Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Dit is wel degelijk een 1:1 vergrotende lens. Tamron 90mm lens ;)

Zit hier echter niet op de minimale focus afstand te werken en dus geen 1:1 vergroting.

Dat doe ik hier wel. Alleen heb ik hier weer geen focusstacking toegepast.

Maar dan nog...

als het onderwerp stil staat en de camera ook. Dan kan het toch niet groter of kleiner worden als je alleen aan de focusring draait?
Als je de camera dichter naar het onderwerp toe draait wordt het onderwerp inderdaad groter, maar dan verander je dus ook het perspectief (zie ook de voorbeelden op de pagina's waar ik twee posts hiervoor naar linkte).

-- edit --

Even ter nuancering. Dit is geen 'ik weet het beter' post.
Ik probeer gewoon duidelijkheid te krijgen. :)

PdeBie wijzigde deze reactie 04-04-2016 13:37 (9%)

Fujifilm X-T2 || 50mm f/2 || 23mm f/2

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 16:55
quote:
PdeBie schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:35:
Dit is wel degelijk een 1:1 vergrotende lens. Tamron 90mm lens ;)

Zit hier echter niet op de minimale focus afstand te werken en dus geen 1:1 vergroting.

Dat doe ik hier wel. Alleen heb ik hier weer geen focusstacking toegepast.

Maar dan nog...

als het onderwerp stil staat en de camera ook. Dan kan het toch niet groter of kleiner worden als je alleen aan de focusring draait?
Als je de camera dichter naar het onderwerp toe draait wordt het onderwerp inderdaad groter, maar dan verander je dus ook het perspectief (zie ook de voorbeelden op de pagina's waar ik twee posts hiervoor naar linkte).

-- edit --

Even ter nuancering. Dit is geen 'ik weet het beter' post.
Ik probeer gewoon duidelijkheid te krijgen. :)
Als je richting de MFD focust wordt je onderwerp ook groter en je DoF kleiner en heb je theoretisch geleidelijk meer slices nodig hoe dichter je bij de MDF komt. Het ligt een beetje aan de situatie, vergroting en het stacking programma wat dit met de achtergrond doet.

Blijkbaar maakt het in de praktijk weinig uit een focus rail maakt alles een stuk makkelijker vind ik. Je kunt heel precies je slices maken en houd tussen elk shot de zelfde belichting en DoF. Bij het werken met een focus ring niet :)

Hier overigens een interessante discussie: http://www.photomacrography.net/forum/viewtopic.php?t=7298

Ventieldopje wijzigde deze reactie 04-04-2016 13:54 (3%)

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12-12 23:58
VD: als je een foto maakt van een onderwerp (ongeacht focusafstand), zijn de delen die verder van de camera afstaan sowieso kleiner in beeld, dus hebben een kleinere vergroting. Als je focus verlegt naar die verdere delen (wat je dus bij stacking doet), wordt de vergroting kleiner. Maar.... en dat vergeet je... de vergroting van dat deel was sowieso al kleiner.
Je haalt er nu DoF bij, maar die is sowieso al enorm klein (vandaar dat je ook gaat stacken) en die gaat relatief weinig veranderen bij de focus verleggen (net zoals de verandering van perspectief bij het gebruik van een macrorail).

Universal Creations wijzigde deze reactie 04-04-2016 14:08 (24%)

Canon 5D2 | 40mm f/2.8 STM | 200mm f/2.8
Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8

• Ventieldopje
quote:
Universal Creations schreef op maandag 04 april 2016 @ 14:06:
VD: als je een foto maakt van een onderwerp (ongeacht focusafstand), zijn de delen die verder van de camera afstaan sowieso kleiner in beeld, dus hebben een kleinere vergroting. Als je focus verlegt naar die verdere delen (wat je dus bij stacking doet), wordt de vergroting kleiner. Maar.... en dat vergeet je... de vergroting van dat deel was sowieso al kleiner.
Je haalt er nu DoF bij, maar die is sowieso al enorm klein (vandaar dat je ook gaat stacken) en die gaat relatief weinig veranderen bij de focus verleggen (net zoals de verandering van perspectief bij het gebruik van een macrorail).
In de praktijk lijkt het niet / weinig uit te maken :) Een ding wat wel zeker is dat je bij extreme vergrotingen niet precies kan werken met de focus ring en je precisie materiaal nodig hebt zoals een macro rail.

Ergo, beiden leveren dus het zelfde resultaat (waar het in eerste instantie om ging): PdeBie in "Het grote Macro Hardware-topic"

www.maartendeboer.net
1D X | 1Ds Mark III | Canon 85mm f/1.2L | Zeiss Milvus 50mm f/1.4 | Zeiss Milvus 25mm f/1.4 | Samyang 14mm f/2.8

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 17:43

amphora

Online creatie

quote:
PdeBie schreef op maandag 04 april 2016 @ 13:18:
[...]
Die moet je mij even uitleggen.... :?
Eigenlijk heel simpel. Door de dichtstbijzijnde focus afstand te kiezen zit je iets dichter op je onderwerp dus komt die iets groter in beeld. Meer is het niet.

edit: en zie nu ook dat er al gereageerd was op de volgende pagina. Maar goed, beter te veel antwoorden dan te weinig :)

amphora wijzigde deze reactie 04-04-2016 15:53 (19%)

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-11 20:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

@Ventieldopje, PdeBie & UC: Bedankt voor de antwoorden :)

Ik ga van het weekend eens op bezoek bij de fotozaak voor een macro rail. Ik had het mij niet zo gerealiseerd maar mijn macro objectief heeft best wel last van focus breathing. Dat verklaard waarom focus stacking regelmatig mislukt.

Net even een testje van gedaan waarbij ik wel de focus wijzig maar niet de afstand:

मकालु

• bobcom
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 08-12 09:13
Voorzover ik kan zien is dit geen focus breathing maar gewoon het verleggen van je scherpte met je scherpstelling - waar die dus voor is bedoeld. Focus breathing houdt in dat je brandpuntsafstand (en dus je vergrotingsmaatstaf) verandert bij het wijzigen van je scherpstelling. Dus je brandpuntsafstand van 25 mm is bij een scherpstelafstand van zeg maar 30 mm 25 mm, maar ga je naar een scherpstelafstand van 25 mm dan wordt'ie zeg maar 24,8 mm. Daarmee verandert ook je afbeeldingsmaatstaf, en daarmee krijgt je stacking software een extra probleem voor de kiezen.

Zelfde geldt afaik voor scherpstellen via een focusrail Ook daarbij verander je de afbeeldingsmaatstaf, weliswaar minimaal maar toch (vergrotingsfactor is beeldafstand gedeeld door voorwerpsafstand, de eerste blijft gelijk, maar de tweede verandert, en daarmee je vergrotingsmaatstaf) en introduceer je artefacten bij het stacken. Gebruik je de focus ring (en heb je een lens die niet aan focus breathing doet), dan blijft je afbeeldingsmaatstaf hetzerlfde. Da's tenminste wat ik lees uit de referenties die @PdeBie aanhaalt.

D7100, Sony A7, X-E1, een portie glas en wat lampen

• Universal Creations
Dit is omgekeerde focus breathing in de 2 foto's. Bij de eerste foto is er van dichterbij gefocust, maar is de beeldhoek kleiner (grotere brandpuntsafstand). Maar dit kan denk ik ook komen omdat als je dichterbij focust op dit soort korte afstanden, het frontelement een stuk dichterbij je onderwerp komt.

Zeiss 21mm f/2.8

• Vishari Beduk
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04-11 20:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Focus stacking is nog niet zo simpel dus :D

Afstand van voorkant objectief tot onderwerp (het andere objectief) is hier 32cm.
Het voorste element verplaatst niet tijdens scherpstellen.

