Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste
Acties:
  • 426.213 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Peetman schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:46:

SPS pedalen zegt me ook niet zoveel.
Sommige mensen (met de nadruk op sommige) noemen SPD-SL SPS...
la_fusion schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 13:29:
Een kennis van mij heeft deze fiets te koop staan: http://vernieuwd.marktpla...iets-racefiets-nieuw.html

Ligt het aan mij of is het bod wat er staat niet wat goedkoop? Overigens zelf geen belang bij.. maar als er iemand anders profijt bij heeft.. Ultegra afgemonteerd..
Ziet er uit als een Bulls die een jaar of 4 geleden nieuw nog geen 1000 euro heeft gekost. Een afschrijving van 150 tot 200 euro per jaar vind ik niet vreemd. Daarbij is dit ook niet echt hét moment om een fiets te verkopen, dat beinvloed de prijs natuurlijk ook negatief. Kwestie van vraag en aanbod.

[ Voor 66% gewijzigd door argro op 24-10-2012 16:11 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:16
Zo mijn tacx blue motion is binnen nu tijdens ajax eerste ritje maken:

Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/348glef.jpg

Zo eerste rit zit er op. 45 minuten lang gefietst niet zoveel dus. Ik vind het een prima ding op de zwaarste stand is het net of je een berg op fietst, ik fietste op standje 3 (dus nog 7 standjes te gaan hehe!).

[ Voor 55% gewijzigd door jostefa op 24-10-2012 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:16
Er fietste hier ook wat mensen op een Wilier Izoard XP toch? Want Wilier houdt een recall vanwege een defect in een bepaalde batch voorvorken.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-10 15:19

Griffin

Is mythical

Topicstarter
jostefa schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:56:

[afbeelding]

Zo eerste rit zit er op. 45 minuten lang gefietst niet zoveel dus. Ik vind het een prima ding op de zwaarste stand is het net of je een berg op fietst, ik fietste op standje 3 (dus nog 7 standjes te gaan hehe!).
Ik ga binnenkort eens kijken, eerst van het weekend ook even vakantie boeken voor April 2013 ;).
Maar ik adviseer je wel een Tacx band te halen. Een normale achterband slijt echt als een malle op een Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:34
Klopt, zelfs met een tacx band liggen de blauwe of oranje 'kruimels' nog op de grond na afloop van een uurtje fietsen. Dus een normale band zou ik zeker niet aanraden aangezien die speciale banden van veel stugger materiaal zijn.

4620 Wp PV ZZO 52° | VW Golf Variant 1.5 TSI '19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Ja klopt ik had ook een tacx band er bij besteld, die komt vandaag pas binnen omdat ze die niet op voorraad hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
En ik zou adviseren de vloer ruim af te dekken als je gaat Tacxen. Zelfs met een behoorlijke schone ketting en derailleur krijg ik nog flink wat zwarte troep op de vloer et cetera. Met een beetje wasbenzine o.i.d. is het zo weer weg, maar voorkomen is beter dan genezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik zo allemaal eens lees dan lijkt me een afgedankte spinning bike toch veruit te verkiezen boven iets waar je nog een fiets op moet zetten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Tacx neemt geen ruimte in als je hem niet gebruikt en is klein en is toch een stuk geadvanceerder dan zo'n spinning bike. Ze hebben allebei hun voor en nadelen. Ik heb zelf nooit zoveel problemen met zooi van de ketting trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Mijn Tacx stond op een zeer lichte (bijna witte) vloer en die was na een hele winter twee keer per week Tacxen toch behoorlijk gespikkeld, evenals de deur vlak achter de Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Als ik een hele winter m'n vloer niet schoonmaak dan zijn spikkels wel het minste probleem :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-10 13:47
jostefa schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 19:56:

[afbeelding]

Zit er nou een standaard aan? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 21:39:
Als ik zo allemaal eens lees dan lijkt me een afgedankte spinning bike toch veruit te verkiezen boven iets waar je nog een fiets op moet zetten....
Maar op je eigen fiets heb je je eigen houding + zadel waar je aan gewent bent.
+ een tacx neemt minder ruimte in als je m niet gebruikt omdat je op de weg fietst.
911GT2 schreef op donderdag 25 oktober 2012 @ 22:54:
[...]

Zit er nou een standaard aan? :?
Looks like it. Maw... haal die er eens snel af ;) :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 08:46

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Cyclocross fiets (zie remmen en crank-bladen) met een standaard, nice ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Lol, een standaard idd! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Nu moeten jullie mij niet gaan pesten he ;). Ik ben afgelopen zomer pas begonnen met fietsen en er helemaal verslaafd aan geraakt. Uit voorzorg heb ik toen een goedkope fiets gekocht voor het geval dat ik het niet meer leuk vind, het betreft een Trek 7.6 FX dus met recht stuur ;).

Ik ben van plan om over een paar maanden een echte wielren fiets te kopen van rond de 1500 euro. Ik moet alleen nog beter in gaan verdiepen wat ik nou precies wil, duo, tripple, compact, carbon, aluminium etc. Mijn doel is de komende editie van La Marmotte uit te fietsen (eerst in het voorjaar kijken hoe zwaar 1 zo'n berg nou is). Kortom ik sta echt in de kinderschoenen van het fietsen maar het is een hele wereld die open is gegaan voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Je bent van harte welkom hier. :) Pak gewoon even een schroevendraaier en draai die standaard eraf. Of ga je erop naar de stad? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .joeri.
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-02 07:06
Wel opletten als je officieel aan het evenement wil deelnemen, dan is het al volzet als je pas in het voorjaar wil inschrijven.

Klik: .joeri. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
jostefa schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:05:
Ik ben van plan om over een paar maanden een echte wielren fiets te kopen van rond de 1500 euro. Ik moet alleen nog beter in gaan verdiepen wat ik nou precies wil, duo, tripple, compact, carbon, aluminium etc. Mijn doel is de komende editie van La Marmotte uit te fietsen (eerst in het voorjaar kijken hoe zwaar 1 zo'n berg nou is). Kortom ik sta echt in de kinderschoenen van het fietsen maar het is een hele wereld die open is gegaan voor mij.
Zoals reeds is opgemerkt zul je eerder dan in het voorjaar moeten inschrijven voor La Marmotte. Met het oog op La Marmotte en jouw budget zou ik gaan voor een aluminium fiets met fatsoenlijke (stijfe (en lichte) wielen en een fatsoenlijke groep in een triple uitvoering. Met een dubbel of compact (ook met bergcassette) gaat de eerste zaterdag van juli een zware dag worden (dat wordt het sowieso wel overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Kan iemand mij een aankoopadvies geven voor een nieuwe wielset? Ik heb nu set van Shimano R500. Budget rond 400 euro. Maar goedkoper mag natuurlijk ook. Ik lees veel Fulcrum Racing 5. Is dat de beste deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
willy1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:52:
Kan iemand mij een aankoopadvies geven voor een nieuwe wielset? Ik heb nu set van Shimano R500. Budget rond 400 euro. Maar goedkoper mag natuurlijk ook. Ik lees veel Fulcrum Racing 5. Is dat de beste deal?
Voor 400euro kan je goede wielen vinden.
Ik had ook nog een vraag hierover gesteld: Griffin in "Het grote wielrenervaringtopic - Deel 17". De R5's zijn namelijk al voor 170-200€ te vinden. Voor 400€ kan je ook voor de R3's gaan of even zoeken naar andere sets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the_RJ
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:24

the_RJ

Banana Hammock!

van R3's ga je nooit spijt krijgen. Goed stijf, niet al te zwaar en nog redelijk betaalbaar. Het algemene motto bij wielen is namelijk: stijf, licht, goedkoop. Kies er twee. Racing 3's is een aardig compromis tussen de drie en uiteindelijk zijn wielen de meest langetermijn investering aan een fiets.

