Toon posts:

Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 113 Laatste
Acties:
  • 615.326 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidogeek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 09-05-2022
Neyluzz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:23:
Ben ik met je eens, alleen werken providers niet zo. Problemen kunnen aan ontiegelijk veel factoren te wijten zijn.

Ik citeer uit de algemene voorwaarden van Tweak (geldig van 23 september 2013)

http://www.tweak.nl/manua...t_vanaf_29_april_2013.pdf

Artikel 6: Gebruiksregels

2. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan de (correcte) werking van de Dienst.
14. De Klant krijgt geen teruggave van betaalde vergoedingen indien de Klant (tijdelijk) geen gebruik
heeft kunnen maken van een Dienst.

Artikel 8: Service en garantie

12.Schadevergoedingen zijn gemaximaliseerd tot het abonnementsbedrag op zich zelf.

Ze spreken zichzelf wel tegen natuurlijk. Maar de kans voor het toekennen van een schadevergoeding lijkt me klein.
Wederom heb je het over de kleine lettertjes. Natuurlijk hebben ze zich wettelijk ingedekt, ze zouden dom zijn als ze dat niet hadden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 24-09 15:56
gidogeek schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:22:
[...]

Ja wettelijk gezien heb je gelijk, en ik verwacht ook geen 100% uptime garantie. Er is ook nog zoiets als fatsoen..
Ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-05-2024
Hier Dordrecht, heb de apparatuur zojuist ontvangen. In de begeleidende brief staat echter dat er een monteur komt :? En vanaf dat moment is de lijn ook pas actief. Nu heb ik eigenlijk, als Tweaker, niet echt een monteur nodig om de boel om te prikken. Is dit ook echt nodig? Als ik het nu zou aansluiten, is de lijn dan inderdaad niet actief?

i7 2600K / Gigabyte GA-Z68x-UD3H-B3 / 8GB Corsair / ZoTac GTX570 / 60GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Laatst online: 24-09 15:56
Er is maar een manier om daar achter te komen. Gewoon aansluiten! Je merkt het vanzelf.

Laat je ons weten of het allemaal gelukt is? Ik ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-03 20:21

Mr-Beamer

And what shall I improve today

Voor de gene die willen weten wat er in de ABOX42 M12 zit, High res pics.

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/ABOX42_M12Tk.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.thebluethunder.nl/infra/ABOX42_M12Bk.jpg

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gisteren een reactie ontvangen over mijn vraag wanneer in de planning de Glas Blauw klanten worden overgezet:
Geachte meneer,

Glas Blauw klanten worden wat later omgezet dan Glas Groen klanten. Op dit moment zijn er nog geen opleverdata bekend voor Glas Blauw klanten, deze krijgt u zo spoedig mogelijk per post opgestuurd.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
Zoals ik al had verwacht zit hun prioriteit bij Glas Groen.

Tevens merk je wel op de oude omgeving dat ze druk zijn in het netwerk, mijn Amino had gisteren ineens een verkeerde tijd en het blauwe lampje bleef branden, na een uit en aan actie was deze weer helemaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervee
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:51
servies schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:07:
[...]

Gaap, ik draai ondertussen al meer dan 10 jaar een mailserver op een consumentenlijn (eerst bij UPC, toen bij XS4All en nu bij Lijbrandt) en ben nog nooit geblocked. Nog nooit problemen gehad met gmail, hotmail, outlook.com. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld UPC en Lijbrandt zelf... Je moet alleen goed weten waar je mee bezig bent....
Ik ook, UPC, Telfort en Tweak. Bij UPS en Telfort IP adressen niets als problemen zonder Smart Host. Ik werk als 15 jaar als Netwerk Engineer bij grote bedrijven dus ik weet ook wel een beetje waar ik mee bezig ben.

Maar nogmaals, wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Ik geef alleen maar aan dat je (theoretisch gezien dan?) beter via een Smart Host kan mailen als je op je consumenten lijn een mailserver draait. Maar nogmaals: Lekker niet niet doen als je geen problemen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-09 13:25
ervee schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:06:
[...]

Sowieso moet je dat altijd doen als je een consumenten lijn gebruikt. Consumenten IP adressen worden vrijwel altijd geblokkeerd bij de grote ontvangers (Google, Mocrosoft, etc). Dus gewoon de Tweak SMTP Server als Smart Host gebruiken.

Ja ik weet het, TLS e.d. werkt dan allemaal niet meer, live with it of neem een zakelijke lijn.
Mijn ervaring is dat als je het zelf goed voor elkaar hebt (geen open relays, geen botnets in je netwerk, etc.) dat je na verloop van tijd echt geen problemen meer hebt met blacklists. Wel zou ik je reverse DNS door tweak goed laten zetten.
Mr. Noodle schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:10:
[...]

das een goede dank!, ik gebruik exchange maar daar kan ik volgens mij wel een smarthost/relay aangeven .. dom niet aan gedacht ..

ik zie dat het ip sinds 02/2013 al op blacklists staat.. of de aangeven providers het ip er nog uithalen ??
Geef het wat tijd, als hij er al zo lang op staat, dan zal hij ook echt niet in een paar dagen van die blacklist afgehaald worden. Gebruik tijdelijk gewoon die relayhost en kijk of je nog op blacklists voorkomt.

TLS zul je dan idd moeten missen, maar e-mail is sowieso niet secure, aangezien je toch niet weet of de mailservers achter de server waar je verbinding mee maakt iets doen met encryptie.

Ik heb in de aanloop van dit hele migratieproject ook de relayhost weer geactiveerd. Als alles na de migratie weer draait en ik de reverse dns weer goed heb staan, dan gaat hij wel weer uit. Ik hoop alleen vooral dat internet er zo min mogelijk uit gaat liggen voor de mailserver (heb wel een backup mx in een datacenter staan, maar dat leest lastig mail).
Mr. Noodle schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 09:12:
[...]
...
je gaat toch geen eigen mail server draaien en dan de mail over smtp via een 3den laten gaan ? wat is het nut van een eigen mail servert dan ?
...
Voor mij is het grootste nut dat ik zelf het beheer heb over alle inkomende mail (eigen opslag), dus geen g-mail/hotmail profiling/reclame. Zoals ik al zei, uitgaande mail heb je toch (bijna) geen controle over omdat je niet weet wat de ontvangende partij er mee doet.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Neyluzz schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:29:
Er is maar een manier om daar achter te komen. Gewoon aansluiten! Je merkt het vanzelf.

Laat je ons weten of het allemaal gelukt is? Ik ben wel benieuwd :)
Dat is waar. Echter in de brief die ik eerder ontving stond dat ik per 26-6 overga, en op Mijn Tweak zie ik bij de glasvezel lijn dat er nog "planned" staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:31
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:28:
Hier Dordrecht, heb de apparatuur zojuist ontvangen. In de begeleidende brief staat echter dat er een monteur komt :? En vanaf dat moment is de lijn ook pas actief. Nu heb ik eigenlijk, als Tweaker, niet echt een monteur nodig om de boel om te prikken. Is dit ook echt nodig? Als ik het nu zou aansluiten, is de lijn dan inderdaad niet actief?
In geval van groen, moet je gewoon nog ff geduld hebben. Zet de 26ste de radio aan en wacht tot het signaal wegvalt. Pas dan heeft het zin om de Zyxel en de rest aan te sluiten.
Bij mij kwam geen monteur langs (muv enkele dagen daarvoor om de Genexis te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Hans_18T schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:06:
[...]

