Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:47
Ik heb hier nu 5 jaar icynene onder de vloer zitten en het bevalt goed. Mijn kruipruimte is wel altijd droog. Heb er tonzon bodemfolie liggen.
Ik zou het zelf wel alleen doen als je kruipruimte goed droog is. Hier op het forum lees ik vaak dat mensen het afraden. Als het droog is dan snap ik zelf het probleem niet zo. Het is natuurlijk wel zo dat je leidingen in de kruipruimte onder het spul zitten. In de praktijk is dit bij reparaties nooit een probleem gebleken (je kan het ook gewoon weer van je leiding af trekken).

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-12 10:47
Wij hebben dat spul ook in ons huis en ik zou het never-nooit-niet laten doen. De kruipruimte kent hier compartimenten, kleine openingen. Daar kan ik niet meer door heen tenzij ik in de fundering ga hakken. Ik kan niet onder de meterkast komen of in de buurt van het toilet. En inderdaad alle leidingen zijn niet meer zichtbaar, dus er is alleen maar nieuw aan te leggen. Daarbij is de onderkant altijd vochtig, dus te weinig ventilatie.
De vloerverwarming werk wel goed en geen optrekkend vocht.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
Over enkele maanden ga ik naar een andere woning en dan woon ik hier boven:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jwL0CeoUH23qPNAQmr5jC97VFMU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nPrZcVw3m30ZXSmK6sYSD6H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jes8iSoXiZjbb_8mCbnbMr-rgq8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PbUC5FvuBCLSA5b6WyK3IP8.jpg?f=fotoalbum_tile
Iemand een idee waar je die EPS parels het beste 'bewaard'?
Je kunt ze ook door een commercieel bedrijf laten wegzuigen, maar weet nog niet hoe lang ze die dan voor je willen bewaren. Weet ook nog niet of ik ze terug wil :) Want weet niet hoe de kruipruimte er verder aan toe is.

• jelke1992
  • Registratie: December 2016
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:21:
Wij hebben dat spul ook in ons huis en ik zou het never-nooit-niet laten doen. De kruipruimte kent hier compartimenten, kleine openingen. Daar kan ik niet meer door heen tenzij ik in de fundering ga hakken. Ik kan niet onder de meterkast komen of in de buurt van het toilet. En inderdaad alle leidingen zijn niet meer zichtbaar, dus er is alleen maar nieuw aan te leggen. Daarbij is de onderkant altijd vochtig, dus te weinig ventilatie.
De vloerverwarming werk wel goed en geen optrekkend vocht.
De doorgangen bij de compartimenten kun je simpel toegankelijk maken. Met een broodmes snij je het schuim zo weg.
Daarnaast is een droge kruipruimte erg belangrijk met deze isolatie. Ik zou ventilatiegaten bij laten boren en een bodemzeil leggen. Als de icynene zich volzuigt met water dan gaat het ten koste van de isolatiewaarde. De kans is groot dat dit gebeurd als de onderkant vochtig is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:40:
[Afbeelding][Afbeelding]
Je kunt ze ook door een commercieel bedrijf laten wegzuigen, maar weet nog niet hoe lang ze die dan voor je willen bewaren. Weet ook nog niet of ik ze terug wil :) Want weet niet hoe de kruipruimte er verder aan toe is.
Ik zie alvast een gaatje waar je die in kunt bewaren... maar behalve die ene op de foto denk ik dat het voor de rest veel meer werk gaat zijn, waarschijnlijk onmogelijk, maar daarnaast zal je ook veel overhouden.

• Piemol
@_JGC_ doel je op het volstoppen van de holle broodjes met parels? Anders snap ik je opmerking niet :) Of piepschuim tegen de balken, en dan de balletjes daarboven in de 'holling'?
Ik moet er natuurlijk wel eerst onder kunnen, gaat om een goede 15m3 aan parels.

• FlowinG
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:29
[Afbeelding][Afbeelding]
Toevallig heb ik ze zelf ook eens weggehaald uit de kruipruimte middels een werkplaatsafzuiger. Zie FlowinG in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Ik had een hoop grote vuilniszaken achteraf, deze heb ik afgevoerd, maar kan je wellicht ook gewoon bewaren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:58:
@_JGC_ doel je op het volstoppen van de holle broodjes met parels? Anders snap ik je opmerking niet :) Of piepschuim tegen de balken, en dan de balletjes daarboven in de 'holling'?
Ik moet er natuurlijk wel eerst onder kunnen, gaat om een goede 15m3 aan parels.
Ik zie op die 2e foto een paar gaten waar je prima wat parels in zou kunnen blazen.

Maar om nou de rest van de vloer open te kappen om het vol te kunnen blazen... nee.
Je zou idd ook platen onder de vloer kunnen plakken en dan die holle ruimtes kunnen vullen met parels, maar je zult idd eerst ruimte moeten maken om de platen te kunnen monteren.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:29
[Afbeelding][Afbeelding]
Opzuigen in grote vuilniszakken zakken met zo'n bladzuiger. Je kunt ook eerst alles naar 1 kant blazen. Wordt lachen!!!

