Hans, bedankt dat was wat ik zocht. Tweak heeft de beta's niet staan.
Dat stond in de rest van mijn bericht. Bottom line alleen in versie 4 had ik geen wifi probleem, wel geen guest netork probleem. Maar de reden om van 4 af te stappen was een voip issue. versie 5 boot regelmatig en kent een dhcp probleem waardoor regelmatig mobiele devices geen ip address meer kregen en wederom een reboot noodzakelijk was (agemeen bekend probleem). Versie 6b3 leverde het nieuwe wifi probleem op, het lijkt erop dat de hele zyxel overigens gecorrupteerd was.MetaFrame schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 13:27:
[...]
Met beta 5 geloof ik werkt het prima hier. Geen klachten meer... Ik ben dan ook een beetje huiverig om de laatste beta die officieel door Zyxel is vrijgegeven er op te zetten. Ik hoor graag jullie ervaringen![]()
Dus als je op 4 zit zal het best wel kunnen werken, in dat geval mooi blijven zitten zou ik zeggen.
Peter
Voor wie geïnteresseerd is naar hoe ik het nu opgelost heb. Even het schema opnieuw:
De NTU komt op de WAN poort op de 1043ND met OpenWRT.
/etc/config/network
/etc/config/firewall
De aansluitingen op de 1043ND:
LAN1 --> Zyxel WAN
LAN2 --> HTPC LAN
Op de Zyxel heb ik het volgende gedaan:
- Network Settings > Broadband:
De NAT + Gateway van alle Ethernet poorten uitzetten
Een Ethernet bridge toevoegen op VLAN 1
- Network Settings > Wireless: Uitgezet
- Network Settings > Home Networking:
IPv4 Address: 10.0.0.139
Subnet Mask: 255.255.255.0
Enable IGMP Snooping aangezet
DHCP Relay aangezet
IPv4 address: 10.0.0.138
Alle apparaten die aan de Zyxel hangen krijgen nu hun IP adres van mijn 1043ND en daarmee zien alle PC's ook de HTPC die direct aan de 1043ND hangt. Alle PC's hebben internet. En als het goed is werkt telefonie nu ook. Dat ga ik testen zodra ik een telefoon heb.
De WIFI en OpenVPN wordt direct geregeld op de 1043ND.
code:
1
2
3
4
5
6
| . NTU | HTPC ---------- 1043ND ----------- Zyxel------ NAS | Telefoon |
De NTU komt op de WAN poort op de 1043ND met OpenWRT.
/etc/config/network
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
| config interface 'loopback' option ifname 'lo' option proto 'static' option ipaddr '127.0.0.1' option netmask '255.0.0.0' config globals 'globals' option ula_prefix 'fdcb:da20:e38a::/48' config interface 'lan' option ifname 'eth0.1' option force_link '1' option type 'bridge' option proto 'static' option netmask '255.255.255.0' option ip6assign '60' option ipaddr '10.0.0.138' config interface 'wan' option proto 'dhcp' option _orig_ifname 'eth0.2' option _orig_bridge 'false' option ifname 'eth0.34' config interface 'wan6' option ifname '@wan' option proto 'dhcpv6' config switch option name 'switch0' option reset '1' option enable_vlan '1' option enable_vlan4k '1' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '1' option ports '1t 2 3 4 5t' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '34' option ports '0t 1t 5t' config switch_vlan option device 'switch0' option vlan '7' option ports '0t 1t 5t' |
/etc/config/firewall
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
| config rule option name 'Allow-DHCP-Renew' option src 'wan' option proto 'udp' option dest_port '68' option target 'ACCEPT' option family 'ipv4' config rule option name 'Allow-Ping' option src 'wan' option proto 'icmp' option icmp_type 'echo-request' option family 'ipv4' option target 'ACCEPT' config rule option name 'Allow-DHCPv6' option src 'wan' option proto 'udp' option src_ip 'fe80::/10' option src_port '547' option dest_ip 'fe80::/10' option dest_port '546' option family 'ipv6' option target 'ACCEPT' config rule option name 'Allow-ICMPv6-Input' option src 'wan' option proto 'icmp' list icmp_type 'echo-request' list icmp_type 'echo-reply' list icmp_type 'destination-unreachable' list icmp_type 'packet-too-big' list icmp_type 'time-exceeded' list icmp_type 'bad-header' list icmp_type 'unknown-header-type' list icmp_type 'router-solicitation' list icmp_type 'neighbour-solicitation' list icmp_type 'router-advertisement' list icmp_type 'neighbour-advertisement' option limit '1000/sec' option family 'ipv6' option target 'ACCEPT' config rule option name 'Allow-ICMPv6-Forward' option src 'wan' option dest '*' option proto 'icmp' list icmp_type 'echo-request' list icmp_type 'echo-reply' list icmp_type 'destination-unreachable' list icmp_type 'packet-too-big' list icmp_type 'time-exceeded' list icmp_type 'bad-header' list icmp_type 'unknown-header-type' option limit '1000/sec' option family 'ipv6' option target 'ACCEPT' config defaults option syn_flood '1' option input 'ACCEPT' option output 'ACCEPT' option forward 'REJECT' config zone option name 'lan' option input 'ACCEPT' option output 'ACCEPT' option forward 'ACCEPT' option network 'lan' config zone option name 'wan' option input 'REJECT' option output 'ACCEPT' option forward 'REJECT' option masq '1' option mtu_fix '1' option network 'wan wan6' config forwarding option src 'lan' option dest 'wan' config include option path '/etc/firewall.user' config rule option target 'ACCEPT' option _name 'VoIP' option src 'wan' option proto 'udp' option dest_port '5060' config rule option target 'ACCEPT' option _name 'VoIP' option src 'wan' option proto 'udp' option dest_port '7070-7090' |
De aansluitingen op de 1043ND:
LAN1 --> Zyxel WAN
LAN2 --> HTPC LAN
Op de Zyxel heb ik het volgende gedaan:
- Network Settings > Broadband:
De NAT + Gateway van alle Ethernet poorten uitzetten
Een Ethernet bridge toevoegen op VLAN 1
- Network Settings > Wireless: Uitgezet
- Network Settings > Home Networking:
IPv4 Address: 10.0.0.139
Subnet Mask: 255.255.255.0
Enable IGMP Snooping aangezet
DHCP Relay aangezet
IPv4 address: 10.0.0.138
Alle apparaten die aan de Zyxel hangen krijgen nu hun IP adres van mijn 1043ND en daarmee zien alle PC's ook de HTPC die direct aan de 1043ND hangt. Alle PC's hebben internet. En als het goed is werkt telefonie nu ook. Dat ga ik testen zodra ik een telefoon heb.
De WIFI en OpenVPN wordt direct geregeld op de 1043ND.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Probleem met DVB-C is dat het maar een beperkte hoeveelheid bandbreedte heeft en dus een beperkt aantal zenders. Providers zoals Ziggo komen hierdoor al in problemen waardoor sommige zenders b.v. niet in HD zijn. Via IPTV is het in theorie mogelijk een onbeperkt aantal zenders door te geven.kemley schreef op woensdag 12 november 2014 @ 15:20:
@ Aaargh!,
Ik begrijp niet dat jij dit achterhaalde techniek durft te noemen.
Het is feitelijk hetzelfde waarbij DVB-C tot in de meterkast (tweede vezels) wordt doorgevoerd en het andere niet.
Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.
Verwijderd
Volgens de HD van tweak is een tablet met android 4.3 verouderd en is de App daar niet voor ontwikkeld, nou ja

ik wil ook weer terug naar dvb-c !!! weg met sparql. zou gewoon kosteloos over willen
Ik heb een tablet met android 4.4 en daar werkt het ook niet op. Enkel een zwart scherm.Verwijderd schreef op woensdag 12 november 2014 @ 18:26:
Volgens de HD van tweak is een tablet met android 4.3 verouderd en is de App daar niet voor ontwikkeld, nou ja
Op mijn mobiel met Android 4.1.2 werkt het weer wel.
