Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
Hoi mensen,

Ik ben nu een tijdje bezig met m'n A7Riii. Ik ben daarmee ook gestart met wat simpele macrofotografie, echter merk ik steeds vaker moeite te hebben met beperkt licht.

Ik heb dan ook geen flitsen o.i.d. en dat is natuurlijk wel prettig om te hebben in de tas. Nu komt alleen het volgende: ringflits, gewone flits, gewoon een "led bak"?

Ik ben gaan neuzen op internet maar ook daar lees je weer heel veel verschillende meningen.

Wat voor lichtbron gebruiken jullie voor macro? En wat is eventueel aan te raden voor op mijn camera.

Ik probeer vooral nog wat bloemen en insecten in de achtertuin bijvoorbeeld, op statief vaak.

Mijn macro lens is overigens een Laowa 100mm 2X macro.

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 17:20
Ik heb de Nikon 10X CFI Plan Achro besteld. Deze dus http://extreme-macro.co.uk/nikon-10x-objective/
Dit objectief is een stuk beter dan het Bresser objectief, maar dat mag ook wel.
Verder de nodige onderdelen aanschaft, omdat de vatting van de Nikon groter is dan die van de Bresser.

Op YouTube een informatieve video gevonden: YouTube: Going Deep - Part I - Extreme macro with infinity corrected microsco...

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
oviMivo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 19:47:
Hoi mensen,

Ik ben nu een tijdje bezig met m'n A7Riii. Ik ben daarmee ook gestart met wat simpele macrofotografie, echter merk ik steeds vaker moeite te hebben met beperkt licht.

Ik heb dan ook geen flitsen o.i.d. en dat is natuurlijk wel prettig om te hebben in de tas. Nu komt alleen het volgende: ringflits, gewone flits, gewoon een "led bak"?

Ik ben gaan neuzen op internet maar ook daar lees je weer heel veel verschillende meningen.

Wat voor lichtbron gebruiken jullie voor macro? En wat is eventueel aan te raden voor op mijn camera.

Ik probeer vooral nog wat bloemen en insecten in de achtertuin bijvoorbeeld, op statief vaak.

Mijn macro lens is overigens een Laowa 100mm 2X macro.
Mooi lens!

Macro lighting: LED Vs flash - What's the difference and which is best YouTube: Macro lighting: LED Vs flash - What's the difference and which is best

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flyboarder
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-05 18:47
@oviMivo Ik ben voor de DIY route gegaan.

Sony a6600, Sony 90mm macro en Meike MK320 flitser.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jTBMbyS/2021-03-08-21-12-01.jpg

Gebruikte glasvel Ring is een 3d print die met magneetjes vastzit aan een stepup ring.

Resultaten
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/PjV3hT5/DSC03075.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/4T8g0dC/DSC03853.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/C9nxK8P/DSC04000-2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oviMivo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-05 22:13
flyboarder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:24:

[Afbeelding]

Gebruikte glasvel Ring is een 3d print die met magneetjes vastzit aan een stepup ring.

Resultaten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel gaaf, ik zie het mijzelf alleen nog niet zo snel doen. Wel heel imposante setup zo :)

MBP14 // Sony A7RV // Sony 14GM // Sony 16-35GMii // Sony 24-70GMii // Sony 70-200Gii // Sony 200-600G // Laowa 100mm macro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
flyboarder schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 16:24:

[Afbeelding]

Resultaten
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een echte tweaker!
Mooi hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Een ander soort flitser is een macro flitser met twee verstelbare flitskoppen: https://www.laowa.nl/laowa-kx-800-twin-macro-flash/ . Kost rond de 380 euro.
Een goedkopere versie is op AliExpress te vinden: https://nl.aliexpress.com...a5f5e8e&afSmartRedirect=y
Of eBay https://www.ebay.com/itm/192847318316

[ Voor 3% gewijzigd door Xfile op 26-06-2022 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 22:34
Ik fotografeer momenteel insecten met de Panasonic GX9 en de m.Zuiko 60mm f2.8 macro.
Een hele fijne lichtgewicht/compacte set die ook erg scherpe foto's kan opleveren.

Ik fotografeer insecten eigenlijk altijd uit de hand omdat het met een statief bijna niet te doen is. Het insect is dan vaak al gevlogen voor het statief goed ingesteld staat.

