Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste
Acties:
  • 425.077 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 16:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Pelle schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:58:
Nadag ik vorige week m'n stuurbuis had ingekort, bemerkte ik op de GoT fietsmeeting (waarvan de topic-warning van mij wel weer weg mag ;)) dat er toch een beetje speling in zat. Het nog strakker aandraaien van het kapje bovenop lukt me alleen niet, dus wellicht heb ik de buis nog net 1 of 2 mm te lang gelaten? Want in principe zou ik m'n stuur helemaal 'vast' moeten kunnen zetten toch?
zorg dat je fiets op de grond staat, draai kapje even los, draai vervolgens de twee boutjes van je stuurpen los (niet eruit) en draai ze vervolgens vast als je een beetje druk op de stuurpen houdt. Dan moet de speling eruit zijn. Stuurt het nu te stroef? Dan heb je teveel druk op de stuurpen uitgeoefend tijdens het vastdraaien en moet hij dus net iets losser. Trial and error.

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-06 16:40

MrDry

Desperados!

argro schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:39:
[...]
Komt het wiel tegen beide blokken aan? Zo ja, dan is het wiel slap. Zo nee, dan zit de remhoef misschien gewoon scheef. Dat eerste kan inderdaad niet komen door het vervangen van een band, misschien dat het wel nu pas opvalt. Het tweede kan wel goed een neveneffect zijn van het wisselen van een band en dus het verwijderen en terugplaatsen van een wiel.
Maar waarom dan alleen tijdens het kracht zetten. Dit zou betekenen dat mijn wiel scheef trekt of vervormd. Toch?

Quod licet lovi, non licet bovi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 19:46
MrDry schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:10:
[...]

Maar waarom dan alleen tijdens het kracht zetten. Dit zou betekenen dat mijn wiel scheef trekt of vervormd. Toch?
Volgens mij vervormd elk wiel wel een klein beetje met aanzetten, maar hij zou niet zomaar aan mogen lopen. Waar ik aan zit te denken, is je velg niet een klein beetje krom geworden door het rijden op een lege band?

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 06-06 18:21
MrDry schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:10:
[...]

Ieder wiel vervormt, juist bij kracht zetten, met name omdat menigeen zijn fiets dan ook van links naar rechts trekt en er dus ook horizontale krachten op het wiel komen. Sommige wielen zijn nou eenmaal zo slap dat je die tegen de remblokken aantrekt. Een andere mogelijkheid is dat (zoals al eerder gezegd) de remhoef scheef zit waardoor het wiel bij een kleine en normale vervorming tegen één van beide blokken aankomt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

Heb niet met lege banden gereden hoor. Heb mijn no-name 23mm band vervangen door een 25mm Conti GP4000s.

Overigens zijn mijn velgen niet echt stijf: Shimano r500's. Deze staan op de lijst om vervangen te worden...
argro schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:17:
[...]
Ieder wiel vervormt, juist bij kracht zetten, met name omdat menigeen zijn fiets dan ook van links naar rechts trekt en er dus ook horizontale krachten op het wiel komen. Sommige wielen zijn nou eenmaal zo slap dat je die tegen de remblokken aantrekt. Een andere mogelijkheid is dat (zoals al eerder gezegd) de remhoef scheef zit waardoor het wiel bij een kleine en normale vervorming tegen één van beide blokken aankomt.
Ik ga vanavond even naar mijn remmen kijken. Misschien door het wiel wisselen scheef komen te zitten.

[ Voor 59% gewijzigd door MrDry op 04-09-2013 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrDry schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:17:

Overigens zijn mijn velgen niet echt stijf: Shimano r500's. Deze staan op de lijst om vervangen te worden...
Zie daar het probleem. Die wielen kwamen bij mij ook tegen de remblokken aan. Er zijn weinig wielen die slapper zijn dan die wielen van Shimano.

Voor het overige worden alleen maar mogelijke oorzaken en/of oplossingen aangedragen voor het 'probleem' waar jij mee komst. Als dat het allemaal niet is, dan houdt het op.

