Pelle schreef op dinsdag 02 oktober 2012 @ 22:28:
Vandaag uit het werk mooi op de motorkap van een auto terechtgekomen. Afgezien van een pijntje in de knie lijkt er vooralsnog niet veel aan de hand, gelukkig. Maar grrrrr... hoeveel voorrang moet je hebben? Ik kwam van rechts, de auto naderde een rotonde dus moest sowieso afremmen, en er stonden voor hem haaientanden op de weg (2x zelfs).
Na een seconde of 20 kwam hij pas uit z'n auto. "Ja sorry, ik had u niet gezien, ik was aan het bellen".
Situatie:
http://goo.gl/maps/nk3PW
Ik kwam van links, en klapte precies op de plek waar die auto staat op z'n motorkap. Nog wel geremd, maar ik de weg was nat dus het was vooral slippen. Ik vermoed dat ik er met 25 bovenop ben geknald want ik had er flink de vaart in.
Fiets lijkt niet veel mee aan de hand te zijn, maar ik heb nog niet goed gekeken naar voorwiel en voorvork.
2 uur nadat het gebeurd was, heeft hij me nog wel even gebeld om te vragen hoe het ging, dat was dan nog wel netjes vond ik. Desalniettemin heb ik liever dat hij de volgende keer gewoon ff uitkijkt

Ik heb toch altijd een bijsmaak als ik zulke situaties bekijk, buiten het feit dat de bestuurder van de auto uiteraard gigantisch fout zit en beboet of bestraft dient te worden als les, had je zelf er niets aan kunnen doen om het te voorkomen, voor de toekomst? Nu ben ik dan misschien sociaal gezien wel een lul, maar als ik deze google maps situatie bekijk, fiets jij in ongebruikelijke richting (toegestaan hier! maar daar zijn er niet heel veel van) op de rotonde, wat natuurlijk mag, maar tegen de natuur van een rotonde is. Daar kun je rekening mee houden in je risicoanalyse, genoeg bestuurders die uitsluitend naar links kijken als ze een rotonde naderen (rijbewijs onwaardig), ik kan dat ook niet helpen. Bovendien bestaat er zoiets als collision-course. Jij ziet zo'n botsing toch ook al ruim 30m aankomen als het goed is (indien bestuurder niet afwijkend accelereerde of descelereerde) en daarmee is de betreffende bestuurder een high-risc object geworden in jouw verkeerssituatie op dat moment en het enige waar je goed naar moet uitkijken. Zijn er meer dingen die high-risc zijn, dan ligt je snelheid te hoog, dan heb je de situatie niet onder controle en belandt je vroeg of laat op de motorkap.

Tenzij je je snelheid had aangepast, of oog contact had gezocht want dan had je mogelijk gezien dat er een lelijke
iPhone/
smartphone/telefoon aan 's mans smoel gekleefd zat

Ik bedoel, de hoeveelheid ingrepen die ik moet verrichten omdat ik geen voorrang krijg, zelfs in situaties als ik me al heb aangepast ruim van tevoren, die zouden leiden tot een aanrijding met een >700kg wegend voertuig, zijn oneindig waarbij ik 100% zeker ben dat ik dit jaar al 10 aanrijdingen, mogelijk wel 30, had gehad als ik zelf niet tijdig (!) had ingegrepen. Lijkt mij evident voor elke wielrenner.
Maargoed, waar ik naartoe wilde, heb je in deze situatie nadien niet het gevoel dat jij het had kunnen voorkomen? De schuldvraag heeft daar niets mee te maken, de voorrangssituatie is onbetwist overduidelijk uiteraard. Maar zoiets blijft niet voor herhaling vatbaar lijkt me, althans zo dacht ik toen ik in mijn 2e racefietsrit ooit op de motorkap lag

Sindsdien (15j, 55k verder) nooit meer gebeurd, wél andere incidenten, niet voorrang gerelateerd, maar dat komt door moedwil bij andere weggebruikers.

Daar heb ik dan weer geen remedie tegen.
Betreffende de lessen van voorgaande pagina's omtrent overtraining van collega's hier, heb ik met pijn in m'n hart besloten een lange rustperiode te nemen, sowieso een maand, mogelijk rest van het jaar. Dank voor jullie overtuigende woorden!

Want ondanks nu 6 dagen geen km, voelen mijn benen elke dag aan als lood, meer dan toen ik fietste, alsof de spieren transformeren, hetzelfde gevoel dat je hebt na 40 minuten D3 en je wilt nog harder en langer door... burning in D3. Lijkt me niet goed als je benen echt niets te lijden hebben (kantoorbaan). Buiten de spieren in de benen, schommelt m'n rusthartslag, maar mogelijk ook door lichte griep oid, maar vanochtend was die bv 47 en kreeg ik hem niet lager (38-40 normaal). Toch ruim 17%. Ik noteer het ook allemaal dagelijks en ga dit ook nog met een professional bespreken, want zo kon het niet verder.