1.32V is ook wat weinig voor 4.5 GHz. Staat je llc op auto of op medium/high/ultra? Als dat op auto staat kan dat fluctuaties in je vcore veroorzaken. Wat voor koeling heb je? Als je op 1.32V al 65 graden bereikt (72 op de cores is het maximum) zou ik het voltage niet verhogen en gewoon op stock snelheden blijven.
Verwijderd
Je max temperatuur loopt enorm hoog op. Ik zou het daar eerst zoeken. Het schijnt dat wanneer de meting op 60 graden ligt de interne temperatuur zo op 90 graden kan staan.
Ik had ook hangers zodra die de 60 graden zou passeren. Toen ik alles ververst had en een push pull configuratie gedaan had kwam het ook niet hoger dan 46 graden uit. Het liep erna ook niet meer vast.
Ik had ook hangers zodra die de 60 graden zou passeren. Toen ik alles ververst had en een push pull configuratie gedaan had kwam het ook niet hoger dan 46 graden uit. Het liep erna ook niet meer vast.
LLC staat op ultra. Mugen 2 met een soort push/pull (de pull staat 2 a 3 cm verwijderd van de blok aka case fan) en de cpu fan staat op silent, ik hoor wel 1 van de fans mee op toeren

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Ik krijg mijn FX8120 volledig niet stabiel.. Ik crash continu in windows, constante reboots, windows freeze up.. ik krijg het gewoon Niet in orde...
ik heb volgend systeem --> http://specs.tweak.to/15771
en in mijn BIOS heb ik volgende aangepast
C1E, C6, K8 en AMD APM Master mode --> Disabled
Hardware Thermal Control --> Enabled
Core Control --> Manual
LLC heeft dit mobo niet
CPU clock ratio --> x21 = 4.200
Northbrigde --> x11 = 2.200
HT link --> x13 = 2.600
Memory --> x6.66 = 1333
NB voltage core = 1.175v
CPU NB VID control --> + 0.100 = 1.3125
CPU voltage control --> +0.100 = 1.4000
ik krijg het gewoon niet stabiel.... enige tips hier ???
Hebben jullie nog meer info nodig??
hier wat screenshot met telkens crashes :
http://oi60.tinypic.com/2922wjd.jpg
http://oi60.tinypic.com/2d92xps.jpg
ik heb volgend systeem --> http://specs.tweak.to/15771
en in mijn BIOS heb ik volgende aangepast
C1E, C6, K8 en AMD APM Master mode --> Disabled
Hardware Thermal Control --> Enabled
Core Control --> Manual
LLC heeft dit mobo niet
CPU clock ratio --> x21 = 4.200
HT link --> x13 = 2.600
Memory --> x6.66 = 1333
NB voltage core = 1.175v
CPU NB VID control --> + 0.100 = 1.3125
CPU voltage control --> +0.100 = 1.4000
ik krijg het gewoon niet stabiel.... enige tips hier ???
Hebben jullie nog meer info nodig??
hier wat screenshot met telkens crashes :
http://oi60.tinypic.com/2922wjd.jpg
http://oi60.tinypic.com/2d92xps.jpg
Ik vind het CPU-Z voltage erg laag? 1,3v voor zo'n OC is te weinig.
'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'
wat zijn betere settings volgens jou dan?
Ik zit nu stabiel op dees setting 3.7 clock -->
http://nl.tinypic.com/vie...c=xbepso&s=8#.VM6TcJ3F_ww
C1E, C6, K8 en AMD APM Master mode, Hardware Thermal Control --> Disabled
Core Control --> Manual
LLC is not on this Mobo
CPU clock ratio --> x18.5 = 3.7
HT link --> x13 = 2.600
Memory --> x6.66 = 1333
NB voltage core = Normal Mode
CPU NB VID control --> + 0.100 = Normal mode
CPU voltage control --> +0.100 = Normal mode
Keep going up ?
http://nl.tinypic.com/vie...c=xbepso&s=8#.VM6TcJ3F_ww
C1E, C6, K8 en AMD APM Master mode, Hardware Thermal Control --> Disabled
Core Control --> Manual
LLC is not on this Mobo
CPU clock ratio --> x18.5 = 3.7
HT link --> x13 = 2.600
Memory --> x6.66 = 1333
NB voltage core = Normal Mode
CPU NB VID control --> + 0.100 = Normal mode
CPU voltage control --> +0.100 = Normal mode
Keep going up ?
Verwijderd
Probeer eerst de 4GHz te behalen, 4,2 is aan de hoge kant.
Liever een plank met een forse HTT dan een unlocked CPU. HTT verhogen = alles verhogen namelijk.
Liever een plank met een forse HTT dan een unlocked CPU. HTT verhogen = alles verhogen namelijk.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2015 23:09 ]
Verwijderd
Ook maar eens mijn 24/7 overclock laten zien.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2015 20:43 ]
Verwijderd
Fluctuatie in intelburntest .... 50 ~ 40 gflops? Of bench je met 2 programma's tegelijk ofzo?
Aantal flops is wel matig in verhouding met mijn X6 1055T... echter is dat met DDR3 ipv DDR2.
Aantal flops is wel matig in verhouding met mijn X6 1055T... echter is dat met DDR3 ipv DDR2.
Verwijderd
Dan valt me de score voor een X4 op 4.4GHz me wel een beetje tegen...Verwijderd schreef op maandag 02 februari 2015 @ 20:46:
Ik heb burntest gewoon naast het 'computeren' gedraaid..
Ik haal 75gflops op 4GHz.
Stressevel wat hoger zetten voor constantere scoren en dan je cpu/nb tot het randje pushen kan je nog leuk beetje performance mee pakken.
daarnaast is je cpu voltage wel echt debiel hoog ik zou 1,6v nemen onder water...
daarnaast is je cpu voltage wel echt debiel hoog ik zou 1,6v nemen onder water...

Ik heb em eindelijk stabiel op 4.1 gekregen.
Hij staat nu gewoon op mutliplier 20.5
en Vcore in bios op +0,75 = 1.425
kan ik hier nog meer uit halen?
Aangezien oude meuk van AMD ook onder AMD valt lijkt me... 
FX-55....Heb hem gekregen dus sowieso kan ik er geen buil aan vallen. Maargoed een FX met San-Diego core, dus even way back memory-lane
Kan iemand zich herinneren dat die FX'en voor geen meter clockte ? Ik ben heel lui begonnen met puur multi OC'en en kom op 1,50v maar op 2.8Ghz uit (stock 1,40v en 2,6Ghz), kan tot 1,55v op het moederbord. Kan alleen hele multi's dus de volgende stap is meteen 3Ghz maar die is dus gewoon direct errors in Prime95 ondanks 1,55v.
Ben nu bezig met het ram wat ik op de gok gekocht heb (was 50/50 welke chips erop zaten) en dat lijkt als een speer te gaan, en dan kijken tot hoe dicht ik onder die 3Ghz kan komen stabiel.
Maar toch apart dat de crème de la crème van S939 voor geen meter clocked! Heb nog een 3000+ Venice liggen (LBBWE) en straks komt die nog in de buurt
FX-55....Heb hem gekregen dus sowieso kan ik er geen buil aan vallen. Maargoed een FX met San-Diego core, dus even way back memory-lane
Kan iemand zich herinneren dat die FX'en voor geen meter clockte ? Ik ben heel lui begonnen met puur multi OC'en en kom op 1,50v maar op 2.8Ghz uit (stock 1,40v en 2,6Ghz), kan tot 1,55v op het moederbord. Kan alleen hele multi's dus de volgende stap is meteen 3Ghz maar die is dus gewoon direct errors in Prime95 ondanks 1,55v.
Ben nu bezig met het ram wat ik op de gok gekocht heb (was 50/50 welke chips erop zaten) en dat lijkt als een speer te gaan, en dan kijken tot hoe dicht ik onder die 3Ghz kan komen stabiel.
Maar toch apart dat de crème de la crème van S939 voor geen meter clocked! Heb nog een 3000+ Venice liggen (LBBWE) en straks komt die nog in de buurt
Heb er verders weinig kijk op, maar mijn oude 754 set met 3700+ klokte ook bagger slecht... ook al had ik daarbij de meest highend processor binnen dat platform, 10% OC lukte nog niet eens. Ik moet wel zeggen dat de BIOS geen vcore verhoging mogelijk maakte, maar toch... vcore liep stock erg hoog (rond de 1,5V), dus je zou zeggen dat je met een goede koeler (die ik ook had) toch stabiel wel iets meer dan maar 200MHz bij moet kunnen klokken en meer rek dan maar 7% OC in zou zitten. Want 7% was uiteindelijk dat ik maar max. stabiel kon halen na een poos van alles hebben geprobeerd. Triest was het.sapphire schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:13:
S939 ligt ook best aardig in lijn met S754, maar had altijd wel het idee dat er meer mogelijk is bij S939. Misschien heb je gewoon een brakke chip dan ofzo? Volgens de wiki heeft ie van jou iig een hoger mogelijk TDP, dus dat zou dan gunstiger moeten zijn lijkt me... wel apart.
Bij mij had ik het vermoeden dat het aan het moederbord of voeding lag, simpelweg omdat de voeding een magere no-name was en het moederbord bar weinig opties in huis had. Misschien heb jij ook één van de beide?
[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 05-02-2015 11:43 ]
Ah ja, de goede oude tijd van s939sapphire schreef op woensdag 04 februari 2015 @ 20:13:
...
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Verwijderd
Winbond bh geheugen wow man, toen had je tenminste nog wat te doen, aktief koelen bijv.menig postbooie stiek welke het 80 fannetje op de plaats van de repen hield knapte hier van poreusiteit. Met m'n Lanparty Ultra-D ben ik niet met een fx bezig geweest. M'n eerste chip op het socket 939 platform was de 3200 Winchester en kreeg ik geclocked op de 2710Mhz @ een 1.648Vcore met dat ferme winbond geheugen @ 2-2-2-7 246Mhz herinner ik me nog goed dat samen met de coolermaster aero, die ton cooler met de groene rotor de highend cooler van toen was. Dat overclocken zie je niet meer en is toch wel jammer,

3200
Winchester
Een 3200 Winchester dus en een AMD A64 3500 Venice en de AMD Opteron 148 zijn me bijgebleven uit die tijd.

Een 3200 Winchester dus en een AMD A64 3500 Venice en de AMD Opteron 148 zijn me bijgebleven uit die tijd.
Hier is mijn venice 3000+ ,op een Sapphire pure innovation rs480. En DFI NF3 Ultra-D
Dat was fijn overklokken in die tijd.

