ik mijn pc stabiel op 220x22=4840mhz heb draaien. Alle onderdelen draaien inmiddels sneller maar in 3dmark zakt mn score alleen maar in..
Ben je zeker dat het stabiel is en dat al je componenten het aankunnen? Het is goed mogelijk dat je cpu stiekem terugclockt omdat hij te warm wordt / het moederbord te warm wordt / het moederbord zijn stroomvoorziening het niet aankan.

Als je een stroommeter hebt moet je deze is tussen je pc en stopcontact zetten. Vervolgens Prime95 laten lopen op 4,4 @voltage x, 4,5, 4,6 etc. Normaal gezien zou je verbruik steeds omhoog moeten gaan maar het is mogelijk dat bijvoorbeeld op 4,7 je verbruik toch zakt doordat de cpu/het moederbord ergens ingrijpt en de prestaties gaat knijpen. Dit was in alleszinds het geval bij mijn budget bordje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Justin_ schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 21:43:
Noob meldt zich hier. Ik heb de volgende componenten:

CPU - AMD A serie A10-7700K - 3.5 GHz - 4 cores -
MOBO - ASRock FM2A88X-ITX+ - Socket FM2+ - AMD A88X -
Mem - Kingston HyperX Beast - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins - DDR3 - 2400 MHz
Koeler - Mugen 4 PCGH
Voeding - CoolerMaster VS Series V450S

Nu merk ik dat de laatste tijd met name de processor voor vertragingen zorgt.
Ik zou hem nu graag overklokken. Hierbij wil ik totaal niet het maximale eruit persen, maar wel graag wat meer snelheid uit mijn processor halen.
Het liefst zou ik overklokken met Overdrive om het hele proces een beetje behapbaar te krijgen.
Momenteel krijg ik mijn CPU (niet overgeklokt dus) met wat stability tests niet boven de 28 graden, hij lijkt dus netjes gekoeld.

Mijn vraag is nu: welke settings raden jullie aan voor mijn situatie?
Direct settings roepen is eigenlijk niet de juiste methode aangezien elke APU anders reageert op een bepaald voltage. Wat je zou kunnen doen (buiten heel veel inlezen hoe het allemaal werkt) is in je bios je voltage op manueel zetten, bijvoorbeeld 1,35v en vervolgens je multiplier telkens 1tje omhoog gooien. Dus x39 voor 3,9 GHz @ 1,35v opstarten => Stresstesten door Prime95 5 minuten te laten lopen snel.

PC afsluiten en x40 instellen met 1,35 => Weer stresstesten enzo verder. Op een bepaald moment zal je pc niet meer willen opstarten of geeft Prime95 aan dat 'a worker stopped'. Dit betekend dat je over de grens bent gegaan en je dus een stapje terug moet.

Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prime95 5 minuten draaien werkt niet. Probeer Intelburntest > let wel dat deze serieuze stress op je PC gooit, VRM's, CPU en de temperatuur gerust met 10 a 15 graden meer laat draaien dan dat prime95 doet.

Ga er maar vanuit dat als je 5 tot 10 runs op standaard 'passed' je CPU in lijnen wel stabiel is. Ik werk hier altijd mee, en kan na 5 runs al afgaan of een CPU stabiel is ofniet. Let wel; dit programma kan bsods gooien als het echt niet goed gaat. Tis een op Linx gebaseerde test, werk er al jaren mee. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2016 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:25:
[...]

Ben je zeker dat het stabiel is en dat al je componenten het aankunnen? Het is goed mogelijk dat je cpu stiekem terugclockt omdat hij te warm wordt / het moederbord te warm wordt / het moederbord zijn stroomvoorziening het niet aankan.

Als je een stroommeter hebt moet je deze is tussen je pc en stopcontact zetten. Vervolgens Prime95 laten lopen op 4,4 @voltage x, 4,5, 4,6 etc. Normaal gezien zou je verbruik steeds omhoog moeten gaan maar het is mogelijk dat bijvoorbeeld op 4,7 je verbruik toch zakt doordat de cpu/het moederbord ergens ingrijpt en de prestaties gaat knijpen. Dit was in alleszinds het geval bij mijn budget bordje.
Ik vermoed zelf inmiddels dat het veroorzaakt wordt door de cores die zich terug klokken bij lage belasting. Aan de temps ligt het niet die blijven onder de 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:39:
Prime95 5 minuten draaien werkt niet. Probeer Intelburntest > let wel dat deze serieuze stress op je PC gooit, VRM's, CPU en de temperatuur gerust met 10 a 15 graden meer laat draaien dan dat prime95 doet.

