Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

al het andere stond hier op auto, kon LinX ermee draaien met max 58 graden met een H70 push/pull.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-09 09:08
Wow, dat is bizar :s
Met mijn instellingen nu wordt ie ook 58 graden, maar ik heb er een 360 rad voor in gebruik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:54
Verwijderd schreef op zondag 03 maart 2013 @ 13:06:
al het andere stond hier op auto, kon LinX ermee draaien met max 58 graden met een H70 push/pull.
Heb je daar ook bewijs voor? Screenshot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benurk!
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-09 16:13
Kan iemand mij helpen? Ik heb mijn FX8120 op 4.2GHz maar zodra hij rond de 50 graden komt zakt de multiplier van 21.0x naar 7.0x. Heb ik een of andere biosfunctie verkeerd staan?
Dit is mijn link waarop je kan reageren: Multiplier drops onder load! Help!

Gr. Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Pazienza, heb deze cpu niet meer en kan dus geen LinX screenshot laten zien.
Heb deze tijdens 3Dmark06 nog hoger gehad, 4,466Ghz met 1,5Vcore.
http://www.3dmark.com/3dm06/15561991

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 03-03-2013 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 16:17

Fordox

00101010

benurk! schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:04:
Kan iemand mij helpen? Ik heb mijn FX8120 op 4.2GHz maar zodra hij rond de 50 graden komt zakt de multiplier van 21.0x naar 7.0x. Heb ik een of andere biosfunctie verkeerd staan?
Dit is mijn link waarop je kan reageren: Multiplier drops onder load! Help!

Gr. Ben
APM uit zetten en andere energiebesparende functies.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
hmmm, Microsoft security essentials valt uit als ik een volledige scan doe....
Wat is er aannemelijker, dat de cpu toch niet 100% is, of dat MSE een fout bevat?

(met uitvallen bedoel ik dus dat het programma wel aan blijft, maar de melding geeft dat deze uit staat :s )

Of is er weer een of ander rot virus waar ik niks van weet?

Hij had dus bij run 4 een error.... Duurde een uur voordat die omhoog kwam.... darn
7 uur prime95 blend was geen probleem :/

Ah, well, Vcore iets verhoogd en kijken wat hij nu doet :/

Edit.
Ok, hij is nu echt echt stabiel.
3 uur en 22 minuten LinX moet wel voldoende zijn (13 runs).....
Ga nu maar door voor de 24/7 LinX klasse -.-" zit er maar iets meer dan 1.5 uur vanaf :/
Vcore staat nu op 1.548 V

Edit2/3.
okay :?
precies na 3 uur 55 minuten en 22 seconden bleef alles hangen (hoorde de voeding niet meer piepen). beeldscherm aan en geprobeerd de muis te bewegen, maar er gebeurde niks :/
Ik denk dat hij wel stabiel genoeg zal zijn, niet?

[ Voor 53% gewijzigd door DCG909 op 04-03-2013 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

pfoeee net geen 4 uur :P

je hebt hem wel heel erg gestresst. misschien 1 stapje in voltage omhoog, of 1x multiplier omlaag en je meot zeker goed zitten als de temps het toelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
Hij wordt nu 59 graden (ook als ik de fans op 100% zet :s )
Het probleem is, als ik het voltage naar 1.5 zet, dan maakt LLC daar 1.56 van, en dat gaat mij eigenlijk net te ver, dan blijft ie ook nog iets van 59 graden, maar het geeft mij wel het gevoel dat ik dan de cpu aan het slopen ben.....
Al zal ik geen jaren meer gebruik van deze cpu gaan maken (ben toch van plan om binnen een jaar m'n cpu/mobo te gaan upgraden, de rest heb ik de afgelopen 4 maanden ge upgrade...)

Ach, fuck it :/
Morgen gooi ik er 's ochtends wel 1.5V op en zet ik LinX weer aan voor de 5 uur run, misschien kan ik nog een screenshot maken voor ik naar school ga :p
Dat ga ik lekker in het weekend doen... heb er geen zin in dat de pc vast loopt en er iets anders mis gaat...
De koeling van de cpu is dan wel een onafhankelijk systeem (wordt op geen enkele manier door software aangeraakt die op de pc zelf draait), maar ik heb er gewoon geen goed gevoel bij, murphy gaat z'n kans niet krijgen :/

[ Voor 20% gewijzigd door DCG909 op 05-03-2013 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
-.-" 4.2 Ghz trekt ie onder geen "veilige" omstandigheid....
Probeer hem nu maar op 4 Ghz stabiel te krijgen :/

En anders ga ik in het weekend maar overnieuw beginnen....
Vind het nu een beetje vervelend worden, want alles in windows werkt nu gewoon, alleen LinX geeft gewoon steeds op een random moment een error....

(zou het liefst m'n pc volledig op afstand kunnen besturen, dus ook de bios, dan kan ik ook vanaf school testen, maar dat kan helaas niet :/ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 19:39:

(zou het liefst m'n pc volledig op afstand kunnen besturen, dus ook de bios, dan kan ik ook vanaf school testen, maar dat kan helaas niet :/ )
Ik werd helemaal panisch toen ik zag met m'n socket 939 toendertijd dat m'n eigen Foxconn bord met z'n leds in de regione van de pwrzone welke bleven branden wanneer ik de pc uitdruktte :F . (Ja dat ziet men nu goed met open kasten, dat leds blijven branden) Complex verhaal, plus dat dat enge AMD overdrive in opmars kwam was kreeg ik al helemaal de rintels van, "zouden ze in m'n BIOS kunnen?"..

Misschien wel niet een logisch denken, maar begon wel te denken zou het kunnen, spannung op mijn bord houden en eng m'n BIOS kunnen toeeigenen wat volgens mij kan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand als het normaal is als de "FSB" met 10Mhz verhoogd wordt allerlei BSOD's optreden? Vast niet ... :P Harde schijven beginnen ook als een malle te 'klakkeren' ... Snap er geen drol meer van :P

Gaat om een Crosshair IV AM3+ plank met een X6 1055T CPU erop (2.8Ghz nominaal / 3.3 Turbo) en Corsair 6GB geheugen.

Stock zo stabiel als een hoentje. Helaas erg groffe temperaturen van richting 80 graden met een Artic Freezer 7 Pro met Intel burn test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-09 14:30

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Met 80c leeft dat arme ding geen 3 maand meer.

Niet meer belasten en eerst de temps fixen. Het is 20c oftewel 30% te hoog...

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 09:15:
Weet iemand als het normaal is als de "FSB" met 10Mhz verhoogd wordt allerlei BSOD's optreden? Vast niet ... :P Harde schijven beginnen ook als een malle te 'klakkeren' ... Snap er geen drol meer van :P

Gaat om een Crosshair IV AM3+ plank met een X6 1055T CPU erop (2.8Ghz nominaal / 3.3 Turbo) en Corsair 6GB geheugen.

