Zelf geen negatieve ervaringen met Tweak groen. Binnen 2weken de experia aan de kant gesmeten werd er gek van traag vastlopers etc. Eerst via switch de vlans gesplitst maar de telefonie wilde daarmee niet werken. Uiteindelijk via een Draytek 2130vn geplaatst en de SIP gegevens opgevraagd via Tweak en alles is al ruim 223dgn stabiel router is nog niet uitgeweest en kan de firewall routes veel beter managen.The BounceR schreef op dinsdag 01 april 2014 @ 16:50:
Ik meld me ook maar bij het topic.
Aankomend weekend ga ik verhuizen naar een woning in Hilversum. Momenteel woon ik in Brabant en heb ik nog een Ziggo aansluiting, die ik helaas niet mee kan nemen.
Gelukkig wel de mogelijkheid om een internet abo te nemen op basis van glasvezel ipv kabel of via de telefoonlijn. Flink bezig geweest om alle aanbieders met elkaar te vergelijken; Vodafone, Telfort, Tele2, Tweak en XS4ALL.
- Vodafone had een minimale wachttijd van 2 maanden.
- Tele2 heeft een contractduur van 24 maanden.
- XS4ALL is voor mij iets te prijzig.
Uiteindelijk bleven Telfort en Tweak over.
Voordelen die Tweak heeft over Telfort was dat ik iets meer bandbreedte heb en er een nieuwsserver bij krijg, dus werd het Tweak!
Omdat ik nog enkele vragen had over de beschikbaarheid, wachttijd en de router/modem, heb ik naar Tweak gebeld. Nadat mijn vragen beantwoord waren, heb ik direct het 60/60 abo bij tweak besteld.
Het contract is ook al ondertekend en terug gestuurd en nu zit ik (nog) enthousiast te wachten tot het zover is.
Verder kijk ik momenteel ook een beetje rond naar een leuke en geschikte router voor mijn toekomstige internet aansluiting!(dus advies & ervaringen zijn welkom, ondertussen probeer ik ook wat door te lezen in dit topic).
Dat is dan knap want ik kom met dezelfde opdracht helemaal nergens uit. Anders dan dat SPARQL blijkbaar een RDF zoektaal is.eymey schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:48:
Hmm, als ik even google op "sparql televisie", dan kom ik o.a. op een productinfo pagina van Tweak DSL:
http://www.tweak.nl/consument/dsl/abonnementen.html
Daar staat Interactieve Televisie van Sparql dus al vermeld in de specs. Ben wel benieuwd.....
Ik denk dat ik wel weet wat er gaat gebeuren maar ik wacht even af...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
http://www.greenhughes.co...brings-sparql-living-roomBarre73 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:43:
[...]
Dat is dan knap want ik kom met dezelfde opdracht helemaal nergens uit. Anders dan dat SPARQL blijkbaar een RDF zoektaal is.
Ik denk dat ik wel weet wat er gaat gebeuren maar ik wacht even af...
[ Voor 16% gewijzigd door Martij op 05-04-2014 12:52 ]
Ik ben benieuwd, werd gek van de motorola boxen en dat is de reden dat ik ben weggegaan naar Telfort glasvezel. Als ze iets leuks hebben kom ik over 11 maanden terug want mijn indruk is dat het netwerk van Tweak beter is als dat van Telfort (ok service is wel brak maar de prijs is scherp voor de kwaliteit)
.
.
Hier de flyer ook gekregen van Tweak over Sparql.nl
Misschien dat tweak nu helemaal met hun eigen dienst komt, er staat wel ''sprankelende tv'', en dat heeft tweak zelf nog niet, tv heb je van KPN of GlasHart.
Whois info van de website:
Misschien dat tweak nu helemaal met hun eigen dienst komt, er staat wel ''sprankelende tv'', en dat heeft tweak zelf nog niet, tv heb je van KPN of GlasHart.
Domeinnaam sparql.nl
Status actief
Houder puur!lab B.V.
Administratieve contactpersoon ruud@puurfct.nl
Registrar Cambrium B.V.
Stationsplein 5
1315KS ALMERE
Nederland
Technische contactpersonen ruud@puurfct.nl
DNSSEC nee
Domeinnaamservers ns1.cambriumhosting.nl
ns2.cambriumhosting.nl
Datum registratie 2008-07-25
Datum laatste wijziging 2014-03-28
Administratie door NL Domain Registry
[ Voor 47% gewijzigd door WhySoSerious? op 05-04-2014 15:57 ]
Ben benieuwd. Zou het dan toch gebeuren?
Tweak zijn eigen tv platform? Lijkt mij toch erg sterk.
Binnenkort zullen we het weten
Tweak zijn eigen tv platform? Lijkt mij toch erg sterk.
Binnenkort zullen we het weten
[ Voor 10% gewijzigd door goldvinger op 05-04-2014 17:14 ]
Ik ben vandaag verhuisd naar m'n nieuwe woning, een grote meevaller is dat glasvezel al in de woning aanwezig is (mooie oranje kabel)! Helaas nog niks van tweak gehoord, en moet ik het nu doen met een wifi hotspot via de mob. telefoonMartij schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 12:37:
[...]
Zelf geen negatieve ervaringen met Tweak groen. Binnen 2weken de experia aan de kant gesmeten werd er gek van traag vastlopers etc. Eerst via switch de vlans gesplitst maar de telefonie wilde daarmee niet werken. Uiteindelijk via een Draytek 2130vn geplaatst en de SIP gegevens opgevraagd via Tweak en alles is al ruim 223dgn stabiel router is nog niet uitgeweest en kan de firewall routes veel beter managen.
Hopelijk geeft tweak snel een update, want het is nogal ouderwets om geen tv/telefoon ontvangst en geen internet verbinding te hebben
Hmm, goeiedennisvdweg schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 15:48:
Hier de flyer ook gekregen van Tweak over Sparql.nl
[...]
Maar goed, Vodafone komt ook met een eigen TV platform.... Toch moeten ze op plekken waar ze via KPN Wholesale Broadband Access leveren (omdat ze geen eigen apparatuur in de PoP's hebben) het nog doen met de streams van KPN BCS.
Qua kwaliteit zal het dan dus (helaas) geen verschil maken.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Tenzij Tweak ook met eigen apparatuur in de PoPs gaat komen?
Misschien, maar het lijkt me niet zo voor de hand liggend eigenlijk (maar dat is deels gebaseerd op een onderbuikgevoel).
Als ze echt het kapitaal en de capaciteit hebben om PoP's van apparatuur te gaan voorzien, dan hebben ze naar mijn mening wel heel goed weten te verbergen dat het zo goed met ze gaat. Want dit topic volgend heb ik juist eerder de indruk dat ze qua service (en uitbreiding naar WMP+ die steeds maar niet komt) steeds meer steken laten vallen.
Als ze echt het kapitaal en de capaciteit hebben om PoP's van apparatuur te gaan voorzien, dan hebben ze naar mijn mening wel heel goed weten te verbergen dat het zo goed met ze gaat. Want dit topic volgend heb ik juist eerder de indruk dat ze qua service (en uitbreiding naar WMP+ die steeds maar niet komt) steeds meer steken laten vallen.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Sparql kan natuurlijk een "on-demand" dienst zijn, zoals Netflix of die dienst die UPC voert (ben de naam even kwijt).
Die papieren nietszeggende vooraankondiging hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten. Ze doen alsof ze eoa life-changing iets gaan presenteren, soort van hemel op aarde. Nou. Ik ben nogal sceptisch, en ik denk dat het alleen maar tegen zal vallen. Een on-demand-dienst die kan concurreren met torrent/usenet moet ik nog tegenkomen (echte HD, actueel, nagenoeg volledig aanbod, pay-per-view met schappelijke prijs, geen maandelijkse kosten, werkt op gewoon linux met mediaspeler naar keuze)
EIgen tvstreams zal wel erg duur zijn, maar wat als je nou een eigen platform om de KPN streams bouwt wat op een heleboel devices zou werken (bring your own set top box).
Issue is natuurlijk hoe je dat doet als deze in een ander vlan zitten, zou je dat met een router voor elkaar kunnen krijgen?
Issue is natuurlijk hoe je dat doet als deze in een ander vlan zitten, zou je dat met een router voor elkaar kunnen krijgen?
[ Voor 27% gewijzigd door joop99 op 07-04-2014 06:14 ]
Multicast streams zitten bijna per definitie in een ander VLAN, iig in de praktijk.
En er zijn inmiddels dus ook genoeg routers die daar mee overweg kunnen (Experiabox, Fritz!box, div. Draytek routers, etc. ). Of een constructie waar de NT de VLAN's splitst zoals op de WMP+ Groen en WMP+ Blauw (voormalige WGDO) gebeurt.
En er zijn inmiddels dus ook genoeg routers die daar mee overweg kunnen (Experiabox, Fritz!box, div. Draytek routers, etc. ). Of een constructie waar de NT de VLAN's splitst zoals op de WMP+ Groen en WMP+ Blauw (voormalige WGDO) gebeurt.
Verwijderd
Een dergelijke tv platform is gericht op het bredere publiek. Dat je als tweaker makkelijk content kan downloaden die je leuk vind wil nog niet zeggen dat de vergelijking opgaat, sterker nog, het is niet te vergelijken. Een on demand service is juist bedoeld voor hetgeen waar het voor staat, on-demand aanbieden van materiaal voor een zo ruim mogelijk publiek. Natuurlijk is het aanbod niet altijd 100% naar wens van een ieder (wat verstaan we onder 'volledig aanbod'.. ). Een aanbieder moet toch ergens gaan snijden, en helaas kan je dan niet altijd iedereen even goed tevredenstellen.Fuzzillogic schreef op zondag 06 april 2014 @ 21:45:
Die papieren nietszeggende vooraankondiging hadden ze wat mij betreft achterwege kunnen laten. Ze doen alsof ze eoa life-changing iets gaan presenteren, soort van hemel op aarde. Nou. Ik ben nogal sceptisch, en ik denk dat het alleen maar tegen zal vallen. Een on-demand-dienst die kan concurreren met torrent/usenet moet ik nog tegenkomen (echte HD, actueel, nagenoeg volledig aanbod, pay-per-view met schappelijke prijs, geen maandelijkse kosten, werkt op gewoon linux met mediaspeler naar keuze)
Weet iemand of je via http://www.itvonline.nl/ tv kan kijken als je het pakket Glas Internet en Bellen Groen hebt? Met andere woorden; stel ik neem geen tv in het pakket, kan ik dan wel tv kijken via http://www.itvonline.nl/ ? Ik kijk namelijk bijna geen tv.Roo schreef op zaterdag 13 april 2013 @ 13:41:
[...]
Heeft iemand dit werkend? Ik krijg op alle devices (iOS, Android en PC) de melding "U kunt dit programma niet bekijken. Er is geen verbinding met uw thuisnetwerk.". Uiteraard werkt mijn glasverbinding verder prima en ook TV (en telefoon) werken prima via glas (groen).![]()
Heb de servicedesk gebeld, maar daar bleek nog geen kennis van dit onderwerp te zijn. Jammer!
Verwijderd
Heb zelf KPN maar als je inlogd zie je altijd je abonnementsnummer staan. Dus ik ben bang dat het niet gaat werkenwilly1986 schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:36:
[...]