मकालु

• Universal Creations
Bij macro wordt de brandpuntsafstand effectief ook groter (ook de reden dat het diafragmagetal effectief groter wordt; bijv. f/2.8 wordt dan f/4 of zo).

Zeiss 21mm f/2.8

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:57
pfff ik volg dit met veel interesse, maar eer dat ik dat focusstacking snap en door heb :D maar sinds vorige week een sigma 105mm (non hsm) gekocht en nu vol op mee aan het spelen. Hoe werkt die focus limeter nou precies? als ik 1:1 wil focus dmv af kan dat dan met de focuslimiter aan?

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Universal Creations
Bij de focuslimiter staan de grenzen van waartussen hij kan focussen.

Zeiss 21mm f/2.8

• Paganstars
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 13:57
oh dan heb ik niet goed gekeken :) thnx

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Ventieldopje
Dat is zodat de autofocus niet ook op 1:1 gaat zoeken als hij geen focus kan krijgen op een onderwerp dat 3 meter verderop staat ;) werkt wat sneller.

www.maartendeboer.net

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 19:30
Vervolg discussie uit dit topic
quote:
Universal Creations schreef op donderdag 11 augustus 2016 @ 21:30:
Scherptediepte met de 180mm macro is niet kleiner dan met een 90mm macro als ze op hetzelfde diafragma gebruikt worden met dezelfde vergroting.
Ok daar verdwijnt het verschil in scherptediepte wegens de macro?

Harribo wijzigde deze reactie 12-08-2016 10:27 (11%)

www.harrofotografie.nl

• mrc4nl
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:15

mrc4nl

Procrastinatie expert

quote:
Harribo schreef op vrijdag 12 augustus 2016 @ 10:26:
Vervolg discussie uit dit topic

[...]

Ok daar verdwijnt het verschil in scherptediepte wegens de macro?
Nou nee, in principe geeft een 180mm f2.8 een kleinere scherptediepte dan een 90mm f2.8,

maar met de 180mm sta je verder weg om dezelfde vergroting te krijgen en met een 90mm zit je juist dichterbij
en dan heffen die 2 elkaar op en heb je evenveel dof.

Ora et Labora | Life is a Cycle of choices | Dingen gebeuren niet, ze overkomen je | 今日もいい日でありますように

• Universal Creations
Pentax macrolens discussie volledig in het Pentax topic gezet. Dezelfde vraag in 2 topics stellen is not done

Zeiss 21mm f/2.8

• Harribo
Ik heb een Meike ring flitser. En een tamron 90 vc usd en een nikon d7100.
Op zich ok werkende allemaal.

Nu heb ik dus een d750. Dan werkt die meike macro flitser opeens niet meer.

Kortom, de macro flitser :
- d7100 icm tamron 90 — werkt
- d7100 icm nikon 18-140 - werkt
- d750 icm nikon 24-120 — werkt
- d750 icm tamron 90 - werkt NIET

vreemd dus.
Dus ik zoek nu een goedkope ring flitser die op alle combinaties werkt?
Mag op zich ook wel duurder als dat extra voordelen biedt

www.harrofotografie.nl

• Ventieldopje
quote:
Harribo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 14:40:
Ik heb een Meike ring flitser. En een tamron 90 vc usd en een nikon d7100.
Op zich ok werkende allemaal.

Nu heb ik dus een d750. Dan werkt die meike macro flitser opeens niet meer.

Kortom, de macro flitser :
- d7100 icm tamron 90 — werkt
- d7100 icm nikon 18-140 - werkt
- d750 icm nikon 24-120 — werkt
- d750 icm tamron 90 - werkt NIET

vreemd dus.
Dus ik zoek nu een goedkope ring flitser die op alle combinaties werkt?
Mag op zich ook wel duurder als dat extra voordelen biedt
Huh, hoe heb je hem aangesloten dan want een lens kan echt 0 invloed hebben op een flitser lijkt mij?

www.maartendeboer.net

• Harribo
quote:
Ventieldopje schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 15:27:
[...]

Huh, hoe heb je hem aangesloten dan want een lens kan echt 0 invloed hebben op een flitser lijkt mij?
Op de goede manier anders werkte hij met die andere combis ook niet.
Nou dat kan ik me wel voorstellen. Een camera checkt via de lens hoeveel licht er nodig is?
In het geval dat deze macro flitser niet werkt, geeft de d750 ook geen signaal door.

Maar ik zoek dus nu een ringflitser die wel werkt?

www.harrofotografie.nl

• moozzuzz
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11-12 15:36
quote:
Harribo schreef op zondag 22 oktober 2017 @ 21:39:
[...]

Op de goede manier anders werkte hij met die andere combis ook niet.
Lijkt me eigenaardig. Kan je de flitser niet op manueel zetten - dan heeft de lens zeker geen invloed meer.

• Harribo
quote:
moozzuzz schreef op maandag 23 oktober 2017 @ 09:16:
[...]

Lijkt me eigenaardig. Kan je de flitser niet op manueel zetten - dan heeft de lens zeker geen invloed meer.
Gisteren paar keer geprobeerd, werkte niet.
Nu opeens wel... Zal wel mijn eigen dommigheid zijn geweest vrees ik

www.harrofotografie.nl

• MrDummy
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 30-10 01:13

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Deze topic moet vernieuwd worden. Want het is begonnen in 2012 en veel links zijn dood. Zelfs startpost informatie is incompleet. Wel beetje zonde.

• Harribo
Ik heb dus de Meike fc100 ringflitser.

Maar mijn D750 ziet niet het extra licht wat geproduceerd wordt door die ringflitser.
Hierdoor krijg ik overbelichte foto's.
Moet ik dus zelf de belichting in gaan stellen met sluitertijd/diafragma icm met die ringflitser?
Dat is dan lekker onhandig of vergeet ik wat?

Tis volgens mij geen TTL flitser, zal dat verschil maken?

www.harrofotografie.nl

• Blue Knight
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Blue Knight

I love Photography!

Het is inderdaad geen TTL flitser. De camera weet dus niet dat er meer licht is, en zal de belichting afstemmen op het licht zonder de flits.
Je zult de camera op manual moeten gebruiken. (vergeet niet om ook de iso van auto af te halen)

Sony A77II | A68 | 35/1.8 | 50/1.4 | 85/2.8 | Sigma 90/2.8 | 16-50/2.8 | Tamron 70-200/2.8

• SuperKneus
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 11:55

SuperKneus

SuperKneus was here

Topicstarter
quote:
MrDummy schreef op woensdag 1 november 2017 @ 23:07:
Deze topic moet vernieuwd worden. Want het is begonnen in 2012 en veel links zijn dood. Zelfs startpost informatie is incompleet. Wel beetje zonde.
Ik kom hem nu net toevallig tegen in de Actieve topics. Op dit moment staat fotografie bij mij op een laag pitje. Ik heb al mijn spullen nog wel maar met 2 kids die vaak vroeg wakker zijn is de zin om er vroeg op uit te gaan om foto's te maken een beetje weg. Wat ook niet mee helpt is dat mijn accu's een beetje dood zijn.

Ik ga het zeker wel weer oppakken maar op dit moment niet.

Als er iemand de TS wel updaten dan vind ik het best, stuur mij een dm en ik maak je mede-auteur

De groente en tot sinas

• avanreijn
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 10:17
Is de flits kracht te regelen op die flitser? Voor macro gebruik je meestal toch al een klein diafragma f8 of hoger? Je sluiter zal weinig doen om je flits kracht weg te nemen. Hier heeft je diafragma de meeste invloed. Mocht er nog te veel licht binnenkomen of je wilt je diafragma niet kleiner willen hebben, dan kan je nog bij uitzondering een ND filter op je lens zetten.

