Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tweak Glasvezel Ervaringen Topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste
Acties:
  • 615.799 views

Onderwerpen

• DanielAlm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:14
kmichael schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:28:
Had je wat gevraagd of kreeg je gewoon dit mailtje ?
Nee, kreeg helemaal vanzelf dit mailtje

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10:03
Wat moet er geschikt gemaakt worden dan? Of is dit in Almere / Enschede?

[ Voor 11% gewijzigd door JP1980 op 19-05-2014 15:31 ]

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-11 22:31
Oké, ben je nieuw op glasvezel of stap je over van Tweak naar Tweak of van ****** naar Tweak + welke plaats woon je?

[ Voor 10% gewijzigd door kmichael op 19-05-2014 15:31 ]

• DanielAlm
kmichael schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:31:
Oké, ben je nieuw op glasvezel of stap je over van Tweak naar Tweak of van ****** naar Tweak + welke plaats woon je?
Almere en was al bij Tweak en antwoordformulier ingestuurd.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-11 23:25

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

DanielAlm schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:32:
[...]

Kom je van Blauw of Groen ?

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• JP1980
DanielAlm schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:32:
[...]

De aanpassing thuis zal dan wel te maken hebben met de hogere snelheid. Voor het overige deel is het toch alleen maar een kwestie van STB vervangen en in de centrale omprikken?

• Aaargh!

Aaargh!

JP1980 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:35:
[...]

De aanpassing thuis zal dan wel te maken hebben met de hogere snelheid. Voor het overige deel is het toch alleen maar een kwestie van STB vervangen en in de centrale omprikken?
Nee, als je van Blauw komt dan zit je TV straks voor zover ik weet heel anders. Nu heb je bij blauw een UTP van de NT rechtstreeks naar de TV ontvanger lopen, straks krijg je het gezeik dat IPTV over hetzelfde netwerk loopt als de rest.

Voor mij betekend dit een extra switch in m'n netwerk, de NT zit bij mij in de woonkamer en de router staat boven, maar er is geen plek voor een extra UTP kabel naar beneden. Nu heb ik bij de TV al een (unmanaged) switch liggen voor de versterker/consoles/mediaplayer maar die hang dus aan m'n interne netwerk. Er moet dus een managed switchje bij zodat ik de verbinding tussen de switches op trunking kan zetten en de STB buiten m'n LAN kan houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Aaargh! op 19-05-2014 15:40 ]

• kmichael
@Daniel van welke snelheid kom je en welke snelheid krijg je straks ?

• DanielAlm
kmichael schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:37:
@Daniel van welke snelheid kom je en welke snelheid krijg je straks ?
Almere-Filmwijk van 60 naar 100

• JP1980
Aaargh! schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:36:
[...]

Nee, als je van Blauw komt dan zit je TV straks voor zover ik weet heel anders. Nu heb je bij blauw een UTP van de NT rechtstreeks naar de TV ontvanger lopen, straks krijg je het gezeik dat IPTV over hetzelfde netwerk loopt als de rest.
Heb inderdaad blauw en een aparte UTP lopen. Over hetzelfde netwerk dat lijkt mij toch juist een voordeel? Wel jammer dat ik dan weer thuis moet zijn als ze wat gaan vervangen...

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:42
Jan Driebeen schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 19:17:
[...]

Misschien even kijken of er toevallig ook een FON hotspot bij staat?
Jan Driebeen schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 12:36:
Bij toeval ontdekte ik dat mijn ZTE H220N onlangs is gereset. Ik heb nl. altijd de wireless functie van dit ding uit staan en nu stond deze plots aan. Heeft Tweak reeds iets veranderd? Ik heb een 50/50 Alles-in-1 Groen abonnement. Speedtest gaf altijd netjes 48/51 aan maar sinds deze week krijg ik telkens 48/75 als aanduiding: http://www.speedtest.net/my-result/3506262971
Zijn er nog meer mensen die iets merken van aanpassingen in het netwerk/routers?

Groeten

Jan :)
Ja ik heb die update ook binnen gehad, alleen is er bij mij in eerste instantie iets niet helemaal goed gegaan geloof ik. Mijn login was ineens KPN ipv admin en ik had FON mogelijkheden. Echter had ik sindsdien geen telefoon meer... Toen ik daar een week later achter kwam stond er na een handmatige reset ineens weer een update klaar, waarmee alles weer was zoals vanouds, wel telefoon maar geen FON meer... Ik weet ook niet wat er nu precies veranderd is, maar vind het persoonlijk wel vervelend dat al je instellingen worden gereset bij een firmware upgrade... Zeker aangezien ik een eigen SSID en WW heb ingesteld waardoor alle draadloze apparaten ineens geen wifi toegang meer hebben, maar nog verveleder is dat alle port forwards weg zijn en ik dus niet meer remote bij mijn server kan...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:40
Aaargh! schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:36:
[...]

Voor mij betekend dit een extra switch in m'n netwerk, de NT zit bij mij in de woonkamer en de router staat boven, maar er is geen plek voor een extra UTP kabel naar beneden. Nu heb ik bij de TV al een (unmanaged) switch liggen voor de versterker/consoles/mediaplayer maar die hang dus aan m'n interne netwerk. Er moet dus een managed switchje bij zodat ik de verbinding tussen de switches op trunking kan zetten en de STB buiten m'n LAN kan houden.
Ik snap jouw probleem niet helemaal. En zeker niet dat je het probleem dat jij met een bepaalde config hebt extrapoleert naar anderen hier.

Of je nou Tweak Groen of Tweak Blauw hebt, er verschilt helemaal niets qua hoe IPTV loopt, in ieder geval voor 9 van de 10 mensen niet. Hierbij ga ik er even van uit dat de meest emensen die Groen hebben, hun router (Experiabox, zyxel, whatever) vlak naast de NT hebben staan.

Het enige verschil tussen Tweak Groen en Blauw in deze is dat bij Blauw de UTP voor IPTV rechtstreeks in een aparte poort in de NT gaat en dat hij bij Groen in een apart poort in de router gaat.

Het enige wat KPN bij de latere versies Experiabox heeft gedaan, is de mogelijkheid inbouwen om IPTV en je eigen LAN op hetzelfde segment te hebben zodat gewone consumenten niet hoeven te klooien met extra UTP's of managed switches, etc.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:42
eymey schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:49:
[...]

Ik snap jouw probleem niet helemaal. En zeker niet dat je het probleem dat jij met een bepaalde config hebt extrapoleert naar anderen hier.

Of je nou Tweak Groen of Tweak Blauw hebt, er verschilt helemaal niets qua hoe IPTV loopt, in ieder geval voor 9 van de 10 mensen niet. Hierbij ga ik er even van uit dat de meest emensen die Groen hebben, hun router (Experiabox, zyxel, whatever) vlak naast de NT hebben staan.

Het enige verschil tussen Tweak Groen en Blauw in deze is dat bij Blauw de UTP voor IPTV rechtstreeks in een aparte poort in de NT gaat en dat hij bij Groen in een apart poort in de router gaat.

Het enige wat KPN bij de latere versies Experiabox heeft gedaan, is de mogelijkheid inbouwen om IPTV en je eigen LAN op hetzelfde segment te hebben zodat gewone consumenten niet hoeven te klooien met extra UTP's of managed switches, etc.
Iets waar ik persoonlijk vrij blij mee ben aangezien mijn experiabox onder mijn tv staat met één enkele kabel naar de NT... Een aparte UTP kabel voor alleen iTV naar de NT gaat niet meer lukken door die leiding...

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

Verwijderd

Ik heb ook dezelfde mailing als DanielAlm van Tweak gekregen.
Stap over van alles in een 60 (groen) naar 250.
Woonachtig in Almere Parkwijk.

• kmichael
Wat geeft jullie mijn.tweak.nl nu aan ?

