Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 113 Laatste
Acties:
  • 615.289 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 11:08
NovapaX schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:35:
[...]
Dus nu heb ik beide routers gewoon aan het internet geknoopt en krijgen ze allebei een eigen publiek IP-adres van de servers van Tweak/Cambrium
Ik kan wel even een stukje software maken die DHCP requests steeds op een nieuw MAC-Address doet zodat je kan zien hoeveel je er kan claimen :+ .

Eerlijk gezegd hoop ik niet dat ze dit toestaan aangezien het misbruik in de hand werkt. Een beetje high-end switch kun je ook goed instellen om dit te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:30
[...]
Dus nu heb ik beide routers gewoon aan het internet geknoopt en krijgen ze allebei een eigen publiek IP-adres van de servers van Tweak/Cambrium
Bij het grootste gedeelte van je verhaal gaat het bij mij even roken. Maar wat je hier zegt vind ik uiterst opvallend. Als ik ooit eens een eigen server zou willen draaien dan is dit een mooie manier om de boel te scheiden. Ben benieuwd of Tweak dit wel acceptabel vind ... En hoe lang dit toegestaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik vermoed ook dat het over een tijdje opeens niet meer werkt...
In de beginsituatie met blauw kon ik ook meerdere IP-adressen krijgen op dezelfde lijn, dat werkte op den duur ook niet meer.
Maar ga het nou niet verpesten :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
En als je 100Mb hebt, heb je dat dan per IP adres of is dat wel per lijn? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik heb werkelijk waar geen flauw idee :D

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
TrailBlazer schreef op maandag 28 juli 2014 @ 21:00:
Het mac adres is een op een afhankelijk van de multicastgroep. Dat kan tweak helemaal niet kiezen multicast groep 239.3.4.6 zal gewoon altijd hetzelfde mac adres als destination mac hebben. Je kan het uitrekenen als je graag wil. Eens in de twee jaar zoek ik dat uit als ik mijn cisco certificering weer moet verlengen.
Een switch die igmp snooping ondersteunt ziet dat een client zich abboneert op een groep. Vervolgens bepaalt hij het hij bijbehorende mc mac adres. In zijn interne mac to port database wordt dan het mc mac toegevoegd aan de lijst van mac adressen die achter de poort van de client leven.
Wie adresseer je hiermee? Ik zie niemand beweren dat Tweak het MAC-Address kiest. Ik had zelf ook al de link (en quote) gegeven hoe je het kan berekenen, maar misschien had je die nog niet gezien. Voor de rest een goed verhaal.

De implementatie die je schrijft dat het op poort niveau gaat hoeft niet zo te zijn. De switch kan nl ook het afzender MAC-address van de IGMP subscription opslaan en die gebruiken voor de multicast pakketten. Op die manier voorkom je dat een domme switch het gaat broadcasten.

Als ik eens wat meer tijd heb zal ik eens kijken of ik het verkeer tussen de Sparql box en de router kan afluisteren. Ik heb helaas geen managed switch met monitor poort en hubs die alles naar alles sturen heb ik al jaren niet meer.

Met m'n PC in bridge mode en de Sparql box in de 2e netwerk poort kon ik wel de Sparql box booten en de TV gids etc. zien maar multicast kwam daar niet doorheen (zoals verwacht). Ook kon ik zien dat de Sparql user interface gemaakt is in HTML en JavaScript. Alle bitmaps waren op 720p gemaakt en de 1080p versie was er (nog) niet. Ik draai de box wel op 1080p.

EPG link voor geintresseerden

http://185.6.48.3:8808/ep...anguage%22:%22nl-NL%22%7D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
FritsFiber schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:43:
[...]

Zooooo !!!!!?
En Tweak factureert jou niet voor een extra IP-adres?
Dat lijkt me ook wel wat.
Ga ik gauw eens uitproberen. >:) ;) :*)
Toen we vroeger Tweak ADSL had hadden we een jaar lang iets van 9 externe IP adressen in gebruik :P (Lang verhaal, maar was een reden voor). Toen hebben ze daarna toch ineens van éne op andere dag dat geblokkeerd en gelimiteerd op één (En toen bleek de oorspronkelijke reden ook verholpen). Oftewel, dat kunnen ze ook bij glas alsnog doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
PuzzleSolver schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:57:
De Zyxel doet wel IGMP en weet dus een lijst van subscribers, als je daar een 2e router achter hangt die geen IGMP doet dan krijg je weer allemaal broadcasts omdat dat de fallback is in het protocol.
In mijn setup heb ik wel een switch die IGMP ondersteund, zet ik deze optie uit dan knipperen alle poorten in hetzelfde ritme. Staat de optie aan dan zie onregelmatigheden tussen de poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
[...]
Maar de oplossing die ik nu heb komt eigenlijk omdat ik mijn eigen router wilde houden (vanwege automatische portforwarding en andere features) maar die ondersteund geen vlans.
Tweak kan dit makkelijk blokkeren, volgens mij is het voldoende om alleen VLAN getaggde paketten te accepteren. Wel grappig dat je router die geen VLANs ondersteund gewoon internet verkeer kan ontvangen. Of heb je een VLAN capable switch in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Even een domme vraag maar waar vind ik uitzending gemist in de sparql stb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mca2 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 01:03:
Even een domme vraag maar waar vind ik uitzending gemist in de sparql stb?
Domme vragen zijn er niet, wel domme antwoorden;

Menu, naar oogje en dan kan je kiezen tussen HBO, Uitzending gemist en Videoland :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

PuzzleSolver schreef op maandag 28 juli 2014 @ 22:25:
[...]

Wie adresseer je hiermee? Ik zie niemand beweren dat Tweak het MAC-Address kiest. Ik had zelf ook al de link (en quote) gegeven hoe je het kan berekenen, maar misschien had je die nog niet gezien. Voor de rest een goed verhaal.
Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"
De implementatie die je schrijft dat het op poort niveau gaat hoeft niet zo te zijn. De switch kan nl ook het afzender MAC-address van de IGMP subscription opslaan en die gebruiken voor de multicast pakketten. Op die manier voorkom je dat een domme switch het gaat broadcasten.
de afzender van het IGMP pakkets is het normale unicast mac van de STB. De destiantion van het multicast pakket is nooit dit unicast mac adres maar een multicast mac adres. Dit maakt het mogelijk dat een switch het verkeer netjes repliceert naar meerde subscribers indien mogelijk.
Als ik eens wat meer tijd heb zal ik eens kijken of ik het verkeer tussen de Sparql box en de router kan afluisteren. Ik heb helaas geen managed switch met monitor poort en hubs die alles naar alles sturen heb ik al jaren niet meer.
Gisteren even geprobeerd maar mijn switch wilde niet monitoren. Zal het nog eens op proberen morgen op een andere switch of ik kan achterhalen wat er overheen gaat.
Met m'n PC in bridge mode en de Sparql box in de 2e netwerk poort kon ik wel de Sparql box booten en de TV gids etc. zien maar multicast kwam daar niet doorheen (zoals verwacht). Ook kon ik zien dat de Sparql user interface gemaakt is in HTML en JavaScript. Alle bitmaps waren op 720p gemaakt en de 1080p versie was er (nog) niet. Ik draai de box wel op 1080p.

