Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 73 ... 113 Laatste
Acties:
  • 615.290 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat de borg betreft, vandaag een mail ontvangen over het retour sturen van de oude apparatuur.
Daar stond het volgende bij:

" eerder betaalde borg doet vanaf dat moment dienst als borg voor de nieuwe apparatuur. U hoeft dus niet opnieuw borg te betalen."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rude-Dog schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 16:59:
Vraagje voor de mensen die al over zijn; ik weet dat er wat aanpassingen in HD streams zijn geweest - zit NatGeo Wild HD nu wel of niet erbij?
Die zou in het premium pakket zitten:

http://www.sparql.nl/zenderoverzicht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-09 15:41
Ja hij staat daar wel in het lijstje, maar niet als HD zender. Dat vind ik apart aangezien A) er een HD versie is (KPN kanaal 756) en B ) Tweak heeft altijd gezegd de hoogst beschikbare kwaliteit van doorgifte te kiezen. Vandaar mijn vraag of ze daar al wat mee hadden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar zijn ze nog mee bezig volgens mij, eerst de problemen oplossen dan HD streams.
Ik zie trouwens ook net dat er 6 programma's tegelijk opgenomen kunnen worden.
(als opname straks mogelijk is, dat staat er niet bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
dEATHfLOWEr schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:47:
Ik vraag mij af wanneer de Sparql boxjes nu eens ECHT in standby gaan!

Telkens als ik m'n TV aan zet (al zitten er twee dagen tussen) dan geeft deze al meteen 720p aan terwijl de box nog in "standby" staat. Dat is volgens mij ook de rede dat het lampje groen blijft branden. Ze zetten helemaal niets in standby, ze zetten het beeld en geluid gewoon uit.

Iemand met een stroommeter die eens wil checken hoeveel het toestel in standby verbruikt?
Volgenes de M12 Technical Datasheet

POWER CONSUMPTION:

STANDBY: 0.5 W
In operation and SUSPEND-MODE: 6.5 W

LED INDICATOR:

Power/ Status (Operational/Suspend mode: green;
STANDBY mode: red)

Verder zie ook webmasternick in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans_18T schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:34:
[...]

POWER CONSUMPTION:

LED INDICATOR:

Ik meet het volgende:

Uit (lampje rood) 0 watt
Opstarten tussen de 4 en 5 watt
In gebruik rond de 5.3 watt
Stand-by (lampje groen) 4.1 watt

Dat is heel wat(t) beter dan de Motorola 1960 van KPN.
Die zat uit mijn hoofd rond de 34 watt in bedrijf en in stand-by maar iets van 5 of 6 watt minder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivarga
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:24
Gisteren firmware update uitgevoerd op de Sparql box en inderdaad geen blokken meer, echter nu regelmatig freezes in het beeld. Word erger naarmate de box langer aanstaat. Een herstart lost het dan weer op.
Iemand anders ook last van? Box staat trouwens wel op 1080P

Imre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20-09 11:20
@Ikbenerweer

Op zich prima waardes natuurlijk. Hoewel het relatief nog erg veel is in stand-by 5.3 > 4.1 watt.

[ Voor 3% gewijzigd door Alphalorne op 25-07-2014 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:30
ivarga schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:11:
Gisteren firmware update uitgevoerd op de Sparql box en inderdaad geen blokken meer, echter nu regelmatig freezes in het beeld. Word erger naarmate de box langer aanstaat. Een herstart lost het dan weer op.

Imre
Heeft volgens mij ook met warmte te maken. Had het ook toen de temperatuur in huis flink was opgelopen. Ging constant door. seconde beeld, 4 seconden zwart. Totdat ik de propeller op de sparql box zette toen was het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wij hebben ondertussen al twee keer een rekening gehad van tweak waar we al voor sparql betalen (overzet datum 23 juni, nijkerk) maar we worden rond 4 aug pas over gezet ....als het goed is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:09
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:51:
wij hebben ondertussen al twee keer een rekening gehad van tweak waar we al voor sparql betalen (overzet dat 23 juni, nijkerk) maar we worden rond 4 aug pas over gezet ....als het goed is
Hier dezelfde situatie, een mail naar Tweak gestuurd hierover.
Hun antwoord :

Geachte heer...... ,

Dat is inderdaad heel vervelend en we zijn ervan op de hoogte.
Het geld wordt met de eerstvolgende facturatieronde voor u teruggestort.

Met vriendelijke groet,

......

Dus het zal wel goedkomen. Ik zou ze wel een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder de rekening die ik net ontving stond:
Let op! Voor een aantal klanten wordt op dit moment ten onrechte een aantal nieuwe producten in rekening gebracht. Voorbeelden zijn klanten die al betalen voor Sparql, terwijl zij nog steeds gebruik maken van KPN iTV. Voor deze klanten zullen wij op de eerstvolgende factuur een correctie doorvoeren. U hoeft hiervoor zelf geen actie te ondernemen. Excuses voor het ongemak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:31

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik kreeg net een factuur met meer correcties dan eigenlijke prijzen.

Maargoed, het eindbedrag is wat het ongeveer zou moeten zijn, dus ik laat't maar zo :)

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkme
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-08 10:34
snarf schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:40:
[...]

Die van mij is ook afgeleverd in Culemborg volgens de barcode. Maar Vianen en Culemborg liggen bij elkaar in de buurt. Zal wel goed komen?
Afwachten. Ik heb inmiddels twee klachten ingediend bij PostNL. Op beide hetzelfde antwoord. Samengevat >> we hebben met BNS Data Logistics Retour Tweak de afspraak dat zij uw probleem oplossen.

Ben bang dat PostNL de spulletjes bezorgd heeft bij het College van Belastingadviseurs, Antwoordnummer 2042, 4100 VB Culemborg. Lijkt wel erg op Antwoordnummer 42, 4100 VP Vianen. Ligt alleen zo'n 10 km uit de buurt. Kan me voorstellen dat daar vaker zendingen voor Tweak worden bezorgd als je met postcode/huisnummer (4100VP42) werkt.
Ben van mening dat de klant hier niet de dupe van mag zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
ivarga schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:11:

Imre
Waarom zet je hem op 1080P? Wat ik lees is dat de streams uit Hilversum "slechts" 1080i zijn. Daarnaast kan het best een reden hebben dat Tweak de box bewust op 720P heeft gezet.
Bij mij staat de box op 720P en heb zo nu en dan (1 per uur) voor een paar tienden van een seconde een freeze, maar ik kan dit niet echt linken aan de omgevings temperatuur van de Abox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dEATHfLOWEr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-01 18:05

dEATHfLOWEr

Tweak Fiber 1GBit symetrical

Hans_18T schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 17:34:
[...]

POWER CONSUMPTION:

LED INDICATOR:

@Hans_18T:

Misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik wil niet weten wat de specificaties zijn maar wat de daadwerkelijk gemeten "standby" stroom van deze M12-box met Sparql software is.
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 19:45:
[...]

Ik meet het volgende:

Uit (lampje rood) 0 watt
Opstarten tussen de 4 en 5 watt
In gebruik rond de 5.3 watt
Stand-by (lampje groen) 4.1 watt

Dat is heel wat(t) beter dan de Motorola 1960 van KPN.
Die zat uit mijn hoofd rond de 34 watt in bedrijf en in stand-by maar iets van 5 of 6 watt minder..
@ikbenerweer:

Hartelijk dank! Dat is dus precies wat ik bedoel. Dit bevestigt mijn vermoeden dat de Sparql software het apparaat dus helemaal NIET in standby zet maar inderdaad alleen maar het scherm en geluid uit zet.

Wij zijn dus allemaal onnodig veel stroom aan het verbruiken omdat de mensen van Sparql incompetente programmeurs zijn die het niet voor elkaar krijgen om de API van ABox42 op de juiste manier te gebruiken.

https://www.avl.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Voorlopig zet ik dan ook de box met de hand uit. Kleine moeite, groot plezier.

Aanzetten werkt prima met de afstandsbediening, dus ik ga me er verder (nog) niet druk om maken.

Maar het "onnodig veel stroom" ten opzichte van de Motorola, vind ik nog best relatief weinig ;)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
dEATHfLOWEr schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:25:

Wij zijn dus allemaal onnodig veel stroom aan het verbruiken omdat de mensen van Sparql incompetente programmeurs zijn die het niet voor elkaar krijgen om de API van ABox42 op de juiste manier te gebruiken.
Ja en nee, helemaal uit (standby) betekend 30~40 seconden wachten voordat hij is opgestart, Suspend betekend iets meer stroomverbruik (maar minder dan "aan") daarintegen direct beeld. Als het aan mij ligt dan zou ik de keuze willen hebben, bijvoorbeeld voor de woonkamer suspend en voor de slaapkamer standby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hans_18T schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 12:36:
[...]

Ja en nee, helemaal uit (standby) betekend 30~40 seconden wachten voordat hij is opgestart, Suspend betekend iets meer stroomverbruik (maar minder dan "aan") daarintegen direct beeld. Als het aan mij ligt dan zou ik de keuze willen hebben, bijvoorbeeld voor de woonkamer suspend en voor de slaapkamer standby.
Als ik geen tv kijk ze ik hem uit, hij is zo weer opgestart.
Dat deed ik ook met de Motorola 1960, dat was een echte stroomvreter in stand-by.
Alleen moest je die weer op tijd aanzetten want dat duurde even, en dan nog op zijn dooie gemak
de tv gids ophalen, dan is deze al een hele verbetering..
Afwachten of het verbruik nog verandert als het aan/uit probleem is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Zo, pakket op de bus gedaan, barcode ook naar tweak gestuurd, nu maar hopen dat PostNL niet de boel fuckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Bedankt voor uw bericht.
Uiteraard begrijpen wij goed dat de problemen die u ervaart vervelend zijn.

Wij zijn echter op de hoogte van de problemen en werken constant met man en macht aan nieuwe oplossingen.
Onze prioriteit heeft gelegen in het oplossen van blokkerig beeld en vastlopende Sparql Boxen.

Dit probleem hebben wij zo goed als mogelijk weg kunnen werken, op de korte haperingen in het beeld na.
Dit is echter een significante verbetering in de kijkervaring.

De genoemde problemen in uw e-mail hebben momenteel uiteraard onze prioriteit en er wordt dan ook gewerkt aan een oplossing hiervoor.
Deze problemen vallen echter wel onder de zogenoemde kinderziektes/opstartproblemen. Of en op welke manier er gecompenseerd kan worden is momenteel nog niet bekend.
De prioriteit ligt echt op het oplossen van de problemen.