In geval van groen, moet je gewoon nog ff geduld hebben. Zet de 26ste de radio aan en wacht tot het signaal wegvalt. Pas dan heeft het zin om de Zyxel en de rest aan te sluiten.
Bij mij kwam geen monteur langs (muv enkele dagen daarvoor om de Genexis te vervangen)
Is het persé nodig, om de Genexis te vervangen? Want dat is nog niet gebeurd. Dan zou daar de monteur voor komen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphalorne
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-09 07:15
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:31:
[...]

Is het persé nodig, om de Genexis te vervangen? Want dat is nog niet gebeurd. Dan zou daar de monteur voor komen lijkt me.
Had het eerst met de oude genexis geprobeert (lijn was wel al omgezet), maar dat wilde echt niet.Je zal 'm echt moeten vervangen. Maar dat is zo gebeurt en hoeft (eigenlijk) geen monteur aan te pas te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:31:
[...]

Ik had een 100mbit versie uit het jaar nul. Nu heb ik een enkel poots GB versie. Er zijn ook nog mensen die een 4 ports GB versie hebben, die kennelijk mochten blijven zitten. lees ook even de aankondigingen op tweak.nl daar staat ook een en ander. http://www.tweak.nl/aankondigingen.html

[ Voor 3% gewijzigd door Hans_18T op 20-06-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itris
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-06 20:12
Ik heb de nieuwe boel aangesloten, maar had ook geen brief met gegevens ontvangen. Even de SD gebeld en toen werkte het. Maar.... Ik zie maar heel af en toe een dolby digital stream, de rest is allemaal gewoon stereo. Hebben jullie dat ook? Bijna alles in hd zend tegenwoordig toch met de5.1 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 19:34
itris schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:51:
Ik heb de nieuwe boel aangesloten, maar had ook geen brief met gegevens ontvangen. Even de SD gebeld en toen werkte het. Maar.... Ik zie maar heel af en toe een dolby digital stream, de rest is allemaal gewoon stereo. Hebben jullie dat ook? Bijna alles in hd zend tegenwoordig toch met de5.1 uit?
Ik zal hier vanavond even op letten. De beeldkwaliteit vind ik trouwens erg goed, daar ben ik heel positief over. Wel is mij opgevallen dat Discovery Channel en National Geographic "HD" in de naam hebben, terwijl beide zenders volgens mij SD kwaliteit zijn. Bij groen was de beeldkwaliteit van Discovery merkbaar hoger en stond er "HD" in het Discovery logo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Alphalorne schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:50:
[...]

Had het eerst met de oude genexis geprobeert (lijn was wel al omgezet), maar dat wilde echt niet.Je zal 'm echt moeten vervangen. Maar dat is zo gebeurt en hoeft (eigenlijk) geen monteur aan te pas te komen.
Net de spullen dus ontvangen, router en 2 STB's, maar geen Genexis. Dus ik neem aan dat bij mij de Genexis niet vervangen hoeft te worden? Mijn Genexis is 2 jaar geleden geplaatst, dus nog niet zo heel oud vermoed ik. Ik zie ook 4 poorten, maar zie niets van 100mbit of GB.

[ Voor 4% gewijzigd door El_Bandito op 20-06-2014 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:59:
[...]

Net de spullen dus ontvangen, router en 2 STB's, maar geen Genexis. Dus ik neem aan dat bij mij de Genexis niet vervangen hoeft te worden? Mijn Genexis is 2 jaar geleden geplaatst, dus nog niet zo heel oud vermoed ik. Ik zie ook 4 poorten, maar zie niets van 100mbit of GB.
Indien de Genexis moet worden vervangen komt er een monteur. Lees eens vanaf Barre73 in "Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die status op mijn.tweak is zeker niet betrouwbaar. Ik ben sinds maandag 'over' en mijn glasvezel lijn staat ook nog steeds op planned.
Kortom 26-6 is je enig concrete houvast.
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:57:
[...]

Dat is waar. Echter in de brief die ik eerder ontving stond dat ik per 26-6 overga, en op Mijn Tweak zie ik bij de glasvezel lijn dat er nog "planned" staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Laatst online: 24-09 16:24
@El_Bandito
Bij mij (ook Dordrecht) heeft eergisteren een monteur gebeld voor vervanging van het modem. Afspraak staat op 8 juli. Echter ik kom van blauw. Eerlijk gezegd weet ik niet met welk modem ik nu werk ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-09 14:23
Hier (dordrecht) ook net gebeld, afspraak voor monteur staat op 8 juli. (nu tweak blauw 100, vroeger heette dat 100mbit R+)
Onze Genexis moet dus vervangen worden is een van de eerste 100mbit 4-poorts met telefonie in de Genexis en DVB-C (werd destijds nog geen router meegeleverd door tweak :), jammer dat dat tijdperk nu echt voorbij is!)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
NovapaX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 12:22:
Hier (dordrecht) ook net gebeld, afspraak voor monteur staat op 8 juli. (nu tweak blauw 100, vroeger heette dat 100mbit R+)
Onze Genexis moet dus vervangen worden is een van de eerste 100mbit 4-poorts met telefonie in de Genexis en DVB-C (werd destijds nog geen router meegeleverd door tweak :), jammer dat dat tijdperk nu echt voorbij is!)
Ik heb dus groen, en ook nog een oude 100mbit Genexis. Maar heb niets gehoord over Genexis vervangen. Ik kreeg vorige week een brief dat de diensten per 26-6 overgaan en vanmorgen heb ik een Zyxel router + 2 STB's ontvangen.

Word ik nog gebeld om een afspraak te maken om de Genexis te vervangen ofzo, en neemt de monteur deze dan zelf mee? En wat komt de monteur dan 8 juli bij jou doen? Aansluiten kan ik zelf wel eigenlijk. Werd jij gebeld of moet ik zelf bellen?

Zal lekker zijn, als 26-6 de diensten overgaan, en de monteur komt pas 8 juli :O

Edit: Net de afleverbrief nog eens gelezen, en daar staat inderdaad dat ik een draadloze router ontvang (check), de televieontvangers (check) én een nieuw glasvezelmodem. Dat glasvezelmodem heb ik dus niet ontvangen vandaag. Komt dit later ofzo?

[ Voor 21% gewijzigd door El_Bandito op 20-06-2014 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemley
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-12-2014
kan iemand hier bevestigen hoe tweak afspraken probeert in te plannen.
Is dat persoonlijk met iemand aan de andere kant van de telefoon of via een geautomatiseerd systeem?
Ik heb gisteren en vandaag al twee keer een telefoontje gehad met "dit is een geautomatiseerd systeem, druk nu op een"
Ik hoop het niet maar mocht dit zo zijn is dit lekker duidelijk en vooral super onpersoonlijk en zorgt wederom voor de nodige verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Kreeg een persoonlijk telefoontje van de monteur waarbij ik nog wel wat inspraak had op het tijdstip. Was een anoniem nummer. Vanochtend ook een anonieme oproep gemist maar die ging zo kort over dat ik deze niet eens zo snel kon aannemen terwijl de telefoon naast mij lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Kemley: Gewoon netjes een persoon die belt, om een afspraak in te schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemley
Je begrijpt dat ik niet zomaar op 1 ga drukken zonder vooraankondiging met wie of welke instantie je aan de andere kant van de lijn van doen hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemley
@Huitema, ok thanks en duidelijk dan wachten we dat rustig af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste Tweakers,

gisteren ben ik overgestapt naar sparql.