EPG link voor geintresseerden

http://185.6.48.3:8808/ep...anguage%22:%22nl-NL%22%7D
IK kan wel eens gaan proberen of ik mijn linux router alles kan laten doen wat de Zyxel nu ook doet. IGMP proxy moet kunnen en de rest mag helemaal geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ik zal wel even een stuk monitoren tussen STB en router

[ Voor 67% gewijzigd door Vorkie op 29-07-2014 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

jahoor is wel leuk en dan graag van reguliere tv als van VOD. Ik ben benieuwd waar die unicast stream vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:18
Dat kan ik je vertellen: die VOD komt, tenminste in Enschede, uit deze range:

185.6.48.0/26, en dan UDP van een dynamische poort.

Ik heb geen RTSP helper of iets dergelijks in mijn Mikrotik router gevonden, dus moet helaas VOD met NAT forwarden naar één STB. De ander heeft pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
Een goedkope oplossing om the port-mirroren is om een pricewatch: Netgear Prosafe GS108E te kopen (een groot nadeel, de configuratietool werkt alleen onder windows). Ook ondersteund hij IGMP snooping, dus heb je geen last meer van multicast streams door je hele netwerk.

Persoonlijk vind ik de sparql oplossing een stuk netter dan zoals de oude groen/blauw oplossing. Ja, je hebt nu een "trojan horse" in je netwerk hangen, maar als je upnp uitzet kan deze alleen maar een verbinding naar buiten maken (heb nog geen portforwards naar binnen gezien). Verder is de zyxel volledig open, dus je kunt de hele configuratie nalopen op gaten. En vergeleken met het "echte" kpn heb je in iedergeval volledige controle over al je netwerk instellingen (Expedia box geen trojan horse?).

Het enige jammere is dat DVB-C gestopt is.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROcho
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08-04 21:36
LosserNL schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:11:
Ik heb geen RTSP helper of iets dergelijks in mijn Mikrotik router gevonden, dus moet helaas VOD met NAT forwarden naar één STB. De ander heeft pech.
Hoe heb je je Mikrotik geconfigd? Want ik krijg iptv daarbij niet aan de praat. Als ik dhcp op vlan4 enable, ben ik meteen ook mijn verbinding op vlan34 kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Je hebt bij VLAN 4 (IPTV) de default route uit gezet? In onderstaand voorbeeld is de IPTV interface ether3 omdat VLANs op mijn server door ESXi gedaan worden.

# DST-ADDRESS PREF-SRC GATEWAY DISTANCE
0 ADS 0.0.0.0/0 84.245.33.1 1
1 ADC 10.10.28.0/22 10.10.28.XXX ether3 0
2 ADC 84.245.33.0/24 84.245.33.XXX ether1 0
3 A S 185.6.48.0/26 10.10.28.1 1
5 ADC 192.168.0.0/24 192.168.0.1 ether2 0
7 ADC 192.168.4.0/24 192.168.4.1 ether4 0

0 is default route, de static route voor Sparql is regel 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
de afzender van het IGMP pakkets is het normale unicast mac van de STB. De destiantion van het multicast pakket is nooit dit unicast mac adres maar een multicast mac adres. Dit maakt het mogelijk dat een switch het verkeer netjes repliceert naar meerde subscribers indien mogelijk.
Dat weet ik, dit is normaliter het geval. Ik krijg alleen het idee dat de Zyxel ze rechtstreeks target naar het MAC van de STB. Dit aangezien m'n PC die in dezelfde domme switch hangt ze niet meer ziet (dit was bij KPN wel het geval). Nogmaals gekeken was niet het geval zie latere post.

Technisch gezien is er ook geen reden dat dit niet kan, de Zyxel hoeft alleen maar het MAC dat hij via IGMP snooping binnen heeft gekregen op te slaan in een tabel.

De multicast MAC oplossing om de data te versturen is ervoor zodat de data niet afzonderlijk naar alle nodes verstuurd moet worden. Dit is nog interessant in de switches van Tweak omdat er daar vast wel meerdere mensen op dezelfde stream geabonneerd zijn.

Het gaat hier om een gebruikers router en aangezien er hooguit een paar STB's in het netwerk hangen is het ook niet erg om ze direct te targetten. Een muticast MAC zou nl alleen verkeer besparen als er meerdere STB's naar dezelfde zender kijken. Een muticast MAC wordt op veel goedkope routers en switches als broadcast geïmplementeerd waardoor ze zelfs je wifi opgeslingerd kunnen worden.

Het zou me dus niet verbazen als ze rechtstreeks de STB's targetten aangezien het meer problemen oplost dan veroorzaakt.

Ik was nog bezig om switch software te schrijven voor mijn Windows PC met behulp van WinPCap. Ik wou kijken of ik op die manier de streams op pauze kan zetten door ze op de PC te bufferen. Als ik er weer aan toe kom zal ik hier mijn bevindingen rapporteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LosserNL schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:11:
Dat kan ik je vertellen: die VOD komt, tenminste in Enschede, uit deze range:

185.6.48.0/26, en dan UDP van een dynamische poort.

is VOD dan uitzending gemist, hbo of videotheek. Dat zou namelijk betekenen dat deze diensten niet via het internet vlan wordt gestreamed maar alles via het iptv vlan. Wat ook wel enigzins logisch is dan hebben ze waarschijnlijk in het tweak netwerk een content server van uitzending gemist staan wel zo makkelijk scheelt je weer wat peering verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

PuzzleSolver schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 09:47:
[...]

Dat weet ik, dit is normaliter het geval. Ik krijg alleen het idee dat de Zyxel ze rechtstreeks target naar het MAC van de STB. Dit aangezien m'n PC die in dezelfde domme switch hangt ze niet meer ziet (dit was bij KPN wel het geval).
Technisch gezien is er ook geen reden dat dit niet kan, de Zyxel hoeft alleen maar het MAC dat hij via IGMP snooping binnen heeft gekregen op te slaan in een tabel.
hmm wel heel erg ranzig dit gaat namelijk tegen de RFC in dat je een L2 unicast en een L3 multicast adres combineert.
De multicast MAC oplossing om de data te versturen is ervoor zodat de data niet afzonderlijk naar alle nodes verstuurd moet worden. Dit is nog interessant in de switches van Tweak omdat er daar vast wel meerdere mensen op dezelfde stream geabonneerd zijn.
Die multicast macs zijn niet van toepassing binnen tweak ja enkel als het hele netwerk van tweak een groot L2 domein zal zijn. Ik vermoed dat dat niet het geval zal zijn. Ik denk overigens dat iedere eindnode waarop klanten zitten altijd alle flows ontvangt zodat het joinen sneller gaat ook al is er geen actiefe kijker naar die stream op dat moment. Ja je verspilt potentieel bandbreedte naar je eindnodes het scheelt echter wel een hoop wijzigingen continue in je multicast topologie. Daarnaast denk ik dat er eigenlijk wel continue naar 80% van de streams wordt gekeken door een van de eindgebruikers op een node.
Het gaat hier om een gebruikers router en aangezien er hooguit een paar STB's in het netwerk hangen is het ook niet erg om ze direct te targetten. Een muticast MAC zou nl alleen verkeer besparen als er meerdere STB's naar dezelfde zender kijken. Een muticast MAC wordt op veel goedkope routers en switches als broadcast geïmplementeerd waardoor ze zelfs je wifi opgeslingerd kunnen worden.