Ga er maar vanuit dat als je 5 tot 10 runs op standaard 'passed' je CPU in lijnen wel stabiel is. Ik werk hier altijd mee, en kan na 5 runs al afgaan of een CPU stabiel is ofniet. Let wel; dit programma kan bsods gooien als het echt niet goed gaat. Tis een op Linx gebaseerde test, werk er al jaren mee. :)
Ik suggereerde de 5 minuten Prime niet om echte stabiliteit te testen maar gewoon als quick test om snel te zien of het wat stabiel is. Als hij met 1,35v tot de 4,4 geraakt bijvoorbeeld is het niet zo nuttig uren te liggen stresstesten op 3,8 en 3,9 GHz natuurlijk :9

Daarom gebruik ik zelf vaak Prime95 om snel de ruwe grenzen wat te kennen per frequentie (bv. wat heb ik nodig om 4,4 te draaien) of per voltage (hoever geraak ik met 1,35v). Als je die wat kent zijn er natuurlijk meerdere definities van stabiliteit. Een uurtje LinX draaien is natuurlijk niet slecht voor het finetunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Seth_Chaos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 09:55:
[...]

Ik vermoed zelf inmiddels dat het veroorzaakt wordt door de cores die zich terug klokken bij lage belasting. Aan de temps ligt het niet die blijven onder de 50 graden.
Het lijkt me sterk. Als je 3DMark draait zal je CPU normaal gezien alleen terugclocken wanneer het kan en daarmee de score dus niet beinvloeden. Zeker omdat je aangeeft dat je score gedaald is, vermoed ik dat dit wijst op een instabiele overclock voor 1 van je componenten. Welk moederbord heb je erin steken en krijgt deze actieve koeling (lees, een of andere fannetje erop gericht?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Test eens met bovenstaand programma dan... dan weet je binnen 50 tot 100 seconden of je systeem stabiel is ofniet. :P Ik ben liever Linx-safe dan Prime95 safe. Prime kan uren goed gaan, maar volledig chrashen op Linx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Bedankt voor de reacties. Momenteel draait hij stabiel (met stresstesten) op 4000mhz. Wordt niet warmer dan 32 graden en is na het stresstesten binnen 10 seconden weer 0 graden (normaal? vond het wel bijzonder).

Ik heb de voltage één stap opgehoogd, maar begrijp (vanuit inlezen) niet waarom je zou beginnen met voltage ophogen en daarna pas multipliers? Ik had begrepen dat je voltage pas moet ophogen als het gewenst aantal multipliers niet een stabiel systeem geeft met het huidige voltage 8)7

(Overigens is mijn doel niet het maximale uit mijn processor te persen, als hij maar niet meer vertraagd bij veel tabs / photoshop ed.)

[ Voor 12% gewijzigd door Justin_ op 28-01-2016 11:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Justin_ schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:08:
[...]

Bedankt voor de reacties. Momenteel draait hij stabiel (met stresstesten) op 4000mhz. Wordt niet warmer dan 32 graden en is na het stresstesten binnen 10 seconden weer 0 graden (normaal? vond het wel bijzonder)
...
Waarmee lees je de temperatuur uit? Best doe je dit met een tool van je Mobo. Als je op hun pagina kijkt zie ik bijvoorbeeld: ASRock A-Tuning utility ver:2.0.79 - W8.1 64b (http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win8a64).

Het kan namelijk niet dat je temperatuur 0 graden is, dus dit wordt verkeerd uitgelezen lijkt me.

Over je voltage/multiplier: optimaal gezien moet je natuurlijk je APU zo hard mogelijk moeten laten draaien met zo min mogelijk voltage. Hoeveel heb je nu nodig voor 4 GHz? De 1,35v had ik gezegd om het proces wat te versnellen. Zo kan je het eens instellen en zien of 4,4 stabiel is of 4,3. Dat lijkt me een mooi frequentie om voor te settlen als 24/7 oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 11:36:
[...]

Waarmee lees je de temperatuur uit? Best doe je dit met een tool van je Mobo. Als je op hun pagina kijkt zie ik bijvoorbeeld: ASRock A-Tuning utility ver:2.0.79 - W8.1 64b (http://www.asrock.com/mb/.../?cat=Download&os=Win8a64).