Internet werkt gelijk zonder problemen. Alleen telefoon en tv niet.

Juist nu, tijdens het wk vind ik het erg vervelend, als ik geen tv kan kijken.
Ik kom niet door de registratie.

Waar kan ik mijn Abonneenummer en de activatiecode vinden?
Is de Abonneenummer mijn klantnummer zonder 'TK'?
En waar is de activatiecode?

Hopelijk kan mij iemand verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Hmm rommelig. Net weer gebeld voor een afspraak terwijl ik al een afspraak had. ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumphlum
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-09 16:48
Is er iemand die met eigen apparatuur de tv werkend heeft en zijn vlan configuratie wil delen? Ik had verwacht dat dat compleet via vlan 4 zou lopen maar volgens de in mijn ogen 'een beetje vage' beschrijving van tweak lijkt dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:51:
Beste Tweakers,

Tweak != Tweakers, ik denk dat je het beste even met de Tweak klantenservice kan bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-09 09:39
Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 13:51:
Beste Tweakers,

Je abonneenummer krijg je via de post. Heb je die brief niet ontvangen, bel dan naar de servicedesk en vraag dan specifiek naar het klantnummer voor sparql. Laat ze ook echt het nummer zeggen en ga niet akkoord met de reactie " Het nummer achter of zonder de TK.".

De activatiecode is altijd 0000.
Het enige wat ik zelf nog niet heb is de hoofdpincode voor instellingen. Volgens het bijgeleverde blaadje is dit ook 0000, maar deze is volgens het apparaat ongeldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 15:30

Younes

Wie, Wat, Waar?

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:10:
[...]

Tweak != Tweakers, ik denk dat je het beste even met de Tweak klantenservice kan bellen.
Er loopt hier iemand van Tweak rond dus het is niet raar dat hij hier een bericht post...

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Niet iedereen begrijpt programmeertaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

probeer ze al steeds te bellen maar ze verbreken de verbinding steeds ivb met te lange wachttijd

ik heb gister de zyxel router ontvangen en de sparql boxen
maar geen glasvezelmodem ,dus mijn vraag tweak of ik die dan ook nog krijg of dat hij niet vervangen hoef te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-01-2022

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

Verwijderd schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:30:
probeer ze al steeds te bellen maar ze verbreken de verbinding steeds ivb met te lange wachttijd

ik heb gister de zyxel router ontvangen en de sparql boxen
maar geen glasvezelmodem ,dus mijn vraag tweak of ik die dan ook nog krijg of dat hij niet vervangen hoef te worden
Er bestaan een stuk of 9 specifieke scenario's van bronnetwerk naar doelnetwerk. In een deel van die scenario's moet de NT vervangen worden (Genexis), vaak de router (Zyxel) en in elk geval de set-top-box (Abox / Sparql Box). Het kan goed zijn dat je in een scenario valt waar de Genexis helemaal niet vervangen hoeft te worden. Dat heeft als het goed is dan ook niet in de brief gestaan.

Website - Contact - Twitter - Facebook - Servicedesk: 0900-tweakhd (0900-8932543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The BounceR schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 14:13:
[...]
De activatiecode is altijd 0000.
Het enige wat ik zelf nog niet heb is de hoofdpincode voor instellingen. Volgens het bijgeleverde blaadje is dit ook 0000, maar deze is volgens het apparaat ongeldig.
Hoofdpincode is echt een ander nummer. Ook tussen gebruikers (heb kunnen vergelijken met mijn buren) dus als de helpdesk die niet wil geven, vragen of ze die brief alsnog kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badBIOS
  • Laatst online: 11-01-2022
Als ik het goed heb maakt het niet uit waar je de set-top-box (Abox / Sparql Box) op aansluit. Het zit niet op een aparte netwerk (vlan).
Getest door het te verbinden met een switch die ook verbonden zit met andere apparatuur.

Ook is mij opgevallen dat de set-top-box een lighttpd/1.4.28 servertje draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Bandito
Tweak schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:12:
[...]

Er bestaan een stuk of 9 specifieke scenario's van bronnetwerk naar doelnetwerk. In een deel van die scenario's moet de NT vervangen worden (Genexis), vaak de router (Zyxel) en in elk geval de set-top-box (Abox / Sparql Box). Het kan goed zijn dat je in een scenario valt waar de Genexis helemaal niet vervangen hoeft te worden. Dat heeft als het goed is dan ook niet in de brief gestaan.
Bij mij staat in de afleverbon dat ik een nieuw glasvezelmodem krijg, router en stb. Echter vandaag alleen de router en stb gekregen, terwijl ik nog een oude 4 poorts 100mbit Genexis heb. Krijg ik die dan nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:11:
[...]
Bij mij staat in de afleverbon dat ik een nieuw glasvezelmodem krijg, router en stb. Echter vandaag alleen de router en stb gekregen, terwijl ik nog een oude 4 poorts 100mbit Genexis heb. Krijg ik die dan nog?
Als je modem vervangen wordt dan neemt de monteur die mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

Ik heb sinds gisteren ook glasvezel via Tweak. Scheelt nogal in de kosten vergeleken met KPN. Aanvraag verliep ietwat rommelig, maar is zeer snel verlopen. Begin van de maand aanvraag ingeschoten en 19 juni geleverd gekregen. Dan heb ik het hier over de internet verbinding. Telefoonnummer moet nog geporteerd worden (zei bijna geteleporteerd :P ).

Het enige wat me tegenvalt is de downloadsnelheid via wifi. Daar haal ik maar max 3MB waar dat met de router van KPN tegen de 6 was. Aan de andere kant is de userinterface van de ZyXel router veel slicker en ogenschijnlijk minder buggy dan de Experiabox van KPN. Sowieso met de kabel zou ik het waarschijnlijk wel halen, maar dat moet ik nog eens testen.

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
Younes schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:17:
Ik heb sinds gisteren ook glasvezel via Tweak. Scheelt nogal in de kosten vergeleken met KPN. Aanvraag verliep ietwat rommelig, maar is zeer snel verlopen. Begin van de maand aanvraag ingeschoten en 19 juni geleverd gekregen. Dan heb ik het hier over de internet verbinding. Telefoonnummer moet nog geporteerd worden (zei bijna geteleporteerd :P ).

Het enige wat me tegenvalt is de downloadsnelheid via wifi. Daar haal ik maar max 3MB waar dat met de router van KPN tegen de 6 was. Aan de andere kant is de userinterface van de ZyXel router veel slicker en ogenschijnlijk minder buggy dan de Experiabox van KPN. Sowieso met de kabel zou ik het waarschijnlijk wel halen, maar dat moet ik nog eens testen.
Zou in dat geval wat met de kanalen gaan kloten van het wifisignaal. Snelheden moeten veel sneller kunnen. Denk dat er teveel van je buren op hetzelfde kanaal zitten. (tenminste ik neem aan dat de downloadsnelheid bekabeld wel goed is? Anders kan het ook je internet zijn)

[ Voor 5% gewijzigd door JP1980 op 20-06-2014 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

JP1980 schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:19:
[...]