Ik heb ze overigens zelf, vroeger als wedstrijdwielen, nu als trainingswielen, altijd goed bevallen.

System Specs! - "When I get sad, I stop being sad and be awesome instead. True story" Barney Stinton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
R3 (339 euro) en R5 (169 euro) 2013 hebben beide witte naven wat goed past bij mijn witte frame. Qua prijs ook erg interessant. Verschil tussen R3 en R5: 336 gram en 170 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
willy1986 schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:11:
R3 (339 euro) en R5 (169 euro) 2013 hebben beide witte naven wat goed past bij mijn witte frame. Qua prijs ook erg interessant. Verschil tussen R3 en R5: 336 gram en 170 euro...
En een verschil in stijfheid denk ik. Mijn LBS wist te vertellen dat alu wielen vanaf de R3's amper nog stijfer worden, maar alleen lichter. Geen idee of het klopt, maar ik vond het wel logisch klinken.

Afhankelijk van de fiets zou je ook nog naar Campa wielen kunnen kijken. Ik rijd sinds een ruim half jaar met Campa Eurus wielen (equivalant van R1's) en ben daar zeer tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Fulcrum is van Campa trouwens, Fulcrum en campa wielen zijn nagenoeg hetzelfde (navenconstructie, spaken etc.).
Een ander verschil tussen de R3 en de R5 is de constructie van de naaf, die is bij de R3 hetzelfde als bij de R1(en op de kogeltjes na bij de R0) terwijl de R5 dezelfde heeft als de R7. Bij de R5 zit er een goed afgedichte industrielager in en bij de R3 losse cup en kogellagers. Dat zal beter zijn, maar de afdichting is iets minder, dus niet gebruiken bij echt hevige regenval.
Ik zou zelf voor de R3 gaan (en heb dat ook gedaan).

[ Voor 3% gewijzigd door MrAngry op 26-10-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Volgens mij heeft de R5 een andere (en betere) naaf dan de R7. Ik zie met de R7 vaak problemen met de achternaaf. De vrijloop raakt vervuild en blijft hangen, waardoor je in het luchtledige aan het trappen bent. Die problemen heb ik nog nooit gezien bij de R5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04 14:15

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Ik heb zelf Red Wind wielen van Fulcrum en de naven lijken exact dezelfde te zijn als die van de R5's. Ik heb slechte ervaring met de industrielagers die daarin zitten. Na 3/4 jaar heb ik ze al moeten vervangen, helemaal vastgeroest. Ik heb ze denk ik in die tijd ongeveer 4-5 keer goed schoongemaakt van buiten en dan met de tuinslang, nooit hoge druk. Dat valt me echt tegen.
De lagers die erin zaten zijn ook maar aan één kant afgedicht. Voor €2,50 per stuk (of ietsje meer) kun je online dubbel afgedichte lagers van bijv. SKF krijgen, die zijn volgens mij al veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
argro schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:39:
Volgens mij heeft de R5 een andere (en betere) naaf dan de R7. Ik zie met de R7 vaak problemen met de achternaaf. De vrijloop raakt vervuild en blijft hangen, waardoor je in het luchtledige aan het trappen bent. Die problemen heb ik nog nooit gezien bij de R5.
De naaf zelf is exact hetzelfde, maar de body is iets anders, misschien dat er daardoor wat makkelijker vuil in komt bij de R7?

De afdichting van de R3 naaf is ook niet heilig zoals gezegd. Vorig jaar heb ik na een zeik en zeik natte Dam tot Dam fietsclassic (plassen tot de enkels) een paar weken niet gefietst en toen was ook m'n hele achternaaf inc body vastgeroest, ben je toch weer 7 tientjes verder. Nou weet ik niet of dat met elk wiel had kunnen gebeuren, maar de afdichting is niet super bij fulcrum iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
TheLemon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:44:
Ik heb zelf Red Wind wielen van Fulcrum en de naven lijken exact dezelfde te zijn als die van de R5's. Ik heb slechte ervaring met de industrielagers die daarin zitten. Na 3/4 jaar heb ik ze al moeten vervangen, helemaal vastgeroest.
Fulcrum claimt zelf dat je na 10k-20k kilometer (lekker brede window :p) je naaf moet (laten) checken. Dus 3/4 jaar klinkt niet zo gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

MrAngry schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:55:
[...]

Fulcrum claimt zelf dat je na 10k-20k kilometer (lekker brede window :p) je naaf moet (laten) checken. Dus 3/4 jaar klinkt niet zo gek.
Ik bedoel 0,75 jaar en bij mij is dat krap 3000 km, dat vind ik echt te kort. Overigens hoefde ik het niet te laten checken, het zat echt muurvast toen ik na het schoonmaken een week of twee niets had gedaan, was vrij duidelijk.

70 euro vind ik trouwens erg veel geld, het klusje stelt weinig voor als je de juiste tools hebt, kijk maar: YouTube: FULCRUM Racing 5 - Complete Hub Overhaul - Manutenzione mozzo
Met een stevige hamer, een diepvries, een föhn en een buisje of houten staaf met de juiste diameter gaat het ook, maar dan is het wat lastiger. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Ik heb het idd zelf gedaan, maar de body was takke duur (body was ook helemaal vastgeroest) en verder nieuwe kogellagers en vetjes gekocht. Die repair kits zijn gewoon enorm overpriced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Griffin schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 07:12:
[...]

Maar op je eigen fiets heb je je eigen houding + zadel waar je aan gewent bent.
+ een tacx neemt minder ruimte in als je m niet gebruikt omdat je op de weg fietst.
Waarom zou ik krom gaan zitten op een stilstaand geval?
Ik heb al zoveel kilometers op racefietsen gereden dat ik echt niet meer aan die houding hoef te wennen....
In de winter lekker rechtop als het dan toch eens moet wegens strenge winter lijkt me veel beter.
Ik heb verder ruimte zat, ik zie eigenlijk geen enkel argument voor een fiets op rollen (persoonlijk uiteraard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheLemon schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 15:44:
. Na 3/4 jaar heb ik ze al moeten vervangen, helemaal vastgeroest. Ik heb ze denk ik in die tijd ongeveer 4-5 keer goed schoongemaakt van buiten en dan met de tuinslang, nooit hoge druk. Dat valt me echt tegen.
De lagers die erin zaten zijn ook maar aan één kant afgedicht. Voor €2,50 per stuk (of ietsje meer) kun je online dubbel afgedichte lagers van bijv. SKF krijgen, die zijn volgens mij al veel beter.
Dat laatste zal het probleem zijn.
Om een onnozel bedragje te sparen monteert men de goedkoopste meuk aan lagers en jij bent de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaRoh
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2021
Zit nu al een tijdje te denken wat te doen, maar kom er niet echt uit. Heb op dit moment twee fietsen;
Concorde Razorblade (carbon) met campa Veloce 9s.Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8469/8125622550_daea33e269.jpg
IMAG0916 by hRohaan, on Flickr
En een Van Tuyl 760 met vanalles wat, voornamelijk campa Xenon 9s. Afbeeldingslocatie: http://farm9.staticflickr.com/8331/8125601775_5887dd7be8.jpg
IMAG0882 by hRohaan, on Flickr

De Concorde heb ik eenmaal op gefietst sinds opgebouwd, maar carbon is niet iets voor mij.

Op dit moment werk ik als fietskoerier, waarvoor ik dus de 760 gebruik.
Ik wil dan ook naar één fiets, waarbij ik zit te denken om een ander frame voor de Concorde te halen en alles over te zetten. Dan kan ik het frame en de Van Tuyl verkopen.

