verklaart t perspectief...
Wat ik erger vind is die bak waar die in staat, die is me iets te "normaal"![]()
(ben iedere week aan het plannen om naar de Intratuin te gaan, maar het komt d'r maar niet van...)
Die bak is niet eens te zien op de foto of kijk ik niet goed?
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
dat bedoel ik; dat verklaart de keuze van Atmoz voor dat standpunt ;-)frankwopereis schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 19:45:
[...]
Die bak is niet eens te zien op de foto of kijk ik niet goed?
Ik kijk al een tijdje mee en ben al zo veel mooie configuraties tegen gekomen. Dat ik mijn stekkie ook wilde delen. Het is een absolute beginnersset. Daar waar ik als student ook nog een motorfiets heb, moet ik op de slimme en budget manier aan spullen komen. Daar ligt ook mijn lol, marktplaats is mijn vriend. Allereerst de specificaties:
- De tv is een Panasonic TXP42S20 van 4 jaar oud
- Versterker is een Denon AVR-1513
- De torens zijn JBL MX1000
- De center en kleintjes zijn JBL Flix2 speakers
- PS3 Fat (500GB)
Express heb ik niet naar een woofer gekeken omdat ik in een oud grachtenpand woon en er een houten vloer onder zit met een aardige buurvrouw.
De foto's

De laatste speaker hangt zo omdat ik daaronder met mijn bureau en pc zit. Er zit nog een tweede aan de andere kant. Die weer naar mijn eettafel klinkt. Zo heb ik rondom muziek. Als laatste een foto van mijn tweede tv met slaapkamer. Het is een samsung LE22A457C1D, HD Ready en met een HDMI ingang.

Enjoy!
- De tv is een Panasonic TXP42S20 van 4 jaar oud
- Versterker is een Denon AVR-1513
- De torens zijn JBL MX1000
- De center en kleintjes zijn JBL Flix2 speakers
- PS3 Fat (500GB)
Express heb ik niet naar een woofer gekeken omdat ik in een oud grachtenpand woon en er een houten vloer onder zit met een aardige buurvrouw.
De foto's

De laatste speaker hangt zo omdat ik daaronder met mijn bureau en pc zit. Er zit nog een tweede aan de andere kant. Die weer naar mijn eettafel klinkt. Zo heb ik rondom muziek. Als laatste een foto van mijn tweede tv met slaapkamer. Het is een samsung LE22A457C1D, HD Ready en met een HDMI ingang.

Enjoy!
Knus plekje om het met een leuke dame gezellig te maken. Buurvrouw eens uitnodigen zo te horen? 
Maar zonder gekheid, leuk setje en ook goed van de ruimte gebruik gemaakt.
Maar wat zit daar nou tegen het dak aan
Lijkt een vuilniszak die een oude doorgang voor de kachel dichthoudt ofzo
Maar wat zit daar nou tegen het dak aan
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Lijkt een doorgezaagde benzine tank van een motor/brommert
A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814
Mijn vriendin zit hier ook erg graag! Als je de een na laatste foto bedoeld, daar hangt nog een peertje met een spaarlamp er in. Daar moet nog iets mooiers voor komen.The Eagle schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:29:
Knus plekje om het met een leuke dame gezellig te maken. Buurvrouw eens uitnodigen zo te horen?
Maar wat zit daar nou tegen het dak aanLijkt een vuilniszak die een oude doorgang voor de kachel dichthoudt ofzo
U gaat door voor de magnetron! Een halve tank van mijn oude Zündapp, ik zal de details besparen. Maar ik was er na mijn 17de levensjaar bijna niet meer geweest door een dronken bestuurder. Dit herinnerd mij aan mijn geluk die dag.Roeligan schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:32:
Lijkt een doorgezaagde benzine tank van een motor/brommert
Mooi plekje, goed gebruik gemaakt van de aanwezige ruimte!!
PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W
Beetje slecht licht en niet genoeg schoon gemaakt, geborsteld alu is een crime .. maar goed 

Te zien:
Panasonic plasma uit 2010 ofzo
Emotiva UMC-200 (pre-amp & dac, geimporteerd) (deze:link)
Accuphase E-206 (link)
Jamo Concert 8 (link) op Spectral stands.
Ben wel tevreden met deze set. Mid en hoog zijn echt verbluffend. Laag is heel strak maar frequency response houdt op rond ~30Hz waardoor ik soms het gevoel heb dat ik wat mis in de meer "hedendaagse muziek"
. Misschien een subwoofer of een set Concert 11?
Aan de Emotiva hangt nog een htpc met xbmc maar dat mag geen naam hebben (AMD Brazos).