Zou in dat geval wat met de kanalen gaan kloten van het wifisignaal. Snelheden moeten veel sneller kunnen. Denk dat er teveel van je buren op hetzelfde kanaal zitten. (tenminste ik neem aan dat de downloadsnelheid bekabeld wel goed is? Anders kan het ook je internet zijn)
Ik pas het meteen even aan. Heb remote management aangezet. Bedankt voor de tip ;)

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gidogeek
  • Laatst online: 09-05-2022
Younes schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:17:

Mag ik vragen in welke stad je woont ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebaron
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 13:23
Die lagere snelheid ligt vast niet aan de zyxel, je moet factoren sneller kunnen. 40Mbps zonder probleem.

Hoe meet je dit en wat gebruik je als client ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Younes

Younes

Wie, Wat, Waar?

gidogeek schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:23:
[...]

Mag ik vragen in welke stad je woont ?
Ik woon in Vleuten, Utrecht

...en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Is er al iemand die een korte (video)review kan maken van Sparql?
Het enige wat ik qua video tot nu toe kan vinden over Sparql is dit: http://vimeo.com/91628286
Weet niet of die al eens voorbij gekomen was.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

El_Bandito schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:11:
[...]
Het is aan de hand van een forum-post natuurlijk niet met zekerheid te zeggen, maar zo te zien komt er nog een monteur langs om de Genexis te wisselen. Als ik het goed inschat val je in gebied waarvan wij oorspronkelijk hadden verewacht dat de Genexis kon blijven hangen. Je valt dan in de groep die wij specifiek noemen in de aankondiging op onze website. Deze groep is tot nader order uitgesteld en zal binnen drie weken eerst een nieuwe Genexis krijgen om vervolgens definitief te worden omgezet.

Website - Contact - Twitter - Facebook - Servicedesk: 0900-tweakhd (0900-8932543)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Lekker ingewikkelde oplossing trouwens met die VLANS...
Ik dacht van:
- Inkomend signaal splitsen op een managed switch naar vlan 4 en vlan 34.
- Set top boxen op vlan 4 zetten en gewoon een DHCP van sparql laten krijgen
- Router op vlan 34 en DHCP+NAT...
Klaarrrrr...
Niet dus...

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 20:02
NovapaX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:48:
Lekker ingewikkelde oplossing trouwens met die VLANS...
Ik dacht van:
- Inkomend signaal splitsen op een managed switch naar vlan 4 en vlan 34.
- Set top boxen op vlan 4 zetten en gewoon een DHCP van sparql laten krijgen
- Router op vlan 34 en DHCP+NAT...
Klaarrrrr...
Niet dus...
Dit was ook mijn interpretatie. Kan iemand bevestigen dat dit niet werkt? Ik heb gelezen dat Tweak het anders heeft staan op haar website maar dat is inderdaad lastiger in te richten.

"I see said the blind man, as he picked up his hammer and saw"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumphlum
TSS_Droopy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:52:
[...]

Dit was ook mijn interpretatie. Kan iemand bevestigen dat dit niet werkt? Ik heb gelezen dat Tweak het anders heeft staan op haar website maar dat is inderdaad lastiger in te richten.
Blijkbaar moet de STB achter NAT zitten om te functioneren. Volgens mij is de oplossing die ze aandragen voor de situatie dat je met één router tv en internet bedient. Volgens mij moet het dus ook werken met twee routers. Je splitst eerst de vlans, vervolgens één router op vlan 34 voor internet en een router op vlan 4 waar je vervolgens alleen de STB op aansluit.
We gaan maandag zien of het werk want dat wordt ik over gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-09 22:17
dumphlum schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:57:
[...]

Blijkbaar moet de STB achter NAT zitten om te functioneren. Volgens mij is de oplossing die ze aandragen voor de situatie dat je met één router tv en internet bedient. Volgens mij moet het dus ook werken met twee routers. Je splitst eerst de vlans, vervolgens één router op vlan 34 voor internet en een router op vlan 4 waar je vervolgens alleen de STB op aansluit.
We gaan maandag zien of het werk want dat wordt ik over gezet.
Ik ben ook heel benieuwd wat hier mogelijk is. Ik heb nou 1 eigen router, 1 router in AP mode, en een 24 poorts managed switch die ik helemaal heb ingericht op de KPN VLANs. Experiabox ligt stof te verzamelen op een plank.
Ik zou op zich misschien die Zyxel wel als router kunnen inzetten en dan mijn beide routers in AP mode draaien, maar vind de huidige setup eigenlijk wel prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Uit het verhaal van tweak begrijp ik dat je dus 2 ip-adressen krijgt.
Één via vlan4 en één via vlan 34... Hoe kan je dat überhaupt instellen in een router... dat heb ik nog nooit gezien.
Heb je dan meerdere virtuele WAN interfaces op verschillende vlans?

Ik heb nooit zo goed begrepen waarom het allemaal via vlans moet enzo.
Zorg gewoon dat alles binnenkomt en dat je stb's gewoon subscriben op een multicast stream. Maar ik zal wel te simpel denken en dat je dan je netwerk verstikt ofzo.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Ik begrijp dit trouwens niet helemaal:

De TV-ontvangers moeten kunnen communiceren met het TV-platform. Dit gaat niet over het normale internet, maar over VLAN 4. Derhalve moet verkeer over VLAN 4 geNAT worden. Daarnaast moet er een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het gateway IP van het in VLAN 4 verkregen IP. Ook moet er voor worden gezorgd dat de multicast streams in het normale LAN beschikbaar zijn. De meeste routers hebben daarvoor een optie genaamd IGMP snooping of IGMP proxying. IGMP snooping of proxying moet worden toegepast op VLAN 4. Deze optie is noodzakelijk, omdat de STB's de multicast streams uit VLAN 4 binnen moeten kunnen halen (meer technische term: multicast group join).

Ik neem aan dat dat voor TV op tablet enzo is? Want de STB's op VLAN4 zien die LAN multicast toch niet?

En trouwens, als we toch gaan knoeien met de setup, wat moet er eigenlijk gebeuren om volledig IPv6 in te stellen? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Rude-Dog op 20-06-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Zou wel lekker zijn als de tablets dezelfde streams (zelfde bitrate) als de STB's krijgen trouwens.
Enige nadeel is wel dat ik dan waarschijnlijk niet meer thuis op mijn tablet kan kijken via het tv-abonnement van mijn ouders (zij hebben tweak+Glashart, ik heb alleen tweak internet via glasvezel)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 15:48

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Rude-Dog schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:06:
Ik neem aan dat dat voor TV op tablet enzo is? Want de STB's op VLAN4 zien die LAN multicast toch niet?
Nee, dat begrijp je verkeerd, de (imho erg vreemde) configuratie die Tweak voorstelt houd in dat de STB's in je normale LAN zitten, met een statische route over VLAN4 zodat het verkeer van de STB naar het IPTV platform van Tweak over VLAN4 naar buiten gaat en niet over VLAN34. De multicast IPTV streams van Tweak gaan dan gewoon je LAN op, en komen op die manier bij je STB terecht. Een switch met IGMP snooping zorgt dat dit verkeer alleen daar komt waar het nodig is zodat niet je hele LAN volgespammed wordt met multicast verkeer.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rude-Dog
Aaargh! schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:10:
[...]