Weet iemand of je via http://www.itvonline.nl/ tv kan kijken als je het pakket Glas Internet en Bellen Groen hebt? Met andere woorden; stel ik neem geen tv in het pakket, kan ik dan wel tv kijken via http://www.itvonline.nl/ ? Ik kijk namelijk bijna geen tv.
Nope, er wordt dan geen account voor ITV gemaakt en koppeling met IPTV.willy1986 schreef op maandag 07 april 2014 @ 19:36:
[...]
Weet iemand of je via http://www.itvonline.nl/ tv kan kijken als je het pakket Glas Internet en Bellen Groen hebt? Met andere woorden; stel ik neem geen tv in het pakket, kan ik dan wel tv kijken via http://www.itvonline.nl/ ? Ik kijk namelijk bijna geen tv.
Logisch ook wel
Even een vraag. Zoals jullie misschien weten, heb ik sinds kort glasvezel aangevraagd, zonder dat er daadwerkelijk glasvezel in mijn woning aanwezig is. Zijn er onder jullie ook anderen die dit meegemaakt hebben? Hoe veel tijd ging er zitten tussen aanvraag en aansluiten? Op dit moment is mijn status dat ik een brief heb ontvangen: "Bevestiging ontvangst ondertekend contract". Tevens heb ik een brief met inloggegevens ontvangen. Even voor de goed orde, de postcodecheck bij de volgende providers zeggen dat glasvezel op mijn postcode wel leverbaar is: Tweak, KPN, Telfort, Solcon. Op de website van Tweak staat overgens mijn situatie wel genoemd. http://www.tweak.nl/consument/fiber/bestelinformatie.html
P4-3.2GHz Asus P4C800 Deluxe ATI-AIW Radeon 512MB 360GB
Zeker wel. Ik kijk thuis gewoon itvonline.nlLoekie schreef op maandag 07 april 2014 @ 22:05:
[...]
Nope, er wordt dan geen account voor ITV gemaakt en koppeling met IPTV.
Logisch ook wel
Zonder TV-abonnement?WhiteDragon schreef op maandag 14 april 2014 @ 11:59:
[...]
Zeker wel. Ik kijk thuis gewoon itvonline.nlHoef niet eens in te loggen, zolang het maar vanaf je Tweak verbinding is.
uiteraard heb je wel minimaal een basis tv abbonement nodig, je dient het eenmalig de 1e keer te activeren met een pincode (meegeleverd in de brief met accountgegevens)
[ Voor 48% gewijzigd door elroy1 op 14-04-2014 12:26 ]
Ah, overheen gelezen. Ik heb Tweak Groen alles-in-1 inderdaad. Met alleen internet en bellen gaat het denk ik niet lukken...
ik heb ook tweak groen alles in 1, de itv decoder is aangesloten in de slaapkamer via draadloze 220v kastjes (van de paradigit voor 20 euro ofzo) en de rest wordt op de pc/gsm/tab bekeken. in de woonkamer heb ik nog ziggo kabeltv. met alleen bellen en internet abbo krijg je denk ik geen itv account gegevens meegeleverd. ITV account werkt ook alleen maar op thuisnetwerk, want met de inlog van mijn neef kon ik ook geen tv kijken (hij heeft pluspakket en eredivisie)
Ik herhaal nog maar eens: Er zit een fout in en Tweak kan jou niet leveren wat zij beloofden. Er ligt geen meter glasvezel in jouw hele wijk/deel van jouw woonplaats. En dat kan ik vanuit mijn functie gewoon 100% garanderen.cjdijk schreef op maandag 14 april 2014 @ 09:51:
Even een vraag. Zoals jullie misschien weten, heb ik sinds kort glasvezel aangevraagd, zonder dat er daadwerkelijk glasvezel in mijn woning aanwezig is. Zijn er onder jullie ook anderen die dit meegemaakt hebben? Hoe veel tijd ging er zitten tussen aanvraag en aansluiten? Op dit moment is mijn status dat ik een brief heb ontvangen: "Bevestiging ontvangst ondertekend contract". Tevens heb ik een brief met inloggegevens ontvangen. Even voor de goed orde, de postcodecheck bij de volgende providers zeggen dat glasvezel op mijn postcode wel leverbaar is: Tweak, KPN, Telfort, Solcon. Op de website van Tweak staat overgens mijn situatie wel genoemd. http://www.tweak.nl/consument/fiber/bestelinformatie.html
Maar het antwoord in het algemeen zou ik wel kunnen geven: Als er glasvezel in je woonplaats/wijk is aangelegd en jij hebt het destijds niet naar binnen laten brengen waardoor er voor jou een rolletje in de stoep is klaargelegd, dan is de doorlooptijd tussen ondertekening contract en daadwerkelijke aanleg in huis circa 4 weken.
De site van Sparql is nu online en kennelijk gaat het om een dienst vergelijkbaar met KPN interactieve TV. Ook is Tweak de enige provider die Sparql aanbiedt, maar op de website van Tweak is niets te vinden hierover.Arjantje72 schreef op zaterdag 05 april 2014 @ 11:34:
Iedereen ook vandaag een flyer van Tweak in de bus gehad?
Sparql : de start van iets nieuws.....
Over 11 dagen is het zover.. Iets voor de TV, ik ben benieuwd. (sparql.nl)
Edit: Nu staat er weer een afteller. Zo te zien moet het om 16:30u vanmiddag weer online zijn (met hopelijk meer info).
[ Voor 10% gewijzigd door OKA op 16-04-2014 14:42 ]
Inmiddels op de frontpage:
nieuws: Kleine provider Tweak levert gigabit-verbindingen in Almere en Enschede
Ik zou bijna spijt krijgen dat ik onlangs me weer een jaar aan Vodafone heb verbonden
Die hoge snelheden zijn leuk mee genomen. Maar voor mij is de hamvraag: Waar betrekt Sparql de IPTV streams?
nieuws: Kleine provider Tweak levert gigabit-verbindingen in Almere en Enschede
Ik zou bijna spijt krijgen dat ik onlangs me weer een jaar aan Vodafone heb verbonden
Die hoge snelheden zijn leuk mee genomen. Maar voor mij is de hamvraag: Waar betrekt Sparql de IPTV streams?
Ik zou bijna spijt krijgen dat ik Tweak heb. Verplicht overstappen naar lagere snelheid (60 -> 50) en daarvoor 10 euro meer per maand moeten betalen? Om één of andere reden word ik daar niet heel enthousiast van.
Ik ben benieuwd ik woon in (Glanerbrug) Enschede ik hoop dat deze nieuwe snelheden ook voor onze wijk gaan gelden! De 200 Mbit variant kon toen ook gekozen worden.. nu wachten tot volgende week vrijdag dan krijgt de site een update helaas dan pas!
Ze hebben lef dat ze dit doen, heb er spijt van dat ik vertrokken ben. Ik ben heel benieuwd hoe de tv dienst in elkaar zit. Maar wie weet, volgend jaar maart.
Ik heb nu Groen alles-in-een.
Dus straks zit ik met een 100MBit van 45 euro, en daar komt dan TV nog bij op als ik het goed begrijp?
Dus straks zit ik met een 100MBit van 45 euro, en daar komt dan TV nog bij op als ik het goed begrijp?
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
De KPN dienst stopt er straks iig mee.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Toch maak ik me enige zorgen:
Ik heb nu TV via DVB-C en zit niet te wachten op IPTV(extra kastje/AB), alles in de tekst lijkt trouwens op de groene abonnementen te duiden?
Vind het verder wel mooi om te zien dat ze deze stap zetten, zien of ze met een mooie propositie komen.
Ik kan het nu nergens op tweak.nl nalezen, maar lijkt me vervelend.Bestaande glasvezel- en dsl-abonnees moeten overstappen op het nieuwe tv-abonnement; Tweak probeert ze daarmee te verleiden via kortingen van 5 tot 10 euro. De korting van 5 euro is er ook voor nieuwe abonnees die een pakket met een snelheid van meer dan 100Mbit/ s afnemen. Desondanks zijn bestaande Tweak-abonnees in de nieuwe situatie tot vijf euro per maand duurder uit.
Ik heb nu TV via DVB-C en zit niet te wachten op IPTV(extra kastje/AB), alles in de tekst lijkt trouwens op de groene abonnementen te duiden?
Vind het verder wel mooi om te zien dat ze deze stap zetten, zien of ze met een mooie propositie komen.
[ Voor 5% gewijzigd door Loekie op 16-04-2014 17:16 ]
Ben bang dat de trend van het uitfaseren DVB-C voort gaat zetten. Schijnt de providers relatief veel te kosten om twee signalen beschikbaar te maken, plus de beperkingen qua bandbreedte op de coax. Zie ook Vodafone welke stopt met leveren DVB-C met de nieuwe pakketten.Loekie schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:15:
Toch maak ik me enige zorgen:
[...]
Ik kan het nu nergens op tweak.nl nalezen, maar lijkt me vervelend.
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Per 2 mei word ik aangesloten op Tweak groen, ben heel benieuwd wat voor apparatuur ze mij dan gaan sturen (en wat voor TV ik dan krijg). Op de website lees ik dat je pas vanaf 25 april alle nieuwe abonnementen kan bestellen.
Ik vraag mij toch af of je ook kpn kan blijven nemen.
Of wordt er definitief afscheid genomen van KPN tv?
Wil je HD zenders hebben dan moet de Sparql basic nemen. Dat kost toch weer €23,95.
Voordeel is dan wel weer dat je HBO pakket er bij hebt.
En ik vraag mij toch af in wat voor kwaliteit de HD zenders zijn. (streams)
Ik zit nog vol vragen. Morgen maar eens bellen
Of wordt er definitief afscheid genomen van KPN tv?
Wil je HD zenders hebben dan moet de Sparql basic nemen. Dat kost toch weer €23,95.
Voordeel is dan wel weer dat je HBO pakket er bij hebt.
En ik vraag mij toch af in wat voor kwaliteit de HD zenders zijn. (streams)
Ik zit nog vol vragen. Morgen maar eens bellen
Bandbreedte coax? Dat zou geen grote issue mogen wezen(als in, kabelboeren komer er ook mee uit de voeten om snel internet en DVB-C te leveren) Analoge TV mogen ze droppen als het een issue is, DVB neemt niet zoveel in.thof schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:19:
[...]
Ben bang dat de trend van het uitfaseren DVB-C voort gaat zetten. Schijnt de providers relatief veel te kosten om twee signalen beschikbaar te maken, plus de beperkingen qua bandbreedte op de coax. Zie ook Vodafone welke stopt met leveren DVB-C met de nieuwe pakketten.
Kosten-aspect waag ik ook te betwijfelen gezien kostprijzen apparatuur en dat juist de budget-aanbieders(zelfs telfort) DVB-C als plusje meeleveren.
We zien het nog maar even niet te donker in
Even verduidelijken dan. Ik doelde er inderdaad op zowel Coax en analoog, waarbij analoog het probleem zou moeten zijn. Het mee leveren van DVB-C kost providers meer dan het niet mee leveren. Dat Telfort het nog levert, is inderdaad opmerkelijk dan. Ben in ieder geval erg benieuwd hoe dit verder gaat ontwikkelen.Loekie schreef op woensdag 16 april 2014 @ 17:53:
[...]