Het kan namelijk niet dat je temperatuur 0 graden is, dus dit wordt verkeerd uitgelezen lijkt me.

Over je voltage/multiplier: optimaal gezien moet je natuurlijk je APU zo hard mogelijk moeten laten draaien met zo min mogelijk voltage. Hoeveel heb je nu nodig voor 4 GHz? De 1,35v had ik gezegd om het proces wat te versnellen. Zo kan je het eens instellen en zien of 4,4 stabiel is of 4,3. Dat lijkt me een mooi frequentie om voor te settlen als 24/7 oc.
Ik las het uit met Core Temp, maar de asrock app geeft inderdaad andere temps weer (idle 30gr).
Bij stresstest:
http://imgur.com/2xJ9o3d
(CPU voltage staat nu op 1.30625v)

Temps droppen zeker graad per seconde na stoppen van stresstest met weer idle rond 30gr.

Op de screenshot zie je mijn huidige settings.
Ook 4100 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 48gr)
Ook 4200 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 50gr)

benieuwd naar je reactie

[ Voor 9% gewijzigd door Justin_ op 28-01-2016 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Justin_ schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:03:
[...]

Ik las het uit met Core Temp, maar de asrock app geeft inderdaad andere temps weer (idle 30gr).
Bij stresstest:
http://imgur.com/2xJ9o3d
(CPU voltage staat nu op 1.30625v)

Temps droppen zeker graad per seconde na stoppen van stresstest met weer idle rond 30gr.

Op de screenshot zie je mijn huidige settings.
Ook 4100 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 48gr)
Ook 4200 doet hij netjes met de stresstest van intelburntest op dit voltage (max temp 50gr)

benieuwd naar je reactie
Dat ziet er goed uit en zijn gezonde/normale waarden. Nu is het een kwestie van een goed evenwicht te vinden van je finale settings qua voltage/frequentie/temperatuur en verbruik.

Het is dus goed mogelijk dat je voor 4,4 veel te veel voltage nodig hebt dan 4,3 waardoor het beter is om voor 4,3 te settelen. Succes met overclocken, eens je het te pakken hebt kan je straks niets meer standaard laten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin_
Thanks, bij 4300 wordt hij (ondanks voltages op 1.35v) erg instabiel. Terug naar 4200 dus en 1.30625v.
Behalve temperaturen andere nadelige dingen aan hogere voltages?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:08:
Power-wall gaande?

Nou, 4.2GHz is alleen mogelijk met een voltage van 1.6V. De temperatuur blijft onder de 43 graden stressed. Wat een enorm extra stroom nodig is om van 4.0GHz naar 4.2GHz te gaan. Zit blijkbaar net onder de juiste grens ermee, om 4GHz te doen vergt het 1.45V. Voor 4.2GHz (200MHz meer dus) meer dan 0.15v.

Efficientie van die CPU gaat dus dikwijls voorbij boven de 4GHz. VRM's worden ook behoorlijk heet op een crosshair IV met 1.6V. Blijkbaar ga ik daar ergens over de 200W heen ofzo :P

Nou ja koeler kan mee naar upgrade van Zen. Alleen X6 1090's lijken voorbij de 4.2GHz te komen. 4Ghz is ook niet verkeerd, had met andere koeling alleen wat meer verwacht.

Cores uitschakelen enzo is ook half werk. Lees dat vooral de 5de en 6de core moeite zouden hebben met een hoge OC. Maar ik oc niet om vervolgens minder cores over te houden. :P
Super netjes hoor, je zou natuurlijk kunnen kibken waar de max ligt altijd leuk maar ik verwacht niet dat je nog veel verder komt :)

Mijn 1100t had een wall op 4215mhz met 1,512v onder load... Kwam met 1,65v geen meter verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Niet online
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 10:14:
[...]

Het lijkt me sterk. Als je 3DMark draait zal je CPU normaal gezien alleen terugclocken wanneer het kan en daarmee de score dus niet beinvloeden. Zeker omdat je aangeeft dat je score gedaald is, vermoed ik dat dit wijst op een instabiele overclock voor 1 van je componenten. Welk moederbord heb je erin steken en krijgt deze actieve koeling (lees, een of andere fannetje erop gericht?)
Volgens mij heb ik er op het moment nog een asrock 970 pro extreme 4 in hangen. Met 6 120mm fans in mijn kast. Geen actieve koeling op het moederbord. Mijn processor wordt door een custom wc setup gekoeld met 360 rad. M'n mobo temp komt niet boven de 35 graden. Ik kan het natuurlijk testen door mijn FSB te verlagen en mijn multiplier te verhogen en kijken of de score dan bij dezelfde clock snelheid hoger uit valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Seth_Chaos schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 14:54:
[...]

