Kleine vergelijking mijnerzijds (niet Almere/Enschede):
Huidige kosten:
Glas Groen 100/100 €55,00
Digitenne 3 Tv's €12,50
Totaal €67,50
Nieuwe kosten gebruik makend van de exclusieve aanbieding die voor iedereen geldt:
100/100 met Sparql Basic €63,95
3 extra decoders €12,00
Totaal €75,95
Verschil in prijs €8,50 in het nadeel van het nieuwe abonnement.
Verschil in TV (want de rest blijft gelijk):
Extra zenders Sparql t.o.v. KPN:
192TV, AL Jazeera Arabic, BravaNL, Family7, HBO, HBO2, HBO3, Meiden van Holland Hard (voor de doven en slechthorenden

), Nick Jr, NostalgieNet, Playboy, TRT
Zenders KPN niet in Sparql Basic (die gaan we dus missen

:
2M, Euro Star, Eurosport, Meiden van Holland Soft, RTL Television, RTV7, Videotheek TV, WDR, Zing
Extra zenders bij Sparql Basic in HD t.o.v. KPN:
Antena3, BBC One, BBC Two, Comedy Central/Kindernet, MTV, Nickelodeon
Ik blijf het merkwaardig vinden dat Eurosport helemaal niet aangeboden wordt, zelfs niet in het premium pakket. Zouden ze vergeten zijn deze in het lijstje op te nemen?
Verdere verschillen:
- Bij Sparql betere STB dan bij KPN (??? moet nog blijken)
- Abo met Sparql betere router
- Initieel geen TV op PC bij Sparql
- KPN TV werkt (zowel via decoder, smart device als PC), Sparql TV moet zich nog bewijzen
De vraag is nu of ik per jaar zo'n 100 euro extra wil betalen voor:
1. een paar extra zenders in HD
2. een paar extra zenders, waar ik waarschijnlijk weinig naar ga kijken
3. het verlies van een paar zenders, waar ik weinig naar kijk
4. voorlopig verlies TV op PC
5. het UPC horizon effect (het mogelijk niet werken van de infrastructuur en daardoor geen TV en veel frustratie/ellende)
Het punt is echter dat als je de combinatie van het totaalpakket bekijkt, de Tweak 100/100 totaalprijs (zoals in mooie spreadsheat van BounceR
https://docs.google.com/s...RDYH6uno/edit?usp=sharing) er nog niet zo slecht uitkomt, zeker gezien het feit dat bij Tweak de newsserver er bij zit en telefonie een stuk goedkoper is dan bij andere providers.
Ik denk dus dat ik me de moeite van het overstappen bespaar en Tweak het voordeel van de twijfel geef, ondanks de weinig exclusieve actie.
Daarentegen kan ik me heel goed voorstellen dat mensen die nu een 30/30 glas groen abo hebben en qua snelheid hier ruim genoeg aan hebben, toch eens gaan kijken bij de kabelboeren.
In onze regio biedt UPC b.v. een compleet pakket aan voor 44 euro per maand met een 60/2.5 verbinding.
Als TV prioriteit heeft en je niet geinteresseerd bent in newsgroepen en ook de upload snelheid niet zo van belang is, is dit een goed(koper) alternatief