DFI NF3 ultra D

Dat was fijn overklokken in die tijd.
DFI NF3 ultra D
[ Voor 31% gewijzigd door Speedy-J op 05-02-2015 14:19 ]
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Ja ik had in die tijd ook leuke speeltjes, had een 3000+ venice die dik 3Ghz kon halen
Mooi Twinmoss Speed Premium erop met winbond UTT chips 
Ik was/ben inderdaad bezig met een retro gaming bakje met Socket A hardware. daarvoor uiteindelijk een Asrock mATX bordje gevonden (ivm kast) met een 3000+ op 2,3ghz en een 9800SE AIW die op 8 pipelines loopt en boven XT snelheden
.
Toen kreeg ik laatst een FX55 met een huge zalman koeler erbij van iemand, Antec kastje, dvd, rheobus, fans, schijven, ect had ik nog. Dus kon het niet laten om voor €15 een Asrock 939dual-sata2 te kopen, komt qua OC redelijk uit reviews en er zat een 3000+, geheugen en 6800LE en koelers bij.
Heb nu Geil Ultra-X geheugen wat Winbond zou moeten hebben, maar mijn bord kan maar 2,7v ofzo geven zonder mod, en de 3,2v mod wil niet werken.
Dus nu de keuze tussen bord houden en 3V mod doen, bord houden en zilverlijm kopen en daarmee de 3,2v mod proberen, bord houden en TCCD (of TCC5 of TCCX) geheugen kopen of een ander bord halen.
Optie 1 en 2 kunnen voor niks/weinig, optie drie en 4 kosten al snel €20 ofzo en ik wilde er gewoon eigenlijk geen geld meer in gooien
Voeding is overigens een 400watt coolermaster voeding (ATX 2.3) en zou ruim voldoende moeten zijn voor de onderdelen qua capaciteit.
Ik was/ben inderdaad bezig met een retro gaming bakje met Socket A hardware. daarvoor uiteindelijk een Asrock mATX bordje gevonden (ivm kast) met een 3000+ op 2,3ghz en een 9800SE AIW die op 8 pipelines loopt en boven XT snelheden
Toen kreeg ik laatst een FX55 met een huge zalman koeler erbij van iemand, Antec kastje, dvd, rheobus, fans, schijven, ect had ik nog. Dus kon het niet laten om voor €15 een Asrock 939dual-sata2 te kopen, komt qua OC redelijk uit reviews en er zat een 3000+, geheugen en 6800LE en koelers bij.
Heb nu Geil Ultra-X geheugen wat Winbond zou moeten hebben, maar mijn bord kan maar 2,7v ofzo geven zonder mod, en de 3,2v mod wil niet werken.
Dus nu de keuze tussen bord houden en 3V mod doen, bord houden en zilverlijm kopen en daarmee de 3,2v mod proberen, bord houden en TCCD (of TCC5 of TCCX) geheugen kopen of een ander bord halen.
Optie 1 en 2 kunnen voor niks/weinig, optie drie en 4 kosten al snel €20 ofzo en ik wilde er gewoon eigenlijk geen geld meer in gooien
Voeding is overigens een 400watt coolermaster voeding (ATX 2.3) en zou ruim voldoende moeten zijn voor de onderdelen qua capaciteit.
Ik heb de dual sata2 ook gehad van asrock ,die bordjes zijn leuk voor een kleine overklok want bij 290HT hou hij er al mee op.Je zou voor die 3v mod kunnen gaan als je niets wil uitgeven.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Verwijderd
Socket A 

Toen we nog geen fuck gaven om luidheid van een systeem, toen er nog geen kennis van stroomverbruik door combinatie van CPU / GPU, toen geheugen nog wel hardcore op de meest idiote timings liet overklokken...
Ik heb voornamelijk een palamino in die tijd gehad op een Nforce 2 plank. Palamino's waren nare CPU's om uberhaubt hoger te oc'en, maar meestal als het lukte stond er wel goede performance voor in ruil terug.
Toen was je blij met 50 tot 150Mhz OC, tegenwoordig moet het met een Gigahertz harder gaan wil je daar winst uit halen.