Verwijderd

geen updates, misschien zal dat pas gebeuren na de planningsafspraak.
Krijg het gevoel dat dit een mass mailing is voor almere. (of een wijk)

Verwijderd

Hoi, hier Almere-Buiten. Upgrade van 100->250Mb. Kreeg de mail ook. Mijntweak geeft bij TV nog steelds KPNiTV aan

• goldvinger
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-05-2024
Hier idem.
Heb tweak groen, 30-30 verbinding.
Ik ga nu naar 100-100 verbinding.
En ook ik woon in Almere

• FritsFiber
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10-2024
goldvinger schreef op maandag 19 mei 2014 @ 17:02:
Hier idem.
Heb tweak groen, 30-30 verbinding.
Ik ga nu naar 100-100 verbinding.
En ook ik woon in Almere
Idem. Ben hééél benieuwd!!

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:31
Ik kan overigens uit ervaring zeggen Telfort maakt ook gebruik van de Extra Kabel net als Tweak Blauw wat ik had. Wat ik overigens ook een veiliger gevoel vindt.

• Aaargh!

Aaargh!

JP1980 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:39:
[...]

Heb inderdaad blauw en een aparte UTP lopen. Over hetzelfde netwerk dat lijkt mij toch juist een voordeel?
Nee, heel veel extra gedoe om het kastje buiten mijn netwerk te houden. Het gaat om een kastje van een 3e partij, met software die beheerd wordt door Tweak, en die zou dan binnen mijn privé netwerk geplaatst moeten worden ? Ik dacht het niet.

• Jan Driebeen
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 27-11 21:53
Verwijderd schreef op maandag 19 mei 2014 @ 16:36:
Ik heb ook dezelfde mailing als DanielAlm van Tweak gekregen.
Stap over van alles in een 60 (groen) naar 250.
Woonachtig in Almere Parkwijk.
Hier idem (50->250, Almere)

Jan :)

• JP1980
Mijn STB stond net weer op 720P. Misschien wil dat wat zeggen. :P Tweak blauw Dordrecht.

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:03
Aaargh! schreef op maandag 19 mei 2014 @ 18:57:
[...]

Nee, heel veel extra gedoe om het kastje buiten mijn netwerk te houden. Het gaat om een kastje van een 3e partij, met software die beheerd wordt door Tweak, en die zou dan binnen mijn privé netwerk geplaatst moeten worden ? Ik dacht het niet.
Beetje doordraven lijkt me dit... Heb je al gecheckt of je achter de nieuwe Zyxel van Tweak je eigen router kan hangen? Dan ben je ook weer snel klaar namelijk. Kan je de Zyxel in de meterkast houden en al je bestaande bekabeling gewoon zo blijven gebruiken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• eymey
Inderdaad.

Maar sowieso lijkt het me handig om eerst eens af te wachten hoe Tweak de boel in de nieuwe situatie configureert.

Het kan namelijk 2 kanten op:

* De kant die ik verwacht, namelijk gewoon (netals bij het huidige Tweak Groen en Tweak Blauw apart UTP en dus gescheiden netwerken, met eventueel een flexpoort-achtige constructie indien gewenst)

* Wel in je LAN met IPTV door de door Tweak te leveren router apart gerouteerd. Voordeel daarvan zou kunnen zijn dat de box eventueel ook (UPNP/DLNA) mediaspeler op je LAN kan zijn. Maar het is nog nieteens precies bekend welke functionaliteit Tweak allemaal gaat bieden.

Hoe dan ook, of je nou wel het boxje in je bestaande LAN duldt of niet, er zal altijd wel een oplossing bedacht kunnen worden.

Overigens, als je geen " boxjes van derden" in je LAN duldt, dan heb je dus neem ik aan verder ook geen appliances zoals Sonos, Sueezebox, TV's of netwerk receivers in je netwerk hangen?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-11 10:27

Tarabass

Webmaster

Tweak heeft mij laten weten dat er inderdaad gebruik gemaakt wordt van flexpoorten, alles kan dus op elke poort. Daarnaast verwacht ik dat de nieuwe stb's in je LAN komen, omdat er veel mediaspeler-achtige functionaliteit op zit. Maar het is inderdaad koffiedik kijken..

• Soze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09-2024
eymey schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:29:
Inderdaad.

...

* De kant die ik verwacht, namelijk gewoon (netals bij het huidige Tweak Groen en Tweak Blauw apart UTP en dus gescheiden netwerken, met eventueel een flexpoort-achtige constructie indien gewenst)

...
Bij het huidige Tweak Groen heeft de NT maar 1 UTP aansluiting (dat is bij mij tenminste zo, er zit ook geen enkele andere aansluiting op), deze gaat naar de KPN Experia Box. De Experia Box splitst de aansluiting voor TV, internet en telefoon af. Ik heb de Experia Box NIET in de meterkast, maar juist aan de andere kant van mijn huis (dat was handiger omdat ik daar TV, netwerkschijf, telefoon en nog een paar apparaten heb staan. Nu loopt er maar 1 UTP-kabeltje vanaf de meterkast. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen een dergelijke constructie gebruiken: meestal is het handiger de Experia Box zo dicht mogelijk bij al je apparaten te zetten, dat scheelt weer wat kabelwerk.

• eymey
Dat klopt. De NT heeft maar 1 UTP aansluiting omdat de router (in jouw geval een KPN ExperiaBox) de diensten scheidt. Bij Tweak Blauw (en andere WGDO en WMP+ aansluitingen) gebeurt dat al in de NT.

Maar het einderesultaat is hetzelfde: De diensten gaan, aan de glas kant zeker, over gescheiden (op l2 niveau) netwerken.

Ik kan me inderdaad voorstellen dat er meer mensen vanaf de NT 1 UTPkabel naar de huiskamer hebben lopen en daar de Experiabox neerzetten. Ik ken zelf ook mensen die het zo doen. Maar je hebt nog steeds gewoon de optie om óf je IPTV boxen op een eigen poort op de router aan te sluiten, of middels 1 of meerdere switches gecombineerd.

En mijn verwachting is dus dat dat bij de ' eigen' propositie van Tweak niet veel anders zal zijn.

Hoe dan ook ben ik in ieder geval zeer benieuwd hoe het allemaal gaat werken. Ik heb vrienden in Almere die zlef ook mee gaan naar Tweak/Sparql, dus ik ga zeker een keer bij hun buurten als het is geactiveerd :P

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Soze schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:00:
[...]

Bij het huidige Tweak Groen heeft de NT maar 1 UTP aansluiting (dat is bij mij tenminste zo, er zit ook geen enkele andere aansluiting op), deze gaat naar de KPN Experia Box. De Experia Box splitst de aansluiting voor TV, internet en telefoon af. Ik heb de Experia Box NIET in de meterkast, maar juist aan de andere kant van mijn huis (dat was handiger omdat ik daar TV, netwerkschijf, telefoon en nog een paar apparaten heb staan. Nu loopt er maar 1 UTP-kabeltje vanaf de meterkast. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen een dergelijke constructie gebruiken: meestal is het handiger de Experia Box zo dicht mogelijk bij al je apparaten te zetten, dat scheelt weer wat kabelwerk.
De meeste huizen hebben loze leidingen vanuit de meterkast lopen die via verdeeldozen over de kamers verdeeld worden. Wat jij doet is de router als een veredelde switch gebruiken, wat goed kan in jouw situatie. Maar in de meeste situaties zal men de router in de meterkast hangen om vanuit daar alle kamers in het huis van internet te voorzien.

Omdat de EB een 100mbt router is zou ik hem nooit inzetten als switch. Ik heb hem in de meterkast hangen met direct daarachter een gbit switch die alles verdeeld over de kamers in het huis. Interne connecties lopen dus allemaal via de switch, enkel internet gaat (utieraard) via de router. Gelukkig wordt de nieuwe router een gbit zodat ik één switch minder hoef te hebben in de meterkast..

• Soze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-09-2024
Tarabass schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:29:
[...]