• MrDummy
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 30-10 01:13

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Flitskracht kun je instellen om sommige flitsers. Raadpleeg de handleiding.
Wat teveel licht binnenlaat kun je oplossen met kortere sluitertijd.

Moderne flitsers kunnen flitskracht aanpassen via de camera. Ik weet dat Canon EOS dat kan regelen, ook in de menu is dat instelbaar. De sluitertijd kun je ook hoger zetten. Sommige flitsers hebben hiervoor high-speed mode, zodat je met hogere sluitertijd kan flitsen.

Alleen simpele en goedkope flitsers doen op vol vermogen. Dan moet je die wel compenseren met kortere sluitertijd. Je hoeft niet op 1/125 houden.

Voor macro flitsen zijn er 4 opties:
- flitsring gebruiken (vooral als je makkelijk mobiel en met hand doet, zoals buiten) (of LED ring)
- flitser ergens anders richten (meestal omhoog) voor indirect licht maar wel zachter effect, de muur of plafond moet wel neutraal kleur hebben, dus grijs of wit.
- speciale flits kabel gebruiken zodat je flitser ergens anders kan neerzetten, zogenaamde off-shoe snoer, helpt ook tegen lensschaduw.
- Remote naar studio flitsers welke ook heel goed zijn. Met hun witte diffusers kun je voor mooier licht(inval) zorgen. Bij glimmende dingen kun je jezelf buiten beeld houden (eigen reflectie!) door te verstoppen achter zwarte gordijn of doek. Een "macro box" heeft dat ook.

• Harribo
Je mist nog een optie niet? Nikon heeft een speciale macro flits set. Met twee flitsers aan de zijkant.
Vast goed maar duur.

Over mijn meike fc100, het diafragma goed dichttrekken is inderdaad een idee.
Hoewel het licht vrij fel is van deze ringflitser.
Ik kan ook inderdaad de intensiteit van het flitslicht instellen. En ook rechts/links kiezen ipv alle leds.
Op zich geen verkeerd ding maar ik kan bij wijze van spreken ook zelf een zaklantaarn meenemen.

Al met al wel iets aan te doen maar het is relatief vrij lang uitproberen. Ik ga toch kijken naar een goedkope alternatieve oplossing met ttl.

Harribo wijzigde deze reactie 24-11-2017 20:56 (13%)

www.harrofotografie.nl

• Universal Creations
Je kunt hem toch ook een continu licht stand zetten, dan zie je direct welke belichting je nodig hebt. Volgens mij is de sterkte van die lampen dan niet minder dan in flits stand.
Overigens is M bijna altijd gebruikelijk als je met een flitser werkt.

Zeiss 21mm f/2.8

• Harribo
quote:
Universal Creations schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 21:28:
Je kunt hem toch ook een continu licht stand zetten, dan zie je direct welke belichting je nodig hebt. Volgens mij is de sterkte van die lampen dan niet minder dan in flits stand.
Overigens is M bijna altijd gebruikelijk als je met een flitser werkt.
Ok maar even snel een foto nemen is er dus dan niet bij met deze flitser.
Terwijl ik dat graag wel wil. Sommige situaties kan dat nodig zijn.
Dan moet ik dus een ttl macro flitser kopen? Dan kan ik in de A stand blijven?
Nog goedkope tips?

www.harrofotografie.nl

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 16:11
quote:
Harribo schreef op woensdag 29 november 2017 @ 12:52:
[...]

Ok maar even snel een foto nemen is er dus dan niet bij met deze flitser.
Terwijl ik dat graag wel wil. Sommige situaties kan dat nodig zijn.
Dan moet ik dus een ttl macro flitser kopen? Dan kan ik in de A stand blijven?
Nog goedkope tips?
Schijnbaar de yongnuo yn-14ex. Maar die is alleen voor canon :(

• Harribo
quote:
Heilige Kaas schreef op maandag 4 december 2017 @ 23:45:
[...]

Schijnbaar de yongnuo yn-14ex. Maar die is alleen voor canon :(
Jammer

Zie ook nog de Meike mk-14ext
Die wordt ook hier verkocht alleen voor de dubbele prijs.

www.harrofotografie.nl

• Heilige Kaas
quote:
Harribo schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 09:27:
[...]

Jammer

Zie ook nog de Meike mk-14ext
Die wordt ook hier verkocht alleen voor de dubbele prijs.
Dan bestel je hem daar. :P

Trouwens, Zie alleen canon en nikon erbij staan, dus ook geen TTL

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 12-12-2017 10:53 (9%)

• Harribo
quote:
Heilige Kaas schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 10:50:
[...]

Dan bestel je hem daar. :P

Trouwens, Zie alleen canon en nikon erbij staan, dus ook geen TTL
Staat bij nikon ittl.

www.harrofotografie.nl

• Heilige Kaas
quote:
Dan werkt ttl alleen op nikon body

Edit: dacht even dat dit het pentax forum was
8)7

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 13-12-2017 13:29 (13%)

• Harribo
Heb de Meike macro ring flitser Mk-14ext binnen.
Serieus wat een topding. En dat voor die prijs.
Alles werkt heerlijk en goed.
Gisteren getest met nikon d7100 icm tamron 90 mm macro vc usd.

Nu wilde ik hier er een gebruikersreview over schrijven maar het product staat niet in de database van tweakers.
Zie ook geen mogelijkheid om het zelf toe te voegen.
Matig. Heb een mail gestuurd.

Harribo wijzigde deze reactie 06-01-2018 13:04 (8%)

www.harrofotografie.nl

• Harribo
Heb een review gemaakt over de Meike MK-14EXT ringflitser voor Nikon:
https://tweakers.net/prod...cro-ring-flash-nikon.html

www.harrofotografie.nl

• Harribo
Ik heb inmiddels mijn review over mijn meike flitser hiervoor herzien.
Ben toch niet zo tevreden. Lees verder het review.

Het licht blijft in sommige gevallen veel te fel en is niet zwakker te krijgen.

Nu heb ik 2 speedlites van nikon (sb600 en sb700).
Het lijkt mij beter om nu een soort van bracket te kopen, zodat ik links en rechts van de camera deze flitsers kan plaatsen. Dat lijkt mij beter werken?

Ik keek wat rond voor brackets, zag 2 (goedkope) oplossingen:
Oplossing 1
Oplossing 2

Oplossing 1 lijkt mij te labiel? Oplossing 2, de duurdere, lijkt mij beter?

Misschien iemand ervaring met deze producten? Of een tip voor een andere oplossing?

www.harrofotografie.nl

• ehtweak
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
quote:
Harribo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:10:

...
Of een tip voor een andere oplossing?
Maar wil je per se flitsers gebruiken? Er zijn toch tegenwoordig veel meer mogelijkheden voor dichtbij-macro-licht-bakken?
VariŽrend van DIY LED ringen/vierkanten die redelijk makkelijk zelf te fabriceren zijn. Tot aan kant en klare commerciŽle oplossingen.

Heb vroeger wel eens wat geprobeerd om macro opnames te flitsen, maar uiteindelijk bevalt continu licht me veel beter. Paar jaar geleden nog wel eens van die ringvormige daglicht CFL lampen gebruikt, maar die zijn best wel kwetsbaar.
Nu alleen nog maar LED spul. :Y

†††Mooie Plaatjes†††

• SnoeiKoei
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:41

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Harribo schreef op donderdag 12 april 2018 @ 12:10:
Ik heb inmiddels mijn review over mijn meike flitser hiervoor herzien.
Ben toch niet zo tevreden. Lees verder het review.