Te zien:
Accuphase E-206 (link)
Ben wel tevreden met deze set. Mid en hoog zijn echt verbluffend. Laag is heel strak maar frequency response houdt op rond ~30Hz waardoor ik soms het gevoel heb dat ik wat mis in de meer "hedendaagse muziek"
Aan de Emotiva hangt nog een htpc met xbmc maar dat mag geen naam hebben (AMD Brazos).
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
Mooie ruime kamer;) ben persoonlijk niet van de tegels maar het is wel strak:) daar past die grote speakerset wel inbille schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:46:
Beetje slecht licht en niet genoeg schoon gemaakt, geborsteld alu is een crime .. maar goed
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Te zien:
Accuphase E-206 (link)
Ben wel tevreden met deze set. Mid en hoog zijn echt verbluffend. Laag is heel strak maar frequency response houdt op rond ~30Hz waardoor ik soms het gevoel heb dat ik wat mis in de meer "hedendaagse muziek". Misschien een subwoofer of een set Concert 11?
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Ah, nou zie ik het ja. Inclusief deuken lijkt het wel. Snap 100% dat je zoiets aan de muur hangtJanWolter schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 20:36:
[...]
U gaat door voor de magnetron! Een halve tank van mijn oude Zündapp, ik zal de details besparen. Maar ik was er na mijn 17de levensjaar bijna niet meer geweest door een dronken bestuurder. Dit herinnerd mij aan mijn geluk die dag.
Maar aangezien ik nooit bromfiets gereden, laat staan ooit aan die dingen gesleuteld heb, herken ik dat soort dingen niet. Mijn hersenpan wist serieus niet wat dat dan was. Beetje het zelfde effect als dat de indianen niet zagen dat Columbus met zijn schepen voor de kust lag. Ze herkenden de schepen niet, dus zagen ze dat niet.
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Die komt bij mij echt niet lekker los, krijg het idee dat het geluid aan de speakers blijft hangen. Het idee is grappig, maar qua audio was ik niet overtuigt. De demo's van AVS zijn wel hemels, mijn inziens beter dan die van HT Forum. Vooral dat filmpje van Red Bull met Deadmau5 - Ghosts N Stuff (Nero Remix) als track er onder.Versteegrob schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 18:16:
Animusic HD, hele gave muziek demo
Ik zou zelf voor een subwoofer gaan, maar dat is meer omdat ik van mening ben dat een vloerstaander ook goed aan kan worden gevuld door een subwoofer en je die dus ook bij een Concert 11 kan plaatsen. Ik vraag me wel af hoe laag die Concert 8 echt gaan, want als het rond 30 Hz ophoudt dan zal je niet extreem veel missen qua bereik maar vooral qua druk/oemph.bille schreef op dinsdag 11 februari 2014 @ 23:46:
Ben wel tevreden met deze set. Mid en hoog zijn echt verbluffend. Laag is heel strak maar frequency response houdt op rond ~30Hz waardoor ik soms het gevoel heb dat ik wat mis in de meer "hedendaagse muziek". Misschien een subwoofer of een set Concert 11?
[ Voor 43% gewijzigd door FeaR op 12-02-2014 08:06 ]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.
The Art of Flight is dit, heb je de film al helemaal gezien? Ze hebben er nog eentje gemaakt. Thats it Thats All, ook heel vet qua beelden en geluid. Met welk programma speel je Animusic af? VLC loopt bij mij niet lekker maar met XBMC speelt die het perfect af, zou het eens proberen.FeaR schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 08:01:
[...]
Die komt bij mij echt niet lekker los, krijg het idee dat het geluid aan de speakers blijft hangen. Het idee is grappig, maar qua audio was ik niet overtuigt. De demo's van AVS zijn wel hemels, mijn inziens beter dan die van HT Forum. Vooral dat filmpje van Red Bull met Deadmau5 - Ghosts N Stuff (Nero Remix) als track er onder.
[...]
Ik zou zelf voor een subwoofer gaan, maar dat is meer omdat ik van mening ben dat een vloerstaander ook goed aan kan worden gevuld door een subwoofer en je die dus ook bij een Concert 11 kan plaatsen. Ik vraag me wel af hoe laag die Concert 8 echt gaan, want als het rond 30 Hz ophoudt dan zal je niet extreem veel missen qua bereik maar vooral qua druk/oemph.
Ik speel alles af met mijn HDI Dune D1-mediaspeler. Geen last van haperingen of wat dan ook, maar het geluid is gewoon niet zo lekker als het kan zijn. Met andere Demo Blu-rays heb ik nergens last van. Maar kan ook aan de opname liggen natuurlijk. Ik heb negen DTS HD Demo-muziek Blu-rays met allemaal scene's van concerten en ook die klinken lang niet allemaal even lekker. Ik zal eens zoeken naar IMDB: That's It, That's All. (2008).Versteegrob schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 10:16:
[...]
The Art of Flight is dit, heb je de film al helemaal gezien? Ze hebben er nog eentje gemaakt. Thats it Thats All, ook heel vet qua beelden en geluid. Met welk programma speel je Animusic af? VLC loopt bij mij niet lekker maar met XBMC speelt die het perfect af, zou het eens proberen.
iemand hiermee ervaring? virus gevaar?
http://clip.dj/dts-hd-ma-...nload-mp3-mp4-UtXJ8tQnhAU
http://clip.dj/dts-hd-ma-...nload-mp3-mp4-UtXJ8tQnhAU
Zijn daar downloads/links van of vraag ik nu om iets illegaals?FeaR schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 08:01:
[...]
Die komt bij mij echt niet lekker los, krijg het idee dat het geluid aan de speakers blijft hangen. Het idee is grappig, maar qua audio was ik niet overtuigt. De demo's van AVS zijn wel hemels, mijn inziens beter dan die van HT Forum. Vooral dat filmpje van Red Bull met Deadmau5 - Ghosts N Stuff (Nero Remix) als track er onder.
Ja dat is het dus ook. Tussen 40 en 30Hz is nog net hoorbaar en daaronder wordt het voornamelijk voelbaar. Ik hoor het wel duidelijk als ik het vergelijk met mijn Sennheiser HD595 hoofdtelefoon.FeaR schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 08:01:
Ik vraag me wel af hoe laag die Concert 8 echt gaan, want als het rond 30 Hz ophoudt dan zal je niet extreem veel missen qua bereik maar vooral qua druk/oemph.
Specs van de Concert 8: Freq range 38 Hz - 22Khz
Specs van van HD595: Freq range 12-38500 Hz
Subwoofer lijkt me ook wel een goed aanvulling en dan zijn vloerstaanders eigenlijk niet echt nodig. Subwoofer is wel lastig. Type subwoofer, merk eigenschappen en de ruimte waarin de subwoofer maken het verschil tussen "ademt lekker mee met de muziek" en "een opvallende herriemaker".
Dat laatste wil ik graag voorkomen.
Ultra Pilammo 6666Mhz AMD, 4251Mbit/s RAM, Gefors V6666 MegaTurbo, 43" TFS, Ultra 80Gig Firewire netwerkkaart en 5D geluid met 66 speakers in 5 dimensies
mijn vloerstaanders gaan behoorlijk laag (-6dB at 30Hz) dus zou sub alleen voor de oemph doen. Ik had laatst een sub (mordaunt s) van ik geloof 10 inch aangesloten en wat ik vooral merkte was het trillende ruitje boven de kamerdeur. (Kan niet heel veel spelen met de plaatsing van de sub ivm t wijfje)
Vraag me af of een kwaliteitssub soals svs of zo iets een verbetering zal zijn
Vraag me af of een kwaliteitssub soals svs of zo iets een verbetering zal zijn
http://youtu.be/zv9jHNwaV2EConZito schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:49:
[...]
Zijn daar downloads/links van of vraag ik nu om iets illegaals?
Daarnaast staat de muziek ook bij Itunes, spotify, google play store
masterlijk! een accuphase!bille @ 23:46:
Accuphase E-206 (link)
Japan op z"n best!
subwoofer? heb je al een REL overwogen? of wil je liever bij onze vrienden van jamo blijven...
ik heb het zelf erg op Duitse en Japanse spullen maar voor REL ben ik bereid een uitzondering te maken
Nieuwkoop is duurkoop
@ Bille, niet alleen in de hedendaagse muziek ''mis je wat'', om maar zo te zeggen zonder subwoofer. Ik luisterde net een nummer van onze eigen bodem van Brainbox, Summertime, en daarbij merk ik hoe mooi subtiel mijn subwoofer toe voegt aan de muziek. Je kunt niet horen dát hij aanwezig is, maar je hoort het wel als je hem weg haalt. Dit is ondanks ik vloerstaanders heb en mijn subwoofer crossover vrij laag staat voor muziek.
Wat wel heel erg belangrijk is bij een subwoofer is het afstellen. Met muziek komt dat m.i. nog veel nauwkeuriger dan bij films. Ik zou dan ook echt niet besparen op een subwoofer als je er wel een wilt nemen. Beter geen dan een slecht afgestelde. Als ik echter in jouw schoenen sta zou ik op basis van bovenstaande gegevens eerder je speakers upgraden naar vloerstaanders dan een subwoofer toevoegen. Ik vind dat persoonlijk mooier dan een losse subwoofer, je zit nooit met het afstellen van een subwoofer en het lijkt mij ook voldoende laagweergave toe te voegen.
Wat wel heel erg belangrijk is bij een subwoofer is het afstellen. Met muziek komt dat m.i. nog veel nauwkeuriger dan bij films. Ik zou dan ook echt niet besparen op een subwoofer als je er wel een wilt nemen. Beter geen dan een slecht afgestelde. Als ik echter in jouw schoenen sta zou ik op basis van bovenstaande gegevens eerder je speakers upgraden naar vloerstaanders dan een subwoofer toevoegen. Ik vind dat persoonlijk mooier dan een losse subwoofer, je zit nooit met het afstellen van een subwoofer en het lijkt mij ook voldoende laagweergave toe te voegen.
Je zit toch op Tweakers?ConZito schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 11:49:
[...]
Zijn daar downloads/links van of vraag ik nu om iets illegaals?
Gewoon wat namen of trefwoorden in googlemikken en ik denk dat je een heel eind komt
[ Voor 3% gewijzigd door teacher op 15-02-2014 18:29 ]
Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.
Vandaag grotendeels vd meubels gekocht, over paar weken uit huis en levertijd is max 10 weken.
Dus dan tijd voor een update vanuit mij. Nieuwe apparatuur zit er voorlopig nog niet in verwacht ik, keuze is toch gevallen op een dressoir als TV-meubel, anders werd t te lastig
Dus dan tijd voor een update vanuit mij. Nieuwe apparatuur zit er voorlopig nog niet in verwacht ik, keuze is toch gevallen op een dressoir als TV-meubel, anders werd t te lastig
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Zolang je je tv er nier op zet, dat heb ik hier wegens ruimtegebrek en dat is verre van ideaal!
Dell Vostro 7620 / Intel Core i7 12700H / NVIDIA GeForce RTX 3050 Ti 4GB / 40GB DDR5RAM / Samsung 990 Pro 1TB / Dell WD22TB4 / 2x Dell G2724D / Dell Premier KM900 / Universal Audio Volt 1 / 2x KRK Rokit RP8 G4 / KRK S12.4
Op de zondag, de vrouw niet thuis dus tijd om lekker te klooien aan de audio setup
Vraag waar ik mee worstel is dat als ik de Marantz SR7005 op Pure direct zet de subwoofer veel voller mee speelt. Op pure direct speelt hij misschien iets te zwaar mee als op 'auto' maar ik wil graag dat hij in auto wel iets meer mee speelt. Iemand een idee waar ik zo'n soort setting moet zoeken? Ergens in de speaker/sw distance?
Of is er nog iets anders. Ik heb geen Audyssey gedaan. Dat ga ik nu eens proberen, kijken wat dat oplevert. Tot nu toe alle afstanden goed ingevuld en Velodyne's auto-EQ gedaan.
Vraag waar ik mee worstel is dat als ik de Marantz SR7005 op Pure direct zet de subwoofer veel voller mee speelt. Op pure direct speelt hij misschien iets te zwaar mee als op 'auto' maar ik wil graag dat hij in auto wel iets meer mee speelt. Iemand een idee waar ik zo'n soort setting moet zoeken? Ergens in de speaker/sw distance?
Of is er nog iets anders. Ik heb geen Audyssey gedaan. Dat ga ik nu eens proberen, kijken wat dat oplevert. Tot nu toe alle afstanden goed ingevuld en Velodyne's auto-EQ gedaan.
>> Signature?
Hoezo niet? Hoogte is 74cm dus vind ik zelf totaal niet storen (is hier thuis ook) en genoeg opslag, kleine meubels heb je niet genoeg plek enzo nmm_Brake_ schreef op zaterdag 15 februari 2014 @ 20:51:
Zolang je je tv er nier op zet, dat heb ik hier wegens ruimtegebrek en dat is verre van ideaal!
"A pessimist sees the difficulty in every opportunity, an optimist sees the opportunity in every difficulty" - Winston Churchill
Audyssey lijkt mij niet te helpen bij pure direct modus -> In pure direct schakelt hij alle DSP uit. Het volume van de sub regelt mijn versterker niet in stereo dus daar kan ik je niet bij helpen helaas. 
Enige wat ik mij kan bedenken is een andere crossoverfrequentie in Pure Direct of instellingen als ''LFE + MAIN'' die bij Pure Direct ingeschakeld zijn en bij andere modi niet.
Enige wat ik mij kan bedenken is een andere crossoverfrequentie in Pure Direct of instellingen als ''LFE + MAIN'' die bij Pure Direct ingeschakeld zijn en bij andere modi niet.
[ Voor 63% gewijzigd door Bierdopje120 op 16-02-2014 17:16 ]
Ook hier maar even een update van mijn set posten.
Er is nogal wat gewijzigd:
Advance Acoustic MAP305DAII --> Onkyo TX-NR3008
B&W 685 als surrounds/rears geplaatst
BK Gemini --> SVS PB12-NSD
Ik merkte dat ik steeds minder naar stereo muziek luisterde en als ik dat deed was het meer op de achtergrond. Daarentegen werden er meer- en meer films en series gekeken. Het koste wat moeite, maar vriendinlief ging akkoord met de 685 naast de bank.
Om naar surround te kunnen upgraden kwam allereerst de Onkyo.
Toen wilde ik eigenlijk een CMC2 aanschaffen. Maar na diverse malen naast de post gepist te hebben, exemplaren in zogenaamde 'nieuwstaat' afgewezen te hebben en een Duitser die het pakket niet op de post kreeg..... kwam plots een SVS PB12-NSD te koop. Daar moest ik snel bij zijn, want wat een beest is dat
Helaas heb ik niet de ruimte om het met de driver naar mij toe te plaatsen, want dan kun je er niet meer langs op lopen, bakbeest.
M'n vriendin schrok wel van het formaat, maar vooralsnog staat de subwoofer nog naast de linker front. Mocht zij het echt niet meer kunnen aanzien, ga ik proberen of ik hem goed spelend naast de bank krijg.

Overview by swordfish103, on Flickr

B&W 685 surrounds by swordfish103, on Flickr

Onkyo TX-NR3008 by swordfish103, on Flickr

B&W CM9 + SVS PB12-NSD by swordfish103, on Flickr
Qua akoestiek:
Zoals jullie kunnen zien is het vrij strak ingericht.
Helaas benut mijn vriendin haar veto om het koeienkleed te houden, daarmee is een hoogpolig tapijt out of the question.
Ook hangt er nog steeds geen fatsoenlijke lamp / plafonnière. Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen).
De 2 tafels vervangen door een steigerhouten DIY exemplaar.
Dit steigerhout wil ik ook op de plek van het zebra canvas terug laten komen. Dan komt daar een enorm canvasdoek te hangen in een steigerhouten lijst. (met daarachter steenwol).
Wellicht dat grotere kussens en een stoffen hocker ook nog wat helpen.
Ook het vervangen van de kaartenstandaard door een gevulde boekenkast is een optie (maar heeft niet mijn voorkeur).
Heeft iemand anders nog ideeën, zonder alles radicaal om te gooien?
Ik merkte dat ik steeds minder naar stereo muziek luisterde en als ik dat deed was het meer op de achtergrond. Daarentegen werden er meer- en meer films en series gekeken. Het koste wat moeite, maar vriendinlief ging akkoord met de 685 naast de bank.
Om naar surround te kunnen upgraden kwam allereerst de Onkyo.
Toen wilde ik eigenlijk een CMC2 aanschaffen. Maar na diverse malen naast de post gepist te hebben, exemplaren in zogenaamde 'nieuwstaat' afgewezen te hebben en een Duitser die het pakket niet op de post kreeg..... kwam plots een SVS PB12-NSD te koop. Daar moest ik snel bij zijn, want wat een beest is dat
Helaas heb ik niet de ruimte om het met de driver naar mij toe te plaatsen, want dan kun je er niet meer langs op lopen, bakbeest.
M'n vriendin schrok wel van het formaat, maar vooralsnog staat de subwoofer nog naast de linker front. Mocht zij het echt niet meer kunnen aanzien, ga ik proberen of ik hem goed spelend naast de bank krijg.

