Die rijstkorrel is inderdaad prachtig scherp!
Kun je daar met het hele gezin van eten? Zou je bijna wel denken als je alleen de laatste foto ziet
* Ploink zet rijst op het boodschappenlijstje.
Vandaag is mijn microscoop standaard bezorgd!
Het is een mooi ding van goede kwaliteit. De focus instelling werkt vrij nauwkeurig met die grote knop.
Helaas ontbrak de schroefknop om de focus arm aan de achterkant vast te zetten. Ik hoop dat ze die nog nasturen, maar voorlopig gebruik ik wel even een gewone schroef.
Het ding heeft twee volumeknoppen voor boven en voor onder belichting. Voor de foto heb ik alles aan gezet. De bovenlamp is een mooi spotje, maar de lens zit in de weg en werpt een schaduw. De ring LED lamp/flitser werkt sowieso beter.
De camera ligt nu nog los in de ring en dat wiebelt en schuift soms een beetje. Ik ga nog een adapter maken om de lens fatsoenlijk in te klemmen.

Opstelling met 12-55mm kitlens, tussenring en ringlicht.
De ingebouwde onder en boven verlichting staat ook aan.

Opstelling met super macro, de reverse mounted Fujinon lens.
Dit is zo klein en dicht op het object, dat de ringlamp te groot is. Ik wil een heel kleintje maken die op de voeding van de standaard zelf aangesloten kan worden. Voor deze opstelling heb ik de zelfontspanner gebruikt en de twee LED zaklampjes in de hand gehouden.
Hieronder een paar foto's.

De euro shot. [Klik plaatje voor vergroting].
Is dit de macro benchmark zoals telefotografen de moonshot hebben?

Als je de rand goed bekijkt dan zie je dat ie scheef is geslagen in 2002. Op de achterkant staat koning Albert
Pas na wat experimenteren kreeg ik hem zo scherp. Ik heb deze settings gebruikt:
- 16mm tussenring, deze heeft contacten dus autofocus werkt.
- Av programma met ISO 100 en f/8 voorkeuze. Kleiner diafragma is onscherper door diffractie.
- 1 stop onderbelicht om overbelichte schittering te verminderen.
- Lens abberatie correctie UIT. Dit maakt het beeld alleen maar onscherp en lens is goed genoeg om het zonder te doen.
- Geen sharpening, geen noise reductie, geen postprocessing, alleen een crop gedaan.
- Lens op 30-35mm. Volledig inzoomen is minder scherp, Met volledig uitzoomen zit je er te dicht bovenop.
En dan nu de super macro met de Fujinon op f/4.

[Klik afbeelding voor origineel, dit is geen crop

]
Ik ben erg tevreden over de performance van deze lens!
[
Voor 31% gewijzigd door
Ploink op 13-01-2014 22:56
]