De meeste huizen hebben loze leidingen vanuit de meterkast lopen die via verdeeldozen over de kamers verdeeld worden. Wat jij doet is de router als een veredelde switch gebruiken, wat goed kan in jouw situatie. Maar in de meeste situaties zal men de router in de meterkast hangen om vanuit daar alle kamers in het huis van internet te voorzien.

Omdat de EB een 100mbt router is zou ik hem nooit inzetten als switch. Ik heb hem in de meterkast hangen met direct daarachter een gbit switch die alles verdeeld over de kamers in het huis. Interne connecties lopen dus allemaal via de switch, enkel internet gaat (utieraard) via de router. Gelukkig wordt de nieuwe router een gbit zodat ik één switch minder hoef te hebben in de meterkast..
Helaas heb ik alleen naar boven een paar loze leidingen, maar niet naar de huiskamer beneden (vreemd genoeg). Maar je hebt gelijk, ik zei ook niet helemaal correct hoe het bij mij zit: de ExperiaBox staat in een kastje onder mijn TV. Direct daarop zit de TV ontvanger en telefoon en aan de internetaansluiting hangt een gigabit router/switch. Ik gebruik de ExperiaBox dus alleen voor de telefoon en TV aansluiting en beschouw hem verder alleen als access point voor internet. De netwerkschijf, TV, computer, draadloos, spelcomputer etc. zitten allemaal op de gigabit router (anders zou mijn interne netwerk inderdaad te traag worden). Maar toch loopt er nu maar 1 kabeltje van de meterkast naar dat kastje met alle apparaten. Omdat ik naar Telfort overstap moet er straks nog een UTP-kabel en een telefoonkabel bij. Voor de nieuwe Tweak-oplossing zou dat waarschijnlijk ook moeten.

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:29:
Overigens, als je geen " boxjes van derden" in je LAN duldt, dan heb je dus neem ik aan verder ook geen appliances zoals Sonos, Sueezebox, TV's of netwerk receivers in je netwerk hangen?
E.v.t. andere kastjes worden door mij beheerd en niet door een externe partij. Tweak zal remote toegang hebben tot de STB's en b.v. nieuwe firmware kunnen pushen, dit betekend in principe dat ze een trojan horse binnen m'n netwerk plaatsen en verwachten dat ik ze vetrouw op hun mooie blauwe ogen ?

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op maandag 19 mei 2014 @ 15:49:
[...]

Ik snap jouw probleem niet helemaal.
Het is toch heel simpel. Je hebt het 'grote boze internet' wat in principe niet te vertrouwen is, en je interne netwerk, wat wel te vertrouwen is. Op het moment dat je apparatuur beheerd door anderen binnen je interne netwerk toelaat kan je je interne netwerk niet meer als veilig beschouwen.

• Aaargh!

Aaargh!

Barre73 schreef op maandag 19 mei 2014 @ 21:11:
[...]

Beetje doordraven lijkt me dit... Heb je al gecheckt of je achter de nieuwe Zyxel van Tweak je eigen router kan hangen? Dan ben je ook weer snel klaar namelijk. Kan je de Zyxel in de meterkast houden en al je bestaande bekabeling gewoon zo blijven gebruiken.
Die Zyxel hoef ik niet, ik kan prima op m'n eigen router of switch de VLAN's afsplitsen, snap ook niet dat Tweak zo'n ding meelevert. Wat mij betreft hoeven ze alleen een werkende netwerk poort op te leveren en meer niet. Probleem is dat bij mij de NT niet in de meterkast zit maar in de woonkamer en daar wil ik geen lelijk router ding. Een router achter een router plaatsen slaat natuurlijk nergens oo en de kritieke functie van het scheiden van m'n interne netwerk van het 'grote boze internet' laat ik niet over aan een of ander random kastje wat m'n ISP uitgezocht heeft.

• Barre73
Ik haak af... Misschien ook vast een aluminium hoedje vouwen? Tweak die een Trojan Horse in je netwerk plaatst?

Als je je huidige config wil behouden zal je naar Telfort moeten. Dat is gelijk aan Tweak Blauw.

• Barre73
Tarabass schreef op maandag 19 mei 2014 @ 22:29:
[...]

EB is al een gigabit router sinds V8. Dus al meer dan een jaar. Sinds KPN begon met 500 mbit abonnementen.

• eymey
Ik kon het niet beter verwoorden @Barre73:

@Aaaargh!, de wereld draait niet alleen maar om jouw. Prima geregeld toch dat je ook je eigen apparatuur kan gebruiken. Dat jij dan niet snapt dat Tweak ook nog een router mee levert, ligt dan meer aan jou dan aan Tweak.

Verwijderd

Het lijkt mij helemaal niet verkeerd dat iemand zich zorgen maakt over de veiligheid van internet en het verschil tussen LAN en WAN. Dat zouden (heel veel) meer mensen moeten doen... (waaronder ik zelf overigens)

Vertrouwen op de goedaardigheid van je isp is prima, afdwingen dat hij (en anderen) geen kwaad kán doen is beter. Gemak is niet altijd de beste leidraad voor veilig gedrag. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2014 09:03 ]

• frissie
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als een isp (Tweak) een router levert bij de aansluiting vindt ik dit service (standaard service).
Als men zelf hierop iets anders wil, is dit voor eigen rekening.
Tweak heeft niemand hier een strobreed in de weg gelegen, al jaren niet.

Ik heb hier een EB in de kast liggen ... makkelijk als iets van mijzelf het begeeft ;o)

Mijn vader heeft ook tweak, en maakt dankbaar gebruik van het tweak modem.
Zo zijn er meer klanten.

Is er al iets bekend over de nieuwe VLANS in het Zyxel modem,
en hoe de authenticatie straks gaat ?

[ Voor 14% gewijzigd door frissie op 20-05-2014 09:10 ]

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:45:
Ik kon het niet beter verwoorden @Barre73:

@Aaaargh!, de wereld draait niet alleen maar om jouw. Prima geregeld toch dat je ook je eigen apparatuur kan gebruiken. Dat jij dan niet snapt dat Tweak ook nog een router mee levert, ligt dan meer aan jou dan aan Tweak.
Nee, maar ik krijg dat onding straks geleverd, moet er borg voor betalen en moet die mogelijk jaren ergens bewaren en hopen dat ie niet kwijtraakt.

Ik heb toen ik Blauw aanvroeg het voor elkaar kunnen krijgen dat ze 't ding niet opstuurden, maar een vriend van me die later ook Blauw aanvroeg mocht 'm niet meer weigeren en moest per se dat ding aannemen. Nou heeft hij toevallig een grote zolder maar ik heb niet zo veel extra opbergruimte en dan zit ik met dat onding. Maak het gewoon optioneel.

• Aaargh!

Aaargh!

Barre73 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 08:43:
Ik haak af... Misschien ook vast een aluminium hoedje vouwen? Tweak die een Trojan Horse in je netwerk plaatst?
Vertrouwen is mooi, controle is beter.

Leuk dat jij Tweak vertrouwt maar het gaat er niet alleen om of Tweak wel/niet betrouwbaar is, maar ook of ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Ze hoeven maar 1 foutje te maken en al hun klanten zijn kwetsbaar. Beveiliging van computers is heel erg lastig om het goed te doen, denk ik dat Tweak het goed voor elkaar heeft: ja, ga ik hier blind op vertrouwen: absoluut niet.

Ik weet niet wat jij verder met je computers doet thuis, maar ik zit regelmatig thuis te werken en dan hangt m'n bedrijfs-laptop waar vertrouwlijke informatie en intellectueel eigendom (o.a. source code) op staat in m'n netwerk, dat moet gewoon goed beveiligd zijn.

Dus nee: ik ga er niet blind van uit dat het wel goed zit, assumption is the mother of all fuck-ups.
Als je je huidige config wil behouden zal je naar Telfort moeten. Dat is gelijk aan Tweak Blauw.
De gbit weegt op tegen het extra werk, maar het zou handig zijn als Tweak ff vooraf duidelijk maakt hoe de config in elkaar zit zodat ik de juiste apparatuur kan aanschaffen.