Overview by swordfish103, on Flickr

B&W 685 surrounds by swordfish103, on Flickr

Onkyo TX-NR3008 by swordfish103, on Flickr

B&W CM9 + SVS PB12-NSD by swordfish103, on Flickr
Qua akoestiek:
Zoals jullie kunnen zien is het vrij strak ingericht.
Helaas benut mijn vriendin haar veto om het koeienkleed te houden, daarmee is een hoogpolig tapijt out of the question.
Ook hangt er nog steeds geen fatsoenlijke lamp / plafonnière. Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen).
De 2 tafels vervangen door een steigerhouten DIY exemplaar.
Dit steigerhout wil ik ook op de plek van het zebra canvas terug laten komen. Dan komt daar een enorm canvasdoek te hangen in een steigerhouten lijst. (met daarachter steenwol).
Wellicht dat grotere kussens en een stoffen hocker ook nog wat helpen.
Ook het vervangen van de kaartenstandaard door een gevulde boekenkast is een optie (maar heeft niet mijn voorkeur).
Heeft iemand anders nog ideeën, zonder alles radicaal om te gooien?
Ik vind dat je vriendin al heel wat accepteerd. Het is zo te zien een kleine ruimte, in mijn geval had die er nooit zo ingekomen denk ik. Ben je van plan te verhuizen en koop je "op de groei"?
Voor het mooie en het behouden van het strakke zou ik het toch zoeken in het tapijt en eventueel het schilderij. Verder puur met de instellingen van je systeem (goed inregelen). Hoe heb je dit nu gedaan?
Misschien is het nog een optie om in plaats van de Ikea panelen naar wat dikkere stoffen gordijnen te kijken?
Quote: Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen). Hoe zie je dit voor je? In zo'n ruimte wordt het denk ik snel te massief.
Puur uit nieuwschierigheid:
- Gaat die kat nog op de sub liggen als hij aan staat?
- Hoe blijft die lamp staan op 2 poten?
- Dek je je radiatoren niet teveel af met je bank en nu met de sub?
Voor het mooie en het behouden van het strakke zou ik het toch zoeken in het tapijt en eventueel het schilderij. Verder puur met de instellingen van je systeem (goed inregelen). Hoe heb je dit nu gedaan?
Misschien is het nog een optie om in plaats van de Ikea panelen naar wat dikkere stoffen gordijnen te kijken?
Quote: Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen). Hoe zie je dit voor je? In zo'n ruimte wordt het denk ik snel te massief.
Dat is inderdaad een behoorlijke sub. Vooral erg diep. Bijzettafeltje voor langs de bank?
En inderdaad, blijft die kat er ook op liggen als de sub aan gaat?
En inderdaad, blijft die kat er ook op liggen als de sub aan gaat?
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Ik zou de onderburen er nog aan willen toevoegen
Ik heb een bescheiden Sub, maar durf niet zo'n ding in de woonkamer aan te zetten. sterker nog: ik laat mijn sub vaak uit als ik gewoon op de achtergrond muziek luister om de onderburen 'n beetje te ontzien. We wonen in een vrij nieuw appartement, maar geloof dat 't toch wel wat doordreunt.
Een fatsoenlijke sub, dreunt niet door.Smithkj schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:05:
Ik zou de onderburen er nog aan willen toevoegenIk heb een bescheiden Sub, maar durf niet zo'n ding in de woonkamer aan te zetten. sterker nog: ik laat mijn sub vaak uit als ik gewoon op de achtergrond muziek luister om de onderburen 'n beetje te ontzien. We wonen in een vrij nieuw appartement, maar geloof dat 't toch wel wat doordreunt.
Op een of andere manier wordt een "grote" sub altijd geassocieerd met het feit dat ie dan knetterhard moet gaan. Dit is een voor sub primair niet het doel, het gaat om het produceren van een gecontroleerd laag en dat is veel belangrijker dan een vergelijkbare "kleine" sub die constant al hijgend laag probeert te produceren(met alle gevolgen van dien, dat je juist wel overlast gaat creëren).
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Als ik de rest van zijn fotostream zie heeft ie 3 poten hoor ;-)Physx schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:10:
Het is zo te zien een kleine ruimte,
Leuke lectuur op de tafel :-)
“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”
Ik heb mijn subwoofer subtiel afgesteld, je merkt niet dat ie aanstaat als ie aanstaat, maar je merkt 't pas als ie uitstaat. Maar hoe je 't ook wend of keert: als je onderburen hebt en je kijkt een film, dan zal er geluid naar beneden doorsijpelen. Daarin kun je nog een verschil maken in dreunen en gewoon decibels die doordringen, maar je kunt prima je buren op stang jagen.
Haha ze moet het wel accepteren, technisch gezien is het MIJN appartementPhysx schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 10:10:
Ik vind dat je vriendin al heel wat accepteerd. Het is zo te zien een kleine ruimte, in mijn geval had die er nooit zo ingekomen denk ik. Ben je van plan te verhuizen en koop je "op de groei"?
Maar ik ben erg blij dat zij zoveel accepteert inderdaad, al vindt ze de SVS een doorn in het oog. Misschien gaat die dan ook naast de bank staan.
De SVS kon ik gewoon niet laten gaan en is inderdaad 'op de groei gekocht'. Eigenlijk stond er een DIY of BK XXLS400FF op de wishlist, die zouden iets schappelijker qua formaat zijn.
De TV en luidsprekers (de CM9) vindt m'n vriendin erg mooi. De surrounds vielen haar reuze mee, vooral als ze iets verscholen mogen staan.
Het appartement heb ik gekocht met het idee hier ca. 5 jaar te wonen. Daarvan is inmiddels 1 jaar vervlogen en er hangt nog steeds geen fatsoenlijke lamp.
Momenteel is het systeem met Audyssey XT32 afgesteld.Voor het mooie en het behouden van het strakke zou ik het toch zoeken in het tapijt en eventueel het schilderij. Verder puur met de instellingen van je systeem (goed inregelen). Hoe heb je dit nu gedaan?
Vanavond hoop ik met de dB-meter de waardes te kunnen controleren. Volgende maand ga ik met REW aan de slag.
Het kleed wil ik graag vervangen, maar dat vindt zij dan juist weer geen optie.Misschien is het nog een optie om in plaats van de Ikea panelen naar wat dikkere stoffen gordijnen te kijken?
Je vloekt wel: ikea gordijnen!!!??
Deze paneelgordijnen hangen in een 3 dubbele rail, zodat de panelen op alle plaatsen kunnen hangen. Prijskaartje was allesbehalve ikea/bouwmarkt niveau. Dit komt bij een goede speciaalzaak vandaan, evenals de PVC vloer. Die gaan er dus ook nooit uit, al snap ik dat dikke gordijnen betere absorptie hebben.
Op het balkon komt t.z.t. nog wel een screen te hangen, om in het voor- en najaar die laaghangende zon nog meer te weren. Die schijnt nu soms net op het plasma scherm en da's geen succes.
Een langwerpige, vrij platte MDF ombouw die met draadeinden aan het plafond hangt. Dan kunnen er of spots in verwerkt worden, of een LED strip aan de bovenzijde die dus richting het plafond straalt.Quote: Ik wil eigenlijk zelf een strakke vierkante hanglamp maken, mogelijk gecombineerd met wat dempingsmaterialen (om te testen). Hoe zie je dit voor je? In zo'n ruimte wordt het denk ik snel te massief.
Een ander alternatief is een bestaande lampenkap compleet omwikkelen met touw, om zoiets te krijgen maar dan veel groter qua formaat.
Alleen de poes, die blijft gewoon in coma liggen. De kater niet, die heeft ook wat meer ADHD.
Het is gelukkig gewoon een 3-poot lamp haha.
Ja, eigenlijk wel. Maar mijn appartement is goed geïsoleerd en de cv staat zelden aan. Aan de achterkant van de radiatoren wil ik nog wel reflectiefolie op de muur aanbrengen.
De vorige sub stond op een Subdude, maar die is een paar slagen te klein voor de SVS. Er komt nog wel een (great) Gramma waarschijnlijk.Smithkj schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:05:
Ik zou de onderburen er nog aan willen toevoegenIk heb een bescheiden Sub, maar durf niet zo'n ding in de woonkamer aan te zetten. sterker nog: ik laat mijn sub vaak uit als ik gewoon op de achtergrond muziek luister om de onderburen 'n beetje te ontzien. We wonen in een vrij nieuw appartement, maar geloof dat 't toch wel wat doordreunt.
De SVS staat met muziek ook vrijwel altijd uit. Met films zullen de buren - vooral op hoger volume - vast en zeker soms wat merken. Maar dit valt reuze mee hoor, het volume kan echt ver open voordat zij wat merken.
Verder heeft Renzo het perfect verwoord
Voorbeeld: mijn onder buurman heeft een satelliet systeem, waarbij de subwoofer onder zijn meubel hangt. Het meubel hangt vervolgens aan de betonnen wand. Dat merk je 10x sneller dan een goed afgestelde monster subwoofer zoals de SVS.
Haha scherpCK3v1N schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 11:49:
Leuke lectuur op de tafel :-)
Heb deze editie cadeau gekregen. Vind het erg mooi om sommige verhalen achter een foto te lezen. Er staan wel een heel aantal foto's in die totaal niet mijn smaak zijn, soms zelfs tot het ongemakkelijke aan toe.
spoiler: voorbeeld
.
Vooral als er bezoek is wat toevallig het boek open slaat en vervolgens midden in een behaarde vulva kijkt, ooops.
Ziet er strak uit ! Nice!swordfish103 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:54:
Zie de TW betreffende doelloos quoten.
[ Voor 88% gewijzigd door FeaR op 21-02-2014 17:14 ]
zo komen de pagina's wel vol, lange reacties quoten zonder nut
ik zie dat je wel een ander huisgenootje aan jou kant heb staan in die kwestieswordfish103 @ 08:54:
[afbeelding]
ziet er super vet uit allemaal swordfish! mis je je Advance of valt dat wel mee?
[ Voor 13% gewijzigd door klaasje11 op 21-02-2014 21:31 ]
Nieuwkoop is duurkoop
Thanks!!
Qua muziekweergave wel een beetje moet ik toegeven. Maar de Advance heb ik nog steeds.
Het is dat ik nu genoegen neem met de huidige setup. Anders was er een pre/pro combinatie gekomen. Maar dan push ik het wel erg ver bij m'n vriendin
Qua muziekweergave wel een beetje moet ik toegeven. Maar de Advance heb ik nog steeds.
Het is dat ik nu genoegen neem met de huidige setup. Anders was er een pre/pro combinatie gekomen. Maar dan push ik het wel erg ver bij m'n vriendin
Ach welnee. Die amp die er nu staat is ook een flinke. Als je die voor een preamp zou vervangen en de pro in het kastje uit het zicht zet wordt het optisch minder en is zij waarschijnlijk zelfs blijer 
Of zeg ik nu iets dat ik beter niet had kunnen zeggen?
Of zeg ik nu iets dat ik beter niet had kunnen zeggen?
Haha ik heb er al aan zitten denken hoor, maar de koeling wordt dan lastiger. Maar vooral financieel scheelt het nogal. Voor een beetje pre/pro ben ik al snel 3x zoveel kwijt dan met deze Onkyo.
En zoals gezegd: onze focus is meer naar films en series verschoven en minder naar stereo muziek. Over een paar jaar, in ons nieuwe huis, zal ik wellicht verder upgraden.
In dit appartement zal er (ooit) nog een stoffen boekbank komen en wat meer aankleding komen tbv de akoestiek.
En zoals gezegd: onze focus is meer naar films en series verschoven en minder naar stereo muziek. Over een paar jaar, in ons nieuwe huis, zal ik wellicht verder upgraden.
In dit appartement zal er (ooit) nog een stoffen boekbank komen en wat meer aankleding komen tbv de akoestiek.
Eerste opmerking: wauw!
Dat ziet er echt heel erg tof uit!
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Weet niet wat ik erger vindt, "over" quoten of "niet" quoten.Joopieboy schreef op zaterdag 22 februari 2014 @ 18:10:
Eerste opmerking: wauw!Dat ziet er echt heel erg tof uit!
Het eerste is in ieder geval nog te herleiden ondanks dat het digitaal vuil is.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Voor de duidelijkheid quote ik je maar even. Ik vroeg me ook al af wat er zo mooi uit zag. Ik reageer wel eens op een bericht terwijl ik niet door had dat t betreffende bericht niet op de laatste pagina stond, wellicht gebeurde dat hier ookBad Brains schreef op zondag 23 februari 2014 @ 07:03:
[...]
Weet niet wat ik erger vindt, "over" quoten of "niet" quoten.
@ Joopieboy: help ons uit de onzekerheid
Om het draadje niet nog verder te vervuilen zal ik je niet quoten
Maar als je iets quote kijk dan even of je het hele bericht persé moet herhalen. Je kan ook een hoop tekst weghalen om de boel hier nog een beetje leesbaar te houden. Zoiets dus:
Maar als je iets quote kijk dan even of je het hele bericht persé moet herhalen. Je kan ook een hoop tekst weghalen om de boel hier nog een beetje leesbaar te houden. Zoiets dus:
swordfish103 schreef op vrijdag 21 februari 2014 @ 08:54:
.... heel verhaal....
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Ik reageer toch na swordfis103?Bad Brains schreef op zondag 23 februari 2014 @ 07:03:
[...]
Weet niet wat ik erger vindt, "over" quoten of "niet" quoten.
Het leven is te kort om geduld te hebben!
Weet iemand een goede tweedehands site voor HIFI luidsprekers naast marktplaats en Tweakers. (Niet de high end, heb maar weinig geld)(200)
don't mind me
Ik denk dat je op marktplaats simpelweg de grootste groep vind, je kan eventueel ook kijken op htforum.nl.JeroenF schreef op zondag 23 februari 2014 @ 22:17:
Weet iemand een goede tweedehands site voor HIFI luidsprekers naast marktplaats en Tweakers. (Niet de high end, heb maar weinig geld)(200)
Waar ben je naar op zoek dan? Wellicht kunnen we je hier ook helpen...
Vergeet hifi.nl/tweedehands niet !renzo4000 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 07:49:
[...]
Ik denk dat je op marktplaats simpelweg de grootste groep vind, je kan eventueel ook kijken op htforum.nl.
De luidsprekers voor zijn vervangen door een paar Mission 753's. Altijd fijn als m'n pa zijn set upgrade en zijn oude spullen aan mij doneert.SannrHerr schreef op maandag 16 september 2013 @ 17:35:
Mijn apparatuur:
PRODUCT MERK TYPE GELUID Versterker NAD C 375BEE Integrated Amplifier Uitbreiding van versterker NAD PP 375 Phono Preamplifier MDC Module Platenspeler Reloop RP-4000 M3D Element Ortofon OM GT Luidsprekers voor Mission 762i Luidsprekers achter Wharfdale Diamond 7.1 BEELD Mediaspeler Dune HD Smart B1 Televisie Sony KDL-32EX711 NETWERK Homeplug Devolo dLAN 500 AVtriple+ Starter kit
[afbeelding]
Vanavond nog wel even deze mod toepassen: http://www.justblair.co.u...weeter-mod/All-Pages.html

Bi-amp kabels besteld bij http://jkehifi.nl. Fatsoenlijke prijs voor, zo te lezen/zien, degelijke luidspreker kabels.
Zodra deze binnen zijn, verhuizen de 'luidsprekers achter' richting mijn PC om de Magnat Motion 220's die daar staan te vervangen.
Vandaag ook maar even wat luxer interlinks bestellen van http://www.ruconnected.nl/ (review: http://www.alpha-audio.nl...nected-budget-interlinks/ )
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Ik zou ERG! uitkijken met de mod, je sloopt z'on tweeter membraan erg snel. Ook als je bij het terug zetten 0,5 mm er naast zit is het spulletje kapot.SannrHerr schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:41:
Vanavond nog wel even deze mod toepassen: http://www.justblair.co.u...weeter-mod/All-Pages.html
Ik zou er nooit aan beginnen zonder een reserve setje tweeters.
Mocht het mis gaan, kan ik altijd nog de tweeter vervangen: http://www.hifi-selbstbau...tsprecher-umbau&Itemid=82Cobaltjeh schreef op maandag 24 februari 2014 @ 10:59:
[...]
Ik zou ERG! uitkijken met de mod, je sloopt z'on tweeter membraan erg snel. Ook als je bij het terug zetten 0,5 mm er naast zit is het spulletje kapot.
Ik zou er nooit aan beginnen zonder een reserve setje tweeters.
Zwaardtijd, speertijd | Schilden splijten | Windtijd, wolftijd | Eer de wereld vergaat | Geen enkel mens | Zal den ander sparen
Wat ik op het moment heb is dit:renzo4000 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 07:49:
[...]
Ik denk dat je op marktplaats simpelweg de grootste groep vind, je kan eventueel ook kijken op htforum.nl.
Ik wilde eigenlijk het hele setje vervangen. Ik zat te kijken naar Jamo s606 aangezien hier ook een soort sub-woofer inzit en mijn vriendin de sub-woofer nu een doorn in het oog vindt. Is er iets vergelijkbaars van andere merken?JeroenF schreef op woensdag 13 november 2013 @ 10:54:
Plaatjes..
wat is er te zien:
Sony KDL40EX720 led TV. (van marktplaats)
Harman Kardon AVR4500 5.1 Versterker (gekregen van een kennis)
Jamo s426 HCS3 set. (van marktplaats)
Jamo SW505E Subwoofer (gekregen van diezelde kennis)
don't mind me
Jazeker:JeroenF schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:43:
[...]
Ik wilde eigenlijk het hele setje vervangen. Ik zat te kijken naar Jamo s606 aangezien hier ook een soort sub-woofer inzit en mijn vriendin de sub-woofer nu een doorn in het oog vindt. Is er iets vergelijkbaars van andere merken?
http://en.charioworld.com/cygnus.html
http://en.charioworld.com/pegasus.html
http://en.charioworld.com/530.html
Etc.
Vanaf €599 p.s.: http://www.hobo.nl/defaul...&orderdirection=ascending
Dat van de "subwoofer" in een S606 of S608 hoor je vaker maar dat is mijn inziens niet correct. In bepaalde speakers wordt er voor gekozen om de woofer voor de lage tonen aan de zijkant te plaatsen zodat deze groter kan zijn. Dit bijvoorbeeld om de speaker relatief smal te houden. Maar een subwoofer zou ik het zeker niet noemen en het zal een subwoofer ook zeker niet kunnen vervangen.JeroenF schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:43:
Ik zat te kijken naar Jamo s606 aangezien hier ook een soort sub-woofer inzit en mijn vriendin de sub-woofer nu een doorn in het oog vindt.
Heb hier in het verleden al eens gepost, heb wat veranderd, dus tijd voor een nieuwe post dacht ik zo!
Wat is er veranderd:
Melkpakjes van Onkyo als rear zijn vervangen door de Boston A25's die eerst als fronts diende.
De Boston A25's die nu als rear staan, werden vervangen door de Boston A26 reeks.
Op de foto:
2x Boston A26
Marantz NR 1403
Samsung 'IR monster' PS50C7700
Sony bdp S-380
Telenet Digibox
1x Onkyo front (wordt in toekomst nog vervangen)
WD-tv Live 2011
Movie: Enders Game.

Verder nodig ik jullie ook eens uit om eens een kijkje te nemen op het Home-Theater.be - forum
Wat is er veranderd:
Melkpakjes van Onkyo als rear zijn vervangen door de Boston A25's die eerst als fronts diende.
De Boston A25's die nu als rear staan, werden vervangen door de Boston A26 reeks.
Op de foto:
2x Boston A26
Marantz NR 1403
Samsung 'IR monster' PS50C7700
Sony bdp S-380
Telenet Digibox
1x Onkyo front (wordt in toekomst nog vervangen)
WD-tv Live 2011
Movie: Enders Game.

Verder nodig ik jullie ook eens uit om eens een kijkje te nemen op het Home-Theater.be - forum
Eensch, ik heb de s608's met een behoorlijke driver maar kan zeker niet een sub vervangen. Ze gaan overigens erg laag voor "standaard" zuilen maar met name voor films zou ik altijd een sub nemen om het lfe kanaal goed te kunnen bedienen. Voor muziek vind ik ze wel prima spelen zonder een sub (beter zelfs). Dit zegt overigens meer over mijn sub, want bij een goede sub is het ook een welkome aanvulling maar mijn yamaha sub is simpelweg niet echt geschikt voor stereo muziek (vind hem te "traag").FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 11:57:
[...]
Dat van de "subwoofer" in een S606 of S608 hoor je vaker maar dat is mijn inziens niet correct. In bepaalde speakers wordt er voor gekozen om de woofer voor de lage tonen aan de zijkant te plaatsen zodat deze groter kan zijn. Dit bijvoorbeeld om de speaker relatief smal te houden. Maar een subwoofer zou ik het zeker niet noemen en het zal een subwoofer ook zeker niet kunnen vervangen.
Ik heb de crossover op dit moment op 60Hz staan, die 37Hz halen ze volgens mij niet, ookal beweert Jamo het volgende: Frequency Response (Hz, +/-3dB) 37 - 20,000. Daarnaast vind je receiver het ook prettiger om niet zo hard te hoeven werken om het laag te produceren.
@JeroenF
Ik denk dat je met €200 niet heel veel kan om je huidige setup te verbeteren. Ik denk dat die 426's binnen die prijsrange erg goed zijn. 2e hands zou je met een beetje mazzel misschien nog een paartje s606's op de kop kunnen tikken, al zou ik je persoonlijk dan adviseren voor de s608's te gaan aangezien die net even beter gebalanseerder klinken. Dit is natuurlijk erg persoonlijk dus het advies is om altijd zelf te gaan luisteren, als het even kan met je eigen setup.
[ Voor 16% gewijzigd door renzo4000 op 24-02-2014 12:58 ]
Hoe bevallen de A26's ten opzichte van de A25?demon326 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:30:
Heb hier in het verleden al eens gepost, heb wat veranderd, dus tijd voor een nieuwe post dacht ik zo!
Wat is er veranderd:
Ik ben zelf aan het overwegen of ik dezelfde keuze ga maken, of dat ik voor achter ga voor de A25 of A23.
Nieuw huis en dus nieuwe foto's.
Qua specs nog precies hetzelfde als de vorige keer, maar een subwoofer (BK XXL400) zal er binnen een paar maanden komen. Verder twijfel ik nog of ik een center speaker voor de 683's ga aanschaffen (HTM61) of meteen voor andere speakers ga (Aria serie van Focal lijken met erg goed)

Afstand tot de tv is wel stukje minder geworden dan eerst. Zit nu op net geen 3 meter afstand. Verder wordt de rear-right speaker iets verzet als er echt serieus film gekeken wordt.
specs:
- Toshiba WL863 55inch
- Denon 2808
- B&W 683
- Boston Acoustics A25 (op Norstone stands)
- Xbox360, PS3, Wii en HTPC
Meubel was van mijn vriendin en is afkomstig van Knibbeler
Salontafel is ook afkomstig van Knibbeler en heeft de meest waardeloze glasplaat in de geschiedenis van glasplaten (alleen er naar kijken geeft al een kras...). Verder is het stof van 1 speaker beschadigd door de kat die ik ooit heb gehad.
en nog een foto voor de sfeer en zodat men de rest van de woonkamer kan zien
Qua specs nog precies hetzelfde als de vorige keer, maar een subwoofer (BK XXL400) zal er binnen een paar maanden komen. Verder twijfel ik nog of ik een center speaker voor de 683's ga aanschaffen (HTM61) of meteen voor andere speakers ga (Aria serie van Focal lijken met erg goed)