Nee, dat begrijp je verkeerd, de (imho erg vreemde) configuratie die Tweak voorstelt houd in dat de STB's in je normale LAN zitten, met een statische route over VLAN4 zodat het verkeer van de STB naar het IPTV platform van Tweak over VLAN4 naar buiten gaat en niet over VLAN34. De multicast IPTV streams van Tweak gaan dan gewoon je LAN op, en komen op die manier bij je STB terecht. Een switch met IGMP snooping zorgt dat dit verkeer alleen daar komt waar het nodig is zodat niet je hele LAN volgespammed wordt met multicast verkeer.
Ah op die fiets, bedankt. Hmm, dat wordt nog even puzzelen dan idd.
Lijkt me zoals jij voorstelde logischer om gewoon VLANs op de switch te splitsen en STB's een IP te laten krijgen van Tweak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Rude-Dog schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:13:
[...]

Ah op die fiets, bedankt. Hmm, dat wordt nog even puzzelen dan idd.
Lijkt me zoals jij voorstelde logischer om gewoon VLANs op de switch te splitsen en STB's een IP te laten krijgen van Tweak.
Inderdaad. Het enige nadeel is dan als je meerdere STB's hebt je op beide VLAN's een router nodig hebt, omdat je op VLAN4 waarschijnlijk ook maar 1 IP krijgt. Daar zou je natuurlijk de door Tweak geleverde Zyxel voor kunnen gebruiken, en je normale router houden voor het internet verkeer.

[ Voor 12% gewijzigd door Aaargh! op 20-06-2014 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ok... dus die stb's zijn sturen dus hun verkeer vlan-tagged op vlan4, vervolgens wordt dat dus altijd ge(static)route naar dat bepaalde ip-adres.

Maar nog steeds snap ik het nut van de vlans niet.
Ik snap best dat ze in hun backend vlans gebruiken om het aan- en afsluiten van tv-klanten wat makkelijker te maken. Maar waarom moet het tot achter de router bij de mensen thuis nog vlan-aware zijn allemaal?

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Kortom... het wordt tijd voor IPv6!

Ze hadden natuurlijk makkelijker kunnen zorgen dat het tv-platform volledig IPv6 (only) was en voor het internet een IPv4 fallback in kunnen bouwen. (dat de streams dan alleen via IPv6 binnenkomen is op zich geen probleem omdat bijna alle tablets toch wel IPv6 ondersteunen)
Dat zou leuk geweest zijn! :D

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 20-06-2014 17:28 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dumphlum
NovapaX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:24:
Ok... dus die stb's zijn sturen dus hun verkeer vlan-tagged op vlan4, vervolgens wordt dat dus altijd ge(static)route naar dat bepaalde ip-adres.
Lijkt me niet: (uit de beschrijving van Tweak)

VLAN 4 moet dus niet worden gebridged zoals voorheen de bedoeling was.
Er moet NAT worden toegepast voor verkeer over VLAN 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak

Tweak

Bedrijfsaccount Tweak

Baas over eigen Bits

Wij hebben zojuist een update gedaan op onze aankondigingspagina. Hierin is de tekst omtrent configuratie ook licht aangepast in de hoop dat hij zo duidelijker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

NovapaX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:24:
Nee, volgens mij niet, dat blijkt iig niet uit die tekst van Tweak. Ze sturen gewoon verkeer naar een IP in het 185.6.48.0/26 subnet, normaal gaat al het verkeer over de default route naar buiten, dat is de virtuele netwerk interface die aan VLAN34 hangt. Met de statische route geeft je aan dat het verkeer naar het 185.6.48.0/26 subnet over de VLAN4 interface moet, wat dus in feite betekend dat je tegen je router zegt: al het verkeer naar een ip in 185.6.48.0/26 moet een VLAN4 tag krijgen, al het andere verkeer krijgt een VLAN34 tag.
Maar nog steeds snap ik het nut van de vlans niet.
Ik snap best dat ze in hun backend vlans gebruiken om het aan- en afsluiten van tv-klanten wat makkelijker te maken. Maar waarom moet het tot achter de router bij de mensen thuis nog vlan-aware zijn allemaal?
Zo scheiden ze het internet verkeer (publiek) van hun IPTV verkeer (niet publiek toegankelijk netwerk). De reden dat tot bij je thuis als 2 vlan's binnenkomt is me niet geheel duidelijk, maar ik vermoed dat dit de makkelijkste/goedkoopste oplossing is gezien de structuur v/h netwerk.

Dit is puur speculatie, maar ik denk dat het multicast-netwerk voor IPTV volledig los staat van het internet-netwerk, in het PoP zal dan de IPTV en normale netwerk LAN's worden getagged en over de enkele glasvezel worden gestuurd, waarna deze bij je thuis weer uit elkaar worden gehaald, je kan het geklooi met de routering in de PoP doen maar dan zal daar een dure router geplaatst moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

Tweak schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:30:
Wij hebben zojuist een update gedaan op onze aankondigingspagina. Hierin is de tekst omtrent configuratie ook licht aangepast in de hoop dat hij zo duidelijker is.
Mooi dat er issues geïdentificeerd zijn en dat er schot in de zaak zit! *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Aaargh! schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:34:
[...]

Nee, volgens mij niet, dat blijkt iig niet uit die tekst van Tweak. Ze sturen gewoon verkeer naar een IP in het 185.6.48.0/26 subnet, normaal gaat al het verkeer over de default route naar buiten, dat is de virtuele netwerk interface die aan VLAN34 hangt. Met de statische route geeft je aan dat het verkeer naar het 185.6.48.0/26 subnet over de VLAN4 interface moet, wat dus in feite betekend dat je tegen je router zegt: al het verkeer naar een ip in 185.6.48.0/26 moet een VLAN4 tag krijgen, al het andere verkeer krijgt een VLAN34 tag.

[...]

Zo scheiden ze het internet verkeer (publiek) van hun IPTV verkeer (niet publiek toegankelijk netwerk). De reden dat tot bij je thuis als 2 vlan's binnenkomt is me niet geheel duidelijk, maar ik vermoed dat dit de makkelijkste/goedkoopste oplossing is gezien de structuur v/h netwerk.

Dit is puur speculatie, maar ik denk dat het multicast-netwerk voor IPTV volledig los staat van het internet-netwerk, in het PoP zal dan de IPTV en normale netwerk LAN's worden getagged en over de enkele glasvezel worden gestuurd, waarna deze bij je thuis weer uit elkaar worden gehaald, je kan het geklooi met de routering in de PoP doen maar dan zal daar een dure router geplaatst moeten worden.
Dat klinkt logisch... maar dan begrijp ik dit nog niet:
"Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP"

Overigens staat dat niet meer zo in de beschrijvende text, dus het lijkt erop dat dat aangepast is.

