Hier (Ermelo / Reggefiber netwerk) gisteren gemigreerd vanaf 100 Groen. Twee dagen terug netjes het pakket gehad met Zyxel router en Sparql box. Ik had al een Zyxel router van hetzelfde type hangen. Ben sinds vorig jaar oktober klant bij Tweak en heb nooit een Experiabox gehad
Mijn Packetfront glas naar koper "modem" is gewoon blijven hangen. Ik heb daardoor alleen downtime gehad op IPTV. Als eerste heb ik de instellingen in de twee Zyxel routers vergeleken: inderdaad had Tweak in de nieuwe router andere instellingen staan (zoals op hun webpagina aangegeven; routing op VLAN 4 ipv bridge en een extra static route). Nieuwe instellingen in oude router gezet en.... Werken! op internet en IPTV. Alleen voip lag er nog uit. Echter toen ik daar het nieuwe voip ww ingezet had hing de Zyxel zichzelf op. Was niet meer via de webinterface te benaderen. Dan maar de nieuwe Zyxel ophangen en Wifi en overige eigen instellingen aanpassen. De nieuwe Zyxel werkte trouwen ook in één keer voor internet en IPTV. Voor voip met de sd gebeld en binnen 10 minuten was dat ook gefixed. Blijkbaar moest er bij Tweak nog iets voor gebeuren. Tot zover liep het goed.....(het zijn dus niet alleen maar treurige verhalen!!)
Aangezien ik GastWifi gebruikte op mijn oude Zyzel, dit ook op de nieuwe aangezet. Resultaat: Zyxel gaat booten en crasht halverwege het opstarten, kortom komt in een boot-loop. (stom want op dit forum is er melding van gemaakt, het is dus niet exemplarisch). Ik dacht ik doe even een fabrieksreset: maar daarvoor moet het power lampje groen branden volgens de handleiding. Na wat experimenteren kwam ik erachter dat je de zyxel ook "koud" terug kunt zetten naar default instellingen: houd de resetknop met een pennetje ingedrukt en zet de zyxel aan. Powerlichtje wordt rood. Wacht 10 sec en laat de reset los: Powerlichtje knippert oranje-rood voor een paar seconden wordt uiteindelijk groen en gaat uit: reset voltooid. Hierna werkte de zyxel weer in een keer (internet, IPTV en voip). De instellingen van Tweak werden automatisch weer ingelezen.
Uiteindelijk mij oude Zyzel ook een fabrieksreset gegeven, opgehangen en alle instellingen handmatig ingevoerd: Alles werkt!! Die oude Zyzel (met exact hetzelfde typenummer) doet de gasten wifi gewoon correct en is voor mij dus de betere keuze. De nieuwe kan retour.
En mbt TV kwaliteit: Behalve de blokjes direct na het zappen (tot het A-frame voorbij komt) een strak beeld . Ook AC3/Dolby Digital werkt goed en heb ik bij diverse zenders voorbij zien komen. Zo slecht zijn die KPN streams hier dus nog niet! En wat betreft het 720p / 1080i verhaal: de Nederlandse zender zitten zelf op 720p dus geeft 1080i geen verbetering. Voor de BBC zal je dit wel zien omdat ze op 1080i uitzenden. Heb zelf ook nog schotel dus kan vergelijken met Canal Digitaal.
En waar ik ook blij van wordt: Na uitschakelen van de box (helaas handmatig), lampje rood en energieverbruik 0 Watt!
[
Voor 11% gewijzigd door
LionkingNL op 27-06-2014 09:44
]
Op weg naar een duurzaam leven: goed geïsoleerd, 9500wp PV, Daikin warmtepomp en Hyundai Ioniq Electric + Kia e-Soul