Het licht blijft in sommige gevallen veel te fel en is niet zwakker te krijgen.

Nu heb ik 2 speedlites van nikon (sb600 en sb700).
Het lijkt mij beter om nu een soort van bracket te kopen, zodat ik links en rechts van de camera deze flitsers kan plaatsen. Dat lijkt mij beter werken?

Ik keek wat rond voor brackets, zag 2 (goedkope) oplossingen:
Oplossing 1
Oplossing 2

Oplossing 1 lijkt mij te labiel? Oplossing 2, de duurdere, lijkt mij beter?

Misschien iemand ervaring met deze producten? Of een tip voor een andere oplossing?
Ik heb ervaring met oplossing 1 en kan je vertellen dat die flexibele armpjes echt veel te slap zijn voor een beetje normale flitser. Zelfs de kleinste flitser van Canon, 270EX II, zakt omlaag aan die armpjes. Waardeloos dus. Het idee is leuk, de uitvoering laat veel te wensen over.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Harribo
quote:
ehtweak schreef op donderdag 12 april 2018 @ 15:49:
[...]

Maar wil je per se flitsers gebruiken? Er zijn toch tegenwoordig veel meer mogelijkheden voor dichtbij-macro-licht-bakken?
VariŽrend van DIY LED ringen/vierkanten die redelijk makkelijk zelf te fabriceren zijn. Tot aan kant en klare commerciŽle oplossingen.

Heb vroeger wel eens wat geprobeerd om macro opnames te flitsen, maar uiteindelijk bevalt continu licht me veel beter. Paar jaar geleden nog wel eens van die ringvormige daglicht CFL lampen gebruikt, maar die zijn best wel kwetsbaar.
Nu alleen nog maar LED spul. :Y
Dus een lamp stel jij voor?
Nog creatieve tips?

Is het niet zo dat met een lamp de beessies meteen wegspringen? Dat dat de reden is dat je beter dan een paar snelle flitsers kunt gebruiken?
quote:
SnoeiKoei schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:15:
[...]

Ik heb ervaring met oplossing 1 en kan je vertellen dat die flexibele armpjes echt veel te slap zijn voor een beetje normale flitser. Zelfs de kleinste flitser van Canon, 270EX II, zakt omlaag aan die armpjes. Waardeloos dus. Het idee is leuk, de uitvoering laat veel te wensen over.
Dat dacht ik dus al. Heel erg bedankt!
Zo ziet het er ook uit. Vraag me dan af hoe oplossing 2 werkt. De sb600 en de sb700 van nikon zijn ook niet heel licht.
Misschien moet ik dan een paar kleine goedkopere nikon flitsertjes erbij kopen.

Harribo wijzigde deze reactie 13-04-2018 09:41 (27%)

www.harrofotografie.nl

• ehtweak
  • Niet online
quote:
Harribo schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:38:
[...]

Dus een lamp stel jij voor?
Nog creatieve tips?

Is het niet zo dat met een lamp de beessies meteen wegspringen? Dat dat de reden is dat je beter dan een paar snelle flitsers kunt gebruiken?
E.e.a. hangt er uiteraard wel van af:
  • Is het voor een stationaire opstelling of moet het makkelijk mobiel mee te nemen zijn?
  • Voor bewegende dingen, buiten in de natuur, of onder gecontroleerde (stabiele) omstandigheden?
  • Budget?
  • Sjouwbaar of verplaatsbaar?
  • Aansturing?
  • Regelbare intensiteit? Warmteproductie? Kleurtemperatuur?
  • DIY of kant-en-klaar?
Vragen, vragen, vragen... :)

Ik kies, zeker buiten, ook wel eens voor een passieve oplossing:
Gewoon een opvouwbaar reflectiescherm meenemen! Uitvouwen, ff richten en je hebt een extra dot licht (naar keuze de gouden of de zilveren kant) op je onderwerp.
Zo'n ding dus:

is de allergoedkoopste oplossing!

ehtweak wijzigde deze reactie 13-04-2018 12:07 (19%)

†††Mooie Plaatjes†††

• Harribo
quote:
ehtweak schreef op vrijdag 13 april 2018 @ 09:45:
[...]

E.e.a. hangt er uiteraard wel van af:
  • Is het voor een stationaire opstelling of moet het makkelijk mobiel mee te nemen zijn?
  • Voor bewegende dingen, buiten in de natuur, of onder gecontroleerde (stabiele) omstandigheden?
  • Budget?
  • Sjouwbaar of verplaatsbaar?
  • Aansturing?
  • Regelbare intensiteit? Warmteproductie? Kleurtemperatuur?
  • DIY of kant-en-klaar?
Vragen, vragen, vragen... :)

Ik kies, zeker buiten, ook wel eens voor een passieve oplossing:
Gewoon een opvouwbaar reflectiescherm meenemen! Uitvouwen, ff richten en je hebt een extra dot licht (naar keuze de gouden of de zilveren kant) op je onderwerp.
Zo'n ding dus:
[afbeelding]
is de allergoedkoopste oplossing!
Klein, verplaatsbaar, goedkoop, ook voor bewegende dingen. Mag diy.
Kortom wil alles, wil niet de hoofdprijs betalen.
Dus?

Die dingen heb ik nog wel liggen, dat is inderdaad geen slechte tip!
Ze zijn wel redelijk groot die ik heb. Misschien ff kleinere kopen dan, hoewel het dan wel weer moeilijker wordt het licht te richten natuurlijk.
Dan zal ik de sb600/700 flitser iets naar beneden en de zijkant moeten richten om de het macro object goed te belichten lijkt mij?

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harribo
Ik ga dit proberen, diy twin macro flash voor nikon:
YouTube: How to make a twin flash bracket system for macro dental photography

Heb de onderdelen besteld, 35 euro. Moet dan nog wel misschien flitsers en/of ab's (afstandbedienings) kopen. Eerst ff proberen met mijn nikon sb600 en sb700. Ab(s) moet ik sowieso hebben, zoek ik nog uit.
Het filmpje is eigenlijk voor Canon met Canon flitsertjes en yongnuo ab.
Lijkt me ook leuk om te doen, ben benieuwd.

Harribo wijzigde deze reactie 22-04-2018 11:51 (11%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Je hebt mij ook op ideeŽn gebracht Harribo en heb ook het nodige besteld ;)

Alleen is de flitswereld eigenlijk compleet nieuw voor me en dus die heb ik nog niet besteld aangezien ik die dus nog niet heb maar wel "druk" zoekende. Dus tips zijn altijd welkom :)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

• Harribo
Leuk :)
Flitsers moet ik ook nog uitzoeken

Harribo wijzigde deze reactie 27-04-2018 18:03 (5%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Ik heb inmiddels de nodige spulletjes binnen van Ebay, helaas nog niet alles dus moet nog even geduld hebben.

Ook een Nikon R1C1 set kunnen lenen van iemand om te testen en te prutsen.
Leuke set, en zit er aan te denken om de R200 flitsers aan te schaffen, ware het niet dat Nikon een eigen systeempje/voetje heeft voor de flitsers. Er zit geen 1/4" (tripod) schroef verbinding op zodat ie direct op een balhoofd past bijv. maar dit gaat via een AS-20 voetje van Nikon zelf, wat er natuurlijk weer niet uitziet op een klein balhoofd. Dus dat word even googlen.

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
Ik heb het meeste ook binnen maar nog niet alles. Sommige dingen zijn zelfs teruggestuurd grrrr

Enfin over de flitsers... Das wel irritant dat het zo'n apart voetje nodig heeft.
Anders gewoon kijken naar andere flitsers?

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Ik heb de set ook te leen he, moet ze dus nog aanschaffen. Maar op deze manier kan ik wel bekijken hoe ik alles het beste kan aanpakken. Zat er bijv ook aan te denken om de dremel erbij te pakken en de as-20 voetjes aan te passen maar weet niet of dit mooi word. Of iemand zoeken met een 3d printer?
Die r200 flitsers zijn wel van een heel mooi klein formaat.....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op dinsdag 15 mei 2018 @ 17:56:
Ik heb de set ook te leen he, moet ze dus nog aanschaffen. Maar op deze manier kan ik wel bekijken hoe ik alles het beste kan aanpakken. Zat er bijv ook aan te denken om de dremel erbij te pakken en de as-20 voetjes aan te passen maar weet niet of dit mooi word. Of iemand zoeken met een 3d printer?
Die r200 flitsers zijn wel van een heel mooi klein formaat.....
Ja de flitsers zijn leuk klein formaat maar de prijs staat mij wel tegen. Alsmede de montage met zo'n as20.
2x169 e, zo wordt het hele setje alsnog prijzig. Das nu net mijn idee van deze opzet om het goedkoper te doen.

Ik zal ook nog kijken naar andere flitsers, Metz of zo.

Harribo wijzigde deze reactie 21-05-2018 09:51 (5%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Dat ben ik geheel met je eens wat betreft de prijs en montage van de R200`s hoor.
Zie ze wel op Marktplaats staan voor rond de §120,- p/s. Alsnog een hoop geld natuurlijk.

Ook gegoogeld op Metz flitsers, en zag bijv de Mecablitz 26 AF-2 en dat scheelt nogal in prijs!

Maar waar het mij ook om ging is flexibel zijn met de flitsers. Want de R1C1 set heeft nog 1 groot nadeel vind ik en dat is dat alles via een ring op de lens gaat, vind ik persoonlijk niet echt prettig.

• SnoeiKoei
  • Laatst online: 19:41

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

quote:
Harribo schreef op zondag 22 april 2018 @ 11:50:
Ik ga dit proberen, diy twin macro flash voor nikon:
YouTube: How to make a twin flash bracket system for macro dental photography

Heb de onderdelen besteld, 35 euro. Moet dan nog wel misschien flitsers en/of ab's (afstandbedienings) kopen. Eerst ff proberen met mijn nikon sb600 en sb700. Ab(s) moet ik sowieso hebben, zoek ik nog uit.
Het filmpje is eigenlijk voor Canon met Canon flitsertjes en yongnuo ab.
Lijkt me ook leuk om te doen, ben benieuwd.
Ziet er wel praktisch uit, ik heb ook een setje besteld (zonder flitsertjes of ab's want ik heb daarvoor al bruikbaar spul in huis). Ben benieuwd hoe handig het in de praktijk is :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • +3Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Ik heb inmiddels alles binnen. En om jullie een idee te geven wat plaatjes gemaakt met m`n telefoon :)

Alles gemonteerd:

En even snel onder m`n D800 geschroefd en bracket minimaal ingeschoven:

En bracket geheel uitgeschoven naar links en rechts, armpjes kan je ook van en naar de lens "draaien":

En van onderen gezien:

Nu verder stoeien en uitproberen :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
Ik zie nu dat ik van sommigen onderdelen 1 had besteld terwijl het er 2 hadden moeten zijn :)

Ziet er goed uit! Nu nog de flitsertjes + ab's.
Ben benieuwd

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Haha dat had ik dus met het filmpje, heb dus dingen besteld die eigenlijk niet eens nodig waren. Gelukkig waren die niet zo heel duur :)

Ik kwam via Google ook dit flitsertje tegen. Daar zit WEL zo`n mooi dingetje bij om de flitser rechtstreeks op een balhoofd te schroeven. Voor zover ik kan zien is dat ook gewoon een kloon van de Nikon R200 flitser, alleen iets beter: RF in plaats van infrarood ;)

the_cyberspace wijzigde deze reactie 30-05-2018 13:12 (10%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 12:44:
Haha dat had ik dus met het filmpje, heb dus dingen besteld die eigenlijk niet eens nodig waren. Gelukkig waren die niet zo heel duur :)

Ik kwam via Google ook dit flitsertje tegen. Daar zit WEL zo`n mooi dingetje bij om de flitser rechtstreeks op een balhoofd te schroeven. Voor zover ik kan zien is dat ook gewoon een kloon van de Nikon R200 flitser, alleen iets beter: RF in plaats van infrarood ;)
Dat flitsertje is al een betere prijs dan de Nikon variant. Vraag me alleen af hoe fijn die flitser is.
Ik heb een Meike macro flitsers met ittl nikon, maar die is bijvoorbeeld altijd te fel wat je ook instelt. Hij communiceert wel met de camera maar is gewoon niet in staat om veel minder fel te flitsen.

Hoe duur was die Metz variant?
Belangrijk is wel dat het te besturen is via de camera. Dat mag van mij ook bedraad, zolang die draden maar niet in de weg of voor het beeld zitten.

edit: zie dat dat flitsertje niet echt communiceert via ittl. Nikon en Canon hebben een verschillend systeem op het gebied van ttl. Hier staat dat het allemaal hetzelfde ttl systeem is . Klinkt niet als een flitser die dan handig is. Misschien meer een flitslamp ook. Maar dan zit je wrs met hetzelfde probleem, dat de felheid niet ver naar beneden is te krijgen.

Harribo wijzigde deze reactie 06-06-2018 23:09 (13%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Volgens de product info die ik hier kan vinden doet ie dat wel wat betreft instellingen kwa hardheid met flitsen, maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

En de prijzen van de Metz is terug te vinden in de pricewatch: pricewatch: Metz Mecablitz 26 AF-2 (Nikon)
Daar zit overigens nog geen commander bij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 19:52:
Volgens de product info die ik hier kan vinden doet ie dat wel wat betreft instellingen kwa hardheid met flitsen, maar ik kan het verkeerd hebben natuurlijk.

En de prijzen van de Metz is terug te vinden in de pricewatch: pricewatch: Metz Mecablitz 26 AF-2 (Nikon)
Daar zit overigens nog geen commander bij.
Ik heb naar die Meike flitser zitten kijken maar ben nog niet overtuigd.
Ik heb een andere meike macro ring flitser, waarover ik een review heb geschreven een tijdje geleden :
productreview: Meike MK-14EXT Macro ring flash Nikon review door Harribo

Ook op deze flitser kan je op verschillende manieren instellen dat het flitslicht niet te fel moet zijn maar ondanks dat ik hem op zijn minst fel zet, is het mij nog te fel.
Er zijn voor mij zat situaties te bedenken waarbij ik een heel klein beetje extra licht nodig heb en niet meer dan dat zodat de achtergrond ook goed zichtbaar blijft en niet zwart wordt.

Ik neig dan ook meer naar die Metz.
Heb jij al een commander erbij gezocht?
Heb je Łberhaupt al een flitser gekocht? Ben benieuwd.

Ik heb trouwens nu de onderdeeltjes eindelijk binnen. Nu dus kijken voor flitsertjes

Harribo wijzigde deze reactie 08-06-2018 21:21 (8%)

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Bedankt voor je link naar de review., zal em straks eens doorlezen want moet zo weg.

Heb verder nog niet gekeken naar een commander. Ik heb er geen haast mee dus ook nog niets gekocht en kan nog alle kanten op. :)

Ben benieuwd hoe jouw bracket er dan uit ziet. Bij mij zijn er nog wat extra onderdeeltjes onderweg en wil er nog een aanpassing aan doen want ik ben niet helemaal tevreden met de manier waarop de lange balk (waar de balhoofdjes opzitten) vast zit aan het korte stuk waar de camera weer opgezet word. En op het laatste stukje komt nog een snelkoppelingsplaat op ipv een schroef verbinding.

En vandaag spreek ik diegene van de geleende nikon set weer, wie weet wat daar uit voort vloeit ;)

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op zaterdag 9 juni 2018 @ 08:08:
Bedankt voor je link naar de review., zal em straks eens doorlezen want moet zo weg.

Heb verder nog niet gekeken naar een commander. Ik heb er geen haast mee dus ook nog niets gekocht en kan nog alle kanten op. :)

Ben benieuwd hoe jouw bracket er dan uit ziet. Bij mij zijn er nog wat extra onderdeeltjes onderweg en wil er nog een aanpassing aan doen want ik ben niet helemaal tevreden met de manier waarop de lange balk (waar de balhoofdjes opzitten) vast zit aan het korte stuk waar de camera weer opgezet word. En op het laatste stukje komt nog een snelkoppelingsplaat op ipv een schroef verbinding.

En vandaag spreek ik diegene van de geleende nikon set weer, wie weet wat daar uit voort vloeit ;)
Ik heb nu ff geprobeerd om het in elkaar te zetten. Dat is gelukt met wat uitproberen.
Er mist in de video een duidelijke montage handleiding. Als ik tijd heb, fix ik er 1.

Over de bevestiging van de " lange balk" met balhoofden op het korte stuk: ik, en misschien jij ook, hebben een verkeerde lange balk gekocht denk ik.
Het verschil zit hem hierin dat in het midden van de lange balk geen gaatje zit maar een blokje met daarop een flitserdraai bevestiging.
Dat is een groot verschil denk ik. Qua stevigheid ook. Daarom gebruik ik het kleine onderdeeltje met die 2 draaischijfjes op schroefdraad nu ook niet.
De lange balk uit de video is misschien niet meer te krijgen?

Je kunt het oplossen door dat blokje in het midden van die lange balk af te schroeven. Mbv die hele kleine schroefjes en dan daar een gaatje te boren ter grootte van dat schroefje met die 2 draaischijfjes.

Misschien wat onduidelijk wat ik nu zeg maar zal binnenkort het even uitgebreider doen, nu geen tijd voor.

Enige wat ik mij afvraag, hoe kan ik die Metz flitsertjes draadloos aansturen met mijn nikon camera? Ben groen op het gebied van draadloos aansturen

Harribo wijzigde deze reactie 09-06-2018 11:31 (7%)

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Ik snap wat je bedoeld. Heb bij m`n grote vriend Alie een aantal adapters besteld die je door middel van een schroefdraad ergens in kan schroeven. Mijn bedoeling is dan de flitsschoen van de lange balk eraf te schroeven want had de boel al een keer uit elkaar geschroefd zodat ik met de onderste schroef van het korte stuk de boel vast kan maken aan de lange balk. Als je snapt wat ik bedoel.
Dus dan vervang ik die plastic draairing om de boel vast te draaien door een schroef adapter waar weer een 1/4inch aandraaischroef in past. Zo heb ik toch een stevig iets en het kan makkelijk uit elkaar om alles in de tas te kunnen stoppen. Zal een foto maken als de boel binnen is want een foto zegt immers meer dan een hele lap tekst. :+.

De Nikon set mag ik nog een tijdje lenen hoorde ik vandaag dus nog tijd genoeg om te spelen. Bij die set zit een Nikon SU-800 commander die de flitsers aan stuurt. Maar in m`n Nikon D800 body zit ook een commander, alleen deze is wat beperkter in mogelijkheden. Zo kan ik bijv maar 2 groepen aansturen ipv 4 voor zover ik begreep en de ingebouwde flitser doet dan ook mee, weet nog niet of die uit te schakelen is want die hoeft van mij nooit mee te doen want dat licht is euh ja nog slecht zeg maar. ;)

De flitswereld is ook nieuw voor mij hoor en lees en zie een hoop via Google, tweakers of Youtube. En ik heb geen haast dus kan mooi dingen uitvogelen op internet en helaas duren de bestellingen ook iets langer maar dat mag de pret niet drukken. Stiekem vind ik dat prutsen en proberen wel gaaf, zijn nie voor niets tweakers he :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Harribo
Mmm ok
Dank voor je relaas, denk dat een foto toch iets meer zegt 😉
Als ik geen gat hoef te boren, zou dat handig zijn.

Dus je mag die nikon R1C1 weer lenen? Hij mist hem blijkbaar niet echt.

edit: hier wat afbeeldingen van hoe ik het nu heb:
(voorzien van nummer, ff snel gedaan in Paint)

Toelichting:
Plaatje 1. Deze schroef heb ik van deze boog afgehaald en geschroefd op plaatje 6 (of 4). Deze schroef is korter dan de andere (zie plaatje 3) en bevat nog een schroefdraad bovenop. Doordat hij korter is , trekt hij de balhoofd strak. Heb deze schroef met kop 3x gebruikt, volgens mij zaten er op die boog ook 3 stuks(?): 2 voor de balhoofden, 1 voor de statiefplaat.

Check trouwens ook de uiteinde rail van het lange stuk met balhoofd, kan zijn dat ik die heb omgedraaid vanaf het origineel. Zo heb ik bijvoorbeeld de kant van die buitenste rail met de inkeping aan de kant van de schroef.

Plaatje 2 zijn de onderdelen die ik over heb.

Plaatje 5 toont het onderste middenstuk zoals ik die nu heb. Dat wil ik dus graag anders. Hij is mij nu te hoog/groot.
Als je/jullie daar nog tips voor hebben?
Anders zie ik het niet anders dan dat ik daar een gat boor en daar dan de twee draaischijfjes met schroef van plaatje 2 voor gebruik.

Hoop dat het zo duidelijk is?

Harribo wijzigde deze reactie 11-06-2018 11:08 (99%)
Reden: plaatjes toegevoegd

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Niet online
Je hebt een mooi voorbeeld bij foto 5 zoals ik het ga/wil aanpassen. Die vier schroefjes bovenop los draaien, dan kan je daar binnenin weer 3 schroefjes losdraaien waarmee dat plastic draaischijfgedeelte mee vast zit. Dit gaat er bij mij dan af, en op de plek van de 3 schroefjes schroef ik weer een adapter waar je onderste schroef weer in past.

Deze adapter dus (even als voorbeeld):

Zoiets is nog onderweg naar mij, samen met een quick release plaat zodat ik de camera snel en makkelijker van de bracket af kan halen :)

edit: dat vierkantje met die metalen hotshoe aansluiting verdwijnt dan ook. De schroef gaat dan door het korte balkje heen en dan gelijk de adapter in, die ik dan weer vast heb geschroefd in het blokje wat je weer met de 4 schroefjes op de lange balk schroeft. Jammer dat ik er 1,2,3 geen foto van heb want dit klinkt best vaag omschreven :+

the_cyberspace wijzigde deze reactie 11-06-2018 16:27 (21%)

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op maandag 11 juni 2018 @ 16:20:
Je hebt een mooi voorbeeld bij foto 5 zoals ik het ga/wil aanpassen. Die vier schroefjes bovenop los draaien, dan kan je daar binnenin weer 3 schroefjes losdraaien waarmee dat plastic draaischijfgedeelte mee vast zit. Dit gaat er bij mij dan af, en op de plek van de 3 schroefjes schroef ik weer een adapter waar je onderste schroef weer in past.