• webmasternick
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-11 18:00
Zojuist gebeld door Tweak om apparatuur te vervangen. Aanstaande maandag zal dit gebeuren.
Ik ga van groen 30mb naar 100mb (Almere, Regenboogbuurt). Huidige NT is een Genexis 1gb uit januari 2013.

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:54
Ik hoop in ieder geval van ganser harte dat ik gewoon mijn eigen router kan blijven gebruiken.
De setup van blauw (hoe het nu dus is) is voor mij ideaal. Gewoon 2 draadjes, 1 voor internet, 1 voor tv. Kan ik het zelf mooi gescheiden houden zonder poespas (met vlans enzo, wat alleen maar weer 'stuk' kan gaan en extra werk is bij vervanging of reset van apparatuur)

Mocht het een 'dramaatje' worden dan gaan we wel over naar Helden van Nu ofzo, iets duurder, maar wel wat zakelijker ingesteld. (echt vast ip, uitgebreidere voip services enzo)
Maar voorlopig geloof ik wel dat het goed gaat komen.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• eymey
Aaargh! schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:23:
[...]

Nee, maar ik krijg dat onding straks geleverd, moet er borg voor betalen en moet die mogelijk jaren ergens bewaren en hopen dat ie niet kwijtraakt.

Ik heb toen ik Blauw aanvroeg het voor elkaar kunnen krijgen dat ze 't ding niet opstuurden, maar een vriend van me die later ook Blauw aanvroeg mocht 'm niet meer weigeren en moest per se dat ding aannemen. Nou heeft hij toevallig een grote zolder maar ik heb niet zo veel extra opbergruimte en dan zit ik met dat onding. Maak het gewoon optioneel.
1: Optioneel maken betekent extra administratieve last

2: Er is vanaf het begin (in ieder geval aan mij in de tijd dat ik Tweak Groen had) duidelijk gecommuniceerd dat er een router bij zit. En dat je weliswaar eigen apparatuur kan/mag gebruiken maar dat je, in het geval dat je support nodig hebt omdat bv. iets niet werkt, het ding nodig kan hebben om (tijdelijK) aan te sluiten.

Vóór je het abonnement afsluit is in ieder geval duidelijk dat er een router inbegrepen zit. Je kan er dus ook voor kiezen om het abonnement niet te nemen als dat je niet zint (of als je denkt dat je te weinig bergruimte hebt).

In het geval van Tweak Blauw kan je aan dit verhaal misschien nog afdingen omdat, voor zo ver ik weet, daar in het begin geen router bij zat (tot men er achter kwam dat de Genexis NT's niet echt compatible zijn met het telefonieplatform van Cambrium).

Maar om hier nou zo'n heisa van te maken.....

• eymey
Aaargh! schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 09:29:
[...]

Vertrouwen is mooi, controle is beter.

Leuk dat jij Tweak vertrouwt maar het gaat er niet alleen om of Tweak wel/niet betrouwbaar is, maar ook of ze hun zaakjes goed voor elkaar hebben. Ze hoeven maar 1 foutje te maken en al hun klanten zijn kwetsbaar. Beveiliging van computers is heel erg lastig om het goed te doen, denk ik dat Tweak het goed voor elkaar heeft: ja, ga ik hier blind op vertrouwen: absoluut niet.

Ik weet niet wat jij verder met je computers doet thuis, maar ik zit regelmatig thuis te werken en dan hangt m'n bedrijfs-laptop waar vertrouwlijke informatie en intellectueel eigendom (o.a. source code) op staat in m'n netwerk, dat moet gewoon goed beveiligd zijn.

Dus nee: ik ga er niet blind van uit dat het wel goed zit, assumption is the mother of all fuck-ups.

[...]

De gbit weegt op tegen het extra werk, maar het zou handig zijn als Tweak ff vooraf duidelijk maakt hoe de config in elkaar zit zodat ik de juiste apparatuur kan aanschaffen.
Op zich kan ik je gedachtengang wel waarderen (vertrouwen is mooi, controle is beter).

Maar je kan het ook gewoon te ver doordraven.

Als de laptop van je werk zulke vertrouwelijke informatie bevat, dan is het primair de verantwoordelijkheid van je werkgever om dat ding te beveiligen (of om eisen te stellen aan het netwerk waar je hem in hangt ). Mijn werkgever past bv. endpoint encryption toe (verplicht) en een VPN-verbinding leggen met het bedrijfsnetwerk zorgt ervoor dat alle lokale routes van en naar andere apparaten in mijn LAN vervallen.

Maar goed, nogmaals: Ik kan prima begrijpen dat je lekker zelf de controle wil houden over je eigen netwerk. Om die reden heb ik ook principieel nooit telefonie van KPN af genomen (in het jaar dat ik pre-glasvezel bij KPN zat op ADSL bijvoorbeeld).

Maar aan de andere kant moet je er in zeker zin ook gewoon op kunnen vertrouwen (zeker de gewone consument moet dat kunnen) dat de router die een provider levert menselijkerwijs zo goed mogelijk in elkaar zit. Als je dat niet meer kan, dan kan je er als gewone consument ook niet meer op vertrouwen dat de auto waarin je rijdt echt goed in elkaar is gezet, dat de GSM/Smartphone zo veilig mogelijk is gemaakt, dat de fundering onder je huis goed is, etc. etc.

Ik ageer dan ook vooral tegen dat kort door de bocht roepen van "onbegrijpelijk dat ze uberhaupt standaard een oruter mee leveren". Dat is niet onbegrijpelijk dat is gewoon logisch omdat júist de 'gewone' consument daarmee de benodigheden gelevert krijgt om voor basisbeveiliging van z'n netwerk te zorgen en om meer dan alleen een bedrade PC aan te sluiten.

Niet iedere klant van Tweak is een "Tweaker".

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:23:
[...]
Als de laptop van je werk zulke vertrouwelijke informatie bevat, dan is het primair de verantwoordelijkheid van je werkgever om dat ding te beveiligen (of om eisen te stellen aan het netwerk waar je hem in hangt ). Mijn werkgever past bv. endpoint encryption toe (verplicht) en een VPN-verbinding leggen met het bedrijfsnetwerk zorgt ervoor dat alle lokale routes van en naar andere apparaten in mijn LAN vervallen.
Uiteraard is dat beveiligd, maar dat doet er niet toe. Ik neem aan dat je bekend bent het met concept defense in depth. Beveiliging doe je op elke laag. Elke machine op mijn netwerk is goed beveiligd, dat wil niet zeggen dat ik zomaar iemand op m'n netwerk wil.
Ik ageer dan ook vooral tegen dat kort door de bocht roepen van "onbegrijpelijk dat ze uberhaupt standaard een oruter mee leveren". Dat is niet onbegrijpelijk dat is gewoon logisch omdat júist de 'gewone' consument daarmee de benodigheden gelevert krijgt om voor basisbeveiliging van z'n netwerk te zorgen en om meer dan alleen een bedrade PC aan te sluiten.
Ik denk dat het nog kwalijker is voor niet-technische mensen, omdat die zich minder bewust zijn van de risico's.

[ Voor 9% gewijzigd door Aaargh! op 20-05-2014 10:28 ]

• eymey
Hoezo is het kwalijker voor niet-technische mensen? Hoe stel jij voor dat die dan maar moeten werken? Helemaal geen router ertussen en gewoon met 1 PC aan het grote boze publieke IP? 8)7

Een door de ISP beheerde router (waardoor de ISP ook meteen kan ingrijpen mocht er ergens een beveiligingsrisico opduiken, zoals laatst met de Fritz!boxen ) is voor een normale consument de minst slechte beveiliging.

Altijd nog beter dan direct aan het internet of de eerste de beste el cheapo Sitecom bij Mediamarkt halen, aansluiten en nooit meer onderhoud aan doen.

[ Voor 50% gewijzigd door eymey op 20-05-2014 10:52 ]

• JP1980
Het beveiligingsaspect waar ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan heb vind ik op zich wel een valide punt van Aaargh. Niet dat ik heel erg bang ben maar het is niet slecht om stil te staan bij de potentiële veiligheidsproblemen. Geloof niet zo snel dat een internetprovider trojan's zal installeren. Maar wie zegt dat Tweak alles goed heeft beveiligd en dat anderen geen misbruik kunnen maken?

Geen reden om zeer angstig te zijn voor het risico hierop maar het mag wel gezegd worden.

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 21:36
JP1980 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:
Het beveiligingsaspect waar ik eerlijk gezegd nooit bij stil gestaan heb vind ik op zich wel een valide punt van Aaargh. Niet dat ik heel erg bang ben maar het is niet slecht om stil te staan bij de potentiële veiligheidsproblemen. Geloof niet zo snel dat een internetprovider trojan's zal installeren. Maar wie zegt dat Tweak alles goed heeft beveiligd en dat anderen geen misbruik kunnen maken?

Geen reden om zeer angstig te zijn voor het risico hierop maar het mag wel gezegd worden.
Ik gebruik al jaren een router achter een router, zo kan in mijn geval kan Tweak/KPN doen wat ze willen en ik ook. Potentieële achterdeurtjes van mijn "eigen router" zijn daarmee dan ook gelijk gesloten:)
Ik plaatste trouwens niet een tweede router om "hacking" te voorkomen. Ik had slechts een VPN eindpunt nodig, Dit wordt niet ondersteund op mijn experiabox.

• eymey
Natuurlijk mag het gezegd worden. Dat hoort ook juist thuis op een forum als dit.

Maar het gaat mij vooral om het heel beperkte denkbeeld van "Ik als Tweaker die alles prima zelf prima kan én wil controleren bepaal wel even dat het belachelijk is dat een provider zelf ook een router levert", niet rekening houdend met normale consumenten die ook gewoon moeten kunnen vertrouwen op de expertise van een derde.

En ja, iedereen kan fuckups maken. Tweak, maar iedere andere ISP kan dat zeker (netals dat auto's ook wel eens terug geroepen moeten worden of er zelfs al dodelijke ongelukken zijn gebeurd, zoals laatst met het probleem van contactsloten op bepaalde modellen van GM merken).

Clou van wat ik probeer duidelijk te maken: Hoe erg is het nou helemaal dat een provider gewoon een zo breed mogelijk publiek bedient door een router mee te leveren die zij naar beste kunnen beheren voor de consumenten die daar minder kaas van hebben gegeten, terwijl ook de echte tweaker helemaal zijn ding kan doen en dan alleen even een doosje ergens onder het bed/in de kast moet schuiven?

• Aaargh!

Aaargh!

eymey schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:48:
Hoezo is het kwalijker voor niet-technische mensen? Hoe stel jij voor dat die dan maar moeten werken? Helemaal geen router ertussen en gewoon met 1 PC aan het grote boze publieke IP? 8)7
Nee, netwerk laten inrichten door een netwerk engineer ipv. gaan lopen hobbien.

• GeleFles
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Aaargh! schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:13:
[...]

Nee, netwerk laten inrichten door een netwerk engineer ipv. gaan lopen hobbien.
Niet iedereen heeft de kennis in huis om dat te doen, of een kennis die dat voor een kratje bier doet.
En een (onbekende) netwerk engineer in huis halen voor €100,- per uur, zie ik de gemiddelde consument ook niet doen. (en weet je dan of het 100% veilig is?)

Dan liever een 'standaard' device van je provider, die ze remote kunnen updaten als het nodig is..

• Aaargh!

Aaargh!

JP1980 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:52:
Het zal niet de eerste keer zijn dat een door een ISP geleverde router beveiligingsproblemen heeft waardoor vrijwel alle klanten wagenwijd openstonden (zomaar een random google resultaat), en dan hebben we het over veel grotere ISP's dan Tweak waar je mag verwachten dat ze meer personeel hebben om zich druk te maken over de beveiliging.

Ik zou van geen enkele ISP de meegeleverde router vertrouwen, al was het alleen maar omdat het een groter target is. B.v. Ziggo heeft ~2 miljoen internet klanten die allemaal gebruik maken van een klein aantal typen routers met allemaal dezelfde configuratie, er hoeft maar 1 foutje in te zitten en 2 miljoen klanten zijn gecompromitteerd, en 2 miljoen gehackte routers is natuurlijk een enorm aantrekkelijk iets om te hebben als je kwade bedoelingen hebt.

Nu heeft Tweak niet zoveel klanten maar straks wel een aantal klanten met symmetrische gigabit verbindingen, wat het ook een heel aantrekkelijk doelwit maakt. Een kwaadwillend persoon die een of meerdere verbinding met een gbit upload onder controle heeft kan daarmee heel wat nare dingen uithalen.

• morpheus
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-11 19:49
Volgens mij doen alle providers dit. Ik heb de laatste 10jaar bij verschillende providers niet anders meegemaakt dan dat ze hun modem/router meeleveren.

Ze kunnen daarmee veel gerichter support leveren. Immers heeft de helpdesk kennis van het type modem en weet daarmee richting een oplossing te werken. Voor 95% van de klanten is dat dus een gewenste situatie. Zelfs bij een techneut die weet dat zijn eigen modem veel beter is, is het fijn om dat vast te kunnen stellen met de standaard modem/router die de helpdesk kent.

3kwp pvoutput

• Aaargh!

Aaargh!

RonnieB82 schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:18:
[...]
Dan liever een 'standaard' device van je provider, die ze remote kunnen updaten als het nodig is..
Het probleem daarmee is zoals ik hierboven aangeef dat ALS er een probleem in het 'standaard' device zit je daardoor direct alle klanten van zo'n ISP te pakken hebt, wat het een aantrekkelijker doelwit maakt. Een heterogeen netwerk is vanuit een security standpunt veel beter.

• Aaargh!

Aaargh!

morpheus schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:22:
Volgens mij doen alle providers dit. Ik heb de laatste 10jaar bij verschillende providers niet anders meegemaakt dan dat ze hun modem/router meeleveren.
Ziggo gaf vroeger gewoon een modem uit dat alleen 1 routeerbaar IP uitgaf en niet meer, pas sinds een paar jaar geven ze gecombineerde modem/routers uit, was voor mij een v/d redenen om er te vertrekken.

• morpheus
Ik neem aan dat je zelf ook wel snapt dat voor een internetprovider dienstverlening/support belangrijker is dan al het andere wat jij belangrijker vind zoals veiligheid etc. Je zal verdomd veel moeite moeten doen om jouw specifieke wensen gerealiseerd te zien door de provider.

[ Voor 11% gewijzigd door morpheus op 20-05-2014 11:27 ]

3kwp pvoutput

• GeleFles
  • Niet online

GeleFles

What's in a bottle?

Beveiligingstechnisch moet ik je helemaal gelijk geven, alleen in de praktijk zal dat nooit lukken.

Hoe druk denk je dat een helpdesk word, als je gebruikers hun eindapparatuur laat aanschaffen?
stap 1 is of het uberhaupt de juiste apparatuur is, en dan moet de boel nog ingesteld worden.
Je kan van een helpdesk niet verwachten dat ze kennis van alle hardware hebben, dus de doorlooptijd zal oplopen...

En een provider die geen hardware bij de verbinding levert? Dan zetten ze zich wel redelijk buitenspel, de consument wil gewoon de laptop naar een een wifi verbinden of de pc in een poortje prikken, en kunnen internetten...
(en met wat ISP helpdesk ervaring, kan ik je vertellen dat een wifi-code invoeren voor sommige mensen nog best lastig is)

En onthoud dat je nog steeds niet verplicht bent om de hardware te gebruiken..
Ik heb tweak groen, en de experiabox gebruik ik alleen nog maar voor telefonie. Voor de Experiabox trek ik de VLAN's eruit, en gebruik ik mijn eigen cisco ASA firewall voor mijn internet.

[ Voor 15% gewijzigd door GeleFles op 20-05-2014 11:57 ]

• eymey
Aaargh! schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:24:
[...]

Ziggo gaf vroeger gewoon een modem uit dat alleen 1 routeerbaar IP uitgaf en niet meer, pas sinds een paar jaar geven ze gecombineerde modem/routers uit, was voor mij een v/d redenen om er te vertrekken.
Wat ik al zei: Kortzichtig.

1 belletje naar Ziggo is namelijk al genoeg om dat ding gewoon in bridge mode (lees: precies wat jij omschrijft) te laten zetten.

• eymey
Aaargh! schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 11:22:
[...]

Het probleem daarmee is zoals ik hierboven aangeef dat ALS er een probleem in het 'standaard' device zit je daardoor direct alle klanten van zo'n ISP te pakken hebt, wat het een aantrekkelijker doelwit maakt. Een heterogeen netwerk is vanuit een security standpunt veel beter.
En vanuit een beheer- en support oogpunt een hel, zoals hierboven ook al aangegeven. Zelfs in grote bedrijven met grote security belangen zal men wel 10x nadenken, laat staan bij een ISP die gewoon diensten aan consumenten moet leveren.

En ALS er een probleem optreedt, dan kan de ISP vervolgens ook pijlsnel updates of instellingen uitrollen om het probleem te adresseren. Ga dat maar eens voor elkaar krijgen als duizenden domme en onwetende consumenten een Sitecom prul achter hun UPC of Ziggo modem hebben gehangen.

Dat is een nog véél groter security risico dan die enkele keer dat het eens voor kan komen dat dit gebeurt in door de ISP beheerde apparatuur.

Risico's uitsluiten kan je helemaal nooit (dat kan zelfs jij met je superieure intellect en je tot in de puntjes beheerde netwerkje niet). Het probleem adresseren áls er iets mis gaat wél. En of jij het nou leuk vindt of niet, dat kan het best met door de ISP beheerde apparatuur.

Dat is gewoon een FEIT. Net als dat het een FEIT is dat jij gewoon van Tweak lekker je eigen apparatuur mag gebruiken en dus uberhaupt geen probleem hebt, behalve dat je ergens een ding in een doos in een kast moet leggen.

Verwijderd

Werd vanmorgen gebeld door een 3e partij die in naam van Tweak de NT box komt vervangen (ivm de overgang naar 250Mb). Afspraak staat voor volgende week. Volgens de mail die ik van Tweak kreeg zal de echte upgrade in de centrale later plaatsvinden.

Het gaat dus allemaal lopen... :)

• WhySoSerious?
  • Laatst online: 26-11 14:36
Ik had Tweak al opgezegd, maar kreeg deze mail nog wel binnen vandaag:
Tweak kiest voor tv van Sparql
U ook?

Tweak kiest voor tv van Sparql. Daar brachten we u eerder al van op de hoogte. Dit betekent dat wij vanaf 1 juli niet langer KPN iTV en Glashart Media leveren. Dat heeft een belangrijk gevolg voor u: als u vóór 1 juli niet overstapt, dan stoppen uw diensten per die datum.

Voorkom dat en kies nu nog voor een Tweak Alles-in-1 pakket met tv van Sparql. U zult er geen spijt van krijgen. De nieuwste tv-aanbieder van Nederland heeft een geweldig aanbod met een zeer compleet zenderpakket. En standaard HBO in het Sparql Basic-pakket.

We kregen naar aanleiding van onze nieuwe aanbieding veel vragen, waarvan we de belangrijkste hier even kort zullen bespreken.

Kost overstappen op Internet & Bellen, downgraden of upgraden geld?
Nee, u kunt geheel kostenloos kiezen voor een nieuw pakket.
Worden er administratiekosten en borg in rekening gebracht?
Nee, u heeft als klant van Tweak reeds betaald en dat hoeft u niet nogmaals te doen.
Geldt de resterende contractstermijn ook voor Sparql?
Ja, u gaat geen nieuw jaarcontract aan met Sparql maar uw resterende termijn bij Tweak geldt dus ook voor Sparql.
Stoppen per 1 juli alleen de televisiediensten als ik niets van me laat horen?
Nee, dan stopt uw gehele dienst. Als u over wilt stappen op Internet & Bellen dan kunt u dit bij ons aangeven.

Mocht u naar aanleiding van deze mail willen overstappen dan kunt u dat gemakkelijk doen. U regelt uw overstap simpel en snel met het formulier dat u hier kunt downloaden. U kunt het formulier volledig ingevuld en ondertekend digitaal retourneren naar info@tweak.nl of uitprinten en per post versturen naar:

Tweak
Antwoordnummer 1615
1300WE Almere

Wij laten de overstap zo vloeiend mogelijk verlopen. Heeft u recentelijk al gereageerd? Dan kunt u deze mail als niet verstuurd beschouwen.

Voorkom dat u vanaf 1 juli geen diensten meer hebt. Kies net als Tweak voor Sparql.

Vriendelijke groet,

Mike Koopmans
Marketingmanager Tweak

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 26-11 18:18
Jep, die kreeg ik net ook.

Ik heb niets opgezegd. Ik heb alleen Vodafone de opdracht gegeven, ben benieuwd of die alles netjes regelen.

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

• The Dutch Dude
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

The Dutch Dude

Haiku Rules!

Zojuist ook eenzelfde mail als hierboven ontvangen. Ik heb nog niet gereageerd, maar ga wel blijven. Ik wou eerst een paar dingen duidelijk hebben, inmiddels zijn de meeste voor mij belangrijke zaken wel bekend.

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Als ik de antwoordbrief wil versturen, kan ik dan daarop aangeven dat ik een extra STB wil? En zit opnemen nu standaard bij de dienst inbegrepen?

Verwijderd

Tarabass schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:22:
Als ik de antwoordbrief wil versturen, kan ik dan daarop aangeven dat ik een extra STB wil? En zit opnemen nu standaard bij de dienst inbegrepen?
Alle extra's (ook het Opnemen pakket) zou je wel moeten aangeven inderdaad.

• FritsFiber
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10-2024
Tarabass schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 17:22:
Hoi.
Dat lijkt me niet. Je stapt over met hetzelfde aantal STB's.
Anders hadden ze wel een invulvakje daarvoor gemaaktt.
Ik gok het er op. :? Bij Tweak Groen was een extra STB binnen een week binnen.

Verwijderd

Ik heb nu het KPNiTV opnemen pakket en omdat ik ook straks wil kunnen opnemen heb ik Tweak de vraag gesteld of dat automatisch mee gaat. De Tweak helpdesk gaf het advies om het expliciet op het retourformulier te vermelden. Dat heb ik dus gedaan en ook even voor de zekerheid een copy gemaakt. Ondanks dat de omwisseling van de NT box gepland staat heb ik verder geen bevestiging gehad.

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Nouja, ik heb het er maar bij op gekalkt. Nu maar hopen dat het goed komt. De brief gaat vandaag de deur uit :)

• Haay
  • Laatst online: 13:31
Ik heb nu Tweak Blauw met een Amino M540 harddisk recorder. Voor de overgang naar Tweak+Sparql heb ik op het formulier er dan ook expliciet bijgezet dat ik bij Sparql ook de Opnemen optie wil hebben. En verder heb ik erbij gezet dat ik een extra decoder wil huren.

Overigens had ik nog geen enkel bericht van Tweak gehad (ook geen email met aankondiging dat de NT vervangen zou moeten worden) dus heb ik vanavond maar via email geïnformeerd of mijn formulier wel aangekomen was. Kreeg prompt de bevestiging dat die aangekomen is en dat het z.s.m. verwerkt zal worden. Dan wacht ik dat verder maar af.

[ Voor 39% gewijzigd door Haay op 20-05-2014 21:11 ]

• JP1980
Als ik het allemaal goed begrijp gebeurd het opnemen straks in de cloud. Dus mocht die optie niet aan staan dan is dat denk ik zo achteraf te regelen gezien je dan geen STB met harddisk nodig hebt.

• goldvinger
  • Laatst online: 10-05-2024
Ja, het opnemen pakket kan je zelf aan/uit zetten in "mijn tweak"

• rob2011
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:31
heeft iemand enig idee welk type NT er geplaats zal worden in de nieuwe situatie.

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 25-11 22:43
KPN is nu op alle tweak aansluitingen de actieve operator en (op Almere/enschede/boekeloo na) blijft KPN de actieve operator. Dus als je huidige NT de snelheid van je nieuwe pakket aan kan, laat KPN 'm gewoon lekker hangen. Heb je een nieuwe nodig, dan zal KPN de zwarte Genexis uitleveren.

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

eymey schreef op dinsdag 20 mei 2014 @ 10:14:
[...]

1: Optioneel maken betekent extra administratieve last
En het opsturen van een nutteloos apparaat kost niets? Ik denk dat even 10 minuten ontwikkeltijd om in je backend administratie een boolean veld toe te hebben "klant kiest zelf voor eigen apparatuur" er best snel uit te halen is. Meteen ook een flag voor als iemand de helpdesk belt.

Ik heb dat ding, nog in de gesloten verzendoos, van een (kort) afstandje in de garage gegooit waar het op mijn kosten ligt weg te rotten. Het is gewoon zonde: zonde van de tijd, zonde van de arbeid en zonde van mijn en tweak's portomonee. Dat ze een router eenheid selecteren en voor de gemiddelde consument beschikbaar maken kan ik inkomen, maar het ding moeten afnemen is gewoon jammer en (nogmaals) zonde.

If you can't win fair, cheat!

• JP1980
EvilPlatypus schreef op woensdag 21 mei 2014 @ 23:25:
[...]
En het opsturen van een nutteloos apparaat kost niets? Ik denk dat even 10 minuten ontwikkeltijd om in je backend administratie een boolean veld toe te hebben "klant kiest zelf voor eigen apparatuur" er best snel uit te halen is. Meteen ook een flag voor als iemand de helpdesk belt.

Ik heb dat ding, nog in de gesloten verzendoos, van een (kort) afstandje in de garage gegooit waar het op mijn kosten ligt weg te rotten. Het is gewoon zonde: zonde van de tijd, zonde van de arbeid en zonde van mijn en tweak's portomonee. Dat ze een router eenheid selecteren en voor de gemiddelde consument beschikbaar maken kan ik inkomen, maar het ding moeten afnemen is gewoon jammer en (nogmaals) zonde.
De ICT'er oplossing. Even een boolean toevoegen. Maar die boolean moet ook ergens weer op een output (pakbon) komen. Iemand moet er dus iets mee doen. Mensen zullen bij de bestelling foutief deze boolean vullen en er zullen daarom achteraf correcties gemaakt moeten worden. De facturatie moet iets met die boolean doen, en dan zal je dus aan die boolean ook periodes moeten koppelen want het kan zijn dat klanten eerst wel en dan niet een router nodig hebben en je wilt de historie goed in orde hebben. Dat is alweer een extra tabel.

Simpele procedures zijn doorgaans goedkoper dan het wel of niet verzenden van routers en de administratie daar omheen als het uitzonderingen betreft. Raar maar waar.

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

JP1980 schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 00:49:
[...]

De ICT'er oplossing. Even een boolean toevoegen. Maar die boolean moet ook ergens weer op een output (pakbon) komen. Iemand moet er dus iets mee doen. Mensen zullen bij de bestelling foutief deze boolean vullen en er zullen daarom achteraf correcties gemaakt moeten worden. De facturatie moet iets met die boolean doen, en dan zal je dus aan die boolean ook periodes moeten koppelen want het kan zijn dat klanten eerst wel en dan niet een router nodig hebben en je wilt de historie goed in orde hebben. Dat is alweer een extra tabel.

Simpele procedures zijn doorgaans goedkoper dan het wel of niet verzenden van routers en de administratie daar omheen als het uitzonderingen betreft. Raar maar waar.
Ik zei backoffice; je ben gek als je een klant dat zelf direct laat manipuleren (zo naïef ben ik ook weer niet :D)! Het factuursysteem kan al omgaan met wel/geen router want dat heeft Aaargh! voor ons aangetoond; als je dat automatisch laat lezen is dat minder foutgevoelig dan hoe hij het voor elkaar heeft weten te krijgen. Hierbij ga ik om alles wat eenvoudiger te houden in de discussie even aan voorbij dat: de router zelf geen eens maandelijkse kosten heeft, maar een eenmalige bij uitlevering (plus de terug storing) en de meeste beheersystemen vol zitten met aan- en uitschakelbare opties en deze niet wezenlijk anders is dan bijvoorbeeld tv-pakketjes elke maand kunnen kiezen.

Simpele procedures snap ik best en ik kan vanuit een zakelijk oogpunt ook nog wel begrijpen waarom ze hiervoor kiezen, maar ik blijf wel van mening dat de bottom line er beter mee gediend zou kunnen zijn als het weigeren van de router mogelijk was*. Vanuit mijn oogpunt zou het een extra service zijn, die ik zeer zou waarderen en waarmee ze hun totale aanbod aantrekkelijker maken. Ze zijn een kleine/niche provider en hoe meer je je dan differentieert hoe beter.

* Mijn bottom line zou dat in elk geval zijn. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Evi op 22-05-2014 01:46 . Reden: spelfouten ]

If you can't win fair, cheat!

• frissie
  • Niet online
Waar gaat dit over ... wel of geen boolean wel/niet in de backoffice .. ?

Standaard levert Tweak een router, heel mooi voor mensen zonder ict kennis/eigen router.
Wil je 'm niet leg de router in de garage/zolder/slaapkamer/onder je kussen/geef 'm aan je buurman etc.

On topic :

Ik vraag met af hoe Tweak de nieuwe VLANs gaat doen ..
Iemand een idee ?

[ Voor 4% gewijzigd door frissie op 22-05-2014 09:53 ]

• OriginalDon
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-08-2024
Het gaat inderdaad allemaal lopen nu.
Binnenkort kan ik een telefoontje verwachten.
Geachte klant,

Onlangs heeft u aan ons doorgegeven graag gebruik te maken van ons geheel vernieuwde dienstenaanbod. Wij zijn hiervoor heel dankbaar en we willen u bij deze informeren over de aanstaande vervolgstappen.

Om uw vernieuwde diensten op ons nieuwe netwerk te kunnen voortzetten, moeten wij uw glasvezelaansluiting geschikt maken. Er zal daarom contact met u worden opgenomen om een afspraak te maken voor een monteur die de glasvezelaansluiting zal omzetten. Uw verbinding gaat op dat moment nog niet om; dat gebeurt op een later tijdstip.

Nadat uw glasvezelaansluiting geschikt gemaakt is, ontvangt u van ons spoedig de nieuwe benodigde apparatuur voor wanneer we uw diensten hebben omgezet en tevens een antwoordnummer waar u de oude apparatuur naar toe kunt sturen.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze mail? Neem dan contact op met de Tweak Servicedesk via info@tweak.nl of bel ons op het nummer 0900-tweakhd (8932543).

Met vriendelijke groet,

Het Tweak-team

• OriginalDon
frissie schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:50:

On topic :

Ik vraag met af hoe Tweak de nieuwe VLANs gaat doen ..
Iemand een idee ?
Ligt aan wat je precies vraagt.
Zover ik weet zijn er straks 2 VLANs: VLAN34 en VLAN4

• kmichael
OriginalDon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:15:
Het gaat inderdaad allemaal lopen nu.
Binnenkort kan ik een telefoontje verwachten.

[...]
Welke plaats woon je?

• Aaargh!

Aaargh!

frissie schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 09:50:
Standaard levert Tweak een router, heel mooi voor mensen zonder ict kennis/eigen router.
Wil je 'm niet leg de router in de garage/zolder/slaapkamer/onder je kussen/geef 'm aan je buurman etc.
Je kan 'm niet weggeven, 't ding is in bruikleen en moet dus terug als je ooit je abbo beëindigd. En ik heb geen garage/zolder, ik heb een klein appartement en heb niet oneindig ruimte om dit soort dingen op te slaan.

• OriginalDon
Ik woon in Almere

• Aaargh!

Aaargh!

Lijkt erop dat Tweak dus eerst Almere overzet.

• Hans_18T
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-11 21:36
Aaargh! schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:59:
[...]

Volgende week dinsdag komt iemand bij mij de NTU vervangen (Almere WW) Ik ga van groen 60/60 naar 100/100

• morpheus
Aaargh! schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 12:59:
[...]

Die conclusie trok ik ook ondertussen inderdaad gezien alleen mensen uit Almere die mail/brief ontvangen hebben.

Ik hoop inderdaad niet dat Tweak de fout maakt dat sommige mensen geen WK kunnen kijken door de overgang, dat zou de stemming niet verbeteren.

3kwp pvoutput

• frissie
  • Niet online
OriginalDon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 11:17:
[...]

Ligt aan wat je precies vraagt.
Zover ik weet zijn er straks 2 VLANs: VLAN34 en VLAN4
Wordt dus weer even knutselen met m'n prosafe switchje ;)
Hoop dat tweak hier binnenkort even uitsluitsel over geeft.

[ Voor 15% gewijzigd door frissie op 22-05-2014 13:27 ]

• OriginalDon
frissie schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:26:
[...]

Heb je een idee van de indeling ... ?
Wordt dus weer even knutselen met m'n prosafe switchje ;)
Even kijken of mijn geheugen mij niet in de steek heeft gelaten.

VLAN34: Internet + VoIP
VLAN4: TV

Beide zitten aan de WAN-kant en worden door Tweak voorzien van IP etc. dmv DHCP..
TV VLAN voorzien van IGMP snooping tbv multicasting signaal plus een static route NATten naar de ABOX42 M12.

Meer herinner ik me zo even niet meer. Maar ik heb het hier wel eerder gepost.

• frissie
  • Niet online
OriginalDon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:33:
[...]

Even kijken of mijn geheugen mij niet in de steek heeft gelaten.

VLAN34: Internet + VoIP
VLAN4: TV

Beide zitten aan de WAN-kant en worden door Tweak voorzien van IP etc. dmv DHCP..
TV VLAN voorzien van IGMP snooping tbv multicasting signaal plus een static route NATten naar de ABOX42 M12.

Meer herinner ik me zo even niet meer. Maar ik heb het hier wel eerder gepost.
Dank _/-\o_

• Aaargh!

Aaargh!

Hans_18T schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:04:
[...]

Volgende week dinsdag komt iemand bij mij de NTU vervangen (Almere WW) Ik ga van groen 60/60 naar 100/100
Dus ook als je niet naar gbit gaat krijgen mensen in Almere en waarsch. ook Enschede een andere NT ?

Ik neem aan dat dit alleen gebeurt bij mensen die nog geen gbit NT hebben?

• OriginalDon
No problem.

Met als toevoeging dat je TV op elke LAN-poort kan aansluiten. Heeft straks dus ook gewoon een internetverbinding met alle mogelijkheden van dien ;)

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:16
Ik ontvang net in mijn mailbox het volgende van tweak:

Hartelijk dank voor uw bestelling bij Tweak! Uw digitale bestelling is in goede orde ontvangen. Binnen enkele dagen ontvangt u van ons een overeenkomst met daarop de gegevens van uw bestelling.
We vragen u vriendelijk de overeenkomst goed door te nemen en ondertekend aan ons retour te sturen.

Nadat we de benodigde gegevens hebben ontvangen zullen we uw aanvraag zo snel mogelijk verder in orde maken.
Tijdens het verdere verloop van het aanvraag- en aansluitproces zullen wij u per email en per post op de hoogte houden.

Dus nu heb ik in maart deze overeenkomst al getekend en opgestuurd. vervolgens kreeg ik in april de aanbieding van Sparql, die ik ook ondertekend en teruggestuurd heb. En nu krijg ik de eerste overeenkomst weer?! -_-

• kmichael
Bellen of op IRC een vraag stellen...

• The BounceR
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:16
ik had gelijk gereageerd op de mail, en kreeg net het volgende:

Bedankt voor uw bericht.

U hoeft niet opnieuw een contract te ondertekenen. Bij uw omzetting bent u terecht gekomen onder een ander klantnummer. Daarbij heeft u een automatisch bericht gekregen.

Onze excuses voor het ongemak. U kunt het bericht negeren.

Dus is het probleem weer opgelost :)

Verwijderd

Sterker nog men belt in groepjes per wijk. gisteren zijn in een tijdspan van 1 uur alle vier de tweak gebruikers in mijn straat gebeld.. :)
Allen worden volgende week woensdag van een nieuw kastje voorzien.

Maar dit is het begin pas, want de daadwerkelijke omzetting komt daarna pas. Met de huidige snelheid van verandering zie ik met mijn roze bril op de upgrade twee weken na aanpassing NTU.
Dan zitten we al aan de start van het WK.

Daarnaast hou ik mijn hart vast bij de upscaling van het platform. in zeer korte tijd krijgen een hoop mensen toegang tot het nieuwe streamsing platform, dus daar verwacht ik nog wel wat kinderziektes.

Maar ach ik kan nog terugvallen op satelliet.. ;-)
morpheus schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:18:
[...]

Die conclusie trok ik ook ondertussen inderdaad gezien alleen mensen uit Almere die mail/brief ontvangen hebben.

Ik hoop inderdaad niet dat Tweak de fout maakt dat sommige mensen geen WK kunnen kijken door de overgang, dat zou de stemming niet verbeteren.

• Aaargh!

Aaargh!

Zojuist deze mail gehad, Enschede, lijkt erop dat buiten Almere ook aan de beurt is.
Geachte klant,

Dank voor het retourzenden van het antwoordformulier en voor uw keuze voor het nieuwe productaanbod van Tweak. Wij hebben uw aanvraag in behandeling en zullen u zo spoedig mogelijk voorzien van meer informatie. Omzetten van uw diensten kan na verwerking van uw formulier rond de 4 tot 6 weken duren.
Heeft u vragen naar aanleiding van deze mail? Neem dan contact op met de Tweak Servicedesk via info@tweak.nl of bel ons op het nummer 0900-tweakhd (8932543).

Met vriendelijke groet,

Het Tweak-team
Mogelijk is het eerst Almere dan Enschede, of heeft iemand buiten deze 2 steden de mail ook gehad ?

• eymey
OriginalDon schreef op donderdag 22 mei 2014 @ 13:59:
[...]

No problem.

Met als toevoeging dat je TV op elke LAN-poort kan aansluiten. Heeft straks dus ook gewoon een internetverbinding met alle mogelijkheden van dien ;)
Worden die "mogelijkheden van dien" dan ook actief beschikbaar op de Sparql box?

Ik raak wel steeds meer benieuwd naar ervaringen straks.

• JP1980
Deze mail heb ik ook gehad. Dordrecht. 4 tot 6 weken. Lekker slim over 6 weken zijn we de 1 juli al gepasseerd.

[ Voor 48% gewijzigd door JP1980 op 23-05-2014 10:16 ]

• thuisdigitaal
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11-2016
Deze mail ook gehad 4-6 weken, Hilversum.

Overigens had ik zelf eerder al contact opgenomen met de services desk en toen was het 3 a 4 weken na 2 mei.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:35

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Volgens de laatste mail zouden ze contact met mij opnemen, maar ik heb nog niets teruggehoord sindsdien.

Dat was 19 mei.

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• morpheus
thuisdigitaal schreef op vrijdag 23 mei 2014 @ 10:52:
Deze mail ook gehad 4-6 weken, Hilversum.
idem hier.

Ik vraag me ook af hoe ze met deze gegeven termijn hun eigen deadline van 1 juli willen halen.

3kwp pvoutput

Pagina: 1 ... 41 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.