Toen we nog geen fuck gaven om luidheid van een systeem, toen er nog geen kennis van stroomverbruik door combinatie van CPU / GPU, toen geheugen nog wel hardcore op de meest idiote timings liet overklokken...
Ik heb voornamelijk een palamino in die tijd gehad op een Nforce 2 plank. Palamino's waren nare CPU's om uberhaubt hoger te oc'en, maar meestal als het lukte stond er wel goede performance voor in ruil terug.
Toen was je blij met 50 tot 150Mhz OC, tegenwoordig moet het met een Gigahertz harder gaan wil je daar winst uit halen.
Zei iemand Socket-A Barton-M 2500 ?
Of unlocken met 3 pennetjes doorverbinden met een koperdraadje tussen de socket. Onder water liep die CPU uitstekend. Voor die tijd althans leuk speelgoed.
Tegenwoordig zijn de verschillen in architectuur en hoeveelheid cores/shaders vrijwel de belangrijkste factor ipv GHz'en. Helaas heeft AMD niet de mogelijkheid gehad om iets nieuws tegen Intel in te brengen sinds de Core2 om de ontwikkeling/concurrentie weer in sneltrein vaart te krijgen, zoals na de A64. GHz race is al een tijdje gelopen met de huidige materialen dus maar kleiner en meer cores erop bakken. Het zou leuk zijn als alle software het ook nog ging benutten..
Ik ben er overigens wel achter dat de efficiëntie van de Thuban met geheugentimings 5-5-5-12-17 DDR2-1024 op 3,45GHz een stuk beter is dan richting 4GHz klokken met (nodig) tragere timings. Single threaded schaalt de performance nog perfect maar met 6 cores die het geheugen aanspreken is de performance van de CPU op 3,9GHz met 5-5-5-18-24 DDR2-963 naar verhouding slecht. Meer dan 25% hoger energieverbruik voor 12% winst single threaded performance en maar 8% winst multi threaded.
Mijn vraag is; is deze bottleneck net zo aanwezig met DDR3 geheugen? Kan iemand dat testen met bv Pifast waarbij dat ook snel zichtbaar is? Ik zie deze verschillen met timings ook terug in 24/7 DC.
1045T Thuban op socket AM2+(/AM3)
Standaard pifast.bat settings (0 0 10000000 1024 0) zes keer achter elkaar geopend.
3,45GHz Pi single = 32s
6× = ~34,5s (bijna een volle seconde eraf door fractie betere timings)
4,0GHz Pi single = 28,3s
6× = ~31,7s (schaling valt dus nogal tegen met trager geheugen)
Latere test:
2550MHz NB-speed /L3 cache
3,45GHz Pi single = 30,3s
6× = ~33,5s
2970MHz NB-speed /L3 cache
4,0GHz Pi single = 27,5s
6× = ~30,4s
Je zou anders concluderen dat dual channel geheugen niet voldoende is voor een OC'ed Thuban.
Tegenwoordig zijn de verschillen in architectuur en hoeveelheid cores/shaders vrijwel de belangrijkste factor ipv GHz'en. Helaas heeft AMD niet de mogelijkheid gehad om iets nieuws tegen Intel in te brengen sinds de Core2 om de ontwikkeling/concurrentie weer in sneltrein vaart te krijgen, zoals na de A64. GHz race is al een tijdje gelopen met de huidige materialen dus maar kleiner en meer cores erop bakken. Het zou leuk zijn als alle software het ook nog ging benutten..
Ik ben er overigens wel achter dat de efficiëntie van de Thuban met geheugentimings 5-5-5-12-17 DDR2-1024 op 3,45GHz een stuk beter is dan richting 4GHz klokken met (nodig) tragere timings. Single threaded schaalt de performance nog perfect maar met 6 cores die het geheugen aanspreken is de performance van de CPU op 3,9GHz met 5-5-5-18-24 DDR2-963 naar verhouding slecht. Meer dan 25% hoger energieverbruik voor 12% winst single threaded performance en maar 8% winst multi threaded.
Mijn vraag is; is deze bottleneck net zo aanwezig met DDR3 geheugen? Kan iemand dat testen met bv Pifast waarbij dat ook snel zichtbaar is? Ik zie deze verschillen met timings ook terug in 24/7 DC.
1045T Thuban op socket AM2+(/AM3)
Standaard pifast.bat settings (0 0 10000000 1024 0) zes keer achter elkaar geopend.
3,45GHz Pi single = 32s
6× = ~34,5s (bijna een volle seconde eraf door fractie betere timings)
4,0GHz Pi single = 28,3s
6× = ~31,7s (schaling valt dus nogal tegen met trager geheugen)
Latere test:
2550MHz NB-speed /L3 cache
3,45GHz Pi single = 30,3s
6× = ~33,5s
2970MHz NB-speed /L3 cache
4,0GHz Pi single = 27,5s
6× = ~30,4s
Je zou anders concluderen dat dual channel geheugen niet voldoende is voor een OC'ed Thuban.
[ Voor 4% gewijzigd door M-spec op 16-02-2015 18:22 . Reden: Toevoeging hogere NB-speed ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Verwijderd
DDR3 verzet meer bitjes per clocktick, en biedt ook meer bandbreedte t.o.v DDR2.
Dus het antwoord is, ja. DDR3 is beter. 1600 of hoger het liefst. Timings maken hier niet zoveel meer uit, het verschil tussen bandbreedte vs timings is dat bandbreedte uiteindelijk de winnaar is. Maar verwacht geen gigantische jump tov ddr2.
Het verbruik van DDR3 is ook iets lager dan DDR2, en je krijgt er iets meer performance voor terug. Het schijnt dat DDR3 op 2000MHz een stuk beter lopen wil met AM3+ CPU's in het algemeen. Ik kan helaas niet ver komen met mijn geheugen, dat wil niet echt namelijk. Extra voltage, lagere timings al geprobeerd....
Dus het antwoord is, ja. DDR3 is beter. 1600 of hoger het liefst. Timings maken hier niet zoveel meer uit, het verschil tussen bandbreedte vs timings is dat bandbreedte uiteindelijk de winnaar is. Maar verwacht geen gigantische jump tov ddr2.
Het verbruik van DDR3 is ook iets lager dan DDR2, en je krijgt er iets meer performance voor terug. Het schijnt dat DDR3 op 2000MHz een stuk beter lopen wil met AM3+ CPU's in het algemeen. Ik kan helaas niet ver komen met mijn geheugen, dat wil niet echt namelijk. Extra voltage, lagere timings al geprobeerd....
Hallo,
Ik ben bezig met het overclocken van een pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition.
Ik heb de originele koeling vervangen door een:http://tweakers.net/pricewatch/342582/raijintek-aidos.html.
Ik heb al wat aan klooien geweest met het over clocken, één keer FSB naar 210 mHz gehad op 16 x multiplier (met nog originele koeling) dat ging goed, maar dat was maar een overclock van 5%.
Ik heb ook een keer de multiplier omhoog gedaan van 16x naar 17x (waar de p nu ook op loopt 3.4 gHz)
Ik heb op tweakers al vernomen dat het huidig moederbord niet geschikt is voor overclocken.
Huidige: pricewatch: ASRock M3A790GXH/128M.
Als het voor de rest goed gaat en lukt gaat deze erin: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.
Huidige settings zijn multiplier 17 x 200 mhz
1,400 spanning
Cpu fan op lvl 6 in verband met lawaai
Nu wordt de processor in een stress test 56 graden max.
Daar ben ik niet erg tevreden mee, is er geen manier dat de cpu koeler zich automatisch aan past aan de hitte?
Zonder dat deze de hele tijd volaan staat loeien (desnoods handig matig in windows).
Mijn doel van het overclocken is om een aardig game systeempje op te bouwen.
Met de volgende upgrades:
-Processor zo hoog mogelijk clocken zodat hij in staat is om een AMD r9 280x aan te sturen
-AMD r9 280x in het systeem plaatsen
-2 extra 2gb ram in het systeem zetten (totaal van 4 x 2gb ram en deze clocken naar 1600 mhz)
-een andere moederbord die geschikt is voor overclocken
Kortom ik niet te vreden met de huidige temps en wat moet ik eraan doen?
Is het haalbaar om het systeem zodanig te vernieuwen tot mijn wensen?
Ik hoop graag van jullie te horen!!!
Ik ben bezig met het overclocken van een pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition.
Ik heb de originele koeling vervangen door een:http://tweakers.net/pricewatch/342582/raijintek-aidos.html.
Ik heb al wat aan klooien geweest met het over clocken, één keer FSB naar 210 mHz gehad op 16 x multiplier (met nog originele koeling) dat ging goed, maar dat was maar een overclock van 5%.
Ik heb ook een keer de multiplier omhoog gedaan van 16x naar 17x (waar de p nu ook op loopt 3.4 gHz)
Ik heb op tweakers al vernomen dat het huidig moederbord niet geschikt is voor overclocken.
Huidige: pricewatch: ASRock M3A790GXH/128M.
Als het voor de rest goed gaat en lukt gaat deze erin: pricewatch: Gigabyte GA-970A-UD3P.
Huidige settings zijn multiplier 17 x 200 mhz
1,400 spanning
Cpu fan op lvl 6 in verband met lawaai
Nu wordt de processor in een stress test 56 graden max.
Daar ben ik niet erg tevreden mee, is er geen manier dat de cpu koeler zich automatisch aan past aan de hitte?
Zonder dat deze de hele tijd volaan staat loeien (desnoods handig matig in windows).
Mijn doel van het overclocken is om een aardig game systeempje op te bouwen.
Met de volgende upgrades:
-Processor zo hoog mogelijk clocken zodat hij in staat is om een AMD r9 280x aan te sturen
-AMD r9 280x in het systeem plaatsen
-2 extra 2gb ram in het systeem zetten (totaal van 4 x 2gb ram en deze clocken naar 1600 mhz)
-een andere moederbord die geschikt is voor overclocken
Kortom ik niet te vreden met de huidige temps en wat moet ik eraan doen?
Is het haalbaar om het systeem zodanig te vernieuwen tot mijn wensen?
Ik hoop graag van jullie te horen!!!
Goedemorgen allemaal,
Ik ben sinds dit weekend begonnen met het overclocken van mijn 1090t BE in het volgende systeem:
Ik heb na verschillende pogingen de 4 Ghz te bereiken op 1.45 V die omhoog gedaan naar 1.4625.
Op 1.45 kreeg ik steeds errors in Prime95 of BSOD na 15 a 30 minuten.
Heb de 4 Ghz met 200 * 20 gehaald en een uur Prime95 gedraaid waarbij de CPU ~45 max is geworden (gemeten met core temp en CPUID en Speedfan).
NB staat op 2,5 Ghz met 1.25 V.
Memory staat alles op Auto settings en Turbo , CQ e.d. allemaal op disabled.
Ik zoek naar een leuke stabiele snelheid, wat 4 Ghz eigenlijk al is voor een OC beginner.
Maar nu de vraag: Is de 1.4625 een goed voltage om gewoon standaard op te draaien en kan deze nog hoger en proberen de 4.1 of 4.2 aan te tikken?
Of moet ik ook andere settings gaan bekijken om het stabieler/sneller te krijgen?
Bij voorbaat dank,
Steineken.
Ik ben sinds dit weekend begonnen met het overclocken van mijn 1090t BE in het volgende systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Phenom II X6 1090T Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | ASRock 890GM PRO3 | € 0,- | € 0,- |
1 | EVGA GeForce GTX 460 SE Superclocked | € 0,- | € 0,- |
1 | Fractal Design Core 1000 USB 2.0 | € 28,89 | € 28,89 |
1 | XSPC RS120 | € 0,- | € 0,- |
1 | XSPC X2O Delta Universal CPU waterblock | € 0,- | € 0,- |
1 | xspc x20 single bay resevoir pump | -- | -- |
1 | Corsair Air Series AF120 LED Quiet Edition Rood Twin Pack, 120mm | € 20,98 | € 20,98 |
1 | Avexir Blitz 1.1 Gaming Dragon AVD3UH16000908G-2BZ1MGD (Red LED) | € 172,- | € 172,- |
1 | Corsair CX600M | € 69,95 | € 69,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 291,82 |
Ik heb na verschillende pogingen de 4 Ghz te bereiken op 1.45 V die omhoog gedaan naar 1.4625.
Op 1.45 kreeg ik steeds errors in Prime95 of BSOD na 15 a 30 minuten.
Heb de 4 Ghz met 200 * 20 gehaald en een uur Prime95 gedraaid waarbij de CPU ~45 max is geworden (gemeten met core temp en CPUID en Speedfan).
NB staat op 2,5 Ghz met 1.25 V.
Memory staat alles op Auto settings en Turbo , CQ e.d. allemaal op disabled.
Ik zoek naar een leuke stabiele snelheid, wat 4 Ghz eigenlijk al is voor een OC beginner.
Maar nu de vraag: Is de 1.4625 een goed voltage om gewoon standaard op te draaien en kan deze nog hoger en proberen de 4.1 of 4.2 aan te tikken?
Of moet ik ook andere settings gaan bekijken om het stabieler/sneller te krijgen?
Bij voorbaat dank,
Steineken.
Is al aardig hoog, maar draai zelf mijne op 1.48 @ 4.915ghz ( fx6350)
Heb je ook je LLC verhoogt? Wil ook wel eens helpen voor piekbelastingen.
Heb je ook je LLC verhoogt? Wil ook wel eens helpen voor piekbelastingen.
Heb ik niet kunnen vinden in mijn BIOS, staat in de manual ook niks over LLC dus ik denk dat het er niet in zit.
Ik heb ook lager geprobeerd dan wat ik nu draai maar dan kreeg ik errors/BSOD's. Tot de 3.8 Ghz viel de voltage verhoging erg mee, daarna had hij heel veel nodig om stabiel te draaien.
Ik heb ook lager geprobeerd dan wat ik nu draai maar dan kreeg ik errors/BSOD's. Tot de 3.8 Ghz viel de voltage verhoging erg mee, daarna had hij heel veel nodig om stabiel te draaien.
De spanning is niet zozeer te hoog voor een Thuban op 4GHz. Ik zou je wel adviseren de temperatuur van de spanningsregelaars in de gaten te houden met 1,45V, gezien ik op de foto van dat mobo geen koelblok zie. Anders verkort je de levensduur behoorlijk en wordt een stabiele OC verkrijgen alleen maar lastiger. Ideaal is een IR thermometer er op te richten. Meten is weten. Ik zou ze iig niet aanraken met de vingers icm vollast Prime95.
[ Voor 7% gewijzigd door M-spec op 23-02-2015 21:04 ]
R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE
Dat is een zeer valide opmerking, heb ook een budget bordje gekocht omdat ik niet verwacht had dat ik ging overclocken. Ik zal morgen even de temps meten op het moederbord aangezien een te hoge temp wel problemen kan geven.
Eventueel een kleine fan richten op je vrm's. Zelf heb ik dit ook gedaan omdat toch wel een bottleneck was tijdens het overclocken van men APU. De stockfan van een CPU is komt hiervoor vaak wel van pas 
Verwijderd
Hallo,
Ik heb een MSI FM2-A75MA-E35,
AMD A8-5600K Black Edition en een Scythe Shuriken Rev. B CPU SCSK-1100. Ik kan nergens vind of ik een beetje licht kan overclocken met dit moederbord en of de fan geschikt is, heeft iemand een idee?
Ik heb een MSI FM2-A75MA-E35,
AMD A8-5600K Black Edition en een Scythe Shuriken Rev. B CPU SCSK-1100. Ik kan nergens vind of ik een beetje licht kan overclocken met dit moederbord en of de fan geschikt is, heeft iemand een idee?
Verwijderd
Probleem met 'karige' bordjes en de VRM's is vaak de beperkte wattage dat het kan leveren aan de CPU. Stock werkt het allemaal prima, maar zodra je (explosief) gaat overklokken stijgt het verbruik en load ook op je VRM's. Op goedkope plankjes waar bezuinigd is op VRM's dan merk je vaak problemen, uitvallende hardware of terugklokkende CPU's bijv.
Het koelen van de VRM's kan een toevoeging zijn omdat de koeling vaak aan de magere kant is met een enkele heatsink of zelfs geen. Sommige bordjes hebben de VRM's direct op het bord gesoldeerd en zijn afhankelijk van koeling vanaf het moederbord en luchtstroom vanaf processor.
Ik ben tevreden dat ik een high end board in huis heb gehaald die by design al meer dan 220W leveren kan. Dit geeft zoveel speelruimte dat bij een mislukte OC dat het laatste is waar ik het zal zoeken.
Een goede toevoeging aan het moederbord kan zijn het verversen van pasta's of het degelijker aandraaien van heatsink op je VRM's. Die pushpin's zijn namelijk niet altijd even strak en pressie waarmee een koelblokje op VRM's rust is ook van belang.
Ik heb een keer de hele pushpin's vervangen met gewoon schroefdraad en moeren. Werkt ideaal en zit retestrak. Het helpt in ieder geval een beetje in de temperatuur.
Het koelen van de VRM's kan een toevoeging zijn omdat de koeling vaak aan de magere kant is met een enkele heatsink of zelfs geen. Sommige bordjes hebben de VRM's direct op het bord gesoldeerd en zijn afhankelijk van koeling vanaf het moederbord en luchtstroom vanaf processor.
Ik ben tevreden dat ik een high end board in huis heb gehaald die by design al meer dan 220W leveren kan. Dit geeft zoveel speelruimte dat bij een mislukte OC dat het laatste is waar ik het zal zoeken.
Een goede toevoeging aan het moederbord kan zijn het verversen van pasta's of het degelijker aandraaien van heatsink op je VRM's. Die pushpin's zijn namelijk niet altijd even strak en pressie waarmee een koelblokje op VRM's rust is ook van belang.
Ik heb een keer de hele pushpin's vervangen met gewoon schroefdraad en moeren. Werkt ideaal en zit retestrak. Het helpt in ieder geval een beetje in de temperatuur.
Verwijderd
Dankje, zal laten horen hoe overlocken ging met dit bordje. Welke koelpasta word er aangeraden? Dacht zelf aan deze: pricewatch: Cooler Master IC Essential E2.Verwijderd schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 23:09:
Probleem met 'karige' bordjes en de VRM's is vaak de beperkte wattage dat het kan leveren aan de CPU. Stock werkt het allemaal prima, maar zodra je (explosief) gaat overklokken stijgt het verbruik en load ook op je VRM's. Op goedkope plankjes waar bezuinigd is op VRM's dan merk je vaak problemen, uitvallende hardware of terugklokkende CPU's bijv.
Met de slechte VRM's kan je koelen wat je wilt maar het word nooit goed.
Ik had eerst ook een asrock 990fx ud3 icm een AMD 8120BE en alleen maar problemen mee gehad.
Ik heb dit dan ook moeten underclocken om het stabiel te houden.
Inmiddels heb ik een Asus sabertooth 990fx aangeschaft en wat een opluchting.

Ik had eerst ook een asrock 990fx ud3 icm een AMD 8120BE en alleen maar problemen mee gehad.
Ik heb dit dan ook moeten underclocken om het stabiel te houden.
Inmiddels heb ik een Asus sabertooth 990fx aangeschaft en wat een opluchting.