Bandbreedte coax? Dat zou geen grote issue mogen wezen(als in, kabelboeren komer er ook mee uit de voeten om snel internet en DVB-C te leveren) Analoge TV mogen ze droppen als het een issue is, DVB neemt niet zoveel in.
Kosten-aspect waag ik ook te betwijfelen gezien kostprijzen apparatuur en dat juist de budget-aanbieders(zelfs telfort) DVB-C als plusje meeleveren.
We zien het nog maar even niet te donker in
Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]
Tv/"coax" zit op andere vezel dan internet, dus bandbreedtetechnisch kost DVB-C ze niks. Ik zit ook absoluut niet te wachten op een "kastje". Bovendien heb ik al een kastje, namelijk een HTPC. Zouden ze de tv-streams ook gewoon als multicast mpeg4 aanbieden zonder drm-sh!t, dan zou ik er denk ik nog wel mee kunnen leven.
Even voor iedereen die het nog niet doorheeft: Tweak gaat dus zelf apparatuur in de PoPs in Almere en Enschede plaatsen, zelf een backhaul aanleggen en KPN (ITNS) gaat er (op termijn) volledig uit. Geen groen of blauw meer maar een volledig eigen product. Er zal dus in de toekomst geen analoge/DVB-C mogelijkheid meer zijn omdat Tweak die aparte vezelsroute gewoon niet in de backhaul heeft zitten. In die PoPs komt dus eindelijk Gigabit apparatuur en de NT bij de klant thuis zal ook vervangen moeten worden voor een gigabit geschikte versie.
Als dat voor bestaande klanten ook overstappen betekent gaan we ons herorienteren, heb geen behoefte aan een extra box. 'IPTV-tuners' zitten voorlopig nog niet standaard in TV's en m'n eigen media-oplossing werkt prettiger dan die STB's van aanbieders.
@Barre73
Weet jij ook of dan eindelijk de streams verbeterd zullen worden tov kpn tv?
Ze komen niet meer van KPN dus slechter kan het niet. Maar nee, ik ben er nog niet achter waar ze worden ingekocht.
Ik ben benieuwd wat het Sparql-premium pakket gaat kosten. Straks i.c.m. 250 Mbit internet zie ik het wel zitten. Ben tot nu toe tevreden met Glas-Groen-Alles in-1. Ik wacht af wat er op 25 april te lezen/kiezen valt op de vernieuwde website.
Groeten
Jan
Groeten
Jan
Dat vraag ik me ook af.goldvinger schreef op woensdag 16 april 2014 @ 18:57:
@Barre73
Heb een email gestuurd naar Sparql met de vraag om de specificaties.
Het aantal TV kanalen vind ik minder interessant, het gaat mij om de kwaliteit dus de gebruikte bandbreedte op HD kanalen en of er Dolby Digital 5.1 geluid meegezonden wordt.
Er zal vast wel iemand zijn die het antwoord hierop weet buiten Sparql zelf want je mag aannemen dat dit product eerst getest is voordat het in de markt gezet gaat worden.
Wat betekend het voor de vaste klant?
Want dat snap ik niet helemaal.. Het komt er toch niet op neer dat we meer gaan moeten betalen?
HBO interesseert mij namelijk niet zo veel.
Want dat snap ik niet helemaal.. Het komt er toch niet op neer dat we meer gaan moeten betalen?
Inderdaad lekker onduidelijk, ik heb voor 2 jaar vooruit betaald en heb nog meer dan een jaar recht op DSL + TV + Bellen. Hierbij heb ik zelf HBO genomen. Lekker dat het nu duidelijk is wat er met mijn 1 jaar vooruit betaalde abbo zal gebeuren.Arjantje72 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:07:
Wat betekend het voor de vaste klant?
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
25 april komen de nieuwe pakketen op de site
Ik neem aan dat het niet stel op sprong wordt uit gevoerd
En ik neem aan dat als iemand niet zijn abonnement wilt om zetten dat diegene vrij is om te gaan en te staan
Je contract kan je dan naar mijn mening eenzijdig opzeggen omdat het abonnement eenzijdig door tweak wordt veranderd
25 april zal het allemaal wel duidelijker worden
Of je moet even contact opnemen met tweak
Nu is het alleen nog maar gissen
Ik neem aan dat het niet stel op sprong wordt uit gevoerd
En ik neem aan dat als iemand niet zijn abonnement wilt om zetten dat diegene vrij is om te gaan en te staan
Je contract kan je dan naar mijn mening eenzijdig opzeggen omdat het abonnement eenzijdig door tweak wordt veranderd
25 april zal het allemaal wel duidelijker worden
Of je moet even contact opnemen met tweak
Nu is het alleen nog maar gissen
Ik denk dat de focus eerder ligt op de bestaande glasklanten dan op DSL klanten. Alhoewel ik niet snap waarom je met glasvezel tot je beschikking vrijwillig een DSL abonnement zou nemen. Maar dat is niet aan mij,Freakie1NL schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:09:
[...]
Inderdaad lekker onduidelijk, ik heb voor 2 jaar vooruit betaald en heb nog meer dan een jaar recht op DSL + TV + Bellen. Hierbij heb ik zelf HBO genomen. Lekker dat het nu duidelijk is wat er met mijn 1 jaar vooruit betaalde abbo zal gebeuren.
ik vraag me af wat de downtime is, we moeten tenslotte over gezet worden naar nieuwe hardware in de POP..
Ik hoop dat ze gelijk alle abonnementen in Enschede en Almere gelijk overprikken naar nieuwe hardware zodat ze helemaal KPN niet meer nodig hebben!! zodat je dus inprenciepe meteen kan down- en upgraden
Ik hoop dat ze gelijk alle abonnementen in Enschede en Almere gelijk overprikken naar nieuwe hardware zodat ze helemaal KPN niet meer nodig hebben!! zodat je dus inprenciepe meteen kan down- en upgraden
Downtime zal standaard zijn. Ze plaatsen eerst nieuwe apparatuur in de PoP en dan gaan ze klanten migreren. Dat is dus een operator-operator migratie met behulp van Reggefiber. Standaard proces is tussen 10:00 en 12:00 patch omzetten door Reggefiber en na 12:00 uur bij de klant (vooraf dus afspraak gemaakt) de NT vervangen. Dat laatste kan door Reggefiber gebeuren of door Tweak zelf.
Ja leuk maar als er geen glas geleverd wordt c.q. niet beschikbaar is dan ga ik dat dus ook niet afnemen he.Barre73 schreef op woensdag 16 april 2014 @ 20:34:
[...]
Ik denk dat de focus eerder ligt op de bestaande glasklanten dan op DSL klanten. Alhoewel ik niet snap waarom je met glasvezel tot je beschikking vrijwillig een DSL abonnement zou nemen. Maar dat is niet aan mij,
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
(ik post het ook maar hier, omdat ik zag dat er hier ook mensen met DSL posten en het ander topic over tweak heel rustig is)
Als DSL klant van Tweak zie ik niet wat ik met deze verandering er vooruit op ga, ik woon in een dorp waar er geen glas is en het koper ook weg rot.
Met het huidig pakket wat ik nu heb ben ik tevreden en is ook het maximale wat haalbaar hier is. Ik beschik nu over een alles in 1 pakket tot 20 Mb (waarvan 18 het maximale is) en daar betaal ik nu 35 euro per maand voor. Met de nieuwe pakketen moet ik kiezen voor een 25 Mb pakket (wat ik niet ga halen ivm oud koper) en dat is dan nog zonder tv erbij en kost dat al 30 euro.
Zoals ik het in de gauwigheid heb gezien (heb mezelf nog niet helemaal verdiept in alles) is deze verandering in mij geval een achteruitgang, mijn kosten zullen stijgen de 25 Mb ga ik niet halen en ook is het afwachten als die setopboxen niet zo een drama worden als de horizon van UPC ( niet dat de huidige boxen snel zijn,maar ze hebben een goed formaat en werken simpel) en wat de uiteindelijke prijs gaat worden voor tv erbij.
Ik hoop dat tweak toch even naar hun DSL prijzen gaan kijken, want ik zal niet de enige zijn die er op achteruit gaat gezien er op veel plaatsen er nog geen glas is en daar op kort termijn geen verandering in komt. Zo als ik het nu even snel zie ben je beter af met glas dan DSL met het nieuwe aanbod.
Nu is mij vraag: klopt het wat ik zeg, of zie ik iets over het hoofd waar door de nieuwe pakketten niet zo nadelig voor mij zijn?
Ongetwijfeld zullen mensen gaan roepen dat ik dan maar over moet stappen naar kabel, maar blijf liever heel ver weg van UPC vanwege de hele slecht eigen ervaringen met hun, en nee KPN is ook geen optie als DSL vervanger zolang ze die (censuur) modems gebruiken.
Als DSL klant van Tweak zie ik niet wat ik met deze verandering er vooruit op ga, ik woon in een dorp waar er geen glas is en het koper ook weg rot.
Met het huidig pakket wat ik nu heb ben ik tevreden en is ook het maximale wat haalbaar hier is. Ik beschik nu over een alles in 1 pakket tot 20 Mb (waarvan 18 het maximale is) en daar betaal ik nu 35 euro per maand voor. Met de nieuwe pakketen moet ik kiezen voor een 25 Mb pakket (wat ik niet ga halen ivm oud koper) en dat is dan nog zonder tv erbij en kost dat al 30 euro.
Zoals ik het in de gauwigheid heb gezien (heb mezelf nog niet helemaal verdiept in alles) is deze verandering in mij geval een achteruitgang, mijn kosten zullen stijgen de 25 Mb ga ik niet halen en ook is het afwachten als die setopboxen niet zo een drama worden als de horizon van UPC ( niet dat de huidige boxen snel zijn,maar ze hebben een goed formaat en werken simpel) en wat de uiteindelijke prijs gaat worden voor tv erbij.
Ik hoop dat tweak toch even naar hun DSL prijzen gaan kijken, want ik zal niet de enige zijn die er op achteruit gaat gezien er op veel plaatsen er nog geen glas is en daar op kort termijn geen verandering in komt. Zo als ik het nu even snel zie ben je beter af met glas dan DSL met het nieuwe aanbod.
Nu is mij vraag: klopt het wat ik zeg, of zie ik iets over het hoofd waar door de nieuwe pakketten niet zo nadelig voor mij zijn?
Ongetwijfeld zullen mensen gaan roepen dat ik dan maar over moet stappen naar kabel, maar blijf liever heel ver weg van UPC vanwege de hele slecht eigen ervaringen met hun, en nee KPN is ook geen optie als DSL vervanger zolang ze die (censuur) modems gebruiken.
Analoog en DVB-C zullen er inderdaad wel uit gaan ja. Voor de huidige "blauwe" abonnees kan dat dus vervelend zijn.
Zelf zou ik ook liever analoog en dvb-c behouden, voornamelijk omdat ik ook nog gewoon via "good old FM" radio luister. Internetradio en radio via set top box vind ik geen alternatief, aangezien dat gewoon nog steeds niet zo gebruiksvriendelijk is als "versterker/receiver aan, tuner, *speelt laatste beluisterde preset af*".
Aan de andere kant, als de IPTV streams in Almere en Enschede 1:1 uit Hilversum / van de SAT zijn en dus ook unencrypted, dan kan ik eventueel zonder het CATV signaal leven. Dan hang ik gewoon weer een mooie FM antenne op zolder. De interne verspreiding en opname van TV kan dan via IPTV / IGMPProxy, etc. (eigenlijk veel mooiere oplossing dan DVB-C met een HDHomerun).