Deze adapter dus (even als voorbeeld):

[afbeelding]

Zoiets is nog onderweg naar mij, samen met een quick release plaat zodat ik de camera snel en makkelijker van de bracket af kan halen :)

edit: dat vierkantje met die metalen hotshoe aansluiting verdwijnt dan ook. De schroef gaat dan door het korte balkje heen en dan gelijk de adapter in, die ik dan weer vast heb geschroefd in het blokje wat je weer met de 4 schroefjes op de lange balk schroeft. Jammer dat ik er 1,2,3 geen foto van heb want dit klinkt best vaag omschreven :+
Dank voor het verhaal!
Ik zal er ff mee schroeven.
Dat dingetje van het plaatje ken ik inmiddels wel, valt elke keer uit mijn handen ;)

Edit :
ik heb even gekeken en wat geschroefd.
Als ik je goed begrijp, doe je een schroef door het korte balkje, die gaat dan in een adapter die jij in het blokje heb vastgemaakt op de lange balk.

Mijn vraag is alleen, hoe maak jij die adapter vast in het blokje? Dat doe je dan vast iets met die 3 schroefjes maar hoe weet ik dan zo niet.
Een foto is dan toch handig?

Harribo wijzigde deze reactie 13-06-2018 11:22 (13%)

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
De bedoeling is om een gaatje te boren in dat stukje met de 3 schroefjes en daar wil ik dan die adapter inschroeven. Dan vervalt dus het deel met de hot shoe mount en het deel met de plastic draairing.

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op woensdag 13 juni 2018 @ 19:27:
De bedoeling is om een gaatje te boren in dat stukje met de 3 schroefjes en daar wil ik dan die adapter inschroeven. Dan vervalt dus het deel met de hot shoe mount en het deel met de plastic draairing.
Ah ok dus dan boor jij ook.
Ik boor denk ik gewoon door het midden van de lange balk en gebruik dan die schroef met twee draaischijven ter bevestiging

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Dat wil ik als laatste optie houden eigenlijk.

Vandaag de quick release binnen gekregen maar nog niet echt tijd gehad om te prutsen. Van het weekend maar eens mee stoeien denk ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op vrijdag 15 juni 2018 @ 20:06:
Dat wil ik als laatste optie houden eigenlijk.

Vandaag de quick release binnen gekregen maar nog niet echt tijd gehad om te prutsen. Van het weekend maar eens mee stoeien denk ik.
Als laatste optie? Betekent het dat je dan misschien een beter alternatief hebt?
Ik wil eigenlijk niet boren. Maar ja als het niet anders kan

Ik heb eigenlijk nu wel het ding klaar moet nu kijken voor flitsers.
Dat lijkt me moeilijk want de volgende eisen heb ik :
1. Klein
2. Niet te duur
3. Draadloos op afstand te besturen met een nikon
4. Belangrijkste : goede ittl communicatie hebben met de camera

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Ik wil eerst nog proberen om de boel te "verlagen" cq. te verbeteren zoals ik eerder al zei. Maar ik heb hier nog niet die adapters voor binnen en dan is nog de vraag of het gaat (passen) wat ik wil.

En ik heb verder eigenlijk dezelfde eisen als jij en het liefst alles van hetzelfde merk ook.

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:41:
Ik wil eerst nog proberen om de boel te "verlagen" cq. te verbeteren zoals ik eerder al zei. Maar ik heb hier nog niet die adapters voor binnen en dan is nog de vraag of het gaat (passen) wat ik wil.

En ik heb verder eigenlijk dezelfde eisen als jij en het liefst alles van hetzelfde merk ook.
Mmm jij moet het dus nog zien of het gaat werken?
Denk dat ik gewoon maar ga boren, dat kan geen kwaad.

Ik heb eigenlijk gezien mijn eisen geen idee wat voor flitsers ik moet kopen.
Heb het geld er wel voor liggen maar wil vooral goede en dan goedkoper dan de nikons.

Harribo wijzigde deze reactie 19-06-2018 09:27 (40%)

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Zojuist de adapters binnen gekregen. Helaas gaat de schroefdraad aan de buitenkant niet ver genoeg zodat de adapter niet vast blijft zitten in dat zwarte blokje. Het gaatje voor de adapter is nu niet te zien nu het weer in elkaar zit zoals het zat, dus maar eens opzoek naar een moertje of zo want in dat blokje is ruimte zat.

Word vervolgd want ik geef niet zomaar op natuurlijk! :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
quote:
the_cyberspace schreef op zaterdag 30 juni 2018 @ 17:15:
Zojuist de adapters binnen gekregen. Helaas gaat de schroefdraad aan de buitenkant niet ver genoeg zodat de adapter niet vast blijft zitten in dat zwarte blokje. Het gaatje voor de adapter is nu niet te zien nu het weer in elkaar zit zoals het zat, dus maar eens opzoek naar een moertje of zo want in dat blokje is ruimte zat.

Word vervolgd want ik geef niet zomaar op natuurlijk! :+
Hou vol hou vol! :-)

Ik heb nog geen tijd gehad voor flitsers.
Ga gewoon boren denk ik, daarmee is mijn rail wel klaar

www.harrofotografie.nl

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online
Voor de macro rail/beugel knutselaars:
Is het wellicht een idee om maar gewoon wat alu profiel materiaal (of via AE/BG, of via de lokale bouwmarkt of 3D printer onderdelenshops) te kopen en zaken als kooi-klemmoeren, hoekstukjes. Dan kun je zelf naar hartelust knutselen en alles precies op maat maken.
Adapters, flitsschoentjes, snelkoppelplaatjes, e.d. kun je voor heel weinig online kopen en die vervolgens precies daar monteren waar je ze wilt hebben.

Zo ben ik zelf al een poosje bezig om de nodige knutselspullen te verzamelen om weer een nieuw Arduino gestuurde (stappenmotor) macro rail project te realiseren.

Een stuk rig wat ik bij een kringloopwinkel vond + een goedkope snelkoppeling via eBay:

Spindle + lager + koppeling voor de rig aandrijving:

Suk6 met knutselen! :)

†††Mooie Plaatjes†††

• Harribo
quote:
ehtweak schreef op zondag 1 juli 2018 @ 10:42:
Voor de macro rail/beugel knutselaars:
Is het wellicht een idee om maar gewoon wat alu profiel materiaal (of via AE/BG, of via de lokale bouwmarkt of 3D printer onderdelenshops) te kopen en zaken als kooi-klemmoeren, hoekstukjes. Dan kun je zelf naar hartelust knutselen en alles precies op maat maken.
Adapters, flitsschoentjes, snelkoppelplaatjes, e.d. kun je voor heel weinig online kopen en die vervolgens precies daar monteren waar je ze wilt hebben.

Zo ben ik zelf al een poosje bezig om de nodige knutselspullen te verzamelen om weer een nieuw Arduino gestuurde (stappenmotor) macro rail project te realiseren.

Een stuk rig wat ik bij een kringloopwinkel vond + een goedkope snelkoppeling via eBay:
[afbeelding]

Spindle + lager + koppeling voor de rig aandrijving:
[afbeelding]

Suk6 met knutselen! :)
Ziet er leuk uit
Maar je doet net alsof het makkelijk is? Of bedoel je niet dat je zelf aluminium gaat bewerken?

Knutselen altijd leuk natuurlijk!

Ik heb het zwikkie wel klaar. Nog flitsers regelen. Ik zie weinig kleine goede flitsers voor de nikon die betaalbaar zijn.
Ik overweeg om die meike te kopen, 1 stuk, kijken hoe hij functioneert

edit: eigenlijk is alleen die Meike MK-R200 flitser een optie. Kan ook het hele setje meteen kopen maar dan zit ik er mee als toch blijkt dat die Meike flitser te fel is.

moet wel lachen om Ken Rockwell met zijn uitspraak over de Nikon r1c1 set:
"These are for people photographing insects, frogs and chasing around small animals " :)

Harribo wijzigde deze reactie 12-07-2018 11:50 (19%)

www.harrofotografie.nl

• the_cyberspace
  • Niet online
Goed bezig @ehtweak ! :)

Bij mij staat alles op een laag pitje, ook vanwege het feit dat ik morgen 2 weken op vakantie ga en dat heeft even voorrang.

