Hierbij ook een vraag omtrent het isoleren van mijn kruipruimte. We hebben een huis uit 1927. Houten balken vloer en een gemetselde fundering direct op het zand. De kruipruimte is helaas niet zo diep. Aan de voorzijde onderkant balk tot zand 35 cm. Achterzijde onderkant balk tot zand 40 cm. De balken zelf zijn 15cm. In het midden van de kamer loopt nog een onderslagbalk. Maar ik kan eventueel aan de andere zijde van de kamer ook een kruipluik maken.
Er staat geen water in de kruipruimte, maar het zand is niet droog, voelt vochtig aan. Meterstanden zijn tussen de -0,75m en de -0,85m vanaf het maaiveld. Wel helaas iets verderop in de straat gemeten.
Nu gaan wij een nieuwe vloer leggen op de bg. Hiervoor willen wij een droogbouw vloerverwarming nemen. Opbouw is dan, houtenbalken, planken, osb laag (of mogelijk de oude spaanplaat laag) en daarna warp of rfloorzz. Aangezien ik liever mijn woning verwarm en niet alleen mijn kruipruimte, wil ik mijn vloer isoleren.
Alleen de ruimte zelf is dus helaas beperkt. Een isolatiebedrijf gaf aan dat het alleen mogelijk was met bodemparels. Maar dat lijkt mij niet zo efficiënt. Je zorgt dan alleen dat de kou uit de bodem niet omhoog komt. Je isoleert niet de vloer zelf. Nog even los van het probleem als je bv riolering vervangen moet worden en je tussen de balletjes zit.
Mijn voorkeur zou eerder uitgaan voor bodemfolie (ivm de grondwaterstand en vochtig zand) en daarnaast tonzon folie tussen de balken. Alleen volgens dat isolatiebedrijf is daarvoor de ruimte te beperkt.
Kan er iemand mij vertellen of de ruimte daarvoor echt te krap is? Of dat ik het zelf doe (ben gelukkig redelijk dun) en eventueel wat extra gaten maak om in de kruipruimte te kunnen. Het is namelijk 1 groot geheel, 4 meter breed en 11 meter lang.
En omdat foto's meer dan duizend woorden zeggen, hierbij eentje van mijn kruipruimte