Maar goed, qua streams wordt het dus nog afwachten. Ook in KPN-afhankelijke gebieden lijkt men over te gaan op Sparql en zelfs via DSL. In die twee gevallen kan men volgens mij nog steeds niet anders dan streams uit de multicast cloud van KPN BroadCasting Services aan te bieden........
Verder zal het dus qua tarieven voor totaalpakketten gewoon nog even afwachten worden tot 25 april. Voor iedereen die er op achteruit denkt te gaan geldt natuurlijk gewoon dat een wijziging van wat je van de ISP krijgt jou het recht geeft om het contract op te zeggen.
Zelf zou ik ook liever analoog en dvb-c behouden, voornamelijk omdat ik ook nog gewoon via "good old FM" radio luister. Internetradio en radio via set top box vind ik geen alternatief, aangezien dat gewoon nog steeds niet zo gebruiksvriendelijk is als "versterker/receiver aan, tuner, *speelt laatste beluisterde preset af*".
Aan de andere kant, als de IPTV streams in Almere en Enschede 1:1 uit Hilversum / van de SAT zijn en dus ook unencrypted, dan kan ik eventueel zonder het CATV signaal leven. Dan hang ik gewoon weer een mooie FM antenne op zolder. De interne verspreiding en opname van TV kan dan via IPTV / IGMPProxy, etc. (eigenlijk veel mooiere oplossing dan DVB-C met een HDHomerun).
Maar goed, qua streams wordt het dus nog afwachten. Ook in KPN-afhankelijke gebieden lijkt men over te gaan op Sparql en zelfs via DSL. In die twee gevallen kan men volgens mij nog steeds niet anders dan streams uit de multicast cloud van KPN BroadCasting Services aan te bieden........
Verder zal het dus qua tarieven voor totaalpakketten gewoon nog even afwachten worden tot 25 april. Voor iedereen die er op achteruit denkt te gaan geldt natuurlijk gewoon dat een wijziging van wat je van de ISP krijgt jou het recht geeft om het contract op te zeggen.
Als glas klant zie ik niet in waarom zoveel mensen hier in het topic blij met dit nieuws zijn. Ja leuk voor degene doe op 1gbit/s internet zaten te wachten, of voor degene die heel graag HBO willen. Maar verder? Mijn snelheid gaat naarbeneden (60->50) en mijn maandkosten met 9 euro omhoog. Snelste manier om jezelf uit de markt te prijzen lijkt mij.badboynova schreef op woensdag 16 april 2014 @ 22:08:
(ik post het ook maar hier, omdat ik zag dat er hier ook mensen met DSL posten en het ander topic over tweak heel rustig is)
Misschien omdat er blijkbaar maar erg weinig mensen zijn met het 60 mbit abbo op glas? En je als provider toch een keer iets zal moeten als je van de Wholesale Infra (WGDO) waarop dat 60 mbit profiel beschikbaar was afscheid moet/wil nemen?
Welk pakket heb je overigens nu? (Internet only?).
Gereserveerd is mijn reactie.
Volgende week komen ze met hun propositie incl TV en bieden ze bestaande klanten een korting aan om te compenseren(voor 1e jaar ws), tot die tijd wacht ik rustig af.
En als het niet bevalt, stap ik wel over naar een andere aanbieder.
Volgende week komen ze met hun propositie incl TV en bieden ze bestaande klanten een korting aan om te compenseren(voor 1e jaar ws), tot die tijd wacht ik rustig af.
En als het niet bevalt, stap ik wel over naar een andere aanbieder.
Precies. De grootste vraag wordt nu wat pakketten incl. TV gaan kosten.
Tot dat bekend is kan je nog helemal niet zeggen of het duurder gaat worden of niet.
Maar qua internet+bellen denk ik dat er nog absoluut geen sprake is van "jezelf uit de markt prijzen". Ik kom eigenlijk nog steeds geen enkele andere glas provider tegen waar je 50/50 krijgt voor 35 euro per maand.
edit: Overigens, mocht TV van Sparql teleurstellend worden, dan is het met 35 euro per maand voor internet+bellen volgend jaar ook nog een optie om internet over glas met TV bij UPC te gaan combineren
.
Tot dat bekend is kan je nog helemal niet zeggen of het duurder gaat worden of niet.
Maar qua internet+bellen denk ik dat er nog absoluut geen sprake is van "jezelf uit de markt prijzen". Ik kom eigenlijk nog steeds geen enkele andere glas provider tegen waar je 50/50 krijgt voor 35 euro per maand.
edit: Overigens, mocht TV van Sparql teleurstellend worden, dan is het met 35 euro per maand voor internet+bellen volgend jaar ook nog een optie om internet over glas met TV bij UPC te gaan combineren
[ Voor 21% gewijzigd door eymey op 17-04-2014 09:50 ]
Mijn maandkosten gaan juist omlaag (200/200 was €85, gbit wordt €75) en waarschijnlijk wordt TV ook goedkoper (betaal nu voor digitaal + extra zenders + HBO)Sissors schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:33:
[...]
Als glas klant zie ik niet in waarom zoveel mensen hier in het topic blij met dit nieuws zijn. Ja leuk voor degene doe op 1gbit/s internet zaten te wachten, of voor degene die heel graag HBO willen. Maar verder? Mijn snelheid gaat naarbeneden (60->50) en mijn maandkosten met 9 euro omhoog. Snelste manier om jezelf uit de markt te prijzen lijkt mij.
Wat er nu aan prijzen genoemd is (22,95 voor basic inc. HBO) ben ik straks een stuk goedkoper uit EN het internet wordt 5 keer zo snel. Ik zie eigenlijk geen nadelen.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Tweak heeft gereageerd op mijn vragen
Tweak bericht:
Geachte heer
,Een aantal van uw vragen kunnen momenteel al beantwoord worden.
1. Tweak neemt inderdaad afscheid van KPN televisie. Vanaf 1 juli 2014 wordt definitief afscheid genomen van de televisie dienst van KPN.
2. Helaas hebben wij momenteel nog geen prijzen beschikbaar van de televisie ontvangers. Vanaf 25 april zullen de prijzen op onze website bekend zijn en zijn de pakketten ook te bestellen.
3. Het definitieve zenderoverzicht is nog niet beschikbaar. Ook hiervoor kunt u vanaf 25 april terecht op onze website.
4. Op de Sparql website kunt u het volgende lezen over de beeldkwaliteit: Sparql maakt optimaal gebruik van de beschikbare bandbreedte om jou TV in de allerbeste kwaliteit te bieden. TV heeft er nog nooit zo goed uitgezien als met Sparql.
De precieze kosten van de abonnementen zijn nog niet bekend.
U krijgt als trouwe klant van Tweak binnenkort een brief van ons waarin u mgeer informatie krijgt over de precieze veranderingen voor u.Hier in zal ook een aanbod gedaan worden voor een overstap op Sparql.Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,
Servicedesk Tweak
Tweak bericht:
Geachte heer
,Een aantal van uw vragen kunnen momenteel al beantwoord worden.
1. Tweak neemt inderdaad afscheid van KPN televisie. Vanaf 1 juli 2014 wordt definitief afscheid genomen van de televisie dienst van KPN.
2. Helaas hebben wij momenteel nog geen prijzen beschikbaar van de televisie ontvangers. Vanaf 25 april zullen de prijzen op onze website bekend zijn en zijn de pakketten ook te bestellen.
3. Het definitieve zenderoverzicht is nog niet beschikbaar. Ook hiervoor kunt u vanaf 25 april terecht op onze website.
4. Op de Sparql website kunt u het volgende lezen over de beeldkwaliteit: Sparql maakt optimaal gebruik van de beschikbare bandbreedte om jou TV in de allerbeste kwaliteit te bieden. TV heeft er nog nooit zo goed uitgezien als met Sparql.
De precieze kosten van de abonnementen zijn nog niet bekend.
U krijgt als trouwe klant van Tweak binnenkort een brief van ons waarin u mgeer informatie krijgt over de precieze veranderingen voor u.Hier in zal ook een aanbod gedaan worden voor een overstap op Sparql.Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.Met vriendelijke groet,
Servicedesk Tweak
Verwijderd
even een greep uit de nieuws artikelen op tweak.nl
Misschien ten overvloede
Voor het oude KPN interactieve TV zijn dit de prijzen
Voor Sparql :
Kortom TV wordt duurder, waarbij het internet deel ongeveer hetzelfde blijft.
Overigens het TV aanbod qua basis is wel erg karig ten opzicht van basis KPN.
Geen HD zenders, en qua standaard zenders ook lager in aantal.
Ik zag in het nieuws item dat men voor Abonnementen vanaf 100 mbit een permanent 5 euro korting gaat aanbieden en een leuk intro aanbod zal doen voor de inwoners van Almere en Enschede op Sparql.
25 April heeft met een launch van de nieuwe website, dus definitieve data volgt dan.
Pakket | Oude prijs | Nieuwe prijs |
Internetten en bellen 30 | €35 | - |
Internetten en bellen 50 | - | €35 |
Internetten en bellen 60 | €40 | - |
Internetten en bellen 100 | €45 | €45 |
Internetten en bellen 250 | - | €50 |
Internetten en bellen 500 | - | €65 |
Internetten en bellen 1000 | - | €75 |
Pakket | Oude prijs | Nieuwe prijs incl Sparql light | Nieuwe prijs incl Sparql basic |
Glas Alles in een 30 | €45 | - | - |
Glas Alles in een 50 | - | €49,95 | €58,95 |
Glas Alles in een 60 | €50 | - | - |
Glas Alles in een 100 | €55 | €59,95 | €68,95 |
Glas Alles in een 250 | - | €64,95 | €73,95 |
Glas Alles in een 500 | - | €79,95 | €88,95 |
Glas Alles in een 1000 | - | €89,95 | €98,95 |
Misschien ten overvloede
Voor het oude KPN interactieve TV zijn dit de prijzen
Basis TV | €10 |
Plus pakket | €10 |
Opnemen | €5 |
HBO | €15 |
Fox Sport Voetbal | €17,5 |
Fox Sport international | €12,5 |
Sport 1 | €15 |
Voor Sparql :
Sparql light | €14,95 |
Sparql basic | €23,95 |
Film 1 | €14,95 |
Fox Sport Voetbal | €17,5 |
Fox Sport international | €12,5 |
Sport 1 | €14,95 |
Kortom TV wordt duurder, waarbij het internet deel ongeveer hetzelfde blijft.
Overigens het TV aanbod qua basis is wel erg karig ten opzicht van basis KPN.
Geen HD zenders, en qua standaard zenders ook lager in aantal.
Ik zag in het nieuws item dat men voor Abonnementen vanaf 100 mbit een permanent 5 euro korting gaat aanbieden en een leuk intro aanbod zal doen voor de inwoners van Almere en Enschede op Sparql.
25 April heeft met een launch van de nieuwe website, dus definitieve data volgt dan.
[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2014 10:59 ]
eymey schreef op woensdag 16 april 2014 @ 22:50:
Analoog en DVB-C zullen er inderdaad wel uit gaan ja. Voor de huidige "blauwe" abonnees kan dat dus vervelend zijn.