Onze excuses voor het ongemak.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Kinderziektes/opstartproblemen. Wij moeten volgens Tweak niet zeiken en niet zeuren en blijven doneren. Ik geef ze een week en dan ben ik weg naar Vodafone met een gratis tablet... :9~

Ben dat gelieg over termijnen en loze beloften meer dan zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

DanielAlm schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 16:17:
Kinderziektes/opstartproblemen. Wij moeten volgens Tweak niet zeiken en niet zeuren en blijven doneren. Ik geef ze een week en dan ben ik weg naar Vodafone met een gratis tablet... :9~

Ben dat gelieg over termijnen en loze beloften meer dan zat.
Best bijzonder, hoe jij op "gelieg" komt.

Loze beloftes, ja, beetje wel he. Vooral het constant zeggen "2 weken", en na 2 weken opnieuw een termijn van 2 weken noemen.

Maar ik zie nergens echt loze beloftes, alleen dat het uitrollen van het nieuwe platform moeizamer gaat dan verwacht.

Communicatietechnisch hebben ze nog een flinke slag te maken.

Verder zeggen ze duidelijk dat ze nog geen inzicht hebben in eventuele compensaties vanwege de (echt wel aanwezige) kinderziektes en opstartproblemen. Lijkt me persoonlijk best logisch, eerst de hele zooi maar overzetten en de grote issues er uit, daarna eens kijken naar de financiele kant.

Hoewel ik zelf erg weinig problemen ervaar, behalve het uitzetten van de box, en het warm worden van de box, vind ik dat de meesten die hier zo hard klagen, redelijk overdrijven en schreeuwen "niet doen".

Maargoed, mijn ervaringen zijn redelijk neutraal tot positief in ieder geval.

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de andere contracten qua wholesale met KPN en andere niet-KPN-dochters wordt opengebroken. Of die providers dan ook ineens kut, ruk, klote etc. zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-09 22:32
Firesphere schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:54:
[...]

Best bijzonder, hoe jij op "gelieg" komt.

..... Of die providers dan ook ineens kut, ruk, klote etc. zijn.
Wat een gevoelig persoontje zeg. En wat een woordgebruik. Gelieg is een keurig woord waarmee aangegeven wordt dat beloften niet alleen geschonden worden maar ook persistente onwaarheden verteld worden. Wellicht heb jij het gemist maar hier stond de stad vol met borden waarop te lezen was hoe geweldig het allemaal zou worden en hoe veel beter het allemaal zou zijn dan die rest. Blijkbaar ben jij bereid diep in de buidel te tasten om dit soort providers in de lucht te houden. Ik dus niet. De hoge eisen die door Tweak zelf !! bepaald zijn worden tot op de dag van vandaag niet waargemaakt. Het freezen wordt erkend, de decoder kan nog steeds niet normaal aan en uit, teletekst werkt niet of nauwelijks, bij het doorzappen loopt de decoder regelmatig vast, zenders ontbreken, moet ik nog even doorgaan? En bovenal worden door henzelf !!!! bepaalde deadlines niet gehaald. Secondscreen??? hoort allemaal bij dit dure abbonement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

En uitEnding gemist is weer stuk hier. Reboot heeft geen zin wat een gepruts zeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

En juist dit soort geschreeuw wordt ik moe van. Als je zonodig hoofdletters moet gebruiken, doe dat alsjeblieft niet tegen mij, want dan wordt ik sarcastisch, en daar wordt niemand blij van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Firesphere schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:06:
[...]

En juist dit soort geschreeuw wordt ik moe van. Als je zonodig hoofdletters moet gebruiken, doe dat alsjeblieft niet tegen mij, want dan wordt ik sarcastisch, en daar wordt niemand blij van.
Over sarcasme gesproken: in mijn beleving is het vrij gebruikelijk om een nieuwe zin met een hoofdletter te beginnen. En op andere locaties kom ik ze niet tegen in het stukje van DanielAlm ...
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 18:59:
En uitEnding gemist is weer stuk hier. Reboot heeft geen zin wat een gepruts zeg.
In Dordrecht ook, zowel HBO On demand als Uitzending gemist, Videoland begin ik niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hullemah
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:49

hullemah

hullie

Het gras is bij kpn dochter ondernemingen ook echt niet beter.Heb een jaar xs4all glasvezel gehad en het hele iptv platform 1 drama en dat anno 2014.Ik ga het nu bij tweak proberen,maar als ik de verhalen zo lees.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Waarom maken ze al die systemen toch altijd zo brak vraag ik me af? STB's voor glas/kabel en ook satellietboxen zijn altijd zo tergend traag met weinig geheugen en trage processoren. Die motorola's van KPN zijn niet vooruit te branden. Ik heb nog een Azbox ME staan, satellietontvanger, die loopt aanzienlijk beter maar nog steeds niet flitsend.
Als je ziet hoe snel de ontwikkeling voor tablets, ultrabooks en smartphones is gegaan kunnen ze hier toch ook wel wat fatsoenlijke power achter zetten zou je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-09 13:01
Rude-Dog schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:45:
Waarom maken ze al die systemen toch altijd zo brak vraag ik me af? STB's voor glas/kabel en ook satellietboxen zijn altijd zo tergend traag met weinig geheugen en trage processoren. Die motorola's van KPN zijn niet vooruit te branden. Ik heb nog een Azbox ME staan, satellietontvanger, die loopt aanzienlijk beter maar nog steeds niet flitsend.
Als je ziet hoe snel de ontwikkeling voor tablets, ultrabooks en smartphones is gegaan kunnen ze hier toch ook wel wat fatsoenlijke power achter zetten zou je zeggen?
Ik denk dat de belangrijkste factor kosten is:
  • De boxen moeten relatief goedkoop zijn omdat ze in bruikleen of bijna gratis weggegeven moeten kunnen worden.
  • Software ontwikkeling kost veel tijd en geld wat er niet is (de dienst moet live en de investering terugverdiend).
Ik denk dat er gewoon live gezet wordt zodra ze denken het uitval percentage aan te kunnen met hun support afdeling.

Bedenk ook dat je hier op het forum met name degenen met problemen tegen komt, als je hier rondleest dan is er geen enkele provider die een fatsoenlijke nieuwe dienst levert in de eerste levensmaanden van dit product.

De vraag is altijd hoe snel het enigzins stabiel is (en dan zal 3 maanden al heel netjes zijn als je dat haalt als provider).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

joop99 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:53:
[...]

• De boxen moeten relatief goedkoop zijn omdat ze in bruikleen of bijna gratis weggegeven moeten kunnen worden.
  • Software ontwikkeling kost veel tijd en geld wat er niet is (de dienst moet live en de investering terugverdiend).
Ik denk dat er gewoon live gezet wordt zodra ze denken het uitval percentage aan te kunnen met hun support afdeling.

Bedenk ook dat je hier op het forum met name degenen met problemen tegen komt, als je hier rondleest dan is er geen enkele provider die een fatsoenlijke nieuwe dienst levert in de eerste levensmaanden van dit product.

De vraag is altijd hoe snel het enigzins stabiel is (en dan zal 3 maanden al heel netjes zijn als je dat haalt als provider).
Ik vind het op dit moment "betwistbaar stabiel". Ik heb erg weinig problemen, maar als ik anderen hoor/lees, zijn er zeker nog wel issues.

En zoals met veel zaken, staan de beste stuurlui weer eens aan wal. Termen als "prutsen" e.d. gebruiken, vind ik niet erg, als je het zelf beter kunt.

Ik weet dat ik als software developer wat meer geduld heb dan anderen daarin. En dat laat ik dus ook blijken uit mijn reacties :)

Er is geen enkel product, wat in de periode na de release, helemaal goed werkt. Zelfs na 10 jaar, is het nog niet perfect. Dat soort zaken heb je nou eenmaal, en bij software plus nieuwe hardware, nog meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
joop99 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:53:
[...]

Klopt, je hebt ook helemaal gelijk. Maar ik heb nog nooit ergens een lekker snelle STB gezien waarbij alles gewoon supervlot draait. Ik begrijp de redenen wel tot op zekere hoogte, maar vergeet niet dat er aardig wat STB's zijn waar je voor moet betalen, of voor de tweede moet bijbetalen. Zo ook Tweak - je dokt voor die hardware.

Het feit dat ze nu universele autoradio's (qua OS) op Android gaan bouwen vind ik een goede zaak. Zoiets universeels moesten ze ook met STB's doen zodat je er veel makkelijker nieuwe hardware achter kan gooien.
Ik weet dat encryptie enzo proprietary spul is, maar voor de rest is het toch redelijk te standaardiseren lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanR1969
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-09 18:45
Rude-Dog schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 19:45:
De Arcadyan HMB2260 die ik van KPN heb is wel een snelle stb. Heel anders dan de Motorola die ik ooit in 2009 heb gehad. Heb toen mijn abonnement snel weer beëindigd, maar ben over deze stb zeer tevreden.
Zie hier de specs:
http://kpn-customer.custh...detail_page/a_id/8090#gs=
Zit veel meer geheugen in dan in bijv.een Motorola 1960 en de processor is ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
JanR1969 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 20:53:
[...]

De Arcadyan HMB2260 die ik van KPN heb is wel een snelle stb. Heel anders dan de Motorola die ik ooit in 2009 heb gehad. Heb toen mijn abonnement snel weer beëindigd, maar ben over deze stb zeer tevreden.
Zie hier de specs:
http://kpn-customer.custh...detail_page/a_id/8090#gs=
Zit veel meer geheugen in dan in bijv.een Motorola 1960 en de processor is ook sneller.
Ik heb geruchten gehoord over de legendarische Arcadyan die inderdaad aan veel problemen een einde zou moeten maken :) Helaas heb ik 2 x Motorola 1963 op glas groen momenteel. Dat zou al een verbetering moeten zijn ten opzichte van het oudere Motorola model, maar die 1963 is echt niet vooruit te branden. Als je eerst vooruit zapt en dan terug moet 'ie enorm lang nadenken. Soms schiet 'ie zo in de stress dat nummers intoetsen wel een seconde per nummer kan duren. En dan nog een seconde of 2 om daadwerkelijk het kanaal dan te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SilentSimon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 19:31

SilentSimon

Have you been hopped?

Zou je ook gewoon een eigen STB kunnen gebruiken / kopen? Of zit er speciale Sparq software / aansluitingen op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

SilentSimon schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:03:
Zou je ook gewoon een eigen STB kunnen gebruiken / kopen? Of zit er speciale Sparq software / aansluitingen op?
Als de box die je koopt, de juiste ondersteuning heeft voor de (door de zenders verplichte) DRM, dan kan dat lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:08
Nee, dat kan dus niet.

Er is meer dan DRM alleen. Op IPTV platformen zoals Sparql, maar ook KPN ITV en KPN ITNS hangen STB, de software op de STB en de middleware servers op het netwerk nauw met elkaar samen.

Zonder die interacties zal je geen menu krijgen, geen overzicht van multicast adressen waar de zenders op zitten, etc. Volgens mij wordt zelfs dmv. push van de firmware op de STB door de middleware ook o.a. de keys voor de DRM in de set top box geladen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

In dat geval, neem ik mijn gedachte terug.