Volgens mij heb ik er op het moment nog een asrock 970 pro extreme 4 in hangen. Met 6 120mm fans in mijn kast. Geen actieve koeling op het moederbord. Mijn processor wordt door een custom wc setup gekoeld met 360 rad. M'n mobo temp komt niet boven de 35 graden. Ik kan het natuurlijk testen door mijn FSB te verlagen en mijn multiplier te verhogen en kijken of de score dan bij dezelfde clock snelheid hoger uit valt.
De VRM's kunnen wel eens het probleem zijn. Het is waarschijnlijk een 4+1 design dat onder het heatsinkje zit. Wanneer je een stress test doet voor ruime tijd, kan je de heatsink nog rustig aanraken of is die echt warm? Ik geloof namelijk dat de 35 graden eerder van je Northbridge chip zal zijn ipv de vrm's/stroomvoorziening/mosfets.
Thanks, bij 4300 wordt hij (ondanks voltages op 1.35v) erg instabiel. Terug naar 4200 dus en 1.30625v.
Behalve temperaturen andere nadelige dingen aan hogere voltages?
De APU zal iets meer stroom verbruiken maar buiten dat en de hogere temperaturen zijn er geen nadelige gevolgen. Dit is het geval wanneer je geen kritieke waarden overschrijdt. Als je 2,0v op de APU zet, is die waarschijnlijk binnen 10 seconden dood. Als je 1,55v erop zet zal het nog wel werken maar 'slijt' je APU. Dit fenomeen heet degradatie en komt dus alleen voor bij belachelijk hoge voltages. De APU zal steeds meer voltage nodig hebben voor stabiel te draaien op dezelfde frequentie na verloop van tijd.

Zolang je dus veilige voltages aanhoud kan er echter niets gebeuren.

[ Voor 30% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 28-01-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maks11223344 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 12:57:
[...]

Super netjes hoor, je zou natuurlijk kunnen kibken waar de max ligt altijd leuk maar ik verwacht niet dat je nog veel verder komt :)

Mijn 1100t had een wall op 4215mhz met 1,512v onder load... Kwam met 1,65v geen meter verder
Ik denk dat ik meer succes kan boeken als ik een core of 2 uitschakel.

- Lagere TDP & verbruik, denk dat het probleem daar in zit dat de CPU gewoon teveel stroom verbruiken gaat
- De 'rotte' cores die slechter clocken dan de rest eruit trekken, voor hogere snelheid.

Lees her en der dat Core 5 & 6 vaak de boosdoeners zijn van hogere clocks. Mischien X5 proberen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Verwijderd schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:31:
[...]

Ik denk dat ik meer succes kan boeken als ik een core of 2 uitschakel.

- Lagere TDP & verbruik, denk dat het probleem daar in zit dat de CPU gewoon teveel stroom verbruiken gaat
- De 'rotte' cores die slechter clocken dan de rest eruit trekken, voor hogere snelheid.

Lees her en der dat Core 5 & 6 vaak de boosdoeners zijn van hogere clocks. Mischien X5 proberen. :+
Intresant ik houd je in de gaten hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 23:08:
Power-wall gaande?

Mooi resultaat van je extra koeling. Ik kan helaas niet met je mee tweaken boven 4.0GHz, mijn 790GX AM2+ wil niet boven de 297MHz uit. Voor deze snelheid moet ik de spanning op het DDR2 geheugen, wat bij 2.15V stabiel is op een lagere core clock, alsnog verhogen naar 2.3V. NB spanning blijft vanaf 250MHz op 1.45V en verder verhogen resulteert hier alleen maar in crashes. Ik weet niet wat je NB-speed op dit moment is maar minimaal 1.30V en 2600MHz+ vermoed ik ?

Je kan anders nog eens proberen de mem controller te ontlasten door de geheugen latency te verhogen. Van bijvoorbeeld 127,5ns naar 195ns etc. Of door bank swizzle mode uit te zetten. Kan net het verschil maken. Ook wel eens meegemaakt dat de 'auto' setting van het geheugen met gelijke (voor mij zichtbare) settings en spanning wel ineens stabiel was en 'manual' niet. Is soms een zoektocht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NB draait op 3GHz... De HTT ook op 300Mhz. Alles staat in lijn met elkaar, geheugensnelheid op DDR3-1600. Hier en daar een klein beetje verhoogd voltage, maar verder niets spannends.

4.2GHz was dus niet stabiel.. hij crashed halverwege een linx test. Koeling is wel voldoende (piekend op 43 graden max) en het voltage kan ik opschroeven tot 1.65v en dan nog crashed het :P

Ik denk dat die thubans een over-current protectie hebben. Een bepaald amperage niet mogen overstijgen. Daarom zie je ook geen effect bij het verhogen van het voltage zowat.

Ik schakel eens een core of 2 uit, en kijken of het dan wel lukt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb mijn oude thuban 1090T ook nooit over de 4.2GHz stable gehad ,4.2GHz was zo'n beetje de max met LinX

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/sM7N8l.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door Speedy-J op 29-01-2016 12:55 ]

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat de Thuban een "Overcurrent protection" gaande heeft. Ik schakel 1 core uit, en 4.2GHz lukt dus wel op 1.48v :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Rfl9NpjO45LFVDQt2YaJi218/full.jpg

Ik ga core 5 uitschakelen en core 6 weer inschakelen. Als dat goed gaat dan klopt mijn stelling zo goed als.

Jup. 4.4GHz op 4 cores / 1.55V mogelijk & stabiel. :P Das bijna een 100% OC.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Lijk me sterk dat de CPU een OVP heeft ,dat wordt meestal door het mobo geregeld.
Als ik over de 1.5Vcore ging met mijn sabertooth 990fx ging het mobo in OVP en sloeg het uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verklaar dan 5 cores wel op 4.2ghz of 4 cores zelfs op 4.4ghz. Psu is antec 750w en als moederbord crosshair iv, tdp van over de 220w.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 13:48:
Verklaar dan 5 cores wel op 4.2ghz of 4 cores zelfs op 4.4ghz. Psu is antec 750w en als moederbord crosshair iv, tdp van over de 220w.
Ik denk dat er weinig te verklaren valt ,de chip heb het duidelijk moeilijk met 6 cores enable en hogere clocks dan 4.2GHz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ovp is wat anders dan ocp. Ik meen me te herinneren dat vroegere amd cpus een max current aankonden op waarop ie uitschakelde. Ook gpus hebben een ocp om te voorkomen dat er teveel stroom doorheen gejaagd wordt. Intel kan ook een bepaalde current verbruiken en ook niet hoger. Getuige de verkoolde pinnetjes en sockets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik weet niet of de thuban reeks een ocp hebben ,bij mij was het einde verhaal bij 1.512Vcore precies.
Bij een ander kan die grens makkelijk op 1.6Vcore+ liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb 'm al... stond in het bios nog op enabled:
CPU Voltage OCP:
- This option allows the user to disable the “Over Current Protection” of the CPU. Enabling this option may allow the CPU to consume more current than the safety range defined by AMD, but might assist in high overclocks, especially under extreme cooling. Please treat this option with extreme care to prevent permanent damage to the CPU.
Vermoedelijk kan dit het hele probleem van mijn OC zijn ... Met het uitschakelen van cores kwam ik weliswaar hoger, maar miste ik de extra performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik kan me herinneren dat ik ook die setting had in het bios maar dat heb voor mij nooit een verschil gemaakt in océn van mijn x6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier dus wel *O* 1.53V / 4.2GHz:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UD3WRS6SQNV9d9BXYeRPKKPV/full.jpg

Kijken of 4.4Ghz nu eindelijk lukt :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mooi man! kan je ook stressen nu op high in ibt ?
Nog een paar MHz meer en je zit in de top 3 in het LinX topic :)

[ Voor 40% gewijzigd door Speedy-J op 30-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoger dan 4.2ghz vergt bijna 1.6v. Ik ga m op 4.2ghz houden, sweetspot voltage zoeken en het geheugen finetunen. Een oc van 1.4ghz is zo slecht nog niet :P

Amd is veel leuker om mee te ocen. Das een feit. :Y)

High stressen = meer verbruik ram. Het voegt weinig toe aan een standard test vs high test. Het gaat zelfs swappen. Het testen van geheugen doe ik met een bootable CD van memtest. Vrij grof de limit opzoeken en dan zie je al heel snel of geheugen wel of niet werkt.

Bijna 80Gflops is niet verkeerd. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Mijn stresslevel zit op high in ibt ,als ik hem standaard laat dan kan ik nog 100MHz omhoog met me huidige cpu
Op high wil hij nogal snel crashen als ik hem op 4.8GHz laat staan ,dus draait hij op 4.7GHz om de high test te doorkomen.
Ik zit rond de 133gflops met mijn 4790k op die snelheid dus 80gflops hoef je je eigen niet voor te schamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/S5VWKbIeuEmh1NyhU1ay4yRa/full.jpg

Had nog wat geheugen in de kast liggen, weliswaar 4GB, maar de 80Gflop is gekraakt.

Even spelen met 2000/2400Mhz en wat lossere timings.

Stresstest op high:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YmgUbbkPio4qqt5kNixABVZz/full.jpg

Voltage een tikje moeten verhogen, en fanprofile van silent naar turbo. aankomende week ander geheugen in huis halen, dat vengeance klokt voor geen meter. :)

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/xNEHtBzJRj50Aa7mPkbEHTaq/full.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2016 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Leuke kaartjes ,lekker compact !
Wat voor radeons zijn dit ?
Mooie resultaten niets mis mee :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

2x 270's van Asus, naar X snelheden. Maar ik heb ze met powerlimit -50% gezet ofzo, en de klok terug naar 600Mhz. De meeste games die ik ermee speel is dat al meer dan voldoende. :P

Heb de PWN frequency verhoogd, hierdoor gaan je VRM's iets harder werken en iets meer warmte genereren.... Om dat nu te koelen ( :> ) de volgende set fans uit de kast getrokken afkomstig van een Slot A Athlon:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/MrKVGCvTqykTaoGDR6syPNeH/full.jpg

Duty-cycle op 30% (niet hoorbaar). Stressed op IBT draaien de NB / Vrm's nu op 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik heb nog een Athlon propus staan ,de x4 640 geklokt op 3.7GHz met stock koelertje :)
Misschien haal ik hier de 4GHz nog mee met wat serieuze koeling ,hij draait op een Asus 790XTD-EVO met 4GB 1600MHz patriot geheugen.
Kwa vrm koeling doe ik het al jaren zo net als jij.

Ik ga ermee aan de slag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes. Reeds nieuw geheugen besteld (DDR3/16GB/2400). Nodig voor de 80Gflops :P en wat artic silver...

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
De VRM koeling is inderdaad herkenbaar. Heb eenzelfde oplossing in mijn PC steken. Kan mijn budget bordje net iets verder mee voordat de VRM's liggen piepen >:) Benchen op 4,7GHz lukt zo wel.

Afbeeldingslocatie: http://img.hwbot.org/u92862/image_id_1571086.jpeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Ik wil ook AMD, Intel is geen hol meer aan... :w

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Dat klopt Intel is best saai wat tweaken betreft ,AMD is altijd al leuk geweest om te océn puur voor fun dan.
Ik overclock al AMD's vanaf het 486 tijdperk en heb altijd heel erg veel lol van gehad ,en het kost maar een fractie wat Intel kost zeg maar.
Kwa snelheid ga je er niet op vooruit maar in ervaring en fun dik 200% :)
Hier nog een oc uit de oude doos ,5GHz+ met een bulldozer 8120
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2394992

[ Voor 66% gewijzigd door Speedy-J op 01-02-2016 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

undeepdiver schreef op maandag 01 februari 2016 @ 17:24:
Ik wil ook AMD, Intel is geen hol meer aan... :w
Beetje leuk am3+ platform kost niet zoveel meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Fuuuuut 5.4 GHz haha dat wil ik ook..

Heb al zitten kijken is een ud3 of Sabertooth wat? Zet ik mijn Skylake te koop..met domies en Z170 de luxe.

Is AMD net zoiets als socket 775?

[ Voor 34% gewijzigd door undeepdiver op 01-02-2016 21:07 ]

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij ga je achteruit als je je skylake verkoopt voor een AMD set. :P

Vind AMD gewoon wat leuker. Ben hier meer in thuis als met Intel. Intel heeft een LEGIO aan opties om een OC te maken. Ook 'picky' wat betreft geheugen en al helemaal met voltages op je geheugen en de ingebouwde IMC. Dat is bij AMD vrij allemaal rechttoe-rechtaan. Meestal bij een HTT over de 250Mhz moet je voltages her en der 'stapsgewijs' gaan verhogen. Na een stabiele OC ga je het voltage zelf finetunen. Stapje voor stapje omlaag, testen, benchen, 100x ibt's en dan kom je er wel. De 9590 is ook te downscalen qua voltage op stock-snelheden. Kan zo 30 tot 60W aan verbruik schelen.