Afstand tot de tv is wel stukje minder geworden dan eerst. Zit nu op net geen 3 meter afstand. Verder wordt de rear-right speaker iets verzet als er echt serieus film gekeken wordt.
specs:
- Toshiba WL863 55inch
- Denon 2808
- B&W 683
- Boston Acoustics A25 (op Norstone stands)
- Xbox360, PS3, Wii en HTPC
Meubel was van mijn vriendin en is afkomstig van Knibbeler
Salontafel is ook afkomstig van Knibbeler en heeft de meest waardeloze glasplaat in de geschiedenis van glasplaten (alleen er naar kijken geeft al een kras...). Verder is het stof van 1 speaker beschadigd door de kat die ik ooit heb gehad.
en nog een foto voor de sfeer en zodat men de rest van de woonkamer kan zien
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Dat ziet er strak uit MazeWing, veel plezier ermee!
Wat ik niet snap als ik zoveel foto's van sets zie is dat mensen hun speakers zo ver van de TV af zetten. Tuurlijk, die gelijkzijdige driehoek (60 graden spreiding) van de frontspeakers is fijn als je een CD luistert, maar stemmen en geluidseffecten zijn zo toch veel te ver off-screen als je een film opzet? Heeft niemand daar last van?
Fronts heel ver van het scherm, links in de hoek, de rears veel te laag (staan tegen de achterkant van de bank te projecteren) en asymmetrisch, geen centerspeaker (??)
Ik heb toch het idee dat je geld in verkeerde zaken stopt
Ik denk dat je met speakers die minder kosten maar waar meer moeite gestopt is in juiste plaatsing (muurbeugels bijvoorbeeld) je een veel beter resultaat krijgt. Er zijn ook full-range boekenplank speakers, het is niet zo dat vloerstaanders door hun formaat (veel) lager gaan een niet-vloerstaander, zeker niet als je een sub bijplaatst.
Dan stop je zoveel geld in speakers en dan zet je ze zo weg
Ik heb toch het idee dat je geld in verkeerde zaken stopt
Ik zie het probleem niet? Als ik recht voor de TV zit, in het midden van de bank, dan komt voor mijn gevoel de muziek van recht voor me, niet van de individuele speakers. En die staan ook zo'n 3m uit elkaar (ik zit op een kleine 4m). Ook met stemmen tijdens een film heb ik hier nooit sterk iets van gemerkt.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:49:
Wat ik niet snap als ik zoveel foto's van sets zie is dat mensen hun speakers zo ver van de TV af zetten. Tuurlijk, die gelijkzijdige driehoek (60 graden spreiding) van de frontspeakers is fijn als je een CD luistert, maar stemmen en geluidseffecten zijn zo toch veel te ver off-screen als je een film opzet? Heeft niemand daar last van?
Ik krijg pas last van dat effect als ik voor m'n PC zit en de speakers op een meter of twee van elkaar heb staan (op minder dan een meter afstand).
[ Voor 13% gewijzigd door henkie196 op 24-02-2014 14:00 ]
Heel ver? Dit is misschien een halve meterktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:49:
[...]
Dan stop je zoveel geld in speakers en dan zet je ze zo wegFronts heel ver van het scherm, links in de hoek, de rears veel te laag (staan tegen de achterkant van de bank te projecteren) en asymmetrisch, geen centerspeaker (??)
Ik heb toch het idee dat je geld in verkeerde zaken stoptIk denk dat je met speakers die minder kosten maar waar meer moeite gestopt is in juiste plaatsing (muurbeugels bijvoorbeeld) je een veel beter resultaat krijgt. Er zijn ook full-range boekenplank speakers, het is niet zo dat vloerstaanders door hun formaat (veel) lager gaan een niet-vloerstaander, zeker niet als je een sub bijplaatst.
Als er iets links op het scherm gebeurd komt dat geluid meestal uit de linkerspeaker (nogal logisch), maar het geluid klinkt dan alsof het ver off-screen zit, terwijl dat wat het geluid maakt daadwerkelijk op het scherm te zien is. Misschien niet iets wat direct heel duidelijk opvalt als slecht, maar als het wel goed gedaan is vallen dingen (voor mij in ieder geval) net wat meer op hun plek.henkie196 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:57:
Ik zie het probleem niet? Als ik recht voor de TV zit, in het midden van de bank, dan komt voor mijn gevoel de muziek van recht voor me, niet van de individuele speakers. En die staan ook zo'n 3m uit elkaar (ik zit op een kleine 4m). Ook met stemmen tijdens een film heb ik hier nooit sterk iets van gemerkt.
In de foto die ik quotte past het scherm 3x in de ruimte tussen de frontspeakers.Versteegrob schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:58:
Heel ver? Dit is misschien een halve meterScheelt het al zoveel zo snel qua afstand? Heb je foto's van jou setup?
Ik ben zelf nog aan het sparen voor een mooie setup, maar voor de tussentijd heb ik een Logitech Z-906 gekocht. Die speakers zitten tegen het scherm aangepakt bij mij
[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 14:08 ]
Volgens mij is en blijft het een combinatie van factoren. Niet alleen de afstand tot het scherm, maar ook de gelijke afstand van de speakers ten opzichte van het scherm en hoe ze dan uitkomen. Ik heb mijn speaker wat verder gezet zodat mijn subwoofer tussen het meubel en de Front Left kon staan, anders was het geluid minder naar mijn mening. De speaker zelf staat dan te veel tegen het meubel wat het beeld niet ten goede komt. Speakers dichtbij de TV is leuk, maar als je dan gaat proppen tussen kastjes wordt het er ook niet beter op. In het Dali-topic stond laatst zo'n foto. Plus, het is en blijft voor velen een huiskamer waar ook in geleefd moet kunnen worden, perfecte afstanden en dergelijke zal je in een dedicated ruimte sneller lukken en dan is het ook nog niet zo 1--2-3 gedaan.Versteegrob schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:58:
[...]
Heel ver? Dit is misschien een halve meterScheelt het al zoveel zo snel qua afstand? Heb je foto's van jou setup? Zelf heb ik het aardig dichtbij elkaar.
Ben ik toch wel benieuwd welke dat zijn. Ik ken maar heel weinig speakers die daadwerkelijk full-range zijn en dat zijn allemaal forse jongens.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:49:
Er zijn ook full-range boekenplank speakers...
[ Voor 10% gewijzigd door FeaR op 24-02-2014 14:17 ]
Ik heb de A26 voor de grap in huis gehaald, voor op de slaapkamer of keuken (als ik kook hoor ik de tv of muziek niet). Had er nog niet echt serieus naar geluisterd en een beetje spijt dus had ze weer op MP gezet.RuudvandeBeeten schreef op maandag 24 februari 2014 @ 12:52:
[...]
Hoe bevallen de A26's ten opzichte van de A25?
Ik ben zelf aan het overwegen of ik dezelfde keuze ga maken, of dat ik voor achter ga voor de A25 of A23.
maar op een gegeven moment toch echt voor gaan zitten, om te bepalen of ik ze wel of niet zou verkopen.
Tering wat een goed geluid. Ik had ze op speaker B aangesloten, en moest tijdens het luisteren echt controleren of ik niet per ongeluk mn speaker A (=duurder en groeter en zwaarder etc) had aangesloten. Het is ongelooflijk wat ze presteren, de hoge waardering overal is echt terecht imo. Ik heb ze voor 120,- gekocht, waren 2 weken oud. Echt een koopje als je het mij vraagt.
Gefeliciteerd met je nieuwe woning, mooi spul heb je staan! ik zou daar nog een center aan toevoegen, ligt dat in de planning?MazeWing schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:23:
Nieuw huis en dus nieuwe foto's.
(foto's van mooi spul)
Denk ook dat mr Audessey het zwaar heeft gezien de vorm van de kamer en de plaatsing van de speakers. tevreden over stereo / surround?
Misschien ben ik wat voorbarig om het neer te zetten alsof het er veel zijn, maar ik spaar zelf voor 3 maal de Genelec 8040 voor de fronts. Dat is formaat forse boekenplank en haalt het toch tot 45Hz (-3dB), dat is bijvoorbeeld flink lager dan de zojuist nog aangehaalde B&W 683 (52Hz -3dB). Genelec staat bekend om flinke speakers in kleine behuizingen, dus misschien dat dit wel het kleinste is wat zo laag gaat, maargoed, ze zijn er welFeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:12:
Ben ik toch wel benieuwd welke dat zijn. Ik ken maar heel weinig speakers die daadwerkelijk full-range zijn en dat zijn allemaal forse jongens.
Mij lijkt het heel praktisch, een kleine full-range speaker, die kun je dan, ondanks lastige afmetingen van woonruimtes, toch zo ideaal mogelijk plaatsen met bijvoorbeeld een muurbeugel.
[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 14:19 ]
Dat is laag voor een kleine speaker maar Full Range zou ik het toch niet noemen.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:16:
[...]
Misschien ben ik wat voorbarig om het neer te zetten alsof het er veel zijn, maar ik spaar zelf voor 3 maal de Genelec 8040 voor de fronts. Dat is formaat forse boekenplank en haalt het toch tot 45Hz (-3dB).
Overigens is het wel correct dat het een veelvoorkomend misverstand is dat vloerstaanders per definitie lager gaan dan monitoren en (daarmee) lastiger aan te sturen zijn. Natuurlijk zijn er genoeg andere opties om voor een vloerstaander te kiezen, de sound kan heel anders zijn dan van de monitor. Ikzelf vond de monitoren uit de reeks speaker die ik heb niet lekker klinken, dan ga je toch naar de vloerstaanders kijken.
[ Voor 34% gewijzigd door FeaR op 24-02-2014 14:22 ]
Misschien niet full-range maar wel het bereik van een doorsnee vloerstaander in het formaat van een boekenplankspeaker. Normaal gesproken pak je voor de rest een subwoofer.FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:19:
maar Full Range zou ik het toch niet noemen.
[ Voor 8% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 14:21 ]
Maar dat zei je niet...ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:21:
[...]
Misschien niet full-range maar wel het bereik van een doorsnee vloerstaander in het formaat van een boekenplankspeaker. Normaal gesproken pak je voor de rest een subwoofer.
En zoals ik net mijn post aanvulde is het bereik in het laag niet de enige reden om een vloerstaander te nemen. Klankmatig heb je ook nog verschillen die je dan wel of niet aan kunnen staan. Het is en blijft audio waar cijfertjes niets over de sound zeggen.
Om de foto van MazeWing aan te halen, persoonlijk vind ik met deze opstelling eigenlijk weinig tot niets mis.
[ Voor 11% gewijzigd door FeaR op 24-02-2014 14:34 ]
Heb je het zelf ook al eens beluisterd in verschillende setups? Er zijn m.i. geen perfecte opstellingen aangezien er teveel variabelen zijn in een gemiddelde huiskamer HT. Bij mij staan ze ook behoorlijk ver uit elkaar ( ik denk 3,5/4 meter) maar het plaatsen (indraaien) en afstraal gedrag van je luidsprekers is heel erg bepalend natuurlijk. Ik ervaar het niet als storend dat ze verder uit elkaar staan, sterker nog in mijn beleving komt het ruimtelijker over en wordt ik daardoor nog meer in een flim getrokken. Tevens doet een audyssey ook nog een behoorlijke duit in het zakje om de boel goed in balans te brengen.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:49:
Wat betreft muziek ben ik ook tevreden met de huidige setup (rekeninghoundende dat ik te maken heb met een woonkamer waarin geleefd wordt). Als ik wat langer ga luisteren trek ik de s608's iets naar voren en klinkt het voor mij top.
Heb daar persoonlijk geen last van en heb ze liever een stukje van de tv af omdat het zeker bij cd's een stuk fijner klinkt.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 13:49:
Juist het dicht op elkaar staan vind ik persoonlijk wat ten koste gaan van het geluid omdat je minder goed kan onderscheiden dan tussen links en rechts.
(hangt er wel vanaf wat in iemands ogen ver uit elkaar staan is. Mijn luidsprekers (IQ Ted 4's welke een upgrade zijn van mijn B&W DM560) staan ongeveer een 3,5 meter uit elkaar gok ik zo. Met maar een 32 inch tv ertussen.
Grappig dat mijn plaatsing van de speakers eigenlijk gelijk is aan de opstelling van Renzo hierboven en ik me volledig in zijn mening kan vinden.
[ Voor 9% gewijzigd door timwijn op 24-02-2014 14:32 ]
Geloof me het geluidsbeeld is prima. Als ik mijn ogen dicht doe, lijkt het geluid echt 100% van voren te komen. Natuurlijk wil ik nog wel een keer een center aanschaffen om ook een mooi geluidsbeeld te krijgen als je niet helemaal in het midden zit.
Speakers horen juist wel enige afstand van elkaar te hebben en van de muur af te staan. Dit geeft juist een mooi geluidsbeeld en zorgt ervoor dat het geluid als het ware "voor" de tv hangt.
Verder is het misschien niet goed op de foto te zien, maar de speakers staan zo'n 30cm van de muur af en heeft de linkerspeaker ook prima ruimte (afgezien van 2 cm vensterbank). Wat betreft de rearspeakers. Gezien de afstand met de bank is er geen hoorbaar verschil dat ze "tegen de bank projecteren". Ophangen is natuurlijk geen optie, aangezien het ook nog een woonkamer moet zijn.
Ook vraag ik me af waar je de 52hz van de 683 haalt? De 683 zit op de 32hz meen ik...
Verder lijkt het erop dat je veel info uit een boek hebt, maar zelf weinig tot geen ervaring hebt met speakers. Zeker gezien het feit dat je een z906 hebt.
@Pjotr22: Audissey heeft gewoon netjes zijn taak gedaan en er voornamelijk voor gezorgd dat het laag strakker werd en het audiobeeld duidelijker was (lees: dat het midden ook echt in het midden van de tv zit).
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Het hangt af van je definitie van full-range af. 9 van de 10 octaven bereiken vind ik toch aardig full-range. Maargoed, verder niet belangrijk nu.FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:23:
Maar dat zei je niet...
Daar ben ik het niet mee eens. Een frequentierespons in 2 cijfers vatten (boven en ondergrens) is vrij nietszeggend, maar een nauwkeurige frequentierespons plot zegt meer over een speaker dan welke review dan ook. Akoestiek is net zo bepalend als de speaker zelf, dus ik hect tegenwoordig vrij weinig waarde aan reviews, des te meer aan meetgegevens. Jammer dat er maar zeer weinig fabrikanten zijn die precieze gegevens leveren.Het is en blijft audio waar cijfertjes niets over de sound zeggen.
Zeker. Qua surround is mijn ervaring beperkt tot 2 setups, maar ik denk voldoende HiFi-stereo-opstellingen gehoord te hebben om er iets over te kunnen zeggen. Bij stereo kan ik het bijzonder slecht hebben als een van de speakers dicht bij een muur staat, enigszins verdraait is, wat verder naar achteren staat etc.renzo4000 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:28:
Heb je het zelf ook al eens beluisterd in verschillende setups?
Brrr, moet er niet aan denken
te dicht bijelkaar heeft ook nagenoeg geen zin lijkt me. dan komt allsnog het geluid van voren, en kun j enooit een geluid juist weergeven alsof het van een plek buiten de tv vandaan komt, wat volgens mij min of meer het idee is achter een surround opstelling..
in bioscopen hangen de speakers bij wijze van spreken allemaal aan de zijmuren, en dat klinkt dan vast ook goed genoeg, en zoals het bedoeld is?
ik heb overigens zuilen van yamaha of pioneer op zolder staan die van 18 of 28 hz af gaan, geen idee of dat ook met -3 is, staat er niet bij volgens mij...
maar of ik dat met een zoutkorrel, of met een zoutberg moet nemen weet ik niet.
in bioscopen hangen de speakers bij wijze van spreken allemaal aan de zijmuren, en dat klinkt dan vast ook goed genoeg, en zoals het bedoeld is?
ik heb overigens zuilen van yamaha of pioneer op zolder staan die van 18 of 28 hz af gaan, geen idee of dat ook met -3 is, staat er niet bij volgens mij...
edit: hele post weg!
Lang leve internet exploer 8.0 (op mn werk...)
Lang leve internet exploer 8.0 (op mn werk...)
[ Voor 95% gewijzigd door MazeWing op 24-02-2014 14:44 ]
Dan let je nog steeds op cijfers en dat zegt niets over de klank en dat is waar je mijn inziens speakers op uitzoekt. Dat was mijn punt betreffende monitoren vs vloerstaanders wat je aanhaalde. Punt wat geldt voor elke speaker en waarom iedereen dan ook aanraadt te gaan luisteren naar speakers en niet op cijfertjes te letten. En dat geldt ook voor de opzet die sommigen in hun huiskamer hebben.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:37:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens. Een frequentierespons in 2 cijfers vatten (boven en ondergrens) is vrij nietszeggend, maar een nauwkeurige frequentierespons plot zegt meer over een speaker dan welke review dan ook. Akoestiek is net zo bepalend als de speaker zelf, dus ik hect tegenwoordig vrij weinig waarde aan reviews, des te meer aan meetgegevens. Jammer dat er maar zeer weinig fabrikanten zijn die precieze gegevens leveren.
Deel van mijn opstelling:

Volgens jou had mijn Front Left verder naar rechts gemoeten richting TV, maar uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het zo beter klinkt en dat laatste daar gaat het om. Voordeel is dan mee weer dat de afstand gelijk is met links-rechts door dat er een deur tussen zit.
Mijn inziens kan je beter de speakers wat verder van de TV afzetten zodat deze relatief vrij staan dan speakers lekker dicht op de TV en dan omringd door muren/kastjes/etc.
En daar gaat het ook om! Theorie is leuk maar in een woonkamer is het altijd compromissen stellen.MazeWing schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:37:
[...]
Geloof me het geluidsbeeld is prima...
Ook vraag ik me af waar je de 52hz van de 683 haalt? De 683 zit op de 32hz meen ik...
Verder gaat de B&W op -6 dB tot 30 Hz, op -3 dB is het inderdaad 52 Hz.
Yamaha soms zelfs met -12 dB, maar zolang het geen Magnat is houdt je wel wat zout over waarschijnlijkengelbertus schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:39:
[ Voor 9% gewijzigd door FeaR op 24-02-2014 14:50 ]
Kun je ook aangeven welke speakers dit waren? Het lijk me nu namelijk echt overkomen dat je met in je ene hand je boekje over audio en in je andere hand je z906 speakers, het theoretische verhaal van het boekje en je ervaringen met de z906 op alle setups die hier voorbij komen wil loslaten.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:37:
Zeker. Qua surround is mijn ervaring beperkt tot 2 setups, maar ik denk voldoende HiFi-stereo-opstellingen gehoord te hebben om er iets over te kunnen zeggen. Bij stereo kan ik het bijzonder slecht hebben als een van de speakers dicht bij een muur staat, enigszins verdraait is, wat verder naar achteren staat etc.
Een z906 is wat dat betreft een waardeloze speaker en in geen enkel opzicht vergelijkbaar met een "echte" speaker. Eigenschappen die die speakers hebben, zullen dan ook zeer waarschijnlijk niet overeenkomen met 99% van de speakers die hier voorbij komen.
Wat betreft indraaien: maar goed dat je nooit de M serie van Boston Acoustics bent tegengekomen. Die moeten namelijk zo absurd ver ingedraaid worden om tot het optimale resultaat te komen. Ook hoeft een speaker dichtbij een muur niet meteen te betekenen dat het waardeloos klinkt. Een boekenplank op een stand kan prima bij een muur staan, mits hier rekening mee gehouden is in de afstelling (lees: Audissey, etc.)
ok, heb even gekeken, en ze zijn van pioneer. ze staan nu op zolder vanwege afmeting, en heb als fronts en als rears sony ss sr12 speakers aan stands, (dat zijn kleine boxjes van 17 bij 11 cm of zo) en dat staat beter. of het ook beter klinkt weet ik niet, heb dat nog nooit echt vergeleken.FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:47:
[...]
[...]
Yamaha soms zelfs met -12 dB, maar zolang het geen Magnat is houdt je wel wat zout over waarschijnlijk
de denon doet met de meetmicrofoon om dat zo goed mogelijk samen t elaten klinken, dus ik neem aan dat alles wel "in balans" klinkt.
of je dat dus positief of negatief bedoeld met -12 heb ik niet genoeg verstand van speakers voor
de pioneers heb ik ooit gekocht omdat ze in de buurt op MP stonden voor niet veel geld, en het wat discreter vond lijken dan sony boekenplankspeakers in grijs/zilver met electrotatishe tweetertoeters erop, met dus een ingebouwde voeding en bijhorende extra kabels..
[ Voor 44% gewijzigd door engelbertus op 24-02-2014 14:57 ]
Ik zou jou wel eens aan een blinde test willen onderwerpen met de verschillende setups, incluis mijn opstelling ... ik denk dat je nat gaatktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:37:
[...]
Zeker. Qua surround is mijn ervaring beperkt tot 2 setups, maar ik denk voldoende HiFi-stereo-opstellingen gehoord te hebben om er iets over te kunnen zeggen. Bij stereo kan ik het bijzonder slecht hebben als een van de speakers dicht bij een muur staat, enigszins verdraait is, wat verder naar achteren staat etc.
[...]
Brrr, moet er niet aan denken
De hele "indraaien, uitdraaien, op zijn kop zetten of laten voor wat het is" discussie daargelaten.
@renzo4000 Heb jij ook nog een subwoofer staan of doe je het hiermee? Ik heb praktisch dezelfde opstellen (2x s608 en een s60cen) en mis voor mijn gevoel laag.
Epos M15, en Rauna Leira II, beide meer dan 100 uur geluisterd. De Rauna Leira II zeer intensief (zoals mijn avatar laat zien heeft dat met de hobby te makenMazeWing schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:50:
Kun je ook aangeven welke speakers dit waren?
Ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naarrenzo4000 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:14:
Ik zou jou wel eens aan een blinde test willen onderwerpen met de verschillende setups, incluis mijn opstelling
edit:
Ik raad dat juist iedereen af. In de winkel zit je vaak vooral te luisteren naar de akoestiek van de winkel en niet naar de speaker. Goede cijfertjes (maar nogmaals, die krijg je haast nooit!) zijn veel betrouwbaarder. Je weet dan nog steeds niet hoe het gaat klinken bij je thuis, maar dat weet je ook niet als je in de winkel gaat luisteren.FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:47:
en waarom iedereen dan ook aanraadt te gaan luisteren naar speakers en niet op cijfertjes te letten.
Het dichtbij plaatsen van speakers is goed voor het stereobeeld, inderdaad niet per se voor de klank, want die is afhankelijk van waar de speaker in de akoestiek staat. Naast de TV kan in dat geval minder fortuinlijk zijn. Dat doet er niet aan af dat het dus niet goed is voor het stereobeeld.
[ Voor 35% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 15:28 ]
NOFI, maar volgens mij heb jij je veel te blind gestaard op de theorie uit dat boekje. Cijfertjes klinken leuk, maar het gaat nog steeds om de sound en dat haal je niet uit cijfers. Klopt dat akoestiek veel doet, maar de sound tussen speakers is zo verschillend dat je daar in de winkel best tussen kan merken wat je smaak is en wat niet. En na het luisteren in de winkel kan je - bij een goede winkel - ook de speakers thuis beluisteren voor je tot koop over gaat. Als we jouw manier doortrekken is elke speaker die 50 - 20.000 Hz doet gelijk qua klank en dat is gewoon niet zo. De ene auto die 1250 kilo weegt rijdt ook anders dan een andere met dat zelfde gewicht.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:23:
[...]
Ik raad dat juist iedereen af. In de winkel zit je vaak vooral te luisteren naar de akoestiek van de winkel en niet naar de speaker. Goede cijfertjes (maar nogmaals, die krijg je haast nooit!) zijn veel betrouwbaarder. Je weet dan nog steeds niet hoe het gaat klinken bij je thuis, maar dat weet je ook niet als je in de winkel gaat luisteren.
Als dit overigens jouw manier van speakers kopen is, doe wat je niet laten kunt maar jij bent hier de vreemde eend in de bijt
ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:23:
Ik raad dat juist iedereen af. In de winkel zit je vaak vooral te luisteren naar de akoestiek van de winkel en niet naar de speaker. Goede cijfertjes (maar nogmaals, die krijg je haast nooit!) zijn veel betrouwbaarder. Je weet dan nog steeds niet hoe het gaat klinken bij je thuis, maar dat weet je ook niet als je in de winkel gaat luisteren.

