Trainingsvraagstukken waar ik niet helemaal uit kom.
In juni 2013 wil ik weer mee gaan doen met Alpe D'HuZes. Vorig jaar gestrand na 4x (hongerklop), en dit jaar wil ik serieuzer gaan trainen. Ik heb daarom bij een SMA mijn omslagpunt (178) e.d. laten bepalen. Daaruit komt dat mijn D1 zone eindigt bij een hartslag van 151.
Nu ben ik bezig met een schema waarin wekelijks sessies van 90 - 150 minuten staan met redelijk wat stevige intervallen. Daar gaat mijn hartslag mooi tegen het omslagpunt aan zitten, maar overall komt de training gemiddeld niet boven die 151 uit. Valt een dergelijke sessie nu onder een D1 zone?
Daarnaast: ik train op mijn tacx op basis van vermogen. Mijn Tacx fiets heeft een minimaal verzet van 42x24, mijn koersfiets een 30x25. Ik gok dat ik die 30 wel weer nodig heb op de Alp.
Nu tacx ik keurig op 42x24 om de benodigde watts te halen met het oog op de klim, maar een kleiner verzet betekent bij een zelfde cadans minder vermogen, dus minder snel omhoog of omvallen
De vragen die dus naar boven komen:
1. Is het verstandig om a.s.a.p mijn koersfiets in de Tacx te hangen en dan het benodigde vermogen te gaan leveren bij de 30x25 (of 30x24)?
2. Op welke cadans moet ik leren fietsen? Alle schema's schrijven een hoge (95+) voor, maar klimmen op 95+ is voor mij op een 30x25 echt niet weggelegd. Ik ben blij als ik tussen de 60 - 70 uitkom. Wat weer meer kracht betekent voor hetzelfde vermogen
3. Op dit moment zijn mijn beenspieren echt de beperkende factor. Mijn omslagpunt haal ik eigenlijk nooit, zelfs niet bij de heftige intervallen (340 watt, 3 minuten), en ik kan de intervallen niet langer maken omdat mijn benen gewoon vol lopen. Had ik bij de SMA test ook al last van, pas in de laatste minuut pakte ik mijn omslagpunt waarna de benen het opgaven. De maximale hartslag ligt dus ook maar iets boven het omslagpunt.
4. Mijn VO2max mag nog wel wat omhoog. Afvallen gaat helpen (ook nodig, 7 kilo), maar zijn er andere manieren? Genoeg trainen in het vermogensgebied van de VO2max?
5. Valt een training onder een D1 categorie wanneer de gemiddelde hartslag in de zone blijft of wanneer de maximale hartslag in de zone blijft?