Het zou me dus niet verbazen als ze rechtstreeks de STB's targetten aangezien het meer problemen oplost dan veroorzaakt.

Ik was nog bezig om switch software te schrijven voor mijn Windows PC met behulp van WinPCap. Ik wou kijken of ik op die manier de streams op pauze kan zetten door ze op de PC te bufferen. Als ik er weer aan toe kom zal ik hier mijn bevindingen rapporteren.
Ik ga ook ff kijken wat die stream nou echt doet. Nou wil ik het weten ook :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 23:50
Termi schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:55:
Een klein vraagje, ik denk over te stappen naar Tweak glasvezel vanwege de goede prijskwaliteitverhouding en volgens mij goede servicedesk. Maar hoe bevalt de modem vooral wat betreft wifi-bereik, is dat redelijk tot goed? Of is het erg matig?
Ik ben sinds kort over van Blauw naar het nieuwe Sparql en heb dan ook nu de Zyxel gekregen. Voorheen had ik uit de Genexis een WNDR3700 hangen en deze heeft een beter bereik dan de Zyxel. WNDR had bij mij de hele tuin en nu met de Zyxel moet ik tegen het huis aan staan voor een normaal bereik. Dus ik ben persoonlijk niet te spreken over het Wifi bereik van de Zyxel. De WNDR gaat nu ergens verder in het netwerk op aan de achterkant van het huis om zo de tuin ook te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
TokkieB schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 10:27:
[...]
De WNDR gaat nu ergens verder in het netwerk op aan de achterkant van het huis om zo de tuin ook te kunnen bereiken.
Dat is per defenitie beter, maar gebruik je hetzelfde kanaal als voorheen? (overlap met je buren, inSSIDer is een handig tooltje, freeware versie)

[ Voor 7% gewijzigd door Hans_18T op 29-07-2014 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TokkieB
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 23:50
Ik gebruik inderdaad hetzelfde kanaal als voorheen (nummer 6). Ik heb weinig overlap in mijn buurt om last van de rest te hebben. Bij mij binnenshuis komt eigenlijk de buurman over alles heen bleren, maar die heeft volgens mij zijn mikrotik een beetje opgevoerd.

Dat inSSID is wel een goede tip. Ik gebruikte tot nu toe op de android de wifi analyzer. Ook wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:19
Update op de aankondigingensite van Tweak:
Update 29 juli 14:00

1: Overzetten op nieuwe netwerk

Op 18 juli hebben wij een grote groep klanten gemaild die op dit moment nog wacht op het overzetten op het nieuwe netwerk. Daarin werd gesteld dat wij vanaf 4 augustus zouden beginnen met de migratie.

Inmiddels is duidelijk geworden dat de lijnen op 11, 12 en 13 augustus zullen worden overgezet. De precieze datum krijgt elke klant nog per mail toegestuurd, daar op deze dag de nieuwe apparatuur aangesloten moet worden om van onze diensten gebruik te kunnen maken.

Heeft u op dit moment uw apparatuur nog niet ontvangen, dan adviseren wij u om even contact op te nemen met de servicedesk zodat u op de dag van migratie niet zonder diensten komt te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
JohanF schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 13:39:
Update op de aankondigingensite van Tweak:
[...]
20 minuten vroeger dan aangekondigd. Dat is nieuw. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoSBoL
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 14:06
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:47:
Als VDSL'er heb ik nog steeds KPN maar als wij straks (ooit) overgezet worden zijn alle freezes er wel uit.
Anders ben ik alsnog na 13 jaar weg bij Tweak.
Onvoorstelbaar wat ik hier allemaal lees, hoe durven ze ons als betatester te gebruiken? Zij zijn Mickeysoft toch niet?
Ik zie het wel gebeuren komende maand, ik heb de Ziggo aanvraag al klaarstaan.
Reken op een nog brakkere STB dan je nu hebt, waarover dezelfde streams lopen als je nu hebt, zenders die het niet doen, TV kijken op je tablet en laptop zal je moeten missen voorlopig. Oh ja, je gaat er ook nog de hoofdprijs voor betalen. maw minder voor meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 21:45
Beste mensen,

Ik ben vandaag namens mijn werkgever naar Cambrium geweest om te spreken over het Sparql. Nu heb ik natuurlijk wat informatie te horen gekregen en kan zeggen dat mijn vertrouwen in Cambrium alleen maar hoger is geworden. Ze hebben interessante ideeën op de planning staan en hoop dat het ze allemaal zal lukken.

Kan daarbij zeggen en het is me ook al opgemerkt vandaag dat de stand-by functionaliteit werkt. Dus Tweak I'm a happy man.

[ Voor 192% gewijzigd door misthafalls op 29-07-2014 17:24 . Reden: vertrouwens kwestie ]

Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Volgens deze post komt de EPG anders mooi vanaf dat subnet wat via de het IPTV interface wordt gerouteerd
PuzzleSolver in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Maar niet alles komt over dat subnet. Als ik de STB alleen in dat vlan hing dan mislukte de verbindingstest.
Heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken wat er wel en niet over het IPTV vlan gaat.

Wel goed om te lezen dat je er in ieder geval een goed gevoel bij kreeg, en dat ze dus inderdaad serieus bezig zijn om het merk Sparql te pushen en via meerdere aanbieders beschikbaar te maken.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:42:
Volgens deze post komt de EPG anders mooi vanaf dat subnet wat via de het IPTV interface wordt gerouteerd
PuzzleSolver in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"
*Verwijderd*

[ Voor 45% gewijzigd door misthafalls op 29-07-2014 17:23 . Reden: verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

van de site van tweak
•Router moet DHCP'en op VLAN 4 (802.1q)
•Default route mag nooit over VLAN 4 gaan (het internetverkeer van de klant zal dan stuk gaan)
•Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4
•Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP.
•De STB's hangen in tegenstelling tot NSO en WMP in het normale LAN van de klant.
•IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4.

--------------------------------------------------------------------------------
Kortom dit adres wordt via het IPTV interface gerouteerd.
Een multicast range 224.0.0.0/4 kan niet gerouteerd worden
ja het kan wel maar dat is om de RPF check te laten slagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
In ieder geval bij mij thuis zijn wij blij dat de stand-by functie nu gewoon werkt :) (heb het ook al gewijzigd op de wiki, dat dit opgelost is)

[ Voor 92% gewijzigd door misthafalls op 29-07-2014 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Ik ben nu over van VDSL2 bij Tweak naar glasvezel, echter ben ik niet helemaal content met de geleverde ZyXEL 8324. Nu heb ik nog mijn Netgear WNR3500L liggen met TomatoUSB daar op geinstalleerd. Maar zelfs met de expirimentele VLAN supported firmware krijg ik de boel niet aan de gang.

Zijn er alternatieve routers met VLAN support of kan ik dit oplossen door openwrt of dd-wrt te gebruiken?

It takes one to know one...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dubbeldrank schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 15:54:
Ik ben nu over van VDSL2 bij Tweak naar glasvezel, echter ben ik niet helemaal content met de geleverde ZyXEL 8324. Nu heb ik nog mijn Netgear WNR3500L liggen met TomatoUSB daar op geinstalleerd. Maar zelfs met de expirimentele VLAN supported firmware krijg ik de boel niet aan de gang.