Meestal fotografeer ik met een diafragma van f6.3 (vergelijkbaar met f12.6 FF). Dat levert voor mij een goede balans op tussen scherptediepte en sluitertijd.
Voor de wat grotere insecten is dit prima. Maar voor hele kleine insecten is de scherptediepte dan meestal nog te klein.

Ik zou graag f11 willen gaan gebruiken voor de hele kleine insecten (verder wil ik niet gaan i.v.m. softe foto's door diffractie). Maar dan worden de sluitertijden te langzaam om nog uit de hand te kunnen fotograferen.

Mogelijke oplossingen:
- Kleine insecten gaan fotograferen op f11 met gebruik van een flitser en een mini softbox:
Ik vind macro foto's gemaakt met een flitser er vaak mooi uit zien: Mooie kleuren en details.
Een groot voordeel is ook dat eigenlijk elke beweging bevroren wordt door de flitser.
Maar het heeft ook wat nadelen: De setup wordt minder compact, het fotograferen wordt wat ingewikkelder en je ontkomt er eigenlijk niet aan om volledig manueel te gaan schieten. Ook heb je het risico dat de achtergrond te donker kan worden.
- Focus bracketing:
Mijn camera heeft een focus bracketing functie. Ik zou daarmee zelfs op bijvoorbeeld F4 kunnen gaan schieten voor nog mooiere vage achtergronden.
Ik vraag me nog wel af hoe bruikbaar dit is bij macrofotografie uit de hand.
Nadeel is ook wel dat de nabewerking meer tijd gaat kosten.

Hebben jullie praktijkervaringen en/of tips m.b.t één van deze methoden?

Panasonic GX9 / Panasonic Leica 15mm f1.7 / m.Zuiko 60mm f2.8 macro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jackie Moon
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-07-2022
@bombus Volg deze youtuber voor macro. Hij 'focussed bracket' uit de hand. En voor een flitser koop de meike mk320 flitser, niet een godox (mist shots in burst mode icm panasonic).

YouTube: Macro Photography for Beginners – Complete Tutorial

Edit: voor 2:1 macro met de olympus 60mm (ipv 1:1) is er de de raynox dcr-250. Je kunt tot f11 gaan met de olympus 60mm, qua scherpte:
https://www.imaging-resou...l-ed/blur/panasonic-gx-1/

[ Voor 36% gewijzigd door Jackie Moon op 06-07-2022 19:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xfile
Deze fotograaf gebruikt een andere macrolens en camera, maar het gaat hem goed af YouTube: Macro Photography in the Field w/ the LAOWA 100mm 2x Ultra Macro
Hij heeft dan ook een vaste hand.

[ Voor 11% gewijzigd door Xfile op 07-07-2022 15:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 16:03

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@bombus Ik schiet mijn stacks ook uit de hand. Vereist beetje oefening maar het is meestal wel goed te doen. En het biedt ook meer mogelijkheden want voor je je statief netjes op zijn plek hebt staan, is het insect vaak al weer gevlogen.

Ik gebruik daarbij trouwens niet de ingebouwde focus stacking modus. Gewoon zelf met het handje meerdere foto's nemen. Maar als je toch een AF lens hebt, die het werk voor je kan doen, zeg ik: go for it.

Het is inderdaad wat meer werk in post maar daar ontkom je niet echt aan. En F11 met MFT is al op het randje en gebruik ik vooral als ik niet anders kan. Meestal F8.

@flyboarder Gave setup zo. Ziet er cool uit en de resultaten mogen er ook zijn. Top.

[ Voor 6% gewijzigd door sys64738 op 07-07-2022 15:10 ]

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Voor mensen die een panasonic camera (bv G9) bezitten icm een godox flitser/xpro, waarvan focus bracketing met flits niet werkt...

... de workaround is een flash sync cord gebruiken met de flitser of xpro NIET in de flitsschoen!

Zo werkt automatische focus bracketing met flitser wel. Burst mode in M of L instellen. Niet in H, dan houdt de flitser het niet bij qua recycle tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
Jackie Moon schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:05:
Voor mensen die een panasonic camera (bv G9) bezitten icm een godox flitser/xpro, waarvan focus bracketing met flits niet werkt...

... de workaround is een flash sync cord gebruiken met de flitser of xpro NIET in de flitsschoen!
Ik probeerde het net met de Nissin i40 op de flitsschoen van de GX9. En dat werkte inderdaad ook niet samen met focus bracketing.