Verwijderd
Ik heb gisteren PhenomMsrTweaker eens met Bulldozer gebruikt er een p1 state @een 4.0 core multi mee te verwezenlijken.. In mijn Phenom tijd werkte dit altijd monster en stond bij een oc van 4000Mhz de cpu idle @1850Mhz met een vcore van 1.15V.
Dit tooltje wat dus kennelijk geschreven is voor de K10 was te proberen met bulldozer. Echter zoek ik me rot naar een eensgelijke, maar kan in de trant blijvend bij bulldozer niets vinden. Heeft iemand suggesties?
Uch, ik heb AMDMrsTweakers zojuist gevonden, alleen nu werkt PST_3_4_1 niet..
Dit tooltje wat dus kennelijk geschreven is voor de K10 was te proberen met bulldozer. Echter zoek ik me rot naar een eensgelijke, maar kan in de trant blijvend bij bulldozer niets vinden. Heeft iemand suggesties?
Uch, ik heb AMDMrsTweakers zojuist gevonden, alleen nu werkt PST_3_4_1 niet..
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2015 18:22 ]
Zelf ook al een tijd lang bezig met het overclocken van de FX-8350. Draait stabiel op 4.7 Ghz met 1.53V.
Northbridge draait op 2600Mhz en hyperthreading ook.
Temps zijn netjes, maximaal rond 50 na een uur Prime95.
System:
Asus Crosshair Formula IV
AMD FX-8350
Custom Watercooling (CPU/MOBO/GPU)
GPU 2x R9 290
Zou hier nog meer uit te halen moeten zijn met een hoger voltage, hoe ver kan je gaan? 1.6V?
Northbridge draait op 2600Mhz en hyperthreading ook.
Temps zijn netjes, maximaal rond 50 na een uur Prime95.
System:
Asus Crosshair Formula IV
AMD FX-8350
Custom Watercooling (CPU/MOBO/GPU)
GPU 2x R9 290
Zou hier nog meer uit te halen moeten zijn met een hoger voltage, hoe ver kan je gaan? 1.6V?
Verwijderd
Op water en dat moederbord? 1.6V ja. Maar je moet oppassen met LLC... die wil nog wel eens meer door je CPU jagen (qua voltage) dan dat je opgeeft.

Je HT link kan eventueel nog wat omhoog... zijn ideaale bordjes.

Je HT link kan eventueel nog wat omhoog... zijn ideaale bordjes.
Graag wil ik jullie mening over mijn overclock op de volgende setup:
AMD FX-8350
Asus M5A99X Evo
Corsair Vengeance 8gb (2x4gb) 2133mhz
Corsair H75
Het geheugen draait op 2133mhz met een dram voltage van 1,65v.
De processor draait nu op 4,315Mhz met een voltage van 1,4v.
Temperatuur komt niet boven de 52c'.
Alle energiebesparingsopties staan uit, evenals de turbo modus.
Graag jullie mening wat ik hier nog aan kan verbeteren
.
AMD FX-8350
Asus M5A99X Evo
Corsair H75
Graag jullie mening wat ik hier nog aan kan verbeteren
Je CPU zou best nog wat hoger kunnen worden, draai zelf op 4.7 Ghz met 1.55V..JoeyHamers schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 18:48:
Graag wil ik jullie mening over mijn overclock op de volgende setup:
AMD FX-8350
Asus M5A99X Evo
Corsair H75
Graag jullie mening wat ik hier nog aan kan verbeteren.
Vergeet niet om je CPU-Nortbridge speed te verhogen naar bijvoorbeeld 2600 Mhz. Doe je dat niet dan heeft je overclock minder zin.
Ja heb de CPU-NB op 2200Mhz staan en de HT op 2600Mhz. Zit nu op 4.4 Ghz over 1,38v. Ga vanavond nog eens kijken om hem op te schroeven. Temperaturen komen nu niet boven de 52c.nl-chrs schreef op maandag 30 maart 2015 @ 10:07:
[...]
Je CPU zou best nog wat hoger kunnen worden, draai zelf op 4.7 Ghz met 1.55V..
Vergeet niet om je CPU-Nortbridge speed te verhogen naar bijvoorbeeld 2600 Mhz. Doe je dat niet dan heeft je overclock minder zin.
Wat tips voor FX-83xx en FX-9590 gebruikers, omdat ik toch wel wat mensen zie stoeien in dit topic hiermee...zelf ook lopen klungelen met mijn rebuild, dus hier mijn bevindingen.
Mijn Crosshair V-FZ neemt automatisch een Vcore voltage aan van 1.5v voor mijn FX9590,die stock op 4,7 Ghz draait. Ik kan met dit voltage moeiteloos continu 5,2 Ghz draaien.
Persoonlijk heb ik mijn proc ge-undervolt, deze Prime95't 24u stabiel op 1,412500 volt. En geen stapje lager,anders falen cores 7 en/of 8.
Als je met een FX-83xx deze kloksnelheid wil halen,moet je dus aan een Vcore voltage van 1,4+ gaan denken.
Het maximale aan ghz heb ik er nog niet uit proberen halen,eigenlijk vind ik het wel goed zo.
Turbo-core staat uit vanwege de undervolt, systeem zou anders onstabiel worden of vastlopen zodra de turbo-core functie opschaalt.
Core C6 staat uit vanwege slakkerig/hangerig gedrag, tijdens het uitschakelen van cores bij het webbrowsen (idling)
Cool&quiet en APM kan ik gewoon aan laten staan,om zo toch nog een beetje schaling en stroombesparing te behouden.
Waardoor ik ten eerste last had van instabiliteit; dat lag ten oorzaak aan de stroomtoevoer. Dit bord heeft naast de 24 pins ATX stekker extra 4 pins en 8 pins stekkers die ik netjes aangesloten had, maar daarnaast ook nog een 4-pins molex aansluiting. Deze aansluiting had ik verkeerd aangezien voor een uitgang, en niet aangesloten. Terwijl het een broodnodige ingang was! Het effect hiervan was vooral flitsen tijdens games, alsof de monitor uitviel en weer terug aankwam. Met nvlddmkm driver crashes, beeldschermstuurprogramma dat werd hersteld. Verschillende games konden dan nog doorspelen, anderen crashten meteen mee.
Na deze laatste stroomtoevoer alsnog aan te sluiten was het al stukken beter qua stabiliteit, maar toch nog met vreemde hangers in games.
Hiervoor heb ik ook CPU load line control moeten aanzetten,en power phase control moeten veranderen.
LLC mag niet lager dan ultra high, en PPC op extreme (dit wil zeggen dat hij de voorkeur neemt om het voltage stabiel te houden,en niet let op de temperatuur)
Het maakte niets uit of mijn Vcore undervolted,standaard of overvolted was, het was echt de LLC die het hem deed qua stabiliteit onder langere full-load.
Ik heb tevens nog geheugenbandbreedtevergelijkingen (1866 Mhz/9/10/9) gedaan tussen;
200x23,5 = 18,64 GB/s
240x19,5(max stabiele fsb waarde in mijn geval) = 20 GB/s
CPU/NB van 2800Mhz met CPU/NB voltage van 1.45v = 20,5 GB/s
CPU/NB waardes en FSB tegelijk verhogen verminderde de prestaties weer ietwat, en resulteerde in instabiliteit.
Dankzij de Microsoft hotfixes Windows6.1-KB2645594-x64 en Windows6.1-KB2646060-v3-x64 zijn de prestaties van de proc aanzienlijk vooruit gegaan; zo'n 28% in de pocket! Zie hieronder Geekbench scores.
Zonder updates -> met updates
Single-Core Score
2048 -> 2632
Multi-Core Score
10876 -> 13897
Memory performance score zonder CPUNB overclock -> met CPUNB overclock
Single-core
1882 -> 2133
Multi-core
2606 -> 3066
Mijn Crosshair V-FZ neemt automatisch een Vcore voltage aan van 1.5v voor mijn FX9590,die stock op 4,7 Ghz draait. Ik kan met dit voltage moeiteloos continu 5,2 Ghz draaien.
Persoonlijk heb ik mijn proc ge-undervolt, deze Prime95't 24u stabiel op 1,412500 volt. En geen stapje lager,anders falen cores 7 en/of 8.
Als je met een FX-83xx deze kloksnelheid wil halen,moet je dus aan een Vcore voltage van 1,4+ gaan denken.
Het maximale aan ghz heb ik er nog niet uit proberen halen,eigenlijk vind ik het wel goed zo.
Turbo-core staat uit vanwege de undervolt, systeem zou anders onstabiel worden of vastlopen zodra de turbo-core functie opschaalt.
Core C6 staat uit vanwege slakkerig/hangerig gedrag, tijdens het uitschakelen van cores bij het webbrowsen (idling)
Cool&quiet en APM kan ik gewoon aan laten staan,om zo toch nog een beetje schaling en stroombesparing te behouden.
Waardoor ik ten eerste last had van instabiliteit; dat lag ten oorzaak aan de stroomtoevoer. Dit bord heeft naast de 24 pins ATX stekker extra 4 pins en 8 pins stekkers die ik netjes aangesloten had, maar daarnaast ook nog een 4-pins molex aansluiting. Deze aansluiting had ik verkeerd aangezien voor een uitgang, en niet aangesloten. Terwijl het een broodnodige ingang was! Het effect hiervan was vooral flitsen tijdens games, alsof de monitor uitviel en weer terug aankwam. Met nvlddmkm driver crashes, beeldschermstuurprogramma dat werd hersteld. Verschillende games konden dan nog doorspelen, anderen crashten meteen mee.
Na deze laatste stroomtoevoer alsnog aan te sluiten was het al stukken beter qua stabiliteit, maar toch nog met vreemde hangers in games.
Hiervoor heb ik ook CPU load line control moeten aanzetten,en power phase control moeten veranderen.
LLC mag niet lager dan ultra high, en PPC op extreme (dit wil zeggen dat hij de voorkeur neemt om het voltage stabiel te houden,en niet let op de temperatuur)
Het maakte niets uit of mijn Vcore undervolted,standaard of overvolted was, het was echt de LLC die het hem deed qua stabiliteit onder langere full-load.
Ik heb tevens nog geheugenbandbreedtevergelijkingen (1866 Mhz/9/10/9) gedaan tussen;
200x23,5 = 18,64 GB/s
CPU/NB waardes en FSB tegelijk verhogen verminderde de prestaties weer ietwat, en resulteerde in instabiliteit.
Dankzij de Microsoft hotfixes Windows6.1-KB2645594-x64 en Windows6.1-KB2646060-v3-x64 zijn de prestaties van de proc aanzienlijk vooruit gegaan; zo'n 28% in de pocket! Zie hieronder Geekbench scores.
Single-Core Score
2048 -> 2632
Multi-Core Score
10876 -> 13897
Single-core
1882 -> 2133
Multi-core
2606 -> 3066
[ Voor 7% gewijzigd door I Am Weasel op 04-04-2015 18:40 ]
APM zou ik juist uitzetten... In mijn geval ging door APM mijn clockspeed fluctueren tijdens full load en vielen cores regelmatig terug naar <3GHz...I Am Weasel schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:18:
Wat tips voor FX-83xx en FX-9590 gebruikers, omdat ik toch wel wat mensen zie stoeien in dit topic hiermee...zelf ook lopen klungelen met mijn rebuild, dus hier mijn bevindingen.
[...]
Daarnaast is 1,5V voor 5.2GHz uitzonderlijk laag voor de FX8300 serie, dit geeft wel duidelijk aan de de FX9590 echt wel een klasse apart is. 1.4125V voor 4.7GHz is over het algemeen nog wel te doen, maar de meeste FX8300 lopen vanaf de 4.7GHz tegen een voltage wall aan waardoor er vlink wat meer voltage doorheen moet om de boel hoger te kunnen klokken...
Verder ben ik wel heel erg benieuwd naar de volledige stock voltages, speeds en instellingen van de FX9590. Toch om te kijken of mijn FX8350 dat ook slikt
Je hebt gelijk, deze proc fluctueert steeds naar 4,0 Ghz met APM aan. APM uit en hij blijft netjes op 4,7 Ghz onder load.Spekkie88 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:39:
[...]
APM zou ik juist uitzetten... In mijn geval ging door APM mijn clockspeed fluctueren tijdens full load en vielen cores regelmatig terug naar <3GHz...
Verder ben ik wel heel erg benieuwd naar de volledige stock voltages, speeds en instellingen van de FX9590. Toch om te kijken of mijn FX8350 dat ook slikt
Wat bedoel je precies met hetgeen wat je wil weten?
Verwijderd
Denk het niet. De FX9590 is een binned chip, het beste van wat er op een wafer zit. Ook komt die standaard met een waterkoeling-kit die veel lagere temperaturen behaald.Spekkie88 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:39:
[...]
Als je de 5GHz passeert met een OC dan stijgt het verbruik naar explosief 300W tot zelfs 320W (!).
Chip mist totaal efficientie, maar het is wel stoer een 8 Core 5GHz monster onder de kap te hebben. Als er nu gamingsoftware was dat volledig gebruik kon maken van 8 cores ....