[ Voor 19% gewijzigd door argro op 04-09-2013 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDry

MrDry

Desperados!

argro schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:19:
[...]
Zie daar het probleem. Die wielen kwamen bij mij ook tegen de remblokken aan. Er zijn weinig wielen die slapper zijn dan die wielen van Shimano.
Dat realiseer ik mij. Maar het was nooit zo...dus pas na het vervangen van mijn band. Vandaar dat ik aan de snelspanners denk/dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:48

Pelle

🚴‍♂️

Tjebakka schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:06:
[...]

zorg dat je fiets op de grond staat, draai kapje even los, draai vervolgens de twee boutjes van je stuurpen los (niet eruit) en draai ze vervolgens vast als je een beetje druk op de stuurpen houdt. Dan moet de speling eruit zijn. Stuurt het nu te stroef? Dan heb je teveel druk op de stuurpen uitgeoefend tijdens het vastdraaien en moet hij dus net iets losser. Trial and error.
I know, en dat heb ik ook gedaan, maar ik krijg het kapje dus niet zover dichtgedraaid dat m'n stuur stroever komt te staan. Dus mijn vermoeden is dat het kapje wellicht aan de onderkant op de stuurbuis drukt in plaats van de stuurpen, spacers en lagers op elkaar drukt?

Anyhow, vanavond nog maar eens proberen.
Als ik de boel even helemaal uit elkaar haal, schoonmaak en weer terug in elkaar zet, wat en waar zou ik het dan nog mee in moeten vetten overigens? Lagervet oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 22:24
Ik vet mijn fietsen in met dit goedje:

Afbeeldingslocatie: http://media1.roseversand.de/product/370/4/9/492086_1.jpg

Gebruik het op mijn hybride en racefiets voor alles en werkt prima.

Het begint hier trouwens weer donker te worden en kwam erachter dat mijn lampjes niet echt super zijn om de weg te verlichten. Tegenliggers zien me vast van een km afstand maar de 2 stukken waar het echt aardedonker is moet ik nu toch op goed geluk fietsen. Wellicht maar een goede koplamp aanschaffen. Vind een groot licht op een racer alleen zo stom eruitzien. De lampjes die ik nu heb zie je alleen met een getraind oog :(

Afbeeldingslocatie: http://www.bikeexchange.com.au/dbimages/bike/fn_large/896/102235896/popup/IMG_0697_1_.jpg

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 05:06
Pelle schreef op woensdag 04 september 2013 @ 12:23:
[...]

I know, en dat heb ik ook gedaan, maar ik krijg het kapje dus niet zover dichtgedraaid dat m'n stuur stroever komt te staan. Dus mijn vermoeden is dat het kapje wellicht aan de onderkant op de stuurbuis drukt in plaats van de stuurpen, spacers en lagers op elkaar drukt?
Dat zou goed kunnen, maar dat kan je ook gemakkelijk waarnemen doordat als dat kapje eraf is, je je stuurbuis zeer dicht tot de rand van de stuurpen komt. Dat kapje heeft vaak ook nog een stukje dat in de stuurpen valt (zodat hij recht zit) dus je stuurbuis moet er wel >2mm (ik gok maar wat) onder zitten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 16:15
Stomme vraag misschien, maar even dubbelchecken voordat ik spullen ga bestellen. Zo'n losse KMC missing link kan ik toch ook met een originele Shimano ketting gebruiken toch? Ik heb m'n ketting losgemaakt (hele fiets uit elkaar om hem schoon te maken en als onderhoudsles). Op zich is die ketting nog prima, dus als ik hem met een missing link weer kan gebruiken hoef ik geen hele nieuwe ketting te bestellen.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:40
Ja, KMC past op Shimano 10v. Wel het juiste type bestellen (zilver 10v = type 8 ).

@ Pelle

Je drukt nu inderdaad op de vork in plaats van op de stuurpen. Dan kun je hard draaien, maar dat verandert niks. Om die reden wordt aangeraden om een 5mm spacertje BOVEN de stuurpen te monteren. Dat ziet er (IMHO) ook beter uit en het is beter want je vork kan zo nog steeds de hele stuurpen bestrijken.

[ Voor 80% gewijzigd door havana op 04-09-2013 13:53 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 16:15
havana schreef op woensdag 04 september 2013 @ 13:50:
Ja, KMC past op Shimano 10v. Wel het juiste type bestellen (zilver 10v = type 8 ).
In dit geval gaat het om 9v. Oude fiets, oude tiagra, maar ketting heeft er nog geen 2000km opgezeten.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Dan heb je type 4 nodig geloof ik.