Op mijn ipad kan ik met geen mogelijkheid ingeloggen . Krijg elke keer de melding:abonneenummer en koppelcode niet correct.
Het zijn echter precies dezelfde gegevens van mijn andere tablet en smartphone.
[ Voor 22% gewijzigd door Arjantje72 op 12-11-2014 19:51 ]
laat maar, werkt weer.
[ Voor 87% gewijzigd door 6killer op 12-11-2014 20:48 ]
Wel gezien dat ze nu ook buiten Almere en Enschede ook 500 mbit leveren op basis van KPN WBA. Je krijgt wel nog 9 euro korting op tv in Almere (en Enschede?).Firesphere schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 23:11:
De kortingsactie voor regio's Enschede en Almere lijken voorbij te zijn! Is niet meer van toepassing op de internetverbinding. En de 50mbit heeft niet meer standaard de Sparql Light zo te zien.
[ Voor 7% gewijzigd door joop99 op 13-11-2014 06:09 ]
Na nog steeds problemen te hebben met de BBC streams de helpdesk maar weer eens gemaild. Na de standaard vraag hoe de STB was aangesloten wilden ze nieuwe firmware op de Zyxel zetten. Daarbij krijg je dus de volgende instructies.
Ik heb ze maar even laten weten dat ik zelf al nieuwe firmware erop heb gezet en dat het een kwalijke zaak is dat ze klanten vragen om het standaard wachtwoord erop te laten staan.Om de firmware te kunnen updaten dient u de volgende akties uit te voeren.
1. Ga in uw internetbrowser naar 192.168.2.254 OF als dit niet werkt naar 192.168.1.1
2. U krijgt nu het login scherm te zien van uw ZyXEL router. Gebruikersnaam is admin en wachtwoord is 1234 (als deze niet veranderd zijn) *
3. Druk vervolgens op skip als gevraagd wordt om uw wachtwoord te wijzigen.
4. Druk onder het kopje maintenance op Remote MGMT en zet vervolgens aan de WAN zijde het vinkje bij HTTP op Enable.
Graag ontvangen wij ook het wachtwoord van de router als deze is gewijzigd.
Dat heb ik ze ook al eens gemeld, hebben ze blijkbaar geen boodschap aan.hovemt schreef op donderdag 13 november 2014 @ 09:52:
Na nog steeds problemen te hebben met de BBC streams de helpdesk maar weer eens gemaild. Na de standaard vraag hoe de STB was aangesloten wilden ze nieuwe firmware op de Zyxel zetten. Daarbij krijg je dus de volgende instructies.
[...]
Ik heb ze maar even laten weten dat ik zelf al nieuwe firmware erop heb gezet en dat het een kwalijke zaak is dat ze klanten vragen om het standaard wachtwoord erop te laten staan.
Ik vraag me af hoeveel Tweak routers er op dit moment wagenwijd openstaan.
Ik denk dat het gros van de gebruikers nooit in de user interface van de router kijkt, of überhaupt weet dat deze bestaat. Laat staan dat ze het wachtwoord gaan veranderen.Aaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 10:00:
[...]
Dat heb ik ze ook al eens gemeld, hebben ze blijkbaar geen boodschap aan.
Ik vraag me af hoeveel Tweak routers er op dit moment wagenwijd openstaan.
PSN: proditaki specs
Gigantische target voor kwaadwillenden dus, een hele IP range vol slecht beveiligde glasvezel verbindingenproditaki schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:26:
[...]
Ik denk dat het gros van de gebruikers nooit in de user interface van de router kijkt, of überhaupt weet dat deze bestaat. Laat staan dat ze het wachtwoord gaan veranderen.

Gelukkig staat de interface niet standaard open naar buiten toe.Aaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 11:59:
[...]
Gigantische target voor kwaadwillenden dus, een hele IP range vol slecht beveiligde glasvezel verbindingen
En slecht router/modem management is vooral de gebruiker aan te rekenen, en dat zijn echt niet alleen maar glasvezel-gebruikers
Dat Tweak aanraad het wachtwoord niet te wijzigen is raar. Hoewel voor alleen een remote-update+config op zich ook wel begrijpelijk, want na de update reset de modem toch weer naar intern-only verbinding en het default 1234 wachtwoord.
[ Voor 38% gewijzigd door Firesphere op 13-11-2014 12:04 ]
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Dit is niet waarmijn ervaring, ik heb al 2 keer Tweak op mijn router gehad voor een update en een tijdelijk password niet gelijk aan 1234 ingesteld en na update was het password niet gereset naar 1234. Het password was gewoon hoe ik het ingesteld had, daarnaast stond ook de verbinding naar "buiten" gewoon nog openFiresphere schreef op donderdag 13 november 2014 @ 12:02:
[...]
Dat Tweak aanraad het wachtwoord niet te wijzigen is raar. Hoewel voor alleen een remote-update+config op zich ook wel begrijpelijk, want na de update reset de modem toch weer naar intern-only verbinding en het default 1234 wachtwoord.
Dan hebben ze geen configuratie-update er bij gedaan.vincitori schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:03:
[...]
Dit is niet waarmijn ervaring, ik heb al 2 keer Tweak op mijn router gehad voor een update en een tijdelijk password niet gelijk aan 1234 ingesteld en na update was het password niet gereset naar 1234. Het password was gewoon hoe ik het ingesteld had, daarnaast stond ook de verbinding naar "buiten" gewoon nog open
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik snap ook niet waarom ze TR-069 niet inzetten voor dit soort zaken. Dat is juist voor dit soort zaken in het leven geroepen.
Inderdaad. Wilde net hetzelfde opmerken.
Met een fatsoenlijk configuration management in combinatie met TR-069 zouden dit soort issues allemaal niet hoeven bestaan.
Zeker in plaatsen als Almere of Enschede waar je alles vanaf je eigen datacenter tot CPE helemaal in eigen hand hebt moeten er toch zat nette oplossingen hiervoor zijn.
Anderszijds, ik snap natuurlijk wel dat op dit moment alle focus zal liggen op het stabiel en volledig maken van de dienst. Maar dit hoort net zo belangrijk te zijn.
Met een fatsoenlijk configuration management in combinatie met TR-069 zouden dit soort issues allemaal niet hoeven bestaan.
Zeker in plaatsen als Almere of Enschede waar je alles vanaf je eigen datacenter tot CPE helemaal in eigen hand hebt moeten er toch zat nette oplossingen hiervoor zijn.
Anderszijds, ik snap natuurlijk wel dat op dit moment alle focus zal liggen op het stabiel en volledig maken van de dienst. Maar dit hoort net zo belangrijk te zijn.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Naar mijn mening moet Tweak helemaal niet aan het netwerk bij de klant zitten prutsen, hun verantwoordelijkheid houdt w.m.b. op bij de LAN poort van de Genexis.eymey schreef op donderdag 13 november 2014 @ 13:38:
Inderdaad. Wilde net hetzelfde opmerken.
Die mening kennen we onderhand en jij weet net zo goed als ik dat dat een hele kortzichtige en totaal onrealistische mening is. Het is dan ook goed dat je er "naar mijn mening" en "w.m.b." bij zegt.Aaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:06:
[...]
Naar mijn mening moet Tweak helemaal niet aan het netwerk bij de klant zitten prutsen, hun verantwoordelijkheid houdt w.m.b. op bij de LAN poort van de Genexis.
Voor mensen zoals jij en ik kan dat een prima uitgangspunt zijn (desnoods dmv een vlaggetje in de customer db).
Maar 99 van de 100 consumenten (misschien zelfs wel 999 van de 1000) hebben internet om er gewoon een PC'tje, smartphone, tabletje achter te gebruiken dmv. een wireless netwerkje.