Maar wat? Frames los kosten tegenwoordig net zoveel als een goede tweedehands. Dus wellicht een goede tweedehands een idee? Wat zou ik nog voor beide fietsen kunnen krijgen?
Deze vond ik wellicht nog interessant, maar misschien wil ik iets te graag iets vinden http://link.marktplaats.nl/609386585

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:08

DjVe

Hatsaflats!

Ik ga ook gezellig mee doen.... :)

Ik ben dit jaar pas begonnen met fietsen. Op marktplaats een hobbyfietsje op de kop getikt en rustig gaan schroeven en afstellen. Klein plaatje (als zit er nu ander rubber onder)

Afbeeldingslocatie: https://zzikya.sn2.livefilestore.com/y1pt5nqcJBlY-p7fq4I6xpGzPl7AmxSwHMBX1PthWi051xfYYa9rx2XeaFue36wGGjrw-mlX0cKnezKsb3QUWqbQWJ6OHAbQoRc/IMG-20111001-WA0000.jpg?psid=1

En je blijft tweaker (en ik kan niet rijden zonder muziek)

Afbeeldingslocatie: https://zzikya.sn2.livefilestore.com/y1pgVhr8qa3JX3-h8dHVQ7KPc-4eQtkkYvpHbxM6da3UkLYgs4QUZXMwasiDvPDFnAz_KFNUzuBZw0RD5W6sKHuis71hMzD10cM/IMG-20120624-WA0000.jpg?psid=1

Het is een kaal Ridley Boreas 2006 frame gecombineerd carbon/alu frame met een set Mavic Ksyrium wielen. Volledig afgemonteerd met Shimano Ultegra (compact). Ik heb er in totaal nog geen €500 aan uitgegeven en hij rijdt heerlijk strak. Ik merk wel dat ik absoluut geen klimmer ben en dat ik vooral uitblink in explosieve sprintjes en vlot vlak rijden.

Overigens ben ik aan het begin van de zomer begonnen met ritjes van 30KM met een gemiddelde van 26/27 kmpu, maar aan het einde van de zomer zat ik al op ritjes van boven de 80KM (met uitschieters boven de 100) op een gemiddelde van 30kmpu. De meeste ritten zijn redelijk vlak met enkele klimmers erin, maar toch best aardig al zeg ik het zelf :)

Voor de gein hebben we met een klein groepje ook de Amstel Gold route gedaan. En dan hebben we het over die van 80KM met die kuitenbijters erin, maar pffffff dat was me wel een uitdaging. Ik heb het daar wel echt alles gegeven. Op de klim voor de keutenberg werd het zwart voor de ogen en heb ik hem lopend afgemaakt. De keutenberg zelf kwam ik echt niet verder van 1/3 (manmanman wat is die verschrikkelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HaRoh schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:54:
Zit nu al een tijdje te denken wat te doen, maar kom er niet echt uit. Heb op dit moment twee fietsen;
Concorde Razorblade (carbon) met campa Veloce 9s
En een Van Tuyl 760 met vanalles wat, voornamelijk campa Xenon 9s. [url=http://www.flickr.com/photos

De Concorde heb ik eenmaal op gefietst sinds opgebouwd, maar carbon is niet iets voor mij.

Op dit moment werk ik als fietskoerier, waarvoor ik dus de 760 gebruik.
Ik wil dan ook naar één fiets, waarbij ik zit te denken om een ander frame voor de Concorde te halen en alles over te zetten. Dan kan ik het frame en de Van Tuyl verkopen.

Maar wat? Frames los kosten tegenwoordig net zoveel als een goede tweedehands. Dus wellicht een goede tweedehands een idee? Wat zou ik nog voor beide fietsen kunnen krijgen?
Deze vond ik wellicht nog interessant, maar misschien wil ik iets te graag iets vinden http://link.marktplaats.nl/609386585
Ik snal eigenlijk niet zo goed wat je wil met 1 fiets.
Wil je werken met een fiets en ook nog hobbymatig sport bedrijven dan is 1 fiets natuurlijk niets.
Een enigszins redelijke racefiets is veel te onderhoudsgevoelig .

Wil je echt 1 fiets dan zou ik de onderdelen van de Concorde op de VF monteren en en van de rest ook een fiets te maken en verpatsen.
Een Cannondale met Xenon is vast redelijk verkoopbaar.

Veel beter is natuurlijk 2 fietsen en altijd 1 backup houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Haha mooi verhaal, fijn dat er zoveel progressie is en 500 euro voor zo'n bike is een uitstekende prijs.
HaRoh schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 20:54:
Ik snap je probleem niet helemaal eigenlijk. Waarom gebruik je die carbon bike niet en waarom is die vantuyl niet goed meer voor wat je nu doet en waarom gooi je niet gewoon die veloce groep op die vantuyl? Ik mis even je einddoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:25:
Ik ga ook gezellig mee doen.... :)

Ik ben dit jaar pas begonnen met fietsen. Op marktplaats een hobbyfietsje op de kop getikt en rustig gaan schroeven en afstellen. Klein plaatje (als zit er nu ander rubber onder)

Het is een kaal Ridley Boreas 2006 frame gecombineerd carbon/alu frame met een set Mavic Ksyrium wielen. Volledig afgemonteerd met Shimano Ultegra (compact). Ik heb er in totaal nog geen €500 aan uitgegeven en hij rijdt heerlijk strak. Ik merk wel dat ik absoluut geen klimmer ben en dat ik vooral uitblink in explosieve sprintjes en vlot vlak rijden.
Kijk dat zijn nu dingen die mij aanspreken....
Het is me alleen een raadsel hoe iemand met zo'n zadelinstelling kan rijden.... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaRoh
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21-12-2021
De van Tuyl is prima voor het werk. Maar heb nu twee fietsen op mn kamer, vandaar dat ik erover na zit te denken om alles met één fiets te doen. Dus werk en wat toertochten in de zomer. Wat volgens jullie dus niet slim is. Ook niet met twee setjes wielen/cassettes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, met 1 kamer moet je woekeren met de ruimte....ik heb zelf een hele zolder alleen voor mijn fietsen
(staan er 3 momenteel + bergen onderdelen)

Ik zou dan de Cannodale in het voorjaar zo duur mogelijk verkopen (voorjaar, MP en kijken wie er komt)
En alles op de Van Tuyl doen.
Veloce en Xenon verschillen maar weinig, ombouwen is niet de moeite waard en de Cannondale levert dan het meeste op.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:44:
... en de Cannondale levert dan het meeste op.
En als die Cannondale eigenlijk een Concorde is?
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:50:
[...]

Het is me alleen een raadsel hoe iemand met zo'n zadelinstelling kan rijden.... :+
Misschien om bij het beklimmen van de Angliru horizontaal te zitten?

[ Voor 39% gewijzigd door argro op 26-10-2012 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:50:
[...]

Kijk dat zijn nu dingen die mij aanspreken....
Haha, dit was tijdens het eerste ritje als ik me niet vergis. Volgens mij zaten de klikpedalen er nog niet eens op :P ondertussen staat mijn zadel heel anders en is mijn stuurpen ook veel korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Wellicht een stomme vraag, maar iets waar ik niet helemaal geweldig uitkomt. Als het wat kouder wordt, heb ik altijd last met inschatten hoe ik me moet gaan kleden. Nu ga ik deze winter voor het eerst ook naar buiten met de fiets. De vraag is dus wat doen jullie tussen de grofweg 4 en 10 graden?
Voor de beeldvorming. Ik fiets met een inspanningsniveau van zo'n 125-145 doorgaans.

