105 groep is niet bepaald bezuinigen hoor. Je moet het even zien als waar een groep op gericht is:
- Dura Ace is voor volledig wedstrijd rijden. Het is licht, maar daardoor slijten de draaidelen juist harder dan Ultegra.
- Ultegra is nog steeds competitie gericht, redelijk licht en duurzaam, een beetje meer balans.
- 105 is meer gericht op het duurzamere aspect, het gaat lang mee. Er is mij weleens verteld dat het duurzamer is dan Ultegra, ik heb geen idee of dat klopt, ik zou zeggen ongeveer hetzelfde. Het is daarmee dus iets zwaarder (volgens mij gaat het om ~200 gram), maar ook goedkoper.
Als je aan zou komen met Tiagra, dan hebben we het pas over bezuinigen. Sora moet je gewoon van wegblijven

.
Je hebt het over bezuinigen en alles wat je noemt als criteria zijn redelijk technische voorwaarden. Als ik zelf zou moeten bezuinigen dan zou ik dus een 105 groep nemen, wielen als Fulcrum R7's of vergelijkbaar op een relatief goedkoop frame. Daarbij bedoel ik geen slecht frame, maar je betaald vaak bij een frame 1. de naam en 2. de afwerking van lasnaden e.d.. Daar komt dus meer je gevoel bij kijken.
Is je budget groter dan zou ik dus eerst naar de wielen kijken.
Overigens was ik zelf ook rond aan het kijken voor een fiets voor volgend jaar, maar er komt alsnog een deal voor een teamfiets bij het team waar ik mijn wedstrijden ga rijden. Maar ik had deze gespot:
http://www.12gobiking.nl/.../focus_izalco_pro_40_2012
Die is goedkoper dan de Bulls die je linkte. Ik vind het persoonlijk echt een mooi frame (carbon trouwens). Review staat ook op fiets.nl:
http://www.fiets.nl/2012/06/22/webtest-focus-izalco-pro-2-0/
Maar dat sluit niet zo aan bij mijn verhaal, is ultegra, wel een mooie fiets naar mijn mening

.
Edit:
Ik zit nu een paar keer naar het plaatje van die Bulls te kijken (vorige pagina) en die geometrie lijkt me echt raar. Ziet iemand anders het ook? Extreme hoek van de zadelbuis en dan relatief korte bovenbuis. Voor mij gevoel zit je echt ver naar achter op die fiets.
[
Voor 7% gewijzigd door
the_RJ op 15-10-2012 12:25
]