Hey, Final Sound 300i's! Daar heb ik ook enkele jaren op gedraaid. Erg fijne speakers, zeker geen slechte keuze!
Wat je zegt dat het afstemmen lastig kan zijn kan ik wel inkomen inderdaad. Zeker nu die van mij van enige leeftijd zijn moet de equalizer in de receiver erg veel bijgedraaid worden en je bent ook wel een paar weekjes (mijn ervaring) zoet met het bijdraaien van de bas, zeker de fase kan veel uitmaken.
Elke 25cm dat je iets verplaatst, mag je weer opnieuw beginnen! Kijk goed naar de plaatsing en experimenteer hiermee. Let op reflectie voor en achter en wat dat met het geluid doet. Unieke is namelijk dat ze net zo hard naar achteren spelen dan naar voren! Goed neergezet geeft dat een erg fijne sound stage, plat en te dicht op de muur en het klinkt naar modder.
Maar goed, als je alles eenmaal juist hebt, heb je een erg fijn klinkende set!
(De S110 subwoofer heb ik dit jaar na 4 jaar weg gegooid, deze had elektrische EN mechanische problemen gekregen, reviseren was geen beginnen aan, kun je beter meteen helemaal zelfbouw gaan)
Die van mij staan inmiddels zielig in een hoekje. Ze hebben eigenlijk echt onderhoud nodig en zijn bij mij nu vervangen voor witte Focal Chrous 826W's. Hoewel in theorie iets minder hoog vind ik dat ze VEEL meer aanwezig zijn in de woonkamer dan de focal's. Die waren misschien iets hoger, maar omdat ze zo dun zijn gaan ze veel beter op in alles was mijn ervaring.
Mocht iemand opzoek zijn naar een paar, laat maar weten, misschien kunnen we eruit komen! Het is niet dat ze stuk zijn, maar ze hebben wel echt wat liefde nodig! Elektrisch zijn ze 100% in orde.
Als laatste nog enkele tips om de levensduur (zeer) te verlengen:
- Laat ze niet aanstaan als je er niets mee doet, ze zijn elektrostatisch dus zuigen letterlijk stof en vuil aan!
- Stofzuig ze, minimaal elke 2 weken!
- Knettert er iets, vonkjes, etc. Stofzuigen, stof doek (heel klein beetje vochtig mag) eroverheen, weer stofzuigen.
Dit alles uiteraard zonder de stroom stekkertjes aangesloten. Doe je bovenstaande niet, gaan ze helaas snel achteruit. Vuil koekt aan, is niet meer schoon te maken en daardoor word de folie zwaarder en gaat het geluid dus achteruit.