Het kan dus niet, zonder software van de leverancier, voor die specifieke box.

Blijft gewoon ruk, die DRM systemen. Hoe het ook precies werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Rude-Dog schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 20:22:
[...]

Klopt, je hebt ook helemaal gelijk. Maar ik heb nog nooit ergens een lekker snelle STB gezien waarbij alles gewoon supervlot draait. Ik begrijp de redenen wel tot op zekere hoogte, maar vergeet niet dat er aardig wat STB's zijn waar je voor moet betalen, of voor de tweede moet bijbetalen. Zo ook Tweak - je dokt voor die hardware.

Het feit dat ze nu universele autoradio's (qua OS) op Android gaan bouwen vind ik een goede zaak. Zoiets universeels moesten ze ook met STB's doen zodat je er veel makkelijker nieuwe hardware achter kan gooien.
Ik weet dat encryptie enzo proprietary spul is, maar voor de rest is het toch redelijk te standaardiseren lijkt me.
Over de Amino m540 die ik hier op het KPN ITNS platform heb draaien ben ik behoorlijk te spreken. Zappen gaat binnen ong. 2 tot maximaal 3 seconden, menu's zijn snel en ook de interactieve diensten beginnen ergens op te lijken (worden nu niet meer in de box gerenderd maar in een cloud omgeving).

Overigens heb ik in 2010 middels Tweak Groen ook een half jaartje van KPN ITV mogen 'genieten' en ik vond de 1963 nog nieteens zo'n ramp. De 1960 was inderdaad heeeeeul erg, maar ik vond de 1963 toen al een hele verbetering.

In ieder geval, ik ben het wel met je eens dat er eens een keer een standaardisatie zou moeten komen op IPTV gebied. Dat iedere provider nu z'n eigen proprietary combinatie tussen STB, Firmware en Middleware infra bouwt is leuk en aardig en dat kan op zich ook nog best, maar er zou gewoon een standaardisatie op minimale functionaliteit moeten komen zoals afhandeling van de DRM en de discovery van zenders.

90% van IPTV is namelijk gewoon al op bestaande technologieën gebaseerd ( de codecs, de met DVB vergelijkbare structuur van de TS adressen, IGMP, IP, etc. ). Heck, eigenlijk zou iedere smart TV met wat aanpassingen in de software en netwerk/IP stack zo klaar gestoomd moeten kunnen worden voor IPTV.

Verimatrix, wat veelal voor IPTV gebruikt wordt, is ook weer niet zó proprietary en op best veel manieren te implementeren.

Maar goed, ik ben bang dat de penetratie van IPTV wereldwijd eerst wat hoger zal moeten worden, voor fabrikanten en providers er brood in gaan zien om ook op dit laatste stukje een standaard op te zetten. Ik denk wel dat dat ooit zal gaan komen. In het begin van digitale TV via Coax heb je ook jaren lang de situatie gehad dat DVB-C alleen mogelijk was op door de provider geleverde (en slecht werkende) set top boxen.

Zeker economieën die nog in opbouw zijn en waar men ooit ook netwerken zal introduceren voor breedband en digitale interactieve televisie, zullen naar ik veronderstel meteen glas aan leggen en dus hoogstwaarschijnlijk ook met IPTV willen gaan werken.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Firesphere schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:54:
In dat geval, neem ik mijn gedachte terug.

Het kan dus niet, zonder software van de leverancier, voor die specifieke box.

Blijft gewoon ruk, die DRM systemen. Hoe het ook precies werkt.
Tsja, toch kan je ook voor DRM prima standaardiseren. Kijk maar bv. naar CI+ voor DVB systemen. Bijna iedere TV anno nu die verkocht wordt ondersteunt CI+.

CI+ 1.4 dat eraan zit te komen ondersteunt ook DRM op content die via IP aangeleverd wordt. Dat zal voorlopig wel voornamelijk gebruikt aan worden door kabelaars die ook eindelijk interactieve TV direct op de televisietoestellen kunnen implementeren. Maar als de kabelaars dat met de fabrikanten van TV's af kunnen spreken, dan moeten partijen als KPN en Sparql dat ook kunnen.

Maar goed, de vraag in hoeverre het de IPTV providers pijn gaat doen in de portemonee als ze het niet doen. Ook zonder mogelijkheid om direct op de eigen TV IPTV te kunnen kijken zijn er al honderdduizenden mensen die IPTV kijken (en dus blijkbaar het kastje voor lief nemen). En ook bij de kabelaars zijn er nog steeds hele volksstammen die vrijwillig een box (Horizon anyone?) hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Precies. Ik sta er van te kijken hoe traag sommige markten veranderen.
Neem nou de autoradio's - die komen nu pas met Android op de proppen, en met deftige touch screens. Pioneer, toch niet een van de minste, komt dit jaar pas met een echt capacitief touch screen - en dan alleen nog in het absolute topmodel. Alle andere zijn nog resistieve schermen met pauperige kwaliteit en proprietary software erop. Video is ook allemaal nog composiet, komen nu mondjesmaat pas modellen met hdmi in/uit.

Vind ik met televisie en satellietgebeuren net zo. Te weinig noodzaak voor innovatie schijnbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666
  • Laatst online: 11-05 12:12
Firesphere schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 20:09:
[...]

En zoals met veel zaken, staan de beste stuurlui weer eens aan wal. Termen als "prutsen" e.d. gebruiken, vind ik niet erg, als je het zelf beter kunt.
Dan vind ik eerlijk gezegd een belachelijk argument... als ik mijn probleemloze auto naar de garage breng en ik krijg hem met allerlei problemen terug, dat vind ik dat ook prutsers, maar ik kan het zeker niet beter. Die mensen worden betaald voor een dienst, dan hoef ik het zeker niet beter te kunnen als ze die beloofde dienst niet op een aanvaardbaar niveau blijken te kunnen leveren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat veel "normale consumenten" het onacceptabel vinden om een TV dienst geleverd te krijgen die zoveel tekortkomingen laat zien. Zeker omdat dit door de leverancier van dat product niet vantevoren gemeld is als een "experimentele dienst". Hoewel ik inderdaad verwacht had dat men hier op Tweakers wel iets coulanter zou zijn (omdat we nu eenmaal wat meer verstand hebben van de problemen met de techniek die er achter allemaal ingeregeld moet worden dan de "gemiddelde consument").

Overigens heb ik er zelf al helemaal nauwelijks problemen mee, als ik een paar uur per week TV uitzendingen kijk (live sport met name) is het veel, mijn tijd achter het de TV besteed ik meer aan series die ik van mijn mediaplayer afspeel. Maar voor een gemiddeld gezin kan ik me de frustratie met dit product goed voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Rude-Dog schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:11:
Precies. Ik sta er van te kijken hoe traag sommige markten veranderen.
Neem nou de autoradio's - die komen nu pas met Android op de proppen, en met deftige touch screens. Pioneer, toch niet een van de minste, komt dit jaar pas met een echt capacitief touch screen - en dan alleen nog in het absolute topmodel. Alle andere zijn nog resistieve schermen met pauperige kwaliteit en proprietary software erop. Video is ook allemaal nog composiet, komen nu mondjesmaat pas modellen met hdmi in/uit.

Vind ik met televisie en satellietgebeuren net zo. Te weinig noodzaak voor innovatie schijnbaar.
Mja, dat vind ik dan weer een beetje een slechte vergelijking ;)

Ik zie totaal geen meerwaarde aan een autoradio met Android, behalve misschien voor de bijrijder ofzo. Volgens mij spendeer je als bestuurder van een auto 99% van de tijd met een bezigheid waarbij je 100% je aandacht op de weg moet hebben.

En ze moeten wel van heel goede huize komen om een Android-gebaseerde UI op een touchscreen zo vlot en over het algemeen intuitief te maken als de 'ouderwetse' autoradio.

Nee..... touchscreens op een radio is iets wat ik totaal niet begrijp ;) Het enige nut wat ik aan iets dergelijks zou kunnen ontlenen is het draaien van navigatie. Maar daar heb je waarschijnlijk al een device voor op zak.

Maar goed, zal wel een kwestie van smaak zijn :)

Bij autoradio's is het in ieder geval wel zo dat vrijwel iedere radio FM kan ontvangen (en straks ook DAB+, als je het dan toch over een ontwikkeling hebt die op dit moment veel te langzaam gaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 12:59
Ik ben wel van mening Tweak had veel eerder een bèta moeten starten met vrijwilligers.
En bij uitlevering had het pakket gereed moeten zijn , opname ,app etc .

Dat de box kinderziektes heeft ok. Maar een half pakket leveren is notdone.
Ik kijk het zelf de maand augustus nog aan en dan downgrade ik mijn pakket zonder kosten hopelijk gezien zij geen kijkgenot geven. En zet de tv om naar ziggo Basic is voor mij goed genoeg, ik kom van blauw en vindt ik prima. Zou direct tekenen omblauw te houden.

Communicatie is waardeloos net als de huidige tv levering en er wel voor betalen. Indien Tweak zou zeggen komende 3mnd tijdens de migratie betaal je geen tv, opname,tvboxen wordt het begrip ook anders.

Maar tv he dit is iets Basic en moet gewoon werken, en helaas voor Tweak is er geen weg meer terug.
Ook is die abox een flop wij gaan die wel betalen. Net als die telefoon oplossing....

Althans mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik moet toch wel even zeggen ,na al dat geklaag waar ik ook aan mee doe ,want de migratie gaat echt niet lekker soepel en communicatie met tweak ook niet en daar baal ik ook van ,maar voor de migratie ,en zit nu ong 4 jaar bij tweak ,heb ik nog nooit problemen met ze gehad en ben ook altijd heel tevreden met tweak geweest en zijn ze toch wel de provider waar ik het minste problemen heb gehad ,want iedere provider heeft wel wat ! Ik hoop dat alles gauw opgelost is voor ons en voor tweak ,je wil daar in deze maanden toch ook niet graag achter de telefoon zitten met al die boze klanten ,de medewerkers die ik aan de telefoon heb gehad (als je dan heel boos bent) bleven beleefd ,dus duim op daarvoor !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 23:22
Internet werkt wel. Wat mij wel opvalt is dat op het nieuwe platform de latency een stuk hoger is. Waar op het oude platform een ping naar tweakers.net gemiddeld 3ms duurde is dat nu 12ms geworden. Beide getest bij een onbelaste verbinding.

Wat ik zo jammer vind is dat Tweak telkens zo huilie doet over dat KPN hun weg wilt hebben. Tweak zou dan een eigen platform oprichten uit belang van ons als klanten. Ik heb echter nog nooit een bedrijf gezien die dingen doet uit het belang van klanten. Het gaat altijd om geld verdienen.