Helaas ook nog niet alles binnen, das het nadeel als je op spulletjes wacht van Chineze vrienden maar ik heb ook geen haast gelukkig.

Weet zelf ook nog niet wat ik wil qua flitsers maar dat setje van Meike staat qua wensenlijstje wel boven de Nikon set maar das puur vergeleken met plaatjes en specs van internet. Heb de Nikon set nog steeds te leen, alleen weinig tijd gehad om mee te spelen. Maar ik vind daar het grootste nadeel van is dat de flitsers niet rechtstreeks op een (flits)schoentje past maar via een verloopje wat er niet uit ziet maar wel weer erg handig als ik de flitser verder naast het onderwerp wil plaatsen bijv.

Nu zitten we hier op tweakers natuurlijk en heb een dremel in bezit maar het oog wil ook wat he en weet niet of het mooi gaat worden als ik de dremel erin zet? :S

• harmrh
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 28-09 16:22
Beste macro enthousiastelingen. Ik ben nu sinds een jaar bezig met het maken van stacks (Canon 6D, Canon 100mm 2.8 macro, tussenringen, Raynox DCR-250) en dat lukt vrij aardig. Ik maak al mijn stacks met behulp van handmatige focus en fabriceer op die manier stacks van 30 tot ca. 100 foto’s. Belichting doe ik meestal met buitenlicht en soms met 2 led lampjes van § 2,49 van de Action.

Nu wil ik graag een stapje verder, vooral omdat ik merk dat het handmatig focussen niet voldoende accuraat werkt. Ik heb mijn oog laten vallen op macro rails en mijn idee is om z’n rail op een plaat te monteren met aan weerskanten een led lamp (voorzien van DIY diffuser) met zwanenhals om het onderwerp optimaal te kunnen belichten. Als klap op de vuurpijl moet voor het macrowerk thuis een Laowa 25mm aangeschaft worden. _/-\o_

Heeft iemand ervaring met het plaatsen van een handbediende (dus niet elektrisch) macrorail als deze: https://www.uwcamera.nl/w...ng-rail---type-lp-02.html

Idee is om de rail op een houten balk te plaatsen (o.i.d.) zodat hij iets hoger staat waardoor ook het onderwerp iets hoger geplaatst kan worden om hem vrij te krijgen van de ondergrond. Zo kun je om het onderwerp heen ook nog wat varieren met achtergronden e.d..

Voorbeeldje:

Let niet op de onderlinge afstanden, want onderwerp moet natuurlijk veel dichter bij het objectief, maar het geeft hopelijk een kleine indruk. Lamp uiteraard x2 voor belichting van 2 kanten. Verdeeldoosje op de plaat plaatsen voor stroom voor de lampen en klaar ben ik.. :9

• MattiB
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 15:32
https://petapixel.com/201...d-but-revolutionary-lens/

De probe lens van Laowa gaat er dan toch aankomen. Toch wel erg grappig spul, benieuwd naar de uiteindelijke kwaliteit van de foto's

Goedkoop gaat ie niet zijn voor ongeveer 1500e

• Harribo
MattiB schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:20:
https://petapixel.com/201...d-but-revolutionary-lens/

De probe lens van Laowa gaat er dan toch aankomen. Toch wel erg grappig spul, benieuwd naar de uiteindelijke kwaliteit van de foto's

Goedkoop gaat ie niet zijn voor ongeveer 1500e
Grappig, maar voor 1500 euro vind ik duur voor grappig.

Ziet er verder leuk uit.
Enige wat ik mij afvraag is : hoeveel licht hou je over met die f14 in de praktijk? Hoe hoog zal je iso worden in veel situaties?
Ok, er zitten leds op maar een flitser is niet altijd wenselijk, laat staan mooi.
Ben daarom ook benieuwd naar onafhankelijke reviews

@harmrh zie nu pas je bericht, had nog wel met je mee willen denken. Hoop dat het gelukt is wat je voor ogen had

Harribo wijzigde deze reactie 06-10-2018 10:25 (7%)

www.harrofotografie.nl

• Harribo
Ik heb voor mijn geknutselde macro racks (zie eerdere post) helaas nog geen goede en goedkope kleine flitsers kunnen vinden.

Die van Meike komen het dichts in de buurt maar ik heb daar weinig vertrouwen in.
Belangrijk is dat ze ook goed te dimmen zijn qua lichtsterkte. Die optie zit er wel op maar ik heb een meike ringflitser en die dimt nauwelijks. Krijg je van die lelijke zwarte achtergronden op je foto.

Er zijn ook nog goedkopere kleine slave flitsers te krijgen, bijvoorbeeld van het merk Xit. Niet duur maar dat is volgens mij 1 flitssterkte. Gewoon 1 flitslamp zonder verdere instellingen.

Als ik niets beters vind hou ik dit leuke project maar voor gezien denk ik

www.harrofotografie.nl

• ehtweak
  • Niet online
@Harribo Waarom gebruik je geen continu licht? b.v. een LED bak/spot/o.i.d.

Ik vind dat zelf beter bevallen dan dat 'gedoe' met flitsers... ;)

†††Mooie Plaatjes†††

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
Of een extra flitsertje op de achtergrond? Maar dat zal niet altijd praktisch zijn denk ik.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met de Tokina 100mm f/2.8 Macro? Ken Rockwell heeft er nogal een lovende review over geschreven, en voor de 350§ die het ding kost lijkt het bijna te goed om waar te zijn.

Ticking away, the moments that make up a dull day.

• ehtweak
  • Niet online
@Wormaap Waarom zou die Tokina niet ok zijn?
(hoge)Prijs is niet altijd een garantie voor topkwaliteit. ;)

En, als je ff verder zoekt, zie ik nog veel meer lovende woorden over die Tokina:
https://www.dpreview.com/...00_2p8_macro/user-reviews
etc...

Zo heb ik zelf jarenlang een Tamron 90mm macro gebruikt. (nog voor de tijd van USD/VC etc.). Was een uitstekend stuk optisch gereedschap; zeker voor macro werk.
En anno nu gebruik ik zelfs nog een aloude (uit 1970 stammend!) 55mm Ai (converted) macro objectief; niks mis mee.

Nikkor55mm35-3 by Erik Haak, on Flickr
Dit soort oerdegelijk glaswerk is vaak voor enkele tientjes te koop.

†††Mooie Plaatjes†††

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 15:23
ehtweak schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 11:05:
@Wormaap Waarom zou die Tokina niet ok zijn?
(hoge)Prijs is niet altijd een garantie voor topkwaliteit. ;)

En, als je ff verder zoekt, zie ik nog veel meer lovende woorden over die Tokina:
https://www.dpreview.com/...00_2p8_macro/user-reviews
etc...

Zo heb ik zelf jarenlang een Tamron 90mm macro gebruikt. (nog voor de tijd van USD/VC etc.). Was een uitstekend stuk optisch gereedschap; zeker voor macro werk.
En anno nu gebruik ik zelfs nog een aloude (uit 1970 stammend!) 55mm Ai (converted) macro objectief; niks mis mee.
[Afbeelding]
Nikkor55mm35-3 by Erik Haak, on Flickr
Dit soort oerdegelijk glaswerk is vaak voor enkele tientjes te koop.
Soms heb je eigenlijk alleen wat bevestiging nodig van iets dat je al wil. Hij is besteld, dus binnenkort fotootjes :)

Ticking away, the moments that make up a dull day.

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True