Een goede basis zoals voeding, moederbord, koeling doen al het halve werk voor je. Ik geef altijd voorkeur aan FSB overclocking ipv met MP. FSB (HTT) verhoogt de rest van je systeem ook mee waaronder de HT en andere interconnecties van en naar je CPU. Zo weet je ook zeker dat de rest ook gewoon netjes meeschaald als je hoger dan 4GHz gaat zitten.

Ja AMD's kunnen stroom verbruiken. Maar dat is in worst case scenario alleen. Tests zoals IBT bijv. De rest van de tijd als je er niets mee doet verbruikt het niet zoveel. Je bespaart tegenwoordig meer stroom als met gebruik van een LCD dan vroegere CRT's die gerust een paar honderd watt stookte voor een gewoon bureaublad. :P Vroeger had je op zolders ook geen kachel nodig ofzo. Zo'n CRT warmde de boel voor je op :+

Enige wat ik nu nog ga proberen is om met het nieuwe geheugen een goede geheugensnelheid met strakke timings te krijgen. Dan is het systeem zo'n beetje rond en kan het voorlopig nog mee. AMD gaat heel erg lekker met snel geheugen en lage latency's.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2016 01:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Ik zou voor de sabertooth gaan ,die heeft zich bewezen in het overklokken van FX processors als je verschillende reviews leest .
Ook uit eigen ervaring vind ik het een top plank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkness89
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11-02-2021
Kan je beter overclocken via de FSB of MP? merk je een verschil van 3100 naar 3400 in AMD 8120 voor vaste overclock ? ik weet namelijk niet of verstandig is voor 970 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overklokken zou ik altijd de HTT / FSB pakken. Je neemt de rest van het systeem zo namelijk ook mee zoals CPU/NB, CPU/Mem en dergelijk. 300MHz OC is niet zoveel. Ik draai op dit moment een 24/7 OC van 1,4GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Houd er wel rekening mee dat via FSB moeilijker is. Je hebt immers meerdere factoren die kunnen zorgen voor instabiliteit tijdens het verhogen van de FSB. Daarop is het niet slecht om met de MP te beginnen en je NB en RAM afzonderlijk ook al eens te kietelen. Dit om zicht te krijgen op de verschillende grenzen van je onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Verwijderd schreef op donderdag 04 februari 2016 @ 22:21:
Overklokken zou ik altijd de HTT / FSB pakken. Je neemt de rest van het systeem zo namelijk ook mee zoals CPU/NB, CPU/Mem en dergelijk. 300MHz OC is niet zoveel. Ik draai op dit moment een 24/7 OC van 1,4GHz.
Dat is toch niet de volgorde? Beter eerst alles apart testen, daarna pas alles toch?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

millman schreef op vrijdag 05 februari 2016 @ 10:14:
[...]

Dat is toch niet de volgorde? Beter eerst alles apart testen, daarna pas alles toch?
Eerste stap is je HTT wall op te zoeken. Dus de maximale, stabiele FSB die je moederbord en de rest aankunt. Hiervoor moet je de multiplier omlaag zetten, en de divider van je geheugen ook een stap omlaag. Dit geldt ook voor je NB en dergelijk.

Als dat gelukt is dan ga je stap voor stap de rest mee opschroeven, en als laatst pas je CPU door de multiplier te verhogen. Wacht nog steeds op DDR3/2400MHz geheugen hier. :/

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2016 18:37 ]

• Speedy-J

Speedy-J

AMD Enthusiast

Is dat niet een beetje lang ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Ja dat mischien wel maar dit is wel de manier 83gflops jonguh :p

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/hOpJUBNW9y4CkMIHJQl3E52I/full.jpg

Leuk, lekker snel geheugen, heeft de Thuban issues met geheugen 'sneller' dan 1866Mhz. :')

Uiteindelijk is 2000Mhz wel gelukt maar niet zonder slag of stoot. Timings moesten enorm omhoog en krijg soms onverklaarbare fouten in Memtest. Het blijkt de IMC van de CPU zelf te zijn die 'moeite' heeft met sneller geheugen dan 1866Mhz. Het is heel zeldzaam een Thuban met 2GHz geheugen stabiel te krijgen.