Wel jammer dat mijn huidige router geen 'smart-ass' is, en mijn smart switch alleen maar switcht en niet route... kan dus net nix zegmaar.
Behalve het verkeer op de smart switch splitsen, en taggen, en dan twee routers erachter. Maar dan komen de streams weer niet op het normale LAN binnen (wat waarschijnlijk dus nodig is voor second screen)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

NovapaX schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 17:42:
[...]

Dat klinkt logisch... maar dan begrijp ik dit nog niet:
"Er moet een static route worden gezet naar 185.6.48.0/26 over het op VLAN 4 verkregen gateway IP"
Ja dat klopt niet. Routerings target is een netwerk poort (al dan niet virtueel) en geen IP.
Overigens staat dat niet meer zo in de text, dus het lijkt erop dat dat aangepast is.
Wel jammer dat mijn huidige router geen 'smart-ass' is, en mijn smart switch alleen maar switcht en niet route... kan dus net nix zegmaar. (behalve het verkeer op de smart switch splitsen, en tangen, en dan twee routers erachter. Maar dan komen de streams weer niet op het normale LAN binnen (wat waarschijnlijk dus nodig is voor second screen)
Ik denk dat het second-screen verhaal er los van staat, de multicast zal puur voor de TV zijn. Zeker als je op je tablet e.d. wilt kunnen kijken, dan moet de multicast door je wifi heen e.d. en da's volgens mij ook een world of hurt.

Ik verwacht dat de tablet gewoon gebruik gaat maken van HTTP live streaming, en misschien RTSP voor Android (slechte HLS support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ok... nou we gaan het zien.
Nu eerst even een reminder zetten dat ik TTL in de SOA records van m'n DNS-servertje op standje 'kort' ga zetten.

Hoop trouwens wel dat het IP-adres weer semi-vast is. (in die bijna 4 jaar heb ik 1 keer een ander IP-adres gekregen)
Mocht ik om de haverklap een nieuw IP krijgen zijn we denk ik snel over naar Helden van Nu ofzo.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

badBIOS schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 15:59:
Als ik het goed heb maakt het niet uit waar je de set-top-box (Abox / Sparql Box) op aansluit. Het zit niet op een aparte netwerk (vlan).
Getest door het te verbinden met een switch die ook verbonden zit met andere apparatuur.

Ook is mij opgevallen dat de set-top-box een lighttpd/1.4.28 servertje draait.
Werkte het nou wel of niet? Als je het getest hebt dan heb je toch gewoon wel of niet signaal? Ik hoop het zo (voor tweak) want dit zou echt een deal breaker zijn voor mij..

Overigens net de zooi binnengekregen. Kan niet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben. Vooral de AB valt me erg tegen. Leuk, een toetsenbordje. Maar zolang je de televisie er niet mee uit kan zetten blijft het een onding. Totaal niet meer van deze tijd. Hoe kom je erbij dat dit acceptabel zou kunnen zijn.

Ik denk dat ik de router maar even tijdelijk als wifi-repeater in mijn netwerk hang. Beetje mee spelen en de interface bekijken. Ook wil ik het wifi-signaal goed bekijken. Ik heb nu in de slaapkamer net bereik, net niet bereik zou erg jammer zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-09 13:56
Hans_18T schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 22:54:
[...]

Nu nog een domme vraag, hoe kom je aan de kleine AB?
Die zat, samen met een grote AB, in de eerste ontvangen vierkante doos van de Sparql-box., bij de later ontvangen tweede en derde en vierde sparql-doos zat alleen de grote AB.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Door een fout in de Genexis bij sommigen zit er nu vertraging in van maximaal 3 weken omdat er extra genexissen vervangen moet worden. Weet iemand of dit gevolgen heeft voor Enschede of staat dit los van elkaar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans_18T
Jan Driebeen schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 19:08:
[...]

Die zat, samen met een grote AB, in de eerste ontvangen vierkante doos van de Sparql-box., bij de later ontvangen tweede en derde en vierde sparql-doos zat alleen de grote AB.... :?
Ik heb bij alle 3 Sparql Boxen slechts de grote ontvangen. Voor de woonkamer is dit onbelangrijk omdat ik daar een programmeerbare voor gebruik (Philips Prestigo)
Voor de kids zou een kleine handiger zijn daar ze toch steeds naar dezelfde zender kijken. Maar goed ik ga er vanuit dat de kleine AB er niet bij hoort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-09 21:46
TSS_Droopy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 16:52:
[...]

Sorry.. ik kan wel met zekerheid zeggen dat het wel werkt.
Netjes in de smartswitch vlan 4 en 34 oppakken vanaf de glasvezel.
VLAN 4 direct (untagged) door naar de setopbox en vlan 34 (tagged) richting de Fritzbox (7390). (dit laatste om de mogelijkheid open tehouden om alsnog in geval van nood de Zyxel te kunnen gebruiken.

Het verhaal op de tweak site is bedoeld voor als je de stb en je normale netwerk zonder aparte vlans wil gebruiken.
Wel grappig om te zien dat ik op vlan4 meer dan 150 Zyxel macaddressen zie langskomen.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
rjhilbrink schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:38:
[...]

VLAN 4 direct (untagged) door naar de setopbox en vlan 34 (tagged) richting de Fritzbox (7390). (dit laatste om de mogelijkheid open tehouden om alsnog in geval van nood de Zyxel te kunnen gebruiken.

Het verhaal op de tweak site is bedoeld voor als je de stb en je normale netwerk zonder aparte vlans wil gebruiken.
Wel grappig om te zien dat ik op vlan4 meer dan 150 Zyxel macaddressen zie langskomen.
Top! _/-\o_ Ik was me al helemaal aan het verdiepen hoe ik het in mijn Draytek 2920vn in moest stellen. Dat moet ook kunnen had ik gezien maar de switch staat er toch al. Kan ik beginnen met lekker makkelijk en later wel zien hoe verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
TSS_Droopy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 22:52:
[...]

Top! _/-\o_ Ik was me al helemaal aan het verdiepen hoe ik het in mijn Draytek 2920vn in moest stellen. Dat moet ook kunnen had ik gezien maar de switch staat er toch al. Kan ik beginnen met lekker makkelijk en later wel zien hoe verder.
Ik heb ook alleen VLAN 6 ingeruild voor 34 in de config en PPPOE uitgezet. Alles werkte daarna als vanzelf.
Helaas wel af en toe haperingen in het beeld. En 1 a 2 spontane herstarts op 1 avond.
Zoals gewend bij Tweak werkt internet als een tierelier. Helaas kan de wifi het niet bijbenen.(250/250)

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
rjhilbrink schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:09:
[...]

Ik heb ook alleen VLAN 6 ingeruild voor 34 in de config en PPPOE uitgezet. Alles werkte daarna als vanzelf.
Helaas wel af en toe haperingen in het beeld. En 1 a 2 spontane herstarts op 1 avond.
Zoals gewend bij Tweak werkt internet als een tierelier. Helaas kan de wifi het niet bijbenen.(250/250)
Tja, 250 mbit zit er in Dordrecht helaas niet in. Heb je 1 of meer sparql kastjes? Dit omdat ik wel benieuwd ben of dhcp ook goed gaat bij meerdere kastjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjhilbrink
TSS_Droopy schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 23:23:
[...]