Let er wel op dat je je ketting zult moeten bijponsen. Voor een missing link heb je namelijk mannetje-mannetje nodig, terwijl je met een stift mannetje-vrouwtje nodig hebt.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-06 19:46
havana schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:19:
Dan heb je type 4 nodig geloof ik.

Let er wel op dat je je ketting zult moeten bijponsen. Voor een missing link heb je namelijk mannetje-mannetje nodig, terwijl je met een stift mannetje-vrouwtje nodig hebt.
Je haalt toch gewoon een schakel weg en die vervang je dan toch door een missing link? Of heb ik het mis? Rijden er meer met een missing link? Want het lijkt me voor het onderhoud wel erg handig.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

SnowDude schreef op woensdag 04 september 2013 @ 15:57:
[...]
Je haalt toch gewoon een schakel weg en die vervang je dan toch door een missing link? Of heb ik het mis? Rijden er meer met een missing link? Want het lijkt me voor het onderhoud wel erg handig.
Ik heb er een missing link in zitten, inderdaad alleen voor het onderhoud.

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Mijn Focus kwam zelfs af-fabriek met een CN-5700 met KMC missing link, zal wel goedkoper te assembleren zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Punt is dat een kind van 2 een missing link nog kan sluiten terwijl een ketting dichtponsen helemaal niet zo heel makkelijk is.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:19
Met juiste tools valt dat toch wel mee ?
En anders moet je gewoon naar de fietsenmaker gaan ;)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 22:24
TheLemon schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:57:
Mijn Focus kwam zelfs af-fabriek met een CN-5700 met KMC missing link, zal wel goedkoper te assembleren zijn dan.
Held _/-\o_

Net even bij mijn focus gekeken en ook daar een missing link vanuit de fabriek. Kan je die gewoon met je hand losmaken/vastzetten of moet je die speciale missing link tang kopen?

Vandaag record naar mijn werk gezet, 34,1 gemiddeld over 11 kilometer. (Nu dat gemiddelde vasthouden over langere afstand hahaha ;))

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Het kan met de hand maar met een speciaal tangetje is het een factor 200 makkelijker. KMC heeft een apart tangetje voor sluiten en openen, die van BBB kan zowel sluiten als openen dus dat is een aanrader.

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 10:15

DeFeCt

je wéét toch

dreamscape schreef op woensdag 04 september 2013 @ 11:20:
Als hij niet bij het grootste tandwiel komt, moet je de kabel toch wat strakker zetten. Ook al is het spul oud en verroest...
Na veel WD40 is het gelukt om de kabel uit te draaien, deze staat nu op z'n kortste stand en de ketting loopt niet meer van het kleine blad, maar komt nog lang niet bij het grootste blad, ik kom niet verder dan de eerste drie en soms tot het vierde blad (van de zes). Op de buis commandeurs kan ik volgens mij niet zo veel doen, dus als iemand nog suggesties heeft voor deze Shimano 600 derry, graag!

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
havana schreef op woensdag 04 september 2013 @ 18:18:
Het kan met de hand maar met een speciaal tangetje is het een factor 200 makkelijker. KMC heeft een apart tangetje voor sluiten en openen, die van BBB kan zowel sluiten als openen dus dat is een aanrader.
Persoonlijk vind ik het met de hand ook goed te doen. Zelf iig nog nooit zo'n tangetje gebruikt.

Ook mijn fiets vandaag maar eens schoongemaakt na de viezigheid van de afgelopen GoT-tocht, en direct even een mooi rondje gefietst. Groningen - Winsum - Baflo - Noordpolderzeil - Usquert - Middelstum - Bedum - Groningen. Iets meer dan 60km met een ruime 30km/h op de teller :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 23:29

sapphire

Die-hard pruts0r

DeFeCt schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:28:
Voor de stalen ros retro tocht komende zondag heb ik een oude batavus uit het stof getrokken, nu lukt het me niet om met de stelschroefjes de achterderailleur fatsoenlijk te stellen, hij blijft er op het kleinste tandwiel aflopen en komt ook niet bij het grootste tandwiel. Heb het idee dat ik ook weinig meer kan doen met het stellen van de kabels (oud en verroest) Er zitten 6 tandwielen achter en het is een Shimano 600, een fantieke klusser die mij kan helpen?
Ik zou even googlen op een guide voor het afstellen.
Mijn 600 met 8 versnellingen achter kapt alleen de grootste niet, de overige 7 gaan zonder problemen dus 6 zou allemaal moeten werken lijkt me.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cybermans
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-05 16:23
Binnenkort rijd ik even naar een maat van mij, ben daar van plan te blijven crashen dus moet ook wat extra kleding mee enzo. Hebben jullie ervaringen met rugzakken die tijdens het rijden wel wat airflow op de rug toelaten, want ik zweet normaal echt abnormaal met iets op mijn rug.