Pruttelt op 3.9Ghz. Voltage moet behoorlijk omhoog wil ik de 4Ghz passeren (1.55V + ). 3.9Ghz op 6 cores is snel zat.
Ja ik weet wel dat het binnen chips zijn, maar ik ben ook zeker wel benieuwd naar bijvoorbeeld de turbo voltag van die chip... Dan heb je iig een indicatie wat je er doorheen kan jagen... Daar komt bij dat ik de 4.8GHz linx stable al heb staan, maar daarboven loop ik nog tegen problemen aan... (Wel custom wc uiteraard).Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 16:45:
[...]
Denk het niet. De FX9590 is een binned chip, het beste van wat er op een wafer zit. Ook komt die standaard met een waterkoeling-kit die veel lagere temperaturen behaald.
Als je de 5GHz passeert met een OC dan stijgt het verbruik naar explosief 300W tot zelfs 320W (!).
Chip mist totaal efficientie, maar het is wel stoer een 8 Core 5GHz monster onder de kap te hebben. Als er nu gamingsoftware was dat volledig gebruik kon maken van 8 cores ....
[afbeelding]
[afbeelding]
Pruttelt op 3.9Ghz. Voltage moet behoorlijk omhoog wil ik de 4Ghz passeren (1.55V + ). 3.9Ghz op 6 cores is snel zat.
Verder een zeer nette score van je proc
Wat ik graag wil weten zijn zoveel mogelijk stock instellingen die met de processor te maken hebben... Vcore is vaak wel terug te vinden, maar er is bij mij maar heel weinig bekend over de andere waardes en op internet is ook nagenoeg niets te vinden...I Am Weasel schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 16:33:
[...]
Je hebt gelijk, deze proc fluctueert steeds naar 4,0 Ghz met APM aan. APM uit en hij blijft netjes op 4,7 Ghz onder load.
Wat bedoel je precies met hetgeen wat je wil weten?
Ik heb het dan over bijvoorbeeld de turbo vcore, CPU/NB voltage, htref freq en CPU/NB freq, ik ben namelijk erg benieuwd of die ook afwijken van een fx8350...
Verwijderd
Die zijn gewoon standaard, het verschil is de hogere Mp. Voltages weet ik niet, er zal vast wel een reviews over te vinden zijn.
Verwijderd
Ze zullen allicht hoger liggen dan je fx8350, ben je je aant oriënteren voor een andere psu?
Van de normale vcore wel, maar over de andere voltages dus niet...Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:30:
Die zijn gewoon standaard, het verschil is de hogere Mp. Voltages weet ik niet, er zal vast wel een reviews over te vinden zijn.
Met mijn coolermaster v1000 moet ik toch een aardig eind komen lijkt meVerwijderd schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 20:49:
Ze zullen allicht hoger liggen dan je fx8350, ben je je aant oriënteren voor een andere psu?
Verwijderd
Die zal de struggle niet vormen, heb zelf de 700 uit v reeks nog uit m'n ud7 tijd en trof blaam bij iet wat stabielere lijnen ivg met m'n eerdere seasonic x660 welke exact de componenten heeft uit de fabriek van cm.
Ben zelf forum casual gegaan en overclock eigenlijk helemaal niet meer wachtend op de K12 zen.
Maar je begering welke je wilt gebruiken bij het ophalen van je vergelijkend proportioneel elektrisch goed zie ik eerder tot een heugenis gaan zijn als dat je dus de waarden van je FX9590 weet?
Ben zelf forum casual gegaan en overclock eigenlijk helemaal niet meer wachtend op de K12 zen.
Maar je begering welke je wilt gebruiken bij het ophalen van je vergelijkend proportioneel elektrisch goed zie ik eerder tot een heugenis gaan zijn als dat je dus de waarden van je FX9590 weet?
Verwijderd
Geen specpagina ergens te vinden? Je hebt de load state, de turbo state en de idle state. Niet de CNQ funties te vergeten.Spekkie88 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 21:14:
[...]
Van de normale vcore wel, maar over de andere voltages dus niet...
[...]
Met mijn coolermaster v1000 moet ik toch een aardig eind komen lijkt me
Ben een paar uur bezig geweest na het lezen van andere gebruikers en tips kon niet slapen. Het gemiddelde voor een Thuban is 4 tot 4.2GHz. Enkele exemplaren stijgen daarboven. Ik haalde nog een post op 4.5GHz maar verder dan dat lukt het niet. Ik ga morgen een fan shroud in elkaar drukken, het moet de luchtstroom een slag verbeteren (en temperaturen verlagen). Zoiets als hier uitgelegd dus.
Kost alleen het leven van een ventilator, maar die heb ik zat.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-04-2015 05:40 ]
Ik denk ook niet dat ik die 5GHz voor 24/7 gebruik zal aanhouden, maar het voelt toch goed een keer te kunnen zeggen dat je de 5GHz gehaald hebtVerwijderd schreef op zondag 12 april 2015 @ 20:17:
Die zal de struggle niet vormen, heb zelf de 700 uit v reeks nog uit m'n ud7 tijd en trof blaam bij iet wat stabielere lijnen ivg met m'n eerdere seasonic x660 welke exact de componenten heeft uit de fabriek van cm.
Daarbij ben ik ook zeer benieuwd naar de K12, al komt die jammer genoeg pas in 2016, dus tot die tijd nog maar even spelen met de FX8350
Inderdaad, dat is wel het idee... Ik liep tegen een behoorlijke muur aan boven de 4.8GHz. Al had dat meerdere redenen, o.a. de temperatuur door een matige water loop... Maar daar wordt aan gewerkt...Maar je begering welke je wilt gebruiken bij het ophalen van je vergelijkend proportioneel elektrisch goed zie ik eerder tot een heugenis gaan zijn als dat je dus de waarden van je FX9590 weet?
Nee helaas niet, het enige wat ik alleen maar tegen ben gekomen tot nu toe is de stock vcore van 1.5V voor 4.7GHz... Met een lager voltage heb ik al de 4.8GHz gehaald, maar daarna kwam ik op een punt dat alleen de vcore verhogen geen nut meer had (te heet, of Vcore zo hoog dat het me te "eng" werd)... Vandaar dat ik al langere tijd op zoek ben naar meer informatie mbt de voltages en instellingen van een FX9590Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 05:37:
[...]
Geen specpagina ergens te vinden? Je hebt de load state, de turbo state en de idle state. Niet de CNQ funties te vergeten.
[..]
Een beetje googlen kan geen kwaad
(FX 9590 p states, eerste hit)

While the FX 9590 has 7 P-states, readers will notice that the top 3 all run at the same voltage levels. The voltage plays a large part of the CPU?s power consumption, and the fact that the top 3 states all ran at the same voltage seemed strange to us. Increasing voltage on the CPU allows for greater overclocks, but results in diminishing returns: the more you raise the voltage, the less the increase in voltage allows you to increase the CPU?s clockspeed. Since the FX 9590 is a factory overclocked FX 8350, we figured this was a result of a lazy overclock with no regards to power consumption. We asked AMD about it, and it turned out we were partially right.
Since the silicon on all processors have some variation, AMD decided that it would be safest to operate the FX 9590 CPUs at a higher voltage to make sure all FX 9590 CPUs that rolled off of factory lines would be able to run at the high frequency of 4.7 GHz without issue, as having too low of a voltage would cause system instability. Rather than overclocking laziness, it is more of a caution issue to make sure all FX 9590 CPUs run stably. In general it?s preferable to see different voltages at every P-state to allow a processor to really take advantage of the P-states? power saving features, but AMD did say that they weren?t concerned with the FX 9590?s power consumption, so that wasn?t really a consideration in this case.
No fair, ik heb me tijden lang wezenloos gezocht naar die waardes...Lambo LP670 SV schreef op maandag 13 april 2015 @ 10:10:
Een beetje googlen kan geen kwaad(FX 9590 p states, eerste hit)
[afbeelding]
[...]
Wel erg bedankt voor het lijstje
Die 4 pin molex heb je alleen nodig als je alle PCI sloten met videokaarten bezet, daar is die extra stroomvoorziening voor. En zelfs dan is het in veel gevallen niet eens nodig.I Am Weasel schreef op zaterdag 04 april 2015 @ 14:18:
200x23,5 = 18,64 GB/s
Single-Core Score
2048 -> 2632
Multi-Core Score
10876 -> 13897
Single-core
1882 -> 2133
Multi-core
2606 -> 3066
Als je problemen met een enkele GPU hebt zit er iets in die GPU fout.
Verwijderd
De FX9590 kan 70W zuiniger: http://www.xtremesystems....90-nr1-and-nr2-by-FlanK3r
Best nette prestatie, ik heb het geduld er niet voor om voltage voor voltage uitvoerig te gaan zitten testen.
Best nette prestatie, ik heb het geduld er niet voor om voltage voor voltage uitvoerig te gaan zitten testen.
Voltage voor voltage testen is toch onderdeel van overklokken? Duidelijk zit er rek in die cpu als lagere voltages mogelijk zijn.
Verwijderd
Nee, hij test op stock settings hoever hij het voltage verlagen kan. Uiteindelijk lukt dat met een verschil in verbruik van -70W.
Qua OC komt ie net richting de 5Ghz, en dan trekt het gewoon serieus stroom en geeft een behoorlijke brok warmte af. Ik vind het opzich een interessante CPU om aan te schaffen, rond 2016 de boel weer upgraden.
Moet m'n fan shroud nog in elkaar drukken trouwens.

Fannetje gestript...

Even meten ... let niet op de stof. Is normaal met een radiatortje.

2 hoekjes moeten eraf, anders zit de fan bovenop de schroeven die de shroud + radiator met elkaar verbinden.

Het geheel in elkaar gedrukt...

En het eindresultaat... het scheelt 5 graden. Maar dat had ik ook wel verwacht omdat de 'base' van die radiator vrij klein is. Ook pompt het pompje maar karig water door de setup heen, wat verwacht je van een AOI met extreem kleine slangen.
Vanavond weer de 4.2GHz en hoger proberen.
Eindstand: 4017 Mhz, 309 HTT, 13x. Boven de 4.1Ghz vergt veel stroom, en koeling, dat ik niet heb ondanks push/pull met shroud. Een milde OC van 1.2Ghz (2.8Ghz stock).
Qua OC komt ie net richting de 5Ghz, en dan trekt het gewoon serieus stroom en geeft een behoorlijke brok warmte af. Ik vind het opzich een interessante CPU om aan te schaffen, rond 2016 de boel weer upgraden.
Moet m'n fan shroud nog in elkaar drukken trouwens.

Fannetje gestript...

Even meten ... let niet op de stof. Is normaal met een radiatortje.

2 hoekjes moeten eraf, anders zit de fan bovenop de schroeven die de shroud + radiator met elkaar verbinden.

Het geheel in elkaar gedrukt...