Zijn er alternatieve routers met VLAN support of kan ik dit oplossen door openwrt of dd-wrt te gebruiken?
Wat is het probleem met de Zyxel?

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Firesphere schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 16:02:
[...]

Wat is het probleem met de Zyxel?
Om te beginnen raakt hij in een bootloop zodra ik een guest wifi-netwerk aanmaak. De enige manier waarop in daar uit kwam was een 30/30/30 reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlek
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-07-2024
misthafalls schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 14:57:
In ieder geval bij mij thuis zijn wij blij dat de stand-by functie nu gewoon werkt :) (heb het ook al gewijzigd op de wiki, dat dit opgelost is)
Bedoel je hiermee dat we een rood en groen lampje krijgen bij het uitzetten ? Want bij mij gebeurd er niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misthafalls
Niet dat ik weet, kan de kleur rood en groen van dat soort lampjes slecht onderscheiden. Maar de aan uit knop werkt nu check maar. Hij gaat namelijk in een sluimertoestand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dubbeldrank schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 17:12:
[...]

Om te beginnen raakt hij in een bootloop zodra ik een guest wifi-netwerk aanmaak. De enige manier waarop in daar uit kwam was een 30/30/30 reset.
Daar heb ik toevallig een wiki-pagina voor gemaakt een tijdje geleden ;)

En ja, dat is een irritante issue als je gewend bent een gast-netwerk te gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door Firesphere op 29-07-2014 18:36 ]

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Er was hier iemand die de factory firmware op de zyxel geflashed had en daarmee was het probleem wel verholpen.
(Wel handmatig alle instellingen bewaren en weer invoeren begreep ik, want een backup terugzetten werkte niet)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Net even span poort op mijn switch aangemaakt om te kijken wat er nu allemaal langskomt.
Uitzending gemist is een unicast stream vanaf 185.6.48.3
De multicast stream voor Nederland 1 komt vanaf ip 213.75.167.14 dit is geen adres uit de specifiek gerouteerde reeks. Sterker nog dit is een IP space van KPN! heel vaag

Niet gekeken via welk vlan dit dan binnenkomt maar het zal wel gewoon het iptv vlan zijn. Het is wel wat apart maar blijkbaar doet de Zyxel geen rpf check. Ik weet ook niet of dit noodzakelijk is bij igmp proxy. RPF check is meer een onderdeel van PIM. Ik ben niet zo bekend met IGMP proxy.

De tijd tussen de igmpv3 join van de setop box en de eerste multicast paketten is slechts 8 ms dit is echt heel erg weinig.

De laag 2 destination adressen zijn de regulier L2 multicast adressen afgeleid van het L3 multicast adressen. Geen idee waarom sommige switches bij KPN moeilijk deden met de multicast mac adressen maar dit ziet er gewoon keurig volgens specs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 12:41
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 20:26:
Net even span poort op mijn switch aangemaakt om te kijken wat er nu allemaal langskomt.
De multicast stream voor Nederland 1 komt vanaf ip 213.75.167.14 dit is geen adres uit de specifiek gerouteerde reeks. Sterker nog dit is een IP space van KPN! heel vaag

Niet gekeken via welk vlan dit dan binnenkomt maar het zal wel gewoon het iptv vlan zijn. Het is wel wat apart maar blijkbaar doet de Zyxel geen rpf check. Ik weet ook niet of dit noodzakelijk is bij igmp proxy. RPF check is meer een onderdeel van PIM. Ik ben niet zo bekend met IGMP proxy.

De tijd tussen de igmpv3 join van de setop box en de eerste multicast paketten is slechts 8 ms dit is echt heel erg weinig.

De laag 2 destination adressen zijn de regulier L2 multicast adressen afgeleid van het L3 multicast adressen. Geen idee waarom sommige switches bij KPN moeilijk deden met de multicast mac adressen maar dit ziet er gewoon keurig volgens specs uit.
Als je niet in Almere of Enschede woont lijkt het me volkomen logisch dat het uit de IP Space van KPN komt. Buiten die plaatsen komen de streams nog altijd van KPN tenslotte.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 13:01
Ik neem aan dat dit niet Almere of Enschede is? Zou dan uitzending gemist van Tweak zelf zijn en de normale tv streams van KPN? Scheelt dat dan in kwaliteit?

Ik ben trouwens benieuwd welke streams er gebruikt worden als je straks tv kijkt op de pc of in de app, door de netwerk constructie zouden deze in principe uit het echte tv vlan kunnen komen en van hoge kwaliteit kunnen zijn (als dit beveiligd is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Een misschien domme vraag van mij, hoe reageerd een "domme" switch volgens jou hierop? Worden alle geabbonneerde streams geforward naar alle poorten of worden de streams slechts geforward naar die poorten waaraan een STB hangt die om een bepaalde stream vraagt.
Kan er een verschil zijn tussen Sparql streams en de KPN streams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Barre73 schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:39:
[...]

Als je niet in Almere of Enschede woont lijkt het me volkomen logisch dat het uit de IP Space van KPN komt. Buiten die plaatsen komen de streams nog altijd van KPN tenslotte.
Hoofddorp dus dat kan kloppen. Ik had eigenlijk verwacht dat Sparql zelff de uncompressed streams van KPN zou krijgen en ze dan zelf encode blijkbaar niet dus en krijgen ze gewoon alle multicast streams van KPN binnen.
Hans_18T schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 21:47:
[...]

Een misschien domme vraag van mij, hoe reageerd een "domme" switch volgens jou hierop? Worden alle geabbonneerde streams geforward naar alle poorten of worden de streams slechts geforward naar die poorten waaraan een STB hangt die om een bepaalde stream vraagt.
Kan er een verschil zijn tussen Sparql streams en de KPN streams?
als een switch niet weet achter welke poort een mac adres zit dan wordt dat pakket geflood naar alle poorten. Mijn switches doen gewoon igmp snooping blijkbaar.
Technisch gezien kan er niet echt een verschil zitten tussen de KPN streams en de Sparql streams multicast is multicast. Ik krijg zelfs gewoon de KPN multicast source binnen.
Met de oude KPN oplossing had je een apart lan segment nodig voor de setop box. Hoe had je dit vroeger geregeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:05:
[...]

Hoofddorp dus dat kan kloppen. Ik had eigenlijk verwacht dat Sparql zelff de uncompressed streams van KPN zou krijgen en ze dan zelf encode blijkbaar niet dus en krijgen ze gewoon alle multicast streams van KPN binnen.

[...]
De IP adressen geven de indruk dat uitzending gemist wel van Tweak komt, hoe is die kwalitatief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat er vanuit de NOS gewoon een content server is neergezet bij Tweak die vanuit de NOS up to date wordt gehouden met de laatste uitzendingen. Als de NOS al die uitzending gemist unicast streams naar Tweak gebruikers vanaf zijn eigen netwerk moet gaan sturen is dat nogal wat bandbreedte. Geen idee of de NOS peert met de Tweak maar het lijkt me sterk veel eenvoudiger/efficienter om op een aantal plekken binnen Tweak een content server neer te zetten. Dan moet je enkel ff zorgen dat die continue up to date gehouden wordt. Dat kan wel weer mooi met multicast BTW.