Ervaringen die ik nu heb bij ca 10graden en amper tot geen wind:
- dunne, niet gevoerde, lange broek is me echt al te koud (onlangs er maar beenwaarmers over gedaan)
- thermoshirt (craft), dun shirt en fleece gevoerd shirt (als "jas") is prima te doen... maar wordt me te koud onder de 8 graden, laat staan met meer wind.

Ik neig zelf naar een Castelli Mortirolo Jack, maar wat is wijs kwa broek? Heb eventueel een fleece hardloopbroek die ik over mijn korte of lange bib zou kunnen dragen, maar of dat nu ideaal is ...

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Lange gevoerde broek?

Wat bovenkleding betreft is laagjes het toverwoord. Ik zou dus een extra laag overwegen in plaats van een andere jas. Bijvoorbeeld in de vorm van een shirt met lange mouwen. Is overigens sowieso een fijn ding om te hebben, althans, ik gebruik het vaak in voor- en najaar (en in de 'winter' als extra laag).

Of is die 'jas' die je nu hebt feitelijk een shirt met lange mouwen? Dan is een jas idd de oplossing. Let wel goed op ademende eigenschappen, anders raak je oververhit.

Denk met de kou ook aan een muts (onder de helm), goede overschoenen en handschoenen.

[ Voor 28% gewijzigd door argro op 27-10-2012 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15-10 09:14
Op zich is het laagjeadvies prima maar in de de "echte" winter is een winterjack toch heel fijn hoor. Anders word je een soort Michelinmannetje; met een winterjack ben je met 2 laagjes klaar. Bovendien zijn winterjacks vaak winddicht en shirts met lange mouwen niet.

Ultima heeft een uitstekend winterjack (de Focus3 uit m'n hoofd) die regelmatig voor 75 euro voorbij komt.

Qua broek kan ik vrij lang doorrijden met m'n gevoerde beenstukken. Pas als het onder het vriespunt komt, pak ik mijn winterbroek.

[ Voor 32% gewijzigd door havana op 27-10-2012 14:37 ]

DIT IS MIJN WEBSITE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-09 10:19
Klopt, wat ik nu maar als jas gebruik, is en fleece gevoerd shirt met lange mouwen (ik heb eveneens een niet-gevoerd shirt met lange mouwen. Na jullie feedback lijkt me een winterjack geen overbodige luxe.
Als ik het goed begrijp moet ik me er niet al te veel van aantrekken als er op een gevoerde winterbroek "van 8 tot 15 graden" staat en moet ie ook prima werken bij wat lagere temperaturen..? Ik heb ook nog gedacht aan een zeemloze broek, om flexibel te zijn nog een Craft base layer eronder te kunnen dragen, maar iets zegt me dat dat meer iets is voor skiërs en schaatsers.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Ik weet dat ik hier nog een redelijk groentje ben. Maar goed vandaag weer opgestapt en eigenlijk de oplossing gevonden voor mijn zadelpijn. Diep blijven zitten. Zolang ik op de onderste positieblijk blijft de zadelpijn nagenoeg uit. Vandaag dus lekker kunnen rijden.

Al denk ik (ik was vrij vroeg op pad) dat dikkere sokken een betere optie was geweest. Ook een 'nadeel' mijn water was echt wel heel koud :)

OT: qua kleding heb ik een lange broek van de aldi. Die is warm genoeg en zit prima. Verder heb ik het bijbehorende jasje en een thermohemd (ja allemaal van de aldi) en een thermoshirt. Meer niet (owja vandaag met handschoenen gereden. Al met al geen vermogen aan winterkleding, maar voor mij werkt het!

[ Voor 24% gewijzigd door 911GT2 op 28-10-2012 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:35
bobsnl schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:11:
Klopt, wat ik nu maar als jas gebruik, is en fleece gevoerd shirt met lange mouwen (ik heb eveneens een niet-gevoerd shirt met lange mouwen. Na jullie feedback lijkt me een winterjack geen overbodige luxe.
Als ik het goed begrijp moet ik me er niet al te veel van aantrekken als er op een gevoerde winterbroek "van 8 tot 15 graden" staat en moet ie ook prima werken bij wat lagere temperaturen..? Ik heb ook nog gedacht aan een zeemloze broek, om flexibel te zijn nog een Craft base layer eronder te kunnen dragen, maar iets zegt me dat dat meer iets is voor skiërs en schaatsers.
craft baselayer heb je ook in verschillende niveaus http://blog.craftsports.us/base-layer-layer-1/. Ik heb ook craft spul, dat werkt best wel okay :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Help! Net wil ik mijn fiets terughangen op zijn plek. Schiet hij van de haak en valt hij anderhalve meter naar beneden (gelukkig bleef het stuur wel hangen) de schade is een slag in het achterwiel van ongeveer een halve cm. (hij loopt tegen een remblok aan). Is dat te herstellen of moet ik meteen aan een nieuwe wiel denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe meer spaken, hoe makkelijker te repareren.
28 of meer is meestal simpel te richten tenzij de velg echt is verbogen.

PS , vanmorgen om 10:30 nog iemand net buiten m'n dorp gespot met blote benen op een MTB. (5 graden ofzo)
Nu ben ik niet echt flauw in die dingen, boven 14 gr. rij ik ook zo , maar dit was overdreven.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2012 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-10 16:35

iichel

Gazoooo

5mm slag is meestal niet meteen einde wiel. Ligt er wel aan of het 5 mm slag in 1 cm velg is (oftewel een echt gebogen velg) of 5mm slag over 10 cm wiel (wat er relatief goed uit te halen is).

"It's called a motor race." - M. Masi 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-10 19:07
bobsnl schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:11:
Ik heb ook nog gedacht aan een zeemloze broek, om flexibel te zijn nog een Craft base layer eronder te kunnen dragen, maar iets zegt me dat dat meer iets is voor skiërs en schaatsers.
Er zijn ook binnenbroeken voor op de fiets met zeem, daarover kun je dragen wat je wilt.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
iichel schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 19:26:
5mm slag is meestal niet meteen einde wiel. Ligt er wel aan of het 5 mm slag in 1 cm velg is (oftewel een echt gebogen velg) of 5mm slag over 10 cm wiel (wat er relatief goed uit te halen is).
Nee het is meer een lange slag dan een korte. Dinsdag maar eens wegbrengen dan. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Grr Grr Grr.
Kan nog geen Tacx kopen :'(, zijn wat andere meer prio dingen voor gekomen in het huishouden.

Maar gelukkig ook goed nieuws, gisterochtend getraint in het bos op de trimbaan en conditie is nog beetje aanwezig. Maar belangrijker is dat ik gistermiddag en vandaag geen last van vermoeidheid heb (alleen beetje spierpijn maar toch). Lijkt erop dat pfeiffer echt de kop ingedrukt word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb gewoon gefietst , zowel zaterdag als zondag, ging prima , wel natte wegen en een vuile fiets, maar dat is onvermijdelijk.
Ik geef ze tegenwoordig na de regenrit een warme douche en dat scheelt een hoop werk...
Zondag de rit wat ingekort wegens een gebroken versnellingskabel zodat ik nog 2 versnellingen had:
42x14 en 50x14
Nippel in de shifter afgebroken, ook dat komt dus wel eens voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 16:06

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Sensa heeft trouwens een terugopactie staan voor bepaalde voorvorken die geleverd werden bij de Toscana en Romagna 2012.

http://www.sensabikes.com/RECALL%20FR05%20FORK%20v1.pdf

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Laatst online: 20-10 18:16

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topidee van Campagnolo;

neem de hit intragram en omarm het:
http://www.insta.campagnolo.com/

heel lekker!

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
911GT2 schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 21:08:
[...]

Nee het is meer een lange slag dan een korte. Dinsdag maar eens wegbrengen dan. :(
Hmm de slag is er uit. Blijkbaar is de velg ook krom want hij hobbelt bij het rijden. :( Dat kregen ze er niet uit.