Dan ben ik weg.
Dat geloof ik best dat er neit heel veel met 60mbit zijn, maar bij 100mbit is geloof ik het verhaal exact hetzelfde (alleen gaan die niet naarbeneden op snelheid).eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 09:43:
Misschien omdat er blijkbaar maar erg weinig mensen zijn met het 60 mbit abbo op glas? En je als provider toch een keer iets zal moeten als je van de Wholesale Infra (WGDO) waarop dat 60 mbit profiel beschikbaar was afscheid moet/wil nemen?
Dat ik van 60 naar 50 zal gaan is ook echt niet waar ik moeite mee heb. Maar wel dat ik naarbeneden in snelheid ga en significant in kosten omhoog, het is geen klein verschil. Dat ze andere snelheden willen aanbieden is leuk, dat dat soms een snelheidsverlaging betekend kan ik wel mee leven (al zou ik zelf al vinden dat ze daar klanten voor moeten compenseren, of die klanten gewoon een hogere snelheid bieden voor dezelfde prijs). Maar dat ze dan ook nog eens de prijzen omhoog gooien vind ik nogal apart, dan ben je voor mij jezelf uit de markt aan het prijzen.
Ik heb nu triple play op groen. Oftewel equivalent TV aanbod betekend dat je 24 euro bij sparql betaald. Als ik dan de standaard abbo's vergelijk:
Snelheid | Nu | Nieuw |
30 | €45 | Weg? |
60->50 | €50 | €35+€24 = €59 |
100 | €55 | €45+€24 = €69 |
Oftewel voor 100mbit abbo's is het nog erger de prijsstijging. €15 euro erbij en niks ervoor terug krijgen! (Ja HBO, joepie).
Als je één van de snellere hebt, dan kan het inderdaad goedkoper worden, maar voor degene die nu gewoon een standaard tripple play hebben tussen de 30 en 100mbit/s wordt het alleen veel duurder.
Als je geen TV erbij hebt wordt het een ander verhaal, maar de meeste hebben dat denk ik wel. TV is echter het hele probleem, dat standaard pakket is erg duur. Afhankelijk van in welk kabel gebied kan het ook nog een optie zijn om TV dan maar via de kabel te nemen.
[ Voor 6% gewijzigd door Sissors op 17-04-2014 10:40 ]
Maar je hebt het nu over je huidige alles in 1 pakket, zonder dat je weet wat het nieuwe alles in 1 gaat worden.
Het is nog helemaal niet gezegd dat de losse prijzen op de site van Sparql ook daadwerkelijk opgeteld gaan worden bij de internet+bellen abbo's om tot een alles in 1 prijs te komen. Als dat zo zou zijn, dan zal Tweak waarschijnlijk ook al wel bedacht hebben dat dat ze veel (huidige) klanten gaat kosten. Alleen de prijsstijging is al een reden om onder je contract uit te kunnen, ookal zit je nog binnen het jaar.
Misschien ook wel hoor, maar dat weet je dus pas volgende week.
Het is nog helemaal niet gezegd dat de losse prijzen op de site van Sparql ook daadwerkelijk opgeteld gaan worden bij de internet+bellen abbo's om tot een alles in 1 prijs te komen. Als dat zo zou zijn, dan zal Tweak waarschijnlijk ook al wel bedacht hebben dat dat ze veel (huidige) klanten gaat kosten. Alleen de prijsstijging is al een reden om onder je contract uit te kunnen, ookal zit je nog binnen het jaar.
Misschien ook wel hoor, maar dat weet je dus pas volgende week.
[ Voor 24% gewijzigd door eymey op 17-04-2014 10:51 ]
Succes met zoeken naar een andere glasprovider met analoog en DVB-C dan. Ik voorspel je dat het langzaam uitgefaseerd gaat worden. Ondanks de voordelen die er aan zitten voor sommige mensen is het altijd alleen bedoeld geweest als opstap voor mensen naar volledige IPTV en om de overstap te verzachten. Dat houdt natuurlijk een keer op, zeker gezien dekosten die er aan zitten om het steeds weer overal uit te rollen en actief te houden. Vergeet niet dat er ook steeds een hele glasvezelroute gehuurd moet worden vanaf een bestaand headend naar een CityPoP met een paar aparte vezels voor dat coaxsignaal. + de apparatuur in alle Pops. Haal je dat weg, dan kan de maandprijs ineens lager. Zie daarbij ook Vodafone die hetzelfde aan het doen is, ook waar ze niet met eigen apparatuur in de PoP zitten.
Maar het is geen equivalent TV aanbod, de beeld kwaliteit bij KPN is zo afzichtelijk dat je ogen er van gaan bloeden als je er te lang naar kijkt. Als beeldkwaliteit je niet uitmaakt kan je ook Digitenne nemen, nog lelijker maar erg goedkoop.Sissors schreef op donderdag 17 april 2014 @ 10:34:
[...]
Ik heb nu triple play op groen. Oftewel equivalent TV aanbod betekend dat je 24 euro bij sparql betaald.
Dat is wel weer heeeeeel erg overdreven.Aaargh! schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:26:
[...]
Maar het is geen equivalent TV aanbod, de beeld kwaliteit bij KPN is zo afzichtelijk dat je ogen er van gaan bloeden als je er te lang naar kijkt. Als beeldkwaliteit je niet uitmaakt kan je ook Digitenne nemen, nog lelijker maar erg goedkoop.
Verder blijft het ook afwachten wat de beeldkwaliteit van Sparql gaat worden. Dat marketing antwoord van die medewerkster aan Goldvinger is leuk en aardig, maar KPN belooft in andere bewoordingen ong. hetzelfde, al sinds het begin van glasvezel.
De beperkingen van WBA in het achterhoofd houdend (waar Tweak nog steeds gebruik van zal maken in alle plaatsen behalve Almere en Enschede) komen daar de streams gewoon nog van KPN, ookal gebruik je wel het Sparql platform en zenderaanbod.
Of Sparql moet gaan werken met unicast / "over the top" streams (a al Netflix, etc.). Maar dat lijkt me qua bandbreedte wel erg 'duur'......
Maargoed, op die vragen zou een technisch iemand antwoord moeten geven. Niet een medewerkster die 16 april een middagje training heeft gehad.
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 17-04-2014 11:34 ]
Nou overdrijf je toch echt. Ik had tot gisteren thuis Concepts/Telfort (dus de HD+ streams van Glashart) en mijn ouders in hetzelfde dorp hadden KPN Glasvezel. Ik vond mijn beeld iets beter en het beeld van KPN wat te scherp soms.Aaargh! schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:26:
[...]
Maar het is geen equivalent TV aanbod, de beeld kwaliteit bij KPN is zo afzichtelijk dat je ogen er van gaan bloeden als je er te lang naar kijkt. Als beeldkwaliteit je niet uitmaakt kan je ook Digitenne nemen, nog lelijker maar erg goedkoop.
Wat je nu aangeeft lijkt me meer tussen de oren te zitten dan op werkelijke ervaring gebaseerd. Of je kijkt puur en alleen naar de bitrate en niet naar de gebruikte techniek of codecs.
Wat de vorige zeggen, ik denk dat jouw (Aargh!) probleem voor een flink gedeelte tussen de oren zit. De beeldkwaliteit kan vast beter dan de KPN HD streams, maar over het algemeen is het best prima, en sowieso beter dan het gemiddelde wat je van het internet zal krijgen.
Ik moet zeggen dat toevallig gisteravond ik het journaal nou niet heel goed eruit vond zien, maar vanochtend was het gewoon prima bijvoorbeeld. En tov mijn ouders die satelliet hebben zie ik normaal gesproken geen verschillen. (Als je de twee TVs naast elkaar zou zetten zal je vast verschil zien, maar het is me nog nooit gebeurd dat ik bij mijn ouders ben en denk: "Wow dat is veel mooier dan wat ik zelf heb").
Ik moet zeggen dat toevallig gisteravond ik het journaal nou niet heel goed eruit vond zien, maar vanochtend was het gewoon prima bijvoorbeeld. En tov mijn ouders die satelliet hebben zie ik normaal gesproken geen verschillen. (Als je de twee TVs naast elkaar zou zetten zal je vast verschil zien, maar het is me nog nooit gebeurd dat ik bij mijn ouders ben en denk: "Wow dat is veel mooier dan wat ik zelf heb").
Tja, de meeste mensen hebben goedkope LCD TV's staan en vinden dat ook acceptabel, wat de 'gemiddelde' persoon prima vind is voor mij absoluut niet om aan te zien.Barre73 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:47:
[...]
Nou overdrijf je toch echt. Ik had tot gisteren thuis Concepts/Telfort (dus de HD+ streams van Glashart) en mijn ouders in hetzelfde dorp hadden KPN Glasvezel. Ik vond mijn beeld iets beter en het beeld van KPN wat te scherp soms.
Wat je nu aangeeft lijkt me meer tussen de oren te zitten dan op werkelijke ervaring gebaseerd. Of je kijkt puur en alleen naar de bitrate en niet naar de gebruikte techniek of codecs.
Naar mijn mening moet KPN zich kapot schamen, ik snap niet dat ze er überhaupt geld voor durven vragen, het is op het randje van oplichting.
Dat zal best, ik zit op het autistisch spectrum en overgevoeligheid voor zintuigelijke waarnemingen is een v/d symptomen die bij veel mensen voorkomen. Ik weet niet hoe 'normale' mensen dit ervaren maar ik erger me blauw aan de kleinste onvolkomenheden in 't beeld. (Een nieuwe TV kopen kost mij maanden aan onderzoek want ik vind de meeste schermen niet om aan te zien).Sissors schreef op donderdag 17 april 2014 @ 12:02:
Wat de vorige zeggen, ik denk dat jouw (Aargh!) probleem voor een flink gedeelte tussen de oren zit.
Da's natuurlijk geen vergelijk, je moet het vergelijken met normale TV (DVB-C) niet met een youtube filmpje.De beeldkwaliteit kan vast beter dan de KPN HD streams, maar over het algemeen is het best prima, en sowieso beter dan het gemiddelde wat je van het internet zal krijgen.
Satelliet (iig Canal Digitaal) is ook ontzettend slecht beeld, m'n ouders hebben tegenwoordig satelliet en het is echt afgrijslijk slechte kwaliteit. Ik dacht altijd dat satelliet erg goed was maar na het bij m'n ouders gezien te hebben heb ik de bitrates eens opgezocht en de bitrate is vergelijkbaar of zelfs lager dan KPN. (iig voor de zenders die CD er zelf opzet, zoals de Nederlandse kanalen).tov mijn ouders die satelliet hebben zie ik normaal gesproken geen verschillen.
Zie hier b.v Nederland 1 HD, gemiddelde bitrate 3.8Mbit
Nederland 3 HD, 4.7Mbit gemiddeld
[ Voor 7% gewijzigd door Aaargh! op 17-04-2014 13:21 ]
Dan kunnen we wel concluderen dat het probleem voornamelijk bij jou zit en niet bij KPN. Daar hoeft het verder dan hier niet over te gaan dan en blijft het dus dat het voor alle andere mensen gewoon een stuk duurder wordt. (Tenzij er nog triple play kortingen komen, maar daar is nog niks van aangekondigd).Aaargh! schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:12:
[...]