Kwaliteit zal dus niet beter zijn dan dat de NOS ze beschikbaar stelt.

overigens dit is niet gebasseerd op inside info. Ik ben zelf nogal professioneel bezig met netwerken dus kan wel het een en ander beredeneren naar aanleiding van wat ik zie.

[ Voor 12% gewijzigd door TrailBlazer op 29-07-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
TrailBlazer schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:16:
Ik denk dat er vanuit de NOS gewoon een content server is neergezet bij Tweak die vanuit de NOS up to date wordt gehouden met de laatste uitzendingen. Als de NOS al die uitzending gemist unicast streams naar Tweak gebruikers vanaf zijn eigen netwerk moet gaan sturen is dat nogal wat bandbreedte. Geen idee of de NOS peert met de Tweak maar het lijkt me sterk veel eenvoudiger/efficienter om op een aantal plekken binnen Tweak een content server neer te zetten. Dan moet je enkel ff zorgen dat die continue up to date gehouden wordt. Dat kan wel weer mooi met multicast BTW.

Kwaliteit zal dus niet beter zijn dan dat de NOS ze beschikbaar stelt.
Zou goed kunnen, hangt er ook van af of KPN hier meerdere kwaliteiten in levert (KPN heeft tot nu toe oplossingen gekozen die ook met ADSL moeten werken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
Na al deze verhalen begon ik toch te twijfelen en nog maar eens de sniffer aangezet.

Nu zie ik ook de NL 1 HD stream voorbij komen, mijn switch broadcast deze dus nog steeds.

NL1: van IP 213.75.167.14 naar MAC 01:00:5E:00:FC:7E IP 224.0.252.126 906.940 bytes/sec
NL3: van IP 213.75.167.22 naar MAC 01:00:5E:00:FC:80 IP 224.0.252.128

HBO1: van IP 213.75.167.14 naar MAC 01:00:5E:00:FC:8C IP 224.0.252.140 906.940 bytes/sec
HBO2: van IP 213.75.167.18 naar MAC 01:00:5E:00:FC:9B IP 224.0.252.155

Mijn eerdere conclusie was dus fout, de Zyxel gebruikt gewoon het Multicast MAC. Ik heb de vorige keer waarschijnlijk gesniffed toen mijn vrouw on demand zat te kijken |:(

De HD bandbreedte is ongeveer gelijk aan de KPN streams (7,2Mbit/sec) dus het zou best kunnen dat dit gewoon dezelfde zijn.

Nogmaals sorry voor de verkeerde info ik heb de posts aangepast

[ Voor 19% gewijzigd door PuzzleSolver op 29-07-2014 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Prutser :p ;)

Ach no worries iemand die een fout toegeeft op internet is al kudos waard. Ik vraag me nog wel af op welke interface de kpn mc streams binnen komen. Eens kijken of ik daar ook achter kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
8)7
[...]
als een switch niet weet achter welke poort een mac adres zit dan wordt dat pakket geflood naar alle poorten. Mijn switches doen gewoon igmp snooping blijkbaar.
Technisch gezien kan er niet echt een verschil zitten tussen de KPN streams en de Sparql streams multicast is multicast. Ik krijg zelfs gewoon de KPN multicast source binnen.
Met de oude KPN oplossing had je een apart lan segment nodig voor de setop box. Hoe had je dit vroeger geregeld?
Ik heb alles nog steeds gescheiden, ik heb mijn oude Experiabox-TG789 vervangen door de Zyxel. Daarachter hangt nog steeds mijn Vigor2920. De achtergrond is dat ik op de Experiabox slechts poorten kon forwarden en verder niet veel meer. De Vigor geeft mij de mogelijkheid op een IPSec eindpunt te creeren en te filteren op FTP source adressen.
De Experiabox/Zyxel hangt in de meterkast de Vigor staat op zolder. Op de begane grond heb ik een STB/Mediaspeler/AP die zijn aangesloten op een managed switch de GS108E-V2 (Meterkast) Op zolder staat een zelfde switch die direct in verbinding staat met die in de meterkast. Om bijv. op zolder ook gebruik te kunnen maken van een STB is een en ander dmv VLAN's gescheiden.
De switch in de meterkast levert tevens een tweetal IPTV signalen voor de eerste verdieping.
Welnu als test had ik IGMP snooping uitgezet waardoor alle poorten werden geflood met dezelfde streams, uiteraard slecht op de poorten behorende bij het betreffende sigment (VLAN group). IGMP ingeschakeld lost dit "probleem" zoals verwacht op.
Het stuk wat ik niet begreep is wat Puzzelsolver aangaf PuzzleSolver in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2" Hij heeft (zag ik net) zijn verhaal aangepast. Ik begrijp het nu denk ik, zij het niet dat jij nu aangeeft "Mijn switches doen gewoon igmp snooping blijkbaar", nu ben ik weer benieuwd welke switch jij gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 22:08
[...]

KPN biedt voor zo ver mij bekend geen uncompressed streams. Alleen de streams die zij ook voor hun eigen ADSL en glasvezel offering gebruiken (ja, helaas voor glas en ADSL nog steeds de ADSL-streams). Voor het KPN ITNS (voormalig Glashart Media) platform hebben ze voor HD wel iets betere streams.

Any way, als je niet in Almere of Enschede woont krijg je dus gewoon precies KPN multicast streams.

In Almere en Enschede krijgt Sparql als het goed is zelf de streams direct uit Hilversum en die zijn ook aldaar al van mpeg2 of h.264 voorzien. Sparql/Tweak gooit er alleen nog DRM op maar zit er als het goed is verder niet aan.

Ben wel benieuwd wat voor multicast space de abonnees in Almere of Enschede zien overigens :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dubbeldrank
  • Niet online

Dubbeldrank

Get lucky!

Firesphere schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 18:36:
[...]

Daar heb ik toevallig een wiki-pagina voor gemaakt een tijdje geleden ;)

En ja, dat is een irritante issue als je gewend bent een gast-netwerk te gebruiken.
Tja, het is vrij vervelend. Gelukkig was ik bekend met het resetten van routers als ze echt niets meer doen, maar voor een leek is het niet echt handig lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Dubbeldrank schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 23:24:
[...]

Tja, het is vrij vervelend. Gelukkig was ik bekend met het resetten van routers als ze echt niets meer doen, maar voor een leek is het niet echt handig lijkt me.
Daar is de wiki voor.

Helaas wil mijn 2812 geen cold reset doen :( Dus die is bricked forever :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Hans_18T schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 22:38:
8)7
[...]
Ik begrijp het nu denk ik, zij het niet dat jij nu aangeeft "Mijn switches doen gewoon igmp snooping blijkbaar", nu ben ik weer benieuwd welke switch jij gebruikt?
TP-Link web managed switches. Kan je gewoon vlans ed op aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Op die web managed switches kan je IGMP snooping meestal zelf aan- of uitzetten dus het is iig niet verwonderlijk dat zulke dat doen :)

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
In Enschede komen voor Nederland 1/2/3 de multicast pakketten uit:

239.0.2.1
239.0.2.2
239.0.2.3

RTL4 van 239.0.2.4
etc.

Nederland 1/2/3 HD doen het trouwens prima in TvHeadend zonder encryptie.