Bodem puinruimen met harkje.
Bodemfolie leggen (mits het er niet ligt).
Broodjes zou ik zeker van onderen isoleren. Die parels halen echt de beloofde waarden uit de brochure niet, immers koelt door ventilatie de onderkant van de constructievloer gewoon mee met de buitenlucht.

Over het na-isoleren van broodjes vloeren zonder bestaande isolatie is genoeg te vinden. Ik zou EPS of PIR verlijmen. Dan de gewelven vullen met wol.

Succes ermee

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:37

Seafarer

XXX

[Afbeelding][Afbeelding]
De spouw inblazen? En lekker laten zitten daar. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Piemol
EPS of PIR
Ik heb door de EPS parels enkel bij het kruipluik de diepte van de kruipruimte kunnen meten, ongeveer 50cm aldaar.
EPS isoleert minder goed maar wel vochtbestendig, PIR isoleert beter en niet vochtbestendig. Ben benieuwd hoe de ervaring met PIR 2 zijdig alu is NA enkele jaren. De kopse kanten van de platen hebben geen alu en ik ga er vanuit dat alu tape niet 'eeuwig' goed blijft als er ook wat condensvorming in de kruipruimte is.
En hoe goed plakt de alu zijde met pur tegen de onderkant van de vloer?

• Roboa
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 29-12 04:03
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het Neopixel zakkensysteem voor kruipruimtes.
Voor zover ik begrijp worden er eerst draden gespannen in de kruipruimte, waar vervolgens een soort zak overheen wordt getrokken. Die zak wordt daarna gevuld met Neopixels / EPS-parels als isolatie.

https://www.google.com/ur...Vaw2UqfFst6UwOmNi8jEeohoC

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Roboa schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:22:
Ik ben benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met het Neopixel zakkensysteem voor kruipruimtes.
Voor zover ik begrijp worden er eerst draden gespannen in de kruipruimte, waar vervolgens een soort zak overheen wordt getrokken. Die zak wordt daarna gevuld met Neopixels / EPS-parels als isolatie.

https://www.google.com/ur...Vaw2UqfFst6UwOmNi8jEeohoC
Ik ben benieuwd wat ubakus dan zegt wat de Rc waarde is .. zeker als er verder niets anders onder komt. Want zo te zien zit er dan geen extra isolatie onder de laagste punten. Geen idee hoe duur dat folie is .. maar zo'n soort constructie kan je ook maken met PIR platen en daar dan nog een wat EPS parels er boven stoppen.

En probeer de volgende keer gewoon de directe link naar die Facebook pagina te posten ipv je zoekresultaten uit Google.

• Piemol
@Roboa @duvekot
hier wat betere uitleg en filmpje"
https://www.isoenergy.nl/...xels-vloerisolatie-beton/

130mm en Rc van 4,3.
Dus wat de Rd is zie je niet zomaar, en welke dikte minimaal nodig is of maximaal kan. Helaas niet zo transparant.

• dof
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:24

dof

Piemol schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 22:27:
[...]

Ik heb door de EPS parels enkel bij het kruipluik de diepte van de kruipruimte kunnen meten, ongeveer 50cm aldaar.
EPS isoleert minder goed maar wel vochtbestendig, PIR isoleert beter en niet vochtbestendig. Ben benieuwd hoe de ervaring met PIR 2 zijdig alu is NA enkele jaren. De kopse kanten van de platen hebben geen alu en ik ga er vanuit dat alu tape niet 'eeuwig' goed blijft als er ook wat condensvorming in de kruipruimte is.
En hoe goed plakt de alu zijde met pur tegen de onderkant van de vloer?
'k Heb m'n PIR platen nu een paar jaar in m'n kruipruimte hangen (geplaatst medio dec-jan 22-23 zie m'n posts van die tijd).
En het jaar daarna was er veel grondwater (weliswaar meest onder grondzeil) en daardoor was er maanden een vochtigheid van >99% (met druppels aan het PIR plafond). Heel vervelend, maar eigenlijk niet voor de PIR platen. Die laten geen enkel zicht op verval zien. 'k Heb er ook nog losse PIR platen liggen (die ik over had) en ook daar is niets te zien dat het vocht in het PIR gaat zitten. Zijn hooguit wat verkleurd aan de zijkant.

Kortom, ik heb geen enkele twijfel over dat die PIR platen gewoon zo blijven als ze zijn.

Overigens heb ik de hoge vochtigheid goed op kunnen lossen met het plaatsen van een flink aantal ventilatieroosters. Nu volgt de de vochtigheid en temperatuur van de kruipruimte die van de buitenlucht en is het, in deze periode, rond de 75-80% (heel netjes vergeleken met jaar geleden).

Gasloos sinds feb23, WP: Pana Mono 9j, WPB: Auer Air 200l, PV: 14x290 Wp

Pagina: 1 ... 113 114 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"