Strava | Runkeeper | Endomondo (mijn leikr uploads)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
  • Laatst online: 02-06 09:21
Graham schreef op maandag 02 september 2013 @ 11:09:
Ik wil fiets verlichting gaan kopen die ik zowel kan gebruiken voor gezien te worden als voor zicht te krijgen op het fietspad (cq weg). Dus voor verlichting moet iets sterker zijn. Heeft iemand nog goede tips hier in? Ik wil wel een setje hebben die makkelijk van de fiets te verwijderen is.
Iemand nog tips?
cybermans schreef op woensdag 04 september 2013 @ 20:25:
Binnenkort rijd ik even naar een maat van mij, ben daar van plan te blijven crashen dus moet ook wat extra kleding mee enzo. Hebben jullie ervaringen met rugzakken die tijdens het rijden wel wat airflow op de rug toelaten, want ik zweet normaal echt abnormaal met iets op mijn rug.
Was laatst nog gevraagd. Zoek even...dan vind je vast de post erover.

[ Voor 35% gewijzigd door Graham op 04-09-2013 21:08 ]

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
Op DealExtreme schijnt een aardig setje te staan...

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roet
  • Laatst online: 05-06 16:00
Er zijn behoorlijk wat vergelijkingen te vinden op internet. De DX setjes zijn zeker interessant.

Ik heb zelf geïnvesteerd in een Cygolite-unit, de Expilion 700.

Zie hier een vergelijking waar hij in zit:
http://www.modernbike.com/light-comparison.asp

Ik wilde per sé een lamp met een geïntegreerde accu, gezien ik slechte ervaringen heb met losse accu's welke aan het frame moeten worden bevestigd. De batterij van deze kan je wisselen en de lamp heeft een grote heatsink, dus dat is wel fijn voor de levensduur. Ik heb gemerkt dat de LEDs wat zwakker worden als je ze een paar jaartjes gebruikt. Daarom niet te duur wat aanschaffen, ieder jaar worden die dingen beter. De Expilion 800 is reeds te koop ;).

De BBB strike is trouwens ook een fijne lamp:
http://www.velozine.nl/20...-spot-aan-bbb-strike-500/

Alleen €99 voor 500 lumen is erg prijzig. Aan de andere kant ziet de lichtbundel er op de foto erg goed uit. Ik heb gemerkt dat de DX no-name lampen eigenlijk allemaal hun beloofde lumen niet halen. MagicShine en Cygolite komen al wat meer in de richting.

Nu de avonden weer wat korter worden, wordt het voor mij ook lastig om mijn rondje zonder kunstlicht uit te fietsen. Heeft er iemand een verlichte route in de omgeving Delft? Ik ben dit jaar verhuisd en heb nog geen echt donkere ritjes gehad, maar die gaan wel komen natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graham
Roet schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:09:
Er zijn behoorlijk wat vergelijkingen te vinden op internet. De DX setjes zijn zeker interessant.

Zie hier een vergelijking waar hij in zit:
http://www.modernbike.com/light-comparison.asp

Ik wilde per sé een lamp met een geïntegreerde accu, gezien ik slechte ervaringen heb met losse accu's welke aan het frame moeten worden bevestigd. De batterij van deze kan je wisselen en de lamp heeft een grote heatsink, dus dat is wel fijn voor de levensduur. Ik heb gemerkt dat de LEDs wat zwakker worden als je ze een paar jaartjes gebruikt. Daarom niet te duur wat aanschaffen, ieder jaar worden die dingen beter. De Expilion 800 is reeds te koop ;).

De BBB strike is trouwens ook een fijne lamp:
http://www.velozine.nl/20...-spot-aan-bbb-strike-500/

Alleen €99 voor 500 lumen is erg prijzig. Aan de andere kant ziet de lichtbundel er op de foto erg goed uit. Ik heb gemerkt dat de DX no-name lampen eigenlijk allemaal hun beloofde lumen niet halen. MagicShine en Cygolite komen al wat meer in de richting.