[ Voor 30% gewijzigd door LosserNL op 30-07-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
LosserNL schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:29:

239.0.2.1
239.0.2.2
239.0.2.3

RTL4 van 239.0.2.4
etc.

Dat zijn private range multicast adressen, ook iets van de bit rate gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
Ook de update van vandaag weer te vroeg :)
Update 30 juli 13:00

1: Standby-modus Sparql Box

Zoals u wellicht reeds gemerkt heeft, is middels een update de functionaliteit van de standby-modus van de Sparql Box verbeterd. Wanneer u de box nu in standby-modus zet, krijgt u hiervan een melding. Hetzelfde geldt voor wanneer u de box weer uit standby-modus haalt. Hiermee hopen we te hebben verduidelijkt wanneer de box op standby staat en wanneer niet.

2: BBC 3 & 4 en CBBC & Cbeebies

Het is ons onder de aandacht gekomen dat in Almere en Enschede de kanalen BBC 3 & 4 in de avond niet overschakelen op CBBC & Cbeebies zoals de bedoeling is. Hier wordt aan gewerkt. De oplossing zal waarschijnlijk komen in de vorm dat CBBC en Cbeebies een eigen kanaal krijgen en u dus de hele dag BBC 3 & 4 kan bekijken op de huidige kanalen.

3: Missende kanalen wegens inschakelen favorieten

Wij krijgen van klanten soms te horen dat zij hele waslijsten met zenders missen. De oplossing hiervan is vaak zeer eenvoudig: het kan zijn dat u een favorietenlijst heeft geactiveerd met daarin veel minder zenders dan u in totaal beschikbaar heeft.

De oplossing is gelukkig ook simpel: schakel in het menu bij favorieten de optie "Alle" in, zodat u gewoon alle zenders ter beschikking heeft. U kunt vanzelfsprekend wel werken met favorietenlijsten, maar dan zult u deze eerst moeten vullen.

4: Missende zenders Almere en Enschede

Op dit moment ontbreken de volgende zenders nog in Almere en Enschede: Xite, CNN Turk, Al Jazeera en AT5. Dit is bij ons bekend en we doen er alles aan om deze zenders alsnog zeer spoedig beschikbaar te maken. Een datum kunnen we u helaas nog niet geven.
En nog een update:
5: Speedtest uploadsnelheid 250 Mbit en hoger

We krijgen vragen van klanten bij wie de uploadsnelheid soms lager, maar soms ook hoger uitvalt dan de bedoeling is volgens het gekozen snelheidsprofiel. Hoger is natuurlijk geen probleem voor de klant, maar lager is wel een issue.

In de meeste gevallen blijkt echter dat de gebruikte speedtest niet in staat is om de maximale snelheid te meten. Hieronder een aantal aandachtspunten:

Test altijd bekabeld; een draadloze test is per definitie niet representatief
Test het liefste met een vaste computer of notebook met een Gigabit netwerkpoort en een bijzonder snelle harde schijf
Houd er rekening mee dat de partij waarbij de test wordt uitgevoerd niet altijd over apparatuur beschikt die snel genoeg is om snelheden boven de 100 Mbit te testen.
Een uploadsnelheid van 1000 Mbit is heel moeilijk te meten en zal alleen in specifieke scenario's goed meetbaar zijn.
edit:
punt 5 toegevoegd

[ Voor 22% gewijzigd door JohanF op 30-07-2014 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LosserNL schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 09:29:

239.0.2.1
239.0.2.2
239.0.2.3

RTL4 van 239.0.2.4
etc.

Die pakketen komen niet uit die reeksen dit is de bestemming. De multicast source is gewoon een unicast adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Wel nice dat Nederland 1, 2 en 3 HD zonder encryptie zijn! Dit zou voor mij, mocht ooit CATV bij ITNS helemaal gaan verdwijnen en ik toch over moet naar IPTV only, een reden kunnen zijn om in Almere voor Tweak te kiezen :). Qua dingen opnemen en willen bewaren heb ik het toch voor 90% over de publieke omroep.

@EanskeNL: Zoals TrailBlazer ook al aandraagt: Kan je nog eens dubbel checken of je echt de sources hebt opgegeven en niet de bestemming?

En idd ook: Wat zijn de bitrates van de div. zenders? :). En welke extra 'diensten' zitten er in de streams? (audio, subs, HbbTV, etc.)

[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 30-07-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:58
IPv6 over 6RD heb ik weer aan de praat gekregen.

Voor de range 84.245.0.0/18 kunnen de volgende gegevens voor IPv6 via 6RD gebruikt worden.

In te stellen in Network Setting > Broadband > ETHWAN
IPv4 Mask Length: 18
6RD Border Relay Server IP: 217.19.16.16
6RD IPv6 Prefix: 2a02:58:c0::/42

In te stellen in Network Setting > Home Networking

IPv6 State: Enabled
Delegate prefix from WAN: ETHWAN

IPv6 DNS servers
2a02:58:2:1:53::1
2a02:58:2:1:53::2

Screenshots van de betreffende instellingen:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13265233/ipv6_ethwan.png
https://dl.dropboxusercontent.com/u/13265233/ipv6_lan.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
JohanF schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:16:
Ook de update van vandaag weer te vroeg :)

[...]

En nog een update:

[...]

edit:
punt 5 toegevoegd
Begrijp ik het goed dat het knopje nog steeds groen is bij het uitschakelen met de afstandsbediening en dat je nu alleen een melding te zien krijgt?
Ik hoop het niet. Het lampje hoort gewoon rood te zijn in mijn beleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedepe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 11:42

renedepe

wheeeeelp!!!

Lampje blijft nog steeds groen. Wel gaat het "aan" en "uitzetten" soepeler er je ziet dat er wat gebeurd. Maar ik ben het met je eens dat het lampje gewoon rood hoort te worden. Nu moet je altijd je TV aanzetten om te kijken of de box aan of standby staat. Onhandig en onlogisch.

"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
goldvinger schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 16:55:
[...]
Ik hoop het niet. Het lampje hoort gewoon rood te zijn in mijn beleving.
De Sparql kent 3 "statussen"

LED INDICATOR:

Power/ Status Operational/Suspend mode: green;
STANDBY mode: red

Als hij naar Standby zou gaan dan moet je elke keer 30~40 seconden wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
renedepe schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:07:
Lampje blijft nog steeds groen. Wel gaat het "aan" en "uitzetten" soepeler er je ziet dat er wat gebeurd. Maar ik ben het met je eens dat het lampje gewoon rood hoort te worden. Nu moet je altijd je TV aanzetten om te kijken of de box aan of standby staat. Onhandig en onlogisch.
Ben ik met je eens. Ook is het zwarte beeld bij het in stand-by zetten van de box erg irritant. Dit heeft er bij ons nu all eens toe geleid dat de TV de hele nacht aan bleef staan omdat we dachten dat deze uit was. Ik zou dan liever zien dat er net als bij KPN een melding op het scherm komt te staan dat de box in stand-by staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
renedepe schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:07:
Precies.
Dit vind ik een flut oplossing.
Jammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirania
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04-2023
Hallo allemaal. Speciaal voor dit topic heb ik mijn account maar weer afgestoft.