Dat zal best, ik zit op het autistisch spectrum en overgevoeligheid voor zintuigelijke waarnemingen is een v/d symptomen die bij veel mensen voorkomen. Ik weet niet hoe 'normale' mensen dit ervaren maar ik erger me blauw aan de kleinste onvolkomenheden in 't beeld. (Een nieuwe TV kopen kost mij maanden aan onderzoek want ik vind de meeste schermen niet om aan te zien).
Voor de geïnteresseerden:
Ze gebruiken de M12 van ABOX42. De router voor 1000 Mbps is een ZyXEL8324.
en het slechte nieuws: alleen in Almere en Enschede transporteren ze de onbewerkte streams vanuit de Media gateway in Hilversum. De rest van Nederland KPN streams
dus het is toch zo gek nog niet om in Almere te gaan wonen
.....*zucht*
en het slechte nieuws: alleen in Almere en Enschede transporteren ze de onbewerkte streams vanuit de Media gateway in Hilversum. De rest van Nederland KPN streams
dus het is toch zo gek nog niet om in Almere te gaan wonen
Toch is het jammer, we hebben nu geen IPTV meer na de overstap naar Fiber, en DVB-C bevalt ons uitstekend. Zou niet weten waarvoor we IPTV nodig hebben, met die M532 duurde het een eeuwigheid voordat ie opgestart was. Ik heb nu een externe HD aan de TV zitten, dus kan live pauzeren en alles opnemen wat ik wil. Ook is het een smart TV met NPO/SBS gemist/etc.Barre73 schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:17:
[...]
Succes met zoeken naar een andere glasprovider met analoog en DVB-C dan. Ik voorspel je dat het langzaam uitgefaseerd gaat worden. Ondanks de voordelen die er aan zitten voor sommige mensen is het altijd alleen bedoeld geweest als opstap voor mensen naar volledige IPTV en om de overstap te verzachten. Dat houdt natuurlijk een keer op, zeker gezien dekosten die er aan zitten om het steeds weer overal uit te rollen en actief te houden. Vergeet niet dat er ook steeds een hele glasvezelroute gehuurd moet worden vanaf een bestaand headend naar een CityPoP met een paar aparte vezels voor dat coaxsignaal. + de apparatuur in alle Pops. Haal je dat weg, dan kan de maandprijs ineens lager. Zie daarbij ook Vodafone die hetzelfde aan het doen is, ook waar ze niet met eigen apparatuur in de PoP zitten.
In mijn ogen heeft IPTV een meerwaarde als je deze rechtstreeks aan de TV kan koppelen, gewoon een multicast signaal.
Als DVB-C eruit gaat, komt UPC DVB-C erin. Misschien wel een compleet pakket, zolang de providers weigeren om de boel te upgraden (> 100 Mbit/s).
Krijg je een aparte router erbij? Voor de telefonie of ook voor TV?Deshmir schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:27:
Voor de geïnteresseerden:
dus het is toch zo gek nog niet om in Almere te gaan wonen.....*zucht*
[ Voor 14% gewijzigd door The Wizard op 17-04-2014 13:31 ]
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
@The Wizard: Tsja, die M532 was dan ook echt een bagger ding. Maar die wordt al lang niet meer geleverd door ITNS. De M540 en 140 die ik hier heb staan starten vanuit 'stroomloos' binnen maximaal 30 seconden op.
Je hebt natuurlijk groot gelijk dat tegenwoordig bijna iedere TV standaard DVB-C ondersteunt en eigenlijk door de bank genomen dezelfde functies biedt (opnemen en timeshiften en het eigen smart TV platform) als de IPTV providers.
En ik denk ook dat het slechts een kwestie van tijd is voor TV's ook IPTV gaan ondersteunen. Alle hardware (ethernet interface) en software (decoders) hebben ze al aan boord. Vrijwel iedere TV met een ethernetpoort zou met een software update zo met IPTV overweg moeten kunnen wanneer er een soort de facto standaard komt voor de front-end, epg, discovery van streams, etc.
Overigens, Als wat @Deshmir zegt echt klopt ( wie heb je als bron, @Deshmir? ) en in Almere komen inderdaad de onbewerkte streams, dus hopelijk ook zonder DRM, dan ga ik er nog wel eens serieus over denken om volgend jaar naar Tweak over te stappen. Met IPTV streams kan ik als Linux nerd en tweakers eigenlijk veel meer dan met DVB-C
Moet ik alleen voor simpel radio luisteren een oplossing vinden. Maar goed, er ligt al coax tot aan mijn werkkamer op zolder. Daar kan ik ook prima een FM-antenne neer zetten en dan die als bron voor de rest van het huis gebruiken.
Je hebt natuurlijk groot gelijk dat tegenwoordig bijna iedere TV standaard DVB-C ondersteunt en eigenlijk door de bank genomen dezelfde functies biedt (opnemen en timeshiften en het eigen smart TV platform) als de IPTV providers.
En ik denk ook dat het slechts een kwestie van tijd is voor TV's ook IPTV gaan ondersteunen. Alle hardware (ethernet interface) en software (decoders) hebben ze al aan boord. Vrijwel iedere TV met een ethernetpoort zou met een software update zo met IPTV overweg moeten kunnen wanneer er een soort de facto standaard komt voor de front-end, epg, discovery van streams, etc.
Overigens, Als wat @Deshmir zegt echt klopt ( wie heb je als bron, @Deshmir? ) en in Almere komen inderdaad de onbewerkte streams, dus hopelijk ook zonder DRM, dan ga ik er nog wel eens serieus over denken om volgend jaar naar Tweak over te stappen. Met IPTV streams kan ik als Linux nerd en tweakers eigenlijk veel meer dan met DVB-C
Moet ik alleen voor simpel radio luisteren een oplossing vinden. Maar goed, er ligt al coax tot aan mijn werkkamer op zolder. Daar kan ik ook prima een FM-antenne neer zetten en dan die als bron voor de rest van het huis gebruiken.
Mijn eigen werkgever eymey; die ene waar jij een gratis abbo op hebt om 10 nieuwsberichten te lezen per dag.
....
Hmm, gratis abbo om 10 nieuwsberichten te lezen per dag?.... Forgive me, ben op dit moment niet zo scherp
.
Overigens, de streams zijn hier in Almere dus ook unencrypted?
Overigens, de streams zijn hier in Almere dus ook unencrypted?
Sparql heeft alleen eigen streams in Almere en Enschede, in de rest van Nederland gecodeerde "HD" KPN streams
*humptiedumptiedum*
*humptiedumptiedum*
Vooruit dan maar, technische medewerker op eigen titel ;-)eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 11:32:
[...]
De beperkingen van WBA in het achterhoofd houdend (waar Tweak nog steeds gebruik van zal maken in alle plaatsen behalve Almere en Enschede) komen daar de streams gewoon nog van KPN, ookal gebruik je wel het Sparql platform en zenderaanbod.
Of Sparql moet gaan werken met unicast / "over the top" streams (a al Netflix, etc.). Maar dat lijkt me qua bandbreedte wel erg 'duur'......
Maargoed, op die vragen zou een technisch iemand antwoord moeten geven. Niet een medewerkster die 16 april een middagje training heeft gehad.
Voor zowel het WBA gebied als het gebied waar we zelf apparatuur in de POP's plaatsen (Grote delen van Almere, Enschede en overgens ook Boekelo) gaat gelden dat de streams DRM ('encryptie') bevatten. Dit is een eis van bijna iedere contentpartij.
Voor het WBA gebied geldt dat we inderdaad voor het overgrote meerendeel de multicast streams van KPN gaan gebruiken. Dit omdat we hier geen eigen multicast over mogen doen.
Voor het ODF gebied geldt dat onze intentie (!) is om de streams zo transparant vanaf de bron door te geven aan de eindgebruiker. Hier zit dus wel een DRM slag in, maar wanneer de bron bijvoorbeeld meerdere audio-sporen bevat of ondertitels en dergelijke, willen we dit ook op die manier naar de eindgebruiker brengen. We willen de streams niet in lagere bitrates oid naar de eindgebruiker brengen.
Tot slot, de training was niet op 16 april maar al eerder ;-)
ik denk dat ik dan toch ga overstappen naar bijvoorbeeld telfort. Ik zit er niet op te wachten extra te betalen voor een opnemen pakket en een extra ontvanger. Nu hebben we twee settopboxen in huis staan: één ouderwetse met harde schijf en een op de slaapkamer.
Is er al iets bekend over deze extra kosten?
Is er al iets bekend over deze extra kosten?
Kijk, dat is info waar we wat mee kunnen4pp3l schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:42:
[...]
Vooruit dan maar, technische medewerker op eigen titel ;-)
Voor zowel het WBA gebied als het gebied waar we zelf apparatuur in de POP's plaatsen (Grote delen van Almere, Enschede en overgens ook Boekelo) gaat gelden dat de streams DRM ('encryptie') bevatten. Dit is een eis van bijna iedere contentpartij.
Voor het WBA gebied geldt dat we inderdaad voor het overgrote meerendeel de multicast streams van KPN gaan gebruiken. Dit omdat we hier geen eigen multicast over mogen doen.
Voor het ODF gebied geldt dat onze intentie (!) is om de streams zo transparant vanaf de bron door te geven aan de eindgebruiker. Hier zit dus wel een DRM slag in, maar wanneer de bron bijvoorbeeld meerdere audio-sporen bevat of ondertitels en dergelijke, willen we dit ook op die manier naar de eindgebruiker brengen. We willen de streams niet in lagere bitrates oid naar de eindgebruiker brengen.
Ik lees inderdaad van meerdere "provider medewerkers" dat content partijen dit tegenwoordig eisen. Maar er zijn dus ook nog steeds (kleinere) providers die wel gewoon 'ongestraft' Ned. 1, 2, 3, RTL, etc. ongecodeerd doorgeven. En ook doet Ziggo er bv. niets aan om te voorkomen dat mensen met een Alphacrypt toch nog de streams op hun eigen apparatuur kunnen opnemen (en dus verspreiden). In het "IPTV op je PC" topic had ik daar laatst nog een flinke verhitte discussie over met enkele mede-tweakers. Zijn contentpartijen dan zo wispelturig in wat ze uiteindelijk in praktijk van providers toestaan?
Dus ik blijf het alsnog jammer vinden dat jullie overal DRM op zetten. Natuurlijk kan ik me dat voor premium content zoals HBO voorstellen, maar waarom bv. het lite of het basispakket (uitgezonderd HBO) niet gewoon DRM-vrij? Blijkbaar hóeft het niet per se.
Overal DRM op maakt jullie aanbod voor mij eigenlijk persoonlijk meteen alweer een dealbreaker. Op dit moment heb ik bij Vodafone/Telfort ITNS in ieder geval nog het CATV signaal met het basispakket ongecodeerd. Dit zou ik bij jullie moeten missen.
Ik hoop dat jullie daar dus nog op terug kunnen komen. Zelfs UPC gooit het basispakket onversleuteld door.
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 17-04-2014 14:59 ]
Ik kan in Almere zowel WGDO als de Kpn shit krijgen, betekent dit dat Gb mogelijk is?
Zo slecht is het niet dat je ook pakketten zonder iptv kan kiezen
Wat Itns nu aan het afbreken is bij WGDO klanten heb je straks weer terug bij Tweak.
Jammer dat analoog/dvb-c vervalt, maar dat zou ik op termijn bij Telfort ook kwijtraken denk ik.