Een eigen modem gebruiker kan gewoon via het netwerk van de KPN. IPTV is goed, voip werkt ook goed. Dus waarom niet je klanten laten overstappen naar het KPN netwerk? Volgens mij gaat het allemaal om geld. Helpdesk is niet bereikbaar, terwijl als je een bedrijf als getronics (KPN hahaha) benaderd en aangeeft dat je morgen 10 experts erbij wilt op de helpdesk dan krijg je die. Dagje training moet binnen een week kunnnen. Maar dit vindt Tweak te duur.

En ja, KPN wordt vaker van machtsmisbruik beticht, echter zolang je gewoon blijft betalen doet de KPN meestal niet zo moeilijk. Ik vermoed dan ook dat Tweak zichzelf en hun Sparql een beetje overschat heeft en nu met de problemen zit en dit afschuift op de KPN.

Feit blijft dat ik bij Tweak een abbo heb lopen en hun aan mij verplichtingen hebben om het op te lossen. Prima dat Sparql nog niet werkt dan zijn wij dus de Beta testers. Normaal is een dienst dan gratis omdat je hun helpt de fouten eruit te halen. Dan zou ik er ook begrip voor hebben. Daarnaast is de dienst in mijn geval ook nog eenst een heel stuk duurder dan het oude platform (30%). Dit omdat je de opname functie alleen werkt met het duurdere TV abbo.

Zojuist maar een mail verstuurd waarin ik Tweak in gebreken stel. Maakt het toch wat makkelijker als je straks over wilt op een andere provider.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemley
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-12-2014
Is min of meer waar ik het geruime tijd al over heb, you naild it!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666
MrNOnamE schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:24:
[...]

Internet werkt wel. Wat mij wel opvalt is dat op het nieuwe platform de latency een stuk hoger is. Waar op het oude platform een ping naar tweakers.net gemiddeld 3ms duurde is dat nu 12ms geworden. Beide getest bij een onbelaste verbinding.
Grappig, dat is bij mijn nu juist sterk verbeterd hier in Almere. Naar tweakers.net zit ik consequent op 1ms. Ook naar diverse andere sites in NL kom ik aan waardes onder de 5ms. Ik ben zelf dan ook erg tevreden met Tweak (zoals eerder aangegeven, TV boeit mij persoonlijk niet zo). Voor alleen internet zal ik Tweak dan ook zeker aanraden aan vrienden en familie. Voor TV (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSmokey
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 22:18
MrNOnamE schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:24:

Zojuist maar een mail verstuurd waarin ik Tweak in gebreken stel. Maakt het toch wat makkelijker als je straks over wilt op een andere provider.
Ik heb hier ook aan gedacht alleen kwam ik op twee problemen uit:

Een in gebreken stelling per email is juridisch gezien wel toegestaan, alleen kan dit problemen opleveren in de bewijslast. Jij dient namelijk aan te tonen dat zij de brief hebben ontvangen, dit is zonder een dergelijke ontvangstbevestiging vrij lastig. Daarom wordt een in gebreken stelling veelal als aangetekende brief verstuurd, hier zit een ontvangstbevestiging bij. Overigens heeft Tweak in zijn algemene voorwaarden staan dat het bij hun wel altijd per aangetekende brief moet worden ingediend. Ik durf niet te zeggen welke weg er juridisch gezien bewandeld moet worden..

Het tweede probleem is dat jij bij een in gebreke stelling de andere partij een "redelijk termijn" moet bieden om de problemen te verhelpen (3 weken wordt vaak als redelijk termijn gezien). En welke problemen dienen dan opgelost te zijn? Als Tweak binnen dat termijn de apps op de markt heeft gebracht en je kan in alle redelijkheid (betekent dus niet storingsvrij!) hun diensten kan gebruiken, sta je achteraf alsnog met lege handen. Het enige is dat een in gebreke stelling een stok achter de deur is om steeds een stukje verder te komen in de kwaliteit van hun dienstverlening. Het houdt ze hopelijk wel scherp

Los van bovenstaande opmerkingen ben ik het wel volledig met je eens. Persoonlijk ben ik eigenlijk van mening dat Tweak hier zelf de ballen moet hebben om haar klanten uit zich zelf tegemoet te komen voor het experiment genaamd Sparql.

Wat betreft de deadlines van de apps. Ik denk dat wij daar zelf ook aan meewerken: Ik heb continu mails gestuurd naar Tweak met concrete vragen over opleverdata etc. Zij voelen zich wss genoodzaakt om een antwoord te geven, die helemaal nergens op gebaseerd is. Met als resultaat dat de apps al eindeloos worden uitgesteld. 2 weken is in het geval van de apps als 2 maanden geworden. (Oorspronkelijk opleverdatum stond op eind mei....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
eymey schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:30:
[...]

Mja, dat vind ik dan weer een beetje een slechte vergelijking ;)

Ik zie totaal geen meerwaarde aan een autoradio met Android, behalve misschien voor de bijrijder ofzo. Volgens mij spendeer je als bestuurder van een auto 99% van de tijd met een bezigheid waarbij je 100% je aandacht op de weg moet hebben.

En ze moeten wel van heel goede huize komen om een Android-gebaseerde UI op een touchscreen zo vlot en over het algemeen intuitief te maken als de 'ouderwetse' autoradio.

Nee..... touchscreens op een radio is iets wat ik totaal niet begrijp ;) Het enige nut wat ik aan iets dergelijks zou kunnen ontlenen is het draaien van navigatie. Maar daar heb je waarschijnlijk al een device voor op zak.

Maar goed, zal wel een kwestie van smaak zijn :)

Bij autoradio's is het in ieder geval wel zo dat vrijwel iedere radio FM kan ontvangen (en straks ook DAB+, als je het dan toch over een ontwikkeling hebt die op dit moment veel te langzaam gaat).
OK, pak DAB (+) dan inderdaad als voorbeeld - dat is in, wat was het, 1993 ofzo? geintroduceerd en komt nu eindelijk op de markt. Tunein radio stream is al hogere kwaliteit dan DAB...

Of je een touch screen nodig vindt of hebt laat ik maar even in het midden, maar ze worden er bij bakken mee gemaakt. De meeste 2 DIN after markets zijn touch screen. Mijn punt is meer dat ALS je dat dan toch maakt, doe dan een fatsoenlijke capacitieve. Ze zitten daar gewoon nog op oude technologie.

Wat Android betreft, dat is toch makkelijker dan je denkt hoor :) Ik heb eentje geintegreerd met mijn Android mobiel, die het via MHL doorgeeft en touchscreen biedt. Touch screen is redelijk handig, vooral omdat je zelf de layout van het display kan customizen en zo dus veelgebruikte knoppen lekker groot kan hebben - maar belangrijker is dat de voice commands gewoon worden doorgegeven aan je mobiel. Dus ik kan bleren "play Muse" en google now pakt dat netjes op en start de muziek.
Dat kan uiteraard ook op een autoradio eigen OS wel, en je kan ook wel iets los met je mobiel regelen, maar het is toch wel erg mooi als dat van hetzelfde kastje komt. Het is dus niet geheel native wat ik gebruik, maar als er een fatsoenlijke zou zijn op de nieuwste android zou ik die graag halen.

Volgens mij stelt het trouwens niks voor om dat vlot te laten lopen. Het enige wat "uniek" is aan een autoradio ten opzichte van, zeg, een tablet, is de FM/DAB module. Als je daar een app en hardware layer voor maakt waar Android mee overweg kan zie ik niet in waarom het niet net zo snel moet draaien als een nexus 7.

Nog mooier is het natuurlijk als we eindelijk weer flat rate internet krijgen, bij voorkeur in heel europa, en je gewoon alle radio en je muziek uit de cloud over je dataconnectie kan streamen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
BlackSmokey schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:27:
[...]

Ik heb hier ook aan gedacht alleen kwam ik op twee problemen uit:

Een in gebreken stelling per email is juridisch gezien wel toegestaan, alleen kan dit problemen opleveren in de bewijslast. Jij dient namelijk aan te tonen dat zij de brief hebben ontvangen, dit is zonder een dergelijke ontvangstbevestiging vrij lastig. Daarom wordt een in gebreken stelling veelal als aangetekende brief verstuurd, hier zit een ontvangstbevestiging bij. Overigens heeft Tweak in zijn algemene voorwaarden staan dat het bij hun wel altijd per aangetekende brief moet worden ingediend. Ik durf niet te zeggen welke weg er juridisch gezien bewandeld moet worden..
Of ze die eis zo hard kunnen stellen valt te betwijfelen, als ik ook het blog van Engelfriet lees. Een aangetekende brief vereisen vind ik een onnodige drempel opwerpen. Komt nog bij dat ik het van een *internet* provider nog vreemder en onwaarschijnlijker vind dat ze communicatie per snail mail vereisen. Then again, mijn digitaal ondertekende e-mail, gewoon standaard S/MIME, werd bij Tweak ook al niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:11
Nu eindelijk wat duidelijkheid over het retouren.
Ik krijg nu toch nog mijn verzendkosten terug.
Hartelijk dank voor uw bericht.

Het verschil in antwoordnummer/postbus zit in het volgende:
Indien een klant niet mee wenst te gaan naar Sparql en zijn abonnement beëindigd per 1 juli, dan zullen wij de apparatuur retour vragen via het antwoordnummer. Indien een klant eerder heeft opgezegd dan de einddatum van 1 juli, dan volgen wij de normale retourprocedure m.b.t. de opzegging en dient de apparatuur op gebruikelijke wijze via ons postbusnummer te worden geretourneerd.

Voor verdere vragen kunt u altijd contact met ons opnemen.

Hopende hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Tweak Servicedesk
Kilian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebaron
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 13:23
Ik kon gisteren opeens geen films meer kijken via HBO on demand, als ik een film selecteerde, ongeacht welke werd het scherm zwart en daar bleef het bij. Series idem dito, hebben jullie hier ook last van of last van gehad ?

Is het beeld eindelijk een beetje redelijk, begint dit zeur weer, al met al kun je er dus niet vanuit gaan dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ja maar enkel met uitzending gemist. Reboot lijkt geen verschil te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WhySoSerious? schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:07:
Nu eindelijk wat duidelijkheid over het retouren.
Ik krijg nu toch nog mijn verzendkosten terug.

[...]
Reactie van Tweak klopt niet. Ik heb per 1 juli mijn abonnement beëindigd en mocht desondanks alles betaald retourneren naar het postbusnummer, zo stond dat in een brief die ik kreeg.
Sterker nog: men wilde ook de draadloze verbindingset, die ik nota bene zelf gekocht heb bij KPN, retour hebben. Uiteraard niet opgestuurd en nu maar zien of ik mijn 50 euro borg ooit nog terug ga krijgen.
Ik vrees dat het wederom op lange belletjes en emails gaat uitdraaien.