Nu zoek ik dus eigenlijk een nieuwe veld, maar mijn local bikeshop had het over honderden euro's. Lijkt me sterk voor 1 velg.

Dit is de wielset Shimano WHR-501. Iemand een idee waar ze die los verkopen?

[ Voor 8% gewijzigd door 911GT2 op 30-10-2012 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Weet je zeker dat je band er goed op zit? Een verticale slag kan nauwelijks vanwege spaaklengte etc, en anders moeten ze die er toch uit kunnen krijgen. Blijft over een deuk in de velg en als die zo erg is dat het hobbelt dan kan je die met het oog zien.

Anyway, die wielen kosten echt geen zak online dus je kan net zo goed een set kopen en het voorwiel als reserve houden of verkopen. Kijk trouwens ook even op marktplaats. Overigens staat die wielset niet zo goed bekend dus overweeg een ander setje als je geld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Nou ik heb het gevoel dat het 'ei' waar de fietsenmaker het over had, er nog niet op zat toen ik hem wag bracht, maar goed. Ik heb intussen hier een achtervelg gevonden voor 75 euro.

Om eerlijk te zijn, nee ik heb eigenlijk even niet het geld voor een complete set. :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

Een 'ei' (verticale slag) heb ik doorgaans alleen door geplakte (of slechte) binnenbandjes. En anders kan het eruit gehaald worden, lijkt me heel sterk dat het aan schade aan je velg ligt. Misschien eens laten kijken die wel weet hoe je wielen bouwt, voordat je geld uit gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Voor 4 euro meer heb je de set bij Rose, voor 10 euro meer de 501 set bij BC. Maar zoals gezegd, het verhaal klopt niet, eerst effe goed kijken, vooral als je om de centen verlegen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Ik heb het even gecontroleerd maar ik zie de velg echt 'indeuken' tov de remschoenen. Dus ik vrees dat het echt een verticale slag is. Edit: heb nog eens goed gekeken. Waar de velg gedeukt is is er nu een miniscuul gaatje geboord door de velg heen. 8)7

Anyway ik zal een nieuwe gaan bestellen. Heb nog nooit een casette vervangen maar dat moet wel te doen zijn toch? Ik snap dat er twee versies zijn een hoge en een lage. De hoge heeft als voordeel minder luchtweerstand begrijp ik?

[ Voor 41% gewijzigd door 911GT2 op 30-10-2012 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij 30mm velgen zou ik me geen enkele illusie daarover maken.
Je wordt nu overigens geconfronteerd met 1 van de grote nadelen van goedkope systeemwielen:
Kapotte velg=totaalverlies.

Rose heeft voor iets van 120€ setjes met standaardonderdelen opgebouwd waarbij je zelf min of meer de configuratie mag bepalen.
Veruit te verkiezen boven weer zo'n halfgaar setje elcheapo Shimano's.
Vermoedelijk kan men ook wel een los achterwiel leveren als je dat wil.
Voor het geld dat die setjes kosten kan je zelf van de onderdelen geen wielen maken.
Spakenfluisteraars halen hun neus ervoor op maar het is heel goed bruikbaar .

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

911GT2 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 17:44:
Ik heb het even gecontroleerd maar ik zie de velg echt 'indeuken' tov de remschoenen. Dus ik vrees dat het echt een verticale slag is. Edit: heb nog eens goed gekeken. Waar de velg gedeukt is is er nu een miniscuul gaatje geboord door de velg heen. 8)7

Anyway ik zal een nieuwe gaan bestellen. Heb nog nooit een casette vervangen maar dat moet wel te doen zijn toch? Ik snap dat er twee versies zijn een hoge en een lage. De hoge heeft als voordeel minder luchtweerstand begrijp ik?
Vergeet niet dat je voor het vervangen van de cassette ook gereedschap nodig hebt ;) Ik doe/probeer bijna alles zelf, maar voor spaakklussen of het echt goed afstellen, breng ik hem altijd weg naar een lokale fietsenmaker (Biketotaal Nijmegen). Bij de grotere zaken heb ik altijd het idee dat ik besodemieterd wordt, maar bij deze tent zeggen ze keurig wat et van tevoren kost en ze zorgen dat de fiets op tijd klaar is.

Voor de heren hierboven...Rose...wasda? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
Lol daar kwam ik net ook achter. :) Ik heb veel gereedschap maar natuurlijk weer niet zo'n lockring removal tool (heb alleen de engelse benaming). Maar goed misschien dat ik de andere lokale fietsenmaker de casette dan maar over laat zetten. Kan nooit heel duur zijn als ik de video zie.
Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:01:
Bij 30mm velgen zou ik me geen enkele illusie daarover maken.
Je wordt nu overigens geconfronteerd met 1 van de grote nadelen van goedkope systeemwielen:
Kapotte velg=totaalverlies.

Rose heeft voor iets van 120€ setjes met standaardonderdelen opgebouwd waarbij je zelf min of meer de configuratie mag bepalen.
Veruit te verkiezen boven weer zo'n halfgaar setje elcheapo Shimano's.
Vermoedelijk kan men ook wel een los achterwiel leveren als je dat wil.
Voor het geld dat die setjes kosten kan je zelf van de onderdelen geen wielen maken.
Spakenfluisteraars halen hun neus ervoor op maar het is heel goed bruikbaar .
Ach voorlopig is el cheapo nog wel even goed voor me. Dus ik doe het maar even quick en dirty zeg maar. Ik wil snel weer fietsen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:09:

Voor de heren hierboven...Rose...wasda? :+
http://www.rose.nl/producten/onderdelen/

Redelijke prijzen (niet de allergoedkoopste) , grote sortering, snelle verzending..

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2012 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:21:
[...]

http://www.rose.nl/producten/onderdelen/

Redelijke prijzen (niet de allergoedkoopste) , grote sortering, snelle verzending..
Zanks!

Vind de prijzen best goed als ik zo even door de wielsetjes heen blader :) Maar het is officieel dus een duitse webshop met een winkel. Wellicht leuk om eens te gaan kijken, het is voor mij maar een uurtje rijden :)

[ Voor 29% gewijzigd door DjVe op 31-10-2012 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
DjVe schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:54:
[...]

Zanks!

Vind de prijzen best goed als ik zo even door de wielsetjes heen blader :) Maar het is officieel dus een duitse webshop met een winkel. Wellicht leuk om eens te gaan kijken, het is voor mij maar een uurtje rijden :)
De winkel is ook zeker mooi inderdaad.

En ze verkopen mooie fietsen: :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/uuHMkk0nOtyglQSBdXDkPqiH/full.jpg
het merk Red Bull heet nu Rose.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 14:06

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

iemand enig iedee waar ik deze badge op nieuw kan bestellen. probeer mijn stalen frame in eer te herstellen.

Afbeeldingslocatie: http://www.thedirtbum.com/wp-content/uploads/Giant-RS930-Head-Badge.jpg

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Bij Giant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wâldpyk
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 14:06

wâldpyk

kwaliteit uit de friese wouden

sorry vergeten te melden, giant geprobeerd, maar die reageren op de mail niet, en hun contact nummer is buitengebruik.

er is een dealer bezig met zoeken, alleen die dacht niet dat hij er aan kon komen.

op twitter en facebook van giant geprobeerd, tot nu toe nog geen reactie.

If water polo was easy, it would be called football

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Laatst online: 12-10 11:35
911GT2 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:13:
Lol daar kwam ik net ook achter. :) Ik heb veel gereedschap maar natuurlijk weer niet zo'n lockring removal tool (heb alleen de engelse benaming). Maar goed misschien dat ik de andere lokale fietsenmaker de casette dan maar over laat zetten. Kan nooit heel duur zijn als ik de video zie.