Nu de avonden weer wat korter worden, wordt het voor mij ook lastig om mijn rondje zonder kunstlicht uit te fietsen. Heeft er iemand een verlichte route in de omgeving Delft? Ik ben dit jaar verhuisd en heb nog geen echt donkere ritjes gehad, maar die gaan wel komen natuurlijk..
Thx. Ik zal eens vragen aan mijn collega's wat fijn rijden is in Delft.

grahamofthewheels.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Zo, weer het vaste woensdagavondritje gedaan met 4 maten, wel korter vanwege duisternis. 35,1 gemiddeld over 53km met 4 Utrechtse heuveltjes erin: http://www.strava.com/activities/80052433.
Ging wel hard, bijna constant in het rood, maar dat mag over zo'n korte rit vind ik. Volgende week vrijdag doen we een Tour op het werk, langs drie vestigingen, 115km, met klassement, sprintjes en tijdrit. Erg grappig, maar wel in vorm aan de start verschijnen uiteraard, want ik ben bloedfanatiek.

Ik blijf me verbazen over hoe hoog mijn hartslag kan zijn. Het was gemiddeld 178 nu, max 195, terwijl ik 36 jaar oud ben. Gemiddeld 173bpm over 80km doe ik ook vaker. Kan ik dan ook soort van concluderen dat mijn omslagpunt nu rond de 178 ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
TheLemon schreef op woensdag 04 september 2013 @ 21:30:
Zo, weer het vaste woensdagavondritje gedaan met 4 maten, wel korter vanwege duisternis. 35,1 gemiddeld over 53km met 4 Utrechtse heuveltjes erin: http://www.strava.com/activities/80052433.
Ging wel hard, bijna constant in het rood, maar dat mag over zo'n korte rit vind ik. Volgende week vrijdag doen we een Tour op het werk, langs drie vestigingen, 115km, met klassement, sprintjes en tijdrit. Erg grappig, maar wel in vorm aan de start verschijnen uiteraard, want ik ben bloedfanatiek.

Ik blijf me verbazen over hoe hoog mijn hartslag kan zijn. Het was gemiddeld 178 nu, max 195, terwijl ik 36 jaar oud ben. Gemiddeld 173bpm over 80km doe ik ook vaker. Kan ik dan ook soort van concluderen dat mijn omslagpunt nu rond de 178 ligt?
Ze zeggen wel eens dat je maximaal hr op 210-leeftijd zit. Maar als je erg getraind bent gaat dat minder goed op. Wat betreft dat omslagpunt, daar snap ik je beredenatie niet. Of je trouwens vorm kan opbouwen in enkele dagen, denk het niet...

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-05 18:01
Hotel geboekt in Valkenburg op 5 km van de Cauberg (voor 60 euro, gratis parkeren) en ingeschreven voor de 160km van Boogie's Extreme. Eens kijken hoe erg afzien dat gaat worden in Limburg, de Utrechtse Heuvelrug en de Posbank ken ik nu wel enigszins.

Op de Heuvelrug vandaag ook de zandafgraving in Maarn ontdekt na een tip van havana. Je moet inderdaad maar weten dat ie er ligt, mooi weggetje. Op de A12 al vaak erlangs gereden natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door matthijsln op 05-09-2013 00:56 ]

• havana
@ TheLemon

Maximale hartslag en omslagpunt is enorm verschillend per persoon. Mijn fietsmaat heeft zelfs een omslagpunt van 180 en die is maar 2 jaar jonger dan jij. Anderzijds hebben we tijdens de forumlid Martijn gezien die gemiddeld 122 had over de hele rit terwijl hij bijna continu op kop heeft zitten sleuren. Omslagpunt zal ook niet meer zijn dan 135 denk ik.

Zelf gisteren voor het eerst sinds tijden de hartslagmeter weer omgedaan. Wilde namelijk een rustig ritje maken omdat ik morgen weer naar Tecklenburg ga. Het werd een ritje van 80 km van Groningen - Dorkwerd - Garnwerd - Winsum - Onderdendam - Middelstum - Zeerijp - Oldenzijl - Zandeweer - Doodstil - Rottum - Stitswerd - Westerwijtwerd - Bedum - Groningen. Gemiddeld 30,5 km/uur waarmee ik niet zo ontevreden was.

Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat het fietspad van Bedum naar de Hornbach gewoon af is. Er staat wel een bord dat je er niet overheen kunt, maar het is gewoon begaanbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door havana op 05-09-2013 07:31 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:12
DesertRose schreef op woensdag 04 september 2013 @ 23:05:
[...]