Oh, en voor diegenen die zo verbaasd reageerden dat ik geregeld onterechte rekeningen (te hoog) ontving: nu Tweak overstapt op Sparql blijkt dat vele klanten, naast de rekening voor Sparkl ook nog doodleuk een maand KPN iTV geïncasseerd krijgen. In een excuusmail van Tweak stond dat volgende maand alles rechtgezet gaat worden. Ze spelen dus gewoon bij menige klant nog even tussen de 50 en 80 euro naar binnen en op terugstorten mag je weer een maand wachten.

Ik schreef het hier al eerder en ook nu bij het afsluiten blijkt maar weer: de administratie bij Tweak is een grote bende.

Wat ben ik blij dat ik er sinds begin deze maand vanaf ben.
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious?
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:11
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:28:
[...]

Reactie van Tweak klopt niet. Ik heb per 1 juli mijn abonnement beëindigd en mocht desondanks alles betaald retourneren naar het postbusnummer, zo stond dat in een brief die ik kreeg.
Sterker nog: men wilde ook de draadloze verbindingset, die ik nota bene zelf gekocht heb bij KPN, retour hebben. Uiteraard niet opgestuurd en nu maar zien of ik mijn 50 euro borg ooit nog terug ga krijgen.
Ik vrees dat het wederom op lange belletjes en emails gaat uitdraaien.

Oh, en voor diegenen die zo verbaasd reageerden dat ik geregeld onterechte rekeningen (te hoog) ontving: nu Tweak overstapt op Sparql blijkt dat vele klanten, naast de rekening voor Sparkl ook nog doodleuk een maand KPN iTV geïncasseerd krijgen. In een excuusmail van Tweak stond dat volgende maand alles rechtgezet gaat worden. Ze spelen dus gewoon bij menige klant nog even tussen de 50 en 80 euro naar binnen en op terugstorten mag je weer een maand wachten.

Ik schreef het hier al eerder en ook nu bij het afsluiten blijkt maar weer: de administratie bij Tweak is een grote bende.

Wat ben ik blij dat ik er sinds begin deze maand vanaf ben.
:+
Ja dat van mij was ook 1 juli beëindig en had toen ook de brief gekregen dat ik het naar postbusnummer moest sturen. Dat heb ik toen maar gedaan en nu 3 weken later kreeg ik een mail(zie paar pagina's terug) dat ik het wel kan opsturen naar antwoordnummer. Hier ben ik op in gegaan en krijg de verzendkosten nu terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil FF mijn ervaring met jullie delen over sparql.

Probeer al een paar dagen mijn eigen voipbuster sipaccount in de zyxel box te plaatsen.
Dit werkt ongeveer 1 dag, daarna staan de sipgegevens van tweakphone de boel weer te verzieken.
Van de week stonden zelfs mijn tweak nummer en wachtwoord erin. Dit heb ik niet gedaan, en mijn vrouw weet niet eens wat een router is. Tweak doet dit dus zelf op afstand. En als ik ergens niet van hou is dat derden in mijn apparatuur klooien.

Heb met tweak gebeld en deze geven toe dat dit automatisch gebeurt en hier niets aan te doen is.

Heb vervolgens mijn eigen fritzbox 7390 geprobeerd aan de gang te krijgen. Helaas nog zonder resultaat.
Wel internet, geen tv. Komt dat je maar 1 vlan instelling in je fb kan maken.

Tenslotte in de zyxel originele firmware van zyxel geplaatst en voilla sip van voipbuster werkt.
Ook gastaccount met externe gast welke in de tweakfirmware compleet vast liep werkt nu.
Wel voor die tijd de vlan instellingen, voipinstellingen en de ip bride FF noteren of fotograferen omdat een back-up van de tweakinstellingen niet terug te zetten is in de originele firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlek
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb ook nog eens wat gevraagd over creditering, hierbij het " standaard " antwoord ?

Bedankt voor uw bericht. Momenteel zijn er een aantal problemen bekend omtrent de televisie van Sparql.
Regelmatig worden er echter updates uitgevoerd die deze problemen verhelpen.
Recent was er nog een grote update uitgekomen die vele problemen is tegen gegaan, de instructies kunt u hier vinden: http://www.tweak.nl/aankondigingen.html

Wanneer alle problemen zijn opgelost kan er gekeken worden naar een eventuele creditatie of compensatie en de vorm hier van.
Momenteel kan ik daar echter niet meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
redlek schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:36:
Ik heb ook nog eens wat gevraagd over creditering, naar mijn idee standaard antwoord ?

Bedankt voor uw bericht. Momenteel zijn er een aantal problemen bekend omtrent de televisie van Sparql.
Regelmatig worden er echter updates uitgevoerd die deze problemen verhelpen.
Recent was er nog een grote update uitgekomen die vele problemen is tegen gegaan, de instructies kunt u hier vinden: http://www.tweak.nl/aankondigingen.html

Wanneer alle problemen zijn opgelost kan er gekeken worden naar een eventuele creditatie of compensatie en de vorm hier van.
Momenteel kan ik daar echter niet meer over zeggen.
Ik weet niet wat je vraag was, maar het lijkt eerst de problemen oplossen en dan eventueel compensatie. Dus wat is er mis met het ("standaard") antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redlek
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-07-2024
Hans_18T schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:44:
[...]

Ik weet niet wat je vraag was, maar het lijkt eerst de problemen oplossen en dan eventueel compensatie. Dus wat is er mis met het ("standaard") antwoord?
Puur ter info voor anderen, laat ik het " standaard " dan vergeten.
Maar voor mij blijft het vreemd dat je wel de volle pond mag betalen en dat je niet krijgt, waarvoor je betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
redlek schreef op zondag 27 juli 2014 @ 19:53:
[...]

Puur ter info voor anderen, laat ik het " standaard " dan vergeten.
Maar voor mij blijft het vreemd dat je wel de volle pond mag betalen en dat je niet krijgt, waarvoor je betaald.
:) Bij het justitieel incassobureau werkt dat ook zo, eerst betalen en dan beargumenteren waarom ik niet in aanmerking kom voor de bekeuring.
Ik maak me niet zoveel zorgen, ik laat ze eerst een en ander oplossen, pas dan hebben we een datum, pas dan kunnen denken over compensatie. In dit forum lijk ik een van de gelukkigen waarbij het werkt naar tevredenheid, al maak ik geen gebruik van uitzending gemist en HBO (kids trouwens wel, maar die heb ik nog niet horen mopperen).
Momenteel pak ik het radiosignaal weer uit de ether, mijn oude receiver van 30 jaar geleden heeft nl geen optische/coaxiale ingang, Dit is iets waar ik dan weer meer "wakker" van lig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 18:38:

Probeer al een paar dagen mijn eigen voipbuster sipaccount in de zyxel box te plaatsen.
Dit werkt ongeveer 1 dag, daarna staan de sipgegevens van tweakphone de boel weer te verzieken.
Van de week stonden zelfs mijn tweak nummer en wachtwoord erin. Dit heb ik niet gedaan, en mijn vrouw weet niet eens wat een router is. Tweak doet dit dus zelf op afstand. En als ik ergens niet van hou is dat derden in mijn apparatuur klooien.

Heb met tweak gebeld en deze geven toe dat dit automatisch gebeurt en hier niets aan te doen is.

Heb vervolgens mijn eigen fritzbox 7390 geprobeerd aan de gang te krijgen. Helaas nog zonder resultaat.
Wel internet, geen tv. Komt dat je maar 1 vlan instelling in je fb kan maken.

Tenslotte in de zyxel originele firmware van zyxel geplaatst en voilla sip van voipbuster werkt.
Ook gastaccount met externe gast welke in de tweakfirmware compleet vast liep werkt nu.
Wel voor die tijd de vlan instellingen, voipinstellingen en de ip bride FF noteren of fotograferen omdat een back-up van de tweakinstellingen niet terug te zetten is in de originele firmware.
Het is inderdaad jammer dat je in de Fritz!box voor zo ongeveer alles (nou ja, internet en een eventuele aparte IP verbinding voor telefonie) kan opgeven wat voor VLAN tag hij moet gebruiken, maar dat dit voor IPTV niet kan. In het XS4ALL profiel wordt dit automatisch natuurlijk op VLAN 4 gezet voor de KPN ITV, maar als je bij een andere IPTV provider zit....

Overigens is het me nou ook nog steeds niet helemaal duidelijk hoe IPTV bij Tweak netwerktechnisch wordt geregeld. Ik had begrepen dat je de Sparql box gewoon in je eigen LAN moet/kan hangen en dat demulticast streams dan je LAN op ge-proxy'd worden door de Zyxel. Maar dat laatste weet ik dus niet helemaal zeker. In dat geval zou echter een Fritzbox nooit helemaal direct gaan werken want volgens mij doet die dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 18:38:

Zelfde probleem gehad. Oplossing: afblijven van de tweak-instellingen, deze worden idd overschreven. Als je echter een provider en account toevoegt dan blijft het wel werken, hier althans.

Jammer weer van de "kunnen we helaas niets aan doen", alsof het een technische onmogelijkheid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

eymey schreef op zondag 27 juli 2014 @ 21:46:
[...]

Het is inderdaad jammer dat je in de Fritz!box voor zo ongeveer alles (nou ja, internet en een eventuele aparte IP verbinding voor telefonie) kan opgeven wat voor VLAN tag hij moet gebruiken, maar dat dit voor IPTV niet kan. In het XS4ALL profiel wordt dit automatisch natuurlijk op VLAN 4 gezet voor de KPN ITV, maar als je bij een andere IPTV provider zit....

Overigens is het me nou ook nog steeds niet helemaal duidelijk hoe IPTV bij Tweak netwerktechnisch wordt geregeld. Ik had begrepen dat je de Sparql box gewoon in je eigen LAN moet/kan hangen en dat demulticast streams dan je LAN op ge-proxy'd worden door de Zyxel. Maar dat laatste weet ik dus niet helemaal zeker. In dat geval zou echter een Fritzbox nooit helemaal direct gaan werken want volgens mij doet die dat niet.
Normaal vraagt een multicast client een multicast stream aan bij de lokale router mbv igmp. Deze lokale router doet dan een join voor die groep bij het zogenaamde rendezvous point mbv protocol independent multicast (pim)
Bij de sparql oplossing wordt die pim join niet gedaan maar nogmaals een igmp join voor de client op zijn upstream interface. Ik vermoed vlan 34 bij sparql. Via dit vlan wordt de stream dan verstuurd naar jouw router die de mc paketten doorstuurt naar jouw client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Chimera666 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:45:
[...]

Dan vind ik eerlijk gezegd een belachelijk argument... als ik mijn probleemloze auto naar de garage breng en ik krijg hem met allerlei problemen terug, dat vind ik dat ook prutsers, maar ik kan het zeker niet beter. Die mensen worden betaald voor een dienst, dan hoef ik het zeker niet beter te kunnen als ze die beloofde dienst niet op een aanvaardbaar niveau blijken te kunnen leveren.

Ik kan me heel goed voorstellen dat veel "normale consumenten" het onacceptabel vinden om een TV dienst geleverd te krijgen die zoveel tekortkomingen laat zien. Zeker omdat dit door de leverancier van dat product niet vantevoren gemeld is als een "experimentele dienst". Hoewel ik inderdaad verwacht had dat men hier op Tweakers wel iets coulanter zou zijn (omdat we nu eenmaal wat meer verstand hebben van de problemen met de techniek die er achter allemaal ingeregeld moet worden dan de "gemiddelde consument").

Overigens heb ik er zelf al helemaal nauwelijks problemen mee, als ik een paar uur per week TV uitzendingen kijk (live sport met name) is het veel, mijn tijd achter het de TV besteed ik meer aan series die ik van mijn mediaplayer afspeel. Maar voor een gemiddeld gezin kan ik me de frustratie met dit product goed voorstellen.
Hoe je het ook wend of keert, hoe "domme consument" iemand ook kan zijn, je vergelijking gaat niet op.

Wat je doet, is je levert je auto in, en krijgt een splinternieuw "amper van de productielijn afgerold" model er voor in de plaats.

Want dat is wat er gebeurd. En dan kun je wel zeggen "Mijn vorige auto had geen rammelende uitlaat", als jij akkoord bent gegaan met de nieuwe auto, doet dat er dus niet toe.

En zoals ik al een heel aantal keer heb aangegeven, de communicatie vanuit Tweak is op z'n zachtst gezegd karig.
En ook al eerder genoemd, ik ondervind geen problemen, hoewel ik hier dus noodgrepen voor heb moeten toepassen.

En, ook al genoemd, als software developer, heb ik iets meer geduld met een startup fase, omdat ik weet dat dat nooit 100% goed gaat.

En wederom, ik kan Tweak niet betrappen op "liegen" of "prutsen" en wat al niet meer langs is gekomen. Ik betrap ze alleen op een grote mate van onvoorbereidheid. Er is blijkbaar geen calamiteitenplan geweest voor de uitrol van het nieuwe platform.

Is Tweak in gebreke gebleven? Tot op dit moment, deels wel. Bijvoorbeeld de "overal kijken op je tablet of smartphone", is ondertussen al ruim anderhalve maand "over twee weken staat'ie in de store"

Kun je ze dat kwalijk nemen? Deels wel, er is wat dat betreft ook een testfase, plus natuurlijk de periode tot het wordt toegelaten tot de store, maar dat ligt echt bij de store-eigenaar dus.

Of bijvoorbeeld het omzetten. Dit bleek lang zo soepel niet te gaan, als ze hadden verwacht.
Verwijtbaar? Absoluut.
Oplossing van Tweak was echter, vol de rem er op en wachten tot het wel goed werkt, en dan weer verder gaan, daar kun je niet van zeggen dat ze in gebreke zijn gebleven, ze hebben namelijk hun best gedaan alles daaromtrend zo goed mogelijk op te lossen.

Dan betreffende bijvoorbeeld Vodafone. Waar dacht je dat die hun streams vandaan halen? En wat als die ook definitief eindigt? Ga je dan weer overstappen omdat Vodafone de boel niet goed op orde krijgt (ik zie het persoonlijk zo gebeuren, maar dat terzijde), of is Vodafone ineens de heilige graal, en mogen ze hetzelfde "flikken" als wat Tweak nu doet?

tl;dr
Ik ben tevreden, ik heb geen issues zoals genoemd. Heb je ze wel, ga naar KPN, dat is de enige waar je 100% zeker niet genaait wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackSmokey
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-08 22:18
Fuzzillogic schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:06:
[...]

Of ze die eis zo hard kunnen stellen valt te betwijfelen, als ik ook het blog van Engelfriet lees. Een aangetekende brief vereisen vind ik een onnodige drempel opwerpen. Komt nog bij dat ik het van een *internet* provider nog vreemder en onwaarschijnlijker vind dat ze communicatie per snail mail vereisen. Then again, mijn digitaal ondertekende e-mail, gewoon standaard S/MIME, werd bij Tweak ook al niet begrepen.
Waarschijnlijk werd je certificaat aan de kant gesmeten en keek Tweak je met glazige ogen aan... Engelfriet heeft veel interessante artikelen over ICT en Recht geschreven. Maar daarom gaf ik ook aan dat ik niet zeker weet in hoeverre de eis van Tweak reëel is. Ik meen namelijk ook ergens gelezen te hebben dat als het merendeel van de communicatie per email verloopt, redelijkerwijs dergelijke in gebreke stellingen ook gewoon per mail mogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
TrailBlazer schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:37:
[...]

Normaal vraagt een multicast client een multicast stream aan bij de lokale router mbv igmp. Deze lokale router doet dan een join voor die groep bij het zogenaamde rendezvous point mbv protocol independent multicast (pim)
Bij de sparql oplossing wordt die pim join niet gedaan maar nogmaals een igmp join voor de client op zijn upstream interface. Ik vermoed vlan 34 bij sparql. Via dit vlan wordt de stream dan verstuurd naar jouw router die de mc paketten doorstuurt naar jouw client.
@trailblazer
Ik neem aan dat je vlan 4 bedoeld (als ik de beschrijving van Tweak lees dan zouden daar de tv streams overheen moeten komen). Oplossing is in zoverre natuurlijk wel handig dat akkefietjes zoals bij glashart met allee set-top boxen in hetzelfde netwerk niet voor zouden moeten kunnen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
TrailBlazer schreef op zondag 27 juli 2014 @ 22:37:
[...]

Zou zo maar kunnen ja (hoewel ik vermoed dat het ook bij sparql gewoon VLAN 4 is, VLAN 34 is volgens mij intenret).

Bij KPN was het een stuk meer 'gescheiden': Je STB zat gewoon direct in een algemeen IPTV LAN samen met andere klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vlan4 kan ook idd gisteren uit mijn hoofd gedaan. Het is natuurlijk ook veel makkelijker voor klanten slechts een switch nodig in plaats van twee kabels trekken en gedoe met netwerk via stroomdingen.

De oplossing is best mooi imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:03
Klopt het dat als ik een 2e router boven heb liggen en hier achter een sparql box heb hangen dat ik via deze 2e router draadloos internet kan hebben zonder problemen tot dat ik de sparql box aan zet?
Het lijkt er hier op dat wanneer de sparql box aan staat dat de zyxel router een bericht krijgt van achter poort x hangt een sparql box dus die poort moet alleen nog tv signaal krijgen en geen internet en dergelijken.

Als dit klopt zou de oplossing zijn om een switch achter de zyxel router te hangen en vanaf deze switch naar alle tv's een kabel trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

TrailBlazer schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:38:
Vlan4 kan ook idd gisteren uit mijn hoofd gedaan. Het is natuurlijk ook veel makkelijker voor klanten slechts een switch nodig in plaats van twee kabels trekken en gedoe met netwerk via stroomdingen.

De oplossing is best mooi imho.
De oplossing is verschrikkelijk lelijk imho. Nu is het nodig een kastje met hele buggy software die volledig onder controle is van Tweak in m'n netwerk te hangen. GIGANTISCHE security blunder van de kant van Tweak.

De oplossing zoals deze met het oude Tweak Blauw gehanteerd werd, met een volledig gescheiden IPTV netwerk vanaf de genexis was vele malen beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Aaargh! op 28-07-2014 12:45 ]

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-10-2015
Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:44:
[...]

De oplossing is verschrikkelijk lelijk imho. Nu is het nodig een kastje met hele buggy software die volledig onder controle is van Tweak in m'n netwerk te hangen. GIGANTISCHE security blunder van de kant van Tweak.

De oplossing zoals deze met het oude Tweak Blauw gehanteerd werd, met een volledig gescheiden IPTV netwerk vanaf de genexis was vele malen beter.
Je hoeft geen TV van Tweak te nemen, je kan ook gewoon digitenne, schotel of kabel voor je TV nemen

En als echte Tweaker zul je er vast wel een oplossing voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik denk dat 95% van de gebruikers totaal geen problemen heeft met deze oplossing. Wat is nou echt de security blunder van tweak ik zie dat echt niet? Jij vindt het misschien onveilig maar is het dat echt?
Tweak geeft je alle informatie die je nodig hebt om je eigen router op te hangen. Lukt dat je niet? jouw probleem.
Daarnaast is mijn zyxel nog nooit gecrashed of de instellingen zomaar gewijzigd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:44:
[...]

Als je hiermee echt zit:

VLAN default: Zyxel + Aboxjes + router WAN
VLAN x: Intern router LAN + pc's.

Zyxel DMZ naar router intern...

zo hebben de iptv's een IP van Zyxel en direct internet en zitten je pc's achter de firewall/router van jezelf...

maar dat wist je al ;-)

Waarom denk jij dat Tweak trouwens door je firewall heen komt naar je netwerk? Alleen met IGMP misschien, maar wat wil je daarmee bereiken dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
br men schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:56:
Klopt het dat als ik een 2e router boven heb liggen en hier achter een sparql box heb hangen dat ik via deze 2e router draadloos internet kan hebben zonder problemen tot dat ik de sparql box aan zet?
Het lijkt er hier op dat wanneer de sparql box aan staat dat de zyxel router een bericht krijgt van achter poort x hangt een sparql box dus die poort moet alleen nog tv signaal krijgen en geen internet en dergelijken.

Als dit klopt zou de oplossing zijn om een switch achter de zyxel router te hangen en vanaf deze switch naar alle tv's een kabel trekken.
Ja je "moet" de boel gescheiden houden al was het maar om geen Multicast verkeer op je wifi te hebben/krijgen zie voor soortgelijk Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

vincitori schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:51:
[...]
En als echte Tweaker zul je er vast wel een oplossing voor hebben.
Tuurlijk, maar dat vergt de nodige nieuwe hardware die moet worden aangeschaft, en gezien de korte lead-tijd vanuit Tweak en de daarmee gemoeide kosten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Vorkie schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:58:
Waarom denk jij dat Tweak trouwens door je firewall heen komt naar je netwerk? Alleen met IGMP misschien, maar wat wil je daarmee bereiken dan?
Eeh.. ze controleren de firmware op die STB dus die kan gewoon van binnen naar buiten connecten, of via uPNP een poort openzetten, of.. of..

Het probleem is niet dat ik Tweak niet vertrouw, het probleem is dat het niet nodig zou hoeven zijn on Tweak te vertrouwen. Ze vragen je feitelijk een trojan horse in je netwerk op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:04:
[...]

Eeh.. ze controleren de firmware op die STB dus die kan gewoon van binnen naar buiten connecten, of via uPNP een poort openzetten, of.. of..

Het probleem is niet dat ik Tweak niet vertrouw, het probleem is dat het niet nodig zou hoeven zijn on Tweak te vertrouwen. Ze vragen je feitelijk een trojan horse in je netwerk op te nemen.
Zoals eerder aangegeven: dan neem je toch alleen internet en telefonie en pak je de TV van een ander, is het netjes gescheiden en kunnen ze niet meer kijken wat voor interessante dingen je op je netwerk hebt staan. Dan hoef je ook geen andere hardware te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

TrailBlazer schreef op maandag 28 juli 2014 @ 12:54:
Ik denk dat 95% van de gebruikers totaal geen problemen heeft met deze oplossing.
Omdat ze geen kennis van zaken hebben.
Wat is nou echt de security blunder van tweak ik zie dat echt niet?
Dat ze verwachten dat klanten een trojan horse in hun netwerk opnemen. Even er van uit gaande dat Tweak geen kwade wil heeft, en dat er alleen maar betrouwbare mensen bij Tweak werken. Dan nog.

Gezien hoe ontzettend veel zichtbare bugs er in de software van die STB zitten, het lukt het ding niet eens fatsoenlijk de streams weer te geven en dat is de primaire functie van het apparaat en gebreken daarin zijn ontzettend zichtbaar.

Dat geeft mij 0,0 vertrouwen in de security situatie van 't kastje.
Jij vindt het misschien onveilig maar is het dat echt?
Zonder dat we de source code van het kastje hebben en deze zelf kunnen compilen is dat nooit te zeggen. DUS moet je er van uit gaan dat het ding zo lek is als een mandje.
Tweak geeft je alle informatie die je nodig hebt om je eigen router op te hangen.
De informatie die Tweak geeft voor gebruik van een eigen router gaat er nog steeds van uit dat je het kastje in je LAN hangt, daar schiet je niks mee op.

Nou kan ik wel een oplossing verzinnen maar daar moet ik honderden euro's aan hardware voor aanschaffen. Bedankt Tweak!

Wat was er mis met de oude situatie waarbij de STB direct op de Genexis zat ? Perfect qua beveiliging en veel makkelijker voor de eindgebruiker ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

vincitori schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:08:
[...]

Zoals eerder aangegeven: dan neem je toch alleen internet en telefonie en pak je de TV van een ander, is het netjes gescheiden en kunnen ze niet meer kijken wat voor interessante dingen je op je netwerk hebt staan. Dan hoef je ook geen andere hardware te kopen.
Dan zal ik alsnog andere hardware moeten kopen, b.v. een STB voor Ziggo en dat kost ongeveer net zo veel als wat ik kwijt zou zijn aan een nieuwe router.

En dan nog, ook al heb je die optie, dat praat niet goed dat Tweak zo'n enorme problematische netwerk configuratie bedenkt, zonder dat daar ook maar 1 geldige reden voor te bedenken is.

Ze hadden b.v. alle communicatie met de STB over VLAN4 kunnen laten lopen en dan was er ook geen issue geweest, waarom heeft het kastje überhaupt verbinding met het internet nodig ?

[ Voor 25% gewijzigd door Aaargh! op 28-07-2014 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincitori
Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:10:
[...]

Dan zal ik alsnog andere hardware moeten kopen, b.v. een STB voor Ziggo en dat kost ongeveer net zo veel als wat ik kwijt zou zijn aan een nieuwe router.

En dan nog, ook al heb je die optie, dat praat niet goed dat Tweak zo'n enorme problematische netwerk configuratie bedenkt, zonder dat daar ook maar 1 geldige reden voor te bedenken is.

Ze hadden b.v. alle communicatie met de STB over VLAN4 kunnen laten lopen en dan was er ook geen issue geweest, waarom heeft het kastje überhaupt verbinding met het internet nodig ?
Digitenne 12,50 per maand, incl. 1 STB ;)

Ziggo kan je gewoon analoog kijken, heb je geen STB nodig, 17,75 per maand

Als abonnee van Ziggo ontvangt u altijd een aantal basiszenders in analoge kwaliteit.
Analoge zenders kijkt u zonder gebruik te maken van een digitale ontvanger. Deze zenders horen bij uw TV-abonnement van Ziggo.
Installeren
Analoge televisie installeert u makkelijk zelf. Het enige wat u nodig heeft is een TV en een coaxkabel. Ga voor hulp naar Analoge TV & Radio installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:10:
[...]

Heb je geen TV waar toevallig gewoon al een CI+ slot in zit? Dan kan je smartcard er zo in en heb je geen kastjes nodig bij Ziggo. Als je een beetje gangbare TV hebt, heb je bij Ziggo alleen een kastje nodig als je interactieve TV wil of PVR functionaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
Aaargh! schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:09:
[...]

Dat ze verwachten dat klanten een trojan horse in hun netwerk opnemen. Even er van uit gaande dat Tweak geen kwade wil heeft, en dat er alleen maar betrouwbare mensen bij Tweak werken. Dan nog.

Gezien hoe ontzettend veel zichtbare bugs er in de software van die STB zitten, het lukt het ding niet eens fatsoenlijk de streams weer te geven en dat is de primaire functie van het apparaat en gebreken daarin zijn ontzettend zichtbaar.

[...]
Fundamenteel kan ik me je reactie voorstellen, alhoewel ik denk dat de risico's met name in andere apparatuur op je LAN zou kunnen zitten die het kastje benaderen (ervan uitgaande dat de software distributie naar het kastje gecontroleerd verloopt en dat het kastje alleen contact legt met vooraf gedefinieerde bronnen en dat alleen gesigneerde software uitgevoerd wordt).
De software voor deze kastjes wordt overigens niet vanaf niveau 0 geschreven, volgens mij zit er een soort basis software laag op met een browser, de vraag is dan ook of de software van een KPN, KPN ITNS, Tweak of glasoperator met superuser rechten draait.
[...]

Wat was er mis met de oude situatie waarbij de STB direct op de Genexis zat ? Perfect qua beveiliging en veel makkelijker voor de eindgebruiker ook nog.
[...]
Wat betreft het gemak vergeleken met een aparte aansluiting op het genexis kastje, ik denk dat het voor de meeste gebruikers makkelijker is als ze maar met 1 lan te maken hebben, twee netwerk kabels met verschillende netwerken is voor de meeste gebruikers vragen om moeilijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

[...]

Omdat ze geen kennis van zaken hebben.
ja en je punt is?
feit blijft dat het gewoon simpel moet zijn en werken en dat doet de Zyxel/STB constructie wat mij betreft best aardig.
[...]

De router/kabelmodem is ook al jaren van de provider en is wat dat betreft net zo goed een trojan horse en daar maakt ook vrijwel niemand zich druk over. Daarnaast heb ik nog nooit gehoord van een setop box met een trojan er op.

Wel eens de lijst met bugs gezien van een core router van Cico/Juniper die is ook altijd enorm en die gebruikt ook iedere ISP
[...]

Zonder dat we de source code van het kastje hebben en deze zelf kunnen compilen is dat nooit te zeggen. DUS moet je er van uit gaan dat het ding zo lek is als een mandje.

[...]
Wederom van die core routers van de ISP heeft ook niemand behalve de leverancier de source code gezien daar maakt ook niemand zich druk over.
De informatie die Tweak geeft voor gebruik van een eigen router gaat er nog steeds van uit dat je het kastje in je LAN hangt, daar schiet je niks mee op.

Nou kan ik wel een oplossing verzinnen maar daar moet ik honderden euro's aan hardware voor aanschaffen. Bedankt Tweak!

Twee LAN segment is voor 80% van de mensen gewoon lastig.

Volgens mij kan je gewoon op de Zyxel op een van de andere lan poorten een ander segment zetten. Hang je daar je PC in en op het orignele segment enkel je setop box.

Ja het is buggy maar ik betwijfel ten zeerste of het een probleem is met security.

Volgens mij kan je gewoon twee interface groups maken. Als ik het goed lees maak je een soort virtuele routers aan door interface in dezelfde groep te zetten. Je zou dan in theorie een interface groep kunnen maken met je Internet WAN interface en een LAN poort voor je reguliere clients. Daarnaast kan je een group maken met je IPTV WAN interface en een LAN poort voor je STB.
Interface Grouping supports multiple ports to PVC and bridging groups. Each group will perform as an independent network.
To support this feature, you must create mapping groups with appropriate LAN and WAN interfaces using the Add button. The Remove button will remove the grouping and add the ungrouped interfaces to the Default group. Only the default group has IP interface.
het probleem is een beetje denk ik dat de STB ook het internet op zal moeten denk ik om de VOD streams te kunnen ophalen dat weet ik niet zeker dan zou ik eens moeten kijken wat er aan verkeer naar de STB gaat bij het kijken naar uitzending gemist.

[ Voor 18% gewijzigd door TrailBlazer op 28-07-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Ik heb inderdaad twee routers. De ene zyxel zo uit de doos voor de tv naast mijn eigen router.
De binnenkomende lijn gaat door een switch naar beide routers.
Heeft me niets extra's gekost en is veiliger dan de vorige situatie van blauw (want de STB's zitten nu achter een router ipv in een groot netwerk met alle andere klanten)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proditaki
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-09 14:27
NovapaX schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:54:
Ik heb inderdaad twee routers. De ene zyxel zo uit de doos voor de tv naast mijn eigen router.
Heeft me niets extra's gekost en is veiliger dan de vorige situatie van blauw (want de STB's zitten nu achter een router ipv in een groot netwerk met alle andere klanten)
Ik volg het even niet, hoe werkt deze oplossing precies?

PSN: proditaki specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
NovapaX schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:54:
Kan je dan straks content afspelen van een NAS op je eigen netwerk wanneer eventueel Upnp apps beschikbaar komen voor de sparql box?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666
br men schreef op maandag 28 juli 2014 @ 11:56:

Hij gooit zeker niet de poort dicht. Ik heb zelf vanaf de Zyxel een kabel naar de slaapkamer en daar hangt een "domme" switch met zowel mijn TV, mij mediaplayer (beide gewoon LAN en toegang tot Internet) en mijn Spaql achter. Alles blijft het gewoon doen als ik de Sparql aanzet. Maar ik kan me voorstellen dat dat multicast verkeer verstorend werkt als het een wifi-repeater is (die dan dat verkeer dus ook doorstuurt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chimera666

Deze eindgebruiker vindt het anders helemaal niet makkelijk om 2 kabels naar elke kamer met TV en een ander netwerk device te moeten trekken terwijl het helemaal niet nodig is. Ik ben niet zo paranoide, per slot van rekening zitten mijn TV's ook gewoon op het LAN aangesloten, die heb jij dan zeker ook niet ingeplugd? Want Samsung of Philips of wat voor merk je ook hebt kan dat natuurlijk ook gebruiken om op jouw netwerk te gaan snuffelen als ze dat zouden willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Chimera666 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:49:
[...]

Deze eindgebruiker vindt het anders helemaal niet makkelijk om 2 kabels naar elke kamer met TV en een ander netwerk device te moeten trekken terwijl het helemaal niet nodig is.
Bij mij zit de genexis in de woonkamer, vlak naast de TV. Ik moet in de nieuwe situatie juist extra kabels trekken want de router staat boven.

