Verwijderd schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 09:00:
Je geeft zelf aan dat je alleen mensen met helm groet. Je geeft zelf aan dat het een 'regel' van je is, als daar een 'goede' reden achter zit dan is dat wat mij betreft nog te overzien, maar de enige reden die je aangeeft is dat 'niet kan in deze tijd en je er echt niet bijhoort'.
Wielrennen = helm. Dat is gewoon mijn mening, ook al is het niet verplicht. Als je het gewoon als sport beschouwd en vergelijkt met andere sporten, dan is wielrennen al zeer beperkt qua beschermende kleding. Ik was vroeger, laten we zeggen in mijn jeugd, helemaal niet van helmen dragen (ging dan om skeeleren maar goed), maar op de racefiets altijd op gehad. Het was destijds een kort en rustig rondje op fietspaden, maar zonder helm had ik dit niet meer kunnen typen.
Paar weken terug had ik voor onze vereniging een gasttraining geregeld onder leiding van Hennie Kuiper. Naast dat wij bij al onze trainingen/evenementen/et cetera helmen gewoon verplicht stellen, is het eerste wat meneer Kuiper doet controleren of iedereen een helm op heeft, dan uitleggen aan de hand van iemand die zijn helm niet goed strak heeft dat dit gevaarlijk is en hoe hij wel goed vast moet en controleert hij dat snel bij iedereen die er staat. Dan hebben we het toch over iemand van de oude stempel.
Hoezo kan dat in deze tijd niet meer, en tot wanneer kon het dan wel?
Moet iedereen per se opgaan in de massa en moeten we er allemaal hetzelfde uitzien.
Er zullen genoeg fietsers zijn die niet van het bestaan van 'The Rules' afweten, en er zullen ook genoeg fietsers zijn die er schijt aan hebben.
Het heeft niets met 'The Rules' te maken, ik groet iedereen die teamkleding draagt (heb ik trouwens geen problemen mee, hoewel een kampioenstrui vind ik dan weer niet kunnen

), of ongeschoren benen heeft, geen probleem.
Als iemand lang en hard gespaard heeft voor een mooie fiets, het zijn tenslotte krappe tijden, en jij komt deze persoon tegen terwijl hij/zij rondrijdt in normale kleren, voel jij je dan zo verheven dat ze een simpel hoofdknikje niet waard zijn?
Hard gespaard voor een mooie fiets, laten we zeggen dat het om 1000 euro gaat, dan kan een helm voor een paar tientjes er niet van af? Helmen zijn echt de hoofdprijs niet meer en zelfs de goedkoopste helm doorstaat alle testen.
Nu ik niet meer in NL woon heb ik een ander perspectief.
In NL heb je zoveel fietsers, dat ze niet opvallen, en zal er voor een deel behoefte zijn om deel uit te maken van een subgroep met bijbehorende kleding en toebehoren.
Hier in de UK is dat een heel stuk minder, dus iedereen die je tegenkomt op een fiets groet je, omdat er een stuk minder fietsers zijn.
Het lijkt mij dat iedere fietser een teken van waardering hoort te krijgen, of heb je liever dat iedereen die niet aan jouw standaarden voldoet in een auto kruipt?
Ja inderdaad, een blijk van waardering. Ik heb waardering voor iedereen die op de racefiets (of MTB of wat ook) stapt. Jong, oud, wedstrijden, toeren, allemaal waardering voor. Fietsen zonder helm heb ik geen waardering voor.
Groeten vindt jij dus een blijk van waardering, ben ik het helemaal mee eens. Waarom moet ik dan een blijk van waardering geven als ik het niet eens ben met het feit dat een persoon geen helm draagt?
Heb nog wel een leuke UK anekdote, Chris Hoy won goed op de keirin in Londen, stapt naderhand op de fiets om terug te fietsen naar zijn kamer en wordt gefotografeerd op de fiets met zijn helm vastgeklikt aan zijn rugtas i.p.v. op het hoofd. Wordt de volgende morgen in de kranten toch behoorlijk afgemaakt omtrent het goede voorbeeld geven. Was voor het eerst in tijden dat ik subjectieve media weer eens kon waarderen.
Dat je vindt dat iemand een helm moet dragen, soit, daar kun je je redenen voor hebben, maar wat mij betreft is 'er niet bijhoren' er niet een van.
Misschien is 'er niet bijhoren' slecht uitgedrukt, laat ik het dan andersom stellen net als hierboven dat een helm dragen gewoon bij wielrennen hoort. Er is echt geen enkele reden om er geen te dragen.
Coldcat schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:16:
Die auto bedoel je die Audi in de eerste bocht mee? Die vond ik wel meevallen. Ik zat op een gegeven moment achter de Skoda en die ging die bocht teveel van het gas af. Daar had ik geluk dat ik niet vol in de zijkant van de wagen reed maar nog kon bijsturen. Helaas kon ik toen de bumper niet meer pakken en heb ik het laatste stuk zelf moeten dichtrijden richting het groepje.
Nee ik bedoelde vooral bij de elite. Die richting het einde zo het rechte stuk (busbaan) opdraait terwijl het peloton er met >50 aan komt

. Bij ons hadden we een fietser die overstak zonder te kijken, 5 seconden later en we hadden toch wel een probleem gehad. Kan wel zijn dat die precies achter jouw rug tussen jullie groepje van 3 en het peloton door ging.
Bestuur van KV gedaan? Ronde van Delft was zeker mooi, maar door de regen best selectief. Net zoals gisteren vanaf de start volle bak weggereden met drie man. Hele peloton volgde, nog nooit zo'n kapot peloton gezien na drie ronden. Niemand kon meer iets en iedereen moest even op adem komen. Dat maakt zo'n koers wel. Voor een criterium naar de andere kant van het land rijden is eigenlijk net te ver.
Ik ben nog steeds KV bestuur, wissel is ergens volgende maand. Ik was vorig jaar rond deze tijd ook bij de SWN vergadering, volgens mij was jij daar ook bij.
Ik had het verslag van de Ronde van Delft gelezen en wat foto's gezien ja. Yondi Schmidt won namelijk bij de elite en die won ook de Ronde van Oldenzaal waar ik mee het podium op mocht (E/B/A wedstrijd), dus ik had zijn website even in de gaten gehouden mochten er foto's komen, daar stond een verslag van Delft op

.