Stock zo stabiel als een hoentje. Helaas erg groffe temperaturen van richting 80 graden met een Artic Freezer 7 Pro met Intel burn test.
vengeance? dat spul klokt voor geen meter mee op de bus... ik heb er zelf helaas ook last van.
rotlatjes zijn het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, Kan een probleem zijn met je sb, als je schijven beginnen te zijn duidt dat er imho zeker op. Wat betreft de corsair modulen, zeer robuust wanneer je juist weet te spelen met de latencies..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind gigabyte bordjes veel eenvoudiger om een AMD CPU te oc'en, asus maakt het echt te complex, voltages voor zelfs je voltageregulator enzo.... Allerlei knopjes, toeters en bellen op het plankje ... :P

Ik trek de disks er eens uit inclusief SSD en ga ruw testen met een Linux CD. Als corsair geheugen niet in orde is > weg ermee en een fatsoenlijke DDR3 set in huis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nah, ik vind juist weer dat Asus met jullie uefi bios juist niet authentiek is(ier, met een muis in je Bios).

Ik weet me prima te vermaken met Gigabyte.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42

XanderDrake

Build the future!

Ik kom even als AMD tourist langs zeilen met de volgende vraag:

Kan je ook zuinige APU's (degene die je vind in sleekbook, netbooks of toekomstig in tablets) overclocken? Werkt AMD Overdrive daarmee? Het is gezien het koelvermogen van dat soort systemen niet aan te raden, maar soms kan je wel wat extra oemphfff gebruiken.

Sowieso ben ik benieuwd of je de IGP van een APU kan overclocken maar dat kan ik misschien niet in dit topic vragen.

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 10:57:
Oei, Kan een probleem zijn met je sb, als je schijven beginnen te zijn duidt dat er imho zeker op. Wat betreft de corsair modulen, zeer robuust wanneer je juist weet te spelen met de latencies..
ja de dominator lijn e.d.
maar vengeance? nee. dat werkt gewoon niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dominators heb ik nooit gehad, maar wat ik van het vengeancepaar weet is dat ze niet kapot te branden zijn. @1.7Vdimm met een snelheid van 1731Mhz met 8-8-8-24 kreeg ik ze niet kapot, Ik noem het daarom geen slecht geheugen, maar juist een prima stoffelijkheid:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat het aan HTT ligt. Die lag belachelijk hoog (2400+Mhz). Op mijn vorige gigabyte bordje was alles onder 2500MHz geen probleem. Ik zie ook overal OC's terugkomen met een base van 2000MHz.

Wellicht dat daarom de gehele SB problemen gaf met HDD's. Was echt ff bang dat ik 2 disks verloren was door een simpele OC :X

Bedoel dataloss gebeurd sinds de 33MHz PCI bus niet meer... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even denken, je htt wat je refbus ofwel de fsb is heeft een frequentie van 2400Mhz. Hoogst waarschijnlijk bedoel je de ht-frequentie welke boven de 2400Mhz nimmer een soulaas oplevert qua performances. Ik houdt het op de sb die je datastroom van je hdd's niet aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

dan had je denk ik net goede latjes.
ik krijg al memory problemen als ik alleen al de bus op 201 zet ipv 200. (ik heb wel 1866mhz geheugen, 9-10-9-27). timings heb ik nooit echt aan geprutst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij toeval dan, mocht je bij het feit blijven dat het brak geheugen is.

Bij deze een shot van de vengeance in bedrijf, met zoals je ziet een bus van 260.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/OVLsFEu.jpg

Ik heb btw het ram in V&A gezet en cl7 Gskills gevonden.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2013 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:06:
Even denken, je htt wat je refbus ofwel de fsb is heeft een frequentie van 2400Mhz. Hoogst waarschijnlijk bedoel je de ht-frequentie welke boven de 2400Mhz nimmer een soulaas oplevert qua performances. Ik houdt het op de sb die je datastroom van je hdd's niet aankan.
Ik kan al niet eens meer booten in Oc'ed toestand. 8)7 De harde schijven weigeren herkend te worden.

Dik geklak met koppen ook. Als ik terug naar factory ga niks aan de hand.

Nog nooit eerder gehad, daarom eerst maar veilig testen zonder randapparatuur in Linux.

Het is inderdaad de HTT. In Linpack merk je wel een heel klein beetje (syntetische) winst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:31:
Bij toeval dan, mocht je bij het feit blijven dat het brak geheugen is.

Bij deze een shot van de vengeance in bedrijf, met zoals je ziet een bus van 260.

[afbeelding]

Ik heb btw het ram in V&A gezet en cl7 Gskills gevonden.
dat doet ie dan wel netjes.
maar ik heb daarintegen denk ik ook een andere multiplier op mijn geheugen om hem stock op 1866 te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:33:
[...]

Ik kan al niet eens meer booten in Oc'ed toestand. 8)7 De harde schijven weigeren herkend te worden.

Dik geklak met koppen ook. Als ik terug naar factory ga niks aan de hand.

Nog nooit eerder gehad, daarom eerst maar veilig testen zonder randapparatuur in Linux.

Het is inderdaad de HTT. In Linpack merk je wel een heel klein beetje (syntetische) winst.
Is er iets in je integrated peripherals menu van je bios verkeert gaan staan? Sata? AHCI ozid..
Fordox schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 13:40:
[...]

dat doet ie dan wel netjes.
maar ik heb daarintegen denk ik ook een andere multiplier op mijn geheugen om hem stock op 1866 te krijgen.
Ik heb gewoon niets qua problemen met dit ram ontdekt. Ik ga trouwens morgen weer met een nieuwe chip bezig zijn. Zal mij benieuwen wat de Piledriver in huis heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Verwijderd schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 14:03:
[...]

Is er iets in je integrated peripherals menu van je bios verkeert gaan staan? Sata? AHCI ozid..

[...]

Ik heb gewoon niets qua problemen met dit ram ontdekt. Ik ga trouwens morgen weer met een nieuwe chip bezig zijn. Zal mij benieuwen wat de Piledriver in huis heeft.
ik ben benieuwd :)

ondertussen wil je van de latjes af zie ik? :P V&A aangeboden: Corsair Vengeance DDR3 - 8 GB CL8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jawel kommissar rex, U heeft de adv. gevonden. Nogmaals, het geheugen is prima, maar ja innoveren ook, niet te..

Het is me alleen niet helemaal duidelijk of ik de win7 patch uit moet voeren wanneer daar de chip in z'n socket zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

de patches heb ik zelf geinstalleerd nadat ik de chip in het systeem had zitten.
anders installeert hij de patch ook niet dacht ik.

dit onder een fx-8150.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ze op schijf staan nadat ik me erin had verdiept. De vier arithmetic modulen en de taskscheduler welke in de Piledriver_chip ingebed zitten, interpreteert win7 niet helemaal goed waardoor er een corruptie zou kunnen optreden.

Alleen lees ik nergens ervaringen van gebruikers met deze nieuwe chip.