Sinds kort heb ik ook tweak. Inmiddels al drie ZyXel's er doorheen gejast. Ben er uiteindelijk achter gekomen dat dat aan het gastnetwerk ligt en je de routers gewoon weer kan 'reviven'. Konden ze me "daar" niet vertellen, bijzonder irritant.

Heb nog een Netgear WNDR3800 ( pricewatch: Netgear WNDR3800 ) router liggen met DDWRT, heeft iemand dat werkend met de instructies van tweak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
eymey schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:00:
Wel nice dat Nederland 1, 2 en 3 HD zonder encryptie zijn! Dit zou voor mij, mocht ooit CATV bij ITNS helemaal gaan verdwijnen en ik toch over moet naar IPTV only, een reden kunnen zijn om in Almere voor Tweak te kiezen :). Qua dingen opnemen en willen bewaren heb ik het toch voor 90% over de publieke omroep.

@EanskeNL: Zoals TrailBlazer ook al aandraagt: Kan je nog eens dubbel checken of je echt de sources hebt opgegeven en niet de bestemming?

En idd ook: Wat zijn de bitrates van de div. zenders? :). En welke extra 'diensten' zitten er in de streams? (audio, subs, HbbTV, etc.)
Source van multicast is in de range 10.14.2.X wat ik nu kan zien.

bitrate van ned 1 lijkt ongeveer 12 Mbit MP4 en DD5.1, SBS 6 met 14.8, maar het kan natuurlijk zijn dat tvheadend de boel verstiert. Waar kan je de overige info verzamelen van de subs etc?

Met XBMC kan ik met deze streams wel subtitles aan/uit zetten (nederlandse ondertitels)

[ Voor 5% gewijzigd door LosserNL op 30-07-2014 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:53
Hans_18T schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 17:09:
[...]

De Sparql kent 3 "statussen"

LED INDICATOR:

Power/ Status Operational/Suspend mode: green;
STANDBY mode: red

Als hij naar Standby zou gaan dan moet je elke keer 30~40 seconden wachten!
Ik snap niet waarom ze niet gewoon de led oranje(rood & groen aan) maken voor suspend. Moet makkelijk kunnen tenzij het een twee pin bi-color led is ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
eymey schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 14:00:
Wel nice dat Nederland 1, 2 en 3 HD zonder encryptie zijn!
Vziw zijn ze verplicht om iig ned 1 en radio 1 zonder DRM door te geven, ivm calamiteiten. Bij Ziggo is ned 1 HD ook vrij te kijken. Het zal ongetwijfeld geen gunst zijn van de kabelboeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 10Water
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10-08-2024
Nog meer mensen last van uitvallen van de Sparql box, oftewel zwart beeld, gevolgd door de drie punten van het resetten van de box? gebeurd 5 tot 10 per uur, sinds de update heb doorgevoerd, geen blokjesvorming meer maar nu valt het beeld weg, geen verbetering.
Regio Almere, 100 Mbit abbo, box direct achter zyxel, eigen netwerk achter netgear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
10Water schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:20:
Nog meer mensen last van uitvallen van de Sparql box, oftewel zwart beeld, gevolgd door de drie punten van het resetten van de box? gebeurd 5 tot 10 per uur, sinds de update heb doorgevoerd, geen blokjesvorming meer maar nu valt het beeld weg, geen verbetering.
Regio Almere, 100 Mbit abbo, box direct achter zyxel, eigen netwerk achter netgear
Als je het hebt over de Update van 17 juli, zie ik zo nu en dan (gem 1x per 2 uur) een vastloper, het beeld stopt terwijl het geluid meestal doorloopt dat gedurende een paar tienden van een seconde. Geen resets dus (Almere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hovemt
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 11:58
10Water schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 20:20:
Ik heb dit alleen ondervonden bij BBC1. Verder op geen andere zenders.
Regio Enschede

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Ik heb datzelfde euvel met BBC in Enschede. Na een minuut of wat reboot de UI lijkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Hier exact hetzelfde. Enschede ook.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
peeter123 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 19:06:
[...]

Ik snap niet waarom ze niet gewoon de led oranje(rood & groen aan) maken voor suspend. Moet makkelijk kunnen tenzij het een twee pin bi-color led is ;)
Waarom niet aan, groen; standby rood; geheel uit ledlampje ook geheel uit.
Dat moet kunnen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat afgezien van de melding die er nu wordt gegeven, niks aan de stanby stand verandert is.
Gister avond de box een paar uur op stanby gehad en vannacht ook, en beide keren moest ik hem weer hard uit/aan zetten om er leven in te krijgen.... Leuk zo'n melding, maar daar heb ik niks aan als er niks met het probleem wordt gedaan...
Ga er zo weer een mailtje aan wagen richting de service desk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Eigenlijk heb ik sinds de software update relatief weinig klachten. VOD doet het zonder problemen de laatste dagen. Kansloos dat opnemen en live pauzeren nog steeds stuk is maar ik mag hopen dat daar aan gewerkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LosserNL
Standby update werkt ook niet stabiel hier. Ik laat de box maar aan staan, dan werkt het allemaal stabiel. Zodra ik hier meer mensen hoor dat het echt opgelost is kan ik de harmony zo aanpassen dat ie m wel op standby zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Verwijderd schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:05:
Ik heb het idee dat afgezien van de melding die er nu wordt gegeven, niks aan de stanby stand verandert is.
Gister avond de box een paar uur op stanby gehad en vannacht ook, en beide keren moest ik hem weer hard uit/aan zetten om er leven in te krijgen.... Leuk zo'n melding, maar daar heb ik niks aan als er niks met het probleem wordt gedaan...
Ga er zo weer een mailtje aan wagen richting de service desk....
Had ik initieel ook maar na een "power down"/"power up" werkt het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Soms is geduld een schone zaak, ik zie net dat de borg die ik al heel lang (vele maanden) tegoed had van Tweak is overgemaakt terwijl ik net op het punt stond om voor de aangetekende brief te gaan (reden voor het wachten was met name dat ik hoop dat nu de hausse voor de servicedesk en administratie wat begint af te nemen).

Ook goed voor Tweak, als mijn huidige contract afloopt in februari 2015 ga ik serieus overwegen terug te keren want zeker in Almere en Enschede is het aanbod erg aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klopt, een power down/up werkt ook prima.
Maar het probleem moet wel gefixed worden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Vorkie schreef op dinsdag 29 juli 2014 @ 08:08:
[...]

Domme vragen zijn er niet, wel domme antwoorden;

Menu, naar oogje en dan kan je kiezen tussen HBO, Uitzending gemist en Videoland :)
Thanks! Gevonden, werkt prima! Is VOD van HBO trouwens gratis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanF
mca2 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:28:
[...]

Is VOD van HBO trouwens gratis?
Ja, HBO OD en HBO GO zijn onderdeel van je (Sparql Basic en Premium) abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 12:59
Mijn eerste Tv ervaring ;-(
nou net mezelf overgezet ;-( bij afwezigheid van de monteur die s'morgens zou komen. en de sparql box aangesloten en wat me het eerste opviel is wat slecht beeld. althans niet beter dan mijn blauw.
ik kom ban blauw dvb-c maar blauw had toch echt beter beeld dan dit.

nou dan maar eens een lijst zien te vinden met alle tv zenders ... eh opnemen WTF kan ik alleen maar opnemen als ik de TV eerst selecteer en dan op opname klikken. geen datum tijd , prog,

en waarom moet ik 2x op bvTXT klikken om txt te zien, bij de eerste keer is het scherm doorzichtig , bij de 2e keer komt txt. dit is overigens voor veel opties bij het indrukken valt het scherm weg als een waas maar verder niks. knoppen vod,apps,zoeken werken niet of doen niks anders dan een waas over mijn tv leggen.
zoals "Menu, naar oogje en dan kan je kiezen tussen HBO, Uitzending gemist en Videoland "
iemand ook deze ervaring ?