Tja, 250 mbit zit er in Dordrecht helaas niet in. Heb je 1 of meer sparql kastjes? Dit omdat ik wel benieuwd ben of dhcp ook goed gaat bij meerdere kastjes.
Er staan er 2 en deze werken beide zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ervee schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 10:53:
[...]

Ik ook, UPC, Telfort en Tweak. Bij UPS en Telfort IP adressen niets als problemen zonder Smart Host. Ik werk als 15 jaar als Netwerk Engineer bij grote bedrijven dus ik weet ook wel een beetje waar ik mee bezig ben.

Maar nogmaals, wat voor de een werkt, werkt voor de ander misschien niet. Ik geef alleen maar aan dat je (theoretisch gezien dan?) beter via een Smart Host kan mailen als je op je consumenten lijn een mailserver draait. Maar nogmaals: Lekker niet niet doen als je geen problemen hebt!
poort 25 staat toch standaard dicht bij UPC & telfort ? .. dan moet je wel via een smart host...
Mijn ervaring is juist weer dat mail servers van isp providers vaker op blacklists staan dan de ''eigen'' ip/mail serverts 8)7

ik heb nu ff een smarthost ingesteld via tweak, tot de blacklists het ip weer vrij geven

ook gevonden hoe je in de Zyxel het mac adres klonen, broadband, wanip clone mac
zo krijg je idd een ander ip. ik weet niet alleen op welk niveau tweak de RDNS instelt dus heb ik maar me oude IP gehouden die ik ze door gemaild heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop99
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-09 12:27
[...]

Eigenlijk is hiermee de vraag wel interessant hoe Tweak de set-top boxen managed en wat er precies op het IPTV vlan zit:
Als het IPTV vlan echt alleen IPTV is en Tweak heeft de "cloud" versie voor het beheer van de set top boxen dan kon het wel eens noodzakelijk zijn dat je de zyxel (of een vergelijkbare vervanging daarvan) gebruikt om er voor te zorgen dat ze de boxen indien nodig van nieuwe software voorzien (en als ik de verhalen lees dan is dat nodig)
.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

joop99 schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 08:36:
[...]

Eigenlijk is hiermee de vraag wel interessant hoe Tweak de set-top boxen managed en wat er precies op het IPTV vlan zit:
Als het IPTV vlan echt alleen IPTV is en Tweak heeft de "cloud" versie voor het beheer van de set top boxen dan kon het wel eens noodzakelijk zijn dat je de zyxel (of een vergelijkbare vervanging daarvan) gebruikt om er voor te zorgen dat ze de boxen indien nodig van nieuwe software voorzien (en als ik de verhalen lees dan is dat nodig)
De zyxel is alleen een simpele consumenten-router, waarom zou die nodig zijn voor een firmware update van de STB ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSS_Droopy
Aaargh! schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 08:55:
[...]

De zyxel is alleen een simpele consumenten-router, waarom zou die nodig zijn voor een firmware update van de STB ?
Waarschijnlijk omdat enkel iptv verkeer wordt toegestaan op vlan 4. Dit betekent dat de stb ook op vlan 34 toegang moet hebben voor updates. Het is natuurlijk gissen zonder bevestiging. In de setup van tweak is er maar 1 static route naar vlan 4 de rest gaat over 34. Als je van tevoren de vlans splitst kunnen de stb's niet op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
itris schreef op vrijdag 20 juni 2014 @ 11:51:
Maar.... Ik zie maar heel af en toe een dolby digital stream, de rest is allemaal gewoon stereo. Hebben jullie dat ook? Bijna alles in hd zend tegenwoordig toch met de5.1 uit?
Bij de volgende zenders heb ik AC3 (Dolby Digital) geluid gevonden (Almere):
TLC HD
BBC1 HD
BBC2 HD
Brava NL
En HBO on Demand

Ik heb ook het stroomverbruik gemeten, welke keurig blijkt.
Booten: 4-5 watt
Zender aan: 4 watt
Standby d.m.v. afstandsbediening: 4 watt (wel HDMI signaal, beeld zwart. Denk zelfde constructie als bij de Motorola's van KPN)
Standby d.m.v. power button op de box: max 1 watt. Gaat om een soort deep-sleep, want na het aanzetten moet die weer opstarten

Ik heb geen vastlopers gehad (zit achter een TP-link unmanaged switch). Wel af en toe blokvorming in het beeld, gelukkig niet zo heel vaak.

Het probleem met de standby (led) is niet zo vervelend meer als je door hebt hoe je er mee om moet gaan. Ik zet de box in standby d.m.v. power button @ afstandsbediening. Led blijft groen, niet op letten. Bij het aanzetten weer de power button @ afstandsbediening indrukken. Wacht ongeveer 3 seconden en zap d.m.v.P toetsen of een cijfer. Door te zappen los je het probleem op dat hij de zender niet hervat bij het uit standby ontwaken.

[ Voor 4% gewijzigd door webmasternick op 21-06-2014 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
webmasternick schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:27:
[...]

TLC HD
BBC1 HD
BBC2 HD
Brava NL
En HBO on Demand

Ik heb ook het stroomverbruik gemeten, welke keurig blijkt.
Booten: 4-5 watt
Zender aan: 4 watt
Standby d.m.v. afstandsbediening: 4 watt (wel HDMI signaal, beeld zwart. Denk zelfde constructie als bij de Motorola's van KPN)
Standby d.m.v. power button op de box: max 1 watt. Gaat om een soort deep-sleep, want na het aanzetten moet die weer opstarten

Ik heb geen vastlopers gehad (zit achter een TP-link unmanaged switch). Wel af en toe blokvorming in het beeld, gelukkig niet zo heel vaak.

Het probleem met de standby (led) is niet zo vervelend meer als je door hebt hoe je er mee om moet gaan. Ik zet de box in standby d.m.v. power button @ afstandsbediening. Led blijft groen, niet op letten. Bij het aanzetten weer de power button @ afstandsbediening indrukken. Wacht ongeveer 3 seconden en zap d.m.v.P toetsen of een cijfer. Door te zappen los je het probleem op dat hij de zender niet hervat bij het uit standby ontwaken.
Nou ik hoop voor Tweak dat ze die DolbyD AC3 nog op alle HD kanalen beschikbaar gaan maken, anders gaat het TV en telefonie gedeelte eruit..aangezien UPC dat wel heeft zoals dat hoort bij een HD kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

De blokvorming in het beeld, en ik herhaal dit, komt ook bij mij voor sinds een week of iets langer. En ik ben nog niet overgezet op de nieuwe apparatuur. Dit komt dus echt door het aangeboden signaal, en niet door de stb's of router. Er is bij mij nog niets veranderd en ook ik heb bij het zappen een soort van freeze, met een 1 á 2 seconde later een seconde blokjes en heel af en toe random blokjes in het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Tarabass schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:43:
De blokvorming in het beeld, en ik herhaal dit, komt ook bij mij voor sinds een week of iets langer. En ik ben nog niet overgezet op de nieuwe apparatuur. Dit komt dus echt door het aangeboden signaal, en niet door de stb's of router. Er is bij mij nog niets veranderd en ook ik heb bij het zappen een soort van freeze, met een 1 á 2 seconde later een seconde blokjes en heel af en toe random blokjes in het beeld.
Tweak blauw heb ik dit nog niet gezien, wel dat de tijd steeds verkeerd loopt en dat daardoor de programmagids niet opgehaald kan worden.