Ze zeggen wel eens dat je maximaal hr op 210-leeftijd zit. Maar als je erg getraind bent gaat dat minder goed op. Wat betreft dat omslagpunt, daar snap ik je beredenatie niet. Of je trouwens vorm kan opbouwen in enkele dagen, denk het niet...
Dat is alleen maar een vuistregel. HRmax is iets wat je kunt meten, niet berekenen. Daarbij speelt niet alleen aanleg een rol, maar ook getraindheid. Bij iemand die niet traint zal in de regel de HRmax sneller dalen met de leeftijd dan bij iemand die wel traint.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• M@cer
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-06 14:45
havana schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:31:
@ TheLemon

Anderzijds hebben we tijdens de forumlid Martijn gezien die gemiddeld 122 had over de hele rit terwijl hij bijna continu op kop heeft zitten sleuren. Omslagpunt zal ook niet meer zijn dan 135 denk ik.
Gisteren een uur hardgelopen en dan heb ik een gemiddelde hartslag van 150.
Mijn maximale hartslag was in Geants de Ardennes was 191, maar gemiddeld zat ik daar op 132.

Anderzijds heb ik tijdens de forumrit me eigenlijk niet bovenmatig hoeven in te spannen.. De paar klimmetjes waren even piekmomenten, maar aangezien ik redelijk vaak solo 100+ km ritten maak waar ik ruim boven de 30 gemiddeld zit, was het vrij ontspannen rijden afgelopen weekend. Dat zal de lage hartslag gemiddeld ook wel verklaren.

[ Voor 24% gewijzigd door M@cer op 05-09-2013 08:14 ]

Shut up Legs, keep moving...... - https://www.strava.com/athletes/505504 / www.eigenwijzetriathlon.nl

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-06 16:02

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

havana schreef op donderdag 05 september 2013 @ 07:31:
@ TheLemon

Maximale hartslag en omslagpunt is enorm verschillend per persoon. Mijn fietsmaat heeft zelfs een omslagpunt van 180 en die is maar 2 jaar jonger dan jij. Anderzijds hebben we tijdens de forumlid Martijn gezien die gemiddeld 122 had over de hele rit terwijl hij bijna continu op kop heeft zitten sleuren. Omslagpunt zal ook niet meer zijn dan 135 denk ik.

Zelf gisteren voor het eerst sinds tijden de hartslagmeter weer omgedaan. Wilde namelijk een rustig ritje maken omdat ik morgen weer naar Tecklenburg ga. Het werd een ritje van 80 km van Groningen - Dorkwerd - Garnwerd - Winsum - Onderdendam - Middelstum - Zeerijp - Oldenzijl - Zandeweer - Doodstil - Rottum - Stitswerd - Westerwijtwerd - Bedum - Groningen. Gemiddeld 30,5 km/uur waarmee ik niet zo ontevreden was.

Ik heb proefondervindelijk vastgesteld dat het fietspad van Bedum naar de Hornbach gewoon af is. Er staat wel een bord dat je er niet overheen kunt, maar het is gewoon begaanbaar.
Mooi, dan ga ik vanavond daar langs ipv de kasseien :P of het toeristische fietspad te nemen.

If it aint fixed, it's broken.

• TheLemon

TheLemon

[...]

O maar dat heb ik niet gezegd toch? De vorm van dit jaar is al in aanleg sinds februari, ik heb weinig last gehad van die zogenaamd slechte lente, waar iedereen over zeurde. Als ik niet in vorm was zou ik no way mij hartslag zo hoog laten oplopen.
Over omslagpunt: die kun je laten meten door een inspanningstest, maar ik dacht dat het in principe de hartslag is die je lang vol kunt houden zonder te verzuren (lactate steady state), vandaar dat gemiddelde hartslag over een langere rit op maximale inspanning een aardige indicatie is denk ik.

O die max hr vuistregel zou ik niet te serieus nemen, dan zou ik 10 jaar zijn :+

[ Voor 4% gewijzigd door TheLemon op 05-09-2013 08:55 ]

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Deel 18 staat online:
Het grote wielrenervaringtopic - Deel 18

Hierin is een begin gemaakt met het onderhoud deel, echter deze moet nog uitgebreid worden. Zowel Havana als Joeri als ikzelf zijn auteurs en kunnen tekst erin zetten. Stuur gewoon even een DM.

