de afzender van het IGMP pakkets is het normale unicast mac van de STB. De destiantion van het multicast pakket is nooit dit unicast mac adres maar een multicast mac adres. Dit maakt het mogelijk dat een switch het verkeer netjes repliceert naar meerde subscribers indien mogelijk.
Dat weet ik, dit is normaliter het geval.
Ik krijg alleen het idee dat de Zyxel ze rechtstreeks target naar het MAC van de STB. Dit aangezien m'n PC die in dezelfde domme switch hangt ze niet meer ziet (dit was bij KPN wel het geval). Nogmaals gekeken was niet het geval zie latere post.
Technisch gezien is er ook geen reden dat dit niet kan, de Zyxel hoeft alleen maar het MAC dat hij via IGMP snooping binnen heeft gekregen op te slaan in een tabel.
De multicast MAC oplossing om de data te versturen is ervoor zodat de data niet afzonderlijk naar alle nodes verstuurd moet worden. Dit is nog interessant in de switches van Tweak omdat er daar vast wel meerdere mensen op dezelfde stream geabonneerd zijn.
Het gaat hier om een gebruikers router en aangezien er hooguit een paar STB's in het netwerk hangen is het ook niet erg om ze direct te targetten. Een muticast MAC zou nl alleen verkeer besparen als er meerdere STB's naar dezelfde zender kijken. Een muticast MAC wordt op veel goedkope routers en switches als broadcast geïmplementeerd waardoor ze zelfs je wifi opgeslingerd kunnen worden.
Het zou me dus niet verbazen als ze rechtstreeks de STB's targetten aangezien het meer problemen oplost dan veroorzaakt.
Ik was nog bezig om switch software te schrijven voor mijn Windows PC met behulp van WinPCap. Ik wou kijken of ik op die manier de streams op pauze kan zetten door ze op de PC te bufferen. Als ik er weer aan toe kom zal ik hier mijn bevindingen rapporteren.