[...]

Ach voorlopig is el cheapo nog wel even goed voor me. Dus ik doe het maar even quick en dirty zeg maar. Ik wil snel weer fietsen 8)
Mja je hebt zo'n lock ring tool nodig en een chain whip om je casette los te halen voor zover ik weet :) In het Nederlands heet dat een casette afnemer en een kettingzweep ;)

[ Voor 5% gewijzigd door ravenger op 31-10-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
911GT2 schreef op dinsdag 30 oktober 2012 @ 19:13:

[...]

Een kransafnemer en kettingzweep heb je voor 2 tientjes. Gaan een leven lang mee. Ideaal om te hebben. Wanneer je zelf de cassette overzet, kun je hem ook mooi schoonmaken. Dat zal de LBS niet doen wanneer hij de opdracht krijgt om de cassette zo snel en goedkoop mogelijk over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
argro schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:27:
[...]
Een kransafnemer en kettingzweep heb je voor 2 tientjes. Gaan een leven lang mee. Ideaal om te hebben. Wanneer je zelf de cassette overzet, kun je hem ook mooi schoonmaken. Dat zal de LBS niet doen wanneer hij de opdracht krijgt om de cassette zo snel en goedkoop mogelijk over te zetten.
Dat dus.
Ik had het nog nooit gedaan maar simpele tools gehaald en op internet een howto bekeken/gelezen. Tis peanuts maar je moet wel even de tricks weten ;).

Ik vermoed trouwens dat een LBS al meer vraagt voor een wissel (zonder schoonmaken) dan dat de tools kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan me eigenlijk niet voorstellen dat een fietsenmaker die iets van service pretendeert daar nog iets voor wil hebben.
Het is werkelijk iets van 1 a 2 minuten.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Sinds wanneer bepaalt alleen tijd de prijs die je ergens voor vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
Mijn casette slotbout moest laatste alleen losgedraaid worden dat kostte 10 euro. Normaal ben ik niet zo moeilijk maar dit keer zei ik: "10 EURO?!!!". Waarop de fietsenboer zei: "Dan doe je het toch lekker zelf", en weg was ik!

Net uurtje wezen taxcen en tegelijkertijd 4 sit en go's gespeeld, is weer eens wat anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAcid schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 17:15:
Sinds wanneer bepaalt alleen tijd de prijs die je ergens voor vraagt?
Rare vraag, een relatie ligt hier toch duidelijk voor de hand?
Bij mij nooit , maar bij professionele bandenplakkers mogelijk meestal wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jostefa schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:57:
Mijn casette slotbout moest laatste alleen losgedraaid worden dat kostte 10 euro.
De crisis heeft mogelijk ook daar toegeslagen.
Als ik fietsenmaker was zou ik dat even als service doen.
Maar dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat ik geen fietsenmaker ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
Trainingsvraagstukken waar ik niet helemaal uit kom.

In juni 2013 wil ik weer mee gaan doen met Alpe D'HuZes. Vorig jaar gestrand na 4x (hongerklop), en dit jaar wil ik serieuzer gaan trainen. Ik heb daarom bij een SMA mijn omslagpunt (178) e.d. laten bepalen. Daaruit komt dat mijn D1 zone eindigt bij een hartslag van 151.

Nu ben ik bezig met een schema waarin wekelijks sessies van 90 - 150 minuten staan met redelijk wat stevige intervallen. Daar gaat mijn hartslag mooi tegen het omslagpunt aan zitten, maar overall komt de training gemiddeld niet boven die 151 uit. Valt een dergelijke sessie nu onder een D1 zone?

Daarnaast: ik train op mijn tacx op basis van vermogen. Mijn Tacx fiets heeft een minimaal verzet van 42x24, mijn koersfiets een 30x25. Ik gok dat ik die 30 wel weer nodig heb op de Alp.

Nu tacx ik keurig op 42x24 om de benodigde watts te halen met het oog op de klim, maar een kleiner verzet betekent bij een zelfde cadans minder vermogen, dus minder snel omhoog of omvallen :)

De vragen die dus naar boven komen:

1. Is het verstandig om a.s.a.p mijn koersfiets in de Tacx te hangen en dan het benodigde vermogen te gaan leveren bij de 30x25 (of 30x24)?

2. Op welke cadans moet ik leren fietsen? Alle schema's schrijven een hoge (95+) voor, maar klimmen op 95+ is voor mij op een 30x25 echt niet weggelegd. Ik ben blij als ik tussen de 60 - 70 uitkom. Wat weer meer kracht betekent voor hetzelfde vermogen

3. Op dit moment zijn mijn beenspieren echt de beperkende factor. Mijn omslagpunt haal ik eigenlijk nooit, zelfs niet bij de heftige intervallen (340 watt, 3 minuten), en ik kan de intervallen niet langer maken omdat mijn benen gewoon vol lopen. Had ik bij de SMA test ook al last van, pas in de laatste minuut pakte ik mijn omslagpunt waarna de benen het opgaven. De maximale hartslag ligt dus ook maar iets boven het omslagpunt.

4. Mijn VO2max mag nog wel wat omhoog. Afvallen gaat helpen (ook nodig, 7 kilo), maar zijn er andere manieren? Genoeg trainen in het vermogensgebied van de VO2max?

5. Valt een training onder een D1 categorie wanneer de gemiddelde hartslag in de zone blijft of wanneer de maximale hartslag in de zone blijft?

Everytime I suffer I become a better man because of it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
MMUilwijk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:26:
Trainingsvraagstukken waar ik niet helemaal uit kom.

Nu ben ik bezig met een schema waarin wekelijks sessies van 90 - 150 minuten staan met redelijk wat stevige intervallen. Daar gaat mijn hartslag mooi tegen het omslagpunt aan zitten, maar overall komt de training gemiddeld niet boven die 151 uit. Valt een dergelijke sessie nu onder een D1 zone?
Nee, dat is een interval training en valt onder D3/max. Dit zijn zware trainingen met lange hersteltijd erna die in deze fase van het seizoen in de voorbereiding op een Alpe d'Huzes maar beperkt nut hebben.
Daarnaast: ik train op mijn tacx op basis van vermogen. Mijn Tacx fiets heeft een minimaal verzet van 42x24, mijn koersfiets een 30x25. Ik gok dat ik die 30 wel weer nodig heb op de Alp.

1. Is het verstandig om a.s.a.p mijn koersfiets in de Tacx te hangen en dan het benodigde vermogen te gaan leveren bij de 30x25 (of 30x24)?
Alleen als je op een realistische cadans wilt trainen en dat erg belangrijk vind. Waarom train je trouwens op evrmogen en wat bedoel jij daar precies mee?
2. Op welke cadans moet ik leren fietsen? Alle schema's schrijven een hoge (95+) voor, maar klimmen op 95+ is voor mij op een 30x25 echt niet weggelegd. Ik ben blij als ik tussen de 60 - 70 uitkom. Wat weer meer kracht betekent voor hetzelfde vermogen.
95+ klimt bijna niemand (profs), het is volstrekt normaal om klimmend langzamer te draaien, maar onder de 60 moet je echt niet komen (imo).
3. Op dit moment zijn mijn beenspieren echt de beperkende factor. Mijn omslagpunt haal ik eigenlijk nooit, zelfs niet bij de heftige intervallen (340 watt, 3 minuten), en ik kan de intervallen niet langer maken omdat mijn benen gewoon vol lopen. Had ik bij de SMA test ook al last van, pas in de laatste minuut pakte ik mijn omslagpunt waarna de benen het opgaven. De maximale hartslag ligt dus ook maar iets boven het omslagpunt.
Het omslagpunt is dacht ik per definitie de hartslag waarbij de benen meer zuur aanmaken dan je bloed kan afvoeren, met als gevolg verzuring. Een implicatie daarvan is dat je een hartslag net onder je omslagpunt langdurig kan vasthouden. Ik snap dus niet helemaal wat je bedoeld met vollopen of wat ze gemeten hebben.
5. Valt een training onder een D1 categorie wanneer de gemiddelde hartslag in de zone blijft of wanneer de maximale hartslag in de zone blijft?
Nee, absoluut niet.