Nah, Ik installeer ze maar, baadt het niet dan schaad het niet is wat ik tot dusver kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 09:58
XanderDrake schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 11:31:
Ik kom even als AMD tourist langs zeilen met de volgende vraag:

Kan je ook zuinige APU's (degene die je vind in sleekbook, netbooks of toekomstig in tablets) overclocken? Werkt AMD Overdrive daarmee? Het is gezien het koelvermogen van dat soort systemen niet aan te raden, maar soms kan je wel wat extra oemphfff gebruiken.

Sowieso ben ik benieuwd of je de IGP van een APU kan overclocken maar dat kan ik misschien niet in dit topic vragen.
Op mijn eigen nebookje met een zuinige E-350 is OC van cpu of gpu nt mogelijk. Nt via beperkte bios van hp + overdrive start er niet.
Wat wel mogelijk is via 3the party software (brazostweaker) de cpu en gpu te undervolten :9 en underclocken indien gewenst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 29-05 15:14
hoi

Ik was benieuwd wat julie van mijn overclok vinden ,
Naar een 24 uur stres test is ie helemaal stabiel en niet warmer geworden dan 55 graden

Afbeeldingslocatie: http://i1120.photobucket.com/albums/l489/remonetje/overclock.png

ben benieuwd wat julie vinden .

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima score wat je neer hebt gezet. Al denk ik wel dat je iets verder kan komen. Je 55c stressed-temp is keurig en sluit precies aan bij wat AMD het net op heeft geslingerd, 65c dus.

Ben je puur in het bios bezig geweest? Of dat je wellicht aod hebt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
het is alemaal puur bios werk geweest vind ik zelf wat fijner en stabieler werken.
Ook weet ik zeker dat ik idd nog wel stuk hoger kan komen maar dit leek me eerst maar effe leuk voor nu.
overgens is de cooler wel een schyte mugen rev 3 hw edition had trouwens met hw monitor ook 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je tevreden bent met deze mp (multiplier) oc met een bus van 200 is het misschien een idee eens verder kan gaan kijken door met de htt-bus tegaan wanderen. Je zoekt dan een perfecte scaling op mbt je overige delen in je systeem..

En zolang je temps beneden de 65c blijven en je niet verder gaat dan 1.50 a 1.52Vcore is het wel in orde wanneer je hoger gaat proberen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
hoe bedoel je me multiplyer staat op 14 bus staat op 290
htt dacht ik altijd van die zo dicht mogelijk bij de 2000 te laten en de nb clock tussen de 2600 en 3000 afhankelijk van wat dingen .\

gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
net tog een faal gehad ondanks de 24 uur test .
pc liep vast op idle .
ht bus verlaagt naar 2300 en testje gedraaid in aida 64 en naar 56 seconden een hardware faal melding
opnieuw gestart en die loopt nu al weer 10 min zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vergroot jor screen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
denk dat het zo beter is

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6Us4jFh.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door cryctocara op 24-03-2013 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryctocara
het zelf tog het idee dat ie met de nb op 2600 mhz wat langer nodig heeft om te laden
gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:42

XanderDrake

Build the future!

Lambo LP670 SV schreef op vrijdag 22 maart 2013 @ 16:23:
Op mijn eigen nebookje met een zuinige E-350 is OC van cpu of gpu nt mogelijk. Nt via beperkte bios van hp + overdrive start er niet.
Wat wel mogelijk is via 3the party software (brazostweaker) de cpu en gpu te undervolten :9 en underclocken indien gewenst
Ja inderdaad, dit vreesde ik al.

Wat ik lees is dat je de CPU en de GPU tegelijk overclockt als je de bus omhoog gooit. Volgens mij kan ik dat met Overdrive op mijn AMD Yukon based MSI U230, maar das geen APU ;)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 23:27
Hoi allemaal,

Sinds eerder deze week probeer ik me (langzaam aan) te verdiepen in het OC'en van mijn Phenom II X4 970 BE.
Na wat geaarzel in de BIOS ben ik voorlopig aan de slag met AMD Overdrive.
Bedoeling is om in Overdrive een stabiele OC te vinden en hem daarna vast te klikken in de BIOS van mijn Asus M5A78-L mobo

Voorlopig kom ik uit op onderstaande, wat stable lijkt te werken.
Cpu clock : 4GH
Multiplier : 20x
CPU ref clock: 200Mhz
CPU voltage: 1.375

De NB clock draait echter nog standaard, net zoals het RAM geheugen.
In de vorige threads las ik echter dat de NB clock tegen de 2500 moet draaien voor een 4Ghz OC.
Het geheugen is echter el-cheapo Kingstom ValueRAM op 1333 mhz.
Moet dit eerst vervangen worden alvorens de NB clock op te gaan schroeven?

[ Voor 9% gewijzigd door Sinty op 25-04-2013 12:49 ]

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Sinty schreef op donderdag 25 april 2013 @ 12:46:
Hoi allemaal,

Sinds eerder deze week probeer ik me (langzaam aan) te verdiepen in het OC'en van mijn Phenom II X4 970 BE.
Na wat geaarzel in de BIOS ben ik voorlopig aan de slag met AMD Overdrive.
Bedoeling is om in Overdrive een stabiele OC te vinden en hem daarna vast te klikken in de BIOS van mijn Asus M5A78-L mobo

Voorlopig kom ik uit op onderstaande, wat stable lijkt te werken.
Cpu clock : 4GH
Multiplier : 20x
CPU ref clock: 200Mhz
CPU voltage: 1.375

De NB clock draait echter nog standaard, net zoals het RAM geheugen.
In de vorige threads las ik echter dat de NB clock tegen de 2500 moet draaien voor een 4Ghz OC.
Het geheugen is echter el-cheapo Kingstom ValueRAM op 1333 mhz.
Moet dit eerst vervangen worden alvorens de NB clock op te gaan schroeven?
die el cheapo kingston ram klokt zo slecht nog niet:
Afbeeldingslocatie: http://i177.photobucket.com/albums/w236/spitju/th_linx3.jpg
1814mhz effectief, en dit waren ook zeer lage latjes (net zo laag als het ram slot).

je mag wel wat meer spelen met je ref clock en je cpu voltage. onder welke koeler heb je hem met welke temperaturen onder load?

eeeeeedit:
helaas, het was al met de corsair vengeance...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
dit is nu dus al de 4e keer dat ik dit soort memsnelheden op een simpel amdtje zie maar ik kom met mijn phenom 2 x6 1100t tog echt niet langs de 1750mhz
en dat is met alles op stock cpu fftjes meer volt, cpu-nb richting 1,3v, de bekende samsung latjes netjes op 1,65v en met 10-10-10-30 timings om te proberen tog....
zie ik hier mischien iets over het hoofd?? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

hou de voltages eens op auto ipv manual ergens op in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sinty
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-09 23:27
Fordox schreef op donderdag 25 april 2013 @ 13:14:
[...]

die el cheapo kingston ram klokt zo slecht nog niet:
[afbeelding]
1814mhz effectief, en dit waren ook zeer lage latjes (net zo laag als het ram slot).

je mag wel wat meer spelen met je ref clock en je cpu voltage. onder welke koeler heb je hem met welke temperaturen onder load?

eeeeeedit:
helaas, het was al met de corsair vengeance...
Als koeler hangt er een scythe Mugen 2 op, maar de load temps hangen rond 58 graden.
Veel rek qua voltage denk ik dus niet meer te hebben

Komt wss door mijn kast (Antec P1, vrij gesloten), die niet super is qua air flow.
Vooraan hangt er 1 120mm fan die geruisloos lucht binnentrekt.
Cpu fan blaast lucht netjes van boven naar onder, waar de PSU het overneemt en de lucht naar buiten brengt.

Andere optie zou zijn om de CPU eens schoon te maken en er wat betere koelpasta op te doen.

Qua memory is het wat zoeken.
Budget is er om bv 2x4 Corsair vengeance te halen, maar ik kan moelijk inschatten wat de performance gain hiervan is.

Asus K8V SE Deluxe, Athlon 64 2800+, XFX 6600 GT, 768 400 Mhz DDR RAM, 80 GB Maxtor 7200 rpm, philips dvdrw208

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorruchie
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-12-2024

Jorruchie

strikes and gutters...

Sinty schreef op donderdag 25 april 2013 @ 21:43:
[...]Cpu fan blaast lucht netjes van boven naar onder, waar de PSU het overneemt en de lucht naar buiten brengt.
:? Is van rechts naar links, waar de outtake fan het overneemt niet logischer?

[ Voor 4% gewijzigd door Jorruchie op 25-04-2013 23:05 ]

“And so castles made of sand fall in the sea, eventually....”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Jorruchie schreef op donderdag 25 april 2013 @ 22:27:
[...]

:? Is van rechts naar links, waar de outtake fan het overneemt niet logischer?
+1

maak eens een foto van in je kast, dat helpt ook wat met beeldvorming en misschien zie je wat over het hoofd (zoals kabelmanagement) dat de arflow beinvloed.

en een reflow met goede koelpasta kan nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:46
Ik heb sinds kort een XFX HD6870 dual fan black edition en ik ben toch eens gaan proberen te overclocken. De standaard core clock is 940 Mhz en de memory clock is 1050Mhz. Echter elke keer dat ik deze overclock stopt Battlefield 3 er na een paar minuten mee met een bericht dat mijn driver gecrashed is. Deze kaart moet toch te overclocken zijn lijkt mij, dus ligt het aan de kaart of aan BF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Je post nu in een CPU gerelateerd topic, dus je zit op de verkeerde plek. Tevens geef je erg summiere informatie.

Je videokaart is standaard al behoorlijk overklokt, het kan zo maar zijn dat zonder extra voltage hij niet verder wil. Gebruik eens google over de werking van en risico's bij het gebruik van MSI afterburner

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazienza
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:54
Je zit verkeerd, dit is het CPU overclock topic, jij wilt je GPU topic overclocken. En om je vraag te beantwoorden: bij overclocken heb je geen garanties. Waarschijnlijk heb je gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-09 10:14
Dag beste tweakers,

ik heb onlangs een fx8350 aangeschaft, en wil deze graag op stabiele waardes instellen, en niet alles op auto, zoals het nu staat. Wat zijn standaard waardes voor voltage etc voor een fx8350 die niet overgeklokt is? Op google kom ik hier niet helemaal uit. Dit ook ter voorbereiding op een eventuele overclock in de toekomst, zodat ik in ieder geval weet vanaf waar ik moet beginnen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
Heeft je bios geen real time uitlezing? dan kun je op auto zien wat hij actueel geeft en dit vervolgens instellen...

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Daar zal ik mij nog even in verdiepen als ik weer thuis ben, ik kan mij zoiets alleen niet herinneren. Heb nog wel mijn bios moeten flashen voor de nieuwe processor en heb om eerlijk te zijn nog niet gezocht naar nieuwe functies in het MoBo, dus dat zal ik even doen zodra ik thuis ben.

EDIT:

ik heb trouwens nog een probleem: ik kan de temperatuur van mijn cores helemaal niet meten, ik heb slechts een cpu temp. Zowel in mijn bios, als in externe programma's (speedfan) heb ik deze optie niet, terwijl ik dit wel had met mijn vorige cpu. Is dit een bekend Probleem bij de Fx8350, of gebruik ik gewoon niet de goede tools voor de temperatuurmeting?

[ Voor 39% gewijzigd door Garwinski op 03-05-2013 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Met de Saturnus in "AMD CPU Overclock Topic #7" setting de laatste tijd flink last van BSOD's. De temperatuur was sowieso te hoog. Maar dat hij zelfs onderuit gaat hoog in de 50 valt tegen.
Er zit een Mugen 2 op. Één outtake case fan, veel roosters in de kast.
Of het de HTT is of iets anders ben ik nog niet uit. Op 215MHz is het binnen een paar seconden afgelopen met OCCT er op. Het rare is dat het op 212MHz en het voltage in de BIOS 4 stappen lager al minuten lang goed gaat.
Tips altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCG909
He he.
Heb eindelijk mijn 1090T stabiel gekregen met een hogere base clock en een lager voltage...
Geheugen draait nu eindelijk op 1866 (+/-, base varieert wat, dus geheugen ook...)
En het voltage is nu rond de 1.476v. een stuk lager dan die 1.56v die voor de 4,2xx ghz nodig was :s

En hij werd niet warmer dan 57 graden, met 2uur + LinX :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Jammer dat mijn 1100t dat niet doet die doet ook 4,1 op 1,425v en dan 4,2 op 1,512v.... (oh why :()
De maximale ram speed die ik werkend krijg is 1900mhz en daar heb ik al 1,250v voor nodig op de nb. cpu-nb heeft al eens wat extras gehad maar dat doet niks voor me ram...
zal ik de nb eens in de richting van 1,3 volt pushen of word dat sterk afgeraden?

dit alles draait op een asus sabertooth trouwens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Iemand hier al ervaring met een fx-8350?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Wel een 8150. het verschil is niet enorm, dus stel je vragen maar :)

zelfde socket, zelfde chipset, nagenoeg zelfde energieverbruik/prestaties/kloksnelheden

[ Voor 40% gewijzigd door Fordox op 14-05-2013 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Heb zelf nu ook al een klein tijdje ervaring met de fx 8350. Eigenlijk nog niks meegemaakt wat er echt uitspringt. Zie het qua gaming echter wel rooskleurig in, want naar alle verwachting zullen beide nieuwe consoles van sony en microsoft gebasseerd zijn op AMD-hardware met een 8-core processor. Voor de PS4 is dit zelfs al bevestigd. Ik vermoed dus dat de mensen met AMD hardware op hier pc hier veel voordeel uit gaan halen in de toekomst!

Maar waar was je zelf benieuwd naar?

EDIT: Bedenk me in een keer dat dit het overclock topic is, en je hier wel benieuwd naar zal zijn :P Hier heb ik helaas (nog) geen ervaring mee.

[ Voor 13% gewijzigd door Garwinski op 14-05-2013 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
Ja daar ging het mij vooral om idd, en ik presteer het om dat din met 300mhz overklok al instabiel te krijgen. Zou wel eens wat settings willen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

warhamstr schreef op maandag 20 mei 2013 @ 00:48:
Ja daar ging het mij vooral om idd, en ik presteer het om dat din met 300mhz overklok al instabiel te krijgen. Zou wel eens wat settings willen vergelijken.
APM al uit gezet? welke voltage heb je? en welk moederbord heb je?

sommige borden willen geen fx8150/8350 overklokken ivm koelingsproblemen van de vrm's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DCG909 schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 21:30:
He he.
Heb eindelijk mijn 1090T stabiel gekregen met een hogere base clock en een lager voltage...
Geheugen draait nu eindelijk op 1866 (+/-, base varieert wat, dus geheugen ook...)
En het voltage is nu rond de 1.476v. een stuk lager dan die 1.56v die voor de 4,2xx ghz nodig was :s

En hij werd niet warmer dan 57 graden, met 2uur + LinX :)
Same hier.

Je moet de Asus core unlocker eerst enablen, voordat je kunt spelen met FSB's enzo.

De 270 MHz werd wat teveel, uiteindelijk teruggeschroeft op 260 / 1.3v / 3.62GHz met iets van 1500Mhz geheugen op 8/8/8/24. Dat kan natuurlijk beter maar stabiliteit is natuurlijk waar het om draait.

De reden dat mijn koeler het niet goed deed was omdat de bevestiging er nog maar half opzat... Haalde idle een temperatuur van 60 graden .. :P

Qua games 'nergens' last van. Vroeger oc'de je nog voor winst.. tegenwoordig weet je niet meer waar je je winst moet zoeken. Beetje linpack tijden vergelijken enzo ... :P

Heb overigens de asus formula / Crosshair IV. Beest van een plank.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2013 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Fordox schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:31:
[...]

sommige borden willen geen fx8150/8350 overklokken ivm koelingsproblemen van de vrm's.
Volgens mij loop ik hier zelf ook al tegenaan. Ik had mijn NB een multiplier omhoog gedaan(van 2200 naar 2400mhz), en mijn pc liep toen constant te crashen en mijn mobo maakte een hoog geluid. Sowieso trouwens, als ik een stresstest doe met mijn fx8350 hoor ik de hele tijd een hoog geluidje uit mijn kast komen. Kan niet goed zijn :P Ik vermoed dat dit in het moederbord zit, aangezien ik al mijn PSU heb vervangen, en het ook had bij mijn vorige CPU. Komt dit iemand bekend voor, een hoog geluid van af het moederbord onder 100% load? Ik heb zelf een Asrock 970 Extreme 3, en die schijnt te weinig te zijn om fatsoenlijk te kunnen overklokken, maar full load moet een bord dat deze processor ondersteund toch minimaal wel aankunnen zonder te piepen?

Omdat ik toch wel wat wil gaan overklokken in de toekomst, zit ik sowieso naar een nieuw moederbord te kijken. Iemand ervaring met de ASUS Sabertooth 990FX R2.0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

coil whine.
niet schadelijk, en het beinvloed je prestaties ook neit. het is hoogstens zwaar irritant.

NB overklokken gaat ook niet zo mooi meer (vind ik) met de 990fx chipset. mooi standaard houden en alleen je ht en multiplier aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Ah oke. Ga denk ik toch voor een nieuw moederbord, ook omdat dit moederbord een pcie 2.0 x16 heeft, en de ander vervolgens in x4 moet draaien. Heb gelezen dat het niet zoveel uitmaakt en ook in de praktijk vernomen dat mijn FPS alsnog vaak verdubbeld tov een enkele HD7850, maar een wat meer kwaliteitsbordje kan nooit verkeerd zijn ;) Is die coil whine een goede reden om mijn garantie aan te spreken, of wordt hier vaak geen gehoor aan gegeven?

Ik had trouwens met mijn oude phenomII 965 wel gewoon de NB overgeklokt, en dat ging gewoon goed. Ik vermoed dus dat het probleem dat ik niet verder kan overklokken wel zal zitten in de fx8350 icm een redelijk low-end moederbord. Toen ik de NB overklokte met de Phenom, merkte ik gelijk wel een aantal FPS meer in enkele benchmarks. Ik meende dat de NB vooral gaat over de communicatie tussen verschillende onderdelen van de pc, of heb ik dat mis? Hierdoor heb ik toch altijd geprobeerd de NB wat hoger te klokken om een bottleneck zoveel mogelijk te verminderenvoor mijn crossfire HD7850 kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

Garwinski schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:26:
Ah oke. Ga denk ik toch voor een nieuw moederbord, ook omdat dit moederbord een pcie 2.0 x16 heeft, en de ander vervolgens in x4 moet draaien. Heb gelezen dat het niet zoveel uitmaakt en ook in de praktijk vernomen dat mijn FPS alsnog vaak verdubbeld tov een enkele HD7850, maar een wat meer kwaliteitsbordje kan nooit verkeerd zijn ;) Is die coil whine een goede reden om mijn garantie aan te spreken, of wordt hier vaak geen gehoor aan gegeven?

Ik had trouwens met mijn oude phenomII 965 wel gewoon de NB overgeklokt, en dat ging gewoon goed. Ik vermoed dus dat het probleem dat ik niet verder kan overklokken wel zal zitten in de fx8350 icm een redelijk low-end moederbord. Toen ik de NB overklokte met de Phenom, merkte ik gelijk wel een aantal FPS meer in enkele benchmarks. Ik meende dat de NB vooral gaat over de communicatie tussen verschillende onderdelen van de pc, of heb ik dat mis? Hierdoor heb ik toch altijd geprobeerd de NB wat hoger te klokken om een bottleneck zoveel mogelijk te verminderenvoor mijn crossfire HD7850 kaartjes.
De NB van de 990fx chipset is een apart ding als het gaat om hoge kloksnelheden (o.a. cpu snelheden die wat hoger liggen bij een fx dan bij een phenom), voornamelijk met temperaturen en stabiliteit. ik blijf er persoonlijk liever van af. Het bottleneckt verder niks als ie op stock draait en je je processor koelt met lucht. prestaties zijn alleen merkbaar in benchmarks. niet in real time gaming.

pcie 3.0 bestaat nog niet voor amd. en waarom werkt die van jou maar in x4? aan coil whine word inderdaad vaak geen gehoor gegeven, tenzij het echt heel extreem is en je het geluid ook duidelijk hoort onder idle.

als je een goed bord zou moeten kiezen, ga dan voor een asus sabertooth of een gigabyte UD7 (UD3 heeft VRM koelproblemen als je een rev 3.0 plank hebt, en de UD5 klokt weer niet zo goed als een UD3, heel scheel allemaal. ik heb zelf een UD3 en hou een topic op OCN goed in de gaten).

dit is natuurlijk wel allemaal MIJN ervaring, met andere moederborden of zelfs ramgeheugen kan het heel anders uitlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garwinski
Fordox schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 11:36:
[...]

De NB van de 990fx chipset is een apart ding als het gaat om hoge kloksnelheden (o.a. cpu snelheden die wat hoger liggen bij een fx dan bij een phenom), voornamelijk met temperaturen en stabiliteit. ik blijf er persoonlijk liever van af. Het bottleneckt verder niks als ie op stock draait en je je processor koelt met lucht. prestaties zijn alleen merkbaar in benchmarks. niet in real time gaming.

pcie 3.0 bestaat nog niet voor amd. en waarom werkt die van jou maar in x4? aan coil whine word inderdaad vaak geen gehoor gegeven, tenzij het echt heel extreem is en je het geluid ook duidelijk hoort onder idle.

als je een goed bord zou moeten kiezen, ga dan voor een asus sabertooth of een gigabyte UD7 (UD3 heeft VRM koelproblemen als je een rev 3.0 plank hebt, en de UD5 klokt weer niet zo goed als een UD3, heel scheel allemaal. ik heb zelf een UD3 en hou een topic op OCN goed in de gaten).

dit is natuurlijk wel allemaal MIJN ervaring, met andere moederborden of zelfs ramgeheugen kan het heel anders uitlopen.
Hij loopt maar op x4, omdat dat de enige snelheid is waarop een tweede kaart kan draaien op dit moederbordje :) Dit was mijn eerste build, en heb er al veel van geleerd. Er is nu, na bijna een jaar, al vrijwel niks meer over van de originele build :P

Een UD7 zit ietwat boven de prijs voor een nieuw mobo die ik in gedachten had. Ik zal nog wat meer research doen naar de Sabertooth, want daar hoor ik wel meer positiefs over. Lijkt me toch het beste om te upgraden naar een nieuwe mobo, hoef ik me ook niet meer druk te maken over de snelheden van de pcie sloten en of mijn mobo wel goed genoeg is voor overklokken. :9 En dan laat ik het upgraden ook maar een beetje met rust en ga ik verder met het overklokken! Bedankt voor de info en de ervaring in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
  • Laatst online: 08-09 13:38
vandaag aan de slag geweest met mijn FX-8350 :)

dit zijn de resultaten: Afbeeldingslocatie: http://puu.sh/2Zrah.png

Chipje klokt wel lekker moet ik zeggen. denk dat ik er 4.7-4.8 max uit kan halen _/-\o_

[ Voor 3% gewijzigd door blamauci op 24-05-2013 11:25 ]

http://www.lolstatistics.com/signature/eu/20836683/309

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

haal er een http:// uit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
ochja ik zie het nou pas xD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

daar kun je nog veel meer uit trekken :)
en de ht link mag wel iets lager (hoger is natuurlijk beter, maar het bevorderd je stabiliteit). en een beetje klokken met de busspeed mag ook wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
ja idd helemaal gelijk in. op het moment ben ik best wel tevreden maar met multiklokken heb ik nou het plafond bereikt. De ht link stond standaard op 2.6 aangezien ik alleen met multi heb geklokt, zodra ik met htt ga klokken moet ik wel de ht link omlaag gooien aangezien ie dan mee gaat klokken, enige probleem met htt klokken is mijn geheugen, dat is 1333mhz geheugen wat ik dan omlaag moet gooien en op rare snelheden moet laten lopen.

Mijn geheugen heeft met een Phenom II bewezen dat niet zo leuk te vinden helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

corsair vengeance latjes? die van mij trekken ook niks.
1 multiplier omlaag kan nog wel. de snelheid moet je weer compenseren met de busspeed en misschien een beetje meer voltage op de ram gooien (bijvoorbeeld van 1,5 naar 1,55). dat is redelijk veilig. dat was mij nog wel gelukt op mijn athlon 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
Team Elite silver latjes en ADATA Gaming Series(zwarte) draaien allebei op exact dezelfde timings. (9-9-9-24-1T op 1,5 volt)

Ben blij geen corsair latjes te hebben, die schijnen slecht te werken op een M5A99X-EVO R1

[ Voor 27% gewijzigd door blamauci op 24-05-2013 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

2T is ook iets stabieler. maar die draaien dus ook zat op 1,55 volt.

succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devil-strike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-09 17:54
Fordox schreef op maandag 20 mei 2013 @ 14:31:
[...]

Daar was ik idd ook al achter, wel raar waarom ze dan doodleuk 8core support op die doos mikken.

Hier 970 extreme 4 en daar bij video encode ging cpu al flink downklocken, nu stille grote casefan erop gericht en totnutoe gaat het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

moet je eens zeggen op OCN bij een paar 990fx borden (voornamelijk de FXA-UD series). daar zijn ze laaiend en hebben ze de support van gigabyte al mee plat gespamt.

het blijkt dus dat de koelblok van de vrm's het bord een beetje kromtrekt waardoor het koelblok niet goed contact maakt met de middelse vrm chips. dat hadden ze opgelost op onder dat punt het moederbord terug te drukken (dus karton en plastic eronder te drukken zodat het bord weer recht is). dat had het opgelost.

maar het is wel enorm zonde...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Ik heb de ventilator van mijn CM V8 koeler vervangen voor een sterkere CM Excalilbur ventilator. En hij doet het prima met de cpu op stock snelheid. Maar gisteren klokte ik mijn FX8350 op naar 4.4G en de temperatuur sprong, tijdens de stresstest met Prime95, binnen heel korte tijd van ongeveer 20 (idle) naar 57 graden. (tijdens het gamen kwam de temp op stock niet boven de 40 graden uit)

Is dat normaal met een lucht koeler? Ik had alleen de cpu omhoog geklokt, en liet de NB nog even met rust. Zo'n groot verschil had ik eigenlijk niet verwacht, omdat de ventilator op zich wel erg goed lijkt te presteren.

[edit]
Ik heb en Crosshair V Formula mobo, omdat het beter overclockbaar is. Maar nadat ik er zo hier en daar wat over heb gelezen, heb ik toch een beetje het idee dat ik om fatsoenlijk over te klokken tóch beter kan overstappen op waterkoeling. Mert name omdat de VRM's en de north bridge ook meer warmte gaan produceren bij extreme clock settings. Of zijn er hier toevallig óók mensen die hoge prestaties behalen met alléén maar luchtkoeling?

[ Voor 43% gewijzigd door Phaerion op 28-05-2013 18:46 ]

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamauci
Phaerion schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:02:
Ik heb de ventilator van mijn CM V8 koeler vervangen voor een sterkere CM Excalilbur ventilator. En hij doet het prima met de cpu op stock snelheid. Maar gisteren klokte ik mijn FX8350 op naar 4.4G en de temperatuur sprong, tijdens de stresstest met Prime95, binnen heel korte tijd van ongeveer 20 (idle) naar 57 graden. (tijdens het gamen kwam de temp op stock niet boven de 40 graden uit)

Is dat normaal met een lucht koeler? Ik had alleen de cpu omhoog geklokt, en liet de NB nog even met rust. Zo'n groot verschil had ik eigenlijk niet verwacht, omdat de ventilator op zich wel erg goed lijkt te presteren.

[edit]
Ik heb en Crosshair V Formula mobo, omdat het beter overclockbaar is. Maar nadat ik er zo hier en daar wat over heb gelezen, heb ik toch een beetje het idee dat ik om fatsoenlijk over te klokken tóch beter kan overstappen op waterkoeling. Mert name omdat de VRM's en de north bridge ook meer warmte gaan produceren bij extreme clock settings. Of zijn er hier toevallig óók mensen die hoge prestaties behalen met alléén maar luchtkoeling?
Enige probleem is: zodra je gaat waterkoelen heb je praktisch geen natuurlijke airflow meer over je VRM's.
Maar met een CFV moet dat niet zo'n probleem zijn. zit zelf over te klokken met een ASUS M5A99X-EVO(revisie 1) en ik moet zeggen dat ik uit de 8150 meer kon halen als uit de 8350, denk omdat de support beter is voor de oude bulldozer stepping. denk dat vishera support nogal basic is op dit bord en volledig is op de R2 van mijn moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

valt wel mee met die natuurlijke airflow.
met een waterblok heb je veel meer open ruimte bij de cpu-socket waardoor er juist makkelijker lucht heen en terug kan.
en waterkoeling set-ups werken ook nog steeds met fans ;)

ik kwam onder lucht tot 4,5 ghz met 63 graden (fx8150) dus dat kan wel kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

blamauci schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 23:34:
[...]

Enige probleem is: zodra je gaat waterkoelen heb je praktisch geen natuurlijke airflow meer over je VRM's.
Maar met een CFV moet dat niet zo'n probleem zijn. zit zelf over te klokken met een ASUS M5A99X-EVO(revisie 1) en ik moet zeggen dat ik uit de 8150 meer kon halen als uit de 8350, denk omdat de support beter is voor de oude bulldozer stepping. denk dat vishera support nogal basic is op dit bord en volledig is op de R2 van mijn moederbord.
Ik ben een beetje met Fan Expert en DIGI+ VRM met aan het spelen geweest, en de temps worden al ietsje beter.

Verder ben ik me nu al even aan het oriënteren op de mogelijkheden voor wat betreft waterlkoeling. Ik heb al een VRM/chipset waterblok en een cpu waterblokje op het oog. Want ik was dan ook wel van plan om de hele pc in één of twee loops met vloeistof te koelen. Ben nu iig rustig de spullen bij elkaar aan het sparen. Zodat ik straks alles in één eer kan opbouwen.

Hoe zat dt nu ook al weer precies met die verschillende metalen? Ik heb een kachelradiateur besteld van een mercedes 200D. Maandag weet ik of die van koper is of van aluminium.

Als hij van alu is, kan ik dan het beste acetal blokjes halen, of kan het dan ook nikkel zijn? Ik weet toevallig nog dat verschillende metalen emt elkaar een reactie kunnen geven, en zag s dat daar ook rekenig mee gehouden wordt bij de aanschaf van de blokjes en de koppelstukken enzo .

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job115
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-08 17:14
Hallo iedereen,
Ik vroeg me af wat de max temp van een athlon 64 x2 5400+ is, via google heb ik verschillende antwoorden gevonden de een heeft het over 70c max maar ik ben ook max 50c tegengekomen. Ik weet dat dit niet helemaal de juiste plek is om te vragen, maar ik vind het verspilling om hiervoor een topic te openen.
Alvast bedankt
Groeten job

Xbox: Baloutje07 | PSN: AudiWanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCBaas
  • Laatst online: 22:49
Staat bij de eerste 10 hits op google.

http://products.amd.com/en-na/DesktopCPUDetail.aspx?id=36

5700X | RX 6600 | 4K 150Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier dus drastisch een probleem met een prime95 stabilteits-run.

CPU FX8350
Dram Crucial Elite 8Gb DDR3 1600

Tijdens het opzoeken naar de max van de chip met alles op stock , dus nb , nb / cpu, dram enz. kwam ik tot 5000Mhz @1.54vcore helemaal Prime stabiel te staan. Netjes de hele cyclus op a4 vermeld zodat ik later zou weten met welke vcore ik de resultaten had staan.

Tijd dus om met de htt ref. bus in de weer te gaan en rekende uit dat met een mp van 19.5 en een htt van 255 ik uit zou komen op een ram snelheid van 1699Mhz en een cpu frequentie van 4972Mhz.

Ik startte dus met de gekozen ddr3 multiplier en een 19.5 multiplier met daarbij een htt van 235 wat de cpu op 4582Mhz bracht, dit met een vcore van 1.35volts.

Note: Op een A4 bijgehouden dat @4500Mhz met een vcore van 1.35volts met een half uurs run middels prime op deze clock stabiel als wat klonk.

Nu het probleem, alles staat ingestelt waarmee ik alles wil schalen, dus ram, nb, nb / cpu, mp enz. moet ik tot de 1.43Vcore gaan om de 4500Mhz prime stabiel te krijgen :( Ook als ik alleen de mp van 19.5 heb en alles op stock, nb , nb / cpu, dram enz. Lichtelijk frustrerend wel gezien het feit dat @4500Mhz de boel wel Linx stabiel is en prime me in de steek laat..

Is prime nou het applikaat welke niet met de FX8350 weet om te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ze
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-09 10:11
Probeer het NB voltage wat omhoog te doen.
Je overklokt nu niet alleen de cpu maar het hele systeem.
Of een lagere mp voor de HT en de NB.

Ik had op mn amd dan ook wel problemen met prime die na 2sec al faalde.
Maar die voor de rest 3 jaar stabiel heeft gedraaid op prime na dan.
Dus of prime helemaal correct is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

prime maakte wel eens rekenfouten, puur omdat je te maken ehbt met een fx processor... ik had ook onverklaarbare fouten met prime, maar andere tests kwamen er met vlag en wimpel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
ik wil niet zeuren hoor maar waarom neem je niet gewoon die 5ghz, veel hoger voltage dan dat wil je tog niet 24/7 draaien?

ik zou nu verder gaan met mijn cpu-nb en eventueel ht mischien?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat eerst driftig richting de win 7 patches welke ik nog niet had uitgevoerd te denken, maar gaf na installeren geen soulaas. De nb heb ik volts extra gegeven maar ook dat hielp niets..Die 5000Mhz helemaal met alles op stock is prime stabiel in de small fft's mode..Maar alles met elkaar in schaling en prime blend is het brak..Ik ga eens bezig met de imc..