Ook dit is volledige onzin. De afstand tussen de speakers is juist afhankelijk van de luisterafstand. Daarbij wordt het veelal aangeraden er minstens 2 meter tussen te laten. Maar schijnbaar is je boekje (wagt gericht is op studios en dedicated ruimtes) almachtig en heb je volgens mij meer ervaring met near-field luidsprekers dan met andere speakers...Het dichtbij plaatsen van speakers is goed voor het stereobeeld, inderdaad niet per se voor de klank, want die is afhankelijk van waar de speaker in de akoestiek staat. Naast de TV kan in dat geval minder fortuinlijk zijn. Dat doet er niet aan af dat het dus niet goed is voor het stereobeeld.
Jep ik heb ook nog een subje staan (niet op de foto, naast de bank) die ik eigenlijk alleen laat meespelen bij films. Dat is inderdaad een prima aanvulling. Overigens vind ik dat de s608's nog best leuk het laag kunnen tonen bij films (zodra je uiteraard de fronts op full range hebt staan). Echter het echte laag kunnen ze niet produceren (zeg onder de 45Hz).lolgast schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:20:
[...]
De hele "indraaien, uitdraaien, op zijn kop zetten of laten voor wat het is" discussie daargelaten.
@renzo4000 Heb jij ook nog een subwoofer staan of doe je het hiermee? Ik heb praktisch dezelfde opstellen (2x s608 en een s60cen) en mis voor mijn gevoel laag.
Ik heb nu tijdelijk een yamaha subje staan die het zolang maar even moet doen. We hebben ons huis te koop staan dus hopelijk snel een "fatsoenlijk huis" waar ik mijn HT iets beter kan plaatsen inlcusief een goede sub. Ondertussen houd ik de verschillende opties in de gaten en wil tegen die tijd eens gaan luisteren naar bijv. een BK of SVS sub.
Die haal je wel uit cijfertjes, maar nogmaals, niet uit de cijfers van de meeste fabrikanten. 50Hz - 20kHz (+/-3dB) zegt vrij weinig.FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:40:
Cijfertjes klinken leuk, maar het gaat nog steeds om de sound en dat haal je niet uit cijfers.
Ik heb het over uitgebreide metingen zoals deze (edit: sorry, de link is niet direct, je moet rechts nog even op measurements klikken, dan krijg je 8 grafiekjes te zien), waarin frequentierespons, faserespons, vervorming, demping en directiviteit staan gespecificeerd. Dáár heb je wat aan, niet die 3 cijfers die de meeste HiFi-speaker fabrikanten neerzetten, vaak nog zonder tolerantie.
Ik zoek een speaker die de perfectie zo goed mogelijk haalt, ik geloof niet in 'geluidsverbetering' zoals veel speakerfabrikanten beloven. Hier nog een mooi oud topic over mijn ervaringen met speakers luisteren in speciaalzaken. Ik heb een stuk of tien zaken geprobeerd en geen enkele had naar mijn idee een luisterruimte die een voldoende scoorde.
Ja, bij normale CDs (zonder beeld) wel, maar mijn punt was juist dat het zonde is als het geluidsbeeld niet overeenkomt met dat wat je op TV ziet. Oke, misschien zeg ik het verkeerd, het is niet slecht voor het stereobeeld, maar wel slecht voor de overeenkomst tussen stereobeeld en TV-beeld.MazeWing schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:55:
Ook dit is volledige onzin. De afstand tussen de speakers is juist afhankelijk van de luisterafstand.
edit: En houd toch eens op over dat stukje literatuur dat ik geraadpleegd heb. Ik heb daar enkel uit dat de schrijver aanraadt dat de speakeras niet meer dan 5 graden uit het beeld moet zitten. De rest is ervaring.
[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 16:06 ]
Met FeaR. Buiten akoestiek is er alsnog een wereld van verschil tussen de klank van verschillende speakers en dat kun je misschien gedeeltelijk afleiden uit een grafiekje (als je die ervaring hebt om die correlatie te kunnen leggen), maar het is veel makkelijker om zoiets in de winkel te beoordelen bij een luistersessie. En de akoestiek is dan misschien anders dan thuis, de verschillen tussen de verschillende speakers luister je in de winkel toch met dezelfde akoestiek.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:23:
Het dichtbij plaatsen van speakers is goed voor het stereobeeld, inderdaad niet per se voor de klank, want die is afhankelijk van waar de speaker in de akoestiek staat. Naast de TV kan in dat geval minder fortuinlijk zijn. Dat doet er niet aan af dat het dus niet goed is voor het stereobeeld.
Het dichtbij elkaar plaatsen van de speakers lijkt mij juist niet goed voor het stereobeeld. Als je ze direct naast elkaar zet, kan je net zo goed in mono luisteren ipv stereo.
Als je moet kiezen tussen een heldere en doffe speaker in een heldere akoestiek kies je misschien de doffe (heft elkaar een beetje op) terwijl je voor jouw akoestiek thuis (die in dit voorbeeld dof is) beter de heldere kunt nemen. Het is echt niet zo makkelijk als je voor doet komen. Ik heb tientallen speakers geprobeerd, en in elke winkel klinken ze weer anders helaas.henkie196 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:00:
de verschillen tussen de verschillende speakers luister je in de winkel toch met dezelfde akoestiek.
Er wordt hier heel geheimzinnig gedaan over klank en dat dat niet te vangen is in grafiekjes. Als ik een opname bewerk en hij klinkt een beetje dof, dan hoef ik maar een paar frequentiebanden op te krikken en het klinkt helder. Er is niets spectaculairs, magisch op geheimzinnigs. Het is allemaal prima te vangen in cijfers en metingen. Geen voodoo hier.
[ Voor 23% gewijzigd door ktf op 24-02-2014 16:09 ]
Kom ik aan met mijn breedband speakers (Goodman Magnum SL) en Klasse A buizenbak.
Ik geloof die praatjes in de winkel bij voorbaat al niet. en meestal vind ik de audio setups daar veel te wensen laten. Gewoon directe dac zonder toonregeling en zonder 1001 filters,equalizer en een paar bewezen speaker ijzers met simpele crossovers.
Ik waan me in een bioscoop, of als ik audio luister aanwezig op een concert.
(Heel merkwaardig vind ik nog steeds, dat mijn Mullards (EL84/ECC83) naar mijn mening minder klinken dan mijn russische tegenhangers van USSR (6N2P-EV/ 6P14P-EV) betreft films)
Ik geloof die praatjes in de winkel bij voorbaat al niet. en meestal vind ik de audio setups daar veel te wensen laten. Gewoon directe dac zonder toonregeling en zonder 1001 filters,equalizer en een paar bewezen speaker ijzers met simpele crossovers.
Ik waan me in een bioscoop, of als ik audio luister aanwezig op een concert.
(Heel merkwaardig vind ik nog steeds, dat mijn Mullards (EL84/ECC83) naar mijn mening minder klinken dan mijn russische tegenhangers van USSR (6N2P-EV/ 6P14P-EV) betreft films)
[ Voor 17% gewijzigd door osmosis op 24-02-2014 16:17 ]
Ik denk dat jij op andere dingen let dan ik bij het luisteren van speakers. Ik let zelf op detail en klankneutraliteit (wat ik persoonlijk neutraal vind klinken, in ieder geval). En daarin is wel redelijk gemakkelijk verschil te horen tussen de verschillende speakers, en dit is ook consistent over de verschillende winkels. Een B&W CM9 klinkt bv. in de ene winkel net zo bass-heavy als in de andere (en ook matig in detail in hoge tonen).ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 16:02:
Als je moet kiezen tussen een heldere en doffe speaker in een heldere akoestiek kies je misschien de doffe (heft elkaar een beetje op) terwijl je voor jouw akoestiek thuis (die in dit voorbeeld dof is) beter de heldere kunt nemen. Het is echt niet zo makkelijk als je voor doet komen. Ik heb tientallen speakers geprobeerd, en in elke winkel klinken ze weer anders helaas.
De meeste films en series worden tegenwoordig opgenomen met Dolby of DTS geluid en die zijn zo afgestemd dat ze bij een bepaalde speaker setup het beste en meest realistische geluidsbeeld geven. Bij beide standaarden wordt er vanuit gegaan dat de front speakers in een hoek tussen de 22 en 30 graden van de centrale as staan. Bij deze hoek klopt het geluidsbeeld het beste als de film of serie in een van deze twee standaarden is opgenomen. Dus als je dicht op je tv zit zullen de speakers dichter bij de tv staan maar als je op een redelijke afstand zit zal er meer ruimte tussen moeten zitten.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:58:
[...]
Ja, bij normale CDs (zonder beeld) wel, maar mijn punt was juist dat het zonde is als het geluidsbeeld niet overeenkomt met dat wat je op TV ziet. Oke, misschien zeg ik het verkeerd, het is niet slecht voor het stereobeeld, maar wel slecht voor de overeenkomst tussen stereobeeld en TV-beeld.
edit: En houd toch eens op over dat stukje literatuur dat ik geraadpleegd heb. Ik heb daar enkel uit dat de schrijver aanraadt dat de speakeras niet meer dan 5 graden uit het beeld moet zitten. De rest is ervaring.
Dit klopt gewoon niet! Het geluidsbeeld komt perfect overeen met het beeld. Als je midden voor de tv zit, komt het geluid perfect uit het midden van de tv.ktf schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:58:
Ja, bij normale CDs (zonder beeld) wel, maar mijn punt was juist dat het zonde is als het geluidsbeeld niet overeenkomt met dat wat je op TV ziet. Oke, misschien zeg ik het verkeerd, het is niet slecht voor het stereobeeld, maar wel slecht voor de overeenkomst tussen stereobeeld en TV-beeld.
Ik zou je toch maar eens wat meer in de materie verdiepen, want het meeste wat je zegt klopt gewoon niet.
waarom staat de tv niet meer naar het midden?renzo4000 schreef op maandag 24 februari 2014 @ 14:28:
[...]
Heb je het zelf ook al eens beluisterd in verschillende setups? Er zijn m.i. geen perfecte opstellingen aangezien er teveel variabelen zijn in een gemiddelde huiskamer HT. Bij mij staan ze ook behoorlijk ver uit elkaar ( ik denk 3,5/4 meter) maar het plaatsen (indraaien) en afstraal gedrag van je luidsprekers is heel erg bepalend natuurlijk. Ik ervaar het niet als storend dat ze verder uit elkaar staan, sterker nog in mijn beleving komt het ruimtelijker over en wordt ik daardoor nog meer in een flim getrokken. Tevens doet een audyssey ook nog een behoorlijke duit in het zakje om de boel goed in balans te brengen.
Wat betreft muziek ben ik ook tevreden met de huidige setup (rekeninghoundende dat ik te maken heb met een woonkamer waarin geleefd wordt). Als ik wat langer ga luisteren trek ik de s608's iets naar voren en klinkt het voor mij top.
[afbeelding]
Lijkt mij fijner kijken en de center staat dan ook mooi in het midden,.
Fear vergeet iets! Het belangrijkste bij het kopen van speakers is namelijk de kleur! Iedereen weet dat zwarte speakers VEEL beter klinken dan witte en rode! Appeltjes groen daarintegen klinkt erg milieuvriendelijk!FeaR schreef op maandag 24 februari 2014 @ 15:40:
[...]
NOFI, maar volgens mij heb jij je veel te blind gestaard op de theorie uit dat boekje. Cijfertjes klinken leuk, maar het gaat nog steeds om de sound en dat haal je niet uit cijfers. Klopt dat akoestiek veel doet, maar de sound tussen speakers is zo verschillend dat je daar in de winkel best tussen kan merken wat je smaak is en wat niet. En na het luisteren in de winkel kan je - bij een goede winkel - ook de speakers thuis beluisteren voor je tot koop over gaat. Als we jouw manier doortrekken is elke speaker die 50 - 20.000 Hz doet gelijk qua klank en dat is gewoon niet zo. De ene auto die 1250 kilo weegt rijdt ook anders dan een andere met dat zelfde gewicht.
Als dit overigens jouw manier van speakers kopen is, doe wat je niet laten kunt maar jij bent hier de vreemde eend in de bijtIk houdt dan ook op deze discussie te voeren maar ik ben het met de heren boven mij eens dat je het nog niet helemaal door hebt.
En nu weer even serieus: ik kan iedereen niets anders aanraden dan LUISTEREN! Ga naar een fatsoenlijke audio zaak en ga wat speakers beluisteren! Hoor het verschil tussen de merken en ga even na wat je het prettigst vind klinken! Tuurlijk klinkt het thuis allemaal net ietsje anders, maar het verschil tussen de merken/types is hetzelfde als in de winkel!
Als je enkel afgaat op cijfertjes etc. ben je imho erg kortzichtig bezig!
https://eu.diablo3.com/en/profile/admrobo-1762/hero/79407822 - Xbox gamertag: control1983
En zelfs met luisteren blijft het lastig in een audiowinkel. Het beste is om speakers thuis aan te sluiten met je eigen apparatuur. Dan is er pas een goede vergelijking te maken. Helaas is dit bijna onmogelijk.lj_tree schreef op maandag 24 februari 2014 @ 18:18:
[...]
Fear vergeet iets! Het belangrijkste bij het kopen van speakers is namelijk de kleur! Iedereen weet dat zwarte speakers VEEL beter klinken dan witte en rode! Appeltjes groen daarintegen klinkt erg milieuvriendelijk!
En nu weer even serieus: ik kan iedereen niets anders aanraden dan LUISTEREN! Ga naar een fatsoenlijke audio zaak en ga wat speakers beluisteren! Hoor het verschil tussen de merken en ga even na wat je het prettigst vind klinken! Tuurlijk klinkt het thuis allemaal net ietsje anders, maar het verschil tussen de merken/types is hetzelfde als in de winkel!
Als je enkel afgaat op cijfertjes etc. ben je imho erg kortzichtig bezig!
Speakers van 300 euro op een versterker van 5000 euro kom je ook regelmatig tegen. Het beste is dan ook om een gelijkwaardige receiver of versterker aan te sluiten.
Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
- Dit is geen "wat-moet-ik-kopen"-topic: start zo'n discussie dan ook niet hier.
Voor kleine audio gerelateerde vragen kan je terecht in Het Kleine Vragen Topic. Voor aankoopadvies graag een topic openen in Consumentenelektronica Aankoopadvies - Het is niet nodig om een hele post te quoten als je zelf maar één of twee regels te posten hebt. Knip in dat geval de essentie uit de quote en post die.
- Let ook op de grootte van de foto's wanneer je deze post: de banner rond te grote foto's met betrekking tot het thumbnails maken staat er niet voor niets! Te grote foto's worden en/of van een trage host worden getrashed.
- Voor audiomeubels en Hifi Racks verwijzen we graag door naar Het grote Audiomeubel topic!
- Akoestische aanpassingen, -verbeteringen, et cetera mogen in Het grote akoestiek topic