Zo slecht is het niet dat je ook pakketten zonder iptv kan kiezen
Wat Itns nu aan het afbreken is bij WGDO klanten heb je straks weer terug bij Tweak.
Jammer dat analoog/dvb-c vervalt, maar dat zou ik op termijn bij Telfort ook kwijtraken denk ik.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
@Speedy-Andre: Nee, dat betekent het niet. Lees: Tenzij je in Almere Poort woont zou je gigabit moeten kunnen krijgen maar dat heeft niets met KPN of WGDO te maken.
En wat je terug krijgt bij Tweak is dus wel de perfecte streams met alle opties en audio streams erop en eraan. Maar dus niet de mogelijkheid om dit ook op je HTPC en zo te gebruiken.
Of ITNS ooit analoog/dvb-c zou gaan weg gooien: Tsja, het kan natuurlijk. Maar ik denk dat ze wel flink zullen nadenken of dit gaat gebeuren. Als best bekende provider wil Telfort zo veel mogelijk een alternatief voor een breed publiek vormen. Zonder CATV kunnen ze alleen nog maar op prijs concurreren met o.a. Vodafone en Tweak.
En wat je terug krijgt bij Tweak is dus wel de perfecte streams met alle opties en audio streams erop en eraan. Maar dus niet de mogelijkheid om dit ook op je HTPC en zo te gebruiken.
Of ITNS ooit analoog/dvb-c zou gaan weg gooien: Tsja, het kan natuurlijk. Maar ik denk dat ze wel flink zullen nadenken of dit gaat gebeuren. Als best bekende provider wil Telfort zo veel mogelijk een alternatief voor een breed publiek vormen. Zonder CATV kunnen ze alleen nog maar op prijs concurreren met o.a. Vodafone en Tweak.
Waarom de keuze voor Enschede en Almere?4pp3l schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:42:
[...]
Zijn dit gebieden waar Tweak al zelf ODF infrastructuur (mag ik dat vertalen als "eigen infra vanaf de kast") heeft? Of zijn dit de eerste gebieden waarin reggefiber deze dienst aanbied aan 3rd party operators?
De content licenties zijn trouwens heel duidelijk. Ik kan iedereen aanreden om zo'n licentie even te scannen. Er zijn weinig encryptie methoden toegestaan en Verimatrix is de enige met VCAS. Dan snap ik dat je daar uitkomt
Op het moment heb ik Tweak Blauw: 50 Mbit U/D + Interactieve Decoder met HD-recorder functie. Ook hebben we nog twee analoge TV's op slaapkamers die van het analoge signaal via coax gebruik maken.
Op zich is 50 Mbit up/down snel genoeg voor mij. Wel belangrijk voor het gezin is het kunnen opnemen van programma's, en de analoge TV's op de slaapkamer worden ook regelmatig gebruikt. Dat laatste gaan we dus sowieso verliezen met Sparql.
Nog maar ff afwachten wat het overgangsaanbod van Tweak zal worden voor specifiek mijn situatie...
Op zich is 50 Mbit up/down snel genoeg voor mij. Wel belangrijk voor het gezin is het kunnen opnemen van programma's, en de analoge TV's op de slaapkamer worden ook regelmatig gebruikt. Dat laatste gaan we dus sowieso verliezen met Sparql.
Nog maar ff afwachten wat het overgangsaanbod van Tweak zal worden voor specifiek mijn situatie...
@Androde: De licentie mag heel duidelijk zijn. Maar waarom blijft het op div. kabelnetwerken dan wel mogelijk om dingen te doen die volgens die licentie dus niet mogelijk zouden mogen zijn?
Verder: Reggefiber biedt overal ODF (wat je inderdaad zo mag vertalen als je doet) aan. In Ermelo is bv. al XSYou actief als ODF partij naast KPN en in Dronten heeft Solcon eigen apparatuur.
Tweak is gevestigd in Almere en ik neem aan dat ze dus hier relatief de minste moeite hebben moeten doen om hun eigen infra naar de City-PoP's te brengen. Voor Enschede geven ze als reden "dat het zo mooi aan de andere kant van het land is", maar wellicht speelt daar ook de nabijheid van een Internet Xchange mee?
Verder: Reggefiber biedt overal ODF (wat je inderdaad zo mag vertalen als je doet) aan. In Ermelo is bv. al XSYou actief als ODF partij naast KPN en in Dronten heeft Solcon eigen apparatuur.
Tweak is gevestigd in Almere en ik neem aan dat ze dus hier relatief de minste moeite hebben moeten doen om hun eigen infra naar de City-PoP's te brengen. Voor Enschede geven ze als reden "dat het zo mooi aan de andere kant van het land is", maar wellicht speelt daar ook de nabijheid van een Internet Xchange mee?
Ik zou het liever andersom zien, minder features in je TV. Ik koop een TV alleen voor het beeld, dus wat mij betreft hoeft er geen tuner, speakers, smart-crap, mediaspelers of wat dan ook in, er moet 1 HDMI input op en meer niet. Voor de rest gewoon losse apparatuur ipv. half-werkende meuk die ingebouwd is en die over 4 jaar als het scherm nog perfect is al zwaar verouderd is. Dan zit je dan met je ingebouwde mediaplayer prut die geen H.265 of andere nieuwe codecs meer snapt.eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:40:
ODF gebied betekent in dit geval een vast afgebakend gebied waar Tweak (of eigenlijk Cambrium) zelf bij Reggefiber een overeenkomst afsluit om apparatuur in de PoP's te mogen plaatsen en om zelf de vezels van PoP naar klant te kunnen huren. Dat heet een ODF overeenkomst en dat is voor elke Reggefiber PoP een verplichting. (graag niet beginnen over Portaal PoP's..). Zo'n ODF gebied is door Reggefiber bepaald en omvat over het algemeen een hele gemeente.ANdrode schreef op donderdag 17 april 2014 @ 15:47:
[...]
Waarom de keuze voor Enschede en Almere?
Zijn dit gebieden waar Tweak al zelf ODF infrastructuur (mag ik dat vertalen als "eigen infra vanaf de kast") heeft? Of zijn dit de eerste gebieden waarin reggefiber deze dienst aanbied aan 3rd party operators?
De content licenties zijn trouwens heel duidelijk. Ik kan iedereen aanreden om zo'n licentie even te scannen. Er zijn weinig encryptie methoden toegestaan en Verimatrix is de enige met VCAS. Dan snap ik dat je daar uitkomt– hoewel ik zelf echt veel liever irdeto (ziggo) had.
[ Voor 8% gewijzigd door Barre73 op 17-04-2014 17:19 ]
Het antwoord van Sparql op mijn vraag over de "perfecte" TV kwaliteit zoals Sparql beweert te gaan leveren. Dat is dus onjuiste informatie omdat het grotendeels KPN streams zullen zijn.4pp3l schreef op donderdag 17 april 2014 @ 14:42:
[...]
Vooruit dan maar, technische medewerker op eigen titel ;-)
Daarmee onderscheidt Sparql zich niet van de overige KPN " me too" providers.
Jammer en een slechte keuze van Sparql.
Sparql zegt over hun TV product:
Perfecte beeldkwaliteit
Sparql maakt optimaal gebruik van de beschikbare bandbreedte om jou TV in de allerbeste kwaliteit te bieden. TV heeft er nog nooit zo goed uitgezien als met Sparql.
Het antwoord op mijn vraag per email wat de spec's zijn van dit "geweldig moderne TV pakket":
Bedankt voor uw bericht.
Onder voorbehoud kan ik u melden dat in grote delen van Almere en Enschede hebben wij de mogelijkheid om de volledige bandbreedte/kwaliteit dat een zender beschikbaar stelt te gebruiken. Vanaf 25 april verwachten wij de gehele specificaties
online te kunnen plaatsen. In de overige steden maken wij gebruik van KPN streams. Daar kunnen wij helaas niet omheen.
Na/op 25 april kunnen wij uw gespecificeerde vragen beter en concreter beantwoorden. Hopelijk heeft u nog even geduld.
Met vriendelijke groet,
XXX
Waarom kan Sparql in andere plaatsen dan Almere/Enschede niet om KPN heen?
Ligt er een "gouden" glasvezelkabel soms?
[ Voor 9% gewijzigd door HoppyF op 17-04-2014 18:13 . Reden: Layout iets aangepast ]
Gelukkig woon ik in Almere 
Toch maar even afwachten wat het tripple abonnement gaat kosten voor de huidige tweak klant
Toch maar even afwachten wat het tripple abonnement gaat kosten voor de huidige tweak klant
In plaatsen waar je geen eigen apparatuur in de POP hebt staan zul je gebruik moeten maken van KPN WBA met daarbij KPN streams.HoppyF schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:35:
[...]
Voor sommige Tweakers is dit natuurlijk leuk, gewoon 1:1 streams zonder DRM. Voor de gewone consument maakt het niet zoveel uit. Tenminste, niet het feit dat er gebruik wordt gemaakt van encrypted streams (Verimatrix). Goede beeld kwaliteit is ook voor de gewone consument interessant, maar ik heb niet het idee dat de meeste mensen hier echt op letten. Volgens mij is dat hele DRM ook gewoon opgelegd door de TV zenders, want die willen niet dat iedereen gewoon de programma's kan opnemen en kan delen via internet.eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 13:40:
Verder zal het hele DVB-C via glasvezel denk ik dood bloeden. KPN heeft GHM overgenomen met daarbij een aantal providers. Vervolgens deze providers omgetoverd in Telfort. De GHM streams worden vervangen door KPN streams en uiteindelijk zal heel GHM niet meer bestaan en alles (geheel WBA) gebruik maken van KPN streams.
[ Voor 35% gewijzigd door Dj-sannieboy op 17-04-2014 19:47 ]
Dezelfde reden als waarom Lijbrandt, XMS, Concepts, Vodafone, etc, ondanks dat ze van origine geen TV van KPN aanbieden maar van Glashart Media, ook de streams van KPN BCS moeten leveren en waarom Vodafone dit bij hun nieuwe propositie in niet-Glasoperator gebieden ook nog steeds doet:HoppyF schreef op donderdag 17 april 2014 @ 17:35:
[...]
De routers in het netwerk van KPN, waar je gebruik van maakt als je geen eigen apparatuur in de PoP's hebt, kunnen niet vanuit meerdere bronnen multicast streams routeren. Je kan dus niet aan KPN vragen om eventjes een route te maken naar het multicast netwerk van bv. de mediagateway in Hilversum.
In Almere en Enschede kan Tweak/Sparql dit nu dus wel.
Tsja, je herhaalt nu wat anderen ook al hebben gezegd en wat volgens mij dus niet de gehele uitleg kan zijn.Dj-sannieboy schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:38:
[...]
Voor sommige Tweakers is dit natuurlijk leuk, gewoon 1:1 streams zonder DRM. Voor de gewone consument maakt het niet zoveel uit. Tenminste, niet het feit dat er gebruik wordt gemaakt van encrypted streams (Verimatrix). Goede beeld kwaliteit is ook voor de gewone consument interessant, maar ik heb niet het idee dat de meeste mensen hier echt op letten. Volgens mij is dat hele DRM ook gewoon opgelegd door de TV zenders, want die willen niet dat iedereen gewoon de programma's kan opnemen en kan delen via internet.