Een paar weken terug is hier gepost over trainen voor de Alpe d'huzes. Lees dat nog even. Ik heb er ook nog op gereplied een paar posts daaronder. Wat mij betreft zit je echt op een verkeerd spoor. Je moet duurtrainen in deze fase en misschien 1 interval voor de lol.

edit: pff echt niet normaal hoe lan zo'n post wordt op het nieuwe forum 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door MrAngry op 31-10-2012 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
Nee, dat is een interval training en valt onder D3/max. Dit zijn zware trainingen met lange hersteltijd erna die in deze fase van het seizoen in de voorbereiding op een Alpe d'Huzes maar beperkt nut hebben.
Kortom, in een D1 training mag de maximale HR niet boven de bovengrens van de zone gaan. Goed om te weten.
Alleen als je op een realistische cadans wilt trainen en dat erg belangrijk vind. Waarom train je trouwens op vermogen en wat bedoel jij daar precies mee?
Ik train op een Tacx en daar kun je je vermogen op aflezen. Ik weet dat die niet 100% betrouwbaar is, maar geeft wel een goede indicatie over het geleverde werk (bij een zelfde calibratie). En die is wat stabieler dan mijn HR

Ik volg een schema van Chris Camichael, daar wordt gekozen voor twee - drie intervaltraingen per week en 1 - 2 lange duurtrainingen. Vandaar de opbouw. Maar ik ga meer duur in bouwen en het aantal intervaltrainingen beperken tot 1 - 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-10 20:51

Vos

AFCA

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:09:
[...]

De crisis heeft mogelijk ook daar toegeslagen.
Als ik fietsenmaker was zou ik dat even als service doen.
Maar dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat ik geen fietsenmaker ben.
Een fietsenmaker in Limburg durfde vorig jaar 2 euro te vragen om een bandje op te pompen. Dure lucht daar ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MMUilwijk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:22:

Ik volg een schema van Chris Camichael, daar wordt gekozen voor twee - drie intervaltraingen per week en 1 - 2 lange duurtrainingen. Vandaar de opbouw. Maar ik ga meer duur in bouwen en het aantal intervaltrainingen beperken tot 1 - 2.
Ik zou me zo lang voor de de dag dat het moet gebeuren in het geheel niet bezig houden met intervaltraining.
(tenzij je het erg leuk vindt)
Intervaltraining is een zeer intensieve trainingsvorm die bedoeld is om het topje te zetten op de basis die met duurtraining (lang, lage intensiteit) is opgebouwd.
B.V. om optimaal te presteren bij een belangrijke wedstrijd.
Dat is voor iets van AlpeDuzes helemaal niet van belang.
Dat gaat , afhankelijk van je prestievermogen iets van 7 tot 10 uur duren en je moet zorgen dat je dat aankan.
Of je de eerste keer heel erg snel omhoog gaat is niet zo van belang.
Deze winter kan je doen wat je wil is van ondergeschikt belang.
In het voorjaar veel duurtraining met regelmatig een hele lange rit met goede verzorging in de vorm van Eten & Drinken.
In Mei en Juni kan je dan eens wat intensievers doen met goed herstel daarna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
argro schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 13:27:
[...]
Dat wil ik toch graag zelf gaan proberen.

edit: opgelost

Ach, schoonmaken is nog niet echt nodig na totaal 200 km fietsen. Er zitten bladen op de cassette die nog niet eens gebruikt zijn ;)

[ Voor 26% gewijzigd door 911GT2 op 31-10-2012 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Zoals al meer word gezegd duurt het nog wel even voor AD6 2013 begint dus je hebt nog zat tijd. begin met een duurtraining, je lichaam moet (mits je 6x wilt) een inspanning van +/-10 uur kunnen volhouden. Deze inspanning kan je niet leveren op alleen maar intervaltraining. Als je ook in de TS leest moet er voor een intervaltraining veel hersteld worden en is het niet verstandig om z'n training vaak achter elkaar te doen.
MMUilwijk schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:22:
Ik volg een schema van Chris Camichael, daar wordt gekozen voor twee - drie intervaltraingen per week en 1 - 2 lange duurtrainingen.
Dit schema is waarschijnlijk gebaseerd op iemand die meer een prof is welke dus hele goede herstel hebben. Ik denk dat je nog niet op dit niveau is en als je heel veel interval gaat doen (op dit moment in de voorbereiding) denk ik dat je op den duur meer kwaad dan goed doet en dat je je lichaam 'in de soep draait'.
Vos schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:34:
[...]

Een fietsenmaker in Limburg durfde vorig jaar 2 euro te vragen om een bandje op te pompen. Dure lucht daar ;).
Meer heuvels dus ijlere lucht... je weet toch :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-10 08:41

Mex

Verwijderd schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 20:54:
[...]

Ik zou me zo lang voor de de dag dat het moet gebeuren in het geheel niet bezig houden met intervaltraining.
(tenzij je het erg leuk vindt)
Intervaltraining is een zeer intensieve trainingsvorm die bedoeld is om het topje te zetten op de basis die met duurtraining (lang, lage intensiteit) is opgebouwd.
B.V. om optimaal te presteren bij een belangrijke wedstrijd.
Dat is voor iets van AlpeDuzes helemaal niet van belang.
Dat gaat , afhankelijk van je prestievermogen iets van 7 tot 10 uur duren en je moet zorgen dat je dat aankan.
Of je de eerste keer heel erg snel omhoog gaat is niet zo van belang.
Deze winter kan je doen wat je wil is van ondergeschikt belang.
In het voorjaar veel duurtraining met regelmatig een hele lange rit met goede verzorging in de vorm van Eten & Drinken.
In Mei en Juni kan je dan eens wat intensievers doen met goed herstel daarna.
6x gaat je in 7 uur nooit lukken, met 10 uur mag je al blij zijn en volgens mij is het juist wel van belang dat je je krachten verdeeld, dus volle bak omhoog gaan de eerste keer is onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Dat zegt hij dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLemon

TheLemon

6x in 7 uur, sommige mensen kunnen dat wel hoor, als je alleen de pure klimtijd rekent. Dan kom je op gemiddeld 1 uur en 10min. per klim uit. Overigens als reactie op Griffin, je hoeft echt geen training van 10 uur af te gaan werken, dat houdt geen hond vol. AD6 is natuurlijk een soort lang durende interval, je hebt tussendoor steeds tijd om bij te tanken.

Als ik lees dat je afgelopen editie last had van hongerklop, heb je die 'pitstops' waarschijnlijk niet goed genoeg gebruikt. Ik heb echt elke tussenpauze (bovenop de berg) strikt gegeten en gedronken. Bananen, broodjes en soep. Tijdens de laatste klimmen onderweg nog een gelletje en 300-1000ml sportdrank per klim, afhankelijk van het tijdstip (ivm hitte).

Wat me verbaast aan je verhaal is dat je zegt dat je beenspieren de beperkende factor zijn om aan je omslagpunt te komen. Dat kan eigenlijk niet. Als je qua conditie (zuurstofopname) nog over hebt, dan moet je waarschijnlijk sneller trappen. Een cadans van 95+ belast je beenspieren niet heel erg op kracht, alleen op vermogen. En dat vermogen wordt geleverd door je hart/long systeem. (correct me if I'm wrong).