Het zelfde geld voor de 'fiets vakantie verhalen' Ik heb er een aantal in gezet maar had geen tijd (en zin) om het hele topic door te spitten op zoek naar de verhalen van mensen. Dus als je er 1 hebt stuur dan even het linkje door.

En bij andere extra info / fouten hoor ik het ook graag.

[ Voor 5% gewijzigd door Griffin op 05-09-2013 09:10 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik heb een bagagedragertje voor wielrenfietsen welke je om de zadelpen kan doen. Kan maximal 9kg op, en je moet een alu zadelpen hebben :) opzich wel handig, maar ik had me vergist in hoeveel zooi ik moet meeslepen naar mn werk :X dacht dat mn laptop wat lichter was iig :P

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• Graham
Ik hoor hier al Schipluiden. Zelf rij ik elke dag langs Delftgouw en Oude Leede. Daar kan je aardig fietsen en is veel verlichting door kassen.

grahamofthewheels.com

• MrAngry
  • Laatst online: 05:06
Vaude splash air, of een vergelijkbare deuter.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:24
En als zo'n Splash te groot is, kijk naar de Vaude Hyper Air. Ik heb hem zelf aangeschaft voor wandelingen en dagtochten, maar het is eigenlijk een fietsrugzakje. Hij heeft best wat airflow op de rug, maar uiteindelijk ga je daar natuurlijk toch zweten.

(of natuurlijk Deuter, maar daarvan ken ik de types niet)

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 05-09-2013 10:41 ]

Punctuality is the politeness of kings

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik heb een 12L deuter Race rugzak. Te klein als je compleet slaapspul mee moet nemen (daarvoor heb ik een Extrawheel met Ortlieb tassen, maar prima voor wat kleding en een tandenborstel.

Anoniem: 137569

[...]

ik denk dat je 220-leeftijd bedoelde ;)

• DesertRose
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-02 11:17
Anoniem: 137569 schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:10:
[...]

ik denk dat je 220-leeftijd bedoelde ;)
Zou ook heel goed kunnen. :P Faal.
Laatst fietste ik met een vriend die mij vertelde dat zijn maximale hartslag een week daarvoor zo´n 230 was (normaal zo'n 190 bij hem). Dus ligt dan waarschijnlijk aan een paar mooie hobbels waardoor de meter wat klappert, toen ik hem dat vertelde vertrok z'n gezicht weer een beetje. :)

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:36

vliegnerd

Nintendo fan.

Zijn die ergens binnen de EU "preiswert" te krijgen? Via ebay uit de V.S. (USPS langzame post) kosten ze ongeveer $100, dus zeg 100 euro als je belasting moet betalen. Amazon.co.uk en .de hebben ze alleen voor woekerprijzen.

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

• argro
DesertRose schreef op donderdag 05 september 2013 @ 11:22:
[...]

Zou ook heel goed kunnen. :P Faal.
Laatst fietste ik met een vriend die mij vertelde dat zijn maximale hartslag een week daarvoor zo´n 230 was (normaal zo'n 190 bij hem). Dus ligt dan waarschijnlijk aan een paar mooie hobbels waardoor de meter wat klappert, toen ik hem dat vertelde vertrok z'n gezicht weer een beetje. :)
Zijn gezicht vertrok omdat hij teleurgesteld was dat zijn maximum niet echt 230 was of omdat hij blij was niet daadwerkelijk een hartaanval gehad te hebben?

Het spreekt natuurlijk voor zich dat als het maximum 190 is, dat er dan bij 230 iets speciaals aan de hand is. Dat kan inderdaad een klapperend shirt zijn, maar het kunnen ook hartkloppingen o.i.d. zijn. In geval van het laatste voel je dat overigens ook wel en zie je dat niet alleen op de meter. Het kan wel een reden zijn om eens een keer bij een arts binnen te lopen.

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 15:57

Griffin

Is mythical

Topicstarter
:F * Griffin heeft mooie deel 18 gemaakt en hier gemeld, Tweakers gaan door in deel 17 ;(

[ Voor 3% gewijzigd door Griffin op 05-09-2013 14:58 ]

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10:36

vliegnerd

Nintendo fan.

Oei. Ik heb mijn post naar deel 18 gekopieerd en daar verder :)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Pagina: 1 ... 102 103 Laatste

Dit topic is gesloten.