Denk wel dat ze echt heel druk bezig zijn, ze hebben nu een soort van 3 netwerken in 1, erg verwarrend volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Tarabass schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:43:
Ok. In een eerdere post van jou gevonden dat het om een KPN stream (groen) gaat. Ik heb daar t/m afgelopen donderdag ochtend nog gebruik van gemaakt, maar geen problemen mee opgemerkt.

Buiten Almere/Enschede zal de Sparql box niet gebruik maken van de Sparql streams. Ik ben benieuwd of deze mensen ook blokjes ondervinden op de nieuwe Sparql box.

Vanmorgen nog helemaal geen blokjes gezien tijdens het kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

webmasternick schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 10:27:
[...]

TLC HD
BBC1 HD
BBC2 HD
Brava NL
En HBO on Demand
Zit je in Almere/Enschede of in een een gebied waar je alsnog de KPN streams krijgt ? Je mag toch verwachten dat vrijwel alle HD zenders met DD5.1 komen, dat doen ze nu bij GHM ook.

[ Voor 12% gewijzigd door Aaargh! op 21-06-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
Aaargh! schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 11:39:
[...]

Zit je in Almere/Enschede of in een een gebied waar je alsnog de KPN streams krijgt ? Je mag toch verwachten dat vrijwel alle HD zenders met DD5.1 komen, dat doen ze nu bij GHM ook.
Almere-Buiten, 1339. Daar worden de Sparql streams geleverd.

Mijn Zyxel heeft het een uurtje geleden begeven na het doorvoeren van een aantal wifi wijzigingen in de interface. Internet werkte niet meer, tv wel. Aantal minuten gewacht en daarna stroom eraf. Nu lijkt hij in een soort loop te komen, waarbij alleen het power ledje knippert en hij na een minuut weer herstart. PC ziet (tussen de restarts in) kort een UTP verbinding, maar krijgt geen IP. Helpdesk gebeld en advies gekregen om 10 minuten spanning eraf te laten en daarna een hard-reset te doen. Helaas biedt dat niet de oplossing :'(

Heeft iemand hier ervaringen mee? Vrees dat die omgeruild moet worden.

Goed nieuws, opeens werkte die weer :) Wel weer mijn instellingen moeten doorvoeren door reset.

[ Voor 50% gewijzigd door webmasternick op 21-06-2014 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

webmasternick schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 13:17:
[...]

Almere-Buiten, 1339. Daar worden de Sparql streams geleverd.
Da's zorgwekkend, geen 5.1 op NL 1/2/3 RTL 4/5/7/8 SBS6/NET5/FOX ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [ash]
  • Laatst online: 05-04 18:06

[ash]

Cookies :9

Dat is goed om te horen.
Zit hier nog te wachten op de apparatuur, maandag wordt het signaal omgezet dus ik hoop dat alles op tijd binnen is. Was wel benieuwd of jouw STB's nu netjes een IP adres van Tweak krijgen?

offtopic:
rjhilbrink heb jij in een ver verleden bij Vobis in Lelystad gewerkt? TD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 10:51
Wtf discovery niet in HD volgens mij national geo ook niet...dit begint niet leuk te worden...en natuurlijk de box niet gewoon uit en aan kunnen doen.... :'( :'( :'(

[ Voor 46% gewijzigd door DanielAlm op 21-06-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webmasternick
DanielAlm schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:24:
Wtf discovery niet in HD volgens mij national geo ook niet...dit begint niet leuk te worden...en natuurlijk de box niet gewoon uit en aan kunnen doen.... :'( :'( :'(
Ik hoop dat dit op korte termijn wel gaat komen, "HD" staat wel in de zendernaam...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r-jansen
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-09 21:45
2 sparql vragen:

Op 303 (History Channel) heb ik geen ondertitels. Iemand anders dit ook? Eventueel instellingen aanpassen oid?

Als ik de resolutie bekijk op mijn tv, staat er altijd 1280x720/50p. Er zijn volgens mij ook zenders (bv Discovery Channel HD) die uitzenden in 1080i. Is dit wellicht een kwestie van instellen of gaat de sparql box niet hoger dan 720p?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aaargh!

Aaargh!

r-jansen schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 15:56:
2 sparql vragen:
Als ik de resolutie bekijk op mijn tv, staat er altijd 1280x720/50p. Er zijn volgens mij ook zenders (bv Discovery Channel HD) die uitzenden in 1080i. Is dit wellicht een kwestie van instellen of gaat de sparql box niet hoger dan 720p?
Is al genoemd, de 1080 optie komt op korte termijn in een software update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 10:51
Aaargh! schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 16:39:
[...]

Is al genoemd, de 1080 optie komt op korte termijn in een software update.
Volgens mij klopt dit niet helemaal. Ned1 wordt ook op "1080" ingezogen ondanks dat de box tot 720 gaat. discovery heeft een aparte zender voor HD. Er is dus gekozen blijkbaar voor de niet-hd variant.

Nog even iets anders. Het blijkt dat de box interfereert met cec. Want de ab in combinatie met xbmc werkt niet meer. Remedie is pin 13 verwijderen van HDMI maar is allemaal wel lastig. Dit probleem bestond niet met de "oude box". Wellicht is het straks wie weet wel mogelijk om via de box de tv te besturen (aan uit volume e.d.) omdat deze box blijkbaar cec actief gebruikt (toch?).

[ Voor 32% gewijzigd door DanielAlm op 21-06-2014 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
MTV is ook niet in HD.
Hopelijk worden alle zenders die in HD beloofd zijn snel doorgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
Even een vraag mbt de ZyXEL: ik heb op lan2 internet en op lan4 tv. In het status overzicht van de ZyXEL staat bij lan2 Rate = 1000M/Full en bij lan4 staat Rate = 100M/Full. Moet dat nu niet beide 1000M zijn? Ik heb nu een 250/250 abo.

Groeten

Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-09 03:16

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Jan Driebeen schreef op zaterdag 21 juni 2014 @ 17:37:
Even een vraag mbt de ZyXEL: ik heb op lan2 internet en op lan4 tv. In het status overzicht van de ZyXEL staat bij lan2 Rate = 1000M/Full en bij lan4 staat Rate = 100M/Full. Moet dat nu niet beide 1000M zijn? Ik heb nu een 250/250 abo.

Groeten

Jan
Nee, de box heeft (ruim) genoeg aan een 100MBit verbinding, dus is het goedkoper om er een 100MBit kaart in te stoppen, dan een gigabit kaart.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 07:16
Voor de mensen die in Almere wonen en die al omgezet zijn naar het nieuwe netwerk, hoe bevalt het qua internet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Internet werkt goed .
Volle en stabiele snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Same here. Vlotte verbinding, geen problemen. Puntjes op de I qua tv en ik ben happy. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2014 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Driebeen
Internet werkt prima, heb ABO 250/250 speedtest geeft aan 237/908 gemiddeld....
Pagina: 1 ... 49 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.