Ook de setup( home) doet niks meer alleen als ik de network kabel unplug kan ik in de setup komen.
overigens op 720p werkt de box wel het beste en wat me opvalt is bij een powerloss de eerste boot niet werkt geen verbinding.
dit is ook regelmatig het geval tijdens het kijken. heb de screen saver al disabled. en Fixed IP.

momenteel zou ik zelfs 14,95 betalen om weer terug naam dvb-c te Mogen.

exblauw/enschede/laatste FW / 720p ipv 1080 eerst Tweak maar ff mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
mca2 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 11:28:
[...]

Thanks! Gevonden, werkt prima! Is VOD van HBO trouwens gratis?
dit geeft bij mij alleen een blanco scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_shadow
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 09:24

the_shadow

Bubbelmaker extraordinair

rob2011 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 15:04:
[...]

dit geeft bij mij alleen een blanco scherm.
Ja, dat geintje doet hij bij mij ook, maar ik heb er inmiddels een workaround voor gevonden (moet het nog melden bij Tweak):
  1. Ga naar het VOD menu, en selecteer Videoland
  2. De Videoland VOD app wordt gestart (het is dus een aparte app, dit in tegenstelling tot HBO en Uitzending gemist)
  3. Sluit de Videoland app
  4. Open de HBO of uitzending gemist VOD pagina
  5. De pagina laat nu wel de series/films zien
Erg vreemd, ik snap er geen fluit van, maar dit is een reproduceerbare manier om het wel werkend te hebben voor mij.

Edit: Ah, ik zie dat Darchon in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2" ook al deze workaround had gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door the_shadow op 31-07-2014 15:42 ]

I'd rather be diving | The best thing about alcohol hand gel in hospitals isn't the hygiene, but that everyone walks around like they're hatching a dastardly plan. | "Cheese is just milk’s attempt at being immortal."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
yeb dit werkt eh het menu dan. zodra ik een film aan klik en kijk en druk op pause dan hangt alles
Ik kom overigens ook niet meer uit het VOD menu er loop een dot rondje. Power OFF is enige oplossing.

maar waar ik me het meest aan stoor is dat bij hetopstarten van de box er geen verbinding is.
network kabel er uit en er weer in dan werkt het. Overigens er is wel gewoon een IP en zelfde verhaal met fixed IP.

en die info balk op het scherm zou ook uit moeten. nu staat deze op 3 sec maar ik zou het liefst niks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
  • Laatst online: 23-08 17:12
goldvinger schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:36:
[...]

Waarom niet aan, groen; standby rood; geheel uit ledlampje ook geheel uit.
Dat moet kunnen lijkt mij.
Lijkt mij ook en is in lijn met hoe vele apparaten werken. Iig mijn TV en mediabox en de WII ook zo ongeveer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eryq
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-09 06:03
Zijn er, behalve ik, nog meer mensen die last hebben van het vastlopen van het beeld en geluid? Op dit moment heb ik nog steeds de tafelventilator op de stb gericht staan, anders heb ik toch weer vastlopers. Bij elke update probeer ik het zonder ventilator, maar krijg dan weer vastlopers. Met de tafelventilator helemaal geen.

In de laatste updates lijkt de opname functie werkend, echter bijvoorbeeld bij het opnemen van een programma van holland doc geeft de stb aan, dat dit niet werkt op die zender. Ned 3 bijvoorbeeld wil weer wel. Het pauzeren van live tv programma's werkt bij mij nog steeds niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Almere geen internet. Meer mensen storing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
DanielAlm schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:11:
Almere geen internet. Meer mensen storing?
Almere Waterwijk geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Hans_18T schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 19:23:
[...]

Almere Waterwijk geen probleem
Lijkt wijk, 1325, gerelateerd te zijn. :'(

En om 1937 opgelost. Bleken meerdere mensen gebeld te hebben en er werd telefonisch uitleg gegeven wat er aan de hand was Ik moet zeggen dat dit snel opgelost is. _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door DanielAlm op 31-07-2014 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Eryq schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 18:17:

In de laatste updates lijkt de opname functie werkend, echter bijvoorbeeld bij het opnemen van een programma van holland doc geeft de stb aan, dat dit niet werkt op die zender. Ned 3 bijvoorbeeld wil weer wel. Het pauzeren van live tv programma's werkt bij mij nog steeds niet.
Bij mij werkt de opname niet. De knop is er wel. Overigens onder opname was het mooier dat er een kalender is en een zender veld nu kan je max 1 dag opnemen. Waardeloos dus.

Voorbeeld suites komt elke maandag. In klikken en klaar of elke dag dora opnemen ect. Kom ik over een week terug dan staan deze er gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Zoeken naar programma bij uitzending gemist is ook waardeloos. Hij onthoudt je recente opdrachten niet, niet gewoon met een osd letters kiezen en als je een tikfout maakt is letters verwijderen heel vaag. Op een of andeee manier komen de verwijderde letters weer terug.

Echt de hele gebruikerstesten zijn overgeslagen bij die klotebox. Je kijkt toch eerst hoe de vorige werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snarf
  • Laatst online: 23-08 17:12
Dat zoeken en niet kunnen verwijderen van fouten is idd zeer hinderlijk en tijdrovend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
Ik vindt ook het beeld niet mooi kleuren zijn erg flets en niet scherp. Lijkt sterk op een simpel analoog signaal. Ik gebruik de Basic hdmi kabel.

Iemand anders ook dit probleem? Samsung 6700 37" dus ook geen super groot scherm en de box op 720p anders duurt het zappen te lang en is de box echt merkbaar trager irritant.

Geen vastlopers maar de menu structuur is gewoon 'K, en waarvoor heb ik een keyboard nodig op mijn AB.

Ik ga nog even de kabels wisselen en kijk of het beeld beter is.
Als ik de box uit zet echt powerdown en dan weer opstart dan komt de box niet meer op het netwerk. Tenminste dat denkt de box wacht ik enkele minuten dan opnieuw dan werkt het wel maar een coldboot is dan wel 10min.

Ik heb overigens via mijn medi8er500x perfect beeld.
Het zou overigens ook mooi zijn als er een bug/wish list zou zijn mopperen we niet telkens over dezelfde items.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Als je in Almere of Enschede zit kan je onmogelijk flets en "niet scherp" beeld hebben. De streams zijn hier superieur aan die van KPN en zeker gelijk aan DVB-C van KPN ITNS (Blauw) of 'de kabel'.

Als er al wat mis is, dan zal het ongetwijfeld in de STB instellingen zitten. Een STB die (default) perfect 576i of 1080i beeld moet gaan postprocessen en (de-)scalen naar 720p is natuurlijk ook wel een blamage......

Pagina: 1 ... 74 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.