Oude situatie: vanaf genexis 1 kabel naar router boven, 1 kabel naar STB die een paar meter v/s genexis af stond.
Nieuwe situatie: kabel van genexis naar boven in de router, en dan een extra kabel van de switch boven naar de STB beneden.
Ik ben niet zo paranoide, per slot van rekening zitten mijn TV's ook gewoon op het LAN aangesloten, die heb jij dan zeker ook niet ingeplugd? Want Samsung of Philips of wat voor merk je ook hebt kan dat natuurlijk ook gebruiken om op jouw netwerk te gaan snuffelen als ze dat zouden willen...
Mijn TV heeft idd geen LAN aansluiting.

[ Voor 24% gewijzigd door Aaargh! op 28-07-2014 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:46
Een klein vraagje, ik denk over te stappen naar Tweak glasvezel vanwege de goede prijskwaliteitverhouding en volgens mij goede servicedesk. Maar hoe bevalt de modem vooral wat betreft wifi-bereik, is dat redelijk tot goed? Of is het erg matig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Termi schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:55:
Een klein vraagje, ik denk over te stappen naar Tweak glasvezel vanwege de goede prijskwaliteitverhouding en volgens mij goede servicedesk. Maar hoe bevalt de modem vooral wat betreft wifi-bereik, is dat redelijk tot goed? Of is het erg matig?
Als je het topic doorleest, zul je tot de conclusie komen dat de prijs misschien goed is, maar de kwaliteit (nog) niet en de servicedesk is ook niet top op dit moment vanwege de problemen met de overgang naar Sparql. Over het bereik van het modem kan ik weinig zeggen als niet Tweak glasvezel gebruiker.

Als ik jou was zou ik dit topic in de gaten blijven houden en pas de overstap maken als Tweak alle problemen heeft opgelost.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
MegaTronics schreef op maandag 28 juli 2014 @ 18:00:
[...]

Als je het topic doorleest, zul je tot de conclusie komen dat de prijs misschien goed is, maar de kwaliteit (nog) niet en de servicedesk is ook niet top op dit moment vanwege de problemen met de overgang naar Sparql. Over het bereik van het modem kan ik weinig zeggen als niet Tweak glasvezel gebruiker.

Als ik jou was zou ik dit topic in de gaten blijven houden en pas de overstap maken als Tweak alle problemen heeft opgelost.
Kwaliteit glasvezel internet is gewoon erg goed. Alleen de TV dienst is nog in ontwikkeling maar zolang je die niet gebruikt zou ik gewoon zeggen geen enkel probleem om Tweak als betrouwbare internetleverancier te nemen. De servicedesk is voorlopig overbezet maar doorgaans toch reactie op mails binnen 24 uur.

Bereik van de WIFI durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als VDSL'er heb ik nog steeds KPN maar als wij straks (ooit) overgezet worden zijn alle freezes er wel uit.
Anders ben ik alsnog na 13 jaar weg bij Tweak.
Onvoorstelbaar wat ik hier allemaal lees, hoe durven ze ons als betatester te gebruiken? Zij zijn Mickeysoft toch niet?
Ik zie het wel gebeuren komende maand, ik heb de Ziggo aanvraag al klaarstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 11:08
Hans_18T schreef op maandag 28 juli 2014 @ 13:36:
[...]

Ja je "moet" de boel gescheiden houden al was het maar om geen Multicast verkeer op je wifi te hebben/krijgen zie voor soortgelijk Hans_18T in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"
Ik hoor hier veel over het multicast verkeer in combinatie met met Sparql.Nu moet ik zelf zeggen dat het bij mij net andersom was.

Ik heb een switch aan de geleverde router hangen en daarachter 2 PC's, een Arduino, een Accespoint en een STB. Verder nog een 2e STB aan de geleverde router via de Devolo's homeplug adapters van KPN.

Voorheen bij KPN kon ik de multicast streams op mijn PC voorbij zien komen (met Wireshark). Target MAC address voldoet aan de multicast specificaties maar mijn switch is dom (geen IGMP support) dus die broadcast dat naar alle poorten. 6Mbit traffic voor HD 3Mbit voor SD. Hier was ik niet zo blij mee want mijn Arduino die met 10Mbit aan die switch hing kreeg dat ook binnen.

Sparql werkte bij mij in een keer goed na het overzetten. Een enkele keer blokjes gehad op beide STB's maar de laatste weken niet meer. En verder zie ik tot mijn verbazen ook geen multicast verkeer meer. Waarschijnlijk stuurt de Zyxel (die wel IGMP support heeft) de data rechtstreeks naar het MAC van de STB die zich via IGMP abonneert op de stream. Nogmaals gekeken was niet het geval zie latere post.

Dus ik heb sinds Sparql juist geen multicast problemen meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
JP1980 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 16:58:
[...]

Kan je dan straks content afspelen van een NAS op je eigen netwerk wanneer eventueel Upnp apps beschikbaar komen voor de sparql box?
Nee, in principe niet, maar is ook niet nodig.
Als ik het wel zou willen zou ik een segment (vlan) aan kunnen maken op mijn switch voor de STB's, de zyxel in hetzelfde subnet IP-adressen als mijn eigen router uit laten delen en de NAS deel laten uitmaken van zowel het TV als het Internet vlan op mijn switch.

Maar de oplossing die ik nu heb komt eigenlijk omdat ik mijn eigen router wilde houden (vanwege automatische portforwarding en andere features) maar die ondersteund geen vlans.
Dus nu heb ik beide routers gewoon aan het internet geknoopt en krijgen ze allebei een eigen publiek IP-adres van de servers van Tweak/Cambrium

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FritsFiber
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10-2024
NovapaX schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:35:
[...]

Nee, in principe niet, maar is ook niet nodig.
Als ik het wel zou willen zou ik een segment (vlan) aan kunnen maken op mijn switch voor de STB's, de zyxel in hetzelfde subnet IP-adressen als mijn eigen router uit laten delen en de NAS deel laten uitmaken van zowel het TV als het Internet vlan op mijn switch.

Maar de oplossing die ik nu heb komt eigenlijk omdat ik mijn eigen router wilde houden (vanwege automatische portforwarding en andere features) maar die ondersteund geen vlans.
Dus nu heb ik beide routers gewoon aan het internet geknoopt en krijgen ze allebei een eigen publiek IP-adres van de servers van Tweak/Cambrium
Zooooo !!!!!?
En Tweak factureert jou niet voor een extra IP-adres?
Dat lijkt me ook wel wat.
Ga ik gauw eens uitproberen. >:) ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
PuzzleSolver schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:08:
[...]

Ik hoor hier veel over het multicast verkeer in combinatie met met Sparql.Nu moet ik zelf zeggen dat het bij mij net andersom was.
Dat las ik uit jou verhaal.
[...]
Ik heb een switch aan de geleverde router hangen en daarachter 2 PC's, een Arduino, een Accespoint en een STB. Verder nog een 2e STB aan de geleverde router via de Devolo's homeplug adapters van KPN.

Voorheen bij KPN kon ik de multicast streams op mijn PC voorbij zien komen (met Wireshark). Target MAC address voldoet aan de multicast specificaties maar mijn switch is dom (geen IGMP support) dus die broadcast dat naar alle poorten. 6Mbit traffic voor HD 3Mbit voor SD. Hier was ik niet zo blij mee want mijn Arduino die met 10Mbit aan die switch hing kreeg dat ook binnen.
Dat hoeft niet vreemd te zijn, misschien is dit gerelateerd aan het MAC address van de Sparql, Welke switch gebruik je?
[...]
Sparql werkte bij mij in een keer goed na het overzetten. Een enkele keer blokjes gehad op beide STB's maar de laatste weken niet meer. En verder zie ik tot mijn verbazen ook geen multicast verkeer meer. Waarschijnlijk stuurt de Zyxel (die wel IGMP support heeft) de data rechtstreeks naar het MAC van de STB die zich via IGMP abonneert op de stream.
Indien ik een soortgelijke setup gebruik met mijn switch (Netgear 108eV2) waarbij ik IGMP uitzet, dan zie ik wel degelijk een "broadcast storm" op alle poorten. Ik verwacht dus dat in jou geval de chipset van de gebruikte switch "iets" tegenhoud in geval van de Sparql gebruikte MAC range.
[...]
Dus ik heb sinds Sparql juist geen multicast problemen meer.
Ben nu wel benieuwd naar de details van de switch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuzzleSolver
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 11:08
Hans_18T schreef op maandag 28 juli 2014 @ 20:43:
Dat hoeft niet vreemd te zijn, misschien is dit gerelateerd aan het MAC address van de Sparql, Welke switch gebruik je?
Bij de Sparql heb ik dus geen broadcast verkeer, bij KPN stond de broadcast flag gezet in het MAC-address van de multicast pakketten.

De switch is een hele oude domme Gigabit switch van Asus.Giga X 1108N.

De ZTE HN220N van KPN die via Tweak werd geleverd ondersteunde geen IGMP en dan vallen ze terug op de broadcast flag zetten met het multicast IP verwerkt in het MAC adres. Zoals ook vermeld in de wikipedia pagina: Wikipedia: IP multicast
IPv4 multicast packets are delivered using the Ethernet MAC address range 01:00:5e:00:00:00–01:00:5e:7f:ff:ff (with an OUI owned by the IANA). This range has 23 bits of available address space. The first octet (01) includes the broadcast/multicast bit. The lower 23 bits of the 28-bit multicast IP address are mapped into the 23 bits of available Ethernet address space. This means that there is ambiguity in delivering packets. If two hosts on the same subnet each subscribe to a different multicast group whose address differs only in the first 5 bits, Ethernet packets for both multicast groups will be delivered to both hosts, requiring the network software in the hosts to discard the unrequired packets.
Deze pakketten zag ik met KPN dan ook veelvuldig voorbij komen.

De Zyxel doet wel IGMP en weet dus een lijst van subscribers, als je daar een 2e router achter hangt die geen IGMP doet dan krijg je weer allemaal broadcasts omdat dat de fallback is in het protocol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het mac adres is een op een afhankelijk van de multicastgroep. Dat kan tweak helemaal niet kiezen multicast groep 239.3.4.6 zal gewoon altijd hetzelfde mac adres als destination mac hebben. Je kan het uitrekenen als je graag wil. Eens in de twee jaar zoek ik dat uit als ik mijn cisco certificering weer moet verlengen.
Een switch die igmp snooping ondersteunt ziet dat een client zich abboneert op een groep. Vervolgens bepaalt hij het hij bijbehorende mc mac adres. In zijn interne mac to port database wordt dan het mc mac toegevoegd aan de lijst van mac adressen die achter de poort van de client leven.
Pagina: 1 ... 73 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.