En het eindresultaat... het scheelt 5 graden. Maar dat had ik ook wel verwacht omdat de 'base' van die radiator vrij klein is. Ook pompt het pompje maar karig water door de setup heen, wat verwacht je van een AOI met extreem kleine slangen.
Vanavond weer de 4.2GHz en hoger proberen.
Eindstand: 4017 Mhz, 309 HTT, 13x. Boven de 4.1Ghz vergt veel stroom, en koeling, dat ik niet heb ondanks push/pull met shroud. Een milde OC van 1.2Ghz (2.8Ghz stock).
[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2015 05:06 ]
5 graden lager op de cpu met alleen een shroud lijkt mij toch behoorlijk wat... Of komt dat verscheel meer door het afstoffen van je rad
Verwijderd
Ja en nee.
Het maakt iets meer geluid, maar ik heb het fan profiel op silent gezet. De tweede fan springt toch aan zodra de temperatuur richting de 50 graden raakt. Als dat niet voldoende is dan kickt de eerste fan (pull) in en dan gaat het aardig hard.
4.2Ghz is niet haalbaar zonder extreme koeling en / of voltage hoger dan 1.55V. Met Loadline calibration schiet het uit naar 1.6V. Denk dat ik toch voor een 9590 wil gaan met een andere koeler.
De X6 Thuban is leuk geweest.
Het maakt iets meer geluid, maar ik heb het fan profiel op silent gezet. De tweede fan springt toch aan zodra de temperatuur richting de 50 graden raakt. Als dat niet voldoende is dan kickt de eerste fan (pull) in en dan gaat het aardig hard.
4.2Ghz is niet haalbaar zonder extreme koeling en / of voltage hoger dan 1.55V. Met Loadline calibration schiet het uit naar 1.6V. Denk dat ik toch voor een 9590 wil gaan met een andere koeler.
Succes met die FX9590, er staat er als het goed is nog 1 in de V&A. Vergis je echter niet in de koeling die deze monsters nodig hebbenVerwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 18:51:
Ja en nee.
Met een AiO waterkoeling zal je niet ver komen met overclocken als ik de verhalen over de FX8350 zo lees. (En mijn eigen ervaring met een FX8350 i.c.m. custom waterkoeling)
OC'en blijft in ieder geval een leuke hobby
Verwijderd
Ik had een AOI met dubbele radiator in gedachten, en zowel een push pull configuratie van totaal 4 fans, met mogelijk nog een shroud ertussen ook. Als dat geen koeling geeft weet ik het ook niet meer ... 
Liever nieuw dan via V&A. Zoveel kosten ze ook niet meer.
Zie het opzich wel zitten de CPU stock te houden en het voltage te verlagen. Het schijnt tot -70W minder in verbruik te schelen. Dat is wel totaal verbruik van de PC en niet CPU.
Liever nieuw dan via V&A. Zoveel kosten ze ook niet meer.
Zie het opzich wel zitten de CPU stock te houden en het voltage te verlagen. Het schijnt tot -70W minder in verbruik te schelen. Dat is wel totaal verbruik van de PC en niet CPU.
Als je dan toch stock wil houden is een FX8350 wellicht nog interessanter... Voor zover ik heb gezien haalt praktisch iedere FX8350 de 4,7GHz met < 1.5V... Of de turbo van 5GHz ook haalbaar is durf ik niet direct te zeggen, maar het scheelt toch weer een smak geld.
Klopt,ik draai een SLI opstelling. Maar ook met een enkele kaart was het niet stabiel genoeg. En dat terwijl ik diezelfde kaart al prima op mijn Crosshair IV draaide, die die extra aansluiting niet had. Zou wel heel toevallig zijn geweest als die kaart net zou gesneuveld zijn bij het overzetten. Gelukkig gevonden waardoor het kwam.dominition schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:47:
[...]
Die 4 pin molex heb je alleen nodig als je alle PCI sloten met videokaarten bezet, daar is die extra stroomvoorziening voor. En zelfs dan is het in veel gevallen niet eens nodig.
Als je problemen met een enkele GPU hebt zit er iets in die GPU fout.
Ik ben weer even aan het stoeien geweest met APM. Als ik het goed begrijp klokt APM de CPU terug om te voldoen aan de max. TDP. In dit geval gebeurt dat door terug te schakelen in de CPU's power states. Als je die lagere P-states gewoon vervangt met de hogere/hoogste hou je APM voor de gek. Hij schakelt in feite nog wel omlaag, maar doordat je de multiplier van de P-state hebt vervangen doet hij niet meer aan (mini)throttling onder full load. In mijn geval;hoe zwaarder de overclock,hoe meer throttling. Het verbruik stijgt natuurlijk, dus moet hij meer afknijpen om aan de max TDP te voldoen.Spekkie88 schreef op vrijdag 10 april 2015 @ 08:39:
[...]
APM zou ik juist uitzetten... In mijn geval ging door APM mijn clockspeed fluctueren tijdens full load en vielen cores regelmatig terug naar <3GHz...
LLC en een voltage offset blijven gewoon goed werken na een msr tweak,trouwens.
Hoe mijn P-states er nu uitzien;ofwel hoog ofwel laag...geen tussenstapjes meer en toch nog het voordeel van APM ;-)

Inderdaad leuk om te zien,dit toont ook wel dat niet elke FX9590 exact hetzelfde is... Mijn beste undervolt resultaat onder load is iets beter:1.452v tegenover zijn 1.475. Dat is net het verschil tussen LLC op ultra-high en extreme.Verwijderd schreef op maandag 13 april 2015 @ 17:19:
De FX9590 kan 70W zuiniger: http://www.xtremesystems....90-nr1-and-nr2-by-FlanK3r
Maar z'n stock idle undervolt daartegenover is wel master,ik kan echt niet onder de 1.4125 en hij zit op 1.368. Mijn core nr.7 faalt snel wat dat betreft...weet iemand of het voltage per-core af te regelen is?
Ik ga binnenkort nog eens proberen hoe laag het voltage kan voor P-state 6.
Op zich is het niet heel veel werk hoor om erachter te komen wat goed werkt voor je. Steeds je Vcore of je offset een paar tikjes veranderen,en dan de Prime95 blend test draaien. Bij voorkeur als je toch even niet bezig bent. Binnen het uur weet je of je goed zit of niet! Als je dan eenmaal een 24u test kan doorstaan,is het 100% stabiel.
De blend test is blijkbaar veel gevoeliger voor voltage issues dan andere tests en geheel andere benchmarkprogramma's,zo heb ik gemerkt.
Nog een live grafiekje van me,waarbij je LLC tijdens een blend test goed aan het werk ziet!
Van boven naar beneden;Dram-CPU-CPU/NB

[ Voor 15% gewijzigd door I Am Weasel op 22-04-2015 11:29 ]
Maar waarom zou je APM uberhaubt aan willen laten dan? Want voor zover ik heb gelezen is APM inderdaad om er voor te zorgen dat je binnen je gestelde TDP blijft. Cool 'N quiet zorgt ervoor dat de hogere P-states daadwerkelijk worden gebruikt in idle en turbo voor de lagere P-states in het geval van enkele cores belasting.I Am Weasel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 10:53:
[...]
Ik ben weer even aan het stoeien geweest met APM. Als ik het goed begrijp klokt APM de CPU terug om te voldoen aan de max. TDP. In dit geval gebeurt dat door terug te schakelen in de CPU's power states. Als je die lagere P-states gewoon vervangt met de hogere/hoogste hou je APM voor de gek. Hij schakelt in feite nog wel omlaag, maar doordat je de multiplier van de P-state hebt vervangen doet hij niet meer aan (mini)throttling onder full load. In mijn geval;hoe zwaarder de overclock,hoe meer throttling. Het verbruik stijgt natuurlijk, dus moet hij meer afknijpen om aan de max TDP te voldoen.
LLC blijft gewoon goed werken na een msr tweak,trouwens.
[...]
Nu kan je APM wel "foppen" door de P-states aan te passen, maar daar heb je mogelijk Cool 'n quiet ook weer mee... Persoonlijk staat APM bij mij altijd uit.
Voor een goede werking van hibernation. Anders wil het systeem er soms niet in of uit.Spekkie88 schreef op woensdag 22 april 2015 @ 11:34:
[...]
Maar waarom zou je APM uberhaubt aan willen laten dan? Want voor zover ik heb gelezen is APM inderdaad om er voor te zorgen dat je binnen je gestelde TDP blijft. Cool 'N quiet zorgt ervoor dat de hogere P-states daadwerkelijk worden gebruikt in idle en turbo voor de lagere P-states in het geval van enkele cores belasting.
Nu kan je APM wel "foppen" door de P-states aan te passen, maar daar heb je mogelijk Cool 'n quiet ook weer mee... Persoonlijk staat APM bij mij altijd uit.
CnQ werkt nog steeds goed.
Ik vroeg me nog iets af ten bate van een rebuild die ik een half jaar geleden deed met een M4A79 Deluxe en een 1090T...
Die heeft vastlopers met BF4, ik denk door het gebrek aan LLC.
Kun je met AmdMsrTweaker een soort van softwarematige LLC creëren? Een beetje extra voltage in de hoogste P-state?
Ah vandaar, nooit last van gehad tot nu toe, maar ik zet mijn pc dan eigenlijk ook altijd volledig uit, of hij blijft aan.I Am Weasel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:04:
[...]
Voor een goede werking van hibernation. Anders wil het systeem er soms niet in of uit.
Ik vroeg me nog iets af ten bate van een rebuild die ik een half jaar geleden deed met een M4A79 Deluxe en een 1090T...
Kun je met AmdMsrTweaker een soort van softwarematige LLC creëren? Een beetje extra voltage in de hoogste P-state?
Over de rebuild: Is het voltage wat je instelt in het bios niet gewoon voor P0? En de rest van de P-state voltages worden daar onafhankelijk van geregeld? Indien dit niet het geval blijkt, dan zou je inderdaad ervoor kunnen kiezen iets meer volt aan P0 toe te kennen.
Wat ik me dan alleen nog afvraag is of je dan geen problemen met booten krijgt... De methodes die ik tot nu toe ben tegen gekomen passen de P-states aan NA windows boot. dus als daarvoor je cpu al over z'n nek gaat tijdens het booten kan je af en toe nog steeds met een probleem zitten...
Support is leuk, maar ze zullen echt geen features speciaal voor jou gaan implementeren. Als LLC nu al niet in het bios zit en nergens wordt vermeld dat het er wel in hoort te zitten, heb je gewoon pech...Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:38:
Volgens mij kan je gewoon contact opnemen met Asus voor support op je bios.
Verwijderd
Lijkt me voor een 'delux' moederbord dat LLC er op z'n minst in moet zitten, of teminste een gelijkwaardige functie. Mischien dat het een andere naam heeft ofzo.
Gigabyte wil als je problemen hebt met je moederbord ook nog wel eens een aangepaste bios toesturen.
Gigabyte wil als je problemen hebt met je moederbord ook nog wel eens een aangepaste bios toesturen.
Voor zover ik weet is LLC pas geïntroduceerd met de 8xx chipset... Dus dan zou het niet zo gek zijn dat het op het bovenstaand deluxe moederbord nog niet aanwezig is...
Ik ben vandaag nog eens bezig geweest met mijn cpu, maar ik moet toegeven dat ik mijn uitspraken iets zal moeten nuancerenI Am Weasel schreef op woensdag 22 april 2015 @ 13:04:
[...]
Voor een goede werking van hibernation. Anders wil het systeem er soms niet in of uit.