Verder zal het hele DVB-C via glasvezel denk ik dood bloeden. KPN heeft GHM overgenomen met daarbij een aantal providers. Vervolgens deze providers omgetoverd in Telfort. De GHM streams worden vervangen door KPN streams en uiteindelijk zal heel GHM niet meer bestaan en alles (geheel WBA) gebruik maken van KPN streams.
Als DRM echt opgelegd zou zijn door de TV-zenders (dus zijnde Nederland 1, 2 en 3, RTL, etc.), dan zou het inmiddels op IEDER distributienetwerk, dus ook dat van Ziggo of kabelmaatschappijen die DRM-loze streams doorgeven, aan banden gelegd moeten zijn.
Feit is dat je in het hele verzorgingsgebied van Ziggo gewoon met goed verkrijgbare apparatuur en software de Irdeto DRM kan ontsleutelen. En dat er dus nog steeds genoeg kleinere kabelmaatschappijen zijn die het zonder encryptie doorgeven.
Verder kan je, ondanks dat KPN dan nu misschien ook in oud-WGDO gebieden steeds meer streams naar hun eigen multicast straat omzet, daaruit nog steeds niet afleiden dat men ook op korte termijn met analoog en DVB-C zal stoppen.
Nogmaals (maar dat heb ik hierboven ook al gezegd): De kans is heel groot dat KPN er niet onderuit komt om bij minstens 1 van haar dochters en wholesale proposities toch dit distributiekanaal aan te houden. Er zijn zo ontzettend veel mensen die inmiddels ook in de 2e, 3e, etc. TV een digitale ontvanger hebben, of die liever nog analoog kijken dan bij die TV's ook een kastje neer te moeten zetten.
Het heeft KPN al eerder bijna de kop gekost toen eind 2009 besloten werd om,analoog te stoppen, terwijl de eerste opgeleverde aansluitingen in Almere Haven dit nog wel hebben gehad. Niet voor niets is toen ineens besloten om WBA+/WMP+ in het leven te roepen waardoor medio eind 2010 alsnog in ieder KPN gebied een CATV feed beschikbaar kwam.
In het begin was de animo voor glasvezel in Almere nog dramatischer dan het nu nog steeds is. Dat bleek ook wel uit de info avonden van Lijbrandt in de zomer van 2010, die druk bezocht werden omdat men daar nog wél kon krijgen wat men min of meer bij UPC gewend was.
Nee, als KPN zo dom is om CATV binnen afzienbare termijn te droppen, dan komt het met glas niet meer goed. Misschien is een groep tweakers, waaronder jijzelf, wel bereid om bij iedere TV een kastje te plaatsen en daar ook nog eens extra voor te betalen. Maar ik denk dat ik niet overdrijf als ik zeg dat die groep niet goed gaat zijn voor minimaal 30% utilization.
Ik ben benieuwd of er een uitrolschema is voor andere plaatsen.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Ja, ik begrijp ook wel dat je geen eigen TV signalen kan gaan leveren als je geen eigen apparatuur in de PoP's hebt staan.eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:47:
[...]
Dezelfde reden als waarom Lijbrandt, XMS, Concepts, Vodafone, etc, ondanks dat ze van origine geen TV van KPN aanbieden maar van Glashart Media, ook de streams van KPN BCS moeten leveren en waarom Vodafone dit bij hun nieuwe propositie in niet-Glasoperator gebieden ook nog steeds doet:
De routers in het netwerk van KPN, waar je gebruik van maakt als je geen eigen apparatuur in de PoP's hebt, kunnen niet vanuit meerdere bronnen multicast streams routeren. Je kan dus niet aan KPN vragen om eventjes een route te maken naar het multicast netwerk van bv. de mediagateway in Hilversum.
In Almere en Enschede kan Tweak/Sparql dit nu dus wel.
KPN (en dochters) gebruiken uiteraard hun eigen spullen.
Een nieuwe TV aanbieder zoals Sparql zegt nieuwe diensten te leveren met uitstekende kwaliteit, dit blijkt dus helemaal niet waar te zijn uitgezonderd Almere/Enschede.
Maar goed hoe kun je nu als nieuwe TV aanbieder (via Tweak) alleen maar diensten leveren in twee plaatsen? Dat dit toch geen basis of ben ik nu gek?
Uit de berichten van gisteren leek het er eerst op dat Sparql landelijk via glas TV diensten ging leveren, dat zou ook logisch lijken omdat je dan voldoende draagvlak hebt en klanten kunt binnenhalen.
Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar zo heb ik het gelezen.
Als zender X eist dat je perse DRM (of andere soortgelijke clausules) moet gebruiken, kun je hoog of laag springen als nieuwkomer, maar dan zul je dat toch echt moeten doen. Anders krijg je de distributierechten niet voor zender X en dat is als nieuwkomer nogal lastig ;-)eymey schreef op donderdag 17 april 2014 @ 19:58:
[...]
Tsja, je herhaalt nu wat anderen ook al hebben gezegd en wat volgens mij dus niet de gehele uitleg kan zijn.
Als DRM echt opgelegd zou zijn door de TV-zenders (dus zijnde Nederland 1, 2 en 3, RTL, etc.), dan zou het inmiddels op IEDER distributienetwerk, dus ook dat van Ziggo of kabelmaatschappijen die DRM-loze streams doorgeven, aan banden gelegd moeten zijn.
Feit is dat je in het hele verzorgingsgebied van Ziggo gewoon met goed verkrijgbare apparatuur en software de Irdeto DRM kan ontsleutelen. En dat er dus nog steeds genoeg kleinere kabelmaatschappijen zijn die het zonder encryptie doorgeven.
-- knip --
Verder zien zenders over het algemeen TV over IP anders als TV over (analoog of zelfs digitaal) coax kabel.
Het is niet zo dat distributienetwerken graag DRM willen doen ofzo (lijkt me), want dat brengt serieuze kosten met zich mee. Zonder DRM doorzetten is eenvoudiger en dus goedkoper.
Sparql zal dan ook landelijk gaan leveren, via Tweak op zowel DSL als Glas. Alleen de bron van de streams is dus anders, op glasvezel in Enschede (en Boekelo) en grote delen van Almere zal dat zelf opgehaald worden, bij DSL en bij de overige glasgebieden zullen de KPN WBA streams de bron zijn vooralsnog.HoppyF schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:04:
[...]
Maar goed hoe kun je nu als nieuwe TV aanbieder (via Tweak) alleen maar diensten leveren in twee plaatsen? Dat dit toch geen basis of ben ik nu gek?
Uit de berichten van gisteren leek het er eerst op dat Sparql landelijk via glas TV diensten ging leveren, dat zou ook logisch lijken omdat je dan voldoende draagvlak hebt en klanten kunt binnenhalen.
Ik kan het verkeerd begrepen hebben maar zo heb ik het gelezen.
Precies. Net zoals de nieuwe Vodafone propositie met de entones:
Eigen platform, eigen alles. Behalve de streams.
@4pp3l: Tsja, het blijft dus jullie (en iedere IPTV aanbieder) op een achterstand zetten. Zo wordt het nooit wat met glas
Overigens, zie deze post (en die daar omheen):
Verwijderd in "IPTV op je HTPC"
Ik hoop voor Sparql/Tweak dat in de overige gebieden, in ieder geval voor glas, op z'n minst de HD+ streams worden door gegeven. Of dat jullie namens de (aspirant) abonnees ook bij RTL en andere contentleveranciers gaan klagen over de policy van KPN om streams te strippen.
Hoe dan ook, met DRM zelfs op de basiszenders (die op vele DVB-C netwerken dus vrijelijk te kopieren zijn, maar blijkbaar zien de zenders dat dus niet) en geen compensatie met een vrij DVB-C pakket valt voor mij dus helaas ook de nieuwe propositie van Tweak af.
Dan wordt het volgend jaar toch weer Telfort (of UPC, als DJ-Sannieboy gelijk krijgt). Tsja, het netwerk van de toekomst......
Eigen platform, eigen alles. Behalve de streams.
@4pp3l: Tsja, het blijft dus jullie (en iedere IPTV aanbieder) op een achterstand zetten. Zo wordt het nooit wat met glas
Overigens, zie deze post (en die daar omheen):
Verwijderd in "IPTV op je HTPC"
Ik hoop voor Sparql/Tweak dat in de overige gebieden, in ieder geval voor glas, op z'n minst de HD+ streams worden door gegeven. Of dat jullie namens de (aspirant) abonnees ook bij RTL en andere contentleveranciers gaan klagen over de policy van KPN om streams te strippen.
Hoe dan ook, met DRM zelfs op de basiszenders (die op vele DVB-C netwerken dus vrijelijk te kopieren zijn, maar blijkbaar zien de zenders dat dus niet) en geen compensatie met een vrij DVB-C pakket valt voor mij dus helaas ook de nieuwe propositie van Tweak af.
Dan wordt het volgend jaar toch weer Telfort (of UPC, als DJ-Sannieboy gelijk krijgt). Tsja, het netwerk van de toekomst......
[ Voor 23% gewijzigd door eymey op 17-04-2014 20:34 ]
Erg jammer als de tweak Blauw variant verdwijnt
die WGDO streams zijn gewoon goed.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Momenteel ben ik in het bezit van Glas Alles-in-1 blauw 100Mbit van Tweak. Daar ben ik prima tevreden over. Omdat wij gaan verhuizen had ik begin deze week een nieuwe order ingeschoten voor hetzelfde op ons nieuwe adres. Die heb ik inmiddels geannuleerd.
Het feit dat Tweak geen DVB-C meer levert (en ik dus aparte huur-settopboxen nodig heb per TV), ik gebonden raak aan een door Tweak geleverd modem/router (ZyXEL VMG8324) voor afhandeling van telefonie en TV (middels VLANs) en het feit dat de prijs omhoog gaat weegt voor mij niet op tegen "gratis" HBO.
In ons nieuwe huis komt er XS4ALL incl. telefonie en gaan we weer TV kijken via Ziggo. Dan ben ik per saldo iets duurder uit misschien (het Spotify abonnement compenseert dat eigenlijk al), maar heb de vrijheid om een eigen router te gebruiken (als die Fritzbox me niet bevalt) en kan ik overal TV kijken waar ik wil.
Het feit dat Tweak geen DVB-C meer levert (en ik dus aparte huur-settopboxen nodig heb per TV), ik gebonden raak aan een door Tweak geleverd modem/router (ZyXEL VMG8324) voor afhandeling van telefonie en TV (middels VLANs) en het feit dat de prijs omhoog gaat weegt voor mij niet op tegen "gratis" HBO.
In ons nieuwe huis komt er XS4ALL incl. telefonie en gaan we weer TV kijken via Ziggo. Dan ben ik per saldo iets duurder uit misschien (het Spotify abonnement compenseert dat eigenlijk al), maar heb de vrijheid om een eigen router te gebruiken (als die Fritzbox me niet bevalt) en kan ik overal TV kijken waar ik wil.
Veel WGDO streams zijn inmiddels ook al vervangen door KPN varianten (al dan niet in HD+ waar van toepassing).Killerbert schreef op donderdag 17 april 2014 @ 20:36:
Erg jammer als de tweak Blauw variant verdwijnt
Als het je puur om de kwaliteit van de streams gaat, zit je in Enschede juist goed.
Dit topic is gesloten.