Geef jij mij eens 1 onderbouwde en realistische usecase hoe jij het voor je ziet dat die mensen veilig het internet op gaan en IPTV gebruiken als grens van waar Tweak (of iedere andere ISP) aan mag komen ophoudt bij de UTP poort op een Genexis (met daarop een onbeveiligd en publiek iP) ?
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Die moeten dan maar een abbo nemen bij Tele2, Ziggo of KPN. Er zijn zat ISP's die zich richten op dat soort mensen. Tweak richt zich van oorsprong op technisch onderlegde mensen en daarom vind ik dit ook vreemd.eymey schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:33:
Maar 99 van de 100 consumenten (misschien zelfs wel 999 van de 1000) hebben internet om er gewoon een PC'tje, smartphone, tabletje achter te gebruiken dmv. een wireless netwerkje.
Daar zijn ze zelf verantwoordelijk voor, als je geen kennis van zaken hebt hoor geen genetwerkte machines te beheren. Als je die kennis niet hebt kan je het uitbesteden aan een netwerk engineer.Geef jij mij eens 1 onderbouwde en realistische usecase hoe jij het voor je ziet dat die mensen veilig het internet op gaan en IPTV gebruiken als grens van waar Tweak (of iedere andere ISP) aan mag komen ophoudt bij de UTP poort op een Genexis (met daarop een onbeveiligd en publiek iP) ?
Van die visie is niks meer terug te vinden op hun website.Aaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:54:
Tweak richt zich van oorsprong op technisch onderlegde mensen en daarom vind ik dit ook vreemd.
Over Cambrium / Tweak
Dit jaar vieren wij ons twaalfjarig bestaan. Wij hebben onszelf als doel gesteld de nieuwste internettechnieken beschikbaar te maken voor iedereen. Ons bedrijf is ontstaan uit een interesse in de techniek die internet in alle huishoudens mogelijk maakt en wordt nog steeds gedreven vanuit een liefde voor technisch mooie oplossingen. Daarbij richten we ons primair op de consumentenmarkt. We leveren vooral televisie-, internet-, en telefoniediensten en hebben ons eigen nieuwsgroepen-platform.
[ Voor 50% gewijzigd door LordSinclair op 13-11-2014 15:13 ]
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Er is nooit bericht geweest dat die visie veranderd is dus ik neem aan dat ie nog steeds staat.LordSinclair schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:11:
[...]
Van die visie is niks meer terug te vinden op hun website.
Assumption is the mother of all fuck-ups.Aaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:12:
[...]
Er is nooit bericht geweest dat die visie veranderd is dus ik neem aan dat ie nog steeds staat.
Feit: Iedere consument kan in principe deze diensten afnemen bij Tweak.
Feit: Niet iedere consument is van deze visie, mocht deze (nog) bestaan, op de hoogte.
Feit: De meeste consumenten kunnen niet hun eigen netwerk beheren.
Jouw mening doet hier niets aan af.
Precies.
Het is voor IEDERE consument mogelijk om diensten af te nemen bij Tweak.
En @Aaargh! Je argument "dat je zonder kennis van zaken geen genetwerkte machines moet beheren" is al helemaal kortzichtig en totaal niet van deze wereld.
In een gemiddeld huishouden met een aansluitingop internet is er tegenwoordig al per definitie sprake van "genetwerkte machines". Daar horen namelijk ook gewoon de laptops, tablets, smartphones en de networked harddisk toe. Dus jij vindt dat iedere consument die geen kennis van zaken heeft maar een network engineer in dienst moet nemen?
In dit geval is de gemiddelde ISP dus gewoon die 'network engineer'.
En verder wat @proditaki zegt.
Kom jij maar met bewijzen dat Tweak ooit een visie zou hebben gehad dat ze zich alleen maar op technisch onderlegde mensen zouden richten. Ik ken Tweak al redelijk sinds het begin en: JA, ze beoogden een provider waar teshnische mensen hun hart op kunnen halen zonder zonder beperkingen, "ultimate freedom" en dus geen verplichte routers, dichtgetimmerde meuk en zo. Maar ook zo lang Tweak al op de glasvezel markt is, leveren ze managed CPE mee voor de consumenten die die kennis niet hebben en gewoon willen "dat het werkt".
Oftewel: Good for you dat jij met je wijze neus zelf alles wel kan beheren en kan bepalen wat goed voor jou is. Allemaal prima en Tweak is ook 1 van die weinige providers die je daarbij verder geen stro breed in de weg legt.
Maar ga alsjeblieft niet zo ontzettend verrekte elitair lopen doen alsof Tweak alleen maar 'jouw soort' zou bedienen en 'domme mensen' maar naar Tele2 of KPN moeten. Als Tweak die insteek zou hebben, dan hadden ze al lang niet meer kunnen bestaan en had jij maar een dure zakelijke verbinding ergens moeten nemen.
Het is voor IEDERE consument mogelijk om diensten af te nemen bij Tweak.
En @Aaargh! Je argument "dat je zonder kennis van zaken geen genetwerkte machines moet beheren" is al helemaal kortzichtig en totaal niet van deze wereld.
In een gemiddeld huishouden met een aansluitingop internet is er tegenwoordig al per definitie sprake van "genetwerkte machines". Daar horen namelijk ook gewoon de laptops, tablets, smartphones en de networked harddisk toe. Dus jij vindt dat iedere consument die geen kennis van zaken heeft maar een network engineer in dienst moet nemen?
In dit geval is de gemiddelde ISP dus gewoon die 'network engineer'.
En verder wat @proditaki zegt.
Kom jij maar met bewijzen dat Tweak ooit een visie zou hebben gehad dat ze zich alleen maar op technisch onderlegde mensen zouden richten. Ik ken Tweak al redelijk sinds het begin en: JA, ze beoogden een provider waar teshnische mensen hun hart op kunnen halen zonder zonder beperkingen, "ultimate freedom" en dus geen verplichte routers, dichtgetimmerde meuk en zo. Maar ook zo lang Tweak al op de glasvezel markt is, leveren ze managed CPE mee voor de consumenten die die kennis niet hebben en gewoon willen "dat het werkt".
Oftewel: Good for you dat jij met je wijze neus zelf alles wel kan beheren en kan bepalen wat goed voor jou is. Allemaal prima en Tweak is ook 1 van die weinige providers die je daarbij verder geen stro breed in de weg legt.
Maar ga alsjeblieft niet zo ontzettend verrekte elitair lopen doen alsof Tweak alleen maar 'jouw soort' zou bedienen en 'domme mensen' maar naar Tele2 of KPN moeten. Als Tweak die insteek zou hebben, dan hadden ze al lang niet meer kunnen bestaan en had jij maar een dure zakelijke verbinding ergens moeten nemen.
Als iedereen dat zou doen (en ik denk dat op het moment dit heel hard gaat) dan is de toekomstverwachting van Tweak niet echt lang meer. Als alleen de echte techneuten met een niveau Aargh (zelf bouwen van een router voor enkele honderden euros....) bij Tweak zouden blijven, denk ik dat het aantal abonnee's bij Tweak tot onder de 1000 zal dalenAaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:54:
[...]
Die moeten dan maar een abbo nemen bij Tele2, Ziggo of KPN. Er zijn zat ISP's die zich richten op dat soort mensen. Tweak richt zich van oorsprong op technisch onderlegde mensen en daarom vind ik dit ook vreemd.
[...]
Er is denk ik een groot verschil tussen wat jij een netwerk noemt met servers waarop gehoste applicaties draaien etc en wat de meeste mensen in een "thuis" netwerk hebben staan (een paar pc's/telefoons/tablets die gebruik maken van dezelfde internetverbinding, eventueel een NASje voor centrale opslag). Voor het eerste met je eens dat je dat bij iemand moet uitbesteden, het tweede is een beetje onzin om dat uit te besteden, dat zou gewoon out of the box moeten werken met de meegeleverde router. En ook hier als Tweak alleen de eerste groep zou servicen, dan zou ik ook niet op de levensvatbaarheid van Tweak inzettenDaar zijn ze zelf verantwoordelijk voor, als je geen kennis van zaken hebt hoor geen genetwerkte machines te beheren. Als je die kennis niet hebt kan je het uitbesteden aan een netwerk engineer.