Aangezien ik voorheen altijd met waterkoeling heb gewerkt heb ik eigenlijk altijd zowel turbo als APM uitgezet. Dit aangezien turbo voor mij geen meerwaarde had want hoger dan 4.8GHz kwam ik toch met geen mogelijkheid, en APM omdat dat er voor zorgde dat tijdens heavy load de clocks naar beneden fluctueerde.
Nu zit ik ondertussen noodgedwongen al weer enige tijd op luchtkoeling en heb daarom de turbo maar weer eens onder het stof vandaag gehaald...
Uiteraard stond APM nog steeds uit, maar ik kwam er achter dat de cpu maar zelden naar de turbo gaat van 4.7GHz (ingesteld in het bios). Daarnaast had ik een lichte overclock van 4.4GHz ingesteld op de default clock.
Nu kwam ik er achter dat ik in mijn bios alleen de P0 en P2 in kan stellen, maar dat de P1 in mijn geval met een clock van 4.1GHz dus al lager uitkwam dan mijn base clock...
Na het aanzetten van APM in het bios was de helft van het probleem opgelost. De cpu ging steeds vlotjes naar 4.7GHz, maar nu werd de P1 ook regelmatig gebruikt en kelderden de clocks bij volledige belasting zelfs naar P3
Daarom ben ik maar eens aan et stoeien geweest om AMD PSCheck aan de praat te krijgen... Aangezien ik dit niet voor elkaar kreeg de 3rd-party CLI tool dan maar gebruikt...
Na wat verder testen blijkt dat APM bij volledige belasting de eerst volgende P-state pakt met een lager VOLTAGE dan P2. Dus door P3 dezelfde clock te geven als P2 maar met een lager voltage dropt de cpu clock nu niet meer terug onder full load, alleen het voltage gaat 0.0125 naar beneden op sommige cores
Niet vergeten een task aan te maken die de P-states at boot goed zet en klaar is spekkie
Het enige waar ik van baal is dat ik de AMD PSCHECK tool dus niet aan de praat krijg...
Ik kan het starten en dan komt het in de processen te staan waar het vervolgens 1 core voltrekt en ram begint te hoggen, maar verder gebeurt er helemaal niets... Iemand een idee?
Herkenbaar. Heb zelf ook een nieuwe partitie gemaakt om nog eens te prullen met optimaliseren van mijn OC. De installatie van PS Check ging goed, maar het opstarten laat heel het ram vollopen. Vreemd genoeg heb ik het programma op mijn main partitie ook al een lange tijd staan en daar werkt het nog steeds (Beide W8.1). Echter heb ik de indruk dat het mijn p-states wel verprutst heeft...
Kan met geen mogelijkheid een turbo instellen. Enige wat lukt is P2 en P7 en daartussen switcht men APU dus constant (4.2 en 1.4 GHz) maar wel relatief traag naar mijn gevoel.
Ik zou dus gewoon wegblijven van PS Check. Je kan het immers ook manueel bereiken door binnen je power profiel je CPU min en max percentages juist in te stellen. Op die manier kan je dus ook een p-state forceren
Kan met geen mogelijkheid een turbo instellen. Enige wat lukt is P2 en P7 en daartussen switcht men APU dus constant (4.2 en 1.4 GHz) maar wel relatief traag naar mijn gevoel.
Ik zou dus gewoon wegblijven van PS Check. Je kan het immers ook manueel bereiken door binnen je power profiel je CPU min en max percentages juist in te stellen. Op die manier kan je dus ook een p-state forceren
Ow goeie tip!Lambo LP670 SV schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:57:
Herkenbaar. Heb zelf ook een nieuwe partitie gemaakt om nog eens te prullen met optimaliseren van mijn OC. De installatie van PS Check ging goed, maar het opstarten laat heel het ram vollopen. Vreemd genoeg heb ik het programma op mijn main partitie ook al een lange tijd staan en daar werkt het nog steeds (Beide W8.1). Echter heb ik de indruk dat het mijn p-states wel verprutst heeft...
Ik ga binnenkort dan wel eens spelen met de power profiles...
Alleen is de P1 en P0 dan nog steeds lastig te testen...
Verwijderd
Ik ga het toch doen, een dual rad + 9590. 
Gisteren opnieuw zitten spelen... lukt gewoon niet om voorbij de 4.2GHz te komen met meer dan 1.6V. Wil ook niet weten wat het verbruik op load is op zulke snelheden.
Volgens jaar als AMD weer in de race is upgraden naar een ZEN platform. Tot die tijd even doen met wat ik heb.
Gisteren opnieuw zitten spelen... lukt gewoon niet om voorbij de 4.2GHz te komen met meer dan 1.6V. Wil ook niet weten wat het verbruik op load is op zulke snelheden.
Volgens jaar als AMD weer in de race is upgraden naar een ZEN platform. Tot die tijd even doen met wat ik heb.
Hoi, ik ben momenteel mn AMD fx-8350 aan het overclocken,
mn setup
Mobo: ASUS Sabertooth 990FX r2.0
CPU: AMD FX-8350
RAM: Corsair vengeance 1600Mhz Ddr3 (2 sticks van 4GB)
CPU koeling: Corsair H110
ik weet dat het hoogste veilige voltage 1.55v is
nou is mn vraag, wat is verstandiger om over te clocken, de BUS frequentie of de multiplier. (of allebei)
wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit verscheidene guides en tutorials is of je nou je multiplier of frequentie aan moet passen tot hij niet meer verder kan op stock voltage en dan de voltage omhoog en verder gaan met testen of dan stoppen....
mn setup
Mobo: ASUS Sabertooth 990FX r2.0
CPU: AMD FX-8350
RAM: Corsair vengeance 1600Mhz Ddr3 (2 sticks van 4GB)
CPU koeling: Corsair H110
ik weet dat het hoogste veilige voltage 1.55v is
nou is mn vraag, wat is verstandiger om over te clocken, de BUS frequentie of de multiplier. (of allebei)
wat mij nog niet helemaal duidelijk is uit verscheidene guides en tutorials is of je nou je multiplier of frequentie aan moet passen tot hij niet meer verder kan op stock voltage en dan de voltage omhoog en verder gaan met testen of dan stoppen....
[ Voor 27% gewijzigd door Tarantino_Q op 17-05-2015 20:37 ]
Makkelijkste is je cpu multiplier. Anders gaat je sata en ram enzo ook mee de hoogte in wat niet veel extra snelheid opleverd maar wel zorgt meerdere instabilitietsfactoren.
Je kan een oc doen met stock voltage maar daar geraak je waarschijnlijk niet bijzonder ver mee. Voltage verhogen kan je gerust doen zolang je niet te zot doet. Lees: 1,5 als max aanhouden en je temps in het oog houden. (Zowel die van je cpu als de Vrm's van je moederbord)
Je kan een oc doen met stock voltage maar daar geraak je waarschijnlijk niet bijzonder ver mee. Voltage verhogen kan je gerust doen zolang je niet te zot doet. Lees: 1,5 als max aanhouden en je temps in het oog houden. (Zowel die van je cpu als de Vrm's van je moederbord)
Verwijderd
De beste overklok is aan de hand van Bus / FSB / HTT. Je versnelt gewoon het hele systeem ipv domweg de CPU alleen. Echter moet je wel alles testen, en dat kost tijd.
Lees ook eens andere reviews om een indicatie te krijgen met wat je zoal kunt doen met je moederbord: http://www.overclockerscl...ooth990fx_r2_review/6.htm < bijv.
Ik haal een HTT van over de 320Mhz... das voor een AM3+ moederbord 'uitstekend' zelfs. Als je met HTT gaat overklokken (moet trouwens wel als je een gelockte CPU hebt) dan moet je dingen zoals geheugen wat lager klokken (dividers) en niet bang zijn iets meer voltage door je chipset heen te jagen (0.100+V bijv).
Lees ook eens andere reviews om een indicatie te krijgen met wat je zoal kunt doen met je moederbord: http://www.overclockerscl...ooth990fx_r2_review/6.htm < bijv.
Ik haal een HTT van over de 320Mhz... das voor een AM3+ moederbord 'uitstekend' zelfs. Als je met HTT gaat overklokken (moet trouwens wel als je een gelockte CPU hebt) dan moet je dingen zoals geheugen wat lager klokken (dividers) en niet bang zijn iets meer voltage door je chipset heen te jagen (0.100+V bijv).
Gister bleek de bios gereset na schoonmaken.
Na het terug zetten van de instellingen is de computer niet stabiel.
Dit horen de stabiele instellingen te zijn:
AMD Phenom II X4:
210MHz *17.0 @ 1.4375V, CPU-NB 13x @ autoV, HTL 2400Mhz @ minV, chipset @ minV, CPU VDDA @ autoV.
Het invullen van de automatische voltages met diverse waarden zorgt niet voor een oplossing.
Ook al een paar uur gespeeld met alle andere settings.
Heeft iemand een suggestie?
EDIT:
Draait nu al 20 minuten OCCT, waar eerst nog geen minuut werd gehaald. Hopelijk de setting gevonden. Straks update.
EDIT 2:
Lijkt weer stabiel. CPU-NB staat op 12x. 13x is te hoog. Blijkbaar wist de bios het vroeger zelf stabiel te krijgen, maar nu niet meer. HTL staat op 2000MHz, maar vermoedelijk kan die terug naar 2400MHz.
Nu is het plan om alle ontbrekende automatische voltages handmatig te gaan invullen. Opmerkelijk hierbij is dat je in geval je een Asus M4A785TD-V EVO moederbord hebt het voltage van de southbridge beter op automatisch kan laten staan want de laagste handmatige waarde is hoger dan de automatische.
Na het terug zetten van de instellingen is de computer niet stabiel.
Dit horen de stabiele instellingen te zijn:
AMD Phenom II X4:
210MHz *17.0 @ 1.4375V, CPU-NB 13x @ autoV, HTL 2400Mhz @ minV, chipset @ minV, CPU VDDA @ autoV.
Het invullen van de automatische voltages met diverse waarden zorgt niet voor een oplossing.
Ook al een paar uur gespeeld met alle andere settings.
Heeft iemand een suggestie?
EDIT:
Draait nu al 20 minuten OCCT, waar eerst nog geen minuut werd gehaald. Hopelijk de setting gevonden. Straks update.
EDIT 2:
Lijkt weer stabiel. CPU-NB staat op 12x. 13x is te hoog. Blijkbaar wist de bios het vroeger zelf stabiel te krijgen, maar nu niet meer. HTL staat op 2000MHz, maar vermoedelijk kan die terug naar 2400MHz.
Nu is het plan om alle ontbrekende automatische voltages handmatig te gaan invullen. Opmerkelijk hierbij is dat je in geval je een Asus M4A785TD-V EVO moederbord hebt het voltage van de southbridge beter op automatisch kan laten staan want de laagste handmatige waarde is hoger dan de automatische.

