HoppyF schreef op zaterdag 19 april 2014 @ 13:49:
[...]
Mee eens.
Er wordt een nieuw product geïntroduceerd zonder dat het af is.
Het zou andersom moeten zijn, bijna het hele land (glas) voorzien van nieuwe TV diensten op een uitzondering na.
Zelfs al krijg je als bestaande klant een leuke prijs lost dit nog niets op.
Je kunt inderdaad weg bij Tweak maar waar moet je dan heen?
Vodafone (heb ik) is ook bezig DVB-C uit te faseren, bestaande klanten kunnen het nog gebruiken maar hoe lang?
Tsja, laten we wel wezen: Een CATV feed maken en onderhouden, met alle benodigde extra apparatuur die daar voor nodig is, op een netwerk dat dat helemaal niet nodig heeft (immers, native geschikt voor IP-verkeer en andere vormen van digitaal verkeer), is ook een beetje als "met een kanon schieten op een mug".
DVB-C en analoog zijn nou eenmaal bij uitstek geschikt voor verspreiding over de (van oorsprong analoge, radiofrequentie-gebaseerde) coax netwerken. DVB-C, en de andere vormen van DVB, zijn in het leven geroepen als antwoord op de vraag "hoe digitale TV aan te kunnen bieden over radiofrequentie-gebaseerde netwerken". En aangezien een groot deel van de 'beschaafde' wereld, in ieder geval in Europa, al een hoge dichtheid met dit soort netwerken heeft, is het logisch dat dit uiteindelijk ook in TV's en dergelijke is geimplementeerd. Maar eigenlijk is het nog helemaal niet zo lang geleden dat je voor DVB-C ook een los kastje nodig had.
Dat nieuwe distributienetwerken nu in toenemende mate niet meer voorzien gaan worden van dit soort "backward compatible" technologieën, dat zal echt niet alleen voor Vodafone/Glasoperator, Tweak (Cambrium), etc. gelden. Er zijn nog genoeg delen van wereld waar men nog moet beginnen met het uitrollen van netwerken. Dikke kans dat dat glas zal zijn en dat men ook daar meteen voor IPTV zal kiezen.
Aangezien eigenlijk iedere, vandaag de dag geproduceerde, smart TV al beschikt over alle mogelijke hardware en codecs om met IPTV om te kunnen gaan, zie ik het echt nog wel gebeuren dat er ook voor IPTV gewoon een soort de facto standaard zal komen voor discovery van streams, EPG, etc. Alleen netals met DVB zal dat tijd vergen.
Tot die tijd zou het mooi zijn als de "backward compatible" infrastructuur er ook bij zou blijven, maar ik kan me goed voorstellen dat partijen nu de keus maken om dat niet te bieden. Dat zal een substantiele groep klanten uitsluiten. Aan de andere kant, als je ziet hoe veel mensen nu al vrijwillig leven met die beperking door IPTV over ADSL af te nemen, dan is het blijkbaar ook voor lang niet iedereen een dealbreaker en komt de provider er dus mee weg.
Oh ja en @HoppyF: Wat je zegt "bijna het hele land voorzien van de nieuwe diensten, mét alle voordelen zoals ook meteen de verbeterde streams": Dat is natuurlijkj totaal onrealistisch. Dan had Tweak/Cambrium dus éérst meteen in het hele land het eigen netwerk moeten uitrollen naar de PoP's van Reggefiber, en dán pas de dienst introduceren.
[
Voor 5% gewijzigd door
eymey op 20-04-2014 15:12
]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.