Uiteindelijk dus voor 1600/8/8/8/20 gesettled, nog geen verandering in score ofzo :P Bestel volgende week dezelfde set erbij voor 32GB in totaal. :) Moet wel zeggen dat AMD het leukste blijft met OC'en. Ben hier nu toch echt wel een paar weken zoet mee geweest. :)

Edit, DDR3/1200 met 6/6/6/16 :> Programma's die veel data verslepen hebben hier weinig aan, maar programma's / games die kleine pakketjes in het geheugen verplaatsen hebben baat bij lage latencies.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ZvBdepPzAdP8EdjxNHBJveTN/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EaCQOoGLEdMAyazhKc1lNAn3/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YxdW4LE7Oz0TM4rnBXAv26w0/full.jpg

Alles kan nog hier en daar wat beter, maar ben er tevreden mee. Werkt allemaal zeer responsief. Voor een AMD systeem uit het jaar 1999 kan deze echt nog wel mee (en voor de taken die ik ermee doe).

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 26-02-2016 01:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Het kan overigens wel hoor, tot 2133/2200Mhz aan toe. Alleen je hebt een hele bak aan CPU-NB en vooral NB volts nodig.

Even uit m'n hoofd van mijn oude Thuban 1100T op een M4A79T Deluxe / Crosshair IV..

4150Mhz core, 1.50v CPU, 1.325v CPU-NB en 1.30v NB volgens mij. Hiermee kon ik 4x2GB HyperXjes op 2133 11-11-11-30 stabiel houden (waren 1600 CL8 chips).

Zal natuurlijk zwaar CPU afhankelijk zijn maar je kunt eens proberen met een bak extra CPU-NB en NB aangezien je nu al wel kan booten alleen errors krijgt. Op stock CPU-NB en NB kon ik toen niet eens POSTen met 2133.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU-NB verhoog je toch alleen als de Northbridge issues gaat geven boven de 2600MHz bijv? Ik draai nu op 3GHz ermee met standaard 1.3v. De NB staat op 1.275v. Probeer eigenlijk zo min mogelijk voltages te verhogen, straks ga je dingen omhoog schroeven die niet eens nodig zijn.

Zal van het weekend weer eens spelen ermee. Wanneer ik alles op auto knal dan lukt het wel de 2GHz te behalen (qua geheugen settings / dividers / timings).

Edit: 2400mhz geeft inderdaad een OC failed melding. Ding start niet eens op op die instellingen. :9

Procentueel iets verschil tussen 1200/6/6/6/9 en 2000/10/10/10/20 ... In de regel allemaal iets sneller. Maar niet het resultaat dat ik gehoopt had helaas.

Toch de hele avond en nacht proberen... :P

Het instellen van AUTO voltage op een crosshair IV op CPU/NB moet je dus niet doen. Die synct schijnbaar met CPU voltage richting 1.5V :X Hier krijg je dus zware degradatie van op langere termijn. CPU/NB nu op 1.27V, scheelt iets in warmte.

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 28-02-2016 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Klopt, had ik misschien even moeten zeggen dat Auto op de CHIV en M4A79T Deluxe niet al te goed werkt met CPU-NB :P

In de regel is 1.30v genoeg voor alles wat je er tegenaan gooit tenzij je 2800-3000Mhz CPU-NB wil draaien.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moes wel lachen toen ik een amd phenom ii 1055t in mijn asus sabertooth 990fx dee ik kom hem op 7GHZ
krijgen maar ik heb hem maar naar 4,2GHZ gedaan omdat die dan toch lekker koud is echt top processor kan er alles mee doen gta v op very high black ops high ens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja ieder moederbord accepteert een HTT van 500MHz of hoger. Maar die 500MHz ga je nooit krijgen, zelfs niet op 2V NB en -195 graden koeling.

4.2GHz is lekker maar ook heet. Dat ding stampt er gerust een wattage van 150W tot 200W uit. Vooral op 4.3GHz ga je echt merken dat de CPU meer stroom nodig heeft voor een hogere kloksnelheid.

Heb 4.4GHz of hoger nog niet eens geprobeerd met 4 cores ipv 6.
Pagina: 1 ... 10 ... 13 Laatste