(Volgens mij zaten Eymey en ik tegelijk te tikken
[ Voor 1% gewijzigd door vincitori op 13-11-2014 15:59 . Reden: Tegelijk typen bericht ]
Eensvincitori schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:58:
[...]
Als iedereen dat zou doen (en ik denk dat op het moment dit heel hard gaat) dan is de toekomstverwachting van Tweak niet echt lang meer. Als alleen de echte techneuten met een niveau Aargh (zelf bouwen van een router voor enkele honderden euros....) bij Tweak zouden blijven, denk ik dat het aantal abonnee's bij Tweak tot onder de 1000 zal dalenHeeft wel voordelen, kan je de helpdesk opdoeken, want die wordt dan ook niet meer gebeld / gemailed
[...]
Er is denk ik een groot verschil tussen wat jij een netwerk noemt met servers waarop gehoste applicaties draaien etc en wat de meeste mensen in een "thuis" netwerk hebben staan (een paar pc's/telefoons/tablets die gebruik maken van dezelfde internetverbinding, eventueel een NASje voor centrale opslag). Voor het eerste met je eens dat je dat bij iemand moet uitbesteden, het tweede is een beetje onzin om dat uit te besteden, dat zou gewoon out of the box moeten werken met de meegeleverde router. En ook hier als Tweak alleen de eerste groep zou servicen, dan zou ik ook niet op de levensvatbaarheid van Tweak inzetten
(Volgens mij zaten Eymey en ik tegelijk te tikken)

Zit er een backdoor in de zyxel ?
Tweak gaf aan dat ik een oude firmware draaide echter ik heb niks open staan op de ZX en alle remote management staat uit bv mijn PC. Wilde gok of is er toch iets waardoor zij kunnen kijken op de Zyxel.
Tweak gaf aan dat ik een oude firmware draaide echter ik heb niks open staan op de ZX en alle remote management staat uit bv mijn PC. Wilde gok of is er toch iets waardoor zij kunnen kijken op de Zyxel.
http://en.wikipedia.org/wiki/TR-069. Heb je die ook uit staan? Onder Remote MgMt in de GUI van de Zyxel kun je het niet uitzetten in elk geval.rob2011 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 16:39:
Zit er een backdoor in de zyxel ?
[ Voor 11% gewijzigd door Green.car6808 op 13-11-2014 18:47 ]
je kan nog altijd je tr-069 log aanzetten en die in de gaten houden
Green.car6808 schreef op donderdag 13 november 2014 @ 18:45:
[...]
http://en.wikipedia.org/wiki/TR-069. Heb je die ook uit staan? Onder Remote MgMt in de GUI van de Zyxel kun je het niet uitzetten in elk geval.
Het is uit te zetten als je de default configuratie wist uit de Zyxel. Heb dat al wel eens eerder in dit topic aangegeven.
Doe nog maar een keerhovemt schreef op donderdag 13 november 2014 @ 19:44:
Het is uit te zetten als je de default configuratie wist uit de Zyxel. Heb dat al wel eens eerder in dit topic aangegeven.

Ja die heb ik nog aanstaan zie ik ik heb laatst een oude config geladen ivm de issues die ik nog had van Tweak.
Dank!
Dank!
Kopie dan maar van een eerdere post:
Ben erachter gekomen dat je de factory configuratie terug kan schrijven. Stond gewoon op de kb van Zyxel.
$ telnet 192.168.1.1 Login: admin Password: > save_default clean ROM-D cleaned. > restoredefault
Moest alleen daarna een 30-30-30 reset doen omdat hij in een bootloop bleef hangen. Met deze methode ben je uiteraard wel al je instellingen kwijt en moet je ook de IPTV interface opnieuw aanmaken. Voordeel is wel dat je meer mogelijkheden hebt met de router. Ook kan Tweak dan niet meer van alles aanpassen.
Als je vervolgens een factory-resetted backup vergelijkt met een backup van je eigenlijke settings, kun je zelfs de correcte instellingen via een uiteindelijke samengestelde backup fixen
Verwijderd
Precies, het was juist prettig dat men daar bij Tweak goed onderlegd was, dat scheelde een hoop rompslomp met bv een servicedesk. Maar dat onderlegde is er in de loop der jaren wel uitgegaan (lees: ze hebben er zelf een helpdesk tussen getimmerd)eymey schreef op donderdag 13 november 2014 @ 15:53:
Kom jij maar met bewijzen dat Tweak ooit een visie zou hebben gehad dat ze zich alleen maar op technisch onderlegde mensen zouden richten. Ik ken Tweak al redelijk sinds het begin en: JA, ze beoogden een provider waar teshnische mensen hun hart op kunnen halen zonder zonder beperkingen, "ultimate freedom" en dus geen verplichte routers, dichtgetimmerde meuk en zo.
Ik denk dat het een helpdesk met uitsluitend netwerk experts enigszins duur te onderhouden is.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2014 @ 23:21:
[...]
Precies, het was juist prettig dat men daar bij Tweak goed onderlegd was, dat scheelde een hoop rompslomp met bv een servicedesk. Maar dat onderlegde is er in de loop der jaren wel uitgegaan (lees: ze hebben er zelf een helpdesk tussen getimmerd)
Daarnaast zitten ook niet alle experts te wachten om aan de telefoon te zitten lijkt me
Nou, lekkere netwerk config daar bij Tweak.
Ze hebben 2 VLAN's, 34 en 4 en je moet op beide DHCP doen. Lijkt simpel zat, maar het werkt totaal niet.
Na heel veel uitzoekwerk en logging van wat het Zyxel ding precies doet ben ik er achter wat er mis is: de DHCP requests de twee VLAN's mogen niet vanaf hetzelfde MAC adres komen
Hoe verzin je 't !
Ze hebben 2 VLAN's, 34 en 4 en je moet op beide DHCP doen. Lijkt simpel zat, maar het werkt totaal niet.
Na heel veel uitzoekwerk en logging van wat het Zyxel ding precies doet ben ik er achter wat er mis is: de DHCP requests de twee VLAN's mogen niet vanaf hetzelfde MAC adres komen

Hoe verzin je 't !
Gelukkig richt Tweak zich op technisch onderlegde mensen die dit zelf op kunnen pakkenAaargh! schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:39:
Na heel veel uitzoekwerk en logging van wat het Zyxel ding precies doet ben ik er achter wat er mis is: de DHCP requests de twee VLAN's mogen niet vanaf hetzelfde MAC adres komen![]()
Hoe verzin je 't !
Sorry is flauw, maar kon het niet latenAaargh! schreef op donderdag 13 november 2014 @ 14:54:
[...]
Die moeten dan maar een abbo nemen bij Tele2, Ziggo of KPN. Er zijn zat ISP's die zich richten op dat soort mensen. Tweak richt zich van oorsprong op technisch onderlegde mensen en daarom vind ik dit ook vreemd.
[...]

Hier trouwens weer een telefoniestoring, weer niet bereikbaar, de boel maar weer een keer resetten...
[ Voor 7% gewijzigd door vincitori op 14-11-2014 16:06 ]
Ik kan er omheen werken (en dat heb ik ook gedaan) maar ik kan moeilijk bij Tweak in gaan breken om daar de config van hun netwerk aan te gaan lopen passen.vincitori schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:03:
[...]
Gelukkig richt Tweak zich op technisch onderlegde mensen die dit zelf op kunnen pakken
Dat is al vaker hier aan bod gekomen en is ook opgenomen in de openwrt config die MacHuidel op github heeft gezet: https://github.com/machui...lob/master/config/networkAaargh! schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 15:39:
Na heel veel uitzoekwerk en logging van wat het Zyxel ding precies doet ben ik er achter wat er mis is: de DHCP requests de twee VLAN's mogen niet vanaf hetzelfde MAC adres komen![]()
Hoe verzin je 't !