[ Voor 50% gewijzigd door Saturnus op 30-05-2015 14:48 ]
Verwijderd
Je batterij is vermoedelijk dood. De mijnes doet het sporadisch zodra de stroom eraf is. Gelukkig kan je zulke dingen opslaan als een profiel in het bios zelf. Gewoon een quick load na powerloss en gaan.
Mijn asus m4a79td-evo heeft hier ook last van ,zo af en toe vergeet hij instellingen.
Een nieuwe batterij heeft niet geholpen ,maar zoals Jism al aangeeft kan je een profiel instellen en die laden als zoiets gebeurt ,zo zit je niet een kwartier in je bios te prullen.
Een nieuwe batterij heeft niet geholpen ,maar zoals Jism al aangeeft kan je een profiel instellen en die laden als zoiets gebeurt ,zo zit je niet een kwartier in je bios te prullen.
Op een duur kan je dat wel snel instellen. Tijdens mijn pogingen om het ram te overclocken heb ik vaak genoeg de bios manueel moeten resetten (batterijtje eruit/jumper) omdat die niet meer in de bios geraakte
Okay hoe sla je een profiel op? Dat heb ik nog nooit in die ASUS bios gezien, terwijl ik de BIOS praktisch uit mijn hoofd ken. Batterij is nog in orde, tijdens schoonmaken vast een statisch stroompje op het moederbord gesprongen, daardoor BIOS leeg.
In 99% van de gevallen als ik een overklokinstelling pak die niet werkt dan is het indrukken van de computerreset knop voldoende om het moederbord het signaal te geven om "safe" te booten waardoor je weer de bios in kan. Erg fijn.
In 99% van de gevallen als ik een overklokinstelling pak die niet werkt dan is het indrukken van de computerreset knop voldoende om het moederbord het signaal te geven om "safe" te booten waardoor je weer de bios in kan. Erg fijn.
ik herinner ze nog die geel bruine bordjes ik had de nf3 250gb en de nf3 ultra d
Wat waarschijnlijk ook wel handig is,Spekkie88 schreef op maandag 13 april 2015 @ 15:04:
[...]
No fair, ik heb me tijden lang wezenloos gezocht naar die waardes...![]()
![]()
Wel erg bedankt voor het lijstje
Understanding-All-Voltage-Configurations-from-the-Motherboard.
Vooral handig wanneer de UEFi andere benamingen geeft aan bepaalde voltages, dan het proggie dat je in Windows gebruikt. Ik heb gemerkt dat 't nogal verwarrend kan zijn. Dus ik gebruik die pagina om te checken zodat ik zeker weet wat ik voor me heb, als ik ff iets aan wil passen.
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P
Als iemand hulp nodig heeft bij het overklokken van dit systeem hoor ik het wel:
GA-970A-UD3P rev. 2 + FX 8320. Draait hier op 215 fsb-ref clock, 20.5 cpu multiplier (4,4 ghz), 9.33 memory multiplier (2 Ghz).
GA-970A-UD3P rev. 2 + FX 8320. Draait hier op 215 fsb-ref clock, 20.5 cpu multiplier (4,4 ghz), 9.33 memory multiplier (2 Ghz).
Allereerst, welkom op t GOT forum Kratje! Toch wil ik even kwijt dat t niet helemaal zo werkt zowel met overklokken als t forum in t algemeen. De resultaten die je hebt behaald en die in je afgesloten topic staan zijn niet zomaar over te nemen voor een ander. Een cpu zelfs uit dezelfde wafer kan qua temperatuur en voltage karakteristiek totaal verschillend zijn.kratjepils schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 18:19:
Als iemand hulp nodig heeft bij het overklokken van dit systeem hoor ik het wel:
Daarnaast is het voor een overklokker toch leuker zijn eigen instellingen te vinden, de weg ernaartoe is leuker dan het eindresultaat imho. Natuurlijk mag je in dit topic je behaalde resultaten delen, maar dan wel een met een screenshot onder load (stabiel) van bijvoorbeeld prime95(8u small fft) met daarbij 2x cpu-z (memory en cpu tab open) en bijvoorbeeld HWinfo hardware monitor open voor de temperatuur. Dan weten we echt waar we over praten.
Zoiets als dit (Intel, i know.. amd blasphemy..sorry)

Verwijderd
Hallo tweakers,
Ik ben van plan om op zeer korte termijn een GTX 970 aan te schaffen en vroeg mij af of het nodig is om mijn CPU over te klokken. Hier de componenten
FX-6300 Black Edition
Gekoeld door Cooler Master TX3 EVO
MSI 970A-G46 970
Mijn vraag; Naar wat zou ik moeten OC'en om de bottleneck te minimaliseren, weg te halen of heb ik waarschijnlijk helemaal geen bottleneck? Ik weet dat elke CPU anders is. Maar hebben mensen hier toevallif dezelfde combo?
Ik ben van plan om op zeer korte termijn een GTX 970 aan te schaffen en vroeg mij af of het nodig is om mijn CPU over te klokken. Hier de componenten
FX-6300 Black Edition
Gekoeld door Cooler Master TX3 EVO
MSI 970A-G46 970
Mijn vraag; Naar wat zou ik moeten OC'en om de bottleneck te minimaliseren, weg te halen of heb ik waarschijnlijk helemaal geen bottleneck? Ik weet dat elke CPU anders is. Maar hebben mensen hier toevallif dezelfde combo?
Misschien heb je geen bottleneck maar als dat wel het geval is dan is het een kwestie van uitproberen met je CPU ,hoeveel FPS je wint per 100MHz enz..
Ik ben bezig met mijn fx8320 te overclocken, ik zat al een heletijd op 4GHz (200x20) maar wil eens weten tot waar de cpu wil gaan, ik heb al gevonden dat ie een hoger Vcore niet leuk vind.
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Speel zelf eens, zolang je je VCore inderdaad maar niet te hoog instelt kan er vrij weinig mis gaan.
Probeer op internet te zoeken wat andere mensen zijn gelukt met die processor onder jou type koeling (lucht, water) en probeer daar eerst 100-200 MHz onder te zitten.
Probeer op internet te zoeken wat andere mensen zijn gelukt met die processor onder jou type koeling (lucht, water) en probeer daar eerst 100-200 MHz onder te zitten.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Gisteren die Aisuite gedeeltelijk geïnstalleerd, zitten wat handige tooltjes bij zoals Thermal radar, Sensor en TurboV Evo.
Daarna heb ik gemerkt dat ie heel snel naar de 80°C en hoger klimt op vcore1, dus na wat voelen met de vinger gevonden dat het onderste smalle koel profiel (juist onder de cpu of op de foto links met de rode pijl op) veel heter word dan de andere die dat een beetje in de luchtstroming zit.
Heb hier nog een P5Q deluxe liggen met zo'n klein fannetje er op om daar de vrm's van de koelen en warempel het werk, temps blijven onder de 80°C nu.
Ook gemerkt dat de HT en NB liink speeds niet graag opgehoogd worden, dus 1 keer boven de 2200 en 2600 is het instant hitte als ze moeten werken.
Mobo is een pricewatch: Asus Sabertooth 990FX R2.0

*ik deed het niet voor de kleurtjes of de TUF gedoe, maar voor de features (8+2 Power Phase Design PCI-e 2.0 x16 slots kunnen als volgt gebruikt worden: • Single x16 • Dual x16 / x16 • Triple x16 / x8 / x8)
Daarna heb ik gemerkt dat ie heel snel naar de 80°C en hoger klimt op vcore1, dus na wat voelen met de vinger gevonden dat het onderste smalle koel profiel (juist onder de cpu of op de foto links met de rode pijl op) veel heter word dan de andere die dat een beetje in de luchtstroming zit.
Heb hier nog een P5Q deluxe liggen met zo'n klein fannetje er op om daar de vrm's van de koelen en warempel het werk, temps blijven onder de 80°C nu.
Ook gemerkt dat de HT en NB liink speeds niet graag opgehoogd worden, dus 1 keer boven de 2200 en 2600 is het instant hitte als ze moeten werken.

*ik deed het niet voor de kleurtjes of de TUF gedoe, maar voor de features (8+2 Power Phase Design PCI-e 2.0 x16 slots kunnen als volgt gebruikt worden: • Single x16 • Dual x16 / x16 • Triple x16 / x8 / x8)
[ Voor 10% gewijzigd door Damic op 26-07-2015 11:39 ]
Verwijderd
Wat voor koeling gebruik je? En wat bedoel je met die 80 graden, het moederbord of de processor?Damic schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:37:
Gisteren die Aisuite gedeeltelijk geïnstalleerd, zitten wat handige tooltjes bij zoals Thermal radar, Sensor en TurboV Evo.
[afbeelding]
Vcore-1 80°C = VRM's, ook cpu komt daar soms aan
Vcore-2 blijft rond de 65°C hangen.
Ja ik weet het voeding is te zwaar maar was oorspronkelijk voor 2x R9 280x kaartjes, maar dan krijg ik de warmte niet weg.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD FX-8320 Black Edition | € 145,50 | € 145,50 |
1 | Asus Sabertooth 990FX R2.0 | € 169,99 | € 169,99 |
1 | MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB | € 248,70 | € 248,70 |
1 | WD Blue WD10EZEX, 1TB | € 52,89 | € 52,89 |
1 | WD Green SATA 3 Gb/s, 1TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Enermax ETS-T40-TB | € 35,60 | € 35,60 |
1 | Ducky Zero DK2108 (Cherry Red) | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU | € 102,32 | € 102,32 |
1 | CM Storm Sirus 5.1 Gaming Headset | € 108,30 | € 108,30 |
1 | Cooler Master V Series V850 | € 144,90 | € 144,90 |
1 | Crucial M500 2,5" 120GB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.098,10 |

[ Voor 152% gewijzigd door Damic op 26-07-2015 17:20 ]
Verwijderd
Je chipset / NB zit daar. Het is logisch dat die chip warmer wordt dan normaal. Je zou er goed aan doen de gehele heatsink iets strakker aan te draaien, dat loste bij mij ook een temperatuurprobleem op zeg maar.
2800Mhz HT-link is hier zelfs nog haalbaar. 330MHz HTT ook. Alleen de X6 1055T wil gewoon niet hoger dan 4100 MHz... Ik doe verder weinig meer aan mijn setup dan volgend jaar upgraden.
2800Mhz HT-link is hier zelfs nog haalbaar. 330MHz HTT ook. Alleen de X6 1055T wil gewoon niet hoger dan 4100 MHz... Ik doe verder weinig meer aan mijn setup dan volgend jaar upgraden.
Ik heb een 8320E aangeschaft maar was niet echt onder de indruk van de resultaten in het spel company of heroes 2. Kreeg een gemiddelde framerate van ronde de 30fps. Ongeveer net zoveel als mn vorige cpu. Dus ik dacht dat ik het overclock potentieel is zou gebruiken van deze chip. Beetje gekeken hoe dat moest en hem op 4,5 Ghz geclocked. Alleen de resultaten worden alleen maar slechter
een gemiddelde framerate van 15fps.
Iemand een idee hoe dit kan?
Ik ben bezig geweest met AMD overdrive en heb de voltage op 1,4 gezet en de NB op 1,2 en natuurlijk de cpu op 4,5 ghz.
Iemand een idee hoe dit kan?
Ik ben bezig geweest met AMD overdrive en heb de voltage op 1,4 gezet en de NB op 1,2 en natuurlijk de cpu op 4,5 ghz.
Verwijderd
De pushpins, die de heatsinkjes bij elkaar houden op het moederbord, geven soms niet voldoende druk. Ik heb de mijnes extra vastgeschroefd en bij m'n vorig moederbord, een eigen moer / bout combi erin gedraaid op waarop het moervast zat.Damic schreef op zondag 26 juli 2015 @ 11:37:
[afbeelding]
80 graden is wel erg hoog. Idle behoor je op de 40 te zitten, en met 60 graden op stressed. Als je een hoge oc neerzet dan kan dat tot wel 70 graden oplopen. Als je koeling niet goed is dan krijg je dat soort dingen. De VRM dumpt ook z'n hitte dwars door de heatpipe heen, en warmt de rest namelijk op.
Eenvoudig op te lossen met iets meer caseflow, of een fannetje direct erop gericht.
Probeer eens via je BIOS te overclocken ,AOD is niet echt goed om mee te overclocken.