Ik heb net wel wat testjes gedaan met focus bracketing uit de hand en zonder flitser. Instellingen:

diafragma: F4
JPEG only
elektronische sluiter

Type bracket: focus
Stap: +3
Aantal beelden: 20
Serie: 0/-/+

Daarna deze beelden (van een 50 cent munt) gestacked met het gratis Picolay.
Dat ging heel makkelijk en goed.
Ik kwam ook het gratis CombineZP tegen maar deze lijkt al zo'n 12 jaar geen updates meer te krijgen.
Picolay wordt nog actief verbeterd (http://www.picolay.de/whatsnew.htm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 21:23
Jackie Moon schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 19:05:

Zo werkt automatische focus bracketing met flitser wel. Burst mode in M of L instellen. Niet in H, dan houdt de flitser het niet bij qua recycle tijd.
Dus het werkt enkel met een manuele flitser via het X-contact? Ik geloof dat je godox triggers/flitsers als pure X-contact flitser kunt instellen, alsof het een manuele flitser is.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackie Moon
Universal Creations schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:57:
[...]
Dus het werkt enkel met een manuele flitser via het X-contact?
Ja, het probleem doet zich alleen voor bij Panasonic. Wellicht dat hun eigen merk flitsers wel in burst mode werken?
Universal Creations schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 23:57:
[...]
Ik geloof dat je godox triggers/flitsers als pure X-contact flitser kunt instellen, alsof het een manuele flitser is.
Die optie zie ik niet, ook niet in de Xpro (wel Manual/TTL). Ik flits Manual via mijn Xpro op afstand, omdat deze een sync-in poort heeft (2.5mm jack), en mijn TT350o niet. De G9 heeft de PC-sync port, helaas niet de GX9.

https://nl.aliexpress.com/item/1005002339622941.html

Burst Mode (+evt focus shift) werkt nu met de flitser.

[ Voor 3% gewijzigd door Jackie Moon op 08-07-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
bombus schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 20:24:
[...]

Ik probeerde het net met de Nissin i40 op de flitsschoen van de GX9. En dat werkte inderdaad ook niet samen met focus bracketing.

Ik heb net wel wat testjes gedaan met focus bracketing uit de hand en zonder flitser. Instellingen:

diafragma: F4
JPEG only
elektronische sluiter

Type bracket: focus
Stap: +3
Aantal beelden: 20
Serie: 0/-/+

Daarna deze beelden (van een 50 cent munt) gestacked met het gratis Picolay.
Dat ging heel makkelijk en goed.
Ik kwam ook het gratis CombineZP tegen maar deze lijkt al zo'n 12 jaar geen updates meer te krijgen.
Picolay wordt nog actief verbeterd (http://www.picolay.de/whatsnew.htm).
Handheld focus bracketing van levende insecten is wel echt moeilijk.
Als ze niet stil zitten is het eigenlijk niet mogelijk.

Ik ben nu eigenlijk overgeschakeld naar een diafragma van f10 (op m43) in combinatie met een flitser en mini softbox.
Ik heb er al flink mee geëxperimenteerd en de conclusie is dat het eigenlijk alleen goed werkt als je volledig manueel fotografeer. Mijn camera neemt anders altijd een te snelle sluitertijd (bijvoorbeeld 1/160sec) waardoor de achtergrond meestal te donker wordt.

Bij kleine insecten gebruik ik nu meestal deze instellingen (Panasonic GX9 + m.Zuiko 60mm macro)
Diafragma f10
ISO 200 of 400
sluitertijd tussen 1/30sec en 1/60sec
Flitser (Nissin i40) op handmatig en meestal op 1/8 of 1/16 of 1/32 kracht.

Met ISO en de sluitertijd kun je de belichting van de achtergrond beïnvloeden en met de kracht van de flitser de belichting op het insect.

Ik heb nog deze diffuser besteld en hoop die morgenavond te kunnen testen:
https://www.saake-shop.nl...er-diffuser-mr-0912t.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

bombus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:38:
Ik ben nu eigenlijk overgeschakeld naar een diafragma van f10 (op m43) in combinatie met een flitser en mini softbox.
Hetgene waar ik meteen aan moest denken heeft gelukkig iemand anders al een keer tegen je gezegd :
sys64738 schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 15:09:
@bombus
En F11 met MFT is al op het randje en gebruik ik vooral als ik niet anders kan. Meestal F8.
Op grotere sensoren is F11 a F13 al op het randje van diffractie dus F10 i.c.m. m4/3 lijkt me helemaal geen goed plan! ;)
sluitertijd tussen 1/30sec en 1/60sec
Flitser (Nissin i40) op handmatig en meestal op 1/8 of 1/16 of 1/32 kracht.
Ben je met 1/30 nog wel in sync met je flitser :?