Die handleiding had ik niet gezien. De bedoeling was om pfSense te gaan draaien en daar kan dit dus niet mee, de IGMP proxy die er bij zit was ook nogal brak (hoe meer je zapte hoe meer zenders niet meer werkten) dus dat was allemaal geen succes. Vond het ook nogal een onhandige interface.hovemt schreef op vrijdag 14 november 2014 @ 16:09:
[...]
Dat is al vaker hier aan bod gekomen en is ook opgenomen in de openwrt config die MacHuidel op github heeft gezet: https://github.com/machui...lob/master/config/network
Vanochtend maar Debian geïnstalleerd en mcproxy erop voor de multicast, lekker op de command-line de firewall config invoeren
Alles draait nu als een trein, de Sparql box heeft nog nooit zo snel gezapt. Als ik van zender wissel heb onmiddellijk geluid en 1-2 seconde later beeld.
Verwijderd
Dus naast een onkundige HD kunnen ze ook geen goede hw kiezen en dat ook nog eens niet goed instellenAaargh! schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:45:
[...]
Die handleiding had ik niet gezien. De bedoeling was om pfSense te gaan draaien en daar kan dit dus niet mee, de IGMP proxy die er bij zit was ook nogal brak (hoe meer je zapte hoe meer zenders niet meer werkten) dus dat was allemaal geen succes. Vond het ook nogal een onhandige interface.
Vanochtend maar Debian geïnstalleerd en mcproxy erop voor de multicast, lekker op de command-line de firewall config invoeren.
Alles draait nu als een trein, de Sparql box heeft nog nooit zo snel gezapt. Als ik van zender wissel heb onmiddellijk geluid en 1-2 seconde later beeld.Dat was met de Zyxel wel anders.
Prutsers bij tweak
Ik op dit moment een hogere pingtijd en veel last van packetloss op het Tweak netwerk (Enschede). Hierdoor doet de TV het ook niet, want minstens 1/3 van de pakketten gaat verloren.
Iemand anders hier ook last van?
Iemand anders hier ook last van?
Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/
Nope, geen problemen, Enschede Noord.
Ter bewijs, dit is terwijl ik TV aan't kijken ben:
Ter bewijs, dit is terwijl ik TV aan't kijken ben:

[ Voor 62% gewijzigd door Firesphere op 15-11-2014 22:13 ]
gaat hier ook wel redelijk staan meerdere pc's aan en maar een paar gebruikers in de game server

zit in almere dus ook eigen netwerk

zit in almere dus ook eigen netwerk
[ Voor 8% gewijzigd door Mr-D. op 15-11-2014 22:18 . Reden: plaats ]
Na een derde reset van de Zyxel doet de boel het weer. Ik ga dus ook maar even een firmware upgrade uitvoeren... (had net een uptime van 60 dagen op de Zyxel
)
Sparql WIKI + issuelijst : https://github.com/NovapaX/sparqltv/
zit hier nog steeds op de originele firmware zonder problemen
een keer een softwarematige reset gedaan en instellingen terug gezet
een keer een softwarematige reset gedaan en instellingen terug gezet
Poort 25 kan je gewoon forwarden, Tweak sluit niets af.Verwijderd schreef op zondag 16 november 2014 @ 11:33:
Staat poort 25 inkomend tegenwoordig nog open bij Tweak? Of is deze af gesloten?
Tja. die Zyxel mocht natuurlijk niks kosten, op zich begrijpelijk als je zoveel van die kastjes moet uitleveren.Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:55:
[...]
Dus naast een onkundige HD kunnen ze ook geen goede hw kiezen en dat ook nog eens niet goed instellen
Prutsers bij tweak
Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste fouten in de firmware van die zyxel zitten. Nu met B4 draait het al lang stabiel zonder problemen. Overigens had Tweak er vast een andere router bij kunnen doen, daar betaal je dan ook weer extra voor... Keuze`s he, een keus die jij nu dus hebt is er een andere router achter te hangen waarbij je alles zelf in de hand hebt.
I am the great Cornholio!
Uhh hoezo was de oude Zyxel dan niet geschikt voor wat ze nu aanbieden? Qua specificaties is er weinig verschil.
11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S
Het grootste probleem is volgens mij het hele igmpproxy gebeuren. Het is blijkbaar erg moeilijk om dat goed in de firmware te krijgen. Deze niet reguliere opstelling zorgt er ook voor dat er weinig andere routers dit out of the box kunnen ondersteunen, waardoor je snel vast blijft zitten aan de Zyxel.MetaFrame schreef op zondag 16 november 2014 @ 15:16:
Eerlijk gezegd denk ik dat de grootste fouten in de firmware van die zyxel zitten. Nu met B4 draait het al lang stabiel zonder problemen. Overigens had Tweak er vast een andere router bij kunnen doen, daar betaal je dan ook weer extra voor... Keuze`s he, een keus die jij nu dus hebt is er een andere router achter te hangen waarbij je alles zelf in de hand hebt.
Ik snap dan ook niet waarom Tweak voor deze opstelling heeft gekozen. Het was makkelijker geweest als alles voor TV over VLAN4 zou gaan.
Ik heb sinds deze week een erg trage verbinding (getest bedraad op de Zyxel zonder andere apparatuur), max 20Mbit down en een ping van 50ms. Meer mensen last van? Heb Tweak inmiddels een mail gestuurd.
Probleem met multicast is dat het een heel oud onderdeel van IP is dat eigenlijk niet werd gebruikt. Er is dus weinig support voor en de paar tools die er zijn zijn heel erg verouderd en worden niet meer onderhouden.hovemt schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:55:
[...]
Het grootste probleem is volgens mij het hele igmpproxy gebeuren. Het is blijkbaar erg moeilijk om dat goed in de firmware te krijgen. Deze niet reguliere opstelling zorgt er ook voor dat er weinig andere routers dit out of the box kunnen ondersteunen, waardoor je snel vast blijft zitten aan de Zyxel.
Pas nu IPTV in opkomst is, is er een goede en veel voorkomende use-case voor multicast.
Ik snap er ook geen drol van, zal voor hun ook de keuze van routers flink hebben beperkt waardoor ze nu met dit onding zitten opgescheept.Ik snap dan ook niet waarom Tweak voor deze opstelling heeft gekozen. Het was makkelijker geweest als alles voor TV over VLAN4 zou gaan.
Dit kan natuurlijk met een custom stukje firmware. Maar dan wordt het wel duur voor Tweak en komt het testproces bij tweak of de early adopters terecht.hovemt schreef op zondag 16 november 2014 @ 16:55:
[...]
Het grootste probleem is volgens mij het hele igmpproxy gebeuren. Het is blijkbaar erg moeilijk om dat goed in de firmware te krijgen. Deze niet reguliere opstelling zorgt er ook voor dat er weinig andere routers dit out of the box kunnen ondersteunen, waardoor je snel vast blijft zitten aan de Zyxel.
Ik lees dat IPTV soms [1] erg spiky is met de bandbreedte die het gebruikt.
Weet iemand of igmpproxy zijn data via de CPU van de router afhandelt?
Heeft de Zyxel hardware NAT?
... en komen de haperingen toevallig overeen met de cron/TR-069 processen van Tweak?
Multicast wordt anders ook veel gebruikt voor SSDP. Veel apparaten en software gebruikt dat. Zet maar eens een SSDP sniffer aan.
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Moet de Zyxel resetten, helaas zonder resultaat.CrashOne schreef op zondag 16 november 2014 @ 18:03:
Ik heb sinds deze week een erg trage verbinding (getest bedraad op de Zyxel zonder andere apparatuur), max 20Mbit down en een ping van 50ms. Meer mensen last van? Heb Tweak inmiddels een mail gestuurd.
Op verzoek een speedtest gedaan van Tweak zijn eigen server:

doe net ook een speedtest op tweak en kom niet boven de 30 MB/s maar via http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin en dan de 10 gig van wide xs en die loopt een stuk beter loopt zo naar de 100 MB/s nog niet mijn volledige downloadsnelheid maar komt wel dichtbij
dus weet niet op hun eigen lijn zo lekker is
CrashOne schreef op zondag 16 november 2014 @ 20:50:
[...]
Moet de Zyxel resetten, helaas zonder resultaat.
Op verzoek een speedtest gedaan van Tweak zijn eigen server:
[afbeelding]
Beste tweakers,
Zit hier met een rasecht probleem,opnames zijn hier niet te kijken alles blokt,schokt en beeld staat stil,geluid gaat verder.
Bijna iedere opname heeft het,heb tweak in gebreke gesteld maar die doet tot nu toe weinig,lijnmeting was goed,Ben al 14 dagen verder,nog 14 dagen te gaan en ben er dan weg(ze doen nogal moeilijk)
Hebben julli nog suggesties wat voor firmware ik het beste op de zyxel kan zetten?Ben echt ten einde raad en tweak doet niets,hoe verder?
Zit hier met een rasecht probleem,opnames zijn hier niet te kijken alles blokt,schokt en beeld staat stil,geluid gaat verder.
Bijna iedere opname heeft het,heb tweak in gebreke gesteld maar die doet tot nu toe weinig,lijnmeting was goed,Ben al 14 dagen verder,nog 14 dagen te gaan en ben er dan weg(ze doen nogal moeilijk)
Hebben julli nog suggesties wat voor firmware ik het beste op de zyxel kan zetten?Ben echt ten einde raad en tweak doet niets,hoe verder?
heb zelf geen opneem pakket maar heb hier nog steeds heel stabiel de originele firmware
Kreeg zojuist weer via mijn mobiel te horen dat ik al enkele dagen in gesprek zou zijn op mijn vaste lijn. Dat is nou al de 5e keer. Nu maar de aakl5 geïnstalleerd vanaf de tweak website. Hopelijk helpt ut wat....
"water is pas een feest, als het langs de brouwerij is geweest"
Helaas maakt dat bij mij niks uit:Mr-D. schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:24:
doe net ook een speedtest op tweak en kom niet boven de 30 MB/s maar via http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin en dan de 10 gig van wide xs en die loopt een stuk beter loopt zo naar de 100 MB/s nog niet mijn volledige downloadsnelheid maar komt wel dichtbij
[...]

Ben benieuwd waarmee ze bij me terugkomen.
En dan ben ik net naar Bramdpunt aan het kijken. . Over Vinexwijken.. hartstikke interessant. . Staat de hele zooi in een keer weer helemaal vast. Zyxel maar weer een schop gegeven..
Wat voor (vaste) telefoon heb je op de ZyXEL telefoonpoort aangesloten?renedepe schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:40:
Kreeg zojuist weer via mijn mobiel te horen dat ik al enkele dagen in gesprek zou zijn op mijn vaste lijn. Dat is nou al de 5e keer. Nu maar de aakl5 geïnstalleerd vanaf de tweak website. Hopelijk helpt ut wat....
Ik had destijds ook hetzelfde probleem en TweakHD heeft het niet kunnen oplossen. Eén van hun 'oplossingen' was ook vanaf afstand het installeren van de aakl5 firmware. Maar ik bleef dat probleem houden dat de vaste lijn 'in gesprek' kwam te staan.
Uiteindelijk maar de Gigaset N300A VOIP centrale aangeschaft, hierop de Tweak-voip gegevens ingevoerd, mijn DECT telefoons daar op aangemeld. En geen telefonie probleem meer.
Misschien werkt het telefonie-gedeelte van de ZyXEL prima als je er een ouderwetse analoge telefoon op aansluit. Maar ja, wie heeft dat tegenwoordig nog?
Welke firmware heb je draaien? Ik zit momenteel met B4 en daar heb ik die problemen gelukkig niet meer. Ik heb dit ook redelijk vaak gehad namelijk en het is idd verdraaid irritant.Green.car6808 schreef op zondag 16 november 2014 @ 23:17:
En dan ben ik net naar Bramdpunt aan het kijken. . Over Vinexwijken.. hartstikke interessant. . Staat de hele zooi in een keer weer helemaal vast. Zyxel maar weer een schop gegeven..
I am the great Cornholio!
Ik heb Béta 5 draaien. Volgens de changelog is die hetzelfde als béta 4 met een paar WiFi verbeteringen.MetaFrame schreef op maandag 17 november 2014 @ 09:25:
[...]
Welke firmware heb je draaien? Ik zit momenteel met B4 en daar heb ik die problemen gelukkig niet meer. Ik heb dit ook redelijk vaak gehad namelijk en het is idd verdraaid irritant.
Ik heb het niet vaak trouwens, de afgelopen twee weken twee keer gehad, en als het gebeurd is het 's avonds laat. En het is zeker irritant. Op zulke momenten baal ik wel en vraag ik mezelf ook wel eens af hoe lang ik dit nog tolereer.
Heeft iemand al iets gelezen over de release van de final van V100AAKL6 ?
[ Voor 5% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 09:58 ]
Ik heb zeer regelmatig hetzelfde probleem, ook met aakl6 beta 2 die door Tweak HD is geinstalleerd....renedepe schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:40:
(nog 3,5 week dan mag ik het spul terugsturen
Dit is overigens iets waar ik ook al eens over naar de helpdesk heb gebeld. Volgens Tweak meldt de Zyxel zich soms opeens niet meer aan bij SIP. Oplossing (je raadt het nooit) is de Zyxel reloaden.renedepe schreef op zondag 16 november 2014 @ 21:40:
De echte oplossing is natuurlijk de Zyxel bij het grof vuil zetten.Green.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:07:
[...]
Dit is overigens iets waar ik ook al eens over naar de helpdesk heb gebeld. Volgens Tweak meldt de Zyxel zich soms opeens niet meer aan bij SIP. Oplossing (je raadt het nooit) is de Zyxel reloaden.
Verwijderd
Maar tja, ookal koste dat ding geen drol. Het is wel een drol waar wij voor betalen. Lever dan geen router en geef korting als je ervan uitgaat dat je klanten zelf kundig genoeg zijn om een router te bouwen.Aaargh! schreef op zondag 16 november 2014 @ 14:44:
[...]
Tja. die Zyxel mocht natuurlijk niks kosten, op zich begrijpelijk als je zoveel van die kastjes moet uitleveren.
Helemaal voor.Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:48:
[...]
Maar tja, ookal koste dat ding geen drol. Het is wel een drol waar wij voor betalen. Lever dan geen router en geef korting als je ervan uitgaat dat je klanten zelf kundig genoeg zijn om een router te bouwen.
Of bied de optie om er wel/niet een router bi te leveren, maar dan wel een fatsoenlijke.
Zit je wel weer met het feit dat er voor een onnodig complexe netwerk configuratie gekozen is waardoor je het mensen moeilijker maakt een eigen router te draaien.
Verwijderd
Ze komen morgen mijn domein bekijken, hier ter plaatse om uit te sluiten dat de problemen in mijn domein liggenAaargh! schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:54:
[...]
Helemaal voor.
Of bied de optie om er wel/niet een router bi te leveren, maar dan wel een fatsoenlijke.
Zit je wel weer met het feit dat er voor een onnodig complexe netwerk configuratie gekozen is waardoor je het mensen moeilijker maakt een eigen router te draaien.
Tja, bij mij werkt BBC4 nog steeds niet en Tweak blijft maar beweren dat het niet aan hun ligt. De multicast feed komt aan bij de STB en de STB zit volkomen geïsoleerd in z'n eigen VLAN dus v.z.i.w is er niets in mijn netwerk dat dt probleem kan veroorzaken, maar "bij ons werkt alles" ..Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 10:56:
[...]
Ze komen morgen mijn domein bekijken, hier ter plaatse om uit te sluiten dat de problemen in mijn domein liggen. Alleen des tweaks kunnen ze natuurlijk niet uitleggen wat ze precies komen doen.
Ik kom trouwens ook vaak slecht of niet met https bij de Zyzel. Ik moet dus http aan laten staan omdat dat vaak de enige manier is om er bij te kunnen.. Meer mensen last van?
[ Voor 0% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 11:59 . Reden: https moet http zijn ]
Verwijderd
Rebooten is een optie dan werkt het weer! vraag maar aan de helpdeskGreen.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:19:
Ik kom trouwens ook vaak slecht of niet met https bij de Zyzel. Ik moet dus https aan laten staan omdat dat vaak de enige manier is om er bij te kunnen.. Meer mensen last van?
(Ik schrijf dat ik https aan moet laten staan, maar ik bedoel natuurlijk dat ik http aan moet laten staan)Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:23:
[...]
Rebooten is een optie dan werkt het weer! vraag maar aan de helpdesk
Nou.. ik had de rest uitgezet (telnet en http maar ook ssh) want veilig enzo... Toen kwam ik er helemaal niet meer bij, ook niet na een reload.. bleef hangen op "beveiligde verbinding tot stand brengen"
Na een tweede reload wel gelukt... en http maar weer aangezet.
SSH had ik ook uitgezet omdat de SSH verbinding (via Putty) er bij mij steeds na 10 seconden uitklapt en ik nog geen CLI cmd heb kunnen vinden om die timeout te verlengen
[ Voor 31% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 12:00 ]
Ik had met port forwarding van port 80, 8080 etc inderdaad ook wel wat problemen. Als oplossing kreeg ik hier op dit forum de tip om de poort van HTTP in remote management van 80 naar iets anders te zetten, dat werkt bij mij eigenlijk wel goed.Green.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:19:
Ik kom trouwens ook vaak slecht of niet met https bij de Zyzel. Ik moet dus https aan laten staan omdat dat vaak de enige manier is om er bij te kunnen.. Meer mensen last van?
(Ik schrijf dat ik https aan moet laten staan, maar ik bedoel natuurlijk dat ik http aan moet laten staan)vincitori schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:48:
[...]
Ik had met port forwarding van port 80, 8080 etc inderdaad ook wel wat problemen. Als oplossing kreeg ik hier op dit forum de tip om de poort van HTTP in remote management van 80 naar iets anders te zetten, dat werkt bij mij eigenlijk wel goed.
Maar ik forward helemaal niks hoor. Ik heb het over toegang via mijn eigen LAN. En dan heb ik het over https (normaal op TCP 443). 80 / 8080 is http. Toegang via http gaat prima, maar dan worden je inlogcredentials unencrypted verstuurd.. liever niet dus, maar het kan niet anders... ;k
[ Voor 18% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 12:20 ]
Ehhh, voor je interne LAN, maak je je zorgen over http/https?? Dat is wel een beetje extreem paranoide, vind je niet?Green.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 11:53:
[...]
(Ik schrijf dat ik https aan moet laten staan, maar ik bedoel natuurlijk dat ik http aan moet laten staan)
Maar ik forward helemaal niks hoor. Ik heb het over toegang via mijn eigen LAN. En dan heb ik het over https (normaal op TCP 443). 80 / 8080 is http. Toegang via http gaat prima, maar dan worden je inlogcredentials unencrypted verstuurd.. liever niet dus, maar het kan niet anders...
Valt mee toch ? Ik heb een tijdje overwogen om 802.1x te draaien op m'n LANFiresphere schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:07:
[...]
Ehhh, voor je interne LAN, maak je je zorgen over http/https?? Dat is wel een beetje extreem paranoide, vind je niet?
Ja, de kans dat daar wordt gesnift is inderdaad niet zo heel groot he..dat is zo. Tenminste voor een thuissituatie. Voor een LAN van een bedrijf is dat weer heel anders natuurlijk. Anderzijds zij we allemaal wel bang dat er iets of iemand iets doet op je LAN, anders zou je ook geen firewall gebruiken.Firesphere schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:07:
[...]
Ehhh, voor je interne LAN, maak je je zorgen over http/https?? Dat is wel een beetje extreem paranoide, vind je niet?
Verder vind ik dat https gewoon moet werken en als ik dat als enige management methode wil gebruiken dan moet dat gewoon kunnen
[ Voor 20% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 12:24 ]
Nouja, op je WiFi zet je ook een wachtwoord. Dat is hetzelfde als een netwerkstekker, alleen dan draadloos.Aaargh! schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:10:
[...]
Valt mee toch ? Ik heb een tijdje overwogen om 802.1x te draaien op m'n LANwas me uiteindelijk net iets te veel gedoe.
Verder weten we allemaal dat we ook wel op een LAN komen via internet als we wat moeite doen (en dan helpt 802.1x ook niet natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 12:51 ]
Eens. Ik gebruik ook https op mijn LAN.Green.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:23:
[...]
Ja, de kans dat daar wordt gesnift is inderdaad niet zo heel groot he..dat is zo. Tenminste voor een thuissituatie. Voor een LAN van een bedrijf is dat weer heel anders natuurlijk. Anderzijds zij we allemaal wel bang dat er iets of iemand iets doet op je LAN, anders zou je ook geen firewall gebruiken.
Verder vind ik dat https gewoon moet werken en als ik dat als enige management methode wil gebruiken dan moet dat gewoon kunnen
Alle "public" data is standaard read-only standaard en alle gevoelige data zit achter beveiligde shares.
[ Voor 0% gewijzigd door proditaki op 17-11-2014 12:42 . Reden: typo ]
Verwijderd
zal de dag ooit nog eens komen dat Tweak toegeeft dat de router niet geschikt is voor hun manier van werken?proditaki schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:41:
[...]
Eens. Ik gebruik ook https op mijn LAN.
Alle "public" data is standaard read-only standaard en alle gevoelige data zit achter beveiligde shares.
Geen idee.. dan zou betekenen dat ze de router bij iedereen moeten vervangen.Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:48:
[...]
zal de dag ooit nog eens komen dat Tweak toegeeft dat de router niet geschikt is voor hun manier van werken?
Ik gebruik de zyxel sowieso niet.
De Zyxel router zal geen eeuwig leven hebben... That's for sure :-)Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 12:48:
[...]
zal de dag ooit nog eens komen dat Tweak toegeeft dat de router niet geschikt is voor hun manier van werken?
Wanneer en op basis waarvan end of life in zal treden... dat is de vraag inderdaad..
Er is nog een kans dat er op een zeker moment een heeeele goeie firmware is waarin alles klopt en alles goed is.
[ Voor 16% gewijzigd door Green.car6808 op 17-11-2014 13:04 ]
Mijn ervaringen met de Zyxel zijn ook niet echt fantastisch te noemen - al een paar keer gehad dat als er eens een keer storing van Tweak was (dus vanaf extern geen verbinding), de webinterface van de Zyxel op geologische tijdschalen van traagheid gaat werken, of het maar geheel opgeeft. Natuurlijk is dat nujuist het moment waarop je toegang zou willen tot het ding om te kijken wat er aan de hand is
.

Overmatig computergebruik heeft mijn fantasie gedood, dus ben ik niet in staat een interessante tekst hierneer te zetten.
Nog wat over de Zyxel: Ik kan logging aan zetten wat ik wil, er verschijnt nooit iets in de local log, welk level ik ook selecteer. Niet dat ik het graag aan zet want hij zou er wel eens van over zijn theewater van kunnen gaan als de log te groot wordt.
Verwijderd
Welke versie firmware draai je? 4 of 5? volgens mij heeft tweak het in de config uitgezet via TR-069 bij die versies. Daar werkte het ook opeens niet meer bij mij. In versie 6bx hebben ze nog geen TR-069 verbinding dus ook de logging niet uit kunnen zetten. bij mij liep de log file vannochtend in 50 minuten vol met IGMP en UPnP fouten. allemaal richting de Aboxen.Green.car6808 schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:26:
Nog wat over de Zyxel: Ik kan logging aan zetten wat ik wil, er verschijnt nooit iets in de local log, welk level ik ook selecteer. Niet dat ik het graag aan zet want hij zou er wel eens van over zijn theewater van kunnen gaan als de log te groot wordt.
OK, ik draai 6b5, dus dat verklaart het dan zeker?Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:29:
[...]
Welke versie firmware draai je? 4 of 5? volgens mij heeft tweak het in de config uitgezet via TR-069 bij die versies. Daar werkte het ook opeens niet meer bij mij. In versie 6bx hebben ze nog geen TR-069 verbinding dus ook de logging niet uit kunnen zetten. bij mij liep de log file vannochtend in 50 minuten vol met IGMP en UPnP fouten. allemaal richting de Aboxen.Dus idd aan loggen heb je ook niets, ten minste niets anders dan constateren dat het niet goed gaat en dan heel snel niet goed.
Ik ben sinds een paar weken zo goed als van al het gezeik met de Zyxel af.
Ik draai nu de AAKL5 op de Zyxel en heb een nieuwe Netgear Nighthawk aangeschaft.
Op de Zyxel alles uitgeschakeld qua WiFi enz.. De Netgear een static ip gegeven en de Zyxel DMZ geconfigureerd naar de Netgear.
De Sparql boxes zitten aan de Zyxel, al het andere (computer's, wifi enz) aan de Netgear. Al weken geen reboot gehad, uitstekende WiFi, geen gezeik.
Die Zyxel is gewoon niet capabel om al deze shit te handelen lijkt wel. Ruk ding.
Met name de vrouw is erg blij mee. Bij haar was de irritatie grens toch echt wel bereikt.
Ik draai nu de AAKL5 op de Zyxel en heb een nieuwe Netgear Nighthawk aangeschaft.
Op de Zyxel alles uitgeschakeld qua WiFi enz.. De Netgear een static ip gegeven en de Zyxel DMZ geconfigureerd naar de Netgear.
De Sparql boxes zitten aan de Zyxel, al het andere (computer's, wifi enz) aan de Netgear. Al weken geen reboot gehad, uitstekende WiFi, geen gezeik.
Die Zyxel is gewoon niet capabel om al deze shit te handelen lijkt wel. Ruk ding.
Met name de vrouw is erg blij mee. Bij haar was de irritatie grens toch echt wel bereikt.
Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...
Verwijderd
Dat is iets wat tweak nooit meer goed kan krijgen. al het gezeik dat iedereen over zich heen heeft gehad van de familieFrenck schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:45:
Ik ben sinds een paar weken zo goed als van al het gezeik met de Zyxel af.
Zo, ik ga Tweak een opzegging toesturen, stappen over naar Fiber (Twente) waar ze nu zo goedkoop zijn dat het niet verantwoord is om niet over te stappen.
Wij gaan van €55 pm naar €42,45 per maand en onbeperkt bellen maar mobiel erbij, wat wij niet bij Tweak hebben. Ga alleen wel op snelheid erop achteruit, maar als ze bij Fiber meer dan 2500 nieuwe abonnee's krijgen ontvang je het eerste jaar gratis de verdubbeling naar 100/100.
Wij gaan van €55 pm naar €42,45 per maand en onbeperkt bellen maar mobiel erbij, wat wij niet bij Tweak hebben. Ga alleen wel op snelheid erop achteruit, maar als ze bij Fiber meer dan 2500 nieuwe abonnee's krijgen ontvang je het eerste jaar gratis de verdubbeling naar 100/100.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Hoe zien die errors er uit ? Kan je e.v.t. een stukje posten ?Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 13:29:
[...]
bij mij liep de log file vannochtend in 50 minuten vol met IGMP en UPnP fouten. allemaal richting de Aboxen.Dus idd aan loggen heb je ook niets, ten minste niets anders dan constateren dat het niet goed gaat en dan heel snel niet goed.
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de boel werkend zien te krijgen op m'n eigen router en hierbij leverde vooral de IGMP proxy veel issues op, dat ding wat standaard bij pfSense geleverd wordt is nogal oud en nogal niet af. Uiteindelijk een veel beter alternatief gevonden welke probleemloos werkt (en veel sneller dan de Zyxel)
Ik vraag me af of de IGMP proxy tool op die Zyxel toevallig dezelfde is als waar ik zo'n gezeik mee had.
Verwijderd
IGMP:Aaargh! schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:29:
[...]
Hoe zien die errors er uit ? Kan je e.v.t. een stukje posten ?
Ik ben afgelopen weekend bezig geweest met de boel werkend zien te krijgen op m'n eigen router en hierbij leverde vooral de IGMP proxy veel issues op, dat ding wat standaard bij pfSense geleverd wordt is nogal oud en nogal niet af. Uiteindelijk een veel beter alternatief gevonden welke probleemloos werkt (en veel sneller dan de Zyxel)
Ik vraag me af of de IGMP proxy tool op die Zyxel toevallig dezelfde is als waar ik zo'n gezeik mee had.
2014-11-17T10:58:56 (none) daemon.debug IGMP: Got a new message
2014-11-17T10:58:56 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80102 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.debug IGMP: Got a new message
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80104 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.notice IGMP: found IP4 src 0, action 13
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80103 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 48
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.notice IGMP: last message repeated 1 times in 0 seconds
Zoiets en dat iedere 2 a drie minuten
Verwijderd
Oja en zoiets komt ook vaak voor:Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:33:
[...]
IGMP:
2014-11-17T10:58:56 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80102 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80104 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80103 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 48
2014-11-17T10:58:57 (none) daemon.notice IGMP: last message repeated 1 times in 0 seconds
Zoiets en dat iedere 2 a drie minuten
2014-11-17T11:43:00 (none) daemon.debug IGMP: received CMS_MSG_MCPD_RELOAD
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: error can't get ip addr by idx = 15
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: error can't get ip addr by idx = 23
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: error can't get ip addr by idx = 24
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.notice IGMP: Adding if: br0 with idx 15
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: IP_ADD_MEMBERSHIP fails
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt MRT_INIT failed 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: can't join mcast group
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt MRT6_INIT failed 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.notice IGMP: Adding if: eth4.1 with idx 23
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.notice IGMP: Adding if: eth4.2 with idx 24
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt - MRT_ADD_VIF a0a1ae1: 24, with err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt - MRT_ADD_VIF d9131f2d: 23, with err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt - MRT_ADD_VIF c0a80101: 15, with err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:06 (none) daemon.debug IGMP: setsockopt - MRT6_ADD_MIF with err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: Got a new message
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80103 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 48
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: IP_ADD_MEMBERSHIP err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.notice IGMP: found IP4 src 0, action 13
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: IP_ADD_MEMBERSHIP err 125: Address already in use
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80104 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T11:43:07 (none) daemon.debug IGMP: IGMP Pkt Rcvd from src 0xc0a80102 and dst 0xe0000016 with msg type 34 and len 46
2014-11-17T11:43:34 (none) daemon.warn System: last message repeated 31 times in 22 seconds
Komt niet overeen, dus weer een andere tool. Wel net zo brak als het tooltje dat ik had blijkbaar.Verwijderd schreef op maandag 17 november 2014 @ 15:33:
[...]
IGMP:
(...)
[ Voor 6% gewijzigd door Aaargh! op 17-11-2014 15:53 ]
Ik vraag me af of er nog plannen zijn om Eurosport nog in het zenderpakket van sparql te stoppen... keek er best vaak naar.
Dit topic is gesloten.