Qua trainingsopbouw vond ik de verhalen op zitvlees.nl wel nuttig, omdat die echt geschreven zijn voor wielertoeristen zoals wij.

Tot slot snap ik je verhaal over verzetten op de Tacx niet helemaal. Verzet doet niet terzake op een Tacx. Het gaat er toch alleen om cadans en hartslag? Je hebt een weerstandschakelaar op die Tacx, het doel is om met een bepaalde cadans (hangt af van je training en persoonlijke voorkeur) een bepaalde hartslag vast te houden of te bereiken. Je kan die bereiken door af en toe te schakelen en/of door de Tacx zwaarder te zetten. Snelheid bestaat niet op een Tacx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
Als ik lees dat je afgelopen editie last had van hongerklop, heb je die 'pitstops' waarschijnlijk niet goed genoeg gebruikt. Ik heb echt elke tussenpauze (bovenop de berg) strikt gegeten en gedronken. Bananen, broodjes en soep. Tijdens de laatste klimmen onderweg nog een gelletje en 300-1000ml sportdrank per klim, afhankelijk van het tijdstip (ivm hitte).
Klopt, ik heb echt heel slecht gegeten en gedronken. Lees: 1.5 liter vocht met suiker tijdens de eerste twee klimmen, nauwelijks gegeten die dag, ik kreeg het niet weg.
Wat me verbaast aan je verhaal is dat je zegt dat je beenspieren de beperkende factor zijn om aan je omslagpunt te komen. Dat kan eigenlijk niet. Als je qua conditie (zuurstofopname) nog over hebt, dan moet je waarschijnlijk sneller trappen. Een cadans van 95+ belast je beenspieren niet heel erg op kracht, alleen op vermogen. En dat vermogen wordt geleverd door je hart/long systeem. (correct me if I'm wrong).
Ok, wellicht is dat inderdaad de way to go, sneller trappen. Ga ik proberen!
Tot slot snap ik je verhaal over verzetten op de Tacx niet helemaal. Verzet doet niet terzake op een Tacx. Het gaat er toch alleen om cadans en hartslag? Je hebt een weerstandschakelaar op die Tacx, het doel is om met een bepaalde cadans (hangt af van je training en persoonlijke voorkeur) een bepaalde hartslag vast te houden of te bereiken. Je kan die bereiken door af en toe te schakelen en/of door de Tacx zwaarder te zetten. Snelheid bestaat niet op een Tacx.
Ik heb een VR upgrade voor de Bushido. Daar kun je op een vast vermogen (of blokken van vermogen) trainen. Met andere woorden: de software past de weerstand aan op basis van je cadans en je gekozen verzet om een het geleverde vermogen op peil te houden. En trust me: het is makkelijker om 250 watt te leveren bij een groter verzet (53x15) dan op een klein verzet (42x24), just like the real world. Zoals ik al zei: hartslag is een mooi uitgangspunt maar ook variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
TheLemon schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:07:
Overigens als reactie op Griffin, je hoeft echt geen training van 10 uur af te gaan werken, dat houdt geen hond vol. AD6 is natuurlijk een soort lang durende interval, je hebt tussendoor steeds tijd om bij te tanken
Ik doelde eingelijk niet op 10uur aan 1 stuk trainen (beetje verkeerd verwoord denk ik). Maar ik bedoelde dus dat je lichaam dus wel 'OK' moet zijn (en dus goed getraint moet zijn) om de hele dag door inspanning te kunnen leveren (zij het met wat pauzes tussendoor)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MMUilwijk
Griffin schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:10:
[...]

Ik doelde eingelijk niet op 10uur aan 1 stuk trainen (beetje verkeerd verwoord denk ik). Maar ik bedoelde dus dat je lichaam dus wel 'OK' moet zijn (en dus goed getraint moet zijn) om de hele dag door inspanning te kunnen leveren (zij het met wat pauzes tussendoor)
Denk inderdaad dat op een gegeven moment wel trainingsdagen nodig zijn waarin je uiteindelijk een uur of 10 op de fiets zit. 5x een blok van 2 uur is dan een mooi streven, met een half uur rust tussen elk blok. In Limburg kun je dan je lol op met de Mergelland route. Die is 125km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mex schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:20:
[...]

6x gaat je in 7 uur nooit lukken, met 10 uur mag je al blij zijn en volgens mij is het juist wel van belang dat je je krachten verdeelT, dus volle bak omhoog gaan de eerste keer is onverstandig.
Je moet geen enkle keer voluit gaan, behalve de laatste (maar dan is voluit gaan niet meer van toepassing)
zei ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 01 november 2012 @ 17:45:
[...]

Je moet geen enkle keer voluit gaan, behalve de laatste (maar dan is voluit gaan niet meer van toepassing)
zei ik dat?
De laatste keer kan je nog wel zeker voluit, de term voluit is dan echter behoorlijk relatief aangezien dit (ga ik vanuit) niet gelijk is aan het 'normale' voluit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuPo
Gisteren weer begonnen met spinning aangezien het fietsen buiten er voor mij wel ongeveer op zit. Lekker uurtje geknald en kan de benen goed voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
911GT2 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 21:21:
[...]

Ach, schoonmaken is nog niet echt nodig na totaal 200 km fietsen. Er zitten bladen op de cassette die nog niet eens gebruikt zijn ;)
Mijn ervaring is dat schoonmaken altijd nodig is wanneer je een cassette op een ander wiel zet. Zonder schoonmaken heb je onherroepelijk rotzooi tussen de kransjes (ook na 200km fietsen). Dat zorgt ervoor dat het totale pakket net iets dikker is dan dat de bedoeling is. Wel zal de een doek over de kransjes halen in jouw geval voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik gebruik meestal een simpele afwasbostel van een paar cent om even snel langs de kransjes te halen en een doekje langs de ketting. Daarna een spuitje WD40 op de kransjes en even afdeppen en ze zijn weer schoon. Na 5 ritten gaat alles eraf (ook ketting) en dan geef ik alles een goede poetsbeurt + olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Alles demonteren na iedere 5 ritten vind ik wel een beetje teveel van het goede. Dat zou betekenen dat ik tijdens het seizoen iedere 2 weken sta te poetsen. Dat kost tijd die ik liever genruik om op de fiets te zitten. Alles demonteren doe ik circa 2 keer per seizoen, meestal bij het monteren van de bergcassette en/of het wisselen van het binnenblad.

Overigens kan ik mij ook wel voorstellen dat je alles iedere 5 ritten demonteert bij gebruik van olie. Olie is een ware vuilmagneet.

[ Voor 16% gewijzigd door argro op 03-11-2012 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SePtiCTaNk
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 05-10 15:24
Laat ik me ook maar weer eens melden hier. Ik ben onlangs voor de tweede maal binnen een jaar geopereerd, ditmaal om de operatie van vorig jaar ongedaan te maken vanwege chronische pijnklachten a.g.v. die eerste operatie. Hoewel de operatie nu an sich geslaagd is, duurt het herstel langer dan verwacht. Maar langzaam aan gaat het de goede kant op. Ik heb nu twee maanden niet gefietst en inmiddels begint het weer erg te kriebelen, dat is een goed teken.

Ik heb inmiddels wel ruim 3000km gereden met de huidige ketting en tandwielen, maar ik denk dat ik de ze pas na de winter ga vervangen. Beetje zonde om nu vlak voordat het barre weer gaat komen nieuw spul erop te leggen. Het schakelt nog prima, dus ik zie eigenlijk ook nog geen accute reden ;)

Jack of all trades, master of none. Though often better than a master of one.

Pagina: 1 ... 48 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.