Wellicht is het overweldigend aanbod van de features in het BIOS wel het issue waarmee misschien wel iets niet goed staat ingesteld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
Garwinski schreef op dinsdag 21 mei 2013 @ 10:48:
[...]
Volgens mij loop ik hier zelf ook al tegenaan. Ik had mijn NB een multiplier omhoog gedaan(van 2200 naar 2400mhz), en mijn pc liep toen constant te crashen en mijn mobo maakte een hoog geluid. Sowieso trouwens, als ik een stresstest doe met mijn fx8350 hoor ik de hele tijd een hoog geluidje uit mijn kast komen. Kan niet goed zijn :P Ik vermoed dat dit in het moederbord zit, aangezien ik al mijn PSU heb vervangen, en het ook had bij mijn vorige CPU. Komt dit iemand bekend voor, een hoog geluid van af het moederbord onder 100% load?
Dit kan volgens mij ook uit je VRM's komen. Had ik voorheen ook met een ander moederbord op full load (LinX+Furmark tegelijk). Dat geluid kwam dan ergens tussen de CPU en NB vandaan. Kan volgens mij niet meteen schadelijk zijn, behalve irritant wat Fordox ook al zei.
Toch als ie voor lange tijd op full load moet draaien zou ik hem wat langzamer zetten, dan heb je die piep ook niet meer en voelt het voor je onderbuikgevoel beter (tenminste dat had ik dan). :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Whinende vrms zijn nog niet meteen slecht okee het hoort eigenlijk niet maar het gaat er niet kapot door wel zou ik de temps van nb en vrms in de gaten gaan houden want tegen de tijd dat die dingetjes geluid beginnen te maken push je ze ook al behoorlijk :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Totale beginner hier qua overclocken. Ik heb een AMD Phenom II X6 1090T Black Edition welke in een ga-970a-ud3 zit. Hierbij maak ik gebruik van een noctua nh-d14 voor de koeling. Nu heb ik in de bios mijn Multiplier naar x20 gezet zodat deze van 3200Mhz naar 4000Mhz gaat, echter wilt vanaf dat moment mijn windows niet meer starten. Het laad scherm van Windows 7 komt naar voren maar zodra de bolletjes gaan bewegen om het logo te vormen "freezed" hij.

Nu heb ik geprobeerd mijn voltage wat omhoog te krikken, in het totaal tot 1.55v geprobeerd, maar dit werkt alsnog niet. Ook heb ik geprobeerd de multiplier te verlagen maar ook dan kan er nog niet geboot worden naar Windows. Ik zelf weet niet wat ik verder het beste kan doen, moet ik ook nog iets met de voltages van mijn RAM of NB doen voordat ik Windows weer in kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-09 09:58
Je moet misschien eerst met kleinere stapjes proberen omhoog te gaan. Dus naar 3.3Ghz, met mogelijk wat extra v core als het instabiel is. Kort even stress testen en dan op naar 3.4GHz. etc.. waarbij je wel in het oog moet houden dat de temperatuur beneden de 60°C blijft.

Als je de busspeed op 200 laat, moet je in principe alleen maar spelen met het cpu voltage, als ik het goed heb. (heb de X6 zelf nooit gehad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
Multi 20 doet elke x6 wel... 1,45v erop en voila 4ghz (om een lang verhaal kort temaken probeer eerst maar eens wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
blamauci schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 14:47:
vandaag aan de slag geweest met mijn FX-8350 :)

dit zijn de resultaten: [afbeelding]

Chipje klokt wel lekker moet ik zeggen. denk dat ik er 4.7-4.8 max uit kan halen _/-\o_
Mobo?

Ik ga m'n MSI'tje opruimen denk ik, ben er niet erg van onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

laat ook maar

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2013 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
maks11223344 schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 17:46:
Whinende vrms zijn nog niet meteen slecht okee het hoort eigenlijk niet maar het gaat er niet kapot door wel zou ik de temps van nb en vrms in de gaten gaan houden want tegen de tijd dat die dingetjes geluid beginnen te maken push je ze ook al behoorlijk :p
Nee inderdaad, maar goed, als je veel tegen de 100% voor meerdere uren achter elkaar draait had ik hem voor de zekerheid maar wat terug gezet. Uiteindelijk heeft dit bij mij nog niet geholpen, omdat ik toch graag op een hogere klok wou draaien dan 800MHz OC (33%). Dus bij het LinX testen van de 1,2GHz overklok (50%) op de Q6600 legde het moederbord alsnog het loodje, geen idee waar dit aan heeft gelegen (behalve ouderdom). Voltages waren ook gewoon minimaal en handmatig... Ik zeg dan ook niet dat het aan de piepende VRM's lag, maar goed, kans zat er wel in natuurlijk.

VRM en mosfet temps heb ik toen wel eens gemeten bij load, dat lag rond de 65°C meestal. Best warm, maar ook niet extreem volgens mij.
Verwijderd schreef op donderdag 27 juni 2013 @ 21:47:
Ik ben hier bezig de max van m'n F3-12800CL9D-8GBRL geheugen te vinden. Ik vond ergens een diagram met de latencies en de vdimm's daarbij.

[afbeelding]
Ik roep ff wat. Kan het ook niet liggen aan bepaalde RAM:FSB/HTT straps (mem divider)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheK1ng
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 10-01-2022
Ik ben vandaag wat bezig geweest met mijn AMD FX-8120. Ik heb Cool'n quiet en turbo boost uitgezet in de bios en ingesteld dat de CPU fans maximale snelheid draaien. Ook heb heb ik de multiplier handmatig op 15.5 gezet. Het voltage heb ik op auto laten staan.
Zowel Cpu-z, coretemp en Open hardware monitor geven aan dat de CPU (idle) op 3,1Ghz, 1.4125Volt en rond de 22 a 23 graden draait. Wanneer ik echter m'n CPU ga stressen met intel burn test op very high klokt de CPU zichzelf onder naar 2,8Ghz ;( en verlaagt het voltage tot 1.3000V. Hij wordt volgens OHM er CoreTemp maar 35-38graden C. Wat is de reden dat de CPU zichzelf gaat underclocken? En is er een manier dit te voorkomen aangezien dit het performance verlaagt (toch?) 8)7 ?

Mijn system specs:

Mobo: Asus M5A88-V EVO
Ram: corsair Vengance 1600Mhz (in single channel)
Cpu: AMD FX-8120
cpu koeler: Scythe mugen PCGH edition met 2 noiseblocker XL2 (1500Rpm) fans
GPU: Sapphire Radeon HD 7850 2GB OC edition
storage: Samsung 840 250Gb, Samsung HDD 500GB
Case: Coolermaster elite 335U met 3 case fans.
PSU: coolermaster silent pro 500Watt (is dit misschien te weinig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox

Fordox

00101010

zoek de functie APM en zet die uit. eveneens als alle andere energiebesparende functies.

Pagina: 1 ... 5 ... 13 Laatste