Sinds 2 weken hebben wij Tweak Groen en ik zal mijn eerste ervaringen met jullie delen, in de hoop dat er anderen mee kan helpen. Zelf kon ik niet echt antwoorden op mijn vragen vinden voor ik de overstap naar Tweak maakte.
De installatie:
Wij hadden nummerportering aangevraagd. Dit kun je nergens teruglezen totdat alles aangesloten is en de porteringsprocedure begint. Dan krijg je ineens een mailtje dat ze ermee gaan beginnen. Voor die tijd kan de helpdesk alleen melden dat alles wel goed zal komen. De portering duurde bij ons ongeveer een week en in de tussentijd heb je een tijdelijk telefoonnummer. Helaas was na de portering het nummer in de modem nog niet veranderd maar na een mailtje werd dit de volgende dag gedaan.
Ruim voordat we over zouden gaan op Tweak werd ik gebeld door de monteur voor een afspraak. Hij vroeg wanneer hij langs moest komen, 's morgens of 's middags en ik zei doe maar zo vroeg mogelijk ivm mijn werk. 8 uur 's morgens afgesproken met dezelfde monteur.
Een week van tevoren een pakketje ontvangen met 2 homeplugs en een Motorola 1853 settopbox.
Op de dag zelf tussen 8 en 9 zitten wachten en om 9.00 de helpdesk gebeld die om 9.00 pas wakker wordt. Precies toen ik de telefoon in mijn handen had werd er aangebeld en stond de monteur voor de deur. Toen ik opmerkte dat ik al een uur zat te wachten zei hij dat zijn planning uit de computer komt rollen en dat die in de laatste week nog meerdere keren kan veranderen. Er zou die dag daarvoor ook al een afspraak bij ons geweest zijn??? Toen ik zei dat ik door de monteur zelf gebeld was zei hij dat dat niet kon en dat dit waarschijnlijk een van de vele leugens van Tweak was. De KPN monteur was erg negatief over Tweak en dit heb ik als erg onprettig ervaren.
Meteen bleek dat Tweak een modem op had moeten sturen. Op de website staat dat de monteur deze bij zich moet hebben. Weer een leugen van Tweak volgens de monteur. Natuurlijk had hij er nog wel een in de auto en die heb ik gewoon gekregen. Geef deze dan gewoon en uit je ontevredenheid dan bij je baas of bij Tweak en niet bij de klant.
Hele aansluiten duurde bij ons ongeveer een half uurtje omdat we al een actieve verbinding hadden. Even een genexis er op schroeven, modem aansluiten en inloggen op de modem was alles.
Het VOIP lampje ging niet meteen aan. "Zal Tweak wel weer een fout gemaakt hebben. Bel de helpdesk maar." Gelukkig ging deze na ongeveer 10 minuten vanzelf aan toen de monteur alweer weg was. Al met al leek het alsof de monteur eigenlijk alleen 'echte' KPN klanten wilde helpen.
Het TV-kastje instellen moet je ook zelf doen, dat hoort niet bij de basisinstallatie maar is zo gebeurd. Even klantnummer en pincode in het menu invullen en wachten tot de zenders opgehaald zijn.
Ik dacht dat ik de motorola STB in kon stellen voordat de monteur langskwam (op de oude internet verbinding) zodat ik het meteen kon testen wanneer de monteur er was, maar dat was niet zo. De melding dat het interne netwerk niet gevonden kan worden wil niet zeggen dat je kabels verkeerd zijn. Hij kan gewoon nog niet aangemeld worden totdat de verbinding volledig actief is.
Verdere ervaringen:
Verbinding is als beloofd (100/100 in mijn geval) en stabiel.
De Motorola 1853 kan niet uitgezet worden maar moet in standby blijven. Zet je hem uit dan moet hij de volgende keer eerst weer de zenders op gaan halen en dit duurt wel even.
De HD zenders zitten niet op 1-10 maar op 701-710 en 715. Wij hadden hiervoor Digitenne en de zenders 1-10 waren al veel beter dan we gewend waren, maar het kon blijkbaar nog beter.
De beeldkwaliteit is erg goed, al waren we niet heel veel gewend, namelijk Digitenne op een 42" tv. Wel merk ik dat er bij snelle bewegingen soms nog wat blokjes te zien zijn door compressie. Maar dan neem ik voor lief.
Het komt soms voor dat er na het zappen ineens geen geluid meer is. Nog een keer van zender wisselen en het werkt weer. Dit is al 3x voorgekomen. Als iemand hier een oplossing voor heeft dan hoor ik die graag!
Ook kun je het geluid niet regelen op de Motorola zelf. Dit moet via de TV, anders dan wat we bij Digitenne gewend waren waar je het geluid op de settopbox regelde. Probleem hierbij is dat onze TV nu op geluidsniveau 4 staat en vroeger altijd op 15-20. Als ik een muziekzender opzet en ik wil de muziek alleen als achtergrond geluid dan is stand 1 of 2 zelfs al teveel. Dit is natuurlijk erg persoonlijk, ik zet de tv wel vaker wat zachter dan een ander, maar stand 1-4 is voor mij ook wel erg laag.
Sommige zenders zijn veel luider dan andere. Dit is goed te merken bij het zappen. (Ik ben hier misschien iets te gevoelig voor, misschien hebben anderen er geen last van)
Het zou mogelijk moeten zijn om de AB van de motorola in te stellen zodat je tv met die AB bediend kan worden. Dit werkte bij onze LG niet en we hebben dus 2 zappers nodig om TV te kijken. Gelukkig werkt onze Logitech Harmony remote ook met beide apparaten.
Als je in het menu van de Motorola gaat rommelen en je zelf het beeld op 1080p ipv 720p dan duurt het zappen veel langer. Qua beeld verbetert er niet heel veel. Inkomend signaal is namelijk ook 720p? En de TV kan vaak beter zelf upscalen. Mocht het zappen te traag gaan dan kun je controleren of deze instelling nog goed staat.
Internetten op volle snelheid en tegelijk TV kijken of bellen is geen probleem. Bij onze oude ADSL verbinding begon VOIP namelijk te stotteren als je heel de bandbreedte gebruikte.
Nieuwsservers zijn sneller als je de volledig aantal threads gebruikt. Deze staan op de site van tweak genoemd. Ik dacht eerst dan 10 voldoende zou zijn, maar bij 30-40 is de snelheid pas volledig. Binaries zijn niet altijd compleet. Minder vaak dan ik bij Eweka gewend was.
Bij de nieuwsservers kun je niet met SSL connecten. Geen ramp, maar ik dacht dat dat wel zou kunnen. Als je een los nieuwsserver abonnement neemt kan dit namelijk wel en het wordt ook genoemd op de website.
Met VOIP nog geen problemen gehad hopelijk blijft dat zo

.
De homeplugs zitten nog in de doos dus daar kan ik weinig over zeggen.
Bij de modem heb ik geen handleiding gekregen. Ik weet niet of je die wel hoort te krijgen, maar ik heb hem niet van de monteur gekregen. Deze is wel op internet te vinden.
Handleiding die je via de website van Tweak vindt komen rechtstreeks van de KPN site en zitten vol met KPN inlog instellingen die of niet mogelijk zijn voor Tweak klanten of die je moet vervangen door Tweak instellingen.