De meesten doen 1/60 t/m 1/250 en eventueel 1/500 op de snelle stand en dan houdt het zo'n beetje op! :)

Ga je lager dan 1/60 dan moet je voor allerlei ongewenste effecten uitkijken over het algemeen...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
nero355 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:38:
Op grotere sensoren is F11 a F13 al op het randje van diffractie dus F10 i.c.m. m4/3 lijkt me helemaal geen goed plan! ;)
Normaal is f/10 op m4/3 ver boven de diffractielimiet. Maar als je moet kiezen tussen diffractie onscherpte of onscherpte door out of focus, dan kiezen veel macrofotografen voor het eerste.

De meesten doen 1/60 t/m 1/250 en eventueel 1/500 op de snelle stand en dan houdt het zo'n beetje op! :)

Ga je lager dan 1/60 dan moet je voor allerlei ongewenste effecten uitkijken over het algemeen...
Huh? Hoezo dan? De flits is een stuk korter dan 1/30sec, dus juist geen probleem. Korter dan de synchronisatietijd is wel een probleem en dan wordt HSS gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan1995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-12-2022
Universal Creations schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:08:
Normaal is f/10 op m4/3 ver boven de diffractielimiet. Maar als je moet kiezen tussen diffractie onscherpte of onscherpte door out of focus, dan kiezen veel macrofotografen voor het eerste.
En macro is vaak licht tele (90mm equiv) waarbij tele en een klein diafragma normale combinatie zijn.
Huh? Hoezo dan? De flits is een stuk korter dan 1/30sec, dus juist geen probleem. Korter dan de synchronisatietijd is wel een probleem en dan wordt HSS gebruikt.
Een langere sluitertijd kan een keuze zijn om de verhouding flits/omgevingslicht te regelen. Maar het kan dan ook bewegingsonscherpte geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:08:
Huh? Hoezo dan? De flits is een stuk korter dan 1/30sec, dus juist geen probleem.
Dan krijg je met dit hele verhaal te maken : https://www.digital-photo...lash-for-creative-photos/ :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombus
nero355 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:38:

Hier een filmpje over macro fotografie van insecten met een sluitertijd van 1/20sec: YouTube: Freehand Macro Photography at 1/20 s Shutter Speed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

bombus schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:06:
Hier een filmpje over macro fotografie van insecten met een sluitertijd van 1/20sec: YouTube: Freehand Macro Photography at 1/20 s Shutter Speed
Ongetwijfeld heel interessant, maar ik ben niet zo'n YouTube liefhebber dus voordat ik daar tijd aan verspil zie ik graag een korte omschrijving van wat ik daarin kan verwachten of zou moeten zien/opmerken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
Als je onderwerp echt beweegt alleen. Dit is gewoon dragging the shutter wat al decennia een flitstechniek is die vaak op feestjes gebruikt wordt. Ik kan mij tweaker @Anoniem: 167065 nog wel herinneren, die dat ook altijd deed met zijn Fuji S5 Pro.

Maar goed, het hangt dus van het beestje af. Als het druk in de weer is, dan kan het misschien minder praktisch zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door Universal Creations op 14-07-2022 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Universal Creations schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:47:
Dit is gewoon dragging the shutter wat al decennia een flitstechniek is die vaak op feestjes gebruikt wordt.
Die term was ik dus effe kwijt! Thnx! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Weer wat tijd om wat te posten. Ik heb al een paar weken alle onderdelen voor de tube met het Nikon microscoop objectief binnen. Komend weekend ga ik macrofoto's maken.

Dit is de tube:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrLkTL7JDY5f2ALYFxL8cTvPz1U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JvZis8p7YX0s5RftW73zrVXK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
Johan1995 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 02:39:
[...]

En macro is vaak licht tele (90mm equiv) waarbij tele en een klein diafragma normale combinatie zijn.

[...]

Een langere sluitertijd kan een keuze zijn om de verhouding flits/omgevingslicht te regelen. Maar het kan dan ook bewegingsonscherpte geven.
Een beetje off-topic: lange sluitertijden met flits kan men bij het fotograferen van grote ruimtes gebruiken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnV3I-P9lwNcphHsExfNOBY82yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bE7mnmMMaiHvrgxL1oy5Ug8S.jpg?f=fotoalbum_large.

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste